Aceste cuvinte au fost rostite de Iisus Hristos, spune evanghelistul Luca. Mi-am adus aminte de ele duminica trecută, când l-am văzut pe Papa Francisc în a treia zi a vizitei sale istorice în Irak. Duminică, înaltul prelat a vizitat orașele Erbil, Mosul și Qaraqosh. Orașul Mosul a fost bază a Statului Islamic (ISIS) timp de trei ani, iar Qaraqosh a fost parțial distrus. Dar, acolo creștinii au revenit după înfrângerea grupării.
Periplul papei a fost unul impresionant. Mii de oameni au ieșit pe traseul parcurs prin aceste orașe să-l salute. La Qaraqosh, în coloana oficială din care nu lipseau mașinile cu militari și agenți de securitate înarmați până în dinți, am văzut automobilul Papei Francisc înconjurat permanent de zeci de bodyguarzi, cum s-a oprit de câteva ori. Atunci un agent din garda de protecție îi aducea Sfântului Părinte câte un copil, pentru a-l binecuvânta. Aceleași gesturi au fost făcute și în biserica în care a intrat apoi.
Minoritatea creștină din Irak, una dintre cele mai vechi comunități creștine din lume, a înregistrat o scădere semnificativă în ultimele două decenii, de la 1,4 milioane de credincioși la aproximativ 250.000 și a ajuns la mai puțin de 1% din populație.Creștinismul a apărut pe teritoriul de astăzi al Irakului în primul secol din era noastră, dar istoria creștinilor de aici este una plină de persecuții și discriminări. Viața acestor comunități, subîmpărțite în caldeeni, sirieni, armeni, latini, melchiți (creștini de origine arabă de rit bizantin, unii de rit catolic-oriental, alții de rit ortodox), ortodocși și protestanți, a fost marcată de persecuții și discriminări încă de la sosirea islamismului, dar și după independența Irakului.
Ororile prin care a trecut această țară a afectat toată populația, creștini sau musulmani. Copiii, însă, nu au nicio vină. Iar Papa i-a chemat la el și i-a binecuvântat.
Prețurile carburanților cresc la fel ca Făt Frumos din poveste. Și nu vorbim doar de benzinele și motorinele din clasa Super, ci și despre cele obișnuite, din gama Standard, cea mai cumpărată de posesorii de mașini. Astfel, abia trecuseră de pragul psihologic de 5 lei/litru, că benzina și motorina obișnuite au mai adăugat aproape 30 de bani la prețul pe litru. Cel mai scump litru de benzină standard, de CO 95, este vândut de stațiile OMV – 5,29 de lei și Rompetrol – 5,25 de lei. La capătul opus, cele mai ieftine benzine regulare se găsesc în stațiile Lukoil – 5,17 lei/litru și Petrom – 5,19 lei/litru.
Situația se prezintă similar și la motorina normală, cea mai scumpă fiind tot la OMV – 5,27 de lei/litru și Rompetrol – 5,22 de lei lei/litru, iar cele mai ieftine la Lukoil – 5,14 lei/litru și Petrom – 5,16 lei/litru. În mai puțin de o lună, un șofer constată că, pentru un plin de benzină standard (circa 33 de litri), plătește cu cel puțin 10 lei mai mult. Cât despre benzina Premium, prețul acestui sortiment se apropie de 6 lei, cel mai scump fiind în stațiile OMV și Mol – 5,94 de lei.
Scumpirile la pompă, care, se pare, nu se vor opri, intervin la scurt timp după lansarea noului vaccin COVID-19, fapt ce a dus la o creștere neașteptată a cererii de petrol în Statele Unite, cel mai mare consumator mondial.
La data de 6 martie a.c., în jurul orei 21.30, un echipaj de poliţie din cadrul Secţiei 3 Poliţie Rurală Oneşti au depistat, în trafic, un bărbat de 41 de ani, din comuna Caşin, în timp ce conducea un autoturism, având o alcoolemie de 0,61 mg/l alcool în aerul expirat şi i-au fost recoltate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
Bărbatul este cercetat penal pentru comiterea infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa băuturilor alcoolice sau a altor substanţe.
La data de 7 martie a.c., poliţiştii rutieri din Oneşti au oprit, pentru verificări , un tânăr de 26 de ani, din comuna Târgu -Trotuş, care conducea un autoturism pe raza localităţii sub influenţa alcoolului.
Tânărul în cauză a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat valoarea de 0,71 mg/l alcool pur în aerul expirat şi i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
Poliţiştii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa băuturilor alcoolice sau a altor substanţe.
Depistat de poliţişti la volan, băut şi fără permis
La data de 07 martie a.c, în jurul orei 19.00, o patrulă de poliție din Oneşti, în timp ce se aflau în exercitarea atribuţiunilor de serviciu au depistat în flagrant delict un bărbat de 40 de ani, din comuna Bogdăneşti, în timp ce conducea un autoturism aflându-se sub influenţa alcoolului.
În urma testării cu aparatul etilotest, rezultatul a fost de 0,90 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care conducătorul auto a fost condus la spital pentru recoltarea de mostre biologice de sânge, în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
Din verificările poliţiştilor a rezultat că bărbatul în cauză nu deţinea permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.
În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de conducere a unui vehicul pe drumurile publice sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe şi fără permis.
Ieri, 07 martie a.c., pe raza comunei Bârsăneşti s-a produs un accident de circulație soldat cu rănirea unei persoane.
Din verificările efectuate de polițiștii ajunși la locul evenimentului s-a stabilit că, un tânăr de 27 de ani, din comuna Bârsăneşti, în timp ce se deplasa cu un atelaj hipo tractat de două cabaline, ar fi pierdut controlul vehiculului, s-ar fi dezechilibrat şi ar fi căzut pe carosabil.
Din accident a rezultat vătămarea corporală a conducătorului de atelaj, fiind transportat la cea mai apropiată unitate spitalicească.
Tânărul în cauză a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat valoarea de 0,71 mg/l alcool pur în aerul expirat şi i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
În cauză, polițiștii au întocmit dosar penal, cercetările fiind continuate pentru stabilirea cu exactitate a cauzelor și împrejurărilor în care s-a produs evenimentul.
Se interzice conducătorilor de vehicule cu tracţiune animală:
– Să circule fără să aibă asupra lor actul de identitate, certificatul de înregistrare, iar pe vehicul aplicată plăcuţa cu numărul de înregistrare;
– Să conducă în timp ce sunt sub influenţa băuturilor alcoolice;
– Să schimbe direcţia de mers fără a semnaliza cu braţul şi a se asigura că din faţă sau din spate nu circulă vehicule cărora le poate pune în pericol siguranţa deplasării;
– Să circule pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, fără ca vehiculul pe care îl conduce să fie echipat corespunzător;
– Să transporte obiecte ce depăşesc în lungime, lăţime sau înălţime vehiculul, dacă încărcătura nu este semnalizată corespunzător;
– Să circule cu animale ce însoţesc vehiculul dacă acestea nu sunt legate la partea din spate sau cât mai aproape de partea dreaptă a vehiculului;
– Să transporte în vehicule persoane aflate în picioare sau să abandoneze vehiculele pe drumurile publice.
Chiar de Ziua Internațională a Femeii, pe 8 martie, Școala Populară de Arte și Meserii din Bacău, împreună cu Filarmonica „Mihail Jora” și Centrul Județean pentru Conservare și Promovare a Culturii Tradiționale, sub egida Consiliului Județean Bacău, a organizat la Sala Ateneu spectacolul „Vine, vine Primăvara!”, care face parte din cea de-a III-a ediție a Festivalului „Armonii în timp”. Spectacolul ar fi trebuit să aibă loc la Casa de Cultură „Elisabeta Bostan” din Buhuși, acolo unde a avut loc și prima ediție a festivalului de acum doi ani, dar acolo există acum un centru de vaccinare ceea ce face practic imposibilă desfășurarea de evenimente culturale.
