marți, 23 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 938

Handbal masculin/ Liga Zimbrilor: Pe muchie de cuțit

CSM Bacău și HC Buzău 2012 au remizat, 24-24 (11-13) într-un joc cu un final dramatic

Cu două etape înainte de încheierea Ligii Zimbrilor la handbal masculin, CSM Bacău își păstrează poziția a opta. Dar nu scapă în totalitate de griji, în condițiile în care se află la doar +3 de locul 11, primul care duce la barajul de promovare/ retrogradare. Sâmbătă, în runda a 24-a a campionatului, băcăuanii au remizat, 24-24 (11-13), acasă, cu HC Buzău 2012 într-un joc cu o mare încărcătură și cu un final dramatic. Încurajată frenetic de public, prezent din nou în număr mare în tribună, echipa antrenată de Sandu Iacob și Leonard Bibirig a condus o bună parte din prima repriză, grație și eficacității lui Dospinescu, aflat în zi fastă. Sfârșitul primului mitan a aparținut însă Buzăului.

Dumitrana și Barros au basculat rezultatul de la 10-9 la 10-11, Dospi a reușit egalarea în min. 27, numai că frații Bujor au ratat punerea pe picioare a unui contraatac rapid. Și astfel, dintr-un posibil 12-11 ne-am trezit cu un 11-12 care s-a transformat ulterior în 11-13 materializat de transformarea unei lovituri de la 7 metri de către Glendza în ultima secvență de dinaintea pauzei. Printr-o coregrafie interesantă, galeria băcăuană a ținut să-i dea „interzis” antrenorului de la HC Buzău 2012, Gabriel Armanu.

Dar adevărul este că oaspeții nu au avut interzis la handbal. Și, grație unui joc diversificat, Buzăul s-a desprins în două rînduri la patru goluri (13-17- min.38, 14-18-min. 38 și 15-19- min. 40), lâsând impresia că nu poate rata victoria. Împinși de la spate de fani, „CSMeii” nu au cedat și, în ciuda unor disfuncționalități (poarta nu a oferit prea multe garanții, iar Esteki a părut mai degrabă o umbră), au reușit o revenire spectaculoasă, apropiindu-se în trei rânduri la un gol (20-21- min. 47, 21-22, min. 49 și 22-23, min. 54).

Reușita lui Glendza a împins Buzăul, cu cinci minute înainte de ultimul fluier, la două lungimi de undă, însă băcăuanii au ținut să se revanșeze pentru finalul de primă repriză ratat și au reușit egalarea la 24 ca urmare a „un-doi-ului” Dospinescu- Gabi Bujor din minutele 57 și 58. 24-24 a fost și rezultatul final, cu toate că în ultimele 24 de secunde fiecare echipă a avut șansa sa de victorie. Mai întâi a fost lovitura de la 7 metri a lui Glendza parată magnific de Fane Grigoraș.

Apoi, când tabela indica minutul 59 și 47 de secunde, gazdele au solicitat un time-out, însă schema de atac stabilită nu a dat roade și atacul s-a finalizat cu o lovitură liberă, cu zid în față, din care Ganchev nu avea cum să-l învingă pe ex-ul Crăciunescu. A rămas, prin urmare 24-24. Așa cum au rămas pe picioare și calculele. Dar și gustul amar al unor fricțiuni între o parte din suporteri și unii jucători ai Bacăului, care au ținut capul de afiș imediat după joc. CSM Bacău: Grigoraș, Freiwald- Dospinescu 7 goluri, Ganchev 4, G. Bujor 4, Belchite 3, Serhel 3, Esteki 1, Ushal 1, Dobrincu, M. Bujor, Costea.

Celelalte rezultate înregistrate sâmbătă: CSM București- CSM Odorheiul Secuiesc 33-21, CSU din Suceava- Potaissa Turda 28-29, CSM Vaslui- Politehnica Timișoara 29-27, CSM Constanța- Dinamo 28-32. În ultimele două etape, CSM Bacău (locul 8, 27 puncte) joacă acasă atât cu Dinamo (19 aprilie) cât și cu Poli Timișoara (6 mai), miza fiind o clasare de la locul 10 în sus, în condițiile în care locurile 11 și 12 duc la barajul de promovare/retrogradare.

Programul CSM Vaslui (locul 9, 26 puncte): cu Odorhei (deplasare) și CSM Focșani (acasă).

HC Buzău (locul 10, 26 puncte): cu Potaissa Turda (a) și CSU din Suceava (d).

CSU din Suceava (locul 11, 24 puncte):  cu CSM Oradea (d) și HC Buzău 2012 (a).

Politehnica Timișoara (locul 12, 23 puncte): cu CSM Constanța (a) și CSM Bacău (d).

Ultimele două clasate, CSM Oradea și CSM Odorhei (ambele cu câte 4 puncte), sunt retrogradate direct.

Fotbal/ Liga a III-a: Etapa oaspeților

Programată weekendul trecut, etapa a doua din play-off-ul și play-out-ul Seriei 2 a aparținut oaspeților. În play-off, Aerostar a fost învinsă acasă, cu 1-0, de Unirea Braniștea, în timp ce în play-out, FC Dinamo Bacău s-a impus cu 4-2 în fieful ultimei clasate, Dacia Unirea Brăila. Din cauza terenurilor impracticabile, meciurile din Seria 1 au fost amânate și se vor desfășura astăzi.

Seria 1/ Play-off

Programul etapei a doua (astăzi, ora 13.00): Ceahlăul Piatra Neamț- CSM Bacău, Foresta Suceava- Bucovina Rădăuți.

Clasament: 1) Foresta 43p., 2) Bucovina Rădăuți 37p., 3) CSM Bacău 36p., 4) Ceahlăul 34p.

Seria 2/ Play-off

Rezultatele etapei a doua: Aerostar- Unirea Braniștea 0-1, CSM Râmnicu-Sărat- Metalul Buzău 1-1.

Clasament: 1) CSM Râmnicu-Sărat 49p., 2) Metalul Buzău 45p., 3) Unirea Braniștea 40p., 4) Aerostar 34p.

Programul etapei viitoare (14 aprilie, ora 17.00): Metalul Buzău- Aerostar Bacău, Unirea Braniștea- CSM Râmnicu-Sărat.

Seria 2/ Play-out

Rezultatele etapei a doua: Dacia Unirea Brăila- FC Dinamo Bacău 2-4, Voința Limpeziș- Viitorul Ianca 0-3, CSM Focșani 2007- Sporting Liești 0-2.

Clasament: 1) CSM Focșani 34p., 2) Sporting Liești 33p., 3) Viitorul Ianca 25p., 4) FC Dinamo Bacău 19p., 5) Voința Limpeziș 5p., 6) Dacia Unirea Brăila 2p.

Programul etapei viitoare (15 aprilie, ora 17.00): Sporting Liești- Dacia Unirea Brăila, Viitorul Ianca- CSM Focșani 2007, FC Dinamo Bacău- Voința Limpeziș

 

Volei feminin/ Divizia A1: Debut cu dreptul

Prim-divizionara de volei feminin CSM-Știința Bacău a început cu dreptul seria meciurilor de baraj pentru evitarea retrogradării contra Universității Cluj. Sâmbătă, băcăuancele s-au impus acasă cu 3-1 (-23, 22, 20, 16).

În ciuda absenței Andrei Ordeanu, a accidentării, la încălzire, a Carolinei Radu și a faptului că a pierdut primul set la 23 și a fost condusă cu 4-0 și 7-4 în parțialul al doilea, echipa antrenată de Dan Banu a redresat situația și a obținut astfel o victorie dătătoare de speranțe. CSM-Știința: Carolina Radu (Natalia Preda 3 puncte), Anamaria Berdilă 16, Adina Stanciu 15 (Nadia Staicu), Bianca Grama 8, Carmina Bordea 6, Ștefania Cheluță 20, Angelica Podină-libero. Ieri era programat al doilea joc de la Bacău, returul „barajul” urmând să aibă loc  pe 22 și 23 aprilie, la Cluj.

