Transport Public Bacau testeaza autobuzul electric

23


Bacauanii au inceput sa testeze, de ieri, primul autobuz electric din oras. Societatea Transport Public a oferit publicului calator posibilitatea sa calatoreasca prin oras cu noul model SOR produs in Cehia. Autobuzul ar putea intra, in viitor, in dotarea societatii bacauane.

Transport Public a fost, de la inceput, cu un pas inainte. Fie ca a fost vorba despre autobuzele Mercedes aduse de Dumitru Sechelariu, Bacaul fiind primul oras care si-a modernizat transportul urban, fie ca a fost vorba despre echiparea autobuzelor cu GPS sau implementarea sistemului de tiketing care oferă informaţii în timp real asupra numărului de călători plătitori.

Transportul electric, un vis mai vechi al bacauanilor, ar putea deveni realitate, societatea bacauana analizând in aceste zile comportamentul in trafic al autobuzului, consumul de energie pe durata utilizarii si pierderile de energie înregistrate pe durata procesului de reincarcare a bateriei. In acelasi timp, se analizeaza costurile de operare in comparatie cu un autobuz Diesel de generatie recenta si, nu in ultimul rând, opinia calatorilor fata de acest autobuz.

Autobuzul va circula inca doua zile in Bacau (miercuri si joi), pe toate traseele, calatoria fiind gratuita. Impresiile pasagerilor despre aceste calatorii cu autobuzul electric pot fi depuse pe site-ul Transport Public sau la numerele de telefon care sunt afisate in autobuz.

 Transport Public Bacau testeaza autobuzul electric

„In contextul economic actual in care criza energetica se acutizeaza si vedem cu totii cum pretul combustibililor conventionali se afla pe un trend ascendent iar poluarea si incalzirea globala ne afecteaza din ce in ce mai mult, noi am considerat ca utilizarea unor vehicule cu tractiune electrica poate fi o solutie viabila pentru rezolvarea acestor probleme.

Adrian Botez, directorul general al Transport Public

Caracteristicile tehnice

Autobuzul care a inceput, ieri, sa circule in Bacau, este dotat cu un motor asincron răcit cu lichid marca Skoda Electric, instalaţie electrică Cegelec şi acumulatori Winston. Are o capacitate de 85 de locuri (din care 19 pe scaune), un timp de încărcare a bateriilor de 7-8 ore, o autonomie energetică de până la 250 de kilometri si poate atinge o viteza de maxim 80 de kilometri la oră. În trafic este foarte silentios, nivelul zgomotului produs fiind aproape imperceptibil.

 Transport Public Bacau testeaza autobuzul electric

Interesant este faptul ca autobuzul construit de cehii de la SOR n-a fost, initial, destinat transportului urban, ci pentru a circula la altitudini inalte, in regim inter-urban. Din cauza aerului rarefiat din Muntii Tatra, din Slovacia, motoarele conventionale se inecau asa ca firma a primit o comanda pentru a realiza un autobuz electric pentru transportul turistilor. Rezultatul a fost un autobuz electric care a preluat puntea unui autobuz tradiţional SOR şi motorul Skoda Electric de 120 kW al unui troleibuz, iar acumulatorul Li-Ion care alimentează practic autobuzul cu energie a fost achiziţionat de la producătorul Winston Battery. Cu cele 180 de celule şi cu o capacitate de 300 Ah, bateria este echivalentă cu cea a aproximativ 100 de acumulatori de 3.000 mAh care se gasesc în smartphonurile moderne.

Pentru a se evita problemele ce pot sa apara pe timp de iarna, când temperaturile scazute afecteaza calitatea acumulatorilor, autobuzul SOR este dotat cu o instalaţie de încălzire Eberspaecher Hydronic 24 cu putere de 24 kW care funcţionează cu motorină şi care are rolul de a încălzi acumulatorul, dar şi spaţiul din interiorul autobuzului pentru confortul călătorilor. Instalaţia consuma maximum doi litri de motorină pe oră, dar are si un sistem automat de menţinere a temperaturii.