Spectacolul, dedicat tuturor mamelor și femeilor, a fost unul plin de emoții transmise de pe scenă de zecile de elevi ai secțiilor din cadrul Școlii Populare de Artă și Meserii din Bacău. Chiar dacă numărul spectatorilor a fost redus, accesul fiind restricționat din cauza crizei sanitare, aprecierile publicului au fost foarte puternice răsplătind din plin cu aplauze prestația elevilor școlii. Mai întâi au urcat pe scenă grupurile folclorice „Boboceii”, „Floricelele” și „Spic de Grâu” de la Orbeni, grupuri conduse de prof. Maria Șalaru, după care au urmat elevii de la secțiunea „muzică ușoară” coordonați de profesoarele Ana Maria Mac și Andra Gavrilă. În program a avut loc și un program poetic pus în scenă de elevii de la clasa de teatru pregătită de prof. Dumitru Grigoraș precum și un program de muzică populară adus de elevii de la clasele externe de la Filipeni și Agăș, dar și un ansamblu de dansuri populare de la Agăș condus de prof. Robert Costrovanu.
„Atât profesorii cât și elevii școlii noastre s-au bucurat foarte mult la aflarea veștii că acest festival va avea loc fizic. Ei chiar aveau nevoie de o ieșire, mai ales elevii care își doreau să fie pe scenă, să fie apreciați. Noi am mai expus la Școală, dar nu se compară cu o activitate într-o instituție așa cum este Filarmonica. Evenimentul nu a fost intens promovat pentru că nu am avut voie să folosim decât 30% din capacitatea sălii și am fi riscat să avem neplăceri, să refuzăm accesul spectatorilor în sală. Pentru mine, organizarea acestui festival a fost o provocare, a fost mai multă emoție decât altă dată pentru că a trebuit să fim mult mai atenți în organizare și să respectăm regulile. Iar din punct de vedere artistic, cred eu, copiii s-au întrecut pe ei, mai ales că a fost și ziua mamei, ocazie cu care le spun «La mulți ani!» tuturor doamnelor și domnișoarelor”, a declarat prof. Olguța Pâțu, directorul Școlii Populare de Arte și Meserii din Bacău.
În paralel cu spectacolele de pe scenă, profesorii și elevii Școlii au expus pe holurile Ateneului lucrări de pictură, grafică, sculptură, design vestimentar, cusut-țesut, iconografie și ceramică, expoziție reunită sub titlul „Maeștri și discipoli”. Alături de elevii Școlii Populare de Arte și Meserii au participat la acest eveniment și elevii din școlile partenere: Școala Gimnazială Letea Veche, Colegiul Economic „Ion Ghica”, Școala Gimnazială Luncani, Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza”, Colegiul Național de Artă „George Apoastu”.
1 de 7
„Sunt de-a dreptul emoționată. După atât timp, iată, copiii au avut posibilitatea să urce pe scenă, chiar și în aceste condiții vitrege. Aveau atâta nevoie, în primul rând să se întâlnească între ei, și în al doliea rând să se întâlnească cu publicul. Sunt emoționată de emoțiile lor și bucurată, cum spune un elev al meu, de bucuria lor. Cu toții avem nevoie și de îmbrățișări numai că nu putem în aceste vremuri, așa că ne «îmbrățișăm» prin cântec. Copiii au fost foarte sinceri, foarte calzi, chiar veseli și nerăbdători”, a declarat prof. Maria Șalaru care a precizat că ea, împreună cu elevii ei, este pregătită în orice moment să susțină un spectacol. „Indiferent că avem 10, 50, 100 sau 1000 de spectatori, eu i-am învățat pe copii că trebuie să cânte la fel, să transmită aceeași emoție. Și dacă tot este 8 martie, profit de prilej să transmit tuturor femeilor astfel: fiți fericite doamnelor! Găsiți fericire în orice vă înconjoară și nu vă faceți speranțe prea mari pentru că s-ar putea să fiți dezamăgite. Speranțe mici, dorințe cât mai firești și normale și găsiți fericira într-o floare, într-un fir de iarbă și în persoanele dragi care vă înconjoară și cărora le dăruiți”, a încheiat Maria Șalaru.
Pandemia de COVID-19 a afectat considerabil afacerile din mai multe domenii de activitate, printre care și piața de modă offline. Vânzările, din acest domeniu, au scăzut cu 17.5 %, însă dorința consumatorilor români de a achiziționa produse din domeniul fashion a rămas constantă în ultimele 12 luni.
Românii cheltuie în fiecare an aproximativ 5 miliarde de euro pe haine, pantofi, accesorii fashion sau echipamente sportive. Dacă înainte de pandemie, în medie, doar 10 % din această sumă era cheltuită pentru achiziții online, după declanșarea acesteia, raportul de puteri s-a schimbat și a făcut ca online-ul să devină motorul acestei piețe. În plus, această situație fără precedent a făcut posibilă lansarea sau relansarea cu succes a unor companii noi sau mai puțin prezente în online.
Creșteri semnificative a vânzărilor online în sectorul fashion
Pe plan internațional, numeroase companii au raportat creșteri importante ale vânzărilor online. Spre exemplu, Zalando, o cunoscută companie europeană de comerț electronic, cu sediul în Berlin, care activează în sectorul fashion, a raportat o creștere a veniturilor în lockdown de peste 27%, în comparație cu trimestrul precedent când a avut un ritm de creștere de 15%.
Pe plan local, piața modei se diversifică din ce în ce mai mult datorită intrării pe piață a unor noi companii internaționale. Retailerul de fashion, exclusiv online, About You a realizat, în primul an de la intrarea pe piața din România, venituri de peste 100 milioane de euro, reușind să vândă peste 3 milioane de articole, celor peste 600.000 de clienți. Acțiunile de marketing, care s-au concentrat în special pe canalele prin intermediul cărora se poate realiza comunicarea directă cu clienții, mărirea numărului de branduri disponibile de la 600 la aproape 800 și campaniile de reduceri prin promo cod About You https://promocodius.com/ro/magazine/aboutyou-voucher au dus la o creștere a popularității acestui brand pe piața din România la 79%.
Calitatea și prețul criterii de achiziție decisive
Pandemia a provocat însă schimbări considerabile și în ceea ce privește criteriile de achiziție ale consumatorilor. Calitatea a devenit factorul decisiv, cu o creștere în importanță de 66%, fiind urmată la mică distanță de factorul preț. În acest context și cererea de cupoane și coduri promoționale a înregistrat o creștere de 13% în comparație cu anul 2019, conform specialiștilor portalului internațional cu cupoane și coduri promoționale Promocodius. Această creștere indică, printre altele, o preocupare a clienților de a achiziționa produse de calitate dar și de a prioritiza economisirea.
Mai mult decât atât, creșterea comerțului cu 40.8% în 2020, comparativ cu un procent preconizat de 14% precum și creșterea cotei de piață de la 19% la 29.5% a comerțului online de fashion, accelerată rapid pe fondul crizei sanitare, reprezintă un pas uriaș pentru această industrie, care în condiții normale s-ar fi întâmplat într-o perioadă de aproximativ 2 ani. Conceptul de raport calitate-preț, considerat în mod tradițional ca fiind obținerea calității potrivite, în cantitatea potrivită, la momentul potrivit, de la furnizorul potrivit, la prețul potrivit a fost actualizat la obținerea unei calități mai bune a bunurilor sau serviciilor, în cantități mai adecvate, exact la momentul necesar, de la furnizori mai buni, la prețuri care continuă să se îmbunătățească.
Gama variată de produse disponibile, livrarea şi returul gratuite, precum şi experienţa digitalizată de shopping sunt de asemenea beneficii pe care clienţii din România le apreciază în egală măsură, iar evoluția viitoare a acestei piețe va depinde cu siguranță de capacitatea retailerilor de a câștiga încrederea clienților în această nouă realitate, prin implementarea rapidă a tehnologiilor digitale, acoperirea nevoii clienților pentru comerțul online, precum și gestionarea riscului IT, simplificarea ofertei și asigurarea unei diferențieri a brandului. În acest fel va fi posibilă o creștere preconizată de 20 % a comerțului electronic de fashion din România, cu o cifră de afaceri de aproximativ 5.1 miliarde de lei în anul 2021, o creștere a cifrei de afaceri până la 6.4 miliarde de lei în anul 2023 și o creștere a ponderii totale a comerțului electronic pe piața mondială a modei, cu minimum 2.5%, de la 29.5% până la 32% la sfârșitul anului 2024.
Pe fondul lucrărilor de rânguire a versantului, pe DN 11, Hârja, județul Bacău, circulația rutieră va fi oprită secvențial astăzi, 8 martie, în intervale de câte zece minute, cu redeschidere timp de 20 de minute. Lucrările presupun intervenția alpiniștilor utilitari, existând risc de prăbușire pe carosabil a stâncilor dislocate.
Reamintim, lucrările au demarat pe 25 februarie și vizează sectorul DN 11, km 107+120 – 107+500 stg. Acestea presupun punerea în siguranță a corpului drumului, pe fondul căderilor de pietre de pe versant. Contractul prevede lucrări de rânguire a versantului, stabilizare cu plase de protecție și de retenție a pietrelor, precum și construirea unui zid de sprijin.
Traficul în zonă se desfășoară pe un sens, alternativ, dirijat prin semafoare.
DRDP Iași face apel la înțelegere din partea conducătorilor auto pentru disconfortul produs în trafic, cu recomandarea de a circula cu atenție și cu respectarea semnalizării instituite în zona de lucrări.
Potrivit actului de inculpare, autorul şi soţia acestuia au fost anunţaţi, pe 1 martie, de o persoană că în fostul lor apartament se efectuează lucrări de renovare.
Cei doi soţi au plecat de la domiciliul lor cu intenţia de a se răzbuna şi de a atrage atenţia asupra cauzei lor vizând situaţia juridică a acestui imobil, susţin procurorii.
„Înainte de a ajunge la locaţia menţionată, inculpatul s-a deplasat la un magazin din municipiul Oneşti, de unde în intervalul orar 11,26 – 11,29 a achiziţionat 10 coliere autoblocante, de culoare neagră, cu dimensiunea de 50 de centimetri fiecare, pe care avea să le folosească ulterior la imobilizarea victimelor. De asemenea, la plecarea de la domiciliul din Bogdăneşti, inculpatul a luat asupra sa un cuţit, iar după săvârşirea faptei reţinute în sarcina sa s-a constatat că în hanoracul cu care a fost îmbrăcat avea şi două recipiente spray piper. Ajuns la locul faptei, inculpatul a pătruns în interiorul fostului său apartament pe uşa care nu era asigurată, în apartament aflându-se la acel moment victimele P.D. şi I.S., angajaţi ai SC C. SA, care executau reparaţii la instalaţia electrică. Fiind înarmat cu un cuţit, inculpatul M.G. i-a ameninţat pe cei doi muncitori aflaţi în imobil şi a reuşit să le lege mâinile cu clemele din plastic achiziţionate cu puţin timp în urmă, lipsindu-i de libertate în mod ilegal. Inculpatul M.G. a încuiat uşa de acces în apartament, folosind cheile ce se aflau în yală, iar ulterior a trecut la punerea în aplicare a planului său”, precizează Parchetul de pe lângă Tribunalul Bacău.
La ora 11:48:39, anchetatorii spun că Moroşan a sunat la numărul unic de urgenţă 112, unde a sesizat faptul că a privat de libertate două persoane şi a solicitat intervenţia echipajelor de poliţie.
Moroşan a condus victimele într-unul dintre balcoanele locuinţei şi timp de mai multe ore a purtat negocieri cu organele de poliţie direcţionate la locul evenimentelor, având asupra sa cuţitul şi ameninţând că îi va ucide pe cei doi dacă nu îi sunt îndeplinite toate solicitările, arată procurorii.
„În jurul orei 17,00, în timp ce inculpatul se afla în continuare în balcon, în partea stângă a acestuia aflându-se victima P.D., iar în partea dreaptă victima I.S., ca urmare a unui gest de apărare efectuat de P.D., care l-a lovit cu piciorul pe inculpat, M.G. a început să îi agreseze pe cei doi cu arma albă avută asupra sa, cu lungimea lamei de 27 centimetri. După prima lovitură aplicată victimei P.D. în interiorul balconului, aceasta, victima I.S. şi inculpatul M.G. au părăsit balconul, iar în interiorul apartamentului inculpatul a continuat să lovească în mod repetat cele două victime cu acel cuţit. La faţa locului se aflau la acel moment echipaje ale Serviciului pentru Acţiuni Speciale din cadrul IPJ Bacău, iar când s-a constatat că inculpatul a început să agreseze persoanele private de libertate, au intervenit prin spargerea uşii de acces în imobil. În acele împrejurări au fost executate mai multe focuri de armă asupra inculpatului în vederea înlăturării stării de pericol, la momentul intervenţiei inculpatul având în continuare cuţitul în mână”, menţionează procurorii.
Anchetatorii au precizat că, după imobilizarea lui Moroşan, personalul de pe echipajele de prim ajutor a intervenit în vederea acordării îngrijirilor medicale, atât celor două victime care prezentau plăgi înjunghiate, dar şi agresorului care prezenta leziuni prin împuşcare.
Procurorii susţin că una dintre victime a decedat la faţa locului, iar a doua – la spital, cauzele deceselor fiind urmare a plăgilor înjunghiate multiple.
„La data de 5 martie inculpatul a fost audiat în această calitate la Spitalul Judeţean de Urgenţă Bacău, unde se află internat. Dosarul cauzei a fost înaintat la data de 6 martie judecătorului de drepturi şi libertăţi din cadrul Tribunalului Bacău cu propunerea de luare faţă de inculpatul a măsurii arestării preventive pe o perioadă de 30 de zile”, se mai arată într-un comunicat al Parchetului.
Apartamentul în care s-au comis crimele fusese al agresorului, iar acum se afla în proprietatea Chimcomplex în urma unei executări silite.
Autorul dublei crime are patru condamnări la activ – în anii 1987, 1991, 1992 şi 2010, ultima fiind în Italia pentru conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice sau a stupefiantelor.
Un mare magister nu se uită niciodată. Profunzimea vocației sale didactice, dublată de cultura impresionantă și de rigurozitatea științifică marchează pentru totdeauna destinul discipolilor săi. Pentru generații întregi de foști studenți ai Facultății de Litere, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, conf. univ. dr. Emilia Munteanu a fost și rămâne un model, întruchiparea însăși a profesorului ideal. Îmbinând în chip strălucit generozitatea intelectuală, discreția, exigența și blândețea, reușea să îi convingă pe toți cei din jurul său că echilibrul, încrederea în propriile forțe și autodisciplina te ajută să îți îndeplinești orice vis.
O susținătoare recunoscută și neobosită a filologiei francofone, decorată de primul ministru al Franței, care i-a conferit, în anul 2003, gradul de cavaler al Ordinului Palmelor Academice, prestigioasă distincție acordată pentru serviciile aduse culturii franceze, conf. univ. dr. Emilia Munteanu, a fost o profesoară vizionară. Iubită enorm de studenții cărora le-a împărtășit tainele profesiei didactice, ea i-a încurajat să creadă, chiar și în anii în care învățământul românesc a traversat perioade de grea încercare, că o viață dedicată celorlalți, din pasiune pentru cunoaștere și din iubire față de semeni, merită orice sacrificiu.
