duminică, 21 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1739

COVID-ul a suspendat cursuri și a închis unele unități de învățământ

    Urmare a apariției cazurilor de coronavirus în rândul profesorilor (și chiar a elevilor), prin ultima hotărâre (36/1/10/2020) a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență sunt suspendate cursurile în școli și se învață online, după cum urmează:

    – Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău: clasa a XI-a B (până pe 6.10)

    – Liceul Tehnologic „Anghel Saligny” Bacău: clasele a V-a, a VI-a, a VII-a și a XII-a A (până pe 9.10)

    – Grădinița 30 (ce ține de Școala „Alecu Russo” Bacău): grupa mare B (până pe 6.10)

    – Grădinița 33 Bacău: trece din scenariul galben în scenariul roșu (se închide total)

    – Școala „Al. Șafran” Bacău: 8 clase primar și gimanzial (până pe 11.10)

    – Grădinița 12 Bacău: este în scenariu pe roșu (până pe 7.10)

    – Colegiul Tehnic „N.V. Karpen” Bacău: o clasă de a XI-a (până pe 8.10)

    – Grădinița Agricola Bacău: grupa mare (până pe 9.10)

    – Școala „Constantin Platon” Bacău: 13 clase primar și gimnazial (până pe 8.10)

    – Grădinița „Rază de Soare” Bacău: grupa mare „Pinguinii” (până pe 11.10)

    – Școala „Miron Costin” Bacău: o clasă a IV-a (până pe 6.10)

    – Școala 10 Bacău: o clasă a VI-a (până pe 9.10)

    Și în județ sunt suspendări de cursuri în 19 clase din 6 unități de învățământ din Moinești (2), Onești, Berești Bistrița, Letea Veche, Secuieni (până pe 9.10).

    Urmare a ratei cumulate a incidenței cazurilor COVID-19 (până 1 la mia de locuitori, între 1 și 3 la mia de locuitori sau peste 3 la mia de locuitori) sau a faptului că nu pot fi asigurate în totalitate măsuri de protecție, pe scenarii, din cele 497 de unități de învățământ cu personalitate juridică din întreg județul, 311 sunt în scenariul verde (învățământ față în față, cu respectarea tuturor normelor de protecție), 177 în cel galben (parțial online, parțial față în față, cu prioritate pentru învățământul preșcolar, primar și elevii din anii terminali) și 9 în cel roșu (închise total), respectiv Liceul „Ion Borcea” Buhuși, Scoala „Mihail Andrei” Buhuși, parțial Colegiul Național „C. Negri” Tg. Negri și Grădinița „Mărunțica” Sl. Moldova, urmare a unor lucrări de reabilitare din cauza cărora nu se pot respecta circuitele, la care se adaugă Grădinițele 12 și 33 Bacău, două școli din Itești și Clubul Copiilor Tg. Ocna.

    Respect şi gratitudine pensionarilor noștri!

    România marchează la 1 octombrie cea de-a 30-a aniversare a Zilei Internaţionale a Persoanelor Vârstnice, un moment de conştientizare a faptului că oamenii în vârstă sunt folositori oricărei societăţi şi încă mai pot să îşi aducă un aport important la dezvoltarea globală a umanităţii.

    Pe fondul dezvoltării urbane din ultimii ani, consider că este vital ca reorganizarea oraşelor din România să fie corelată şi de crearea unor oportunităţi viabile pentru participarea persoanelor în etate la activităţile economice şi sociale ale comunităţilor. Speranţa de viaţă la nivel mondial a crescut de la 46 la 68 de ani în ultimii ani, iar până la finalul acestui secol se estimează că va ajunge la 81 de ani.

    În aceste condiţii, se preconizează că numărul persoanelor în vârstă va ajunge, în anul 2050, la peste 20% din populaţia omenirii, şi că va fi mai mare decât numărul copiilor. Această evoluţie presupune automat creşterea nivelului de atenţie ce trebuie acordat de fiecare stat nevoilor speciale ale persoanelor în vârstă, precum şi problemelor specifice cu care se confruntă acestea.

    Consider că respectul pentru părinţii şi bunicii noştri trebuie să fie şi în România un barometru al civilizaţiei şi democraţiei. Din acest punct de vedere, trebuie subliniate eforturile făcute de PSD în vederea îmbunătăţirii vieţii pensionarilor, atât prin majorarea pensiilor, cât şi plata corespunzătoare a pensiilor celor ce au muncit în condiţii speciale, prin eliminarea inechităţilor existente între aceleaşi categorii de pensionari.

    De altfel, una din preocupările primordiale ale Partidului Social Democrat a fost dintotdeauna rezolvarea problemelor pensionarilor, fără îndoială categoria cea mai defavorizată a României post-revoluţionare. Toate guvernele perindate până acum la conducerea ţării şi-au făcut un titlu de glorie din promisiunile că vor îmbunătăţi nivelul de trai al celor şase milioane de vârstnici, dar majoritatea acţiunilor au rămas la stadiul de vorbe goale de campanie electorală. Guvernul şi majoritatea parlamentară PSD au demonstrat însă concret, prin elaborarea unor acte normative, contribuţia la îmbunătăţirea vieţii pensionarilor.

    Cea mai importantă dintre măsurile luate de PSD este modificarea Legii pensiilor, iar majorarea cu 40% votată recent în Parlament a fost o nouă dovadă în acest sens. Din păcate, liberalii se opun inexplicabil ca seniorii noștri să aibă un trai decent și o viață mai bună!

    Voi fi mereu alături de vârstnicii din municipiul și județul Bacău, ca și până acum, și îi voi sprijini necondiționat în toate doleanțele lor.

    La Mulți Ani cu sănătate și multă putere!

    Senator PSD Bacău,
    Miron SMARANDACHE

    Primarul în funcție și primarul ales au sărbătorit seniorii Bacăului la Insula de Agrement

      Cei doi primari ai Bacăului – Cosmin Necula, primarul în funcție, și Lucian Viziteu, primarul ales, au fost alături de seniorii Bacăului, la o manifestare care a avut loc la Insula de Agrement.

      „Astăzi, am sărbătorit ,,Ziua persoanelor vârstnice”. Respectând votul cetățenilor l-am invitat alături de mine și pe primarul ales, domnul Lucian Stanciu Viziteu, pentru a-i prezenta acestuia pe seniorii membri ai Club 60+”, a declarat primarul Cosmin Necula.

      „Ei, oamenii care au construit acest oraș, merită ca întreaga noastră comunitate să le acorde respectul și grija cuvenite.
      Felul în care ne tratăm părinții și bunicii ne definește ca oameni și am convingerea că dl. Viziteu va oferi vârstnicilor din Bacău toată prețuirea sa și va depune eforturile necesare pentru a le asigura o viață mai bună”, a mai spus primarul Bacăului.

      Proiectil neexplodat găsit de jandarmii montani

        În această dimineață o patrulă de jandarmerie montană a observat, pe marginea râului din stațiunea Slănic Moldova, un proiectil de artilerie în stare avansată de degradare. Proiectilul a rămas în zonă, cel mai probabil, din Primul Război Mondial.

        Jandarmii au procedat la izolarea zonei și au solicitat intervenția specialiștilor pirotehniști din cadrul I.S.U.J. Bacău, care au preluat proiectilul, înlăturând astfel pericolul unei explozii accidentale.

        Zilele școlii băcăuane: Excelență în educație și formare online

          Gabriel Leahu, director CCD Bacău

          Casa Corpului Didactic ”Grigore Tabacaru” Bacău, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Bacău, organizează, în perioada 1-5 octombrie 2020, a patra ediție a ”Zilelor școlii băcăuane. Excelență în educație și formare”, de această dată în format online. Manifestarea cuprinde conferințe la care participă profesori universitari din București și Craiova, precum și reprezentanți ai unor instituții publice, alături de cadre didactice din sistemul preuniversitar băcăuan.

