Un tanar de 24 de ani din Bacau a fost retinut de politisti iar acum este cercetat dupa ce s-a stabilit ca el este autorul unei fapte de talharie. Totul a pornit de la o sesizare primita luni de la Alexandru M., de 24 de ani, care s-a prezentat la sediul Politiei Municipiului Bacau pentru a reclama faptul ca a fost agresat fizic si deposedat de telefonul mobil si de un colier, in valoare de 900 lei. Victima a recunoscut si faptuitorul, pentru ca in urma cu aproximativ doua saptamani acesta l-ar fi împrumutat cu suma de 150 lei, din care i-a restituit doar 100 lei. Cand cei doi s-au întalnit, Ionut I. l-a agresat pe Alexandru M. si l-a deposedat de bunuri, pe motiv ca a intarziat achitarea integrala a sumei restante. Asa ca cel care a incercat sa-si faca dreptate singur este acum cercetat sub aspectul savarsirii infractiunii de talharie. Mai mult, fata de el s-a dispus si masura retinerii pentru 24 ore pe baza de ordonanta, urmand sa fie prezentat Parchetului de pe langa Judecatoria Bacau, cu propunere de arestare preventiva. (R. Neagu)
Turisti rataciti in statiunea Slanic Moldova
Jandarmi montani de la Postul Slanic Moldova au fost solicitati sa intervina in zona muntoasa impadurita a traseului turistic Dobru, pentru a salva doua persoane care s-au ratacit. "Am fost apelati de catre un lucrator de la primarie. Imediat s-a constituit o echipa de cautare si împreuna cu un caine de serviciu, labradorul Fisa, special pregatit pentru astfel de cazuri, au plecat în cautarea celor rataciti”, a explicat mr. Sebastian Laricu, ofiter la Inspectoratul de Jandarmi Judetean Bacau. Actiunea de cautare s-a derulat concomitent cu îndrumarea celor doi prin telefonul mobil. Jandarmii au reusit sa-i orienteze, dupa aproximativ doua ore, spre cea mai apropiata localitate, respectiv satul Harja, comuna Oituz, de unde acestia s-au întors în statiune. Cele doua persoane au fost identificate ca fiind Anisoara M. (38 ani) si Florin D. (36 ani), ambii din Galati, care plecasera pe traseul turistic Dobru, sa se plimbe. Insa dupa o perioada au parasit traseul marcat si s-au ratacit într-o zona accidentata. Au incercat sa se descurce singuri, dar cand s-au vazut depasiti de situatie au solicitat sprijin prin telefonul mobil. (R. Neagu)
MOINESTI: Viteza face victime
Un sofer care nu a adaptat viteza de deplasare pe fondul unui carosabil umed, a intrat in derapaj si a intrat in plin intr-un pieton care circula regulamentar pe trotuar. Accidentul s-a produs in Moinesti, pe strada Bulevardul Unirii. Soferul se numeste Stefan V., are 24 de ani si este din Moinesti. Victima, Legenda C. (58 de ani), din Bacau a fost transporata la Spitalul Judetean de Urgenta Bacau, unde a primit îngrijiri medicale, insa nu a mai avut nevoie si de internare. Conducatorul auto a fost testat cu aparatul etilotest iar rezultatul a fost negativ. Politistii au întocmit dosar de cercetare penala sub aspectul savarsirii infractiunii de vatamare corporala din culpa. (R. Neagu)
Traversare fara cap
Un pieton care s-a angajat in traversarea strazii fara sa se asigure a ajuns la spital, cu multiple contuzii si escoriatii. El a fost lovit de o masina, condusa de Constantin D., de 27 de ani, din Bacau, pe strada Stefan cel Mare. Politistii au stabilit ca pietonul neatent este Valentin R., de 40 ani, care a incercat sa traverseze prin loc nepermis. Soferul s-a ales cu dosar penal insa incadrarea faptei si solutia finala vor fi decise de catre instanta. (R. Neagu)
Ploaie de sesizari la Inspectoratul de Munca
Angajatori care refuza plata drepturilor salariale
Peste 50 de persoane si-au reclamat angajatorul la Inspectoratul Teritorial de Munca. Cei mai multi s-au plans ca nu li s-au platit drepturile salariale cuvenite. Pentru incalcarea acestora sanctiunile prevazute de noul Cod al Muncii sunt foarte dure.
