marți, 23 decembrie 2025

In cautare de alternative: Traim intr-un oras poluat si intens circulat

La initiativa Agentiei Regionale pentru Protectia Mediului (ARPM) Bacau, in lunile mai si iunie, elevii bacauani au masurat incarcarea cu trafic a strazilor principale din oras. Rezultatele obtinute, adaugate la alte statistici ale ARPM indica faptul ca bacauanii trebuie sa apeleze cat mai repede la alternative de deplasare daca doresc sa mai respire un aer nepoluat in viitor.

Pentru a marca Ziua Mediului, 5 iunie, ARPM Bacau a cerut ajutorul elevilor din scolile bacauane pentru a estima incarcarea cu trafic a strazilor din municipiul Bacau. “Informatiile sunt necesare pentru evaluarea emisiilor provenite din traficul rutier, cunoscut fiind faptul ca o mare parte din poluarea oraselor, 40-50 la suta din total emisiilor se datoreaza traficului rutier”, declara Maria Ionos, purtatorul de cuvant ARPM la deschiderea proiectului. Elevii s-au aflat zilnic in intersectiile cele mai aglomerate din oras si au numarat toate autovehiculele care au trecut prin fata lor. "Ultima masuratoare de acest tip s-a facut in 2007, dar de atunci incoace s-au observat mari deosebiri pentru ca parcul auto s-a marit. Avem o circulatie deosebita de anul 2007, iar un factor in plus este ca unele artere sunt inchise pentru lucrari", a explicat purtatorul de cuvant al institutiei.

Rezultate neasteptate



4.000 de autovehicule tranziteaza zilnic cea mai aglomerata artera din municipiul Bacau. "Pe Bacau, cea mai mare incarcare se inregistreaza pe drumul european E85, pe tronsonul Tic-Tac-Policlinica Veche. Aici se aglomereaza pentru ca strada Garii este inchisa partial si mai vin si de pe Milcov. Urmatoarele artere aglomerate sunt Orizont – Tic-Tac, 9 Mai, Calea Republicii si Mioritei", a mai precizat Ionos.

Si circulata, si poluata fonic

Potrivit statisticilor ARPM, intersectia de la Tic-Tac este si cea mai afectata de poluarea fonica. De la inceputul anului s-au efectuat 38 de masuratori cu ajutorul sonometrului. Datele indica faptul ca se constata depasiri la 76% dintre acestea. Principala sursa de zgomot ambiental este traficul rutier care creeaza disconfort populatiei din zona. Cele mai mari valori ale zgomotului ambiental au fost semnalate pe tronsonul Policlinica Veche – Tic-Tac – Orizont – Narcisa – Chimiei, intersectia Bancorex si intersectia Pod Margineni, valoarea maxima de 79,6 dB fiind inregistrata in ziua de 7.02.2011 la jumatatea intersectiei Chimiei – Narcisa. La nivelul municipiului raman in atentie "indicatorii de amoniac si pulberile in suspensie".

Care sunt solutiile?

In fata statisticilor, specialistii de la Mediu au cateva solutii. De unele ar trebui sa se ocupe autoritatile, adica de construirea unei sosele de centura si realizarea unor piste pentru biciclisti. "Existenta unor piste de biciclisti este o masura inscrisa in Programul de gestionare a calitatii aerului in municipiul Bacau si comuna Letea Veche", a mai spus Ionos. Primele trasee au fost deja trasate pe strada 9 Mai, iar odata cu schimbarea pavelelor acestea vor continua pana la Insula de Agrement. Si soseaua de centura ar face ca tot traficul greu sa fie deviat din centrul orasului sau de pe unele artere care au devenit prea aglomerate cum sunt strada Chimiei, Izvoare, Milcov si chiar comuna Letea Veche. Alte solutii sunt, in schimb la indemana bacauanilor.

