sâmbătă, 20 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 590

S-a încălzit afară, se… dezgheață și clasamentul?

Sâmbătă, de la ora 17.00, în Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu”, CS Știința Bacău întâlnește pe CSM București, în etapa a cu numărul 17

S-a scurs un an, dar parcă a trecut un secol. În februarie 2023, prim-divizionara A de volei feminin CSM-Știința Bacău obținea primul său punct stagional în deplasare. Și-l obținea pe terenul unei adversare cu pretenții, CSM București, în etapa a 16-a a Diviziei A1. Echipa băcăuană antrenată pe atunci de Daniel Banu, Vicențiu Dumitrescu și Crina Bălțatu ceda greu, cu 3-2 (-24, 21, 20, -23, 11), în fața „tigroaicelor” de la CSM București, după mai bine de două ore de joc. Băcăuancele, care câștigaseră până atunci un singur meci, cel contra Universității Cluj, din finalul turului, începeau astfel, ușor-ușor, să-și croiască drum spre evitarea retrogradării: un set la Pitești, altul cu Voluntariul, un punct în fieful CSM-ului București și așa mai departe. O făceau cu o echipă foarte tânără, „construită” practic din nimic de regretatul Florin Grapă, iar echipa aceasta foarte tânără, care se baza însă și pe doi piloni cu mare experiență precum Anamaria Berdilă și Adina Stanciu avea să onoreze memoria profesorului Grapă cu permananța în A1. La un an distanță, doar amintirile par să se ridice din praf. Astfel, în cele 16 etape scurse din actuala ediție de campionat, Știința Bacău a contablizat tot atâtea înfrângeri. Și toate cu 3-0, ceea ce a transformat fosta multiplă campioana a României în codașa-codașelor din A1. Una… înghețată la Polul Sud al clasamentului. La zero grade. E adevărat, runda trecută, la Constanța, formația preluată în această iarnă de Cătălin Știrbu a fost aproape de sparge gheața și de a câștiga primul său set în această stagiune. Crusta s-a dovedit însă rezistentă, iar CSM Constanța- probabila adversară a Științei și în play-out- s-a impus cu 3-0 (10, 27, 22). Sâmbătă, 10 februarie, de la ora 17.00, în runda cu numărul 17, studentele băcăuane vor forța din nou copca, mai ales că primăvara bate în geamuri; cine știe, poate-poate va intra ceva aer proaspăt și în vetusta Sală a Sporturilor denumită pompos și inoportun „Narcisa Lecușanu”. Primăvara bate ea în geam, dar de cealaltă parte a fileului se anunță vânt înghețat. Vânt adus hăăt, din Capitală, de echipa în fieful căreia, acum un an, pe vremea aceasta, voleibalistele băcăuane antrenate de Banu, Dumitrescu și Bălțatu pierdeau la limită, în tie-break: CSM București. Așa cum spuneam, alte timpuri; timpuri apuse. Învingătoare contra Științei în actualul sezon cu scorul de 3-0 atât în turul campionatului, cât și în faza de debut a Cupei României, CSM București se va prezenta în Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu” pe cai mari. Cu excepția derby-ului pierdut în fața concitadinei Dinamo (0-3 pe 21 ianuarie), bucureștencele de la CSM au câștigat toate celelalte întâlniri de campionat din 2024: 3-2 cu CSO Voluntari, 3-1 la Constanța, 3-0 cu FC Argeș și, chiar la mijlocul acestei săptămâni, 3-2 cu campioana Volei Alba Blaj, în restanța din prima rundă a returului. Contra Blajului, CSM București, cu Guewe Diouf (23 puncte), Iuna Zadorojnai (19) și Matea Ikic (17), dar și cu ex-băcăuanca Alexandra Sobo titulară a condus cu 2-0 la seturi (la 15 și 23), a fost egalată la general după două acte cedate în prelungiri (24-26 și 25-27), pentru ca în tie-break să aibă câștig de cauză cu 15-9. În urma acestei victorii, „tigroaicele” continuă să ocupe poziția a șasea în clasament, cu… vedere la locul 5, ocupat de Dinamo. Cum între cele două echipe se află doar un punct diferență, iar vineri, în uvertura etapei, Dinamo va întâlni lidera Rapid, nu exclus să asistăm la o rocadă în clasament. Evident, dacă Dinamo nu va trece acasă de prima clasată. Și, la fel de evident, dacă alde Zadorojnai și Apolinario Correa nu se vor încurca, mununea- minunilor, tocmai la Bacău!

Programul etapei a 17-a

Vineri, 9 februarie, ora 17.00: Dinamo București- Rapid București.

Sâmbătă, 10 februarie, ora 14.30: CSM Corona Brașov- Volei Alba Blaj. Ora 17.00: CS Știința Bacău- CSM București, CSM Târgoviște- FC Argeș.

Duminică, 11 februarie, ora 15.00: CSM Constanța- CSM Lugoj. Ora 17.00: Medicina Târgu-Mureș- CSO Voluntari 2005.

Clasamentul Diviziei A1

1 Rapid București              16      13      3        43-15 39p.

2 Volei Alba Blaj                16      11      5        39-19 25p.

3 CSM Lugoj                     16      11      5        40-21 34p.

4 CSM Târgoviște              15      12      3        40-20 32p.

5 Dinamo București            16      10      6        34-19 31p.

6 CSM București                16      11      5        37-25 30p.

7 CSO Voluntari 2005        15      8        7        34-26 27p.

8 CSM Corona Brașov        16      8        8        29-32 24p.

9 CSM Constanța              16      6        10      24-36 17p.

10 Medicina Târgu-Mureș   16      3        13      15-39 10p.

11 FC Argeș Pitești           16      2        14      8-43   6p.

12 CS Știința Bacău           16      0        16      0-48   0p.

 

Bacăul în 1965: Provocările arhitectonice ale dezvoltării necontrolate. Ideea portului fluvial începe să fie abandonată

În 1965, revista „Arhitectura” a adus în atenție problemele arhitectonice majore ale Bacăului, ilustrând o dezvoltare urbană necontrolată și un cadru arhitectural în urmă. Situat într-o regiune cu relieful plat, Bacăul a căzut pradă unei extinderi tentaculare, pe lungul arterelor principale, reflectând o realitate comună pentru multe orașe din România, mai ales cele amplasate în zone de șes.

Orașul se confrunta cu o evidentă stagnare în toate aspectele sale, de la infrastructură la dotări sociale și culturale. Cu toate că râul Bistrița trecea prin oraș, nu contribuia cu nimic la viața acestuia, rămânând un element exterior și neutilizat.

Eforturile de sistematizare și dezvoltare urbană au fost îndreptate în mai multe direcții, subordonate și condiționate de studiile asupra potențialului hidroenergetic al râului Bistrița. Proiectele au fost reactualizate în mod constant, reflectând dinamica schimbărilor economice și tehnologice, care au deschis noi orizonturi pentru dezvoltarea orașului.

Una dintre strategiile adoptate a fost amplasarea unităților industriale în afara orașului, pentru a elibera spațiu și pentru a evita suprapunerea funcțiilor urbane. De exemplu, un teritoriu valoros, situat la sud-est de Bacău și separat de oraș prin râul Bistrița, a fost considerat ideal pentru viitoarele amplasamente industriale.

În concepția urbanistică a vremii, distanțele mari către unitățile industriale nu mai erau considerate o problemă, datorită mijloacelor de transport în comun. Coloniile de serviciu, ca exemplu de soluție trecută, au fost depășite, iar lucrările hidroedilitare de ameliorare au deschis orașul pentru o creștere demografică viitoare.

Cu toate acestea, proiectele și soluțiile adoptate nu au fost lipsite de critici și deficiențe. Propunerile precum amenajarea unui port fluvial la Bacău au fost abandonate, iar unele ansambluri de locuințe au redus posibilitățile de dezvoltare urbană, creând dificultăți ulterioare în sistematizarea orașului.

„Este interesant de semnalat, ca un exemplu de etapă de studiu depăşită, propunerea de amenajare a unui port fluvial la Bacău, în ipoteza navigabilităţii Siretului şi a Bistriţei în apropierea confluenţei cu acesta.

Studiile de sistematizare efectuate în perioada 1953 — 1954 au fost orientate pe această ipoteză, care astăzi nu a mai fost considerată de actualitate, ţinînd seama de amenajarea hidrocentralelor în lanţ de pe Bistriţa (ipoteza Siretului navigabil rămînînd principial posibilă pentru o porţiune mai redusă şi pentru o perspectivă mai îndepărtată), în etapa actuală de studiu, recentele amenajări hidroenergetice în curs de efectuare pe Bistriţa aduc alte elemente determinante pentru sistematizarea oraşului.

