marți, 16 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 635

Sportivii Adamas au făcut spectacol și au adus bucurii comunității

Decembrie s-a dovedit o lună plină de realizări pentru membrii clubului Adamas. Dacă la începutul lunii au organizat la Sala Sporturilor cea de-a VI-a ediție Bacău Dance Open, competiție în care au reușit un palmares de 19 trofee și 72 de medalii, au urmat zile de foc și pregătiri pentru tradiționalul Spectacol de Crăciun.

Show-ul celor de la Adamas a reușit și de această data să atragă o mulțime de spectator la Teatrul de Vară „Radu Beligan” acolo unde dansatorii sportivi au pus în scenă o adaptare după The Gretest Showman, un musical plin de emoție și de energie. Este fascinant că, an de an, copiii de la Adamas au ocazia să „joace” într-un astfel de spectacol, o producție care poate concura fără nicio problemă cu mari show-uri ale unor teatre de gen profesioniste.

Între timp, rezultatele din anul 2023 ale sportivilor Adamas au fost apreciate și de municipalitatea băcăuană care a acordat o diplomă pentru „rezultate deosebite”, decernare care a avut loc într-o Gală a Sportului Băcăuan. Și pentru ca totul să fie încununat maxim, cu toate încasările de la Spectacolul de Crăciun și cu sprijinul unor sponsori, membrii Adamas au făcut cadouri pe care le-au oferit bunicilor de la Căminul de Bătrâni Bacău și de la Conacul Seniorilor precum și copiilor de la Casa de Copii Sfânta Maria de la Barați.

„Cadourile au ajuns acolo unde trebuie! Sperăm că am reușit să aducem un zâmbet pe chipul fiecăruia și că le-am oferit o stare mai bună, odată cu vizita noastră! Mulțumim pentru susținere Primăriei Municipiului Bacău și Consiliului Local Bacau, în special domnului viceprimar Liviu Alexandru Miroseanu pentru încrederea și sprijinul acordat în toată această activitate și, totodată, mii de mulțumiri sponsorului nostru principal Simba Invest”, a precizat într-un comunicat Romeo Tanasă, președintele Clubului Adamas Bacău.

„Anuala” artiştilor plastici băcăuani, o expoziţie de excelenţă

Ca în fiecare an, în preajma sărbătorilor de iarnă, artiştii plastici băcăuani se întîlnesc la Galeriile FRUNZETTI cu publicul amator de artă, cu prietenii, cu tineri care bat la porţile consacrării, elevi ai Colegiului de Artă, cu ocazia celei mai reprezentative expoziţii de peste an: pictură, sculptură, grafică, fotografie, ceramică, obiect, denumită ANUALA artiştilor plastici. Vineri, 22 decembrie, ora 16.00, o atmosferă de sărbătoare, de bucurie a împlinirilor, prilej de a face şi un scurt bilanţ al activităţii membrilor Filialei Bacău a UAPR. L-a făcut Carmen Poenaru, preşedinte al filialei: „Anul care se încheie, a fost unul bun, foarte bun, pentru filiala noastră. Colegi ai noştri au participat la foarte multe tabere de creaţie, în judeţ şi în ţară, au fost invitaţi la numeroase expoziţii, saloane, bienale, de unde s-au întors cu premii, opera lor fiind remarcată de critica şi presa de specialitate. Pentru prima dată, un artist băcăuan, este vorba de tănărul nostru coleg Dragoş Burlacu, este premiat la Salonul Naţional al Artei de la Bucureşti. Îl felicităm, cum îi felicităm pe toţi artiştii care expun acum, la Expoziţia Anuală care, anul acesta cuprinde cele două galerii, de la parter şi de la etaj. Felicitări şi vă doresc sărbători fericite şi un an nou bun, cu împliniri în plan profesional şi familial, a spus în încheiere Carmen Poenaru.

Un al aspect menţionat la vernisaj a fost faptul că anul acesta numărul expozanţilor a crescut faţă de anul trecut, pe simeze fiind lucrări semnate de 51 de artişti, din totalul de 60 de membri ai filialei.

Un moment mult aşteptat a fost desemnarea câştigătorului Premiului Filialei Bacău a UAPR pe anul 2023. De data aceasta, au fost desemnaţi trei premianţi: Premiul Filialei Bacău a UAPR, pe anul 2023 a fost atribuit artistului Dragoş Burlacu. Au mai primit premii pentru întreaga activitate Vasile Crăiţă Mândră şi Ştefan Pristavu, care, din motive obiective, nu au fost prezenţi.

Să nu uităm sensul profund al colindului

Despre tânărul muzician Ștefan Negru, am mai scris cu diferite ocazii. Fost elev al Colegiului Național de Artă „George Apostu”, Ștefan este absolvent al Universității Naționale de Muzică din București, în prezent studiază un masterat în domeniul muzicologiei și este unul dintre oamenii care fac cinste județului Bacău. Este recunoscut în rândul generației sale pentru preocupările pe care le are pentru domeniul etnomuzicologiei dar și pentru interpretarea muzicii tradiționale care i-a adus numeroase premii la festivalurile de gen. Este activ în sfera cercetării, i-a contact cu oameni ai satelor, cu tradiții, cu oameni cu culturi diferite. În aceste condiții, i-am adresat câteva întrebări pe marginea unui fenomen care se produce anual și fără de care nu putem concepe sărbătorile de iarnă în plenitudinea lor, colindatul.

Rep: De ce este important colindatul?

-Colindatul este inclus pe lista reprezentativă a elementelor de patrimoniu cultural imaterial UNESCO (Colindatul de ceată bărbătească – 2013). De ce? Pentru că specialiștii au considerat că doar în acest mod pot salvgarda acest ritual. Este și cazul doinei. Cele două genuri sunt din ce în ce mai rar auzite astăzi. Acest gen ritualic este dincolo mesajul catehetic transmis de poezia ceremonială. Conform Iuliei Gorneanu, spiritele rătăcitoare care începuseră să capete forţă din cauza îmbătrânirii anului şi a degradării timpului, încep să bată în retragere odată cu intrarea în drepturi a cetelor de colindători. Este perioada când dobele se fac auzite prin satele noastre, semn că intrăm într-o perioadă sacră, de refacere a timpului pur. Este perioada când întunericul se lasă învins și se face loc luminii.

