vineri, 19 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2381

Primarul din Balcani vrea să salveze doi plopi seculari

    Vasile Luca, primarul comunei Balcani, a demarat o acțiune la finalul căreia speră să afle ce vârstă au doi plopi de la Podul Rățeni, despre care se crede că ar fi seculari.

    „În urma memoriului adresat de juristul Dumitru Airinei-Adam către Primăria Balcani și Consiliul Local, am început demersurile pentru stabilirea vârstei a doi arbori seculari din Rățeni, Schitu-Frumoasa, pentru a iniția un proiect de hotărâre privind instituirea regimului de protecție și conservare a arborilor cu valoare deosebită”, arată Vasile Luca, primarul comunei.

    Plopii se află pe malul pârâului Coman, la confluența cu pârâul Schit. Au fost trei plopi, dar unul a fost tăiat în urmă cu 4-5 ani. Ca să-i poată proteja pe cei care au supraviețuit, Vasile Luca trebuie să aibă dovezi că sunt seculari. Primul pas a fost să se adreseze Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei” din Măgurele.

    Edilul a solicitat informații cu privire la demersurile care trebuie făcute pentru a afla vârsta arborilor și costurile pe care le presupune procedura. Așteptăm cu interes răspunsul.

    „Am așteptări mari din partea echipei” declară antrenorul CSM Bacău, Eden Hairi

    O etapă s-a încheiat, alta stă să înceapă. După cantonamentul de la Piatra Neamț, vine vremea meciurilor de pregătire. Primele amicale pentru handbaliștii de la CSM Bacău sunt programate la finalul acestei săptămâni, cu prilejul Memorialului „Mihai Mironiuc”, de la Suceava. „Toate aceste amicale sunt importante prin prisma consolidării relațiilor de joc. Rezultatele vor trece în plan secund; nu vrem să punem presiune”, a declarat noul antrenor al CSMeilor”, Eden Hairi.

    -Domnule Hairi, cum considerați stagiul de pregătire montană?
    Am avut condiții excelente de pregătire, așă că mă pot declara satisfăcut. Singurul aspect negativ a fost vremea, la Piatra plouând chiar mai mult decât la Bacău, ceea ce ne-a obligat să recurgem la anumite improvizații. Astfel, pentru a evita accidentările, am renunțat la alergarea pe teren variat, preferând stadionul și, implicit, o suprafață stabilă. Oricum, ne-am atins obiectivele.
    -Urmează meciurile de verificare…
    -…Un bun prilej pentru consolidarea relațiilor de joc și trasarea sarcinilor. Din nefericire, la primele meciuri vor absenta stranierii, care trebuie să-și rezolve problemele legate de viză, însă sperăm să-i avem la turneul de la Bacău, de la mijlocul lunii august. Așa cum am stabilit cu prietenul și colegul meu Gabi Armanu, nu vom pune presiune pe echipă și nu vom urmări rezultatele în această perioadă. Dacă vor apărea și rezultate, va fi cu atât mai bine, dar prioritare sunt omogenizarea lotului și sudarea relațiilor de joc.
    -Mulțumit de lot?
    -Punând pe un taler al balanței bugetul, iar pe celălalt achizițiile, da, sunt mulțumit. Am acoperit bine posturile și am convingerea că acest lot ne permite realizarea primului obiectiv: rămânerea în Liga Zimbrilor. Am așteptări mari din partea echipei, iar pe viitor vrem să ridicăm ștacheta. Pentru aceasta, trebuie să schimbăm puțin mentalitatea. Avem aproape cea mai tânără echipă din Liga Zimbrilor, diferența dintre primele două eșaloane este enormă, sunt multe lucruri de pus la punct fiind vorba de o nou-promovată, dar cred că în timp putem să ne propunem mai mult. Publicul băcăuan este un bun cunoscător al fenomenului, fiind obișnuit cu handbalul de calitate și cu o echipă cu rezultate. Sperăm să reînviem această obișnuință, chiar dacă începutul va fi mai dificil. Programul din primele 4-5 etape nu este unul foarte ușor pentru noi, existând -ipotetic vorbind- și riscul unor înfrângeri pe linie.
    -Apropo de început: debutul de campionat al CSM-ului se află sub semnul întrebării în condițiile în care Vasluiul, adversara noastră din prima etapă, s-a retras, iar Federația nu a reușit până acum să găsească un înlocuitor.
    -Eu sper ca Federația să rezolve această problemă- o soluție fiind CNOT Brașov- astfel încât campionatul să alinieze la start 14 echipe. Totodată, mi-aș dori foarte mult să începem campionatul cu o victorie. Indiferent de numărul echipelor pe care le vom întâlni, pot să vă asigur că echipa CSM Bacău va arăta determinare și ambiție.

    Programul Memorialului „Mihai Mironiuc”
    Astăzi: CSU Suceava – CSM Bacău (ora 17.00) și
    AHC Potaissa Turda – CSM Făgăraș (ora 19.00).

    Vineri: CSM Făgăraș – CSM Bacău (ora 17.00)
    CSU Suceava -Potaissa Turda (ora 19.00)

    Sâmbătă: Potaissa Turda – CSM Bacău (ora 10.00) și
    CSU Suceava – CSM Făgăraș (ora 12.00)

    Duminică vine și Sadovyi
    La finalul acestei săptămâni este așteptat la Bacău, pentru semnarea contractului cu CSM și ucraineanul Viacheslav Sadovyi. În vârstă de 28 de ani, Sadovyi a evoluat sezonul trecut la HC Odorhei, echipă care s-a desființat. Refăcut după o accidentare la genunchi, handbalistul ucrainean va aduce un plus de valoare și de experiență grupării băcăuane. Ca și ceilalți trei stranieri ai „CSMeilor” (Kurtes, Bahdan și Maksomiv), Sadovyi va absenta de la echipă în perioada următoare pentru a-și rezolva problema cu viza de ședere în România.

    Unde și când se eliberează cazierele judiciare

      Pe perioada verii, la Serviciul Cazier Judiciar din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Bacău adresabilitatea crește, iar pentru a veni în sprijinul celor care au nevoie de acest cazier, polițiștii reamintesc condițiile în care se poate obține acest document, dar și care sunt cele trei ghișee de la nivelul județului, astfel încât ei să se îndrepte către cel mai apropiat punct de lucru.

      “Se poate depune personal cererea-tip, cu datele complete de stare civilă şi motivată, la orice subunitate de poliţie în care există ghişeu de cazier judiciar, însoţită de actul de identitate (cartea de identitate, buletinul de identitate, paşaport, cartea de identitate provizorie şi certificat de înregistrare a cetăţenilor U.E., carte de rezidenţă permanentă, permis de şedere temporară sau permanent, aflate în termen de valabilitate), indiferent de locul de naştere sau domiciliul solicitantului”, spune agent șef adjunct Cătălina Crețu, purtător de cuvânt la IPJ Bacău.

