luni, 15 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 634

Incendiu de vegetație la marginea Moineștiului

    În după-amiaza zilei de 25 decembrie a.c, pompierii militari au fost solicitați să intervină în municipiul Moinești, cartier Lucăcești, în urma unui apel care anunța producerea unui incendiu de vegetație uscată.

    De urgență, la locul indicat s-au deplasat forțe și mijloace din cadrul Detașamentului de Pompieri Moinești, Onești și Bacău respectiv șase autospeciale de intervenție, încadrate de 34 de pompieri militari.

    La sosirea forțelor de intervenției, incendiul se manifesta la nivelul cioatelor și doborâturilor, pe o suprafață de aproximativ 2 ha.

    La fața locului, acționează și forțe din cadrul Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Moinești (cinci voluntari) și din cadrul Ocolului Silvic Moinești (șase lucrători).

    În prezent, pompierilor militari acționează pentru localizarea și lichidarea incendiului

    Acțiunea de stingere este îngreunată de terenul abrupt și de condițiile meteorologice (vânt puternic).

    În Ajunul Crăciunului. La pas prin Centrul Bacăului

      Acest captivant video aduce în prim-plan momente inedite din Ajunul Crăciunului, surprinzând ursuleți veseli care dansează cu bucurie, străzi luminate în nuanțe calde, brazi impodobiți cu măiestrie și o mulțime de oameni captivați de spiritul festiv.

      De la jocul fermecător al ursuleților care aduc un zâmbet pe fețele celor mici și celor mari, la străzile împodobite cu sclipiri luminoase care te transportă într-o lume de basm, acest video te invita să simți pulsul vibrant al orașului în timpul sărbătorilor.

      Fiecare cadru surprinde momente speciale în care comunitatea se adună sub lumina festivă, creând o atmosferă de bucurie și unitate. Cu brazi împodobiți cu grijă și străzi pline de lumină, centrul orașului devine un peisaj magic care rezonează cu spiritul Crăciunului.

      Prin intermediul acestui video, te invităm să te lași purtat de emoția sărbătorilor și să descoperi frumusețea Bacăului în Ajunul Crăciunului, unde lumina, culoarea și bucuria se îmbină într-un spectacol uimitor al sărbătorii.

      Sursa video

      Tamași: S-au căsătorit de Crăciun

        Comuna Tamași a fost martora unui moment special, în care doi tineri, Damian Cristinel-Vasile și Ceobanu Adelina-Petronela, și-au unit destinele prin căsătorie. În lumina magiei Crăciunului, această pereche a ales să își înceapă călătoria comună în viața de căsnicie.

        Primarul Andrei Daniel Matieș a transmis felicitările sale sincere și urări de o viață fericită pentru cei doi proaspăt căsătoriți, subliniind semnificația specială a acestei uniuni în timpul sărbătorii în care lumea sărbătorește dragostea și generozitatea.

        Primarul din Tamași Felicită Tinerii Căsătoriți Damian Cristinel-Vasile și Ceobanu Adelina-Petronela

        Într-o declarație caldă și plină de bunăvoință, primarul comunei Tamași, Andrei Daniel Matieș, și-a exprimat felicitările sincere pentru tinerii căsătoriți, Damian Cristinel-Vasile și Ceobanu Adelina-Petronela. În contextul sărbătorilor de Crăciun, primarul a transmis urările sale printr-un mesaj emoționant:

        „Dragi tineri căsătoriți, Damian Cristinel-Vasile și Ceobanu Adelina-Petronela, vă felicit cu ocazia acestei zile speciale, a căsătoriei voastre. Vă doresc din suflet o viață lungă și fericită împreună. Căsătoria este o binecuvântare, un dar de la Dumnezeu, care vă permite să vă împărtășiți viața cu persoana iubită. Bucurați-vă de fiecare moment pe care îl veți petrece de acum împreună!

        Felicitări că ați ales să vă uniți destinele de Crăciun, o sărbătoare a bucuriei, a speranței și a iubirii! Este o zi în care ne amintim de darul pe care l-a adus Iisus lumii, dar, de astăzi, pentru voi va fi și o zi în care ați devenit un întreg!

        Cu respect,
        Andrei Daniel Matieș”

        Această declarație din partea primarului adaugă o notă specială momentului lor unic și transmite comunității că bucuria și susținerea autorităților locale sunt alături de fiecare cuplu care își începe călătoria în viața căsătoriei.

        Moș Crăciun a sosit cu stil în Bacău. Sărbători pe două roți

          FOTO: Adi Avram

          Într-un spectacol inedit și plin de adrenalină, Moș Crăciun a renunțat la sania sa tradițională și a optat pentru o abordare mai modernă în Bacău, aducând atmosfera de sărbătoare pe două roți zgomotoase și pline de stil. Sub deviza „Moș Crăciun e Biker,” evenimentul a avut loc în Piața Tricolorului din municipiu, sub „umbra” Bradului de Crăciun care strălucea mai frumos ca niciodată.

          Moș Crăciun și colegii săi motocicliști au făcut senzație în centrul orașului, sosit cu motociclete impresionante, pentru a împărți dulciuri copiilor și a crea momente memorabile în cadrul unei sesiuni de fotografii pline de bucurie și entuziasm. Fundalul motocicletelor lor a adăugat un plus de spectaculozitate acestui eveniment unic.

          FOTO: Adi Avram

          După momentul dulce și sutele de poze, Moș Crăciun și echipa sa au pornit într-o scurtă plimbare prin oraș, răspândind magia sărbătorilor în fiecare colț de stradă. Locuitorii și turiștii au fost încântați să-l vadă pe Moș Crăciun călare pe o motocicletă, aducând un strop de originalitate și surpriză în spiritul festiv al Crăciunului.

          Această inovație în modul în care Moș Crăciun a sărbătorit în Bacău a creat amintiri de neuitat pentru toți cei prezenți, demonstrând că magia sărbătorilor poate fi experimentată în feluri surprinzătoare și pline de veselie.

          Un bărbat de 56 de ani din Bacău, acuzat de omor la Arad

            Polițiștii din Arad au fost alertați duminică, 24 decembrie, în jurul orei 11:20, cu privire la o altercație violentă care a avut loc pe platoul din fața Gării CFR Arad. Potrivit informațiilor furnizate de autorități, doi bărbați s-au implicat într-un conflict, soldat cu consecințe tragice.

            Bărbatul agresor, în vârstă de 56 de ani și domiciliat în Bacău, pare să fi aplicat mai multe lovituri cu un obiect înțepător asupra victimei sale, un tânăr de 27 de ani. Incidentul a avut drept consecință transportarea de urgență a bărbatului rănit la spitalul din Arad pentru evaluarea stării sale și acordarea de îngrijiri medicale.

            Cu toate eforturile depuse de către personalul medical, tânărul de 27 de ani, care locuia în Lipova de aproximativ doi ani, alături de concubina sa, nu a mai putut fi salvat, pierzându-și viața ca urmare a leziunilor suferite în urma atacului.

            Cercetările cu privire la acest caz sunt conduse de către Parchetul de pe lângă Tribunalul Arad, care a deschis un dosar penal pentru omor. Presupusul agresor, aflat în custodia poliției, a fost reținut și se află sub anchetă pentru săvârșirea acestei tragedii.

            Dacă mi-e frică de ceva în viață, mi-e frică să nu fiu uitat

             

            Fostul director al Teatrului Bacovia din Bacău, Adrian Gazdaru, la Deșteptarea Podcast.

            Polițiștii din Podu Turcului aduc bucurie și speranță în sufletele a 7 familii nevoiașe de Crăciun

              În spiritul sărbătorilor de iarnă și al solidarității, polițiștii de la Secția 4 Poliție Rurală Podu Turcului au făcut dovada că Crăciunul este cu adevărat despre a dărui și a împărți bucurie celor aflați în nevoie.