          Programul va debuta joi, 1 octombrie, de la ora 16.00, cu ”Formarea continuă a cadrelor didactice în perioada post-pandemică: un management al învățării și al re-învățării”, conferință susținută de prof.univ.dr. Romiță IUCU – BUMBU, Universitatea București.
          Vineri, 2 octombrie, de la ora 16.00, se va desfășura conferința ”De ce ne ferim de eLearning?”. Cu această ocazie, prof.dr. Radu JUGUREANU, proiectul ROSE/MEC, va prezenta conceptul, istoricul, precum și provocările la care este supusă educația prin utilizarea tehnologiilor digitale pentru sprijinirea procesului didactic.

          Pentru sâmbătă, 3 octombrie, ora 10.00 sunt programate conferințele ”Generația digitală și școala online: cum motivăm elevii să învețe?” și ”Proiectarea lecției în contextul instruirii online”, susținute de prof.univ.dr. Ovidiu PÂNIȘOARĂ și de prof.univ.dr. Sorin CRISTEA, ambii de la Universitatea București. Sunt două teme actuale, de interes major pentru cadrele didactice care trebuie să-și remodeleze demersul didactic la rigorile ”școlii online”, o școală altfel.

          Luni, 5 octombrie, vor avea loc două activități distincte, care se vor desfășura sub semnul Zilei Internaționale a Educației. De la ora 10.00, workshop-ul online ”Inspecția școlară, formă de evaluare a performanțelor profesionale ale cadrelor didactice”, adresat inspectorilor școlari și metodiștilor Inspectoratului Școlar Județean Bacău. Moderatori, prof. univ. dr. Gabriel LEAHU – director al CCD Bacău, prof. Ida VLAD – inspector școlar general al ISJ Bacău și lect. univ. dr. Emil LAZĂR de la Universitatea din Craiova.
          La ora 16.00, este programată conferința ”Adaptări ale managementului și leadership-ului educațional la particularitățile și exigențele Școlii online”, susținută de dl. lect. univ. dr. Emil LAZĂR, Universitatea din Craiova.

          Această a patra ediție a ”Zilelor Școlii Băcăuane” este organizată la inițiativa Casei Corpului Didactic ”Grigore Tabacaru” Bacău și se dorește a continua, chiar și în format online, o tradiție al cărei scop este să coalizeze toți actorii importanți din sistemul educativ băcăuan. Totodată, Casa Corpului Didactic ”Grigore Tabacaru” își reafirmă dorința de a reprezenta un centru de excelență în formare, prin organizarea de activități științifice și culturale dedicate tuturor cadrelor didactice din județ.

          Câinii de serviciu- partenerii de încredere ai jandarmilor băcăuani

            Chiar dacă nu au grade militare, patrupezii sunt militari destoinici fiind foarte bine integrați în viața cazonă a unității.

            Pabaz – 6 ani, Rebad – 5 ani, Roia – 5 ani , Ogepa– 8 ani, Pebata– 8 ani şi Sap –5 ani sunt câinii de serviciu ai Jandarmeriei băcăuane.

            Patrupedele au devenit ajutoare şi parteneri de încredere pentru misiunile la care participă jandarmii în slujba cetăţenilor.

            Îi vedeți patrulând în misiuni sau îi aplaudați la exercițiile demonstrative, însă ce nu știați despre ei este că, zilnic aceste frumoase exemplare din rasa ciobănesc german se pregătesc, alături de conductorii lor, pentru a răspunde cu promptitudine misiunilor de ordine publică la care participă.

            De fiecare dată exercițiile zilnice se termină cu bună dispoziție din care nu lipsesc joaca, mângâierile sau o recompensă pe măsura efortului depus.

            Specializarea lor de serviciu este de intervenție, aplanarea stărilor conflictuale, participarea la misiuni de ordine publică, în special adunări publice sau competiții sportive. De asemenea, nu au ratat nicio festivitate dedicată Zilei Jandarmeriei Române, unde au defilat alături de colegii lor jandarmi, spre admirația tuturor, dar mai ales a copiilor, pe care ii atrag în jurul lor ca un magnet.

            Ca orice câine de serviciu, Pabaz, Rebad, Roia, Ogepa, Pebata şi Sap ascultă numai de comenzile conductorilor cărora le-au fost încredințați încă de la preluarea lor din cadrul Centrului Chinologic de la Sibiu, aceștia fiind de altfel singurii care se ocupă de antrenamentul, îngrijirea și hrănirea lor.

            De asemenea, periodic participă alături de dresorii lor la cursuri de specializare sau reatestare profesională unde obțin rezultate bune și foarte bune.

            La nivelul Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău exista o grupă de câini de serviciu condusă de către plutonierul adjutant Nechita Mihăiță, în care la momentul acesta sunt șase câini de serviciu.

            Aceştia sunt menţinuţi în activitate, până la vârsta de şapte-opt ani, după care sunt reevaluaţi, ulterior această perioadă fiind prelungită, dacă le permite condiţia fizică respectiv sunt înlocuiţi şi sunt “pensionaţi”.

            Relaţia câine-conductor, face ca în cele mai multe cazuri, să fie preluaţi de cei care i-au dresat şi care, de altfel, îi cunosc cel mai bine.

            Ei se bucură permanent de atenția și admirația jandarmilor, prin loialitatea, disciplina, energia și curajul lor fiind camarazi de nădejde în misiunile pe care le desfășoară.

            S-a schimbat modificarea: deși rata îmbolnăvirilor este tot mare, restaurantele pot funcționa

              După protestul patroniolor și angajaților HORECA, Prefectura Bacău a schimbat macazul și, deși rata infectărilor cu COVID nu a scăzut sub 1,5 la mie, a decis să permită funcționarea restaurantelor în Bacău și în celelalte localități, cu condiția să nu se deschidă înainte de ora 8.00 și să se închidă la ora 24.00, probabil pentru ca noaptea virusul este mai periculos. Restaurantele vor fi închise în localitățile cu o rată a infectării de peste 3 la mie.

              Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Bacău a analizat, miercuri, situația la nivelul județului și a decis actualizarea restricţiilor în 6 unităţi administrativ teritoriale unde incidenţa cumulată a cazurilor de îmbolnăviri cu Covid-19 în ultimele 14 zile  este mai mare decât 1,5/1000 de locuitori.

              Astfel, pe teritoriul unităților administrativ-teritoriale (UAT) municipiul Bacău; comuna Itești; comuna Letea Veche; comuna Parincea; comuna Săucești și comuna Ungureni, În aceste sens, se restricţionează activitatea operatorilor economici, care desfăşoară activităţi de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice, de tipul restaurantelor şi cafenelelor, în interiorul clădirilor, pe teritoriul U.A.T.-urilor unde incidenţa cumulată a cazurilor de îmbolnăviri cu Covid-19 în ultimele 14 zile este mai mare decât 1,5/1000 de locuitori dar mai mică sau egală cu 3/1000 de locuitori, care nu-și vor putea începe activitatea mai devreme de ora 8:00 și nici nu o pot prelungi mai târziu de ora 24:00.

              Activitatea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice, de tipul restaurantelor şi cafenelelor, în interiorul clădirilor va fi suspendată prin hotărâre a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă pe teritoriul unităților administrative teritoriale unde incidenţa cumulată a cazurilor de îmbolnăviri cu Covid-19 în ultimele 14 zile va fi mai mare decât 3/1000 de locuitori și vor fi îndeplinite anumite condiții care să indice posibilitatea unui risc crescut de îmbolnăvire a populației din unitățile administrative teritoriale respective.

              Băcăuanii și oneștenii vor putea ieși la pensie cu doi ani mai devreme

              Deputatul PSD Costel Dunava a anunțat că, de joi, băcăuanii care au fost afectați de funcționarea combinatelor chimice beneficiază de reducerea cu doi ani a vârstei de pensionare.

              „E lege! Băcăuanii care au fost afectați de Combinatul de Ingrasaminte Chimice Bacau si de Platforma Petrochimica Onesti beneficiază, începând de astăzi, de REDUCEREA VÂRSTEI DE PENSIONARE cu 2 ani. Legea nr.212/2020 privind modifica art.65 alin.(5) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, initiata de deputaţii şi senatorii PSD Bacău a inclus locuitorii din municipiile Bacău şi Oneşti, precum şi pe cei din comunele aflate la o distanţă de maximum 8 km de cele două localităţi, în categoria celor ce se pot pensiona cu doi ani mai devreme fără penalităţi.

