20 aprilie 2024
Actualitate„Meseriaşi acasă, viaţă bună oriunde în Europa!”

profesor Constantin Ciofu, director al Liceului Tehnologic „Grigore Antipa” Bacău

„Meseriaşi acasă, viaţă bună oriunde în Europa!”

– Domnule Constantin Ciofu, sunteţi director al Liceului Tehnologic „Grigore Antipa” din Bacău, o şcoală care şi-a câştigat un bun renume. De ce mai este nevoie de aşa-numita „popularizare” printre absolvenţii de clasa a VIII-a a ofertei educaţionale?
– Vă mulțumesc pentru posibilitatea de a mă adresa cititorilor dumneavoastră, deopotrivă elevi și părinți, deoarece, ne place sau nu, economia de piaţă îşi impune legile şi în învăţământ. Oricât de performant este un liceu, de la dotare şi până la pregătirea cadrelor didactice, oricâte de buni ar fi absolvenţii, dacă nu te promovezi, dacă nu îţi faci cunoscute calităţile, rişti să pierzi. Adică să nu ai elevi, în timp ce licee mai vizibile în spaţiul public, deşi nu au specializări mai utile sau rezultate mai bune, nu au această grijă. Noi, la Liceul „Grigore Antipa” suntem buni, putem şi vrem să fim şi mai buni, dar trebuie să spunem aceste lucruri tare şi răspicat.

– Sunteţi și profesor de matematică în această şcoală de peste 20 de ani. Cum este pentru dascălul Ciofu cariera la un liceu cu profil tehnologic?
– Pentru mine a fost încă din primul moment o alegere de suflet, motiv pentru care nu mi-am dorit niciodată să predau în altă parte. Profilul elevilor care studiază la „Antipa”, majoritatea venind din zone rurale, multe defavorizate, oferă profesorului posibilitatea de a stabili cu aceștia, dincolo de stricta relaţie pedagogică, o profundă legătură emoțională, adesea de lungă durată. Copiii, fără a se bucura de o situație materială deosebită, transformă școala într-un loc din care preiau, mai mult decât informațiile de specialitate, modele de viață, ajutându-l astfel pe profesor să se simtă împlinit nu numai didactic, ci și personal, ca om. Însă, dincolo de motivarea propriei opțiuni pentru Liceul Tehnologic „Grigore Antipa”, cred că ar fi important să argumentez de ce anume ar fi această școală o alegere validă pentru tinerii absolvenți și pentru părinții care le susțin sau le orientează alegerea. Mai întâi de toate, pentru că, fiind un liceu tehnologic, le oferă acestora cel mai sigur și mai scurt parcurs către o meserie.

„Nu oferim doar diplome, ci şansa de a trăi bine din munca ta!”

– Ce înseamnă, de fapt, „cel mai sigur și mai scurt parcurs către o meserie”?
– Sunt foarte mulţi adolescenţi nevoiți să facă rapid pasul spre piața muncii, fie pentru a se întreține singuri, fie pentru a contribui la susținerea financiară a familiei. Ei au această șansă prin cursurile unui liceu tehnologic, deoarece tânărul absolvent este, în chiar momentul finalizării studiilor liceale, un angajat cu drepturi depline şi bine pregătit în domeniul unde s-a calificat în anii de şcoală.



– În acest caz, prin ce se diferențiază „Grigore Antipa” de celelalte licee cu profil tehnologic din Bacău?
– Răspunsul la această întrebare este, pe cât de simplu, pe atât de important. Liceul Tehnologic „Grigore Antipa” nu oferă accesul către orice meserie, ci către acele meserii căutate în mod urgent și constant pe piața muncii din România și din Europa ultimilor ani. Vorbim despre servicii, acolo unde calităţile profesionale, dar şi cele umane sunt esenţiale pentru reuşită. Ei bine, noi la asta lucrăm foarte mult, la înzestrarea elevilor nu doar cu multe cunoştinţe teoretice şi abilităţi exersate practic, ci şi cu acele calităţi obligatorii atât în meserie, dar şi în viaţă – politeţe, răbdare, empatie, cinste.