      Băcăuanii aflați în străinătate pot solicita eliberarea certificatului de cazier judiciar sau a unei adeverințe cu valoare juridică prin misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.

      Cazierul poate fi solicitat și prin împuterniciţi, în baza unei procuri notariale, pentru băcăuanii din țară, iar pentru cei din străinătate, pe baza unei procuri autentificate prin misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori de către un notar. Pentru statele care au aderat la Convenţia de la Haga din 5 noiembrie 1961 este suficient să fie aplicată apostila.

      Certificatul de cazier judiciar se eliberează, de regulă, pe loc sau în cel mult trei zile de la data solicitării, pentru cererile depuse în România, în cel mult 30 de zile pentru cele depuse prin misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României. Valabilitatea cazierului este de 6 luni de la data primirii, numai în scopul pentru care a fost eliberat şi nu se plătește nicio taxă.

      În luna august a anului trecut, la Serviciul Cazier Judiciar – Ghişeul Bacău, au fost zile când s-au eliberat şi circa 400 de caziere, dublu faţă de o zi normală. Și luna aceasta se așteaptă o creștere a numărului de solicitări, iar polițiștii de aici sunt pregătiți să deschidă și un al doilea ghișeu de preluare a cererilor, dacă va fi nevoie. Oamenii vor cazier pentru şcoala de şoferi, angajare, permis de armă sau pentru obţinerea unor atestate.

      La nivelul judeţului Bacău funcţionează trei ghişee de cazier judiciar:
      – Ghișeu Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacău, de luni până joi, între orele 8.00 – 15.00
      – Ghișeu Poliţia Municipiului Oneşti, luni – miercuri, de la 8.00 – 12.00, joi între orele 11.00 – 14.00 şi vineri între orele 10.00 – 12.00
      – Ghișeu Poliţia Municipiului Moineşti, luni – miercuri, de la 8.00 – 12.00, joi între orele 11.00 – 14.00 şi vineri între orele 10.00 – 12.00.

      Alfred Hitchcock, motivația și morala

      Șomajul este inevitabil în orice economie. Atunci când rata șomajului o ia razna, este clar că managementul macroeconomic este în suferință. A luat-o razna rata șomajului la noi? Mark Twain spunea că există trei tipuri de minciuni: minciuni, minciuni sfruntate și statistici. Așa că habar n-am cât de cronice sunt zvârcolirile neocupării reale ale forței de muncă, întrucât nu cred în obiectivitatea statisticilor noastre. Guvernanții români au apelat la politicile anti-șomaj clasice: pasive și active.

      Prioritare pentru ei, politicile pasive au vizat acordarea indemnizației de șomaj, reducerea numărului populației active prin pre-pensionari, creșterea perioadei de formare a tinerilor etc. Politicile active, timide, au fost concretizate în influențarea nivelului ocupării prin subvenții acordate firmelor, pentru reducerea costurilor salariale, crearea de locuri de muncă și asigurarea stagiilor de reconversie/formare profesională.

      Cu OUG 60/2018, guvernanții încearcă resuscitarea politicilor active anti-șomaj. Intenția este lăudabilă. Angajatorii, dar și șomerii beneficiază de facilități financiare atractive pentru a încuraja ocuparea posturilor vacante. Locuri de muncă vacante există, dar primele reacții după intrarea în vigoare a amintitului document guvernamental nu sunt cele așteptate. Chiar și în aceste condiții de încurajare pecuniară, lipsește motivația muncii. Îmi amintesc de cele spuse într-un interviu de Alfred Hitchcock, regizorul maestru al suspansului în cinematografie: ,,Când un actor vine la mine să discute despre personajul său, îi spun: «E în scenariu». Dacă el mă întreabă care este motivaţia, îi răspund: «Salariul tău»”.

      Reprezintă salariul, chiar și în condițiile aplicării OUG 60/2018 o suficientă sursă de motivație? Tinerii mai ales, informați fiind, au speranțe de evadare într-un altfel de mediu economic, într-o lume în care motivația nu este cultivată prin inițiative legislative conjuncturale, iar morala managementului macro și microeconomic nu este stimulată prioritar de zăngănitul cotidian al cătușelor, ci de o tradiție care locuiește în genele naționale.

      În cerc

      Acum vreo două săptămâni, circula o imagine cu marea de bidoane de plastic care pluteau la baza Barajului de la Bicaz. Aproape toată lumea se declara șocată și dădea vina pe autoritățile de mediu care „nu-și fac datoria”.

      Este adevărat că în țara asta lucrurile nu merg cum ar trebui, că există o seamă de autorități care merg în reluare, care așteaptă doar-doar s-o rezolva problema de la sine și nu va mai fi nevoie să intervină. În același timp, ar fi bine să ne intre bine în cap că foarte multe dintre problemele pentru care acuzăm autoritățile de lipsă de implicare sunt provocate de noi. Și că, în loc să cheltuie banii cu remedierea problemelor pe care le cauzăm, acele autorități ar putea investi resursele în lucruri mai importante.

      Bidoanele plutitoare de la Bicaz n-au fost aruncate acolo de instituțiile de stat. Bidoanele alea și multe alte gunoaie au fost lăsate de turiștii care s-au plimbat prin jurul lacului, au campat, au făcut grătar și cărora le-a fost lene să mai adune deșeurile și să le ia cu ei. Le-au lăsat pe malul apei, prin păduri, iar când au venit ploile, gunoaiele au fost luate la vale și aruncate în lac.

      Curenții le-au purtat spre baraj, unde s-au adunat creând un peisaj absolut dezolant. În cazul de față, o instituție a statului – Apele Române – s-a implicat și a curățat lacul. Dar sunt alte situații în care intervenția este destul de timidă din diferite motive: lipsa fondurilor, a timpului, neimplicarea șefilor și așa mai departe.

      Nu ne place când nu se intervine în cel mai scurt timp pentru a se rezolva o problemă. Dar, dacă nu ne place, de ce contribuim cu atâta sârg la crearea acelei probleme? Nu știu dacă este sau nu tipic românesc, dar ne place să-i criticăm pe alții pentru nepăsare în vreme ce noi aruncăm gunoaie pe unde se nimerește, nu respectăm regulile, ne dăm cocoși și așa mai departe. Criticăm într-una paiele din ochii celorlalți fără să ne pese de ditamai bârnele din ochii noștri.