              Potrivit legii, beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare cu 2 ani fără penalizare persoanele care au locuit cel puţin 30 de ani în zonele afectate de poluarea remanentă din cauza extracţiei, preparării şi arderii cărbunelui sau a şisturilor bituminoase, a extracţiei şi preparării minereurilor de uraniu, a extracţiei şi prelucrării minereurilor feroase şi neferoase cu conţinut de praf sau de emisii de gaze cu efect de seră, de amoniac şi derivate, de cupru, plumb, sulf, cadmiu, arseniu, zinc, mangan, fluor, clor, feldspat şi siliciu ori de radiaţii din minereuri radioactive, hidrogen sulfurat, crom trivalent, crom hexavalent, cianuri, de pulberi metalice şi/sau de cocs metalurgic, a prelucrării ţiţeiului sulfuros, desulfurarea benzinei, a ţiţeiului parafinos şi neparafinos, a distilării ţiţeiului în vederea producerii păcurii şi a uleiurilor. ” a declarat deputatul Costel Dunava. CP

              Care sunt cele mai fabuloase castiguri la casinouri?

              Cu siguranta toti cei care joaca la casino se gandesc ca intr-o buna zi ar putea da lovitura vietii si sa obtina un castig foarte mare. Trebuie totusi sa ramanem realisti si sa constientizam faptul ca asta are sanse foarte mici sa se intample.

              Totusi de-a lungul timpului au fost unii jucatori care efectiv si-au schimbat viata dupa ce au castigat sume fabuloase la jocurile de cazinou. Iti prezint mai jos cateva dintre cele mai mari castiguri din istoria jocurilor de noroc.

              Cele mai mari castiguri la casino

              In ceea ce priveste acest aspect s-a intocmit chiar un top al celor mai fabuloase castiguri la jocurile de noroc. Unii au castigat la pacanele sume impresionante, in timp ce altii s-au imbogatit din poker sau din participarea la loterie.

              Iata in lista de mai jos care sunt cele mai mari castiguri din istorie la casinouri:

              527 milioane de euro la loterie (Gloria McKenzie)

              35,7 milioane euro din poker (Archie Karas)

              35,4 milioane de euro la pacanele

              31,25 milioane euro la sloturile video

              24,6 milioane de euro la jocuri cu pacanele

              Daca esti interesat sa afli povestea completa care sta in spatele celor mai mari 10 castiguri la casinouri din istorie, atunci gasesti in acest articol tot ceea ce te intereseaza. Tot acolo afli cum a ratat un jucator un castig total de peste 42 de milioane de euro.

              Dupa cum poti vedea topul este condus detasat de catre Gloria McKenzie, o batrana care la varsta de 84 de ani a dat lovitura vietii cu un tichet la loterie. Aceasta a preferat sa incaseze insa jumatate din valoarea premiului instant, in detrimentul a 30 de rate anuale, asa cum i-a propus organizatorul jocului.

              O alta poveste interesanta este a lui Archie Karas, care a adunat de-a lungul timpului o avere impresionanta de peste 35 de milioane de euro din poker. Desi la un moment dat acest jucator ramasese cu numai 50 de dolari in buzunar, a plecat in Las Vegas si cu ajutorul unui imprumut din partea unui prieten a inceput sa castige multi bani.

              Chiar si jocurile cu pacanele pot aduce castiguri impresionante. Dovada este un impatimit al baschetului. Acesta a plecat din Los Angeles in Las Vegas pentru a-si sustine echipa favorita. Avand insa suficient timp pana la startul meciului a vrut sa se distreze cu 100 de dolari la pacanele. Ce a urmat este de-a dreptul incredibil: a obtinut un castig imens de peste 35 milioane de euro.

              Castiguri mari, probleme pe masura

              Gestionarea banilor reprezinta cel mai important aspect atunci cand vine vorba de jocuri de noroc. Vei spune ca odata ce ai inregistrat un castig fabulos nu mai ai nicio grija in viata, insa nu-i asa.

              Aproape toti cei care se afla in spatele celor mai mari castiguri la casino au intampinat ulterior probleme. Gloria McKenzie a avut probleme in ceea ce priveste gestionarea conturilor sale de catre investitori, ajungand chiar la procese in instanta, iar Archie Karas a pierdut pana la urma toti banii stransi si a fost interzis in cazinourile din Las Vegas.

              De asemenea exista si o poveste trista a unei jucatoare extrem de norocoase la sloturi, care insa a fost ulterior urmarita de ghinion, fiind implicata la scurt timp intr-un accident in urma caruia a ramas paralizata.

              Din toate aceste povesti ale oamenilor care au dat lovitura la jocurile de noroc avem de invatat cate ceva. Este normal sa iti doresti un castig foarte mare, insa asta nu trebuie sa devina o obsesie. Cel mai bine este sa privesti jocurile de noroc drept o distractie, iar daca acestea iti pot aduce si bani in plus atunci priveste-i ca pe un bonus.

               

              1 Octombrie este ziua bunicilor de pretutindeni

                În februarie 1991, Organizaţia Naţiunilor Unite consacra ziua de 1 octombrie ca zi internaţională a persoanelor în vârstă, iar câteva luni mai târziu, pe 16 decembrie 1991, Adunarea Generală a ONU adopta rezoluţia 46/91 cu titlul “Principiile Naţiunilor Unite pentru persoanele în vârstă destinate a le permite să trăiască mai bine în anii câştigaţi”. Aceste principii consacră dreptul persoanelor vârstnice la hrană, condiţii de locuit şi îngrijire medicală, libertatea de a decide asupra vieţii personale şi profesionale, dreptul de a se exprima şi de a participa în activităţi sociale după pensionare, precum şi accesul la oportunităţi de învăţare adecvate vârstei.

                Pentru Fundația de Sprijin Comunitar (FSC), aceste principii și punerea lor în practică reprezintă o parte importantă a misiunii organizației și o piatră de temelie pentru proiectele dezvoltate în cei 23 de ani de activitate în comunitatea băcăuană. Cu gândul la vârstnicii din întreg județul am conceput și dezvoltat de-a lungul timpului câteva programe majore și alte zeci de proiecte complementare prin care să le oferim o viață mai bună, mai sigură, servicii dedicate, posibilitatea de a-și valorifica experiența și competentele acumulate de-a lungul vieții și de a rămâne active pănă la o vârstă cât mai înaintată.

                De ziua lor FSC le urează tuturor “La mulți ani!” și le mulțumește pentru munca de o viață, pentru ce au construit, educat, îngrijit, înfrumusețat, schimbat în bine în comunitatea noastră. Ca organizație ce și-a dedicat o mare parte a activității persoanelor vârstnice, acum la ceas de sărbătoare, cu un ochi râdem iar cu altul plângem! Ne bucurăm ca viața seniorilor din Bacău și România s-a îmbunătățit evident față de situația de acum 20 de ani, că bătrânii au mai multe servicii dedicate, că autoritățile au ceva mai multă grijă de ei! Ne bucurăm să vedem că tot mai mulți vârstnici participă la viața comunității, se bucură în mod activ de vârsta pensionării, fac voluntariat sau se implică în activitățile și proiectele create pentru ei. Suntem triști pe de altă parte pentru că în continuare mii de bătrâni, în special din mediul rural, se zbat în sărăcie și înfruntă boala și neputința singuri, uitați de rude și autorități. Suntem tristi să știm că sute de mii de bătrâni la nivel național nu au încă acces la servicii dedicate care să-i ajute să depășească problemele specifice vârstei. Vorbim aici de servicii de îngrijire la domiciliu cu personal calificat, de locuri suficiente și condiții decente în căminele de bătrâni, de centre de zi și cluburi de socializare destinate celor care își doresc să-și trăiască activ bătrânețea, de servicii medicale dedicate și accesibile.