              Ieri, în ajunul Nașterii Mântuitorului, cei dedicați asigurării siguranței publice s-au transformat în Moș Crăciun pentru 7 familii nevoiașe din mediul rural. Cu inimile pline de generozitate și solidaritate, polițiștii au străbătut localitatea pentru a aduce lumină în casele celor care se confruntă cu dificultăți în această perioadă specială a anului.

              Echipa de polițiști a oferit nu doar alimente și dulciuri, ci și gânduri de bine și încurajare, reușind să aducă un strop de fericire și speranță în sufletele oamenilor cu nevoi. Gestul lor a fost primit cu bucurie și recunoștință, transformând sărbătoarea într-o experiență cu adevărat memorabilă pentru familiile beneficiare.

              Într-un comunicat de presă emis astăzi, Inspectoratul de Poliție Județean Bacău a subliniat importanța implicării comunitare și a faptelor bune în această perioadă festivă. Acest gest exemplar al polițiștilor din Podu Turcului reprezintă un exemplu de solidaritate și umanitate pe care comunitatea îl apreciază și îl sărbătorește în spiritul Crăciunului.

              Cum arată Piața Catedralei din Onești, inaugurată în Ajunul Crăciunului

                Într-un moment în care multe orașe se confruntă cu provocări legate de infrastructură și modernizare, Oneștiul a demonstrat că se pot realiza schimbări semnificative într-un timp relativ scurt. Europarlamentarul Dragoș Benea a subliniat recent într-o declarație că primarul Oneștiului a realizat în 6 luni ceea ce alții n-au reușit în 30 de ani – refacerea pieței orașului printr-un proiect de modernizare urbanistică finanțat cu fonduri europene.

                Noul centru civic, care a fost inaugurat chiar în Ajunul Crăciunului, a fost martorul primului eveniment organizat de Primărie după finalizarea lucrărilor: un concert de colinde la care au participat elevii locali. Această inaugurare marchează un moment istoric pentru Onești, oferind comunității nu doar o piațetă reabilitată, ci și un spațiu vibrant pentru evenimente culturale și sociale.

                „Pe bună dreptate, piațeta schimbă la față Oneștiul și nu mă îndoiesc că în vară va deveni principalul punct de atracție și de promenadă,” a declarat Dragoș Benea. Cu siguranță, locuitorii orașului vor beneficia de un mediu urban revitalizat și modern, care să promoveze întâlnirile sociale și activitățile culturale.

                Un aspect crucial al acestui proiect de anvergură a fost colaborarea eficientă dintre Primăria Onești și Consiliul Județean Bacău. Prin parteneriatul încheiat, Consiliul Județean Bacău a susținut lucrarea cu 2 milioane de euro, contribuind astfel la finalizarea proiectului. Acest sprijin financiar a jucat un rol esențial în menținerea termenului de finalizare, stabilit la 31 decembrie 2023, și a salvat proiectul european pe ultima sută de metri.

                „Aceasta este un exemplu de bună practică administrativă, cu rezultate concrete în dezvoltarea orașului și ameliorarea calității vieții,” a adăugat Benea. Colaborarea strânsă dintre autoritățile locale și cele județene demonstrează că o abordare unitară și o administrare eficientă a resurselor pot aduce beneficii semnificative comunităților locale.

                Cu toate acestea, noul centru civic și proiectul de modernizare urbanistică reprezintă doar începutul unei perioade promițătoare pentru Onești. Orașul are acum un nucleu revitalizat și modern, pregătit să devină un pol de atracție pentru turiști și locuitori deopotrivă. În lumina acestor realizări, Dragoș Benea a transmis un mesaj către comunitatea locală: „Crăciun binecuvântat, tuturor!”.

                Sursa video: Onești SHARE

                „Cupa Moș Crăciun” la șah în Bacău

                  Așezământul social „Samarineanul Milostiv”, patronat de Parohia „Sfântul Gheorghe” din Bacău, a găzduit, recent, cea de a II-a ediție a concursului „Cupa Moș Crăciun” la șah, la care au participat 40 de copii de la Cercul de șah „Școala din Tinda Raiului”, patronat de parohia amintită, și de la Cercul de șah „Gambit”, patronat de Parohia „Sfinții Trei Ierarhi”, Bacău. Competiția face parte din calendarul competițional pe anul 2023 al Proiectului Național „Șah în Școală”, coordonat de ISCU (International Schools Chess Union).

                  Competiția a fost deschisă de parintele Adrian Viorel Popa, iar festivitatea de premiere a fost însuflețită de părintelui Ciprian Ioan Ignat, secretarul eparhial al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului, care a cântat cu toți copiii și părinții însoțitori colindul „O ce veste minunată” și versiunea creștină „La Mulți Ani”. Atmosfera a fost una magică, specifică sărbătorilor de iarnă, iar copiii au primit de la Moș Crăciun pizza, dulciuri, prăjituri, fructe și alte bunuri.
                  Arbitrajul a fost asigurat de Gabriel Suciu și de Gheorghe Pirici, iar organizatorul acestei competiții a fost Jănică Negruț, instructor la „Școala din Tinda Raiului”.

                  S-au jucat, în sistem open elvețian, cinci runde, cu timp de gândire de 10 minute pentru fiecare jucător. Iată și clasamentele:

                  Clasament general: Locul I și medalia de aur: Nicolae Elisei – „Școala din Tinda Raiului”; Locul II și medalia de argint: Cristian-Stefan Benchea – Cercul de șah „Gambit”; Locul III și medalia de bronz: Mihai M Balan – Cercul de șah „Gambit”.
                  Categoria U8 (vârsta 8 ani): Locul I și medalia de aur: Petru Lupeș – „Școala din Tinda Raiului”; Locul II și medalia de argint: Eduard-Ștefan Buhosu – „Școala din Tinda Raiului”; Locul III – Nu s-a acordat din lipsă de concurent.
                  Categoria U10: Locul I și medalia de aur: Pavel Elisei – „Școala din Tinda Raiului”; Locul II și medalia de argint: Patric-Cezar Pătrașc – ACS Regional de Șah Nord-Est Bacău; Locul III și medalia de bronz: Mara Grama – Cercul de șah „Gambit”.
                  Categoria U12: Locul I și medalia de aur: Daria-Ecaterina Coșeraru –„Școala din Tinda Raiului”; Locul II și medalia de argint: Victor-Iustin Buhosu –„Școala din Tinda Raiului”; Locul III și medalia de bronz: Alexandru-Ștefan Pintilescu – „Școala din Tinda Raiului”.

                  Categoria U14: Locul I și medalia de aur: Patrik–Ianis Bârdan – Cercul de șah „Gambit”; Locul II și medalia de argint: Dragos-Iulian Dumitrașcu – „Școala din Tinda Raiului”; Locul III și medalia de bronz: George-Manuel Aniței – Cercul de șah „Gambit”.

                  Categoria U16: Locul I și medalia de aur: Dragoș Antohi – „Școala din Tinda Raiului”; Locul II și medalia de argint: Adrian-Constantin Gherasă – „Școala din Tinda Raiului”; Locul III – Nu s-a acordat din lipsa concurent.
                  Premii speciale: Cupa și medalia pentru „Cea mai tânără jucătoare”: Georgia Haidau – „Școala din Tinda Raiului”; Cupa și medalia pentru „Cel mai tânăr jucător; Horia Gheța – „Școala din Tinda Raiului”.

                  Azi, un centenar: Igor Ciornei – fondatorul simfonicului băcăuan

                  Pe 7 decembrie a.c., Filarmonica „Mihail Jora” a programat un spectacol special. În faţa unei săli pline, Ovidiu Bălan a anunţat că seara concertistică este una cu dedicaţie: „in memoriam Igor Ciornei”. „Pentru tânăra generaţie – a continuat dirijorul – precizez că Igor Ciornei a fost fon-da-to-rul (silabaţia îi aparţine maestrului, subliniind meritul celui evocat) acestei orchestre (arată spre cei circa 100 de instrumentişti) şi toată viaţa s-a dedicat progresului, creşterii valorice a acestui colectiv.