      Coperta 1

        De ce sună sirenele

        În prima miercuri din lună, între orele 10.00 şi 11.00, sună sirenele de alarmare. Așa cum a fost și ieri. De ce sună şi ce ar trebui să facă autorităţile şi populaţia? La nivelul municipiului Bacău există un plan riguros, funcţional, de alarmare, coordonare şi gestionare a a unei asemenea situaţii. În caz de pericol, populaţia are la dispoziţie mai multe adăposturi de protecţie civilă. În tot judeţul Bacău sunt peste 200 de asemenea adăposturi, de protecţie în caz de atac aerian. Multe dintre acestea sunt însă într-o stare deplorabilă, pentru că nu mai îndeplinesc nici măcar condiţiile minime de funcţionare. În ultimii ani s-a investit foarte puţin în întreţinerea şi dotarea corespunzătoare a acestora, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Responsabilitatea păstrării adăposturilor în stare de funcţionare revine administraţiilor locale, asociaţiilor de proprietari, dar şi populaţiei.

        România stă bine la exerciţiile de simulare a calamităţilor, se afirmă oficial. Realitatea este însă alta: suntem o naţie care nu este pregatită pentru cutremur sau raiduri aeriene. Românii sunt astăzi mai vulnerabili decât oricând în cazul unui dezastru, fie că s-ar produce din cauze naturale, fie ca urmare a unui atac aerian. Pe motiv că este improbabil să fim ameninţaţi de un asemenea atac (suntem membru NATO), multe adăposturi civile au fost lăsate de izbelişte. Majoritatea sunt la subsolurile blocurilor şi nimeni nu s-a mai ocupat de soarta lor.
        Aflate într-o stare avansată de degradare, întreţinerea şi igienizarea au fost uitate. Prea puţine sunt administrate şi dotate corespunzator, iar numărul persoanelor care ar putea beneficia de un refugiu este foarte mic.

        „Miercurea alarmelor”


        Din luna aprilie a anului trecut, în tot judeţul Bacău, se tot testează sistemul de alarmare şi avertizare a populaţiei în situaţii de urgenţă. Este vorba despre acele sirene, montate pe blocuri sau alte clădiri înalte, şi pe care ne-am obişnuit să le auzim cel puţin o dată pe lună. Primul exerciţiu important, PROCIV 2017, a avut loc în perioada 18-21 aprilie anul trecut, când Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) a declanșat, mecanismul de înștiințare a autorităților privind iminența producerii unor evenimente deosebite și au fost acționate atunci 7.713 sirene existente în ţară.

        Rezultatele acestei testări au arătat că ţara noastră are nevoie de un sistem de alarmare îmbunătăţit şi integrat, dar şi că aceste testări trebuie să continue. Din august 2017, în prima zi de miercuri din fiecare lună, sirenele sunt activate, pentru ca autorităţile să-şi îmbunătăţească timpul de reacţie în situaţii speciale de urgenţă.

        „Această acţiune este denumită simbolic «Miercurea Alarmelor» şi are ca scop verificarea funcţionării sirenelor de alarmare publică, antrenarea autorităţilor administraţiei publice locale, pregătirea populaţiei prin cunoaşterea semnificaţiei semnalelor de alarmare. În cadrul acestui exerciţiu/antrenament pentru transmiterea mesajelor de înştiinţare/prealarmare, sirenele emit semnalul «ALARMĂ AERIANĂ», care are rolul de prevenire a populaţiei civile asupra apariţiei pericolului. Acest semnal este unul distinct, având cel mai mare timp sonor comparativ cu celelalte”
        mr. Andrei Grecu, ofiţer de relaţii publice la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bacău.

        Să nu păţim ca în „Petrică şi lupu”

        În municipiul Bacău, construirea şi amenajarea unor adăposturi de protecţie civilă a început după anul 1970 şi a continuat până prin anii ’80, când a aceste investiţii au fost sistate. Astfel, până în acel an au fost amenajate 83 de asemenea adăposturi, dotate cu tot ceea ce presupune supravieţuirea o perioadă de timp. S-a schimbat legislaţia şi, din 2003, a reînceput construirea de adăposturi la subsolurile unor imobile.

        La ora când redactăm acest material, în Bacău, populaţia are la dispoziţie 118 adăposturi, cele mai noi fiind amenajate în blocurile ANL, fiind astfel funcţionale. În afară de adăposturile amenajate la diferiţi agenţi economici, celelalte sunt administrate şi întreţinute de Primăria Bacău, prin Compartimentul de Protecţie Civilă, care are, în prezent, doar 4 (patru) salariaţi, faţă de 17 când funcţiona ca inspectorat.

        Pentru a afla care este situaţia, starea şi măsurile ce trebuie luate pentru ca toate aceste adăposturi să devină funcţionale, am solicitat opinia viceprimarului Constantin Scripăţ.

        „S-a stabilit încă de anul trecut un sistem şi o perioadă de verificare a funcţionării acestor alarme, după un cod stabilit la nivel naţional. Sistemul este pus la punct, toate cele 36 de alarme electrice au fost reparate şi funcţionează, iar audibilitatea acoperă tot municipiul Bacău. Tot băcăuanul ştie că în prima miercuri din lună, alarmele sună. Este lege şi nu se discută. În opinia mea, însă, şi îmi asum ceea ce spun, această verificare lunară nu este cea mai bună variantă. Sunt prea dese, şi este posibil ca populaţia să se obişnuiască cu ele şi, într-o situaţie reală, să nu mai reacţioneze. Sigur că sunt şi alte modalităţi de alarmare, însă sirenele sunt cele din prima linie”
        Constantin Scripăţ, viceprimar al municipiului Bacău

        Această opinie a fost exprimată şi de o parte dintre cetăţenii pe care i-am întâlnit la unele adăposturi din Bacău: „De ce sună alarmele în condiţiile în care adăposturile nu sunt funcţionale, nu sunt dotate cu tot ce trebuie?”, s-a întrebat vicepreşedintele Asociaţiei de locatari nr. 159, de pe str. Mărăşeşti.

        Cât priveşte situaţia adăposturilor, Bacăul stă mai bine faţă de alte localităţi. Sunt verificate anual, se întocmesc documente privind starea lor, se încearcă îmbunătăţirea stării şi a dotării, din cauză că, în ultimul timp, s-a investit foarte puţin în acest sector, cu toate că, anual, se solicită buget pentru asemenea lucrări.

        „Sunt convins, însă, că legislativul municipal va analiza cu răspundere propunerile venite de la conducerea compartimentului. Situaţia nu este roză, sunt multe de făcut şi nu am vrea să fim prinşi descoperiţi în caz de alarmare reală”, ne-a mai declarat Constantin Scripăţ.