Ansamblul lucrărilor cuprinde : un lac de mare amploare, realizat prin îndiguirea şi înălţarea malurilor actualei albii a rîului (foarte largi în această zonă) , barajul şi uzina hidroelectrică situate în dreptul zonei centrale a oraşului, imediat în amonte de podul actual peste Bistriţa. Această realizare de mare anvergură, completată cu un lac de agrement în dreptul actualei zone centrale, în cadrul unui parc, aduc oraşului, în afara avantajelor economice, multiple posibilităţi de organizare a unei zone de recreaţie, sport şi odihnă, de mare valoare urbană”, se arată în articol.

În ciuda acestor provocări, dezvoltarea orașului Bacău a evidențiat și aspecte pozitive. Arhitectura urbană a fost îmbogățită cu proiecte reușite, cum ar fi curburile arterei din centrul orașului și ansamblul școlar care a mobilat frumos artera de penetrație. Totuși, sunt și probleme:

„Referitor la ansamblurile din centrul oraşului, se observă că rezolvarea adoptată în zona Sfatului Popular Regional scade din importanţa acestei clădiri, de stil mai vechi, prin apropierea prea mare a noilor construcţii. Un cadru plantat mai larg, în jurul acestei instituţii reprezentative rămase în centrul compoziţiei, ar fi evitat discrepanţa între cele două stiluri. De asemenea, în compunerea cadrului casei de cultură, reuşită arhitectural, se constată că aceasta, în loc să fie scoasă în evidenţă, este diminuată plastic de aspectul închis şi monoton al ansamblului de locuinţe înconjurător.

Mobilarea laturii sudice a parcului din centrul oraşului ilustrează riscul lansării premature a unei idei urbanistice. Construirea ansamblurilor în această zonă a fost declanşată într-o etapă cînd posibilităţile tehnico-economice nu permiteau realizarea unor ansambluri de anvergură. Aceasta a dus la aspectul fragmentat al compoziţiei.

Tot ca rezolvări limitate la condiţiile perioadei respective, creînd mai tîrziu dificultăţi în sistematizarea oraşului, se semnalează unele ansambluri de locuinţe care au redus din posibilităţile de noi străpungeri pentru arterele majore de circulaţie ; de asemenea, rezolvarea stadionului, a cărui amplasare, prea aproape de artera de penetraţie în oraş, nu permite crearea unor spaţii de degajare pentru complexul sportiv”.

Cu toate acestea, este evident că pentru a deveni un centru urban modern și corespunzător, Bacăul trebuie să abordeze problemele arhitectonice cu mai multă atenție și să dezvolte o personalitate urbanistică proprie. Integrarea elementelor naturale, cum ar fi râul Bistrița, în viața urbană și valorificarea lor estetică ar putea constitui un pas important în acest sens.

„Pentru o etapă mai îndepărtată, se propune realizarea unei noi zone centrale corespunzătoare dezvoltării oraşului: actualul centru păstrîndu-şi importanţa şi urmînd a cuprinde, în afară de numeroase dotări de cartier, şi unele instituţii de importanţă orăşenească rămase în continuare cu aceeaşi funcţiune.

Tot ca rezolvări limitate la condiţiile perioadei respective, creînd mai tîrziu dificultăţi în sistematizarea oraşului, se semnalează unele ansambluri de locuinţe care au redus din posibilităţile de noi străpungeri pentru arterele majore de circulaţie ; de asemenea, rezolvarea stadionului, a cărui amplasare, prea aproape de artera de penetraţie în oraş, nu permite crearea unor spaţii de degajare pentru complexul sportiv”, se mai arată în articol.

„Sistematizarea oraşului poate crea premizele dezvoltării unei personalităţi urbanistice proprii prin valorificarea plastică a elementelor naturale existente. Astfel, în viaţa oraşului va trebui să participe mai intens ansamblul amenajărilor de pe Bistriţa, legate de zonele de locuinţe printr-un lanţ de plantaţii cu dotări de folosinţă publică în care să se desfăşoare fluxul circulaţiei pietoniere”, este concluzia articolulului.

Amfiteatrul „Solomon Marcus” – Simbol al Patrimoniului Cultural și Didactic al Colegiului Național „Ferdinand I”

La Colegiul Național „Ferdinand I” Bacău a avut loc marți, 30 ianuarie, un eveniment cu bogată încărcătură emoțională. Restaurarea și renovarea amfiteatrului „Solomon Marcus”, spațiu-simbol al școlii, reprezintă un proiect ambițios la a cărui realizare și-au adus contribuția colaboratorii dintotdeauna ai comunității ferdinandiste – sponsori generoși, Primăria Bacău, Asociația Absolvenților „Alumni Ferdinand” și  Comitetul Reprezentativ al Părinților din CNF.

În prezența invitaților, a echipei manageriale și a cadrelor didactice, domnul inspector școlar, preot Adrian Alexandrescu, împreună cu Preotul Protopop Eugen Ciprian Ciuche și părintele profesor Bogdan Neacșu, a oficiat slujba de sfințire a amfiteatrului.

Pentru a răsplăti eforturile depuse timp de doi ani, de-a lungul cărora s-a desfășurat amplul proiect, sub directa coordonare a domnului inginer George Lupu, domnul director al colegiului, prof. Nicu Vasile Harasemciuc, în numele întregului colectiv de cadre didactice i- a oferit acestuia o plachetă. Aprecierea celor prezenți s-a îndreptat și către domnul pedagog Remus Lupu, care a adus o tușă inconfundabilă la imaginea finală a locului care “concentrează întreaga istorie a colegiului”, așa cum a remarcat un fin cunoscător, domnul profesor dr. Ghiorghi Iorga.  Pentru domnia sa, doamna director-adjunct al colegiului, prof. Nicoleta Grozav, a rostit un discurs de elogiere a întregii activități desfășurate în calitate de profesor de limba și literatura română la Colegiul Național „Ferdinand I” (2001-2022) și de director al instituției (2005-2006). Vădit emoționat, domnul profesor a mulțumit asistenței și a urat școlii să aibă puterea de a continua, în spirit reformator, tradiția succesului, aducând permanent în conștiința elevilor vocația trecutului acestui lăcaș de educație.

File de Istorie

Tradiția și  moștenirea culturală ne renasc și ne reaprind. Peste un secol și jumătate de istorie a acestei comunități de dascăli și elevi impun respect și recunoaștere, reevaluare a rolului nostru în această dimensiune școlară și ne privilegiază eforturile.

Cursul și discursul istoric al amplasamentului cultural-educațional închiriat, pe proprietatea soților Maria si Gheorghe Pascu, debutează în 1867, sub auspiciile legii instrucțiunii publice din 1864 și a primului an de domnie a principelui Carol, evenimente cu mare impact în efortul civilizator al societății românești. Gimnaziul clasic de băieți își deschidea oficial cursurile la 1 decembrie 1867, cu 2 profesori (Nicolae Corivan pe real, respectiv Ioan Chiru pe uman), sub coordonarea directorului Ștefan Costandache. Timp de 25 de ani, spațiul, resursele umane, financiare, materiale au fost la nivel deficitar, folosindu-se cinci spații închiriate, în casele lui Costache Murguleț, mutate în casele lui Vasile Greceanu, din 1875 în casele lui Joseph Zarnischi. În 1879 se muta din nou în casele lui G. Iavoli din strada Bacău-Moinești, locație mai spațioasă și mai potrivită activității didactice (Adrian Horodnic, “Gimnaziul Principele Ferdinand”, pg 10-13, în Anuarul Colegiului Național “Ferdinand I” Bacău, ediția VI, noiembrie 2017). Activitate serioasă întrucât promovarea nu era facilă căci, în 1889, din cei 24 de elevi de clasa a 8-a au absolvit doar 4.

În 1890  a început construcția localului școlii, cu sală de sport și bibliotecă, iar în noiembrie 1891 s-a terminat construcția noului local al gimnaziului clasic din Bacău. Cu siguranță, vizita regelui Carol I, însoțit de principele moștenitor Ferdinand I, a conturat ideea construirii unui local propriu și a atribuirii denumirii de Principele Ferdinand. În această clădire nouă, de impact la nivelul orașului, se prezenta ca un amplasament armonios, construit cu resurse economice reduse, dar asigura un cadru funcțional, estetic și corespunzător funcționării a 5 clase de gimnaziu în care  erau înscriși 248 de elevi, din care 66 au rămas repetenți.

Din documentele vremii, valorificate în monografiile scrise de-a lungul timpului, ultima și cea mai complexă fiind aceea a profesorului Adrian Horodnic, profesor de istorie și director al Colegiului Național “Ferdinand I”, se poate realiza o descriere a acestui gimnaziu, așa cum arăta la inaugurarea din 1891. Sălilor de clasă li se adăugau spații speciale pentru bibliotecă, laborator, pentru materiale didactice, o sală de gimnastică și un amfiteatru. În acesta din urmă încăpeau 80 de elevi și avea 7,50 m. Mobilierul amplasat consta din bănci de lemn, de 2 locuri, pe 3 mărimi. Pe pereții acestuia erau expuse cromolitografii cu teme istorice executate de pictori români renumiți. La aceste săli se adăugau cele destinate cancelariei, arhivei, biroului directorului, portarului, servitorilor, dar și carcerei.

