marți, 23 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2202

Ministrul transporturilor, vizită-fulger pe șantierul Centurii

    Răzvan Cuc, ministrul transporturilor, a efectuat, în această seară, o vizită-fulger pe șantierul Centurii Ocolitoare a Bacăului, în contextul zvonurilor cum că utilajele ar fi părăsit locul lucrărilor.

    El a declarat că zvonurile respective sunt fake news, împrăștiate de persoane care ar încerca să șubrezească poziția antreprenorilor autohtoni.

    Alături de Ministrul Cuc s-au aflat subprefectul Valentin Ivancea și vicepreședintele Consiliului Județean Bacău, Silviu Pravăț. Deplasarea la fața locului a intervenit în contextul unor știri false apărute în rețelele sociale şi presa electronică.

    Ministrul Transporturilor alături de dir. gen. CNAIR Narcis Neaga, dir. DRDP Iasi Mugurel Laicu și de reprezentanții administrației locale au verificat stadiul fizic al lucrărilor, care se apropie de 10%, având toate autorizațiile necesare.

    „Exact așa cum am promis, acest mandat îl dedic în totalitate monitorizării tuturor șantierelor de infrastructură, de pe teren. De aceea sunt astăzi, iarăși, aici, pe șantierul variantei ocolitoare, la profil de autostradă, a municipiului Bacău, parte a Autostrăzii Moldova.

    Toată lumea trebuie să înțeleagă acest deziderat al mandatului meu în funcția de ministru al Transporturilor.

    Chiar dacă sunt unii care încearcă să mă critice, îi înțeleg, pentru că sunt în campanie electorală. Alții care sunt trimiși de către statul român la Bruxelles să apere interesele românilor: s-o facă.

    M-am întors pe șantierul variantei ocolitoare, la profil de autostradă, a municipiului Bacău, unde o firmă cu capital sută la sută românesc chiar muncește și este mobilizată exemplar, în ciuda tuturor criticilor apărut în ultimele zile.

    Spun de la bun început că sprijin firmele românești și sunt sigur că acestea pot face o treabă foarte bună. Sunt convins că acestea pot face față concurenței oricărei firme cu capital străin.

    În mandatul trecut, de ministru al Transporturilor, am demarat proceduri pentru obiective de infrastructură rutieră în valoare de 3,6 miliarde euro. De unele dintre proiecte ”s-au bucurat” persoane care acum mă critică, semnând contracte imediat după plecarea mea din funcția de ministru.

    Nu vreau să răspund nimănui. Răspund doar atât: voi fi pe șantiere”

    Răzvan Cuc, ministrul transporturilor

    S-a stins o actriță a Teatrului Bacovia

      Teatrul Municipal ”Bacovia” vă anunță cu regret că astăzi, 18 martie, s-a stins din viață, la București, după o lungă suferință, actrița Ioana Ene Mihail (n. 1942). A fost considerată una dintre cele mai frumoase și talentate actrițe ale teatrului băcăuan și românesc.

      A absolvit IATC-ul în anul 1966, la clasa Eugeniei Popovici. După absolvire, a fost repartizată la Teatrul din Brăila, apoi, la Teatrul ”Mihai Eminescu” din Botoșani, iar din 1970 a devenit actriță a Teatrului Municipal ”Bacovia”.

      A interpretat personaje minunate și puternice, pentru care a rămas în amintirea publicului, exemple fiind rolurile Beatrice Hunsdorfer, din ”Efectul razelor Gamma asupra anemonelor”, de Paul Zindel, în regia lui Dumitru Lazăr Fulga, Zoe, din ”O scrisoare pierdută”, după I.l.Caragiale, în regia lui Radu Beligan, Josephine Baker, din recitalul ”Hello, Josephine!”, în regia lui Doru Atanasiu, sau Desdemona, în ”Othello”, de W.Shakespeare, în regia lui Ion Omescu, alături de doi mari actori, Damian Crîșmaru și Teofil Vâlcu.

      Cu recitalul ”Flori pentru mai târziu”, după Gerard Philippe, în regia lui Doru Atanasiu, a luat Premiul pentru interpretare la Festivalul Recitalurilor Dramatice Bacău.

      La împlinirea a 60 de ani de existență a Teatrului Municipal ”Bacovia”, în 12 aprilie 2009, a primit Titlul de Societar de Onoare al Teatrului, alături de actorii Constanța Zmeu Pelin, Ligia Dumitrescu, Despina Prisecaru, Doina Iacob, Viorel Baltag, Nicolae Roșioru, Florin Blănărescu și Stelian Preda, ”generația de aur” a teatrului băcăuan.

      În 7 ianuarie 2016, de ziua sa onomastică, actrița Ioana Ene Mihail, mărturisea, în vizită la Secretariatul literar al Teatrului Municipal m”Bacovia”:

      ”Teatrul a fost viața mea și încă este. Asta a fost misiunea mea în viață, de a fi actriță, de a oferi ce e mai bun în sufletul meu, cu toată puterea mea de a dărui. Sunt recunoscătoare lui Dumnezeu pentru șansa pe care mi-a dat-o. Am învățat foarte multe în această meserie. Am avut foarte multe lecții de viață. Simt că mi-am împlinit misiunea mea spirituală pe acest Pământ”.

      Dumnezeu să o odihnească în pace!

      Au început lucrările la Calea Bârladului

        De luni au început lucrările de reparație la Calea Bârladului din Bacău.

        Lucrarea este executată de SC EKY ROUTE SRL Tg Frumos din județul Iași și SC DARCONS SRL din județul Neamț.

        Valoarea contractului este de 2,6 milioane de lei, fără TVA.

        Expoziţie de carte poliţienească, Poliţia Română – realitate şi ficţiune

        În contextul aniversării, la data de 25 Martie, a 197 de ani de tradiție și continuitate a Poliției în slujba cetățenilor, Inspectoratul de Poliție Județean Bacău organizează manifestări educative și cultural – sportive ce se vor desfășura pe parcursul mai multor zile.

        Astăzi s-a deschis la sediul Bibliotecii Judeţene “Costache Sturza” Bacău expoziţia de carte poliţienească, intitulată în mod sugestiv “Poliţia Română – realitate şi ficţiune”. Evenimentul este organizat de către Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacău, în colaborare şi cu sprijinul bibliotecii judeţene.

        Pe lângă romanele poliţiste româneşti, expoziţia cuprinde şi cărţi cu tematică poliţienească, editate de-a lungul timpului şi care reflectă activitatea poliţiei române (cărţi cu elemente de tactică poliţienească, analize, însemne, bilanţuri şi statistici).

        Expoziţia este deschisă până în ziua de 25 martie inclusiv, zi în care se împlinesc 197 de ani de tradiție și continuitate a Poliției în slujba cetățenilor.

        Pe tot parcursul săptămânii cititorii care vor trece pragul bibliotecii vor primi din partea bibliotecarelor semne de carte cu Ziua Poliţiei Române şi câteva sfaturi venite direct de la poliţiştii băcăuani.

        Cronica rutieră

          Poliția în acțiune

          La data de 17 martie a.c., o patrulă de poliţie din cadrul Serviciului Rutier Bacău, în timp ce se afla în exercitarea atribuţiunilor de serviciu pe raza comunei Cleja, a depistat în flagrant, un conducător auto în vârstă de 27 de ani, din Târgu Neamţ, care conducea un autoturism pe DN 2, asupra căruia a fost emisă o dovadă înlocuitoare pentru certificatul de înmatriculare, fără drept de circulaţie.
          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea pe drumurile publice a unui vehicul ale cărui plăcuţe cu numărul de înmatriculare au fost retrase.

          La aceeaşi dată, în jurul orei 14.30, poliţişti din cadrul Poliţiei Buhuşi au observat circulând pe DJ 207 F din comuna Racova, cu o motocicletă, două persoane de sex masculin, din care una nu purta cască de protecţie.
          La vederea patrulei de poliţie, cele două persoane au abandonat motocicleta pe partea stângă a sensului de mers şi au încercat să fugă. Poliţiştii au procedat la urmărirea acestora în alergare şi în aproximativ 200 de metri i-au prins şi imobilizat pe cei doi.
          În urma verificărilor efectuate poliţiştii au constatat că motocicleta nu este înmatriculată iar cel care o conducea, nu posedă permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule.
          În cauză poliţiştii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de conducere a unui vehicul neînmatriculat şi de către o persoană care nu posedă permis de conducere, iar motocicleta a fost indisponibilizată.

          Poliţişti din cadrul Secţiei 4 Poliţie Rurală Podu Turcului au depistat în trafic pe DJ 241, pe raza comunei, un bărbat de 42 de ani, în timp ce conducea un autoturism aflându-se sub influenţa alcoolului.
          Bărbatul a fost testat cu aparatul alcooltest Drager, rezultatul fiind de 0,71 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la spital, unde i-au fost recoltate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului.

          Poliţişti din cadrul Poliţiei Slănic Moldova au depistat în trafic pe DN 12 B, un bărbat de 32 de ani, în timp ce conducea un autoturism aflându-se sub influenţa alcoolului.
          Bărbatul a fost testat cu aparatul alcooltest Drager, rezultatul fiind de 1,14 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la spital, unde i-au fost recoltate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
          De asemenea, în urma verificărilor efectuate, poliţiştii au stabilit că bărbatul nu posedă permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule.
          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului şi fără permis de conducere.

          Poliţişti din cadrul Postului de Poliţie Balcani au depistat în trafic pe DJ 156 A din localitatea Pîrjol un bărbat de 42 de ani, din localitate, în timp ce conducea un autoturism aflându-se sub influenţa alcoolului.
          Bărbatul a fost testat cu aparatul alcooltest Drager, rezultatul fiind de 0,61 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la spital, unde i-au fost recoltate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului.

