sâmbătă, 20 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2046

Orchestra simfonică „Mihail Jora” nu este un lux pentru oraş, ci un simbol

– Astăzi debutează noua stagiune muzicală, a 64-a, a Filarmonicii „Mihail Jora”. Ce le-aţi pregătit melomanilor, iubitorilor de muzică băcăuani?

– Reîntâlnirea cu un artist de excepţie, dirijorul Vittorio Parisi, profesor de dirijat la Conservatorul „Giuseppe Verdi” din Milano, un colaborator de lungă durată al instituţiei noastre, cu care încă de la începutul acestui secol am demarat proiecte importante pentru viaţa artistică a Bacăului, dintre care cel mai apreciat a fost desfăşurarea alternativă în Bacău şi Italia a cursurilor de dirijat de orchestră la care participanţii erau toţi studenţii Maestrului Parisi. Pentru deschidere de stagiune, dirijorul Vittorio Parisi ne propune o lucrare de repertoriu a orchestrei, Concertul în Re Major pentru vioară şi orchestră de J.Brahms, dar şi două lucrări mai puţin sau deloc cântate pe scena Ateneului, ca Serenada nr. 1 de J.Brahms şi The Noon Witch de A.Dvorak.

– V-aş ruga să spuneţi cititorilor noştri, celor care vă trec pragul la fiecare concert, care sunt noutăţile viitoarei stagiuni?

– Plecarea şi sosirea unor instrumentişti sunt normale în cadrul oricărei instituţii de concert. Important este însă ca plecarea să marcheze un pas înainte spre entităţi de prestigiu, lucru care în ultimii ani s-a petrecut, mulţi din aceştia reuşind prin concurs la filarmonicile din Iaşi şi Bucureşti, iar cei care vin să se încadreze în procesul constant de creştere al instituţiei din ultimii 20 de ani şi să devină elemente de bază ale orchestrei. O exprimare la înalt nivel se poate face doar atunci când ai toate condiţiile şi una din ele este ca artiştii instrumentişti să aiba toată gama de instrumente, iar acestea să fie de calitate. Nu cred că există în România o instituţie care să fi beneficiat de sprijinul pe care l-a avut Filarmonica din Bacău din partea ordonatorului de credit, în cazul nostru Consiliul Judeţean. Ne apropiem cu paşi rapizi de cifra de 100 de instrumente achiziţionate pentru toate compartimentele, doar în ultimii 15 ani.

Oltul, Mureşul şi Dunărea s-au transformat în Bistriţa!

– Domnule director, înfiinţarea unei filarmonici în Bacău, în 1956, a fost un eveniment important pentru oraşul şi judeţul Bacău, era a doua orchestră, după Iaşi, din toată Moldova. Informaţiile din presa vremii sunt laconice, ce a rămas în arhiva filarmonicii despre acel eveniment?

– Este foarte departe acest an 1956 pentru mine. Coincide de altfel cu anul naşterii mele, aşa încât ceea ce pot să vă spun sunt doar lucruri pe care le-am aflat dupa sosirea mea în Bacău, în anul 1982, an în care mai erau destui artişti instrumentisti, participanţi la primul concert al Filarmoncii de Stat Bacău, aşa cum a fost denumită, prin decizia Sfatului Popular Regional Bacău, instituţia la înfiinţarea sa, în 1956. Cele mai multe informaţii le-am cules însă din broşura scrisă de doamna Olga Chirştiuc, ani de zile secretar artistic al filarmonicii, cea care la aniversarea a 40 de ani de viaţă a acestei instituţii a cules cu migală şi dragoste date din arhivă, din presa timpului şi ne-a redat o parte din istoria noastră.
Ideea pleacă întotdeauna de la cei care au preocupări în această direcţie, instrumentiştii care activau în diferite formaţii semiprofesioniste, dintre care Al.Tiron, Petre Bărbuţă, Aurel Iancovici, Xenofon Covali, Constantin Floareş, Diodor Dobronăuţeanu, erau la acea vreme cei mai activi. Împreună cu intelectuali cu dragoste pentru artă, precum Ion Fazla, Emil Zaborilă, Mihai Drimbe, Alex Vrînceanu şi altii au reuşit şi cu sprijinul autorităţilor locale, acest act de cultură inestimabil pentru oraş, pentru judeţ şi pentru întreaga ţară. La început erau 39 de instrumentişti dirijaţi de Ion Fazla şi Emil Zaborilă, iar directorul instituţiei era Leon Herşcovici. În primii doi ani de activitate, plata artiştilor instrumentişti se făcea din încasările obţinute. Primul concert a avut loc la data de 3 decembrie 1956 şi a fost dirijat de Emil Zaborilă, cu următorul program: P.Constantinescu -Ciobanaşul, B.Slabakov-Kamarinskaia, Ipolitov-Ivanov, (In Aul) Bohln – Vals de concert, Katz- Salut capitala şi L.v.Beethoven-Uvertura Coriolan.

Astăzi, orchestra este formată din 74 de artişti instrumentişti, însă ar fi de dorit să ne putem întoarce la schema de acum câţiva ani, ce ar presupune încă 3 – 4 posturi la compartimentul artistic, lucru ce ne-ar permite abordarea întregului repertoriu pe care marile orchestre reuşesc să îl parcurgă, fără să apeleze la colaboratori de la alte instituţii.

– Când aţi venit în Bacău, la filarmonică? Care era atmosfera în jurul simfonicului băcăuan?

– Am colindat un pic prin ţară înainte să ajung, în 1982, în luna septembrie, în Bacău, împreună cu colegii mei din viitorul Trio Syrinx, Dorel Baicu – flaut şi Dorin Gliga – oboi. Sunt născut în Râmnicu-Vâlcea, apoi am urmat Liceul de muzică din Braşov, în perioada 1967-1975, după care m-am întors acasă ca profesor la Şcoala de muzică, pentru 3 ani, timp în care am reuşit să termin şi stagiul militar în Lehliu şi apoi în Lugoj.
Am terminat Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti în anul 1982 şi de atunci sunt membru al orchestrei din Bacău, la început, mai apoi component al Trioului Syrinx, formaţie cu activitate autonomă în cadrul instituţiei, director adjunct din anul 1987 şi manager din anul 2007.
La primul concert, dirijat de fostul meu profesor de la Conservatorul din Bucureşti, Maestrul Aurel Niculescu, am intrat direct în repertoriul rus, la primul fagot, în Simfonia nr. VII de D.Sostakovici. Faptul că sunt aici de aproape 40 de ani, spune câte ceva şi despre modul în care am fost primit şi m-am integrat în acest colectiv. La aniversarea a 50 de ani a instituţiei, spuneam despre noi 3 (Dorel, Dorin, Pavel), veniţi fiecare din altă parte a ţării, că pentru noi Oltul, Mureşul şi Dunărea s-au transformat în Bistriţa, iar Bacăul, văzut de pe dealurile Măgurei, la întoarcerea din zecile de turnee, însemna casă, dulce casă.

– În acea perioadă de început, apoi şi anii 70-80, Orchestra Filarmonicii „Mihail Jora” susţinea concerte şi în alte localităţi ale judeţului, în şcoli, chiar şi în mediul rural. Între timp, s-au mai diminuat aceste deplasări, activitatea concentrându-se doar la sediu sau la Tescani, cu ocazia Festivalului „Enescu – Orfeul Moldav”, o prestigioasă manifestare muzical-artistică dedicată Marelui Enescu.

