miercuri, 24 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1884

Dr. Ioana Dinu: SJU trebuie protejat de Covid-19 pentru că are secții pe care alte spitale din județ nu le au

În acest moment, la Spitalul Județean de Urgență Bacau sunt tratați și pacienți cu coronavirus. O mare parte dintre aceștia provin din Moinești și zonele limitrofe!

Toți acești pacienți sunt direcționați spre SJU Bacău, pentru că spitalele din Iași nu mai preiau aceste cazuri medicale!Nu trebuie periclitată funcționarea SJU Bacău, spital căruia se adresează pacienți din tot județul Bacău (județ cu 600.000 locuitori) și care au nevoie de tratament de specialitate urgent, pentru alte afecțiuni și patologii care le pun viața în pericol.

La nivelul SJU funcționează secții inexistente la celelalte unități medicale din județ, care pot deservi mult mai bine cazuistica medicală. Este vorba de secțiile Radioterapie, Maternitate( mari prematuri), Chirurgie plastică (mari Arși) sau Chirurgie pediatrică care sunt singulare in județ prin natura serviciilor medicale oferite!

„Trebuie să reușim să ținem la distanță de SJU Bacău flagelul coronavirus! Astfel, menținem unitatea medicală pentru miile de pacienți nonCovid, care au nevoie de serviciile noastre medicale. Nu ne permitem să facem din SJU Bacău un nou caz “Suceava”!”, a declarat dr. Ioana Dinu, directorul medical al SJU Bacău.

Vârsta medie a pacienților cu COVID 19 este de 46 de ani

Dintre cele 1.952 de persoane diagnosticate cu noul coronavirus, pacienţii cu vârste cuprinse între 19 şi 50 de ani reprezintă 54% din cazuri, cei cu vârste cuprinse între 51 – 69 de ani reprezintă 29%, iar cei cu vârste de peste 70 de ani 8%.

Potrivit unei statistici furnizate de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, 3% sunt minori, iar pentru 6% dintre situaţii datele sunt în curs de colectare. 55% sunt femei, iar 41% sunt bărbaţi.

Vârsta medie a pacienţilor este de 46 de ani. Totodată:

– 30 de pacienţi (2%) au între 0 – 9 ani;

– 47 de pacienţi (2%) au între 10 – 19 ani;

– 165 de pacienţi (8%) au între 20 – 29 de ani;

– 337 de pacienţi (17%) au între 30 – 39 de ani;

– 501 pacienţi (26%) au între 40 – 49 de ani;

– 373 de pacienţi (19%) au între 50 – 59 de ani;

– 228 de pacienţi (12%) au între 60 – 69 de ani;

– 126 pacienţi (6%) au între 70 – 79 de ani;

– 29 de pacienţi (2%) au peste 80 de ani.

Conform Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, dintre cele 1.952 de cazuri diagnosticate, 180 au fost vindecate. S-au înregistrat 44 de decese AGERPRES

De ce a demisionat Alin Năstasă de la DSP

Aceste ultime săptămâni au reprezentat un adevărat maraton în tot ceea ce înseamnă activitate specifică sistemului medical. Faptul că în Județul Bacău avem o situație temporată a răspândirii acestui tip de coronavirus a însemnat multă muncă şi o implicare susţinută, în primul rând din partea colegilor din cadrul DSP, dar și a celor din celelalte instituții responsabile: Serviciul de Ambulanţă, ISU, Spitale, Cabinete medicale, Politie, Jandarmerie, autorități locale ş.a. Pentru că totul a fost contracronometru și printre ședințele interminabile, cu ochii și cu mintea la toate modificările active și cursive de legislație și a metodologiilor, am reușit să luăm decizii, decizii care au acționat și reacționat cu scopul de a preveni pe cât posibil răspândirea acestui virus și a oricăror accidente de genul celor pe care le tot vedem zilele acestea prin diferite zone ale ţării.

▫️A fost o perioadă intensă chiar de la debut, când toate deciziile și toată răspunderea a fost pusă exclusiv în sarcina DSP, nu a fost simplu dar ne-am descurcat (apropo de competenţă d-le Ionel Palăr, dl Prefect vă poate confirma aceste aspecte). Presiunea a fost imensă, o perioadă cu zeci de videoconferinţe, cu şedinţe zilnice de analiză tehnică şi organizare, zeci de anchete epidemiologice, cu mii de chestionare de procesat, cred că zeci de mii de apeluri efectuate și primite, controale la cei izolați, verificare și contractare spații de carantină, gestionarea situaţiilor urgente din toate spitalele, muncă în ritm normal cel puțin 10-12 ore pe zi iar după, de acasă, call center disponibil la orice ora, săptămânile nu au avut weekend sau repaus, familiile neglijate complet și lista rămâne deschisă. Dar ne-am făcut datoria, cu orice cost, şi cu siguranţă sacrificiile vor fi din ce în ce mai mari, important este, însă, să câștigăm lupta! Faptul că în aceste condiții nu au fost derapaje sau orice altfel de probleme deosebite, arată că implicarea a fost maximă, eficientă şi profesionistă, pe toate palierele de execuţie‼️

▫️Am demisionat, da! Am făcut asta pentru că mie şi colegilor mei ne trebuiesc ‘armele’ necesare pentru a lupta cu acest inamic invizibil! Demisia mea însemnă un gest extrem ‘doar’ pentru a fi ajutaţi să ne facem datoria, cum știm mai bine. Schimbările prea dese și lipsite de coerenţă bulversează, lipsa deciziilor ferme și asumate anulează mare parte din munca noastră și e păcat, viața oamenilor depinde de ceea ce facem, suntem într-o situație limită în care orice moment contează și orice decizie afectează. Schimbările legislative se fac greoi și de multe ori incomplet sau greșit! Ședințele sunt multe și de cele mai multe ori fără un rezultat concret iar noi, cei care trebuie să luăm decizii, avem nevoie de timp pentru coordonare, avem nevoie de timp pentru a ne susţine colegii, care sunt la limita efortului fizic şi psihic, iar neprevăzutul şi problemele sunt într-o dimanică extrem de activă.
▫️Trebuie să înţelegem că dacă nu vom fi uniţi şi nu vom fi atenţi la realitatea din jurul nostru urmările vor fi grave şi ireversibile.

Atenție, nu am cerut decât sa fim lăsați să ne facem treaba. Iar vocile colegilor din sistem încep să se înmulțească, din toate colțurile țării! Demisia d-lui Ministru Costache, dacă va fi explicată vreodată, am sentimentul că ne va dezvălui niște lucruri interesante! Am încredere că prin munca acelor profesioniști pe care nu o sa-i vedeti in poze și care, bineînțeles, nu sunt in campanie electorală, vom trece cu bine si peste aceste momente!

⛔ Și, ce faceți dvs, d-le Paler?! În loc să donaţi 50 de euro către Spital, vă jucaţi de-a politica, transformând totul într-un circ politic și într-un atac la persoană, într-o campanie de denigrare prin tot felul de declarații și comentarii la adresa mea, cu scopul vizibil de a deturna atenția de la subiectul sensibil al zilei. Ruşine!! Am așteptat să vă văd părerea și despre demisia dlui Ministru Costache dar am înțeles că nu se va întâmpla, o secundă am sperat că poate chiar sunteți obiectiv și nu vă interesează politica perioada aceasta, greșeala mea. Ați lăsat instituția fără conducere aproape o săptămână, în condiții de criză, doar pentru a vă satisface orgoliul, iar acel specialist pe care îl ‘gaseați’ în 2 ore să știți că nu a ajuns, nici până acum. Nu pot decât să vă spun că orizontul viziunii dvs este limitat iar perspectiva asupra situației cât se poate de tristă pentru noi‼️
➡️Prin munca si rezultatele de peste ani, mi-am câștigat dreptul de a acționa cum consider că este mai corect pentru binele celor pe care, noi toti, am jurat să-i protejăm!
➡️Cei care mă cunosc au înţeles demersul meu, ceilalţi îl vor înţelege perioada următoare! Dacă am greșit îmi voi asuma si voi face decontul, la fel toți cei responsabili, să nu uitați, timpul ne va lămuri! Iar despre laşitate nu cred că mai este cazul să vorbim acum, o lăsăm pe altă dată.

În acestă perioadă nu mai avem nicio altă calitate, fie ea politică sau de alt fel, decât să fim nişte soldaţi loiali şi uniţi în luptă cu un inamic invizibil‼️
Aşa să ne ajute Bunul Dumnezeu!

Alin Năstasă

Mihaela Arim, noul director DSP Bacău

    Direcția de Sănătate Publică a județului Bacău are un nou director, în persoana doamnei doctor Mihaela Arim.

    „Este o perioadă grea pentru această instituție, dar sunt convins că, alături de colegi, doamna doctor Arim va face față tuturor provocărilor.

    Am asigurat-o de întregul meu sprijin. Suntem parteneri în această luptă, deloc ușoară, pentru reducerea efectelor pandemiei, iar DSP Bacău este în linia I”, a declarat prefectul Liviu Miroșeanu.

    CFR introduce 11 trenuri suplimentare și suspendă 100

    FOTO: Stefan Tudor

    Un număr de 11 trenuri au fost introduse suplimentar, cu circulaţie zilnică, pentru a veni în sprijinul navetiştilor şi a angajaţilor companiilor cu program decalat, în timp ce alte 100 de trenuri vor fi suspendate temporar, etapizat, începând cu data de 30 martie 2020, informează CFR Călători, într-un comunicat de presă transmis, duminică, AGERPRES.

    „Măsuri pentru asigurarea protecţiei călătorilor pe perioada stării de urgenţă şi asigurarea mobilităţii angajaţilor din sectoarele publice sau private unde activitatea nu se poate desfăşura de la domiciliu. Pentru a veni în sprijinul călătorilor noştri, CFR Călători analizează în permanenţă cererea publicului, gradul de ocupare a trenurilor şi modul în care acestea se modifică pe anumite intervale orare şi zile ale săptămânii. Ca urmare a deciziilor autorităţilor abilitate, pentru prevenirea răspândirii COVID-19, au fost identificate reduceri mari ale cererii pe anumite relaţii de transport, dar şi creşteri pentru anumite perioade care nu erau solicitate până acum. Astfel, anumite trenuri care circulau doar în weekend, au fost extinse la nivelul întregii săptămâni, iar pentru zilele de lucru, CFR Călători a introdus garnituri suplimentare la noile ore de vârf, pentru a veni în sprijinul navetiştilor şi a companiilor cu program decalat”, se menţionează în comunicat.

    Potrivit sursei citate, trenurile care circulă pe rute aglomerate, au numărul de locuri suplimentat, pentru a respecta regula „un loc liber, un loc ocupat”.

    Compania feroviară de transport face un apel la călători să nu urce în tren fără tichet de călătorie, dacă la ghişeu/casa de bilete trenul a fost închis la vânzare.

    Pe lista trenurilor suplimentare introduse zilnic pentru a veni în sprijinul navetiştilor şi a angajaţilor companiilor cu program decalat se află: R 4071 (Zalău Nord – Jibou, din 16 martie), R 4076 (Jibou – Zalău Nord, din 16 martie), R 4365 (Zalău Nord – Jibou, din 16 martie), R 4705 (Dej Călători – Cluj Napoca, din 16 martie), R 546 (Bacău – Piatra Neamţ, din 20 martie), R 5466 (Piatra Neamţ – Bacău, din 20 martie), R 3533 (Braşov – Sighişoara, din 30 martie), R 4517 (Braşov – Siculeni, din 30 martie), R 4519 (Braşov – Siculeni, din 30 martie), IR 1577 (Bucureşti Nord – Galaţi, din 30 martie) şi IR 1630 (Braşov – Bucureşti Nord, din 31 martie).

    Pe de altă parte, ca urmare a deciziilor Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă, în vederea combaterii răspândirii infecţiei cu Covid-19, începând din data de 30 martie 2020, CFR Călători suspendă temporar circulaţia a 100 de trenuri de la sfârşit de săptămână sau alte perioade în care deplasările în interes de serviciu nu sunt necesare, iar cetăţenii trebuie să evite pe cât posibil părăsirea locuinţelor sau gospodăriilor.

    Lista cu trenurile Regio şi Interregio suspendate temporar poate fi consultată pe site-ul CFR Călători. AGERPRES

    Stație proprie de oxigen medical la Spitalul TBC

    Pentru prima oară în 45 de ani, la Spitalul de Pneumoftiziologie – există o STAȚIE PROPRIE DE OXIGEN MEDICAL.

    „Acum câteva săptămâni, când am filmat acest video, nici nu ne gândeam că, peste puțin timp, investiția noastră se va dovedi a fi atât de importantă în contextul actual”, spune primarul Cosmin Necula.

    Tratarea pacienților nu mai depinde de numărul tuburilor de oxigen disponibile, iar personalul medical și bolnavii sunt feriți de riscul utilizării acestor tuburi. Stația stochează oxigenul și îl distribuie printr-o instalație proprie direct în saloane, la patul pacienților.

    La Spitalul de Pneumoftiziologie, un etaj este pregătit pentru a prelua, în caz de nevoie, pacienți Covid-19.

    Magazinele sunt verificate dacă aplică măsurile speciale

      Adrian Roșca, șeful Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Bacău

      Comisarii băcăuani de la Protecția Consumatorilor verifică, în această perioadă, modul în care proprietarii magazinelor au înțeles să aplice măsurile pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus. „Verificăm, printre altele, dacă restaurantele sunt închise sau dacă, la fel, magazinele din afara hypermarketuri-lor au tras și ele obloanele”, a declarat Adrian Roșca, șeful Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Bacău.

      Potrivit prevederilor legale recent adoptate, administratorii de magazine alimentare au obligația de a afișa, în mod unitar, distanța minimă de 1,5 metri care trebuie să existe între persoane, iar, la casele de marcat, să recomande cumpărătorilor utilizarea, la efectuarea plăților, preponderent a cardului bancar, în defavoarea banilor în numerar. În plus, produsele vrac feliate aflate la vânzare trebuie să fie prezentate în folie protectoare, iar clienților să le fie recomandată folosirea mănușilor de unică folosință la manevrarea alimentelor vrac.

      „Trebuie să fac o precizare, pentru că ne sună băcăuanii și ne semnalează situații în care prețurile la unele produse au crescut, în această perioadă. Or, noi nu avem în atribuții acest aspect. Putem lua măsuri dacă, de exemplu, un consumator constată că la un anumit produs este afișat un preț, la raft, și alt preț este încasat la casa de marcat.

      Eventualele creșteri nejustificate de preț sunt verificate de Consiliul Concurenței”, a completat comisar șef adjunct Adrian Roșca. Cert este că Protecția Consumatorilor va continua verificările în magazine, urmărind permanent aplicarea măsurilor și recomandărilor autorităților, ce vizează protejarea sănătății și vieții consumatorilor.

      „Deocamdată, suntem concentrați pe zona comercială cu un flux mare de clienți, din orașe, și mai puțin pe zona rurală, unde, de regulă, au fost închise magazinele. Dar, categoric, ajungem și acolo, cu toate că, acum, am rămas doar 7 salariați”, a încheiat Adrian Roșca. Până atucni, mai notăm că autoritățile de control, altele decât Protecția Consumatorilor, au aplicat 69 de sancțiuni contravenționale în valoare totală de 234.100 de lei.

      IPS Ioachim și preoții din Arhiepiscopia Romanului și Bacăului își donează salariul pentru achiziția de aparatura medicală

        La ceas aniversar, în ziua împlinirii a 66 de ani de viață, IPS Părinte Arhiepiscop Ioachim a solicitat alcătuirea unui raport sinteză privind activitățile de asistență socială și socio-medicală, în contextual pandemiei cu noul tip de coronavirus (COVID-19).

        Acesta prezintă modul în care Arhiepiscopia Romanului și Bacăului se implică, alături de autoritățile publice județene, în sprijinirea persoanelor vulnerabile din județul Bacău, în special persoanele vârstnice vulnerabile din toate parohiile protopopiatelor județului Bacău (Bacău, Onești, Moinești, Buhuși și Sascut).

        De asemenea, parohiile și mănăstirile de pe cuprinsul Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului au făcut și continuă să facă donații de măști și aparatură medicală insitituțiilor și voluntarilor implicați în ajutorarea celor infectați cu noul tip de coronavirus.

        Asociația „Sf. Voievod Ștefan cel Mare – Hârja” pune la dispoziție serviciul propriu de ambulanță, Autoutilitara Mercedes Sprinder 316 de Tip A1-A2 și ambulanțierul, pentru urgențele medicale din județul Bacău, iar Protopopiatul Bacău a oferit unicul dispozitiv pentru dezinfectarea mașinilor de ambulanță și MAI din județul Bacău.

        În acest context, Ierarhul Romanului și Bacăului, IPS Părinte Arhiepiscop Ioachim a decis că își va dona salariul pentru luna în curs, alături de preoții băcăuani, în vederea achiziționării de aparatură medicală (nebulizator pentru dezinfecția terminală în zona ATI sau aparat de monitorizare funcții vitale) pentru spitalele din județul Bacău.

        IPS Părinte Arhiepiscop Ioachim îndeamnă pe toți cei interesați să sprijine acțiunile de asistență socială și socio-medicale ale Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului să apeleze la telefonul 0749666581 (call center al Sectorului de Asistență socială și ONG al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului), iar voluntarii să se înscrie în programele de intervenție socio-medicale ale eparhiei la adresa de mail voluntariarb@gmail.com .

        CSM Bacău, în expectativă. Noul sediu, într-o magazie

        În plină pandemie declanșată de COVID-19, CSM Bacău își redimensionează punctele de reper. De la sediul clubului la obiectivele sportive fixate pentru acest an și de la baza materială la cea financiară. Totul, în speranța că, după trecerea „tsunami”-ului, activitatea „CSMeilor” se va relua și se va derula din nou fără probleme. Gruparea aflată sub tutela Primăriei și a Consiliului Local Bacău a eliberat încă de acum două săptămâni spațiile pe care le ocupa la stadionul „Letea”, întreaga bază îndeplinind, pe durata pandemiei, o nouă funcțiune, destinată carantinei.

        Totodată, clubul și-a relocat sediul, ocupând acum o încăpere din incinta Bazinului de Înot, care a fost închis publicului. „Ne desfășurăm activitatea într-o fostă magazie în care se depozitau clor și tot felul de dezinfectanți. E o locație improprie, dar ne adaptăm situației. Avem și varianta de a lucra de acasă, dar este mai greu în condițiile în care aici avem toate actele clubului”, a declarat directorul CSM Bacău, Adrian Gavriliu, care a precizat că toți sportivii se află în auto-izolare la domiciliu: „În această perioadă se pregătesc individual, după programul fixat de antrenori”.

        Un buget diminuat

        Și bugetul clubului a cunoscut modificări în această perioadă. Modificări importante. Astfel, Consiliul Local a decis să redirecționeze aproximativ 550.000 euro (din totalul de 1.800.000 de care dispunea CSM Bacău) către activități specifice combaterii pandemiei COVID-19. „Fără doar și poate, sănătatea populației este prioritară, iar demersul municipalității este unul firesc. Am convingerea că după ce vom depăși această situație fără precedent, clubul va putea beneficia de rectificări pozitive, astfel încât să-și poată desfășura din nou activitatea în condiții normale”, a precizat directorul Gavriliu.

        Rămânând la capitolul financiar, retribuțiile pentru luna februarie nu au cunoscut niciun fel de modificări. „Pe martie este însă foarte posibil să ne aliniem noilor dispoziții la nivel național și să reducem plățile, achitând doar 75 la sută din venituri”, a admis Gavriliu.

        Handbalul, în prima linie

        Deocamdată, nu se știe dacă, în conformitate cu protecțiile sociale decise în contextul noului Coronavirus, costurile salariale vor fi suportate de CSM Bacău sau de stat. Cert este doar că, având în vedere că plafonul maxim este de 75% din salariul mediu brut pe economie, contractele antrenorilor și a jucătorilor de la echipa de handbal a clubului vor avea de suferit. Și asta pentru că, exceptând două cazuri la nivelul lotului de jucători, valoarea contractuală depășește plafonul impus de Ordonanță.

        „Vom face o analiză detaliată a situației, astfel încât să putem gestiona cât mai bine problema salariilor și a contractelor. Ce ne avantajează este faptul că, în această perioadă, nu facem cheltuieli legate de deplasări, cantonamente și participarea la competiții”, a subliniat Adrian Gavriliu.

        Variante de lucru

        Aproximativ 900.000 de euro din bugetul total al CSM Bacău este destinat echipei de handbal masculin. Contracte, deplasări, taxe, arbitraje, cazări, cantonamente etc. După o perioadă neagră, cu nouă înfrângeri la rând în campionat, handbaliștii au reușit revirimentul, obținând trei victorii consecutive, care i-au urcat pe locul 10 în clasamentul Ligii Zimbrilor. Totodată, „CSMeii” au reușit calificarea în Final Four-ul Cupei României, unde ar fi trebuit să înfrunte, în semifinalele programate pe 4 aprilie, pe Dinamo București. Pandemia COVID-19 a făcut însă ca atât programul campionatului, cât și cel al Cupei României să fie înghețat de FRH.

        Deocamdată, nu se cunosc datele la care echipele de handbal și-ar putea relua competițiile. Se avansează, în cea mai optimistă variantă, finalul lunii mai, evident, fără spectatori, dar este mult mai probabil ca handbalul să revină pe teren la vară.

        Incertitudini, dar și speranțe

        Cum o bună parte din contractele handbaliștilor CSM Bacău vor expira în iunie, se ridică și o altă problemă. „Nu știm dacă și câți bani vom avea la vremea respectivă pentru a putea renegocia contractele. Noi sperăm că, fiind un caz de forță majoră, va exista înțelegere și din partea jucătorilor, și din partea Federației și din partea autorităților. Altfel, riscăm să rămânem fără echipă, iar în situația noastră vor fi, cu siguranță, mai multe cluburi. Este delicat, dar nu putem face nimic deocamdată. Suntem în expectativă”, a declarat directorul Adrian Gavriliu, care a admis că în vizorul CSM Bacău se aflau, înaintea întreruperii campionatului, mai multe transferuri menite să întărească echipa începând de la vară: „Doream, într-adevăr, să dăm o nouă față echipei”. Deocamdată, însă, posibila nouă față rămâne ascunsă. Ca să rămânem aliniați vremurilor, îndărătul unei măști sanitare.

