Edilii Bacaului isi fac imagine pe bani publici
Cu un an inainte de alegerile locale, conducerea municipalitatii s-a lansat intr-o sarabanda de cheltuieli publice. La ultima sedinta a Consiliului Local (CL), alesii au aprobat cheltuirea a zeci de miliarde lei vechi cu titlul de „finantari” acordate de Primarie prin intermediul Legii 350/2005. Sumele sunt cele mai mari de la introducerea legii amintite, in conditiile in care edilul Romeo Stavarache se plangea la sfarsitul lunii ianuarie ca bugetul Bacaului a scazut cu 200 de miliarde lei vechi pe fondul crizei economice si a alocarilor discretionare facute de Executiv. Tot cu un an inainte de alegeri, primarul a promovat un proiect vizand dublarea numarului de elevi beneficiari ai burselor de merit oferite de municipalitate.
In pofida crizei economice care a diminuat bugetul municipiului Bacau cu peste 10 la suta, edilii isi permit luxul sa arunce cu zeci de miliarde de lei vechi pe fereastra. Acestia au aprobat la ultima sedinta a CL un buget de finantari in suma de peste 14 milioane RON (140 de miliarde lei vechi) in temeiul legii 350/2005. Bugetul de finantari propus cu un an inainte de alegerile locale din 2012 este cel mai mare de la introducerea legii amintite. Pe 7 aprilie, primarul Stavarache s-a intalnit cu reprezentantii organizatiilor beneficiare ale finantarilor, declarandu-le ca 2011 este un an de criza si ca bugetul municipalitatii s-a diminuat cu 200 de miliarde lei vechi pe fondul reducerii alocarilor guvernamentale din cote defalcate de TVA si a scaderii incasarilor de taxe si impozite. Desi s-a plans ca nu are fonduri suficiente, Stavarache a expus municipalitatea la o serie de cheltuieli riscante, mai ales ca finantarile pe Legea 350 vor fi realizate in conformitate cu incasarile la bugetul local. La votarea bugetului pe 2011, in sedinta CL din 31 ianuarie, acelasi edil sustinea ca acestea vor scadea semnificativ in acest an si ca Primaria nu dispune nici macar de suma integrala pentru achitarea salariilor profesorilor.
Cum au evoluat „sponsorizarile”
„Sponsorizarile” oferite de-a lungul timpului de municipalitate in conformitate cu prevederile Legii 350 depasesc cu mult suma de 10 milioane de euro. In 2006, de exemplu, domeniul culte religioase a primit din partea municipalitatii suma de 1 milion RON. In cinci ani, suma a crescut de 3 ori, edilii punand la bataie in 2011 3 milioane RON (30 de miliarde lei vechi) pentru acest capitol. Cresterile sunt si mai evidente in domeniul sport unde, in 2006, Primaria a finantat proiecte in suma de 1 milion RON. In 2011, valoarea proiectelor sportive aproape ca s-a inzecit, edilii propunand un buget de 9,5 milioane RON la acest capitol. Din suma propusa, Primaria va cheltui 7 milioane RON, cuantumul proiectelor declarate eligibile de catre comisia de specialitate a municipalitatii.
In 2010, bugetele de finantari propuse de Primarie pe Legea 350 au fost sensibil mai mici decat in acest an. Domeniul culte religioase a primit doar 2 milioane RON, in timp ce domeniul sport a trebuit sa se multumeasca cu putin peste 5 milioane RON.
Bugetele afectate, in 2011, celor doua domenii – culte religioase si sport – au crescut cu peste 50 la suta, atingand valoarea nominala de 12,5 milioane RON (125 de miliarde lei vechi). Din aceasta suma vor fi finantate proiecte eligibile in cuantum de aproximativ 9,6 milioane RON.
