miercuri, 17 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1299

De Purim, rabinul Iașilor și Moldovei a fost în Bacău

    Rabinul Iașilor și Moldovei, Yehoshua Aronovich, a fost oaspetele Comunității Evreilor din Bacău, la Sinagoga „A. A. Rosen”. Rabinul a venit la sărbătoarea de Purim împreună cu președinta Centrului Comunitar Evreiesc din Iași, Ina Vladkovski, și cu secretarul Centrului, Albert Lozneanu. Oaspeții s-au întâlnit cu primarul Bacăului, Lucian Stanciu Viziteu, cu reprezentanții minorităților etnice din județ – minoritățile germană, italiană, romă și armeană, și cu președintele Filialei Bacău Cultul Eroilor, Dănuț Voicu, prezenți, de asemenea, la sărbătoarea Purimului și care au transmis saluturi Comunității Evreilor.

    Sărbătoarea a fost deschisă de președintele Comunității Evreiești din Bacău, Hainrich Brif, care a explicat ce este sărbătoarea Purim, celebrată în fiecare an, în funcție de calendarul ebraic, în 14-a zi a lunii ebraice Adar (a șasea lună a anului ecleziastic și a douăsprezecea lună a anului civil în calendarul ebraic), „a doua zi după victoria evreilor asupra dușmanilor”, și de ce se lecturează cu această ocazie una dintre cărțile bibliei ebraice, Meghilat Ester (Cartea Esterei).

    Povestea sărbătorii Purim a fost dezvoltată, însă, într-o savuroasă exprimare în limba română, chiar de rabinul Yehoshua Aronovich, în pilde interesante și profunde despre viață și sensurile existenței oamenilor. „Sărbătoarea de Purim – a spus rabinul – are loc într-o singură zi, o zi simplă, dar o sărbătoare specială, în care cândva s-a întâmplat pentru evrei un adevărat miracol, care i-a salvat din imperiul Persan. În fiecare an, însă, de Purim se poate înfăptui câte un miracol pentru fiecare om credincios, dacă se citește Meghilat Ester, pentru că oricine poate avea probleme de rezolvat”.

    Rabinul Yehoshua Aronovich le-a urat, la final, tuturor „Purim sameah!” (Purim fericit!).

    Ester, o evreică, a ajuns, cu peste 2.300 de ani în urmă, soția împăratului Achashverosh al Persiei și a salvat de la nimicire evreii din acest imperiu, nimicire plănuită de Haman Nelegiuitul, marele vizir al împăratului.

    Sărbătoarea Purim este una veselă și este caracterizată prin recitări publice a Cărții Esterei (keriat ha-megillá), zi în care se oferă reciproc alimente și băuturi (mishloach manot), pomană pentru săraci (mattanot la-evyonim) și o masă de celebrare (se’udat Purim). Alte obiceiuri includ băutul vinului, purtarea de măști și costume, și sărbătoriri publice.

    Astfel, și în Bacău ziua de Purim a fost una veselă, în care a cântat frumoase melodii evreiești Corul de tineret „Shalom” al Comunității Evreiești, dirijat de Mariana Herman. Participanții s-au prins și într-un dans specific și au gustat, apoi, bucate tradiționale.

    Anul 2022 în care s-a sărbătorit Purim este în calendarul evreiesc anul 5782.

    Polițiștii din Podu Turcului, prezenți la cafeneaua meseriilor

      La data de 18 martie a.c., polițiștii din cadrul Secției 4 Poliție Rurală Podu Turcului au dat curs invitației de a participa, la activitatea de prezentare a meseriilor organizată în cadrul Liceului Tehnologic Alexandru Vlahuță din localitate.

      Polițiștii au răspuns întrebărilor și curiozităților elevilor legate de meseria de polițist și i-au asigurat cu privire la disponibilitatea și implicarea activă în asigurarea unui climat de ordine și siguramță publică în rândul comunității.

      Depistat la volan sub influența alcoolului

        La data de 18 martie a.c., în jurul orei 07.00, polițiștii rutieri din Oneşti au depistat în trafic, un bărbat de 43 de ani, din comuna Bogdăneşti care conducea un autoturism, pe Calea Braşovului, din localitate, având o îmbibaţie alcoolică de 0,75 mg/l alcool pur în aerul expirat.

        Conducătorul auto a fost transportat la spital în vederea prelevării de mostre biologice de sânge pentru stabilirea alcoolemiei.

        Polițiștii au întocmit dosar penal pentru săvârşirea infracţiunii de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului.

        Poliţiştii au acţionat pe raza municipiului Bacău pentru creșterea gradului de disciplină rutieră

          Polițiștii din cadrul Poliției municipiului Bacău au acţionat pe raza localității pentru prevenirea şi combaterea accidentelor de circulaţie şi implicit, creșterea gradului de disciplină rutieră.

          La data de 18 martie a.c., poliţiştii rutieri şi cei de ordine publică au acţionat pe drumurile publice din judeţ pentru siguranţa traficului rutier.

          Activitățile au avut ca scop combaterea principalelor cauze generatoare de evenimente rutiere și cu precădere, abaterile săvârșite de pietoni și bicicliști.

          Astfel, în cadrul activităţilor desfăşurate, polițiștii au aplicat 155 de sancțiuni contravenționale, în valoare de 39.000 de lei. De asemenea, polițiștii au legitimat 387 de persoane și au controlat în trafic peste 300 de autovehicule. Totodată, au fost efectuate peste 180 de testări cu aparatul etilotest.

          3 permise de conducere au fost reținute pentru conducerea unui autovehicul sub influența alcoolului și retrase 15 certificate de înmatriculare.

          Astfel de activităţi pentru depistarea, identificarea și tragerea la răspundere a persoanelor care încalcă prevederile legale, în vederea creşterii siguranţei rutiere pe drumurile publice vor continua.

          Poliţiştii recomandă conducătorilor auto:

          • Adaptaţi permanent viteza de deplasare la particularităţile de drum si de trafic!
          • Nu vă angajaţi în efectuarea de depăşiri neregulamentare!
          • Respectaţi normele rutiere privind prioritatea de trecere, indiferent că este vorba despre pietoni sau alte vehicule!
          • Folosiţi centura de siguranţă – vă poate salva viaţa în caz de accident;
          • Nu conduceţi sub influenţa băuturilor alcoolice;
          • Nu conduceţi dacă vă simţiţi obosiţi!Planificaţi-vă în aşa fel călătoriile, încât să nu parcurgeţi într-o zi mai mult de 300 de kilometri.
          • Acordaţi un plus de atenţie conducerii prin intersecţiile nedirijate, la depăşirea mijloacele de transport în comun sau a altor autovehicule, vitezei cu care rulaţi, pentru a putea în orice moment manevra şi opri în deplină siguranţă autoturismul, dacă situaţia o impune!
          • Numai respectând regulile de circulaţie, putem avea un trafic rutier în siguranţă!