Se joacă după sistemul trei victorii din cinci meciuri, astfel încât, în cazul în care, la capătul a patru meciuri, fiecare echipă va avea câte două succese (indiferent la ce scor), se va recurge la al cincilea joc, cel decisiv, programat în Bacău, pe 26 aprilie. Învinsa din play-out va retrograda în A2, iar învingătoarea va rămâne în A1, urmând să dispute o confruntare de clasament cu SCMU Craiova.

Băcăuanul care plimbă 3.200 de pasageri în croazieră

Mihai Olaeriu, în vârstă de 48 de ani, a devenit un lider respectat în zona ospitalității, după ce a muncit timp de aproape 30 de ani pe vasele de croazieră.

În prezent, îi coordonează cu succes pe cei 1200 de subordonați și se asigură că cei peste 3200 de turiști de pe vasul pe care îi comandă se simt ca acasă.

Originar din Bacău, Mihai a avut o copilărie modestă, dar plină curajul de a explora și de a încerca lucruri noi.

După ce a început ca asistent medical și a lucrat la Inspectoratul de poliție sanitară, a aplicat pentru un post necalificat pe un vas de croazieră și și-a construit o carieră impresionantă în domeniu.

Astăzi, este un exemplu de succes și perseverență pentru toți cei care doresc să își urmeze visele și să atingă performanța în cariera lor.

Citiți integral articolul De la Bacău la comanda unui vas de lux: Povestea românului Mihai Olaeriu, hotel director pe mări și oceane

Adolescentă de 14 ani, transportată la Iași cu elicopterul

Vedem destul de des câte un elicopter SMURD care zboară grăbit deasupra orașului iar salvatorii duc o luptă contra cronometru pentru a salva oamenii aflați în stare gravă care au nevoie urgent de ajutor.

Astăzi, 09.04.2023, o pacientă în vârstă de 14 ani, din orașul Bacău, a fost adusă cu ambulanța în UPU Bacău, în stare foarte gravă (comă).

În urma evaluării medicale a fost transferată cu elicopterul SMURD la spitalul de Neurochirurgie din Iași, cu suspiciune de Hematom intracranian, pentru intervenție neurochirurgicală urgentă.

Suntem aici: descoperiţi-ne, promovaţi-ne! Vorbe frumoase şi promisiuni de Ziua Internaţională a Romilor

Ziua internaţională a romilor este sărbătorită anual de comunitatea internaţională, la 8 aprilie, în cinstea recunoaşterii culturii, istoriei şi drepturilor milioanelor de romi din toată lumea, dar şi pentru a atrage atenţia asupra provocărilor de discriminare cu care încă se confruntă comunităţile de romi din Europa şi de pretutindeni.
Ca în fiecare an, şi în Bacău, Asociaţia Europeană a Romilor pentru Progres şi Promovare Interculturală a organizat, sâmbătă, 8 aprilie, ora 11.00, la Centrul de Cultură „George Apostu” o impresionantă manifestare, la care au participat personalităţi şi membri ai etniei rome (profesori, avocaţi, muzicieni, politicieni), invitaţi fiind reprezentanţi ai administraţiei locale şi judeţene, parlamentari, membri ai celorlalte etnii (germane, italiene etc.), prieteni români. Gazdă şi moderator a fost Doru Tănase, preşedinte al Asociaţiei Europeane a Romilor pentru Progres şi Promovare Interculturală Bacău, care a prezentat invitaţii, le-a mulţumit şi a adresat felicitări tuturor romilor din judeţul Bacău, cu ocazia acestei importante zile.

Peste cinci secole de istorie şi viaţă împreună

După intonarea Imnului Romilor, despre semnificaţia Zilei Internaţionale a Romilor a vorbit prof. Roxana Elena Tănase: „Iniţiativa privind marcarea Zilei Internaţionale a Romilor a apărut în 1971, cu prilejul primului Congres internaţional al romilor de pretutindeni, care a avut loc la Londra. În statele din Europa de Est, inclusiv România, data de 8 aprilie a fost marcată începând cu anul 1990. Tot în 1971, au fost adoptate simbolurile etniei rome: roata cu spiţe „chakra”, Imnul internaţional al romilor „Gelem, gelem”, şi steagul internaţional al romilor. În România, la data de 8 aprilie se marchează „Sărbătoarea etniei romilor din România”, în urma adoptării de către Parlamentul României a Legii nr. 66 din 22 martie 2006. Prezenţa etniei rome în acest spaţiu este remarcată şi remarcantă de-a lungul istoriei, atât economic, social, dar mai ales cultural şi este momentul să felicităm întreaga comunitate: „But Bersh Angle Romale!
Despre istoria şi cultura romilor din aceste teritorii a vorbit dr. Alin Popa, care a precizat că romii sunt cea mai mare etnie din Bacău, având o istorie care se întinde pe şase secole, trăind alături şi împreună cu populaţia locală, fiind robi, nu scalvi, lucrători pe moşiile domneşti, mănăstireşti şi, cei mai mulţi, pe moşiile boiereşti. De aici inegalităţile şi discriminările care mai persistă şi astăzi, cu toate eforturile guvernelor şi instituţiilor statului pentru integrare, educaţie şi promovare a valorilor şi valenţelor lor economice şi culturale”, a mai precizat Alin Popa.

Noi suntem aici. Descoperiţi-ne, promovaţi-ne!

Au mai răspuns invitaţiei organizatorilor viceprimarul Liviu Miroşeanu, care a apreciat activitatea etniei rome, colaborarea bună între administraţia locală şi organizaţiile reprezentative ale romilor, cât şi problemele aflate încă pe agenda de lucru ale celor două instituţii, care, cu siguranţă, îşi vor găsi rezolvarea în perioada următoare. Pe aceleaşi coordonate s-a situat şi intervenţia subprefectului Gabriel Lupu, din care am reţinut preocuparea Prefecturii pentru ca etnia romă să beneficieze de toate drepturile conferite de lege şi a apreciat că mai este mult de de lucru împreună pentru integrarea profesională, a educaţiei şi învăţământului, eliminarea discriminărilor, care încă se mai manifestă.
Singurul parlamentar care a participat la sărbătoarea romilor a fost senatorul Cristina Breahnă Pravăţ, a cărei intervenţie a fost aplaudată de cei prezenţi. „Cunosc foarte bine viaţa, activitatea şi cultura romilor, eu am trăit mulţi ani în apropierea multor familii de romi, am avut şi am prieteni şi acum în localitatea în care m-am născut. Sunt fericită când aud de reuşitele şi succesele unor copii şi tineri din această etnie, în muzică, în şcoli şi chiar în universităţi. Aveţi rezultate, însă, în opinia mea nu le promovaţi suficient, aveţi deschidere în mass-media, în instituţiile statului şi organizaţiile de profil. Haideţi, să lucrăm împreună! Vă felicit şi vă doresc succes în tot ceea ce faceţi”, a spus pe scurt parlamentarul băcăuan. Doru Tănase, preşedintele AERPPI, a replicat amabil: „Noi suntem aici, doamnă senator. Descoperiţi-ne, promovaţi-ne!”
Nu putem, în încheiere să nu consemnăm şi intervenţia unui lider important al romilor: Vasile Ion-Gringo, care a făcut un apel la unitate şi o mai bună colaborare, astfel ca întregul potenţial al etniei să fie canalizat spre binele romilor şi în special al tinerilor.
Doru Tănase, în numele organizaţiei pe care o conduce, a acordat mai multe Diplome de Excelenţă unor membri marcanţi ai etniei, pentru contribuţia la afirmarea şi promovarea obiceiurilor, tradiţiilor şi valorilor etniei rome din Bacău.