                 

                “Tot ce putem face noi ca ONG este să continuăm munca din ultimii 23 de ani și să depunem toate eforturile pentru ca problemele ce umbresc bătrânețea bunicilor și părinților noștri să fie rezolvate una câte una, iar zâmbetele și bucuria de a trăi să le ia locul. De aceea continuăm, îmbunătățim și dezvoltăm continuu serviciile pentru această categorie de vârstă, care, așa cum arată tendințele demografice, în 20-30 de ani va deveni predominantă și în țara noastră. Asa cum se fac eforturi pentru a exista creșe, grădinițe, școli, cluburi diverse pentru copii și tineri, aceeași preocupare ar trebui să existe și pentru cei în vârstă care au nevoi specifice și la fel de importante pentru o viață demnă și activă.” Gabriela Achihăi, președinte FSC

                În cadrul FSC, ca în fiecare an, ziua de 1 Octombrie va fi marcată prin acțiuni și evenimente dedicate seniorilor ocrotiți de organizație, derulate însă în condițiile special impuse de măsurile de prevenire a răspândirii COVID19. „Speranță și curaj la orice vârstă” se va numi evenimentul gazduit de Centrul de zi Dr. Stefan Ciobanu, unde corul Speranța va cânta câteva melodii,  se vor recita poezii, iar o parte din seniorii centrului au pregătit chiar un dans special pe melodia Jerusalema. In funcție de condițiile meteo, acțiunea se va desfășura în spațiul deschis din curtea centrului sau în sala de activități a acestuia cu respectarea măsurilor de igienă și distanțare socială. Câțiva dintre partenerii noștri tradiționali le-au pregătit sărbătoriților zilei câteva cadouri simbolice mai precis ciocolată din partea Simba Invest și flori din partea florăriei Lady Blue.

                În mediul rural, în mai multe comune, în această săptămână ca și în ultimele câteva luni au loc Cluburile Bunicii Comunității, întâlniri în cadrul cărora se discută felul în care vârstnicii își fac resimțită prezența în comunitate, rolul pe care ei îl au și modalitățile prin care se implică în activitatea satului. Discuțiile au loc în special individual în cadrul unor vizite ale echipei FSC la domiciliul beneficiarilor, ocazie cu care sunt culese povești din viața acestora care vor fi transcrise într-o brosură. Această activitate este parte a unui proiect mai amplu ”Servicii integrate pentru vârstnici în propria comunitate”, cofinanțat din Fondul Social European, Programul Operațional Capital Uman (POCU), ce își propune să dezvolte serviciile specializate destinate vârstnicilor din comunele Motoșeni, Răchitoasa și Stănișești.

                La Satul Seniorilor Milly ziua de 1 Octombrie va fi sărbătorită în cadrul unui eveniment intern la care vor participa doar rezidenții și personalul centrului pentru a asigura protecția împotriva contaminării cu COVID19, acest centru fiind printre puținele din județ care nu au înregistrat cazuri de îmbolnăvire în rândul beneficiarilor. Va fi o sărbătoare “în familie” din care nu va lipsi voia-bună și bucatele de sărbătoare ce vor fi asigurate de echipa FSC care deservește acest complex.

                “În contextul actual când suntem preocupați, mai mult ca oricand, să îi protejăm pe cei vulnerabili în fața bolii, le urăm vărstnicilor comunității noastre în primul rând să aibă multă sănătate, răbdare și speranță și îi asigurăm că FSC le stă la dispoziție, ca întotdeauna, cu servicii dedicate care să-i ajute să treacă peste singurătate și boală sau să se bucure din plin de vârsta a treia. La mulți ani, dragi seniori!” Gabriela Achihăi, președinte FSC

                Lupte/ CN Juniori: Bacăul, din nou gazda unui Campionat Național

                După o pauză de nouă ani, Bacăul organizează o nouă finală de Campionat Național la lupte. Dacă în 2011 a fost rândul seniorilor să se lupte pentru supremație în Bacău, acum, la putere vor fi juniorii.

                Finala Naționalelor de juniori va avea loc în perioada 16-18 octombrie, iar gazdele, conform tradiției, vor da atacul pentru cât mai multe locuri pe podium. De altfel, în 2011, la ultima finală de pe teren propriu, Eusebiu Diaconu (60 kg) și Constantin Bulibașa (55 kg) cucereau aurul, iar Mihai Ungureanu (55 kg) și Iulian Făghian (120 kg) bronzul.

                Acum, băcăuanii vor conta pe Denis MIhai, Răzvan Manolache, Adelin Artene, Igor Botez, Alin Dosoftei, Daniel Bezman, Adrian Manolache, Vasile Cojoc și Cosmin Margas. O adevărată echipă națională! „Sperăm la o competiție reușită, care să ne reconecteze la normal și care să aducă o dată în plus în atenția publicului Bacăul ca centru sportiv de valoare, generator de performanță”, a declarat directorul SCM Bacău, Ion Șarban.

                „Ne dorim o organizare bună, o comuniune a oamenilor de sport și a celor care susțin sportul, o adevărată sărbătoare”, a punctat băcăuanul Cătălin Matache, antrenor al centrului olimpic de lupte.

                CSM Bacău solicită amânarea meciurilor

                Cu lotul decimat de Coronavirus, „CSMeii” nu se pot prezenta la următoarele turnee de la Sfântu Gheorghe programate între 4 și 10 octombrie, riscând astfel să piardă cele șase jocuri cu 0-10. În aceeași situație se află mai multe echipe
                Liga Zimbrilor la handbal masculin tinde să devină un important și periculos focar COVID-19. Mai ales în condițiile comasării celor 16 echipe, plus oficiali, plus arbitri într-o singură locație pentru turnee-maraton.

                După primul astfel de turneu, derulat în perioada 15-17 septembrie, la Sfântu-Gheorghe și care a bifat etapele 1-3 ale campionatului, cazurile de Coronavirus au explodat la mai multe echipe. Prima a acuzat șocul CSM Bacău, cu 15 jucători infectați. A urmat Minaur Baia Mare (una din adversarele directe ale băcauanilor la primul turneu) cu șapte îmbolnăviri, pentru ca Magnum Botoșani să anunțe marți că care are, la rândul său, 13 jucători depistați pozitiv la testarea pentru COVID-19.

                Și, vorba lui Toma Caragiu, „petrecerea continuă”, pentru că numărul de cazuri nu se rezumă doar la cele trei formații, CSM Bacău, Minaur și Magnum Botoșani. Pe listă se află inclusiv arbitri precum Mihai Pîrvu, care a condus trei jocuri la turneul de debut din Liga Zimbrilor. Cotidianul Gazeta Sporturilor nota că sunt „45 de cazuri cu virusul Sars CoV-2 în handbalul masculin românesc în ultimul timp” și că „tot mai multe cluburi arată cu degetul către Federație și spun că totul a pornit de la primul turneu de handbal, cel de la Sfântu-Gheorghe”.

                În aceste circumstanțe, CSM Bacău solicită Federației Române de Handbal amânarea celor șase meciuri pe care băcăuanii le au programate la următoarele două turnee, ce ar trebui să se țină lanț, tot la Sfântu Gheorghe, de duminica aceasta până duminica viitoare, 10 octombrie. Cu lotul decimat, „CSMeii” nu se pot prezenta la Sfântu-Gheorghe și, conform regulamentului, riscă să piardă cu 0-10 toate cele șase meciuri din etapele 4-9: cu Poli Timișoara, Steaua, CSM Făgaraș, Dinamo, CSU din Suceava și Potaissa. Nedrept. Halucinant. Și aberant, în condițiile în care vocea băcăuanilor nu este singulară.

                Tot mai multe cluburi din primul eșalon au solicitat renunțarea la aceste turnee-focar și la revenirea la un campionat normal, cu etape tur-retur, așa cum este în toată Europa. După câte se pare, însă, pentru FRH, România nu e în Europa. Poate are loc o minune și intră până duminica asta!

                S-AU PRELUNGIT măsurile ce țin de situația epidemiologică. Ce servicii medicale pot fi oferite în continuare de la distanță!

