vineri, 26 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1880

Măsuri de maximă importanță în Moinești

    Consiliul Local al municipiului Moinești a aprobat achiziția unor echipamente performante și eficiente pentru dezinfecția spatiilor publice. Este vorba despre două atomizoare de capacități diferite: unul pentru incintele de bloc și spațiile înguste, iar celalalt pentru arterele mari de circulație. De asemenea, vor fi achiziționate și instalate 5 tuneluri pentru dezinfecție, produse de un agent economic din municipiul, ce vor fi amplasate la Spitalul Municipal de Urgență Moinești, la Complexul de Servicii Sociale, la Direcția de Asistență Socială și la Primăria municipiului Moinești.

    O altă inițiativă pozitivă este cea a consilierilor locali din municipiul Moinești, care au decis să își doneze indemnizația pe luna martie către Spitalul Municipal de Urgență Moinești, pentru nevoile specifice acestei perioade. Donații vor face atât primarul Valentin Vieru, cât și viceprimarul Neculai Breahnă.

    Și, pentru că lucrările pe infrastructură trebuie să continue, de luni, 6 aprilie, va începe și asfaltarea drumului național DN2G ce străbate municipiul, asfaltare ce va este realizată de către Ministerul Transporturilor.

    Spital mobil, ridicat prin contribuția CJ Bacău și a altor județe din Moldova

    Consiliul Județean Bacău, împreună cu administrațiile județelor Iași, Neamț și Botoșani, își unesc eforturile pentru a ridica un spital mobil. Unitatea spitalicească va fi amplasată în localitatea Lețcani, județul Iași, în zona Parcului Industrial TransAgropolis, dată fiind existența tuturor utilităților de care ar avea nevoie un asemena edificiu, fie el și provizoriu. Construcția, cu o valoare de 15 milioane de euro, se va face prin Asociația de Dezvoltare Intercomunitară – Euronest (la care CJ Bacău cotizează, ca membru fondator, cu circa 44.500 de euro anual), din bugetele consiliilor județene, acestea putând să-și recupereze banii din fondurile europene alocate țării noastre, special pentru contracararea crizei Covid -19.

    „Așteptăm să vedem ce va decide astăzi, la ședința convocată de Consiliul Județean Iași. O să aflăm care va fi contribuția fiecăriu județ”, a transmis Sorin Brașoveanu, președintele CJ Bacău. Teoretic, spitalul ar urma să fie gata în doar în șapte zile, la care se adaugă și cele maximum 20 de zile necesare livrării materialelor din care va fi construit și echipamentele cu care va fi dotat. Consiliul Județean Bacău, alături de celelalte județe, va contribui la achiziționarea unității mobile ce va fi amplasată la Lețcani.

    Cert unitatea mobilă va dispune de o capacitate de 250 de paturi, săli de operații și saloane de terapie intensivă cu o capacitate de 50-70 de paturi, depozite de materiale și echipamente medicale.

    În plină pandemie, un funcționar al Primăriei Slănic Moldova a pus pe jar hotelierii

      Deși Starea de Urgență a instituit anumite reguli, funcționarul a somat hotelierii cu un audit financiar.
      La scurt timp, „somația” a fost retrasă, iar primarul Gheorghe Baciu a declarat că aceasta a fost trimisă fără știrea sa.

      În plină stare de urgență impusă de pandemia de coronavirus, joi, 2 aprilie, hotelierii din stațiunea Slănic Moldova au primit de la Compartimentul de audit intern al Primăriei o somație fermă de a se supune „unui audit public intern asupra modului de administrare a impozitelor și taxelor locale”. S-a precizat că era vorba de „taxa pentru promovarea turismului, întreținerea stațiunii și izvoarelor minerale, aferentă anilor 2018 și 2019”.
      Somația primăriei a găsit, însă, ușile hotelurilor și pensiunilor ferecate, pentru că în această perioadă astfel de locații nu mai funcționează.

      Angajații unităților de cazare sunt de câteva zile acasă, dar lor li s-a cerut să se prezinte la unitatea administrativ Teritorială (UAT) cu patru rânduri de documente fiscale și contabile. În finalul adresei de la Primărie, se atrăgea atenția că altfel se vor aplica „prevederile art. 62 din legea 672/2002”. Adresa a fost semnată de auditorul public intern Ana-Maria Militaru.

      Am luat și noi, imediat, legătura cu managerul principalului hotel al stațiunii, Andreea Alexandru, de la Hotelul Perla, pentru a afla cum au primit hotelierii „somația”.
      „Fac de la început precizarea că la ora la care stăm noi de vorbă am primit deja, de la Primărie, răspuns că s-a făcut o greșeală.

      Se știe că în perioada Stării de Urgență orice misiune de audit se suspendă. Noi nici nu mai avem cu cine lucra acum, în hotel, pentru că unitatea are activitatea suspendată până pe 16 aprilie. Ce trebuia să fac, să chem oamenii de acasă și să-i adun laolaltă în compartimentul de contabilitate, deși regulile impuse de Starea de Urgență nu permit? Da, am înțeles că a fost o întâmplare hilară, dar noi nu vrem să o trecem cu vederea și vom acționa UAT-ul în judecată. Oricum îi informasem imediat după ce am primit somația că vom apela la instanța de judecată, după care ei au revenit și ne-au spus că a fost o greșeală”.

      Somație dată pe art.62 dintr-o lege care are doar 27 articole

      Până la răspunsul care a corectat eroarea inițială, hotelierii au fost puși pe jar. Cu auditul financiar nu te joci! „Deși primăria nici nu ar avea dreptul să ne ceară acele documente. Numai Curtea de Conturi are acest drept. Pentru a nu mai spune că art. 62 din legea invocată nici nu există, pentru că legea aceea are numai 27 de articole. Iată cât de bine pregătit profesional este funcționarul primăriei, pe care eu nici nu-l cunosc personal”,a precizat managerul Hotelului Perla, Andreea Alexandru.