          Poliţiştii din cadrul Compartimentului de Ordine Publică au fost sesizaţi de către un tânăr de 26 de ani, despre faptul că în timp ce conducea un autoturism pe raza comunei Nicolae Bălcescu, a pierdut controlul volanului şi s-a răsturnat în afara părţii carosabile.
          La faţa locului poliţiştii au observat că persoana în cauză se află sub influenţa alcoolului. Tânărul a fost testat cu aparatul alcooltest Drager, rezultatul fiind de 0,89 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la spital, unde i-au fost recoltate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului.

          Cum se lucrează pe șantierul Centurii Bacăului [VIDEO]

            Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a publicat, astăzi, imagini cu utilajele de pe șantierul Centurii Bacăului, dupa ce, pe rețelele de socializare si chiar în presă, au apărut informații cum ca acestea ar fi fost retrase după vizita ministrului transporturilor de vineri.

            Constructorul a explicat că utilajele au fost parcate într-un loc special amenajat iar duminică nu s-a lucrat deoarece este zi nelucrătoare.

            Purtăm pădurile în suflet

            Iubesc tot ce e viu, dar nu mă simt îndreptățită să vorbesc despre asta. Nu fac destul ca să păstrez natura așa cum am primit-o, ba chiar pot spune că uneori o trădez. Încerc să-mi acord iertarea repetându-mi că orice ființă, oriunde s-ar afla în lanțul trofic, consumă și este consumată. Diferența constă în faptul că omul, instalat în vârf, doar consumă. Nici asta nu ar fi o mare vină dacă ar face-o ca să supraviețuiască.

            Din nefericire, consumă și distruge mult ca să arunce mult, mânat de lăcomie, de nevoi inventate, de graba de a trăi și anesteziat de stres. Nu ucide doar când îi este foame, nu taie pădurea doar când îi este frig. Totuși, există și oameni, destul de mulți, care respectă natura, care știu că nu trebuie să-i strice echilibrul și care s-au transformat în infirmieri ai planetei. Și în soldați. Se duce o bătălie, la nivel de mesaj, evident, între organizațiile de mediu și companiile care exploatează lemnul.

            Primele acuză că munții sunt defrișați într-un ritm sălbatic, celelalte susțin că taie respectând Codul Silvic. Putem să sperăm că adevărul se află la mijloc, căci nimeni nu a făcut media tuturor situațiilor în care s-a exploatat legal și ilegal. Există sute de infracțiuni care nu sunt descoperite și trecute în statisticile oficiale.

            Eu încă mai cred că pădurile statului român, cele administrate de Regie, sunt bine păzite, bine îngrijite și că se fac tăieri doar pentru îndepărtarea uscăturilor, a copacilor bolnavi și a desișurilor. Pădurile particulare sunt mult mai expuse expoatării excesive, cu sau fără știrea proprietarilor.

            „Purtăm pădurile în suflet”, mărturisește inițiatorul campaniei „Plantăm fapte bune”. E un dar și o bucurie că există astfel de acțiuni. Mă ajută să mă simt mai puțin vinovată că-mi plac obiectele din lemn, dar mai ales să sper că generația următoare va trăi pe o planetă verde. Aș vrea să pot spune că nu reușesc infractorii să taie cât reușesc să planteze, an de an, voluntarii.

            „În artă îţi trebuie puţină nebunie”

            O cameră spaţioasă, curată, ordonată, mobilată simplu: un şevalet, cutii cu tot felul de pensule, tuburi cu vopsele, tablouri, multe tablouri… O canapea, o măsuţă. Căldura vine de la o tradiţională sobă, alimentată cu lemne. Lumină prin sticla ferestrelor fără perdele. Câteva fotografii. N-ai crede că te afli în atelierul unui artist, unde, de regulă te aştepţi la o harababură organizată. Este atelierul pictorului Marius Crăiţă Mândră, de pe str. Mioriţei, cunoscutul loc unde crează artiştii plastici băcăuani.
            Marius m-a invitat în atelier atunci când i-am propus să realizăm un interviu, programat şi tot amânat mai multe luni. Nici nu mai este nevoie de întrebări, doar îl ascult. Vorbeşte cum pictează. Cu linie, cu dialog între idei şi culoare, cu metaforă. (Gh.B.)

            „Poate o să vă mire, însă de mic copil mi-a plăcut astronomia, citeam tot ce găseam, de la mici cărţi de informare până la tratate de astronomie şi le înghiţeam ca pe aer. Am terminat Liceul de Filologie-Istorie de la Focşani, mama era din Focşani, tata era din Galaţi, însă bunicul fiind judecător, era mutat de colo-colo. Tata a făcut Facultatea de Artă la Bucureşti şi s-a întors la Focşani. Artist fiind, îi plăcea şi caricatura, publica în reviste şi ziare.

            Prin 1974 a fost nevoit să plece din Focşani, publicase o caricatură care nu a plăcut autorităţilor, trecuse de cenzură, însă primul secretar de atunci l-a chemat şi i-a zis: «Tovarăşul Crăiţă (Crăiţă Mândră Vasile, artist plastic s.n.), ce caută caricatura asta în ziar?» Cum era caricatura? Venea muncitorul de la serviciu şi când deschide frigiderul, în spate se vedeau elemente de calorifer, care, se înţelegea, răceau frigiderul!

            Aşa l-au zburat din Focşani. Vreo două săptămâni a tot dat telefoane prin ţară, la cunoscuţi, la prieteni pentru un loc de muncă. Unii îi ofereau casă, nu-i ofereau atelier, pe nu mai ştiu unde primea atelier, dar nu şi casă, alţii nici una nici alta. I-a dat telefon şi lui Ilie Boca, în Bacău, se cunoşteau din facultate, i-a explicat ce s-a întâmplat şi, atunci, dl Boca i-a spus: «Vasile, vino în Bacău, îţi dau şi casă şi atelier». A avut atelier pe Neagoe Vodă şi mi-a spus că s-a îndrăgostit de Bacău din cauza Insulei de Agrement, era un împătimit al scufundărilor subacvatice, în fiecare an mergea la mare, participa la vânători subacvatice. În restul timpului mergea la Insulă. Erau foarte puţini artişti plastici pe vremea aceea, se intra foarte greu în Uniunea Artiştilor Plastici, tata a intrat prin 1970-1971.

            De la astronomie, la pictură

            Când am venit în Bacău, am continuat cu astronomia, mergeam la bibliotecă, la Observator, aşa l-am cunoscut pe dl Matei Alexescu, un mare astronom, şi am continuat, chiar vroiam să dau examen undeva, la o facultate de specialitate, însă tata mi-a zis: «Marius, dar tu ai făcut filologie, mai puţin cu matematica pentru a da la Astronomie, tu ai făcut şi desen, te pricepi, ai talent, de ce nu dai la Arte». Lucrasem eu câte ceva cu tata, însă am făcut pregătire cu Ovidiu Marciuc, un artist, un bun desenator, şi am dat examen la proaspăta facultate înfiinţată în Bacău, condusă de dl Ilie Boca. De la început a remarcat că la mine predomina culoarea, o aveam în sânge, cum mi-a spus Boca, dacă desenul se învaţă, îmi mai spunea, culoarea o ai nativ sau nu o ai. Am intrat la facultate şi pe an ce trecea mă îndrăgosteam tot mai mult de pictură, se vedea şi după note, dacă la început aveam 6-7, către final am avut 10 pe linie, şi am terminat şef de promoţie. Am avut profesori din Bacău, Ilie Boca, Ovidiu Marciuc, Vasile Crăiţă Mândră, iar alţii veneau din Iaşi şi Bucureşti, Constantin Prut, Dan Hatmanu, Ticu Alexandra, Radu Negru, Ilie Bostan, se formase un corp profesoral bun.

            Am făcut şase ani aici, în Bacău, şi alţi trei ani în Bucureşti, cu Teodor Moraru, cu el am făcut desen, culoare şi compoziţie, era profesor coordonator, care mi-a spus, după ce m-a văzut ce ştiu şi ce fac că sunt bun la figurativ, însă el m-a învăţat să gândesc, să lucrez abstract. Mi-am dat seama că este mai uşor să faci figurativ, abstractul sunt forme care nu există. Aici se aseamănă artistul cu Dumnezeu, care a făcut ceva din nimic, la fel şi artistul, crează forme care nu există. Şi mi-a mai spus că am şcoala lui taică-miu, şi aşa era, se vedea amprenta lui, mergeam cu el prin tabere, vedeam cum şi ce lucra, astfel că profesorul Moraru mi-a zis că nu e rău, dar avem un Crăiţă Mândră Vasile în România, nu mai este nevoie de încă unul. Atunci am înţeles că trebuie să şterg totul şi să o iau de la zero, să uit ce învăţasem şi să-mi fac propriul meu alfabet, propriul meu univers. Au fost nouă ani de facultate, toţi i-am făcut cu taxă. În ultimii trei ani am lucrat, am avut ore la „Vasile Alecsandri”, o mare parte, la Şc. 18, la „Chimie” şi la PTTR. Ore de Educaţie plastică. Mi s-a propus şi la Liceul de Artă, însă era multă muncă, responsabilitate, iar eu nu aveam timp, nu puteam să-mi asum, era program mai strict.

