Anul trecut, inspectorii Registrului Auto Român au verificat, în trafic, mii de autovehicule. Scopul controalelor a fost depistarea mașinilor cu defecțiuni grave care rulau pe drumurile publice. Acțiunile, derulate cu sprijinul polițiștilor, au scos la iveală numeroase neconformități, unele cu risc major de producere a accidentelor rutiere.
În jur de 2.600 de mașini aflate în trafic pe drumurile județului au fost controlate, pe parcursul anului 2022, de inginerii Registrului Auto Român. Controalele au făcut parte dintr-o tematică la nivel național, fiind demarate în scopul depistării autovehiculelor cu adevărat periculoase care circulau pe drumurile naționale.
Ajutați de echipajele poliției, inspectorii RAR Bacău au reușit să tragă pe dreapta, pentru un timp sau definitiv, sute de mașini cu probleme grave, adevărate rable care puneau în pericol, la propriu, siguranța celorlalți participanți la trafic, inclusiv viețile acestora. Potrivit RAR, aproape jumătate dintre mașinile oprite la control prezentau diferite neconformități tehnice sau legate de acte.
În plus, mai bine de 200 de autovehicule reprezentau un pericol iminent de accident. „Rezultatele controalelor desfășurate în trafic nu reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR-Poliție opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni”, au ținut să sublinieze responsabilii Registrului Auto Român.
Amenzi și certificate de înmatriculare retrase
Chiar și așa, îngrijorător este că, la aproape 8% din totalul autovehiculelor oprite s-au constatat deficiențe în sfera poluării, în vreme ce 2,5% aveau ITP fals, expirat sau anulat. „În urma controalelor mixte desfășurate de RAR Bacău și Poliția Rutieră, au fost aplicate 693 de amenzi contravenționale și au fost retrase 617 de certificate de înmatriculare”, au precizat reprezentanții Registrului Auto Român. Șoferii cărora le-au fost reținute certificatele de înmatriculare, pot redobândi documentele numai după efectuarea unei inspecții tehnice specifice la reprezentanțele RAR din țară.
ITP-ul, obligatoriu, în fiecare an, pentru mașinile vechi
De reținut că Inspecția Tehnică Periodică (ITP) este obligatorie pentru toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice. În general, în cadrul unei proceduri ITP, se măsoară aspecte legate de noxele emise de motor, sistemul de direcție, cel de frânare, precum și fluxul de lumină și poziția acestuia.
Însă, la inspecția tehnică periodică, se mai analizează și aspectul estetic al mașini, respectiv integritatea parbrizului, a caroseriei sau a anvelopelor. Potrivit legislației în domeniu, este obligatoriu ca ITP-ul să se facă la un an, în cazul maşinilor mai vechi de 12 ani, la 2 ani pentru maşinile între 3 şi 12 ani, şi la 3 ani, pentru autoturismele noi. Maşinile de transport persoane, taxi şi ride sharing trebuie verificate tehnic la şase luni.
Tariful aplicat la ITP poate fi între 110 și 200 de lei, în funcție de tipul autoheviculului și de stația aleasă pentru efectuarea inspecţiei tehnice periodice. La motociclete şi mopede, costul ITP poate fi între 80 și 100 de lei. În cazul celor găsiți cu ITP-ul expirat, sancțiunile sunt între 9 şi 20 puncte de amendă. Punctul de amendă are echivalentul a 145 lei, ceea ce înseamnă că amenzile sunt între 1.305 şi 2.900 lei.