joi, 18 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 5262

Mosul „Generali” a venit la copiii nevoiasi

    Traditia in familia Generali Asigurari continua! Mos Craciun a raspuns si anul acesta la scrisorile copiilor nevoiasi si le-a adus dulciuri, jucarii si hainute. Dis-de-dimineata, angajatii Generali Asigurari, in frunte cu directorul deghizat in Mos Craciun, au pornit incarcati de cadouri catre copiii din comunele Damienesti si Dragesti. Primii care au primit daruri au fost micutii de la scoala si gradinita din Damienesti. Au fost cuminti tot anul si l-au asteptat pe Mosul cu cantece, colinde si poezii. Caravana cu daruri s-a oprit apoi si la Dragesti unde scolarii si prescolarii il asteptau nerabdatori pe Mos Craciun. Este deja al patrulea an in care compania Generali Asigurari din Bacau organizeaza astfel de actiuni. Cei de la Generali au primit aproape 80 de scrisori de la copiii nevoiasi din comunele Damienesti si Dragesti. aA devenit deja o traditie. Noi speram ca si peste 20 de ani sa putem face astfel de actiuni. O facem din suflet pentru copii”, spune Ionut Mihaila, directorul Generali Asigurari. Micutii au trimis scrisori mosului cu ce cadouri vor, iar angajatii Generali au citit scrisorile si le-au indeplinit dorintele.
    [ad#stire] aSunt copii care isi doresc sa vada o portocala, sau lucruri nu pentru ei, ci pentru fratiori sau parintii bolnavi, care nu au posibilitati materiale”, a mai spus Ionut Mihaila. Copiii nu au avut pretentii foarte mari. Unul dintre cei care a trimis scrisoare mosului a cerut o patura pentru mama lui, altii hainute, ceva de incaltat sau dulciuri. aI-am scris mosului ca vreau un trening si multe dulciuri”, spune Alex, din Dragesti. Colegul lui, Ionut, este fericit ca mosul i-a adus ce si-a dorit. aAm primit dulciuri, ghete, trening si o masinuta cu telecomanda”. Angajatii Generali Asigurari au pus mana de la mana si au cumparat cadouri pentru a face si acesti copii fericiti. Ziua s-a incheiat cu promisiunea ca si la anul Mosul va fi la fel de incarcat de daruri.

    Alexandra Malachi

    Directorat de doua decenii

    Doua personalitati diametral opuse in ceea ce priveste drumurile vietii, temperamentul, activitatea – si un punct comun: de 20 de ani in fruntea a doua institutii importante
    ale orasului.

    Vilica Munteanu a implinit, la sfarsitul verii, doua decenii de cand se afla in fotoliul de director al Directiei Judetene Bacau a Arhivelor Nationale. Chiar daca nu era membru al Partidului Comunist, lucru obligatoriu in vechiul regim pentru a obtine un post de conducere, o conjunctura favorabila a facut ca, mai tanarul atunci Vilica Munteanu sa fie promovat intr-o functie de conducere. El il inlocuia pe Dumitru Zaharia, director in functie din 1969 la Arhivele bacauane. Una din primele masuri luate de noul director a fost inceperea demersurilor pentru constructia unei alte cladiri pentru institutie – proiect realizat in 1994.
    Noul director de ieri si vechiul director de azi a avut privilegiul sa treaca, din functia de director, de la un regim politic la altul, observand chiar din interiorul institutiei mersul societatii romanesti. aFaptul ca noi detinem foarte multe documente, am putut observa o schimbare majora in interesul oamenilor, pana la caderea regimului comunist si cu totul altul in democratie. Daca pana in 1989 oamenii se intereseau pentru actele de scolarozare si acte juridice uzuale, incepand cu 1990 oamenii au venit, buluc, pentru a-si reconstitui drepturile de proprietate, de reconstituire de filiatii cu ajutorul actelor de stare civila, de situatii juridice speciale”, ne spune directorul Munteanu care ne probeaza, cu cifre, situatia de adinainte” si de adupa”: aproximativ 200 de oameni pe an in regimul comunist si peste 10.000 de solicitanti dupa 1990, mai ales dupa aparitia celebrei Legi 18. Un alt varf de aglomerare la Arhivele Nationale a fost tot cu o lege agricola – in 1998, au venit 350 de oameni zilnic! O fluctuatie care a bulversat colectivul de la Arhive…
    Chiar daca imaginea de arhivar poate crea impresia de om acoperit de praful documentelor (la Arhive documentele ajung nu mai devreme de 30 de ani de la institutii), Vilica Munteanu este pasionat de meseria sa, cu o declaratie oarecum neobisnuita pentru sobrietatea unui director de arhive: „Consider ca sunt casatorit cu meseria mea, care imi ofera multe satisfactii, desi si la noi sunt multe greutati”. Cum se vad din partea unui istoric (Vilica Munteanu este absolvent al Facultatii de istorie de la Universitatea „Al.I. Cuza” din Iasi), cele doua regimuri politice, comunist si cel democratic? aNu exista un regim perfect, sunt plusuri si minusuri inerente. 1989 a insemnat un punct crucial, pentru el a insemnat castigul libertatii”. Insistam sa intrebam pe directorul Arhivelor bacauane: aExista ceva bun in fostul regim?”. Primim raspunsul cuvenit: aEra un respect mai mare fata de lege iar morala nu era atat de viciata ca acum”. Directorul Munteanu ne mai spune ca institutiile de azi au prea putina grija fata de documentelor lor: aSe va vedea acest lucru peste 20-30 de ani, cand lipsa arhivelor va crea multe greutati”, ne mai declara Vilica Munteanu.
    Cum a fost numit director in 1989 si cum arhivele sunt patronate de Ministerul de Interne, il intrebam pe directorul Munteanu daca abaietii cu ochi albastri” din Securitate i-au propus o amica” colaborare pentru a ainforma” mai sus. Lucrul este dezmintit categoric de directorul Munteanu: aNu am primit nicio oferta in acest sens. De altfel, chiar zilele trecute am primit de la CNSAS o adeverinta de necolaborare cu Securitatea”.
    Daca directorul de la Arhive a implinit peste doua deceni, directorul Centrului International de Cultura aG. Apostu”, Gheorghe Popa, sau mai degraba Geo Popa cum este cunoscut, va implini in curand 20 de ani de directorat. Un alt temperament, o alta istorie a institutiei, alte conflicte.
    Daca istoria i-a oferit lui Vilica Munteanu o ocazie rara, actorul Geo Popa a facut istorie prin implicarea sa in agitatele evenimente din decembrie 1989, ajungnd pentru o perioada scurta de timp, presedintele Consiliul Provizoriu de Uniune Nationala. Dar cum istoria trebuia scrisa, in buna masura de catre afostii”, Geo Popa a trebuit sa scrie istoria la care se pricepea: cea culturala. Intr-un proiect gandit cu Ilie Boca si Constantin Donea, Geo a infiintat, cu mult curaj, un centru cultural de amploare care isi propunea sa puna in valoare partea de patrimoniu si cultura institutionala. aAm discutat mai multe dezvoltari de centre, la Tescani, la Slanic. Pana la urma ne-am oprit la fosta casa de oaspeti al lui Ceausescu. Mi-am pus toate energiile in dezvoltarea acestui centru. Fireste ca au fost si multe esecuri – nu-mi era foarte clar cum trebuia sa arate aceasta institutie”, spune Geo Popa. Inaugurarea noului centru cultural din Bacau in 1990 a insemnat o adevarata sarbatoare culturala pentru municipiu – au fost prezenti Grigore Vieru, Nicoale Dabija din Republica Moldova dar si multe personalitati din tara noastra. aUn moment important prin partea de romantism”, isi aminteste directorul Popa. Chiar daca ideea de cultura s-a pus mult in valoare la Centrul aG. Apostu”, directorul a avut parte de o ploaie de procese in perioada 1996-2000 – din partea unor avigilenti” care urmareau indeaproape activitatea sa.
    aAm avut luciditatea de a vedea unele desfasurari intr-un mod in care se intrezareau deschiderile pe care societatea romaneasca le-a avut mai tarziu”, declara Geo Popa, un om care traieste intens viata si existenta. Foarte multe activitati de profiluri diferite, toate insa de nivel calitativ inalt, s-au intamplat la Centrul aGeorge Apostu”. Sa amintim, printre multe alte manifestari culturale, doar de revista aVitralii”, o realizare demna de aerul cultural european.
    [ad#stire]Obsesia directorului Geo Popa este valorificarea spatiului de la Centrul Apostu. Din acest motiv incrucisarile de sabii pe care le are de la o vreme cu Primaria Bacau sunt de notorietate. Terenul de 2,4 hectare pe care se afla Centrul aG. Apostu”, ce reprezinta un miraj continuu pentru anumiti oameni de afaceri drapati in oameni politici, este unul dintre dueluri. Altul, necastigat, este incercarea directorul Popa de a construi o sala de spectacole in incinta Centrului Cultural. Primaria a dat autorizatia de constructie, chiar daca Ministerul Culturii a aprobat proiectul si a trimis si banii aferenti.
    aSta prea mult pe functie”, este una din obiectiile aduse directorului Popa. aNu am de gand sa plec”, raspunde Geo Popa, care spune ca a pregatit, totusi, pe cineva care ii poate lua oricand locul. aCineva din interiorul institutiei”, zice apasat Geo Popa, care regreta ca nu mai este lasat sa joace pe scena Teatrului Bacovia. aEu nu m-am despartit de iubirea mea, teatrul. Dar legislatia ambigua si lipsa unui program teatral de anvergura ma impiedica sa fiu prezent pe scena”, declara Geo Popa.