Preocupările sale științifice au privilegiat întotdeauna teatrul:Tant qu’on est vivant, tout est prétexte à… théâtre. Cercetările sale consacrate istoriei teatrului și fenomenului teatral contemporan (Communion et communication sur la scène tardivienne – 2003, Le phénomène théâtral au XIXe siècle – 2005, Éléments pour une sémiologie du théâtre – 2005, Voix de la polyphonie théâtrale au XXe siècle – 2007, Le FLE entre la scène et la société – 2016), precum și cele peste 50 de studii, care tratează teatrul din diferite perspective, ilustrează complexitatea exegezelor sale, elogios receptate de către specialiștii în domeniu. Mai mult decât un obiect de studiu, teatrul a reprezentat pentru conf. univ. dr. Emilia Munteanu o pasiune, un mijloc de comunicare, de explorare a profunzimilor sufletului omenesc, de apropiere de semenii săi pe care i-a învățat să descopere și să iubească necondiționat această artă. A fost coordonatoarea întâlnirilor teatrale francofone, Les folies théâtrales, a Festivalului Internațional de Teatru francofon organizat la Bacău, a trupelor de teatru francofon Pourquoi pas? (Colegiul Național „Dimtrie Cantemir”, Onești) și De quoi s’agit-il? (Facultatea de Litere, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău).
Om de mare ținută morală și intelectuală, conf. univ. dr. Emilia Munteanu a fost profesorul nostru, al tuturor! Pe unii i-a învățat limba franceză,i-a călăuzit cu răbdare în primii pași ai profesiei de dascăl, altora le-a deschis drumul spre teatru, colegilor săi mai tineri le-a revelat, fără emfază, valoarea unei vieți trăite frumos, discret, vertical în slujba unei profesii de suflet.
“Majoritatea rețelelor de comunicații din România sunt moderne, performante și au un nivel de reziliență ridicat, din perspectiva unei multitudini de riscuri, inclusiv cele de atacuri cibernetice, dar „calitatea” de consumator de energie electrică se dovedește a fi o vulnerabilitate de sistem foarte importanta. În ceea ce privește afectarea unor servicii de comunicații din cauza întreruperii furnizării energiei electrice, din datele comunicate de operatori, doar în ultimul an, s-au înregistrat peste 100 000 de evenimente de acest tip. Este necesară o colaborare intersectorială mai strânsă, în special între companiile de energie și comunicații, pentru că sunt domenii interdependente. Rețelele de comunicații au nevoie de energie electrică și de rezolvarea cât mai rapidă a incidentelor, iar sistemele de comandă și control pentru producerea, transportul și distribuția de energie au nevoie de rețele de comunicații“, a declarat Eduard LOVIN, vicepreședinte ANCOM.
Având în vedere creșterea nevoii de securitate a rețelelor de comunicații electronice și în acord cu recomandările organismelor europene privind securitatea rețelelor, ANCOM a analizat recent particularitățile incidentelor cauzate de întreruperile furnizării energiei electrice, mai ales că în ultimii ani numărul acestora a crescut în totalul incidentelor raportate către Autoritate. Analiza are drept scop evaluarea impactului incidentelor electrice ce pot afecta reziliența comunicațiilor electronice mobile și identificarea unor măsuri specifice care pot fi luate, în acord cu alte entități implicate.
Lipsa comunicațiilor mobile într-o anumită zonă împreună cu întreruperea temporară a furnizării energiei electrice este de natură să afecteze buna funcționare a unei game largi de activități în domenii precum comerț, industrie, educație, sănătate, ordine publică și chiar securitate națională.
Rezultatele studiului
Conform rapoartelor privind incidentele de securitate realizate de Autoritate, în 2019 numărul incidentelor electrice cu impact semnificativ cauzate de întreruperile de curent a crescut aproape de 3 ori comparativ cu anul 2017 (de la 140 la 360), ajungând să reprezinte 45% din totalul incidentelor raportate. Pe de altă parte, numărul mediu de conexiuni afectate ca urmare a incidentelor electrice este în scădere, aceeași tendință fiind înregistrată și în cazul duratei medii a unui astfel de incident, în timp ce durata totală a incidentelor datorate problemelor de alimentare cu energie electrică se menține relativ constantă (1.960 ore).
Aproape 90% dintre incidentele cauzate de lipsa de alimentare cu energie electrică au afectat furnizarea serviciilor la puncte mobile (88,5% în anul 2017, peste 94% în 2018, respectiv peste 97% în 2019). Din perspectivă geografică, județele care au înregistrat cele mai multe probleme sunt Buzău, Gorj, Teleorman, Constanța, Timiș, Olt și Dolj.
La nivel extins, fără limitare la incidentele electrice cu impact semnificativ, se constată existența unui număr mult mai mare de incidente, potrivit datelor rezultate din răspunsurile operatorilor mobili la un chestionar transmis de ANCOM. Astfel, aceștia au înregistrat un număr total de peste 100.000 de evenimente de acest tip în decursul ultimelor 12 luni calendaristice, cu consecințe semnificative în funcționarea echipamentelor de comunicații și a sistemelor-suport ale acestora.
Pe de altă parte, în pofida eforturilor continue de dezvoltare a rețelelor de distribuție, indicii tehnici relevanți de continuitate în furnizarea energiei electrice din România se situează încă sub valorile înregistrate la nivel european, potrivit datelor publicate de ANRE pentru anul 2019.
Măsurile luate de furnizori
Măsurile prevăzute de operatorii mobili pentru prevenirea și tratarea efectelor incidentelor electrice acoperă o gamă largă de soluții, de la generatoare fixe și mobile până la sisteme UPS sau baterii de acumulatori. O tendință de evoluție se constată și în ceea ce privește utilizarea, deocamdată sporadică, a energiilor alternative. Revizuirea necesarului energetic în toate situațiile în care acesta poate fi afectat de modificările de topologie sau de configurație din rețele este de asemenea în atenția operatorilor, precum şi optimizarea logisticii de intervenție în caz de întrerupere a energiei electrice şi utilizarea procedurilor specifice de lucru pentru scurtarea timpilor de repunere în serviciu a echipamentelor.
Evaluarea posibilităților de acțiune
Ca urmare a concluziilor studiului și analizând practicile la nivelul Uniunii Europene, Autoritatea poate lua în considerare modificarea procedurii de raportare a incidentelor de securitate, fie prin modificarea nivelurilor unor praguri de calcul (de ex. durata de indisponibilitate, număr de utilizatori afectați/volum de trafic pierdut), fie prin adăugarea de noi criterii sau factori de analiză (de ex. frecvența incidentelor electrice pe o anumită locație, clasa de importanță a locației). O altă posibilă măsură pentru îmbunătățirea indicilor de reziliență a rețelelor și serviciilor de comunicații electronice ar putea fi realizarea unor audituri în ceea ce privește continuitatea în alimentarea cu energie electrică a elementelor de rețea.
Este necesară totodată creșterea nivelului de reziliență a rețelelor de furnizare a energiei electrice și identificarea metodelor optime de colaborare între domeniile energie şi comunicații.
Studiul integral este publicat pe pagina de internet a ANCOM și poate fi accesat aici.