Muzica uneşte inimile şi sufletele

În încheierea acestei frumoase sărbători, cu o emoţionantă prezentare a ceea ce are mai valoros etnia romă, acolo de unde s-a ridicat şi s-a afirmat o impresionantă pleiadă de talente – Muzica, Doru Tănase a invitat în scenă taraful asociaţiei, care i-a avut ca solişti pe Leonard Tănase, la vioară, elev de mare talent, pe pianistul Darius Lungu, un alt copil de mare viitor şi, aşteptat cu emoţie şi interes, a susţinut un recital sasofonistul Florin Tărâţă, invitat de onoare, aplaudat în picioare de întreaga asistenţă.
Muzica depăşeşte toate barierele, uneşte inimile şi sufletele, cheamă la iubire şi respect.
La mulţi ani, prieteni!

.

Floriile, puntea de trecere către săptămâna Sfintelor Pătimiri

Exista în antichitate un interesant ceremonial, ca atunci când un conducător de stat important își făcea intrarea într-o cetate, să fie primit de către locuitori după o procesiune care avea rolul de a marca cinstirea deosebită. Norodul, înveșmântaț în haine albe și purtând cununi de flori sau de frunze, cu buchete de ramuri înverzite în mâini, îl întâmpina la o oarecare distanță în afara așezării, revenind apoi în cetate în aclamații și strigăte de bucurie. De o astfel de intrare în Ierusalim a avut parte și Întâiul Călător al Vieții, Domnul Iisus Hristos, în preajma sfintelor și mântuitoarelor Sale Pătimiri.
Într-o nuanță duhovnicească, Împărăteasca Intrare triumfală a Mântuitorului în Ierusalim marchează sfârșitul pelerinajului de șase săptămâni al Postului Mare. Totodată, prefațează începutul unui alt parcurs, plin de emoție și de conținut. Pășim pe treapta Sfintelor Pătimiri. O cale de-o săptămână… grea, apăsătoare și extrem de dureroasă. Un timp de dat slavă Cerului! Un interval în care ne vom putea analiza relele, păcatele și neajunsurile vieții. Un moment de mulțumire și de plângere cu amar, în care ni se oferă șansa de a răsturna ceva din preaplinul nostru, spre a mai face loc Cerului. O potecă pe care ușor ne-am împiedica și din care lesne am cădea, de n-am avea nădejdea Ridicării.
Evanghelia zilei ne fixează în pacea conținutului a trei pericope adânci. Prima (Ioan XI, 1- 45) ne amintește de Lazăr cel din Betania. Învierea sa, după patru zile de la moarte și după ce trupu-i fusese deja așezat în mormânt și începe a se supune legilor firii, este prima etapă a praznicului Floriilor, căci de acolo începe șirul pătimirilor Domnului. La buza unei adâncituri de peșteră omenească se deschide profunzimea ce nu poate fi nicicând imaginată: mormântul lui Dumnezeu! Ni se dezvăluie faptul că există viață și după moarte. Nu întâmplător, mireasma morții lui Lazăr e vindecată de suflarea de viață a Domnului. Cei prezenți trec din mirare în admirare. Iar admirația aceasta, purtată din glas în glas, naște zorile Intrării în Ierusalim. Celelalte două pericope evanghelice (Matei XXI, 1-11; 15-17 și Ioan XII, 1-18) ne dezvăluie cum Împăratul Vieții urcă spre Templu, dinspre cetatea Betfaghe, călare pe un mânz de asin. Pe străzile înguste ca niște nervuri, Domnul intră în Cetate. Refrenul bucuriei tuturor este cântarea Osana! Și crenguțele de finic, aprinse de focul nădejdii că tot ceea ce trăiesc este biruință. Intuiește Domnul, fără nicio îndoială, că voroavele celor ce strigă acum Osana se vor uni cu buzele sărutului lui Iuda. Nu întâmplător, între Osana și Răstignește-L  pare a fi cuprinsă toată slava Intrării.
Să ne furișăm și noi prin mulțimea Ierusalimului inimilor, într-o zi ca aceasta. Și să purtăm stâlpările făgăduinței că nu vom fi printre cei care vor striga ”Răstignește-L!”. Căci Domnul se va opri, spre a întreba și ochii inimii noastre: ”Nu cumva vei fi și tu printre cei care Mă vor răstigni?”… Să nu fie!

Inspector scolar,
pr. prof. dr. Adrian Alexandrescu

Bronz pentru SCM Bacău la Cupa României la Box de la Brăila

Pugilistul Ștefan Panaitescu, legitimate la SCM Bacău unde este pregătit de antrenorii Marius Ciocan și Vasile Palade a reușit o clasare pe locul 3 fiind medaliat cu bronz la categoria + 92 la Cupa României de Box la Seniori, competiție desfășurată la Brăila în perioada 4-8 aprilie.

Panaitescu a boxat în semifinală cu Filip Cristian de la Rapid București, pugilist care domină de câțiva ani această categorie, bucureșteanul fiind medaliat cu bronz la Campionatul European de Tineret.

„Ștefan este la început de drum iar pentru el Cupa României de Seniori a fost o experiență bună. Sunt convins că el își va arăta valoarea la Campionatul Național de Box U22 din august, acolo unde sunt sigur că va domina categoria. Vreau să le mulțumesc și persoanelor care ne susțin și au încredere în noi: Demeco, Barrier, Hotel Levisticum și Andrei Pascari”, a declarant antrenorul Marius Ciocan de la SCM Bacău.

 

Învierea lui Cristos, un eveniment care a schimbat istoria

Dragi fraţi şi surori în Domnul,

Celebrarea Sfintelor Paşti reprezintă punctul culminant al anului liturgic. În sintonie cu celebrarea liturgică, anotimpul primăverii ne invită să ne minunăm de puterea vieţii care străpunge brazdele de pământ şi înfloreşte în ramurile copacilor şi în ciripitul păsărilor.

Un eveniment al istoriei care schimbă istoria

Învierea lui Cristos este un eveniment istoric, cu o semnificaţie universală şi o rezonanţă cosmică, pentru că reprezintă un nou început: transformarea întregii omeniri. Este un eveniment care schimbă istoria, care dă un sens nou tuturor evenimentelor umane.

Şi iată care este această nouă semnificaţie: moartea şi nedreptatea nu mai au ultimul cuvânt! Isus a fost omorât în mod nedrept, însă învierea l-a îndreptăţit, astfel încât nedreptatea a fost spălată şi depăşită definitiv prin învierea sa. Mai mult, moartea însăşi nu mai are ultimul cuvânt: Isus nu şi-a încheiat activitatea pământească pe cruce sau în mormânt, ci este triumfător asupra morţii şi a răului. Aşadar, istoria umană nu mai este o pură întâmplare, nici un joc al celor puternici care se aliază în diferite feluri. Nu mai este istoria omului singur şi însingurat pe pământ, pentru că Dumnezeu continuă să fie alături de fiecare om, cu suferinţa sa, cu moartea sa: Dumnezeu este cu omul, oferindu-i însăşi viaţa sa.

Paştele, lucrarea Duhului Sfânt

Pătimirea şi învierea lui Isus au loc prin lucrarea Duhului Sfânt. „Aşa cum focul a mistuit victimele jertfelor vechilor sacrificii rituale, tot la fel Duhul Sfânt a acţionat într-un mod special în această dăruire de sine absolută a Fiului Omului, pentru a transforma suferinţa în iubire răscumpărătoare” (Dominum et vivificantem, 40). De aceea, „capodopera” Duhului Sfânt este Paştele Domnului Isus, o taină a suferinţei şi a slavei. Prin darul Duhului, este posibil ca şi noi, ucenicii lui Cristos, să facem din cruce calea spre lumină: per crucem ad lucem („prin cruce la lumină”).