      Se spune că orice greșeală recunoscută este pe jumătate iertată, dar fapta a încins puternic spiritele. De aceea, un răspuns am vrut să îl aflăm și de la primarul orașului, Gheorghe Baciu.
      „Eu nu am știut de această adresă trimisă hotelierilor. Adresa trimisă nu este semnată, aprobată de mine. Ceea ce s-a întâmplat este o faptă regretabilă și de aceea imediat ce am aflat de ea am dat dispoziție să fie retrasă, iar funcționarul să-și ceară scuzele cuvenite.

      Se pare că angajatul nostru are și o pregătire profesională precară și vom lua măsurile disciplinare cuvenite. Noi avem, într-adevăr un plan de control anual, dar funcționarul nu a înțeles că în această perioadă nu se fac asemenea controale”, ne-a declarat primarul Gheorghe Baciu.

      Crește salariul personalului din laboratoarele medicale publice

      Salariile biologilor, biochimiștilor, chimiștilor și fizicienilor, a întregului personal de specialitate din compartimentele paraclinice medico-sanitare vor fi mărite, reașezate conform grilelor, după ce deputații au decis azi modificarea Legii 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Venituri mai mari vor avea și farmaciștii și psihologii care lucrează în sistemul public de stat, ale căror venituri nu erau conforme cu Legea salarizării unice.

      Decizia vine să compenseze o situație anormală, pentru că toate aceste categorii, biochimiști, biologi, chimiști, fizicieni au fost omiși din forma inițială a Legii salarizării unitare, astfel că veniturile lor nu reflectau nici studiile, nici responsabilitatea. S-a ajuns chiar în situația în care un asistent de laborator să încaseze mai mulți bani decât un biochimist sau un biolog care coordonează activitatea laboratorului. Este o reparație firească pentru niște oameni a căror muncă poate se vede mai puțin, dar de care depinde un diagnostic corect, o decizie medicală.

      În aceste zile, specialiștii din laboratoare sunt eroii nevăzuți. Ei sunt cei care prelucrează testele de COVID-19, ei sunt cei care dau un verdict și trebuie să se bucure de respectul nostru.
      Tot astăzi s-a decis și reașezarea salariilor de bază pentru farmaciști și psihologi, alte două categorii de personal angajat în sistemul sanitar de stat, care nu au fost luați în calcul la Legea salarizării personalului plătit din fonduri publice, ceea ce reprezintă o altă reparație morală necesară.

      Tudorița Lungu
      Deputat PNL Bacău

      SPJPTCAS Bacău, în sprijinul cetățenilor stațiunii Slănic-Moldova

        În cadrul măsurilor de protecție luate în condițiile pandemiei de coronavirus, Serviciul Public Județean pentru Promovarea Turismului și Coordonarea Activității de Salvamont Bacău (SPJPTCAS), vine în întâmpinarea locuitorilor stațiunii Slănic-Moldova, în special a celor vârstnici și bolnavi, ca și persoanelor care nu au acces la internet sau imprimantă, prin punerea la dispoziție a declarațiilor pe proprie răspundere prevăzute de legislația în vigoare.

        În acest sens, reprezentanți ai serviciului au distribuit cetățenilor, ca și principalelor puncte comerciale din stațiune, sute de exemplare din ultimul model al acestei declarații, pentru a înlesni astfel, deplasarea în zonă sau în împrejurimi. Acestea sunt: Oficiul Poștal, Magazin „Dumi”, Magazin „Compextur”, Magazin „Agricola”, Market „Perla”, Farmacia „Sf. Spiridon”, Magazin „Gabi Marte” etc.


        De asemenea, începând de luni, 6 aprilie, declarații pe propria răspundere vor putea fi procurate și de la punctul de lucru al serviciului, din str. N. Bălcescu, nr. 44 C (la caseria pârtiei de schi „Nemira”).

        Acțiunea SPJPTCAS Bacău va continua și în perioada următoare.

        Romulus-Dan BUSNEA

        Soluția corectă!

        Am susținut și am votat astăzi proiectul de lege care prevede suspendarea plății ratelor bancare, fără dobânzi și penalități, până la 31 decembrie 2020, pentru creditele luate de populație ori de IMM-urile afectate de epidemia de coronavirus. Proiectul de lege votat astăzi, corectează prevederile Ordonanței de Urgență a guvernului Orban care, inclusiv în a doua variantă, menține ”dobânda la dobândă” pentru orice tip de credit, cu excepția creditelor ipotecare luate de persoanele fizice dar pentru care dobânda din perioada de suspendare a plății ratelor trebuie achitată în 5 ani. Românii și companiile românești trebuie sprijiniți/sprijinite astfel încât să poată depăși cu bine această perioadă grea. Nimeni nu trebuie să profite de pe urma acestei pandemii. De aceea, soluția corectă este cea propusă de PSD. Amânarea rambursării creditelor, la cerere, fără niciun cost suplimentar. Toți vom suporta pierderile acestei crize, indiferent cât vor fi acestea. Nu trebuie să fie unii favorizați, în detrimentul altora. Debitorii vor avea posibilitatea de a trimite solicitările prin email sau prin poștă. De asemenea am votat astăzi și proiectele de legi privind amânarea la plată a CAS- ului pentru angajatorii care nu își mai pot desfășura activitatea, amânarea plății utilităților fără penalități pentru persoanele aflate în dificultate financiară și majorarea salariilor biochimistilor, biologilor, fizicienilor și farmaciștilor care se află în prima linie în lupta anticovid în aceste momente critice pentru viitorul nostru.

        Camera Deputaților este for decizional și solicităm ca aceste legi să nu fie atacate la Curtea Constituțională de către PNL sau de către Președintele României care are obligația cel puțin morală de a le promulga imediat.

        Costel Neculai Dunava

        Lucrările la noua pistă a Aeroportului Bacău, în grafic, în ciuda epidemiei

        Lucrările la noua pistă a aeroportului se desfășoară conform graficului de execuție, chiar dacă epidemia de Covid19 afectează, pe scară largă, atât România, cât și Europa.