        La alarmare stăm bine

        Aşadar, în tot acest timp, în judeţul Bacău, au fost alarmate municipiile Bacău, Moineşti şi Oneşti, oraşele Comăneşti, Buhuşi, Tg. Ocna, Slănic Moldova, Dărmăneşti şi 85 de comune. În total sunt 208 sirene electrice (61 în municipii, 27 în oraşe, 84 în comune, 36 la operatorii economici) şi 56 de sirene electronice, dintre care 51 sunt la operatori economici.
        Sunt necesari bani, foarte mulţi bani pentru realizarea proiectului tehnic privind amplasarea de Sirene electronice, care nu sunt dependente de energia electrică, astfel comanda de alarmare se face prin radio, având posibilitatea ca semnalul acustic să fie dublat şi de unul vocal.

        Tipuri de semnale
        – semnalul „Alarmă la dezastre” se compune din 5 sunete a 16 secunde fiecare, cu pauză de 10 secunde între ele.
        – semnalul „Prealarmă aeriană” este compus din 3 sunete a 32 de secunde fiecare, cu pauză de 12 secunde între ele.
        – semnalul „Alarmă aeriană” se compune din 15 sunete a 4 secunde fiecare cu pauză de 4 secunde între ele.
        – semnalul „Încetare alarmă” este compus dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de 2 minute.

        Cad bombele, ce facem?
        În cazul unui atac aerian, populaţia va fi avertizată prin aceste sisteme de alarmare care pot transmite semnale sonore, iar unele şi vocale, pentru ca fiecare să ştie ce trebuie să facă într-o astfel de situaţie, adăposturile de protecţie civilă fiind locurile în care să se refugieze.

        Potrivit ISU Bacău, fondul de adăpostire al județului Bacău cuprinde un număr total de 223 adăposturi de protecție civilă, dintre care doar 114 sunt operative, restul de 109 sunt nefuncţionale. Dintre acestea, 158 sunt adăposturi publice de protecție civilă, iar diferența de 65 o reprezintă adăposturile private de protecție civilă, din administrarea operatorilor economici.

        După Revoluţia din 1989, apartamentele din blocurile unde sunt amenajate asemenea adăposturi au devenit proprietate privată, fiind administrate în mare parte de asociaţiile de proprietari, însă adăposturile de protecţie civilă sunt în administrarea autorităţilor locale. Cu toate acestea, mulţi locatari au pus stăpânire pe acele spaţii, amenajându-şi, cu de la ei putere, boxe, beciuri, magazii, au distrus instalaţiile de aerisire şi protecţie. Majoritatea sunt insalubre şi nu au apă, electricitate sau grupuri sanitare. Uşile s-au degradat, sunt ruginite şi fie nu se mai închid, fie sunt blocate, iar instalaţiile de ventilaţie s-au stricat de mult, ca să nu mai vorbim de materialele necesare unei adăpostiri temporare. Practic, sunt inutilizabile.

        „În fiecare an facem controale, stabilim măsuri, procedăm, cu banii alocaţi, foarte puţini faţă de necesar, la igenizări şi reparţii curente. Mai mult nu putem face. Avem o situaţie exactă a adăposturilor, a stării acestora. Am încredinţat cheile de la unele adăposturi şefilor de scară sau de bloc, la altele, deoarece locatarii au refuzat să-şi asume răspunderea, sunt la noi. Avem şi situaţii în care asemenea adăposturi au fost date în custodie unor locatari, care le întreţin, pot să mai depoziteze unele lucruri, însă în caz de necesitate, în cel mai scurt timp le eliberează. Lucrez de mulţi ani la acest compartiment, la început a fost cu rang de inspectorat, eram 17 salariaţi. Este un volum extraordinar de mare, dublat de o răspundere şi mai mare, dacă avem în vedere natura dezastrelor care ne ameninţă sau a potenţialelor dezastre naturale sau de natură armată”,
        ne spune Sandu Creţu, consilier în Compartimentul de Protecţie Civilă al Primăriei Bacău.

        Şi cetăţenii au obligaţii

        Una dintre măsuri, care se află acum pe masa consilierilor, se referă la trecerea compartimentului la rang de serviciu şi completarea organigramei cu încă patru posturi, absolut necesare, dacă realizăm importanţa şi atribuţiile lui, în conformitatea cu noua legislaţie, modificată şi îmbunătăţită, însă foarte stufoasă. Am încercat să fac un inventar al corpului de legi, decrete, ordonanţe, hotărâri, ordine şi dispoziţii, interne şi europene, care reglementează această activitate, însă după ce am numărat până la 50, m-am lăsat păgubaş. Din cele 118 adăposturi doar 25 la sută sunt funcţionale, în condiţiile în care populaţia municipiuluii este de peste 180.000 de persoane, iar capacitatea unui adăpost este în medie de 60-70 de persoane.

        „Şi mai este un aspect foarte imporant, continuă şeful Compartimentului de Protecţie Civilă, avem o bună colaborare cu ISU, cu alte instituţii care au atribuţii în domeniu, avem şi sprijinul primăriei şi a consiliului local, a primarului municipiului Cosmin Necula, însă fără ajutorul populaţiei, fără înţelegerea din partea cetăţenilor a rolului şi rostului acestor adăposturi, nu vom reuşi să le menţimem sau să le aducem la starea iniţială.”

        Şi bune, şi rele
        Un adăpost de protecţie civilă am văzut pe str. Făgăraş, nr. 8, sc. B. Relativ nou, adăpostul este funcţional, doar că, din cauza precipitaţiilor din ultima perioadă, a fost inundat, apa inflirtându-se prin fundaţie. Un altul, amenajat pe str. Mărăşeşti, blc. 159, este unul dintre cele care pot asigura o protecţie suficientă. Toate instalaţiile funcţionează, aerisire, lumină, grup social mobil.

        „Noi îl întreţinem, tot noi l-am mobilat, facem curăţenie. Am opus rezistenţă atunci când tot felul de oameni doreau să ocupe acest spaţiu pentru a-şi amenaja beciuri, magazii. Din păcate avem mucegai, de la infiltraţii. Chiar astăzi am verificat instalaţia de ventilaţie şi am constatat că funcţionează”, ne-a spus Maria Bârgu, preşedinte al Asociaţiei 158.

        Împreună cu Adrian Tătaru, consilier tot în Compartimentul pentru Protecţie Civilă, am ajuns pe str. Neptun 12.

        Acolo, ni s-a spus, este un adăpost aproape nefuncţional, însă la faţa locului aveam să constatăm că, de la ultimul control, situaţia s-a îmbunătăţit simţitor. Adăpostul, în oglindă, la care au acces locatarii de pe două scări, a fost luat în custodie de Mihai Filip, care locuieşte la parter şi, după o muncă titanică, a reuşit să-l igienizeze. „Este mult mai bine acum, însă nu avem lumină, am tras eu din apartament”, ne spune responsabilul adăpostului.