– Denumirea instituţiei a rămas Filarmonica de Stat

Bacău, până în anul 1995, când Maestrul Ovidiu Bălan a solicitat ca orchestra să preia numele unui mare om de cultură, apropiat acestor locuri, profesorul şi compozitorul Mihail Jora. Orchestra susţine şi acum concerte, mai ales în oraşele judeţului (Oneşti, Moineşti, Comăneşti), cu programe diverse, de la concerte simfonice, la vocal- simfonice, operă şi chiar de divertisment. S-a redus însă simţitor prezenţa în sate, comune, oraşe mai mici ca Buhuşi, din cauza, în special, a dispariţiei unor organizatori locali, inimoşi şi dornici ca orchestra din Bacău să ajungă şi în localităţile lor. Aducem însă din când în când elevii de la satele din jur la concertele educative organizate la sala Ateneu.

– Din anul 1968, dirijor al Orchestrei a devenit Ovidiu Bălan, un muzician de excepţie, care a ridicat prestigiul simfonicului băcăuan. Ce a adus nou Ovidiu Bălan în exprimarea orchestrei, a instrumentiştilor?

– Într-adevăr, Maestrul Ovidiu Bălan a intrat în cel de-al 51 -lea an de când este prim dirijor al orchestrei din Bacău. Este singulară în ţară şi cred că şi în lume o asemenea longevitate la o singura instituţie şi de aici pleacă şi prima calitate a dirijorului nostru: constanţă şi ataşament, dublate de o muncă continuă, seriozitate, tenacitate şi sacrificiu personal. Să nu uităm perioada dificilă de autofinanţare din perioada 1984-1989, când multe instituţii de concert au fost aproape de desfiinţare, în timp ce Filarmonica din Bacău, prin munca şi soluţiile găsite de Maestrul Bălan, ajutat şi susţinut de întregul colectiv, a fost printre puţinele orchestre unde instrumentiştii au putut pleca acasă, la sfârşitul lunii cu salariul întreg.

– Tot în acea perioadă s-a construit noul Ateneu, o sală unică, se spune, cu o acustică deosebită. De acum, Filarmonica a căpătat identitate, încep, nu?, marile turnee în străinătate, aprecieri, presă bună, contacte, contracte, colaborări cu mari dirijori şi solişti, premii de excepţie pe marile scene ale lumii.

– Este încununarea prezenţei Maestrului Bălan la conducerea instituţiei, de data aceasta în calitate de director, o realizare singulară cum bine aţi remarcat, datorată în primul rând tenacităţii şi consecvenţei cu care Maestrul a urmărit fiecare pas al construcţiei, dar şi celor care la momentul respectiv au gestionat destinele Bacăului, fără de care nu s-ar fi putut realiza sala Ateneu. Prezenţa zi de zi într-o asemenea locaţie, nouă, pe atunci, cu o acustică de invidiat, a creat premisele creşterii nivelului profesional al orchestrei, prin bucuria şi plăcerea pe care o aveau instrumentiştii să lucreze într-o asemenea ambianţă, dar şi prin prezenţa tot mai numeroasă şi importantă a unor artişti de nivel mondial pe scena Ateneului.
Rând pe rând, Bacăul, ca orchestră, a cucerit piaţă după piaţă, devenind cea mai vizibilă entitate pe plan internaţional, cu peste 2000 de concerte în ultimii 30 de ani, în toată Europa, în SUA, Corea, China.
Numai în ultimii cinci ani, orchestra a cântat pe cele mai mari scene ale lumii: Gewandhaus-Leipzig, Gasteig-Munchen, Tonhalle- Zurich, Konzerhaus-Berlin, Sala Verdi-Milano, La Fenice-Venezia, Teatro Argentino-Roma, Beijing Hall, Shanghai Art Center, Seoul Art Center etc.

Valoarea nu ţine de locul în care activezi

– Împreună cu alţi doi colegi, Dorel Baicu – flaut (plecat prea devreme dintre noi) şi Dorin Gliga – oboi, dumneavoastră la fagot, aţi înfiinţat Trio Syrinx, un grup care a cucerit repede publicul, cu o mare vizibilitate şi în străinătate, la care s-au adăugat în timp şi alte mici formaţii camerale.

– Ne întoarcem la ultima întrebare şi răspunsul la aceasta de acum este strâns legat de apariţia Trioului Syrinx, care nu a făcut altceva decât să declanşeze nişte energii pozitive şi să demonstreze unei ţări întregi că valoarea nu ţine de locul în care activezi, ci de muncă şi de dorinţa de a trece mai departe de ceea ce au făcut alţii înaintea ta. De fapt, tot ce a realizat orchestra în ultimii 35 de ani, de la turnee în străinatate, cursuri, concursuri, are o legătură intimă cu activitatea trioului şi a dus la punerea Bacăului pe harta lumii, ca instituţie de concert.
Fără îndoială că exemplul personal, mai ales atunci când rezultatele sunt mai mult decât vizibile, naşte urmaşi, dornici să păşească pe acelaşi drum şi chiar să-şi depăşească înaintaşii. În acest fel au luat naştere Cvintetul de suflători Ars Cantus, Duo Capriccio, Trio Ateneu, Cvartetele Consonanţe, Avantgarde şi Fagotissimo, toate cu activitate naţională şi internaţională. Toate aceste formaţii, inclusiv Trioul Syrinx , care deşi pe schemă separată în perioada 1984-1989 , avea plan de venituri separat, salariile luându-le întocmai ca aceia care au înfiinţat orchestra, doar în funcţie de realizări, sunt entităţi ale instituţiei, care nu cheltuieşte niciun leu pentru ele. Îşi desfăşoară repetiţiile în afara programului instituţiei, se deplasează în ţară şi străinatate doar pe banii celor care-i invită, asigurând, la rândul lor prezenţa numelui Bacău în lume şi creşterea nivelului profesional al orchestrei.

– Domnule director, Orchestra Filarmomicii „Mihail Jora”, Trio Syrinx, sunt iniţiatorii unui festival cu rol de pionierat în peisajul muzical al ţării: Festivalul Muzicii Contemporane. Era pregătit oraşul pentru o asemenea muzică sau v-aţi luat şi rol educativ? Peste câteva zile se va deschide o nouă ediţie, a doua fără sufletul şi inima lui, regretatul Liviu Dănceanu. Cine şi-a luat rolul de coordonator?

– Pionieratul de care amintiţi a fost firul conducător după care Trioul Syrinx, prima formaţie de suflători şi unică până acum în România, câştigătoare a unui premiu internaţional (iar noi avem şase premii), Ovidiu Bălan şi Liviu Dănceanu s-au ghidat în momentul în care au înfiinţat primul Festival de muzică contemporană din România, cea mai importantă realizare a instituţiei, cea care a permis Bacăului să ia contact cu muzica timpului, cu personalităţi ale secolului XX din muzică, dans, teatru, pictură, cinematografie. Cei care l-au infiinţat, au decis ca în următoarea perioadă, coordonator artistic să fie Cristian Lupeş, un apropiat al lui Liviu Dănceanu, un spirit novator şi inventiv, calităţi ce l-au propulsat recent pe prestigioasa poziţie de manager al Filarmonicii din Sibiu.

Permanenţa ţi-o câştigi prin calitate

– Am consemnat cu mândrie un alt mare succes al Filarmonicii băcăuane: a devenit invitat permanent al Festivalului Internaţional „George Enescu”, susţinând, alături de mari orchestre ale lumii câte un concert la ultimele ediţii. Care sunt ecourile de la ultima participare?