Răbdare, îndemânare, meticulozitate, imaginație, profesionalism. Și multă pregătire. „CONCEPT LASHES DESIGN by Nathalie”. Și trainer acreditat. Premii, multe premii, inclusiv internaționale. Sunt doar câteva repere pentru a defini o tânără băcăuancă ambițioasă, frumoasă, inteligentă, muncitoare, ce aduce tehnica aplicării extensiilor de gene și a laminării la nivel de artă. Mentor și pentru cei care vor să învețe din tainele acestei meserii, profesionistă în ceea ce face. Cu ajutorul ei pătrundem discret într-o altă lume, o lume, recunosc, necunoscută mie, dar care m-a fascinat. Natalia Sîrbu. A studiat această tehnică, ani de zile, în detaliu, a descoperit-o, a aprofundat-o și așa a realizat că este ceea ce vrea să facă. Surprindem și noi frânturi din toată această lume. O lume în care… simplitatea este sofisticarea supremă! Și o să vedem de ce.
Când și-a descoperit pasiunea era „un vlăstar de peste Prut, care abia se dezvolta și își croia înălțarea în viitor, un viitor care acum e plin de dor. Dor de bunici, de rădăcinile familiei, și un strop de regret că ei nu au putut să vadă «vița de vie» care a fost «altoită»și a devenit în timp, prin muncă și datorită educației lor, omul care este astăzi”, ne spune Natalia. E sigură pe ea, sigură pe ceea ce face, pe ce a învățat, și mândră că ceea ce a ajuns să fie acum li se datorează lor, bunicilor. Ei sunt cei care au avut un impact major în devenirea ei, în alegerea drumului pe care și l-a ales în viață.
„Am avut timp să te educ așa cum am vrut!”
„Bunica, profesoară de istorie, este cea care a ales cel mai potrivit joc psihologic pentru a-mi trezi, de mică, dragostea pentru lectură. Îmi zicea: «Hai, te duci să mături ograda sau te duci să citești?» Bineînțeles, am ales lectura! Aveam doar 6 ani și…. în plus, nu prea îmi plăcea măturatul (râde, n.r.). De când aveam 3-4 ani, tot ea mă învăța poezii. De Eminescu, Alecsandri sau Arghezi. Îmi spunea: «Cum un copil poate învăța Cățeluș cu părul creț, la fel de bine poate să-l învețe și pe Alecsandri». Ea mi-a extras din poezia Concertul în luncă toate strofele cu flori și m-a pus să o învăț: «Dacă vrei să te duci să te joci cu caprele – eu fiind o mare iubitoare de animale – trebuie să înveți poezia!». Și o știu și acum… Dediței și garofițe, pârguite-n foc de soare/ Toporași ce se închină, gingașelor lăcrămioare…„. Amintiri. Frumoase amintiri, care îi readuc copilăria pe chipul frumos. Și bucuria când, tot bunica, i-a mai spus într-o zi, mult mai târziu, când deja era mare, nu fetița de 5 anișori: „Natalia, nu am avut timp să îmi educ copiii, fiind profesoară tânără în ascensiunea carierei, dar pe tine am avut timp să te educ exact așa cum am vrut!” Iar această bucurie o motivează în continuare să meargă mai departe pentru ei. Pentru bunica și bunicul. Pentru că și bunicul a fost cel care și-a pus amprenta în tot ce este ea astăzi.
„Un cap bun nu doare niciodată”
„Fiind specialist în soiurile de viță de vie, bunicul, expert superior în științe agronomice, a inventat o tehnică specială de altoire a viței de vie. Era și un foarte bun jucător de șah. Un bărbat cu o obsesie pentru acest joc, dar și pentru cărți, avea podul casei plin de cărți. Bineînțeles că m-a învățat să joc și eu șah, de la vârsta de 4 ani. Era atât de pasionat de șah încât mamei mele i-a pus numele Nona, în cinstea jucătoarei Nona Gaprindashvili, care în anul 1964, anul în care s-a născut mama mea, a devenit campioana la șah feminin a Uniunii Sovietice”, mai povestește. Și tot bunicul, un mare iubitor al limbii române, o punea mereu să traducă toate cuvintele rusești pe care le auzea pe stradă, oriunde mergeau undeva împreună. „«Un om trebuie să își cunoască la perfecție propria limbă înainte să învețe o altă limbă străină», așa îmi spunea. Iar dacă încercam să mă eschivez prin replica feminină «Mă doare capul, bunicule, nu mai vreau să citesc»mi se răspundea: «Un cap bun nu doare niciodată»”, continuă, zâmbind ușor și trăind cu ochii deschiși anii copilăriei alături de cele două icoane din viața sa, bunica și bunicul.
Natalia, alături de mama Nona, bunicii Gheorghe și Maia Stolearenco
Profesionalismul care a dus spre perfecțiunea de a „modela” priviri
Natalia Sîrbu a absolvit Liceul cu profil teatral „Elena Alistar” din Chișinău, iar apoi a fost licențiată în Științe politice și Relații internaționale la Universitatea de Stat, tot din Chișinău. Înclinația ei spre frumos, spre artă, spre versurile pline de flori și toporași, gingășie și delicatețe, a adus-o, pas cu pas, în această industrie a extensiilor de gene. Iar ceea ce a ajuns să facă atinge perfecțiunea.
„La început nu cred că a fost pasiune. A fost pur și simplu dorința de a face ceva, de a munci. La început era atât de greu, încât seara începeam să plâng că nu reușeam (deci, cu siguranță nu a fost pasiune), după aceea însă am dezvoltat o adevărată pasiune pentru această meserie. Mi-am dat seama că pot «modela» priviri și cât de importanți sunt ochii și aspectul lor pentru o femeie. Am ajuns până aici prin ambiție și multă muncă, prin dorința de evoluție permanentă și printr-un simț autocritic foarte dezvoltat. De altfel, autocritica m-a ajutat să mă dezvolt, să-mi autodepășesc mereu limitele, niciodată nu m-am considerat destul de bună, nici acum nu mă consider, drept dovadă… mereu mă perfecționez și caut tot felul de cursuri noi în domeniu.”
Trainer, premii și un concept nou: “LASHES DESIGN”
Trainer, premii și un concept nou: “LASHES DESIGN” by Nathalie cu punct de lucru și în București, Sectorul 1, strada Londra 36 a, oferind cursuri de aplicare gene pentru cei care doresc să învețe tehnica de aplicare a extensiilor de gene cât și pentru cei/cele care doresc perfectionarea tehnicii de aplicare și laminare a extensiilor de gene fir cu fir, respectiv a genelor naturale în cazul laminării.
Lashes Design oferă și servicii de aplicare gene de către Expertul “Master Tehnician”, Sîrbu Natalia cuprinzând toate tehnicile de aplicare de ultimă inovație în domeniul aplicării genelor fir cu fir.
LASHES DESIGN pune la dispoziție pentru tehnicienii de gene din întreaga țară prin intermediul online și o gamă foarte variată de produse necesare sau utile aplicării, precum adeziv (lipici gene) OKO LASHES, pensete (Lashes Design), gene colorate, diferite combinații de nuanțe, accesorii, toate fiind disponibile în magazinul online www.lashesdesign.ro
Pentru comenzi online: LASHES DESIGN este la dispoziția dumneavoastră telefonic și pe WhatsApp pe numărul: 0749152152
În timp, a ajuns din elevul de altădată și profesor, fiind și trainer acreditat în domeniu. A predat deja peste 35 de cursuri internaționale, are 8 ani experiență și pe această nișă, are 400 de cursante inițiate, care și ele, la rândul lor, au ajuns câștigătoare la concursuri și traineri în domeniu. „Trainer am devenit din dorința de a împărtăși cunoștințele mele. În urmă cu 7-8 ani erau atât de puține informații despre extensiile fir cu fir pe piața românească, încât simțeam nevoia să le împărtășesc pe cele acumulate de mine. Am cursuri de perfecționare în toate țările Europei, preponderent cu rusoaice… sunt cele mai bune în domeniu (zâmbește, n.r.). Sunt ani în care munceam și 12-14 ore pe zi, sunt ani de sacrificii și compromisuri, dar întotdeauna a fost pentru mine doar dorința de a evolua.
