vineri, 19 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2426

Consiliul Județean majorează suma pentru ONG-uri

    Sorin Brașoveanu

    Suma totală destinată finanțării proiectelor implementate de organizațiile nonprofit din județul Bacău va fi mai mare în acest an.

    „În 2017 am alocat un milion de lei: 400.000 de lei pentru proiectele din domeniul cultural, 400.000 pentru cele sociale și 200.000 de lei pentru susținerea proiectelor sportive. Anul acesta, deoarece sărbătorim Centenarul Marii Uniri, am majorat suma la 1,4 milioane de lei”, a declarat Sorin Brașoveanu, președintele Consiliului Județean.

    El a adăugat că proiectele din 2017 „au fost implementate cu succes, s-a făcut auditarea lor, deși procedura nu e ușoară, și am fost mulțumiți.” În 2018, suma destinată bugetării proiectelor sociale va fi de 300.000 de lei, a celor sportive 200.000 de lei, ca și în 2017, Cultura va primi mai mult, 600.000 de lei, iar Tineretul, mai exact proiectele derulate de tineri sau destinate promovării tinerilor, 300.000 de lei.

    Dumitru Brăneanu, fost vicepreședinte al CJ, a observat că în metodologia de participare și atribuire nu e precizat nimic cu privire la drepturile de autor. „Considerăm necesar să se prevadă ca instituția care finanțează aceste proiecte, respectiv Consiliul Județean, să poată utiliza imagini, prin urmare să fie menționată cesiunea drepturilor de autor, firește, doar acolo unde se face producție de publicitate, fotografie, artă plastică”, a declarat Dumitru Brăneanu. Amendamentul său a fost aprobat.

    Comisia de selecție publică va fi alcătuită din aleși locali și specialiști ai aparatului propriu al CJ Bacău.

    Subvenții pentru patronii care angajează elevi și studenți pe perioada vacanței

      Elevii și studenții, care, pe perioada vacanței, vor să câștige un ban, au șanse mai mari să fie angajați, deoarece agenții economici sunt susținuți financiar în acest sens.

      Astfel, angajatorii care încadrează, pe timpul vacanței, elevi și/sau studenți vor primi, pentru fiecare dintre aceștia, un stimulent financiar în cuantum de 250 lei/lună. Această subvenție se va acorda pe o perioadă de maximum 60 de zile lucrătoare dintr-un an calendaristic.

      Angajatorii vor beneficia de suma respectivă, dacă vor încadra elevii și studenții în baza unui contract individual de muncă pe durată determinată (egală sau mai mică decât vacanța), cu normă întreagă sau cu timp de muncă parțial.

      Ei pot încheia și contract de muncă temporară, dacă aceasta este egală sau mai mică decât vacanța.

      Conform Codului Muncii, tinerii cu vârsta între 16 ani și 18 ani vor lucra 6 ore pe zi, respectiv 30 ore într-o săptămână, dar lor li se va considera că au muncit cu normă întreagă. Toți elevii și studenții angajați pe timpul vacanței vor fi plătiți cu cel puțin salariul minim brut pe economie, care, în prezent, este de 1.900 lei (1.162 lei net, bani în mână).

      Diferența între salariu și subvenția de 250 lei va fi suportată, evident, de către angajator. Pentru a beneficia de stimulente, angajatorii vor trebui să încheie o convenție cu Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bacău, în termen de 30 zile de la data angajării primului elev sau student.

      Cei interesați i se vor adresa AJOFM Bacău, str.I.S.Sturza, nr.63, telefon 0234576736.

      460 de absenți și o eliminare la Matematică, în Evaluarea Națională 2018

        Ieri a fost și a doua probă din examenul de Evaluare Națională, cea de la Matematică, unde au fost înscriși 5.194 de candidați. Și aici s-au înregistrat foarte multe absențe, respectiv 460.

        La prima probă, cea de la Limba și literatura română, au lipsit 445 de candidați, care nu au mai participat nici la proba de ieri, la care s-au mai adăugat alți 15.

        Toți cei care au absentat nu vor intra la repartizarea computerizată pentru admiterea în liceu, iar dacă doresc totuși să își continue studiile, vor putea opta pentru acest lucru abia în toamnă, pe locurile rămase libere.

        Tot la această probă, s-a înregistat și o eliminare a unui copil din examen, în mediul rural, la Pîncești, pe motiv că acesta avea asupra lui un telefon mobil.

        Subiectele la această probă au fost de nivel mediu, spun profesorii de matematică, deși unele cerințe au putut crea anumite probleme. Au fost și ecuații, funcții, grafice, dar și elemente din geometria plană și cea în spațiu.

        Astăzi, examenul continuă doar pentru 7 elevi, absolvenți de gimnaziu la Școala „Dani Gergely” din Ghimeș-Făget, la proba de Limba și literatura maternă (maghiară). Primele rezultate la acest examen vor fi cunoscute abia marți, pe 19 iunie, până în ora 12.00

        Senatorul PSD Bacău Miron Smarandache susţine programul naţional de regenerare şi împădurire a pădurilor

        Senatorul PSD Bacău, Miron-Alexandru Smarandache, este preocupat de protejarea mediului înconjurător şi de dezvoltarea generaţiilor viitoare, adresându-se în acest sens ministrului Apelor şi Pădurilor, Ioan Deneş. În cadrul unei interpelări parlamentare trimise conducerii MAP, Smarandache a solicitat informaţii privind stadiul programului de regenerare şi împădurire a pădurilor, atât la nivel naţional, cât şi în judeţul Bacău.

        „Estimările recente ale specialiştilor indică pentru acest an o scădere a producţiei de masă lemnoasă cu aproximativ 10 la sută faţă de anul trecut. Această situaţie trebuie combătută printr-un program generos de regenerare a masei lemnoase, cu atât mai mult cu cât, în ultima perioadă, «aurul verde» a dispărut pe suprafeţe destul de întinse din ţară”, a argumentat senatorul social democrat, în demersul său oficial.

        Pentru ca oamenii din judeţul Bacău să cunoască situaţia exactă din acest punct de vedere, Miron Smarandache l-a întrebat pe ministrul Deneş următoarele: „1. Care este strategia Regiei Naţionale a Pădurilor ROMSILVA pentru acest an în ceea ce priveşte lucrările de regenerare şi împădurire a pădurilor, în general, şi în judeţul Bacău, în special?; 2. Care a fost destinaţia producţiei de masă lemnoasă furnizată anul trecut de către ROMSILVA?; 3. Ce acţiuni vă propuneţi să iniţiaţi pentru diminuarea jafului pădurilor româneşti?”.

        „Guvernul PSD pune în prim plan atât protejarea mediului, cât şi diminuarea tăierilor ilegale ale pădurilor ţării. Sunt convins că programul naţional de regenerare şi împădurire va avea efectul scontat, respectiv cel de readucere a masei lemnoase din România la nivelul din urmă cu 30 de ani”, a concluzionat parlamentarul băcăuan.

        Biroul de Presă al Senatorului PSD Bacău Miron-Alexandru Smarandache

        Primăria Tg. Ocna modernizează drumul spre Salină

          Strada Salinei, a cărei stare de degradare a fost criticată adeseori de turiști, dar și de localnici, va fi, în sfârșit, modernizată. Lucrările încep joi, 14 iunie, când va fi închis tronsonul dintre Autogară și parcarea Salinei.