– Permanenţa ţi-o câştigi doar prin calitate şi consecvenţă. Este însă adevărat că la ambele prezenţe ale orchestrei în Festival (2017 şi 2019) ecourile au fost mai mult decât pozitive, cei prezenţi, de la compozitori, la critici muzicali, muzicieni din toate orchestrele din Bucureşti, conducătorii de instituţii de cultură, au luat act de o realitate pe care noi o cultivăm de peste 30de ani, aceea a calităţii şi seriozităţii cu care interpretăm muzica nouă şi o ştiinţă a transpunerii partiturilor pe care puţine colective artistice o au.

– De mai bine de 12 ani, sunteţi directorul Filarmonicii „Mihail Jora”. Zilele acestea am consemnat, o spun în premieră pentru cititorii ziarului „Deşteptarea”, acordarea de către UNIMIR (Uniunea Muzicienilor Interpreti din România) a Premiului pentru Management Artistic directorului Filarmonicii băcăuane,
Pavel Ionescu – Ambrosie, o recunoaştere a activităţii performante desfăşurată în aceşti ani. În acelaşi timp, sunteţi şi membru al orchestrei. Cum se vede acum orchestra din biroul directorului? Şi, o ultimă întrebare: Este un lux pentru un oraş ca Bacăul o orchestră simfonică?

– De când am devenit manager, am cochetat mai puţin cu cântatul în orchestră, din păcate, însă sunt legat indisolubil de statutul de artist instrumentist, deoarece de acolo provin, nu am ajuns din alte realităţi pe această poziţie. Probabil de aceea mi-a fost şi mai uşor să înţeleg şi să rezolv multe probleme care apar inevitabil în actul artistic, deşi percepţia se schimbă radical atunci când treci într-un fel de partea cealaltă a baricadei. Instrumentist fiind analizezi şi contabilizezi în cele mai mici amănunte orice decizie şi orice face conducătorul, mai bine sau mai puţin bine, filtrând doar prin tine şi prin interesul personal orice actiune. De pe poziţia de manager nu poţi să nu pui pe prim plan interesul instituţiei şi de aceea de multe ori pare că deciziile pe care le iei sunt desprinse de perioada în care ai fost membru al grupului. Încerc şi sper să reuşesc până la final, să asigur un echilibru atât afectiv cât şi din punct de vedere al deciziei, deşi nu este uşor deloc.

Relaţia cu ordonatorul de credit cred că este una de respect reciproc şi de înţelegere a necesităţii prezenţei unei insituţii de asemenea nivel, integrată pe deplin valorilor europene, o certitudine şi în nici un caz un lux, ci un simbol al acestei urbe.

– Vă mulţumesc pentru timpul acordat şi vă doresc o stagiune de succes, atât pe plan local, dar şi naţional şi internaţional.

Vara restanțelor bancare în Bacău

Restanțele la creditele bancare ale băcăuanilor au fost mai mari, comparativ cu lunile de primăvară, pe tot parcursul verii abia încheiate. Au crescut, însă și economiile bancare, iar creditele au început din nou să scadă.

Dacă din luna martie restanțele scăzuseră cu aproape 1,5 milioane de lei, din luna iunie – confom datelor făcute publice de Banca Națională a României (BNR) – acestea au fost ceva mai mari și au ajuns la aproape 94 de milioane de lei. Totalul creditelor a depășit, în luna august, patru 4,16 miliarde de lei, iar cel al economiilor în bănci se apropie de 12 miliarde de lei.

Județul Bacău are, în Regiunea Nord-Est, a doua cea mai mare valoare a creditelor bancare primite de populație, iar în luna august ponderea restanțelor în total credite a crscut din nou, așa cum a fost și în alte perioade precedente. Conform datelor BNR, în Bacău ponderea restanțelor în total credite a crescut la 2,25% în august, față de 2,19% în luna aprilie și 2,98% în noiembrie 2017. În Regiune, însă, proporția a scăzut în august, față de aprilie, de la 3,05 la 2,88%. În octombrie 2017 proporția depășise 4%.

Pe locul al doilea la credite, în regiune

În Regiunea Nord-Est, ponderea cea mai mare a restanțelor în total credite o are județul Botoșani (5,69%). În valoare, cele mai mari restanțe rămân cele din județul Iași, de 249,40 de milioane de lei, însă și valoarea creditelor este cea mai mare în Iași, de 10.148 de milioane de lei. Valoarea creditelor, în volum, pentru județul Bacău este sub jumătatea celei din Iași.

De ce sa alegi animatorii de petreceri pentru copii

    În ultimii ani, petrecerile pentru copii s-au schimbat în totalitate. Practic, dacă înainte acestea erau organizate acasă cu câțiva copii, acum așteptările sunt mult mai mari. Chiar și costurile pentru organizarea unei petreceri pentru copii au crescut destul de mult. Dar… ce nu fac părinții pentru a-și vedea copiii fericiți?

    În primul rând, părinții au fost scutiți de multe dintre responsabilitățile cu care vine la pachet o petrecere pentru copii. Iar asta deoarece au fost preluate de către acei animatori petreceri copii Petreceri Magice cu ajutorul cărora organizarea unei petreceri pentru copii a devenit mai ușoară ca niciodată.

    Astfel, dacă până acum nu te-ai bucurat de serviciile animatorilor de petreceri pentru copii, cu siguranță acest articol te va determina să încerci.

    Iată așadar câteva motive pentru care ar trebui să iei în calcul angajarea unor animatori de petreceri pentru copii la aniversarea copilului tău:

    Programul va fi încântător pentru fiecare copil

    O petrecere pentru copii la care sunt prezenți animatorii, este din start o petrecere reușită. Iar asta deoarece adulții nu vor fi printre copii, aceștia simțindu-se mult mai în largul lor. Animatorii de petreceri pentru copii, în schimb, se integrează foarte ușor în grupurile celor mici, reușind astfel să întrețină atmosfera și să organizeze un program inedit.

    Practic, vor organiza o mulțime de jocuri care vor garanta distracția și interacțiunea între copii, ceea ce va aduce foarte multă bucurie.

    În tot acest timp, părinții se pot bucura liniștiți de o cafea, supravegherea făcându-se subtil de la distanță.

    O surpriză uriașă pentru copii

    Nimic nu aduce mai multă bucurie decât prezența în rândul copiilor a unora dintre personajele pe care le adora.

    Indiferent că îl vor pe Spiderman, pe Mickey Mouse, un clown sau alte personaje din desene animate, animatorii sunt actori excelenți care își vor intra foarte ușor în rol. Mai mult decât atât, au costume care respectă fiecare mic detaliu, astfel încât imaginea personajelor să fie cat mai apropiată de realitate.

    Încântarea de pe chipul copiilor va fi imensă și totodată îți va arăta că eforturile pe care le-ai depus pentru a face posibilă prezența animatorilor au meritat din toate punctele de vedere.

    Garantează caracterul educativ al petrecerii

    O petrecere pentru copii nu trebuie să fie doar distractivă, ci și educativă. Iar părinților le va fi greu să găsească jocuri educative pentru copii și totodată să reușească să atragă atenția tuturor copiilor, determinându-i să se implice activ în jocul organizat.

    În schimb, animatorii de petreceri pentru copii au foarte multă experiență în acest sens. Aceștia au participat la sute, poate chiar mii, de petreceri pentru copii, astfel încât bagajul de experiență adunat le permite să organizeze jocuri educative în funcție de categoria de vârstă a copiilor și totodată să îi atragă pe toți.

