marți, 23 decembrie 2025

Stagiu de pregatire intens pentru un profesor de limba franceza: De la Liceul Pedagogic, in Franta, la Montpellier

Profesorul Mihai Abraham, de la Colegiul National Pedagogic „Stefan cel Mare” Bacau, a participat timp de doua saptamani la un stagiu de pregatire tocmai in Franta, la Montpellier. El a fost beneficiarul unei burse de mobilitate individuala Comenius.

Cursul de formare continua pentru profesorii europeni de limba franceza, „Innover pour motiver”, la care a participat, a fost gazduit de Institutul European de Limba franceza din orasul Montpellier. „Pentru ce am ales acest curs? Evident ca sunt mai multe motive care m-au determinat sa fac aceasta alegere. Cel mai important este acela legat de specificul cursului. Oricat de pretentiosi am fi ca profesori de limba franceza, oricat de mari ar fi asteptarile pe care le-am avea de la curs, suntem an cele din urma multumiti deoarece gasim acolo ceea ce cautam”, a explicat prof. Mihai Abraham. Pentru el, cursul „a inova pentru a motiva” a reprezentat ceea ce se astepta: exact acele forme de prezentare a continuturilor de anvatat, menite sa atraga pe elevi si sa ai motiveze mai mult an eforturile pe care le fac. Cursul i-a aratat ca an toate metodele de anvatare a limbii franceze, ca limba straina, important este sa puna in practica strategiile didactice de valorificare a noilor tehnologii de comunicare astfel incat fiecare elev sa participe efectiv la ore. „Cel mai interesant a fost modulul aFolosirea Internetului an orele de limba francezaa. Mi-a permis sa efectuez un bilant asupra abilitatilor si strategiilor necesare unei utilizari eficiente a Internetului la orele de franceza, sa descopar resursele existente pe Internet si diferitele posibilitati de exploatare a lor an cadrul orelor. Acest modul s-a concretizat an crearea unui blog personal, ca proiect pedagogic, pe care il voi folosi ca instrument pedagogic inovant si motivant impreuna cu elevii, beneficiari ai activitatilor de anvatare si, totodata, colaboratori nemijlociti la resursele an direct”, a mai spus profesorul bursier. A experimentat, de exemplu, functionarea unui video prin intermediul Internetului, ca resursa de anvatare a limbii franceze sau integrarea unor documente video, autentice, pentru formarea si ameliorarea competentei de antelegere orala a limbii. In cele doua saptamani in care a stat in Franta, a participat si la modulul „Comunicarea an cadrul orelor de limba franceza”, unde a aflat despre rolul non verbalului an relatia cu elevii cu ocazia diferitelor activitati de anvatare. „Simularile facute pe aceasta tema m-au convins anca o data de puterea expresiva pe care o au gesturile, mimica, pozitia corpului, momentele de tacere din cadrul lantului comunicativ, modularea vocii, de fiecare data cand lucram cu elevii”, a mai adaugat. Experienta a fost de neuitat, mai ales ca legaturile pe care le-a putut stabili cu profesori de limba franceza din alte tari europene, precum Italia, Spania, Germania, Olanda, Anglia, Croatia sau Serbia, dar si cu profesori din Africa sau Asia i-au ambogatit informatiile din domeniul educational care ii permit acum sa aplice noi metode de predare la clasa.

Turist in amuntele plesuv”



Bineinteles ca stagiul la care a participat nu ar fi fost complet daca nu ar fi avut posibilitatea de a cunoaste pe viu si o parte din orasul mediteranean Montpellier, a carui istorie ancepe pe la anul 900, dupa Cristos. A fost impresionat de strazile anguste ale „Ecusonului”, asa cum este numit orasul vechi. A vazut cu ochii sai ca Montpellier, adica „mont pela” (muntele plesuv), ofera turistilor veniti an numar mare din partile nordului o istorie unica a unui oras primitor, cu o clima mediteraneana, cu oameni foarte rabdatori, dar mandri de a fi „montpelliarins”.
[ad#stire] „Dar nu turistii sunt cei ce se bucura mai intai de asezarea aceasta unde cladirile noi continua arhitectura traditionala, ci numarul mare de studenti si de profesori. Acolo sunta numeroase universitati, cea mai celebra fiind Facultatea de medicina care, alaturi de Facultatea de teologie au avut un disciplol celebru, prin secolul al XV-lea, pe Franaois Rabelais”, a conchis profesorul de franceza, care abia asteapta sa aplice cele invatate in Franta la orele pe care le va preda in Colegiul National Pedagogic „Stefan cel Mare” Bacau.

Roxana Neagu



spot_img