Clădirea era considerată prea vastă și somptuoasă pentru nivel de gimnaziu cu 4 clase, așadar înființarea liceului, în septembrie 1897, se face prin ordinul Ministerului Cultelor și Instrucțiunii Publice, care comunică și profesorii numiți la acest liceu. Gimnaziul clasic din Bacău, care se numea, din 1891, Gimnaziul „Principele Ferdinand”, devine prin înființarea clasei a V-a de liceu cu 36 de elevi, „Liceul Principele Ferdinand”, denumire transformată, după urcarea pe tron a prințului moștenitor în „Liceul Ferdinand I”, nume sub care a fost cunoscut oficial până la Reforma Învățământului din 1948.

În timpul Primului Război Mondial în liceu se organizează un spital de campanie, iar  în 1919 se construiește internatul, cu medie minimă de admitere 8. În perioada interbelică se amenajează o sală de lectură cu 30 de locuri, existau aici toate colecțiile editorialelor. Este o perioadă de înflorire, cu 3 candidați (numai băieți) pe loc, cu examene de admitere grele, dimineața la română, după-amiaza la matematică, a doua zi examenul oral.  În 1940 se introduce secția de limbi moderne – franceză, germană, italiană, engleză. Se construiesc cele două aripi supraetajate în 1925-1927, plătite 2 treimi de minister, iar o treime de către liceu. Sunt angajate primele 2 profesoare (la limba franceză). În 1940 a fost un cutremur, iar în 1943 un incendiu la sala de sport.

În timpul celui de- Al Doilea Război Mondial a fost amenajat din nou în liceu un spital de campanie. Armata I-a Română închiriază aparatură și substanțe de la Liceul “Ferdinand”, care avea dotare din Germania. În 1947 a avut loc epurarea bibliotecii prin arderea volumelor interzise , iar în 1948 asigurarea bibliotecii și schimbarea numelui în „Școala medie de băieți”, care mai apoi devine liceu mixt. În 1967 s-a modificat numele liceului, devenind Liceul „George Bacovia”. În 1968 s-a înregistrat primul absolvent cu media 10 absolut. În 1976 s-a adăugat tronsonul sudic. În anul centenarului, 1997 Ministerul Educației Naționale a dispus schimbarea denumirii Liceului Teoretic „George Bacovia” în Colegiul Liceal „Ferdinand I”, pentru ca, mai târziu, să se numească Colegiul Național „Ferdinand I”.

Scurtul istoric de mai sus vizează în special extinderea spațiului, dar ceea ce contează cel mai mult a fost expansiunea intelectuală și creativă a elevilor și profesorilor care și-au trecut firul conștiinței profesionale și personale prin clepsidra timpului numit Ferdinand sau Bacovia. Căci martore ne sunt zidurile care, deși nu fac o școală, ci spiritul din interiorul lor, cum spunea regele Ferdinand I. Personalitățile care au pășit pe coridoarele acestui liceu, au gândit în banca unei clase sau au participat la festivități și ceremonii în amfiteatrul liceului, un adevărat simbol al tradiției, constanței și eleganței sunt cei care rezonează cu generații întregi de elevi și dascăli, identificându-se ca adevărați corifei ai acestora.

Amfiteatrul în Conștiința Prezentului

Pășind pe coridoarele respirând prin toți porii istorie, elevi și profesori ai zilei de azi privim cu condescendență portrete de oameni care au trăit cu sens. Care au înfăptuit educație, cultură, știință, artă. Și pe care îi apropie același fir – apartenența la comunitatea ferdinandistă.

Ne place să credem, inspirați fiind de paginile lucrării “Colegiul Național FERDINAND I – Studiu monografic” Volumul I (1867-1947), apărută în anul 2019 la Editura Casei Corpului Didactic Bacău, sub semnătura eruditului profesor Adrian Horodnic, că băncile amfiteatrului au fost martorele prezenței și prestației unor elevi remarcabili ai secolului apus. Că aici s-au pus bazele culturii solide și s-a șlefuit personalitatea lui Viorel Alecu, specialist în pedagogie și doctor în filologie, care a absolvit, ca șef al promoției 1936, Liceul „Ferdinand I”, pentru ca, mai apoi, în 1945, să revină în școală în calitate de profesor de limba și literatura română. Sau poate că Gheorghe Vasiliu, cunoscut publicului sub pseudonimul literar de George Bacovia, cu fruntea odihnindu-i-se-n podul palmei, răscolind prin sufletul plin de poezie, și-a însemnat, pe colțul băncii, întâile încercări ale consacratelor versuri „Liceu, cimitir al tinereții mele”. Și că, în ciuda a ceea ce azi ne poate părea un scenariu mai puțin fericit, dar care, de fapt, reflectă standarde ridicate ale educației vremurilor trecute, s-a întors pentru a preda cursuri de desen aceluia ce avea să devină celebrul pictor avangardist Dimitrie Berea, absolvent al liceului în 1927. Se pare că întâlnirea cu profesorul Vasiliu a fost de bun augur căci lucrările lui Berea au fost expuse alături de cele ale lui Matisse sau Picasso și chiar Salvador Dali a deținut în colecția personală lucrări semnate de acesta.

Sau putem face un exercițiu de imaginație ai cărui protagoniști să fie, pe rând, Florin Blănărescu și Toma Caragiu (nume de răsunet în viața artistică), interpretând cu patos și dezinvoltură adolescentină, în fața unui auditoriu compus din profesori exigenți și colegi merituoși, roluri în spectacolele de sfârșit de an școlar, când premianții, în pofida eforturilor academice deloc neglijabile, erau puțini la număr, dar de o reală valoare.

Trebuie că la fel a rămas în amintire și talentul lui Emanuel Elenescu, dirijor care, pentru olimpiada de la Berlin din 1936, a decis, cu un curaj nebun, împreună cu Richard Strauss, că marșurile hitleriste nu își vor afla loc în programul muzical. Sau, poate, câteva note muzicale ale compoziției devenite, în 1967, primul imn oficial al liceului s-au născut în mintea elevului Nicolae Patrichi pe când se pregătea la vreuna dintre materii sau chiar la muzică. Și, deloc întâmplător, credem, partitura avea să se însoțească inspirat cu versurile unui alt absolvent de “Ferdinand”, poetul Ovidiu Genaru, care, paradoxal, locuiește într-un bloc comunist construit pe locul casei părintești a lui Bacovia. Pe acesta din urmă îl mai leagă de Bacovia, pe lângă faptul că trăiește aceeași experiență neprofitabilă ca artist al cuvântului, și calitatea de muzeograf, vreme de zece ani, a casei memoriale a poetului simbolist (și mai mult decât atât).

Pe holurile somptuoase, „lungi coridoare”, către amfiteatru, purtând o mapă sub braț sau o servietă ticsită de cărți în mână, i-au purtat pașii pe cel care a pus bazele primei societăți românești de neurochirurgie – Constantin N. Arseni sau pe întemeietorul fiziologiei moderne în România – Ioan Athanasiu. Dacă ne îndreptăm cercetarea către figuri impozante din domeniul militar, trebuie, negreșit, să amintim pe absolventul „excepțional” (așa cum este înregistrată absolvirea sa în analele școlii) Constantin Avram, care, ulterior, s-a orientat spre învățământul universitar tehnic.

Literatul Alexandru Piru – autor al „Istoriei literaturii române de la origini până în prezent”, istoricul Gheorghe Platon, specializat în istoria modernă a României, teologul Alexandru Șafran, promotor al toleranței și dialogului confesional, sau pedagogul Grigore Tăbăcaru, susținătorul conceptului de „școală activă” – care plasează interesul elevului în centrul activității didactice – sunt doar câteva dintre numeroasele nume sonore ale absolvenților de succes ai liceului.

Că, alături de disciplinele din sfera filologiei, de cele socio-umane sau de cele vocaționale, matematica, fizica și celelalte științe exacte se studiau cu temeinicie la Liceul „Ferdinand I”, creând premisele unei cariere în domeniile tehnice, este dovedit de performanțele unor nume binecunoscute, printre care cel al lui Gheorghe Cartianu-Popescu – realizatorul primei legături cu radiorelee din țară, ca să menționăm doar una dintre invențiile sale revoluționare.

Nu în ultimul rând, se cuvine a fi remarcată personalitatea complexă a matematicianului lingvist Solomon Marcus, o emblemă a interdisciplinarității de la care trebuie să pornească și spre care trebuie să tindă, în mod natural, fiecare demers de predare și de învățare. Și care, în anii din urmă ai vieții, cu generozitatea omului cult, a revenit la catedra din amfiteatru pentru un dialog autentic, despre educație, despre învățare, creativitate, idealuri, viață cu tot ceea ce presupune ea, cu elevii și profesorii colegiului.