Eu colind din fragedă pruncie, însumat, de vreo 18 ani. Nu am întrerupt ritualul în niciun an, nici măcar în vreme de pandemie. Cu puținii oameni cu care am avut contact, i-am colindat pentru că ritualul nu se întrerupe. Colindul (cu versiunile regionale de colindă, corind, corindă) este principala piesă muzicală care însoțește ritualul care se desfășoară anul în Ajunul Crăciunului și în zilele de după acesta în unele zone. Colindele sunt simple. Ele prevestesc și vorbesc despre un timp și spațiu ocrotitor care se regenerează anual. În zilele noastre, ele sunt agresate și împodobite cu aranjamente nefirești. Depărtându-ne de firesc ne vine, parcă, din ce în ce mai greu să-l prezentăm. În sens mai larg, colindatul este asemenea Sfintei Cruci. El face legătura între cer și pământ, iar în plan orizontal, colindătorii pornesc și se întoarnă pe același drum. Cu alte cuvinte, retrăiesc calea, idee ce ne poate situa undeva în cultura mitraică. Este asemenea unui drum inițiatic, un drum al vestirii care se aseamănă cu momentele de peste an când preoții poposesc la casele credincioșilor cu icoana Nașterii în Ajunul sărbătorii. Este asemenea unei misii. În lucrarea Universul colindei românești în perspectiva unor structuri de mentalitate arhaică (1999), etnologul Vasile V. Filip se preocupă de etimologia cuvântului colindă. În opinia lui nu vine din verbul latin caleo – calare care înseamnă „a chema”, ci din grecescul kalindo, care înseamnă rotire, întoarcere, solstițiu (S. Mangiuca). Rădăcina lui kali denumește în greaca modernă kalikantai – monștri care bântuie așezările omenești între Crăciun și Bobotează, încercând să roadă arborele lumii ce se află pe punctul de a se prăbuși. Eu rezonez cu cea din urmă accepțiune mai ales, luând în considerare drumul inițiatic de care am vorbit mai sus. Rămâne un subiect deschis de dezbatere cum este și cazul refrenului „Ler”.

Rep: Am auzit foarte des acest refren. Ce înseamnă „Ler”?

-Există multe teorii pe marginea acestui refren cu origini incerte dar o variantă pe care o oferă Romulus Antonescu în Dicționarul de simboluri și credințe tradiționale românești este cea a unui așa-numit Ler Împărat. Există refrene precum: „Lerui, domn” de unde am putea deduce trimiterea directă către domn-împărat. Alte interpretări îl pun în legătură cu biblicul leroi (Psalmul 22, verset 1), cuvânt care înseamnă „Păstorul meu”, acesta fiind pus și el în legătură cu brad, Crăciun, moș. (din dicționarul amintit, litera L). Mai există teorii care fac trimitere la Împăratul roman Aurelian (ex: rel, ler), dar masele îl consideră un simplu refren întâlnit în colinde așa cum în muzica populară întâlnim refrenul „lai, lai la”. Cel din urmă apare din economie de text ori lipsă de inspirație.

Rep: Se mai colindă astăzi?

Nu are rost să dezvoltăm un curs despre cum și cât se colindă. Ceea ce este important e să nu uităm sensurile profunde ale sărbătorii. Se colindă dar foarte puțini sunt cei care își asumă să meargă la colindat doar pentru a duce tradiția mai departe, cum se exprimă cei mai mulți. Trebuie să și știi ce duci mai departe nu doar să mergi din inerție sau pentru că cineva, înaintea ta a mai practicat asta. Etnologul Ovidiu Bîrlea spunea despre colindători: „colindătorii au transformat colindatul în cerșit”. Colinda când este cernită doar de sita pecuniară devine lipsită de sens, deci, lipsită de sensul său fundamental.

Anual se trage câte un semnal de alarmă în ceea ce privește colindatul. Mesajul vine fie din partea profesorilor (etnologi, folcloriști, muzicologi) fie din partea cântăreților de muzică populară. Marea problemă este confuzia între colinde și cântece de stea, între colinde și cântece de Crăciun. Există colindele de strat vechi care ne plasează în epoca pre-creștină (probabil) și ale căror ecouri mai vin din rândul celor ce se preocupă cu înverșunare de păstrarea lor. De cele mai multe ori, tematica pe care o întâlnim în aceste colinde de strat vechi nu are nicio legătură cu tema Nașterii miraculoase, ele fiind de fapt legende populare versificate încărcate de un profund mesaj simbolistic. Au ritm giusto-silabic, au caracter războinic, sunt cântate cu glas tare și rigid. Colindele de strat nou (sau cântecele de stea) sunt similare ca structură cu cântările de Crăciun din Europa occidentală, (spre exemplu noël-urile franceze și Weihnachtlieder germane), dar și cu cântecele de stea din orașele românești. Refrenele lor – atunci când există – sunt aproape întotdeauna regulate, au fraze egale și simetrice bazate pe cvadratură și se referă exclusiv la tema Nașterii Domnului. Sunt cele pe care le auzim cel mai des cântate în concerte.

Anual, youtube-ul este agasat cu tot felul de producții în acest sens care se prezintă în numele colindelor adevărate. Celor mai multe dintre ele nu le găsesc cusur. Nu le pot încadra, au structuri melodice amestecate, împrumutate din alte muzici care nu corespund stilistic cu colindul. De cele mai multe ori ele sunt judecate doar din punct de vedere literar nu și muzical. Astfel, pot întâlni texte de colinde precreștine aranjate pe melodii de cântece populare unde totul este ritmicizat de la muzică până la gestică. Sufletul românilor este unul din ce în ce mai ritmicizat. De ce atâta nevoie de ritmicitate? Din nevoia de a ne ascunde suferința! Astăzi, românii, oamenii în general, nu mai cântă după ritmul inimii lor. Cântă după aranjamentele făcute de orchestră care nu au puterea să individualizeaze un specific zonal și nu lasă loc sensibilității. Nu vi se pare că toate seamănă între ele? Ansamblurile folclorice sunt cele care au contribuit masiv la standardizarea genului. Parte din ansambluri nici măcar nu fac efortul să schimbe repertoriul producțiilor anuale deși există zeci de culegeri de colinde. De câțiva ani și-au făcut apariția colindătorii care umblă cu orchestra în traistă. Mă refer la colindătorii cu boxă și îmbrăcați de-a dreptul sinistru, despre care am înțeles că ar fi originari din Bacău. Știrile i-au preluat arătând diversitatea fenomenului însă ei nu fac decât un deserviciu prin prezența lor la metrouri, prin piețe sau parcuri, schimonosind ritualul și transformându-l într-o bufonadă.

Cele mai multe cântece populare de Crăciun, unele de un lirism patetic, devin deranjante fără să mai vorbim că sunt departe de sensul profund al colindului. În fond, și acest gen ritualic va rezita atât timp cât cineva își asumă să-l îndeplinească și își găsește și consumatori. Totuși, este o muzică pe care nu o putem lua în derizoriu. Compozitori precum Béla Bartók, Tudor Jarda, Sabin Drăgoi au găsit valoare și sens în colind, armonizând și aranjând pentru coruri sau orchestră diverse teme muzicale.

Rep: Cum educăm tânăra generație în spiritul cultivării tradițiilor? Încotro ne îndreptăm?

-Pentru mine este foarte important să fiu practician. Lucrez din greu să îmbin partea teoretică cu partea practică. Caut posibilitățile de exprimare cele mai potrivite. Tânăra generație se educă dar trebuie să fie om la capătul puștii așa cum spune o vorbă din bătrâni, adică om să se priceapă și nu să improvizeze la nesfârșit pe o temă dată. Depinde de fiecare dintre noi să împărtășim din cunoștințele și experiența pe care o acumulăm.