        „Investițiile și dezvoltarea sunt mai necesare ca oricând, dacă dorim să repornim motoarele economiei în viitorul apropiat. Iar când banii sunt fonduri europene, în sumă de 35 milioane euro, investiția este un imens balon de oxigen pentru dezvoltarea Bacăului, nu doar a aeroportului”, spune europarlamentarul Dragoș Benea.

        Contractul a fost semnat în noiembrie 2019; în prima săptămână din ianuarie 2020 s-a dat ordinul de începere a lucrărilor, pe șantier fiind mobilizate utilajele necesare pentru punerea în operă a proiectului.

        „Mă bucur că societatea spaniolă care execută lucrarea are program de lucru inclusiv duminică, de la 07.00 la 14.00, mobilizarea acesteia fiind exemplară”, precizează europarlamentarul băcăuan.

        Potrivit graficului de lucrări, între 15 august și 30 septembrie aeroportul va fi închis pentru o perioadă de 47 de zile, timp în care va fi complet refăcută pista de decolare-aterizare (2500 metri lungime x 80 metri lățime). Pe lângă asta, vor mai fi construite o cale de rulare, platforme antisuflu, două platforme de siguranță pentru ieșirile accidentale în afara pistei, un sistem de balizaj nou, racordare la platforma de staționare a aeronavelor și un drum de securitate.

        Peste jumătate de milion de pasageri au trecut prin Aeroportul Internațional „George Enescu”, în 2019, făcând din aeroport principala poartă de intrare în Bacău.

        „Din nefericire, epidemia de Covid19 a închis temporar această poartă, însă trebuie să ne gândim că obligatoriu există viață și după coronavirus! Doar impulsionând investițiile în dezvoltare vom face ca județul Bacău și România să piardă cât mai puțin în urma acestei crize. Epidemia se va încheia la un moment dat și va trebui să facem tot ce ne stă în putință ca viața să revină la normal”, a mai precizat Dragoș Benea.

        Conferință de presă susținută de Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru

        Cele mai importante declarații ale ministrului Sănătății:

        Am pierdut până acum 116 pacienți
        Sistemul medical se confruntă cu o situație fără precedent. E un sistem cu multe deficiențe adunate în timp.
        Am plecat de la un stoc 0.
        La DSP am găsit personal insuficient. Sunt oameni puțini care lucrează 24 din 24 de ore. Vom angaja încă 1.000 de persoane în aceste structuri și încă 1.000 de persoane la ambulanță.
        În acest moment avem trei focare de infecție: Suceava Arad, Deva.
        Avem 3.183 de cazuri de COVID.
        Am aprobat o HG în care atât serviciile medicale și contractele cadru s-au prelungit.
        Printr-o OUG rezidenții din ultimul an li s-a prelungit perioada de rezidențiat până la 31 octombrie.
        Am un mesaj pentru colegii mei de breaslă: Frații mei, România are nevoie de noi. Este un moment dificil, medicina românească nu a clacat niciodată. personalul din sistem a știut să-și adune forțele.
        Știu de ce aveți nevoie pentru că am fost alături de voi. Nu sunteți singuri.

        Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru

        Sursa: www.hotnews.ro

        Suntem puternici împreună

          Știm negreșit că traversăm vremuri… bizare, cum ar spune un prieten vechi de-al nostru. Este evident că nu îi putem ajuta pe toți cei aflați în nevoie, dar unde știm deja că sunt situații familiale grele, suntem prezenți.

          Împreună cu prietenii Asociației și cu Părintele Iulian de la Parohia Ortodoxă Holt, am făcut pachete cu alimente de bază, fructe, dulciuri, alcool sanitar, pâine, în ziua de luni și am împărțit din casă în casă celor 19 familii extrem de nevoiașe și pentru 5 oameni în vârstă fără niciun sprijin din satul Holt, comuna Letea Veche. Inițiativei noastre li s-a alăturat echipa brutăriei Davio Pan Grup Impex SRL din Dărmănești care a oferit vineri, Asociației Totul pentru un surâs, 20 de pachete cu alimente de bază, pâine tihnită și cozonaci delicioși, din cele 250 de pachete pregătite pentru comunitate, din eforturi proprii. Cele 20 de pachete au fost distribuite astăzi de Asociație împreună cu Părintele Iulian familiilor necăjite, aflate în nevoie și unor mămici singure de copii speciali. „În aceste vremuri grele am hotărât sa facem bine. Ne-am gândit ca niște alimente vor fi binevenite in orice casa. Am demarat o campanie numită “Din suflet pentru semenii noștri” cu 150 pachete alimentare care conțin: 1 cozonac, o pâine tihnita (produse în brutăria noastră), 1l ulei,1kg orez, 1kg mălai, 1kg zahăr, 2 kg făina albă,1 cubuleț drojdie).


          Am rugat toți prietenii sa-mi recomande persoane nevoiașe. Am primit adresele cu numele acestora și am observat ca sunt mai mulți de 150. Am mai suplimentat lista cu încă 50 pachete. Am făcut acest lucru doar din iubire pentru semenii noștri și alții sa aibă curajul sa ne urmeze exemplul. Toată campania a fost făcută din fonduri proprii fără sponsorizări.” ne-a declarat cu multă empatie, Domnul Răzvan Ionuț Ferțu, în calitate de administrator al Davio Pan Grup Impex din Dărmănești. Asociația Totul pentru un surâs mulțumește fiecărui prieten al ONG-lui în parte, companiilor Pambac SA și Agricola Internațional SA și Davio Pan Grup Impex SRL.

          „Reverență, dragilor, care ați contribuit concret la aceste două acțiuni caritabile. Mulțumim tuturor celor implicați pentru sprijin, înțelegere, empatie și toate gândurile bune adresate celor mai puțin norocoși. Vom continua acțiunile caritabile și în preajma sărbătorilor pascale. ”
          Tania-Loredana Diaconu, Președinte Asociația Totul pentru un surâs, Bacău

          Dosarele de pensionare pot fi trimise on-line de către angajatori, pentru salariați

            De când la Casa Județeană de Pensii (CJP) Bacău accesul publicului a fost restricționat drastic, numeroase persoane pensionabile, aflate în activitate, i s-au plâns conducerii instituției că sunt trimise la aceasta de către angajatorii lor cu dosarul de pensionare. Or, se știe, că la CJP și dosarele noi, de ieșire la pensie, pot fi trimise doar on-line, prin fax (0234/510085) sau Poștă, dar și această din urmă soluție presupune ca persoana care recurge la ea să se expună riscului contaminării cu coronavirus.