          Șapte incendii de vegetație uscată în ultimele 24 de ore

          Luna martie a adus o creștere semnificativă a numărului de incedii produse la vegetația uscată. Doar în ultimele 24 de ore, pompierii băcăuani au intervenit în 7 astfel de situații în care au fost afectate aproximativ 160 de hectare.

          În prima jumătate a lunii martie, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al județului Bacau a intervenit pentru lichidarea a 55 incendii de vegetație uscată. De menționat este faptul că, numărul acestor misiuni este în dinamică.

          La nivel național, până în prezent au fost înregistrate peste 1400 de intervenții la arderi necontrolate (miriști, vegetație uscată, gunoi), care au afectat o suprafață de aproximativ 5.000 hectare de teren.

          Atragem atenția asupra faptului că, arderile de vegetație sunt interzise, iar nerespectarea prevederilor atrage după sine aplicarea de sancțiuni contravenționale, cu amenzi de pâna la 50.000 de lei.

          Pentru a evita producerea unor tragedii, ISUJ Bacău face apel la cetățeni să respecte măsurile specifice de prevenire a incendiilor. Astfel, vă aducem în atenție faptul că, utilizarea focului deschis în locuri cu pericol de incendiu și pe timp de vânt, este interzisă. De asemnea, arderea resturilor vegetale, gunoaielor, deșeurilor și a altor materiale combustibile se face în locuri special amenajate, ori pe terenuri pregătite cu luarea măsurilor ce se impun pentru împiedicarea propagării focului la vecinătăți, asigurându-se supravegherea permanentă a arderii, precum și stingerea jarului după terminarea activității.

          Dezbatere publică privind aprobarea Programului de transport public de persoane prin servicii regulate în traficul județean

            Pentru a prelua toate solicitările de la primarii, operatorii și cetățenii din județ, a fost convocată, în format fizic, o dezbatere publică privind aprobarea Programului de transport public de persoane prin servicii regulate în traficul județean.

            „Am considerat extrem de important ca fiecare parte implicată să își spună punctul de vedere cu privire la propunerea Programului de transport județean 2023-2032. Avem obligativitatea ca până la finalul acestui an, să finalizăm procedura de delegare a gestiunii serviciului public de transport de persoane”, a declarat președintele Consiliului Județean, Valentin Ivancea.

            Dezbaterea a avut în prim-plan traseele realizate, împărțite pe zone și grupe, astfel încât să acopere întregul județ, să asigure condiții de calitate și să fie în acord cu necesitățile cetățenilor.

            „Pentru a finaliza etapa dezbaterii publice, am convenit cu cei prezenți să transmită până marți, 22.03.2022, toate modificările pe care le consideră necesare. Atât cele 20 de propuneri deja transmise, cât și cele rezultate în urma discuțiilor de astăzi, vor fi preluate, analizate și operate, în măsura în care se încadrează în limita legală.

            Organizarea, reglementarea, coordonarea și controlul serviciilor publice de transport desfășurate pe raza administrativ-teritorială a județului reprezintă o prioritate pentru CJ Bacău. Din acest motiv, am subliniat astăzi flexibilitatea și adaptabilitatea în privința elaborării unui Programul de transport care să se plieze pe cerințele comunității”, a mai declarat Valentin Ivancea.

            Benzinării amendate pentru încălcarea legislației muncii

            Bilanțul campaniei naționale de verificare a benzinăriilor, desfășurată și în județul nostru de către Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Bacău în perioada 10-16 martie 2022, nu arată prea bine, peste o treime dintre angajatorii supuși controlului fiind amendați.

            După cum am menționat într-un articol anterior, obiectivul campaniei declanșată de Inspecția Muncii l-a constituit verificarea modului în care sunt respectate cerințele minime pentru îmbunătățirea securității și protecției sănătății lucrătorilor și legislația privind relațiile de muncă, în stațiile de distribuire a carburanților auto (benzinării). Au fost vizate toate tipurile de întreprinderi (mici, mijlocii și mari, cu capital de stat, privat sau mixt) care desfășoară activități de distribuție a carburanților pentru autovehicule, cod CAEN 4730. Din județul Bacău au fost luate în vizor 26 societăți comerciale care dețin stații de distribuție a carburanților.

            Dintre acești angajatori, 9 au fost amendați pentru încălcarea legislației muncii și, în plus, atât ei cât și alții au primit avertismente. Numărul acestora se ridică la 64. Cum era de așteptat, din cadrul legislației menționate, inspectorii ITM și-au concentrat atenția, în primul rând, pe modul în care se respectă normele de sănătate și securitate în muncă (SSM) în benzinăriile verificate. În urma controlului, au găsit 70 de neconformități cu normele amintite mai sus. Principalele nereguli sancționate se referă la instruirea necorespunzătoare ori incompletă a angajaților, cu normele SSM, și la neasigurarea echipamentului de lucru, care să nu fie periculos pentru salariați (de exemplu, s-au găsit rasteluri metalice pentru butelii, fără împământare), și a celui de protecție.

            În consecință, inspectorii SSM au aplicat 7 amenzi în valoare totală de 57.000 lei și 58 avertismente. Dar au fost depistate abateri și de la actele normative privind relațiile de muncă. Astfel, unii angajatori nu le acordau sporul de noapte cuvenit salariaților care lucrează între orele 22.00 și 6.00, iar alții nu țineau, la punctul de lucru, evidența orelor efectuate de către angajați, cu precizarea momentului sosirii și plecării din unitate, sau nu respectau reglementările referitoare la repausul săptămânal. Față de aceste deficiențe, inspectorii ITM au decis aplicarea a 2 amenzi în valoare de 3.000 lei și a 6 avertismente.
            aru

            Incendiu la Mărgineni

              O casa a luat foc, în această după-amiază, în localitatea Mărgineni din judetul Bacău.

              La fața locului au ajuns trei autospeciale și 13 pompieri de la ISU Bacău, orecum șu o ambulanță SAJ.

              A fost anunțat SVSU și DelGaz GRID.

              Incendiul a afectat casa și anexele pe o suprafață de 200 de metri pătrați.