– Concret, domnule director Ciofu, care este oferta pentru absolvenţii de anul acesta?
– Liceul Tehnologic „Grigore Antipa” vine în întâmpinarea absolvenților de gimnaziu prin două forme de învățământ: liceal (cu durata de 4 ani) și profesional (cu durata de 3 ani). În ceea ce privește învățământul liceal, le oferim tinerilor posibilitatea de a aprofunda două profiluri, Resurse naturale și protecția mediului alături de Servicii, cu mai multe calificări: Tehnician în industria alimentară pentru cel dintâi și Tehnician în turism, Tehnician în gastronomie sau, de anul acesta, și Coafor-stilist. Se poate observa cu ușurință că toate calificările propuse sunt o consecință documentată a cererilor de pe piața muncii. Într-o țară cu o economie bazată în special pe consum, cum este și țara noastră, obținerea unor diplome care facilitează accesul în domeniul HoReCa reprezintă cheia către un job asigurat.

Așadar, absolvenții noștri pot lucra în restaurante, pensiuni, firme de catering, baruri, puburi, pizzerii, patiserii, brutării, cantine, gelaterii, agenții de turism, agenții publicitare, hoteluri, moteluri, vase de croazieră, centre comerciale, dar și în societăți din domeniul panificației, al morăritului, al prelucrării cărnii și al peștelui, al prelucrării legumelor și fructelor sau în societăți din domeniul fermentației. De foarte mare căutare sunt, în ziua de astăzi, și joburile din domeniul esteticii și igienei corpului omenesc, mai ales ținând cont de oferta educațională extrem de limitată în acest sens în județul Bacău.

La fel de atractive sunt și calificările din cadrul învățământului profesional în domeniul Tursim și alimentație, elevii pot opta pentru calificările Cofetar-patiser, Ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație și bucătar. Pentru domeniul Industrie alimentară există calificarea Brutar-patiser preparator produse făinoase, iar pentru domeniul nou implementat, cel al Esteticii și igienei corpului omenesc, instruim elevii pentru calificarea de Frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist.

Ajutor pentru elevii necăjiţi. Facultatea, o posibilitate reală

– Liceul Tehnologic „Grigore Antipa” oferă, cu adevărat, meserii căutate în economia actuală. Dar mulţi copii vin din familii cu probleme financiare, care nu îi pot ajuta să-şi continue studiile. Pe ei cum îi sprijiniţi?
– Într-adevăr, sunt mulţi elevi în această tristă situaţie, însă suntem pregătiţi să-i ajutăm. E important de știut că învățământul profesional cu durata de trei ani își susține financiar elevii pe tot parcursul studiilor, oferindu-le, doar pe criteriul frecvenței școlare, o bursă în valoare de 200 lei lunar. Mai mult decât atât, calificările pentru care am obținut forma de organizarea duală, dublează beneficiile.

Angajatorii, la rândul lor, le oferă elevilor o bursă suplimentară, tot în valoare de 200 de lei, alături de diferite compensații precum echipamente de lucru, gratuitate pentru masa în timpul programului sau analizele medicale necesare în unitățile în care se efectuează instruirea practică. În plus, decontarea aproape integrală a abonamentelor de transport rural și gratuitatea celor de transport urban vin să completeze planul de intervenție pentru sprijinirea elevilor care, în ciuda posibilităților financiare reduse, au dorința de motivație de a-și face un rost în viață. Nu este de neglijat nici faptul că elevilor care se află în imposibilitatea unei navete zilnice, Liceul Tehnologic „Grigore Antipa” le oferă cazare și masă la cel mai bun raport calitate-preț din județ.

– Domnule director, ați accentuat avantajul pe care îl are absolventul unui liceu tehnologic de a putea câștiga bani imediat după finalizarea cursurilor. Ar trebui să se înțeleagă din aceasta că posibilitatea de a urma o facultate rămâne pe planul doi-trei?
– Absolvirea unui liceu tehnologic nu anulează opțiunea continuării studiilor într-o formă de învățământ universitar. Dimpotrivă, mare parte dintre foștii noștri elevi au terminat ulterior și o facultate, valorificându-și până la limita maximă potențialul intelectual. Evidențiez însă ideea că diploma de studii tehnologice oferă o alternativă vitală celor care, din diverse motive, sunt nevoiți să-și câștige independența și stabilitatea financiară mai devreme. Iar prin „mai devreme” mă refer chiar și la perioada cât studiază, deoarece foarte mulți elevi serioși și implicați profită de oportunitatea colaborării, prin protocoalele de instruire practică, cu diverși angajatori, iar apoi de muncă sezonieră, la evenimente de week-end sau în perioada vacanțelor.