In ciuda sanctiunilor mult mai drastice prevazute de noul Cod al Muncii si intrate in vigoare la 1 mai, unii angajatori continua sa nu respecte anumite drepturi ale salariatilor lor. Dovada sta faptul ca si in luna iunie Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) Bacau i s-au plans in acest sens zeci de persoane. Pe parcursul lunii trecute la aceasta institutie s-au inregistrat 54 sesizari, adica o medie de cel putin doua pe zi (lucratoare). Marea majoritate, adica 48 de reclamatii, au avut ca obiect neplata unor drepturi banesti, precum salariile, banii cuveniti pentru concediul de odihna sau medical ori anumite sporuri. Restul s-au referit la neincheierea in forma scrisa sau incetarea abuziva a contractului individual de munca, neacordarea preavizului legal in acest caz ori la refuzul angajatorului de a elibera o adeverinta privind drepturile banesti din urma pentru recalcularea pensiei. Mare parte din aceste sesizari au fost solutionate de catre ITM Bacau. In iunie, acesta a rezolvat 50 de reclamatii, cateva dintre ele fiind depuse in luna anterioara. "De fiecare data noi am facut o vizita la sediul societatii vizate in reclamatie, ne-a declarat Cristian Cucuian, inspectorul sef al ITM Bacau. Ne-am implicat in cele sesizate de catre reclamant si am cautat sa le rezolvam problemele pe cale amiabila. Dar am fost nevoiti sa aplicam si sanctiuni unei parti dintre cei care erau in culpa."
Amenzi care te pot baga in faliment
Pentru multe din cele sesizate de catre reclamanti Codul Muncii prevede sanctiuni foarte dure. Pentru fiecare persoana folosita la lucru fara a avea incheiat contract de munca amenda este de 10.000-20.000 lei. Daca sunt peste cinci cazuri, atunci angajatorul risca inchisoarea de la 1 la 2 ani sau amenda penala. Dar si persoana care accepta sa munceasca fara contract este pasibila de amenda intre 500 si 1.000 lei. In ce priveste drepturile salariale, incalcarea acestora se amendeaza in functie de gravitatea faptei. Astfel, nerespectarea dispozitiei privind garantarea in plata a salariului minim brut pe economie se amendeaza cu 300-2.000 lei. Daca in mod repetat un agent economic nu a acordat salariul minim pe economie unui angajat, atunci el risca inchisoarea de la 6 luni la un an sau amenda penala. In cazul in care exista o hotarare judecatoreasca definitiva privind plata drepturilor salariale iar angajatorul in cauza nu o executa in termen de 15 zile, atunci poate sa faca inchisoare de la 3 luni la 6 luni sau sa suporte o amenda foarte mare. Pentru neacordarea zilelor libere prevazute de Codul Muncii amenda este de 5.000-10.000 lei. Daca angajatorul nu are aceasta posibilitate si trebuie sa le compenseze in bani, dar nu o face, il va costa aceeasi sanctiune. Angajatorii care isi intrerup temporar activitatea si nu le platesc angajatilor in aceasta perioada indemnizatia de 75 la suta din salariul de baza, vor suporta o amenda de 1.500-5.000 lei pentru fiecare caz in parte. Asadar, sanctiuni care pe micii intreprinzatori ii pot baga in faliment, incat mult mai avantajos pentru toti este respectarea noilor reglementari din Codul Muncii.