    Gabriel Pop

    Concedieri la doua institutii ale Muncii

      Chiar in prag de Craciun zeci de salariati ai unor institutii judetene ale Ministerului Muncii au primit o veste cumplita: li s-a inmanat preavizul prin care li se pune in vedere ca dupa 1 ianuarie contractul lor de munca la institutia la care lucreaza va inceta. In aceasta situatie sunt mai multi salariati de la Inspectoratul Teritorial de Munca si de la Agentia Judeteana de Prestatii Sociale.

      Sedinta de Consiliu Local pe 23 decembrie

        Consiliul Local se intruneste in sedinta ordinara cu doua zile inainte de Craciun, pe 23 decembrie. Anuntul de convocare si ordinea de zi au fost postate pe situl internet al Primariei Bacau abia luni, cu doar doua zile inainte de sedinta.

        Peste 900.000 de masti de protectie la Directia de Sanatate Publica

          Directia de Sanatate Publica a primit 903.000 de masti destinate protectiei impotriva virusului A (H1N1), iar aproape jumatate din cantitate va fi distribuita scolilor, pentru uzul profesorilor si al elevilor.

          Pensia anticipata, pe cale de disparitie

            De la un an la altul numarul pensionarilor care beneficiaza de pensie anticipata (fara a fi penalizati) este tot mai mic. In prezent, dintre cei 143.853 de pensionari din sistemul public, numai 132 au pensie anticipata.

            Petarde fara autorizatie

              Pe linia prevenirii comertului ilegal cu obiecte artizanale pe baza de amestecuri pirotehnice, lucratorii Serviciului Arme, Explozivi, Substante Periculoase au organizat mai multe actiuni de control in urma carora au confiscat peste 15.000 de petarde.

              Ajutor de stat pentru investitiile in retelele de distributie: Subventii pentru energie electrica si gaze naturale

              Comisia Europeana a autorizat „Schema de ajutor de stat pentru sprijinirea investitiilor an extinderea si modernizarea retelelor de distributie a energiei electrice si gazelor naturale”. Bugetul total alocat este de 28.400.000 EURO, iar ajutoarele de stat se vor acorda sub forma de alocari financiare nerambursabile, atat din fonduri comunitare cat si din fonduri nationale. Prin acest program se finanteaza realizarea de investitii initiale an retelele de distributie de energie electrica si gaze naturale, an scopul reducerii pierderilor de energie, cresterii securitatii an furnizare, evitarii situatiilor de criza si atingerii performantelor economice in sistem. „Comisia Europeana a apreciat ca aceasta schema contribuie la implementarea unei strategii coerente de dezvoltare a tuturor regiunilor din Romania. Prin acest program se finanteaza realizarea de investitii initiale an retelele de distributie de energie electrica si gaze naturale an scopul atingerii performantelor economice si standardelor de calitate solicitate de catre consumatori”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

              4 milioane de euro pe proiect

              Valoarea maxima a ajutorului de stat ce se poate acorda beneficiarilor este 40 la suta din costurile eligibile ale investitiilor pentru cei care realizeaza investitii an regiunea centrala si 50 la suta pentru celelalte 7 regiuni de dezvoltare. Pentru antreprinderi mici se acorda bonus de 20 la suta, iar pentru cele mijlocii, bonusul este de 10 la suta. Un beneficiar poate primi maxim 4 milioane euro/proiect si poate primi finantare doar pentru maxim 2 proiecte an cadrul acestei scheme.
              [ad#stire]Proiectele de investitii pot fi realizate an oricare dintre regiunile Romaniei si trebuie mentinute minim 3 ani an locatia respectiva, an cazul antreprinderilor mici si mijlocii, respectiv 5 ani, an cazul antreprinderilor mari. Potentialii beneficiari sunt proprietarii retelelor de distributie a energiei electrice si gazelor naturale sau operatorii acestor retele, care detin o licenta si au dreptul de extindere si/sau modernizare a retelelor. Pentru a depune cererile de finantare, agentii economici interesati trebuie sa se adreseze Ministerului Economiei, organismul intermediar pentru energie. Schema se deruleaza pana la sfarsitul anului 2013.