Pe jos, cu autobuzul sau in sistem "car sharing"

"Suntem obisnuiti in secolul vitezei sa ne deplasam cu masinile, dar ar fi bine sa folosim si mijloacele de transport in comun. Sunt o solutie mai ales ca fac legatura intre nordul si sudul orasului si in general ajung in toate punctele din oras. O alta modalitate ar fi car sharing-ul, ceea ce la noi nu se practica pentru ca este mai greu sa impaci cerintele mai multor persoane care se deplaseaza pe un traseu comun dar la ore diferite", a conchis Maria Ionos, purtator de cuvant la ARPM Bacau, care este de parere ca daca in fiecare luna am avea o zi in care sa renuntam la orice mijloc de transport si sa mergem pe jos am avea o contributie semnificativa la curatarea aerului.

O saptamana dedicata alternativelor

Saptamana Mobilitatii Europene are loc in luna septembrie si reprezinta de fapt o campanie care invita populatia sa utilizeze mijloacele si metodele alternative de deplasare: bicicleta, transportul public in comun, skateboard-ul, mersul pe jos. Tema centrala a anului 2010 a fost miscarea: “Travel Smarter, Live Better” – “Deplasandu-te inteligent, vei trai mai sanatos!”.

Continua campania

In luna septembrie, ARPM va extinde campania de masurare a incarcarii cu trafic in sapte orase din judetul Bacau: Onesti, Moinesti, Buhusi, Comanesti, Darmanesti, Slanic Moldova, Targu-Ocna. 20 de unitati de invatamant vor fi cooptate in acest proiect, iar rezultatul va fi o harta care va arata ponderea pe care o aduce circulatia rutiera inventarului emisiilor din judetul Bacau.

Graficul strazilor monitorizate:
Calea Republicii (intersectie Chimiei, intersectie Narcisa) – Colegiul “G. Antipa”
Calea Republicii (intersectia Narcisa – intersectie Orizont) – Pod Narcisa – Colegiul Tehnic Letea
Calea Marasesti I si II (intersectie Orizont – Tic Tac – Policlinica Veche) – Colegiul Pedagogic “St. cel Mare”
Calea Marasesti III (Policlinica veche – statuia Stefan cel Mare) – Scoala “Spiru Haret”
Strada 9 Mai – Scoala “Constantin Platon”
Strada Mioritei si Calea Moinesti – Scoala “I. Creanga”
Strada Energiei si Oituz – Scoala “Al.I. Cuza”
Strada Garii – Colegiul “M. Eminescu”
Strada Stefan cel Mare – Scoala “M. Sadoveanu”
Strada Milcov – Scoala “Al. Russo”
Strada Logofat Tautu – Scoala “G.M. Cancicov”
Strada Neagoe Voda – Scoala “M. Dragan”
Bulevardul Al. cel Bun – Liceul cu Program Sportiv
Strada G. Bacovia – Liceul de Arta

Agentia de Mediu monitorizeaza calitatea aerului in municipiu prin doua statii automate, unde de tip industrial si alta de fond urban si alte trei puncte de control din reteaua manuala de la Universitate, IRE Margineni si Gheraiesti.
Cu ajutorul acestor statii se masoara indicatorii de amoniac si dioxid de sulf, dar si pulberile sedimentabile si in suspensie. Acestea din urma pot proveni fie de la societatile industriale sau sunt o consecinta a transporturilor rutiere, haldelor de steril sau a centralelor termice pe combustibili solizi.

Traficul in cifre
Calea Marasesti II – 3.916 autovehicule
Calea Marasesti II – 3.240 autovehicule
Calea Marasesti III – 2.817 autovehicule
Strada 9 Mai – 2.382 autovehicule
Strada Stefan cel Mare – 2.301 autovehicule
Calea Republicii (intersectia cu strada Chimiei) – 1.920 autovehicule
Strada Oituz – 1.688 autovehicule
Strada Energiei – 1.389 autovehicule
Strada Milcov – 1.216 autovehicule
B-dul Alexandru cel Bun – 1.176 autovehicule
Calea Republicii (pod Narcisa intersectie cu Orizont) – 1.085 autovehicule
Strada Mioritei – 980 autovehicule
Strada Garii – 950 autovehicule
Calea Moinesti – 884 autovehicule
Strada Logofat Tautu – 256 autovehicule
Andreea Gavrila



spot_img