„Elevii învaţă că Europa înseamnă salarii mari, dar şi muncă, seriozitate, profesionalism!”

– Domnule Ciofu, dincolo de calificarea propriu-zisă, ce aduce în plus elevilor liceul dumneavoastră?
– În școala noastră, pe de o parte datorită formației tehnologice, pe de altă parte grație cadrelor didactice entuziaste și dinamice, se acordă o foarte mare importanță nu numai pregătirii practice în meserie a elevilor. Ca viitori profesionişti în servicii, elevii sunt ajutaţi să se autodepăşească, să fie ambiţioşi, să impresioneze şi ca profesionişti, dar şi ca oameni. Iar acest lucru îl reuşim prin implicarea în numeroase activități extracurriculare. Așadar, la noi se derulează în permanență proiecte educaționale locale, județene, regionale, naționale și mai ales, internaționale. Aș vrea să fac referire mai ales la cele din urmă, deoarece, nu fără mândrie, pot spune că școala noastră este singura unitate de învățământ din județul Bacău implicată simultan în nu mai puțin de șase proiecte internaționale de tip Erasmus+.

– Dacă aş fi elev dintr-o comună băcăuană, aş întreba cum mă ajută un astfel de proiect pentru viitor?
– Proiectele Erasmus+ adresate școlilor înseamnă realizarea unor parteneriate strategice între țările UE, care includ și schimburi de elevi, oferindu-le acestora șansa extraordinară de a călători, de a descoperi oameni, culturi și civilizații noi. Foarte mulți dintre elevii noștri au participat la astfel de proiecte și fiecare dintre ei a mărturisit că a fost o experiență de viață unică, din care au învăţat ce înseamnă să trăieşti şi să munceşti într-o ţară europeană dezvoltată.

Este foarte important pentru adolescenţi să vadă că există peste tot reguli care trebuie respectate, de la sala de clasă până la locul de muncă, că trebuie să respecte standarde de calitate din convingere, nu din obligaţie sau de frică. Elevii noştri au înţeles că în UE nu ai doar drepturi şi salarii mari, ci şi obligaţii în societate şi în meserie. Când s-au întors la şcoală, le-au spus şi colegilor lor aceste adevăruri care sunt mai uşor acceptate şi învăţate deoarece vin de la colegii de generaţie.

– S-au văzut efectele?
– Bineînțeles! Motivați printr-o astfel de deschidere a orizontului încă din timpul școlii și pregătiți în mod profesionist pentru a se integra pe piața internațională a forței de muncă, mare parte dintre foștii noștri elevi lucrează contracte de muncă avantajoase, în țări europene, fiind mulțumiți pe termen lung de a fi ales Liceul Tehnologic „Grigore Antipa” ca rampă de lansare în meserie, ca şi în viaţă.

„Elevii sunt măsura succesului unei şcoli!”

– Ca profesor şi ca manager, ştiţi că alegerile se mai fac şi după renumele şcolii. Unde vedeţi Liceul „Grigore Antipa” în topul liceelor băcăuane?
– Sincer, prefer să privesc lucrurile din perspectiva elevilor, nu din acea a directorului sau a dascălului. De aceea, cu drag le spun atât viitorilor liceeni, cât și părinților lor, că se află în fața unei alegeri esențiale pentru tot restul vieții și că tocmai importanța deosebită a acestei alegeri îi obligă la responsabilitate și luciditate. Aș vrea totodată să atrag atenția asupra faptului că școala cea mai bună este școala care i se potrivește cel mai bine elevului, pentru că vine în întâmpinarea nevoilor, dorințelor și preferințelor lui, pregătindu-l în același timp să facă facă față cerințelor lumii actuale. Din această perspectivă, nu știu câtă „școală a vieții” se poate studia la Liceul Tehnologic „Grigore Antipa”, dar știu sigur că școala noastră este o școală care îi pregătește pe elevii săi pentru viața reală. Mult succes!

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri