miercuri, 17 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2333

Razii la Moinești

    Poliţiştii din Moineşti au acţionat pe raza de competenţă pentru prevenirea şi combaterea faptelor ilicite, prevenirea accidentelor rutiere, a delictelor silvice şi a furturilor din domeniul petrolier.

    La data de 26 septembrie a.c., polițiștii rutieri, de ordine publică şi investigaţii criminale din Moineşti, împreună cu cei din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice, Serviciul pentru Acţiuni Speciale dar şi jandarmi, personal silvic, RAR, Civitas au acţionat pe raza de competenţă, atât în mediul urban, cât şi rural pentru prevenirea şi combaterea delictelor silvice, a respectării normelor privind circulaţia pe drumurile publice şi a altor fapte antisociale.

    Cu ocazia desfăşurării acţiunii, poliţiştii au aplicat 62 sancţiuni contravenţionale în valoare de 41.095 de lei şi au confiscat bunuri în valoare de 17.220 de lei.

    De asemenea, poliţiştii au constatat 2 infracţiuni flagrante, au efectuat 6 percheziţii domiciliare şi au reţinut 2 persoane bănite de comiterea de infracţiuni.

    În baza autorizaţiilor emise de Judecătoria Monineşti, la data de 26 septembrie a.c., au fost efectuate 6 percheziţii domiciliare la locuinţele a şase persoane din comuna Zemeş bănuite de comiterea infracţiunii de furt în domeniul petrolier.

    Cu această ocazie au fost identificate şi ridicate 400 l produs petrolier, 8 butoaie de diferite capacităţi în care era depozitat acesta, o pompă folosită de autori la comiterea faptelor precum şi alte obiecte necesare administrării probatoriului.

    De asemenea poliţiştii au reţinut doi bărbaţi, ambii de 36 ani, din comuna Zemeş, pentru 24 de ore şi urmează să fie prezentaţi Parchetului de pe lângă Judecătoria Moineşti cu propuneri legale.

    În cadrul acţiunii a fost depistată în flagrant o femeie de 55 ani, din comuna Brusturoasa, a cărei locuinţă era racordată ilegal la reţeaua electrică de joasă tensiune, fără a deţine contract de furnizare a energiei electrice şi contor pentru înregistrarea energiei electrice consumate.

    În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de intervenţie neautorizată la instalaţiile de distribuţie a energiei electrice şi furt.

    La aceeaşi dată, poliţiştii au identificat un tânăr de 23 ani, din comuna Brusturoasa, care se sustrăgea de la executarea pedepsei, fiind condamnat la 10 luni închisoare pentru săvârşirea infracţiunilor de lovire sau alte violenţe.

    Tănărul în cauză a fost escortat la Penitenciarul Bacău.

    În urma unui control la o societate de prelucrare a lemnului din comuna Asău au rezultat diferenţe între stocul scriptic şi faptic, motiv pentru care s-a procedat la confiscarea valorică a cantităţii totale de 68,25 mc lemn, respectiv suma de 12.603,60 lei şi sancţionarea societăţii în cauză cu amendă în valoare de 10.000 lei.

    Thermoenergy spune că e gata să dea căldură. Nu și la datornici

      Având în vedere scăderea temperaturilor exterioare, sub 10°C pe perioada nopții, Thermoenergy Group SA a anunțat că este pregătită din punct de vedere tehnic pentru începerea furnizării de agent termic pentru încălzire.

      Acest lucru va fi făcut în funcție de solicitări, cu prioritate către școli, grădinițe și creșe.

      Pentru asociațiile de proprietari cerentele vor fi analizate iar în cazul asociațiilor cu debite restante nu se va începe furnizarea de agent termic până la lichidarea soldului.

      Copii din 32 de școli și-au spus părerea! Pieter Bult: „UE are nevoie de voi pentru a supraviețui”

        Sala „Ateneu” s-a dovedit neîncăpătoare, joi, pentru sutele de copii care participau la sondajul privind viitorul UE organizat de MAE și UNICEF. E prima acțiune din țară în care sunt consultați copiii.

        Au fost prezenți Victor Negrescu, ministrul pentru Afaceri Europene, Pieter Bult, ambasadorul UNICEF în România, iar între ei, la prezidiu, Lorena Condei, 14 ani, elevă la Colegiul Pedagogic „Ștefan cel Mare”. Alături le-au stat Valetin Ivancea, subprefect, Silviu Pravăț, vicepreședintele CJ, Cosmin Necula, primarul municipiului Bacău, și Florin Lazăr, inspector școlar general.

        La îndemnul lui Daniel Lungu, director în MAE, evenimentul a debutat cu aplauze pentru cei peste 300 de elevi din 32 de școli din județ, care au făcut efortul de a veni la „Ateneu”. Invitați să vorbească „cât mai scurt”, oficialii le-au transmis copiilor mesajul lor.

        Silviu Pravăț a mărturist că „această întâlnire este unică” și i-a îndemnat să aibă încredere că opiniile lor privind viitorul Europei vor ajunge la Bruxelles, iar Cosmin Necula a explicat că, pentru el, „cu certitudine, UE e singurul drum pe care trebuie să-l avem”, dar nu crede „într-o Europă cu două viteze, într-o Europă cu dublu standard. Cred că în UE toți suntem egali, așa cum scrie în tratatul de aderare”.

        Cosmin Necula a dialog cu ei, apoi i-a îndemnat să rămână în România pentru că aici a început să fie la fel de bine ca în altă parte. Și Florin Lazăr, șeful IȘJ, i-a încurajat să-și spună punctul de vedere: „Luptați pentru ideile voastre, fiți combativi într-un cadru decent și atunci veți putea avea viitorul pe care vi-l doriți.”

        „Fiecare copil contează”

        Lorena Condei, 14 ani, pe care cei de la UNICEF au cunoscut-o acasă, la Dofteana, anul trecut, a mărturist: „Am mari emoții pentru că așa se întâmplă când ai interes, iar eu am foarte mult interes pentru acest eveniment.” Fetița a povestit despre cei care au îndrumat-o până a ajuns la Colegiul Pedagogic, despre copiii care nu au această șansă, iar în final a declarat că „fiecare copil contează și toate drepturile copiilor ar trebui să fie respectate”. „Cred că Lorena a spus totul”, a afirmat subprefectul Valentin Ivancea și a adăugat:

        „Avem nevoie să ne transmiteți ideile voastre curate, avem nevoie de sinceritatea voastră, să o preluăm și să o transpunem într-un proiect care pregătește viitorul nostru.” Pieter Bult a vorbit despre ce face UNICEF acum și despre proiectele care vor fi lansate. „Lucrăm ca să ajungeți reporteri și să vă spuneți opinia”, a explicat Pieter Bult, prezentând un program online. Peste 5,8 milioane de participanți s-au înscris deja pe acest site.

        În alte țări există și parlamentele ale copiilor. „Vă rog să folosiți toate aceste ocazii și să vă spuneți opiniile. Europa are nevoie de participarea voastră pentru a supraviețui”, a încheiat ambasadorul UNICEF.

        Din 2019, UE va fi „mai umană”

        Ministrul Victor Negrescu a explicat că aceste consultări sunt foarte importante și a precizat că mesajul României la Bruxelles nu poate fi formulat fără a ține cont de opiniile copiilor. „Azi, avem nevoie ca Uniunea Europeană să devină mai umană și am decis să organizăm astfel de evenimente în toată țara”, a precizat Negrescu.

        După discursuri, a început consultarea propriu-zisă. Pe un ecran au fost prezentate întrebări privind rolul UE, rolul școlii, al familiei, drepturile copilului etc. Fiecare întrebare a avut trei variante de răspuns, colorate în albastru, galben și roșu. Copiii, care primiseră la intrare un set de trei cartonașe în aceste trei culori, au răspuns ridicând cartonașul a cărui culoare corespundea răspunsului ales de ei.

        Consilierii UNICEF au înregistrat opțiunile copiilor, căci rezultatele sondajelor efectuate în țările UE vor fi analizate în plenul Parlamentului European cu ocazia Zilei Internaționale a Drepturilor Copilului, pe 20 noiembrie 2018.

        „În contextul european marcat de numeroase provocări şi schimbări, eforturile noastre trebuie îndreptate către construirea unui viitor solid și durabil pentru generațiile viitoare. Din această perspectivă, dar și a faptului că în anul 2019 vom celebra 30 de ani de la semnarea Convenției privind Drepturile Copilului, am considerat că implicarea copiilor și tinerilor în procesul de pregătire și exercitare a Președinției României la Consiliul Uniunii Europene este esențială”, a declarat Victor Negrescu, ministrul delegat pentru Afaceri Europene.

        „În Uniunea Europeană, 1 din 5 cetățeni este copil sau tânăr. Este esențial ca la dezbaterile care definesc viitorul Europei să participe copiii și tinerii. Ideile lor ar trebui să contribuie la viitoarele politici europene care să le asigure accesul egal la educație, sănătate, integrarea pe piața forței de muncă și o implicare activă în deciziile care le influențează viața”, afirmă Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF în România.

        Un pompier băcăuan – Campion european

          Reprezentantul pompierilor militari băcăuani, plutonierul adjutant Sorin Tașcă, a câștigat o medalie de aur și două de argint la Campionatul European al Poliţiştilor şi Pompierilor, ce se desfășoară în Gibraltar.

          În urma meciurilor disputate și câștigate, salvatorul băcăuan a devenit Campion european la lupte greco-romane la categoria 87 kg, vicecampion european la judo la categoria 90 kg și vicecampion european la lupte Libere la categoria 86 kg.

          La competiția din Gibraltar participă 20 de pompieri din toată țara, aceștia fiind selectați în urma rezultatelor foarte bune obținute în ultimii ani la diferite competiții desfășurare atât la nivel național cât și la nivel european și mondial.