Cel mai elocvent exemplu este ora pe care am susținut-o nu demult la Colegiu Național „Spiru Haret” din București unde am vorbit timp de o oră despre colind unor elevi de clasa a IX-a. Elevii au fost foarte interesați și interesanți, au pus întrebări și am simțit că le vin în ajutor răspunzându-le unor întrebări logice precum „De ce colindăm? ” „Cine colindă? ”. Am fost însoțit de instrumente care se leagă de ritualul colindatului, am amintit de civilizația lemnului, de motivele care guvernează temele principale întâlnite în colinde (motivul morții prin variante de Miorița, motivul animal, cosmogonic, dendrologic, etc.) Fiecare explicație a beneficiat de câte un exemplu. Am pregătit colinde în legătură cu tematica prezentată, le-am explicat care este semnificația colacului, le-am și dus unul. Colacul dăruit ca ofrandă pentru sufletele morților este împletirea dintre lumea văzută și cea nevăzută. Există credința că de sărbători, sufletele celor adormiți se întorc acasă.

Contează foarte mult cum pui ingredientele pe tavă și mai ales ingredientele să fie ale tale. Atât timp cât am reușit să apropii niște elevi de maniera antifonică de interpretare a colindelor, mă declar extrem de mulțumit!

Dincolo de consumerismul peste măsură ar trebui să nu uităm că sărbătoarea este despre suflet, mai puțin despre trup. Este mai mult despre taină, despre timp și spațiu și mai puțin despre veselie. Sărbătoarea în sine aduce veselie cum este și normal, dar la noi se confundă veselia cu prostul gust. Ar fi bine să apelăm anual la sertarul propriei noastre conștiințe și să protejăm ce avem ca să nu mai fim nevoiți să tot salvăm! Să cântăm colindele adevărate care vorbesc despre temele devenirii și ulterior, ale întrupării. Schimbarea începe cu fiecare dintre noi! 

 

 

 

Târguri de Crăciun la Colegiul „Alecsandri” și la Școala Gimnazială nr. 10

    În prag de Sărbători, Consiliul Școlar al Elevilor de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” și Școala Gimnazială Nr. 10, în parteneriat cu Lions Club Bacău „Sf. Gheorghe” și „Artemis Lions Club Bacău”, au organizat a doua ediție a Târgurilor de Crăciun. Elevii celor două școli au prezentat obiecte confecționate de ei înșiși, pe care le-au oferit spre vânzare, iar fondurile strânse vor fi donate unor cazuri sociale din Școala Gimnazială Călugăreni. 

    „Scopul acestor manifestări – ne-a declarat Adriana Măcincă, directoarea Colegiului Național «Vasile Alecsandri» – e pentru a sprijini cauza copiilor de la Școala Gimnazială din Călugăreni, școala pe care au adoptat-o, în acest an, cluburile Lions Sfântul Gheorghe și Artemis. La Târg, elevii din fiecare clasă au vândut produse confecționate de ei, produse hand-made. Un stand la Colegiul Alecsandri a fost al tinerilor de la Clubul Leo de pe lângă cele două cluburi băcăuane ale mișcării lionistice.”

    La Școala Gimnazială nr. 10, sala de sport a răsunat de veselie. Sala s-a umplut până la refuz de elevi și vizitatori, iar colindătorii Școlii Călugăreni și ai școlii gazdă, majoretele, dansatorii ansamblurilor „Mugureii” și „Mugurașii”, corul școlii și alți mici artiști au colindat și au dansat pentru vizitatorii târgului.

    Și la Colegiul „Alecsandri” a fost prezentat un scurt program artistic, în care au răsunat, de asemenea, colinde și urături. Tot acolo a fost organizată și o expoziție cu desenele elevilor care au participat și în acest an la Concursul „Desene pentru Pace” al Lions Club Internațional.

    Chimcomplex va produce rășini epoxidice

      Grupul industrial Chimcomplex a semnat un acord de finanțare cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului pentru dezvoltarea proiectului „Înființarea unei unități noi sustenabile de producție de rășini epoxidice pe bază de sinteză epiclohidrină la Chimcomplex Borzești”. 

      Valoarea totală a investiției – spune președintele Consiliului de Administrație, av. dr. ec. Ștefan Vuza – este de 490.252.804 lei cu TVA, iar valoarea ajutorului de stat alocat este de 195.145.698 lei.

      Chimcomplex deține două combinate chimice, unul la Borzești și al doilea pe fosta platformă Oltchim de la Râmnicu Vâlcea.

      Evenimentul a fost anunțat și pe Bursa de Valori din București, unde Grupul industrial este cotat.

      Domeniile în care sunt folosite rășinile epoxidice sunt multiple: acoperirea metalelor, electronică și electrotehnică, fabricarea vopselelor și a adezivilor, obținerea unor materiale plastice cu proprietăți speciale și în construcții.

      Adezivii epoxidici sunt foarte rezistenți și sunt folosiți în foarte multe domenii: construcția avioanelor, automobilelor, bicicletelor.  Pot lipi lemn, metal, sticlă, piatră și unele tipuri de plastic. Cele mai spectaculoase utilizări ale rășinilor epoxidice sunt la obținerea pardoselilor sau în combinație cu lemnul și/sau alte materiale.

      Cele două perspective asupra lui Moş Crăciun

      Unii continuă să ţină legătura cu ei înşişi până la adânci bătrâneţi, iar el era dintre aceia care încă îşi aminteau cât le era braţul când avea trei ani, deşi trecuseră vreo şaptezeci de atunci.

      Poarta metalică de la intrarea în curte avea două dimensiuni, se ridica deasupra, ca atunci când se agăţa de ea să se legene, scârţâind-o, dar era şi sub mâna lui, cu care o trântea grăbit, în adolescenţă.

      O poartă mare, dar şi mică, deşi era una şi aceeaşi.

      El crescuse.

      Cele opt trepte din lemn până la uşă încă îi mai purtau stropii de sânge de când se rostogolise pe ele – abia începuse să meargă în picioare -, dar, douăzeci de ani mai târziu, se zvârlea peste scară, ca să nu întârzie la antrenamente.

      Acum le-ar fi coborât una câte una, ţinându-se de balustradă, dar, la un timp, casa fusese demolată cu totul.

      Cele două perspective asupra porţii nu se mai confruntau cu nicio realitate.

      Nici în cazul scării.

      El, însă, era acolo, cu degetele mici, de fildeş, înăuntrul celor pătate şi noduroase de acum.

      Ca pomul, cu cercuri tot mai mari, simţea, încă, lăstarul iniţial din centru.

      În prima amintire despre Moş Crăciun, părinţii îi spuseseră că Moşul venise şi că se poate uita pe geam, să-l zărească afară; era noapte şi nu se vedea nimic şi probabil că pe asta mizaseră şi ei; dar, din fereastră, lumina cădea peste zăpada albă din curte, un cristal de zăpadă strălucea ca un curcubeu mic, raza pâlpâia, îşi schimba mereu culoarea, îi făcea semn.

      A fost convins că Moş Crăciun este foarte mic.

      Iar părinţii au devenit confuzi când le-a spus că l-a văzut.

      Scânteierea aceea vie i-a rămas ca prima perspectivă, dar acum, uneori, se îmbracă în haine roşii, făcând pe Moş Crăciun.

      Nu seamănă deloc.