    Astfel, în urma petrecerii organizate pentru copilul tău, acesta nu numai că s-a distrat foarte mult ci totodată prezența animatorilor pentru copii l-a ajutat să se dezvolte și să evolueze, ceea ce este foarte important.

    Mitul străinului

    Persistă de ceva vreme pe aceste meleaguri mitul românului primitor, repede deschizător de porți străinilor și bucuros să primească oaspeți în casa sa și să le pună în față tot ce are mai bun. Oameni buni, hai să uităm această prostie. E o tâmpenie monumentală. Din zorii istoriei noi nu am privit cu ochi buni străinii care ne-au intrat în țară.

    Ne-am împotrivit cât am putut colonizarilor de tot felul, invadatorilor, celor veniți să ne vândă mărgele de sticlă și să ne ia, în schimb, aurul și grâul sau petrolul. Până și pe vecinii noștri i-am privit cruciș când au fugit să scape de necazuri de pe meleagurile lor primind „slobozenii” pe la noi pe coclauri. Ia să ne amintim de povestea imigranților evrei care au început să între în țările române după 1830 și care au făcut presiuni la puterile europene să capete cetățenia română în masă… Aproape un secol și jumătate a durat povestea.

    Revenind, la un moment dat s-a întâmplat o chestiune interesantă: deși inospitalier cu imigranții, românul a căpătat o fascinație deosebită pentru străinul fabulos care-i vindea o poveste. Dintr-o dată, străinii s-au împărțit în două categorii: cei „răi”, mișei, care vor să-i ia avutul, țara, bogățiile și chiar viața și cei „buni” care vin să-l ajute, să-l învețe, să-l chivernisească, evident, absolut dezinteresați, cum altfel?!

    Ia să ne amintim doar primii ani de după 1990, cum ne erau prezentați afaceriștii străini veniți să ne salveze industria energofagă și numai bună de dat la fier vechi. Cum să privatizăm fabricile românilor? Să le dăm străinilor, că ei știu ce să facă, nu ca noi…

    Astăzi, ne încruntăm când aflăm că un grup de africani a intrat fraudulos în țară, dar zambim cu gura până la urechi când vreun afacerist de doi lei sau un politician străin ne spun ce țară frumoasă avem și ce buni sunt românii, ce spirit domnește aici și alte porcării menite să ne încânte și să ne anestezieze ca să nu mai reacționăm când ne fură resursele. Ce am învățat noi astăzi? Că atunci când mai vine un șef de stat, lider politic, om de afaceri sau mare binefăcător și ne gâdilă la sentimentul național, să ne păzim bine buzunarele.

    Un bărbat ar fi încercat să răpească o fetiţă de pe stradă

      Poliţiştii din Bacău fac cercetări într-un dosar de tentativă de lipsire de libertate, după ce tatăl unei fete a sunat la 112 şi a spus că un bărbat ar fi vrut să îi răpească fiica de pe stradă.

      Potrivit IPJ Bacău, tatăl unei fete a sesizat poliţiştii, marţi seara, că un bărbat a abordat-o pe fiica lui pe o stradă din Oneşti.

      „În seara zilei de 24 septembrie, poliţiştii au fost sesizaţi de către un bărbat de 37 ani cu privire la faptul ca fiica minoră a fost abordată de un bărbat necunoscut care ar fi încercat să o ia în braţe. Poliţiştii care s-au deplasat la faţa locului au purtat discuţii cu minora şi tatăl acesteia şi au început verificările pentru stabilirea situaţiei de fapt. În cauză s-a întocmit dosar penal în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de tentativă la lipsire de libertate”, a declarat Cătălina Păduraru, purtătorul de cuvânt al IPJ Bacău.

      S-a semnat contractul de furnizare pentru cel de-al doilea accelerator de particule

      Miercuri, 25 septembrie, în sala de ședințe a Prefecturii Bacău a fost semnat contractul de furnizare pentru cel de-al doilea accelerator medical al secției Radioterapie din cadrul Spitalului Județean de Urgență (SDJU) Bacău.

      La eveniment au fost prezenți Valentin Ivancea, prefectul județului, Sorin Brașoveanu, președintele Consiliului Județean (CJ), Adrian Popa, director general al SJU, Raluca Dinu, director medical, și Daniel Nițu-Lemeni, director general adjunct al Varinak Europe, compania furnizoare. Prefectul Valentin Ivancea a precizat, în deschidere, că investiția finanțată de Guvernul României este extrem de importantă.

      „Cum bine știți, acum două luni doamna premier Viorica Dăncilă a fost prezentă la secția Radioterapie și s-a ridicat problema necesității asigurării continuității serviciului medical în acest domeniu, cu atâta adresabilitate. Ca atare, doamna premier a sprijinit acest proiect, prin Guvern și Ministerul Sănătății, și s-a alocat suma necesară, iar astăzi suntem în postura în care se poate semna contractul de furnizare a acceleratorului medical, un contract în valoarea de 3,5 milioane de euro și zic că nu e puțin lucru. Este o continuare a proiectului realizat în 2016, de modernizare a Radioterapiei și achiziționare a unui accelerator, proiect în valoare de 6,5 milioane de euro”, a declarat prefectul județului.

      Astfel, suma investită în decurs de trei ani de Guvernul României în secția Radioterapie a spitalului din Bacău este de 10 milioane de euro.

      Cel mai modern centru din Moldova

      Nu este o bucurie că numărul pacienților aflați în evidența spitalului a ajuns la 9000 și la aproape 4000 al celor aflați în monitorizare, dar e important că achiziția celui de-al doilea accelerator va reduce timpii de așteptare, a declarat președintele Sorin Brașoveanu.

      „CJ Bacău a aprobat prin buget alocarea sumei necesare pentru construirea celui de-al doilea buncăr, iar în ședința din luna iulie a aprobat indicatorii tehnico-economici ai proiectului de extindere a secției Radioterapie . De asemenea, a alocat SJU Bacău suma care reprezintă cofinanțarea de 10 la sută a acestui proiect. Mă bucur că am văzut pe site-ul Companiei Naționale de Investiții că centrul de radioterapie din Bacău este cel mai modern din nord-estul României”, a declarat Sorin Brașoveanu. „Radioterapia ne preocupă de mult timp, a mărturisit Adrian Popa, managerul SJU.

      Proiectul finalizat în 2016 începuse cu multă vreme în urmă, a durat până am reușit să găsim finanțare, dar în 2016 am realizat, practic, că e necesar un al doilea buncăr”, a declarat directorul SJU. Motivul este creșterea numărului de pacienți aflați pe lista de așteptare, pacienți care vin din toate județele Moldovei. Adrian Popa a mai vorbit despre eforturile SJU de a găsi personal specializat pentru radioterapie, care au durat peste jumătate de an dar s-au finalizat cu închegarea „unei echipe tinere care funcționează la capacitate spre maxim”, dar și despre investiția realizată de CJ Bacău în modernizarea secției Oncologie.

      Se dublează numărul pacienților tratați

      Faptul că adresabilitatea e în creștere e demonstrat de cifre. Raluca Dinu, director medical al SJU, a explicat că de la 115 pacienți tratați în 2017 la Radioterapie s-a ajuns la 315 pacienți în 2018, iar anul acesta, în doar șapte luni, au beneficiat de radioterapie 344 de pacienți. Secția are trei medici și funcționează în două ture, iar numărul ședințelor variază între 35 și 40 pe zi. „De la 1 octombrie intenționăm să deschidem și compartimentul în regim de spitalizare continuă. Practic, până acum sedințele de radioterapie se făceau în spitalizare de zi. Pacienții veneau, efectuau consultul, ședința de radioterapie și plecau la domiciliu.