          Campionatul European al Poliţiştilor şi Pompierilor, ajuns la cea de a VII-a ediție, se desfășoară în perioada 21 – 29 septembrie și aliniază la start pompieri și polițiști din 50 de țări, ce se întrec la 60 de discipline sportive.

          Casă nouă pentru Secția de Oncologie a S.J.U. Bacău

            Conducerea Spitalului Județean de Urgență Bacău a organizat joi, 27 septembrie, o conferință de presă în care a prezentat noul spațiu în care funcționează secția de Oncologie.

            „Investiția în Secția de Oncologie a avut o valoare de 1.100.000 de lei, bani integral suportați de către Consiliul Județean Bacău. Construcția a avut o nevoie de o perioadă de 12 luni, timp în care am schimbat întreaga structură a clădirii, care a fost dotată și cu lift, cu instalații de fluide medicale în toate saloanele, fiind în acest moment în standardele europene în materie de sănătate. Pot să vă mai spun că, în evidența oncologică sunt peste 1.500 de pacienți și credem că putem face față adresabilității a județului și, cred eu a regiunii, mai ales că suntem în strânsă legătură cu Radioterapia” , a arătat Adrian Popa, managerul Spitalului Județean de Urgență Bacău, care a subliniat și faptul că există un proiect european la nivel regional care arată că Bacăul a tras cei mai mulți bani în ultimii patru ani în ceea ce privește serviciile de sănătate, de la infrastructură și până la dotare. Ca un exemplu, Bacăul are 45 milioane de lei atrase din aceste fonduri, în condițiile în care Vrancea și Neamț însumate nu ajung la această valoare.

            Locația veche a secției de oncologie nu mai corespundea din punct de vedere al normelor sanitare și se impunea relocarea ei în acest spațiu care a fost destinat compartimentului HIV SIDA, compartiment mutat în secția de Infecțioase Adulți.

            „Așa cum am afirmat în dese rânduri, consider că este datoria echipei manageriale să asigure condiții de desfășurarea de activități medicale optime, pentru personalul medical, și nu în ultimul rând, și condiții hoteliere de înaltă calitate pentru pacienți. Reamintim că pe lângă această secție de Oncologie, nou renovată, avem și secția de Radioterapie cu accelerator la care adresabilitatea este mare. Ambiția noastră este ca în timp, mai devreme sau mai târziu, să creăm aici un centru de Oncologie la standarde ridicate”, a declarat în cadrul conferinței de presă dr. Ioana Raluca Dinu, directorul medical al Spitalului Județean de Urgență Bacău.

            Noua secție de Oncologie a Spitalului Județean de Urgențe deține 35 de paturi pentru spitalizarea continuă și 5 paturi pentru spitalizarea de zi care pot suporta câte 120-130 de pacienți pe lună pentru fiecare formă de spitalizare. Unitatea este deservită de trei medici primari oncologi, un psiholog, și alte cadre medicale bine pregătite pentru această secție. Despre ce se întâmplă în noua secție de Oncologie a S.J.U. Bacău ne-a explicat dr. Mihaela Spiridon, medic primar oncolog, șeful Secției Oncologie: „Avem aici lucruri deosebite, unele chiar inovatoare, cum ar fi atelierul de Art-terapie în care pacienții pot desfășura activități artistice. În același timp, ne-am axat pe o sporire a condițiilor de securitate a personalului. În acest sens avem două hote cu ajutorul cărora să putem dizolva citostaticele, una dintre acestea asigurând și automatizarea amestecului dintre solvent și pulbere, astfel că personalul este foarte puțin în contact cu substanța citotoxică.”

            „Eu am fost operată la secția medicală și acum am fost adusă aici. Sunt pentru prima dată aici și sunt plăcut surprinsă de ce văd aici. În primul rând personalul, toată lumea îți zâmbește… Eu n-am crezut așa ceva. Numai zic de mâncare și curățenie… Pentru mine e lux aici. Am auzit numai lucruri rele despre ce se întâmplă în spitale, dar aici nu-i așa, și sincer nu m-am așteptat. Mai ales că am o vârstă și oamenii au tendința să zică că nouă, bătrânilor, ne-a ajuns. Aici toată lumea se poartă frumos și asta mi se pare cel mai important.”
            Elena Uricaru, 70 de ani, pacientă din Itești

            „De trei luni fac tratamente în secția de oncologie și am prins-o și pe cea veche. Aici, curătenia este impecabilă, serviciile sunt bune… Și dincolo erau condiții, dar nu ca aici. Acolo erau șapte într-o cameră, aici unu-doi, ceea ce contează enorm. Când am auzit de pavilionul ăsta nou, îmi cam imaginam cum va fi pentru că eu am mai stat internat și la Cluj. Ce să spun? Confortul e maxim, poate doar un televizor lipsește, în rest e în regulă.”
            Isidor Hușanu, 61 de ani, pacient din Bacău

            Jubileul ”Zilelor Culturii Călinesciene”

              Autentica toamnă a acestui sfârșit de septembrie vine pe meleagurile trotușene, la Onești, în ”citadela de altădată” a petrochimiei românești cu un jubileu – a 50 a ediție a manifestării culturale de anvergură națională ”Zilele Culturii Călinesciene”!

              De pe afișul îngălbenit de vreme al primei ediții aflăm că această manifestare a avut loc ”cu participarea scriitorilor și a oamenilor de litere Alice Vera Călinescu, Acad. Victor Eftimiu, George Ivașcu, I. D. Lăudat”, alături de care s-au aflat tineri condeieri de dinainte de anul 1970 (Cornelia Ștefănescu, Emil Manu, Radu Cârneci, Geo Șerban și alții). De atunci, an de an profesorul și omul de cultură Constantin Th. Ciobanu (ce este ”sufletul” acestui regal cultural de la Onești), a invitat aici mari personalități literare ale României, ce nu numai că ”au potolit setea de cunoaștere” a intelectualității oneștene dar au și creat ”aura” unei manifestări de mare prestigiu.

              Acum, la trecerea unei jumătăți de veac, la ediția jubiliară a ”Zilelor Culturii Călinesciene” (ce au loc în 28 – 29 septembrie) la Onești și-au anunțat participarea academicianul Nicolae Manolescu (președintele Uniunii Scriitorilor din România), venerabilul scriitor Mihail Șora ( născut în anul 1916, fost ministru al învățământului în primul guvern democratic de după 1989, Membru de onoare al Academiei Române), criticii literari Alex. Ștefănescu, Tudorel Urian, Vasile Spiridon. Scriitorii Nicolae Prelipceanu, Liviu Ioan Stoiciu, Domnița Ștefănescu, Irina Horea, Elena Bulai, Teodora Stanciu, Doina Popa, Luiza Șora, sunt invitații speciali, alături de generalul (cu patru stele) Vasile Apostol, de sculptorul Vlad Ciobanu și de Aspasia Baciu (executoarea testamentară a doamnei Alice Vera Călinescu).

              La activitățile cuprinse în cadrul acestei ediții jubiliare a ”Zilelor Culturii Călinesciene” vor fi prezenți și scriitorii băcăuani Dumitru Brăneanu (președintele Filialei Bacău a Uniunii Scriitorilor din România), Vasile Spiridon, Petre Isachi, Dan Sandu, Alexandru Dumitru, Dan Perșa, Vasile George Puiu, Cristina Ștefan și editorul Ionel Rusei. Oneștiul este reprezentat la acest jubileu de către Nicolae Gnatiuc (primarul municipiului), de poetul și omul de cultură Constantin Th. Ciobanu, de Ionuț Tenie (directorul Bibliotecii Municipale ”Radu Rosetti” ), de profesorii Gabriel Fornica Livada, Emilia Boghiu, Aristotel Pilipăuțeanu, Marioara Brescan, Mariana Bereczki, Aliana Ifrim, Dana Sticlaru, Bogdan Romandaș, Maria Zaharia, Florica Veleșcu, Gheorghe Vidrașcu precum și de Luminița Pătrățeanu și mai mulți membri ai Rotary Club din localitate.

              Cea de-a 50 –a ediție a manifestării ”Zilele Culturii Călinesciene” debutează azi la ora 10 cu o întâlnire la Galeriile Fundației Naționale ”George Călinescu” (unde vor fi prezentate mai multe repere publicistice, cu referiri la revistele de cultură care apar în țară). Deschiderea festivă are loc de la ora 17.30 la Biblioteca Municipală ”Radu Rosetti”, unde se va desfășura și o dezbatere pe tema ”Colocviile Călinescu – o școală a spiritului critic” (aceasta fiind moderată de către Nicolae Manolescu, Alex. Ștefănescu și Mihai Șora). Tot cu prilejul deschiderii festive vor fi acordate Premiile ”Zilelor Culturii Călinesciene” și va fi prezentat un concert simfonic susținut în cadrul Turneului național 100 x Enescu.

              Sâmbătă 29 septembrie, de la ora 10 biblioteca oneșteană va găzdui un colocviu de literatură contemporană (tema acestuia fiind ”Confuzia de valori în spațiul virtual”), un moment muzical prezentat de Sherban Lupu (la vioară) și Teodora Țepeș (la pian) și recitalul ”Poetul în cetate” .

              Recomandările jandarmilor montani

                Activitatea jandarmilor va consta în informarea turiştilor cu privire la principalele aspecte de interes referitoare la prevenirea şi combaterea faptelor antisociale, modul de deplasare pe traseele montane, respectarea indicaţiilor pe aceste trasee şi solicitarea sprijinului în cazul unor situaţii de urgenţă.

                Jandarmii montani acţionează zilnic în staţiunea Slănic Moldova din judeţul Bacău pentru menţinerea unui climat de linişte, prevenirea şi combaterea infracţiunilor, precum şi pentru salvarea şi evacuarea turiştilor aflaţi în dificultate.