Excelența elevilor colegiului și merituoasele lor parcursuri profesionale sunt un atribut firesc al actului instructiv-educativ al epocii căci în fața învățăceilor se ridica, impunătoare, figura unor dascăli („pedanți profesori”) excepționali prin profunzimea cunoașterii, talentul pedagogic și calitatea umană. Și-au pus amprenta asupra formării elevilor un Garabet Ibrăileanu – critic și istoric literar, latinistul Vasile Luca, naturalistul Veniamin Lascăr, care a ocupat și funcția de director al liceului „Principele Ferdinand” și care a scris prima monografie a acestuia, păstrată în manuscris în actuala bibliotecă școlară. Matematicianul Adolf Haimovici, care introducea teme cu conținut științific ce depășea pe cel prevăzut de programe, filologul Aețiu Hogaș, care aborda literatura interdisciplinar, în conexiune cu istoria, filosofia sau arheologia, se alătură celor dintâi, dacă este să amintim doar o infimă parte dintre aceia care au scris istorie între zidurile școlii – cetate a învățării veritabile, care au oferit, prin exemplul personal, un model de erudiție, ambiție, efort, perseverență, consecvență, flexibilitate, vizionarism – ingrediente dintotdeauna esențiale pentru succesul personal și profesional.

Acestei pleiade de personalități de prestigiu național și internațional, la care perioada contemporană a adăugat alte și alte nume care s-au făcut remarcate într-o multitudine de domenii, ne înclinăm noi, cei de azi, elevi și profesori deopotrivă. Dar și acelora mulți, cu o existență ferită de notorietate, însă care și-au aflat menirea, care își urmează destinul cu decență, cu satisfacția împlinirii sinelui și a idealurilor. De la ei toți ne luăm seva, ei ne sunt rădăcinile, iar noi, cu recunoștință, cu smerenie, deschidem noi ferestre, privim către orizonturi proaspete, ne avântăm spre alte piscuri, nădăjduind că nu vom rămâne oameni ai lucrurilor mărunte și că vom purta mai departe, cu omenie, cu demnitate, cu integritate, cu profesionalism, numele Colegiului Național „Ferdinand I”.

Laudatio Domnului Profesor Gheorghi Iorga

Distinsul profesor doctor Gheorghi Iorga, un adevărat reper și model de dascăl pentru noi toți și, totodată, critic și istoric literar, eseist, publicist și traducător recunoscut la nivel național, s-a născut în 1954, în localitatea Parincea, județul Bacău. Absolvent al Facultății de Limba și Literatura Română, Secția Română-Franceză din cadrul Universității București, domnul profesor s-a specializat ulterior în limba și literatura persană pentru care, de altfel, a beneficiat și de o bursă de studii, timp de doi ani, între 1977-1978, la Universitatea din Teheran,  Iran. În anul 2009, domnul profesor obține titlul de Doctor în Filologie, Magna cum laude, la Universitatea  ”Al. Ioan Cuza” din Iași, Facultatea de Litere, Secția Literatură Comparată, cu teza „Opera lui Omar Khayyam și receptarea ei în cultura europeană”.

De la debutul profesoral, domnul profesor a format, cu măiestrie, multe generații de elevi, mai întâi la Colegiul „Henri Coandă”, Bacău, (1979-2001), apoi, la Colegiul Național „Ferdinand I”, din 2001 până în 2022, când se hotărăște să se retragă, discret, în atelierul creației, dedicându-se în totalitate vieții de familie și, desigur, scrisului.

De-a lungul carierei sale, domnul profesor Gheorghi Iorga a ocupat importante funcții de conducere: a fost director-adjunct al Colegiului „Henri Coandă”, Bacău, în perioada 1990-2001, a ocupat funcția de inspector general în corpul de control al Ministrului Învățământului (1993-1994), inspector școlar general al Inspectoratului Școlar General al județului Bacău – 2001-2005, director al Colegiului Național „Ferdinand I” – 2005-2006, inspector școlar de management educațional, evaluare și dezvoltare instituțională al ISJ Bacău – 2006-2020.

Pe parcursul anilor, domnul profesor a publicat peste 10 volume de critică și istorie literară, peste 150 de articole, studii de specialitate, dar și eseuri critice pe teme de literatură universală și comparată, fiind autor și coautor de lucrări didactice. În portofoliul său sunt incluse și 15 traduceri din autori persani, deopotrivă clasici și moderni, semn al unei remarcabile vocații de traducător. A tradus din limba persană versurile marelui poet Omar Khayyam, alături de lucrări ale autorilor Sadegh Hedayat, Ahmad Samlu și Sohrab Sepehri. A tradus, de asemenea, din limba română în cea persană versuri din creația lui Nichita Stănescu dar și ”Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte”, o antologie a basmului popular românesc.

Aventura intelectuală a domnului profesor continuă și în prezent, îmbogățindu-se și îmbogățindu-ne deopotrivă pe noi, cititorii, cu volumul intitulat “Sfidarea secundarului”, publicat recent la Editura Tracus Arte, 2023.

Vasta contribuție adusă culturii, literaturii și învățământului românesc nu a trecut neobservată, domnului profesor fiindu-i acordate numeroase distincții pe parcursul întregii activități, dintre care amintim:

– Premiul Uniunii Scriitorilor din România (Filiala Bacău) pentru traducerea romanului „Bufnița oarbă” de SadeGh Hedayat în 2003;

– Ordinul „Meritul pentru învățământ în grad de mare ofițer” conferit de Președintele României în  2004;

– Premiul pentru cea mai bună traducere („Un arian în umbra moscheii” – Rubayatele lui Omar Khayyam), decernat la Salonul internațional al cărții românești, Iași, 2004;

– Marele premiu al Centrului Internațional de Cultură și Arte „George Apostu” din Bacău în 2012;

– Premiul revistei „Ateneu” pentru traducere în 2013.

Contribuția adusă literaturii și culturii de domnul profesor doctor Gheorghi Iorga este recunoscută la nivel local, în anul 2019, când domnul profesor devine cetățean de onoare al județului Bacău.

Cu alte cuvinte, domnul Gheorghe Iorga este omul complet: profesor, profesor – asociat al Universității din Iași, profesor doctor, critic și istoric literar, eseist, publicist, traducător, scriitor, director-adjunct, director, inspector școlar, inspector școlar general, coleg, prieten. Nu ne rămâne decât să ne bucurăm în continuare de prezența dumnealui alături de noi și să-i dorim să rămână inspirat.

Aducem mulțumiri  tuturor celor care ne-au fost alături pe întreg parcursul acestui demers cu valoare simbolică: susținători, sponsori generoși, reprezentanți ai administrației locale și colaboratori!

Prof. dr. Simona Nicoleta Zărnescu

Prof. Cristina Frânculescu

Prof. Nicoleta Grozav, director adjunct al Colegiului Național „Ferdinand I”, Bacău

 

Adolescenții care au furat cafea, prinși, din nou. De data aceasta, cu conserve de ton

    O patrulă de polițiști locali care asigura măsurile de ordine publică în zona pieței a surprins miercuri, 07.02.2024, în jurul orelor 12.00, două persoane care au sustras dintr-un supermarket mai multe conserve de ton.
    În urma identificării și conducerii la sediu s-a constatat faptul că cei doi tineri au mai fost depistați că au săvârșit aceleași fapte, cu o zi înainte în altă zonă a municipiului Bacău.
    Atunci au fost prinși după ce au furat 9 pachete de cafea.
    Față de persoanele în cauză s-au întocmit documentele procedurale de constatare a infracțiunii flagrante de furt, care au fost înaintate Secției 2 Poliție Bacău pentru continuarea cercetărilor, iar produsele sustrase au fost predate reprezentantului supermarketului.

    Proiecție specială Complotul Bonelor, în prezența echipei, la

    Happy Cinema! Iura Luncașu, Anamaria Prodan, Bogdan Mărginean, Ioana Petric, Mădălina Dobre și alții vin la Bacău!

    Joi, 8 februarie, Happy Cinema Bacău invită publicul la o proiecție specială Complotul Bonelor, în prezența echipei, cu startul proiecției de la ora 19:30. Astfel, spectatorii prezenți în sală vor avea ocazia de a cunoaște o parte din echipa filmului și de a afla detalii captivante din culisele peliculei. Iura Luncașu, Anamaria Prodan, Adrian Pescariu, Andreea Onea, Bogdan Mărginean, Ioana Petric, Marius Grosu, Beatriz Kondev, Mădălina Dobre vin la Bacău!

     

    Complotul Bonelor, cel mai nou film de comedie în scenariul și regia lui Iura Luncașu, va fi distribuit de Vertical Entertainment în cinematografele din întreaga țară din 9 februarie. Producția românească aduce pe marile ecrane nume cunoscute și apreciate de public, avându-i în rolurile principale pe Anamaria Prodan și Cristi Iacob, alături de mulți alții.