            În acest context, Alina Iftode, directorul executiv al CJP Bacău, face următorul apel către agenții economici: ”Noi avem o mare rugăminte la angajatori ca să le scaneze salariaților lor, care solicită ieșirea la pensie, toate documentele din dosar și să le trimită on-line la Casa de Pensii. Chiar dacă presupune mai multă muncă, îi rugăm pe angajatori să țină cont de faptul că nu toate persoanele au această posibilitate informatică și, poate, multe dintre cele care o au nu se pricep să o folosească”.

            ***
            Actele, scanate, pot fi trimise de către angajatori, dar și de persoanele fizice (oricine are acces la internet) pe adresa de e-mail www.comunicare.cjpbacau@cnpp.ro. Casa de Pensii va lucra dosarul trimis on-line și, dacă persoana în cauză îndeplinește condițiile legale, ea va fi pusă în plată din momentul înregistrării cererii și a documentelor necesare. Ulterior, respectiv după terminarea stării de urgență, va aduce la CJP Bacău actele în original. Persoanele care nu au posibilitatea să transmită on-line, prin fax ori Poștă cererea și dosarul se vor adresa Casei de Pensii la telefonul 0234/511366. Ele îi vor da angajatului CJP Bacău toate detaliile solicitate de acesta. Lucrătorul CJP le va comunica pe loc numărul de înregistrare a cererii. Ulterior, când va fi ridicată starea de urgență, persoana în cauză va depune la CJP Bacău toate actele și în funcție de acestea, dacă îndeplinește condițiile legale de pensionare de la momentul înregistrării cererii, va primi pensie de la data respectivă, deci retroactiv.

            Farmaciile Sf. Spiridon și Universul Sănătății oferă CADOU Kituri de protecție în valoare totală de 50.000 lei, în data 5 și 12 aprilie, personalului medical și farmaceutic din Bacău

            Sub deviza #ReușimÎmpreună Farmaciile Sf. Spiridon împreună cu Universul Sănătății – US Sf. Spiridon s-au mobilizat și împreună au ales să ofere CADOU Kituri de protecție în valoare totală de 50.000 lei, medicilor, farmaciștilor, asistenților și infirmierilor din Bacău.

            Întrebați care este motivul pentru care au ales să facă acest lucru, au răspuns „Pentru că știm că dacă personalul medical sau farmaceutic va intra în carantină nu vor mai putea salva, pentru că ne pasă și pentru că suntem un grup de firme cu capital privat 100% băcăuan care dorește să își sprijine semenii și nu în ultimul rând pentru că știm din propria experiență ce înseamnă să fii în prima linie în lupta cu COVID-19, să te trezești în fiecare dimineață și să pleci la serviciu întrebându-te dacă astăzi o să ai contact cu o persoană infectată, ce înseamnă să te întorci acasă și să îți iei cu frică în brațe copiii, sau să îți refuzi mama atunci când te roagă să te duci la ea, doar din dorința de a nu o expune virusului.”
            * Campania se desfășoară în Universul Sănătății Bacău (Str. Erou Ciprian Pintea nr. 29, Bacău), în data de 29 martie, 5 aprilie și 12 aprilie, în intervalul orar 10:00 – 18:00, în limita stocului de kituri gratuite disponibile
            * Kitul de protecție este compus din măști de unică folosință, mănuși de unică folosință și gel dezinfectant.
            * Pentru acordarea kiturilor, fiecare persoană va prezenta legitimația doveditoarea a faptului că sunt cadre medicale
            * Se acordă câte 1 kit de persoană

            170 de ani de la înființarea Jandarmeriei Române

              Astăzi, se împlinesc 170 de ani de la înființarea Jandarmeriei Române însă la nivelul Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău nu se desfășoară activitățile caracteristice acestei zile, așa cum am sărbătorit an de an pentru că astăzi, de ziua noastră, suntem prezenți în spațiul public pentru a executa misiuni specifice în contextul prevenirii răspândirii virusului Covid-19.

              Cu această ocazie, la nivelul unității noastre au fost înaintați în gradul următor înaintea expirării stagiului minim un ofițer și 14 subofițeri.

              Pentru fiecare jandarm, momentul aniversar de astăzi este unul al conştientizării valorilor care ne-au oferit constanţă şi eficienţă: devotamentul, sacrificiul, onoarea şi spiritul de corp, a individualităţii Jandarmeriei şi mai ales, a rolului pe care cetăţenii ni-l cer, de 170 de ani, să îl jucăm – garant al siguranţei publice şi al aplicării corecte a legii!

              Mesaj inspector șef colonel Luca Adrian:
              „Stimați colegi,
              Fiecare dintre voi constituie un liant important în realizarea obiectivelor asumate de Jandarmeria Română și vă sunt extrem de recunoscător pentru dovada de sacrificiu si efortul zilnic, pentru că ați fost si rămâneți demni în fața dificultăților apărute.

              La ceas aniversar pentru Jandarmeria Română , la împlinirea a 170 ani de existenţă, mulţumesc tuturor colegilor pentru activitatea desfășurată și eforturile depuse în slujba cetăţeanului şi vă rog să transmiteți tuturor celor dragi vouă, că și lor le mulțumesc pentru că, în numele instituției, vă privez de plăcerea de a petrece mai mult timp împreună cu ei.

              Fiecare cetăţean al României trebuie să fie conştient şi să aibă certitudinea că undeva, în apropierea sa, există un jandarm care vegheză şi îi sare în ajutor în orice moment în care viaţa, integritatea şi siguranţa sa ar putea fi pusă în pericol.

              Considerăm că noi, jandarmii băcăuani, ne-am făcut datoria, am încercat să fim cât mai aproape de cetăţeni şi să îi ajutăm la momente de grea încercare.”