Elena Tintaru
Inteligenta si tehnologie bacauana pentru industria aerospatiala
Realizare de exceptie la WMW
Produsele fabricate in ultimii 10 ani de World Machinery Works SA Bacau (fosta Masini Unelte) inglobeaza 10 la suta din valoare fier si 90 la suta inteligenta, raport obtinut dupa zeci de ani de cercetari, proiectari si executie. Cunoscuta in lumea intreaga de 40 de ani (intreptinderea a fost infiintata in 1971) pentru gama variata de masini-unelte prentu prelucrarea prin aschiere a metalelor, in 2011, peste 90 la suta din productie este destinata exportului. In ultimii ani, WMW produce doar unicate (rar cate 3-4 masini de acelasi tip si performante) care isi gasesc beneficiari din China, Coreea de Sud, India, Suedia, Turcia, Belgia si tari din America de Nord. Ieri, actionarul majoritar, proprietarul WMW, Gabriel Carciumaru, insotit de Marius-Ioan Piso, presedintele Agentiei Spatiale Romane (ROSA), de specialistii din societate (sefi de proiecte, directori de compartimente) au invitat presa din Bacau la o conferinta de presa, pentru a face publica o mare realizare a societatii, finalizarea proiectului privind executia «Centrului de prelucrare VLO 60 CNC – Goliath», echipament de mari dimensiuni si complexitate, destinat prelucrarii unor piese de inalta precizie pentru industria aerospatiala care, spre deosebire de alte produse fabricate aici, executa operatii de frezat, alezat si rectificat pe orizontala si verticala, cu comanda numerica. World Machinery Works Bacau a participat la o licitatie internationala, la care s-au mai inscris alte 20 de societati din intreaga lume, din care doar cinci au ramas in faza finala, castigatoare fiind desemnata societatea WMW din Bacau. «Este un proiect strategic de importanta deosebita, masina produsa de firma noastra va realiza prelucrari de mare precizie pe o serie de piese componente ale rachetelor purtatoare Ariane 5, destinate transportului satelitilor pe orbita, contractul fiind semnat cu compania EADS – ASTRIUM, lider mondial in industria aerospatiala. Este o mandrie pentru noi, pentru Romania, pentru specialistii din acest domeniu ca am reusit sa finalizam proiectul Goliath », a spus celor prezenti Gabriel Carciumaru, proprietarul WMW. Valorand milioane de euro, «Centrul de prelucrare VLO 60 CNC – Goliath» a intrat, dupa doi ani de munca, in faza finala, cea a testelor, care vor dura doua saptamani, urmand ca masina sa fie livrata beneficiarului din Franta in aceasta toamna, urmand sa intre in productie in cursul anului 2012. Pentru a ne face o imagine asupra dimensiunilor acestei masini, constructorii ne-au oferit doar cateva date, deoarece contractul cu beneficiarul cuprinde clauze confidentiale (masina nu a putut fi vazuta, fotografiata sau filmata): greutatea 220-230 tone, suprafata de prelucrare 6 metri lungine si inatime 3 metri, ea va fi deservita de un singur operator si va fi transportata in Franta cu 12 autocamioane de mare tonaj, iar unele vor avea si un gabarit depasit.
La festivitatea de la WMW au fost invitati prefectul judetului Constantin Scripat, Dragos Benea, presedintele CJ, primarul municipiului Bacau, Romeo Stavarache si Doru Simovici, presedintele CCI, directori de banci si de vanzari.
In conditiile in care, in Bacau, in ultimii ani, s-a taiat motul numai la marketuri si supermarketuri, performantele societatii bacauane de masini unelte sunt cu atat mai meritorii, la efortul general participand peste 300 de muncitori si specialisti de inalta clasa.
Gheorghe Baltatescu
Autospeciale moderne pentru pompieri
Parc auto innoit la Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta
Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Bacau are in dotare autospeciale moderne. Doua dintre ele au fost primite la sfarsitul anului trecut, iar acum s-au mai adus inca trei. Parcul auto de interventie va fi completat cu inca trei masini, tot in acest an.