Am avut norocul să pătrund în această industrie cu 8 ani în urmă, când meseria asta nici nu exista. Purtam deja extensii când m-am mutat în Bacău și toată lumea mă întreba ce am la ochi…? Atunci m-am gândit că aș putea să fac și eu asta, chiar dacă nu știam ce implică de fapt acest lucru. Și am reușit!”
Așa a ajuns în vârf. Mereu interesată să-și îmbunătățească tehnica, să vină cu tot ce e nou pe piață, să se autodepășească, lăsând deoparte stereotipul „Sunt bună, e de-ajuns”. De la Natalia am aflat că tehnica extensiilor de gene, fir cu fir, tip 2 D sau 3 D, este una revoluționară, implementată de specialiștii japonezi, la începutul anilor 2000. Se aplică gene cu fir cât mai subțire, care greu pot fi deosebite de genele naturale. Bineînțeles, foarte mult contează și calitatea genelor, atât a celor folosite în această tehnică, dar și a celor naturale pe care lucrează. Iar pentru asta însă îți trebuie multă, foarte multă răbdare și mult exercițiu. „Și pe cursante le sfătuiesc să aibă răbdare și ambiție. Și să exerseze mereu. Este o meserie frumoasă, dar foarte grea la început! Nu cred există un tipar de persoane cărora li s-ar potrivi această meserie, omul are capacitatea de a se adapta. Deci, toți pot reuși prin ambiție și exercițiu. Acesta este sfatul meu! Iar pentru a evolua, să nu se oprească din învățat.”
Recunoaște că simte cea mai mare fericire atunci când, după ce a aplicat genele, fir cu fir, clienta deschide ochii și îi vede acea licărire de mulțumire în ochi. „Asta mă motivează foarte mult, mă face să vin mereu cu tot ce e mai bun și să mă implic total în această meserie!”. Această ambiție și perseverență i-a adus, în timp, și un nume pe piață, unde și-a pus propria amprentă și a inițiat chiar și conceptul… „Natalya Lashes.” Unic în această industrie, acest concept l-a folosit și în competiții de profil, unde a câștigat premii importante. Ajutată fiind și de modelele sale.
„E foarte important și pe ce gene lucrezi! Iar băcăuancele sunt și ele foarte frumoase, cu gene care mă ajută să îmi perfecționez conceptul «Natalya Lashes».”
PREMII
● Câștigătoarea concursului internațional „Lash & Brow” Republica Moldova 2014
● Locul I la categoria expert (clasică)
● Locul I la categoria expert Russian Volume
● „Games for Throne of Beauty (Vienna 2019), Categoria expert, unde a câștigat 3 premii I, respectiv – I loc 2D, I loc 3D și I loc Art Lashes & Volume, dar și două premii la „Best Work Vienna 2019”.
De asemenea, a fost membru al juriului la campionatul online „Austria Royal DV Elite”, membru în juriul Bratislava 2019, speaker Bratislava 2019, speaker și membru juriu în Dubai 2020 „Beauty of the east” 2020, dar și Best judge Lashes section Dubai 2020, membru în juriu Lash Competition România 2021 și membru în juriu Dubai 2021 (online). Bineînțeles, diferite competiții organizate în acest domeniu, unde a obținut alte premii pentru „cel mai bun jurat”.
„În meseria aceasta, munca bate talentul. Fără muncă nu faci nimic. Absolut nimic. Iar singurul mod prin care poți să faci un lucru foarte bun este să iubești ceea ce faci.”
1 de 5
Motto-ul ei în viață este Simplicity is the ultimate sophistication (Simplitatea este sofisticarea extremă!), citat din marele artist Leonardo Da Vinci. „Sunt adepta diferitelor artificii ce mențin sau îmbunătățesc aspectul fizic, dar consider însă că ce e prea mult strică și că peste tot trebuie să existe un echilibru și o naturalețe a tuturor artificiilor, inclusiv și în extensiile fir cu fir! Frumusețea pornește din interior, restul sunt mici bucurii pe care noi, femeile, ni le facem pentru a ne crea o stare de bine.” De ce s-a regăsit în aceste cuvinte? Nu o spune ea, dar o spunem noi: pentru că ceea ce Natalia face se ridică la nivel de artă! Cu o simplitate… sofisticată!
Dintotdeauna s-au aflat lângă noi. Apropiate sau, după caz, ceva mai distante, dar au fost. Și au rămas. Acolo. Lângă. Noi. Mame și bunici, surori și fiice, mătuși și nepoate, prietene ori logodnice, simple colege de muncă sau adevărate tovarășe de viață, soacre -ei bine, da, și soacre – mereu ne-au fost alături când am avut nevoie. Ca să fim puțin răi, uneori chiar și când n-am avut nevoie. Numai că, de regulă, am avut. Ne-au fost alături și când am căzut, și când ne-am ridicat, și când nu am vrut să mergem mai departe, și când, dimpotrivă, am mers prea departe. Gata să ne șteargă genunchii însângerați și lacrimile de pe obraji. Să ne oblojească rănile sufletului. Să ne pună mâna pe frunte și să ne întindă umărul în care să găsim sprijin. Să ne spună un cuvânt moale precum un pansament.
Ori – din nou răi, hehehe, răi, răi, răi! – să bage și mai adânc cuțitul în rană: „Doar ți-am zis să nu…”. Așa e, ne-au zis. Mereu ne zic câte ceva. Iar noi nu ascultăm întotdeauna. Ba, mai și ridicăm vocea. Uneori – urât, abject – și palma. Ne ridicăm de la masă, trântind, ofensați, vorbe și gesturi, farfurii și uși, de parcă ele sunt de vină, nu noi. Și, ca să o spunem până la capăt, n-am știut și nici nu vrem să știm cum să le întoarcem favorul. Da, da! Nu, nu, refuzăm să le fim alături de câte ori au, la rândul lor, nevoie de noi. Fie și pentru lucruri mărunte, mărunte pentru noi, dar atât de importante pentru ele. Nimicuri (nimicuri !?) ca probatul unei rochii. Până la urmă, ce este să pierzi o oră, două, trei, în pragul unei cabine de probă doar pentru a spune „parcă nu cade așa bine la spate”?
Băieți buni, promitem și ne juruim pentru ca în final – băieți răi – să nu ne ținem de cuvânt. Că, deh, așa suntem noi: mai o berică, mai un meci, mai o șuetă, mai o… mai o. Înțelegeți bine. Au înțeles și ele, cum Doamne să nu înțeleagă? Și de cele mai multe ori ne-au iertat. Iar noi, ușurați, fuga să păcătuim din nou! Mai o berică, mai…o… Dar gata! Astăzi este ziua aceea din an în care ne putem spăla toate păcatele. Ziua în care ne comportăm frumos, lăsând la o parte orice altceva. Cumpărăm flori, poate și un cadou – cu ieșitul în oraș scăpăm mai ieftin, așa ca, de pandemie – și, cu un zâmbet larg, spunem: „La mulți ani de Ziua Femeii”. Păi, de asta și există 8 martie: ca să putem face liniștiți prostii acasă, pe stradă și la birou în restul celor 364 de zile ale anului.
Având mai multe cazuri de Covid-19 în lot, Rapid a declarat forfait, astfel încât în Sala Sporturilor s-a derulat doar meciul Știința- CSM Târgoviște 0-3 (-12, -23, -16).