          „Autorizația de construire este emisă din 15 mai, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pe 16 mai, marți a avut loc vizita în teren, iar joi încep lucrările”, a declarat Ștefan Șilochi, primarul orașului Tg. Ocna.

          Edilul a precizat că reabilitarea str. Salinei a întârziat din cauză că licitația pentru atribuirea contractului de execuție a durat foarte mult, nicidecum din cauze care ar putea fi imputate administrației locale. Lucrarea face parte dintr-un proiect mai mai amplu – „Reabilitare străzi în Orașul Tîrgu Ocna” – finanțat prin Programul Național de Dezvoltare Locală, etapa I, care cuprinde opt străzi: Pârâul Vîlcica, Poet Ion Grămada, Ștefan Constantinescu, Avram Iancu, Vasile Alecsandri, Coasta Măgurii, Salinei și Gura Slănic.

          Lungimea totală a acestora este de 3.050 de metri. Strada Salinei, care intră în reabilitare joi, are 867 m.

          Dat fiind faptul că tronsonul dintre Autogară și parcarea Salinei va fi închis, turiștii care merg la Salina Tg. Ocna, dar și locuitorii Cartierului Vîlcele au la dispoziție următoarea rută ocolitoare: din autogară pe str. Căpitan Bușila, pod 1 CFR (lângă piața agroalimentară), str. Salinei (paralelă cu linia de cale ferată), drumul din incinta Salinei (pe lângă banda transportoare), str. Vîlcele.

          Trei rapoarte și un prejudiciu. Război pentru recuperarea domeniului Ghika

            FOTO: Dofteana Park

            – După 14 ani de la vânzarea Castelului Ghika, Primăria Dofteana vrea să dea banii înapoi și să recupereze domeniul deoarece ar fi fost subevaluat – Nu se poate, spune cumpărătorul: tranzacția a fost legală – Actualul proprietar susține că raportul e plin de erori și că prejudiciul nu există!

            Castelul Ghika din Dofteana, împreună cu livada și pădurea, a fost înstrăinat de Primărie în 2004, mai exact în mandatul lui Costică Asaftei. La un control, Curtea de Conturi a constatat că bunurile au fost subevaluate și s-a produs un prejudiciu de 375.000 de euro, trasând edilului sarcina de a recupera suma de la Consiliul Local (CL), lucru care nu s-a întâmplat.

            Ioan Bujor, noul primar al comunei, s-a adresat instanței solicitând să declare „nulitatea absolută” a actului de vânzare-cumpărare, urmând ca CL Dofteana să restituie suma de 6,5 miliarde de lei vechi, obținută din vânzarea bunurilor. Cumpărătorul, Adrian Cadar, susține că a investit mult în această proprietate și nu este de acord cu anularea tranzacției întrucât s-a derulat cu respectarea legii:

            „Am cumpărat domeniul Ghika din Dofteana de la Primăria Dofteana prin două contracte de vânzare-cumpărare încheiate în 2003 și 2004. Aceste contracte au fost încheiate pe baza unor HCL care au aprobat vânzările și prețurile de vânzare în unanimitate.

            Aceste HCL nu au fost contestate de nimeni, sunt în vigoare, au putere de lege. Mai mult, aceste HCL au fost avizate din punct de vedere al legalității de Prefectura Bacău.” Actualul proprietar afirmă că unele documente – caiete de sarcini, rapoarte de evaluare, avize de legalitate – ar fi dispărut și că la mijloc ar fi interese obscure.

            „Am găsit greșeli de adunare”

            Adrian Cadar precizează că va dovedi, dacă instanța îi va permite, că procesul-verbal al Curții de Conturi și rechizitoriul DNA sunt neconforme cu desfășurarea licitației din 2003, iar prejudiciul nu există. „Conacul Ghika, abandonat și în paragină, s-a vândut cu 200 de mii de euro. Prin comparație, tot la acea vreme, Rafinaria Dărmanești, în funcțiune, s-a vândut cu 350 de mii de dolari”.

            În al doilea rând, raportul Curții e plin de greșeli: „Înainte de licitație, Primăria Dofteana a comandat trei rapoarte de evaluare a proprietății care aveau valori foarte diferite și a ales raportul Popoiu, cu valoare medie. Curtea de Conturi folosește alt raport, raportul Bordeianu, care nu are nicio legătură cu licitația și are valoarea cea mai mare. De ce? Pentru maximizarea prejudiciului? În plus, e total eronat. Eu l-am citit și am găsit foarte multe greșeli de măsurare și adunare.” Nici argumentele pe care se întemeiază plângerea Primăriei nu i se par solide lui Adrian Cadar:

            „Se arată că imobilul nu a fost vândut de Consiliul Local, care era proprietar, ci de Primărie, că unul dintre vecini nu era trecut în cadastru și că eu nu am achitat valoarea imobilului în termen de 10 zile de la cumpărare. E adevărat, dar nu a fost vina mea, nu am primit documentul pe baza căruia să plătesc.” După licitație, fostul primar a condiționat vânzarea de obținerea unui aviz de legalitate pe care l-a obținut de la Prefectură după expirarea celor 10 zile. „După emiterea facturii am plătit”, declară Adrian Cadar.

            Toată nădejdea stă în expert…

            Ioan Bujor, ales primar în 2008, arată că a moștenit și activul, și pasivul de la fosta administrație și nu a făcut decât să aplice legea. „Există un raport din 2005 al Curții de Conturi, în care e estimat un prejudiciu de 375.000 de euro, după care DNA s-a autosesizat și l-a scos vinovat pe fostul primar, care a devenit inculpat, iar membrii Comisiei de licitație, martori în acest dosar. Eu nu am calitatea să verific dacă raportul Curții de Conturi e corect sau nu, lucrurile acestea le va stabili instanța, care va trimite un expert să le verifice”, declară Ioan Bujor. Primarul afirmă că, existând o măsură privind „răspunderea patrimonială”, trebuia să se adreseze instanței.

            „Primarul a decedat, viceprimarul și Consiliul Local nu s-au constituit părți civile la acel moment, prin urmare eram obligat să mă adresez instanței cu atât mai mult cu cât în actul de vânzare-cumpărare nu au fost respectate categoriile de folosință. Proprietatea apare ca teren neproductiv, ceea ce nu reprezintă realitatea. Există alei, livadă, luciu de apă etc. De altfel, în decizia de impunere sunt stabilite categoriile de folosință.”

            „E o clădire de patrimoniu”

            Dacă Primăria Dofteana ar câștiga procesul, ar însemna ca totul să revină la starea inițială. Returnarea proprietății contra sumei la care a fost cumpărată nu ar fi un act corect deoarece conacului, care era „în paragină”, i-au fost aduse multe îmbunătățiri, arată Adrian Cadar.

            Da, spune primarul Ioan Bujor, dar aceste investiții sau îmbunătățiri s-au făcut ilegal: „E vorba despre o clădire de patrimoniu, iar el nu a solicitat avizul Ministerului Culturii, nici autorizație de construcție de la primărie. A construit, a schimbat destinații, a înlocuit acoperișul, dar nu a cerut nicio aprobare!”