        10

        -secții active numără CSM Bacău. Două dintre acestea privesc sporturile de echipă: handbal și fotbal. Restul sunt individuale: box, atletism, înot, lupte, haltere, sărituri în apă, badminton și kick-boxing. În CIS-ul clubului se mai regăsesc trei secțiii care nu sunt încă active: tenis, gimnastică și baschet.

        4

        -meciuri mai aveau de disputat handbaliștii de la CSM Bacău în sezonul regulat al Ligii Zimbrilor. Urma play-out-ul.

        15

        -este locul ocupat de echipa de fotbal CSM Bacău în clasamentul Seriei I din Liga a III-a. Campionatul a fost întrerupt după prima etapă din retur

         

        Calificare la Olimpiadă

        CSM Bacău este singurul club din județ care are, deocamdată, un sportiv calificat la viitoarea ediție a Jocurilor Olimpice. Este vorba de înotătorul Daniel Martin, care se pregătește la domiciliu după ce Bazinul de Înot din Bacău a fost închis. Programată în vara acestui an, Olimpiada de la Tokyo a fost amânată de Comitetul Olimpic Internațional pentru 2021. „Până la urmă, era cea mai logică soluție”, a declarat Dani Martin, care a precizat că amânarea nu-i afectează programul de pregătire.

        Gavriliu, gesturi de caritate

        Sensibil la nevoile celor din jur în perioada noului Coronavirus, directorul CSM Bacău, Adrian Gavriliu a fost, recent, protagonistul unor acte de caritate. A ajutat cu bani, dar și cu produse alimentare mai mulți oameni, în special vârstnici, aflați în dificultate din punct de vedere financiar. „Am decis să-mi donez o parte din salariul meu de director și să fac cumpărături unor bătrâni pe care sper că i-am convins să stea în casă. Sau să iasă doar când e absolut necesar. Recunosc că am făcut-o și pentru mine. Mi-a crescut inima pentru că am putut cumpăra de la bătrâni și să dăruiesc tot la bătrâni”, a scris Gavriliu pe pagina sa de facebook, precizând: „Țin la sintagma «ajută și nu spune nimic», dar o încalc și scriu, poate-poate mă imită și alții”.

         

        Chiar și în plină pandemie de coronavirus, băcăuanii neasigurați PLĂTESC integral tratamentele

        Deși suntem în plină pandemie de coronavirus, sub un ordin militar și un decret prezidențial care a instituit starea de urgență, legislația în vigoare nu îi scutește în niciun fel pe băcăuanii care nu au asigurare medicală. Mulți dintre ei, întorși acum în țară, sunt neasigurați în sistemul de sănătate național, iar din acest motiv analizele, tratamentele și spitalizarea în cazul bolilor, altele decât cele legate de coronavirus, vor fi suportate integral de ei.

        Ordinele de ministru sau alte prevederi care reglementează condițiile acordării asistenței medicale pe perioada situației de urgență NU prevăd niciun fel de excepții pentru pacienții neasigurați. Astfel, cei care nu au plătit asigurare de sănătate (în țară sau în alte state ale Uniunii Europene, unde au lucrat) vor fi obligați să suporte din propriile buzunare cheltuielile medicale în caz de îmbolnăvire (alte boli în afară de COVID-19).

        În cazul băcăuanilor care au lucrat cu acte în regulă în țările europene, și deci sunt asigurați într-un sistem de sănătate, va funcționa cardul de asigurat din țara respectivă (pe perioada stabilită de fiecare stat în parte), tratamentele fiind gratuite pentru aceștia, iar contravaloarea serviciilor medicale va fi decontată prin casele de sănătate între țări.

        „Dacă vine din alte țări europene, persoana întoarsă acasă posesoare de Tessera, Targeta, AOK (de exemplu) are cardul european pe cealaltă parte. Dacă acest card este încă în termen, toate serviciile medicale devenite necesare pe timpul șederii temporare în România se vor factura instituției competente din țara UE (inclusiv serviciile pentru COVID-19). Copia după cardul pacientului trebuie să ajungă la Casa de Sănătate Bacău prin grija medicului curant. Acesta poate scrie inclusiv rețete medicale bifând pe ele mențiunea «card european». Instituția europeană competentă este obligată să plătească factura emisă de noi dacă acel card european este încă în termen de valabilitate”, a explicat Dan Stoica, director executiv la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Bacău.

        Acesta mai spune că persoanele care se știu că nu sunt asigurate în țara de unde au revenit nu vor plăti serviciile medicale care se încadrează în pachetul minimal, adică acele servicii pe care medicul curant le consideră urgență medicală. Dacă este în situația de izolare la domiciliu, carantină sau cu diagnostic confirmat coronavirus nu va plăti serviciile medicale din această perioadă. Orice serviciu medical care nu se încadrează în aceste situații (urgență, izolare, carantină, diagnostic coronavirus) se va plăti de pacientul neasigurat.

        Conform legistației, pachetul minimal de servicii medicale în asistenţa medicală primară din România cuprinde doar servicii medicale pentru situațiile de urgență medico-chirurgicală, supraveghere și depistare de boli cu potențial endemoepidemic (cum este și cazul COVID-19) prin examen clinic, diagnostic prezumtiv și trimitere către medicii specialiști pentru investigare, confirmarea diagnosticului și stabilirea schemei de tratament, consultații de monitorizare a evoluției sarcinii și lăuziei, consultații de planificare familială și servicii de prevenție. Iar acest pachet minimal este gratuit, indiferent dacă pacientul este asigurat sau nu. Însă analizele recomandate, tratamentul prescris, spitalizarea și alte activități de suport sunt contra-cost și trebuie plătite de acea persoană care nu este asigurată în sistemul național de sănătate din România.

        Dacă pacientul vrea să se asigure în sistemul de sănătate de la noi din țară, o poate face prin depunerea unei declarații unice la Fisc. Cât îl va costa dacă nu este angajat și nu are venituri declarate? Asigurarea anuală voluntară reprezintă 10% din șase salarii minime brute (în prezent salariul minim brut fiind de 2.230 de lei).

        COVID-19 impune o metodă de lucru specială și la Statistică

        Direcția Județeană de Statistică (DJS) Bacău a restricționat accesul în sediu pentru toate persoanele din afara instituției, dar nu a întrerupt legătura cu acestea. Oricine poate lua legătura cu instituția telefonic și/sau on-line. Măsura a fost luată în scopul prevenirii și limitării răspândirii coronavirusului, în condițiile impuse în Situația de Urgență.

        Activitățile de audiență, de relații cu publicul, cu mass-media, activitățile de registratură, respectiv accesul în incinta bibliotecii DJS Bacău sunt suspendate.
        Solicitările de date statistice, chestionarele statistice completate și altele asemenea se vor transmite on-line pe adresa tele@bacau.insse.ro, sau la fax nr. 0234/514.806.

        Pentru utilizatorii de date statistice, pe site-ul Institutului Național de Statistică București (www.insse.ro) sunt postate comunicate de presă și publicațiile INS, iar în baza de date TEMPO-Online se diseminează o gama largă de informații oferite de INS, respectiv peste 1.000 de indicatori statistici, organizați pe domenii și subdomenii economico-sociale.
        În situațiile de excepție, în care se impune relaționare directă cu personalul DJS Bacău, este necesar ca solicitanții să primească de la conducerea instituției aprobarea prin telefon (0234/510.056), după caz, și să respecte regulile și restricțiile cu caracter temporar de conduită și de igienă de acolo.

        Datele de contact ale DJS Bacău sunt: telefon: 0234/510.056, fax: 0234/514806, e-mail: tele@bacau.insse.ro, adresă de corespondență: str. G. Bacovia, nr. 51, municipiul Bacău, județul Bacău. Pentru furnizarea telefonică de date statistice sau relații cu privire la acestea a se poate apela 0234/514.805, int. 117 sau 108.

         

        La TVR 2 e şcoala ta! Emisiunea „Teleşcoala” vine în ajutorul elevilor

          Televiziunea Română se implică în pregătirea elevilor din anii terminali de studiu, respectiv a celor care sunt acum în clasa a VIII-a, și au de susținut Evaluarea Națională, dar și a celor din clasa a XII-a, care se pregătesc pentru examenul maturității, Bacalareatul. În fiecare zi, de luni până vineri, cursurile pot fi urmărite pe TVR 2, pe site-ul oficial al televiziunii, dar și pe canalul online de YouTube al TVR. Emisiunea se numește „Teleșcoala”, este adaptată noilor generații și prezintă metode optime de predare.

          În contextul în care toate instituțiile de învăţământ din țară au fost închise în urma crizei declanşate de epidemia de COVID-19, Televiziunea Română, în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării, a conceput emisiunea „Teleșcoala”, care se difuzează pe TVR 2. Aceasta se adresează elevilor aflați în pragul examenelor naționale (Evaluarea Națională și Bacalaureatul) și care se pot pregăti astfel suplimentar. Tematica, ordinea lecțiilor și profesorii, care susțin cursurile, sunt furnizate de specialiștii Ministerului Educației, sub forma unor programe prin care elevii au posibilitatea de a păstra contactul cu materiile de învăţământ la care vor susţine examen.

          Astfel, de luni până vineri, emisiunea „Teleşcoala” poate fi urmărită pe următoarele tronsoane orare, până în luna iunie:

          9.00 10.00: ore de Limba și literatura română şi Matematică, clasa a VIII-a.

          – pentru clasa a XII-a este rezervat intervalul orar 15.00 16.00, după următorul program: două lecții săptămânale de Limba și literatura română și Matematică, și câte o lecție pe săptămână de Biologie, Chimie, Fizică, Istorie şi Geografie.

          Orele se țin în studioul virtual al TVR (Studioul 4) de către profesori experimentaţi în predarea cursurilor online: doi profesori pentru materia de clasa a VIII-a şi opt profesori pentru materiile de clasa a XII-a. Predarea se face după manualele aprobate de Ministerul Educației și Cercetării, iar pe ecranul virtual elevii-telespectatori au o bună vizibilitate la tot ceea ce lucrează profesorul pe un laptop.

          Programul este gândit inclusiv pentru elevii din mediul rural, care nu au acces la programe de învățare online (despre un astfel de program o să publicăm un material în edițiile viitoare). Din informațiile furnizate de Inspectoratul Școlar Județean Bacău, sunt circa 9.000 de elevi în județul nostru, din mediul rural, care nu au acces la aceste metode moderne (bineînțeles că nu toți sunt în ani terminali de studiu), dar cursurile pe care le susțin profesorii la „Teleșcoala” pot fi un exercițiu bun de testare a cunoștințelor pentru toți.

          Pe bune, acum…

          Chiar, pe bune, spuneți dacă nu regretați că, în vremurile senine dinaintea noului Coronavirus, subapreciați tot ce vă putea oferi frumos viața reală? Și vă risipeați timpul rătăcind prin realitatea virtuală, singura care conta cu adevărat? Nu vă pare rău de minutele și orele în care, aflați în parc, pe o bancă sau chiar la o masă, pe o terasă, în loc să vă bucurați de oameni, de copaci și de soare, butonați, glisați și cercetați cu înfrigurare telefonul? N-ați da orice să fiți din nou pe o plajă pustie sau pe o stradă aglomerată? Adică în acele locuri în care, odinioară, vă plângeați că vă plictisiți, Doamne cum vă mai plictisiți? Și nu vi se pare inutilă acum toată acea goană nebună numită shopping?

          Vă amintiți cum pierdeați cu nonșalanță, în magazine reale sau viruale, ore și bani- 200 de euro pentru un tricou, 500 pentru o pereche de blugi și 800 pentru o geacă- numai și numai pentru că ele erau ștanțate în mod oficial cu un cap de gorgonă, un vultur imperial sau un cocoș stilizat? Și nu vi se pare aiurea acum că fix acele haine, laolaltă cu multe altele, unele dintre ele purtate doar o dată sau nici măcar atât, stau acum în dulapuri așteptând și ele vremuri mai bune? Nu regretați acum orele de serviciu, acele interminabile ore în care vi se părea că munciți mai mult decât toți ceilalți?

          Și nu duceți dorul vecinului de birou, cel despre care vă plângeați că vorbește prea tare? Sau prea mult? Pe bune, acum, dacă este să deprindem o lecție în aceste timpuri de neimaginat este că, odată ce va trece urgia COVID-19 sau „furtuna” cum o descria Papa Francisc, vom avea nevoie de un nou sistem de valori.

          „Furtuna demască vulnerabilitatea noastră și lasă descoperite certitudinile false și inutile cu care ne-am întocmit agendele, obișnuințele și prioritățile noastre. O dată cu s-a șters și machiajul acelor stereotipuri cu care acopeream ego-urile noastre, mereu preocupați de propria imagine”, mai spunea Papa Francisc în predica de acum două zile.

          Așadar, avem nevoie de un nou sistem de valori. Să nu uităm asta! Doar de noi depinde, pe bune, acum, doar de noi.

          Ultrascurte

          * Îndemnul la patriotism este ultima soluție a regimurilor aflate în corzi. În 1989 se transmitea muzică patriotică în vreme ce Armata patrula pe străzi. Ce avem azi e o combinație mortală de măsuri menite, chipurile, să liniștească lumea, dar care, în realitate, au efect invers. Soldați înarmați pe străzi, lumea fugărită să nu iasă din case, imnul național difuzat de mașinile de poliție și, peste toate, cenzurarea tuturor informațiilor despre evoluția epidemiei. Măsurile de genul asta au efect. Câteva săptămâni maxim. După aia se alege praful. Pentru că nici un regim nu este în stare să țină secretele departe de public. Oricât ar încerca, la un moment dat, cineva vorbește. Și distruge tot narativul.

          * Un soldat care se pregătește de lupta dar e trimis la război fără muniție, fără bocanci și fără conserve, are tot dreptul să refuze să servească drept „carne de tun”. La fel și medicii. Le poți cere să între în prima linie a epidemiei, să-și riște viață, dar nu le poți cere să între în spitalele cu bolnavi infectați SARS CoV 2 fără echipamente de protecție. Nu-i poți condamnă la îmbolnăvire și chiar moarte pentru că unii nu și-au rezolvat parandărătul și nu au cumpărat echipamente, măști, combinezoane…

          * După ce Putin a vizitat spitalul cu bolnavi de SARS CoV2, și Iohannis s-a dus în vizită. La un spital fără pacienți…

          * Ceaușescu nu s-a priceput. Dacă spunea ceva de un virus când a scos Armata pe străzi, în 1989,românii îi mulțumeau și azi.

          * Va mai amintiți de Mohammad Said al-Sahhaf, alias Comical Ali, ministrul irakian al informațiilor care anunța în fiecare zi ce bătaie iau americanii de la armata lui Saddam? A revenit, îl vedeți în fiecare zi la televiziunile românești spunându-va că o să fie bine, să nu fie rău…

          * Aștept să se facă filmul Colectiv II despre cum a închis Guvernul competent spitalele înainte să înceapă cu adevărat epidemia

          * Faza cu vaccinul românesc e reală. Doar că nu e cum au zis, virusul se distruge cu glonț de 7,62.

          * Incendiile din Australia ce mai fac? Amazonia mai arde? Notre Dame s-a reconstruit? Toată lumea e OK?

          * Dionisie cu ochii umflați de somn:
          – Ce-i, ba, dau ăștia muzică patriotică? Să mă trezești când trece Armata de partea poporului!

          Noi restricții în România

          Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunţat, duminică seara, că Ordonanţa Militară nr.5 prevede că aceia care încalcă regulile izolării vor intra în carantină cu condiţia în care vor suporta obligatoriu toate cheltuielile.

          „Am stabilit că cei care sunt în izolare la domiciliu, identificaţi şi verificaţi ca atare, dacă încalcă regulile izolării intră direct în carantină cu condiţia în care obligatoriu vor suporta toate cheltuielile”, a spus Vela, în declaraţia de presă susţinută la sediul MAI.

          Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunţat, în declaraţia de presă de la sediul MAI de duminică seara, că Ordonanţa Militară numărul 4 prevede ca persoanele de peste 65 de ani să îşi poată rezolva problemele de natură medicală pe întreaga perioadă a zilei.

          „Am clarificat cu privire la circulaţia persoanelor cu vârsta peste 65 de ani un interval orar în care pot să-şi rezolve şi problemele de natură medicală, precum tratamente oncologice planificate, dializă, deplasare care se poate face folosind mijloacele proprii sau ale familiilor lor, ale susţinătorilor, mijloace de transport sanitare speciale în intervalul orar normal şi după ora 13,00 şi înainte de ora 11,00, adică pe întreaga perioadă a zilei”, a spus Vela.

          El a mai arătat că prin această ordonanţă militară se permite părăsirea locuinţei sau a gospodăriei pentru aceste persoane şi în intervalul orar 20,00-21,00, pentru a asigura nevoile animalelor de companie sau domestice.

          „Pentru ieşirile în acest scop şi în acest interval nu este nevoie de declaraţie pe proprie răspundere”, a precizat ministrul de Interne.

          Marcel Vela a indicat că prin ordonanţa militară au fost clarificate condiţiile în care pot fi sprijinite persoanele de peste 65 de ani de către operatorii economici care desfăşoară activităţi comerciale aprobate prin ordonanţele anterioare, cum ar fi vânzarea de produse sanitare, de strictă necesitate sau alimentare. Astfel, operatorii economici trebuie să faciliteze în intervalul 11,00-13,00 accesul persoanelor de peste 65 de ani în spaţiile comerciale.

          „Am decis că odată cu publicarea prezentei Ordonanţei Militare în Monitorul Oficial, în perioada stării de urgenţă preţurile la energie electrică şi termică, gaze naturale, alimentarea cu apă, salubritate şi carburanţi nu mai pot fi majorate peste nivelul practicat la data de astăzi, la data emiterii prezentei ordonanţe militare. Aceste preţuri pot doar să scadă în funcţie de cerere şi ofertă, în niciun caz nu vor mai putea fi majorate”, a subliniat ministrul Vela, în declaraţia de presă de la sediul MAI.

          Transformă un SMS într-un mesaj de speranță. O campanie umanitară CRUCEA ROȘIE ROMÂNIA

            Încă de la începutul acestei perioade de criză, Crucea Roșie România s-a aflat, conform mandatului său, în colaborare permanentă cu autoritățile naționale și locale și a oferit sprijin logistic, uman și material pentru a consolida răspunsul acestora în pandemia COVID-19. Acum, Crucea Roșie a deschis o nouă campanie umanitară „România salvează România”, prin care fiecare dintre noi poate fi alături de cei în nevoie, folosind telefonul mobil.
            Donați 2 euro prin SMS la 8827 cu textul „România salvează România!”

            Banii vor fi folosiți în principal pentru:

            – dotarea unităților sanitare de pe întreg teritoriul României cu aparatură medicală și materiale de strictă necesitate în tratarea persoanelor infectate cu noul coronavirus;

            – ajutor cu materiale de protecție pentru personalul angajat în instituțiile Ministerului de Interne, Apărării și Ministerului Sănătății, care asigură permanența în toată această perioadă;

            – ajutor cu pachete alimentare și pachete igienice pentru persoanele vulnerabile aflate în izolare la domiciliu, dar și pentru centrele de carantină din țară, în limita resurselor disponibile, și în strânsă legătură cu autoritățile locale.

            „Sunt convins că băcăuanii mei nu se vor lăsa mai prejos și își vor arăta, încă o dată, solidaritatea față de cei care sunt în necaz. Peste tot sunt multe probleme! Fără ajutorul oamenilor, noi nu am putea rezista. Îi rog și pe băcăuani să doneze în campania noastră. Și le mai spun să stea acasă, să respecte toate măsurile impuse, pentru că numai împreună putem birui în această luptă contra virursului”, este mesajul transmis, prin Deșteptarea, de băcăuanul Ioan Silviu Lefter, directorul general al Crucii Roșii România.

            Dragoș Benea: Vă îndemn să susțineți parteneriatul pentru îngrijirea bătrânilor bolnavi și singuri

            Cea mai bună mână de ajutor pe care o putem oferi, în perioada aceasta, e să susținem voluntarii ONG-urilor (asociații, fundații etc) care oferă îngrijire la domiciliu vârstnicilor vulnerabili.

            „Ajutorul oferit lor este foarte important, mai ales că vorbim de asociații umanitare cu licență în astfel de servicii, care cunosc îndeaproape necesitățile, problemele medicale și constrângerile la care sunt supuși bătrânii bolnavi și singuri”, spune europarlamentarul Dragoș Benea.

            Acesta spune că parteneriatul încheiat la începutul săptămânii de Consiliul Județean numără, acum, 25 de asociații umanitare, reunite în jurul FSC iar proiectul dă roadele scontate.

            „Câteva cifre sunt utile, cred eu, pentru a determina pe cât mai mulți să facă donații pentru susținerea acestei inițiative umanitare. În perioada 23 – 27 martie, aproximativ 400 de persoane vârstnice vulnerabile (din Municipiul Bacău și comunele Stănișești, Motoșeni, Răchitoasa, Vultureni, Găiceana) au primit îngrijire specializată la domiciliu, 50 de bătrâni au primit îngrijiri medicale la domiciliu și peste 380 de voluntari și angajați au fost implicați în acțiunile umanitare”, spune Dragoș Benea.

            În aceeași perioadă, DGASPC a distribuit către asociatiile umanitare 200 de litri de dezinfectant, 17.000 de perechi de mănuși, 1000 de măști medicale. La TEL VERDE pus în funcțiune de DGASPC au fost preluate 64 de apeluri telefonice – 14 persoane vârstnice au beneficiat de cumpărături realizate de voluntari; alte 12 persoane au primit alimente, apă, butelii cu gaz. Parteneriatul acoperă, la acest moment, tot județul Bacău, primăriile beneficiind de sprijinul ONG-urilor sau parohiilor membre în proiect. Cifrele cu vârstnicii beneficiari de îngrijiri la domiciliu cresc de la o zi la alta.

            Toți cei care pot dona/oferi alimente, medicamente, materiale de protecție și produse igienico-sanitare să o facă în cadrul acestui parteneriat în care sunt implicate asociații & fundații cu ștate vechi de activitate și experiență în domeniul asistenței sociale. Ele sunt garanția că bunurile vor ajunge sigur acolo unde este mai mare nevoie de ele! „Revin la apelul făcut săptămâna trecută și vă îndemn să susțineți parteneriatul pentru îngrijirea bătrânilor bolnavi și singuri, cei mai vulnerabili în fața coronavirusului”, a mai declarat europarlamentarul băcăuan. Donații în bani se pot face la conturile RO06FNNB003602662753RO10 (în lei), respectiv RO82FNNB003602662753EU02 (în euro) deschise la Credit Europe Bank, pe numele Fundația de Sprijin Comunitar, Cod fiscal: 9626572.).

            „Am oferit, astăzi, 100 de viziere medicale de protecție FSC, urmând ca în prima parte a săptămânii viitoare să mai aducem alte 100 de viziere. Sunt echipamente de protecție de care au mare nevoie asistenții medicali ce intră în contact direct cu vârstnicii vulnerabili. Ele oferă o dublă protecție: și pentru asistent, și pentru persoana căreia i se oferă ajutor.”
            Dragoș Benea
            europarlamentar

            Viitorul va fi al axiocrației sau nu va mai fi

            Vă mai amintiți de prăfuitul slogan „o nouă ordine mondială”? Cred că va trebui să scuturăm praful de pe el, să-l golim de instinctele peșteriste (sfere de influențe, război, orgolii de „jandarm al lumii” etc.) și să-l înnobilăm cu virtuți umane. Înspăimântați de ororile tuturor dictaturilor, am aplaudat cu (prea?) mare reverență vorbele lui Churchill – „Democraţia este un sistem politic prost, însă cel mai bun dintre cele pe care omenirea le-a inventat până acum” – fiind vrăjiți mai ales de partea a doua a zicerii sale („…însă cel mai bun dintre cele pe care omenirea le-a inventat până acum”). Sosirea pe lume a nenorocitului COVID-19 ne spune că va trebui să supraviețuim într-o lume cu totul altfel. Actualul tip de democrație va deveni/ trebuie să devină istorie, dacă specia umană vrea cu adevărat să supraviețuiască. Colapsul mondial în care suntem este și zămislirea nenorocită a acestui tip de democrație. Mucalitul Churchill ne arătase însăși partea tristă a paharului: „Democraţia este un sistem politic prost…” Zeii actualului tip de democrație – concurența, profitul, libertatea, progresul, egalitatea – vor trebui reformați revoluționar/ înlocuiți sau îmblânziți ca niște sălbăticiuni turbate. Sistemul de valori trebuie reconstruit. Ocolind satrapismul și anarhia, respectând, mai mult ca niciodată, drepturile și libertățile insului, desigur. Cred că în materie de gestiune politico-economică și socială este nevoie acum de spirite precum Einstein sau Nietzsche; sau poate că și de mai mult.

            Târâș-grăpiș, am trecut peste ciumă, holeră, tifos etc. Vom trece și peste alte variante de coronavirus, cam în același fel, cu lideri ai națiunilor ca vai de mama lor, aleși printr-un vot de interese ale clipei. Strănepoții noștri se vor confrunta însă cu provocări teribile cărora ar trebui să le întrezărim de pe acum soluțiile. Când Samuel Butler, eseist și romancier englez (1835-1902), ne spunea că „omul va fi pentru mașini ceea ce sunt astăzi câinele și calul pentru om”, îl priveam cu un zâmbet neîncrezător. Acum sunt convins de faptul că strănepoții noștri trebuie să fie pregătiți (de noi, actualii!!!) pentru această variantă de supraviețuire. Subhash Kak, specialist american în inteligență artificială, ne avertizează că roboții vor provoca o epidemie de sinucideri, întrucât mulți oameni, înlocuiți de mașini, căzuți pradă drogurilor, alcoolului, depresiei, vor rămâne fără locuri de muncă. El estimează că doar vreo 500 de milioane de locuri de muncă vor mai fi disponibile, în contextul în care populația planetei se va apropia de 10 miliarde. Ian Pearson, futurolog, anticipează că oamenii nu vor avea altă variantă decât contopirea cu inteligența artificială, într-o specie nouă homo machinus. Elon Musk, unul dintre cei care se tem de efectele tehnologiei, avansează chiar și gândul că oamenii vor fi nevoiți să devină cyborgi pentru a nu fi irelevanți în viitor. Dar dacă un cyborg este o ființă hibridă al cărei creier este uman, iar corpul este (parțial) artificial (grefe, implanturi etc., nu lipsesc nici cei care argumentează că, pentru a compensa limitele lor biologice, oamenii vor trebui să-și integreze computere în creiere. Spirite precum Bill Gates și Stephen Hawking, preocupate și de viitor, ne-au aruncat deseori pe valurile unor asemenea previzibile stihii.

            Dacă viitorul speciei umane mai are chef de supraviețuire, trebuie să arunce la coșul de gunoi al istoriei actualul sistem al democrației. Este nevoie de ceea ce nu găsim acum în dicționare: axiocrație. Viitorul va fi al axiocrației sau nu va mai fi. Actuala Biblie politică a devenit o manea mondială toxică. O viitoare teorie a valorilor (inclusiv politice) trebuie reclădită din această perspectivă. Axiologia va deveni știința vedetă a școlilor primare și a academiilor.
            Și mai e nevoie, în regim de urgență, de îmblânzirea dorinței. Animalul, se știe, se oprește acolo unde dorința îi este satisfăcută. Omul însă continuă. Această evidență crudă i-a determinat pe filosofii Deleuze și Guattari („Anti-Oedip”) să-l definească pe om ca „mașină doritoare” (une machine désirante).
            Va trebui să lucrăm la amenajarea responsabilă a viitorului. Istoria ne spune că supraviețuirea unor popoare/ specii depinde de calitatea acestei amenajări.

            ”Povestea mea”. Lecția emoției

            Ce înseamnă sa fii de fapt Prima Doamnă afro-americană a Statelor Unite ale Americii? Care este povestea din spatele primei familii prezidențiale de culoare?

            Cartea “Povestea mea”, scrisă de Michelle Obama, cuprinde răspunsuri la aceste întrebări și la multe altele. Volumul a apărut în țara noastră la Editura Litera, în anul 2018, tradus din limba engleză de Corina Hădărean. În doar 620 de pagini stă condensată viața unui simbol și, în același timp, viața unei fete devotate familiei sale, dornică sa învețe, a unei adolescente modeste și uneori discriminate, care vrea să își clădească un viitor. Prologul unei noi ere a Americii, a nașterii unor visuri și a conturării unor modele. Acestea sunt sintagmele care definesc una dintre cele mai frumoase autobiografii publicate la momentul actual.