     

    Virgil este un afacerist român de succes. În plan sentimal însă, lucrurile nu stau așa cum te-ai putea aștepta. În urma a trei căsătorii, s-a pricopsit cu nouă copii pe care îi crește cu ajutorul a trei bone. Astăzi, îl găsim din nou îndrăgostit și pregătit să le prezinte copiilor noua mamă, pe Valentina. Doar că, surpriză, copiii au o altă propunere: vor să-l însoare cu una din bone. În primă instanță!

     

    Alături de protagoniștii Anamaria Prodan, în rolul Valentinei și Cristi Iacob, în rolul lui Virgil, pe marile ecrane joacă actorii Mădălina Dobre, Ioana Petric, Andreea Onea, Dan Oancea, Adrian Pescariu, și copiii: Laurențiu Reghecampf Jr., Ilinca Luncașu, Karina Moldovan, Sergiu Călugăru, Timon Dimir Socolov, Irina Pop-Trif, Beatriz Kondev, Ionuț Bădoiu, Lucas Roșca, Maia și Raisa Chișiu, Anna Moldovan, Eliza Furca, Georgia Crișan, Amira Dobre, Mara Lechițan, Matei Stan și Ian Ilieș.

     

    Echipa de producție a filmului Complotul Bonelor este formată din Răzvan Crișan și Iura Luncașu. Ca producători executivi, sunt Ana Crișan și Bogdan Mărginean, iar în rolul coordonatorului producției este Sergiu Imre. Imaginea este semnată de Lorand Marton, montajul fiind realizat de Alex Rotea. Directorul de sunet Răzvan Crișan asigură și muzica, iar sunetul este realizat de Ionuț Geadău. Alina Botea este scenograf, iar costumele sunt create de Diana Flore împreună cu Alina Botea, în timp ce machiajul a fost realizat de Angela Kis și hairstyling-ul de Ioana Teanc.

     

    Complotul Bonelor va fi disponibil începând cu 9 februarie în toate cinematografele din rețeaua Happy Cinema. Biletele pentru proiecțiile speciale în prezența echipei se pot achiziționa de aici.

     

    SNPAP Târgu Ocna a finalizat cu succes proiectul „Tabăra de învățare”

      În perioada 29.01-02.02.2024 Școala Națională de Pregătire a Agenților de Penitenciare „Constantin Brâncoveanu” Târgu Ocna a găzduit a doua serie de elevi participanți la „Tabăra de învățare”, activitate organizată în cadrul proiectului Correctional, finanțat prin Mecanismul Financiar Norvegian 2014-2021, Programul „Justiție”.

                  La această activitate au participat 103 de elevi din cadrul liceelor din județul Bacău, care s-au arătat interesați de obiectivele și programul taberei.

                  Luni, 29.01.2024, după sosirea elevilor la școala noastră, a avut loc prezentarea regulamentului taberei, a instrucțiunilor privind sănătatea și securitatea în muncă și comportarea în cazul situațiilor de urgență. Participanților le-au fost prezentate, de asemenea, activitățile interactive la care vor participa, precum și activitățile de relaxare care vor încheia fiecare zi petrecută la sediul școlii noastre.

      Ziua de marți, 29.01.2024, a început cu deschiderea oficială  a taberei și a continuat cu vizitarea școlii, ocazie cu care oaspeții noștri au aflat mai multe despre dotările de care dispune instituția noastră și au avut, de asemenea, oportunitatea de a afla informații privitoare la oferta educațională a Administrației Naționale a Penitenciarelor, precum și despre activitățile care sunt organizate în cadrul SNPAP, atât pe parcursul procesului didactic, cât și în sfera extra-curriculară.

      În cea de-a treia zi, oaspeții noștri au redescoperit cât de dăunător este consumul de droguri și au învățat cum să recunoască situațiile în care oamenii vulnerabili devin victime ale traficului de persoane. Aceste informații le-au fost diseminate de către specialiștii din cadrul Agenției Naționale Antidrog – Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Bacău și de către specialiștii din cadrul Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane Centrul Regional Bacău.

      De asemenea, tot în această zi le-au fost prezentate tehnicile de bază pe care le pot utiliza în acordarea primului ajutor și au avut ocazia să vadă armamentul din dotarea poliției penitenciare, seara fiind dedicată tinerelor talente care s-au înscris la competiția lansată de  către organizatori.

      A patra zi a „Taberei de învățare” a continuat cu activitățile despre prevenirea consumului de droguri și a traficului de persoane. Cursurile din această zi au inclus, de asemenea, informații despre armamentul aflat în dotarea poliției penitenciare, despre tehnici de autoapărare, tehnici de prim ajutor și noțiuni de bază privind consecințele încălcării legilor.

      „Tabăra de învățare” a cuprins, nu doar activitățile de învățare, ci și activități informale în cadrul cărora elevii au avut posibilitatea să socializeze, să se cunoască mai bine și să lege prietenii.

      Încheierea taberei s-a realizat în data de 02 februarie, când personalul implicat în organizarea și desfășurarea activităților din cadrul taberei s-a întâlnit cu elevii participanți pentru a face schimb de impresii, pentru a-și exprima recunoștința pentru timpul petrecut împreună și pentru amintirile construite în această perioadă.

      În afara celor două tabere de învățare  de la Școala Națională de Pregătire a Agenților de Penitenciare „Constantin Brâncoveanu” Târgu Ocna în care au fost implicați 200 de elevi, tabere de învățare similare au fost organizate și în cadrul Penitenciarului Timișoara, Penitenciarului Arad, Penitenciarului Aiud și Penitenciarului București Jilava în care au fost implicați alți 200 de elevi.

      Proiectul încheiat cu succes în data de 2 februarie 2024, organizat în cadrul proiectului Correctional, finanțat prin Mecanismul Financiar Norvegian 2014-2021, Programul „Justiție”, a avut ca obiectiv atât prezentarea ofertei educaționale a sistemului penitenciar românesc cât și dezvoltarea abilităților sociale și creșterea gradului de conștientizare cu privire la provocările și riscurile specifice tinerilor din categoriei lor de vârstă.

      Lipseste apa pe mai multe străzi din municipiul Onești!

        Pentru remedierea unei avarii survenite astăzi – 08 februarie 2024, pe conducta principală de alimentare cu apă, cu diametrul de 600 mm, din municipiul Onești (zona pod rutier), echipele RAJA sunt nevoite să reducă presiunea apei potabile din instalație, în intervalul orar 09.00 – 13.00.

        Sunt afectați de lipsa apei consumatorii din Cartierul Mal, precum și cei pe str. Alexandru Ioan Cuza, Doctor Victor Babeș, Stadionului, Pajura, Armoniei, Daciei, Buciumului, Pinului, Ana Ipătescu, Cireșoaiei, Trotușului, bd. Republicii și Calea Mărășești.

        Ne cerem scuze pentru neplăcerile create utilizatorilor din zonă, pe care îi asigurăm că echipele de intervenție vor face tot posibilul pentru finalizarea lucrărilor și reluarea furnizării apei potabile în cel mai scurt timp.

        Biroul de comunicare

        Pensiune din Bacău, închisă de pompieri pentru că avea prea multe etaje

        Pentru creșterea gradului de siguranță în rândul cetățenilor, inspectorii de prevenire din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență “Mr. CONSTANTIN ENE” al Județului Bacău desfășoară acțiuni de control inopinat la operatorii economici din categoriile comerț, turism și alimentație publică.

        Activitățile de prevenire desfășurate de cadrele unității noastre vizează, în principal, verificarea accesibilității căilor de evacuare și de intervenție, respectiv nivelul de dotare a construcțiilor cu instalații de protecție împotriva incendiilor.

        În cursul zilei de ieri, 07 februarie a.c., pe timpul controlului efectuat de personalul specializat la o unitate cu destinația turism și alimentație publică, regim de înălțime P+2E+M, cu aria construită la sol de 1300 mp, au fost constatate încălcări grave ale cerinței esențiale de securitate la incendiu.

        Drept urmare, obiectivul a fost sancționat contravențional cu amendă, în valoare de 30.000 lei, iar ca măsură complementară, a fost dispusă oprirea funcționării ori utilizării construcției.

        Neregulile care au stat la baza luării acestei măsuri sunt: depășirea numărului de niveluri supraterane față de valoarea de referință admisă pentru clădirile cu nivelul V de stabilitate la incendiu/gradul de rezistență la foc, neechiparea construcției cu instalație de detectare, semnalizare și avertizare la incendiu, lipsa hidranților interiori, precum și lipsa autorizației de securitate la incendiu.

        Întrucât securitatea celor care aleg să își petreacă timpul liber în astfel de locații este primordială, aceste acțiuni vor continua și în perioada următoare.