      De la 1 octombrie se va deschide și internarea continuă”, a anunțat dr. Raluca Dinu. Daniel Nițu-Lemeni, director general adjunct al Varinak Europe, a declarat că e o onoare parteneriatul cu autoritățile băcăuane care, la fel ca Varinak, are în centrul preocupărilor sale pacientul. Compania investește enorm în cercetare, a precizat Daniel Nițu-Lemeni, apoi a explicat că succesul unui laborator de radioterapie depinde de câțiva parametri: echipa medicală, o tehnologie de ultimă generație și, nu în ultimul rând, service și mentenanță pe măsură.

      Iar Radioterapia din Bacău le are pe toate. Avantajul acceleratorului furnizat de Varinak, „unic în România”, este reducerea timpului de expunere și reducerea efectelor secundare. Întrebat dacă pacienții plătesc ceva pentru tratament, Adrian Popa, directorul general al SJU, a explicat că nu există coplată pentru serviciile medicale oferite de Radioterapie, toate costurile fiind acoperite prin programul național. În sfârșit, cel mai important lucru e faptul numărul pacienților care beneficiază de radioterapie se va dubla de la 35 pe zi, cât este în prezent, la 70, după instalarea celui de-al doilea accelerator.

      Material lemnos fără documente legale de provenienţă, identificat de poliţiştii din Gioseni

        La data de 24 septembrie a.c., poliţiştii Secţiei 8 Poliţie Rurală Buhoci au acţionat pe raza comunelor Tamaşi şi Gioseni, în vederea depistării persoanelor care sustrag sau transportă material lemnos, fără documente legale de provenienţă şi au aplicat sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 6000 de lei.

        Cu ocazia efectuării vertificărilor, poliţiştii au identificat doi bărbaţi de 27, respectiv 23 de ani, ambii din comuna Gioseni, care transportau, cu un atelaj hipo, cantitatea de 2,2 mc material lemnos, fără documente legale de provenienţă.
        Materialul lemnos a fost ridicat şi predat Ocolului Silvic Bacău, în vederea confiscării, iar cei doi bărbaţi au fost sancţionaţi contravenţional.

        De asemenea, la aceeaşi dată, în jurul orei 19.30, poliţiştii au depistat un bărbat de 30 ani, din comuna Tamaşi, în timp ce conducea o autoutilitară pe DC 88, pe raza comunei Tamaşi, cu care transporta cantitatea de 1 mc material lemnos, fără documente legale de provenienţă.
        În cauză, poliţiştii au ridicat materialul lemnos şi l-au predat în custodie Ocolului Silvic Traian, în vederea confiscării, iar conducătorului auto i-a fost aplicată o sancţiune contravenţională.

        Reţinut de poliţişti pentru nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor

          La data de 24 septembrie a.c., poliţiştii Serviciului Arme, Explozivi şi Substanţe Periculoase au desfăşurat o acţiune pe raza oraşului Dărmăneşti, ocazie cu care au depistat un localnic de 50 ani, în timp ce conducea, pe DJ 123, un autoturism pe care l-au oprit pentru verificări.

          Astfel, poliţiştii au constatat că în autoturism se află 2 arme de vânătoare şi 24 de articole pirotehnice, deţinute ilegal.

          De asemenea, din verificări a rezultat că bărbatul de 50 ani nu deţine permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.

          În cauză s-a dispus reţinerea bărbatului de 50 ani pentru 24 de ore, iar cercetările se efectuează sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de nerespectare a regimului armelor şi al muniţiilor şi conducere a unui vehicul fără permis de conducere.

          Valerian Vreme, achitat definitiv pentru abuz în serviciu în dosarul Microsoft

            Magistraţii instanţei supreme au menţinut soluţia din primă instanţă de achitare pentru Valerian Vreme, acuzat de DNA că a încheiat, fără organizarea unei licitaţii publice, un contract de cumpărare a unor produse software Microsoft în şcoli. Decizia este, astfel, definitivă.

            Respinge, ca nefondate, apelurile formulate de Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcţia Naţională Anticorupţie şi de apelantul inculpat Vreme Valerian împotriva sentinţei penale nr. 630 din data de 01 noiembrie 2018, pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia penală în dosarul nr. 2483/1/2017. Definitivă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 24 septembrie 2019”, se arată în sentinţa ponunţată de completul de cinci judecători de la ICCJ.

            Fostul ministru al Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor Valerian Vreme a fost trimis în judecată în luna septembrie 2017, de procurorii DNA, el fiind acuzat că a încheiat, fără organizarea unei licitaţii publice, un contract de cumpărare a unor produse software Microsoft în şcoli.

            Ansamblul arhitectural – sculptural “România Biruitoare” va fi inaugurat vineri, 27 septembrie

              Monument unic în ţară, de o asemenea dimensiune şi concepţie, granit şi bronz, cu o înălţime de peste şapte metri, realizat de sculptorul Radu Ciobanu (Satu Mare), finanţat exclusiv cu fonduri private, prin generozitatea societăţii DEDEMAN, o altă premieră în România pentru asemenea monumente, va fi inaugurat vineri, 27 septembrie, ora 18.00, în Parcul Unirii – 1 decembrie 1918 (fost Parcul Catedralei) din Bacău. Iniţiativa şi realizarea aparţin Asociaţiei Unlimited Connections Bacău, în parteneriat cu Primăria Bacău, care a pus la dispoziţie terenul, şi Consiliul Judeţean care a finanţat mediatizarea ansamblului sculptural, la nivel local şi naţional şi protocolul oficial de la dezvelirea monumentului.

              “Este un monument nu numai pentru astăzi, ci şi pentru generaţiile viitoare şi va rămâne peste veacuri mărturie a respectului şi dragostei noastre faţă de înaintaşi, faţă de eroismul şi sacrificiile lor, faţă de Regele Ferdinand şi Regina Maria, făuritorii României Mari.

              Mai trebuie spus că întreg ansamblu monumental va fi donat, după inaugurare, comunităţii, respectiv Primăriei Bacău, fiind considerat bun public”, ne-a declarat Oana-Elena Radu, preşedinte al Asociaţiei Unlimited Connections Bacău.

              După festivitatea oficială, la care au fost invitate personalităţi ale vieţii politice, guvernamentale, ale Casei regale, istorici din cele trei provincii ale ţării, cât şi reprezentanţi ai cultelor religioase, va urma un moment cultural-artistic, susţinut de coruri şi formaţii ale copiilor, de Filarmonica “Mihail Jora” şi Corul “Ateneu”.

              Organizatorii evenimentului de pe 27 septembrie, de la ora 18.00, invită băcăuanii, din toate localităţile judeţului, să participle la acest important şi grandios eveniment, cu recomandarea să respecte indicatoarele şi semnele specifice unui asemenea moment, mai ales că se estimează o participare a mii de oameni.