              Jandarmii băcăuani prezenți la „Cafeneaua meseriilor”

                În această dimineață, jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău au fost prezenti la „Cafeneaua meseriilor „, activitate desfășurată în cantina Liceului Tehnologic „Alexandru Vlahuță” din localitatea Podu Turcului.

                                          Jandarmii le-au adus la cunoștința elevilor din anii terminali oferta educatională în instituţiile militare de învăţământ postliceal ale Jandarmeriei Române, precum și aspecte din misiunile și competențele legale ale jandarmilor.

                                          De asemenea, au fost prezentate cazuri de elevi care au comis fapte ce contravin legii, în scopul evitării acestora, precum și conștientizarea faptului că, de foarte multe ori, cunoașterea lor poate evita apariția sau efectul nedorit pe care îl au.

                                           Astăzi este ultima zi de înscriere pentru cele 700 de locuri scoase la concursul de admitere pentru școlile militare de subofițeri jandarmi, iar peste 66 de tineri au depus deja cererea de înscriere .

                                          Cererea de inscriere mai poate fi trimisă doar astazi pe adresa de e-mail resurse.umane@jandarmeriabacau.ro , iar pentru mai multe detalii ne puteți contacta la numarul de telefon 0234.543.131- interior 24537.

                Poliția în acțiune

                  Arme deținute ilegal, depistate de polițiști 

                  La data de 16 martie a.c., polițiștii Serviciului Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase au depistat, în flagrant delict, un bărbat, de 35 de ani, din comuna Livezi, care avea asupra sa o armă neletală supusă autorizării şi o arbaletă, armă neletală supusă notificării, deţinute în mod ilegal, pe care intenţiona să le comercializeze.

                    În cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de nerespectarea regimului armelor şi al muniţiilor.

                    Pentru deţinerea şi procurarea arbaletei, fără a notifica în prealabil organele de poliţie, s-a luat măsura sancţionării contravenţionale conform prevederilor Legii 295/2004, precum şi măsura confiscării arbaletei. De asemenea, arma şi muniţia au fost ridicate în vederea continuării cercetărilor.

                  Eveniment rutier la Comănești 

                  La data de 16 martie a.c., în jurul orei 09:00, polițiștii au depistat pe strada Dumbravei din localitate, un bărbat, de 41 de ani, care, în timp ce conducea un autoturism pe raza localității, ar fi pierdut controlul asupra direcţiei de deplasare, a părăsit partea carosabilă şi a intrat în coliziune cu un stâlp metalic.

                    În urma evenimentului rutier au rezultat doar pagube materiale.

                    Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat o concentraţie de 1,14 mg/l alcool pur în aerul expirat, ulterior fiind condus la spital, unde i s-au prelevat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

                    Tânărul este cercetat în cadrul unui dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

                  Posesori de mandate de executare a pedepsei închisorii, depistați de polițiști

                  La data de 16 martie a.c., polițiștii de investigaţii criminale din Comănești au identificat și depistat un tânăr de 26 de ani, din localitate, împotriva căruia Judecătoria Moineşti a emis mandat de executare a pedepsei închisorii, acesta fiind condamnat la 1 an şi 6 luni închisoare cu executare pentru săvârşirea infracţiunii de tentativă de furt calificat.

                    Cel în cauză a fost escortat şi introdus în Penitenciarul Bacău. 

                    La data de 17 martie a.c, o patrulă de siguranţă publică din cadrul Secţiei 1 Poliţie Bacău, au depistat pe strada Alecu Russo din localitate, un bărbat de 34 de ani, posesor al unui mandat de executare a pedepsei cu închisoarea emis de Judecătoria Bacău.

                    Bărbatul este condamnat la pedeapsa de 4 ani, 10 luni şi 20 de zile de închisoare pentru săvârşirea infracţiunilor de tentativă la înşelăciune, fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată şi uz de fals.

                    Polițiștii l-au condus şi încarcerat în Penitenciarul Bacău.

                  Depistați la volan sub influența alcoolului

                    La data de 16 martie a.c, în jurul orei 22.00, un echipaj de poliţie din cadrul Secției 2 Poliție Rurală Moinești au depistat în flagrant delict, un tânăr, de 23 de ani, din comuna Zemeș, în timp ce conducea un autoturism pe raza localității, având o îmbibaţie alcoolică de 0,81 mg/l alcool pur în aerul expirat.

                      Cel în cauză a fost condus la spital, unde i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

                      Polițiștii au întocmit dosar penal în care se efectuează cercetari sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui autovehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe. 

                    La data de 17 martie a.c., în jurul orei 02.00, polițiștii din cadrul Secției 1 Poliție Bacău au depistat în trafic, un bărbat de 42 de ani, din comuna Bîrsănești, judeţul Bacău, care conducea un autoturism pe strada Mărăşeşti din Oneşti, având o îmbibaţie alcoolică de 1,01 mg/l alcool pur în aerul expirat.

                     Conducătorul auto a fost condus la spital în vederea prelevării de mostre biologice de sânge pentru stabilirea alcoolemiei.

                      Bărbatul este cerectat penal pentru săvârşirea infracţiunii de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului şi i s-a reţinut permisul de conducere.

                    Ultima modă: furtul de catalizatoare

                    Polițiștii din Moinești au efectuat cercetări în cadrul unui dosar penal privind furtul a două catalizatoare comise de către persoane necunoscute, în perioada 28.12.2021-03.01.2022 în dauna unui tânăr, de 19 ani şi a unui bărbat de 42 de ani, ambii din comuna Palanca.

                      La data de 15 martie a.c. au fost puse în executare trei mandate de percheziţie domiciliară, emise de Judecătoria Moineşti, una pe raza comunei Urecheşti, la locuința a doi tineri, de 26 și de 28 de ani și două în municipiul Adjud, la imobilele a doi tineri, de 20 și 29 de ani.

                      Cu ocazia perchezițiilor efectuate, au fost identificate bunuri care au fost folosite la comiterea faptei.

                      Polițiștii au probat activitatea infracţională a trei tineri, cu vârste cuprinse între 26 și 29 de ani, bănuiți de săvârşirea infracţiunii de furt calificat. Totodată, a fost dispusă măsura reţinerii faţă de tânărul de 26 de ani, fiind introdus în Arestul I.P.J Bacău.
                    Activităţile informativ-operative au fost efectuate cu sprijinul de specialitate al Brigăzii Operațiuni Speciale Bacău.

                    Bănuit de furt calificat, reținut de polițiști

                      Polițiștii din cadrul Secției 2 Poliție Bacău au documentat activitatea infracțională a unui bărbat, din localitate, bănuit de comiterea unor infracțiuni de furt calificat. Acesta a fost reținut pentru 24 de ore.

                        La data de 16 martie a.c., polițiștii din cadrul Secției 2 Poliție Bacău au depistat și identificat un bărbat, de 47 de ani, din localitate, bănuit de comietrea mai multor infracțiuni de furt calificat.

                        Ca urmare a cercetărilor efectuate, polițiștii au stabilit că, cel în cauză, în perioada, octombrie 2021- ianuarie 2022, ar fi sustras din incinta mai multor societăți comerciale de pe raza municipiului Bacău, produse alimentare și nealimentare, cauzând un prejudiciu total în valoare de aproximativ 2.000 de lei.

                        În urma probatoriului administrat în cauză, faţă de bănuit a fost dispusă măsura reţinerii pe bază de ordonanţă, ulterior fiind încarcerat în Arestul I.P.J Bacău.

                      „Peisajul între figurativ şi abstract”, regal de pictură la Galeriile KARO

                      Parafrazând: esențele tari se țin în…spații mici, la micuța și cocheta galerie privată de artă KARO din Bacău, patron, artist plastic și critic de artă Constantin Țînteanu, care a devenit, în câțiva ani, un adevărat centru cultural, a fost vernisată o nouă expoziție de pictură, care își propune să prezinte publicului evoluția peisajului în arta plastică în ultimii 40 -50 de ani. Sunt pe simeze, creații, din diferite perioade, a peste 30 de artiști din Bacău și din țară, nume de rezonanță, care au marcat și influențat arta peisagistică din România.

                      În ultimii ani ai regimului comunist, au remarcat artiștii prezenți, simpla redare a naturii prin intermediul diferitelor mijloace plastice, fără a o parazita cu martori ai măreţelor realizări socialiste era un act de nesupunere. Umila floare de măr zugrăvită de grupul PROLOG, devenea un simbol al rezistenţei faţă de un sistem opresiv şi aberant. Berzunţi, Tescani, Măgura, Dărmăneşti sunt locuri în care pictorii se adună pentru a lucra, acestea devin imediat adevărate ateliere în aer liber. Ilie Boca strânge în jurul său artişti din mai multe generaţii, ei se reunesc an de an pe parcursul mai multor decenii pentru a picta, constituind fără îndoială, chiar dacă nerecunoscută formal, o adevărată şcoală băcăuană de peisaj.

                      „După 1989 s-a remarcat o schimbare de viziune în creaţia artistică, pentru mulţi acest gen nu mai era de actualitate. Au fost chiar şi critici, cum ar fi Ion Grigorescu care, referindu-se la razboiul moldo-rus din Transnistria reproşa colegilor că au preferat plein-airul, cu tot ce însemna acesta, în locul protestului împotriva agresiunii. Astăzi un conflict la o scara şi mai mare zguduie din temelii ordinea firească a lucrurilor, pierderile de vieți omenești, distrugerile sunt imense, spaima pune stapânire pe mulţi. „Inter arma silent musae” –  Când armele vorbesc muzele tac. În aceste condiţi putem alege resemnarea, aşteptarea unor vremuri mai bune, mai prielnice. Sau să discutăm totuşi despre peisaj şi despre artă în general. Și cine ştie, poate armele vor amuţi!, a spus, la vernisaj, Constantin Țînteanu, curatorul expoziției. Așa cum se întâmplă la KARO, vorbitorii nu s-au limitat doar la aprecieri singulare și personale, ci au creat o adevărată dezbatere publică despre „Peisajul – între figurativ și abstract”. Astfel, Iulian Bucur (critic de arta), Mihai Chiuaru, Ioan Burlacu, Dionis Puscuță, Dragoș Burlacu, Ovidiu Ungureanu și Constantin Țînteanu au adus în discuție teme incitante, opinii și concepte agreate sau controversate, cum a fost privit peisajul de-a lungul timpului începand cu anii ’70-’80 până în prezent, rolul avut de Ilie Boca și a taberelor de creație de la Tescani, Măgura, Berzunți în dezvoltarea acestui gen, influențele asupra pictorilor locali pe care le-au avut Horia Bernea și cei din grupul Prolog. S-a dezbatut cu argumente pro si contra dacă a existat o școală băcăuană de peisaj sau nu.

                      Amatorii de artă și nu numai pot intra în contact cu opere semnate de Eugen Alupopanu, Ilie Boca, Dragoş Burlacu, Ioan Burlacu, Mihai Chiuaru, Cristina Ciobanu, Ioan Viorel Cojan, Vasile Crăiţă-Mândră, Marius Crăiţă-Mândrâ, Maxim Dumitraş, Co nstantin Flondor, Paul Gherasim, Ion Grigore, Ion Grigorescu, Geanina Ivu, Ion Lăzureanu, Matei Lăzărescu, Dumitru Macovei, Ion Mihalache, Christian Paraschiv, Horea Paştina, Carmen Poenaru, Ștefan Pristavu, Ovidiu Petca, Bianca Rotaru, Liviu Russu, Mihai Sârbulescu, Valentin Scărlătescu, Ion Stendl, Paul Timofei, Silvia Tiperciuc, Vasile Doru Ulian, Ioan Văsâi, Gheorghe Velea, lucrări pe care ai ocazia să le vezi doar o singură dată în viață, într-o singură expoziție.

                      Dintre artiștii expozanți au participat la vernisaj Dumitru Macovei, Ioan Viorel Cojan, Carmen Poenaru, Geanina Ivu, Bianca Rotaru, Ioan Burlacu, Mihai Chiuaru și Dragos Burlacu.

                       

                       

                      Poliția locală a eliberat 18 locuri de parcare în municipiul Bacău

                        Poliția Locală a Municipiului Bacău continua acțiunile de identificare și ridicare a autovehiculelor abandonate sau fără stăpân de pe domeniul public!

                        În ultimele zile au fost ridicate de pe domeniul public 18 autovehicule nefuncționale sau „uitate” de proprietari. Șase au fost ridicate cu ajutorul compartimentului specializat din cadrul Primăriei Municipiului Bacău și cel al polițiștilor locali din cadrul Biroului Siguranță Rutieră din zona străzilor Alexei Tolstoi, Republicii, Ștefan cel Mare, Mircea Eliade și Livezilor, iar celelalte au fost mutate de pe domeniul public sau repuse în circulație de către proprietari.