        „În caz de dezastru, de atac aerian, aceste adăposturi pot salva vieţi, vieţile lor, ale copiilor. De aceea, este timpul ca fiecare să realizeze că nu putem merge aşa în continuare, este timpul să punem mai presus interesul general. Este adevărat, avem nevoie de bani, de foarte mulţi bani, numai pentru un adăpost, pentru a-l face funcţional, ar fi necesari pe puţin 100.000 de lei”
        Sandu Creţu, consilier, Departamentul de protecţie Civilă.

        Controale fără finalitate
        Inspectorii de la ISU Bacău, de la Compartimentul de specialitate al Primăriei Bacău au efectuat în ultimii ani mai multe controale, care au scos la iveală la fel de multe nereguli. Neregulile sunt consemante în documente oficiale, sunt aduse la cunoştinţa Comitetului Municipal pentru Situaţii de Urgenţă, însă măsurile concrete se lasă aşteptate.

        În concluzie, acele adăposturi de protecţie civilă care nu corespund cerinţelor de proiectare şi executare nu oferă o protecție maximă populației, acestea fiind doar niște spaţii goale ce pot fi amenajate în cazul unui eventual conflict armat”
        mr. Andrei Grecu, purtător de cuvânt ISU Bacău


        Cele mai noi adăposturi sunt cele de la blocurile ANL şi sociale şi sunt marcate la intrarea în scară cu semnul distinctiv, respectiv un triunchi de culoare albastră încadrat într-un pătrat de culoare portocalie.
        În prezent, pentru construcţiile nou ridicate şi care au subsol, statul obligă să se realizeze adăposturi de protecţie civilă, dacă aria desfăşurată este egală sau mai mare de 600 mp, cum este cazul Bisericii „Înălţarea Domnului”.
        Situaţia internaţională, inclusiv la graniţele României, cunoaşte o gravă deteriorare, ceea ce ne poate îndreptăţi să ne gândim serios la asigurarea unei minime protecţii a populaţiei.

        Situaţia adăposturilor publice de protecție civilă la nivelul localităţilor

        Municipiul Bacău: 118 adăposturi (la blocurile ANL şi sociale din străzile Bucegi, Letea, Făgăraş, Depoului, Teiului, dar sunt şi la blocurile din străzile: Aviatori 14 A, Neptun 12 A, Gării 60 C, 70 A/C, Narciselor 9, 6, 13, Republicii 7, 46 şi 58, G. Bacovia 45, Mărărşeşti 80, 90, 94, 159, Alecu Russo 51, Milcov 63, 136, Mioriţei 38, 40, 84 A, P. Aman 8 C/D, Garofiţei 11, Letea 2, Bicaz 130, 146, 148, 154, 166, Electricienilor 2 D, Slănicului 2 A, Proiectantului 4, 6, 8, 9 Mai 25 A/F, Neagoe Vodă 12 A, 22 Decembrie 3 A, Logofăt Tăutu 8 A/D, Prieteniei 3 A/D, Ion Luca 7 B, Tipografilor 12 A, Bradului 56 B)
        În municipiul Oneşti sunt 11 adăposturi, în Moineşti 11, în Tg. Ocna 5, Comăneşti 4, Dărmăneşti 2, Buhuşiul şi Slănic Moldova nu au adăposturi. De asemenea, 10 adăposturi sunt şi în mediul rural.

        Lista completă cu adăposturile din judeţul Bacău este publicată pe site-ul IGSU şi pentru fiecare adresă sunt trecute şi coordonatele GPS, dar pot fi identificate şi în aplicaţia de mobil DSU (Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă) la Info Utile – categoria Adăposturi de Protecţie Civilă.

        În acelaşi timp, Compartimentul de Protecţie Civilă desfăşoară o intensă muncă de informare a populaţiei cu tot ceea ce înseamnă măsuri de protecţie, publicate pe site-ul primăriei, cât şi în broşuri speciale, difuzate prin asociaţii, în şcoli, prin cutiile poştale, prin presă. Important este să le citim, nu să le aruncăm la coş sau, şi mai grav să gândim că pe noi nu ne paşte vreun pericol. De altfel, cum românul este pus mereu pe glume, un cetăţean de pe Logofăt Tăutu mi-a tăiat-o scurt: „Fugi, domnule, cine mai umblă cu bombe clasice. Acum dă cu atomica.”
        Atunci să construim adăposturi antiatomice. Dar nu pentru murături.

        „Aud mereu alarmele. Fac exerciții și sper că sunt utile, ca oamenii să înțeleagă ce se petrece. În caz de alarmă reală ar trebui să ne adăpostim, dar chiar nu știu unde. Am auzit că ar fi niște locuri de acest gen la blocurile civile, dar nu cunosc detalii.”
        Valentin Solomon

        „Am auzit mereu alarmele. Nu mi-e teamă și nici nu mă deranjează, chiar m-am obișnuit. În caz că ar fi alarmă adevărată știu că ar trebui să mergem undeva, la adăpost. Dar unde o fi…!?! Nu știu. Poate o fi și la mine la bloc. La subsol? Poate o fi, dar eu nu prea cobor la subsol.”
        Maria Luca

        „Eu zic că alarmele sunt utile, pentru că, în primul rând, populația trebuie să fie educată și în acest sens. Să fie pregătită pentru orice eventualitate. Mai sunt adăposturi ALA? Unde sunt? Mai există un strict necesar într-un adăpost ALA? Ar trebui să fie apă și niște mâncare neperisabilă…este?”
        Gelu Agrigoroaie

        Geta Panaite
        Gheorghe Bălţătescu
        Florin Ștefănescu
        Foto: Liviu Maftei

         

         

        Sascut: Fragmente dintr-un schelet uman găsite în timpul demolării unui podeț

          Mai mulți muncitori s-au apucat zilele trecute să demoleze un podeț betonat din satul Pâncești, comuna Sascut, care se înfundase, iar apa din șanț se scurgea pe carosabil și îngreuna traficul.

          În timp ce demolau au găsit mai multe bucăți dintr-un schelet uman. Imediat, lucrările au fost sistate și a fost anunțată poliția, care a ridicat fragmentele osoase și le-a transportat la Morga pentru efectuarea unei expertize.

          Totodată, a fost deschisă o anchetă penală pentru ucidere din culpă și se așteaptă concluziile medicilor legiști.

          S-a dat startul „Școlilor de vară”!