              Alegerea celor care iubesc mancarea sănătoasă Go Fresh Green

                În ultimii ani s-a impus un adevărat trend în ceea ce privește consumul alimentelor sănătoase, în contextul în care suntem asaltați de produse fabricate pe bandă rulantă, cu o compoziție îndoielnică dar foarte frumos ambalate. Sunt totuși oameni care nu au mâncat în viața lor produse bio și au ajuns să considere că alimentele procesate sau cele de tip fast-food sunt cele mai bune și chiar nu pot trăi fără ele. În ultimii ani, au început să apară producători și comercianți axați pe tot ce înseamnă bio, produse naturale și sănătoase. În acest context, astăzi vorbim despre un business din Bacău, Go Fresh Green, care oferă cea mai bună și sănătoasă alternativă la produsele alimentare industriale.
                Florin Ștefănescu

                Unic pe piața băcăuană

                Go Fresh Green, un nume apreciat de cei care țin la sănătatea lor, este situat în Arena Mall, la etajul doi, în zona de Food Court. Așa cum se deduce și din nume, aici totul este…verde, în sensul că este proaspăt și natural. Aici puteți comanda o salată ce conține numai produse naturale, după rețetele oferite de Go Fresh Green sau puteți mixa produsele după preferințele personale. Pentru a lămuri proveniența produselor de la Go Fresh Green am stat de vorbă cu Andreea Botez, managerul acestui brand: „Trebuie să precizăm din start că 80 la sută din produsele de la Go Fresh Green provin din sera noastră pe care o avem la Șerbănești. Toate sunt naturale și deținem autorizație de producător.” Gândul că toate acele ingredinte folosite pentru salatele Go Fresh Green provin din pământ băcăuan deja îți face cu ochiul, condiții în care vrem să obținem mai multe informații despre acest loc. Astfel, aflăm că Go Fresh Green a fost deschis în anul 2014 din încercarea Andreei Botez de a găsi ceva sănătos în zona de food băcăuană. „Eram într-o perioadă în care eram foarte interesată de latura sportivă și sănătoasă. Ce să mănânc și ce mișcare să fac. Am fost și eu în străinătate și am văzut cum acolo toată lumea stătea la cozi la salate în încercarea de a mânca mai sănătos. La noi nu era nimeni”, povestește managera Go Fresh Green care a realizat că astfel va putea mânca sănătos dar să și construiască o afacere fără concurență.

                Direct din seră

                S-ar putea să pară puțin deplasat, pentru că salate poți găsi la orice restaurant. De ce sunt altfel salatele Go Fresh Green? „Noi am transformat salata clasică de la noi, care este practic o garnitură la alte feluri de mâncare, în fel principal. Adică salata de la noi poate conține și brânzeturi, și carne, ouă, pește…”, explică Andreea Botez precizând că au și o gamă de supe creme de legume care pot completa cu succes meniurile zilnice. Acestea sunt pregătite în fiecare zi, fără alte adaosuri sau conservanți și de cele mai multe ori sunt adaptate sezonului. Astfel, în perioada când roșiile sunt la putere, evident, supa de roșii va fi atracția principală. Nu lipsesc de la Go Fresh Green supele de dovlecel sau de ciuperci, iar lista poate continua. „Aducem clienților noștri tot ceea ce ne oferă natura. Chiar și în mijlocul iernii puteți servi la noi o supă de roșii pentru că o parte din producția noastră o congelăm”, mai spune Andreea, explicând că pe lângă roșii congelate, din producția proprie se mai păstrează pentru iarnă și ardei gras, dovlecel și alte legume.

                De sera din Șerbănești se ocupă părinții Andreei Botez, cu ajutorul unui apropiat al familiei. Dar în mod special tatăl Andreei a făcut o pasiune din lucrul la seră. Pe lângă seră, familia Andreei a crescut și păsări, respectiv curcani și găini, ale căror ouă au ajuns la Go Fresh Green. Pentru că autorizațiile necesare comercializării de carne din sursă proprie se obțin foarte greu, Go Fresh Green folosește această materie primă de la alți producători, cu acte în regulă și cu certificat de „produs eco”. „Practic, este vorba de o afacere de familie. Totul a plecat de la nevoia mea de a slăbi, de a arăta mai bine și a fi mai sănătoasă, și am transformat totul într-o afacere în care i-am angrenat, ușor, pe toți”, a povestit Andreea Botez care a precizat că și mama ei are contribuția sa, mai ales la rețetele de supe.

                Un stil de viață

                Am încercat să dăm o denumire acestui fel de restaurant iar Andreea Botez a subliniat că Go Fresh Green este un fel de „Salad Bar” sau un fel de fast-food reinventat. Interesantă a fost și reacția publicului la deschiderea Go Fresh Green, în mod special doamnele și domnișoarele arătându-se foarte încântate de această idee. Dar nici domnii nu au dat înapoi, mai ales cei care duc un mod sănătos de viață, care practică sport și cărora le pasă cum arată. „La început toți mă contactau și mă recomandau. Impactul a fost foarte bun. Clienții noștri sunt cei care, întradevăr, sunt preocupați de sănătate. Iar cei care au venit la început sunt și astăzi clienții noștri”, afirmă managera de la Go Fresh Green. Odată cu trecerea timpului numărul clienților a crescut iar business-ul s-a dezvoltat. „Din păcate aici nu ne putem extinde. Am primit propuneri să mă francizez și să merg și la Focșani și la Constanța, dar este foarte greu pentru că nu găsești oameni care să se dedice cu adevărat”, mai spune Andreea Botez, care a adăugat că și respectarea rețetelor ar fi o problemă pentru că nu totul merge oricum, iar controlarea unei afaceri de la distanță ar fi destul de dificilă în acest domeniu. A fost atins și subiectul, sensibil de altfel, al personalului calificat și dedicat. „La noi niciodată nu a fost problemă de salarii. Am căutat și am făcut tot posibilul ca oamenii noștri să primească salariul peste media din domeniu. Să fie omul mulțumit, pentru că un om mulțumit vine cu drag la muncă, exact ca într-o familie”, a precizat Andreea Botez.

                Salata preferată, livrată acasă sau la birou

                În tot peisajul Court Food de la Arena Mall, cu tot respectul pentru celelalte restaurante, Go Fresh Green se dorește a fi alternativă și totodată ceva altfel. Din această toamnă, Go Fresh Green a reluat și serviciul de delivery, unul destul de solicitat. Astfel, doritorii vor putea beneficia de produsele Go Fresh Green în intervalul orar 10.00-15.00, de luni până vineri, iar comenzile se dau la numărul de telefon 0729 440 440. ”Chiar dacă ne adresăm celor de la birou, serviciul nostru de delivery servește și la domiciliu. Avem o clientă care comandă de la Săucești și nu o putem refuza. Deci nu se pune problema unde este clientul și ce comandă”, a povestit Andreea Botez care a spus că unul din ”secretele” de la Go Fresh Green constă în dressingurile naturale de la salate. Sunt clienți care încearcă să facă salatele ca la Andreea și nu ies la fel. De aceea le comandă de la Go Fresh Green, fie pentru birou, fie pentru acasă. Pentru că produsele de la Salad-Barul din Arena Mall sunt o alternativă sănătoasă la junk-food, și din dorința de a oferi clienților o masă complexă, cei de la Go Fresh Green au alcătuit chiar și meniuri, compuse dintr-o supă, un fel principal compus de regulă dintr-o salată sau rulouri speciale, la care se adaugă un suc natural.