                        De la începutul anului până în prezent au fost identificate ca fiind posibil abandonate 102 autovehicule, dintre care doar 55 au făcut obiectul Legii nr 421/2002. Pentru 34 dintre acestea a fost transmisă către Primăria Municipiului Bacău documentația procedurală în vederea emiterii dispozițiilor de ridicare, iar pentru celelalte 21 documentația se află încă în lucru.

                        Poliția Locală Bacău continuă activitatea de identificare a autovehiculelor fără stăpân sau abandonate și în perioada următoare. Cetățenii care constată existența unor astfel de vehicule care au fost abandonate pe domeniul public sunt îndrumați să sesizeze aceste aspecte la numărul de telefon 0234/986 sau pe adresa de e-mail sesizari@politialocalabc.ro

                        Veste bună pentru conducătorii şi proprietarii de autoturisme din Oneşti și comunele limitrofe

                          În prima săptămână din aprilie (05.04.2022), Prefectura Bacău va operaționaliza în incinta Primăriei Oneşti un sediu secundar al Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, care va deservi aproximativ 70.000 de beneficiari (şoferi & proprietari de autoturisme/vehicule) din municipiu şi comunele limitrofe.

                          Acesta va funcționa în zilele de marți şi joi.

                          „Am lucrat, în ultima lună, alături de cms. şef Ovidiu Alin Genes, şeful Serviciului, pentru a materializa această inițiativă de care vor beneficia, lunar, mii de oneşteni care nu vor mai fi obligați să parcurgă 100 de km (dus-întors) până la Bacău pentru a-şi primi/schimba numerele de înmatriculare de la maşini sau preschimba permisele de conducere auto.

                          Astăzi, am emis Ordinul de prefect nr. 73, prin care dăm undă verde funcționării acestui sediu, evaluarea conducerii SPCRPCÎV Bacău fiind că în prima lună de funcționare vor fi deserviți cel puțin 1000 de solicitanți.

                          Subliniez că, în conformitate cu estimarea cms. şef Genes, serviciul de preschimbare permise va funcționa la sediul secundar în aproximativ 2 luni (începând cu iunie), motivat de dotarea acestui punct de lucru cu echipamentele tehnice specifice acestui tip de activitate.

                          Mulțumesc primarului Laurentiu Neghina pentru disponibilitatea şi suportul arătate de la bun început, concretizate în punerea la dispoziție a spațiului necesar pentru amenajarea punctului de lucru de la Oneşti”, a declarat prefectul de Bacău, Lucian Bogdănel.

                          Blue Air va opera noi zboruri de pe Aeroportul din Bacău

                          Zilele trecute, compania Blue Air a sărbătorit peste 15 ani de operațiuni din Bacău  cu reduceri importante de prețuri la toate zborurile, totodată consolidându-și poziția de lider în Bacău. Cu acest prilej, au fost anunțate noi destinații dar și frecvențe crescute de zbor spre Londra și Dublin de la baza din Bacău.

                          „Consolidarea operațiunilor Blue Air din Bacău face parte din angajamentul companiei de a se concentra pe a oferi o conectivitate mai bună între Moldova și destinațiile cheie de afaceri și de agrement din Europa, pentru a raspunde cererii tot mai mari de soluții fiabile pentru călătorii de muncă și de familie dn regiune”, se arată într-o postare pe site-ul airlinestravel.ro

                          „Ne angajăm să ne dezvoltăm poziția de lider pe piață în Bacău și regiunea Moldovei în beneficiul clienților noștri și suntem încântați că am putut să ne îmbunătățim serviciile, poziționând la Bacau două noi aeronave Boeing 737-MAX-8 confortabile si eficiente din punct de vedere al costurilor, ceea ce ne permite să oferim prețuri și mai accesibile. Ne bucurăm să sărbătorim cu o reducere specială de 35% la toate serviciile de la/ catre Bacău, valabilă astăzi doar pe site-urile web și aplicația mobilă Blue Air”, a precizat Krassimir Tanev, Chief Commercial Officer al companiei aviatice.

                          Începând cu aprilie 2022, Blue Air va opera zboruri directe din Bacău către Barcelona, ​​Bruxelles (nou), Dublin, Liverpool (din 10 iunie 2022), Londra, Madrid, Milano Bergamo, Paris, Roma și Torino.

                           

                          Regizorul Gabriel Apostol: ”Povestea lui Pinocchio este, de fapt, povestea fiecăruia dintre noi”

                          Luni, 21 martie, artiștii păpușari și marionetiștii din lumea întreagă sărbătoresc Ziua Mondială a Teatrului de Animație. Sâmbătă, 19 martie, și duminică, 20 martie, în ajunul acestei celebrări a artei păpușărești, Teatrul Municipal ”Bacovia” își invită publicul la premiera ”Pinocchio”, după Carlo Collodi, o producție a Secției de Animație, semnată de regizorul Gabriel Apostol, un nume reper în teatrul de animație românesc, creator al Teatrului ”Țăndărică”, din București, conf. univ. dr. al Universității Naționale de Artă teatrală și Cinematografică București, premiat pentru regie și interpretare, în țară și în străinătate, autor al tezei de doctorat ”Animația, de la tradiție, la artă computerizată”. În interviul care urmează, regizorul Gabriel Apostol dezvăluie detalii din procesul creării spectacolului ”Pinocchio” și viziunea sa asupra artei păpușărești.  

                           

                          • La casting, ați comunicat actorilor că va fi un ”Pinocchio” în stilul commedia dell’arte. De ce ați optat pentru această formulă de spectacol?
                          • Odată pentru că autorul este italian și mie mi se pare că personajele pe care le-a creionat sunt destul de mult apropiate de caracterele commediei dell’arte și că se potrivesc foarte bine, mult mai bine în felul ăsta. Și pe urmă mai e ceva, e vorba de ritmul commediei dell’arte, e un ritm foarte alert și foarte antrenant. Și asta mi se pare că este foarte bine pentru felul în care se joacă și se percepe astăzi teatrul de animație, când avem de luptat cu noile tehnologii. Adulții sunt mai toleranți cu montările, în general, la ei ritmul e important și nu e, dar ei pot să te și mintă frumos, convențional. Chiar dacă le-a plăcut foarte mult sau nu le-a plăcut, adulții învață să mintă de conveniență, că asta e societatea, nu poți să spui chiar tot ce gândești întotdeauna. Spre deosebire de copii, care, știm cu toții că, sunt spontani, sunt firești, sunt naturali, sunt sinceri. E o diferență foarte mare în felul în care reacționează la același spectacol când vin cu școala, când sunt înconjurați de prieteni ai lor și când vin cu părinții. Când vin cu familia reacționează prin prisma a ceea ce au învățat de la părinți, deci nu se mai bucură la fel de mult de spectacol, nu mai sunt la fel de spontani, la fel de firești, pentru că, cumva, părinții, volens nolens, îi învață și această… ”Cum să te comporți în societate”, lucru care nu e cel mai bun, din punctul meu de vedere, la un spectacol de animație. În general, evident, e nevoie să știi asta. Să înveți limba asta socială.
                          • Ce elemente din commedia dell’arte sunt preponderent prezente în spectacolul ”Pinocchio”? Pentru că, de exemplu, comedia dell’arte are și improvizația, în lipsa textului, dar aici nu e cazul, avem scenariul dumneavoastră, după textul lui Carlo Collodi.