                OUG 162/2020 aprobată de Guvern pentru completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 70/2020 (privind reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educației naționale nr. 1/2011, precum și a altor acte normative) prevede prelungirea aplicabilității măsurilor în domeniul sănătății până la data de 31 decembrie2020.

                Astfel, se mențin până la finalul anului consultațiile la distanță acordate de medicii de familie și de medicii specialiști din ambulatoriul clinic, pentru care nu este necesară validarea cu cardul de sănătate. În urma consultațiilor acordate la distanță medicul de familie/medicul specialist va emite, în continuare, toate documentele necesare pacientului ca urmare a actului medical, inclusiv prescripțiile medicale (rețetele). Documentele sunt transmise pacientului prin mijloace de comunicare electronică.
                În schimb, în cazul consultațiilor acordate la cabinet este obligatorie validarea cu cardul de sănătate a primirii serviciilor, pentru a avea o evidență cât mai exactă și a gestiona cât mai eficient fondurile din sistem.
                De asemenea, s-a prelungit până la data de 31 decembrie 2020 termenul de valabilitate pentru următoarele documente a căror valabilitate expiră până la această dată:
                – biletele de trimitere pentru specialități clinice (spitale, ambulatorii), inclusiv pentru specialitatea medicină fizică și de reabilitare;
                – biletele de trimitere pentru specialități paraclinice (laboratoare);
                – recomandările medicale pentru dispozitive medicale, tehnologii și dispozitive asistive – ce se depun/se transmit la Casa de Asigurări de Sănătate;
                – deciziile de aprobare pentru procurarea dispozitivului medical, tehnologiilor și dispozitivelor asistive.

                „Pe lângă toate acestea, prezentarea în ambulatoriul de specialitate se va face cu bilet de trimitere de la medicul de familie, iar în cazul prezentării fizice la medicul de familie sau în ambulatoriile de specialitate se deconteză până la 8 consultații/oră/medic. Se poate depăși valoarea de contract pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu și transport sanitar. În cazul serviciilor spitalicești și sanatorii se păstrează regulile de până acum: se vor deconta serviciile realizate dacă sunt mai mari decât cheltuielile efective, dar și depășirile în cazul spitalizărilor de zi”, a declarat Dan Stoica, director executiv la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Bacău.

                Printre măsurile al căror termen de valabilitate s-a prelungit prin aprobarea OUG 162/2020 se numără și posibilitatea ca medicii de familie să poată prescrie în continuare pentru pacienții cronici inclusiv medicamentele restricționate din Lista de medicamente compensate și gratuite care se acordă în cadrul Programelor Naționale de Sănătate, cu mențiunea că pentru medicamentele care se eliberează în baza unor protocoale terapeutice și a unor formulare specifice este necesară evaluarea periodică a medicului de specialitate pentru a confirma sau modifica schema de tratament, la termenele prevăzute în protocoalele terapeutice sau în scrisorile medicale.

                PMP a devenit a treia forță politică din județ

                  Partidul Mișcarea Populară mulțumește tuturor membrilor și simpatizanților care au avut încredere în partid și i-au acordat votul.

                  „De asemenea mulțumim și celor care nu au votat Partidul Mișcarea Populară și le promitem că vom face tot posibilul ca în următorii patru ani să le câștigăm încrederea”, a declarat Ion Melinte, președinte PMP Bacău.

                  Acesta spune că partidul este mulțumiți de rezultatul obținut. Partidul Mișcarea Populară s-a poziționat ca a treia forță politică a județului Bacău în urmă acestor alegeri.

                  „Mulțumim și felicităm pe toți candidații noștri pentru rezultatele obținute și promitem că în acest mandat ne vom lupta ca toate proiectele benefice băcăuanilor să fie finalizate cu succes”, a mai spus Ion Melinte.

                  Primarii victorioși, nevoiți să se alieze cu inamicii ca să poată guverna

                    Și-au clamat victoria asupra inamicilor politici dar, în mai multe orașe din județ, primarii care au câștigat alegerile vor trebui să-i roage pe foștii inamici să-i ajute pentru a forma majoritățile în consiliile locale.

                    * În municipiul Bacău, primarul ales Lucian Viziteu va trebui să negocieze cu formațiunile politice crearea unei majorități în Consiliu deoarece Alianța PNL – USR – PLUS care l-a sprijinit nu are decât 9 din cei 23 de consilieri. Alianța Social Umanistă (care include și PSD) are 4, Pro România, tot 4, PER are 3, PMP 2 iar Dorin Chirilescu este independent. Rămâne de văzut dacă Alianța PNL – USR – PLUS va rămâne omogenă sau fiecare partid va avea propriile pretenții.

                    * La Onești, doar trei formațiuni au trecut pragul electoral. Primarul Laurențiu Neghină (candidat sub semnul PMP) are de partea sa 8 consilieri ai Mișcării Populare din cei 21 din câți este format Consiliul. Pentru a obține majoritatea va trebui să negocieze ori cu Alianța PNL-USR-PLUS care are 7 consilieri ori cu PSD care are 6 consilieri. Ca și în Bacău, lucrurile se pot complica deoarece partidele care formează Alianța electorală PNL – USR – PLUS vor dori sa negocieze separat.

                    * La Moinești lucrurile par și mai simple: PNL, sub semnul căruia a candidat primarul ales Valentin Vieru are în consiliu 10 din cei 19 consilieri. PSD are 4 consilieri, USR și PMP câte 2 și Pro România – 1.

                    * Și la Comănești treburile sunt clare. PNL are 12 din cei 19 consilieri, primarul Viorel Miron fiind candidat al acestui partid. PSD are 6 reprezentanți în Consiliu iar USR – 1.

                    * La Buhuși, situația este complicată, primarul Vasile Zaharia (PSD) având sprijinul a doar 6 din cei 19 consilieri. Pro România și PNL au câte 5, PMP – 2 și ALDE – 1.

                    * La Dărmănesti nu e nimic de comentat: 13 din cei 17 consilieri sunt de la PNL, partidul primarului Constantin Toma. În consiliu mai sunt 4 reprezentanți ai PSD.

                    * La Slănic Moldova, PNL are 8 din cei 15 consilieri. Primarul Gheorghe Baciu (PNL) pare să nu aibă griji. PSD are 6 consilieri iar PMP – 1.

                    * La Târgu Ocna, primarul ales Aurelian Ciubotaru (PSD) va avea de negociat. PSD are numai 4 din cei 17 consilieri. USR are alți 4, PNL are 3, Pro România și PMP au câte 2 iar Partidul Alternativă Dreapta și PER – câte 1.

                    Reforma electorală pe care nu vrea s-o facă nimeni

                    De ani de zile se perpetuează o situația absolut hilară și anormală. Dar nici o formațiune politică nu a deschis vreodată discuția ca să lămurească problema. Și nici nu o va face, pentru că nimeni nu e atât de prost să-și taie craca de sub picioare. De ani de zile clamăm absenteismul electoral și-l interpretăm în fel și chip.

                    Numai că acest absenteism nu există. Sau e mult mai mic decât ceea ce ni se pare că vedem. Și de acest lucru sunt vinovate listele electorale care nu au nici o legătură cu realitatea. Pentru că nu iau în seama emigrația. Bacăul nu are cum să aibă 190.000 de votanți, dacă la ultimul recensământ s-au găsit doar 144.000 de locuitori.

                    Dar sistemul nostru politic continuă să-i numere pe cei plecați și stabiliți în străinătate pentru că are nevoie de aceste cifre la desemnarea numărului de parlamentari alocați fiecărui județ. Cu cât e mai mare populația, cu atât sunt mai mulți parlamentari. Și din acest motiv nici o formațiune politică nu are interesul să se preocupe de rezolvarea acestei probleme. Așa se face că la alegerile de duminică, aparent, au lipsit de la vot 100.000 de băcăuani.

                    Doar că o mare parte din această sută de mii nu mai există fizic în oraș, ci în Anglia, Italia, Germania și așa mai departe. Cea mai simplă rezolvare a situației este ca listele electorale să se refacă înainte de alegeri, prin înregistrarea electorilor la o instituție. Cine vrea să voteze, se înregistrează. Ca în SUA. Și atunci vom ști care e numărul electorilor din fiecare localitate.

                    Și mai este o problema care se poate rezolva foarte ușor, dar nici o forță politică nu dorește să o rezolve astfel încât să fie corect pentru toată lumea: votul în două tururi.

                    Unii vor un singur tur, alții în două. De ce? Pentru că se știe că între cele două tururi de scrutin intervin înțelegerile care pot schimba sensul votului. Unii se tem că în turul doi se vor coaliza toți împotriva lor, votul negativ fiind la mare cinste la noi; alții speră că în turul doi să întoarcă trendul din primul tur sau să obțină un ban cinstit dacă-și vând susținerea.

                    Soluția se aplică la Londra, unde primarul se votează in două tururi deși alegătorul se prezintă o singură dată. Electorul primește două buletine. Pe cel pentru primul tur votează candidatul preferat iar pe cel pentru turul doi votează oricare altul in afară de cel preferat. Primii doi candidați din turul întâi merg într-un al doilea tur virtual, și primesc voturile de pe buletinul al doilea de la alegătorii care nu i-au votat pe ei prima dată. Pare complicat, dar nu e.

                    Astfel, se fac două tururi fără că să se dea posibilitatea unor înțelegeri între candidați sau unor campanii pentru vot negativ. Dar, cum spuneam, nimeni de la noi nu e interesat de așa ceva.

                    Liber la cumpărarea vechimii în muncă

                      Persoanele care nu sunt încă pensionate și doresc să-și completeze stagiul de cotizare în sistemul public de pensii, adică să-și ”cumpere” vechime în muncă, au deja această posibilitate. În ultima ședință, Guvernul României a aprobat OUG 163/2020, care a fost publicată în Monitorul Oficial 883/28.09.2020 și prin care persoanelor interesate li se permite să plătească retroactiv contribuția pentru anii care le lipsesc din stagiul de cotizare, prevăzut de lege. Ele vor putea să achite contribuția la pensie pentru cel mult 6 ani din urmă.

                      Mai exact, este vorba despre cetățenii români din țară sau străinătate, care nu au fost ori nu sunt pensionari și nu au fost asigurați la pensie în anumite perioade. Ei pot încheia cu Casa Județeană de Pensii (CJP), până la data de 31 august 2021, un contract de asigurare ca să-și achite contribuția pentru perioadele respective, care nu trebuie să depășească, însumat, 6 ani anteriori lunii în care vor semna actul. În perioadele pentru care se asigură, solicitantul trebuie să nu fi acumulat stagiu de cotizare sau stagiu asimilat acestuia (anii de armată ori de studii superioare) în țară ori în alte state membre ale Uniunii Europene sau în cele cu care România are acorduri de securitate socială.

                      Venitul pentru care se va asigura solicitantul nu va fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe țară, în vigoare la data încheierii contractului. Pentru anul 2020 acest salariu este de 2.230 lei. Cota de contribuție va fi de 25 la sută din suma pentru care persoana interesată se va asigura și va fi achitată o dată pentru toată perioada ”cumpărată” ori în tranșe lunare, până la 31 august 2021. Această măsură le dă posibilitatea obținerii dreptului la pensie și persoanelor care, deși au împlinit vârsta standard, nu se pot pensiona, pentru că nu au stagiul minim de cotizare, adică nu au cel puțin 15 ani de vechime în muncă. La încheierea contractului, solicitantul va completa și o declarație din care să rezulte că în perioada pentru care își ”cumpără” vechimea în muncă nu a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensie, nu a avut obligația de a contribui la acesta și că nu este pensionar. Totodată, pentru cei care nu dețin carnetul de muncă (s-a degradat ori deteriorat sau l-au pierdut) și au ajuns la vârsta pensionării, în mod excepțional se pot utiliza informațiile din arhiva electronică existentă la Casa de Pensii, la determinarea vechimii.

                      Arhiva electronică a fost creată la CJP Bacău prin preluarea din carnetul de muncă al fiecărui titular a informațiilor referitoare la stagiul de cotizare acumulat în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001. Practic, în baza de date a CJP Bacău există pentru fiecare asigurat toate mențiunile din carnetul de muncă, pentru anii de dinainte de 1 aprilie 2001. De reținut că fiecare carnet de muncă a fost și scanat. Dar, din păcate, în unele cazuri scanarea nu a fost complet și corect executată, astfel că titularii în cauză trebuie să prezinte și carnetul de muncă. Dacă nu îl au, vor trebui să obțină adeverință de vechime în muncă de la fiecare unitate la care au lucrat sau de la cei care dețin arhiva de personal a acesteia.

                      Frații

                      Aiurite vremuri, zău! Avem parte de tot ce nu prea ne-am dorit. Și nici nu le anticipam, anul trecut, pe vremea asta. Ca s-o zic pe a dreaptă, parcă știa cineva că o să bântuie o dihanie, printre noi, care va crea atâta agitație. Dihania a pălit, un timp, daor cât să-i facă loc…dihoniei. Păi, nu vedeți că nu se mai înțelege om cu om. Energiile – ar spune cineva – sunt antagonice. În fine, energii sau nu, cert este că, în tot județul, se fac și se răsfac…planuri.

                      Normal, zic, mai ales după ce a trecut perioada când fiecare promitea marea cu sarea și, acum, sunt nevoiți (sau nu) să respecte fantasmagoriile promise. Cel puțin acei aleși locali care își doresc încă patru ani la butoane, după mandatul ăsta. O să vedem ceea ce n-a văzut Parisul. Pentru că, după scrutin, aproape că niciun consiliu local nu și-a asigurat o majoritate care să permită să adopte hotărâri.

                      Dacă primarul a zis că vrea să facă parcare supraetajată, canci!, nu va putea s-o ridice, fără aprobarea majorității consilierilor.

                      Or, ca în numărătoarea steagurilor din schița lui Caragiale, „două la primărie, unul la spital, două la școala de fete, unul la școala de băieți”, și consilierii sunt cam împărțiți între partide. Ceea ce înseamnă că ne putem aștepta ca, foarte curând, să asistăm la alianțe … de neînchipuit, de-a dreptul pestrițe, care să ne străpezească dinții. Și tot atunci, mai mult ca sigur că vor apărea și negocierile, schimburile, șantajele chiar.

                      Fiecare va urmări un avantaj, pentru sine sau pentru grup. Un post acolo, un altul dincolo, un contract baban, o facilitate și tot așa. Atunci, ai să vezi, nenică, cum se vor mai mângâia dușmanii politici care s-au scuipat și s-au bălăcărit ca la ușa cortului, o campanie întreagă. Atunci, vor fi ca … frații, pentru cauza comună.

                      Război între Tribunal și DSP

                        Tribunalul Bacău a acuzat DSP că face anchete epidemiologice superficiale după ce patru angajați au fost depistați pozitiv cu noul coronavirus, iar trei dintre aceștia au fost internați.

                        Colegii de birou al grefierului infectat nu au fost considerați contacți direcți

                        Într-o scrisoare semnată de Camelia Ionescu, vice-preşedinte al Tribunalului Bacău şi Angelica Costea, preşedinte al Secţiei a II-A Civilă şi de Contencios Administrativ şi Fiscal, este reclamat modul contradictoriu în care au fost luate decizii privind asigurarea măsurilor de sănătate ale angajaților tribunalui, dar și a celor care se prezintă în instanță. „Pe 17 septembrie, unul dintre grefierii Tribunalului Bacău a fost testat pentru a se verifica dacă prezintă virusul Sars-CoV-2, iar rezultatul testului efectuat a fost fiind pozitiv. Grefierul îşi desfăşura activitatea într-un birou împreună cu alte două colege, iar Direcția de Sănătate Publică Bacău a considerat că cele două colege de birou nu sunt contact direct al persoanei infectate cu COVID-19. La o săptămână distanță, una dintre cele două colege a fost testată, iar rezultatul a fost pozitiv pentru virusul Sars-CoV-2. A doua zi, mai exact pe 25 septembrie, un alt grefier din biroul alăturat a avut parte de aceeași surpriză neplăcută: rezultatul testului efectuat fiind pozitiv. Conducerea Tribunalului nu-și explică cum a fost posbil ca la prima anchetă efectuată, ca urmare a rezultatului pozitiv a primului grefier, nu s-a luat decizia izolării la domciliu a colegelor de birou”, transmite Tribunalul Bacău.