                Mergând mai departe, pentru a ne convinge că rețetele Go Fresh Green sunt ”curate”, Andreea Botez ne-a dat asigurări că: ”95 la sută din produsele noastre nu sunt preparate termic, ceea ce spune tot. Prepararea termică a hranei aduce un număr mare de calorii, problemă cu care se confruntă toată lumea. Singurele preparate termic la noi sunt supa și pieptul de pui care este la grătar.”
                Meniul de la Go Fresh Green conține 10 feluri de salate, dar clientul poate alege singur salata pe care o consumă. Astfel, oricine dorește poate combina din toate ingredientele existente, după gustul său, ceea ce poate duce la un număr extraordinar de mare de combinații. Personalul de aici, care a prins experiență consistentă, poate recomanda anumite tipuri de combinații, după gusturile și imaginația clientului.
                ”Limite nu există-povestește Andreea – dar recomandările noastre sunt lăudate de toată lumea. Eu îmi fac o salată care nu există în meniu, chiar dacă rețetele sunt făcute de mine. De mine, culese din mai multe părți. Cum am făcut? Ne-am strâns acasă eu și șase prietene ale mele și am făcut salatele pe rând. Cum să le testez altfel? Două zile am făcut tot felul de combinații.”

                O promisiune: Doar produse naturale

                Cu toate că ar fi fost foarte profitabilă vânzarea de sucuri gen cola sau alte carbogazoase, deviza de la Go Fresh Green a fost clară: să nu vândă niciodată produse care conțin conservanți. Având în vedere toate aceste aspecte, dar și faptul că pe la Go Fresh Green au trecut de-a lungul timpului diverse persoane, între ei chiar și medici nutriționiști, Andreea Botez afirmă că a primit mai multe oferte de colaborare: ”Am avut propuneri de colaborare la diverse seminarii unde să mergem cu rețetele noastre. Au studiat ceea ce avem noi și au apreciat ceea ce facem.” Astfel, produsele Go Fresh Green au ajuns la Iași și Cluj, chiar dacă la Cluj există concurență serioasă în domeniu.

                Am lăsat pentru final probabil cel mai important lucru pentru toată lumea, și ne referim aici la preț. Andreea Botez recunoaște că nu sunt cele mai mici prețuri, dar nici că sunt mari: ”Nu se poate spune la calitatea pe care o oferim că sunt prețuri mari. Totul e justificat. În altă ordine de idei, noi n-am mai umblat la prețuri de trei ani, chiar dacă ar trebui adaptate din punct de vedere economic. Dacă îmi crește chiria, cresc prețurile la combustibil sau electricitate, automat acestea se regăsesc în prețurile noastre. Dar să nu facem lecții de economie…” Cu alte cuvinte, au fost situații când s-ar fi impus creșteri, dar totul a fost reglat din adaosuri comerciale, în încercarea de a oferi prețuri prietenoase cu toată lumea.
                Cât privește planurile de viitor, sigur, Andreea Botez vizează o extindere. Într-o primă fază ar fi vorba de un spațiu într-o zonă cu trafic, iar cel mai grozav ar fi fost într-o zonă pietonală, pe care, din păcate Bacăul nu o are.

                Dar până la următoarele schimbări, cred că mai potrivit ar fi să ne delectăm cu salatele de la Go Fresh Green. În acest sens, vă recomandăm o rețetă simplă: Salata Tasty – ingrediente: salată verde, spanac, piept de pui, brânza feta, morcov și sfeclă roșie.

                Go Fresh Green este situat în zona de food de la etajul II din Arena Mall și este deschis zilnic de la ora 10.00 la ora 22.00.

                Bacăul invadat de turbane indiene pagri

                În week-endul trecut am văzut prin Bacău o mulțime de străini, toți bărbați, în grupuri de câte trei-patru. Străini ușor de recunoscut după înfățișarea lor, dar și după îmbrăcăminte. Unii purtau celebrul pagri, turbanul indan al bărbaților care arată că vin India sau de primprejur.

                Bărbații măslinii pe care îi vedem astfel auzim că sunt veniți la muncă pe șantierele de construcții, dar și pe la service-urile auto sau prin alte firme. Vin oameni de prin toată lumea să muncească la noi. Ai noștri sunt cam de multișor prin Occident, iar cei care am mai rămas începem să simțim povara anilor.
                Practic, nu prea mai avem domeniu în care să nu se simtă nevoia de forță de muncă. Pe vitrinele unor magazine sau restaurante vedem afișată câte o notiță originală: „Căutăm colegi noi!”. Un fel de exprimare eufemistică, pentru a evita formulări mult mai dure.

                Un domeniu văduvit de lucrători și acum 40 de ani a rămas agricultura. Culmea este că și în acest domeniu se caută acum mai mult lucrători calificați care să manevreze mașini sofisticate. În vest, unele societăți comerciale angajează firme din Ungaria pentru a le lucra terenurile.

                Dar, apropo de străinii pe care îi vedem tot mai des printre noi. Guvernul tocmai a suplimentat cu 10.000 contingentul de lucrători nou-admiși pe piața forței de muncă din România, în urma solicitărilor repetate ale reprezentanților mediului de afaceri.

                Decizia de suplimentare a contingentului a fost adoptată după ce, în primele opt luni ale  anului 2019, numărul de avize de muncă/detașare eliberate a crescut cu peste 165% față de prima jumătate a anului trecut. Și numai de la începutul anului au fost înregistrate 19.173 de cereri pentru eliberarea avizului de angajare/detașare în muncă, 16.540 aprobate.

                Valoarea tichetelor de masă rămâne aceeași până în martie

                Valoarea maximală a unui tichet de masă, de 15,18 lei, rămâne neschimbată până în primăvara anului viitor. Măsura a fost hotărâtă de un ordin comun al Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Muncii și Justiției Sociale

                Din luna martie 2020, valoarea maximă a tichetelor de masă ar putea crește. Un proiect legislativ în acest sens se află pe ordinea de zi a senatorilor, cu propunere de adoptare. Potrivit documentului, valoarea tichetelor de masă ar urma să crească de la 15,18 lei la 20 de lei. 

                Tichetele de masă sunt bilete de valoare ce se pot acorda lunar salariaților și care pot fi utilizate doar pentru achiziția de alimente sau achitarea meselor. Acestea se pot distribui atât în format tipărit, cât și pe suport electronic și pot fi folosite în unitățile de alimentație publică, magazinele alimentare, cantinele-restaurant sau bufetele care acceptă plata cu acest tip de bilet de valoare.
                Valoarea stabilită semestrial de Ministerul Muncii este una maximală, astfel că angajatorii pot acorda tichete cu o valoare individuală inferioară.

                Cea mai recentă majorare a valorii tichetelor a fost în prima parte a anului 2018.

                Tinerii din Moinești înființează Menneskebiblioteket

                  Un grup de tineri, participanți la proiectul Moinești Next Generation al Asociației Inițiative pentru o Comunitate Responsabilă (AICR), vor organiza Biblioteca Vie. „Este asemenea unei biblioteci obișnuite, din care cititorii interesați împrumută cărți, le citesc și le returnează bibliotecarului, pentru a fi răsfoite de următorii cititori interesați. Sunt două diferențe majore însă: cărțile sunt persoane, iar citirea lor presupune dialogul cititorului cu acestea”, arată Anca Balaban, președinte AICR.

                  Acest tip de activitate este prezentă ca platformă de învățare non-formală în 80 de țări de pe șase continente. Menneskebiblioteket, așa cum este numită în daneză, a fost creată la Copenhaga în primăvara anului 2000. Concret, pe 5 octombrie, de la ora 15, adolescenții vor aduce în prim plan oameni-cărți, ce vor dărui din experiența lor de viață și din experiența profesională.

                  „Ideea planificării primului eveniment public de tip Biblioteca vie la Moinești a pornit de la nevoia punctată de către un grup al participanților proiectului Next Generation: tinerii au nevoie de informare directă, reală, cu aspecte pozitive, dar și negative legate de experiențe de viață, experiențe de studio, experiențe profesionale”, a declarat Anca Balaban.