                          • Da, aici nu e cazul, cu toate că improvizația, la mine, cel puțin, a fost prezentă atunci când am scris textul (râde, n.m.), pentru că mi-am imaginat caracterele astea din commedia dell’arte și chiar dacă nu pot fi absolut recognoscibile, să zicem Pantalone, Brighela, Îndrăgostiții, ei sunt prezenți. De exemplu, Zâna ar putea fi Îndrăgostita, pe urmă, avem Arlechino și Colombina, pe care i-am păstrat foarte clari, așa cum sunt în commedia dell’arte, cei care să dea această direcție de început a spectacolului, și ritmul, evident. Și apoi, dacă ne gândim puțin, de pildă, Gepetto ar putea fi un soi de Pantalone, pentru că, deși el nu are caracterul lui Pantalone, care era foarte zgârcit, știm și noi, și era bătrân, seamănă ca aparență. Mie îmi place foarte mult comedia dell’arte, de fapt. J
                          • De ce vă place atât de mult?
                          • Păi, odată pentru că am făcut în școală comedia dell’arte cu Sandu Mihai Gruia și mi-a plăcut extrem de mult. Evident, ca actor îmi place cel mai mult faptul că ai loc de improvizație. Pe de altă parte, încă un lucru important, care mi-a plăcut mie, sunt aceste caractere fixe, faptul că poți să întinzi improvizația destul de departe, știind că relația ta cu celălalt personaj are totuși niște limite, are totuși un traseu, adică nu poți ieși atât de mult din personaj, n-ai cum, pentru că ele sunt fixe, au o suită de mișcări, o gamă de atitudini. Pe urmă, masca te ajută foarte mult și, în același timp, te și limitează și ai totuși un fel de scenariu în care trebuie să te-ncadrezi întotdeauna, nu poți să te pierzi, nu poți să te rătăcești. Evident, nu poți improviza atât de mult încât să pleci de la caracter sau să ieși din spectacol cu totul. Asta e minunat în commedia dell’arte, improvizația și caracterul fix.

                          • Este improvizație în spectacolul acesta? Sunt pe parcursul spectacolului ”Pinocchio” momente în care se face improvizație?
                          • Da, sunt momente și eu îi încurajez pe actori să improvizeze, foarte mult. Și construcția în sine, chiar dacă există un text scris, el evoluează, el se dezvoltă tot timpul și multe dintre scene sunt evident rezolvate cu ajutorul actorilor și după dorința și inspirația lor. Sunt de accord să schimb multe detalii, chiar și mai importante din spectacol, dacă actorii vin către mine, cu improvizația, cu dorința lor, eu așa construiesc. De multe ori, devised theatre, cum se numește genul acesta de spectacol în care textul se scrie, ca și în commedia dell’arte, la fața locului, improvizează, de fapt, dar de multe ori îmi place să îmi pun echipa cu care lucrez în situație și apoi textul să decurgă din asta.
                          • Ce modificări de structură ați adus poveștii originale, dincolo de cele impuse de adaptarea pe care ați realizat-o pentru scenă?
                          • Nu am adus modificări structurale majore, să spunem, în povestea lui Carlo Collodi și ar fi două motive pentru care nu am schimbat foarte mult. Unul dintre motive ar fi că există un gen de așteptare a copilului care vine și care cunoaște povestea și sunt niște repere, niște detalii foarte importante, pe care el se așteaptă să le regăsească în spectacol, în dramaturgia poveștii și de fiecare dată când nu le regăsește există un soi de nemulțumire, și la părinți, uneori, deși asta ar fi mai puțin important, pentru că zona mea de interes cu acest spectacol e zona copiilor și a copiilor mai mari.

                          ”Pinocchio asta este, de fapt, o materializare a copilului veșnic din noi”

                          • Care ar fi segmentul de vârstă specific căruia i se adresează spectacolul dumneavoastră ”Pinocchio”?
                          • Aș spune că este un segment foarte, foarte larg de vărstă la Pinocchio. Chiar dacă spectatorii foarte mici, de trei – patru ani, poate n-ar reacționa la fel de bine la spectacol, mai ales că sunt păpuși foarte mari, scene destul de dinamice, eu zic că merge de la 4-5 ani, până departe. Eu sper să se amuze și părinții, să se simtă și ei bine, și cu siguranță o vor face, adică în ingenuitatea asta a lui Pinocchio este vorba despre copilul din noi, din fiecare dintre noi. Pinocchio asta este, de fapt, este o materializare a copilului veșnic din noi. De asta, cumva, momentul în care Pinocchio devine băiat, copil adevărat, la final, este un soi de final al copilăriei, de fapt, pentru că trece în lumea asta, a oamenilor, reală. El încetează de a mai fi o păpușă de lemn animată de magie, că, de fapt, asta e, când se termină copilăria, începi să înțelegi lucrurile, lumea în care trăiești, e un moment important din viața noastră. Nu știu dacă momentul cel mai fericit… Bine, asta înțelegem mult mai târziu, cei care înțelegem, cei care nu înțelegem, ca mine, de exemplu (râde, nota mea), rămân așa toată viața.
                          • Într-un sens, povestea ”Pinocchio” este o artă poetică pentru teatrul de animație. Este, din această perspectivă, spectacolul, ca produs teatral, un copil căruia artistul îi dă viață pentru a-și alunga singurătatea? Sau face asta pentru a alunga singurătatea lumii? Care este răspunsul pentru creatorul Gabriel Apostol?
                          • Eu cred că ambele răspunsuri trebuie contopite într-unul singur. Eu cred că o fac pentru a alunga singurătatea în general, și, într-un fel foarte personal, de fiecare dată, pentru că în momentul de construcție al oricărui spectacol pe care l-am făcut e un moment de fuziune între tine și echipa de actori. Acolo nu mai există ”Eu îs regizor, tu ești actor, tu faci ce spun eu”. Eu nu sunt pentru genul acesta dictatorial de a regiza, de fapt eu nici nu știu dacă sunt cu adevărat ceea ce se poate numi un REGIZOR, așa, cu majuscule. Faptul că vin din zona actoriei, a păpușii face ca eu să fiu și de o parte și de alta. Și legătura asta dintre noi, fuziunea asta, alungă într-adevăr singurătatea, și a lor, și a mea, și a tuturor celor care văd asta. Pentru că teatrul, nu?, n-am spus-o eu, e un lucru de echipă, întotdeauna, și asta crează niște legături, cum spunea vulpea, din ”Micul Prinț”.

