marți, 23 decembrie 2025

Birocratie si secretomanie la SPAS

Institutiile publice trebuie sa fie transparente. Totul trebuie sa se faca la vedere. Licitatii, angajarii, proiecte, salariati, functii ocupate, declaratii de avere. Da, dar exceptia intareste intotdeauna regula. Este si cazul Serviciului Public de Asistenta Sociala Bacau. La fel ca in multe alte institutii si servicii ale statului, numarul angajatilor din aparatul propriu, adica cei care stau efectiv in birou desi in domeniul respectiv este necesara foarte multa munca de teren, a crescut semnificativ. In numai 2 ani, numarul acestora a ajuns de la 93 la 139. Vorbim de anii 2007 si 2009.

Sunt institutii care, cel putin la nivel teoretic, trebuie sa fie in slujba noastra, a cetatenilor, a platitorilor de taxe si impozite. Practica ne demonstreaza cu totul altceva. Este si cazul Serviciului Public de Asistenta Sociala Bacau (SPAS). Lipsa totala de transparenta a acestei institutii te face sa abandonezi aproape orice demers. Ni s-a intamplat si noua. Directorul nu raspunde la telefon, fiind intr-o continua sedinta. La sediu, nu gasesti decat cativa angajati. Agentul de paza nu-ti poate da prea multe informatii. “Doamna directoare este plecata la o sedinta si nu puteti discuta cu nimeni altcineva. Nici sefa de birou nu este. Probabil ca a plecat si ea tot la vreo sedinta”, ne-a declarat, de altfel amabil, gardianul care avea grija de usa de la intrare si de o sala cu birouri unde angajatii luau la rost cativa bacauani prea putin documentati in problemele cu care s-au prezentat la ghiseu. Nici in ceea ce priveste site-ul SPAS Bacau nu am avut mai mult noroc. Reticenta razbate chiar din pagina de internet. Cat despre organigrama, informatiile sunt vechi si lapidare. “La data de 12.10.2007, personalul activ al SPAS este reprezentat de 93 de salariati din aparatul propriu, 21 de asistenti maternali si 470 de asistenti personali.”

Anexe la hotarari care nu exista



Pentru anul 2009 situatia este oarecum imbunatatita. In anexa nr.1, la hotarare (n.r. – fara numar si data; este mentional doar anul in care ea a fost data, adica 2009. Am putea crede chiar ca hotararea cu pricina nici nu exista), numarul celor care lucreaza la birouri a crescut vertiginos: de la 93 la 139. Tot in organigrama este mentionat si faptul ca un numar de 16 persoane fac parte din conducere, 110 reprezinta personalul de executie, 13 sunt angajati ca personal de deservire. In acelasi timp, numarul asistentilor maternali a crescut de la 21 la 46, iar cel al asistentilor personali de la 470 la 554. Nimic, nicio alta mentiune. Organigrama iti sa impresia ca a fost postata pe site doar ca sa ocupe un spatiu liber. Nici un nume a vreunui “personaj” angajat la SPAS, nicio functie. Nimic. Doar cateva casete asezate una sub cealalta in care este mentionat numele fiecarui birou sau centru care apartine Serviciului precum si numarul posturilor ocupate. Deci, doar o insiruire de numere. Si asta in conditiile in care transparenta institutiilor deconcentrate ale statului este la mare pret.

Alexandra Zaharia


spot_img