            În căutarea propriului drum

            După ce am terminat facultatea, nu am vrut să urmez profesoratul, am zis să-mi urmez gândul de a deveni artist profesionist, aşa că mi-am rezervat mai multe ore, mai mult timp pentru atelier, pentru studiu, pentru creaţie, pentru expoziţii. M-a ajutat, în multele ore petrecute împreună, în discuţiile noastre, şi Gheorghe Zărnescu, un mare sculptor: «Marius, îmi spunea, aşa cum toate epocile artei au fost unice, tot la fel şi artistul trebuie să fie unic, să aibă propria amprentă, una adâncă, un stil propriu, când intră publicul în sală, în expoziţie, să vadă că acolo este Boca, acolo Marius Crăiţă, dincolo Ştefan Pristavu, alături Vasile Crăiţă Mândră etc. Pentru asta trebuie să cauţi, să expermentezi, o iei de la capăt şi mergi pe drumul tău». La facultate studiam artiştii, marii artişti, una, pentru a vedea tehnica, stilul, culoarea, iar în al doilea rând, chiar dacă poate surprinde, pentru a nu face ca ei. Vă amintiţi de Brâncuşi, a lucrat alături de Rodin, însă, la un moment dat, l-a părăsit şi şi-a construit propriul drum.
            Asta nu însemnă că îţi trădezi firea, în artă poţi să-ţi trădezi principiile, să fii puţin nebun, cutezător, aşa cum spuneau romanii că zeii ţin cu cei curajoşi. Dacă nu faci puţină nebunie, dacă nu-ţi asumi o doză de risc, nu împingi arta mai departe. Aşa schimbi ceva, aduci ceva nou. Despre asta este vorba.
            Revenind la începuturile mele, cu părere de rău, facultatea de Arte din Bacău s-a desfiinţat. Mare păcat. Era materie primă, erau condiţii, se crease o atmosferă frumoasă în jurul ei. Nu cunosc amănunte, însă rămân cu regretul că nu a putut continua, era şi ar fi fost benefic pentru Bacău. Eu a trebuit să merg la Bucureşti să-mi continui studiile, să-mi dau licenţa, alţi colegi au mers la Iaşi.

            Arta presupune sacrificii

            Imediat după finalizarea facultăţii am şi debutat, la invitaţia profesorului Moraru, într-o expoziţie la Bucureşti, la Galeriile «Simeza», am bătut fierul cât era cald. Mentorul meu îmi spunea că nu trebuie să laşi timpul să treacă, trebuie să ieşi în public, să devii cunoscut, chiar dacă eşti tentat la început să câştigi bani, arta presupune sacrificiu: lucrezi, expui, intri în circuitul artelor, după aceea vin şi banii. În 2000 am avut prima mea «personală» la Galeriile ARTA, cum se numeau atunci. Pentru a intra în UAP, trebuia să ai o expoziţie personală.

            M-a ajuta atunci foarte mult la panotat Mihai Chiuaru, care era preşedinte. Panotatul este o artă, Mihai ştia acest lucru. A fost prima expoziţie de artă abstractă, mulţi se întrebau dacă e bine sau rău. Artă neoexpresionistă făcea şi Chiuaru, Ilie Boca, însă la el se observa un neobizantinism. Eu eram singurul însă din generaţia mea, ca să spun aşa. Înaintea mea era Carmen Poenaru, Ion Mihalache, Cristina Ciobanu. În anul următor am avut o altă expoziţie, la care au venit Constantin Prut şi Titu Alexandra, foştii mei profesori, care au spus clar că aici, în această parte de ţară, chiar dacă predomină culoarea, şi Marius Crăiţă Mândră are culoare, el face cam ceea ce se face în Vest. În Est desenul şi culoare predominau, în Vest se mergea pe abstract. După mine a venit Dionis Puşcuţă, nu mai eram singurul neoexpresionist.

            Mă întreabă multă lume de unde vine numele nostru: Crăiţă Mândră. Povestea o ştiu de la tata, dar şi de la bunica, că, pe vremea străbunicilor, când s-au schimbat numele (o treabă complicată), se obişnuia ca porecla să devină nume. Străbunicul era un bărbat frumos, înalt, mergea foarte mândru pe drum, avea mereu o floare de Crăiţă la ureche şi lumea i-a zis în glumă, apoi a devenit nume – Crăiţă Mândru/Mândră. Cred că este ceva adevăr, dacă mă uit că toţi suntem bărbaţi înalţi, suntem, normal, şi mândri, asta ca să glumesc.

            „Colonia 21” deschide lumea

            Vă spuneam că am lucrat în timpul facultăţii ca profesor, după facultate am continuat la catedră, la „Alecsandri”, apoi la Şc. 18. Am iubit copiii, mă iubeau şi eu, mai ales că eu le povesteam la ore, le povesteam desenul, linia, culoarea, ca să înţeleagă. Am avut câţiva ani normă întreagă, însă nu mai făceam faţă, veneam la atelier mort de oboseală, zăceam pe scaunul acesta pe care stau şi acum câte o oră până îmi reveneam, nu puteam să mă adun, să mă apuc de lucru, îmi trebuia acea stare de creaţie, mă apucam, însă a doua zi o luam de la capăt, nimic nu-mi ieşea. M-am gândit serios ce trebuie să fac şi am renunţat la şcoală. Au trecut 20 de ani de când am debutat, am un public al meu, sunt în Bacău foarte mulţi iubitori de artă, colecţionari, vin la vernisaje, vizitează expoziţiile, sunt mulţi cărora le place ce fac eu, îmi cumpără tablourile, nu le dau numele că nu am acordul lor, oameni pe care îi cunosc, vorbim, vin în atelier, mă întâlnesc cu ei în muzee, cunosc fenomenul artistic, artele plastice. Am expus în multe oraşe ale ţării, cu gruparea noastră «Colonia 21», patronată de profesorul Moraru, formată din cei mai buni studenţi ai săi. Eram la început 12-14 membri, între timp s-a mai decantat şi am rămas un nucleu dur de 5-6 artişti. Gruparea «Colonia 21» a înfiinţat, după moartea profesorului un premiu – «Teodor Moraru», de 1000 de euro, şi o bursă, constând în trei locuri la Rezidenţa artistică de la Tescani. Gruparea este condusă şi dusă mai departe de Vlad Moraru, fiul regretatului profesor. Noi nu facem parte din juriu, avem juriu format din specialişti, din nume mari ale artei plastice româneşti. Cred că o grupare te ajută mai mult să pătrunzi pe piaţă, să ieşi în faţă, are forţă şi vizibilitate mai mari. Sunt însă şi artişti care reuşesc singuri, artişti cu nume mari, cu o cotă de piaţă ridicată, însă este mai greu, uneori foarte greu. Particip însă şi la alte expoziţii, cum sunt «Saloanele Moldovei», unde am luat 2 premii, la expoziţii de grup, la «anualele» Filialei UAPR. Am expus la Paris în două rânduri, cu colegi din Bacău, în 2002 şi 2004, ultima la iniţiativa unor asociaţii, cum este UAP la noi, la ei sunt vreo 10 asemenea asociaţii. Am fost invitaţi la Ambasada României de la Paris, a fost interesant, expoziţia a fost bine mediatizată, un lucru bun.

            „Noaptea atelierelor”, la Paris

            Parisul m-a impresionat, în cartierul în care am expus noi, în 2002, erau 10.000 de artişti, din toată lumea. Acolo am văzut un lucru foarte interesant: se organizau «nopţile atelierelor», cum este la noi «Noaptea Muzeelor». Amatorii de artă mergeau prin ateliere, fluvii de oameni, priveau cum lucrau artiştii, stăteau de vorbă, găseau pe masă diferite băuturi, fursecuri. Erau deschise sute de ateliere. Era o modalitate de apropiere a publicului de artă, fără intermediari. Poate ar fi bine să se iniţieze şi la noi asemenea «nopţi». Nu? Eu aş fi interesat, aş vrea să văd cum reacţionează publicul, poate reuşim să-l apropiem mai mult de artă, tot ne plângem că nu vine la expoziţii! Cred că, în aceste condiţii, şi artiştii ar fi mai atenţi cum le arată atelierele. Cred că sunt câteva ateliere pregătite pentru a primi public, cele ale lui Pristavu, Chiuaru, Burlacu, Crăiţă, Poenaru, Capmare Luminiţa, Bianca Rotaru, Cristina Ciobanu, la sculptori e mai greu, însă nu imposibil.
            Cu «Colonia 21» am trimis lucrări la Bruxelles, în Finlanda, în alte ţări, nu stăm degeaba, lucrăm, expunem, mai şi vindem.

            O familie de artişti şi un urmaş

            Spuneam că am renunţat la ore, la şcoală, sunt liber profesionist. Am luat această decizie ca urmare a situaţiei noastre familiale, sunt căsătorit tot cu o artistă, o regizoare de teatru, am cunoscut-o pe FacebooK, Irina Poiană, din Bacău, era studentă la Bucureşti, vorbeam despre teatru, despre film, eu sunt un cinefil înrăit, am descoperit că aveam un limbaj comun, ne-am văzut, ne-am plăcut şi în 4-5 luni ne-am căsătorit. Am simţit că aveam ceva în comun – Arta. Sunt şapte ani de când suntem împreună, sunt la a doua căsătorie, prima a fost Diana Ioniţă, fiica lui Gil Ioniţă, însă după decesul lui Gil parcă s-a rupt ceva între noi, eram aşa de bun prieten cu Gil încât ceva nu a mai mers şi după patru luni am divorţat. Cu Irina avem un copil, are şase ani şi eu mă ocup acum mai mult de creşterea lui, deoarece Irina are cele mai multe contracte la Bucureşti, în alte oraşe din ţară şi vine mai rar în Bacău. Am acceptat amândoi această situaţie, ea este regizor de teatru, montează acolo unde este solicitată, eu sunt artist plastic, fiecare cu vocaţia şi talentul lui. Irina are cotă la nivel naţional, are premii, burse, CV-ul ei a început să cântărească în această lume a teatrului, în lumea bună a teatrului. Din partea mea a găsit sprijin, are toată libertatea să facă carieră, eu, la rândul meu, am libertatea de a merge în tabere de creaţie, la expoziţii în străinătate, în ţară. Nu-i uşor nici pentru copil, însă ne străduim să-i asigurăm o copilărie fericită.