                  Dacă ar fi în viaţă, în luna decembrie ar fi împlinit o sută de ani. La acest eveniment participă doamna Ciornei”. (În aplauzele noastre, din mijlocul sălii, soţia celui omagiat face o adâncă reverenţă.)
                  Remarcat printr-o pregătire de specialitate din zona performanţelor, Igor Ciornei (25 dec. 1923, Cimişlia, Republica Moldova – 24 iul. 2010, Bacău) ar putea fi numit un Iulian Antonescu al muzicii băcăuane. Ceea ce recunoştea el însuşi şi era vizibil pentru cei din jur era insistenţa ieşită din comun cu care trata destinul orchestrei simfonice din oraşul de adopţie. (Până a veni în Bacău ca dirijor permanent, în 1959, fusese dirijor al orchestrei Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi, urbe în care mai concertase în cadrul Filarmonicii.

                  Mentori sau modele îi fuseseră Antonin Ciolan, Emanoil Elenescu, Achim Stoia, George Pascu, Alexandru Garabet ş.a.) La a 15-a stagiune muzicală, în 1970, registrului aniversar i-a luat locul sinceritatea unui mesaj: „Ce să facem dacă după atâţia ani nu suntem în stare să organizăm o bibliotecă muzicală, iar materialele solicitate ne sosesc mereu cu întârziere?” (Dintr-o dezbatere găzduită de revista „Ateneu” din aprilie 1970, la care mai participă Emil Zaborilă şi Ovidiu Bălan) Sincer a fost şi când a tratat problema repertoriului, strâns legată de resursele umană şi materială: „Există destule lucrări contemporane accesibile şi frumoase pe care nu le putem aborda pentru că actuala configuraţie a orchestrei nu permite atacarea lor”. (Constantin Călin îşi aminteşte că în acei ani, în calitate de şef al culturii judeţului Bacău, a aprobat înfiinţarea a 20 de posturi de instrumentişti în schema Filarmonicii.) Pe de altă parte, în opinia lui Igor Ciornei, „nu toată muzica modernă este accesibilă.

                  Cunosc cazuri când melomanii stau pe hol şi fumează în timp ce se execută o piesă în scriitură modernă şi intră în sală abia când începe bucata preclasică sau clasică. Vrem să valorificăm creaţia muzicală românească, dar am prefera lucrări pline de căldură în locul muzicii de laborator”.
                  Ataşat artei autohtone, îl preocupa „promovarea instrumentiştilor locali”, invitând în anii ʼ70 artişti originari din Bacău: Silvia Marcovici, Camelia Popa, Mirel Iancovici ş.a. „Dirijorul permanent al unei orchestre trebuie să fie şi un bun pedagog”, îi declară Măndicăi Mardare, la 20 de ani de dirijorat băcăuan („Ateneu”, sept. 1979).

                  Îşi aminteşte astfel cu plăcere de instrumentişti ca Ecaterina Bîrgu, Andrei Kesdy, Gheorghe Vasilca, Aurel Georgescu, Alexandru Rugină, Andor Bertok, Hellen Müller ş.a. Măndica Mardare nu reuşeşte să obţină un interviu cu cel care după două decenii de activitate concertistică conturase faima simfonicului băcăuan, aşa că se mulţumeşte cu un „Formidabil!” rămas în memoria dirijorului la final de spectacol ori cu amintirea exclusivă a prezenţei orchestrei pe scena Ateneului Român. Constantin Călin nu-i poate uita „ţinuta dreaptă, impozantă, tâmplele grizonante sau şuviţa de păr rebelă care-i cădea în timpul actului dirijoral”, iar Ozana Kalmuski-Zarea îi apreciază „elaborarea de versiuni precise şi frumoase ale partiturilor” („Enciclopedia judeţului Bacău”, 2008).

                  Intenţionăm ca în 2024 să organizăm la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău evenimentul „100+1”, dedicat, evident, lui Igor Ciornei. Ne vor fi alături, printre alţii, Pavel Ionescu şi un instrumentist de la o orchestră din ţară, care deţine vioara celui omagiat. Doamne-ajută!

                  Ziua în care ai dor de acasă, chiar dacă eşti deja acasă

                  Scriu acest editorial în Ajun de Crăciun. Potrivit unui obicei care are pentru mine mereu ceva prospețime, îmi aleg în această zi câteva spirite importante pe care le invit la o voroavă de taină. Origen mi-a spus: ,,Adevărata cinstire pe care o acordăm Fiului lui Dumnezeu, ca și cea pe care o aducem lui Dumnezeu, ca părinte, constă mai ales într-o viață cinstită”. Poetul, dramaturgul Paul Claudel mi-a șoptit: ,,Dumnezeu n-a venit în lume ca să pună capăt suferinței umane. El n-a venit în lume nici măcar să explice suferința. Dumnezeu a venit în lume să umple suferința umană de prezența Lui”. Socrate mi-a trimis din nou avertismentul său: ,,Omul este ultima grijă a… omului”…

                    Mi se pare că bântuie prin lume un miros de frică. În restul de timp acordat fragilei mele supraviețuiri simt că funeraliile au devenit mai importante decât decedatul, conținutul a ajuns un paria în raport cu ambalajul, sufletul trece în plan secund atunci când dă nas în nas cu profitul. Matei (8:25) îmi amintește însă și în această zi că eu vorbesc despre boli vechi ale umanului: ,,Ucenicii au venit la El şi L-au trezit, spunându-I: – Doamne, scapă-ne, căci pierim!” Shakespeare ne avertizase: ,,Un cer atât de-ntunecat,/ doar o furtună/ să-l mai limpezească”. Goethe i-a ținut isonul: ,,Văd venind vremea în care/ Dumnezeu nu se va mai bucura/ de ea și va trebui să frământe iarăși/ totul pentru o creație regenerată”. Când Nietzsche a spus că ,,Dumnezeu a murit”, am aruncat cu pietre în el. Dar Nietzsche nu anunța moartea… fizică a lui Dumnezeu. Purtând masca lui Zarathustra, el deplângea moartea lui Dumnezeu în sufletele multora dintre oameni, lăsându-le ființarea fără sprijin, lipsită de sens…

                    Din zona artelor plastice, Carol Nelson mă invită să pricep și astăzi că, mereu, mereu, ,,Crăciunul este perioada când ai dor de acasă – chiar dacă eşti deja acasă”. Este cea mai seducătoare declarație de dragoste care i-a fost făcută acestei Zile.

                  Taina Nașterii Domnului, minunea fiecărei zile de Crăciun

                  Dintre multele încântări pe care ni le așterne înainte Creștinismul, una este cu totul aparte: putința de a ne restitui fărâme din puritatea și din frumusețea nevârstniciei, cu ale ei simțăminte și sensibilități care, odată trăite, lasă urme de neuitat de-a lungul întregii noastre viețuiri. Așa se face că prindem de veste cum reîntinerim de fiecare dată când, an de an, taina Crăciunului statornicește într-ale noastre vieți cel mai Dar al dumnezeirii: Întruparea Mântuitorului Iisus Hristos. Fiul lui Dumnezeu redevine prunc, pornind ca de la început pe drumul vieții, spre a ne lua pe Cale. Un miracol! O taină continuă! Nu este nevoie de trăiri artificial induse și de nicio magie. Renaștem împreună cu El, intrăm în comuniunea desăvârșită de iubire cu Cel pe care-L vestim, creștem împreună, ne înțelepțim, provocăm deplasări duhovnicești înspre cei care urmează să-L primească prin Cuvântul de colind, care rămâne doar al Lui. Redevenim neprihăniți, buni și curățiți de toate bruiajele cotidianului, asemeni Pruncului Sfânt, născut pentru aceasta: ca să ne repună în starea de candoare și să ne reașeze spre a fi mai ștrașnici, dar și spre a ne explica de ce este posibil și trebuie să ne regăsim, chiar după ce ne-am pierdut direcția adevăratei bucurii; că putem renaște, în modul de a trăi totul la absolut, fără cârpituri și îndoite măsuri, lipsiți de excese și nădejdi nedemne. Și cel mai important… că este posibil să sperăm mântuirea, chiar atunci când ni se pare că am pierut orice speranță.
                  Pentru umanitate, însemnătatea unică a Nașterii Domnului stăruie în faptul că, făcându-Se OM, Fiul lui Dumnezeu ne șoptește, în modul cel mai melodios cu putință, valoarea. Dumnezeirea nu ni se exprimă numai în mod indirect. Se face OM. Prăpastia dintre Dumnezeu și noi este astfel abolită. Eul dumnezeiesc se face și Eu uman, putând fi experiat de către oameni ca un Tu nemijlocit. Dumnezeu eviențiază astfel cinstea nebănuită a umanității, dar și destinul ei unic.
                  Să primim, cu suflete deschise și pline de bucurie, pe Cel dintâi și Sfânt colindător, venit din înălțimi de Cer, dintre îngeri și astre, spre a-I încuviința glăsuirea colindului Sfânt și bun în vorbe și în armonii cerești. Căci, de Crăciun, dincolo de toate, esențial este a-L vedea pe Hristos în mijlocul nostru! Minunea fiecărei zile! Slăviți-L!