              Jandarm născut de ziua Jandarmeriei Române

              Plt.maj. Albu Florin George este angajat al Jandarmeriei Române la Postul Montan din Slănic Molova de 16 ani și este pasionat de călătorii montane, alpinism și lectura.
              Seriozitatea, dăruirea, abnegația, profesionalismul, prietenia, consecvența, perseverența și respectul de sine, dar și față de instituție, sunt doar câteva calități, pe care le remarci atunci când ai de-a face cu jandarmul și familistul Albu Florin George.
              Suntem mândri că avem un asemenea coleg în rândurile noastre, care face cinste și onoare hainei militare și Jandarmeriei Române.
              Haideti să-i fim alături cu o urare!
              LA MULTI ANI, JANDARMERIA ROMÂNĂ!
              LA MULȚI ANI, TUTUROR JANDARMILOR!

              Situație inedită și explozivă la Livezi

              Faptele. Am primit din partea mai multor consilieri locali din Livezi următoarea situație, considerată de ei inedită și explozivă. De mai mulți ani, comuna nu are primar ales. Prin ordin al prefectului, a fost numit un consilier local, Sorin Ichim, cu atribuțiuni de primar. De câteva zile, Sorin Ichim s-a autoizolat la domiciliu, ca urmare a faptului că a luat contact cu persoane care s-au întors dintr-o țară stabilită cu cod roșu, însă nu a delegat o parte din atribuțiuni viceprimarului. În luna martie nu a avut loc nicio ședință a CL. Pe 17 martie, ne spun cei 11 consilieri (din totalul de 15, de fapt 14, deoarece unul dintre consilieri îndeplinește funcția de primar), a avut loc o ședință a Comandamentului comunal pentru Situații de Urgență, care a luat o serie de hotărâri specifice situației Stării de Urgență.

              „Noi ne așteptam ca a doua zi, 17 martie, să fie convocat CL, de către primar, pentru a valida acele hotărâri, așa cum prevede legea, ne-a spus consilierul Dan Costia. Însă nu s-a întâmplat. În data de 31.03.2020, ora 10.00, o treime din consilierii locali au depus un Proiect de Hotărâre la Registratura Primăriei pentru convocarea unei ședințe extraordinare, de îndată, în aceeași zi, la ora 12.00, a CL, în conformitate cu prevederile Codului administrativ actualizat în 2019, întrunind toate condițiile prevăzute de lege! Din acest moment, domnul secretar general Neica Eusebiu a refuzat să-și îndeplinească atribuțiile de serviciu prin faptul că a refuzat să convoace consilierii locali, invocând tot felul de scuze, mai mult decât atât nici nu ne-a pus la dispoziție sala de ședințe a Consiliului local, motivând starea de urgență și alte motive personale! Cu toate acestea, consilierii, în număr de 11, s-au întrunit la ora stabilită, echipați corespunzător cu măști și mănuși și păstrau distanța legală de minim 2 metri între ei, pentru a evita orice risc! În aceste condiții, am ținut ședința afară, în aer liber, în lipsa secretarului, însă a participat viceprimarul, am întocmit procesul verbal, conform legii, prin care, la pct. 1 hotărâsem modificarea Regulamentului de funcționare a CL, astfel ca ședințele de CL să se poată desfășura online, iar la pct. 2 am avut Diverse”, ne-a declarat consilierul Dan Costia.

              Procesul Verbal a fost depus la Registratura Primăriei. Consilierii mai motivează urgența întrunirii CL din necesitatea de a lua măsuri, printre altele, pentru a sprijini locuitorii comunei cu probleme financiare, datorate instituirii stării de urgență.
              Cele afirmate de consilierul Dan Costia au fost întărite și de consilierul Daniel Surugiu, precizând că secretarul a chemat Poliția, căreia i s-a explicat ce se întâmplă, însă au fost atenționați că încalcă Ordonanța Militară nr. 4.

              „Sunt probleme grave la nivelul comunei. La aprobarea Bugetului, pe 27 februarie, nu s-au prevăzut sume la capitolul Situații de Urgență, noi l-am atenționat pe primar. De aceea este nevoie de o ședință a CL pentru a rectifica bugetul. Dar cine să o convoace, oamenii au nevoie de ajutor, de sprijin acum, nu când are chef primarul, care ne-a spus că el lucrează cu Comandamentul pentru Situații de urgență și nu are nevoie de consilieri”, mai spune Daniel Surugiu.

              După cum este prezentată situația, lucrurile par grave, vinovatul principal, în opinia consilierilor fiind, în această speță, secretarul general al primăriei, căruia i-am solicitat opinia, față de cele spuse. „Până la un punct este adevărat ceea ce au relatat. Au depus un proiect de hotărâre pentru desfășurarea unei ședințe a CL, însă, totodată era și convocare, peste numai două ore. Au motivat formularea de îndată, pentru modificarea Regulamentului CL, însă nu o consider o urgență, legea spune clar când se motivează cu „de îndată”. Doi, eu le-am răspuns imediat consilierilor că nu pot să convoc CL, deoarece am primit o adresă de la Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, prin care se precizează măsurile care trebuie luate pentru prevenirea și protejarea populației împotriva COVOID- 19, dar și respectarea art. 50 din Decretul de instituire a Stării de urgență, semnat de președintele Republicii, în care se spune clar să se evite contactul direct între persoane, interzicerea manifestărilor publice. Ceea ce au făcut consilierii înseamnă încălcarea OM nr. 4, s-au adunat pe holul Primăriei, apoi în curte, punând în pericol siguranța și securitatea personalului din administrație, dar și a celor care întâmplător treceau prin zonă. Trei, mai sunt și aspecte care țin de proceduri (nerespectarea termenului de convocare, nu s-a specificat locația etc). Acestea au fost motivele legale pe care le-am invocat și le-am comunicat, nu eu, ci legile nu-mi permit. Mi s-a părut apoi suspectă graba lor, de ce în aceeași zi? În același timp, nici nu sunt posibilități, deocamdată, ca o ședință a CL să se desfășoare online. Eu am comunicat Prefecturii, pe 2 aprilie, situația de la Livezi și aștept un răspuns”, spune Eusebiu Neica, secretarul general al Primăriei Livezi.