      Materiale pirotehnice interzise, confiscate de jandarmii băcăuani

        Un bărbat, care aborda trecătorii cu o ofertă bogată de obiecte pirotehnice, a fost depistat ieri după-amiază de jandarmii băcăuani în zona unei benzinării din municipiul Bacău.
        În urma verificărilor efectuate asupra acestuia, au fost găsite cinci bucăți de 100 de focuri, artificii din categoria-F2, interzise la comercializare.
        Jandarmii au întocmit actele procedurale sub aspectul săvârșirii infracțiunii de orice operațiuni cu articole pirotehnice efectuate fără drept, conform prevederilor Legii nr. 126/1995 privind regimul materiilor explozive, dosarul fiind înaintat polițiștilor din cadrul Serviciului Arme, Explozivi și Substanţe  Periculoase, în vederea continuării cercetărilor.
        În acest context, reamintim cetățenilor faptul că în conformitate cu legislația în vigoare, orice operațiuni cu articole pirotehnice, efectuate fără drept, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an.
        Totodată, pentru prevenirea unor incidente, precum și a faptelor de natură infracțională, recomandăm cetățenilor următoarele:
        -să nu cumpere articole pirotehnice de la persoane neautorizate;
        -să își supravegheze copiii, aceștia fiind predispuși la pericole dacă nu înțeleg riscurile la care se expun folosind petarde și artificii;
        -să sesizeze orice încălcare a legii prin apel la 112 sau la cea mai apropiată patrulă de jandarmerie.
        Acțiunile pe linia prevenirii și combaterii faptelor la regimul materiilor explozive vor continua în perioada următoare.

        Apel Umanitar: Familie din Târgu Trotuș, rămasă fără nimic în Ajun de Crăciun

          Într-un moment în care mulți se pregătesc să sărbătorească alături de cei dragi, o familie din Târgu Trotuș, județul Bacău, se confruntă cu o tragedie în prag de sărbători. Familia Dogaru, formată din 6 membri, a pierdut totul într-un incendiu devastator în noaptea de Ajun de Crăciun.

          Incidentul a avut loc în miez de noapte, iar familia Dogaru a fost surprinsă de flăcările mistuitoare care au cuprins întreaga lor casă. Norocul a fost de partea lor în ultima clipă, când vecinii și trecătorii au reacționat prompt și au alertat familia, salvându-le viețile.

          Printre cei afectați se numără și tatăl familiei, Iulian Dogaru, o persoană cu handicap locomotor, care, în ciuda dificultăților fizice, este cunoscut în comunitate pentru munca sa harnică și pentru bunătatea de care dă dovadă, ajutând mereu pe cei din jurul său.

          Cu totul pierdută în incendiu a fost și afacerea familiei, un bar și un magazin care nu doar asigurau principala sursă de venit, ci și condițiile de trai pentru întreaga familie.

          Familia Dogaru este compusă din 6 membri:

          • Tatal Iulian Dogaru
          • Soția Cristina
          • Eric (8 ani) și Bianca (14 ani), amândoi elevi bursieri cu dorința de a învăța și de a se dezvolta
          • Bunicii Lili și Lucia Dogaru

          Într-un efort de a aduce un strop de speranță în viața acestei familii, cei care doresc să contribuie pot face donații în contul bancar al Cristinei Silvia Dogaru:

          • Nume Titular: DOGARU CRISTINA SILVIA
          • IBAN: RO03BTRLRONCRT0267189401

          Pentru donații de haine, rechizite sau alte bunuri, acestea pot fi lăsate la prima casă de lângă școală din Târgu Trotuș.

          În această perioadă de sărbători, în care spiritul de solidaritate și compasiune este la înălțime, fiecare gest de ajutor poate face o diferență în viața celor care au nevoie. Magia Crăciunului se manifestă prin gesturi de iubire și generozitate, iar familia Dogaru are nevoie acum, mai mult ca oricând, de sprijinul nostru.

          Portofelul unui tânăr, găsit de jandarmi

            Un tânar care și-a pierdut portofelul pe strada Gării din municipiul Bacău a avut şansa să îl recupereze datorită echipajului de jandarmi, care se afla într-o misiune de asigurare a ordinii publice.

            Ieri, jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău, aflându-se în misiune de patrulare în zona Gării au găsit un portofel ce conținea carduri, un certificat de naștere, dar și mai multe poze.

            Jandarmii au început demersurile pentru identificarea proprietarului şi au reuşit să ia legătura cu aceasta, care le-a confirmat că îl pierduse și le-a relatat că deținea toate datele personale în el, dar și cele mai importante poze.

            Tânărul le-a mulţumit jandarmilor și le-a spus că” Moș Crăciun” există și că i-a îndeplinit dorința de a-și găși cele mai importante poze.

            Sosirea festivă a Moșului în Bacău: Magie, alergare și invitație la mișcare

              Vineri seară, orașul Bacău a fost îmbrăcat în lumini strălucitoare și veselie, iar acest spectacol festiv a fost demarat de o alergare specială organizată de SYR Bacău. Cu toții așteptau cu nerăbdare să-l vadă pe Moș Crăciun, iar așteptarea a fost răsplătită cu un eveniment memorabil.

              În alergarea de grup, Moș Crăciun, Crăciunița și spiridușii au făcut o apariție surpriză, vestind sosirea Sărbătorilor de Crăciun într-un mod inedit și plin de energie. Cu zâmbete și bucurie, acești eroi ai sărbătorilor au trecut pe lângă bradul împodobit din centrul orașului, strângând aplauze și chiar claxoane (cu speranța că acestea sunt semnale de bucurie).

              Spiridușul Sorin Popa a imortalizat acest moment cu ajutorul aparatului său foto, oferind comunității amintiri unice și pline de magie. Mulțumim pentru acest dar generos de a păstra vie atmosfera sărbătorilor!

              În același timp, organizatorii evenimentului au dorit să le mulțumească participanților pentru că au ales să iasă din zona lor de confort și să se alăture alergării de grup. O astfel de inițiativă nu doar încurajează un stil de viață sănătos, dar adaugă și un plus de bucurie în sărbătorile de iarnă.

              Pe lângă magia evenimentului, comunitatea alergătorilor din Bacău le face o invitație specială celor care doresc să se miște în perioada Crăciunului. Astfel, marți viitoare, pe 26 Decembrie, la ora 09:00, se organizează evenimentul „Aleargă cozonacul” la Trebes. Este o ocazie perfectă pentru a arde caloriile acumulate în timpul sărbătorilor și pentru a petrece timp activ în compania celor cu aceeași pasiune.

              Așadar, încheiem cu urările către toată comunitatea: Magia sărbătorilor de Crăciun să vă însoțească în aceste zile, iar un Crăciun fericit să aducă bucurie, sănătate și împliniri!

              Sânziana Bălțătescu, coordonator bookclub: „Cărțile nu se vor opri niciodată din a schimba lumea în bine”

              Vine vacanța de iarnă, un timp al tihnei și al bucuriei, în prezența unei cărți preferate și a unei căni cu ceai aromat, lângă bradul de Crăciun. E timpul potrivit să vorbim despre lectură, mai ales despre un club de lectură, pe care o băcăuancă iubitoare de cărți, Sânziana Bălțătescu, l-a deschis la Iași. Întâlnirea noastră cu Sânziana a avut loc în septembrie, în cadrul Festivalului Național “George Bacovia” – Bac – Fest, organizat de Biblioteca Județeană Costache Sturdza”, la dezbaterea cu titlul Reading is cool. Cum îl (re)citim pe Bacovia”, la care au participat Adrian Jicu – autorul romanului Iorgu”, roman care surprinde viața lui George Bacovia, și cititori adolescenți, membri ai clubului de lectură Reading is cool for KIDS and TEENS” din Iași, coordonat de Sânziana Bălțătescu.