                  Inspector scolar,
                  pr. prof. dr. Adrian Alexandrescu

                  Minunea de la Betleem – darul Cerului oferit Pământului

                  *scrisoare pastorală la Sărbătoarea Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos*

                   

                  † IOACHIM,

                  Arhiepiscopul Romanului și Bacăului

                   

                  Iubitului nostru cler, cinului monahal

                  şi tuturor dreptmăritorilor creştini din această

                  de Dumnezeu păzită şi binecuvântată eparhie,

                  har, milă şi pace de la Îndurătorul Dumnezeu,

                  iar de la noi părintească dragoste!

                   

                  Iubiți fii și fiice duhovnicești,

                  Sărbătoarea Crăciunului este manifestarea liturgică a bucuriei pe care întruparea Fiului lui Dumnezeu în istorie a adus-o umanității la plinirea vremii (Galateni 4,4). Prin întruparea lui Mesia omul a primit șansa să redevină o biserică, un rug aprins în care se manifestă plenar lucrarea sfințitoare a Duhului prin Care Fiul lui Dumnezeu Se naște, pătimește, moare și înviază neîncetat.

                   

                  Iubiți credincioși și credincioase,

                  Întreaga operă de răscumpărare și împăcare a omului cu Dumnezeu, pe care Hristos Domnul a împlinit-o în activitatea Sa mesianică prin răstignirea pe cruce, învierea din moarte și înălțarea la ceruri, este prezentă tainic în chipul plăpând al Pruncului din Betleem. În ființa Sa fragilă sunt concentrate taina morții și a învierii, a răscumpărării lumii din păcat, Evanghelia mântuirii, binecuvântarea Cerului.

                  Profețiile au zugrăvit lucrarea mesianică menținând trează conștiința poporului ales și precizând cu exactitate reperele identității dumnezeiești a Pruncului, constituindu-se într-o adevărată Evanghelie a Vechiului Testament. Între acestea, una dintre profețiile lui Isaia vorbește despre chipul transfigurat de suferință al lui Mesia supranumit Om al durerii și cunoscător al suferinței, Care S-a împovărat cu suferințele noastre, a fost străpuns pentru păcatele noastre, pedepsit pentru mântuirea noastră, iar prin rănile sale noi toți ne-am vindecat (Isaia 53, 3-5).

                  Această suferință asumată din veci de Fiul lui Dumnezeu este zugrăvită pe chipul nevinovat al Pruncului și în inima străpunsă de durere a Maicii Sale, pe care iconografii le-au reprezentat central în icoana Nașterii Domnului. Peștera întunecată și rece, ca preînchipuire a mormântului, scutecele amintind de giulgiul morții sau privirea străină a Fecioarei descriu misiunea jertfelnică a Pruncului dumnezeiesc născut în lume pentru ca, prin suferință și înviere, să vindece rana de moarte a omului înstrăinat de chemarea sa prin neascultarea de Dumnezeu.

                  Minunea de la Betleem este darul Cerului oferit Pământului, este Viața dăruită omului nou, a cărui renaștere duhovnicească este anunțată odată cu nașterea lui Iisus, este modelul suferinței asumate și vindecătoarea umanității îmbătrânite sub povara păcatului. În ieslea Betleemului, Iisus a unit Cerul cu pământul și pe oameni întreolaltă, aceste două axe împlinind în inima Sa umană crucea Iubirii răstignite asumate pe Golgota, pe care S-a lăsat țintuit pentru înălțarea omului căzut în păcat. El își asumă suferința pentru a dărui bucuria, primește ura și nedreptatea pentru a dărui iubirea, este batjocorit și binecuvântează, este pedepsit și eliberează, este omorât și dă viață.

                  Acest Prunc, care de la naștere a fost întâmpinat de ignoranța și ura lumii, care a absorbit în Sine suferința întreagă a omului căzut, răstignindu-și existența istorică pe altarul iubirii jertfelnice dăruite omului, nu este doar Cel care suferă, ci și Cel care vindecă durerea, care restaurează ființa umană din lăuntrul ei, care redă sănătatea spirituală a omului, care reface legătura dintre om și Dumnezeu și care mântuiește, adică vindecă ființa de rana morții provocată de păcatul adamic. El vindecă pe protopărinții Adam și Eva de moartea cea veșnică (I Cor. 15,22), pe bătrânul Iosif de teamă (Matei 1,20), pe cele 2000 de mame de suferința pierderii pruncilor (Matei 2,18), pe dreptul Simeon de blestemul îndoielii (Luca 2, 29-32), pe înțelepții lui Israel de neștiință (Luca 2, 40-52). Această putere vindecătoare, pe care paginile Evangheliei o prezintă într-o bogăție și diversitate de exemple, Hristos o dăruiește Sfinților Apostoli și prin ei sfinților tămăduitori, fiind o mărturie peste timp a lucrării proniatoare a Duhului Sfânt Care pe cele neputincioase le vindecă, iar pe cele cu lipsă le împlinește.

                   

                  Iubiți frați și surori în Domnul,

                  Sărbătoarea Crăciunului încheie o perioadă de nevoință duhovnicească pe care am împlinit-o de-a lungul a 40 de zile. Acest timp de așteptare întru smerenie și ascultare, în rugăciune și milostenie este o permanentă invitație de a ne pregăti ființa pentru a deveni nu peșteră, ci biserică sfințită prin harul dumnezeiesc, lăcaș luminat de Hristos euharistic, Care Se așază în inimile curățite având unde să-și plece capul (Matei 8,20) smerit, Tabor îmbrăcat în lumina curățitoare a Duhului Sfânt, Emaus al descoperirii tainei întrupării și învierii.

                  Cu fiecare zi de post am ajuns mai aproape de Pruncul Iisus, am coborât mai adânc în profunzimile propriei ființe, ne-am luptat mai intens cu propriile patimi și neputințe, dorindu-ne să fim mai buni, mai curați, mai iertători, mai îngăduitori și mai sensibili la nevoile și vulnerabilitățile aproapelui.

                  Acest pelerinaj spiritual spre Betleemul prezenței lui Hristos-Pâinea nemuririi, în care ne-am asumat crucea încercărilor și nevoințelor, străbătând calea de la mintea îndoielnică la inima jertfelnică, este darul pe care noi astăzi, asemenea magilor odinioară, îl așezăm la picioarele Pruncului, Care sălășluiește în noi din ziua în care am renăscut, prin Taina Botezului, ca făptură nouă, la viața în Hristos.

                   

                  Iubiți fii și fiice duhovnicești,

                  La acest ceas de trăire sfântă, când reactualizăm începutul mântuirii noastre, avem bucuria părintească de a anunța că Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, din dorința de a face cunoscut efortul pe care instituțiile ecleziastice îl depun pentru îngrijirea medicală a persoanelor vulnerabile și de a evidenția darul dumnezeiesc vindecător și rolul major pe care de-a lungul istoriei creștinătății l-au avut sfinții taumaturgi, a declarat anul 2024 ca fiind „Anul omagial al pastorației și îngrijirii bolnavilor și Anul comemorativ al tuturor sfinților tămăduitori fără de arginți”.

                  În acest context, Arhiepiscopia Romanului și Bacăului, prin serviciile medicale acreditate și personalul calificat, va continua implementarea programelor dedicate persoanelor cu afecțiuni mentale sau somatice, va susține activitatea așezămintelor și cabinetelor medicale eparhiale și va continua lucrările de restaurare și reabilitare a Spitalului Precista din Roman, cel mai mare așezământ spitalicesc eparhial, arătându-și, totodată, disponibilitatea și grija față de fiii și fiicele duhovnicești aflați în suferință, investind resursele necesare reabilitării și integrării lor în comuniunea Bisericii prin lucrarea misionară a preoților și voluntarilor din parohiile și mănăstirile eparhiei.

                  Preaiubiți fii și fiice în Hristos Domnul,

                  La acest moment de har, prilejuit de Sfintele Sărbători de iarnă, vă îndemn părintește să gustați din bucuria rugăciunii și a colindului, cu gândul la Pruncul Iisus, Care Se naște în fiecare suflet primitor, curățit și înălțat prin Tainele Bisericii. Să ne regăsim adunați în rugăciune mijlocind renașterea noastră duhovnicească, cu gânduri curate și inimi luminate, având speranța unui timp de pace, în care tihna familiei și a sufletului să ne fie casă binecuvântată de prezența iubitoare a lui Dumnezeu.

                  Hristos Domnul să binecuvânteze lucrarea pe care am împlinit-o în acest an, să primească rugăciunea noastră curată și să ocrotească Biserica Sa cea vie prin lucrarea Duhului Sfânt în sufletele noastre. Amin.

                   

                  † IOACHIM,

                  Arhiepiscopul Romanului și Bacăului

                   

                  *dată în reședința arhiepiscopală din Roman, astăzi, 25 decembrie 2023

                   

                  Steaua și Cuvântul

                   

                  Într-o noapte liniștită s-a oprit o stea,

                  A rămas pe cer o vreme, lumea o privea.

                  Raza ei dumnezeiască, strălucea frumos

                  Și-arăta locul unde s-a născut Hristos.

                   

                  Astronomii o văzură ca un nor de foc

                  Și porniră-n graba mare înspre acel loc.

                  Din cer coborau și îngeri, cântând imn divin.

                  Regii și-mpărații lumii intră în declin.

                   

                  Focul sacru se aprinde,

                  Tot pământul îl cuprinde.

                  Arde rugul nu se stinge

                  Harul Duhului ne-atinge!

                   

                  Dumnezeu se face Om pentru păcătoși

                  Și prin har pe toți ajută să fie hristoși

                  Nimeni n-a-nțeles misterul, ce este anume.

                  Cum se naște-n staul Domnul, străină minune!

                   

                  Steaua de la Casa Pâinii s-a făcut Cuvânt

                  Și a răspândit lumina-n cer și pe pământ

                  De atunci Hristos ne cheamă harul să primim

                  Și ne învață de-a pururi cum să ne iubim.

                   

                  Pentru că El este Iubire, noi îl adorăm,

                  Și tot El trimite Apa ca să ne spălăm.

                  De vom fi toți făclierii și plugarii lui,

                  La Crăciun gusta-vom roade din a Cerului.

                   

                  De la toți strămoșii noștri am primit în dar

                  Credința în Înviere, nașterea prin har.

                  Să ne înnoim viața, ca și buni creștini,

                  Și să ne mândrim în lume că suntem români.

                   

                  † IOACHIM,

                  Arhiepiscopul Romanului și Bacăului

                  Nașterea Domnului

                  „Şi Cuvântul s-a făcut trup şi a locuit între noi, iar noi am văzut gloria lui, glorie ca a unicului născut din Tatăl, plin de har şi de adevăr” (In 1,14).
                  Timpul Crăciunului ne invită an de an să reflectăm la evenimentul întrupării Cuvântului divin și la consecințele acestui eveniment în istoria omenirii. Ieslea, brazii, ornamentele și toate colindele care răsună în această perioadă ne vorbesc despre timpul special pe care îl trăim.
                  Prologul Evangheliei după sfântul Ioan, care ne este propus spre meditare în ziua de Crăciun, ne vorbește în primul rând despre Cuvântul creator al lui Dumnezeu care „s-a făcut trup”.
                  Termenul original din limba greacă folosit de evanghelistul Ioan se referă la faptul că acest Cuvânt a devenit „carne”. Cu alte cuvinte, Dumnezeu, care s-a revelat de-a lungul istoriei prin profeți și prin semne minunate, a ales să se întrupeze. În persoana Fiului său, Isus Cristos, El a devenit ființă umană, trup și sânge.
                  Mulți oameni spun despre Crăciun că este o poveste frumoasă, dar nu are prea mare importanță pentru ei dacă toate evenimentele s-au întâmplat cu adevărat. Sfântul Ioan vine și ne spune că Întruparea lui Isus nu este doar o poveste, nu este o idee, ci este un fapt real.
                  Dacă Cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut trup în urmă cu 2000 de ani, înseamnă că acest Cuvânt poate să devină și astăzi trup și sânge în sacramentele și în viața Bisericii. Dacă însă Cuvântul nu s-a întrupat cu adevărat, dacă este doar un simbol, înseamnă că și mântuirea noastră este doar aparentă, simbolică.
                  Însă Cuvântul s-a făcut trup cu adevărat, iar noi putem avea parte cu adevărat de mântuire. Mântuirea nu este o idee. Este o realitate concretă. Sfântul Atanasiu spunea că „Dumnezeu s-a făcut om pentru ca omul să devină Dumnezeu”. Cu alte cuvinte, Fiul a împărtășit natura noastră umană pentru a ne împăca cu Tatăl ceresc, pentru a ne descoperi iubirea sa nemărginită. Cuvântul lui Dumnezeu s-a întrupat pentru ca prin patima și moartea sa pe lemnul crucii să ne dobândească mântuirea.
                  În această perioadă vedem în multe biserici reprezentarea scenei Nașterii Domnului. Această scenă nu poate fi completă dacă nu mergem și noi să-l întâlnim pe pruncul Isus. Să-l primim pe Mesia, Emanuel – „Dumnezeu cu noi”, în casa și în inima noastră ca să putem trăi cu pace și bucurie sărbătoarea Nașterii sale. Crăciun binecuvântat!

                  Pr. Octavian Sescu, Biserica Romano-Catolică „Sf. Nicolae”, Bacău

                  Meditație la Sărbătoarea Nașterii Domnului

                  Mesajul Înaltpreasfințitului Ioachim, arhiepiscopul Romanului și Bacăului, cu prilejul Sărbătorii Nașterii Domnului, a Anului Nou și a Botezului Domnului.

                  PS Iosif Păuleţ: Scrisoare pastorală de Crăciun 2023. Astăzi ni s-a născut Mântuitorul!

                  Nu vă temeţi, căci, iată, vă vestesc o mare bucurie care va fi pentru tot poporul: astăzi, în cetatea lui David, vi s-a născut Mântuitorul care este Cristos Domnul. (Lc 2,10-11)

                  Cucernici părinţi, dragi persoane consacrate, iubiţi fraţi şi surori în Domnul,

                  În atmosfera minunată care însoţeşte an de an sărbătoarea Crăciunului răsună din nou vestea plină de bucurie a îngerilor: Nu vă temeţi, astăzi vi s-a născut Mântuitorul care este Cristos Domnul! În această veste îşi găseşte sensul şi izvorul întreaga bucurie a Crăciunului. Chiar şi luminiţele multicolore care înfrumuseţează străzile şi casele noastre, brazii frumos împodobiţi, cadourile pe care le primim sau le oferim, colindele care ne ating cele mai sensibile corzi ale inimii noastre – toate acestea doresc să ne vestească marea bucurie: astăzi vi s-a născut Mântuitorul!