 Transport Public Bacau testeaza autobuzul electric

Pâna la ora actuala au fost facute livrari in Polonia, Cehia, Slovacia, Slovenia, Germania si Elvetia. Acest autobuz este prezent in România in teste de aproximativ doua luni si a circulat prin mai multe orase din tara.

Potrivit producătorului, autobuzul consumă de aproximativ sase ori mai putin decât unul pe motorină, în conditii de trafic similare, si costă aproximativ 400.000 de euro.

„Un autobuz electric are costuri mai mici si reduce poluarea”

– spune Adrian Botez, directorul general al Transport Public

 Transport Public Bacau testeaza autobuzul electric

– Ce avantaje ar aduce pentru o companie de transport urban dotarea cu acest tip de autobuz?

– Principalele avantaje sunt la capitolul poluare, noxele fiind zero la aceste tipuri de autobuze. In plus, nivelul de zgomot este mult mai redus si, foarte important, scad costurile de exploatare, disparând costurile cu carburantii, filtrele, uleiurile. Pe de alta parte, fiind o organizatie implicata in planul de actiune pentru energie durabila realizat la nivelul municipiului Bacau, Transport Public, prin achizitionarea acestor tipuri de autobuze electrice, ar contribui la realizarea unui obiectiv important la nivelul Uniunii Europene, si anume reducerea emisiilor de CO2 pâna in anul 2020 cu 20%.

– Este vreo diferenta intre modul de conducere al unui autobuz obisnuit si al unuia electric?

– Evident. De aceea, in cazul in care vom decide ca merita sa achizitionam acest tip de autobuz, soferii vor trebui sa treaca printr-o etapa de pregatire teoretica si practica. Oricum, noi pregatim soferii in mod permanent: trebuie să conducă într-un anumit fel pentru a obţine consumul stabilit.

– Credeti ca bacauanii vor prefera autobuzul electric in detrimentul celui clasic, pe motorina?

– Eu cred ca da. Transportul electric a fost un vis vechi al Bacaului. La ora actuala circula foarte multe masini in oras iar poluarea cauzata de gazele de esapament este destul de mare. O reducere a gradului de poluare, fie si datorata numai câtorva zeci de autobuze electrice cred ca e binevenita. De altfel, misiunea societatii Transport Public a fost inspirata de modul vizionar conceput si inceput de principalul actionar al societatii – Dumitru Sechelariu – care a crezut permanent, a vazut si a investit pentru un oras modern cu un transport in comun la standarde internationale. Credinta si perseverenta cu care au fost preluate si asumate ideile de pionierat lansate in timp, precum si investitiile considerabile si permanente intr-un  transport in comun modern care pune pe primul loc siguranta, confortul si binele calatorilor, ne aduc azi cu un pas in viitor.

Autobuzul consuma curent de 10 bani pe kilometru

 Transport Public Bacau testeaza autobuzul electric

„Facând paralela cu un autobuz normal, luând in considerare doar diferenta de carburant, un autobuz electric consuma 10 bani/Km, in timp ce un autobuz normal consuma aproximativ 2,50 lei/km. Costul cel mai mare este dat de acumulatori. Acestia costa 70.000 de euro, au garantie 5 ani si teoretic ar trebui schimbati la 5 ani. Dar acumulatorii de pe demobus, care au deja 5 ani, ne arata clar ca duc mult mai mult.”
Tudor Serban, PR Manager Anadolu Automobile Rom S.R.L., unic importator al autobuzelor SOR in România.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

23 COMENTARII

  1. Sunt prea mici autobuzele astea avand in vedere ca 95% din populatia bacaului (pensionari) circula cu transportul public in comun (datorita faptului ca primesc reduceri substantiale la abonamente). de asemenea la orele de varf autobuzele sunt neincapatoare. trebuiesc autobuze mari nu cutii de chibrituri. nu cred ca pe un om il intereseaza consumul de energie/benzina ci mai degraba putin confort. (minim confort insemnand sa nu stea ca intr-o cutie de sardina, fara aer)

    • nu sunt mici autobuzele, sunt perfecte pentru oras. Pe om il intereseaza sau il va interesa consumul pentru ca daca tot va creste pretul carburantului toti vor fi nevoiti sa creasca pretul biletului. Si pe pensionari ii va interesa pentru ca se va ajunge in situatia cand primaria si alte firme private ( nu e obligatoriu Transport Public) nu vor cadea la un consens, si cei in cauza nu vor beneficia de abonamente. Atunci sa vad cati pensionari se mai plimba cu autobuzul non stop, asa cum o fac acuma. Nu sunt de acord cu toti „ceausistii” care nu au ce face acasa si prefera sa se plimbe cu autobuzele, stii cum e: iarna se plimba si se incalzesc , vara sa-le fie racoare, nu mai cheltuie pentru a-si asigura acest confort acasa. Pe principiul noi suntem batrani voi tineri prosti – se comporta ca atare.

  2. Ce e drept Bacaul sta foarte bine la capitolul transport public fata de alte orase! Autobuzele nostre arata foarte bine. Important e de acum sa invatam si noi sa fim calatori civilizati!

  3. carcotasi vor fi mereu dar adevarul nu poate fi comentat!societatea de transport public a fost mereu preocupata si de siguranta si confortul calatorilor!multumim!

  4. CETATEAN solutia ar fi sa nu se mai dea reduceri substantiale pensionarilor, majoritatea se plimba in fiecare zi iar restul care cotizeaza in mare parte catre bugete nu au loc de dansii.

  5. Da o ideie frumoasa si pentru bacau cum se afla deja si la bucuresti cateva autobuze electrice super performante dar ca sa dai 700 mi de euro prea mult

  6. O mai mare grija cu optimizarea orarului acestor autobuze. Nu zic ca sa fie ca prin tarile civilizate, placute cu orarul si autobuzul chiar sa vina la timp, dar nici ca la noi pe linia principala intre URA si Piata centrala stai ca oaia in statii fara sa vina nimic la timp. Nu mai zic de orele de varf. Studiati un pic cand si unde trebuie schimbata frecventa la aceste autobuze.
    Intentia cu autobuzele acestea noi si ecologice e laudabila, in schimb … probabil va ramane si acesta ca „autobuzul dragostei” sa circule odata la an, sa vezi cum e si cand este bine.
    Ca sunt multi pensionari in autobuze nu e nici o problema, dar sa treaca atat de des autobuzele cand trebuie incat sa circule tot „norodul” in conditii civilizate!!!

  7. Pentru ,,Asul”
    Prin anagramare completat cu „bleaga ” iese exact ceea ce esti ( dixit Vanghelie)
    Baiatu’ ,te crezi vesnic tanar si ferice? ” Sazi” bland ,ca-ti vine randul ! Nu ai pensionari in familie?
    Cei de care tu nu ai loc au cotizat o viata intreaga (vezi ca D.D. care acum e la cuseta isi vinde jeepul)
    In capul tau e bezna ca noaptea-n beci!

    • faptul ca stii sa faci anagrame, si ca ai timp sa te uiti la DD( sau cum se chema postul lui de televiziune) sau la stiri sa il vezi pe Vanghelie nu inseamna ca esti cult. Arata ca esti un pensionar care sunt sanse mari sa fi iesit inainte de vreme la pensie, si ai asteptari ca toti cei mai tineri sa te respecte. Nu cred ca cineva de aici sau cine a mai citit aceste comment-uri, dar nu au vrut sa iti raspunda, te-au jignit. Faptul ca cineva are o parere diferita de a ta nu inseamna ca e mai prost sau cum i-ai zis tu, ca nu vreau sa scriu nici macar cu ghilimele. Nu ai facut decat sa ne arati faptul ca aveti pretentii sa fiti respectati , pentru ca asunteti mai in varsta si asa am fost educati. DAR sa va spun ceva: DACA NU RESPECTATI pe cei tineri nici voi nu veti fi respectati de ei. Invatati acest lucru , sunteti mai invarsta, educatia oferita ne obliga sa va respectam dar pana la un punct , totusi nu sunteti „buricul pamantului”.