Cel de-al treilea turneu al returului Diviziei A1 la volei feminin, programat în perioada 6-8 martie, în Bacău, s-a limitat la un singur joc. Cel de deschidere, dintre Știința Bacău și lidera CSM Târgoviște. Cu mai multe cazuri de Covid-19 depistate în lotul de jucătoare, cea de-a treia participantă, Rapid București a declarat forfait, pierzând jocurle cu Știința și CSM Târgoviște la masa verde, cu 3-0. În ceea ce privește confruntarea de sâmbătă, dintre gazdele de la Știința Bacău și CSM Târgoviște, deși au pierdut în trei seturi, studentele au făcut o figură frumoasă. În special în parțialul secund, unul pierdut la limită, dar unul în care au revenit de la 7-10 la 13-12 și în care au condus cu 17-14 și 18-16. La acest din urmă scor, lidera, care a avut în cubaneza Heidy Casanova MVP-ul partidei, a punctat de cinci ori la rând, întorcând soarta setului, pe care și l-au adjudecat în final cu 25-23 pe un atac al lui Meyer.
Chiar și în condițiile în care Cikiriz a prins o zi modestă, fiind însă foarte bine suplinită de Dițu, Știința a ținut piept adversarei și în prima parte a actului al treilea, după care clasa lui Casanova a permis echipei antrenate de italianul Giovanni Caprara să se desprindă ân câștigătoare. „Cu excepția primului set, consider că echipa s-a mișcat bine în fața unei adversare foarte bune. Poate că dacă am fi câștigat setul al doilea, am fi pus mai multă presiune pe CSM Târgoviște și partida ar fi luat un alt curs”, a declarat antrenorul Științei, Florin Grapă, care a utilizat garnitura Guncheva (Ciocian), Koleva, Kasprzak (Airoaie), Veljkovic, Fealeș, Cikiriz (Dițu), Ciucu-libero.
„Mamă, cântec și durere/ Răsăritul vieții mele,/ Cu chipul și glasul blând,/ Ești și cer, ești și pământ/ Și esti primul meu cuvânt/ Ce-l port în suflet și-n gând…”
În îndelungata sa carieră artistică și pedagogică, pe lângă cântecele culese din folclor, artista Maria Șalaru a îmbogățit „lada de zestre” a neamului românesc cu compozițiile sale muzicale. Din dragoste și respect pentru femeia-mamă, Maria Șalaru a dedicat acesteia multe din creațiile sale, dintre care amintim „Drag mi-i chipul mamei mele” – cântec care i-a adus consacrarea și a „sădit-o” definitiv în sufletul iubitorilor de muzică populară, „Mama înger”, „Doar o mamă poate spune” și multe altele. „Sunt cântece care alină dorul și aduc omagiu celor care dau viață și oferă dragoste necondiționată acelor ființe care sunt în stare de nebănuite sacrificii pentru pruncii lor”, a precizat Maria Șalaru.
În calitate de profesor la Școala Populară de Arte și Meserii din Bacău, Maria Șalaru a găsit locul perfect unde cântecele sale să fie duse mai departe.
„Elevii mei vor duce mai departe și vor transmite prin viu grai cântecele care le-au legănat copilăria… Sunt mama propriilor mei copii, sunt bunică, dar sunt și «mama» de cântec a «boboceilor», «floricelelor» din Bacău, a «mugurilor de stejari» din Deleni și a «spicelor de grâu» din Orbeni. Iubesc foarte mult copiii, ei fiind cei care ne prelungesc viața și ne dau un rost în existența noastră pământeană. Mamele sunt îngeri pământeni, mamele se dăruiesc fără ezitare până la sacrificiul suprem, fiind capabile să-și dea viața pentru puiul lor. Ele te vor iubi întotdeauna, îți vor ierta orice, îți vor dărui totul, necondiționat”, a mai spus Maria Șalaru care a transmis urarea „La mulți ani, femei dragi!”
Astăzi, de la ora 14.00, Maria Șalaru și Școala Populară de Arte și Meserii din Bacău vor susține la Ateneu un spectacol artistic dedicat tuturor femeilor.
Fermierii băcăuani vor putea fi sprijiniți de stat prin noua schemă de granturi, destinată de data asta și sectorului agricol, Agro IMM Invest. Practic, programul inițial, cunoscut sub denumirea de IMM Invest, va fi modificat astfel încât și fermierii să poată beneficia de un grant, în cazul lor de maximum 10% din valoarea creditului acordat.
Acest grant va fi suplimentar sprijinului financiar acordat în cadrul programului IMM Invest (care acoperea integral comisioanele de risc, de administrare și dobânzile la creditul garantat pentru 8 luni). Practic, prin subprogramul Agro IMM Invest, va fi acordat un sprijin nerambursabil de maxim 10% din valoarea creditului garantat. Condiția este ca beneficiarul să se încadreze în plafonul de 120.000 euro, în cazul firmelor din sectorul pescuitului și acvaculturii, 100.000 euro pentru societățile din producția primară de produse agricole, ori 800.000 euro pentru fiecare întreprindere din sectorul alimentar.
Cine sunt beneficiarii granturilor
Agro IMM Invest se adresează întreprinderilor mici și mijlocii şi întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie, fiind elgibile firmele de tip SRL, SA, SNC, SCC, SCA, societăţile cooperative, PFA-urile, II-urile, IF-urile, cooperativele agricole, ONG-urile și profesiile liberale. Activitățile și cheltuielile eligibile sunt creditele pentru capital de lucru: salarii, cheltuieli cu furnizorii, utilități, taxe la bugetul de stat, materii prime, consumabile, alte materiale, alte cheltuieli de exploatare, precum și creditele pentru investiții: realizarea unor investiții pentru dezvoltarea afacerii.
Termene
Grantul va fi acordat pe durata unui an. În plus, va fi o perioadă de grație extinsă de maximum 24 de luni pentru creditele de investiții ale beneficiarilor eligibili din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii și sectorului alimentar ce aplică în cadrul Agro IMM Invest. Pentru celelalte credite de investiții, durata de grație maximă va fi de 18 luni. Creditele garantate în cadrul Agro IMM Invest vor avea o perioadă de grație de 24 de luni pentru rambursarea principalului, iar rambursarea creditelor se va efectua în cel puțin 2 rate pe an. Programul IMM Invest a fost prelungit până la 30 iunie 2021, fiind majorat şi bugetul – de la 4,5 miliarde de lei la 7,18 miliarde de lei. Se estimează că peste 58.000 de firme vor putea beneficia de această schemă de ajutor de stat.
Petronela Simiuc (CSM Bacău) și antrenoarea ei Carmina Vorovenci
Deși n-a prins finala la 1500 m, Petro Simiuc a realizat un Personal Best, în timp ce Gabi Bitan a sărit doar 7.72, dar a terminat în Top 8.
Obiective realizate parțial pentru atleții băcăuani ce au reprezentat România la cea de-a 36-a ediție a Campionatelor Europene Indoor pentru Seniori de la Torun, din Polonia. La primul său concurs în sală în ultimii 5 ani, Petronela Simiuc (CSM Bacău) a stabilit un nou record personal în proba de 1500 m. Petro a trecut linia de sosire cu timpul de 4:14.94, spre satisfacția antrenoarei sale, Carmina Vorovenci: „Este un rezultat foarte bun, care ne dă speranțe pentru mai departe.” Acest Personal Best înregistrat vineri nu i-a permis însă atletei de 26 de ani să acceadă în finala probei, ea clasându-se a cincea în cea de-a treia serie de calificare. Asta în condițiile în care în finală s-au calificat primele două sportive din fiecare serie și următoarele cele mai bune trei performanțe.
„Într-adevăr, ne-am fi dorit mult o finală pentru Petro, însă nici măcar necalificarea nu poate umbri satisfacția acestui timp foarte bun”, a concluzionat antrenoarea CSM Bacău, Carmina Vorovenci.