Pompierii militari de la Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta a Judetului Bacau (ISUJ) intervin acum in teren cu autospeciale moderne. Asta in conditiile in care, pana nu demult, se lucra pe masini invechite, uzate fizic si moral. „La sfarsitul anului trecut am primit doua autospeciale complexe, iar in anul acesta inca trei, de capacitate medie”, a explicat lt. Andrei Grecu, ofiter ISUJ Bacau.
Masini de interventie ultradotate
Cea mai moderna este autospeciala de interventie Nuclear, Biologic, Chimic si Radiologic tip Mercedes Benz, cu o masa totala de aproape 7.500 kg. Aceasta este dotata cu detector de radiatii, analizor portabil pentru analiza spectrala, spectrometru de masa, analizor multiplu, spectrometru de mobilitate ionica tip, analizor de gaze, trusa de prelevare probe biologice, trusa meteo portabila, cort decontaminare, cabina decontaminare, cort logistic, remorca, aparate de protectia respiratiei, echipamente de protectie chimica si biologica, grup electrogen. Urmeaza apoi autospeciala complexa de interventie, descarcerare si acordarea asistentei medicale de urgenta de 3.200 kg, cu o capacitate in rezervorul de apa de 200 litri, care are in dotare pompa apa înalta presiune, generator de curent, proiectoare portabile, aparate de protectia respiratiei, geanta de prim ajutor, gulere cervicale, atele vacuum, taietor-departator electric, targa, lopata. Cele doua masini depasesc ca pret suma de 2.210.000 lei noi.
Distributie in intreg judetul
Alte masini de interventie sunt de tipul autospecialei de descarcerare grea cu grupuri pompare hidraulice, pompe manuale hidraulice, departator cu accesorii, foarfeca, cilindrii departatori, foarfeci de taiat bare de otel si cabluri, deschizator de usi cu fixare în toc, accesorii de descarcerare electrice, cricuri pneumatice, dopuri pentru obturarea conductelor si tevilor sparte, proiectoare cu halogen, defibrilator semiautomat, targa, lopata, valiza de urgenta/prim ajutor etc. ISUJ Bacau are completat parcul auto si cu autospeciale de stins incendii de capacitate medie, cu rezervor de apa de 2.000 litri si rezervor spumant de 150 litri, accesorii de lucru, echipament de protectie individuala, accesorii de descarcerare si echipament de prim ajutor. „Trei astfel de autospeciale de capacitate medie sunt distribuite in subunitatile Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta de la Bacau, Onesti si Moinesti. Celelalte sunt in unitatea mare din Bacau care intervin oriunde si oricand este necesar”, a mai spus lt. Andrei Grecu.
Roxana Neagu
Primaria a cumparat intr-un an 108 tone de apa minerala
Bacaul moare de sete
Intr-un singur an, municipalitatea bacauana a cumparat 108 tone de apa minerala. Cantitatea, deloc de neglijat, a servit – afirma edilii – la combaterea efectelor caniculei. In acest an, in municipiul Bacau functioneaza 6 puncte de prim-ajutor pentru persoanele care clacheaza din cauza valului de caldura.
In intervalul iunie 2010 – iunie 2011, Primaria Bacau a achizitionat 54.000 de PET-uri de apa minerala. Cantitatea totala de apa cumparata de edili s-a ridicat la 108.000 litri, adica 108 tone de apa minerala.
Pe 10 iunie 2010, municipalitatea atribuia unei societati din Bucuresti – Metrans – un contract in valoare de 28.500 lei (285 de milioane lei vechi) vizand achizitia a 30.000 de PET-uri de doi litri cu apa minerala. Potrivit anuntului de pe siturile de achizitii publice, apa minerala carbogazoasa era necesara "pentru toti salariatii prezenti la lucru in zilele de canicula din vara anului 2010".
Dupa un an, pe 29 iunie, Primaria a mai cumparat alte 24.000 de PET-uri de doi litri cu apa minerala, contra sumei de 30.720 lei (307 milioane lei vechi). Beneficiarul contractului este, de aceasta data, o firma din domeniul productiei de apa minerala. In total, intr-un singur an, municipalitatea a cheltuit pe apa minerala peste jumatate de miliard de lei vechi, fara TVA: 59.220 lei (592 de milioane lei vechi).
Ajutor de urgenta, trecut prin CL
Alesii bacauanilor au aprobat, la ultima sedinta, planul de masuri privind acordarea ajutorului de urgenta pentru populatia municipiului Bacau in perioada de canicula. In principal, ajutorul va constitui in distribuirea de apa potabila in 6 centre de prim-ajutor organizate in municipiul Bacau. Distribuirea apei va fi realizata prin intermediul salariatilor din cadrul Serviciului Public de Asistenta Sociala, in cantitatea solicitata zilnic de persoanele care cer ajutor. Apa va fi servita in pahare de unica folosinta. Conducerea municipalitatii a calculat un necesar maxim de apa potabila de 200 de litri pe zi, respectiv 1200 de pahare de unica folosinta pe zi. Costul combaterii efectelor caniculei se va cifra la 9.900 lei (99 de milioane lei vechi), limita impusa prin lege. Punctele de prim ajutor vor functiona in intervalul 15 iunie – 31 august 2011.
Unde sunt dispuse punctele de prim ajutor din Bacau
In judetul Bacau functioneaza 21 de puncte de prim ajutor pentru perioadele de canicula din intervalul iunie – august. Cele mai multe se afla in municipiile Bacau si Onesti (6, respectiv 5). De asemenea, puncte de prim ajutor functioneaza in municipiul Moinesti, in Comanesti, Tg. Ocna si Buhusi.
In municipiul Bacau au fost amenajate puncte de prim ajutor la sediul Serviciului Public pentru Asistenta Sociala, strada Stefan cel Mare nr. 17 A, la Biserica Ortodoxa "Sf. Neculai", Cinematograful Central, la sediul Casei de Asigurari de Sanatate, la Biserica Ortodoxa "Sf. Dumitru", respectiv la Serviciul Public de Evidenta a Persoanelor din strada Henri Coanda nr. 2. Punctele de prim ajutor vor dispune de rezerve de apa minerala, precum si de truse de acordare de ingrijiri pentru "victimele" caldurii insuportabile.
Apa pentru angajatori
In conformitate cu prevederile OUG nr. 99 din iunie 2000, angajatorii sunt obligati sa asigure 2-4 litri de apa minerala de persoana pe schimb, precum si dusuri pentru angajatii care lucreaza expusi la soare. Potrivit OUG citate, angajatorii care nu pot asigura conditiile amintite, pot recurge la reducerea duratei de lucru, esalonarea pe doua zile a perioadei de lucru, pana la ora 11.00 si dupa ora 17.00 sau chiar intreruperea colectiva a lucrului.
Lucian Bogdanel
Asigurarea obligatorie, in linie dreapta
15 iulie, termen limita
Au mai ramas cateva zile pana cand proprietarii de locuinte sunt nevoiti sa achizitioneze polita de asigurare obligatorie. Termenul limita este de 15 iulie. Dupa aceasta data autoritatile locale îi vor sanctiona pe cei care nu si-au asigurat casele cu amenzi cuprinse intre 100 si 500 de lei. Locuintele se asigura împotriva cutremurelor, alunecarilor de teren si inundatiilor, dar nu si împotriva incendiilor. Pretul politei este diferit, în functie de tipul locuintei.