            Pentru copiii din satele sărace, vacanța de vară înseamnă mai multe zile cu vacile și oile la păscut, mai multă muncă „în câmp” sau „la grădină”. Unii dintre ei vor face, însă, și alte lucruri: vor picta, vor dansa, se vor juca pe calculator. Asta pentru că s-a dat startul „Școlilor de Vară” organizate de Fundația de Sprijin Comunitar (FSC) în opt comune din județ și în Bacău.

            „Voluntarii FSC au pregătit asiduu sesiunile săptămânale și le vor oferi celor mici jocuri, concursuri, distracție multă, dar și informații noi, ateliere și cluburi educative gândite pentru a crea amintiri de neuitat”, arată Ionuț Chiriță, coordonator PR&fundraising.

            Echipe a câte 20 de voluntari vor locui alături de copii timp de o săptămână și le vor oferi zilnic un program de vacanță deosebit, orientat spre cunoaștere și distracție. La Centrul „Mozaic” din Bacău – unde activitățile vor dura toată vara – și „Clubul cu lipici” Corbasca, voluntarii au creat și un atelier de artă fotografică, pe lângă cele de pictură, dans, sport și dezvoltare personală.

            „Scopul a fost de a identifica prin fotografie problemele din comunitate pe care copii le observă, pentru ca mai apoi să găsească soluții care să fie prezentate adulților și autorităților locale”, arată Ionuț Chiriță.

            Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Fundația „Mână în Mână”.

            Vor construi „Orașul de vis”

            Copiii de la „Mozaic” au și un alt program inedit: vor construi „Orașul lor de vis”. Prin aplicarea cunoștințelor dobândite la școală, copiii vor fi, pe rând, arhitecți, ingineri și constructori. Vor proiecta, vor măsură și vor pregăti materialele, în special lemn și carton. Fiecare își va construi, apoi, clădirea dorită, iar spațiile comune le vor realiza în echipă. La Godinești-Vultureni vor participa și 12 voluntare de la Girlguiding, o organizație de caritate și voluntariat cu o tradiție de peste 100 de ani din Marea Britanie.

            Fetele au strâns fonduri tot anul pentru a le oferi copiilor din această comună o vacanță frumoasă, în care accentul va fi pus pe limba engleză. Prin jocuri și aplicații practice cei mici își vor îmbunătăți cunoștințele de engleză și vor lega prietenii care să-i ajute să aibă puncte de reper și motivații suplimentare pentru a învăța mai mult și mai bine. De „Școala de vară” a FSC vor beneficia copii din Corbasca, Vultureni, Slobozia Nouă, Podu Turcului, Stănișești, Dealu Morii, Colonești, Motoșeni și Răchitoasa.

            „Și celelalte școli de vară vor avea câte un specific aparte, în funcție de așteptările și nevoile copiilor de acolo. Pentru cei mai mulți dintre ei, aceste săptămâni vor fi singurele de vacanță autentică în care se vor putea juca în voie și vor lega noi prietenii. Chiar dacă nu vor ieși din satul lor în această vară, voluntarii îi vor ajuta să viseze și să călătorească prin intermediul imaginației și al jocurilor”, a declarat Gabriel Măgurianu, coordonatorul „Școlilor de Vară”.

            Se oprește apa în Comănești, Moinești, Tîrgu Ocna, Onești

              Vă informăm că în data de 02.08.2018,începând cu ora 07.00, timp de 10
              ore, se va întrerupe furnizarea de apă potabilă a beneficiarilor
              alimentați de către Stația de Tratare Cărăboaia, de pe linia Comănești –
              Moinești, respectiv Tîrgu Ocna – Onești, în vederea remedierii unei
              defecțiuni apărute pe conducta de apă brută Baraj Poiana Uzului – Stația
              de Tratare Cărăboaia.

              COMUNICAT Biroul de presa RAJA ONEȘTI
              Pentru remedierea unei avarii aparute pe conducta de apa bruta baraj Poiana Uzului- Statie de tratare a apei Darmanesti apartinand SC CRAB SA, maine, 02.08.2018, incepand cu ora 07.00, se va intrerupe total alimentarea cu apa potabila a municipiuluI Onesti, pana la terminarea lucrarilor care se estimeaza la o durata de aproximativ 10 ore, la care se mai adauga aproximativ 12 ore timpul de umplere al conductei de aductiune.

              Avand in vedere lungimea conductei de aductiune, dar si vechimea acesteia, inca de la preluare, lucratorii RAJA au luat masurile necesare ca, in cazul aparitiei unei avarii pe acest tronson, orasul Onesti sa nu sufere de lipsa apei potabile aproximativ 24 de ore. Astfel, echipele de permanenta au avut grija ca rezervorul de apa Cuciur sa fie plin. In aceasta situatie, furnizarea apei potabile in municipiul Onesti va fi intrerupta incepand de maine dimineata, 02.08.2018, ora 08.00. SC RAJA SA va alimenta orasul Onesti, cu apa potabila din rezervor, maine seara, intre orele 17.30- 21.30.

              Reluarea furnizarii apei potabile in regim normal in municipiul Onesti se va face in functie de timpul de umplere al conductei de aductiune, care se estimeaza la aproximativ 12 ore.

              RAJA SA Constanta, in calitate de Operator-Cumparator al apei potabile vanduta – furnizata de catre SC COMPANIA REGIONALA DE APA BACAU SA, asigura reprezentatii CRAB, de tot suportul necesar, logistic si forta de munca.

              Ne cerem scuze fata de onesteni, carora le dam asigurari ca, de indata ce echipele CRAB vor remedia avaria, lucratorii RAJA vor efectua manevrele de vane necesare pentru reluarea furnizarii apei potabile in oras.

              Albrau Onești ridică berea românească la nivelul Premium

              Cel mai mare producător de bere din Moldova și unul dintre cei mai importanți fabricanți autohtoni de bere din România, Compania Albrau Prod, din Onești, lansează pe piață un nou sortiment – berea Zimbru Premium.

              Fabrica din Onești, administrată de omul de afaceri Vasile Ciobanu, promovează noul brand inclusiv prin cel mai mare turneu muzical din țara noastră, dedicat Centenarului Marii Uniri, „România în sărbătoare”, care străbate 100 de orașe. La începutul toamnei caravana va ajunge și în Bacău.


              Zimbru Premium este o bere îmbuteliată la doze de 0,33 și de 0,5 litri, dar și la sticle de 0,33 de litri și se diferențiază de restul produselor de pe piață printr-o rețetă originală, prin gustul autentic și prin calități care amintesc de tradiția din 1845, anul în care a început să fie fabricată la Iași. Cu timpul aceasta a fost dezvoltată. După 1989 fabrica a devenit societate pe acțiuni, în 1992 a fost privatizată și ulterior a fost preluată de Albrau Prod.