              „#Bacovia … fascinant…”

              Alexandra Maria ȘUȘTAC: Cum a început bookclub-ul Reading is Cool for KIDS and TEENS?

              Sânziana Bălțătescu: Reading is COOL a început ca o inițiativă pentru adulți. S-a creat un grup de Facebook cu scopul de a aduce împreună cititorii adulți. Grupul acela de Facebook se numește Reading is cool – the challenge și acolo era lansată o provocare, o dată pe lună, de către Liviana Tane, inițiatoarea proiectului, o provocare de a citi o anumită carte, care la sfârșitul lunii se discuta într-un bookclub, într-un club de lectură online, pentru că în grupul respectiv de Facebook sigur erau, și sunt în continuare, foarte mulți cititori din toată țara și din străinătate. Grupul a crescut, inițiativa a crescut extraordinar de mult și evident că a apărut întrebarea: bine, dar nu strângem și comunități de adolescenți? Și atunci a apărut natural nevoia asta de a ne adresa și adolescenților. Am creat un nou grup de Facebook dedicat adolescenților și am lansat seria de cluburi de lectură. Deocamdată cluburile de lectură pentru adolescenți își desfășoară activitatea fizic, avem un club la Iași și unul la Brașov. Particularitatea acestor cluburi de lectură este că în fiecare lună, și aproximativ în aceeași zi, se discută aceeași carte și la Iași și la Brașov, în același timp în ambele orașe. Așa s-au născut bookclub-urile pentru adolescenți (#readingiscool4teens, #readingiscoolforkids, #readingiscoolthechallenge #readingiscool, n.n).

              Alexandra Maria ȘUȘTAC: Cum l-ați descrie pe Bacovia într-un cuvânt?

                          Sânziana Bălțătescu: O, dar asta este o întrebare foarte dificilă. Știu eu… fascinant… mai ales după ce am citit cartea lui Adrian Jicu – „Iorgu”, mi se pare un personaj fascinant și un poet fascinant. Mie mi-a plăcut Bacovia și în liceu, l-am citit cu plăcere, dar efectiv acum are o altă dimensiune pentru mine după ce am citit cartea asta despre viața lui.

              Alexandra Maria ȘUȘTAC: Cum credeți că au schimbat cărțile lumea?

              Sânziana Bălțătescu: Cărțile au schimbat lumea în bine, evident, dintotdeauna, și o vor face în continuare. Cărțile nu se vor opri niciodată din a schimba lumea în bine, cărțile ne fac deștepți.

               

              „Eu cred că este greu să-l înțelegi sau să rezonezi cu Bacovia mai devreme de 14 ani”

              Alexandra Maria ȘUȘTAC: Care a fost cel mai interesant lucru pe care l-ați văzut în Bacău?

              Sânziana Bălțătescu: Și asta este o întrebare încuietoare. Toate lucrurile pe care le-am văzut astăzi în Bacău au fost extrem de interesante, așa că o să le enumăr pe toate pentru că a fost realmente o plăcere.

              Ne-am oprit în fața liceului „Ferdinand” pentru a vedea unde a studiat poetul Bacovia, ne-am oprit la Casa Memorială „George Bacovia” unde o doamnă muzeograf ne-a povestit despre viața lui și a soției lui și a fost absolut fascinant, extraordinar, o vizită pe care o recomand, la Casa Bacovia. Am fost să vedem murala #Bacovia care a fost vernisată chiar în cadrul acestui festival și am avut surpriza, deși noi ne-am dus acolo ca într-o plimbare de la „Casa Bacovia” să vedem murala, să ne întâlnim chiar cu artistul, care era acolo și termina de lucrat o altă fațadă. Vă dați seama că a fost extraordinar! Apoi am fost la lansarea de carte a lui Radu Vancu (volumul de poezii “Kaddish” n.n.) și am avut surpriza să întâlnim acolo o grămadă de scriitori pe care îi iubim extraordinar de mult, a fost chiar realmente o surpriză.

              Am fost și am văzut și statuia lui Bacovia, din fața fostei biblioteci din centru, și evident „Teatru Fain”, locația asta care este interesantă și atractivă pentru noi, o locație altfel, unde am avut un eveniment extraordinar, acest club de lectură diferit, să zicem.

               

              Alexandra Maria ȘUȘTAC: De la ce vârstă le-ați recomanda copiilor să-l citească pe Bacovia?

              Sânziana Bălțătescu: Eu personal cred că este greu să-l înțelegi sau să rezonezi cu Bacovia mai devreme de 14 ani, poate 13 ani în funcție de nivelul de lectură al fiecărui copil. Poezia lui este extrem frumoasă dar este o poezie sumbră și cred că ar fi mai aproape de vârsta adolescenței decât de vârsta copilăriei, exact acolo unde se studiază. Bacovia se studiază la liceu, în clasa a X- a sau în clasa a XI- a, e zona de adolescență unde rezonează foarte bine Bacovia.

              Îi las să vorbească fără să îi judec”

              Alexandra Maria ȘUȘTAC: Cum v-au schimbat cărțile viața?

              Sânziana Bălțătescu: Cărțile mi-au schimbat viața de la 6 ani, când am început să citesc, și îmi înfrumusețează viața în permanență, sunt însoțitorul meu permanent. Uite, dacă stau acum și mă gândesc, peste tot pe unde mă duc nu plec nicăieri fără o carte. Nu plec în concediu, nu plec la mama la Bacău fără o carte la mine, cel puțin una, și îmi aduc bucurie cărțile.

              Alexandra Maria ȘUȘTAC: Care sunt modalitățile prin care reușiți să îi faceți pe copii să citească de plăcere?

              Sânziana Bălțătescu: Sunt foarte sinceră cu ei, nu încerc să le dau lecții, nu încerc să fac pe deșteapta cu ei, nu îi oblig doar le recomand, le povestesc despre cărțile pe care le-am citit eu, le povestesc realmente ce mi-a plăcut, de asemenea le povestesc și ce nu mi-a plăcut sau ce m-a tulburat într-o lectură și, din nou, nu îi oblig doar le recomand și atunci ei vin cu curiozitate.

              Am descoperit că ei au nevoie să vorbească, ei înșiși despre cărți, și atunci, ori de câte ori aud că deschid jumătate de gură mă opresc și îi las să vorbească fără să îi judec, pentru că nu este nimic de judecat, fiecare avem opiniile noastre, părerile noastre și percepțiile noastre și ale lor sunt extrem de valoroase tocmai pentru că ceea ce vrem este ca ei să-și dea voie să aibă impresii, să aibă percepții, să aibă încredere și să le exprime așa cum simt ei nevoia.

              Până la urmă si exprimarea, elegantă sau academică, pe care o urmărim, și e normal să o urmărim în școală, se dezvoltă printr-un exercițiu și exercițiul ăsta e ca atunci când înveți o limbă străină, nu poți să vorbești limba conversațională din start, o exersezi, vorbești cuvintele uzuale în acea limbă încetul cu încetul, dar trebuie să ai încredere că poți să vorbești în limba respectivă și atunci întâi începi să te exprimi. Noi ne ocupăm de zona în care ne exprimăm ce vrem, ce simțim, așa cum ne vine, fără judecăți.