                  Tinerii au renunțat la timpul liber pentru a dezvolta această initiațivă sub îndrumarea AICR, alături de care au efectuat peste 60 de ore de activități și sesiuni de lucru. Participanții – explică Anca – vor putea să asculte poveștile personale ale invitaților, dar mai ales să-și dezvolte abilitățile de comunicare și relaționare cu alte persoane, fiind încurajați prin formatul evenimentului să aibă o atitudine deschisă, respect, curiozitate și să creeze un dialog pentru a cunoaște poveștile cărților vii.

                  „Practic, beneficiile participării sunt șansa de a întâlni oameni care îi vor inspira și care le vor schimba viziunea, șansa de a afla opinii diferite, șansa de a obține o mai mare înțelegere a unor subiecte și de a învăța din experiența cărților, de asemenea. Pășind în Biblioteca Vie, pot învăța lucruri de la oameni care au ceva interesant de spus, pot vedea viața și lumea cu alți ochi, măcar pentru puțin timp, fiind un timp propice pentru a descoperi că viața e compusă din poveștile noastre, ale tuturor și că de noi depinde dacă și cum le scriem sau nu.”
                  – Anca Balaban, președinte AICR Moinești

                  Atletism/ Campionatul Balcanic Masters: Medalii băcăuane

                  Ediția 2019 a Balcaniadei de atletism rezervată categoriei Masters și desfăsurată zilele trecute, la București, a adus noi reușite pentru sportivii băcăuani. Și toate au venit în proba de semi-maraton. La feminin, Cristina Sladaru (CSM Bacău) și-a reconfirmat supremația la categoria de vârstă 40 de ani, trecând prima linia de sosire, cu timpul de 01.33.46, în timp ce Carmen Barcan a cucerit argintul pe echipe la +45 de ani.

                  „Veteranul” atletismului băcăuan, Martin Benchea Joca și-a dublat zestrea de medalii balcanice. Astfel, după reușitele din 2013, din Croația și din 2018, din Slovenia, atletul CSM Bacău a cucerit două medalii și la competiția bucureșteană. La + 65 ani, Benchea a luat aurul pe echipe și bronzul la individual, unde a reușit un excelent 1.50.31. „Cu cinci minute mai bine decât la Mondialele din Polonia și cu trei față de Europenele desfășurate recent, la Veneția”, a ținut să precizeze „Forrest Gump de Bacău”, care a dezvăluit că prezența pe podium la individual a constituit o surpriză.

                  „Am alergat foarte relaxat, fară să țin cont de adversari și aveam senzația că am terminat al patrulea sau al cincilea. Când colo, la festivitatea de premiere mi-am auzit numele în calitate de câstigător al bronzului.

                  A fost o surpriză foarte plăcută, așa cum a fost și paharul de apă oferit în timpul cursei de campioana noastră olimpică la maraton, Constantina Diță, cu care am și ținut să mă fotografiez la final. Cred că de la paharul acela cu apă mi-am tras toată energia”, a încheiat, glumind, Martin Benchea Joca.

                  Prima înfrângere și pentru studente

                  Weekend nefast pentru handbalistele Științei Bacău. Ca și băieții de la CSM, învinși acasă de Steaua, și studentele au suferit prima înfrângere stagională.

                  În cazul echipei antrenate de Ion Arsene și Georgiana Vântu, esecul a survenit în deplasare și a fost unul la scor: 15-40 (6-23) pe terenul liderei CSM Galați.

                  Celelalte două rezultate în etapa a treia a Seriei A din cadrul ligii secunde feminine: Dunărea Brăila II- Național Brașov 30-14, HCF Piatra Neamț- CSM Roman 28-23. Programul etapei viitoare (5 octombrie): Dunărea Brăila II- CSM Galați, Știința- HCF Piatra Neamț, Național Brașov- CSM Roman.

                  Clasamentul Seriei A

                  1 CSM Galați 3 3 0 0 105-54 9p.
                  2 Dunărea Brăila II 3 2 0 1 91-67 6p.
                  3 HCF Piatra Neamț 3 2 0 1 83-82 6p.
                  4 Știința Bacău 3 2 0 1 86-99 6p.
                  5 CSM Roman 3 0 0 3 63-94 0p.
                  6 Național Brașov 3 0 0 3 72-104 0p.

                  Localitățile afectate de inundații primesc 3,7 de milioane de lei

                    Comunele și orașele afectate de inundațiile din acest an vor primi bani pentru refacerea drumurilor și podețelor. În județul Bacău au fost avariate de viituri 30 de obiective din 27 de unități administrativ-teritoriale, pentru reabilitarea cărora Guvernul a alocat 3.706.000 de lei. Inventarierea și evaluarea pagubelor au fost efectuate de comisiile mixte înființate și coordonate de Instituția Prefectului.

                    În funcție de numărul obiectivelor care au suferit stricăciuni, de valoarea acestora și de gradul în care au fost afectate, suma este mai mare sau mică. Din cele 3,7 milioane de lei, Consiliului Județean i-au revenit 2,074 de milioane pentru refacerea unui pod și 2,5 km de asfalt de pe DJ 241 – zona Dămienești și a podețelor din Hemeiuș, Pâncești, Strugari, Nicolae Bălcescu și Sărata.

                    Municipiul Moinești, în care au fost avariate patru podețe, va primi 23.000 de lei. Sumele cele mai mari au fost alocate, firește, unităților administrative cu cele mai mari pagube produse de inundații.

                    Comuna Nicolae Bălcescu, care trebuie să refacă un pod și șase podețe rupte de ape, va primi 371.000 de lei, 221.000 de lei vor ajunge la Filipești, care are șapte poduri afectate – patru în Cârligi, unul în Filipești și două în Galbeni -, 195.000 de lei la Tg. Trotuș, cu două podețe, 124.000 la Livezi, cu două podețe, și 117.000 de lei în Mărgineni, cu trei podețe. Sume mari vor primi și comunele Tamași (96.000 de lei), Solonț (96.000), Negri (77.000), Sărata (64.000) Ghimeș Făget (42.000) și Gura Văii (36.000). Celorlalte comune calamitate le-au fost alocate sume situate între 1.000 și 26.000 de lei.

                    De la Buhuși în Bacău. Din sala de dans în redacția Deșteptarea

                      Un grup de copii, membri ai Școlii de Dans Adamas Buhuși, aflați în weekend în Bacău pentru rezolvarea unor detalii privitoare la sportul pe care îl practică, au făcut o vizită la redacția noastră.

                      Curioși și cu dorința de a afla cât mai multe despre meseria de ziarist și despre cum se face culegerea de informații pentru realizarea subiectelor de presă, copiii au ascultat fermecați expunerea informațiilor de către senior-editorul publicației noastre, Gheorghe Bălțătescu.

                      ”A fost o zi foarte frumoasă în care am aflat multe lucruri interesante. Cred că e super interesant să fii ziarist, o meserie care impune foarte multe lucruri, de la a fi responsabil și echilibrat, până la corectitudine, imparțialitate și chiar empatie față de unii oameni care cred că presa este ultima lor șansă de a rezolva unele nedreptăți care li s-au făcut”, a povestit Ioana Găucan, membră a Școlii de Dans Adamas Buhuși.

                      Copiii au fost însoțiți de trei părinți, cadre didactice, care au apreciat vizita la redacția Deșteptarea și care au considerat că această experiență este foarte importantă, contribuind la lărgirea orizontului cunoștințelor lor.