              Albrau fabrică în prezent zece mărci proprii de bere, dar acum investește în promovarea noului brand, Zimbru Premium, dar și în dezvoltarea capacității de producție, care – spune Vasile Ciobanu – ar putea ajunge de la 1,2 milioane de hectolitri de bere la circa 2,4 – 2,5 milioane.

              Acestui proiect ar putea să i se alăture chiar solista de muzică ușoară Andreea Antonescu, împreună cu soțul ei, omul de afaceri Traian Spak. Negocierile în acest sens sunt în plină derulare.

              Albrau Prod a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproape 31 de milioane de lei și un profit de aproape 5,4 milioane de lei. Pentru acest an este estimată o creștere de circa 30%.


              Producătorul de bere din Onești fabrică cele zece sortimente proprii, dar și sortimente de bere sub brandurile unor mari rețele comerciale și exportă produsele sale în nu mai puțin de 19 țări de pe patru continente.
              Am vizitat această fabrică și vom reveni cu amănunte despre evoluția ei.

              Peste 50 de pompieri au fost avansați în grad

                Astăzi, 53 de pompieri militari (2 ofițeri și 51 de subofițeri) de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Bacău au fost avansați în gradul următor, la termen, în cadrul unei festivități care a avut loc la sediul unității.

                Aceştia au îndeplinit sau îndeplinesc stagiul minim în grad în cursul anului 2018, dar şi celelalte condiţii stabilite prin lege pentru a putea face pasul înainte în carieră. Și pe lângă noile grade, ei au primit și felicitări din partea colegilor.

                Foto: ISU Bacău

                Un șofer a intrat cu mașina într-un stâlp pe care l-a dărâmat

                  În această după-amiază, un bărbat de 31 de ani, din Buhuși, în timp ce conducea un autoturism pe Calea Mărășești, în apropiere de Cascada, a pierdut controlul asupra direcției de mers și a izbit un stâlp de iluminat public, pe care l-a dărâmat pe trotuar.

                  În urma impactului, șoferul și o pasageră de 33 de ani au fost răniți. Polițiștii de la Biroul Rutier Bacău au făcut cercetări la fața locului, l-au testat pe conducătorul auto cu etilotestul, rezultatul fiind negativ, și continuă ancheta pentru a stabili împrejurările exacte în care s-a produs evenimentul.

                  Calea Republicii rămâne fără apă în noaptea de joi spre vineri

                    Compania Regională de Apă Bacău oprește două zile apa potabilă pe Calea Republicii. În intervalul 2 august (ora 23.30 și 3 august (ora 03.30) angajații CRAB vor executa lucrări de mentenanță la rețeaua de distribuție apă aflată pe strada Republicii.

                    De această oprire vor fi afectați consumatorii de pe strada Calea Republicii. Mai exact, băcăuanii cuprinși între intersecția cu str. Condorilor până la Metro), str. Agudului și str. 2 Stejari (comuna Sarata).

                    Este posibil ca la reluarea programului normal de furnizare, apa să curgă tulbure.

                    A fost confirmat primul caz de West Nile în Bacău

                      Primul caz de infecție cu virusul West Nile a fost confirmat la un pacient, în vârstă de 75 de ani, din municipiul Bacău.

                      „Acesta a fost izolat la Spitalul Județean de Urgență Bacău – Secția Boli Infecțioase Adulți în data de 14.07.2018 și a fost externat în data de 30.07.2018, ameliorat. Având în vedere contextul epidemiologic existent în Europa, instituția noastră a transmis adrese către toate cabinetele de medicină de familie, unitățile de primiri urgențe, Secțiile de Neurologie și Secțiile de Boli Infecțioase, în vederea monitorizării atente a tuturor persoanelor cu vârsta peste 15 ani, care prezintă simptome specifice”, a declarat Anda Dumitrescu, purtător de cuvânt la Direcția de Sănătate Publică (DSP) Bacău.

                      Totodată, în urma confirmării acestui caz, DSP Bacău a notificat și Primăria Bacău, Centrul de Transfuzii Bacău, medicul de familie și Direcția Sanitar Veterinară Bacău.
                      Virusul West Nile se transmite prin înțepătura țânțarilor infectați, iar aceștia la rândul lor îl contactează prin înțeparea păsărilor infectate. Factorii care favorizează apariția epidemiilor în Europa sunt: temperaturile ridicate, valurile de căldură ce urmează după ploi abundente și intensificarea circulației de călători și mărfuri.

                      Specialiștii atrag atenția că în majoritatea cazurilor infecția nu prezintă simptome, iar când acestea apar sunt foarte variate și se manifestă în special prin: febră, dureri de cap, dureri musculare şi articulare, uneori greaţă şi vărsături, diaree, rareori inflamarea ganglionilor limfatici.

                      Pentru prevenirea înțepăturilor de țânțar se recomandă amplasarea de plase de protecție la geamurile și ușile caselor, să se folosească substanțe chimice repelente și să se îndepărteze recipientele de apă stătută și gunoiul menajer.
                      În luna iunie, la nivelul județului Bacău, au mai fost două suspiciuni de infecție cu West Nile, care nu s-au confirmat.

                      Potrivit unei informări a Centrului Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile de astăzi, 1 august, până la acest moment, la nivelul întregii țări, au fost înregistrate 12 cazuri de infecție cu West Nile, în șapte județe și municipiul București.

                      Același stadion, altă față

                      Aerostar își modernizează arena în vederea eșalonului secund, al cărui campionat va debuta în weekend. În prima etapă, „aviatorii” vor primi vizita Pandurilor Târgu-Jiu, meciul fiind programat sâmbătă, de la ora 11.00

                      Un lifting facial. Făcut cu tot dichisul. Fără acid hialuronic, botox sau oxigen răcoritor, ci cu iarbă, beton și plastic. În vederea noului sezon de ligă secundă, care va debuta în acest weekend, stadionul „Aerostar” va avea o nouă față. Una care să dea bine atât pe „sticlă” (minimum patru meciuri pe etapă vor fi televizate), cât și la întâlnirea cu numele sonore ale „balului”: FC Argeș și Petrolul Ploiești, UTA și Poli Timișoara, U Cluj și Farul Constanța.

                      Procesul de modernizare al arenei ce va găzdui meciurile de B disputate acasă de „aviatorii” lui Cristi Popovici este unul complex. Vizează suprafața de joc, acolo unde au fost înlocuite brazdele de gazon și au fost montate porți noi, dar, mai ales, tribunele, conducerea CS Aerostar achiziționând 1300 de scaune care au fost deja asamblate. Demarată în iunie, operațiunea de cosmetizare a arenei băcăune va fi definitivată la mijlocul lui august, în preajma celui de-al doilea joc al Aerostarului pe teren propriu: cel cu Chindia Târgoviște. Practic, în acest moment, singura structură la care se mai lucrează este tribuna oficială. Una pe două nivele, jos fiind amplasată o parte a zonei VIP și masa presei, iar la etaj instaurându-se un centru de comandă.