Edilul vrea mediatizare
In contextul crizei economice, precum si al diminuarii cu peste 200 de miliarde a bugetului local, anuntata de altfel chiar de primarul Stavarache, cheltuielile angajate de municipalitate prezinta un pronuntat caracter electoral. Mai mult, caracterul de vadita campanie electorala este sustinut de faptul ca Stavarache le-a cerut reprezentantilor organizatiilor beneficiare de finantari pe Legea 350 sa „mediatizeze” proiectele, pentru ca bacauanii sa le cunoasca indeaproape. Potrivit edilului, fiecare actiune va purta emblema municipiului Bacau si inscriptia „finantare nerambursabila”. In 2011, municipalitatea va finanta 84 de proiecte pe Legea 350 cu o valoare totala de aproximativ 10 milioane RON (100 de miliarde lei vechi). Bugetul initial propus pentru aceste finantari a fost de 14, 5 milioane RON (145 de miliarde lei vechi). Practic, in cursul acestui an Primaria va mai avea la dispozitie 4,5 milioane RON (1 milion de euro) pentru finantarea de proiecte. De remarcat ca presedintii comisiilor care au analizat proiectele depuse pe domeniile Culte si Sport sunt doi consilieri locali PNL, apropiati ai primarului: Ilie Birzu (Culte), respectiv Nicolae Nechita (Sport).
Educatia bacauana, tarata si ea in mocirla electorala
Cheltuielile electorale antamate de municipalitate nu se opresc doar la finantarile oferite in temeiul Legii 350. Acelasi primar a promovat un proiect de hotarare vizand dublarea numarului de elevi beneficiari ai burselor de merit oferite de Primaria Bacau sub egida „Galei Invatamantului” bacauan. Curios este faptul ca Stavarache a avut nevoie de patru astfel de gale pentru a realiza ca in municipiul Bacau exista un numar dublu de elevi virtual beneficiari ai programului de burse amintit. Proiectul a fost aprobat in sedinta CL din 28 februarie, cu cateva saptamani inainte de organizarea Galei. Potrivit proiectului, peste 3300 de elevi sunt beneficiari de burse de merit, o crestere cu 50 la suta fata de anul trecut. In expunerea de motive ce a insotit proiectul initiat de Stavarache nu se precizeaza, insa, care au fost argumentele in baza carora s-a decis dublarea numarului de beneficiari ai burselor. „In regulamentul din acest an se pune accentul pe importanta activitatilor sportive, pentru o comunitate mai sanatoasa, atat fizic, cat si psihic”, se arata in expunerea de motive.
Campioni la pomeni electorale ilegale
Numai anul trecut edilii Bacaului au promovat peste 50 de proiecte de hotarare vizand acordarea de premii, ajutoare, burse, precum si sponsorizari. Intre ianuarie si decembrie 2010, la initiativa executivului Primariei, alesii au aprobat proiecte vizand acordarea premii si ajutoare in valoare de peste 4 milioane RON (40 de miliarde lei vechi). Majoritatea pomenilor oferite de catre CL contravin insa Legii 32/1994 ce reglementeaza statutul sponsorizarilor din fonduri publice. In 2010, municipalitatea a dat 250.000 RON (2,5 miliarde lei vechi) pentru sponsorizari de festivaluri, turnee si hramuri, precum si 2 milioane RON (20 de miliarde lei vechi) pentru finantarea cultelor religioase. Majoritatea hotararilor prin care au fost aprobate pomenile electorale sunt, de fapt, actiuni de sponsorizare care, potrivit articolului 3 din legea amintita, nu pot fi facute de catre institutiile si autoritatile publice. „Institutiile si autoritatile publice (…) nu pot efectua activitati de sponsorizare avand ca beneficiari persoane fizice si asociatii familiale”, se arata in articolul citat. Mai mult, proiectele prin care s-au aprobat „sponsorizarile” beneficiaza de o motivare legala extrem de subtire si fara indicarea sursei exacte de finantare a acestora. Un caz concret il reprezinta chiar hotararea prin care CL a aprobat regulamentul de acordare a burselor de merit de catre municipalitate. Regulamentul a fost promovat prin HCL nr. 16/2010. Juristii municipalitatii au motivat proiectul prin doua articole din Legea 215 a administratiei publice locale: 47, respectiv 117. Cele doua articole de lege invocate se refera la faptul ca hotararile CL se semneaza de catre presedintele de sedinta si se contrasemneaza de catre secretarul municipiului. Ele, insa, nu reprezinta o motivare in drept a HCL nr. 16.
Lucian Bogdanel