            Săptămâna trecută, părțile au avut termen în acest proces, dar judecarea a fost amânată până în toamnă, acestora solicitându-li-se diverse date și acte. „Nu a dispărut niciun act din Primărie, așa cum se afirmă, dă asigurări Ioan Bujor. Eu voi pune la dispoziția instanței de judecată toate documentele cerute.”

            Recomandările Poliției Rutiere pentru circulația în timpul Codului Galben

              Administrația Națională de Meteorologie a emis o avertizare COD GALBEN, valabilă și pentru județul Bacău, în care se arată că începând de astăzi și până la data de 15 iunie a.c., la ora 08.00 instabilitatea atmosferică va fi accentuată și vor cădea cantități de apă însemnate.

              Având în vedere condițiile meteorologice prognozate polițiștii băcăuani recomandă conducătorilor auto să să manifeste prudență sporită la volan, să adapteze viteza de deplasare condițiilor concrete de drum, să păstreze distanța în mers și să nu se angajeze în efectuarea unor manevre riscante în trafic.

              Este necesar ca fiecare manvră în trafic să fie efectuată numai după o temeinică asigurare.

              Evitați oprirea și staționarea în dreptul copacilor de pe marginea drumului, deoarece vântul puternic îi poate rupe.

              În situația în care vizibilitatea în oglinzile autovehiculului este redusă din cauza stropilor de ploaie, folosirea luminilor de către ceilalți conducători auto reduce riscul producerii unor accidente pe fondul neasigurării la schimbarea direcției de mers.

              De asemenea, pietonii vor trebui să se asigure temeinic înaintea traversării drumurilor şi să procedeze la efectuarea acestora numai după ce sunt siguri că traversarea se poate face în condiţii de siguranţă.

              COD GALBEN: ploi torențiale, vijelii

                Potrivit avertizării meteorologice COD GALBEN pentru judeţul Bacău, emisă de către Administrația Națională de Meteorologie, în intervalul 13 iunie, ora 14.00 – 15 iunie, ora 08.00, vor fi ploi torențiale, frecvente descărcări electrice, vijelii și căderi de grindină.

                Fenomenele meteo se vor înregistra mai ales în zona de munte a județului, iar cantitățile de apă vor depăși 25 l/mp și pe arii restrânse 50-60 l/mp, potrivit avertizării ANM.

                În restul teritoriului, astfel de fenomene se vor semnala pe suprafețe mici, în special pe parcursul zilei de joi, 14 iunie.

                Secretarul de stat Mihaela Toader inaugurează Celula 2

                  Consiliul Județean (CJ) Bacău își va prezenta joi, 14 iunie, proiectele finanțate prin Programul Operațional Sectorial (POS) Mediu, sesiunea 2007-2013, și prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM), 2014-2020.

                  E vorba despre „Sistem de Management Integrat al Deșeurilor Solide în județul Bacău – SMIDS”, „Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată”, precum și aplicația de finanțare în domeniul gestiunii infrastructurii de alimentare cu apă și canalizare – POIM 2014-2020.

                  În sala mare a CJ Bacău vor fi prezenți Mihaela Toader, secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene, Sorin Brașoveanu, președintele CJ Bacău, Cosmin Necula, primarul municipiului Bacău, Dragoș Benea, senator, Anca Tofan, consultant în cadrul proiectului, deputatul Ionel Floroiu, deputații Tudorița Lungu și Claudiu Ilișanu, membri în Comisia de Mediu a Parlamentului României, reprezentanți ai Instituției Prefectului, Comisariatului Județean Bacău al Gărzii Naționale de Mediu, Agenției de Protecția Mediului Bacău și Administrației Bazinale de Apă Siret.

                  După această întâlnire, invitații vor participa la deschiderea Celulei 2 a Depozitului Ecologic conform, construită în cadrul proiectului „Sistem de Management Integrat al Deșeurilor Solide în județul Bacău”. Operarea Celulei 2 va fi preluată de către EcoSud SA București.

                  „Fii meseriaş!”, un proiect pentru elevii din mediul rural, inițiat de Organizația Femeilor Liberale

                    Cristea Tina Oana

                    Un proiect inedit, cu titlul „Fii meseriaş!”, a fost inițiat de curând și vine în sprijinul absolvenților a opt clase, în special a celor din mediul rural, dar și a familiilor acestora. Inițiată de Organizația Femeilor Liberale (OFL), campania îşi propune să popularizeze în cât mai multe localităţi avantajele pe care învățământul profesional şi învăţământul porfesional dual le oferă, atât în ceea ce privește programele de studii axate preponderent pe pregătirea practică, cât şi posibilitatea de ocupare a unui loc de muncă imediat după finalizarea studiilor.

                    ”Pe de o parte, vorbim despre lipsa de șanse a copiilor, a tinerilor din mediul rural care, din nefericire, mulți dintre ei se opresc cu studiul la opt clase. De partea cealaltă, vorbim despre o criză a forței de muncă specializate din România şi despre nevoia tot mai acută de a asigura personal calificat în diferite domenii de activitate. De aceea, am considerat oportun să îi informăm pe cei care vor absolvi opt clase, și implicit și pe părinții lor, despre avantajele învățământului profesional și a învățămînului profesional dual.

                    Sperăm că acest lucru va determina creșterea atractivității acestor forme de învățământ, va preveni abandonul şcolar și va duce chiar la o schimbare a mentalității cu privire la învățământul profesional”, a declarat Cristea Tina Oana, președinta OFL Bacău și coordonatoarea acestui proiect în județul Bacău.

                    Cele mai importante beneficii oferite de învățământul profesional dual, dincolo de învățarea unei meserii, sunt: bursa de 400 de lei pe lună, asigurată jumătate de Ministerul Educației și jumătate de viitorii angajatori, practica făcută la agenții economici implicați în aceste parteneriate și posibilitatea angajării elevilor, imediat după finalizarea cursurilor.

                    Elevii de clasele a VII-a și a VIII-a, însoțiți de părinți, află în cadrul întâlnirilor despre oportunitățile învățământului profesioanal și a învățământului profesional dual, pentru a-și putea croi viitorul în cunoștință de cauză. ”Ca liberali, ne preocupă să-i susținem pe elevi să-și poată construi o carieră, astfel încât să se evite plecarea lor din țară și, în egală măsură, încercăm să susţinem măsuri care încearcă să rezolve problema lipsei acute de forță de muncă calificată cu care se confruntă mediul de afaceri, militând în același timp pentru armonizarea ofertei educaţionale cu cererea de pe piaţa muncii”, a mai declarat Cristea Tina Oana.

                    Demisia, Scârba și Strivirea

                    N-aș zice că este o molimă, dar este o realitate. Unii manageri de școli își dau demisia. Alții spun obsedant: ,,Nu-mi dau demisia!” Ultimii m-au dus cu gândul la zvârcolirile freudiene ale subconștientului și la zisa celebră a lui John Kenneth Galbraith: „Oricine spune de patru ori la rând că nu demisionează, o va face cu siguranță”…

                    Starea aceasta de spirit are cauze profunde. Autonomia școlilor este o iluzie la fel de mare ca și precizarea din Legea Educației Naționale: „În România învățământul constituie prioritate națională.” Deciziile importante ale directorilor – precum bugetul propriu – sunt, în cea mai mare parte, decizii ale altor instituții.