        Solicităm tuturor administratorilor obiectivelor din categoria turism, cluburi, baruri să inițieze demersurilor necesare pentru intrarea în legalitate în ceea ce privește procesul de avizare și autorizare privind securitatea la incendiu, sens în care instituția noastră manifestă întreaga deschidere și disponibilitate pentru acordarea sprijinului necesar.

        Educație prin Virtuți și Povești

        În perioada 2-3 februarie, peste 200 de profesori, directori, elevi şi părinţi, din regiunea Moldovei şi din ţară, au participat la prima ediţie a Forumului MERITO Moldova, din Bacău, cu tema „Întoarcerea la DE CE în era digitalizării”, privind problematici specifice, de didactica disciplinei, pentru a modifica practicile la clasă.

        Programul evenimentului a inclus, în cea de-a doua zi a Forumului MERITO Moldova, la Școala Gimnazială ”Al.I.Cuza”, ateliere pe teme de actualitate, la care au luat parte profesori din diferite niveluri de învățământ. Cel la care am asistat eu a fost atelierul de “Educație prin Virtuți și Povești”, susținut de Anamaria şi Alec Blenche, co-fondatori şi facilitatori EduVit, şi Adina Mătieş, consultant şi antreprenor în educaţie.

        Cuvintele cheie ale atelierului au fost ”povești”, ”virtuți”, ”caracter” iar strategiile folosite au avut ca scop ca participanții să înțeleagă că în spatele acțiunilor unui elev stă mereu o virtute; chiar și atunci când ora este deranjată de un copil, o virtute este prezentă acolo, posibil chiar cea a perseverenței sau a determinării față de lucru pe care și-l dorește. O nouă perspectivă asupra unor întâmplări obișnuite din clase, ce în mod normal ar avea ca efect o ceartă sau o pedeapsă pentru întreruperea lecției.

        Ce mi-a rămas în minte, în mod special, din discuțiile din cadrul atelierului a fost determinarea lui Alec Blenche, ”cel mai cunoscut scriitor de cărți pentru copii, din acest moment”, de a-i face pe profesorii prezenți să înțeleagă cât de importantă este construcția caracterului pentru cei mici, deoarece caracterul unei persoane este ceea ce va determina destinul unui om și îl va însoți toată viața, și nu crearea unei personalități, pentru că aceasta este o mască ce se poartă în public. Creatorul cunoscutului personaj Erus și a seriei de povești despre vituți a explicat diferența dintre caracter și personalitate.

        ”Un lucru care lipsește din societatea noastră, din familie, din relațiile de la școală dintre copii sunt relațiile autentice, a declarat în debutul întâlnirii Alec Blenche. Noi nu ne cunoaștem. Ăsta este și motivul pentru care este atâta furie, atâta răutate, atâta dușmănie, copiii nu se cunosc între ei, nu au relații autentice, nu au ocazia să se cunoacă între ei. Și pentru că nu avem relații autentice, nu reușim să ne deschidem sufletul, să discutăm și să-nvățăm, să creștem. Suntem mereu în nevoia de-a ne apăra. Ceea ce vrem să facem prin proiectul ”Educație prin virtuți și povești” este să educăm inima, anima, sufletul, și apoi mintea, pentru că, dacă le faci invers, este foarte greu. În primul rând, trebuie să pui o fundație clară, de bază, a structurii sufletului, a caracterului. După ce ai făcut structura de bază a caracterului, după aceea poți să construiești și să faci achiziții academice câte vrei, pentru că ai cum să lucrezi cu copiii. Când un copil are format caracterul, el este deja conștient de ceea ce este important. Cărțile pe care le scriu sunt despre educația caracterului. Încercăm să privim virtutea ca pe o putere.”

        Una dintre întrebările puse în cadrul atelierului a fost: ”Care este scopul educației?”, iar răspunsurile au fost diferite, toate în aceeași direcție, dar niciun răspuns nu a fost despre materie acumulată și despre lecțiile clasice din programă. Toate au fost despre și pentru copii: dezvolterea lor în oameni de caracter, ce vor forma următoarele generații de adulți, oamenii care vor alege cum va arăta lumea, ce drepturi vom avea, cine va conduce țara. Altfel spus, despre faptul că ”mai întâi, omul trebuie să aibă o structură morală, și apoi trebuie învățat cum să se descurce, pentru că el se va descurca în funcție de structura morală”.

        Caracterul nu este ceva pe care îl ai dintr-odată, este un lucru ce se deprinde, se predă, se învață, din obiceiurile și faptele văzute de copii, nu din cuvintele auzite. ”Copilul face ceea ce vede, el învață din ceea ce vede”. Un exemplu discutat despre cum funcționează crearea unui caracter a fost virtutea răbdării. Nu poți învăța un copil răbdarea doar spunându-i despre ea, trebuie să vadă la tine, ca adult, cum arată aceasta. Apoi ea sau el va începe să înțeleagă cum funcționează, ce comportament trebuie să aibă. Nu poți vorbi despre răbdare, apoi să țipi dacă aceasta lipsește.

        Worshop-ul a pus în discuție o altfel de educație, una care nu învață elevii să fie roboți, ci oameni, persoane cu caracter, dar și cu personalitate, copii care să aibă opinii și care să pună întrebări. Dacă toți profesorii ar începe să pună în aplicare lecțiile virtuțiilor, cu siguranță elevii ar pleca din școală cu o nouă idee despre ce înseamnă să fii om și să ai un caracter de care să fii mândră sau mândru.

        Ediția băcăuană a Forumului MERITO Moldova a fost organizată voluntar de profesorii din comunitatea MERITO locală sau regională: Mirela Spiţă (inițiator al evenimentului, profesor pentru învățământ primar al Școlii ”Al.I.Cuza” Bacău), Adina Stratulat, Alexandra Adochiţei, Ana-Maria Rusu, Bianca DarabăDaniela Marinescu, Ema Patrichi, împreună cu colegii din comunitate, facilitatori de ateliere; cu sprijinul Şcolii Gimnaziale „Al. I. Cuza” şi al Teatrului Municipal Bacovia din Bacău. Parteneri ai Forumului MERITO Moldova au fost Inspectoratul Școlar Județean Bacău; Casa Corpului Didactic „Grigore Tăbăcaru” Bacău; Asociaţia „Atelier EFIN”. Provocarte; Asociaţia Educaţie3D; Parteneri strategici pentru transformarea meseriei de profesor în România, în 2024: Bitdefender; NEPI Rockcastle; Dedeman; Crowe România.

        Cronică & foto credits: Maria – Alexandra Vaman (clasa a IX-a), elevă la Colegiul Național ”Vasile Alecsandri” și la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

        Prof.coord. Laura Huiban

        Generații, generații – II

        La Galeriile „Alfa” ale Muzeului de Artă din cadrul Complexului „Iulian Antonescu” Bacău, publicul amator de artă poate vizita expoziţia „Generații, generații”, ediția a II-a.

        Continuare a proiectului cu același nume început în anul 2022, actuala expoziție cuprinde 80 de lucrări de pictură, grafică, design și sculptură realizate de peste 20 de artiști.

        Printre profesorii expozanți se regăsesc nume cunoscute ale artei plastice băcăuane precum Ilie Boca, Petru Pinca, Vasile Crăiță Mândră, precum și pictorul ieșean Constantin Tofan.

        Expoziția va fi deschisă publicului pentru vizitare până în data de 8 martie a.c.

        Numai drepturi?

        Acum mai bine de 10 ani, elevii de la Colegiul bacăuan Mihai Eminescu au blocat o stradă în semn de protest față de faptul că nu au fost lăsați să intre la ore pentru că nu aveau uniformă. Aproape în mod unanim, adulții au decis că elevii nu aveau voie să protesteze și că trebuiau să respecte cerința conducerii instituției. La mai bine de un deceniu, câțiva elevi de la Colegiul Pedagogic sunt lăsați pe dinafară pentru că au întârziat la prima oră. De data asta nu a mai fost unanimitate, au existat foarte mulți adulți care au susținut că ceea ce a făcut conducerea liceului este ilegal și că nu se face să lași copiii în frig, să înghețe.

        Faptul că într-un deceniu s-au schimbat niște mentalități cu privire la scopul și necesitatea școlii face să nu ne mai mirăm când vedem ce cerințe dezvoltă asociațiile elevilor. De la dreptul de a primi tablete gratuite de la școală, până la dreptul de a nu mai fi pedepsiți disciplinar pentru obrazniciile pe care le fac decât dacă au 14 ani, pentru că „în civilie” de atunci începe răspunderea penală parțială. Elevii mai vor imunitate în cazul în care devin turnători (sau, cum se spune în noua limbă – whistleblowers), teme mai puține, mai mult timp liber și așa mai departe.