            Critica s-a radicalizat

            Am avut şi eu oferte, au fost tentaţii de a rămâne în Bucureşti, însă am ales să rămân în Bacău, urmând sfatul profesorului meu, mereu revin la el, a fost un om excepţional, pe lângă artă ne-a predat şi adevărate lecţii de viaţă. Îmi spunea să am grijă să nu mă provincializez, să nu mă blazez, să nu devin manierist, să fiu mulţumit de ceea ce fac, ci să rămân permanent în contact cu lumea, cu lumea artistică, să ţin mereu becul aprins, să caut, să caut, să mă caut mereu, să nu înţepenesc, să ţin cont de critică, nu de critica plătită, de cea independentă, pe care o interesează valoarea, mai ales că o parte dintre critici au devenit curatori şi îşi asumă greu responsabilitatea de a gira un artist. Acum stai la coadă să-ţi vină rândul la o critică responsabilă şi de calitate. Acum se spune: Tu da, tu nu!, deoarece este în joc şi numele lor. De aceea poate Bacăul stă foarte bine calitativ între oraşele din Moldova, vorbesc de artă, de arta plastică. Iaşul are 200 de artişti plastici, membri ai UAP, din care 50 foarte buni, noi nu stăm mai rău ca Iaşul, mai ales în partea a doua, la calitate. Este o discuţie mai lungă, nu vreau să supăr pe cineva, mai ales că am colegi la Iaşi. Ei sunt mai la Est, mai «ilustrativi», ei povestesc, noi…, dar să lăsăm asta pe seama criticilor, a teoreticienilor artei.

            Valoarea nu cunoaşte graniţe

            Să ştiţi, la început am simţit greutatea numelui tatălui meu, eu eram fiul lui Vasile Crăiţă Mândră, un nume foarte greu în artă, cred că într-o anumită perioadă am beneficiat de renumele lui, însă ştiam că nu este loc de doi Vasile Crăiţă Mândră. A trebuit să muncesc foarte mult, cum spuneam la început, pentru a-mi crea drumul meu, să demonstrez că nu numele tatălui meu mă susţine ci munca mea, stilul meu, arta mea, astfel ca eu să devin Marius Crăiţă Mândră.

            Asta-i! Eu zic că am reuşit să stau pe soclul meu. Suntem buni prieteni, discutăm şi acum despre artă, despre curente, despre tehnici, de ceea ce se întâmplă în arta naţională şi mondială. M-a ajutat foarte mult, mi-a deschis drumuri, ochii, mi-a oferit tot ceea ce ştia el. Am expus împreună, vom mai expune, avem invitaţie de la Galeria KARO de a expune împreună, la început, în vară, va fi perechea Ioan şi Dragoş Burlacu, iar în septembrie Vasile şi Marius Crăiţă Mândră. Mai sunt familii de artişti în Bacău, soţ şi soţie, părinţi şi copii.

            Este frumos! Bacăul este un oraş deschis, cu o activitate culturală, artistică bogată, diversă, interesantă. În Bacău trăiesc şi crează nume mari ale artei plastice, Ilie Boca, Ştefan Pristavu, Aurel Stanciu, Mihai Chiuaru, Dumitru Macovei, Cristina Ciobanu, Carmen Poenaru, Gheorghe Zărnescu, soţii Lăzureanu, Dionis Puşcuţă, Vasile Crăiţă Mândră, aceştia la prima strigare, sper să nu se supere ceilalţi pe care nu i-am numit, sunt câteva galerii bune, au apărut şi galeriile private, un lucru extraordinar, cu un alt suflu, cu alte concepţii, păcat că nu ne întreabă nimeni ce-i cu noi, ce mai facem, ce mai gândim, cum am auzit că se întâmplă prin alte oraşe, ţări.

            Ne spunea un artist la Paris că, la ei, nu se întâmplă, nu se ia o decizie majoră atunci când e vorba de oraşul lor, fără a fi consultaţi şi artiştii. Poate avem şi noi ceva de spus… Oraşul are potenţial, însă este destul de şters, nu are personalitate. Am văzut nişte proiecte arhitecturale foarte frumoase, utile, inedite, au rămas pe planşeta arhitecţilor, am auzit că nu i-a întrebat nimeni din administraţie ce-i cu ele, ce se doreşte, poate unele ar fi putut fi puse în discuţie publică. Sunt printre noi graficieni foarte buni, designeri, specialişti în arta urbană, talentaţi, cu viziune modernă.

            Îmi place să lucrez singur, spre deosebire de perioada de început când nu mă deranja prezenţa altora lângă mine. Acum prefer liniştea, am nevoie de o mai mare putere de concentrare. Am un nume şi nu-mi mai permit să greşesc, când trag o linie, mă gândesc de zece ori. De asemenea, la o expoziţie colectivă, de grup, conteză foarte mult cu cine expui.

            Nu sunt pretenţios, cine este bun, se vede de la o poştă că e bun. Contează şi unde expui, dacă te duci la Berlin sau la Paris contează ca colegii tăi să fie foarte buni, deoarece acolo se crează un tot unitar, primează valoarea, se vede imediat dacă unul sau altul nu este de acolo, alta este situaţia la un salon, la o bienală, la o anuală, eşti acolo deoarece trebuie să fii. Sunt şi situaţii când la o expoziţie pot sta alături două tablouri create în maniere diferite, cum s-a întâmplat la «anuala» din 2018, două tablouri de ale mele au fost panotate alături de alte două ale tatei. Surprinzător, nu au dat rău, parcă erau de acolo dintotdeauna, figurativ cu abstract minimalist.

            Dialog între tată şi fiu, între figurativ şi abstract

            De altfel eu vorbesc cu tata, spre deosebire de alţi artişti de o anumită vârstă, care nu mai acceptă noutatea, când nu înţeleg, refuză. Tata este foarte deschis, are o viziune foarte largă, chiar dacă nu înţelege, nu refuză, este interesant, zice, mai văd, mă mai documentez, nu foloseşte DA sau NU. Este foarte interesant, astfel rămâne calea deschisă spre dialog.

            Aceasta trebuie, mă gândesc, să fie şi reacţia publicului: te duci să vezi. Mi s-a întâmplat şi mie când am început să văd ce face Irina, eram depăşit, ea face un teatru abstract, minimalist, însă m-am dus de mai multe ori şi am început să înţeleg, dacă refuzam de la început, rămâneam acolo.

            Este valabil şi pentru alte arte, cum este muzica clasică, muzica contemporană. Mi s-a întâmplat să aud din stradă câteva acorduri, erau repetiţii, m-au incitat, am intrat şi…am rămas până la sfârşit! Cred că trebuie să ne învăţăm să lăsăm deschise ferestrele, să vină aer proaspăt, să auzim păsărelele, zgomotul maşinilor, al străzii, strigătele de ajutor, de bucurie, asta înseamnă viaţă. Omul este construit să fie împreună cu ceilalţi, şi unde se pot întâlni dacă nu pe imensele întinderi ale artelor.”

            Inj„U”stețe totală

            În tur, Universitatea Cluj s-a impus contra Aerostarului. Greu, cu 3-2. Atunci, diferența au făcut-o greșelile din apărarea băcăuană și cele de arbitraj. Sâmbătă, în retur, „U” Cluj s-a impus și la Bacău. Tot greu, dar cu 2-1

            Fundalul a rămas neschimbat, balanța fiind înclinată și de această dată de erorile defensivei și de gafele brigăzii de arbitri conduse de Lucian Rusandu. Echipa lui Bogdan Lobonț a deschis scorul cu mult noroc, în min. 2, atunci când, la un corner, reluarea lui Cordoș a fost deviat în proprie poartă de Alex Ichim.

            Norocul le-a stat apoi mereu alături clujenilor. La fel și arbitrul Rusandu. Deși lipsită de capitanul sau, Catalin Vraciu (suspendat), Aerostar a atacat în valuri, masându-i pe studenți în propria treime. Ciocâlteu i-a dat în două rânduri mari emoții portarului Dur Bozoancă, iar Rusandu a închis ochii la un fault clar de penalty.

            În min. 31, când Ichim a fost lovit cu piciorul de Cordoș. Si asta după ce în min. 25, Buhăcianu fusese busculat de Berci la o altă fază la care gazdele solicitaseră lovitură de la 11 metri. În partea secundă, „centralul” din Sfântu-Gheorghe și-a întregit repertoriul, refuzând băcăuanilor două lovituri libere de la 17 metri. Ciocâlteu și-a continuat duelul personal cu Dur-Bozoancă, întinzându-l pe portarul clujean cu o torpilă din afara careului, Pop și Buhăcianu au hărțuit și ei apărarea oaspeților, dar golul de 1-1 nu a căzut.

            A venit în schimb, cel de 0-2. În min. 80. La primul- atenție, primul!- șut al Clujului pe poarta lui Udeanu. Pârvulescu a executat un corner de pe stânga, iar nou intratul Norbert Janos a reluat pe spate, cu capul, la colțul lung. În ciuda handicapului de pe tabelă, Aerostar a continuat să atace cu determinare și agresivitate, iar generozitatea în joc i-a fost răsplătită în min. 84, de reușita de 1-2 a lui Buhăcianu, la incursiunea lui Horia Ilie. Echipa antrenată de Florin Bratu a atacat până la capat, în căutarea golului egalizator, care putea veni în min. 86, la voleul, din păcate imprecis, al lui Carabela. Aerostar pierde nemeritat, alegându-se doar cu aplauzele tribunelor și cu elogiile antrenorului advers, Bogdan Lobonț. Prea puțin. Și total injust.

            Lobonț: „Aerostar e în creștere”

            Antrenorul Clujului, fostul internațional, Bogdan Lobonț a lăudat jocul Aerostarului: „Știam de la început că ne așteaptă un meci dificil la Bacau. Aerostar este o echipă în creștere de când a venit Florin Bratu. Este una din cele mai agresive adversare, în sens pozitiv, din campionat”. De partea cealaltă, tehnicianul „aviatorilor”, Florin Bratu era un pachet de nervi: „Este frustrant să pierzi un meci în felul acesta. Sunt multe de discutat, însă, pe scurt, consider că am pierdut pe nedrept. Cred că este cel mai bun joc al nostru, iar de aici trebuie să privim spre meciurile care urmează. După o asemenea evoluție, aștept ca greutățile pe care le-am întâmpinat să ne unească și să ne permită să scoatem puncte la următoarele două jocuri din deplasare”.