                    Marja inițiativei/creativității managerului este foarte redusă. Birocratizarea cunoaște cote de absurd invidiate și de personajele/instituțiile kafkiene. Mai mult de jumătate din bugetul de timp al managerilor de școli este devorat de „raportările” despre totul și despre nimic.

                    Moda portofoliilor, alt cronofag. Timpul care poate fi alocat esenței activității este foarte redus. Unele instituții de îndrumare/control/evaluare, precum ARACIP, fac parte din același univers în care logica discursului este ucisă de otrava birocrației. Evaluarea este realizată, în cea mai mare parte, pe baza portofoliilor.

                    Discursul didactic propriu-zis a căzut în desuetudine. Dacă te specializezi în absurdul zămislirii portofoliilor, succesul este garantat. Am întâlnit experți ARACIP care denunță farsa. Absurdul este însă contagios. Și unii dintre directori cad pradă birocratismului – care ascunde incompetența -, și oferă acestei boli, din proprie inițiativă, oprimându-și colegii, esențe de coșmar.

                    Într-un univers în care, oficial, se uită de Om, de autenticitatea discursului său profesional, demisia face parte din firescul ființării. Unii directori demisionează striviți de birocrația căreia i-au cântat chiar ei (voluptos-inovator în strună…), alții de scârbă, întrucât nu mai pot suporta absurdul.

                    Încă un pas spre Spitalul de Urgență „Sf. Maria”

                    Vineri, 15 iunie, Consiliul Local Bacău și Consiliul Județean Bacău se vor reuni în ședință extraordinară comună pentru a aproba proiectul de funcționare complementară a Spitalului Municipal și Spitalului Județean de Urgență, într-o singură entitate medicală – Spitalul de Urgență „Sf. Maria” din Bacău.

                    Anunțul a fost făcut de primarul Cosmin Necula, care a anunțat și detaliile tehnice ale acestei asocieri. Astfel, clădirea spitalul municipal și aparatura medicală existentă vor rămâne în proprietatea municipiului Bacău, dar în administrarea Spitalului Județean de Urgență.

                    Pavilionul nou municipal va primi prin relocare unele dintre secțiile existente în Spitalul Județean, dar va include și secții/compartimente nou înființate precum cardiologie, hematologie sau unitate de supraveghere și tratament avansat al pacienților cardiaci critici.

                    «Punerea pavilionului municipal sub administrarea SJU Bacău este o soluție naturală, firească, dacă avem în vedere elemente precum resursa umană disponibilă (cadre medicale şi auxiliare) şi experiența în muncă aferentă acesteia, esențiale în economia unui act medical de calitate», spune primarul Necula.

                    Un drum lung

                    Calea asocierii dintre cele doua unități medicale a fost una lungă și sinuoasă, începută în mai 2017, când CL și CJ s-au întrunit în ședință comună, aprobând Acordul de cooperare ce avea drept obiectiv găsirea celor mai bune soluții pentru asigurarea complementarității dintre cele două unități spitalicești. «Am propus consilierilor, la acea dată, un proiect onest și transparent convins fiind – ca și acum – că sănătatea băcăuanilor nu are culoare politică și că obiectivul principal este punerea în funcțiune a spitalului, nu menținerea lui la stadiu de șantier», declara Cosmin Necula.

                    În ultimul an, ca urmare a acordului din mai 2017, Școala Națională de Sănătate Publică – instituție independentă, aflată în subordinea Ministerului Sănătății – a elaborat studiul de complementarizare a celor două spitale, formulând mai multe recomandări în privința acestui proiect vital pentru comunitatea noastră.

                    Între recomandările Școlii, cele mai importante vizează asocierea CL și CJ pentru implementarea proiectului de funcționare complementară a celor două spitale și, ulterior, constituirea unei singure entități medicale, Spitalul de Urgență „Sf. Maria”. Primarul Bacaului considera ca o singură entitate medicală cu o administrație unică va oferi o structură viabilă și eficace atât în furnizarea serviciilor spitalicești, cât mai ales din punctul de vedere al costurilor.

                    Nu ne dorim un spital care să fie în competiție cu celălalt, ci două structuri care să lucreze complementar pentru cetățenii Bacăului.
                    Cosmin Necula,
                    primarul municipiului Bacau

                    Insula din Parcul Cancicov se va transforma în The Lake House

                      Abandonată de ani de zile, insula din Parcul Cancicov, sau „Lăcușorul” cum este ea cunoscută, și-a găsit, în sfârșit, un investitor.

                      De luni, echipa firmei care a câștigat licitația a intrat în forță pe acel spațiu și s-a apucat de treabă. În mai puțin de un an, acel loc se va schimba în totalitate.

                      Licitația pentru această lucrare a fost câștigată de SC ALMADI FOODS SRL Bacău. Proiectantul general este SC Art Deco SRL Bacău, iar arhitectul, Tiberius Octavian Manoliu. Pentru amenajare, consolidare și reabilitare se va lucra cu societățile Nordic Vector SRL Bacău și Dimmer SRL Comănești.

                      Autorizația de construire a fost obținută de la Primăria Bacău în data de 24 mai 2018. Termenul de execuție al lucrărilor este de 12 luni, cu începere de pe 11 iunie 2018. Acestea sunt doar datele de pe panoul afișat la locul lucrării. Detaliile tehnice?

                      Primul pas – igienizarea zonei

                      Ieri dimineață ne-am dus la fața locului, atrași de gardul împrejmuitor care izola zona de lucru. Printre muncitori l-am găsit chiar pe Alin Costinescu, administratorul firmei SC ALMADI FOODS. Deschis, cu viziuni clare, occidentale, bine conturate, deschise, de a investi într-o afacere în Bacău.

                      Dirija echipa de lucru, coordona întreaga activitate și supraveghea totul. „Vreau ca toate să iasă perfect. E mult de lucru, dar sunt convins că voi reuși să ofer, prin acest proiect al meu, unul de suflet aș putea spune, un loc în care băcăuanii să se relaxeze, să asculte o muzică bună, să își petreacă frumos timpul liber”, ne-a declarat Alin Costinescu.

                      O discuție pe o bancă în parc, de nici 30 de minute, s-a transformat într-o adevărată lecție de viață, într-un exemplu demn de urmat pentru cei care vor, și își doresc asta, să facă ceva frumos pentru orașul în care s-au născut, au crescut și trăiesc. Locația este închiriată de la primărie pentru o perioadă de 10 ani, iar suma minimă trecută în contract pentru investiție este de 100.000 de euro.

                      „Noi vom dubla suma. Deci, în planul de afacere vorbim de 200.000 de euro. Este mult de lucru, nu există deloc infrastructură, trebuie trasă apa, energia, de făcut toaletarea copacilor, de schimbat dale, de făcut igienizare”, ne-a mai explicat administratorul Costinescu.

                      De luni, exact cum scrie și în contractul de execuție, zona a fost izolată și echipa s-a apucat de treabă. Acum se taie sălciile de pe margine și se curăță locul.

                      „Am vrut să evităm tăierea acestor sălcii, dar au fost două probleme: sunt putrede pe interior, deci oricum trebuiau tăiate pentru că erau în pericol să cadă, și, apoi, pentru că sunt bătrâne, rădăcinile lor pur și simplu au afectat construcția, au rupt insula în două. Repet, sunt doar 5 sălcii bătrâne pe care le vom înlocui. Vom planta aici, în locul lor, 10 tei”, a mai precizat Alin Costinescu.