        Vrutul este liber, se știe, dar, în ultimii ani, ni s-a demonstrat că aproximativ tot ce au vrut unii s-a dus la îndeplinire dacă rezultatul era distrugerea unui domeniu. În mod surprinzător, în actualul regulament școlar există posibilitatea ca elevul să ceară ca profesorul să-i raporteze elevului în termen de cinci zile care au fost motivele pentru care i-a dat o anumită notă. Organizațiile elevilor vor acum să implementeze și posibilitatea ca, în cazul în care elevul nu este mulțumit de notă, lucrarea sa fie corectată de examinatori din alte școli. Nu vorbim de lucrările de la examene, ci de lucrările din timpul anului școlar.

        De ani de zile aud mereu că elevilor trebuie să li se dea mai mult timp, mai puține teme, mai puțină muncă. Rezultatul este că crește de la an la an procentul celor care trec prin școală ca voda prin lobodă, fără să se prindă nimic de ei. Iar acest lucru are consecințe în societate, economie și chiar în politică.

        La începutul anilor ’90, elevii au protestat cerând să li se asigure loc de fumat și să fie eliminați anumiți profesori considerați prea duri. Astăzi, elevii țipă că sunt discriminați pentru că nu pot intra în școală prin aceeași ușă ca profesorii. Ne uimește modul în care China și alte țări din Asia au evoluat economic în ultima perioadă, dar nu ne uităm la sistemul de educație din aceste țări, de la care elevii noștri ar putea învăța câte ceva.

         

        Sergiu Sechelariu, totdeauna alături de băcăuani

        * PRIMĂRIA BACĂU A PIERDUT FONDURI EUROPENE DE 30 MIL EURO ANUL TRECUT PRIN NEFINALIZAREA LA TERMEN A LUCRĂRILOR * PRIMĂRIA BACĂU A ÎMPRUMUTAT 35 DE MILIOANE DE EURO PENTRU A PUTEA PLĂTI FINANȚĂRILE PIERDUTE

        Bacăul are în acest moment 14 proiecte pe fonduri europene mult întârziate iar unele pentru care am pierdut deja finanțarea au fost etapizate (au fost prelungite termenele de execuție fără a se mai putea accesa alte fonduri în această perioadă)

        Exemplific:

        1. Traseul Pistei de biciclete Parc-Stadion se află la un stadiu de execuție de doar 28% fiind momentan întrerupt datorită studiului geo neprofesionist, care nu a ținut cont de pânza freatică existentă. Azi vedem cu toții că la piciorul pasarelei a apărut un lac;
        2. Traseul Pistei de biciclete Centru-Șerbănești se află la un stadiu de 28% de execuție;
        3. Traseul Pistei de biciclete Centru – Insula Agrement se află în stadiul de 78% execuție;
        4. Proiectul Stațiilor de autobuz se află la stadiul de 75% execuție;
        5. Proiectul modernizării Liceului „Grigore Antipa” se află la stadiu execuție 50%;
        6. Traseul Pistei de biciclete Gara – CAEX se află la stadiul de executie de 28%;
        7. SMT (Sistemul de Monitorizare al Traficului) se află la stadiul de execuție la 44% lucrări in teren. Aici avem în derulare o cerere de rambursare la ADRNE în valoare de 15,2 mil. lei, care nu a fost plătită până în prezent datorită faptului că aceste lucrări sunt cercetate de către autorități.

        Mai mult, acest proiect a fost modificat fără aprobare rezultând așa-zisele asfaltări la caiet.

        Observăm că străzi care nu necesitau reparații au fost reasfaltate nejustificat, în detrimentul zecilor de străzi care necesitau reparații urgente.

        Actuala administrație conștientizând pierderea finanțării europene a contractat un împrumut de 35 milioane de euro din care se vor plăti fondurile europene pierdute. Pe înțelesul tuturor pistele de biciclete nu se vor plăti din fonduri europene, ci de către toți băcăuanii prin creditul luat de Primărie.

        Vreau să arăt greșeala administrației actuale care NU A PUS ÎN DEZBATERE PUBLICĂ REALĂ PROIECTELE ÎNAINTE DE IMPLEMENTARE MOTIV PENTRU CARE VEDEM NEMULȚUMIRI MAJORE ALE CETĂȚENILOR.

        Sper că la următoarele alegeri din iunie să votam competența și experiența, să fim realiști și să nu mai sperăm că vom avea parcări plutitoare. Sunt convins că alegătorii vor vota cu înțelepciune!

        Sergiu Sechelariu

        8 februarie 2024

          VIDEO: AUTOSTRADA A7, lotul 3 Răcăciuni – Bacău

            O nouă incursiune virtuală pe viitorul traseu al Autostrăzii A7, între Focșani și Bacău, cu o atenție specială asupra Lotului 3, între Racaciuni și Bacau, în lungime de 21.52 km. Descoperiți stadiul lucrărilor la data de 7 februarie 2024.

            Videoclipul începe cu o panoramare detaliată a Nodului Rutier Racaciuni, oferindu-vă o imagine de ansamblu asupra planurilor de conectare a acestui segment crucial al autostrăzii. Puteți observa deja complexitatea nodului rutier, cu elemente de design ingenioase pentru optimizarea fluxului de trafic.

            Videoclipul oferă o privire în culisele procesului de construcție, subliniind eforturile considerabile depuse de constructorii principali: Spedition UMB SRL – SA&PE Construct SRL – Tehnostrade SRL.

            Sursa video: Raducu P Drum

            Controverse globale înaintea interviului lui Tucker Carlson cu Vladimir Putin

              Tucker Carlson a generat o furtună de reacții după anunțul interviului său cu președintele rus, Vladimir Putin. Într-o lume interconectată, însă împărțită, această discuție promite să aducă în prim-plan nu doar punctele de vedere ale liderului rus, ci și o serie de întrebări legate de libertatea presei și diplomația globală.

              Carlson a subliniat că nu are un punct de vedere pro-rus, ci pro-american, argumentând că este responsabilitatea jurnaliștilor să ofere publicului american o perspectivă autentică asupra evenimentelor și opiniilor conducerii ruse. Cu toate acestea, această declarație a stârnit critici dure, mai ales din partea politicienilor europeni care au acuzat prezentatorul TV că devine un instrument al propagandei ruse.

              Reacția Uniunii Europene a fost deosebit de aspră, amenințând cu impunerea de sancțiuni împotriva lui Tucker Carlson. Această mișcare a ridicat întrebări serioase despre libertatea de exprimare și limitele acesteia în rândul „aliaților”.

              Elon Musk a intervenit, afirmând că impunerea de sancțiuni împotriva unui cetățean american ar ofensa grav publicul american, subliniind că, indiferent de părerea personală despre Carlson, el rămâne un „om de-al lor”.

              Cu data de lansare a interviului stabilită pe 8 februarie, multă lume așteaptă să vadă cum se va desfășura această confruntare mediatică între Tucker Carlson și Vladimir Putin.

              Handbal masculin/ Liga Zimbrilor: Cronica unei morți anunțate

              CSM Bacău a fost învinsă miercuri seara, acasă, de campioana Dinamo cu scorul de 40-29 (22-12), în etapa a 16-a

              Prim-divizionara de handbal masculin CSM Bacău rămâne pe sec în acest retur de campionat. Trei partide, tot atâtea înfrângeri pentru echipa antrenată de Leonard Bibirig.

              Spre deosebire însă de eșecurile cu CSU din Suceava și SCM Politehnica Timișoara, înfrângerea de miercuri seara, de pe teren propriu, din etapa a 16-a era anunțată de numele și calibrul adversarei: campioana și lidera autoritară a Ligii Zimbrilor, Dinamo București. Oaspeții s-au impus firesc, cu 40-29 (22-12), la capătul unui joc în care băcăuanii au oferit puține momente de satisfacție inimosului public care a umplut Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu”. „CSMeii” s-au descurcat onorabil în primele 13 minute, când, pe fondul a patru intervenții reușite de Tudor Stănescu și a golurilor semnate de Brăescu (2), Ushal și Mihai Bujor au revenit de la 3-6 la 7-7.

              După care s-au întrecut în greșeli (unele de curtea școlii), ajutând un adversar care nu avea nevoie de… niciun ajutor. Dinamo s-a distanțat fără probleme, încheiind repriza cu zece goluri avans: 22-12. Și startul reprizei secunde a fost unul decent pentru CSM Bacău, care, de la 13-25, a punctat de cinci ori consecutiv prin Serhel, Gabi Bujor, Rogulski, Belchite și Dobrincu, reducând ecartul la șapte goluri (18-25) în min. 39.

              În rest însă, Dinamo și-a făcut treaba, indiferent de jucătorii pe care Xavier Pascual i-a aruncat în luptă și s-a impus în final cu 40-29, bifând astfel a 16-a victorie în 16 etape. CSM Bacău, în schimb, rămâne țintuită pe locul 9, la patru puncte avans de Steaua (care a învins miercuri cu 29-22 pe CSU din Suceava) și de SCM Politehnica Timișoara (care va juca însă duminică, pe terenul Universității Cluj) și se pregătește de o deplasare dificilă la Buzău, duminica viitoare, pe 18 februarie.