                          • Ce lecție esențială ați învățat de la regizorul Cristian Pepino, care v-a fost profesor și care, după cum știți, a debutat pe scena Teatrului Municipal ”Bacovia”?
                          • De la domnul Cristian Pepino am deprins foarte multe lucruri, cred că spiritul, dorința asta de a provoca actorul tot timpul, nu știu dacă e neapărat o metodă, cred că e mai degrabă un fel de a relaționa cu actorul, de a-i crea sentimentul că e liber să fie el, să creeze, să se simtă stăpân pe arta lui. Cred că pe lângă multe alte lucruri asta este cel mai important, de a-l face pe actor să se simtă liber și, totodată, de a-l provoca. Sigur, am învățat multe de la domnul Pepino, am fost distribuit în multe spectacole de-ale dumnealui, dar am fost asistentul dânsului în facultate, mulți ani, până ce dânsul s-a retras, i-am făcut asistență de regie la multe spectacole și nici nu mi-am dat seama că îmi doresc să fiu și regizor până ce nu m-a provocat și în felul acesta.
                          • Este prima dumneavoastră colaborare cu Teatrul Municipal ”Bacovia”, cum ați lucrat cu echipa?
                          • Păi, cu unii dintre ei mă știam, cu cei din generația mai veche, să spunem, ne știam din festivaluri, dar acum în distribuție sunt și actori foarte tineri și mie mi se pare că ei se completează foarte bine, rațiunea și experiența, cu energia debordantă a celor tineri merg foarte bine împreună. Cred că trupa are nevoie de mai multe montări, de mai multe provocări, pentru că se simte că își doresc asta, că au nevoie de asta, și ar fi păcat să nu se întâmple, pentru că e o trupă dornică și capabilă de a lucra. Și cred că merită mai multă atenție din punctul acesta de vedere, dacă e posibil. Eu sper că Edi (Eduard Burghelea, managerul Teatrului Municipal ”Bacovia”, n.m.) va rezolva asta, el fiind și tânăr, și trupa are nevoie de un spirit din acesta tânăr, ca manager. Dacă la Dramă, mijloacele de expresie se opresc la suprafața pielii actorului, că acolo se oprește, e actorul de pe scenă, care are un corp, și acela e mijlocul lui principal de expresie, evident, voce, mișcare, nu despre asta este vorba, aici, la teatrul de animație, limita mijloacelor de expresie e mult împinsă, e dincolo de pielea ta, de corpul tău. Orice obiect, orice frunză, orice lumină, orice fum, poți anima orice, doar imaginația e limita și lucrul acesta nu poate fi închis într-o cutiuță, într-o formă. Teatrul de animație, cum îi place domnului Pepino să spună, e artă plastică în mișcare și unde este vorba de artă plastică nu există cuvânt și cu toate acestea poate să existe spectacol, și toată zona asta poate să fie dezvoltată, actorii de teatru de animație simt asta, și cei de aici, și cei de aiurea, de oriunde, simt chemarea asta a depărtărilor expresive și au nevoie de asta.

                          Pinocchio este un spectacol al bucuriei pure, cu mijloace clasice, tradiționale”

                          • Teza dumneavoastră de doctorat se numește ”Animația, de la tradiție, la artă computerizată”. Unde se plasează producția băcăuană ”Pinocchio” între acești doi poli ai creației păpușărești?
                          • Undeva la mijloc, aș zice eu, pentru că arta computerizată este ceea ce considerăm noi astăzi un pol, nu?, așa cum ați spus, unul ar fi tradiția și celălalt, arta computerizată, sunt două extreme. Or noi, cu acest spectacol, ne plasăm undeva la mijloc și, aș zice, mai aproape de începuturi, pentru că, așa cum există mode, există mode și în teatru, știm foarte bine, adică proiecția video, holograme, ne gândim la tot felul de mijloace noi de expresie, dar într-un spectacol de teatru de animație, acestea sunt mijloace. Era destul de frecventă greșeala ca creatorul de teatru de animație să confunde mijloacele cu scopul, adică făcea un solist din proiecția video sau cu proiecția video rezolva tot ce nu putea să rezolve cu actoria sau cu scenografia clasică, fizică, și atunci apăreau niște proiecții. Nu, acesta este un mijloc, pe care trebuie să-l folosești într-un scop, scopul tău este, zic eu, creația spectacolului în sine, care va ajunge la public. Ca direcție de cercetare, sigur, putem folosi arta computerizată, și ea poate să ne folosească, dar ea produce și o schimbare a esteticii spectacolului de animație, o schimbare necesară până la urmă, dar, din nou, totul trebuie făcut cu niște limite. Îmi vine acum în minte un vers al unui poet cunoscut: ”Din prea mult entuziasm să nu spargeți Voronețul”, zicea. Din prea multă dorință de a folosi mijloace noi, să uiți chiar de unde ai plecat. Și asta înseamnă experiment.

                          Or, spectacolul nostru ”Pinocchio” este un spectacol al bucuriei pure, cu mijloace clasice, tradiționale, și eu cred că asta trebuie apărat, cu orice preț în teatrul de animație, trebuie apărată această dragoste care se naște între creator și mijlocul său de expresie, între creator și Păpușă, între creator și Mască, urmând ca toată dragostea asta să pornească către public, către spectatori, cred că ăsta este lucrul cel mai important. Și virtuozitatea mânuirii, ăsta este un lucru care trebuie să fie prezent întotdeauna, în toate spectacolele, că ăsta este de fapt specificul, capacitatea omului, actorului, de a da viață, de a însufleți, ANIMA, Animație, de acolo vine, de la suflet.