                      „Aceste lucrări de renovare și de adaptare a stadionului la cerințele eșalonului secund ar fi fost în mod cert terminate dacă starea vremii ne-ar fi permis”, a declarat presedintele CS Aerostar, Doru Damaschin.

                      „Din păcate, ploaia care a căzut din belșug în iulie ne-a cam dat planurile peste cap în ceea ce privește lucrările de la noua tribună oficială. Un alt impediment a fost dimensiunea atipică a geamurilor din zona centrului de comandă, ceea ce a făcut ca livrarea lor să sufere o întârziere. Estimăm însă că până la etapa a treia a campionatului, totul să fie pus în întregime la punct. Oricum, până la primul meci, cel de sâmbătă, cu Pandurii, partea de jos a tribunei oficiale va fi definitivată”.

                      Singura reprezentantă a Moldovei în ediția de campionat 2018-2019 a ligii secunde, Aerostar Bacău speră să conteze la meciurile de acasă și pe aportul suporterilor. „Așteptăm publicul alături de noi, încă de la primul joc, cel cu Pandurii”, a sunat adunarea antrenorul „aviatorilor”, Cristi Popovici. E timpul pentru bal!

                      1360 de locuri are stadionul „Aerostar”, 60 dintre acestea fiind amplasate la tribuna oficială.

                      Se pun în vânzare biletele
                      Accesul la meciurile de acasă ale Aerostarului se face fie pe bază de bilet, fie de abonament. Costul unui tichet este de 10 lei, iar contravaloarea unui abonament la toate cele 19 jocuri pe care Aerostar le va susține pe teren propriu în campionat este de 175 lei. Biletele și abonamentele se pun în vânzare astăzi, la sediul „Cedra Tour” de pe strada Mihai Viteazu, dar ele pot fi procurate și sâmbătă, în ziua meciului, de la stadion.

                      Acasă și nu prea
                      Dacă Aerostar și-a modernizat stadionul, în schimb o parte din divizionarele B întâmpină probleme cu propriile arene. Astfel, stadionul „Farul” nu a fost omologat, constănțenii urmând să joace primul meci de acasă la Ovidiu, unde vor fi găzduiți de baza Viitorului. Deși nou, nici stadionul din Târgu-Jiu nu a primit undă verde din partea FRF, adversara din prima etapă a Aerostarului, Pandurii pregătindu-se să evolueze fie pe terenul sintetic de lângă stadionul propriu, fie la Motru. UTA își continuă și ea pribegia, revenind, după o pauză de un an și jumătate pe arena „Motorul”, ACS Poli Timișoara are interzis la vestiarele de pe „Dan Păltinișanu”, în timp ce Petrolul riscă să nu poată disputa jocurile de pe teren propriu pe „Ilie Oană”, în lipsa Certificatului de Securitate.

                      Subvenții mai mari pentru angajarea persoanelor cu handicap

                        De la 1 august, firmele care vor încadra persoane cu dizabilități vor primi de la stat 2.250 de lei/lună, timp de 12 luni, pentru fiecare angajat, în loc de 900 de lei, ca până acum.
                        Perioada de menținere în muncă trebuie să fie de cel puțin 18 luni. Suma a fost majorată printr-o ordonanță care modifică Legea 76 din 2002. De aceeași subvenție vor beneficia firmele care vor angaja tineri defavorizați sau care au părăsit un centru de plasament, șomeri, absolvenți ai unei instituții de învățământ, persoane peste 45 de ani care nu și-au găsit un loc de muncă.

                        Suma va fi acordată timp de 18 luni dacă firma angajează pe durată nedeterminată, cu normă întreagă, absolvenți din rândul persoanelor cu handicap. Și societățile care vor încheia un contract de ucenicie sau de stagiu cu tineri cu dizabilități sau tineri defavorizați vor beneficia, la cerere, pe întreaga perioadă de derulare a contractului de ucenicie/stagiu, de subvenția de 2.250 lei/lună.

                        LANSARE PROIECT

                        „Extinderea capacității de producție a S.C.COMBOTEH S.R.L., prin creșterea volumului de părți componente pentru mașinile de utilizare generală, confecționate”

                        Eficiență energetică pe bani europeni la Comănești și Moinești

                          Spitalul Orășenesc din Comănești și Școala „George Enescu” din Moinești se numără printre instituțiile publice care vor beneficia de fonduri din Programul Operațional Regional 2014-2020 (REGIO) pentru sprijinirea eficienței energetice în clădirile publice. Două contracte de finanțare, care angajează fonduri nerambursabile de aproape 4,6 milioane de euro, au fost semnate de primarii Viorel Miron și Valentin Vieru cu Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Nord-Est.

                          Proiectul aplicat la Spitalul orășenesc „Ioan Lascăr” din Comănești va avea o durată de implementare de 41 de luni și are ca obiective reducerea emisiilor de carbon cu aproximativ 68% și îmbunătățirea eficienței energetice a clădirii. Economia anuală de energie estimată este de 53,73% din consumul inițial, iar valoarea finanțării nerambursabile de aproape 3,9 milioane de euro (98,00% din valoarea eligibilă a proiectului).

                          SONY DSC

                          La Moinești, un proiect care va avea o durată de implementare de 74 de luni are ca obiectiv creșterea eficienței energetice a Școlii gimnaziale „George Enescu”. Se vor realiza lucrări de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii, precum și a unor lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire și a sistemului de furnizare a apei calde de consum, a lucrărilor de instalare a sistemelor de ventilare și de modernizare a instalației de iluminat. Valoarea finanțării nerambursabile este 698.271 de euro și reprezintă 98% din valoarea eligibilă a proiectului.

                          „Preocuparea ADR Nord-Est pentru încurajarea și accelerarea tranziției către o societate cu emisii scăzute de carbon este una considerabilă și se manifestă pe mai multe paliere. Unul dintre acestea este utilizarea tuturor oportunităților de finanțare oferite de Programul Operațional Regional pentru eficiență energetică, iar apetitul pentru proiectele de reabilitare termică a clădirilor publice este un indicator relevant în acest sens. În mod complementar, sprijinim consolidarea capacității autorităților locale de a elabora strategii și planuri de acțiune integrate pentru eficiență energetică durabilă și adaptări climatice, astfel încât acțiunile concertate să aibă un impact major în sensul protejării mediului înconjurător.”
                          Vasile Asandei, director general al ADR Nord-Est.