              O situație inedită și destul de gravă, însă oamenii au nevoie de Primărie, de Consiliul Local care trebuie să fie valid și să emită hotărâri care să-i sprijine, mulți dintre ei sunt în situație limită, nu mai au din ce și cu ce să trăiască, la fel și instituțiile din comună. Prefectura are de luat o decizie în cazul Livezi.

              Handbaliștii CSM Bacău, în șomaj tehnic

              65 de sportivi de la CSM Bacău au intrat în șomaj tehnic. De la 1 aprilie. Și nu e o păcăleală, ci una din urmările pandemiei de COVID-19. Astfel, CSM Bacău s-a supus Ordonanței de Guvern 32, trecând în șomaj tehnic titularii contractelor de activitate sportivă. Conform reglementărilor în vigoare, aceștia vor încasa 75 la sută din valoarea contractului, dar nu mai mult de 75 la sută din salariul mediu brut pe economie, banii fiind asigurați de Guvern. Din cei 65 de „CSMei” care au intrat în șomaj tehnic aproape jumătate, 30, aparțin echipei de handbal masculin, ocupanta locului 10 în Liga Zimbrilor. Un alt contingent masiv de șomeri este cel al fotbaliștilor de la divizionara C băcăuană, aflată pe penultimul loc în Seria I a Ligii a III-a: 27 de inși. „E greu, dar nu avem ce face. Totodată, Consiliul Local a decis să taie încă 750.000 lei din bugetul clubului, alocându-i pentru activitățile specifice combaterii pandemiei. În total, ne-au fost luați 700.000 euro. Fiind vorba de bugetul aferent trimestrelor 3 și 4 și având promisiunea că banii ne vor fi înapoiați, rămânem încrezători că activitatea clubului va reintra în normalitate după încheierea pandemiei”, a declarat directorul CSM Bacău, Adrian Gavriliu.

              Amânarea Olimpiadei, plusuri și minusuri

              Mai departe, mai aproape.
              Un an în plus, o zi în minus. Astfel ar suna, telegrafic, reconfigurarea calendarului Olimpiadei de la Tokyo din cauza pandemiei de COVID-19. Programată inițial în perioada 24 iulie – 9 august 2020, cea de-a 32-a ediție a Jocurilor Olimpice a fost amânată de organizatori, în urma unei decizii luate săptămâna trecută, pentru intervalul 23 iulie – 8 august 2021. Concret, Olimpiada de la Tokyo s-a îndepărtat cu un an. Un an fără o zi. În acest context, devine legitimă întrebarea dacă nu cumva amânarea Olimpiadei ar oferi o șansă în plus sportivilor băcăuani, aflați încă în căutarea biletelor pentru Tokyo. Mai ales că toate competițiile de calificare s-au decalat, la rândul lor.

              Adaptare în izolare

              Singurul sportiv băcăuan calificat deja la Olimpiada de anul viitor este Daniel Martin. Înotătorul CSM Bacău și-a asigurat baremul de participare încă din 2019, atunci când, la Mondialele de la Gwangju, a parcurs proba de 100 metri cu timpul de 53,65 secunde. Aflat în izolare la domiciliu, Dani a anticipat amânarea Jocurilor. „Era clar că Olimpiada nu se va putea derula anul acesta”, declară înotătorul în vârstă de 19 ani, care a precizat că încearcă să se adapteze cât mai bine atât perioadei de izolare, cât și amânării Olimpiadei: „Nu e tocmai plăcut, dar, pentru moment, situația nu mă incomodează foarte tare. Și asta pentru că sunt genul de sportiv care-și intră aproape instant în formă”.

              Teoretic, da, practic…
              De la singurul sportiv calificat la Tokyo 2020 (în ciuda amânării cu an, Olimpiada japoneză își va păstra titulatura inițială), la cei care vor să-i calce pe urme. Pe lângă înot, Bacăul privește spre capitala Japoniei prin ochii celor de la atletism, box, lupte și judo. „Teoretic, amânarea ar putea constitui un avantaj. Asta în sensul că mai ai un an la dispoziție. Și ar fi avantajați în special cei foarte tineri și cei care vin după o perioadă de accidentări sau de formă scăzută. Practic, însă, nu văd mari plusuri. Mai ales că, având în vedere pandemia, nu te poți pregăti în condiții normale. Și, lucrul cel mai important, îți lipsesc competițiile”, opinează directorul CSM Bacău, Adrian Gavriliu.

              Greu fără concursuri

              De aceeași părere este și Cristina Alexe. Antrenoarea de atletism de la CS Știința și CSM Bacău are în pregătire pentru Tokyo trei sportivi: Alexandru Nicolae Soare, Mirela Lavric și Adelina Panait. „Pandemia ne-a dat peste cap întregul plan de pregătire. Personal, nu cred că amânarea Olimpiadei ne avantajează. Pe de o parte, e greu să te pregătești luni bune fără a avea niște repere clare. Pe de altă parte, lipsa concursurilor își pune și își va pune amprenta în mod negativ. Cu precădere când vine vorba de realizarea baremurilor de calificare”, punctează Cristina Alexe, care a adăugat: „Această perioadă testează, înainte de toate, capacitatea noastră de adaptare”.

              Padina în loc de Londra
              Prezent la Rio de Janeiro, în urmă cu patru ani, Alexandru Nicolae Soare se afla în cursă și pentru Tokyo 2020. „Noi estimam că Alex va reuși să-și asigure calificarea la Olimpiadă luna viitoare. Aveam mai întâi o competiție importantă la Ostrava, Golden Spike, după care, la finalul lui mai era programată Cupa Europei de la Londra. La Cupa Europei mizam și pe barem- la 10.000 m este 27.25, iar Personal Best-ul lui Alex e de 28.25, dar mai ales pe ranking. Din păcate….” lasă în suspensie fraza antrenoarea Cristina Alexe. Din păcate, în loc de cursele de la Ostrava și Londra, Alex Soare a ajuns în izolare, în casa bunicilor aflată în comuna buzoiană Padina.