               Interviu realizat de Alexandra Maria ȘUȘTAC (clasa a VI-a), elevă la Școala nr. 10 și la Cercul de Jurnlism al Palatuui Copiilor Bacău

              Cubolta limbii române (V)

              Ludoteca lui Mihail Andrei

              Artist în comunicarea didactică, mentorul între mentori a transmis elevilor săi informaţii ambalate în folia jocului de cuvinte, urmând îndemnul horaţian „Omne tulit punctum qui miscuit utile dulci” (Primeşte toată aprecierea [publicului] cel ce îmbină utilul cu plăcutul „Ars poetica”). Ca urmare, pentru a-i determina pe normalişti să diferenţieze consoanele limbii române în propria exprimare şi apoi să le dezvolte preşcolarilor şi elevilor din ciclul primar auzul fonematic, Mihail Andrei apelează la următoarele perechi de cuvinte: bar-par, vin-fin, doamnă-toamnă, zare-sare, jură-şură, ger-cer, ghem-chem, grai-crai. Sunt exemplificate astfel, în ordine, consoanele bilabiale b-p, labiodentalele v-f, dentalele propriu-zise d-t şi cele mixte z-s, prepalatalele j-ş şi č-ğ, palatalele ḱ-ǵ, respectiv postpalatalele/velarele k-g („Limba română”, 1983, p. 5). Pe pagina următoare, Mihail Andrei se serveşte de aceeaşi asociere a cuvintelor diferenţiate printr-un fonem aflat în poziţie iniţială (dar-far-var-zar), mediană (dar-dor-dur) ori finală (sap-sar-sat), pentru a ilustra fenomenul de comutare (ibidem, p. 6). Rebusiştii numesc astfel de situaţii metagrame, cu un exemplu mai larg ca acesta: betonierăbutonieră.

              Farmec personal şi of didactic

              Povestesc educatoarele prezente la cursurile de perfecţionare susţinute la Liceul Pedagogic Bacău de acelaşi inegalabil Mihail Andrei că el n-ar fi ajuns „cepeleag” (sâsâit, adică) dacă ar fi avut posibilitatea ca la grădiniţă să-i fi spus educatoarea ceva despre acest defect de vorbire şi să fi urmat măcar un set de exerciţii pentru a remedia situaţia. „Să nu fiţi indiferente la asemenea cazuri, le sfătuia dascălul. Iată de ce trebuie să ştiţi multă fonetică.” Interesant este că profesorul „peltic” avea un farmec aparte. Maria Mătăsaru, educatoare strălucită, metodistă, inspectoare, autoare de lucrări în domeniu, îl imită perfect pe Mihail Andrei, care o alinta cu „Musi” şi care nu o răsfăţa cu note maxime, adevărate rarităţi în colecţia sa docimologică. (Din păcate, eforturile noastre de a identifica o înregistrare audio cu vreo lecţie/conferinţă/conversaţie la care să fi participat atât de preţuitul dascăl nu au dat, deocamdată, rezultate.)

              Într-o notă de la aceeaşi pagină, 6, autorul precizează: „Defectele de pronunţie alterează sunetele, de exemplu consoana s rostită interdental sau cu vârful limbii apropiat de incisivii superiori (sigmatism, pelticie: θete, aleθ, în loc de sete, ales); consoana r articulată cu ajutorul uvulei (r graseiat: ŕamă, aŕsă, în loc de ṛamă, aṛsă)”. Evident că de mare folos este colaborarea cu un logoped.

              Ortoepia, anticamera ortografiei

                            Se ştie că pronunţarea corectă este condiţia scrierii corecte (se pleacă de la ortofonie pentru a se ajunge la ortografie). Paulina Lăzăroiu, învăţătoare, a realizat în 1982 o lucrare metodico-ştiinţifică pentru obţinerea gradului didactic I, sub coordonarea lui Mihail Andrei. Adevărul de atunci este etern: „Nu poate fi numit om cult cel care nu scrie corect şi nu vorbeşte corect limba română” (din Motivarea alegerii temei).

              Două Golfuri se întâlniră și bot în bot se ciocniră…

                FOTO: Dragoș Pintilie

                Se încheia anul și nu se decisese campionul la cel mai stupid accident auto din Bacau.

                Sâmbătă seara, în zona Pasajul Subteran Ștefan Gușă din Bacău, a avut loc un spectacol neașteptat când două Volkswagen Golf-uri au decis să facă cunoștință într-un mod puțin prea intim pe breteaua de acces în sensul giratoriu.

                Șoferul Golfului vinovat a uitat, se pare, că breteaua de acces era cu sens unic.

                Oarecum convins că încă se află pe insulele britanice, șoferul s-a aventurat pe sensul giratoriu prin stânga, provocând un întâlnire frontală cu un alt VW Golf care se deplasa în mod legal, dar și el cu un chef de aventură.

                 

                Moș Crăciun a venit cu avionul la Aerodromul Mărgineni

                  Moș Crăciun a ales un mod inedit de a-și întâlni micii prieteni, sosind cu un avion ușor pentru a aduce zâmbete și cadouri copiilor adunați nerăbdători.

                  Moșul a creat o atmosferă plină de emoție și nerăbdare în rândul celor mici.

                  În ciuda frigului, copiii au așteptat cu entuziasm să-l întâlnească pe Moș Crăciun și să primească cadourile pregătite cu grijă.

                  Avionul ușor a adus cu el bucuria sărbătorilor și a transformat Aerodromul Mărgineni într-un loc magic, unde copiii au avut parte de momente de neuitat.

                   

                  Conferinţele Bibliotecii: Gheorghe Iorga: „Elogiul diferenţei” şi „Sfidarea secundarului”

                  Când am primit inivitaţia de la Biblioteca Judeţeană „Costache Strudza, am rămas nu numai surprins ci şi oarecum mirat: conferinţă pe teme literare, critică literară, creaţie literară, diferenţe, elogiul diferenţei. Asta, vineri, 22 decembrie, ora 13.00. Doar numele invitatului mi-a creat totuşi o stare de bine, de curiozitate. Şi interes. Mă gândem cui îi arde şi cine lasă treburile premergătoare unei mari sărbători pentru a veni la bibliotecă, să audieze un discurs pe teme filologice, filozofice, de etică şi critică literară. Toate puse sub genericul definit curajos de directorul instituţiei, Adrian Jicu: Conferinţele Bibliotecii. Aveam însă să mă conving de contrariul: Sala Multimedia a Bibliotecii era plină. Arhiplină. Invitaţi speciali, Valentin ivancea, preşedinte al Consiliului Judeţean, Lucian Bogdănel, prefect al Judeţului Bacău, profesori, directori ai unor instituţii de cultură, studenţi, artişti, oameni de afaceri, jurnalişti.