              Roxana Neagu

              „Stavarache va trai o drama cand nu va mai avea pe cine sa arate cu degetul”

              declara avocatul Gabriel Ionita, reprezentantul legal al SC Transport Public. Despre farsa administrativa
              de la sedinta de vineri a Consiliului Local, despre avalansa de abuzuri administrative comise de capul municipalitatii, precum si despre perspectivele orasului Bacau, ramas captiv in scandalurile fabricate de primar, in interviul care urmeaza.

              Domnule avocat Ionita, societatea Transport Public, al carei reprezentant legal sunteti, face obiectul mai multor materiale aparute in presa locala. Totul a pornit, se pare, de la cooptarea in actionariatul societatii a Consiliului Local. Ce s-a intamplat de fapt, mai ales ca sedinta extraordinara de vineri a CL a sfarsit prin a fi o farsa administrativa?

              Este adevarat, atunci cand desfasori o activitate de interes local, de interes public, e normal, dintr-un anumit punct de vedere, sa fii tot timpul in atentia presei locale. Din pacate, ma asteptam ca acest interes al presei sa fie cat de cat obiectiv in raport cu societatea Transport Public, atat din partea mass-media, cat mai ales in raporturile cu autoritatile administrative locale. Aceasta asteptare a mea, pe care as socoti-o legitima, a fost inselata.

              Detaliati problematica transformarii CL Bacau in actionar al SC Transport Public. Din cate stiu, s-a actionat in baza Legii 137/2002, deci dupa o reteta prescrisa de lege. De ce ati aplicat aceasta lege, in conditiile in care in opinia primarului legea in cauza nu se aplica decat pentru societatile cu capital de stat si ca, de fapt, Transport Public nu trebuia sa-si majoreze capitalul social acum, ci inainte de privatizare?
              E bine ca m-ati intrebat acest lucru. E un bun prilej sa clarificam, odata pentru totdeauna, aceasta asa-zisa problema. In primul rand, exista in legea respectiva un articol – Art. 12 – care se refera exact la cazurile in care certificatul de atestare a proprietatii este emis dupa privatizare (n.r. – cazul Transport Public). Mai mult, acelasi articol fixeaza obligativitatea eliberarii certificatului de catre Consiliul Judetean, ca entitate administrativa, aindiferent de structura capitalului social”, deci inclusiv atunci cand societatea are capital integral privat. Legea trebuia interpretata unitar, in ansamblul ei, si nu doar partial, dupa cum dicteaza interesele politice ale unuia sau altuia. Este adevarat ca legea reglementeaza masuri pentru accelererea privatizarii si ca, in principal, ea se aplica societatilor cu capital de stat, dar trebuie sa avem in vedere articolul despre care tocmai am vorbit. Acest articol reglementeaza, negru pe alb, exact situatia societatii de transport in comun, careia nu i s-a eliberat inainte de privatizare acest certificat. Aici ma vad nevoit sa specific faptul ca a existat in dosarul de prezentare in vederea privatizarii societatii, printre alte elemente obligatorii, si un contract cadru, pe ulterior s-au purtat negocierile si care continea o suma de clauze generice. Una dintre acestea stipula foarte clar ca vanzatorul, in speta CL Bacau, se afla in posesia certificatului de atestare a dreptului de proprietate. Observand acest aspect, de altfel evident pentru toata lumea, reprezentantii societatii nu si-au mai pus problema aceasta, fiind de buna credinta mai ales ca CL Bacau a semnat contractul de vanzare-cumparare actiuni si ulterior si l-a insusit printr-o hotarare expresa. In acest contract, era expres stipulat, la art. 7.5, faptul ca terenul intra in proprietatea cumparatorului. Era evident ca existand o asemenea clauza, cumparatorul a fost de buna credinta si a considerat contractul ca atare. Faptul ca acest contract de privatizare, insusit de CL Bacau si semnat de reprezentantii acestuia, a constituit titlu translativ de proprietate inclusiv pentru teren, a fost confirmat ulterior si de catre Oficiul de Cadastru, prin judecatorul delegat, care a intabulat in Cartea Funciara, fara nici o obiectie, dreptul de proprietate a societatii asupra terenului. Este evident ca, daca ar fi existat probleme, Cadastrul nu intabula proprietatea asupra imobilului. In momentul in care societatea a vrut sa tranzactioneze terenul, in 2009, a aparut aceasta falsa chestiune a proprietatii terenului. Problema a aparut si a fost propagata din ratiuni politice, nu dintr-un temei juridic. Mi-e foarte clar.

              Reactia Primariei la eliberarea certificatului de atestare a proprietatii de catre CJ Bacau a fost una viscerala? Banuiesc totusi ca edilii au stiut de acest demers, de la bun inceput. Ce s-a intamplat de fapt?
              Presupunerea dumneavoastra este corecta. Si aici este ilustrat cel mai bine absurdul situatiei in care ne aflam. Mai bine zis abuzul administrativ comis de municipalitate, abuz pe care initial va marturisesc ca nu l-am banuit. Clientul meu s-a plans la inceputul anului 2009 ca este presat de catre primarul Romeo Stavarache sa renunte la echipa de fotbal in schimbul renuntarii la litigiile asupra terenului de la Transport Public. Credeam ca exagereaza, dar ulterior faptele si actiunile edilului i-au confirmat afirmatiile.

              Detaliati, va rog!
              E destul de simplu. In perioada 2007-2008, primarul a inceput sa preseze societatile la care Dumitru Sechelariu era actionar prin demersuri succesive: notificari, presiuni si alte asemenea actiuni, toate cu un pronuntat caracter concertat. Acest aspect l-am constatat personal din simplul motiv ca firmele domnului Sechelariu sunt in portofoliul meu de clienti si am inceput sa fiu foarte solicitat atat in ce priveste Transport Public, dar si referitor la actiuni impotriva SC LETEA – cunoasteti probabil cazul Gradinitei Letea. Exemplele pot insa continua…

              Sa revenim, deocamdata, la acazul” Transport Public si la terenul abuclucas”.
              Din anul 2007, Transport Public a intrat in negocieri directe cu o serie de agenti economici importanti pentru a dezvolta o investitie de anvergura pe terenul societatii. In acelasi an, primarul a initiat o actiune in constatare prin care, fara a intra in detalii tehnice, a solicitat sa se constate faptul ca Transport Public nu este proprietar pe teren. Edilul a cerut sa se radieze din cartea funciara dreptul nostru de proprietate. Ce a fost fatal pentru negocierile de care va vorbeam, a fost ca litigiul a sfarsit prin a fi consemnat in Cartea Funciara, moment in care toate discutiile referitoare la investitie au intrat in impas. Am castigat litigiul in prima instanta, dar primarul a mai introdus un alt litigiu pe rolul instantelor – o actiune in revendicare a terenului respectiv. Asa ne-a gasit anul 2009 – cu judecati, conflicte si presiuni greu de imaginat din partea sefului municipalitatii. La inceputul anului, lucrurile s-au precipitat, luand brusc o intorsatura favorabila pentru societate. Am inteles de la clientul meu faptul ca a avut loc o intalnire intre acesta si liderii liberali bacauani, in frunte cu primarul Stavarache, in care ultimul a conditionat renuntarea la litigii si la celelalte sicane in schimbul cedarii echipei de fotbal catre municipalitate.

              Suntem in anul 2009. Un investitor german e interesat de acest teren. In ce punct ne aflam?
              Judecati si dumneavoastra. Avem o societate germana care intentiona sa cumpere terenul. Compania este incurajata sa reia negocierile, atat prin intalniri directe ale primarului cu reprezentantii acesteia, cat si prin adrese scrise, in care se reitereaza tot sprijinul de care este nevoie din partea municipalitatii. La unele dintre aceste intalniri am participat si eu. Urmeaza, pe 15 ianuarie 2009, o adresa oficiala a investitorului german catre primar, prin care se solicita, in scris, lamuriri cu privire la situatia juridica a terenului, dar si la litigii. Ca raspuns, pe 16 ianuarie, primarul renunta expres la ambele actiuni in instanta, dar si la exercitarea cailor de atac cu privire la acestea. Exista adresele scrise, dar si o declaratie notariala a reprezentantului primarului, prin care acesta comunica Oficiului de Cadastru acordul lui pentru radierea litigiilor din cartea funciara. Am vazut zilele astea ca reprezentantii primarului incercau sa explice in mod hilar aceasta renuntare la procese, cum ca ar fi renuntat la o actiune pentru a putea sa o introduca pe alta, dar este o intoxicare de presa penibila. Acesti juristi ai primarului spera ca bacauanii nu vor intelege anumite detalii de ordin administrativ. Adevarul e ca primarul a renuntat la ambele actiuni in instanta, dar si la exercitarea cailor de atac aferente, in acelasi timp, fara a mai introduce o alta actiune la acel moment. Ei nu pot formula, la aceasta ora, o explicatie plauzibila privitoare la decizia de a renunta la actiunile din instanta. Se ascund dupa deget.

              Totul ar fi reintrat in normal…
              Mai mult decat atat. Incurajarile edilului sef au continuat. De fapt, la momentul in care am obtinut certificatul de atestare a dreptului de proprietate de la CJ, acesta stia de acest demers legal, din moment ce in Consiliul Judetean, hotararea de eliberare a certificatului a fost votata inclusiv de consilierii liberali al caror sef politic este chiar primarul. Pe de alta parte, certificatul a fost emis ca urmare a intocmirii unei documentatii solide, conform anumitor criterii legale, in care exista si adrese din partea Primariei.

              Ati obtinut certificatul, apoi?
              A continuat sprijinul total al primarului pentru investitia care ar fi urmat sa aiba loc. Acesta a eliberat societatii doua certificate de urbanism in vederea obtinerii Planului Urbanistic de Detaliu (PUD), dar si a unei autorizatii de demolare, acte oficiale in care se confirma, de catre edil, dreptul de proprietate privata asupra terenului, invocandu-se chiar acest certificat de atestare pe care acum Stavarache il reneaga. Totul a culminat cu initierea sub semnatura aceluiasi primar, a unui proiect de hotarare prin care se propune CL Bacau aprobarea PUD-ului referitor la construirea respectivului centru comercial. As sublinia ca acest proiect este insotit de toate avizele si acordurile legale, inclusiv de cel de legalitate. Toate atesta acelasi lucru – faptul ca investitia se desfasoara pe un teren proprietate privata si ca beneficiarul este SC Transport Public.

              Firul s-a rupt in cele din urma…
              Firul s-a rupt la fel de brusc cum s-a innodat: proiectul de hotarare privind aprobarea PUD-ului a cazut la vot, la sugestia primarului, pe 20 iulie, iar pe 30 iulie acesta a introdus din nou o actiune de revendicare in instanta.

              Totul pare sa fi fost premeditat.
              Asa pare acum. L-a lasat pe client sa se oblige contractual, cu clauze stricte, l-a lasat sa demoleze cladirile de pe teren si apoi a urmat lovitura. Nu trebuie sa fii geniu ca sa tragi o concluzie pe marginea premeditarii care a insotit in permanenta actiunile lui Stavarache.

              Ulterior, Transport Public si-a majorat capitalul social si a cooptat printre actionari chiar CL Bacau.
              Asta este partea cea mai simpla. A fost insa complicata artificial de primarul Stavarache, care realizeaza in acest moment ca nu mai are niciun suport legal, nicio motivatie obiectiva si concreta, pentru sicanele sale premeditate. Majorarea de care vorbiti a fost facuta strict pe lege, s-au emis actiuni corespunzatoare cu valoarea terenului, valoare stabilita de catre un expert autorizat de Oficiul pentru Registrul Comertului (ORC) si stipulata intr-o evaluare – anexa la certificat, parte a documentatiei care a stat la baza acestuia.
              Observ ca se vehiculeaza sume de ordinul milioanelor de euro, dar trebuie sa precizez ca singura valoare la care se putea face majorarea de capital era constituita de cea intocmita de catre expertul ORC, indiferent de ce oferte exista pe piata la un moment dat. De altfel, faptul ca majorarea a fost facuta conform legii este certificat chiar de admiterea inregistrarii la ORC a noii realitati juridice, prin incheiere a judecatorului delegat, care a constatat ca sunt indeplinite toate conditiile legale de cooptare a CL Bacau in randul actionarilor. Astfel ca la acest moment, in scriptele ORC, Consiliul Local figureaza ca actionar al SC Transport Public, cu un procent de 18,25%. Conform legii, etapele ulterioare sunt clare, dar trebuie facute chiar de catre CL Bacau in noua sa calitate. Consiliul trebuie sa-si vanda actiunile detinute catre actionarii Transport Public. Precizez ca o parte din actionari si-au exprimat intentia de a cumpara actiunile de la CL Bacau. Consiliul trebuie sa ia act de cooptare si sa delege o comisie care sa incheie contractele de vanzare-cumparare a actiunilor detinute catre actionari. Proiectul, care a fost blocat iresponsabil de catre Primar, reprezinta, de fapt, modalitatea legala ca CL Bacau sa beneficieze de contravaloarea actiunilor in suma de aproximativ un milion de euro, bani care se cuvin de drept municipiului, bani publici, bani cu care s-ar fi putut sustine atatea proiecte, inclusiv deszapezirea care a cam lispit zilele astea.