                În scopul evitării unor evenimente nedorite şi pentru creşterea gradului de siguranţă pe munte, jandarmii montani sfătuiesc turiştii să aibă în vedere următoarele recomandări:

                1.Înainte de a urca pe munte, informaţi-vă temeinic în legătură cu itinerariul propus (dacă este accesibil, marcat sau dacă prezintă porţiuni periculoase), prognoza meteo și condiţiile climatice locale.

                2.Plecaţi pe munte doar cu echipament adecvat anotimpului. Nu trebuie să vă lipsească lanterna, sacul de dormit, trusa de prim ajutor, busola/GPS-ul, mijloace de aprins focul, telefonul mobil.

                3.Nu riscaţi să plecaţi singuri la drum şi alegeţi traseele în funcţie de pregătirea fizică, tehnică şi psihică a celui mai slab pregătit din grup.

                4.Nu hrăniţi animalele sălbatice.

                5.Nu deterioraţi amenajările turistice, marcajele sau indicatoarele.

                6.Folosiţi numai traseele marcate. Urmăriţi marcajele de pe traseu.

                7.Nu vă abateţi de la traseu şi evitaţi scurtăturile.

                8.În cazul apariţiei dificultăţilor pe traseu sau al înrăutăţirii vremii, retrageţi-vă la cea mai apropiată cabană. Pe vreme rea (ceaţă, ger, viscol), deplasaţi-vă în grup compact şi, din nici un motiv, nu rămâneţi în urma grupului.

                9.Nu consumaţi băuturi alcoolice deoarece acestea diminuează capacitatea de efort.

                10.În cazul apariţiei unei situaţii de dificultate sau de risc la adresa integrităţii, sănătăţii sau a vieţii puteţi solicita ajutorul Jandarmeriei Montane prin intermediul numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112, specificând, pe cât posibil, următoarele:
                – datele de identificare ale persoanei care anunţă;
                – ce s-a întâmplat;
                – câte persoane au nevoie de ajutor;
                – unde sunt persoanele aflate în dificultate;
                – când s-a produs accidentul.
                ***
                Structurile montane ale Jandarmeriei Române sunt specializate, pregătite şi dotate în vederea exercitării atribuţiilor privind misiunile de menţinere a ordinii publice în zonele montane şi pe traseele turistice; aceste structuri participă la prevenirea şi combaterea încălcărilor prevederilor normelor legale, căutarea şi salvarea persoanelor care se află în pericol.
                Jandarmii montani pot fi solicitaţi să intervină în situaţii de urgenţă la numărul 112 !

                Senatorul PSD Miron Smarandache solicită situaţia despăgubirilor acordate foştilor deţinuţi politici

                Senatorul PSD Bacău, Miron Smarandache, a atras atenţia în cadrul unei interpelări parlamentare asupra cheltuielilor considerabile ale statului cu despăgubirile acordate foştilor deţinuţi politici.

                Conform documentului oficial adresat ministrului Justiţiei, Tudorel Toader, parlamentarul băcăuan a solicitat o situaţie a cazurilor de foşti deţinuţi politici despăgubiţi, precum şi situaţia proceselor aflate în desfăşurare.

                „Fiica unui fost deţinut politic a dat statul român în judecată pentru anii petrecuţi de tatăl său în închisorile comuniste şi a cerut daune morale de peste 13,6 miliarde de euro! Este doar unul dintre dosarele care au fost în ultimii ani în judecată în România”, a exemplificat Smarandache.

                În cadrul interpelării, senatorul social democrat i-a cerut ministrului Justiţiei să-i răspundă următoarelor întrebări: „1. Are Ministerul Justiţiei şi/sau Ministerul Public o evidenţă a acestor cazuri la nivel naţional, precum şi în judeţul Bacău, şi care este aceasta?; 2. Care este valoarea totală a despăgubirilor cerute până în prezent în instanţe de către foştii deţinuţi politici şi urmaşii lor?”

                „Majoritatea acestor petenţi au solicitat statului român despăgubiri, conform Legii nr. 221/ 2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989. Din informaţiile vehiculate în mass media, rezultă că pe rolul instanţelor din România există zeci, dacă nu sute de astfel de cazuri, astfel încât constituie o situaţie problematică pentru statul român”, a conchis Miron Smarandache.

                Biroul de Presă al Senatorului PSD Bacău Miron Smarandache

                Liberalul Mircea Fechet și-a anunțat demisia din Biroul Politic pe Facebook

                  Mircea Fechet a anunțat, într-o postare pe Facebook, că demisioneaza din Biroul Politic al organizației municipale Bacău a PNL.

                  „Această decizie, luată după o lungă perioadă de reflectie, va fi sper un semnal de alarmă pentru colegii mei care astăzi au în mână frâiele partidului”, a scris el în postarea de pe rețeaua de socializare.

                  „De când am pierdut competiția pentru funcția de Președinte al municipalei, am constatat din păcate că întreaga „activitate” a organizației este aceea de a vâna tot felul de inamici închipuiți din interiorul partidului, veritabili «dușmani de clasă» și nicidecum proiectul în baza căruia președintele a primit mandatul: acțiuni politice concrete, opoziție serioasă la dezastrul actualei administrații, mărirea organizației prin înscrierea de noi membri în partid, etc.

                  Din păcate astfel de scandaluri, deși sporesc notorietatea astăzi inexistentă a unora, nu fac altceva decât să șubrezească partidul, fapt care-i bucură cu siguranță pe inamicii noștri politici.

                  Îi asigur pe toți liberalii că dincolo de această demisie, voi rămâne același coleg muncitor și disciplinat, așa cum am făcut-o în ultimii 16 ani!”,a mai scris el.

                  Mircea Fechet a anunțat că nu intenționează să demisioneze din Consiliul local.

                  Servicii medicale în clinici universitare din UE decontate de Casa de Sănătate Bacău

                    De când am intrat și noi în Uniunea Europeană, ni s-au deschis granițele și pentru a beneficia de servicii medicale în afara țării. Numai în ultimii trei ani, 20 de băcăuani s-au tratat gratuit în străinătate, iar costurile au fost decontate de Casa de Sănătate. Cum se poate apela la aceste servicii, cine poate beneficia de aceste tratamente și în ce condiții?

                    Formularul care stă la baza decontărilor serviciilor medicale în spitalele sau clinicile din spațiul european este E 112 (sau S2). Acesta oferă persoanei asigurate într-un stat UE sau din Spațiul Economic European, inclusiv în Confederația Elvețiană, posibilitatea de a face dovada dreptului la un tratament medical planificat (sau programat) într-o altă țară decât cea în care locuiește.

                    Atunci când o persoană se deplasează într-o altă țară pentru a beneficia de un tratament medical, costurile acestuia vor fi acoperite exclusiv de instituția de asigurări de sănătate de care aceasta aparține (în speță, Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Bacău), cu o singură condiție însă: să fie solicitat în prealabil acordul acesteia (printr-o autorizare prealabilă).

                    Acest acord nu se poate refuza în situația în care, deși tratamentul solicitat poate fi asigurat în țara solicitantului, acesta nu este disponibil în termenul necesar, raportat la starea de sănătate a solicitantului la momentul respectiv. „Cu alte cuvinte, aceste tratamente în străinătate se aprobă doar atunci când ele nu pot fi acordate în timp util în țară pentru salvarea pacientului. Foarte important este ca tratamentul solicitat să se regăsească printre serviciile medicale din pachetul de bază acordate asiguraților din România”, a explicat Marius Savin, președinte-director general al Casei Județene a Asigurărilor de Sănătate Bacău.

                    Procedura emiterii formularului E 112/S2

                    În vederea obținerii formularului E 112/S2, persoana interesată depune o cerere la CJAS Bacău în evidența căreia aceasta este înregistrată ca persoană asigurată. Cererea va fi însoțită de următoarele documente:

                    * copie de pe actul de identitate sau de pe certificatul de naștere, după caz;
                    * dosarul medical, care va conține, pe lângă înscrisuri medicale, raportul medical din care să rezulte diagnosticul, precum și recomandarea medicală pentru efectuarea tratamentului;
                    * confirmare scrisă din partea unității sanitare din statul membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European /Confederația Elvețiană în care se intenționează efectuarea serviciului medical, cu privire la disponibilitatea acesteia de a acorda respectivul serviciu medical, în baza formularului E 112/S2, în perioada indicată de persoana solicitantă, pe baza recomandării medicului curant care întocmește raportul medical.

                    Din raportul medical trebuie să rezulte că serviciul medical solicitat face parte din pachetul de servicii de bază de care beneficiază asigurații în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România, precum și faptul că acesta nu poate fi efectuat într-un interval de timp rezonabil în niciuna dintre unităţile sanitare din România, luând în considerare starea curentă de sănătate a persoanei solicitante și evoluția probabilă a bolii. Toate documentele medicale, precum și raportul medical trebuie să fie datate, semnate și ștampilate.

                    Formularul E 112/S2 se eliberează înainte de plecarea persoanei beneficiare. Acesta trebuie prezentat la instituția competentă de asigurări de sănătate din țara în care va beneficia de tratament medical planificat. Tratamentul va fi acordat în aceleași condiții de îngrijire și plată în care este acordat și cetățenilor țării respective. Acest lucru ar putea să însemne și achitarea unei părți din costuri, în funcție de legislația națională a statului respectiv.

                    CJAS Bacău a eliberat trei formulare E112 în 2016, alte opt în 2017 și nouă formulare E 112 în primele 8 luni ale acestui an. Beneficiarii acestor formulare au fost copii cu vârste cuprinse între 2 și 18 ani; un singur formular a fost aprobat pentru o pacientă în vârstă de 37 ani. Formularele respective au fost acceptate, în special, de clinici din Germania și Italia. Toate serviciile medicale primite de pacienți pe perioada valabilității formularului E 112 sunt decontate integral de CJAS Bacău.

                    Marius Savin

                    „Atenție, însă! Casa de Asigurări de Sănătate din România NU decontează servicii medicale precum stabilirea diagnosticelor, analize, investigaţii solicitate de medicul care a preluat cazul în străinătate și nici transportul pacienţilor şi al însoţitorilor (valabil şi în cazul copiilor) sau şederea în spital a însoţitorilor.”
                    Marius Savin, președinte-director general al Casei Județene a Asigurărilor de Sănătate Bacău

                    Benchea Joca, un veteran de bronz

                    Uneori, mai mult înseamnă mai bine. În primele luni ale anului, la Belgrad, Martin Benchea Joca rata de două bronzul la Balcaniada Indoor rezervată veteranilor din atletism. La 1500 m și la 3000. În ambele situații, la mustață, dovadă locul 4 ocupat la competiția de sală găzduită de capitala Serbiei. Ce nu a reușit atunci la 1500 și la 3000 de metri, veteranul atletismului băcăuan a reușit la 5000 metri și la semi-maraton. Tot la Balcaniada Masters, dar la cea în aer liber, derulată la finalul săptămânii trecute la Celje, în Slovenia.

                    Aici, Benchea Joca a urcat, în sfârșit, pe podiumul categoriei de vârstă +60 de ani. Cucerind bronzul și la 5000 m, cu timpul de 23:21.60, și la semi-maraton, unde a înregistrat un rezultat de 1.44.37, „al doilea timp al meu în această probă, după un 1.42.00 realizat acum doi ani, la București”, așa cum ține să precizeze sportivul de 64 de ani legitimat la CSM Bacău. „Cele două probe din Slovenia m-au solicitat foarte mult, dovadă că am slăbit un kilogram si jumătate.

                    A fost și destul de frig, am avut parte și de un drum istovitor din România până în Slovenia- o zi și jumătate de mers cu autocarul fără oprire- dar, la final am fost foarte bucuros. Pentru mine, aceste două medalii de bronz la Balcaniada Masters sunt realizarea unui vis”, a declarat Martin Benchea, care, din 2019, va schimba categoria de vârstă. Și, posibil, va da bronzul pe medalii dintr-un aliaj mai prețios: „În februarie împlinesc 65 de ani și nu voi mai alerga la +60, ci la +65 ani. Teoretic, asta ar trebui sa mă avantajaeze deoarece aș avea parte de adversari ceva mai facili”. Și din acest punct de vedere, mai mult ar echivala cu mai bine.

                    Aur pentru Simona Sladaru

                    Balcaniada Masters de la Celje a fost prilej de bucurie și pentru o altă reprezentantă a atletismului băcăuan. Astfel, Simona Sladaru s-a încununat campioană balcanică la +35 de ani la aceleași probe la care a urcat pe podium si Martin Bechea Joca: 5000 metri si semi-maraton. La 5000 m, Sladaru a înregistrat timpul de 20:52.23, iar la semi-maraton, 1:35.25, 95.

                    Bună-i viteza melcului!

                    Din nou despre descentralizare. Sau, dacă doriți, Marea Descentralizare. De data aceasta, în slow-motion. Ceea ce-i de bine. Propusă încă de acum vreo cinci ani, strategia de descentralizare a administrației publice a fost blocată mai întâi de Curtea Constituțională, apoi repusă pe tapet de Sorin Grindeanu, în perioada în care acesta oficia ca prim-ministru.

                    Pe tapet, dar nu pe hârtie, negru pe alb, sub forma unor norme metodologice clare. În vară, lucrurile păreau să se pună din nou în mișcare. Și încă pe repede înainte. Deschizător de pârtie: sportul. Foarte probabil, și ca răspuns al MTS la greva angajaților săi. „Până în iarnă, se face”, era cuvântul de ordine. Și, totodată, marele „bau-bau”. Pentru că dacă la „Când se face?” se profila, în sfârșit, un răspuns, la „Cum se face?” aveam, ca și până atunci, ceață totală.

                    Se comasează cluburile ministeriale cu cele ale municipalității? Se pare că vor rămâne de sine stătătoare, dar vor trece sub tutela Consiliilor Județene. Nu, nu, vor dispărea ca entități! Și da, vor trece la CJ-uri, dar în cadrul unor direcții nou înființate. Ba nu, vor…Evident, variantele de răspuns și de ieșire din ceață nu se opreau aici. S-a oprit, în schimb, accelerarea procesului.

                    Așa cum s-a pornit. Pe nepusă masă. Adică „nu se mai face până în iarnă”. Logic, nici nu ar fi fost timp. Totuși, „bau-baul” rămâne. În special pentru oamenii de sport, care știu că preluarea unui club sportiv poate fi o povară financiară de care UAT-urile s-ar dispensa cu mare bucurie. Dovadă că, deși neoficială, reacția municipalității oneștene la posibilitatea preluării unei grupări de mare tradiție precum CSM Onești- asta ca să luam un exemplu din zonă- a fost fără echivoc:

                    „Păi, mai degrabă desființăm clubul”. Și dacă asta s-ar putea întâmpla cu un club precum cel în care a crescut Nadia Comăneci, ce soartă ar putea avea cele cu nume mai puțin sonore? Deocamdată, așa cum aminteam și la început, totul este în slow motion. Și, poate că pentru prima oară ne bucurăm că, în România, unele lucruri avansează cu viteza melcului.

                    Victorii pentru CSM Bacău și Viitorul Curița

                    După disputarea etapei a cincea, CSM Bacău este singura echipă cu maximum de puncte din campionatul Ligii a IV-a. Lidera Seriei de Bacău a câștigat, sâmbătă, derby-ul citadin cu FC Dinamo și s-a distanțat la cinci puncte de Atletico Junior, blocată acasă de Voința Gârleni. Principalul artizan al victoriei realizate de CSM Bacău a fost Norbert Antal, autorul unei „triple”, contra lui FC Dinamo, cel de-al patrulea marcator al echipei antrenate de Gică Penoff fiind Istrate. „Până acum, băieții au un parcurs OK. Speram să continuăm pe acest drum deoarece campionatul este lung, iar schimbarea de sistem te tine în priză”, a declarat antrenorul „CSMeilor”, Gică Penoff.

                    În Seria Valea Trotușului, pe primul loc se află, în continuare, Viitorul Curița. Numai că echipa antrenată de Adi Gheorghiu a arătat, o dată în plus, că nu se simte în largul său în deplasare. Astfel, după ce au fost ținuți în șah în urmă cu trei runde, la Măgura Cașin (scor 2-2), duminică, oneștenii au fost cât pe ce să se împiedice din nou, de data aceasta la Moinești, acolo unde s-au impus la limită, cu 1-0, grație reușitei semnate de Ionuț Furtună (foto).

                    După ce a contribuit decisiv la marșul către Liga a III-a a campioanei județene de anul trecut, ACS Gauss, Furtună speră să pună umărul, alături de Doboș și Compania, și la o promovare istorică și pentru Viitorul Curița. „Important este că am luat toate cele trei puncte la Moinești”, a declarat Furtună. „În Seria noastră întâlnim echipe foarte motivate si, din păcate, nu întotdeauna avem parte de terenuri de cea mai bună calitate. Noi sperăm însă să trecem peste toate obstacolele și să ne atingem obiectivul”, a punctat antrenorul Curiței, Adi Gheorghiu.

                    Seria Bacău

                    Rezultate: FC Dinamo Bacău- CSM Bacău 1-4, Lumina Itești- Biruința Letea-Veche 0-4, AS Filipești- Viitorul Nicolae Bălcescu 9-2, Atletico Junior Bacău- Voința Gârleni 1-1, Siretul Bacău- Zorile Faraoani 2-4, AS Negri- Aripile Cleja 3-0.
                    Clasament:1) CSM Bacău 15p., 2-3) Atletico Junior Bacău și AS Negri, ambele câte 10p.

                    Etapa viitoare (29-30 septembrie): Siretul Bacău- Biruința Letea-Veche, Viitorul Nicolae Bălcescu- Aripile Cleja, CSM Bacău- AS Negri, Voința Gârleni- AS Filipești, Zorile Faraoani- Atletico Junior Bacău, FC Dinamo Bacău- Lumina Itești.
                    Seria Valea Trotușului

                    Rezultate: Gloria Zemeș- Vulturul Măgirești 2-0, AS Bârsănești- Viitorul Urechești 4-2, Viitorul Berești Tazlău- Fl. Roșie Sascut 4-0, CSM Moinești- Viitorul Curița 0-1, CS Dofteana- UZU Dărmănești 1-2, AS Măgura Cașin- Voința Oituz 0-2.

                    Clasament: 1) Viitorul Curița 13p., 2) Voința Oituz 12p., 3-5) AS Bârsănești, Vulturul Măgirești și CS Dofteana- toate cu câte 9p.
                    Etapa viitoare (29-30 septembrie): Viitorul Urechești- Gloria Zemeș, Fl. Roșie Sascut- AS Bârsănești, Viitorul Curița- Viitorul Berești Tazlău, UZU Dărmănești- CSM Moinești, Voința Oituz- CS Dofteana, AS Măgura Cașin- Vulturul Măgirești.

                    Cartea rămâne o formă de depozitare a culturii

                      La începutul anilor ’90, s-a declanşat o furie a publicării de noi cărţi. Se tipărea orice dacă aveai bani. Concomitent, au luat fiinţă noi edituri, tipografii, pentru a satisface nevoia creatorilor de a-şi vedea cartea tipărită. Din păcate, au fost editate, tipărite cărţi de o valoare îndoielnică, fără avizul unor specialişti (secretar literar, consilier editorial, consilier ştiinţific, profesor de limba română etc.), fapt ce a adus deservicii editorului, autorului, dar mai ales cititorului. În ultimii ani, s-a mai făcut „curăţenie”, au crescut exigenţele editorilor, astfel piaţa, librăriile şi bibliotecile nu mai depozitează maculatură, ci cărţi de valoare literară sau ştiinţifică.
                      Pentru a sonda opinia editorilor băcăuani privind fenomenul, problemele, dar şi, eventual, avansarea unor sugestii sau propuneri, am adresat trei întrebări, celor mai importanţi editori din Bacău. (Gh. Bălţătescu)

                      1. Care este specificul editurii şi regimul editării/publicării cărţilor. Cum se face selecţia, în funcţie de cererea pieţei, de numele autorului, de specia literară? Care din criteriile impuse v-au adus beneficii şi succes? 2. Care este relaţia editor-autor? A cui este responsabilitatea publicării? Cine răspunde de calitate? 3. Cum sprijină instituţiile statului actul editorial? Ce credeţi că ar trebui să facă pentru a stimula/sprijini editurile mici? Distribuţia este, în ultimii ani, o mare problemă. Care sunt cauzele?

                      Ioan Dănilă, consilier editorial, Editura EGAL

                      1. Aş spune că Editura „Egal” are un profil caleidoscopic. Dovadă e chiar numele ei, care am dorit să însemne nu o autoritate exterioară, impusă, ci una interioară, asumată deopotrivă de autor şi de editor, parteneri egali ai aceleiaşi aventuri culturale. Nu am avut avantajul vreunui studiu de piaţă ori al unei directive de la centru (Ministerul Culturii, cum era pe atunci), ci am răspuns pur şi simplu solicitărilor venite dinspre autori. Au fost şi situaţii în care am impulsionat un anumit autor să pregătească manuscrisul/manuscrisele, mizând pe autoritatea acestuia şi a tematicii alese. După câteva apariţii, aproape involuntar am abordat cu predilecţie tematica didactică. Un prim semn încurajator l-am primit odată cu preluarea, de la Editura Didactică şi Pedagogică–R.A., a Preabecedarului (primul manual românesc adresat preşcolarilor), de Ioan Surdu şi Ioan Dănilă. Beneficia de avizul Ministerului, obţinut în urma unei dezbateri naţionale, în 1993. De aici au pornit colecţiile „Cărţile şcolii” (cu deja cunoscutele culegeri de matematică semnate de Coca Dimidof şi Dumitru Săvulescu), „Studium”, alături de „Prima verba”, „Universum Bacoviensis”, „Recuperatio” ş.a. Sub egida Editurii „Egal” au apărut/apar şi publicaţii ca „Iniţial”, „Ecouri podurene”, „Biserica şi viaţa” etc., cărora li se asigură consultanţă şi o foarte atentă corectură.

                      2. Persistă confuzia între editură şi tipografie, alimentată de practica multiplicării (inclusiv la xerox) a oricărui manuscris. Editurii îi revin obligaţiile unei adevărate instituţii şi nu ale unui centru de prestări servicii. O editură care se respectă nu va accepta manuscrise redactate neglijent (am refuzat un text scris fără semne diacritice, ca apoi să-l vedem tipărit la o editură cvasinecunoscută), cu pasaje preluate de pe internet (există un program antiplagiat, pe care-l poate utiliza orice editor) ori cu greşeli de ortografie şi punctuaţie. Ar trebui reinventată meseria de corector sau pe cea de redactor de carte (care preia atribuţiile de consilier editorial şi de corector). E inadmisibil ca o instituţie publică (primărie, consiliu judeţean) să sponsorizeze o carte al cărei manuscris nu are avizul unui specialist în domeniu şi nu a trecut pe sub ochiul unui profesor de limba română. Deseori astfel de lucrări sunt prefaţate/postfaţate de nume importante, iar în interior abundă greşelile de limbă ori de natură ştiinţifică.

                      3. Chiar şi în condiţiile concurenţei cu internetul, tiparul continuă să se bucure de autoritate. Impactul literei imprimate pe hârtie este unul real şi de durată. Cartea rămâne o formă de depozitare a culturii într-un cadru credibil şi formativ. Nu avem dreptul să o compromitem prin aplicaţii mercantile ori prin jumătăţi de măsură. Statul ar putea găsi calea de a acorda editurilor (socotite ca microîntreprinderi), într-un fel dictat de specificul instituţiilor de cultură, un sprijin financiar pentru a-şi angaja un corector (maxima urgenţă) şi a plăti onorariul unui consultant ştiinţific. Ar dispărea diletantismul şi ar câştiga valoarea. Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, prin serviciul care se ocupă de edituri, împreună cu Biblioteca Naţională a României, ar trebui să impună consemnarea, pe pagina cu CIP-ul, numele celor care au asigurat corectura (inclusiv autorul/autorii) şi revizia ştiinţifică. Cât despre reţeaua de distribuţie, aceasta a devenit o himeră: în absenţa librăriilor (cele care sunt ţin la comisioane descurajante), cărţile riscă să zacă la autor sau la editură. Noroc că tirajele sunt mici ori foarte mici.

                      Ionel Rusei, manager, Editura BABEL

                      1. Editura BABEL a fost înființată de jurnalistul băcăuan Cristian Grosu, care nu a publicat decât 3 sau 4 cărți (nu mai rețin exact, oricum foarte puține). După plecarea sa la București am preluat editura cu scopul declarat de a promova autorii din Bacău, cărțile de istorie și memorialistică despre lupta anticomunistă și cărțile naturiste despre sănătate. Ulterior, acționând în cadrul Asociației Pro Basarabia și Bucovina – filiala Bacău, am adăugat lucrări dedicate istoriei zbuciumate a teritoriilor românești desprinse din trupul patriei. Multe din aceste titluri le-am produs împreună cu Editura Vicovia (condusă de domnul Viorel Cucu) și tot împreună le-am distribuit atât în țară cât și în Basarabia și Bucovina.

                      În medie, edităm circa 10-20 de cărți pe an, majoritatea circumscrise domeniilor pe care le-am amintit la început.
                      La început am tipărit și lucrări proaste, din rațiuni strict comerciale (aveam nevoie de bani pentru a putea să ne finanțăm cărțile din tematica dorită) dar trebuie să recunoaștem că așa am căpătat experiență editorială…
                      O întâmplare fericită a făcut ca, la începutul activității tipografice, să am norocul (mare noroc!) ca Domnul Constantin Călin să vină cu prima sa carte pentru tipar la editura noastră. Era vorba despre DOSARUL BACOVIA, volumul I. Formal, editura la care a scos prima carte (și următoarele trei) nu era a mea (se numea Agora) dar eu am avut privilegiul de a mă ocupa de tot, inclusiv partea editorială. Pentru un începător este un mare noroc să ai asemenea autor, care întrunește toate calitățile necesare unui adevărat maestru. Am profitat de colaborarea cu dumnealui pentru a învăța foarte multe lucruri. Domnul Călin avea la vremea aceea în spate o mare experiență de redactor (la revista Ateneu și apoi la Deșteptarea – suplimentul Sinteze). În plus, era tipul profesorului dornic de a împărtăși învățăcelului, cu bucurie, toate cunoștințele sale. Pe de altă parte, ca autor, Domnul Călin este tipul clasic al perfecționistului. Am putut admira atât rigoarea științifică a textului cât și frumusețea frazei. Primul volum avea subtitlul Eseuri despre om și operă, și am avut plăcerea de a descoperi un scriitor în puterea cuvântului; departe de a fi doar istorie literară, volumul este pe alocuri o carte de aventuri al cărei personaj principal, George Bacovia, este urmărit în Bacău și București (ambele reconstruite în cele mai mici detalii, de unde și aspectul de operă cinematografică). Tehnoredactarea cărții a fost făcută la editura noastră, de soția mea, care era unul din cei 7-8 angajați ai firmei de la vremea respectivă, și am putut admira tenacitatea cu care Domnul Constantin Călin finisa și cel mai mic detaliu științific, dar și aspectul vizual al paginii de carte (motiv de numeroase reveniri asupra unei propoziții sau asupra unui singur cuvânt). Pe scurt, am învățat enorm de la dumnealui.

                      Ulterior am publicat literatura de detenție, de fapt memoriile celor care au luptat împotriva comunismului, eroi despre care nu se știa mai nimic: Petre C. Baciu (Răstigniri ascunse), Dan Lucinescu (Jertfa, Lupta), Gheorghe Jijie (trei monografii ale unor personalități interbelice, anticomuniști), Constantin Mihai (Figuri simbolice ale elitei mărturisitoare, și Nevoia de modele. Chipuri ale elitei), Gică Manole (Apocalipsa după Stalin), Mihai Stere Derdena (Mărturisirea unui neînvins), Vladimir Dumitrescu (Mărturisirile unui ,,criminal politic”), Virgil Maxim (Imn pentru crucea purtată), Grigore Alexandrescu (Lichidarea burgheziei române), Paul Goma (Săptămâna roșie) și multe altele. Aici e momentul să remarc și colaborarea cu editorul Viorel Cucu, alături de care am publicat o serie de cărți despre problematica Basarabiei, semnate de acad. Gheorghe Buzatu (Paradigme ale tragediei Basarabiei), Ion Lupu (Înstrăinata noastră Basarabie), I. Seniuc și Gh. Moruzea (Memoriile refugiului din Basarabia), acad. Nicolae Dabija (Prutul are două maluri, dar și Manifest de unire), Ion Nuță (Limbă și cultură românească în Basarabia), precum și cărțile semnate de Andrei Vartic. Nici unul din aceste titluri nu a reprezentat un success financiar dar au contribuit la poziționarea noastră onorabilă între editurile din țară.

                      2. Răspunsul la această întrebare depinde exclusiv de personalitatea editorului, de imaginea pe care dorește să și-o construiască. Evident că răspunsul nu poate fi tranșant, pentru că activitatea fiecăruia este supusă unei dinamici mai mult sau mai puțin vizibilă. În ceea ce mă privește am sărit repede de la nivelul „editez orice, ban să iasă” la stadiul în care ți-e rușine să publici o carte care nu merită să stea alături de celelalte opere din portofoliu, și aici mă refer la George Bacovia, Constantin Călin, Nicolae Georgescu (căruia i-am editat Boala și moartea lui Eminescu), acad. Gheorghe Buzatu, Ioan Mitrea, Andrei Vartic, Viorel Savin, Mihail Eminescu, Dumitru Zaharia, ca să amintesc doar câteva nume mari. De calitatea cărții răspunde exclusiv editorul. El trebuie să „filtreze” autorii pe care-i publică, să se asigure că autorul nu este un “veleitar”, să asigure calitatea tehnoredactării în respect pentru limba română, să se îngrijească de aspectul estetic al paginii etc. Iar după ce cartea a fost publicată să facă tot ce trebuie ca să fie cât mai “vizibilă”, să determine semnalizarea sa în mas-media, să nu fie înghițită în oceanul de maculatură care se publică. Evident că toate aceste sarcini înseamnă colaboratori pe măsură, eforturi financiare, experiență, dar mai presus de toate pasiune, plăcerea lucrului bine făcut. În acest punct nu pot să trec cu vederea unele realizări de excepție ale unor băcăuani (chiar dacă nu sunt eu cel care merită laudele, rămânând doar cu invidia editorului…) care au ales alte edituri pentru a publica lucrări deosebite, și dintre care se detașează “George Enescu. În constelația muzicii universale” (de Vasile Doroș) “Impresionismul – fascinaţie și culoare” (Vasile Doroș, Claudiu Doroș), ambele purtând semnătura grafică a lui Viorel Cojan și superbul volum de Rubaiate al lui Omar Khayam în traducerea lui Ghiorghi Iorga.

                      3. TVA-ul de 5 la sută este un ajutor pentru editori și tipografi. Dar numai la asta se rezumă sprijinul statului. Și nu cred că ar mai fi nevoie de alte facilități fiscale. Ceea ce ne lipsește este implicarea statului, a autorităților locale în educarea/stimularea cititului în rândul tinerilor ca element definitoriu în dezvoltarea culturală. Iar pentru aceasta nu e nevoie de bani (care, oricum, nu acoperă nevoile materiale ale populației) ci de măsuri organizatorice (dar asta implică inteligență, viziune și responsabilitate din partea funcționarilor de la toate nivelurile de decizie). Acesta este și motivul pentru care am inițiat unirea editorilor din Bacău într-o Asociație, care-și propune ca principal obiectiv promovarea cărților autorilor băcăuani, lărgirea masei de cititori (cu deosebire din rândul tineretului), acțiuni pentru mai buna cunoaștere a istoriei locale și a personalităților care au contribuit la dezvoltarea Bacăului, Asociație care invită pe această cale scriitorii, iubitorii de cultură și autoritățile locale la un dialog sincer și permanent pentru cunoașterea trecutului, valorificarea prezentului și edificarea în Bacău a unui spațiu cultural în care viitoarele generații să se dezvolte pe coordonatele unui patriotism local care nu va fi niciodată desuet. Pe de o parte, încercăm să aducem în fața publicului băcăuan lucrări și personalități valoroase (unele pe nedrept neglijate), iar pe de altă parte să convingem autoritățile locale că promovarea acestor valori culturale înseamnă creșterea gradului de atractivitate a Bacăului stimulând turismul și, agregat, dezvoltând economia municipiului și județului, cu corolarul său firesc creșterea nivelului de trai al populației. Este o strategie simplă, veche, ce nu necesită fonduri ci doar inteligență, viziune și responsabilitate…

                      Viorel Medvechi, director general, Editura Rovimed Publishers

                      1. Editura Rovimed Publishers este o firmă privată înființată în 2001, cu un profil editorial axat pe carte școlară și universitară. De asemenea, există și numeroase lucrări realizate cu licențe de la prestigioase edituri din străinătate, acestă tendință fiind în creștere. Totodată, ne-am propus să încurajăm autorii români, selectați cu grijă din rândul unor personalități consacrate ale învățământului, științei și culturii naționale. Începând cu 2006 editura Rovimed Publishers dispune de propria tipografie digitală. Tipografia a fost creată ca o necesitate pe piața bacăuană de publicistică și servicii de tipografie digitală oferind clienților posibilitatea de a-și tipări metarialele rapid și avantajos.
                      Profilul editorial al editurii Rovimed Publishers este axat pe cartea școlară, atât pentru învățământul preuniversitar cât și cel universitar. Cu această idee am pornit de la început, înțelegând că există o piață de peste 200.000 de cadre didactice și câteva milioane de elevi, cărora ne putem adresa și oferi serviciile. Astfel că la început, din contra, nu am acceptat orice publicație, ci numai cele din domeniul vizat. Ulterior am diversificat activitatea editorială, înțelegând că la urma urmei, orice act cultural face parte dintr-un proces de învățământ, poate nu instituționalizat, dar cu siguranță putem vorbi de un act educațional personal sau personalizat.

                      Aşa se explică şi numărul mare de titluri editate (peste 1000). Acest lucru spune multe despre relaţia noastră cu autorii şi despre calitatea serviciilor oferite.

                      În schimb, ceea ce am urmărit tot timpul, a fost ca manuscrisele primite în redacție să fie decente din punct de vedere calitativ. Evident că nu toate lucrările apărute sub sigla noastră sunt extrem de elevate, dar nici una nu este într-atât de mediocră încât să ne poată bate cineva obrazul că am publicat-o numai pentru bani, ca să ne aflăm în treabă. Probabil asta este și cheia succesului. Pentru că nu ai ce face cu cărți pe care numai le ții pe raft, scoase în ediție minimă, pentru „sulfetul cuiva”, cum au mulți obiceiul să afirme. Ele trebuie să se vândă. Dacă se vând, prosperi și tu, și autorul, și aduci valoare și în viața cititorului. Astfel, toată lumea este câștigată. De exemplu, una dintre cele mai bune lucrări tipărite la noi, care se vinde extrem de bine în ultimii trei ani este „Metodica şi evaluarea pentru examenele de titularizare şi definitivare în învăţământ.”
                      Mii de exemplare din această carte ajung an de an în mâinile celor care au nevoie de ea, oferindu-ne satisfacții atât nouă, ca editori, cât și autorilor și clienților.

                      2. La ora actuală, trăim într-o societate în care orice decizie ai lua, tot stârnești comentarii și controverse. Cel mai important, mai cu seamă atunci când conduci o afacere, este să iei decizii care să nu îți îngreuneze ție, ca om, conștiința. La fel e și în domeniul editorial. Poți accepta orice spre publicare, cât timp conștiința ta este împăcată cu materialele asupra cărora ți-ai dat acceptul pentru a vedea lumina tiparului. Din acest punct de vedere și relația editor-autor, este una care se supune principiului de mai sus. Rareori se întâmplă să stabilești alt tip de relație decât una strict de afaceri cu autorii, dar de fiecare dată trebuie să îi poți privi în ochi când îi întâlnești, să fii clar în ceea ce vrei de la autori, să nu îți poată reproșa ceva ție, în primul rând ca om, apoi ca prestator de servicii editoriale. Cât despre ceea ce se întâmplă în organigrama editurilor, este exact ceea ce se întâmplă în orice instituție din țară: ar fi nevoie de oameni pe funcțiile respective, dar am învățat în democrație că se poate și fără.

                      3. În prezent avem proiecte comune cu edituri din Belarus, Ucraina, Republica Moldova și Federația Rusă. Cărțile editurii noastre sunt distribuite atât în librării clasice (au mai rămas foarte puține) cât și prin intermediul librăriilor on-line.
                      Instituțiile statului sprijină prea puțin, spre deloc actul editorial. De altfel, nu mi se pare că sprijină în mod real în vreun fel activitățile economice private, ba din contra, mai mult le încurcă uneori prin niște cerințe birocratice stupide. Trebuie să înveți să te adaptezi situației și să mergi mai departe, fără a-ți pierde entuziasmul. Pe lângă asta, sunt atât de obișnuit în a mă ajuta singur, încât nici nu mă pot gândi la vreo sugestie prin care statul m-ar putea sprijini.

                      Alecsandrini la… timpul prezent

                        Toamna se numără bobocii: cei care pășesc către băncile colegiului, începând etapa studiilor liceale, dar și cei care au pornit pe drumul studiilor universitare, în încercarea de a-și construi o carieră. Câțiva dintre absolvenții C.N. „Vasile Alecsandri”, astăzi studenți, spun că alegerea facultății și reușita la examenul de admitere a fost determinată de inspirația pe care au avut-o din partea profesorilor lor, de atmosfera de studiu în care s-au format.

