In 2008, municipalitatea bacauana a eliberat 20 de autorizatii de construire pentru panouri publicitare. In luna mai a aceluiasi an s-a desfasurat campania electorala pentru alegerile locale programate pe 1 iunie. La data respectiva, presa locala dezvaluia ca intre firmele de publicitate outdoor si conducerea Primariei ar exista o intelegere tacita privind afisarea materialelor electorale ale candidatului Romeo Stavarache (PNL). In 2009, dupa zarva de la alegerile locale, municipalitatea a eliberat doar 5 autorizatii de construire vizând ridicarea de panouri publicitare de catre societatile din bransa. Sub protectia anonimatului, alesi locali au confirmat pentru cotidianul Desteptarea ca intre Primarie si societatile de publicitate ar exista un parteneriat, dar ca nu se stie nimic despre modul in care edilii cheltuiesc banii incasati de la firme.
Panotajul publicitar din municipiul Bacau este controlat la sânge de actuala conducere a Primariei. Inca din 2008, cu prilejul alegerilor locale, presa dezvaluia ca intre edili si firmele de publicitate outdoor functioneaza o intelegere tacita. Aceasta i-a asigurat candidatului PNL Romeo Stavarache o expunere publica exclusiva. Candidatii celorlalte partide nu au avut loc pe panourile din municipiul Bacau.
Numai in 2008, municipalitatea a eliberat 20 de autorizatii pentru construirea de panouri. De ele au beneficiat doar firme care activeaza in domeniul publicitatii stradale. Cifra este semnificativa. Spre comparatie, in 2009 aceeasi municipalitatea a eliberat numai 5 autorizatii de construire panouri publicitare. De 4 ori mai putin.
Unde-s banii?
In mai 2008, Nicolae Onica – fost viceprimar – recunostea ca intre municipalitate si operatorii de publicitate functioneaza o relatie financiara dictata de o hotarâre a Consiliului Local. Aceasta obliga firmele detinatoare de panouri la plata unui procent din incasari catre bugetul local. Ce se intâmpla insa cu sumele de bani virate de “publicitari” catre bugetul local reprezinta o enigma. Sub protectia anonimatului, alesi locali au declarat cotidianului Desteptarea ca panotajul din zona centrala a municipiului e controlat de actualul edil-sef si ca banii platiti de firme nu au fost dirijati prin Consiliul Local. “Exista un parteneriat inca din 2007. El functioneaza si acum. Nu stiu prin ce mod. Eu nu am vazut contoare de energie electrica la panouri. Ele nu sunt particulare. Banii rezultati din parteneriat nu au fost prinsi undeva. Eu nu am vazut niciodata astfel de bani. Nu stiu unde se duc. La campania din 2008 el (n.r. – Stavarache) a controlat toate panourile din zona centrala. Celelalte partide nu au avut loc pe panouri. Se stie lucrul asta”, a declarat un consilier local.
“Sunt prea mic pentru asemenea combinatii”
Operatorul de publicitate Pro-Est SRL a obtinut in 2008 sase autorizatii pentru construirea de panouri publicitare. Liviu Bordei, patronul societatii, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca intre Primarie si Pro-Est SRL functioneaza un contract de inchiriere privitor la panourile publicitare. Bordei a recunoscut ca este “prea mic” pentru a face intelegeri cu municipalitatea. Patronul ne-a invitat sa contactam alte societati de publicitate. “La alegeri nu am avut pe nimeni pe panouri. Sunt prea mic pentru lucruri dintr-astea. Incercati mai sus, cu firme mai mari. Doar 4 dintre panourile mele sunt pe domeniul public, restul sunt pe domeniu privat. Cu Primaria am contract de inchiriere care se reinnoieste anual”, a declarat Bordei. El a recunoscut ca se cunoaste cu Liviu Goian – vicepresedintele municipalei PNL – de la meciurile de fotbal. “Am avut conexiuni tangentiale. De la fotbal ne stim”, a mai spus acesta.
Abonati la autorizatii
Printre operatorii de publicitate abonati la construirea de panouri publicitare in municipiul Bacau se numara mai multe societati. Pe parcursul lui 2008, acestea au obtinut autorizatii de construire a panourilor dupa cum urmeaza: Euromedia (3 panouri), Way Media (4 panouri), United Media (3 panouri), Pro-Est (6 panouri), respectiv Affichage România SRL (4 panouri). In 2009,imediat dupa alegerile locale, News Outdoor România, operatorul de publicitate care a pus umarul la campania din 2008 a lui Stavarache, s-a procopsit cu autorizatie de construire pentru 5 panouri publicitare.
Regulament, abia din aprilie 2009
Dupa ce si-a facut numarul in campania electorala de la alegerile locale din vara lui 2008, actualul edil a propus, in primavara lui 2009, instituirea unui regulament privind publicitatea stradala. Greul alegerilor trecuse. Regulamentul a fost adoptat in aprilie 2009. El prevede numeroase constrângeri de natura tehnica (dimensiuni, amplasare etc). Tarifele practicate de municipalitate sunt prevazute intr-un singur articol. Potrivit acestuia, “taxa de colaborare publicitara (…) este de 30 la suta din valoarea contractului incheiat intre operatorul de publicitate si beneficiar, dar nu mai mica de 40 de euro”.
Ce spune Primaria
Reprezentantii municipalitatii sustin ca publicitatea stradala in Bacau este reglementata si ca operatorii platesc o chirie la Primarie pentru terenul de sub panouri. “Ei au autorizatii de construire. Li s-a inchiriat terenul de sub panouri. Au concesionat. Un procent din incasari ajunge in bugetul local. E o chirie perceputa intr-un anumit procent, dar nu mai mica de o anumita suma. N-as putea sa va spun cu exactitate ce sume am incasat pâna acum”, a afirmat viceprimarul Dragos Luchian.