              Inteleg, din ce afirmati, ca primarul se opune incasarii unui milion de euro de catre municipalitate?
              Exact asta trebuie sa inteleaga cititorii Desteptarii. Este momentul in care abuzul depaseste granitele lezarii intereselor private, trecand deja la prejudicierea intereselor publice. Ar fi interesant de vazut opinia Curtii de Conturi, dar si a celorlalte organe abilitate ale statului. Cum poate fi justificata o asemenea reactie? Cum poti bloca niste proiecte de interes public? Cum te poti lupta cu propriul Consiliu Local? CL Bacau este actionar in societate, iar primarul duce niste lupte cu Transport Public, fara a avea mandat special, pentru fiecare caz in parte, asa cum stipuleaza legea. In acest moment, actiunile lui Stavarache apar mai mult ca oricand in afara cadrului legal.
              Odata renunti la litigii, fapt care a si facut posibila obtinerea certificatului de proprietate, oferi certificate de urbanism, autorizatii de demolare, initiezi PUD-ul chiar tu ca institutie si apoi, gata, schimba foaia ca un copil cu toane? Cine plateste aceste derapaje institutionale? Dvs. realizati cat de mari sunt pierderile celor doua societati? De ce nu a reclamat de la inceput pana la sfarsit neregulile pe care acum le striga ca din gura de sarpe? Cum de a putut incuraja o investitie de o asemenea anvergura, punand in lumina proasta inclusiv imaginea si reputatia orasului fata de investitorii straini? Nu vorbim totusi de un SRL aici sau de o firma de facut sapun si ciorapi de dama.

              Ce se va intampla mai departe, in aceste conditii?
              In mod normal, daca am trai intr-un stat de drept, totul ar trebui sa reintre in normal: Consiliul Local sa-si vanda actiunile, sa incaseze cele peste 4 milioane ce i se cuvin, sa se aprobe PUD-ul care, de fapt, ar reglementa amenajarea urbanistica a unei portiuni din oras, in sensul dezvoltarii unei investitii de anvergura, generatoare de taxe si impozite, locuri de munca etc. Eu consider ca si litigiile initiate de primar, fara niciun suport legal nu-si mai gasesc justificarea, din moment ce CL Bacau este actionar in societate. Oricum, la aceasta ora, dreptul de proprietate asupra terenul nu mai poate fi contestat, apartinand societatii deoarece imobilul a fost inclus in capitalul social conform legii speciale de care am vorbit mai sus. Singurul drept care poate fi reclamat este cel de creanta, de incasare a contravalorii actiunilor de la actionarii societatii, aspect pe care acestia sunt gata sa-l indeplineasca, dar care este blocat de catre orgoliul si obsesiile nemasurate ale unui singur om. Cam mult pentru acest oras. Si cam neprofitabil.

              Ati amintit in acest interviu de Gradinita Letea. In ce punct a ajuns acest litigiu fabricat?
              Am ajuns intr-un punct terminus. Dupa ani buni in care am fost permanent blocati in a ne exercita proprietatea in toate elementele ei componente, inclusiv posesia, tocmai datorita sicanelor si opozitiei exprese a primarului Stavarache, care a inteles sa nu recunoasca proprietatea noastra. Dupa denuntarea contractului de inchiriere pe care Grupul Scolar Industrial Letea il avea cu societatea, suntem in faza pronuntarii unei solutii pe recurs.

              Cu alte cuvinte la prima instanta s-a castigat?
              Da. Am avut parte de un magistrat impartial, care a constatat abuzul clar de putere pe care primarul l-a exercitat in acest caz. Am demonstrat ca tocmai datorita opozitiei exprese a acestuia impotriva dreptului nostru, fostii chiriasi nu s-au mutat si stapanesc in continuare acel spatiu. Tocmai de aceea am fost nevoiti sa provocam o astfel de actiune, in care sa se compare titlurile de proprietate. Al nostru, evident, legal si pe deasupra intabulat in Cartea Funciara, deci opozabil inca din 2003 tuturor, al lor practic inexistent.

              Ce titlu ar fi trebuit sa arate Municipiul? Am inteles ca reclama un drept de proprietate publica?
              Simplu, cel reglementat expres chiar de legea in forma care era atunci in vigoare si pe care Primarul a invocat-o in instanta in sprijinul pretentiilor sale. Este vorba de un certificat de atestare al dreptului de proprietate emis de Ministerul Educatiei si intabulat corespunzator in Cartea Funciara ca facand parte din domeniul public. Mai mult, imobilul trebuia sa figureze in HG 1347/2001 care atesta domeniul public al judetului Bacau, ori nu este inclus in acel act administrativ, fapt recunoscut de altfel, in interogatoriul luat primarului, in prima instanta. Primarul trebuia sa faca anumite demersuri prealabile obligatorii de evaluarea a bunului si acordare a unor despagubiri juste si prealabile, inainte de preluare si inainte ca societatea sa intre in proprietate privata, pe care nu le-a facut nici pana astazi, cand insa vorbim de o proprietate privata cu acte in regula si intabulata pe deasupra. Mai mult, in anexele initale ale hotararii de consiliu local prin care include indirect si gradinita, sub pretextul unei actualizari a inventarului public, in dreptul acestui imobil se afla mentiunea clara – aproprietatea SC Letea SA, cu chirie Grupul Scolar Industrial Letea”. In concluzie, daca e sa vorbim strict pe lege, nu ar trebui sa existe dubii in ce priveste proprietatea, aspect constatat de altfel si de catre prima instanta.

              Nu va temeti de anumite interventii sau presiuni la nivelul instantelor, avand in vedere si de miza mediatica ce insoteste acest proces?
              Marturisesc ca am anumite temeri pe care insa nu le voi exprima tocmai datorita faptului ca profesia mea ma obliga sa cred in impartialitatea magistratilor care ma judeca. Sper sa nu influenteze opinia unui magistrat care a intrat in solutionarea acestei cauze, in anii trecuti, atat la Judecatorie, cat si Tribunal, dar care in judecarea prezentei cauze, a inteles, in mod corect, sa se abtina.

              Da, dar stiti cum e: o mana spala pe alta, sau corb la corb… Si apoi mai sunt conexiunile existente la nivelul fiecarei instante intre magistrati, relatii sot-sotie, relatii de familie, asa-zisa colegialitate de birou, nepotisme de cea mai joasa speta, despre care am tot scris in decursul timpului…
              Nu veau sa ma gandesc la aceasta posibilitate din foarte multe motive, principalul vi l-am spus deja. Am acordat intotdeauna increderea fireasca unui act de justitie si asa destul de blamat. Repet, sper sa nu influenteze opinia unui magistrat care a intrat in solutionarea acestei cauze, in anii trecuti, la Judecatorie si care a promovat la Tribunal, fiind initial in completul care solutiona recursul actual, dar care in judecarea prezentei cauze, a inteles in mod corect sa se abtina.

              [ad#stire]Cat timp credeti ca se va mai mentine aceasta stare conflictuala?
              As vrea sa va pot da un raspuns sigur, dar ma tem ca acum numai primarul poate raspunde la aceasta intrebare. Oricum, la acest moment, cand CL Bacau este actionar in SC Transport Public, cand terenul este deja in capitalul social al societatii, cand Municipiul ar trebui sa faca toate demersurile pentru vanzarea actiunilor detinute, conform legii, problemele atat de artificial create de-a lungul timpului ar trebui sa se apropie de final. Dar, cum vorbim de orgolii nemasurate, de o autoritate executiva care ajunge sa blocheze incasarea unor fonduri importante numai pentru mentinerea unei stari de conflict, nu se poate estima nimic. Am ajuns la concluzia ca cineva va trai o drama, in primul rand personala, atunci cand nu va mai avea pe cine sa arate cu degetul.

