marți, 23 decembrie 2025

Reincep raziile pe trasee: Transportul, o „nuca tare” pentru Consiliul Judetean!

De ani buni, firmele care realizeaza servicii de transport persoane dau batai de cap Consiliului Judetean (CJ). Toti vicepresedintii din ultimele doua mandate au incercat sa le disciplineze, dar nu au reusit. Necazurile pleaca de la lipsa de seriozitate a unor transportatori, dar mai ales de la imposibilitatea CJ Bacau de a-i scoate de pe traseu pe operatorii care isi bat joc de pasageri. Problema veche, “Transportul judetean” s-a dovedit o nuca tare pentru toti cei care au raspuns de acest domeniu. “Eu am constatat, in putinul timp care a trecut de la instalare, ca ii putem trage la raspundere pe operatori, sustine Claudiu Nastasa, noul vicepresedinte al CJ Bacau. Marea problema e ca acestia, atunci când li se retrage licenta de traseu, se adreseaza instantei, iar solutionarea litigiului poate dura doua luni sau doi ani, timp in care transportatorul circula in continuare.” In judetul Bacau exista 144 de trasee adjudecate de 44 de transportatori. Nu toate firmele creeaza, insa, probleme. Sunt trei-patru care au fost reclamate de catre primarii sau clienti, capul de afis fiind mereu Grup Atyc SRL. Calatorii au sesizat de sute de ori ca la orele de vârf merg inghesuiti ca sardelele si se sufoca din cauza ca in loc de autobuze sunt trimise microbuze, ca dupa ora 20, pe anumite trasee, nu mai trece nicio masina, ca soferii au o atitudine agresiva, ii injura, nu le elibereaza bilete, ba, uneori, au asistat speriati la batai intre conducatori auto de la firme rivale, iar scena i-a speriat. Cele mai frecvente nereguli sunt, insa, nerespectarea orarului si neasigurarea capacitatii de transport, ambele prevazute in caietul de sarcini.

Nimeni nu vrea la Frumuselu si Gaiceana

Din cauza operatorilor nefiscalizati si a scaderii profitului, Transport Bistrita SA a renuntat la sapte trasee din judet, iar Alintrans, la unul. Acestea au fost scoase la licitatie, dar pentru trei dintre rute nu a existat, la prima licitatie, niciun câstigator. “Pentru traseele nr. 1 Bacau-Podu Turcului-Frumuselu si nr. 52 Bacau-Racaciuni-Gaiceana nu s-au inregistrat ofertanti, iar pentru traseul judetean nr. 9 Bacau -Secuieni-Ciuturesti, Grup Atyc SRL a fost singurul ofertant, dar a fost descalificat de catre organizator”, arata Claudiu Nastasa. Vicepresedintele CJ afirma ca dupa inregistrarea cererilor de renuntare depuse de operatorii de transport, autoritatea judeteana a solicitat punctul de vedere al primariilor din comuna in care se afla statia de capat. Acestea pot cere modificarea programul de transport pe traseele respective, mai exact a numarului de curse, capacitatii de transport – autobuz sau microbuz – si a graficului de circulatie, dar in acest caz nu au existat solicitari. Traseele neatribuite pe 1 iunie au fost introduse din nou in baza de date si a avut loc o noua licitatie, in intervalul 11-29 iunie. CJ Bacau nu a reusit sa scape de Grup Atyc SRL, fiind singura firma inscrisa pentru traseul 9 Bacau-Secuieni-Ciuturesti, pe care, astfel, si l-a adjudecat. Pentru traseele 1 Bacau-Podu Turcului-Frumuselu si nr. 52 Bacau-Racaciuni-Gaiceana nu s-au inregistrat ofertanti, prin urmare, nu au fost atribuite.



Operatorii incorecti vor fi respinsi

In loc sa se imbunatateasca, situatia s-a agravat in 2012. Vicepresedintele Claudiu Nastase arata ca “diminuarea activitatii de control in trafic, in colaborare cu institutiile abilitate de lege, generata de reorganizarea acestora”, precum si “cresterea alarmanta a activitatilor neautorizate de transport persoane” sunt cauzele acestei stari de lucruri. In plus, din cauza pirateriei, unele firme, chiar daca au obtinut traseul, nu mai trimit masini in mod regulat. “Nu mi se pare normal sa câstigi licitatia in detrimentul altor firme, pentru ca apoi sa nu-ti faci datoria, arata Claudiu Nastasa. Nu toti cei 44 de de operatori ne fac probleme. Daca unii lucreaza corect inseamna ca se poate.” Vicepresedintele CJ sustine ca lucrurile se vor indrepta si pentru asta se va actiona pe doua cai. Prima vizeaza actiuni in plan local, realizate cu IPJ si ISCTR, mai exact, “tot felul de controale care sa-i descurajeze pe operatorii care nu respecta contractul”, iar a doua, o solicitare la Guvern: “Trebuie sa facem ceva pentru ca traseele sa fie scoase la licitatie de CJ Bacau, nu de Ministerul Transporturilor, iar daca o firma a creat probleme pe un traseu, la urmatoarea solicitare sa nu mai fie primita la licitatie. Am reluat demersurile si acum avem speranta ca vom fi sustinuti.”
Silvia Patrascanu



spot_img