              Între ciocan și nicovală
              O altă atletă băcăuană care știe cum este să participi la o Olimpiadă este aruncătoarea de ciocan a SCM-ului, Bianca Ghelber. Bianca vrea să ajungă și la Tokyo. Fie și în 2021. „Noi începusem anul foarte bine. Pe 8 martie, la Naționale, Bianca dăduse 70.63, cel mai bun rezultat obținut vreodată de ea la start de sezon. Aveam în plan 72 de metri în martie, în Portugalia, după care am fi privit cu încredere spre Tokyo”, spune antrenoarea Biancăi, Mihaela Melinte. Aceasta separă plusurile de minusuri: „Pe lângă faptul că traversa o formă bună, Bianca are acum handicapul că nu se poate antrena aruncând ciocanul. La polul opus, avantajul este că, având încă un an la dispoziție, am putea progresa. Totul este însă ca măcar din vară să reintrăm în normal”.

              Spre Paris 2024
              Trecem la sporturile de contact. Începând cu boxul. CSM/ SCM Bacău a avut un reprezentant la turneul de calificare pentru Tokyo derulat luna trecută, la Londra. Este vorba de Eric Tudor, învins în primul tur de grecul Dyonisos Pefanis. Aflat acum în izolare, în Statele Unite, acolo unde învață, Eric ar mai avea o șansă pentru Tokyo: al doilea turneu de calificare. Programat inițial luna viitoare, la Paris, acest turneu a fost amânat, cel mai probabil pentru la anul. „Din punctul acesta de vedere, e un plus pentru Eric. Numai să se termine cât mai rapid pandemia și să putem reintra în normal, în special cu pregătirea. Oricum, pentru noi, miza nu este Tokyo, ci Paris 2024, dar orice turneu, cu atât mai mult unul preolimpic, constituie un plus de experiență”, explică antrenorul Relu Auraș.

              O nouă perspectivă
              Luptele băcăuane privesc și ele mai degrabă spre Olimpiada de peste patru ani, de la Paris. Dar amânarea Jocurilor de la Tokyo deschide o nouă perspectivă. „Luptători precum Alexandru Solomon, Claudiu Pal sau Vasile Cojoc sunt pariurile noastre pentru Paris 2024, însă noul context ar putea propune și numele lor în campania de calificare actuală”, este de părere directorul SCM Bacău, Ion Șarban. Un sportiv pentru care decalarea cu un an a Olimpiadei reprezintă clar un avantaj este judoka CSM Bacău, Mircea Croitoru. Sparring-partner al lui Simionescu la 100 kg la Olimpiada de la Rio, Mircea era în cărți pentru Tokyo. Numai că o accidentare la genunchi complicase întrucâtva lucrurile. Acum, băcăuanul are o nouă șansă. „Am convingerea că amânarea Olimpiadei e un avantaj pentru Mircea Croitoru”, se arată optimist antrenorul Aurel Chelariu.

              Spitalul „Sf. Ierarh dr. Luca” va avea cinci tuneluri dezinfectante

                Spitalul Municipal „Sf. Ierarh dr. Luca” din Onești are deja montate, la intrare, două tuneluri dezinfectante în condițiile pandemiei de COVID-19. „În total, am aflat, joi, 2 aprilie, de la directorul spitalului, Gelu Nicolcea, acolo vor fi cinci astfel de sisteme de exterior și două de interior. Miercuri a fost montat al doilea tunel.”

                Sistemul dezinfectant cu triplă acțiune, care a fost montat pentru prima dată în condițiile pandemiei la Spitalul „Sf. Ierarh dr. Luca”, este fabricat de o firmă specializată din Onești. Firma este Ever Energy și își are sediul la intrarea în oraș dinspre Adjud. Tunelul pentru dezinfectare, care poate sta lesne la intrarea în oricare spațiu în care circulă oamenii, este primul proiect de acest fel al firmei din Onești.
                „Acum, ne spune Alin Belu, unul dintre reprezentanții firmei, la noi sună telefoanele continuu. Avem deja foarte multe comenzi, de la toate spitalele din țară, iar de vineri facem primele livrări, zilnic. Inițial se emite factura proforma, iar după ce se plătește avansul de 50% începem producția. Și am ajuns la un termen de 7-14 zile lucrătoare de execuție. La comenzi, prioritare sunt spitalele, dar apoi vom putea produce și pentru magazine sau instituții și firme.”

                La Onești, sistemele au fost montate de specialiști de la Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență. Tunelul face o triplă dezinfecție. Agentul folosit este pulverizat pe haine, pe mâini, pe corp, iar tălpile încălțămintei sau roțile tărgilor sunt curățate pe un covor special îmbibat. În sistem acționează și o rază de ultraviolete, care omoară bacteriile, iar un termometru automat citește automat temperatura oamenilor care trec pe acolo.

                „Acest produs, declară Bogdan Miron, de la Ever Energy, a apărut peste noapte, din cauza noului coronavirus. M-am gândit să fie un ajutor pentru medici și pentru pacienții lor, pentru toate persoanele fizice. Poate fi amplasat și la intrarea în supermarketuri și în alte unități.”

                În spitale, precum cel din Onești, dezinfecția se făcea până acum cu pompe acționate manual. Noul sistem dispune de un pulverizator-atomizor de dezinfectant, un generator de lumina UV 15-36W, o pompă de 3-5 Bar, un covor pentru decontaminare și un recipient pentru dezinfectant. Sistemul este prevăzut cu senzori de mișcare și se alimentează prin sursă de 12V, la rețea 230V. Iar tunelul de dezinfectare se pretează la orice tip de dezinfectant lichid.

                Corespondență din Codogno-Italia

                De virus nu trebuie să fugi. Nu-ți servește la nimic. Poți doar să te protejezi. Pe tine, familia ta și pe cei pe care îi întâlnești. Am auzit afirmându-se: „suntem în plin război cu un inamic necunoscut”. Un virus. În data de 15 februarie, când am auzit că la Codogno, în Italia, a fost izolat primul pacient pozitiv la COVID-19, că întregul oraș a fost închis și că toți locuitorii au intrat în carantină, am gândit că se va opri acolo. Ca și la Wuhan s-a procedat asemănător. Și a trecut… Dar n-a fost așa.