Reînnoiesc îndemnul meu din scrisoarea de la începutul anului pastoral 2022-2023 prin care vă propuneam să fim „Uniţi în Duhul Sfânt”. Biserica este, prin însăşi natura sa, o comunitate într-o stare permanentă de misiune. Pentru a rămâne fidelă misiunii sale, ea este chemată la o reînnoire continuă din fidelitate faţă de Isus cel înviat, prin puterea Duhului Sfânt (cf. EG 25-26).

Misiunea, răspunsul Bisericii la evenimentul Învierii

Aşa cum ne amintea şi Papa Francisc, Învierea Domnului nu este o iluzie! „Astăzi, mai mult ca oricând, răsună anunţul pascal atât de drag Orientului creştin: «Cristos a înviat! Adevărat a înviat!»” (Papa Francisc, Mesajul Urbi et orbi, 17 aprilie 2022).

Într-adevăr, prin acest salut pascal, noi, creştinii, afirmăm că Isus este adevărata viaţă, că fericirile evanghelice sunt adevărate, că Duhul Sfânt asistă necontenit Biserica sa peregrină pe pământ, că merită să ne rugăm, să iertăm, să iubim, că există „viaţă” şi după „moarte”.

Din misterul învierii se naşte Biserica misionară care, prin puterea Duhului Sfânt, dă mărturie despre viaţa cea nouă, care nu mai este marcată de egoism şi interes, ci de dăruirea umilă de sine. Astfel, ia naştere o lume nouă în care se poate construi o pace adevărată şi sinceră între oameni, pentru că inima fiecărui om a fost transformată, reabilitată, reînnoită prin certitudinea bucuriei de a fi copii ai lui Dumnezeu, cu un orizont etern.

Iată de ce cântăm atât de frumos în Noaptea de Paşti: „Tresaltă de bucurie Sfânta Biserică, împodobită cu splendoarea luminii sale. Să răsune acest sfânt lăcaş de strigătele puternice ale mulţimii”. În aceeaşi tonalitate, antifona mariană pe care o auzim în timpul pascal, „Bucură-te, Regina cerului, aleluia”, cântă atât de frumos bucuria Mariei pentru învierea Fiului ei şi, împreună cu ea, bucuria Bisericii, bucuria noastră a tuturor.

Iubiţi fraţi şi surori în Domnul,

Conştienţi de semnificaţia profundă a Învierii Domnului, vă invit din toată inima să privim istoria noastră în lumina promisiunii vieţii! Da, astăzi, de Paşti, vestim o viaţă de care moartea nu se mai poate atinge. Noi proclamăm o speranţă care locuieşte deja în noi şi ne dă puterea de a ieşi din „mormintele” noastre, pentru a mărturisi că viaţa ne-a cucerit şi pe noi.

Îmi doresc mult ca această celebrare a Învierii Domnului să ne descopere tuturor condiţia noastră de fii ai lui Dumnezeu şi de fraţi, „uniţi în Duhul Sfânt”, chemaţi să purtăm în lume bunătatea, fraternitatea şi pacea lui Isus înviat.

Vă salut cu afecţiune paternă pe toţi şi pe fiecare în parte: preoţi, persoane consacrate, animatori liturgici, seminarişti, ministranţi, copii, adolescenţi şi tineri, credincioşi din ţară şi de peste hotare, fraţi care poartă crucea suferinţei, deţinuţi, persoane departe de credinţă. Pentru toţi a murit Isus pe cruce, pentru toţi a înviat şi tuturor Tatăl ceresc doreşte să ne dăruiască viaţă fără de sfârşit.

Împreună cu Preasfinţitul Petru Sescu şi cu Preasfinţitul Petru Gherghel, vă dorim din inimă sărbători pascale binecuvântate! Lumina şi pacea Celui Înviat să pătrundă în inimile noastre şi să rămână cu noi mereu!

Cristos a înviat! Aleluia!

✠ Iosif Păuleţ
episcop de Iaşi

Adevărul învierii lui Isus

Adevărul învierii lui Isus îl mărturisim în Crez: Cred în Isus Cristos… care a înviat a treia zi din morţi. Adevărul ne umple inima de bucurie, Isus fiind garanţia învierii noastre. Dar ce este învierea? Învierea este ultimul şi cel mai puternic strigăt pe care ni-l adresează Dumnezeu Tatăl prin Fiul său, ca să ne întoarcem la izvorul vieţii veşnice, la iubirea sa infinită, la fericirea totală.

Femeile, după cum ne relatează evanghelia, aleargă la mormânt; ucenicii, de asemenea. Aici găsesc în mormântul gol doar giulgiurile, ca pe nişte coji de ou din care a ieşit puiul. Isus apare în lume cu o nouă viaţă; trupul său este îngerizat şi de aceea apare oamenilor doar ca semn al prezenţei pentru ochii trupeşti. Din acest motiv, apostolii afirmă că ei sunt martori ai învierii lui Isus: Ce am auzit, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi mâinile noastre au pipăit despre cuvântul vieţii, aceea vă vestim (1In 1,1), convinşi fiind că realitatea acestor semne supranaturale depăşeşte realitatea celor naturale; acum înţeleg că Isus i-a ales şi i-a pregătit special pentru înţelegerea acestor semne – nouă, martorilor aleşi de mai înainte – ca la rândul lor ei înşişi să devină semne care dau mărturie despre învierea lui Isus şi a tuturor acelora care cred în învierea lui.

 

Noi suntem chemaţi, nu numai să credem în mărturia lor, ci să devenim asemenea lor, martori ai învierii lui Isus. Cum? Trăind ceea ce ei ne-au transmis: învăţătura lui Cristos, cuvântul Domnului care este viaţă, mărturia lor este ştiinţa noastră, o ştiinţă trăită, nu intelectualiceşte, ci o trăire a credinţei, care depăşeşte raţiunea, fiind bazată, aşa cum spune sfântul Toma de Aquino, nu pe argumente, ci pe semne care pun în evidenţă adevărul viu (cf. ST III, c.55, a.5). Semnele nu constrâng precum argumentele, ci dispun sufletul în mod plăcut să îmbrăţişeze liber şi cu plăcere un mister, un adevăr pe care numai gustându-l îi poţi aprecia valoarea. Argumentele nu constrâng, nu răpesc libertatea, nu limitează personalitatea. Când varul de pe perete este alb, nu poţi susţine că este negru. Ştiinţa empirică limitează capacitatea omului de a se dezvolta. Prin adevărurile de credinţă însă, Dumnezeu măreşte capacitatea dezvoltării personalităţii prin punerea în evidenţă a libertăţii. Numai libertatea exercitată dă demnitate şi merit. Învierea lui Isus era un semn menit să pună în evidenţă libertatea şi meritul omului prin acceptarea semnului, fiindcă realitatea învierii era infinit superioară celor ce apostolii vedeau cu ochii. Fiind semn, apostolii s-au convins mai greu de realitatea pe care o exprima semnul învierii, fiindcă acesta este specificul semnului: nu este perceptibil decât acelora care cunosc deja parţial mesajul şi sunt dispuşi să subscrie în întregime şi în mod liber. (Spre ilustrare poate servi exemplul mesajului lumânărilor aprinse pe zidul cetăţii de un spion roman infiltrat şi care, sub pretextul apărării, i-a sfătuit pe apărători să pună 26 de lumânări, torţe, şi pe care, în momentul în care aceştia dormeau, el a aprins câteva în următoarea ordine: 21, 5, 14 şi 9. Cifra de 26 reprezenta alfabetul roman. Prinzând torţele în ordinea amintită, însemna: Veni. Era invitaţia de a da atacul, fiindcă apărătorii nu sunt la post. Aşa au cucerit cetatea).