                      Proiect inedit

                      Va urma apoi consolidarea și reabilitarea insulei, peste care va fi amplasat un foișor pe toată platforma, construit din lemn lamelar și închis cu tâmplărie stil armonică, pentru a putea fi funcțional atât vara, cât și în sezonul rece.

                      Pe jumătate din spațiu se va amenaja bucătăria, iar jumătate va fi terasă prevăzută cu 100 de locuri. Până în septembrie – octombrie anul acesta se preconizează că vor fi finalizate lucrările pe tot ce înseamnă construcție. Lacul va fi și el reamenajat, reumplut cu apă și va funcționa în sistem de piscină, cu recircularea apei. Totodată, pe sub apă, va fi amenajat și un iluminat ambiental.

                      „Am vrut să lucrăm cu firme băcăuane și asta facem. La foișor lucrăm cu firma care a realizat Casa Buhnici în București, prima și singura din România și din estul Europei ce a primit certificatul de «Casă pasivă premium». Pe consolidare, lucrăm cu firma care a reabilitat Muzeul «Ion Borcea»”, a mai declarat Alin Costinescu, administratorul firmei care este beneficiarul investiției. Ce se va servi acolo?

                      „Bucătărie mixtă, respectiv grill-uri pe grătar de cărbuni, dar și meniu italian, pizza, spaghete, burgeri. Alături de băuturi răcoritoare, cocktail-uri. Nu va fi o terasă de petreceri private, ci o terasă pentru toată lumea. Ne gândim chiar să aducem și formații renumite, dar până atunci… mai e”, a conchis Alin Costinescu. Se preconizează că deschiderea oficială a locației, care se va numi The Lake House, va fi pe 1 aprilie 2019. Poate chiar și mai repede!

                      „Am studiat în America, am lucrat acolo, am avut contracte și în Dubai, dar mi-am dorit foarte mult să vin acasă și să investesc în orașul meu, în orașul în care m-am născut și trăiesc. Este o investiție curată, privată, pe un plan bine gândit. Vreau să fie ceva pentru toată lumea. E o investiție practic pentru băcăuani. Mulțumesc anticipat tuturor pentru înțelegerea că, în toată această perioadă de lucrări, vom crea și un oarecare disconfort. Dar promitem că, în final, aici va fi acea oază de liniște și relaxare pe care ne-o dorim cu toții.”
                      Alin Costinescu, administratorul firmei ALMADI FOODS SRL, beneficiarul investiției

                      Tarife practicate în cimitirele din Bacău

                        Primăria Bacău a preluat administrarea cimitirelor ce aparțin domeniului public al municipiului Bacău. Este vorba despre Cimitirul Central, Cimitirul Nou – Sarata I, Cimitirul Șerbănești, Cimitirul Gherăiești, Cimitirul CFR și Cimitirul Eroilor.

                        În ultima ședință a Consiliu Local au fost aprobate tarifele practicate în cimitirele orașului. Băcăuanii interesați să cumpere sau să concesioneze un loc de veci pentru 7 sau 25 de ani, trebuie să știe că în conformitate cu Regulamentul de organizare, administrare și funcționare a cimitirelor umane din municipiul Bacău, pentru efectuarea serviciilor de înhumare, titularul de loc trebuie să se prezinte la sediul Administrației Cimitirelor cu buletinul de identitate, act sau chitanță c/v concesiune loc, certificat de deces (copie) și adeverință de înhumare.

                        În cazul decesului titularului de loc se prezintă ruda cea mai apropiată a decedatului cu actele menționate mai sus. Un aspect important ce ține de curățenia în cimitire este taxa de întreținere. Suma stabilită de Consiliul Local pentru anul 2018 este de 30 lei. Persoanele care doresc să achite taxa de întreținere anuală se pot prezenta la ghișeu cu ultima chitanță și codul numeric personal (CNP). În cazul în care nu s-a achitat niciodată taxa de întreținere, este obligatorie chitanța sau actul de concesionare a locului.

                        Și moartea are un preț

                        Până să ajungem la taxa de întreținere, cheltuielile unei înmormântări încep de la identificarea locului de înhumare pentru care se achită suma de 20 de lei. Sumele cresc din momentul în care ajungeți la groapă. Pentru înhumarea celui decedat, cu ceea ce presupune săparea gropii și amenajarea mormântului după înhumare se percepe o taxă de 200 lei.

                        La această sumă se mai adaugă o taxă de 70 lei/zi dacă doriți să țineți persoana decedată la capelă. Transportul decedatului de la capelă la locul de înhumare costă 100 lei, iar dacă aveți o altă persoană îngropată în același loc, pentru strângerea osemintelor la cerere se percepe o taxă de 150 lei.

                        În cazul în care doriți ca peste sicriu să fie construit un pod de lemn sau plăci de beton (cu materialul clientului) trebuie să mai achitați 150 lei, sumă în care este inclus și transportul pământului în exces.

                        În cazul în care ați moștenit locul de veci și aveți nevoie de o adeverință pentru succesiune notarială și înregistrarea certificatului de moștenitor trebuie să plătiți 20 lei. Dacă vreți să construiți un cavou, o bordură sau un gard ornamental trebuie să achitați o taxă de acces la utilități pentru constructor în valoare de 20 lei/zi, iar pentru mijloacele auto ale prestatorilor de servicii se percepe o taxă de 15 lei/zi.

                        Taxele pentru serviciile prestate în cimitirele băcăuane pot fi consultate pe adresa https://municipiulbacau.ro/wp-content/uploads/2018/06/05.proiect-regulament-cimitire-1.pdf.

                        Edilii, instruiți în aplicațiile electronice!

                          Subprefectul Valentin Ivancea s-a întâlnit luni, la Centrul de Afaceri și Expoziții, cu primarii din județ. Scopul acțiunii l-a reprezentat stabilirea modalităților concrete pentru implementarea unor aplicații destinate eficientizării serviciilor oferite cetățenilor: „PatrimVen”, aplicație informatică a ANAF care asigură accesul electronic la patrimoniul și veniturile cetățenilor, „Spațiul privat virtual”, aplicație a ANAF ce permite comunicarea on-line a documentelor fiscale și „Dispecer 3, o aplicație de accesare a Registrului Național de Evidență a Vehiculelor Rutiere.

                          „Cetățeanul nu va mai fi obligat să parcurgă 70 de kilometri ca să radieze un autoturism, să solicite un pașaport sau ca să depună declarația unică. Va putea să acceseze aceste servicii cu sprijinul primăriei”, declara, ieri, Ioan Bujor, primarul comunei Dofteana.

                          Instruirea a fost realizată în colaborare cu Administrația Finanțelor Publice, Direcția Județeană pentru Evidența Persoanei, Serviciul de Telecomunicații Speciale. Au participat la întâlnire și reprezentanții Serviciului Public Regim Permise de Conducere și Serviciul Public pentru Evidența și Eliberarea Pașapoartelor din cadrul Prefecturii Bacău. Subprefectul Valentin Ivancea a precizat că specialiștii AJFP, DJEP și STS, precum și cei ai serviciilor din cadrul Prefecturui Bacău se vor deplasa în comune pentru a ajuta primăriie să implementeze sistemul de conexiune securizată de date pentru furnizarea acestor servicii.