                Apoi s-a spus că virusul trăiește doar în corpul uman, nu intru acum în detalii particulare. Pe suprafețe rezistă puțin timp și este mai puțin contagios. Fructele și legumele pot fi consumate după ce au fost bine spălate. Virusologii au spus că nu există vreun medicament care poate vindeca pneumonia provocată de virus. Singura protecție ar fi carantina și igiena personală. „Nimica toată”, am gândit. „Eu nu am simptome, deci sunt sănătoasă”, s-a dovedit a fi fals.

                Apoi am înțeles că bunul simț al fiecăruia este fundamental. Încercarea aceasta la care ne supune natura este o provocare pentru fiecare țară, fiecare guvern, fiecare instituție și pentru fiecare persoană în parte. Fiecare își va da propria măsură: în domeniul sănătății, în plan economic, social, politic și personal. Dar natura umană este perversă și crudă. În această confruntare cu natura apar tot felul de șacali, escroci emoționali care speculează fragilitatea psihicului uman în perioade de criză, indiferent de care natură ar fi ea, agresând omul cu cele mai perverse și perfide dezinformări.

                Informația influențează viața și siguranța cetățeanului. A promova o știre falsă înseamnă a atenta la viața și la siguranța fiecăruia. Viața nu are vârstă, dar o poți ucide cu un cuvânt. Globalizând egoismul și indiferența ne pierdem identitatea. Ne pierdem esența umană – iubirea! Ne pierdem toleranța și iertarea. Și atunci mă întreb: Cum ar fi ca pe toate canalele de știri să înceapă emisiunea cu un ton pozitiv, plin de speranță? Speranța este un fenomen activ, te îndeamnă să gândești pozitiv. Sentimentele pozitive întăresc sistemul imunitar.

                Carantina este o retragere fizică, dar nu una spirituală și sentimentală. Seratonina ajută creierul să blocheze cortizonul care „oxidează” creierul. Meditația favorizează producerea de oxitocină. În schimb, frica blochează sistemul imunitar.

                Acum îmi pun o întrebare legitimă: cine are interes să promoveze panica, frica și teroarea? Îmi place să cred că sunt suficiente instituții și mijloace necesare pentru a fi depistați, opriți și pedepsiți escrocii emoționali. Și acum să revin la ideea inițială: Suntem în „război” cu natura? Atunci să acordăm o șansă naturii umane: să dăm dovadă de colaborare, răbdare, respectarea regulilor impuse de autorități; protejarea medicilor – această armată albă în fața căreia să ne aplecăm cu venerație și recunoștință; informarea corectă a populației, pentru că viața fizică este importantă, dar sănătatea psihică este o urgență! Viața este o urgență!

                Doinița Ioneț, scriitor, membru al Uniunii Scriitorilor din România, filiala București

                Dihania turbată

                Nevăzută. Lașă. Lipsită de orice fair-play. O dihanie turbată. E-n aer, pe pământ, în apă. S-a cuibărit și-n suflete. A golit Timpul de evenimentele vieții despre care credeam că sunt esențiale. Jefuit de mișcare, Spațiul scâncește-n scutece, ca un prunc nedumerit de dispariția jucăriilor. Legilor clasice ale fizicii li s-au ofilit ecuațiile. Chiar și einsteinienii au pus masca pe figura ecuațiilor lor. Rămași ca la dentist, futurologii se întreabă ce mai înseamnă viitorul. Au fost sparte canoanele rugăciunilor/ descântecelor, cu voie de la sfinții cei buni. Armii noi de înjurături și afurisenii încearcă să purifice Spațiul/ Timpul/ Viața.

                Poeții au descoperit că tânguirile lor au fost livrești. A intrat în lume tânguirea adevărată, dar încă n-o pot arunca estetic în noii iambi și trahei. Ghiocul a țicnit, intrând în carantina muțeniei. Baba Omida s-a exilat în primul ei concediu fără plată. Astrologii și astrele se păruiesc reciproc. Isihastrul păstrează distanța socială cu jivinele, firul de iarbă și stelele. O babă evlavioasă încă de la nașterea veacului trecut a refuzat împărtășania, bănuind că dihania se ascunde și-n lingurița de argint. Un țânc a încropit un portret genial al dihaniei, și-a tras chiloțeii în vine și a făcut ce trebuie peste el. Un magnat s-a urcat într-un elicopter, a coborât la mică distanță și a scuipat peste toate seifurile lui. Un crocodil feroce, căruia-i căzuse o pleașcă lângă fălci, a depășit recordul mondial la viteză pe sens invers, când barcagiul a schițat strănutul.

                Dihania a întors Lumea cu giosul în sus. Sau, cine știe dacă nu cumva Lumea era deja așa și dihania numai ne-a deschis ochii. Să urmăm lecții de zâmbet și să-i afurisim pe cei care nu vor să alunge dihania din/dintre noi.

                Încă un pacient diagnosticat cu coronavirus, mort la SJU Bacău

                  Un bărbat de 67 de ani este al doilea pacient diagnosticat cu SARS Cov 2 care moare, astăzi, în județul Bacau.

                  Conform Grupului de Comunicare Strategică, pacientul a fost internat cu sindrom respirator acut sever în 27.03.2020 la Spitalul Municipal Onești.

                  În aceeași zi i-au fost recoltate probe pentru COVID-19, rezultatul pozitiv venind în 28.03.2020. A fost transferat în ATI Boli Infecțioase la SJU Bacău în 29.03.2020.

                  A decedat în 2.04.2020. Pacientul mai suferea de alcoolism cronic, tulburari psihice, demență.

                  VIDEO: Peste 22 de milioane de euro pentru Bacău

                    Primarul Bacăului, Cosmin Necula, a anunțat că astăzi au fost semnate două noi contracte pe fonduri europene. Este vorba de peste 22 de milioane de euro pentru reabilitarea Spitalului TBC și pentru proiectele de mobilitate urbană.