                  Pentru a celebra cu adevărat Crăciunul şi a ne bucura din plin de aceste zile de sărbătoare, este important să lăsăm să răsune în inimile noastre această veste care străbate timpurile pentru a ajunge la sufletul fiecăruia dintre noi. Crăciunul nu este o simplă aducere aminte a unui eveniment care a avut loc în trecut. Şi astăzi, în mijlocul grijilor şi al preocupărilor noastre, Domnul continuă să ne repete: Nu vă temeţi! Şi astăzi el vrea să se nască în vieţile noastre, în familiile şi-n casele noastre, în bisericile şi-n comunităţile noastre. Şi astăzi el continuă să caute un loc în care să se nască, mai ales acolo unde există suferinţă şi nedreptate, necazuri şi sărăcie, neînţelegeri şi războaie. Şi astăzi Domnul ne caută pentru a ne arăta iubirea, iertarea şi milostivirea sa.

                  Ceea ce mă impresionează în fiecare an, citind şi meditând paginile biblice care descriu naşterea lui Isus, este un detaliu consemnat de evanghelistul Luca: „…l-a culcat în iesle, pentru că nu era loc de găzduire pentru ei” (Lc 2,7). Nu era loc pentru Isus în acea noapte. Nu era loc printre oameni pentru Dumnezeu făcut om, pentru Emanuel – Dumnezeu-cu-noi, pentru Mântuitorul lumii coborât pe pământ pentru a ne face părtaşi de viaţa, duioşia şi iertarea sa. Acesta ne spune că primul Crăciun, înainte de a fi fost o sărbătoare a bucuriei şi a păcii, a fost drama unui refuz: „A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit” (In 1,11).

                  Şi noi, în frenezia acestor zile, ne putem lăsa prinşi cu uşurinţă de multe alte gânduri şi lucruri, care pot fi chiar bune şi lăudabile, dar care ne pot face să neglijăm esenţa sărbătorii şi să repetăm astfel scena primului Crăciun. Pentru ca acest lucru să nu se întâmple, să avem curajul de a ne opri şi de a căuta momente de tăcere şi reculegere interioară. Isus continuă să bată şi astăzi la uşa inimii fiecăruia dintre noi. Acest sunet se poate percepe doar în tăcere. El bate şi aşteaptă. Nu vrea să intre cu forţa în viaţa noastră. Nu vrea să fie un intrus, ci un prieten şi un oaspete dorit. Dacă îi deschidem uşa, dacă îl primim cu drag în viaţa noastră, atunci este Crăciunul, este lumina care pătrunde în inimă, este speranţa ce renaşte, este iubirea care dă viaţă.

                  Iubiţi fraţi şi surori în Domnul,

                  Vă doresc din toată inima să simţiţi din plin bucuria Crăciunului şi mângâierea Domnului care vine la noi! Adunaţi în jurul altarului, la celebrările sfinte de Crăciun, să-i cerem lui Isus ca bucuria dătătoare de speranţă a naşterii sale să rămână aprinsă în inimile noastre şi să ne însoţească mereu, mai ales în momente de încercare.

                  De asemenea, să nu uităm că Naşterea Domnului este prin excelenţă sărbătoarea comuniunii. Dumnezeu vine şi rămâne cu noi, pentru ca şi noi să învăţăm să rămânem uniţi cu el în familia sa, care este Biserica. Conştiinţa apartenenţei noastre la familia lui Dumnezeu să ne stimuleze tot mai mult în imitarea iubirii sale, făcând-o cât mai vizibilă în comunităţile noastre. În jurul nostru sunt atâtea persoane care se află în situaţii de dificultate şi care, asemenea lui Isus în urmă cu mai bine de două mii de ani, caută un loc de găzduire în inimile noastre. Să le oferim cu generozitate sprijinul şi atenţia noastră!

                  În Ţara Sfântă şi în Fâşia Gaza, în Ucraina şi în multe alte părţi ale lumii continuă să se audă zgomotul armelor. Isus a fost anunţat şi prezentat de profeţi drept „Sfetnic minunat” şi „Principe al păcii” (cf. Is 9,6), iar la naşterea sa, îngerii din cer au cântat: „Mărire în înaltul cerurilor lui Dumnezeu şi pe pământ pace oamenilor pe care el îi iubeşte!” (Lc 2,14). Să-l rugăm pe Domnul, mai ales în acest timp al Crăciunului, să înmoaie inimile conducătorilor de popoare şi să dea timpurilor noastre pacea sa.

                  Gândul şi rugăciunile mele se îndreaptă, în special, spre toţi aceia care traversează momente dificile din cauza suferinţei, a bolii, a singurătăţii sau a vârstei înaintate. Atât de mult a dorit Dumnezeu să ne arate iubirea sa, încât a împărtăşit cu noi şi suferinţa şi moartea. El nu-i abandonează niciodată pe cei care-şi pun speranţa în el şi nu încetează să ne ofere mângâiere şi curaj, mai ales în momentele grele de suferinţă şi încercare.

                  Împreună cu Preasfinţitul Petru Sescu şi cu Preasfinţitul Petru Gherghel, vă transmitem tuturor, dragi confraţi preoţi, dragi persoane consacrate, iubiţi fraţi şi surori în Domnul, salutul şi urările noastre de bine. Sfânta Fecioară Maria, mama lui Isus şi a noastră, să mijlocească pentru noi toţi darul comuniunii şi al păcii!

                  Crăciun binecuvântat şi La Mulţi Ani!

                  Iaşi, 20 decembrie 2023

                  Moș Crăciun, ajutat de militarii Batalionului 631 Tancuri „Oituz”

                    În spiritul generozității și solidarității specifice sărbătorilor de iarnă, tanchiștii din Băcău au demonstrat un angajament exemplar față de comunitate, participând la activități de donare de sânge la Centrul de Transfuzie Sanguină Bacău. Acest efort colectiv a avut ca scop sprijinirea Moșului Crăciun în distribuirea darurilor către cei aflați în nevoie.

                    În prag de sărbători, membrii Batalionului 631 Tancuri „Oituz” au făcut un gest inedit și plin de empatie, mobilizându-se pentru a dona sânge și pentru a oferi un sprijin vital comunității locale. Acest act nobil nu numai că a salvat vieți, dar a și inspirat o atmosferă de solidaritate în rândurile militarilor și ale comunității înconjurătoare.

                    Moș Crăciun, încărcat cu daruri și ajutat de tanchiștii Batalionului 631 Tancuri „Oituz”, a adus bucurie în inimile copiilor din comunele Oituz și Luizi-Călugăra. Cu un sac plin de cadouri, Moșul a fost așteptat cu nerăbdare de către cei mici, în special de copiii din familiile cu posibilități financiare reduse.

                    Cu o atenție deosebită pentru detaliu, Moș Crăciun nu a sosit cu tradiționala sa sanie și reni, ci cu un tanc TR 85 din dotarea unității. Această abordare inedită a adus un zâmbet pe fețele celor mici, oferindu-le o experiență de neuitat. Batalionul 631 Tancuri „Oituz” a făcut astfel o dovadă concretă a creativității și angajamentului său față de comunitate.

                    Cadourile au fost distribuite cu bucurie copiilor personalului unității și celor din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău, contribuind astfel la crearea unui Crăciun mai fericit și mai luminos pentru acești tineri.

                    În timp ce Moș Crăciun împărțea bucurie în comunitățile locale, Muzica Militară a Bazei 95 Aeriană a întregit atmosfera festivă cu acordurile sale. Sunetele muzicii militare au adus o notă festivă și solemnă, consolidând atmosfera de sărbătoare și unitate.