                          De asemenea, într-o anumită zi a săptămânii, un funcționar al primăriei îi va ajuta pe cetățeni să se programeze on-line în vederea eliberării pașaportului.

                          Președinți noi la două cluburi Lions băcăuane

                            Ionuț Beța și Gabriel Crîșmaru

                            Ionuț Beța și Andrei Ionuț Nemțeanu sunt noii președinți ai Lions Clubs „Moldova” și Lions Club „Sf. Gheorghe” din Bacău, cu mandate pentru anul lionistic 2018-2019, care începe la 1 iulie.

                            Cele două cluburi au organizat ceremonii de predare-primire a mandatului de președinte, la care au participat, alături de membrii acestor organizații, proaspăt numitul membru al Cabinetului guvernatorului Districtului 124 al Lions Clubs Internațional, în calitate de trezorier, Romel Guțu (membru al clubului Moldova) și Răzvan Șendrea, președintele zonal al Districtului 124 România (membru al clubului Sf. Gheorghe). De asemenea, a fost prezentă și Olga Lungu Tranole, până în acest an președinta Lions Club Comănești, care la recenta Convenție națională a Districtului 124 România a Lions Clubs International a primit distincția „Leul Anului”.

                            Andrei Ionuț Nemțeanu și Cosmin Buznea

                            Ionuț Beța este un cunoscut și experimentat specialist în operațiuni bancare, cu o importantă experiență de director al sucursalei Bacău a Alpha Bank, iar Andrei Nemțeanu este repezentantul unui important distibuitor de poduse farmaceutice din România.

                            Noii președinți au preluat mandatele de la Gabriel Crîșmaru, care a condus doi ani consecutivi Clubul Moldova, și de la Cosmin Busnea, acum past-president al Clubului Sf. Gheorghe.

                            Cu acest prilej, foștii președinți au prezentat rapoarte asupra activității lor lionistice în anul 217-2018, iar noii președinți principalele acțiuni pe care și le propun în mandatele lor.

                            Pentru anul lionistic 2018-2019, Consiliul director al Lions Club Moldova va fi constituit din Ioan Beța – președinte, Ovidiu Marchiș – vicepreședinte 1, Alexandru Enăchescu – vicepreședinte 2, Romel Guțu – secretar, Constantin Cristea – trezorier și Florin Dimitriu – director de evenimente, iar în conducerea Lins Club Sf. Gheorghe funcția de trezorier a fost luată de Adrian Băluță.

                            Cu prilejul ceremoniei au fost primiți și trei noi membri în Lions Club Sf. Gheorghe. Ei sunt Bogdan Marin – om de afaceri din Bacău (nașul său de club fiind Cosmin Buznea), Ovidiu Fecioru – mic întreprinzător din Bacău și Bruno Hibon – om de afaceri originar din Franța, dar cu afaceri în România, în comuna Bijghir (pentru ambii naș fiind Răzvan Șendrea).

                            Membrilor celor două cluburi, dar și prietenilor acestor organizații, le-au fost înmânate distincții și diplome de apreciere.

                            Huiduieli

                            Răzvan Bibire

                            În decembrie 2001, președintele Ion Iliescu primea și decora mai mulți sportivi și antrenori și nu a fost înjurat pentru acest lucru.

                            În iulie 2008, președintele Traian Băsescu a participat, în cantonamentul de la Izvorani, la prezentarea echipei olimpice a României care urma să participe la Jocurile Olimpice de la Beijing. Nu a fost criticat pentru asta.

                            Când, în 2014, Rafael Nadal era primit și medaliat de primarul Madridului, nu am auzit nici o huiduială din România la adresa edilului spaniol.

                            Nici anul acesta, în aprilie, când primarul Clujului, Emil Boc, a felicitat-o pe Simona Halep și apoi s-a lăudat că nu va mai spăla cămașa cu care era îmbrăcat atunci când a îmbrățișat-o, nu am auzit huiduieli.

                            În schimb, zeci de mii de români au impresia că aceia care au huiduit-o pe Firea în momentul în care a premiat-o simbolic pe Simona Halep sunt niște eroi care au denunțat nu se știe exact ce, dar bine au făcut.

                            Să nu ne îmbătăm cu apă rece, acțiunea a fost pregătită din timp, n-a fost o improvizație și totul a început cu manipularea lui Nicușor Dan, care, la 12 ore după ce Simona Halep anunțase deja că va veni la Arena Națională să-și prezinte trofeul, scria că Primăria Bucureștiului nu e în stare să facă o primire decentă campioanei și că abia după ce s-au vanzolit unii pe rețelele sociale s-a decis deschiderea stadionului.

                            E ok că Firea a felicitat-o pe Simona Halep? Dacă vom consideră că primarul Madridului nu a greșit atunci când l-a felicitat pe Nadal, atunci răspunsul este pozitiv. Ar fi trebuit ca Gabriela Firea să nu organizeze nimic pentru Halep?

                            La cum îi știm pe băieții ăștia care-s în spatele tuturor protestelor „spontane”, primărița ar fi fost înjurată că nu a făcut nimic. Pentru că așa a ajuns țară asta: dacă faci, te înjură că faci iar dacă nu faci, ți-o iei pentru că nu o faci.

                            Din păcate, Simona Halep a devenit o victima colaterală în războiul grupurilor de interese care caută să-și împartă ciolanul.

                            Primele transferuri pentru CSM Bacău

                            Promovată în Liga Zimbrilor după un parcurs perfect, echipa de handbal masculin CSM Bacău a operat primele transferuri în vederea noului sezon. „CSMeii” și-au asigurat serviciile lui Alexandru Tărâță (28 de ani, extremă dreaptă, în ultimii doi ani la Dunărea Călărași, foto), care revine astfel în Bacău, Gabriel Cotinghiu (29 ani, extremă dreaptă, ultima oară la CSU Suceava) și Alexandru Dascălu (21 de ani, inter stânga), care a fost împrumutat de la CSM București.

                            „În zilele următoare, este foarte posibil să operăm si două achiziții din străinătate”, a declarat directorul Adrian Gavriliu, care a semnat noi contracte și cu marea majoritate a componenților lotului de anul trecut, începând cu „senatorii” Tamaș, Păunică, Juverdeanu și Gal.

                            La polul opus, CSM înregistrează și cinci despărțiri notabile: Rusu, Hanțaru, Broască, Ionescu si Dumitriu. În ceea ce priveste banca tehnică, Gabriel Armanu a declinat funcția de antrenor, consacrându-se celei de manager al CSM Bacău.

                            Din această poziție, Armanu va decide noul antrenor al „CSMeilor”, el ducând deja tratative în acest sens.

                            Turneul „Dr. Lupușoru” menține tradiția

                            În perioada 9-10 iunie, Pensiunea „Margo” din localitatea băcăuană Lilieci a găzduit o nouă ediție a a turneului de șah „Dr. Lupușoru”. Organizată de CSRȘ „Nord Est” Bacău, prezidat de Costică Lupușoru, competiția s-a bucurat de prezența a 54 de concurenți de la cluburi precum Politehnica Iași, Speranța Focșani, CS Botoșani, CSM Pașcani, CSM București, Cimentul Bicaz, Victoria Bacău, Bicazul Bicaz, Capablanca Iași, Tinerii Maeștri București și Ariadna Suceava. Gazdele de la CSRȘ „Nord Est” au fost bine reprezentate, aliniind la start 17 șahiști.