                        De la o vârstă fragedă mi-am dorit să studiez cât mai multe limbi străine. Primii pași i-am făcut la Colegiul Național „Vasile Alecsandri”, deoarece am absolvit specializarea filologie bilingv-engleză. Încă din primul an de liceu am descoperit că îmi doresc să devin profesoară, deoarece îmi plăcea de pe atunci să lucrez alături de copii, fapt ce s-a concretizat cu admiterea mea la Facultatea de Litere a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Am ales specializarea limba și literatura română – limba spaniolă datorită profesorilor care m-au îndrumat și m-au sprijinit în cei patru ani de liceu. Opționalul de limbi europene al domnului profesor de franceză Grințescu Ioan mi-a confirmat pasiunea pe care o am pentru limba spaniolă, iar orele de literatură pe care le-am avut alături de doamna dirigintă Postelnicu Pompilia au alimentat dragostea de lectură. Deoarece am văzut un adevărat model în dascălii mei, mi-aș dori să pot contribui și eu, la rândul meu, în educarea altor generații pentru a le oferi o educație de calitate, de care și eu am beneficiat prin intermediul cadrelor didactice ale Colegiului Național „Vasile Alecsandri.”
                        Ana-Maria Grigore, studentă anul I Facultatea de Litere UAIC Iași

                        Eu am fost elev în acest colegiu din clasa a V -a. Ştiam că este o şcoala de elită, cu tradiţie. Aici mi-am format un bagaj intelectual şi moral cu care sigur voi face faţă în facultate, în viaţă . Este o şcoală cu reguli clare, pe care elevii le acceptă ușor pentru că li se respectă opiniile . Am ales învăţământ superior economic, finanţe- bănci, pentru că vreau să mă pregătesc într-o carieră solidă şi ascendentă în domeniul finanţelor, care poate evolua atât în domeniul public sau privat. Cu siguranţă voi face şi masterat și nu voi rata orice alte oportunități, care îmi vor întregi pregătirea
                        Andrei Ghelasă, student anul I ASE București

                        Am ales Facultatea de Litere din cadrul Universității Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, datorită pasiunii pentru limbile străine, mai precis urmând să studiez Limba și Literatura Japoneză. Această dragoste pentru lingvistică și literatură a fost nutrită de-a lungul timpului, dar în special pe parcursul anilor de liceu, sub îndrumarea doamnelor profesoare de limba engleză, Gălbează Alis și Mariana Andone, și a domnului profesor de limba franceză, Grințescu Ioan. Sunt de părere că alegerea mea de a urma specializarea Filologie Bilingv-Engleză în momentul admiterii la liceu a fost crucială drumului meu către această facultate.
                        Valentina Bianca Cenușă Turcu, studentă anul I Facultatea de Litere, UBB Cluj

                        Am ales Universitatea din Jönköping nu numai pentru specializarea dorită (Efecte Vizuale), ci şi pentru cadrul internațional extins, aici fiind prezente cele mai multe naționalități din Regatul Suediei datorită flexibilității procesului de admitere. Cât despre educația primită în Colegiul Național „Vasile Alecsandri”, aceasta a contribuit în special la dobândirea competențelor lingvistice necesare pentru succesul de acum (examenul IELTS), dar şi la afirmarea propriilor aptitudini.
                        Ioana Calapod, studentă la Universitatea din Jönköping, Suedia

                        Am ales să urmez domeniul limbi străine în cadrul Facultății de Litere a Universității Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, datorită deschiderii către vest pe care o reprezintă orașul și în consecință, a oportunităților pe care le are de oferit. Decizia am luat-o ca urmare a performanțelor pe care le-am avut la liceu, tocmai pe această latură a limbilor străine, la olimpiada de limba engleză, unde am reușit să mă calific la etapa națională. Profesorii pe care i-am avut la clasă mi-au fost adevărate modele de pasiune și dedicație, așadar nu mi-a luat foarte mult să mă conving că acesta este într-adevăr domeniul în care vreau să activez în viitor.
                        Radu Marian Toderiță, student anul I Facultatea de Litere, UBB Cluj

                        Am considerat că Facultatea de Drept reprezintă o provocare interesantă pentru mine, motiv pentru care am decis să mă pregătesc intens pentru admitere. Am reușit să devin student în anul I la Facultatea de Drept din București și mă pregătesc cu pași repezi să îmi formez o carieră de succes în acest domeniu. Profilul urmat la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” (științe sociale) a reprezentat un avantaj deosebit, deoarece a facilitat pregătirea intensă pentru admiterea la facultatea pentru care am aplicat.
                        Alexandru Patrania, student anul I Facultatea de Drept, București

                        Dat fiind interesul meu pentru științele exacte, am ales să merg la Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca. Toți profesorii mei au avut un important rol în evoluția mea la școală, însă doamna dirigintă Rizan Tatiana (biologie), doamna profesoară Nechifor Anișoara (fizică) și domnul profesor Galeru Radu (chimie) sunt cei care au muncit cel mai mult cu mine și colegii mei în vederea pregătirii examenului de admitere la facultate.
                        Vlad Florin Chelaru, student anul I Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca

                        Urăm succes tuturor absolvenților Colegiului Național „Vasile Alecsandri”, indiferent de facultatea din țară sau din străinătate pe care au ales-o și îi așteptăm mereu în comunitatea alecsandrinilor!

                        Prof. coord: Pompilia Postelnicu

                        Roadele toamnei au umplut piețele

                          La o scurtă vizită în piață, culorile de pe tarabe se joacă cu dioptriile trecătorilor. De mirosuri nici nu mai vorbim, și ne referim aici la mirosul de legume și fructe proaspete. Toamna a umplut piețele cu de toate iar gospodinele, dar și gospodarii au dat iama între tarabe să-și achiziționeze cele necesare de pus pentru la iarnă.

                          Bunătățurile de toamnă nu stau doar pe tarabă, ci și jos pe caldarâm. Acolo, în zona în care pepenii făceau legea astă vară, au mai apărut și vinetele, dar și cartofi, castraveți ori gogonele. Bine, tot pepenii sunt la putere, doar că vorbim de pepenii pentru murat care sunt la 2 lei kilogramul.

                          Pe lângă ei mai sunt și pepeni mari de vară, fie verzi sau galbeni. O precupeață încercă să convingă doi bătrânei să le vândă un pepene galben susținând că sunt mai buni decât în plin sezon. „Dar n-au fost deloc buni astă vară”, vine replica bătrânului care nu are niciun fel de așteptări. Vis-a-vis sunt expuse niște butoaie și niște zdrobitoare de vin. N-au prețul pe ele dar ne amintesc de faptul că suntem în perioda culesului de struguri pentru vin.

                          „De acum urmează să apară strugurii de vin”, spune un comerciant de la tarabă care încearcă să ne vândă struguri de masă. „Dacă vrei, și din ăștia poți face must”, zice omul și dă să-i pună pe cântar. Privim prețul, 2,50 lei, și primim asigurarea că e cel mai bun preț. Așa o fi, deși am văzut struguri de masă și la 2 lei, și la 3 și la 4. În funcție de soi, cică. În rest, ce vrei și ce nu vrei. Doar ciupercile lipsesc. Cică au un regim special.

                          Mai mult decât atât, cică de anul ăsta s-a interzis comercializarea ghebelor pe motiv că seamănă ușor cu alte ciuperci otrăvitoare și nu-și asumă nimeni riscul ăsta. Oricum, încă nu e vremea ghebelor. Cică să mai dea o ploaie. Până una alta, toamna a venit cu bogățiile ei și trebuie să ne bucurăm de ele. Ce înseamnă asta pentru producători și coercianți, aflăm chiar de la ei.

                          Abandonul școlar, dezbătut la Colegiul „H. Coandă”

                            Centrul de Informare „Europe Direct” – Bacău (CIED Bacău), găzduit de Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău și Colegiul „Henri Coandă” Bacău a organizat miercuri, 25 septembrie, dialogul pe teme europene „Abandonul școlar – de la efect la cauză”. Activitatea s-a înscris în planul strategic de comunicare al proiectului „Centrul de Informare Europe Direct – Bacău” (2018-2020), gestionat de Reprezentanța Comisiei Europene în România, fiind derulat de Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, pe baza parteneriatului cu Județul Bacău și Municipiul Bacău și a colaborării strânse cu instituții publice, organizații guvernamentale și nonguvernamentale de la nivel de județ.

                            Seria de activități de comunicare desfășurate de Europe Direct Bacău sub forma unor dialoguri cetățenești între reprezentanți ai autorităților locale și naționale și diferite categorii de publicuri-țintă își propune să promoveze cetățenia participativă, punctând aspecte din viața oricărui cetățean băcăuan care pot fi influențate sau modificate de oportunitățile create la nivel european.

                            Tema propusă pentru acest dialog are ca motivație interesul instituțiilor europene, naționale și locale pentru fenomenul îngrijorător al abandonului școlar care are, pe termen lung, efecte puternic negative asupra dezvoltării sociale și creșterii economice. Odată cu aducerea în discuție a unor efecte particulare resimțite în comunitatea băcăuană și a cauzelor care conduc spre acestea, s-a dorit identificarea unor măsuri viabile care sunt deja luate în instituții sau pot fi aplicate în vederea limitării acestor efecte. Una din soluțiile concrete a fost oferită de echipa de profesori ai Colegiului „Henri Coandă” Bacău care a desfășurat pe parcursul anului școlar 2017 – 2018 proiectul european de mobilitǎți individuale Erasmus+, cu titlul „Strategii didactice moderne pentru combaterea eșecului, abandonului școlar și ameliorarea fenomenului de excludere socială”.
                            „Ameliorarea abandonului școlar, creșterea promovabilității în general și la examene în special, este o preocupare constantă a întregului colectiv de cadre didactice care s-a finalizat cu accesarea fondurilor europene în cadrul proiectului Erasmus+.

                            Ca urmare a dezbaterilor din cadrul activitații de astăzi (marți, 25 septembrie-n.r.), am constatat că toate instituțiile participante la această întalnire au identificat aceleași cauze ale abandonului școlar. Prin proiectul Erasmus+, profesorii și-au propus creșterea gradului de atractivitate a demersului didactic prin aplicarea unor metode moderne updatate intereselor tinerei generații, precum și introducerea unor teme la orele de consiliere prin care să creștem motivația, atât a elevilor cât și a parinților pentru studiu”, a declarat prof. Tatiana Nămoloșanu – director al Colegiului „Henri Coandă” Bacău și coordonator al Proiectului Erasmus+.