              A consemnat
              Lucian Bogdanel

              Pomana porcului, cu aprobare de la medicul veterinar: Ghita a sfarsit de cutit si anul acesta

                Bacauanii trebuie sa ceara acordul veterinarilor pentru a taia porcul din batatura. Chiar daca metoda europeana a asomarii nu este impusa deocamdata decat in abatoare, gospodarii trebuie sa se obisnuiasca incet cu gandul ca ii paste modernizarea. Unii sunt gata sa renunte la godac si spun ca nu vor manca aporc electrocutat”.

                aLa noi, porcul se taie cu cutitul. Asomarea e de la UE. Ce ne trebuie noua? Avem traditia noastra. Taiem porcul, facem pomana. Daca nu ma lasa sa-l tai cu cutitul, il impusc, dar nu-l mananc electrocutat.”
                Constantin Alexescu, comuna Rosiori

                aPun carnea la fript, cu apa, ca ne dor dintii, aduc hrean, fac o mamaliga mare si o tinem intr-o veselie. sta-i doliul dupa porc.”
                Carolina Lovin, comuna Rosiori

                Anul acesta, asomarea porcilor este obligatorie doar in abatoare, unde carnea provenita de la porcii sacrificati este destinata consumului colectiv. „Carnea va fi data spre prelucrare sau comercializare numai dupa ce a fost examinata si stampilata”, a declarat Vasile Zaharia, director DSV Bacau. Personalul implicat in operatiile de sacrificare trebuie sa urmeze cursuri de formare. In gospodariile particulare, grasunul va fi si anul acesta sacrificat dupa metoda traditionala. Conditia pusa de DSV este ca proprietarul sa obtina avizul medicului veterinar. Dupa sacrificarea animalului, carnea va fi examinata in laborator, in special pentru depistarea parazitului trichinella spiralis, care provoaca trichineloza. ,,Recomandam tuturor sa consume numai carne de porc examinata sanitar-veterinar”, a mai spus directorul DSV. In anul 2008, in judetul Bacau au fost sacrificati aproximativ 34.000 de porci.

                Doliu dupa porc

                [ad#stire]Familia Lovin are in curte un porc de peste 150 de kilograme. Il ingrijesc de un an si va mai trai pana aintr-o sfanta zi, cand vor veni acasa copiii”, ne-a spus Carolina Lovin. Rotofeiul va fi taiat dupa traditie. aFara asomare, este categoric Neculai Lovin. Asa am apucat, cu cutitul, asa facem. In dimineata hotarata, incep sa-mi chem prietenii. aHai, cumetre, sa facem pomana porcului!a, strig peste gard. Cand ne adunam ii facem felul, apoi scot o sticla de rachiu, o galeata de vin si petrecem. Nu l-as mai manca daca ar fi aelectricizata”. In timp ce barbatii strang uneltele si mai cinstesc un pahar, femeile pregatesc friptura. „Doar matele le curat in prima zi, ne-a povestit Carolina Lovin. Chisca, cighirul si carnatii ii las pe a doua zi. Printre altele, mai fac si o placinta cu branza, sa ne indulcim. Stam de vorba pana noaptea.”

                Doina Mincu
                Sinziana Filimon

                Locuinte de vis la Andromeda

                Societatea comerciala Vamina si-a reconfirmat locul de top intre dezvoltatorii imobiliari din Bacau. Cea mai recenta realizare a firmei a fost prezentata si oferita la cheie beneficiarilor sambata, intr-o atmosfera de sarbatoare perfect justificata.

                aAmplasamentul din apropierea centrului confera imobilului o legatura rapida cu utilitatile orasului. Mai mult, panorama este una extraordinara: vedere spre lac si insula, iar pe partea cealalta, spre intreg orasul.”
                Ionut Ceasar, administratorul SC Vamina

                Dintre cele 84 de apartamente, 22 au fost deja cumparate inca din faza de proiect. Finisajele interioare se pot alege in functie de preferintele cumparatorilor. Amplasamentul si calitatea lucrarilor sunt atuuri incontestabile ale acestor apartamente care vor satisface visele si nevoile oricarui locatar.

                Blocul de locuinte ANDROMEDA este situat in Bacau, pe strada Stefan cel Mare nr. 22. Construit pe 13 nivele, acesta cuprinde 84 de apartamente cu doua, trei si patru camere, cu suprafete cuprinse intre 61 si 213 metri patrati. Fundatia a fost consolidata cu piloti din beton de 13 metri lungime, o premiera in orasul Bacau, iar exteriorul este executat din caramida. Subsolul va fi destinat parcarilor. Si la suprafata, au fost amenajate 36 de locuri de parcare. Legatura dintre nivele se face prin intermediul unei scari si a doua lifturi cu 14 statii, cuprinzand si subsolul.
                [ad#stire]Fiecare apartament este dotat cu instalatii electrice, termice si sanitare interioare, si instalatiile de cablu tv, internet si interfon. „Preturile sunt foarte bune. Un metru patrat construit ajunge la 700 de euro cu tot cu TVA, pret in care sunt incluse finisaje precum gresie, faianta, parchet, instalatie de clima si centrala termica. Calitatea materialelor folosite este certificata de experienta in domeniu a dezoltatorului Vamina”, a explicat administratorul firmei. Apartamentele se pot achizitiona prin sistemul „Prima Casa”, dar si sub forma de rate, firma oferind posibilitatea de a achita costul locuintei intr-un an si jumatate. De la 1 ianuarie se pot face vanzarile directe la beneficiari, urmand ca locatarii sa incheie contractele pentru furnizarea energiei electrice si a gazelor naturale. De la 1 martie se poate locui efectiv in acest bloc. „Oamenii trebuie sa aiba incredere in calitatea lucrarilor noastre si sa se bucure ca se muta intr-un bloc nou si foarte modern”, a conchis Ionut Ceasar.