Magdalenei înlăcrimate la mormânt, apostolilor înspăimântaţi şi ascunşi, ucenicilor trişti în drum spre Emaus, li se pot aplica din plin cuvintele lui Pascal: Tu nu m-ai căuta acum (spune Isus), dacă nu m-ai fi găsit deja de mai înainte. Toţi aceşti martori ai învierii, n-ar fi ajuns la ştiinţa învierii lui Isus, dacă nu l-ar fi găsit mai înainte prin iubire, prin trăirea învăţăturii sale, prin credinţa în cuvântul lui. Nu ar fi înviere, dacă nu ar fi iubire. Devenim martori ai învierii când acceptăm semnele lăsate de Isus şi când facem din întâlnirea noastră un semn, un canal prin care trece în lume un torent de iubire, care devine o mărturie mult mai ştiinţifică decât orice ştiinţă.

 

Primii care au primit semnele învierii au fost soldaţii de la paza mormântului; ei au simţit cutremurul de pământ, au văzut piatra prăvălindu-se, au văzut îngerul şi de frica lui au leşinat (cf. Mt 28,2-4) şi, tot ce-i posibil, să fi constatat că mormântul este gol, de aceea şederea lor acolo nu mai are rost, au plecat în cetate şi au povestit cele constatate. Acestea au fost semne, dar paznicii nu le-au cunoscut semnificaţia, fiindcă ei nu l-au cunoscut pe Isus mai înainte, nu l-au iubit şi n-au trăit învăţătura lui. Din acest motiv nici nu s-au constituit ca martori ai învierii, dar, primind o sumă de bani, s-au angajat să mintă cu multă uşurinţă. Istoria îi pune în rândul celor corupţi şi nicidecum în rândul apostolilor; au rămas instrumente ale morţii, soldaţi care ucid, nu crainici ai vieţii.

 

L-au luat pe Domnul din mormânt şi nu ştiu unde l-au pus (In 20,1-2). Petru şi Ioan au alergat la mormânt; îl găsesc gol şi văd giulgiul strâns şi pus deoparte. Ioan a văzut şi a crezut (In 20,6-7). Este primul act de credinţă în înviere? Nu putem afirma cu certitudine. A crezut în ceea ce i-a spus Maria Magdalena? Când un lucru îl vezi nu mai crezi, îl ştii exact. Dar aici este vorba de credinţă. A crezut că cineva a luat trupul lui Isus şi l-a dus în altă parte? Nici acest lucru nu-i de admis, fiindcă de l-ar fi luat cineva, n-ar fi lăsat giulgiul şi pânza care îi acoperise faţa. Ioan crede în iubirea care a realizat dispariţia miraculoasă, inexplicabilă, a lui Isus din mormânt. Toate sunt semne care duc spre descifrarea unui lucru miraculos în care trebuie crezut, care nu exclud îndoiala, ci implică cercetarea. La această cercetare îi invită Isus pe ucenici când o trimite pe Maria Magdalena să le spună să meargă în Galileea şi acolo îl vor vedea. La credinţa în înviere ajungem în măsura în care ne implicăm în cercetare pe baza credinţei şi mai ales când, trecând prin moartea egoismului, acceptăm crucea zilnică. Cristos a înviat! Aleluia.

 

Pr. Richardo-Dominic Baciu, Biserica Romano-Catolică „Sf. Nicolae” Bacău

Imperiul roman subjugă Împărăția lui Dumnezeu

 

Ziarul BURSA închină Sărbătorilor dintre Duminica Floriilor şi a treia zi de Paşti (9 – 18 aprilie 2023) un studiu intitulat „Imperiul Roman subjugă Împaratia lui Dumnezeu”, împărţit în zece fascicule, pe care le publică in fiecare zi, câte unul.

Studiul realizat de MAKE este dedicat fenomenului de emancipare faţă de Dumnezeu, apărut concomitent în iudaism şi creştinism, la începutul primului mileniu al erei noastre, remodelând societatea şi economia din bazinul Mediteranei şi ulterior din Europa şi restul creştinătăţii, cu reverberaţii pînă astăzi, în întrega lume.

 

A ars capela Bisericii Catolice din Căiuți

În cursul acestei zile, pompierii au fost solicitați să intervină în localitatea Căiuți, în urma unui apel primit pe SNUAU care anunța producerea unui incendiu ce se manifesta la capela Bisericii Catolice.

La locul indicat s-au deplasat de urgență trei autospeciale de stingere cu apă și spumă, o autoscară și o ambulanță SMURD, încadrate cu 18 pompieri militari. În scurt timp, la locul solicitării s-a deplasat și locțiitorul Detașamentului de Pompieri Onești cu o autospecială de primă intervenție și comandă.

La sosirea forțelor de intervenție, incendiul se manifesta pe o suprafață de aproximativ 50 mp construcție cu destinația casă mortuară și clopotniță.

Din cercetările efectuate la fața locului, cauza probabilă de producere a incendiului este scurtcircuitul electric.

Dat fiind faptul că, în această noapte, este preconizată prezența unui public numeros la lăcașurile de cult catolice, reiterăm câteva măsuri care trebuie respectate, pentru a preveni producerea unor situații de urgență.

Astfel, ISU recomandă enoriașilor respectarea următoarelor reguli:

– Să nu blocheze cu autoturismele căile de acces;
– Să utilizeze cu atenție lumânările și să nu le amplaseze în apropierea materialelor ușor combustibile;
– După încheierea slujbei să nu lase lumânările și candelele, aprinse, nesupravegheate;
– Pe timpul slujbelor religioase cu public numeros să menţină ușile de acces/evacuare în poziţie deschisă.

De asemena, menționăm că în perioada premergătoare Sărbătorilor Pascale, dar și pe parcursul acestora, personalul Inspecției de Prevenire a executat controale și a susținut sesiuni de pregătire cu personalul clerical, pe linia apărării împotriva incendiilor.

Personalul Inspecției de Prevenire a avut în atenție respectarea condițiilor de securitate la incendiu, dotarea cu mijloace de primă intervenție pentru stingerea incendiilor, dar și modul de amenajare a spațiilor și a locurilor destinate aprinderii lumânărilor.

Robokids din Somușca, la Ambasada SUA

Echipa Robokids din localitatea băcăuană Somușca a vizitat, ieri, Ambasada SUA, care va fi nanța o parte din cheltuielile cu deplasarea la Campionatul Internațional FIRST Tech Challenge din Houston, Texas.

Echipa de „roboticieni” din satul Somușca va reprezenta țara noastră la acest campionat.

Echipa Robokids a câștigat deja Premiul pentru Programare la Festivalul Național „First Lego League”, unde au prezentat un proiect de eficiență energetică pentru comunitatea locală. Membrii echipei și-au dezvoltat abilitățile în robotică participând la cursurile organizate de American Corner Bacău.

Ambasada SUA s-a angajat să sprijine financiar participarea echipei Robokids la Campionatul Internațional, oferindu-le astfel o șansă unică de a-și demonstra talentele și determinarea pe plan internațional.

Robokids a vizitat Ambasada SUA, unde au fost întâmpinați de consilierul pentru presă și cultură, Tim Gerhardson.

 

Sfaturi ale jandarmilor montani băcăuani pentru un weekend în siguranță

    Jandarmii montani de la postul Slănic Moldova vor fi prezenți în mijlocul iubitorilor de natură în aceast sfârșit de săptămână.

    Dacă v-ați hotărât să vă petreceți timpul în zona montană a județului nostru, este bine să țineți cont de următoarele recomandări:

    -înainte de a pleca la munte, informaţi-vă asupra itinerarului propus, gradului de dificultate al acestuia, stării vremii și condiţiilor climatice locale;

    -să plecați pe munte doar cu echipament adecvat, lanternă, rucsac, trusă de prim-ajutor și nu riscaţi să plecaţi singuri la drum;

    -să aveți autovehiculele echipate corespunzător pentru condiții de iarnă;

    -să folosiţi numai drumurile deschise circulației, traseele marcate și să urmăriţi marcajele de pe traseu;

    -să apelaţi cu încredere la jandarmii montani şi să respectaţi indicaţiile acestora specificând următoarele: datele de identificare ale persoanei care anunţă, ce s-a întâmplat, câte persoane au nevoie de ajutor şi locul unde sunt persoanele aflate în dificultate.

    Rural Youth Connect: află cum poți duce titlul de Satul European de Tineret la tine în comună

      Guvernanța programului European Youth Village (Asociația pentru Dezvoltare Activă și Go Free – Asociația pentru Sprijinirea Societății Civile) organizează în lunile aprilie și mai 2023, două evenimente de conectare a tinerilor, reprezentanților grupurilor informale, organizațiilor neguvernamentale și autorităților publice din mediul rural la programul European Youth Village, în contextul lansării apelului la candidaturi pentru titlul de Sat European de Tineret 2024.

      Primul seminar RURAL YOUTH CONNECT va avea loc în perioada 18 – 24 aprilie 2023 în Slănic Moldova, Județul Bacău iar înscrierile se fac până pe 13 aprilie.

      În cadrul seminarului, participanții vor dezvolta competentele necesare:
      (1) pentru a pregăti candidatura comunei lor pentru titlul de SAT EUROPEAN DE TINERET 2024
      (2) pentru a dezvolta comunități autonome de tineri în mediul rural;
      (3) pentru a identifica nevoile, problemele și provocările tinerilor din comunitățile lor și pentru a constui un plan de intervenție în comunitate;
      (4) pentru a crește gradul de participare al tinerilor din mediul rural în procesul de luare a deciziilor;
      (5) pentru a organiza și mobiliza tinerii din mediul rural;
      (6) pentru a da vizibilitate tinerilor din mediul rural;
      (7) pentru a-și transforma comuna într-un sat incluziv și prietenos cu toți tinerii.

      Cine poate să aplice la Seminarele Rural Youth Connect?

      La evenimente sunt așteptați să participe tinerii din mediul rural cu vârsta cuprinsă între 15 și 30 de ani, elevi sau studenți din mediul rural, voluntari ai organizațiilor nonguvernamentale active în mediul rural sau tineri din grupuri informale de tineri din mediul rural (fie grupuri deja înființate sau grupuri care urmează a fi înființate), tineri angajați sau tineri NEET, din toate regiunile țării, care își doresc să producă o schimbare pozitivă în comunitățile lor și vor să afle mai multe despre programul European Youth Village.

      De asemenea, la evenimente pot participa și lucrători de tineret care lucrează cu tinerii din mediul rural și reprezentanți ai autorităților publice din mediul rural. Toți tinerii din mediul rural care participă la seminar pot deveni parte a Rețelei RITM – Rețeaua Tinerilor din Mediul Rural și se pot conecta la comunitatea European Youth Village.

      Despre titlul de Sat European de Tineret

      Titlul de „Sat European de Tineret” este oferit de Guvernanță (Asociația pentru Dezvoltare Activă și Go Free – Asociația pentru Sprijinirea Societății Civile) în cadrul programului European Youth Village – Satul European de Tineret, satelor sau comunelor din România care susțin tinerii în acțiunile pe care aceștia doresc să le organizeze în comunitate. Pe parcursul anului 2024 în comunele care vor purta acest titlu, toate inițiativele, evenimentele sau acțiunile ce vor fi organizate la nivel local vor urmări să crească participarea tinerilor și a autorităților în vederea rezolvării unor probleme sau nevoi ale tinerilor din comunitate.

      În anul în care poartă titlul de Sat European de Tineret, tinerii sunt sprijiniți de comunitatea programului European Youth Village prin activități de mentorat, traininguri și ateliere pentru membrii grupului de inițiativă a tinerilor, atât în ceea ce privește mobilizarea și activarea altor tineri din comunitate, cât și în accesarea finanțărilor pentru activitățile planificate în sat.

      Programul European Youth Village

      Programul European Youth Village (EYV) este un program de organizare comunitară a tinerilor din mediul rural, apolitic, dezvoltat pe opt domenii strategice: educație, ocupație, cultură, participarea tinerilor/politici de tineret, drepturile tinerilor, viață sănătoasă, mediul înconjurător și spații pentru tineri, urmărind să contribuie la dezvoltarea ecosistemului de tineret din mediul rural prin activarea tinerilor și autorităților publice din aceste comunități.

      Principalele componente și activități ale programului în perioada 2019-2023 cuprind:
      • Acordarea titlului anual de Sat European de Tineret și mentorat constant pentru satele finaliste înainte și după preluarea titlului;
      • Organizarea a trei ediții a Summitului Tinerilor din Mediul Rural (vezi ediția din 2022 aici):
      • Organizarea a trei ediții a Galei Tinerilor din Mediul Rural (vezi ediția din 2022 aici);
      • Dezvoltarea/Îmbunătățirea politicilor de tineret de la nivel național – Carta Albă a Tinerilor din Mediul Rural;
      • Dezvoltarea Rețelei Informale a Tinerilor din Mediul Rural – RITM (la care veți putea adera);
      • Platforma (n)Go Rural – în curs de înființare (la care vor putea adera organizațiile și grupurile informale de tineri)
      • Primul Summit European al Tinerilor din Mediul Rural (care va avea loc în perioada 29 august – 2 septembrie 2023, în comuna Panaci – apelul la înscrieri va fi lansat în curând)
      EYV facilitează totodată consolidarea politicilor publice de tineret în mediul rural, la nivel național și internațional.

      În 2019, programul a fost dezvoltat pentru prima dată în patru comune din județele Bacău, Cluj, Prahova și Maramureș, iar în 2023 titlul a fost acordat comunei Dumbrava (Prahova), comunei Ciucsângeorgiu (Harghita), comunei Scoarța (Gorj), comunei Panaci (Suceava) și comunei Hălăucești (Iași).

      Programul este coordonat la nivel național de către Asociația pentru Dezvoltare Activă Bacău și Go Free-Asociația pentru Sprijinirea Societății Civile și a fost dezvoltat cu sprijinul financiar al programului Erasmus Plus al Uniunii Europene.

      Informații suplimentare se pot obține pe email satuleuropeandetineret@gmail.com sau pe pagina de Facebook și Instagram @europeanyouthvillage.

      „Târg de Paște” la Școala Gimnazială „Emil Brăescu”, Măgura

        Sărbătoarea Sfintelor Paști, este pentru elevii și cadrele didactice ale Școlii Gimnaziale „Emil Brăescu”, Măgura, prilej de a trăi clipe de bucurie sfântă, dar și de a sărbători în cadrul comunității.

        Preșcolarii și elevii de la Școala Gimnazială „Emil Brăescu”, Măgura, reprezentați prin director, prof. Buganu Diana Alina și îndrumați de doamnele prof. înv. preșcolar, Gavril Anca-Petronela și prof. înv. preșcolar, Topciu Alina-Alexandra, prof. înv. primar, Vasiloiu Doinita, prof. înv. primar, Toma Mimi Lenuța, prof. înv. primar, Paiu Daniela, prof. înv. primar, Bușilă Ștefania Laura, prof. înv. primar, Mavriche Diana Mirabela, domnișoara educatoare, Decusară Denisa, au desfășurat proiectul educațional „Târg de Paște” în colaborare cu prof. Cătălina Camanaru, consilier de proiecte și programe, Primăria Comunei Măgura și Centrul Cultural „Prof. Dumitru Tătaru”.

        Astfel, în vederea realizării unei bune socializări, îmbogățirii experienței personale și, de ce nu, dezvoltării spiritului antreprenorial al copiilor, aceștia realizând în cadrul proiectului educațional „Târg de Paște”, produse finite cu tentă pascală (felicitări, ouă încondeiate, decorațiuni, desene, colaje, machete) pe care le-au expus în cadrul unui târg deschis la Centrul Cultural „Prof. Dumitru Tătaru”, iar părinții, invitați ai comunei, Primăriei, localnicii, le-au achiziționat, făcând donații pentru școală.

        Scopul acestei acțiuni a fost dezvoltarea sentimentelor de dragoste, prețuire și respect față de semenii noștri, dar și cultivarea sentimentelor de apreciere și păstrare a tradițiilor românești de Sărbătoarea Sfintelor Paști. Alese mulțumiri tuturor pentru implicare, organizare și desfășurarea cu succes a târgului din data de 06.04.2023.
        Sărbători Luminate și un Paște Fericit tuturor!

        Organizatorii proiectului „Târg de Paște” de la Școala Gimnazială „Emil Brăescu”, Măgura.

        Capitala europeană a culturii pe monedă BNR

          Banca Națională a României (BNR) va lansa în circuitul numismatic, pe 10 aprilie, o monedă de argint cu tema Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii.

          Moneda are valoarea nominală 10 lei, un diametru de 37 mm și o greutate de 31,103 g.

          Aversul monedei prezintă turlele Catedralei Mitropolitane Ortodoxe și Palatul Culturii din Timișoara, stema României, inscripția „ROMANIA” în arc de cerc, valoarea nominală „10 LEI” și anul de emisiune „2023”.

          Reversul monedei prezintă clădiri din Piața Unirii din Timișoara, Domul Romano-Catolic, stema orașului și inscripțiile „TIMISOARA” și „CAPITALA EUROPEANA A CULTURII”.

          Monedele vor fi ambalate în capsule de metacrilat transparent și vor fi însoțite de broșuri de prezentare și de certificate de autenticitate, redactate în limbile română, engleză și franceză. Pe certificatele de autenticitate se găsesc semnăturile guvernatorului BNR și casierului central.

          Tirajul maxim este de 5.000 de piese, iar prețul de vânzare este de 460 de lei, exclusiv TVA, inclusiv broșura de prezentare și certificatul de autenticitate. Monedele au putere circulatorie pe teritoriul României.

          Lansarea în circuitul numismatic a acestor monede se face prin sucursalele regionale București, Cluj, Constanța, Dolj, Iași și Timiș ale BNR.

          Paște evreiesc în Bacău

            Comunitatea băcăuană a evreilor a sărbătorit, în seara zilei de 6 aprilie, prima zi a Paștelui (Pesah – anul 5783 de la Facerea Lumii, anul 2023 în calendarul actual internațional). Evenimentul a avut loc la Restaurantul Dumbrava, cu zeci de participanți, între care și invitații Ilie Bîrzu – consilier județean, reprezentanții minorităților din Bacău – Silviu Niță (Comunitatea Italienilor), Mihaela și Ulrich Brunhuber (Forumul Democrat al Germanilor din Bacău), Doru Tănase (Asociația Europeană a Romilor Bacău), reprezentanții Filialei Județene Cultul Eroilor – Dănuț Voicu (președinte) și Petru Done (secretar) și oaspeți din alte orașe și preotul ortodox Paraschiv Banciu, de la Biserica Inspectoratului Județean de Jandarmi. 

            Semnificația sărbătorii de Pesah a fost explicată de președintele Comunității Evreilor din Bacău, Hairich Brif. „Este singura sărbătoare în care urăm Un Pesah fericit!, o sărbătoare cuser. Și mulțumim lui Dumnezeu că am ajuns și în acest an să facem un Pwesah împreună!” – a spus peședintele Comunității evreilor.

            A fost explicat și cum se desfășoară ritualul de Seder la intrare în Pesah și a fost făcută urarea specifică sărbătorii – „Hag Pesah Casher veSameah! 5782” (Un Pesah corespunzător și fericit!).

            Ceremonialul a început cu aprinderea lumânărilor, iar ritualul Seder a fost condus de ing. Hainrich Brif și dr. Marcel Weisselberg. Pe masa lumânărilor a fost adus Kera – un platou ritual de Pesah pe care erau pască (azimă), flaroset (amestec de nuci măcinate, mere, scorțișoară și miere), un ou, apă sărată, hrean foarte amar, karpas (cartofi fierți, cu pătrunjel) și Zeroah – carne friptă, care reprezintă mielul pascal. Binecuvântarea Kiddush a fost dată pe un pahar de vin casher.

            Doi tineri din comunitate au pus cele patru întrebări esențiale din Ma Nishtana (prin ce se deosebește această noapte de celelalte nopți ale anului). Apoi Corul Shalom al Comunității, dirijat de Mariana Herman, a interpretat melodii specifice sărbătorii, după care participanții au încins hore evenimentului.

            La masa de Pesah au fost aduse, apoi, participanților, preparate specifice acestei sărbători. 

            Pesah, regina sărbătorilor evreiești 

            Pesah (Paștele evreiesc) – a explicat Hainrich Brif -, considerată Regina sărbătorilor evreiești, este una dintre cele trei mari Sărbători de Pelerinaj, când se făcea pelerinaj la Templul din Ierusalim: Pesah, Șavuot (Sărbătoarea săptămânilor, la 7 săptămâni după Pesah – Sărbătoarea primirii Torei pe Muntele Sinai) și Sukot (Sărbătoarea corturilor).

             

            Cina Pascală Seder se desfășoară după un ritual consacrat printr-o tradiție foarte veche. În decursul Seder-ului se repovestește istoria evreilor care au plecat din Egipt pentru a-și obține libertatea. Această poveste se citește din Haggadah și din scrierile rabinilor, care descriu exodul din Egipt.

            Conform calendarului evreiesc, Pesah este sărbătorit în a 14-a zi a lunii Nisan. Aceasta este prima lună a anului biblic în calendarul evreiesc, care se întinde până în jurul lunii martie-aprilie a calculului gregorian. Pesah este sărbătorit timp de 7 zile în Israel și 8 zile în afara Israelului.

            Pesah a fost celebrat pentru prima oara chiar în seara care a precedat ieșirea din Egiptul în care evreii au fost robi timp de 430 de ani. Pentru această sărbătoare, evreii sacrifică un miel, perfect sănătos, între orele 15,00 și 17,00. Este fript în întregime și se consumă cu pâine nedospită și cu verdețuri amare. Sângele mielului simbolizează eliberarea de păcate, iar verdețurile amare viața petrecută în timpul robiei egiptene.

            Trei termeni sunt definitorii pentru această sărbătoare: Pesah (jertfa mielului pascal), Matza (pâine nedospită) și Maror (rădăcini amare).

             

            Fermierii din Bacău au protestat la Vama Siret

            Agricultorii sunt revoltați de cantitatea uriașă de cereale din Ucraina intrată și rămasă în România. Protestatarii acuză autoritățile statului, dar și pe cele europene că nu fac nimic pentru a stopa falimentarea agriculturii.

            Sute de fermieri din partea de nord-est a Moldovei, printre care și câteva zeci din județul Bacău, au protestat vineri, la prânz, în vama Siret. Aceștia s-a alăturat zecilor de mii de nemulțumiți din agricultură care au manifestat în toată țara față de situația gravă în care se află majoritatea agricultorilor, urmare a invaziei necontrolate a importurilor de cereale provenite din Ucraina.