                        Izolare la domiciliu tardivă

                        ”Urmare a anchetei epidemiologice efectuate după testarea pozitivă a celui de-al treilea grefier, s-a primit decizia de izolare la domiciliu. Contrar și aici pentru că nu aceeași decizie a fost luată și pentru un alt angajat, care lucra într-un birou în care o persoană a fost testată pozitiv. Decizia DSP a fost că nu necesită izolare la domiciliu şi nu va fi testată, neavând simptome, drept pentru care doamna grefier s-a prezentat la birou din 29 septembrie, spre stupoarea tuturor colegilor grefieri şi judecători. În aceeași zi a fost confirmată pozitiv pentru virusul SARS-CoV-2. Concret, din cei șase grefieri din două birouri alăturate care comunică între ele, patru au fost testaţi pozitiv, unul a primit decizie de izolare la domiciliu, iar celălalt se poate prezenta la birou”, se mai arată în scrisoare.

                        Decizii care se bat cap în cap

                        ”Considerăm stupefiantă modalitatea în care s-a decis diametral opus ca în două birouri ocupate de câte trei colege fiecare, din care două cu test pozitiv, un angajat să primească decizie de izolare la domiciliu, iar celelălat angajat al Tribunalului Bacău să primească decizie că se poate prezenta liniştită la birou. Or, fără a avea pretenţii de a cunoaşte domeniul sau modalitatea de efectuare a anchetelor epidemiologice, apreciem că este imposibil de justificat această modalitate de lucru, al cărei rezultat pune în pericol un număr foarte mare de persoane care îşi desfăşoară activitatea în acelaşi sediu, precum şi un mai mare număr de persoane care sunt nevoite să se prezinte în sediul instanţei pentru soluţionarea cauzelor şi studierea dosarelor. Indiferent de unde porneşte problema, de la declaraţiile pacienţilor pozitivi sau de la modul de efectuare al anchetelor epidemiologice, se impune să se efectueze verificări şi să fie găsite modalităţi de rezolvare cu responsabilitate a eventualelor nereguli, astfel încât scopul măsurilor de prevenire a răspândirii şi de combatere a răspândirii bolii să fie atins”, mai scrie în documentul citat.

                        Se impun măsuri urgente

                        ”Fără îndoială, la nivelul secţiei există un focar Covid – 19, după 4 teste confirmate pozitiv, însă considerăm că modul de efectuare al anchetelor epidemiologice ridică serioase şi justificate semne de întrebare, rezultatul acestora fiind de natură să pună în pericol sănătatea tuturor angajaţilor şi a justiţiabililor care se prezintă la sediul secundar al tribunalului. O rugăm pe doaman Mihaela Arim să ţină cont de faptul că prezenta sesizare este formulată cu credinţa că este de responsabilitatea fiecăruia dintre noi să îşi asume consecinţele propriilor fapte şi să aducă la cunoştinţă orice nereguli de natură să pună în pericol grav sănătatea publică în general şi în special pe aceea a angajaţilor şi justiţiabililor care se prezintă la sediul instituţiei”, încheie sesizarea conducerea Tribunalului Bacău.

                        Ce spune DSP?

                        Deșteptarea a solicitat Direcției de Sănătate Publică un punct de vedere referitor la aceste acuzații.

                        În răspunsul trimis, DSP evită să răspundă acuzelor ridicate de conducerea tribunalului. Pe cele patru pagini ale replicii DSP sunt înșirate mai multe prevederi legale referitoare la maniera în care se intervine în cazul unor persoane infectate cu COVID 19.

                        „DSPJ Bacau, prin personalul de specialitate medico-sanitar, efectueaza anchete epidemiologice la fiecare caz confirmat COVID-19 conform legislatiei in vigoare si a prevederilor Metodologiei de supraveghere a sindromului respirator acut cu noul coronavirus (COVID-19) elaborata si actualizata de Insititutul National de Sanatate Publica, si dispune masuri raportate la informatiile obtinute in cadrul acesteia pe baza declaratiilor asumate de fiecare caz confirmat COVID-19.

                        Măsurile dispuse în cadrul anchetelor epidemiologice se referă atât la persoanele confirmate COVID-19 cât și la contacții acestora prin instituirea izolării cazului confirmat COVID-19, respectiv carantinării contacților direcți.

                        Menționam ca angajatorii, in conformitate cu prevederile HG nr. 394/2020 si a Ordinului comun nr. 3577/831/15.05.2020 emis de Ministerul Muncii si Protecției Sociale și Ministerul Sănătății, au obligația implementării următoarelor măsuri:

                        reinstruiesc în domeniul securității și sănătății în muncă toți lucrătorii care au stat la domiciliu în perioada stării de urgență, șomaj tehnic, telemuncă, muncă la domiciliu etc. Reinstruirea trebuie să fie adaptată noilor riscuri reprezentate de infecția cu SARS-CoV-2 și se va desfășura în timpul programului normal de lucru al lucrătorilor;