                    Sportivii Adamas au făcut spectacol și au adus bucurii comunității

                    Decembrie s-a dovedit o lună plină de realizări pentru membrii clubului Adamas. Dacă la începutul lunii au organizat la Sala Sporturilor cea de-a VI-a ediție Bacău Dance Open, competiție în care au reușit un palmares de 19 trofee și 72 de medalii, au urmat zile de foc și pregătiri pentru tradiționalul Spectacol de Crăciun.

                    Show-ul celor de la Adamas a reușit și de această data să atragă o mulțime de spectator la Teatrul de Vară „Radu Beligan” acolo unde dansatorii sportivi au pus în scenă o adaptare după The Gretest Showman, un musical plin de emoție și de energie. Este fascinant că, an de an, copiii de la Adamas au ocazia să „joace” într-un astfel de spectacol, o producție care poate concura fără nicio problemă cu mari show-uri ale unor teatre de gen profesioniste.

                    Între timp, rezultatele din anul 2023 ale sportivilor Adamas au fost apreciate și de municipalitatea băcăuană care a acordat o diplomă pentru „rezultate deosebite”, decernare care a avut loc într-o Gală a Sportului Băcăuan. Și pentru ca totul să fie încununat maxim, cu toate încasările de la Spectacolul de Crăciun și cu sprijinul unor sponsori, membrii Adamas au făcut cadouri pe care le-au oferit bunicilor de la Căminul de Bătrâni Bacău și de la Conacul Seniorilor precum și copiilor de la Casa de Copii Sfânta Maria de la Barați.

                    „Cadourile au ajuns acolo unde trebuie! Sperăm că am reușit să aducem un zâmbet pe chipul fiecăruia și că le-am oferit o stare mai bună, odată cu vizita noastră! Mulțumim pentru susținere Primăriei Municipiului Bacău și Consiliului Local Bacau, în special domnului viceprimar Liviu Alexandru Miroseanu pentru încrederea și sprijinul acordat în toată această activitate și, totodată, mii de mulțumiri sponsorului nostru principal Simba Invest”, a precizat într-un comunicat Romeo Tanasă, președintele Clubului Adamas Bacău.

                    „Anuala” artiştilor plastici băcăuani, o expoziţie de excelenţă

                    Ca în fiecare an, în preajma sărbătorilor de iarnă, artiştii plastici băcăuani se întîlnesc la Galeriile FRUNZETTI cu publicul amator de artă, cu prietenii, cu tineri care bat la porţile consacrării, elevi ai Colegiului de Artă, cu ocazia celei mai reprezentative expoziţii de peste an: pictură, sculptură, grafică, fotografie, ceramică, obiect, denumită ANUALA artiştilor plastici. Vineri, 22 decembrie, ora 16.00, o atmosferă de sărbătoare, de bucurie a împlinirilor, prilej de a face şi un scurt bilanţ al activităţii membrilor Filialei Bacău a UAPR. L-a făcut Carmen Poenaru, preşedinte al filialei: „Anul care se încheie, a fost unul bun, foarte bun, pentru filiala noastră. Colegi ai noştri au participat la foarte multe tabere de creaţie, în judeţ şi în ţară, au fost invitaţi la numeroase expoziţii, saloane, bienale, de unde s-au întors cu premii, opera lor fiind remarcată de critica şi presa de specialitate. Pentru prima dată, un artist băcăuan, este vorba de tănărul nostru coleg Dragoş Burlacu, este premiat la Salonul Naţional al Artei de la Bucureşti. Îl felicităm, cum îi felicităm pe toţi artiştii care expun acum, la Expoziţia Anuală care, anul acesta cuprinde cele două galerii, de la parter şi de la etaj. Felicitări şi vă doresc sărbători fericite şi un an nou bun, cu împliniri în plan profesional şi familial, a spus în încheiere Carmen Poenaru.

                    Un al aspect menţionat la vernisaj a fost faptul că anul acesta numărul expozanţilor a crescut faţă de anul trecut, pe simeze fiind lucrări semnate de 51 de artişti, din totalul de 60 de membri ai filialei.

                    Un moment mult aşteptat a fost desemnarea câştigătorului Premiului Filialei Bacău a UAPR pe anul 2023. De data aceasta, au fost desemnaţi trei premianţi: Premiul Filialei Bacău a UAPR, pe anul 2023 a fost atribuit artistului Dragoş Burlacu. Au mai primit premii pentru întreaga activitate Vasile Crăiţă Mândră şi Ştefan Pristavu, care, din motive obiective, nu au fost prezenţi.

                    Să nu uităm sensul profund al colindului

                    Despre tânărul muzician Ștefan Negru, am mai scris cu diferite ocazii. Fost elev al Colegiului Național de Artă „George Apostu”, Ștefan este absolvent al Universității Naționale de Muzică din București, în prezent studiază un masterat în domeniul muzicologiei și este unul dintre oamenii care fac cinste județului Bacău. Este recunoscut în rândul generației sale pentru preocupările pe care le are pentru domeniul etnomuzicologiei dar și pentru interpretarea muzicii tradiționale care i-a adus numeroase premii la festivalurile de gen. Este activ în sfera cercetării, i-a contact cu oameni ai satelor, cu tradiții, cu oameni cu culturi diferite. În aceste condiții, i-am adresat câteva întrebări pe marginea unui fenomen care se produce anual și fără de care nu putem concepe sărbătorile de iarnă în plenitudinea lor, colindatul.

                    Rep: De ce este important colindatul?

                    -Colindatul este inclus pe lista reprezentativă a elementelor de patrimoniu cultural imaterial UNESCO (Colindatul de ceată bărbătească – 2013). De ce? Pentru că specialiștii au considerat că doar în acest mod pot salvgarda acest ritual. Este și cazul doinei. Cele două genuri sunt din ce în ce mai rar auzite astăzi. Acest gen ritualic este dincolo mesajul catehetic transmis de poezia ceremonială. Conform Iuliei Gorneanu, spiritele rătăcitoare care începuseră să capete forţă din cauza îmbătrânirii anului şi a degradării timpului, încep să bată în retragere odată cu intrarea în drepturi a cetelor de colindători. Este perioada când dobele se fac auzite prin satele noastre, semn că intrăm într-o perioadă sacră, de refacere a timpului pur. Este perioada când întunericul se lasă învins și se face loc luminii.

                    Eu colind din fragedă pruncie, însumat, de vreo 18 ani. Nu am întrerupt ritualul în niciun an, nici măcar în vreme de pandemie. Cu puținii oameni cu care am avut contact, i-am colindat pentru că ritualul nu se întrerupe. Colindul (cu versiunile regionale de colindă, corind, corindă) este principala piesă muzicală care însoțește ritualul care se desfășoară anul în Ajunul Crăciunului și în zilele de după acesta în unele zone. Colindele sunt simple. Ele prevestesc și vorbesc despre un timp și spațiu ocrotitor care se regenerează anual. În zilele noastre, ele sunt agresate și împodobite cu aranjamente nefirești. Depărtându-ne de firesc ne vine, parcă, din ce în ce mai greu să-l prezentăm. În sens mai larg, colindatul este asemenea Sfintei Cruci. El face legătura între cer și pământ, iar în plan orizontal, colindătorii pornesc și se întoarnă pe același drum. Cu alte cuvinte, retrăiesc calea, idee ce ne poate situa undeva în cultura mitraică. Este asemenea unui drum inițiatic, un drum al vestirii care se aseamănă cu momentele de peste an când preoții poposesc la casele credincioșilor cu icoana Nașterii în Ajunul sărbătorii. Este asemenea unei misii. În lucrarea Universul colindei românești în perspectiva unor structuri de mentalitate arhaică (1999), etnologul Vasile V. Filip se preocupă de etimologia cuvântului colindă. În opinia lui nu vine din verbul latin caleo – calare care înseamnă „a chema”, ci din grecescul kalindo, care înseamnă rotire, întoarcere, solstițiu (S. Mangiuca). Rădăcina lui kali denumește în greaca modernă kalikantai – monștri care bântuie așezările omenești între Crăciun și Bobotează, încercând să roadă arborele lumii ce se află pe punctul de a se prăbuși. Eu rezonez cu cea din urmă accepțiune mai ales, luând în considerare drumul inițiatic de care am vorbit mai sus. Rămâne un subiect deschis de dezbatere cum este și cazul refrenului „Ler”.