            „Ruina noastră înseamnă salvarea lor”

            Dezbinați, până acum, de orgolii și interese de grup, de acesată dată, fermierii s-au organizat exemplar, înțelegând că, de fapt, scopul este unul comun: acela de a ieși din groapa în care guvernanții au îngropat domeniul din economie care hrănește o țară întreagă. Astfel, timp de trei ore, traficul în vama Siret a fost blocat de sutele de tractoare, utilaje agricole și mașini aparținând fermierilor, întinse pe o distanță de peste 3 kilometri. Flancați de jandarmi și de polițiști, fermierii au manifestat fluturând steagul Uniunii Europene și purtând pancarte pe care erau scrise mesaje sugestive, de genul „Opriți războiul, nu agricultura!”, „Producem diferit, vindem împreună”, „Ruina noastră înseamnă salvarea lor”, „Fermierii de azi luptă pentru agricultura de mâine, „Pe aici nu se mai trece!”, Voi greșiți, noi plătim”, „Victime fără voie” etc. Mai mult, unii protestatari au mărșăluit purtând un sicriu, personificând moartea agriculturii, întărit de mesajul „Aici zace agricultura României”, dar și o cruce de care era atașat un afiș pe care era scris „Toți cei care ne-ați condus sunteți vinovați de moartea agriculturii”.

            „Măturătură” din Ucraina

            Protestatarii acuză concurența neloială dată de fluxurile necontrolate de mărfuri agricole de origine ucraineană. „Cerem blocarea importurilor din Ucraina, pentru că nu există trasabilitate. Ucraina produce cu costuri mult mai mici decât noi și nici nu au condiționalitățile impuse de Uniunea Europeană, nu au standarde de calitate. Prin urmare, pe piața noastră au ajuns produse agricole cu prețuri mult mai mici și de calitate mult mai slabă. Or, înțelegerea inițială a fost numai de tranzit. Dintr-odată, a rămas marfă și în Polonia, și în România, și în Bulgaria. Nou ni se impun condiții stricte de producere a cerealelor, în schimb se importă la greu «măturătură» din Ucraina”, explică Daniel Ciobanu, președintele Asociației Județene a Producătorilor Agricoli Bacău. Fermierii incriminează și lipsa de implicare a autorităților de control, atât a celor vamale sau a celor sanitar veterinare, cât și a poliției rutiere, toate acestea trebuind să verifice cu meticulozitate importurile ucrainiene. „Adică, nu știm să numărăm câte camioane au trecut frontiera și câte au ajuns în port, pentru a vedea ce a rămas în țară? Autoritățile din Polonia au anunțat ce cantități au ajuns la ei în țară, ale nostre nu spus nimic. Tac mâlc. Or, Comisia Europeană știe foarte bine că la noi au rămas în jur de 3,5 milioane de tone de grâu ucrainean, mai mult decât în Polonia, dar nu ține seama de aceste cifre, la negocieri, admițând că la noi ar fi doar probleme de logistică”, spun agricultorii. În acest context, fermierii cer instituirea unui sistem prin care orice mijloc de transport cu marfă din Ucraina să fie urmărit până la destinație.

            Fermierii cer demisia ministrului Agriculturii

            Reamintim că, după invazia rusă în Ucraina, UE a renunțat la cotele și taxele aplicate exporturilor din această țară, inclusiv produselor agricole. Problema s-a acutizat în momentul în care cantități uriașe de cereale din Ucraina au rămas în țară, deși, inițial, fusese permis doar tranzitul acestor mărfuri, cu destinația în state din zona Africii și Orientul Mijlociu. „Semnalul de alarmă la care autoritățile ar trebui să fie atente este cel dat de ministrul Agriculturii din Polonia care a demisionat, recent, întrucât a conștientizat că onor Comisia Europeană nu va face nimic în privința revendicărilor ridicate de fermierii polonezi. Deși, cunoscând instituțiile din România care, s-a văzut, sunt părtașe la acest import masiv necontrolat, nu cred că se va întâmpla ceva și la noi”, a mai arătat Daniel Ciobanu. Supărarea fermierilor este îndreptată și spre autoritățile române și cele europene care nu au adoptat măsuri concrete pentru stoparea degradării acestui domeniu, în ciuda semnalelor disperate transmise, în mod repetat, de fermieri. Aceștia cer demisia ministrului Agriculturii, reclamând, totodată, și „înșelătoria” copiată după modelul predecesorului său, Adrian Oroș, prin neacordarea de despăgubiri majorității fermierilor afectați de seceta din 2022, respectiv a celor care au avut culturi de primăvară – porumb și floarea soarelui – „grosul” pierderilor din agricultură.

            „Noi, de fapt, importăm cancer, din țări non-UE, ca Ucraina și Turcia”

            Fermierii sunt disperați și amenință că vor urma și alte acțiuni de protest, mult mai energice și de amploare mult mai mare. „Nu se mai poate! Instituțiile statului, dar și cele europene sunt duplicitare. Au instituit niște reguli pe care, obligatoriu, toți fermierii din UE trebuie să le respecte, dar care, dintr-odată, au fost date uitării, fără să se mai țină seamă de victimele colaterale, care sunt, în primul rând, noi, cei care lucrăm pământul. Dar, pe lângă noi, mai sunt și consumatorii români care, poate nu se știe, dar cumpără de la raft grâu din zona Cernobâlului, unde, s-a văzut, în prima parte a conflictului, s-a ridicat un nor de praf radioactiv. Ca atare, cred că și ei, consumatorii, ar trebui să fie solidari cu fermierii”, spun protestatarii. Aceștia atrag atenția asupra faptului că, la noi, cerealele sunt produse la un preţ triplu față de Ucraina, în schimb fermierii români sunt nevoiți să vândă marfa pe aceeași piață. În plus, vecinii ucrainieni nu respectă sub nicio formă regulile impuse de UE, folosind organisme modificate genetic (care cresc producțiile la hectar), dar și îngrășăminte extrem de concentrate sau pesticide și insecticide, interzise de multă vreme în Europa – adevărate „bombe” care se fixează în plante, iar, ulterior, ajung în alimentele de pe mesele românilor. „Exact ca și legumele și fructele din Turcia, țară tot non – UE. Păi, înghițim otravă de la ei de ne ia naiba. Noi, de fapt, importăm cancer, asta facem. Și din Ucraina, și din Turcia. Grav este că am ieșit din orice zonă de rentabilitate economică. Și asta de multă vreme. Noi, sub aspect contabil, suntem în faliment. Nu poți să cheltui 5 lei și să vinzi cu 3 lei. Nu ai cum. Eu, anul trecut, am cumpărat tona de uree cu 1.100 de euro, ucraineanul cu .. 100 de euro. Eu am luat litrul de motorină cu 9 lei, sămânța cu 30-40% mai scumpă, ierbicidele și pesticidele, cu 2-40% mai scumpe. Sunt prețuri care nu acoperă costurile. Or, acum, eu vând grâul cu 90 de bani kilogramul, floarea soarelui cu 1,70 lei, rapița cu 2 lei … Și încă ceva: noi nu vrem ajutoare. Să înțeleagă politicienii, odată pentru totdeauna: nu vrem să fim asistați sociali. Ca ordin de mărime, 10 milioane de euro pe care ni le dă UE sunt pierderile a doi – trei mari fermieri din România. Atât. E un bob de nisip într-un deșert. Dom’le, eu am nevoie ca piața să fie stabilă. Nu mai interveniți în piață cu politici stupide: îi ajutăm pe alții și-i omorâm pe ai noștri”, este mesajul final transmis de Iuri Leteanu, un mic fermier din zona Buhoci.

            Ultima oră

            Urmare a protestelor fermierilor polonezi, Ucraina a decis, vineri, să suspende exporturile de cereale spre Polonia, semnând un acord cu Guvernul de la Varşovia. În schimb, autoritățile române nu au anunțat nicio măsură în scopul evitării destabilizării pieţei locale. Prin urmare, România rămâne ruta principală a cerealelor din Ucraina.

            Pe vremea când „La giratoriul de la RMB” nu avea nici un sens

            Pare ciudat, dar giratoriul din fața RMB nu a existat dintotdeauna. De fapt, a apărut acum puțin mai mult de un deceniu. Dacă-i spuneai cuiva, acum 20 de ani că vă întâlniți în giratoriul de la RMB, nu ar fi știut la ce te referi.
            Multă vreme, acolo a fost o intersecție obișnuită, chiar cu multă verdeață.