                        b) reprezentanții lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securității și sănătății în muncă au dreptul la instruire corespunzătoare noului risc reprezentat de infecția cu SARS-CoV-2;
                        c) stabilesc activitățile care pot fi continuate și/sau adaptate, în funcție de specificul acestora și de resursele disponibile, și implementează măsurile necesare pentru reluarea și/sau menținerea activității, în condițiile respectării măsurilor de prevenire a răspândirii SARS-CoV-2, inclusiv pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu – care poate rămâne o prioritate;
                        d) identifică riscurile specifice condițiilor de contaminare epidemiologică și actualizează documentul de evaluare a riscurilor pentru securitatea și sănătatea angajaților la noile condiții de desfășurare a activității, în vederea luării măsurilor necesare pentru combaterea răspândirii SARS-CoV-2;
                        e) stabilesc consultări cu reprezentanții angajaților cu responsabilități specifice în domeniul securității și sănătății în muncă și, după caz, cu membrii Comitetului de securitate și sănătate în muncă;
                        f) afișează la intrare și în cele mai vizibile locuri din unitate regulile de conduită obligatorie pentru angajații și pentru toate persoanele care intră în spațiul organizat de angajator, cu privire la prevenirea îmbolnăvirilor cu coronavirusul SARS-CoV-2;
                        g) informează angajații, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare și de răspândire a virusului, cu privire la măsurile de protecție și la regulile de distanțare socială care se aplică în cadrul unității, precum și cu privire la regulile pentru gestionarea situațiilor în care angajații sau alte persoane care au acces la locul de muncă prezintă simptome ale infectării cu coronavirului SARS-CoV-2;
                        h) informează angajații cu privire la precauțiunile universal valabile:– menținerea distanței sociale de minimum 1,5 metri în toate zonele publice;– menținerea igienei riguroase a mâinilor, cu apă și săpun, timp de cel puțin 20 de secunde sau cu dezinfectanți avizați, ori de câte ori este nevoie;– evitarea atingerii feței cu mâinile nespălate/ nedezinfectate;– menținerea igienei respirației: tuse și/sau strănut (în plica cotului sau în șervețel de unică folosință), rinoree (în șervețel de unică folosință). După utilizare, șervețelul de unică folosință va fi aruncat în recipientul de colectare a deșeurilor și se va efectua imediat igiena mâinilor;– limitarea contactului cu alte persoane la maximum 15 minute, la o distanță de minimum 1,5 m;
                        i) pot asigura echipamente individuale specifice de protecție împotriva răspândirii coronavirusului SARS CoV-2 (mască de protecție, mănuși) prin consultare cu responsabilul cu securitatea și sănătatea în muncă, în funcție de specificul activității;
                        j) se asigură că în sediul angajatorului furnizorii externi, companiile externe, subcontractanții, persoanele care intră în sediu/publicul/beneficiarii serviciilor prestate/clienții respectă măsurile de protecție stabilite de acesta;
                        k) asigură comunicarea permanentă cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru a se monitoriza starea de sănătate a angajaților, astfel încât aceștia să poată beneficia de măsurile preventive profilactice care au fost prevăzute la nivel național pentru combaterea răspândirii coronavirusului SARS CoV-2;
                        l) pot individualiza programul de lucru al angajaților (cu deosebire al angajaților din grupurile vulnerabile) care desfășoară activitatea în spațiu închis, astfel încât să se reducă, pe cât posibil, în funcție de natura și specificul activităților desfășurate, contactul direct dintre aceștia, fără a afecta durata programului normal de lucru;
                        m) pot individualiza programul de lucru al angajaților astfel încât între aceștia să se asigure existența unui interval de minimum o oră la începerea și la terminarea programului de muncă, pe parcursul a minimum trei ore, în tranșe de minimum 20% din personal, fără a afecta durata programului normal de lucru, în cazul angajatorilor cu un număr mai mare de 50 de angajați care desfășoară activitatea în același spațiu de lucru. Măsura are în vedere inclusiv spațiile de lucru cu mai mult de 50 de angajați, indiferent dacă salariații aparțin unor angajatori diferiți, fără a afecta durata programului normal de lucru;
                        n) asigură culoare speciale de acces în incintă și de circulație pentru angajați, în vederea evitării aglomerației la locurile de muncă;
                        o) limitează accesul la zonele comune și asigură respectarea normelor de distanțare socială în aceste zone;
                        p) stabilesc reguli pentru evitarea situațiilor accidentale de formare a unor grupuri spontane și nesecurizate de persoane în incinta instituției;
                        q) desemnează un responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor care intră în unitate/instituție;
                        r) asigură triajul observațional al angajaților prin verificarea temperaturii acestora la începerea programului de lucru și ori de câte ori este necesar pe parcursul programului;
                        s) amplasează dozatoare cu dezinfectant la intrarea în unitate, precum și în fiecare sector al locului de muncă;
                        t) interzic accesul în unitate al persoanelor care prezintă simptome de infectare cu coronavirusul SARS CoV-2;
                        u) întrerup orice contact între angajator/angajat/alte persoane aflate în incinta unității cu o persoană simptomatică;
                        v) aplică benzi de marcare a distanței recomandate (1,5 metri) în locurile de muncă în care se lucrează cu publicul, pentru persoanele care așteaptă la rând să intre în incintă, recomandând, în măsura în care condițiile meteorologice permit, ca persoanele care așteaptă la rând să rămână în afara clădirii, tot la o distanță de minimum 1,5 m;
                        w) dispun aerisirea birourilor minimum o dată de zi;
                        x) dezinfectează balustradele, mânerele ușilor și ferestrelor din unitate, precum și alte zone intens folosite (minimum o dată pe săptămână și de câte ori este necesar);
                        y) dezinfectează cel puțin o dată pe săptămână și ori de câte ori este necesar spațiile comune și spațiile de lucru cu substanțe aprobate pentru combaterea SARS CoV-2;
                        z) pot crea spații special amenajate pentru angajații care aparțin grupurilor vulnerabile (persoane cu boli cronice, persoane cu vârsta peste 65 de ani);
                        aa) asigură acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței de minimum 1,5 metri între lucrători;
                        ab) evită folosirea instalației de climatizare sau, dacă este necesar să o folosească, asigură nebulizarea și dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului, în afara programului de lucru;
                        ac) asigură în permanență, la grupurile sanitare, vestiare și săli de mese, săpun și dezinfectant de mâini și montează postere cu modul corect de spălare a mâinilor;
                        ad) amenajează spațiul de lucru astfel încât să se poată păstra distanța fizică între angajați, prin stabilirea unui număr fix de persoane care pot lucra în aceeași încăpere. Angajatorii pot monta, acolo unde este posibil, separatoare de plastic între birouri, în măsura în care birourile sunt apropiate;
                        ae) limitează deplasările în afara locului de muncă doar la situațiile în care acestea sunt strict necesare desfășurării activității și se asigură că, atunci când este necesar să se efectueze, angajații se deplasează cu asigurarea condițiilor de prevenție minimale;
                        af) se asigură că circulația documentelor în instituție/companie se realizează preponderent prin mijloace electronice;
                        ag) revizuiesc planul de prevenire și protecție, conform prevederilor menționate;
                        ah) revizuiesc instrucțiunile proprii de securitate și sănătate în muncă, conform prevederilor menționate și le aduc la cunoștința angajaților.

                        Mai mult decat atat in cazul in care in cadrul unei institutii se constata existenta unui caz suspect/confirmat de COVID-19, conducatorii acestora au urmatoarele obligatii legale:
                        a) angajații cu simptome respiratorii (tuse, strănut, rinoree etc.) și/sau febră mai mare de 37,3 grade C și/sau stare general alterată, apărute în timpul programului de lucru, vor fi imediat izolați de restul colegilor și trimiși la domiciliu sau la unități sanitare, în funcție de starea persoanei; în marea majoritate a cazurilor nu este necesară închiderea birourilor/clădirii;
                        b) dacă intervalul de timp în care angajatul/persoana suspectă/confirmată s-a aflat în incintă este mai scurt de 7 zile:
                        (i) se închid toate încăperile în care acesta a petrecut timp îndelungat (peste 20 de minute);
                        (ii) înainte de încheierea programului se va asigura aerisirea mecanică a încăperii (deschiderea geamurilor);
                        (iii) pentru a limita expunerea personalului care efectuează curățenie la particulele respiratorii, se amână efectuarea curățeniei și a dezinfecției timp de 24 de ore. În situația în care respectarea acestui interval nu este posibilă, efectuarea curățeniei se va amâna cât mai mult;
                        c) dacă au trecut mai mult de 7 zile de când angajatul/persoana suspectă/confirmată s-a aflat în incintă:
                        (i) nu este nevoie de curățenie/dezinfecție suplimentară;
                        (ii) se mențin măsurile de curățenie și dezinfecție de rutină;
                        d) se informează persoanele cu care angajatul/persoana suspectă/confirmată a venit în contact prelungit (mai mult de 20 de minute, la o distanță mai mică de 1,5 m și fără mască) și se impune izolarea la domiciliu a acestora pentru 14 zile, cu monitorizarea de către aceste persoane a semnelor și a simptomelor de infecție respiratorie”.

                        Reamintim ca orice persoană care a purtat masca/echipamentul de protectie corespunzator și a respectat distantarea fizica NU ESTE CONSIDERATA CONTACT DIRECT, iar purtarea măștii în spațiile închise este obligatorie.

                        DIRECTOR EXECUTIV,
                        Dr. Mihaela Arim

                        Se schimbă modalitatea de efectuare a plăților aferente operațiunilor de înmatriculare și permise

                          Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor informează ca, începând cu data de 01.10.2020, plățile aferente operațiunilor de înmatriculare și permise vor putea fi achitate, astfel:

                          1. Tarifele reprezentând contravaloarea :

                          – certificatelor de înmatriculare,

                              – autorizațiilor de circulație provizorie,

                              – permiselor de conducere,

                          se vor încasa exclusiv în CONT BCR : RO94RNCB0082000367331018, beneficiar Regia Autonomă – Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat, utilizând mijloacele de plată:

                          • virament,
                          • mijloace de plată online,
                          • Sistemul național electronic de plată online ( S.N.E.P ) – ghiseul.ro
                          • POS – uri instalate de către RA-APPS la sediile serviciilor publice emitente – în curs de operaționalizare.

                          ATENTIE : Contravaloarea documentelor sus – menționate nu se mai poate achita la ghișeu!

                          1. Tarifele aferente confecționării plăcilor cu numere de înmatriculare permanentă, de probă, temporare și provizorii, atribuirii unui număr de înmatriculare preferențial sau păstrării combinației numărului de înmatriculare se vor achita în conturile trezoreriei prin :
                          • virament,
                          • mandat poștal,
                          • numerar la ghișeele serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și inmatriculare a vehiculelor din cadrul instituțiilor prefectului sau la casieriile unităților Trezoreriei Statului, în condițiile legii.