Comercianții mai au termen până la sfârșitul lunii pentru a-și conecta casele de marcat la serverele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Termenul a început să curgă din 31 martie 2021, ca prim pas în procesul de creștere a nivelului veniturilor colectate la bugetul de stat. Cei care nu se conformează riscă amenzi uriașe. Deja, Antifrauda Fiscală a demarat controale la deținătorii de case de marcat.
Conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, indiferent dacă sunt folosite sau nu, este o obligație care revine tuturor companiilor mici şi mijlocii, întrucât s-a dovedit că acestea au cel mai ridicat risc de nefiscalizare a tranzacțiilor. De altfel, toată vara, comerciații au fost bombardați de Fisc cu informări prin care îi încuraja să solicite firmelor de service conectarea caselor de marcat. A fost creată inclusiv o adresă de e-mail: amef.dgaf@anaf.ro, unde oricine poate să transmită sesizări cu privire la încălcări ale legislației pe domeniul specific aparatelor de marcat electronice fiscale. Astfel, procesul de conectare s-a acelerat puternic în noiembrie, fiind limitat, însă, de capacitatea firmelor de service care conectează casele de marcat, la solicitarea comercianților. „Recomandăm contribuabililor să NU amâne conectarea casei de marcat spre sfârșitul perioadei legale de conectare, deoarece numărul mare de cereri de conectare din acea perioadă poate îngreuna activitatea firmei de service, care nu va putea soluționa la timp toate cererile. În urma conectării casei de marcat la serverul ANAF, contribuabilii vor fi scutiți de a extrage rapoartele lunare din casele de marcat, pe care apoi le depun la ANAF folosind aplicația A4200. Odată ce au fost conectate la serverul ANAF, aparatele de marcat transmit singure online aceste fișiere, fără niciun demers în plus din partea utilizatorului”, au subliniat reprezentanții Patronatului Caselor de Marcat. Firmele mari au avut data de 30 iunie ca termen de conectare a caselor de marcat.
Controale și amenzi uriașe
Potrivit Fiscului, au fost conectate la sistemul de monitorizare peste 400.000 de case de marcat cu jurnal electronic, dintr-un total de peste 630.000. Important de reținut că acest termen nu va mai fi prelungit, firmele fiind obligate să se conformeze, dacă nu vor să fie sancționate de Fisc. De atfel, ANAF a și demarat acțiuni de control pe această tematică la operatorii economici, 13% dintre cei verificați fiind găsiți în neregulă. Verificările vor continua și în perioada următoare, atât în scopul prevenirii şi combaterii evaziunii fiscale, cât şi pentru a asigura un mediu concurenţial corespunzător. Prin urmare, comercianții care, din diferite motive, au omis să conecteze casele de marcat la sistemul de monitorizare al Fiscului, lăsând lucrurile pe ultima suă de metri, trebuie să știe că, dacă vor fi depistați că nu s-au conformat, sunt pasibili de amendă între 8.000 la 10.000 lei.
Cine scapă de conectarea casei de marcat
Potrivit legii, pot refuza să se conformeze firmele care vor să-și închidă un punct de lucru în care au o casă de marcat. Însă, comercianții trebuie apeleze la firmele de service pentru a scoate memoria fiscală din aparat. În plus, firma care își oprește activitatea va fi obligată să arhiveze memoriile fiscale pentru o perioadă de zece ani. Totodată, trebuie transmis formularul F4105 privind situația casei de marcat – în care se bifează opțiunea „alte situații”, iar în câmpul de explicații suplimentare se trece „scoaterea memoriei fiscale”, atașând documentele justificative (proces-verbal de predare-primire memorie, orice alte documente probatorii). O altă situație în care aparatele, tehnic, nu se conectează la sistemul ANAF este cea în care casele de marcat funcționează offline, întrucât lipsește internetul în zonă. Pentru aceste situații, legea prevede că firmele trebuie să anunțe Fiscul, prin transmiterea online a unei declarații pe propria răspundere, prin care se precizează că vor funcționa mai departe offline. Declarația pe propria răspundere (formularul F4110) poate fi descărcată de pe site-ul Fiscului. În mod evident, comercianții vor trebui să trimită mai departe raportări lunare către Fisc (până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare) cu datele fiscale înregistrate de aparate.
Aplicație informatică, din martie 2022
Până la primăvară, autoritățile pregătesc o aplicație – Big Data – care le va permite inspectorilor Antifraudă Fiscală să folosească datele transmise, online, la ANAF, de către casele de marcat cu jurnal electronic. Se așteaptă ca aplicația să ajute la direcționarea mai eficientă a controalelor la firmele care fac evaziune, determinând o îmbunătățire a activităților de prevenire și detectare a fraudei, care în prezent se fac aleatoriu, depinzând în mare parte de șansă. În lipsa acestei aplicații, Antifrauda Fiscală colaborează, pe această direcție, cu Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF), centrul IT al Finanțelor și ANAF.





