                          ”Relația aceasta dintre animator și obiectul animat e sacră”

                          • Credeți în teoria că publicul de vârsta copilăriei, din zilele noastre, are nevoie de un mai mare dinamism în construcția spectacolului și poate chiar de tehnologie pentru a fi captat de poveste?
                          • Da și nu. Pentru că un spectacol clasic în care nu folosești nici un artificiu tehnic modern, dar în care este prezentă această relație de care vorbeam mai devreme, relația asta de dragoste între animator și obiectul animat, virtuozitatea, de fapt, în mânuire, nu are nevoie de nimic pentru a ajunge la spectator, vorbește de la sine, artificii tehnice poți găsi. Într-adevăr, ce este nevoie e un alt ritm, de un ritm mai alert, pentru că publicul de o anumită vârstă, să zicem copiii, până în adolescență, au nevoie de asta pentru a fi captați. Dar asta nu înseamnă acum să devenim cu toții maratoniști.E adevărat că artificiile tehnice ne ajută foarte mult, succesiunea rapidă de imagini din film, montajul acesta rapid, cu care ei sunt obișnuiți de mici, îi obișnuiește cu un anume fel de a înțelege realitatea. Dar, pe de altă parte, realitatea magică, care este teatrul de animație, prin sine este de ajuns pentru a convinge. Dar poți spune povestea un pic mai rapid, decât clasicul ”Aaa foost odaaatăă, caaa niciodaaatăă…”, dar și acolo există un tip de magie. Și eu sunt pentru dezvoltarea estetică a teatrului de animație, pentru folosirea tuturor mijloacelor de expresie contemporane, pentru a căuta tot timpul noi orizonturi și noi spații, asta îi încurajez și pe studenții mei, tot timpul, dar, în continuare, cred că relația aceasta dintre animator și obiectul animat, oricare ar fi el, asta e sacră. Și totul trebuie să plece de-aici, de la capacitatea lui Gepetto de a-și crea o păpușă de lemn, care prin magie devine vie, asta este, de fapt, povestea noastră, a păpușarilor.

                          ”Colaborarea cu Vlad e ca dragostea la prima vedere”

                          • Din distribuția spectacolului face parte și un elev de liceu, Vlad Costandache. De ce ați ales să colaborați și cum ați lucrat împreună?
                          • În primul rând, e dragostea asta a lui, dorința asta debordantă a lui de a face teatru, dar are, evident, și talent și convinge, prin dorința și prin prezența lui. Nu are nici un fel de rezerve în a face lucrul acesta, se vede că iubește zona asta, că o iubește cu totul. Evident, școala o să-l ajute foarte mult și sper să-și păstreze dorința asta nestăvilită de a face teatru. Asta este una dintre colaborări, dar faptul că el este prezent aici, e voluntar, vine la toate spctacolele, or fără iubire, fără dragoste nu poți face lucrurile astea. Poți să-ți dorești foarte mult s-o faci, dar să nu ai date pentru asta, am întâlnit cazuri, mai puțin fericite, să zicem, de pretendenți la actorie, la admitere la facultate, care vin, și se pregătesc foarte mult, dar simți că, din păcate, la unii dintre ei, dincolo de dorința lor nestăvilită nu există alte lucruri, care sunt necesare, pentru că dorința nu e de ajuns, mai trebuie să fie dublată și de altceva, de putință. Și unii înțeleg asta și renunță, alții vin în continuare și suferă. Colaborarea cu Vlad e ca dragostea la prima vedere, e ”văzut, plăcut”, el face parte din distribuție, are ceva-ul acesta cu scena, are o legătură foarte strânsă cu scena. El este Pinocchio Copilul și mai ajută și la mânuirea altor personaje. Orice îi dai în spectacol îi vine ca o mănușă, are și o sete de a cunoaște, de a pune întrebări. Pentru responsabilitatea asta a lui, pe care și-a asumat-o, nu pot decât să-l felicit.
                          • Ce fel de atmosferă ați dorit să fie creată prin scenografie, muzică și lightING design? Cum ați colaborat cu cei trei creatori de spectacol?
                          • Cumva există întotdeauna un soi de negociere între creatori, evident. Sigur că îmi place că regizorul are întotdeauna cel mai important punct de vedere, dar există o colaborare foarte dinamică, între muzică, scenografie și regie. Cu Clara (scenografa Oltea Clara Dărângă) lucrez de mulți ani, am făcut multe spectacole împreună, și avem déjà un limbaj comun, nu avem nevoie de multe discuții, cele mai multe, evident, sunt de natură tehnică, se referă la felul în care vor fi mânuite personajele, la dimensiuni, dar în general vorbim aceeași limbă. Cu Cari (Cari Tibor, creatorul coloanei sonore) am mai colaborat la încă un spectacol, la Teatrul ”Țăndărică”, ”Rățușca cea urâtă”, și am văzut și multe alte spectacole în care a lucrat, și Cari are o sensibilitate deosebită și un talent extraordinar, e un creator de muzică foarte inspirat și colaborarea cu el e întotdeauna foarte plăcută și surprinzătoare, pentru că, din nou, el nu are nevoie de foarte multe indicații, are o intuiție extraordinară. El dacă ar fi actor, la fel, ar fi genial.

                           

                          Există un ritm, și vizual, și sonor, și ritmul intrinsec al spectacolului și de asta există o alternanță de dimensiuni între personaje. De obicei, în spectacolele pentru copii caracterul negativ absolut este cel mai mare, pentru că și în viață răul pare de nesurvolat, copleșește. Or Mangiafoco, de exemplu, care este personajul cel mai mare, după Balenă, demonstrează că, de fapt, nu e rău, nici măcar el nu e rău, și asta pentru că înțelege că Pinocchio e fiul unui păpușar, ca el, doar că e mai mare. Și asta e poate și un mesaj subliminal către copii, că nu tot ceea ce pare de netrecut, chiar e de netrecut. Noi toți suntem niște copii când pășim în lume.

                           

                          Scenografia și muzica creează, așa cum am gândit-o împreună cu echipa spectacolului, iluzia lumii acesteia mari, cu tot felul de pericole în care tu, ca și copil, trebuie să pășești, s-o cunoști și să-nveți ceva. Povestea lui Pinocchio nu vreau să fie didactică, nu asta îmi doresc, e de fapt povestea fiecăruia dintre noi, așa cum o trăim, unul sparge un geam, cu mingea, altul sparge vaza de cristal, de generații, fiecare întâlnește în viața lui niște accidente din care învață cine este și încotro se-ndreaptă.

                          Interviu realizat de Laura Huiban