                            La dialog au participat în calitate de invitați Daniela Țîțaru – director general DGASPC Bacău, Carmen Fifirig, director DAS Bacău, Carla Popa – președinte APDP, Sanda Bordei – consilier școlar la Colegiul „Henri Coandă” Bacău și Laura Afrențoaie – șef Birou Protecția Copilului din cadrul DAS Bacău, alături de moderatorul dialogului, Nadia Morărașu, coordonator Europe Direct Bacău.

                            „Noaptea Cercetătorilor” la Universitatea „Vasile Alecsandri” Bacău

                              În seara zilei de vineri, 28 septembrie, se vor desfășura, la Universitatea „Vasile Alecsandri”, o serie de activități afiliate evenimentului european „Noaptea Cercetătorilor”, aflat la cea de-a VI-a ediție în Bacău.

                              Anul acesta, evenimentul este dedicat Mari Uniri a României de la 1918.

                              Deschiderea va avea loc la ora 17.00 în Aula „Vasile Alecsandri”, corp D, etaj I. Universitatea băcăuană și partenerii săi, Liga Studențească din Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, SCC Services România SRL și Asociația „Fabricat în Bacău”, propun la această ediție activități variate, care să stimuleze imaginația, să ofere informații utile și interesante care dezvăluie sensul și conferă valoare unei comunități științifice.

                              Printre activitățile propuse de către organizatori se numără: Performanța sportivă nu are vârstă; Realizarea unui vis profesional; Provocări ale proiectului eCULTFOOD – Digitalizarea patrimoniului cultural alimentar. Regiunea Bacău, Promovarea produselor și serviciilor locale într-o comunitate de afaceri reprezentativă – Fabricat în Bacău®; Punct de informarea Europe Direct; Stand pentru donație de carte; Pneumobilul – un vehicul pentru viitor; Incursiune în chimia alimentelor; Instrumente de vizualizare a hărților; Comunicarea în social media; Imprimanta 3D și arhitectura viitorului.

                              “Mă bucur că românii îşi cunosc şi iubesc valorile naţionale”

                              – Domnule secretar de stat, ne aflăm în miezul unui eveniment foarte important din cultura română, din cultura băcăuană: patrimoniul artistic al Centrului de Cultură „George Apostu” s-a îmbogăţit cu trei opere de artă monumentală semnate de marele sculptor George Apostu. Sunteţi unul dintre artizanii acestui eveniment. Vă rog să ne spuneţi cum şi de unde a venit această donaţie, că de o minunată donaţie este vorba.

                              – Totul a plecat de la o adresă primită de la Ambasada României în Liban, prin care se făcea cunoscut că un cetăţean libanez, E.S. Sheik Michel Bechara El-Khoury, fiul primului preşedinte al Libanului, ziarist, fost ministru în trei guverne, doreşte să doneze statului român trei lucrări ale sculptorului George Apostu. Singura condiţie a donatorului era ca aceste sculpturi de mari dimensiuni să fie expuse într-un loc unde publicul să aibă acces gratuit pentru a le admira. Scrie clar acolo, în adresă, care a fost înaintată ministerului nostru, Ministerului de Externe şi Guvernului României. Avea o oarecare vechime acea adresă prin minister, însă după ce am citit-o mi s-a părut interesantă ideea de a recupera trei lucrări ale marelui sculptor George Apostu. M-am gândit că ar fi extraordinar ca aceste lucrări să intre în patrimoniul Centrului de Cultură „George Apostu” din Bacău, mai ales că, în timpul vizitei mele aici, am văzut că această prestigioasă instituţie de cultură are în patrimoniu foarte puţine opere semnate de marele artist George Apostu. Am început demersurile, am început lupta, care, vă mărturisesc – nu mă aşteptam – au durat aproape un an.

                              – Probleme birocratice, legate de legislaţie sau diplomatice?

                              – Din toate câte ceva. A fost vorba de aprobarea unui Memorandum de către Guvernul României, iar pentru acest luru am avut nevoie de avizul a încă două ministere, cel al Justiţiei şi cel al Finaţelor. De asemenea, toate documentele care au privit donaţia, alte documente oficiale, trimise de la Beirut, au trebuit traduse, la fel şi cele româneşti. Toată această muncă, toate aceste etape au trebuit parcurse, cu insistenţe, cu rugăminţi. Probabil că alţii, la un moment dat, ar fi renunţat, deoarece erau lucruri clare, concrete, simple, însă îngreunate de birocraţie, de neînţelegerea la justa valoare a acestui gest de o mare frumuseţe. Nu am renunţat, m-am sfătuit şi cu Geo Popa, eram deja doi din minister care ne doream acelaşi lucru. Meritul lui Geo este că s-a implicat extrem de tare, m-a ajutat, s-a bucurat foarte mult când a văzut lucrările. În timp am primit semnale că unele muzee naţionale de artă din ţară şi-ar fi dorit măcar câte o lucrare. Şi atunci, am hotărât ca toate trei lucrări să se întoarcă acasă, la Centrul de Cultură „George Apostu”, aşa cum scria în actul de donaţie. Şi am reuşit. Acum pot fi admirate de publicul larg, aşa cum şi-a dorit generosul donator.

                              – Fiind de mari dimensiuni, unde vor fi expuse cele trei lucrări?

                              – La început, am discutat şi cu Geo Popa, vor fi expuse, în cadrul unei mari ceremonii, în Muzeul de Artă Contemporană de la Centrul de Cultură „George Apostu”, însă, cu timpul, după ce vom finaliza manifestările dedicate Centenarului Marii Uniri, şi bugetul ne va permite, poate şi cu sprijin local, gândul nostru este de a le turna în bronz, după care vor fi amplasate în curtea Centrului. Este un spaţiu generos şi eu cred că George Apostu merită o astfel de punere în lumină a lucrărilor sale.

                              – Aţi fost la Beirut, pentru a finaliza procedurile de aducere în ţară a acestei extraordinare donaţii?

                              – Nu, eu am coordonat din ţară întreaga operaţiune. Am trimis la Beirut doi specialişti, sculptorul Maxim Dumitraş şi criticul de artă Pavel Şuşară, care mi-au confirmat că sunt lucrări ale lui George Apostu, că merită să facem tot ce este posibil pentru a le recupera, că sunt valoroase.

                              – Ce alte probleme aţi mai întâmpinat în acest lung şi dificil demers pentru a îndeplini dorinţa cetăţeanului libanez?

                              – Am mai avut o mare şansă, donatorul acestor lucrări l-a iubit pe George Apostu, arta lui, pentru că am rămas extrem de surprins în momentul în care am aflat că nu numai că vom beneficia de aceste lucrări în mod gratuit, dar se oferă şi să suporte toate cheltuielile de transport până în portul Constanţa, cât şi primele lucrări de restaurare a acestora, deoarece au stat mulţi ani în aer liber, în grădina casei de vacanţă a E.S. Sheik Michel Bechara El-Khoury. Acesta urma să vândă acea casă şi, la rugămintea surorii sale, Huguette Caland, care l-a cunoscut pe Apostu la Paris şi a intermediat achiziţionarea, cu doar un an înaintea morţii artistului, a hotărât să le doneze statului român. Tot dumnealui a mai suportat şi alte cheltuieli, de ambalare, de protejare pe timpul transportului. La un moment dat, la minister, când s-a auzit de toate demersurile noastre, s-a pus o întrebare care nici nu merită să fie comentată: Bine, zice, dar cine achită cheltuielile de transport de la Constanţa până în Bacău? Sigur că am râs şi am replicat că ar fi culmea să cerem omului să achite şi acest transport. Chiar de ar fi fost să scoatem noi, eu şi Geo, bani din buzunar, nu mai puteam pretinde aşa ceva. De toate aspectele predării donaţiei s-a ocupat, la Beirut, fiul donatorului, Malek El Khoury, care a promis, şi s-a ţinut de cuvânt, să fie prezent în Bacău la ceremonia de preluare oficială a donaţiei, cât şi la manifestările organizate cu ocazia reîntoarecerii acasă a lui George Apostu, a spiritului lui, pe aceste locuri, atât de dragi lui.

                              – George Apostu este mult mai cunoscut în afara ţării, în România, din păcate, se face puţin pentru cunoaşterea, recunoaşterea şi valorificarea spirituală a operelor lui, a personalităţii sale remarcabile. Şi nu-i vorba numai de George Apostu. Există la nivelul ministerului un program, un proiect în această direcţie?

                              – Este mult adevăr în ceea ce spuneţi. Eu consider că un efort al mai multor instituţii care ar trebui să se implice în readucerea la adevărata lumină a artistului, a artei lui, ar fi benefic. Sunt în ţară mai multe lucrări ale lui George Apostu, unele în Bucureşti, altele aici, în Bacău, şi cred că o expoziţie naţională, cu toate lucrările artistului din ţară, cu alte lucrări din lume, evident cele care pot fi trasportate, ar fi extrem de bine venită, urmată de editarea de cataloage, monografii. Faptul că patrimoniul Centrului care-i poartă numele, s-a îmbogăţit cu aceste lucrări, dă un plus de valoare atât instituţiei, dar, aş spune, şi vieţii spirituale băcăuane, pentru că este un lucru minunat ceea ce s-a întâmplat. Mă bucur foarte mult că Geo Popa a găsit acest titlu, extrem de sugestiv pentru acest eveniment: “Se întorc valorile românilor acasă”. Este minunat, este cuprinzător, semnificativ şi relevă un mare adevăr, care ar trebui să ne călăuzească şi în viitor în acţiunile noastre. M-aş bucura foarte mult să ştiu că românii iubesc şi apreciază valorile naţionale, ale noastre, ale tuturor românilor.