                  Conferinţele la români 

                  Acest gen de comunicare este unul pretenţios (un termen nu tocmai potrivit), demonetizat după jumătatea secolului trecut, de obicei are o tradiţie, organizatorul are nevoie de experienţă, de o temă care „ardeşi de un autor, dacă nu celebru, cu siguranţă de notorietate, un nume care pronunţat sau pus pe afiş, închide casa. Am citit că, în interbelic, erau celebre conferinţele de la ATENEU, Academia Română, în Parlament chiar, dar şi la sediul unor ziare, reviste, biblioteci şi cluburi selecte. Dacă se anunţa o conferinţă susţinută de Nicolae Iorga, Tache Ionescu – „Tăchiţă gură de aur”, Barbu Delavrancea, Nicolae Titulescu sau, întorcându-ne în timp, să nu-i uităm pe Mihail Kogălniceanu, Ion C. Brătianu sau Nicolae Bălcescu, succesul era garantat. Mai pe vremurile noastre, se povesteşte despre conferinţe ţinute de celebri profesori universitari, la care amfiteatrele deveneau neîncăpătoare. Ba, în cercuri restrânse şi cluburi de elită, intrarea la asemenea conferinţe se făcea contra unor sume de bani. Moda nu a dispărut, se mai practică şi acum pe la Ateneul Român, unde aveam acum conferinţele-dialog, la care se practică invitaţia sau biletul contracost. Şi în Bacău au rămas în istorie nume de excelenţi oratori, cum a fost cel al profesorului şi întemeitorului de muzee, eruditul Iulian Antonescu, dar şi cel al astronomului Matei Alexescu sau al regretatului colonel Corneliu Chirieş. Şi, desigur, nu am epuizat lista, însă nici nu mi-am propus, ci doar să deschid o fereastră spre o modalitate de comunicare accesibilă unor oameni aleşi, intelectuali rasaţi, cu o solidă cultură, dăruiţi de la Dumnezeu, cum se spune, cu darul vorbirii. Dar, nu-i suficient, important este ce spui şi, mai ales, cum spui. Iar teoreticienii acestui gen de comumnicare mai adaugă în ecuaţie şi calitatea auditoriului. Cred.

                  Elogiul diferenţei 

                  Despre aşa ceva a fost vorba vineri, 22 decembrie 2023, la Biblioteca Judeţeană, căreia îi merge vorba prin târg că, în ultimii ani, aici poţi participa, audia şi vedea (atenţie la fiecare verb!) oameni care-ţi vorbesc despre probleme care te frământă sau pur şi simplu te încântă. Şi merită să dai curs invitaţiei. După ce am ascultat discursurile sau conferinţele unor personalităţi de la diferite foruri universitare sau academice din ţară, directorul bibliotecii Adrian Jicu ne-a propus o întâlnire cu profesorul, scriitorul, traducătorul, eseistul, doctor în filologie, criticul şi istoricul literar, Gheorghe Iorga, membru al Uniunii Scriitorilor din România. L-am cunoscut pe profesorul Gheorghe Iorga în diferite ipostaze, critic literar, autor de traduceri din persană, eseist, formidabil eseist, publicist de mare forţă, un intelectual parcă din alte vremuri, când enciclopedismul era la modă, când Profesorul făcea diferenţa dintre un amfiteatru gol şi unul plin, când criticul vindea sau falimenta o revistă, cuvântul lui ridica sau îngropa un aspirant la gloria literară, când gazetarul schimba un guvern sau intra la puşcărie. Când vorbea Gheorghe Iorga, de cele mai multe ori citea de pe micile şi celebrele lui pătrăţele de hârtie, ţi se deschidea lumea, auzeai cu imagini şi te lăsai cucerit de înşiruirea de metafore, comparaţii, informaţii, argumente dintodeauna solide, captate din lecturi şi studii a căror identitate purtau semnul universalităţii.

                  Profesorul Gheorghe Iorga, unul dintre puținii scriitori reprezentativi pe care îi are actualmente Bacăul, după cum a afirmat Adrian Jicu, moderatorul întâlnirii, a propus auditoriului conferinţa cu titlul „Elogiul diferenței, elogiul literaturii mondiale, a celei aşa-zise literaturi marginale, în comparaţie cu literatura occidentală, un discurs atent construit, bazat pe regulile literaturii comparate, depăşind frontierele lingvistice, culturale şi literare, conferinţă care a supus auditoriul la suficiente provocări. O asemenea conferinţă se audiază o singură dată, mai ales că, de data aceasta, autorul a renunţat la celebrele însemnări. În esenţă, a fost vorba de elogiul adus literaturii, eliminând din escurs diferenţele artificiale, barierele impuse de mentalităţile cuceritorului, teritoriale, de circulaţie, diferențele, reale, sunt cele care ne apropie, care pot deveni punți între oameni și culturi. Şi a încheiat, el, omul european, persanologul, criticul modern, cu îndemnul să începem, să reîncepem să citim cărţi pe hârtie, dacă este posibil, în limba de origine. Traducerile, un capitol de început al conferinţei, nu se ridică niciodată, la nivelul originalului, ba, de multe ori, şi în enorm de multe cazuri, traducerile au făcut „diferenţa”. 

                  Sfidarea secundarului 

                  Profesorul, eseistul şi traducătorul din persană a publicat 10 volume de critică și istorie literară, dar și eseuri critice pe teme de literatură universală și comparată. În portofoliul său sunt incluse și 15 traduceri din autori iranieni/persani, deopotrivă clasici și moderni, semn al unei remarcabile vocații de traducător. Acum, Gheorghe Iorga ne-a invitat la o nouă aventura intelectuală cu un volum intitulat „Sfidarea secundarului (Editura Tracus Arte, 2023), care a fost lansat în acelaşi cadru, în care ne propune, aşa cum a reieşit din prezentările criticului şi eseistului Carmen Mihalache, cât şi a conf.univ.dr. Nicoleta Popa Blanariu, specialist în literatura comparată, o serie de reflecţii asupra câtorva autori canonici ai literaturii universale. Abordarea eseistică a unor teme majore ale creaţiei şi receptării, ale spaţiului şi timpului literar, existenţial, ne îndeamnă să revenim la recomandarea din finalul conferinţei care a deschis întâlnirea lui Gheorghe Iorga: citiţi cartea pe hârtie, „modular, cum a recomandat Carmen Mihalache şi totdeauna fără prejudecăţi, cum a sugerat profesorul Nicoleta Popa Blanariu. 

                  Colinde şi…colinde 

                  Când Adrian Jicu se apucă de o treabă, apoi o face cum a învăţat de la mentorii lui, fie ei în viaţă sau plecaţi în eternitate. Înainte de conferinţa profesorului Iorga şi a lansării cărţii, publicul a fost invitat la vernisajul unei expoziţii de pictură, semnată de Carmen Dima, prima expoziţie personală a elevei din anul III a Şcolii Populare de Arte şi Meserii Bacău, expoziţie intitulată „Sensitivity, panotată în holul de la intrare şi în Sala Multimedia, accesibilă astfel publicului care frecventează biblioteca. Despre autoare şi arta sa au vorbit Carmen Voisei, artist plastic, şi Adrian Jicu, amfitrionul manifestării şi director al instituţiei.

                  Fiind vineri, 22 decembrie, cu doar două zile înaintea Crăciunului, publicul prezent a beneficiat de o surpriză, o suită de colinde, aduse, cântate de un grup de elevi ai Şcolii Populare de Arte şi Meserii, coordonat de cunoscuta şi inconfundabila interpretă de muzică populară Vasilica Tătaru, dar şi de Ansamblul „Muguri de doral Şcolii Gimnaziale nr.10 Bacău, coordonat de profesoara Ana Sicinschi.