  8. Revin cu alta idee: daca tot avem un oras in care cam toate traseele principale se desfasoara in marea majoritate intre Capatul din sud si Piata centrala (cel putin 50% din lungimea traseului e comuna pe mai toate liniile) de ce sa nu fie abonamentul comun? … Alte orase care mai au si alte mijloace alternative: metrou, tramvai, troleu au reusit sa rezove treaba asta. Iei abonament lunar, saptamanal sau pe o singura zi si te priveste pe unde si cum umbli.
    Referitor la pensionari: nu uitati stimati contribuabili actuali, acestia sunt contribuabilii din vremuri nu demult trecute si care au facut ca prin munca lor sa aiba ce fura jegurile astea care ne conduc de 25 de ani incoace. Pensia oricum e nerelevanta, asa ca macar cu autobuzul sa poata sa mai circule intre cele doua piete principale ale orasului.
    Numarul autobuzelor trebuie sa suporte numarul oamenilor, nu sa mai rarim numarul calatorilor.

  9. pensionarule miliardar, problema e ca la ora 7:30 cand incepe toata lumea munca, toate liceele, scolile si facultatile isi incep programul, taman pensionarii vin si se baga buluc in incercarea disperata de a ajunge cu sacosa la piata. de ce nu mai asteapta o ora cand se linisteste treaba? motivul e clar: ca sa ii injure pe elevi ca is fara bune maniere si fac tam-tam. iar acestia au o atitudine ostila la randul lor. degeaba ai cotizat o viata intreaga daca ajungi vremurile proaste de azi, cand nu mai sunt tineri in piata muncii sa le plateasca pensiile. dar sa ne oprim, ca ne-am abatut de la articolul principal (cel cu autobuzul electric).

    • lasa-i ca sunt sau nu tineri ei pensiile si le iau. Intrebarea mea este , noi cand vom ajunge la pensie le vom lua? Si nu cred ca ne-am abatut de la subiect prea mult , pentru ca unul din cititorii dinainte atragea atentia ca sun precum cutiile de sardele acest autobuze. Si acum revenim la subiectul care ne doare , daca nu ar fi atatia pensionari in orele aglomerate ar ajunge si autobuzele si ne-ar scuti si pe noi si pe ei de nervi.

  10. Autobuzele sunt ok, tot ce e legat de transportul in comun este pus la punct, dar..
    Cine DUMNEZEU MAMI LOR SE OCUPA DE INFECTII ASTIA DE CONTROLORI DE AUTOBUZ CARE ITI DAU CU SPRAY CU PIPER IN OCHI ?!?!

    CE CAUTA MELTENII ASTIA IN SOCIETATE??

  11. Lăsați Autobuzul 3 să circule la fel ca celelalte, normal. Nu mai discriminați călătorii de pe Calea Moinești ? Suntem și noi abonați la Transport Public. De ce doar la ore de vârf și de ce doar 5 zile pe săptămână ? Cei care călătoresc în picioare ar trebui să achite doar jumate de bilet. traseul nr. 3 de ce nu ajunge la Auchan ?

  12. intru si eu in hora acestor dezbateri, deoarece „un tanar” are mare dreptate cu controlorii. Ar fi de apreciat daca isi fac datoria pentru care sunt platiti, insa acestia isi depasesc clar atributiunile, se comporta urat si fac abuz in special de fete. si bineinteles, aplica legea junglei: daca fara bilet e un „terminator” il lasa in pace; daca e o fata sau un pricajit lipsit de aparare, fac spectacol.

LĂSAȚI UN MESAJ