            Romanul autobiografic este compus din trei părți: povestea mea, povestea noastră, povestea continuă, care delimitează câte o etapă din viața autoarei și care ne conduc alături de ea pe acest drum al devenirii personale și profesionale. E o scriere autentică și sinceră care ne poartă, detaliu cu detaliu, prin toate metamorfozele sufletului său. Viața lui Michelle Obama a fost și este în continuare publică. Oamenii citesc, văd și vorbesc despre ea, dar nimeni nu a știut vreodată fricile, visurile și aspirațiile sale. Toată lumea vede viața la Casa Albă ca un lux, dar nimeni nu a ajuns să cunoască interdicțiile ei (care sunt destul de multe, și care ne sunt dezvăluite în acest volum). ”Povestea mea“ e o autobiografie non-conformistă care trece de barierele unei astfel de scrieri. Îmbinând perfect subtilitatea, cu directitudinea, plăcutul, cu sacrificiul, și durerea, cu fericirea, autoarea se apropie direct de cititor, astfel că am regăsit în carte o prietenă, o adolescentă care voia să atingă un ideal, o mamă îngrijorată și o soție devotată. Am fost sceptică atunci când am început să o lecturez, ca mai apoi să profit de orice șansă aveam pentru a o termina.

            Prima doamnă a Americii era mai mult decât avea să arate presa. “Becoming” (cum se numește în limba engleză) este un semnal de alarmă pe care Michelle Obama vrea să îl tragă asupra lumii, folosindu-se indirect de puterea de influențare pe care a câștigat-o în decursul anilor și al campaniilor prezidențiale. În tot acest timp ea devine un simbol al țării pe care a condus-o, iar această autobiografie este o inspirație pentru toți cei care ajung să o citească. Ca prima doamnă a Americii, mereu a vrut sa inspire, să schimbe ceva, nefiind mereu perfectă (“Mi-am pus brațul după umerii ei (regina Elisabeta), în semn de afecțiune.”), fapt pe care reușește să îI transmită prin fiecare capitol al cărții.

            Ceea ce diferențiază această carte de restul din domeniu este sinceritatea și curajul cu care a fost scrisă și cu care au fost abordate subiecte de actualitate, prezentând și partea urâtă a politicii, inclusiv campania electorală a actualului președinte al Statelor Unite ale Americii, pe care a criticat-o în mod direct. Discriminarea, utilizarea excesivă a focurilor de armă asupra minorităților, precum și rata în creștere a obezității sunt alte câteva dintre subiectele abordate. Autoarea prezintă, de asemenea, detaliile emoționate din relația ei cu Barack Obama, precum și durerea unei soții și a unei mame a cărui soț este mereu plecat, punând munca pe primul loc. Ne este dezvăluită povestea de iubire, care pare o antiteză între Michelle și Barack, dar care a rămas mereu vie. Câteodată, viața de POTUS și FLOTUS (Prima Doamnă și președintele Statelor Unite, așa cum ei înșiși se intitulează ca un nume de cod) poate să fie oprită. Pentru că uneori ai nevoie de o gustare în miez de noapte, în timp ce privești la un foc de artificii, în pijamale și cu părul dezordonat.

            “Povestea mea” reprezintă și o doctrină (o carte puțin feministă, aș putea spune), scopul său fiind transmiterea unui mesaj către fetele din toată lumea. “Împărtășesc povestea mea cu speranța că-i voi ajuta pe alții să-și facă loc cu poveștile și vocile lor (…)”, își mărturisește Michelle intenția care a stat la baza scrierii cărții. Consider că o astfel de carte schimbă modul de privire asupra vieții, transmite încredere (“sunteți suficient de bune? Da toate sunteți!”) și te aduce cu un pas mai aproape de atingerea idealului tău. Poate că la finalul lecturii o să avem o dorință de a schimba ceva, sau de a ne schimba pe noi înșine.

            Alexandra – Dimitria Bordeanu, clasa a IX-a, elevă la Colegiul Național ”Gheorghe Vrănceanu” și la Cercul de Jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

            Apropieri pe timp de distanţare socială

            Veştile rele curg una după alta, îngrijorarea creşte, iar orizontul are culori întunecate. Până când se va alumina din nou, va mai trece un timp.

            Nu am o stare bună, sunt tristă, tensionată şi încerc să mai topesc puţin din încordarea ce nu mă slăbeşte, căutând, ca de obicei, un punct de sprijin în cărţile de care nu mă satur niciodată.Viaţa fără ele mi se pare inimaginabilă. Mai cu seamă acum, când trebuie să ne restrângem cât putem de mult activităţile din exterior.

            În carantina impusă, oamenii fac tot felul de lucruri, în afara muncii lor, în cazul când se poate desfăşura de acasă, văd filme, seriale, ascultă muzică, încearcă noi reţete culinare, se apucă şi reapucă de curăţenie, de ordine prin dulapuri, stau pe reţele de socializare, iar unii mai trântesc câte o paranghelie, ca să-şi manifeste pofta de viaţă, spre disperarea vecinilor mai liniştiţi. Şi eu mă uit la câteva seriale poliţiste, preferatele mele dintotdeauna, acum urmăresc „Castle”, cu scriitorul detectiv. Are un scenariu ingenios, replici inteligente, suspens şi umor spumos, actori fermecători.

            Dar îmi lipsesc mult serile de teatru, premierele trecute în agenda mea şi la care mă pregăteam să ajung. S-au suspendat toate, şi festivalurile programate, iar eu stau în casă în cea mai mare parte a timpului, aşa cum face toată lumea conştientă de pericol. Există însă şi o parte bună a lucrurilor, în această perioadă de profundă criză, şi anume oferta bogată de evenimente culturale livrate online. Şi uite aşa se produce un fenomen interesant, apropierea de artă, în diferitele ei forme de manifestare, pe timp de distanţare socială, impusă de circumstanţe dramatice. Putem vedea de acasă spectacole de teatru, concerte, ni se deschid, pentru vizite virtuale, celebre muzee ale lumii. Un adevărat răsfăţ cultural, hrană spirituală din abundenţă! Şi poate că oamenii vor deveni mai sensibili după acestă sumbră perioadă şi vor continua să-şi cultive nevoia de frumos, de noi înţelesuri, care să le schimbe, să le îmbogăţească viaţa interioară, cu trăiri, senzaţii, emoţii. Viaţa noastră ar fi atât de săracă fără poveşti, fără imaginaţia pusă în mişcare de operele de artă!

            Şi mă întorc la citit, ca să spun câteva lucruri despre ce înseamnă să te bucuri de compania unor cărţi bune, care te aşteaptă cuminţi pe rafturile de bibliotecă, pe birou. Sau pe noptieră, sărindu-ţi în ajutor în nopţile de insomnie. Pentru că, aşa spun cei care au cercetat asta, cititul poate induce un somn liniştitor, oricât de pasionantă ar fi lectura, ceea ce nu se întâmplă când stăm prea mult în faţa unor ecrane. Cărţile sunt cei mai loiali prieteni, nu te părăsesc şi nu te trădează niciodată. Şi sunt teribil de răbdătoare, le găseşti acolo unde le-ai pus şi au puteri magice, pentru că îţi ţin de urât şi te fac să nu te simţi singur. Cum aş putea să nu le iubesc la nesfârşit? Acum când scriu, am lângă mine o carte despre Parisul „anilor nebuni” şi e deschisă la paginile despre Kiki, „la reine de Montparnasse”, imortalizată de iubitul ei, genialul fotograf Man Ray, în câteva imagini, unele de o senzualitate nebună, altele doar picante şi amuzante. Într-una dintre ele, ea are un trandafir între dinţi. Kiki, femeia dulce, exuberantă, veselă, şi-a scris memoriile, reînviind în ele perioada de glorie a Montparnassului. Iubea râsul şi iubea să dăruiască bucurie. Ce personaj!