Gabriel Bitan
Spre deosebire de Petronela Simiuc, săritorul în lungime de la CSM Onești, Gabriel Bitan a ajuns în finala probei la care a participat. Numai că, în cazul său, rezultatul a fost unul sub așteptări. Calificat în finală de pe poziția a șaptea, cu un 7.78, în bătălia pentru medalii elevul lui Cornel Grigore nu a reușit să se apropie de acel fabulos 8.14 cu care a cucerit recent titlul național. În finală, Gabi Bitan a ratat primele patru încercări, pentru ca următoarele două sărituri, ambele validate, să înregistreze doar 7.64 m, respectiv 7,72 m. Cu acest ultim rezultat, Bitan a încheiat Europenele de la Torun pe poziția a opta.
„Problema a fost faptul că vârful meu de formă a trebuit făcut mai devreme, pentru a realiza în primă fază baremul. Majoritatea cocurenților din finală îl aveau asigurat din sezoanele anterioare. Practic, am venit la acest concurs în scădere de formă, dar chiar și așa se putea un rezultat mai bun”, a declarat Gabriel Bitan pentru site-ul Federației Române de Atletism.
Pentru cei doi sportivi urmează provocările sezonului în aer liber, ambii având ca obiectiv calificarea la Olimpiada de la Tokyo.
Am scris mai multe analize pe baza unor date statistice referitoare la două probleme extrem de importante: faptul că creșterea/descreșterea numărului de infectați de la noi din județ se bazează, aparent, pe creșterea/descreșterea numărului de teste zilnice realizate și la faptul că, se pare, măsurile anti-Covid au provocat mai multe decese decât virusul.
Am analizat datele de la DSP, de la Grupul de Comunicare Strategică și de la Direcția Județeană de Statistică: aparent, aceste date arată că, atunci când se fac mai multe teste, crește numărul de infectați și viceversa. Iar creșterea/descreșterea numărului de pacienți are efecte directe în societate și economie, pentru că pe baza acestor cifre se închid școli sau se permite funcționarea HORECA. Tot aceste date arată că anul trecut au murit mai mulți oameni decât în fiecare din cei cinci ani anteriori, dar diferența nu este acoperită decât în proporție de o treime de decesele cauzate de COVID. Am concluzionat, în lipsa altor cauze plauzibile, că restul de două treimi din numărul deceselor suplimentare a fost determinat de faptul că bolnavii cronici nu au mai avut acces la consultații și tratamente deoarece spitalele au fost transformate în adevărate fortărețe în fața COVID.
Am așteptat, de fiecare dată, ca o autoritate, oricare ar fi ea, să conteste aceste concluzii. Să primesc un drept la replică în care să se spună că nu am dreptate, că mint, că inventez, că mai știu eu ce fac și scot fake-news. Nu am primit nici măcar un telefon în care să mi se spună că nu este cum am presupus. Nici un drept la replică. Nimic! Autoritățile s-au făcut că nu văd, că nu știu, că n-au luat la cunoștință de aceste corelații statistice. Mai ales că, în mod ciudat, acel raport de două treimi de morți inexplicabili se păstrează la nivel național. În schimb, am primit tot felul de semnale de la pacienți sau aparținători care au vrut să confirme că au fost respinși de medicii din spitale.
O doamnă, aflată acum în străinătate, mi-a povestit la telefon cum a stat cu o persoană cu o problemă cardiacă ore în șir, de la amiază până a două zi, la 4 dimineața, ca să vină doamna doctor să se uite la pacient. Și cazuri de acest fel sunt câtă frunză și iarbă. Și nimeni nu răspunde pentru așa ceva.
În schimb, ni se bagă sub nas scenarii, obligații, se amendează în draci, se amenință cu vaccinarea obligatorie, se interzic drepturi, economia se zbate să supraviețuiască iar oamenii mor pentru că nu mai primesc tratamentele necesare.
Teatrul Municipal „Bacovia” a prezentat, pe 5 și 7 martie, premiera spectacolului „Jurnal.Bacău”, aparținând regizoarei Carmen Lidia Vidu. Este vorba despre un spectacol de teatru documentar, în care actorii au devenit ei înșiși, prin poveștile prezentate, file de istorie a teatrului. Din distribuție fac parte patru actori, din patru generații diferite, dar a căror viață este legată de Teatrul Municipal „Bacovia”.
Viorel Baltag s-a născut în 1948, anul în care a luat ființă și instituția. Deși a avut și opțiunea unei cariere în muzică, Viorel Baltag a ales să devină actor, regretul său cel mai mare fiind că în România nu a putut juca într-un musical.
Florina Găzdaru, una dintre cele mai cunoscute actrițe ale scenei băcăuane, a venit în teatru la 18 ani și jumătate. În teatru a crescut-o pe Miruna, fiica sa, și tot în teatru s-au format legături de familie, pe viață. Florina Găzdaru povestește și cum erau nevoiți actorii să joace în deplasare și cum teatrul se autofinanța prin vânzarea de ouă.
Eliza Noemi Judeu, actrița-manager, explică, prin discursul său, ce își dorește pentru Teatrul Municipal „Bacovia”, din 2016, viața sa fiind împărțită între rolurile de pe scenă și programul de management prin care și-a dorit mereu diversificarea publicurilor și atragerea oamenilor la teatru printr-o paletă largă de evenimente culturale. Aceasta a atras atenția și asupra stării avansate de degradare a clădirii în care instituția își desfășoară activitatea și asupra demersurilor pe care le-a făcut pentru recuperarea ei.
Bianca Babașa reprezintă tânăra generație din teatrul băcăuan. Revenită de la București, după finalizarea studiilor, aceasta face o mărturisire onestă despre faptul că este pe jumătate de etnie romă. Tânăra actriță spune că și-ar dori ca publicul să vină mai des în sala de spectacole și că trupa tânără poate aduce plusvaloare instituției.
1 de 21
Discursurile celor patru actori au fost susținute în fundal de proiecțiile foto din arhiva personală și alte surse documentare, așezate de Cristina Baciu (multimedia).
„«Jurnal.Bacău» este un exercițiu necesar pentru că este vorba despre asumarea unei funcții a unui teatru, într-o comunitate. Cred că dramaturgia contemporană, din care face parte într-un fel și teatrul documentar, vorbește despre o generație a prezentului, și, mai mult decât atât, teatrul documentar vorbește despre o comunitate. Mi se pare că prin acest spectacol se poate pune o cărămidă la structura de rezistență a Teatrului, și că e un pion din elementul de recuperare, deci chiar cred că pentru prima oară un spectacol de teatru devine funcțional într-un proces, într-un moment de recuperare a unei clădiri de patrimoniu”, a spus Carmen Lidia Vidu, despre spectacolul pe care l-a regizat.
La spectacolul din 5 martie au fost invitați să participe și consilierii locali. Următoarea reprezentație „Jurnal.Bacău” va avea loc pe 27 martie, de Ziua Mondială a Teatrului. Cotidianul Deșteptarea, Jurnal FM și Etv au fost parteneri media ai evenimentului. O parte dintre fotografiile din spectacol provin din arhiva Deșteptarea.
Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” Bacău organizează de 8 martie 2021, ora 10, la Casa Memorială „George Bacovia” din str. George Bacovia, nr. 13, ediţia a V-a a proiectului Femeile lumii. Manifestarea este dedicată Zilei Internaţionale a Femeii.
În acest an organizatorii propun publicului un recital de poezie intitulat Femeia – cuvânt. Vor recita poetele: Violeta Savu, Mioara Băluță, Mirela Bălan, Oana Savin, Ecaterina Elena Lupu, Ramona Roman, Tincuța Horonceanu Bernevic, Oana Gheorghe şi Florentina Stanciu. Filmul manifestării va fi transmis online pe paginile oficiale ale instituției noastre.