                            Cel mai bine cotat sportiv al turneului a fost Maestrul Internațional Lucian-Ioan Filip (ELO 2498). S-a jucat în sistem elvețian, 9 runde, șah rapid, arbitrajul fiind asigurat de arbitrul internațional Sebastian Volcinsche. Câștigătorul turneului a fost Călin Gheorghiu (FM), de la Politehnica Iași, secondat de Lucian Filip (MI), de la Șah Club Galați. Locul 3 a revenit lui Bogdan Sava (CM), legitimat la CSM Pașcani.

                            Rezultate înregistrate la celelalte categorii:

                            „ELO 1801-2000”: locul 1- Ionuț Flavius Lazăr (CSRȘ „Nord-Est” Bacău).
                            „ELO 1601-1800”: locul 1- Marius Arghirescu (Speranța Focșani)
                            „ELO 1401-1600”: locul 1- Rafael Ienășoaie (CSRȘ „Nord Est” Bacău).
                            „ELO < 1400”: locul 1- Ioan Popovici (Bicazul Bicaz).Dintre sportivii CSRȘ „Nord Est” Bacău, cele mai bune locuri în clasamentul final au fost obținute de Ionuț Flavius Lazăr, locul 5 cu 6 puncte și Rafael Ienășoaie, locul 12, cu 5,5 puncte. De apreciat evoluția juniorilor Andrei Filip (CSM București) și Alexandru- Mihai Cotruța (Politehnica Iași), ambii cu câte 5, 5 puncte.Pe 23-24 iunie este programată ”Cupa Orașului Piatra Neamț”, la care vor participa și numeroși șahiști de la CSRȘ „Nord-Est”.

                            „Veniți cu noi!”

                            Furtuna de vineri seara, care a turnat găleți de apă pe metrul pătrat în partea de vest a Bacăului, nu a potolit setea zonei împădurite de la Valea Budului, după atâtea săptămâni de secetă. Nu i-a speriat nici pe cei veniți de la sute de km depărtare, în așezământul pentru pionieri construit acolo, la începutul anilor ’70, acum reamenajat și cunoscut drept Tabăra de Agrement pentru Tineret „Valea Budului”.

                            Un „petec curat”, pierdut în mijlocul naturii, aproape de Bacău, dar fără semnal la telefon. Membrii clubului de turism „Veniți cu noi” transformaseră în tradiție întâlnirile anuale dintre generații, avându-l ca punct de reper. Să le spunem „întâlniri de suflet”.

                            Anul trecut… evenimentul a sărit din calendar. Remus Lupu, pedagog de școală veche, acceptat cu drag ca mentor și de noua generație de elevi, a avut agenda prea încărcată. Și dacă nu s-a mai ocupat el… ? Nu s-a mai ținut. La sfârșitul săptămânii trecute i-au răspuns mulți la apel. „Este vorba și de o mică… restartare, conform legislației în vigoare. Clubul devine de fapt o asociație, cu membri cotizanți și rectificări la statut.”

                            Aceeași Mărie, dar cu altă pălărie, aș spune eu. Important e ce se face, pentru ca cei „30 plus … ani de activitate!” să aibă continuitate. „Peste o mie de persoane s-au perindat, în timp, într-o formă sau alta, prin club. Puțini au fost stabili din prima zi și până astăzi, dar toți au pus mult suflet și atașament”, avea să-mi confirme Remus.

                            Puțintică istorie… iar nu strică!

                            La începutul anilor ’80, ideologia promovată pentru cei înscriși în ramura mai tânără a Partidului Comunist – UTC-ul a impus marilor întreprinderi ca pentru ocuparea timpului liber al tineretului, într-un mod organizat și supravegheat, să ia ființă, pe lângă asociațiile sportive, și altfel de cluburi.

                            De șah, de aeromodelism, formații de cor, teatru de amatori, cluburi de drumeție și orientare turistică. Fiecare Birou de Turism pentru Tineret județean (Hai cu noi prin BTT/ Să vedeți ce bine e/Noaptea pe la trei…) instruia un anumit număr de ghizi anual, pentru circuitul intern, cu șansa de a merge – odată la șase luni – în țările socialiste. Se organizau competiții naționale între județe, gen „Ștafeta Munților,” „Lira Carpaților”, dar și între cluburi, pe tot parcursul anului, după un program aprobat dinainte.

                            Fiecare club avea obligația morală de a organiza măcar odată pe an, o competiție în zona de unde era. Atunci au luat ființă cluburile „Condorul”, la Întreprinderea de Avioane, „Montbac” la IPEP și „Veniți cu noi” la Liceul „George Bacovia”. De ce aveau o așa de mare priză la tineri aceste cluburi și aceste concursuri pe munte? Pentru că activiștii de partid – din generația celor rămași în tipare – nu se înhămau la așa ceva. Să doarmă în cort și să mănânce la ceaun, uneori uzi până la piele, ca să audă ce bancuri se spun pe șoptite despre Ceaușescu?

                            Era o formă de libertate, cu focuri de tabără, acorduri de chitară și distracție stimulată de ce puteai căra cu tine în rucsac, resursă care se epuiza din prima seară. Nu apăruseră PET-urile. Competiția în sine era provocarea. Să fii mai bun. O cupă! Un trofeu! Un podium! Și regretul la întoarcerea acasă, că totul a durat prea puțin.

                            ”Clubul de Turism «Veniți cu Noi» a luat ființă în anul 1987, la inițiativa unui grup de entuziaști, avându-i alături pe Aurel Stanciu și George Lupu. Asta după ce timp de doi ani, împreună cu elevii din internatul Liceului «George Bacovia», ne-am implicat și am participat la multiple activități de turism. Am primit aprobarea ca sediul Clubului să fie amenajat într-o cameră din incinta internatului liceului.”

                            Remus Lupu vede că îmi notez cu liniuțe și puncte. Dau și din cap. Știu că în acea vară au plecat în marea lor aventură, timp de aproape trei săptămâni, în Munții Apuseni. „Din 1992, ne-am înregistrat legal, căpătând personalitate juridică. Atunci am adăugat și noțiunea de ecologie, pe lângă turism și artă, pentru că ne preocupă foarte mult protecția mediului . Plantări, igenizări de trasee montane și cursuri de apă. Educație ecologică în general. La evenimente, la muncă, depășim suta de voluntari.”

                            Tocana ardeleanului

                            S-a făcut sâmbătă. Stăm pe o bancă, în spatele „comandamentului”, de parcă timpul nici n-ar fi trecut. Așa s-a dus și prima noapte. Așa s-au scurs și cei 30 de ani de când, fiind la Clubul „Montbac”, ne-am întâlnit în competiții ca adversari. Ploaia s-a oprit. Nu s-a mai dat stingerea, pentru că soarele a devenit numai bun de plajă. A ciupit fiecare câte 2-3 ore de somn, când l-a ajuns oboseala. Ca printr-o sită, razele ajung la noi. Ne joacă pe fețe. El e în trend. Barba surie e cu vreo trei milimetri mai mare, dar în tandem cu mustața. Un galben de spic pârjolit printre fire îl dă de gol, deasupra buzei.