                    Rep: Am auzit foarte des acest refren. Ce înseamnă „Ler”?

                    -Există multe teorii pe marginea acestui refren cu origini incerte dar o variantă pe care o oferă Romulus Antonescu în Dicționarul de simboluri și credințe tradiționale românești este cea a unui așa-numit Ler Împărat. Există refrene precum: „Lerui, domn” de unde am putea deduce trimiterea directă către domn-împărat. Alte interpretări îl pun în legătură cu biblicul leroi (Psalmul 22, verset 1), cuvânt care înseamnă „Păstorul meu”, acesta fiind pus și el în legătură cu brad, Crăciun, moș. (din dicționarul amintit, litera L). Mai există teorii care fac trimitere la Împăratul roman Aurelian (ex: rel, ler), dar masele îl consideră un simplu refren întâlnit în colinde așa cum în muzica populară întâlnim refrenul „lai, lai la”. Cel din urmă apare din economie de text ori lipsă de inspirație.

                    Rep: Se mai colindă astăzi?

                    Nu are rost să dezvoltăm un curs despre cum și cât se colindă. Ceea ce este important e să nu uităm sensurile profunde ale sărbătorii. Se colindă dar foarte puțini sunt cei care își asumă să meargă la colindat doar pentru a duce tradiția mai departe, cum se exprimă cei mai mulți. Trebuie să și știi ce duci mai departe nu doar să mergi din inerție sau pentru că cineva, înaintea ta a mai practicat asta. Etnologul Ovidiu Bîrlea spunea despre colindători: „colindătorii au transformat colindatul în cerșit”. Colinda când este cernită doar de sita pecuniară devine lipsită de sens, deci, lipsită de sensul său fundamental.

                    Anual se trage câte un semnal de alarmă în ceea ce privește colindatul. Mesajul vine fie din partea profesorilor (etnologi, folcloriști, muzicologi) fie din partea cântăreților de muzică populară. Marea problemă este confuzia între colinde și cântece de stea, între colinde și cântece de Crăciun. Există colindele de strat vechi care ne plasează în epoca pre-creștină (probabil) și ale căror ecouri mai vin din rândul celor ce se preocupă cu înverșunare de păstrarea lor. De cele mai multe ori, tematica pe care o întâlnim în aceste colinde de strat vechi nu are nicio legătură cu tema Nașterii miraculoase, ele fiind de fapt legende populare versificate încărcate de un profund mesaj simbolistic. Au ritm giusto-silabic, au caracter războinic, sunt cântate cu glas tare și rigid. Colindele de strat nou (sau cântecele de stea) sunt similare ca structură cu cântările de Crăciun din Europa occidentală, (spre exemplu noël-urile franceze și Weihnachtlieder germane), dar și cu cântecele de stea din orașele românești. Refrenele lor – atunci când există – sunt aproape întotdeauna regulate, au fraze egale și simetrice bazate pe cvadratură și se referă exclusiv la tema Nașterii Domnului. Sunt cele pe care le auzim cel mai des cântate în concerte.

                    Anual, youtube-ul este agasat cu tot felul de producții în acest sens care se prezintă în numele colindelor adevărate. Celor mai multe dintre ele nu le găsesc cusur. Nu le pot încadra, au structuri melodice amestecate, împrumutate din alte muzici care nu corespund stilistic cu colindul. De cele mai multe ori ele sunt judecate doar din punct de vedere literar nu și muzical. Astfel, pot întâlni texte de colinde precreștine aranjate pe melodii de cântece populare unde totul este ritmicizat de la muzică până la gestică. Sufletul românilor este unul din ce în ce mai ritmicizat. De ce atâta nevoie de ritmicitate? Din nevoia de a ne ascunde suferința! Astăzi, românii, oamenii în general, nu mai cântă după ritmul inimii lor. Cântă după aranjamentele făcute de orchestră care nu au puterea să individualizeaze un specific zonal și nu lasă loc sensibilității. Nu vi se pare că toate seamănă între ele? Ansamblurile folclorice sunt cele care au contribuit masiv la standardizarea genului. Parte din ansambluri nici măcar nu fac efortul să schimbe repertoriul producțiilor anuale deși există zeci de culegeri de colinde. De câțiva ani și-au făcut apariția colindătorii care umblă cu orchestra în traistă. Mă refer la colindătorii cu boxă și îmbrăcați de-a dreptul sinistru, despre care am înțeles că ar fi originari din Bacău. Știrile i-au preluat arătând diversitatea fenomenului însă ei nu fac decât un deserviciu prin prezența lor la metrouri, prin piețe sau parcuri, schimonosind ritualul și transformându-l într-o bufonadă.

                    Cele mai multe cântece populare de Crăciun, unele de un lirism patetic, devin deranjante fără să mai vorbim că sunt departe de sensul profund al colindului. În fond, și acest gen ritualic va rezita atât timp cât cineva își asumă să-l îndeplinească și își găsește și consumatori. Totuși, este o muzică pe care nu o putem lua în derizoriu. Compozitori precum Béla Bartók, Tudor Jarda, Sabin Drăgoi au găsit valoare și sens în colind, armonizând și aranjând pentru coruri sau orchestră diverse teme muzicale.

                    Rep: Cum educăm tânăra generație în spiritul cultivării tradițiilor? Încotro ne îndreptăm?

                    -Pentru mine este foarte important să fiu practician. Lucrez din greu să îmbin partea teoretică cu partea practică. Caut posibilitățile de exprimare cele mai potrivite. Tânăra generație se educă dar trebuie să fie om la capătul puștii așa cum spune o vorbă din bătrâni, adică om să se priceapă și nu să improvizeze la nesfârșit pe o temă dată. Depinde de fiecare dintre noi să împărtășim din cunoștințele și experiența pe care o acumulăm.

                    Cel mai elocvent exemplu este ora pe care am susținut-o nu demult la Colegiu Național „Spiru Haret” din București unde am vorbit timp de o oră despre colind unor elevi de clasa a IX-a. Elevii au fost foarte interesați și interesanți, au pus întrebări și am simțit că le vin în ajutor răspunzându-le unor întrebări logice precum „De ce colindăm? ” „Cine colindă? ”. Am fost însoțit de instrumente care se leagă de ritualul colindatului, am amintit de civilizația lemnului, de motivele care guvernează temele principale întâlnite în colinde (motivul morții prin variante de Miorița, motivul animal, cosmogonic, dendrologic, etc.) Fiecare explicație a beneficiat de câte un exemplu. Am pregătit colinde în legătură cu tematica prezentată, le-am explicat care este semnificația colacului, le-am și dus unul. Colacul dăruit ca ofrandă pentru sufletele morților este împletirea dintre lumea văzută și cea nevăzută. Există credința că de sărbători, sufletele celor adormiți se întorc acasă.

                    Contează foarte mult cum pui ingredientele pe tavă și mai ales ingredientele să fie ale tale. Atât timp cât am reușit să apropii niște elevi de maniera antifonică de interpretare a colindelor, mă declar extrem de mulțumit!

                    Dincolo de consumerismul peste măsură ar trebui să nu uităm că sărbătoarea este despre suflet, mai puțin despre trup. Este mai mult despre taină, despre timp și spațiu și mai puțin despre veselie. Sărbătoarea în sine aduce veselie cum este și normal, dar la noi se confundă veselia cu prostul gust. Ar fi bine să apelăm anual la sertarul propriei noastre conștiințe și să protejăm ce avem ca să nu mai fim nevoiți să tot salvăm! Să cântăm colindele adevărate care vorbesc despre temele devenirii și ulterior, ale întrupării. Schimbarea începe cu fiecare dintre noi!