                  Locatarilor din blocul afectat de explozia din 15 decembrie li s-a cerut taxă de reconectare la gaze

                    Locatarilor din blocul de pe strada Stadionului care a fost afectat de explozia din 15 decembrie stau și acum făra gaze, care au fost oprite imediat dupa deflagrație. Mai mult, locatarii psun că li s-a cerut taxă de reconectare pentru a li se furniza din nou gazele și, chiar daca unii au achitat-o, tot nu au gaze.

                    Monica Porcaru, locuitoare a blocului 15, SC B, de pe strada Stadionului, a decis să facă publică situația disperată în care se află, după o explozie survenită la etajul 1 în data de 15 decembrie. În urma incidentului, locuitorii blocului nu au beneficiat de gaz timp de o săptămână, iar procesul de reconectare pare a fi devenit un coșmar pentru aceștia.

                    Explozia de pe 15 decembrie a lăsat locuitorii fără gaz și, implicit, fără posibilitatea de a găti sau a încălzi locuințele. Într-o declarație pentru Deșteptarea, Monica Porcaru a subliniat că, deși au fost anunțați că trebuie să plătească pentru reconectare, procesul s-a dovedit a fi extrem de lent și complex.

                    „Sunt 20 de apartamente pe scara noastră, iar faptul că nu avem acces la gaz de o săptămână ne-a adus la disperare. Ne-au spus că trebuie să plătim pentru reconectare, chiar dacă noi nu am solicitat niciodată întreruperea gazului. Este o bătaie de joc la adresa noastră!”, a declarat Porcaru.

                    Mai mult, locuitorii blocului au fost anunțați că vineri li se va monta contorul, dar, din nefericire, acest lucru nu s-a întâmplat. Motivul invocat a fost lipsa timpului întrucât ziua era scurtă și nu au putut fi întocmite actele necesare.

                    Monica Porcaru a făcut un apel disperat către autorități și către comunitatea locală să ia în considerare situația lor tragică. „Dormim pe unde putem, nu avem cum să ne facem mâncare acasă și trăim într-o nesiguranță permanentă. Vă rog să faceți publică situația noastră, să știe tot orașul ce nenorociți suntem”, a adăugat ea.

                    Această mărturie cutremurătoare aduce la lumină nu doar dificultățile tehnice întâmpinate în urma exploziei, ci și incapacitatea autorităților de a interveni prompt și eficient pentru a restabili condițiile normale de viață pentru locuitorii blocului 15, SC B, de pe strada Stadionului.

                    Bacăul prin ceață – filmare cu drona

                      Cum se vede Bacăul de sus într-o zi cu ceață? Ce se mai vede din oraș? Ce clădiri reușesc să străbata negura? Va prezentăm o spectaculoasă înregistrare cu drona a unei zile de decembrie în Bacău.

                      Sursa video: Ovidiu Imbrea

                      Asociația pentru Ambulanța Bacău a împărțit daruri copiilor – VIDEO

                      Din banii strânși la concertul caritabil „Vis de Crăciun”, Asociația pentru Ambulanța Bacău a cumpărat cadouri copiilor mai puțin norocoși.

                      Chimcomplex a construit o instalație de cogenerare și la Râmnicu Vâlcea

                      Grupul industrial Chimcomplex Borzești a finalizat proiectul „Realizarea unei instalații de cogenerare de înaltă eficiență de maxim 8 MWe la Sucursala Râmnicu Vâlcea. Finanțarea este nerambursabilă, în baza contractului încheiat cu Ministerul Fondurilor Europene în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM). 

                       Valoarea totală a proiectului a fost de aproape 49 de milioane de lei, iar finanțarea nerambursabilă a fost de peste 19 milioane de lei, din care peste 16 milioane cofinanțare prin Fondul European de Dezvoltare Regională.

                      Este astfel instalată o centrală de trigenerare de înaltă eficiență de 6 MWe, cu economii la consumul de energie primară prin utilizarea energiei produse în sistem de cogenerare de înaltă eficiență. Efectele sunt reducerea cantității de energie primară la producerea acelorași cantități de energie termică și electrică în trigenerare, față de producerea separată. Ca urmare a implementării proiectului s-au înregistrat economii în consumul de energie primară mai mari de 20%. Se obțin: un randament global de producere a energiei totale mai ridicat decât în cazul producerii separate – randament global brut al instalației mai mare de 85%, reducerea emisiilor poluante corespunzătoare cu cantitățile de combustibil economisit – reducerea emisiilor de CO2, în funcție de energia electrică produsă, peste 1500 t/an și creșterea eficienței energetice pe tot lanțul – resurse, producere, distribuție, consum.

                      Scăderea anuală estimată a gazelor cu efect de seră este de 10.665,41 echivalent tone CO2/an, capacitatea instalată în cogenerare de înaltă eficiență de 16,63 MW, cantitatea de emisii redusă anual ca efect al producerii energiei în cogenerare de 10.663,3 echivalent tone CO2/an, economiile anuale de energie primară obținute prin cogenerare de înaltă eficiență de 4.541 mii tep/an, iar contribuția la ținta POIM: 232 mii tep/an (2023) – 1,96%

                      Viața ca o carte. O carte despre viață

                      Am asistat, miercuri seara, la o lecție de filosofie și sociologie, de critică literară și de omenie – toate la un loc, plus altele – cum rar poți vedea, auzi și simți. La o prezentare de carte, o carte căpătâi, pe care au scos-o de sub tipar doi excepționali intelectuali, literați și ziariști, Ion Fercu și Marius Manta. Cartea, despre care deja s-a făcut ceva vorbire prin presă, este „Cuvântul și carele de foc – o aventură subiectivă în poetica ființării” (Ed. Eikon, 2023).

                      Nu vreau să fac aici niscaiva aprecieri „de specialitate”, să pun ceva accente critice asupra unei lucrări excepționale, pentru că nu e menirea mea. Vreau doar să accentuez modul în care mă regăsesc din nou într-o carte semnată de Ion Fercu, exact cum aș fi vreun personaj din ea.

                      Cărțile sunt scrise pentru oameni și, evident, te poți regăsi deseori în poveștile etalate de ele. Dar, eu am început să mă văd în ceea ce comite superb Ion Fercu, intervievat de Marius Manta, exact ca într-un fel de oglindă a vieții, ca într-un film aidoma cu cel pe care, se spune, îl vei vedea în minte în ultimele tale clipe de viață.

                      Iar ceea ce am simțit eu din nou în fața unei cărți de Ion Fercu, miercuri seara, cred că au simțit toți cei prezenți la eveniment.

                      Cartea despre care scriu aici este una esențială pentru cine vrea să cunoască realitatea în care trăiește și în care există lumea de când e ea, dar și lumea așa cum ar putea fi în viitor. O carte ca un interviu perpetuu, provocatoare, densă și de recitit mereu.

                      Mulțumesc, maeștrilor, pentru o seară excepțională marca „Ion Fercu & Marius Manta”, pentru un loc pe care l-am prins și eu în Carul de foc pornit spre Poetica Ființării condus de voi! Am constatat din nou că Ion Fercu scrie sublim și despre mine! Pentru că scrie, de fapt, despre Oameni!