                            Efect al celor cinzeci de „cuie” aprinse zilnic cu bricheta. La 63 de ani, se poartă – când îl întreb de țigări – ca un puști prins la oala cu smântână. Le ține tot palmat. „Noroc de cafea!” ca suma viciilor să rămână constantă! Își maschează energia și atenția distributivă. Este un foarte bun organizator, atent la detalii. Lucrul cel mai important! Știe să-și stimuleze și motiveze colaboratorii. Cu însemnele clubului pe tricou, elevii din ultimii ani de colegiu prezenți în tabără și-au organizat singuri primirea la distracție.

                            S-au grupat pe echipe, de câte 2-3-4, cu sarcini clare. Singuri și le-au asumat. Cine face primirea invitaților (cu tradiționala pâine și sare, slănină cu ceapă și păhărelul cu țuică), cine taie lemne, cine are grijă de foc, cine curăță ceapa și taie zarzavatul. Cine se ocupă de cazare, cine supraveghează… Bine! Toți fiind buni la toate, dar începători, normal, și întrebările curgeau firesc: Domnu’ Remus! Da’ cu asta ce fac? Pe ăsta unde-l duc? De unde iau… Și el, ca un dirijor fără baghetă, cu arătătoarele de la cele două mâini ridicate, indica alternativ, cu voce calmă, dar pe un ton care nu acepta punerea la îndoială: „Vezi pe raftul al doilea, în stânga, sub pachetul de șervețele!”; „Lingura de lemn e în oala mare! Mai caută! Aia cu două toarte!”; „Cine curăță ciupercile?”; „Unde sunt prosoapele?”.

                            Tradiția impune ca ceea ce mănâncă toți să se pregătească la foc, în fața tuturor. Pentru prima seară, meniul a fost compus dintr-un singur fel, cunoscut drept „Tocana Ardeleanului”. Un preparat obținut într-un ceaun de treizeci de kg, după trei ore și jumătate de muncă, din diferite componente de origine animală și vegetală. Atenție! Fără a folosi un strop de apă. Poți să vii ghiftuit, că tot ajungi să salivezi când ești asaltat de atâtea mirosuri.

                            Remus Lupu spune că rețeta nu este un secret. A aflat-o de la un ardelean și a îmbunătățit-o, de la alți doi. Toată șmecheria estă să guști des combinațiile… și să ai grijă la sare. „Că asta la cutie te păcălește!” Detalii și imagini în ediția online a ziarului. După cină, în noapte, pentru digestie, muzică folk live, propusă spre audiție de artiștii deja consacrați ai clubului. Un preambul pentru lansarea unui album cu 12 melodii, în seara următoare.

                            Se poate și prin puterea exemplului

                            A doua zi, cea de sâmbătă, s-a prelins ca untul topit. N-a mai plouat. Am vrut să spun de fapt, nu unt, ci… untură. După-amiază, o rudă mai îndepărtată și mai bătrână a godacului cu dungi din poveste, gâdilită de jar în furcile caudine, aștepta căldură și de la focul de tabără, din lemnele încă ude.

                            Pofticioșii și-au potolit setea de proteine, asortând bucățelele de carne, cu sosuri care să le taie cică din calorii. Cum să nu se bucure și papilele gustative din ce rămânea pe degete? Programul a fost… la liber.

                            Fiecare, după vârstă și priorități, și-a umplut timpul. Cei mici, cu mămica și tăticul la tiroliană, adolescenții cu gândul la Bac, punând și răspunzând pe rând la întrebările din testele tip grilă. Cei mai trecuți, întorși în amintiri, constatând ce bun era odată vinul, nu ca acum, la regim. Nu putea să lipsească fotografia de grup.

                            Trupa reunită a fost imortalizată de pe un dâmb, taman când soarele nu se mai reflecta în lentile. După ce Luceafărul de Seară și-a făcut apariția, spirala săpată în jurul rugului de lemne, asemeni Căii Lactee, mirosind totuși a motorină și ulei reciclabil de motor, a aprins focul de tabără. Ce poate face, prin voința omului, o simplă brichetă! Și ne-am bucurat, toți cei prezenți, ca de o minune, în jurul lui, cântând. Trecând pe la toți, Remus s-a aplecat și a strâns un pahar aruncat pe jos. Cei din jur am privit instinctiv. Ce mai „căzuse”, din greșeală, a dispărut ca prin farmec.

                            Competiția îți dezvoltă abilități

                            Lui Victor Mărgărint Smochină, oneștean de loc, 55 de ani, inginer constructor la bază, prietenii i-au făcut o surpriză. Un CD cu 12 din melodii selectate, din multele pe care le-a compus. În cele două seri, au cântat împreună, Marcel Radovici, Puiu Cazan, Tiberiu Ioniță, Dan Mitruț. Ei duc mai departe talentul generației care i-a inspirat: Sterian, Socaciu, Vintilă… Gil Ioniță. Și ca să nu se supere nimeni – privind preferințele muzicale – seara nu se putea încheia decât… cu un concurs de dans. Nu nominalizez câștigătorii, pentru că diferențele au fost ca și inexistente.

                            Juriul având o grea misiune, mai ales că se apropia miezul nopții. Dar și participanții, cât și spectatorii, s-au bucurat de clipele petrecute împreună. „Cu entuziasmul… e puțin mai delicat. Acum tinerii vin din ce în ce mai puțini. Pentru că pe unde muncim noi, nu prea e semnal la telefon. E o problemă! Iar atracția pentru voluntariat, atenție, în mod organizat, nu mai este pe placul tinerilor din ziua de azi! Se străduiesc părinții să îi mai implice, dar sunt rețineri. Anual dacă vin 2-3 voluntari noi. Cam puțin!” Cine iubește muntele se gândește și la conservarea naturii. De aceea am rămas prieteni, păstrând legătura după atâția ani.

                            Copiii și nepoții noștri au dreptul să se bucure de ea, măcar așa cum am prins-o noi, fără deșeuri din plastic și păduri fără copaci. Îl citez iarăși pe Remus Lupu, pentru final: „Până în toamnă, ar trebui să ne lămurim cine suntem și câți mai suntem. Dacă unii mai au chiar efectiv timpul, nu dorința! Apoi să începem, ca pe vremuri, să atragem tineret, între 7 și 77 de ani.

                            Noi suntem un club, care demonstrează asta. Ați văzut câți nepoței am avut în tabără, numai într-o singură zi. De la anul… din februarie, la competiții! Iar în toamnă, Puiule! Organizăm ceva? Un concurs «Veniți cu noi?» Hai să-l facem simplu.

                            Trofeu sau Liră? Sau amândouă? Un Festival? Nu vă dați seama câtă organizare e? Și apropo de organizare. Ar fi mers mult mai bine săptămâna asta, dacă fiecare ne luam câte o felie și o făceam perfect. Au fost unii oameni care puteau, și au mai îngenunchiat, așa, câte oleacă. Vă mulțumesc, și să ne întâlnim, cel puțin la anul, pe vremea asta!”

                            Fără seriozitate și pasiune… nimic nu se face.