                Andreea Lupascu

                Puterea generozitatii la Targu Ocna

                  In pragul sarbatorilor de iarna, o cutremuratoare poveste de viata, cuprinsa de generozitate si omenie a adus linistea si speranta intr-o familie din orasul Targu Ocna. In toamna acestui an, in urma unei tomografii cerebrale Mihaela S. (foto), de 50 de ani, a aflat ca are o tumoare cerebrala de aproximativ 4 centimetri. Aceasta si-a facut simtita prezenta prin aparitia unor simptome ce au evoluat intr-un ritm alert: dureri de cap, tulburari de vedere, amortirea partii drepte a corpului. In urma mai multor controale medicale la spitalele bucurestene aBagdasar Arseni”, Militar Central, neurochirurgii au mentionat ca gravitatea situatiei era majora pentru Mihaela S., tumoarea apasand deja pe anumiti nervi importanti si acaparand si cateva vase de sange. Datorita lipsei dotarilor necesare de inlaturare partiala a acestei tumori, operatia nu s-a putut face in tara si in cel mai scurt timp Mihaela S. trebuia sa ajunga la o clinica din strainatate.a Prin generozitatea unor oameni cu suflet deosebit din localitatile de pe Valea Trotusului, dar si din tara, s-au donat in sprijinul Mihaelei S. in jur de 20.000 lei, iar Petrom a dat mai multe mii de euro pentru redarea sperantei si increderii in viata acestei targ-ocnence greu incercata de durere. Alaturi de persoane fizice au donat bani si sindicate, cluburi sportive, organizatii non-guvernamentale.
                  [ad#stire] La 1 Decembrie, cand Romania isi sarbatorea Ziua Nationala, la Paris, la Spitalul Foch, medicul Stephan Gaillard a operat-o timp de sase ore pe Mihaela S. Operatia a decurs bine, iar acum sotul, fiica si fiul Mihaelei S. au bucuria implinirii unui miracol. aMama se simte bine si acesta este lucrul care ne bucura cel mai mult, tot timpul dorindu-ne ca ea sa fie sanatoasa”, ne-a declarat Irina, fiica Mihaelei S., cu sufletul patruns de puterea multumirii pentru generozitatea celor care au ajutat aceasta familie.

                  Ion Moraru

                  De sarbatori, supermarketuri pline, buzunare goale!

                  Bacauanii au un buget redus pentru cumparaturile de sarbatori. Cei mai multi dintre ei au fost afectati din plin de criza financiara, asa ca au decis ca anul acesta sa scoata mai putini bani din portofel pentru Craciun si Revelion. Cu toate acestea, magazinele alimentare si supermarketurile sunt asaltate in aceasta perioada de bacauani. Mai sunt doar cateva zile pana la Craciun si fiecare familie vrea sa isi faca proviziile pentru sarbatori. Preturile sunt mari in comparatie cu veniturile scazute, spun bacauanii. Totusi, de pe mesele lor nu vor lipsi nici anul acesta mancarurile traditionale si bradul de Craciun, chiar daca este unul artificial. aNu vom cheltui la fel de multi bani ca in anii trecuti, pentru ca nu ne permitem, dar trebuie sa avem ceva pe masa de Craciun”, spune Adriana Cojocaru, de 58 de ani. Supermarketurile s-au pregatit zilele acestea cu oferte speciale, de sarbatori. Un kilogram de toba traditionala sau lebar costa in jur de 24 de lei, iar un kilogram de caltabos, 25 de lei. Muschiul tiganesc romanesc se poate cumpara din supermarketuri cu aproape 20 de lei pe kilogram, dar daca doriti jambon superior, trebuie sa platiti dublu, 40 de lei pentru un kilogram. Cei care vor sa se delecteze in ziua de Craciun cu pastrama din piept de rata, trebuie sa scoata ceva mai mult din buzunar: 75 de lei pentru un kilogram. Gospodinele care nu au timp anul acesta sa se ocupe de gatit, pot cumpara din supermarketuri si sarmale gata preparate. Pretul nu este foarte piperat: 1,75 de lei noi pentru 100 de grame.
                  [ad#stire]De asemenea, o portie de salata de boeuf ca la mama acasa costa 2,19 lei. Preturile pentru traditionalul cozonac romanesc variaza de la 10 la 35 de lei, in functie de sortiment si gramaj. Nici dulciurile nu trebuie sa lipseasca de sub bradul impodobit. Un mos Craciun de ciocolata costa in jur de 4 lei, iar un pachet de bomboane pentru pomul de Craciun, costa pana la 11 lei. Oferta supermarketurilor este foarte variata, preturi sunt pentru toate buzunarele, dar trebuie sa tinem cont de faptul ca pe langa cheltuielile pentru sarbatorile de iarna, bacauanii mai au si altele de achitat, asa ca mosul de anul acesta ar putea fi mai sarac. aAbia dupa ce platesc intretinerea, facturile si mancarea o sa vad daca imi mai raman bani si de cadouri”, spune Mariana Lupu, de 38 de ani. Criza financiara sau nu, sarbatorile nu intarzie sa apara. A mai ramas putin timp pana la Craciun, asa ca trebuie sa va grabiti pentru ultimele cumparaturi, sa impodobiti bradul, sa aranjati masa si sa-l asteptati cuminti pe Mosul.

                  Alexandra Malachi

                  Cazuri fara rezolvare in asociatiile de proprietari: Datornici fara vina

                    Asociatiile de proprietari au epuizat mijloacele de lupta pentru recuperarea debitelor pe care le au locatarii. Datoria totala a acestora numai catre CET depaseste 13 milioane de lei, la care se adauga penalitatile de 5,6 milioane de lei calculate de furnizorul de agent termic de-a lungul timpului. Notificarile, somatiile si chiar hotararile judecatoresti nu mai produc efectele asteptate.

                    Mii de familii au ajuns in imposibilitate de plata. Dovada sta faptul ca in decembrie incasarile au inghetat. Daca in aceeasi luna a anului trecut CET a primit de la asociatiile de propritari 1,1 milioane de lei, in decembrie 2009, pana pe data de 18 abia a reusit sa colecteze 199.000 de lei. Printre datornici sunt doua categorii fata de care asociatiile sunt dezarmate: cazurile sociale si cazurile medicale. Daca debitorii ajunsi in imposibilitate de plata pot fi, in cele din urma, executati silit (rar s-a ajuns chiar la vanzarea apartamentelor), in cazul celor lipsiti de discernamant lucrurile sunt mai complicate. aAvem trei familii care au adunat o treime din debitul total al locatarilor, ne-a declarat Mioara Nanut, administratorul Asociatiei de proprietari 56. O familie a ajuns la o restanta de 8.000 de lei, alta la 9.000 de lei, iar a treia, la 12.000 de lei. Toti acesti proprietari au probleme psihice. Doi soti, profesori pensionari, sunt internati periodic la Psihiatrie. Alta locatara, singura, si-a dat copilul la parinti, iar ea sta mai mult pe afara, fiindca are utilitatile oprite si e frig in apartament. Nu gasim solutii pentru ei.”

                    Boala ii apara in fata legii

                    [ad#stire]Din punctul de vedere al medicilor psihiatri, situatia pare sa fie fara iesire. Dupa opinia specialistilor, orice demers al asociatiei de proprietari are putini sorti de izbanda, cand este vorba despre un bolnav psihic. „Avocatul asociatiei trebuie sa ceara examinarea medico-legala a persoanei respective, ne-a spus dr.Carmen Covrig, medicul-sef al sectiei Psihiatrie a Spitalului Judetean de Urgenta. Dar daca este declarata fara discernamant, atunci nu poate fi pusa la plata. Nu raspunde in fata legii. Ar trebui numit un tutore din oficiu si prin acesta sa se gaseasca o solutie legala.” In cazul in care datornicul este pensionar, legea da posibilitatea instituirii popririi pe pensie, pana la recuperarea debitului, dar si pentru aceasta trebuie sa existe o hotarare judecatoreasca. Din pacate, este de asteptat ca astfel de cazuri sa fie din ce in ce mai multe. „Au crescut in ultimul timp foarte mult cazurile de sindroame cerebrale si demente, pe fondul varstei inaintate”, a conchis dr. Covrig.

                    Doina Mincu
                    Elena Tintaru

                    Agricola Bacau a lansat, in editie de colectie, Salamul cu aroma de coniac!

                    Daca nu stiati cu ce sa va impresionati musafirii la masa de Craciun, iata ca Agricola a fabricat un baton de salam, macerat in coniac. Noul produs a fost lansat in premiera de Agricola Bacau, special pentru perioada Sarbatorilor de iarna. Salamul de Sibiu – Coniac este un produs distinct pe piata salamurilor crude uscate din Romania si este fabricat intr-un numar limitat. „Agricola Bacau a combinat robustetea carnii de porc cu rafinamentul coniacului romanesc. Rezultatul: un Salam de Sibiu de colectie”, spune Carmen Gavrilescu, Marketing Manager Agricola Bacau. Salamul de Sibiu cu aroma de coniac este un produs original, cu un gust unic si poate fi cumparat doar in perioada sarbatorilor. Preparatul este comercializat in hipermarketuri, supermarketuri, dar si in magazinele Agricola Bacau in editie limitata.
                    [ad#stire] „Compania noastra detine anca din aceasta vara pozitia de lider an ceea ce priveste comercializarea salamului de Sibiu pe piata din Romania”, spune si Cristian Calin, reprezentantul Agricola Bacau. Salamul de Sibiu este fabricat an Bacau din anul 1976. Fiecare baton este gata de comercializare dupa o perioada de maturare de 90 de zile. Reteta traditionala romaneasca a salamului de Sibiu se face cu ingrediente naturale, fara adaosuri, condimente traditionale si afumarea naturala cu lemn de esenta tare.

                    Alexandra Malachi

                    Plus si minus in bilantul Universitatii Bacau

                      Anul 2009 a reprezentat pentru Universitatea aV. Alecsandri” din Bacau un an al contrastelor. Totodata, 2.200 de studenti s-au inscris in anul I (numarul total al studentilor ajungand la 7.500 – marea majoritate a locurilor fiind cu taxa). Partea intunecoasa a bilantului nu tine atat de nerealizari tehnice, cat de un fapt trist pentru o universitate – unele cadre didactice au fost acuzate ca ar fi copiat materiale stiintifice ale unor autori din Occident. Scandalul de plagiat a insemnat o pata pe obrazul Universitatii din Bacau.

                      Ochiul celui care inspecteaza spatiul Universitatii „Vasile Alecsandri” poate lesne remarca renovarile si modernizarile unor corpuri de cladire din incinta institutiei – cel mai interesant si practic obiectiv este noul camin cu 34 de camere, dotat la cel mai inalt standard de confort, totul pentru un milion de lei, bani asigurati de Ministerul Educatiei. La aceasta se adauga cantina universitatii, renovata din temelii, si baza sportiva in aer liber, ambele in valoare de peste trei milioane de lei. In aceste momente sunt in stadii de finalizare alte doua cladiri: biblioteca, modernizata la standarde europene (metamorfozata din fosta discoteca) si, mai ales, corpul nou de cladire al Universitatii, care a costat aproape sase milioane de euro, din fonduri bugetare si fonduri proprii. Evident ca acest ultim proiect nu a fost realizat doar in acest an. „Pe viitor, institutia noastra are in vedere continuarea eforturilor de modernizare pentru a oferi servicii academice de calitate in zona centrala a Moldovei”, spune rectorul universitatii de stat, Valentin Nedeff.
                      In ceea ce priveste cercetarea stiintifica, trebuie subliniat ca macar in acest an s-au castigat ceva mai multe proiecte din fonduri structurale si europene. Trebuie remarcat „Promoting green products”, program de peste un milion de euro si „Imbunatatirea managementului activitatii de cercetare”. La acestea se afla, proiecte aflate in curs de derulare.
                      [ad#stire]Fara a egala, evident, forta realizarilor, exista cateva regrete pentru conducerea Universitatii „Vasile Alecsandri” – nu s-a realizat cresterea la 20% a veniturilor din cercetare din totalul de venituri. Oferta educationala privind programul de studii universitare de licenta nu a fost diversificata in concordanta cu zona de influenta a universitatii bacauane, un exemplu in acest sens fiind esuarea (sau poate amanarea) infiintarii Facultatii de Asistente Medicale. O bila neagra este si nerealizarea proiectului de investitie pentru Clubul Studentilor.
                      Dar toate aceste ultime aspecte pot fi remediate in cursul anului viitor. Din pacate, reputatia institutiei de invatamant universitar din Bacau a fost stricata la inceputul anului 2009 de acuzatiilea de plagiat survenite la facultatea de Inginerie, chiar de unde provine si rectorul Nedeff. La Registratura Universitatii au fost despuse sesizari impotriva a peste 15 profesori acuzati ca ar fi copiat materiale stiintifice ale unor autori din Occident. Din interes sau orgoliu, cadrele didactice s-au acuzat unele pe altele, astfel ca plagiatele, care s-au dovedit reale, au ajuns in dezbatere publica. „Senatul a luat cele mai bune masuri in acest caz”, a spus, la timpul respectiv, rectorul Valentin Nedeff.a Un caz care, insa, a intunecat realizarile pe 2009.

                      Gabriel Pop

                      Directia de Sanatate Publica mai renunta la cateva posturi

                        Masurile de austeritate continua in institutiile publice, in ciuda faptului ca in lunile noiembrie si decembrie cheltuielile salariale au fost reduse cu 15,5% prin trimiterea angajatilor in concediu fara plata. Astfel, Directia de Sanatate Publica Bacau a fost obligata sa taie din schema de personal 10 posturi.

                        Blocaj pentru pasapoartele noi

                          Pasapoartele de tip electronic (biometrice) nu se mai elibereaza la data anuntata. Din cauza vremii neprielnice, la Serviciul Public de Pasapoarte Bacau nu a ajuns aparatura necesara pentru preluarea imaginilor. In aceste conditii, pasaportul biometric ramane in stand-by, iar cei care solicita un astfel de document vor primi in continuare pasapoarte normale.

                          Inspectorii sanitari au pornit prin restaurante

                            Zilele acestea, Inspectia Sanitara de Stat controleaza unitatile de desfacere a produselor alimentare si cele de alimentatie publica. Astfel, de la primele verificari, n-au intarziat sa apara si neregulile.

                            Subventii pentru energie electrica si gaze naturale

                              Comisia Europeana a autorizat „Schema de ajutor de stat pentru sprijinirea investitiilor an extinderea si modernizarea retelelor de distributie a energiei electrice si gazelor naturale”. Bugetul total alocat este de 28.400.000 EURO, iar ajutoarele de stat se vor acorda sub forma de alocari financiare nerambursabile, atat din fonduri comunitare cat si din fonduri nationale.