            Alex Ichim: „A fost penalty”

            Chestionat pe marginea fazei din min. 31, în care a fost busculat de Cordoș în careul clujean, fundașul Aerostarului, Alexnadru Ichim a spus: „A fost penalty. Adversarul m-a lovit în picior. Nu meritam sub nicio formă să pierdem. Am fost peste Universitatea Cluj, chiar dacă ei se bat la promovare, iar noi ne aflăm in zona de jos a clasamentului”.

            Celelalte rezultate ale etapei a 25-a: CS Mioveni- Chindia Târgoviște 1-4, UTA Arad- Luceafărul Oradea 0-3, ACS Poli Timișoara – Academica Clinceni 1-3, Dacia Unirea Brăila – CS Balotești 1-0, Farul Constanța – Pandurii Târgu Jiu 2-0, Daco- Getica București- Metaloglobus București 1-1, FC Argeș Pitești- ASU Politehnica Timișoara 0-0, Ripensia Timișoara- Sportul Snagov 1-2. Petrolul Ploiești- ACS Energeticianul se joacă marți, 19 martie, la ora 19.30.

            Clasament

            1 Sportul Snagov 25 18 4 3 42-17 58p.
            2 Universitatea Cluj 25 17 5 3 55-17 56p.
            3 Academ. Clinceni 25 18 1 6 48-17 55p.
            4 Chindia 25 16 6 3 49-26 54p.
            5 Petrolul Ploiești 24 15 5 4 46-20 50p.
            6 FC Argeș 25 12 7 6 36-21 43p.
            7 CS Mioveni 25 11 5 9 38-29 38p.
            8 UTA Arad 25 10 5 10 37-35 35p.
            9 Energeticianul 24 8 7 9 31-29 31p.
            10 Pandurii Tg. Jiu 25 8 5 12 38-41 29p.
            11 Ripensia 25 7 8 10 28-35 29p.
            12 Metaloglobus 25 8 5 12 21-45 29p.
            13 Daco-Getica 25 6 10 9 34-36 28p.
            14 Luceafărul 25 7 7 11 29-43 28p.
            15 ASU Politehnica 25 7 6 12 19-26 27p.
            16 Aerostar Bacău 25 7 5 13 38-46 26p.
            17 Farul Constanța 25 8 2 15 33-45 26p.
            18 CS Balotești 25 6 4 15 23-46 22p.
            19 Dacia Brăila 25 3 6 16 20-61 15p.
            20 ACS Poli Timiș. 25 3 5 17 21-51 14p.

            Programul etapei viitoare (sâmbătă, 23 martie, ora 11.00): Luceafărul Oradea – Aerostar, Energeticianul – CS Mioveni, CS Balotești – Ripensia, Pandurii – Dacia Unirea Brăila, Metaloglobus – Farul. Ora 13.00: Academica Clinceni- UTA Arad. Duminică, 24 martie, ora 13.00: Sportul Snagov – ACS Poli Timișoara. Ora 15.30: Chindia- Daco-Getica. Ora 18.00: ASU Politehnica – Petrolul Ploiești. Ora 20.00: Universitatea Cluj- FC Argeș.

            Primăria Bacău depune proiecte de mobilitate urbană în valoare de 50 milioane euro

            Consilierii locali au aprobat, în ședința extraordinară de vineri (15 martie) a CL Bacău, studii de fezabilitate pentru 9 proiecte de mobilitate urbană care vor fi realizate cu fonduri europene. Valoarea totală a proiectelor este de aproape 50 de milioane de euro. Vedetele sunt construirea unui sistem de management al traficului în valoare de 20 milioane euro, modernizarea a 40 de stații de autobuz din oraș, precum și amenajarea a 23 km de piste pentru bicicletă.

            Proiectele de mobilitate urbană vizează patru direcții principale: managementul integrat al traficului prin semaforizarea intersecțiilor și a trecerilor de pietoni astfel încât să fie prioritizat transportul public, modernizarea stațiilor de transport public, asigurarea unor deplasări sigure – piste pentru biciclete și trotuare – precum și reamenajarea totală a unor străzi.

            În Municipiul Bacău se vor construi 23 de kilometri de piste pentru biciclete, dotate cu rastele și parcări sigure pentru biciclete, se va moderniza Piața Gării și pasajul subteran de la Gară, pasajul Lete. Va fi realizată o pasarelă pentru pietoni și bicicliști care va supratraversa strada 9 Mai, astfel încât să facă legătură între Parcul Cancicov și zona SIF Moldova.

            Cosmin Necula, primarul Bacăului a menționat că depunerea proiectelor vine după o perioadă de muncă de peste 2 ani, timp în care o echipa din Primăria Bacău, sub coordonarea consilierului Lucian Bogdănel (șeful Autorității Urbane a Municipiului Bacău), s-a ocupat de elaborarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă și a Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană, de prioritizarea proiectelor ce urmau a fi depuse pe Axa 4 din cadrul POR 2014 – 2020, precum și de elaborarea Documentului Justificativ – DJ FESI, ce conține aceste proiecte, depus spre aprobare la Autoritatea de Management a POR.

            El a adus mulțumiri echipei, declarând că dezvoltarea durabilă a Bacăului va depinde, în bună măsură, de implementarea cu succes a acestor proiecte.

            Primarul a mai spus că proiectele finanțate din bani europeni prin Axa 4 presupun și o schimbare a mentalităților, iar băcăuanii vor trebui să accepte că pot utiliza mai puțin propriile mașini și mai mult mijloace de transport alternative. Totul, având drept obiectiv scăderea emisiilor de bioxid de carbon.

            „Știm că Bacăul are un indicator de motorizare aproape egal cu Bucureștiul. Nu vom putea rămâne în acești parametri, iar proiectele finanțate din bani europeni vor determina inclusiv această schimbare de mentalitate, atât de necesară: să utilizăm mai puțin propriile mașini și mai mult mijloace alternative de transport. Fac precizarea că Planul de Mobilitate identifică Bacăul drept un oraș la «scara bicicletei». Practic, zonele de interes comunitar pot fi acoperite, foarte ușor, prin deplasări nemotorizate, ceea ce s-ar traduce printr-o diminuare a poluării rezultate din utilizarea propriilor autoturisme”, a declarat primarul Necula.

            După aprobarea în ședința CL din 15 martie, proiectele vor fi încărcate în sistemul electronic de depunere MySMIS, urmând a fi verificate de către Organismul Intermediar al POR. Ulterior, se vor semna contractele de finanțare aferente acestor proiecte. Procedurile de încărcare a proiectelor vor fi derulate în intervalul 18 – 23 martie, având în considerare termenul limită de depunere a acestora, respectiv 29 martie.

            „Aceste proiecte vor schimba în bine fața orașului nostru și vom avea un Bacău mai prietenos cu locuitorii și vizitatorii săi. Sunt proiecte realizate în spiritul redării orașului către pietoni, cu obiective clare pe linia diminuării emisiilor poluante și a încurajării utilizării unor mijloace de deplasare mai puțin poluante – biciclete, transportul în comun. Nu trebuie să uităm că aceste proiecte de mobilitate sunt complementare cu proiectul șoselei de centură a Municipiului Bacău, aflat în plină construcție. Am avut de la bun început o gândire coerentă, unitară, plecând de la premisa că Bacăul va avea șosea de centură și că proiectele de mobilitate urbană ale orașului trebuie dezvoltate plecând de la acest scenariu de lucru”.

            Cosmin Necula
            Primarul municipiului Bacău

            Ce proiecte au fost votate

            1. „Sistem de management al traficului pentru prioritizarea coridoarelor de transport public local și a deplasărilor cu bicicleta”. Vor fi semanforizate 88 de puncte: 59 de intersecţii şi 29 de treceri de pietoni. Dintre acestea, 27 de puncte sunt deja semnaforizate, iar 61 sunt puncte noi care vor fi amenajate cu echipare semaforizare şi CCtv. Valoare totală a investiției este 19,9 milioane de euro.

            2. ,,Modernizarea staţiilor de transport public” presupune: Modernizare/(re)amenajare a circa 40 stații de transport public local /zonal de călători, pe diferite niveluri de intensitate, în funcție de spațiul public disponibil, anume: stații cu sistem de informare călători, stații cu suprastructuri nou construite; stații cu structuri majore (terminal FNC). Valoarea totală estimată a investitiei este de 2,7 milioane de euro.

            3. ,,Traseu pentru deplasări nemotorizate Sud: Centru – Aeroport” . Acesta presupune, între altele, construirea pistelor/traseelor pentru biciclete, amplasarea de indicatoare; amenajarea trotuarelor și a zonelor pietonale, reconfigurarea intersecțiilor și a trecerilor de pietoni/bicicliști, în urma introducerii pistelor de biciclete de-a lungul traseului. Valoarea totală estimare a investiției este 4,1 milioane de euro.

            4. ,,Coridor pentru deplasări nemotorizate Centru – Gara Bacău – Cartier CFR – Sala Polivalentă – CAEX/ Parc Industrial (CFR)” presupune construirea pistelor/traseelor pentru biciclete, construirea de parcaje pentru biciclete dar și modernizarea pasajului subteran CF în zona Garii – Pasaj CFR Gh.Donici – Piața Gării sau reconfigurarea și amenajarea zonei urbane Piața Gării. Valoarea totală estimată a investiției este 3,6 milioane de euro.

            5. ,,Coridor pentru deplasări nemotorizate Parcul Cancicov – Stadion – Bazin de Înot – Universitatea „Vasile Alecsandri“ (Traseul tineretului şi sportului)” . Pe lânga pistele pentru biciclete, se va construi un pasaj suprateran destinat deplasărilor pietonale și velo peste Calea Mărășești, între Parcul Cancicov și scările Cascada. Valoarea totală estimată a investiției 6,8 milioane de euro.

            6. ,,Traseu pentru biciclete – semicircular – Mioriţei” . Valoarea totală estimată a investiției este de 1,1 milioane de euro.

            7. ,,(Re)amenajarea străzii Prieteniei din cartierul Miorița pe modelul “zonă rezidențială” (“home-zone”)” presupune: reamenajarea / reorganizarea spaţiului aferent str. Prieteniei în zona semi-pietonală, de tip “home-zone” şi dezvoltarea acestei zone ca fiind o zonă atractivă locuitorilor în special în ceea ce priveşte deplasările nemotorizate, în condiţii de siguranţă a circulaţiei. Valoare totală estimă a investiţiei este de 2,1 milioane de euro.

            8. ,,Coridor pentru deplasari nemotorizate Centru – Şerbaneşti”. Valoare totală estimă a investiţiei este 6,6 milioane de euro.

            9. ,,Coridor pentru deplasări nemotorizate pentru agrement: Centru – Insula de Agrement”. Valoare totală estimă a investiţiei este de 1 milion euro.


            Cum va arăta viitorul centru de monitorizare a traficului

            Există o femeie…

            Recenta premieră de la Teatrul Municipal Bacovia ne-a propus un one man show interesant, atractiv din mai multe puncte de vedere. Pentru că „Bărbați singuri” aduce în atenția publicului un scriitor maghiar de prim rang, Péter Esterházy, al cărui roman „O femeie” a stat la baza unei libere adaptări a regizorului Geo Balint, care semnează un spectacol de autor. Și pentru că Dumitru Rusu s-a dovedit a fi un interpret sensibil și expresiv, cizelându-și până la nuanță partitura.

            „Bărbați singuri” este un spectacol cameral, de bună factură, intimist, pentru că se desfășoară în spațiul Sălii Studio Experiment „Petru Valter”, în care distanța dintre actor și public aproape că se anulează. Decorul este simplu, alcătuit din doar câteva elemente, cu putere de sugestie însă. Geo Balint a plasat pe fundal o pânză pe care sunt desenate două balansoare, pe unul dintre ele stând o fată, văzută din spate, iar celălalt fiind gol.

            Absența, misterul, așteptarea. În față este o masă cu două scaune, iar pe ea o vază cu un trandafir, o sticlă de șampanie, două cupe. Și un bărbat îmbrăcat în negru, cu un lung fular-șal roșu. Care ni se adresează foarte direct, provocator, lipsit total de inhibiții, pentru a ne spune povestea succesivelor sale întâlniri cu Femeia.

            În diferite ipostaze, tipologii, fiecare având notele ei distincte, caracteristicile sale: una este o intelectuală fandosită, sclifosită, vorbind în abstracții, alta e, dimpotrivă, frustă, sexoasă, temperamentală, una e plină de sine, importantă, orgolioasă, trufașă, alta e modestă, umilă, în fine, sunt fațete diverse ale femininului.

            Și o mulțime de sentimente amestecate, de dragoste și ură, dorință și oboseală, sațietate, de dezgust, de înălțare și de cădere, etc. Surprinse de un romancier rafinat, care se joacă dezinvolt cu mai multe registre stilistice, Péter Esterházy fiind recunoscut și apreciat pentru scriitura lui complexă, incisivă, umoristică, vitalistă, pentru limbajul viu colorat, mustind de viață.

            Desigur, dintr-un roman alcătuit ca un puzzle, din nouăzeci și șapte de piese, Geo Balint a selectat doar câteva, într-un scenariu fluent, păstrând ideea principală, aceea a unei căutări fără sfârșit, a unei singurătăți, locuite de un dor fără sațiu, un dor de pereche, cum i-ar spune poetul.
            Dumitru Rusu, un actor care-și lucrează cu mare seriozitate rolurile încredințate, este în deplină armonie cu direcția de scenă, împlinind gândul regizorului.

            Este inteligentul interpret al unui text care spune lucrurilor pe nume, fără dulcegării sentimentale, fără false pudori când aduce în discuție avatarurile erotismului, corpul tresărind de dorință, extazul, micile și marile mizerii ale unei dezordini amoroase. Dumitru Rusu e sigur pe el, maleabil, mișcându-se cu eleganță și reușind, doar prin câteva fin schițate gesturi, prin unduirile șalului roșu, să sugereze un personaj feminin. Există o femeie…așa începe fiecare evocare a bărbatului-interpret, făcută pe un ton ludic, cu umor, ironie, autoironie.

            Așadar, un actor empatic, pe care-l credem, și care ne cucerește, și un regizor, Geo Balint, aflat într-o bună formă, autor, totodată, al scenariului, scenografiei și frumoasei ilustrații muzicale, și-au dat mâna și au creat un spectacol cald, sincer, plăcut. De la care pleci visând, urmărit de himera unei ființe pe care o aștepți să-ți umple singurătatea, și să te facă să cânți. „You got me singing” sună vocea răscolitoare, cu un timbru inconfundabil, a lui Leonard Cohen, din finalul spectacolului.

            Medalii și calificări pentru CS Nautica

            Clubul băcăuan a fost unul dintre protagoniștii Etapei Regionale, cu 15 prezențe pe podium și 14 sportivi ajunși la faza finală a Naționalelor. Plus locul 2 pe echipe

            Trei centre, Bacău, Izvorani și Oradea, un numitor comun: calificarea la finala Campionatului Național de Înot pentru Copii de 10 si 11 ani. Etapa Regională a Naționalelor desfășurată de vineri și până duminică, în Bazinul de Înot din Bacău, a reunit peste 150 de sportivi și a reconfirmat supremația gazdelor de la CS Nautica.

            Locul 2 în întrecerea pe echipe, 15 medalii și 14 sportivi calificați la finala Naționalelor programată între 21 și 23 iunie, la Brașov: acesta este bilanțul celor de la Nautica. Gruparea băcăuană i-a avut ca protagoniști indiscutabili pe Robert Nicolae Borcea și Robert Constantin Banu la categoria de vârstă 10 ani și pe Ingrid Ștefură la 11 ani.

            Ingrid Ștefură
            De altfel, Ingrid și-a făcut un splendid cadou cu ocazia zilei de naștere, aniversată chiar sâmbătă, trecându-și în cont nu mai puțin de cinci medalii. Alături de „cei trei mușchetari” Robert Nicolae Borcea, Robert Constantin Banu și Ingrid Ștefură, Nautica va mai fi reprezentată la finala Naționalelor de Albert Daniel Falcă (și el medaliat la Regionale, la 50 m spate 10 ani, acolo unde băcăuanii au dat și podiumul complet), Alexandru Moise, Dragoș Pochiu, Andrei Rusu, Luca Artene, Octavian Apachiței, Alexandru Horvat, Melissa Brănișteanu, Christine Calapod, Ana Maria Babău și Serena Măriuț.

            Contingentul băcăuan prezent la Naționalele din vară, de la Brașov, este completat cu Ana Maria Brais, de la CSM Bacău.

            Băcăuanii situați pe podium la Regionalele CN de Copii

            50 m spate masculin, 10 ani: 1) Robert Nicolae Borcea (CS Nautica) 00:34:60, 2) Robert Constantin Banu (Nautica) 00:36:08, 3) Albert Daniel Falcă (Nautica) 00:37:71.

            50 m bras feminin, 11 ani: 1) Ingrid Ștefură (Nautica) 00:40:83.

            50 m fluture masculin, 10 ani: 1) Robert Nicolae Borcea (Nautica) 00:33:97, 2) Robert Constantin Banu (Nautica) 00:34:33.

            50 m liber feminin, 11 ani: 2) Ingrid Ștefură (Nautica) 00:32:72.

            50 m bras masculin, 10 ani: 2) Robert Constantin Banu (Nautica) 00:44:25.

            50 m liber masculin, 10 ani: 1) Robert Nicolae Borcea (Nautica) 00:31:56, 3) Robert Constantin Banu (Nautica) 00:32:73.

            50 m spate feminin, 11 ani: 2) Ingrid Ștefură (Nautica) 00:34:75.

            200 m liber masculin, 10 ani:1) Robert Constantin Banu 02:30:73, 2) Robert Nicolae Borcea (Nautica) 02:35:81.

            50 m fluture feminin, 11 ani: 1) Ingrid Ștefură (Nautica) 00:36:67.

            200 m mixt feminin, 11 ani: Ingrid Ștefură (Nautica) 02:52:75.

            Actorii nevăzători, pe scena Teatrului „Bacovia”

              „Inocent Theatreˮ din Bacău e singura trupă de teatru din România formată din actori nevăzători sau cu grave probleme de vedere. Cu prilejul Zilei Internaționale a Femeii și a lunii mărțișorului, ei au prezentat, vineri, pe scena Teatrului „Bacovia”, spectacolul „Steaua fără numeˮ de Mihail Sebastian. Evenimentul a fost organizat de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) în parteneriat cu Primăria Bacău și Teatrul Municipal „Bacovia”. Intrarea a fost gratuită pentru persoanele cu dizabilități și însoțitorii acestora.

              „Acest eveniment are ca obiectiv promovarea unei mai bune înțelegeri, ridicarea nivelului de toleranță, acceptarea în ceea ce privește problemele cu care se confruntă persoanele cu handicap și integrarea acestora în societate, susținerea demnității, a drepturilor și a bunăstării acestora”, explică Dana Țîțaru, directorul general al DGASPC Bacău. Membrii trupei demonstrează la fiecare reprezentație că pot provoca emoție celor care îi privesc, prin intermediul artei, încât, aproape niciodată, spectatorii nu își dau seama de deficiența acestora, adaugă directorul DGASPC.

              Din trupa „Inocent Theatreˮ fac parte Florin Covacs, Eugen Baba, Laura Damian, Simona Gavril, Vasile Damian, Iulian Cioinag, Elena Dumitru și Cristi Maric. Regizorul care a pus în scenă întreaga piesă este Bogdan Matei, actor la Teatrul Municipal „Bacovia”. Ideea înființării acestei trupe, unică în țară deocamdată, îi aparține lui Cristi Măric, vicepreședintele Filialei Bacău a Asociației Nevăzătorilor din România.

              Medici din Reghin la Spitalul Orășenesc Buhuși

                Spitalul Orășenesc Buhuși a primit, la sfârșitul săptămânii trecute, vizita colegilor de la Spitalul Municipal „Dr. Eugen Nicoară” din Reghin, spital aflat la 35 km de Tg.Mureș și 100 km de Cluj Napoca. Un spital general care asigură spitalizare continuă, prin cele 6 secții și 9 compartimente, dar și consultații în ambulatoriul de specialitate, prin cele 13 cabinete: Medicină internă, Chirurgie generală, Ortopedie traumatologie, Reumatologie, Obstetrică-ginecologie, Cardiologie, Pneumologie, Dermato-venerologie, Urologie, Neurologie, Reumatologie, Otorinolaringologie (ORL), Diabetologie și Laborator analize medicale, Laborator radiologie și imagistică medicală. Un spital cu 264 paturi, 16 paturi pentru spitalizare de zi și 10 paturi pentru însoțitori.

                „Vizita a fost un prilej oportun pentru un schimb de experiență, atât la nivel medical, cât și de management spitalicesc și de management al calității, plecând de la faptul că, mai ales în domeniul sănătăţii, orice schimb de experienţă şi orice colaborare sunt binevenite.

                Au participat din partea Spitalului Municipal Reghin, dr. Narcisa Lazăr, manager, dar și șefi de secție de la diferite specialități medicale, inclusiv responsabilul cu managementul calității. Noi i-am întâmpinat împreună cu primarul orașului Buhuși, dar și cu o echipă formată din manager, director medical, directorul financiar contabil, managerul de calitate, asistente șefe, coordonatoare de secții și compartimente”, ne-a declarat Constantin Poiană, managerul Spitalului Orășenesc Buhuși.

                Au fost vizitate compartimentele și secțiile spitalului, structura de spitalizare de zi medico-chirurgicală, Blocul operator, Urgențele, stația centrală de sterilizare. Au fost vizate și aspectele medicale, circuite, documente, protocoale, proceduri de lucru, conditiile hoteliere, dotări, s-au purtat discuții cu medicii șefi, coordonatori de secții / compartimente și cu personalul medical.
                „Considerăm că astfel de întâlniri sunt benefice pentru ambele părți, sunt multe aspecte din care avem de învățat unii de la alții. Noi suntem deschiși la aceste colaborări având în vedere că, de-a lungul timpului, pe la spitalul din Buhuși au trecut reprezentanții mai multor spitale, printre care se pot enumera Spitalul Județean de Urgență Bacău, Spitalul Municipal Onești, Spitalul de Pneumoftiziologie Bisericani, Spitalul «Sf.Dimitrie» Tg. Neamț, Spitalul de Pneumoftiziologie Bacău, Spitalul Orășenesc Gura Humorului, Spitalul «Ioan Lascăr» Comănești etc.”
                Constantin Poiană, managerul Spitalului Orășenesc Buhuși

                Spitalul Orășenesc Buhuși are 173 paturi de internare continuă, 20 paturi spitalizare de zi și 10 paturi pentru aparținători. Aici sunt 4 secții de Medicină internă, Chirurgie generală, Boli infecțioase și Psihiatrie cronici, dar și 7 compartimente de Pediatrie/Terapie acută, Medicină internă cronici, Îngrijiri paliative, Neurologie, Anestezie și terapie intensivă, Primiri urgențe și Cardiologie.

                Autostrada pavată cu bune intenții

                Răzvan Bibire

                Aproape mi-a curs o lacrimă de emoție când am văzut că toată țara se unește sub haștagul #șîeu ca să stea degeaba un sfert de ora pentru a-și exprimă solidaritatea cu moldovenii care nu au autostradă. Apoi mi-am amintit că suntem în România, țara une nimic nu se întâmplă fără voie și, mai ales, fără îndrumări, de la băieții cu ochi albaștri.

                Trebuie să recunoaștem că acțiunea a fost bine organizată. S-a pus accentul pe creativitate, s-a studiat bine psihologia țintelor, s-au urmat aceleași trasee bătătorite ale diseminării informației și convocării la proteste.

                Într-o țară în care, atunci când la jumătate dintre angajați le erau tăiate salariile ieșeau doar câteva sute de oameni să danseze pinguinul în semn de protest, doar naivii mai cred că mii de oameni se apucă să protesteze din senin. Acestea fiind spuse, nu ar fi rău să încercăm să vedem ce e și cu autostrăzile astea.

                Poporul vrea autostradă, nu contează de unde să vină și unde să ajungă, contează să fie. Și, eventual, să treacă prin apropierea lor. De ani de zile politicienii ne asasineaza cu proiectele de autostrada dintre Moldova și Transilvania, fără să se întrebe cineva cui ar folosi o astfel de legătură.

                Să ne înțelegem, construcția unei autostrăzi și întreținerea ei costă imens, de aceea, ea trebuie să slujească unor interese economice majore; nu pentru ca unii să ajungă de la Iași la Viena cu 200 la ora. Ce exportă zona Moldovei către Ungaria, Austria, Germania? Nu cumva o autostrada care să lege Moldova de București ar fi mult mai necesară?

                Să reținem că resursele sunt limitate, nu pot fi făcute toate în același timp. Iar pentru cei care o ard intelectual și ne spun că sunt fonduri europene care abia așteaptă să ne fie date, să facă bine să se gândească: banii aia – în cazul în care ne-ar fi dați – vin abia după ce am plătit autostrada din banii noștri. Pentru că așa este sistemul fondurilor europene.

                Ca urmare, degeaba ai promisiuni de bani de la UE dacă nu ai bani în buget cu care să plătești construcția. În paranteză să mai notăm că fondurile europene acoperă maxim 80% din cheltuielile de construcție, nu acoperă TVA și nici celelalte cheltuieli – exproprierea, proiectarea, documentația.

                Nu mă aștept ca aceste argumente să trezească rațiunea din hastagistii care erau ieri cu Justiția în gură și azi sunt cu autostrăzile. În fond, trăim momente de nebunie colectivă iar mulțimea, după cum ne-a învățat bine Costache Negruzzi, are logica ei.

                Pagina 1

                  Viceprimarul Dragoș Ștefan, în dialog cu președinții asociațiilor de proprietari

                    În urma discuțiilor purtate cu mai mulți președinți de asociații de proprietari din Bacău, viceprimarul municipiului Bacău, Dragoș Ștefan, spune că a identificat o serie de probleme punctuale, a căror rezolvare este posibilă si prin implicarea Poliției Locale. De altfel, la întâlnirea de miercuri, 13 martie, a fost prezent și șeful acestei instituții, Lucian Iftene.

                    Printre punctele abordate în cadrul discuțiilor se numără situația parcărilor neregulamentare, parcarea autovehicolelor de mare tonaj în parcările rezidențiale, regimul construcțiilor fără autorizații, desfășurarea de activități nespecifice în garaje. Totodată, cei prezenți s-au arătat nemulțumiți și de cei care operează schimbări în apartamentele pe care le dețin, fără niciun fel de autorizație, dar și de societățile care intervin pe domeniul public, iar după terminarea lucrărilor nu readuc terenul la forma inițială.

                    La acest capitol, una dintre soluțiiile identificate este cooptarea în echipa de recepție a lucrărilor și a unui reprezentant al asociației de proprietari, soluție îmbrățișată de cei prezenți. Aceasta a fost prima dintr-un șir de astfel de întâlniri care vizează comunicarea directă și schimbul de informații între executivul municipiului și asociațiile de proprietari, cu participarea reprezentanților diverselor compartimente din primărie (Urbanism, Spații Verzi, Arhitect-șef etc).

                    Scopul declarat al acestor întâlniri este identificarea tuturor problemelor existente în cartiere, dar și găsirea de soluții pentru remedierea acestora.

                    UMB Spedition spune ca nu a retras utilajele de la Centura Bacăului dar că în weekend muncitorii au liber

                      Într-un punct de vedere transmis la solicitarea CNAIR, Compania UMB Spedition precizează că informațiile prezentate în spațiul public privind lipsa muncitorilor și a utilajelor din șantierul Variantei Ocolitoare Bacău, sunt false.

                      UMB Spedition nu a făcut eforturi suplimentare pentru a pregăti vizita de vineri, 15 martie 2019, a ministrului transporturilor Răzvan Cuc, mai precizează constructorul român.

                      În punctul de vedere transmis, Spedition UMB subliniază că pe șantierul VO Bacau se află un număr semnificativ de utilaje și de muncitori, încă de la primirea ordinului de începere a lucrărilor.

                      Potrivit programului de lucru, activitatea în șantier se desfășoară de luni până sâmbătă, la toate punctele de lucru stabilite.

                      Utilajele sunt garate seara în puncte special amenajate pentru a fi păzite pe timpul nopții, se mai precizează în punctul de vedere transmis de Spedition UMB.

                      Subliniem că vineri, 15 martie 2019, la momentul vizitei ministrului transporturilor, Răzvan Cuc, utilajele și muncitorii constructorului Spedition UMB erau prezenți în șantier pentru desfășurarea lucrărilor.

                      Potrivit monitorizărilor la fața locului, atât utilajele cât și muncitorii au continuat lucrul până sâmbătă seara.

                      Spedition UMB a transmis că va reîncepe activitatea luni, când muncitorii care duminică sunt liberi, vor reveni la lucru.

                      Pentru corecta informare a opiniei publice precizăm că Spedition UMB are pe santierul Variantei Ocolitoare Bacău peste 100 de utilaje.

                      Lucrările au început în data de 8 martie anul acesta, iar până la ora actuală, după doar două săptămâni, progresul fizic a depășit 10 procente.

                      În plus Spedition UMB a accelerat procesul de proiectare și a finalizat proiectul tehnic după doar 3 luni de la semnarea contractului.

                      Acest lucru a permis începerea lucrărilor în șantier mai devreme decât era prevazut în contractul semnat cu CNAIR la sfârșitul anului trecut.

                      Subliniem faptul că Spedition UMB este un constructor român care are o îndelungată experiență în lucrările de infrastructură mare din România.

                      Această Companie a demonstrat de nenumarate ori seriozitatea și capacitatea constructorilor români de a executa lucrări de cea mai bună calitate.

                      Prima criosaună din Bacău

                      Prima dată când am auzit de criosaună gândul mi-a fugit la un film cu Stallone în care personajul John Spartan a fost congelat într-o crio-închisoare de unde a fost „eliberat” după mulți ani de stat la „înghețat”. Apoi mi-am adus aminte că sunt sportivi care utilizează criosauna pentru recuperare fizică după competiții ostenitoare. De curând am auzit că există și în Bacău acest dispozitiv care este situat la Centrul Oxigen, undeva sub podul de la Mărgineni. Așa că am mers la fața locului să descoperim ce este criosauna.

                      Prima întâlnire am avut-o cu Irina Lupu, kinetoterapeut, cea care lucrează cu criosauna de la Centrul Oxigen. Curiozitatea numărul unu a fost să aflăm ce este de fapt criosauna. „Este o saună care folosește aerul rece, pe bază de azot”, a explicat Irina Lupu, care ne-a povestit totul despre criosaună. Ce mi s-a părut interesant este că pe timpul unei ședințe, corpul uman este expus unei temperaturi cuprinse între minus 120 și minus 180 de grade. Firesc, prima impresie a fost că nu se poate așa ceva, în condițiile în care iarna, la minus 10 grade, tremurăm ca varga.

                      „Aerul din criosaună este lipsit de umiditate, aceasta fiind cea care te face să simți frigul puternic”, a fost explicația Irinei Lupu. Criosauna de la Centrul Oxigen a fost deschisă în decembrie anul trecut, dar activitatea propriu-zisă a început din ianuarie. Cât despre aparatul în sine, este ca o capsulă în care intri, stai în picioare, capul și gâtul fiind deasupra, o ședință pentru începători fiind de 100 de secunde, apoi de 140 de secunde, iar de la treia ședință se stă câte trei minute.

                      Irina Lupu

                      Primele ședințe sunt de acomodare și pentru a vedea cum reacționează corpul la temperaturile scăzute. Criosauna are mai multe beneficii, cele mai importante fiind cele din sfera întreținerii corporale, dar care are aplicabilitate și pe afecțiuni medicale. Din multele beneficii ale criosaunei, Irina Lupu ne-a asigurat că are efecte pozitive pe parte psihologică pentru că în timpul acestor expuneri se eliberează endorfina, care este hormonul fericirii, în cantități mari.

                      „Criosauna ajută foarte mult persoanele care doresc să scape de depresie și persoanele care au probleme cu somnul”, mai spune Irina Lupu, care a precizat că a avut câțiva clienți care după două-trei ședințe au remarcat că se simt mult mai odihniți dimineața, sau că au scăpat de insomnii. Așa am realizat că, de fapt, este vorba de mult mai mult și că expunerea la criosaună este o terapie.

                      Aerocrioterapia

                      Aerocrioterapia (ACT) este o metodă care constă în răcirea simultană a întregii suprafețe a corpului uman la o temperatură foarte scăzută, așa cum am aflat mai sus. Este vorba de o tehnică dedicată prelungirii vieții și corectării tulburărilor funcționale, parte a medicinei interactive. Eficiența medicală a acestei proceduri este determinată de nivelul temperaturii la care este expusă zona afectată, dar și de viteza scăderii de temperatură. Tratamentul cuprinde 10-20 sau chiar mai multe sedințe, procedurile preventive putându-se desfășura zilnic sau la două-trei zile.

                      În timp ce stăteam de vorbă cu Irina Lupu, în criosaună era Ionuț Ailenei, manager divizie Kubitech, distribuitor de echipamente medicale și fitnesswell în România. Am profitat de faptul că tocmai a încheiat o ședință de terapie, și bucuros a acceptat să ne împărtășească din experiența sa, atât din punct de vedere al cunoscătorului acestor echipamente dar și ca beneficiar al acestei terapii. În primul rând, Ionuț Ailenei ne-a oferit câteva date despre geneza crioterapiei.

                      „Crioterapia a apărut prima dată undeva în Japonia. Un doctor care a făcut studii prin anii ’70, a observat că stimulează extraordinar de bine refacerea sportivilor și a celor care erau în stări avansate de degradare fizică. Prin aceste tehnici a observat recuperarea rapidă a sportivilor”, a explicat Ailenei.

                      Și povestea a continuat cu americanii care au preluat această idee și practicau băile de gheață. Și nu numai americanii. Este vorba despre o practică ce se folosește și în zilele noastre, multe echipe sportive folosind metoda clasică, punând într-o cadă 50-60 de kilograme de cuburi de gheață în care se fac scufundări. Rămânând pe acest segment al discuției, Ailenei ne-a povestit că echipa de fotbal CFR Cluj deține de cinci ani aparatură de criosaună, probabil și acest aspect contribuind la rezultatele remarcabile pe care le au sportivii echipei campioane de fotbal a României.

                      Pe lângă clubul de fotbal ardelean, mai există o criosaună la stadionul Arena Națională din capitală, alte federații sportive și-au achiziționat aceste echipamente dar și anumite companii private care folosesc aceste proceduri pentru top-managementul lor. Pe zona Moldovei, pe lângă cea din Bacău, mai există o criosaună la Iași, la sediul companiei distribuitoare a acestor echipamente în România și una la Piatra Neamț, dar cea nemțeană aparține unui medic care o folosește cu circuit închis pentru pacienții săi.

                       Criosauna din Bacău este deschisă tuturor

                       Înainte de a începe aceste proceduri este bine să ne informăm, și cel mai bine ar fi să o facem la medic. Și asta pentru că există anumite contraindicații. Despre acestea ne-a spus câte ceva chiar Ionuț Ailenei:

                      „Dacă știi că ai o anume afecțiune medicală este bine mai întâi să consulți un medic. Noi avem niște flayere în care sunt prezentate principalele contraindicații. Este vorba în primul rând de situații, să le numim așa, cronice. Mai spunem că nu este recomandat să faci criosaună dacă ești răcit sau ai pneumonie. Dacă ai anumite răni nu poți face criosaună dar poți apela la criopan, adică o terapie locală.”

                      Acestea sunt doar câteva aspecte, dar doritorii de criosaună trec printr-un adevărat sondaj înainte de a începe procedurile propriu-zise. Ailenei a subliniat și importanța criosaunei în curele de slăbire, fiind el însuși un exemplu, povestind că a pierdut mai bine de 10 kilograme de când urmează aceste proceduri.

                      Cu toate acestea, pentru ca o cură de slăbire să fie eficientă trebuie îmbinată și cu alte metode, cel mai bun exemplu fiind o asociere între drenaj limfatic cu criosaună și electroterapie. Acestora li se adaugă fără discuții dieta alimentară și mișcarea fizică.

                       Cum procedăm la criosaună?

                       Prima dată clienții primesc lista de contraindicații pentru a nu avea surprize. După ce s-au luat în calcul aceste aspecte, clienții merg la vestiar unde se dezbracă și se echipează cu un halat, șosete speciale și botoșei, pentru că în timpul criosaunei sunt protejate extremitățile. Apoi se merge la capsula criosaunei unde se intră doar în costum de baie sau lenjerie intimă. Apoi se trece la procedura în sine care nu poate dura mai mult de trei minute, fiind contraindicată expunerea mai mare. O ședință de criosaună duce la consumul a 150 până la 200 de kilocalorii, în condițiile unui corp normal. La o terapie mai intensivă, după 15 ședințe se pot pierde până la 400 de kilocalorii pe procedură.

                       Sauna cu infraroșu

                       La Centrul Oxigen, pe lângă criosaună puteți beneficia și de srviciile criofanului, care este pe același principiu cu criosauna dar se folosește local. Acesta este folosit pentru crioterapie facială sau în oricare altă zonă a corpului, pe inflamații sau dureri locale. Pe lângă acestea mai există și alte tipuri de saună, cum ar fi sauna finlandeză, sauna uscată și sauna cu infraroșu, cea din urmă fiind destinată celor care nu suportă temperaturile ridicate.

                      Revenind la criosaună, pe lângă echipele sportive, vedetele sunt mari fane ale acestor proceduri. „Între acestea putem să le menționăm pe Loredana Groza și Oana Cuzino”, a precizat Ionuț Ailenei. Cât despre prețuri, o sedință la criosaună costa 100 de lei, dar există și diferite pachete, un exemplu fiind 10 ședințe cu 800 de lei.

                       Indicațiile Aerocrioterapiei (ACT)

                       Reumatologie – osteoartrite, boli reumatismale inflamatorii acute; osteoporoză și osteopenie; spondiloză cervicală și lomabară; hernie de disc; colagenoze ; etc.

                      Hepatologie – hepatite cronice autoimune, hepatite cronice virale, criză hepatică în stadiu compensat.

                      Neurologie – nevroze, migrene, tulburări de somn, radiculite, boli care evoluează cu spasticitate musculară.

                      Cosmetică – celulită; întreținere generare a corpului și prevenirea îmbățrânirii; intensificarea proceselor metabolice la nivelul tenului, efect antirid; întinerirea pielii feței, gâtului, spatelui, abdomenului, șoldului; întărirea și tratamentul părului; tratamentul imperfecțiunii pielii.

                      Sexologie și urologie – tratamentul impotenței; creșterea libidoului; restabilirea și îmbunătățirea funcției erectile; tratamentul afecțiunilor psihoemoționale și recuperare funcțională.

                      Ginecologie – sindrom premenstrual; sindrom climacteric.

                      Endocrinologie – obezitate; tulburări imunologice și endocrine.

                      Pneumologie – bronșite cronice, inclusiv cele obstructive; astm bronșic; traheite.

                      Cardiologie – prevenirea bolilor cardiovasculare; tulburări neovegetative.

                      Dermatologie – dermatite; neurodermatite atopice; eczeme; psoriazis, artită psoriazică.

                      Ortopedie și traumatologie – traumatisme, contuzii, luxații, entorse, fracturi; status post operator.

                      Medicină sportivă – este o modalitate extrem de eficientă de refacere și recuperare a sportivilor după efort, traumatisme, fiind utilizată în prezent în majoritatea cluburilor sportive din lume.