              În condițiile în care o bună parte dintre jucătorii „CSMeilor” par nu doar cu gândul, ci și cu bagajele deja în altă parte, toate cele zece partide rămase de disputat din această ediție se anunță grele pentru trupa lui Bibirig și nu doar cea de la Buzău. Nașpa rău! Miercuri, contra lui Dinamo, băcăuanii au mizat pe formula: T. Stănescu, Grigoraș, Freiwald- Serhel 5 goluri, Ushal 4, I. Stănescu 4, Rogulski 3, M. Bujor 2, G. Bujor 2, Brăescu 2, Esteki 2, Dobrincu 2, Costea 2, Belchite 1.

              Protest AUR în Bacău față de comasarea alegerilor. A fost depus „sicriul democrației” la sediul PSD

                FOTO: Dorin-Constantin Apetri

                Membrii AUR Bacău au participat la un protest spontan în centrul orașului, exprimându-și dezacordul față de intenția de a se comasa alegerile. Protagoniștii evenimentului au continuat marșul către sediul PSD Bacău, unde au depus simbolic „sicriul democrației”.

                Protestatarii au denunțat vehement ceea ce ei consideră a fi o manevră nedemocratică, exprimându-și temerile cu privire la comasarea alegerilor și impactul acesteia asupra procesului democratic.

                Aceștia au afirmat că astfel de acțiuni ar putea submina principiile fundamentale ale democrației și ar putea afecta pluralismul și reprezentarea corectă a voinței poporului.

                FOTO: Dorin-Constantin Apetri.

                La sosirea în fața sediului PSD Bacău, membrii AUR au depus un sicriu simbolic. Gestul lor a fost însoțit de scandări împotriva liderului PSD, Marcel Ciolacu, pe care l-au acuzat că ar fi implicat în presupusa încercare de a submina valorile democratice.

                 

                Băcăuani cu care ne mândrim: Gabriela Potorac

                Gabriela Potorac, născută la 6 februarie 1973, reprezintă o figură iconică în istoria gimnasticii artistice românești. Cu o carieră remarcabilă și un palmares impresionant, Potorac a adus onoare și recunoaștere țării sale în competițiile internaționale.

                Succese Olimpice și Mondiale

                Momentul de glorie al carierei sale a fost la Jocurile Olimpice de vară din 1988 de la Seul. Acolo, Gabriela Potorac a obținut trei medalii valoroase: argint pe echipe, argint la sărituri cu un scor impresionant de 19,830 și un bronz la bârnă de echilibru, cu un scor de 19,837. Aceste performanțe au atestat calibrul excepțional al abilităților sale gimnastice și au consolidat poziția României în elita mondială a gimnasticii artistice.

                La Campionatele Mondiale din 1989, Potorac a continuat să strălucească, câștigând medalia de bronz la bârnă de echilibru cu un scor de 9,887. Această performanță a confirmat consistența și excelența sa în competițiile de nivel mondial.

                Drumul către Excelență

                Gabriela Potorac a început să practice gimnastica la vârsta de 5 ani, sub îndrumarea antrenorilor Marina și Mircea Bibire la CS Bacău. După selecția în lotul național, și-a continuat pregătirea la Centrul Olimpic de Gimnastică din Deva, sub îndrumarea unor antrenori de elită precum Adrian Goreac, Maria Cosma, Octavian Bellu și Adrian Stan.

                În perioada 1981-1984, a dominat competițiile naționale pentru copii și juniori, obținând numeroase titluri la individual compus, sărituri și paralele. Debutul său la nivel internațional a avut loc la Campionatele Europene de juniori din 1986, unde a câștigat bronzul la paralele. Performanțele sale ulterioare au inclus un titlu european la bârnă în 1988 și medalii de argint și bronz la Campionatele Europene de seniori din același an.

                Contribuții și Recunoaștere

                După retragerea din competiții, Gabriela Potorac a ales să își dedice viața gimnasticii și educației. A studiat la Universitatea Sportului din București și a devenit antrenoare la clubul Triumf. În 1993, a făcut un pas curajos, mutându-se în Japonia, unde a continuat să lucreze ca antrenoare de gimnastică și s-a căsătorit.

                Pentru realizările sale excepționale, Gabriela Potorac a primit titlul de Maestru Emerit al Sportului și, în anul 2000, i-a fost conferită Medalia Națională „Pentru Merit”, clasa a II-a. Aceste distincții reflectă nu doar excelența sa în gimnastică, ci și contribuția sa semnificativă la promovarea sportului și a valorilor acestuia.

                Gabriela Potorac rămâne un simbol al gimnasticii artistice românești, cu o carieră remarcabilă și o moștenire care continuă să inspire noile generații de sportivi. Prin devotamentul și determinarea ei, a adus o contribuție semnificativă la gloria sportului românesc.

                Buhuși, 1963. Se fierbe laptele în cazan

                Fotografia surprinde o scenă animată din anul 1963 în localitatea Buhuși, în curtea unei posibile întreprinderi de prelucrare a laptelui. În centrul atenției se află un imens cazan metalic, emanând aburi, destinat procesului de pasteurizare a laptelui. Grupuri de bărbați muncitori, în halate și șorțuri, sunt adunați în jurul cazanului cu canistrele de lapte.

                Fiecare dintre ei este ocupat cu un rol specific în procesul de pasteurizare a laptelui. Unii dintre bărbați, cu priviri atente și mâini sigure, toarnă cu grijă canistrele cu lapte în cazan, creând o imagine vibrantă a muncii de echipă.

                Printre muncitori, se remarcă și câțiva bărbați care, într-o pauză scurtă de la munca asiduă, privesc direct în obiectivul camerei cu expresii variate. Unii zâmbesc dezinvolt, arătând o parte din personalitatea lor jovială, în timp ce alții păstrează un aer solemn și concentrat. Aceste fețe variate adaugă o notă de autenticitate și caracter uman acestei imagini dintr-o epocă trecută.

                Fotografia surprinde o clipă de viață autentică, într-un timp în care munca manuală și tradițiile locale erau fundamentale pentru comunitățile rurale. Este o fereastră în trecutul Buhușilor, într-un moment de muncă și comuniune, care a rămas încapsulat în această imagine fascinantă din 1963.

                 

                De ce autoritățile susțin că malaria se răspândește în România în plină iarnă?

                  În ultima perioadă, autoritățile sanitare din România au raportat un număr alarmant de 11 cazuri de malarie și 2 decese asociate acestei boli, surprinzător, în plină iarnă, când temperaturile în jurul valorii de 0 grade Celsius ar sugera că activitatea țânțarilor ar trebui să fie redusă.

                  Cu toate acestea, se ivesc întrebări cu privire la credibilitatea acestor rapoarte, având în vedere cunoștințele științifice existente cu privire la activitatea țânțarilor în sezonul rece.

                  De-a lungul anilor, malaria a fost asociată în principal cu zonele tropicale și subtropicale, unde condițiile calde și umede sunt ideale pentru dezvoltarea și răspândirea țânțarilor Anopheles, vectori ai parazitului responsabil de transmiterea bolii. În România, o țară cu un climat temperat continental, ideea că malarie ar putea fi răspândită în timpul iernii ridică semne de întrebare și preocupări.

                  Contrar a ceea ce susțin autoritățile sanitare, țânțarii nu sunt obișnuiți să zboare în timpul sezonului rece. În general, acești insecte cu sânge sugător sunt mai puțin active sau intră într-o stare de repaus în condiții reci. Se știe că țânțarii Anopheles, cei responsabili pentru transmiterea malariei, preferă temperaturile mai ridicate.

                  Larvele de țânțari pot supraviețui iarna în stadiul lor larvar, adăpostindu-se în bălți sau alte surse de apă înghețată. Cu toate acestea, țânțarii adulți, care sunt cei responsabili pentru transmiterea parazitului malariei, au tendința de a evita activitatea în timpul iernii.
                  Există posibilitatea ca aceste cazuri raportate de malarie să fie rezultatul unei confuzii în diagnostic sau poate chiar al unei dezinformări.

                  Este important să se efectueze investigații amănunțite pentru a stabili veridicitatea informațiilor furnizate de autorități și pentru a identifica posibilele explicații ale acestor cazuri aparent neobișnuite.

                  Nu este pentru prima oară când autoritățile românești se confruntă cu acuzații de dezinformare. În trecutul recent, s-au înregistrat cazuri în care anumite afecțiuni au dispărut brusc și misterios din raportările oficiale ale sănătății publice.

                  Un exemplu notoriu este cel al gripei, care a fost, într-un moment dat, eliminată din statisticile oficiale, fiind înlocuită de COVID 19, care a dispărut în mod similar, fără o explicație clară.

                  Aceste evenimente au alimentat speculații și au generat întrebări cu privire la transparența și corectitudinea informațiilor furnizate de către autorități. contradictorii sau neobișnuite din partea instituțiilor guvernamentale.