Bacauanii care nu si-au încheiat înca o polita de asigurare a locuintei, o mai pot face, fara a fi amendati, doar pana pe 15 iulie. Începand cu aceasta data, autoritatile locale îi vor sanctiona pe proprietarii care nu si-au asigurat casele. Polita de asigurare obligatorie a locuintei se încheie în baza unei prime de asigurare pentru o perioada de 12 luni. Aceste polite pot fi încheiate în orice agentie membra a PAID (Pool de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale). Proprietarii care doresc sa-si asigure casa sau apartamentul la o valoare mai mare, pot încheia o polita facultativa care trebuie însa sa acopere, obligatoriu si cele trei riscuri de dezastre naturale: cutremur, alunecari de teren si inundatii prin viituri. Pana acum doar 10 la suta dintre bacauani cu locuinta proprie au încheiat o astfel de o polita de asigurare. “Aceste asigurari sunt foarte bune, numai ca trebuie si lumea sa inteleaga acest lucru. Asa cum este obligatoriu sa se incheie polite de asigurare pentru masini, asa va fi dupa 15 iulie si in cazul locuintelor. Sunt asigurari benefice mai ales in zonele cu risc. Pana acum doar 10-15 la suta din proprietari au facut aceasta asigurare. Problema e ca nu sunt insa si masuri de constrangere, doar niste amenzi”, a declarat Marius Goghiu, administrator firma de asigurare.
Reticenta in randul oamenilor
Oamenii fie sunt reticenti, fie nu au bani. Putini sunt cei care cred in acest program si chiar l-au accesat. Unii considera ca aceste asigurari sunt doar o taxa de solidaritate, în conditiile în care sunt acoperite numai riscurile de cutremur, inundatie si alunecari de teren. “Eu mi-am facut asigurare inca de acum doi ani. Am mers pe cea facultativa pe care o reinnoiesc in fiecare an. E bine. Avem si drepturi si obligatii, dar trebuie sa facem aceste asigurari”, ne-a spus Tamara Ginju. Nu toti sunt insa de acord cu asta.
Minim 10 euro
Pentru asigurarea unei locuinte de tip A, suma pe care trebuie sa o scoata din buzunar un proprietar este de 20 de euro pe an, în timp ce prima de asigurare pentru o locuinta de tip B este de 10 euro pe an. Politele acopera doar riscurile de cutremur, alunecarile de teren si inundatii, precum si daunele indirect provocate de aceste calamitati asupra cladirilor cu destinatie de locuinta. Nu vor fi platite daune pentru formarea de crapaturi în terenul de fundatie sau în terenul din preajma cladirii, din cauza variatiei de volum a pamantului, ca urmare a contractiei/dilatarii produse de înghet/ dezghet sau inundatii produse în timpul formarii unor lacuri de acumulare. De asemenea, asiguratorii nu vor acorda despagubiri pentru daunele provocate la locuintele construite în zonele în care acest lucru a fost interzis de autoritati. Asigurarea obligatorie nu trebuie sa se mai încheie daca exista deja asigurare facultativa. Cei care nu îsi asigura locuinta în termenul prevazut de lege risca sa plateasca amenzi de la 100 de lei pana la 500 de lei.
Cuantumuri pentru polita minimala
– 20.000 euro pentru locuintele de tip A (cu structura de rezistenta din beton armat, metal ori lemn sau cu pereti exteriori din piatra, caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic si/sau chimic)
– 10.000 euro, pentru locuintele de tip B (constructii cu pereti exteriori din caramida nearsa sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic si/sau chimic)
Roxana Neagu
„Marea majoritate a celor care vin la noi pentru a incheia politele de asigurare opteaza pentru o polita facultativa, care o include si pe cea obligatorie. Fac acest lucru datorita clauzelor mai multe pe care le oferim si pentru ca suma asigurata e mai mare. In caz de despagubire, politele functioneaza la fel. Pentru cele obligatorii exista un fond special care se deblocheaza automat in cazul producerii unei calamitati naturale, iar pe partea celor facultative societatea noastra, prin reasiguratorii pe care ii are, ofera despagubirile in functie de evenimentul asigurat care s-a intamplat.”
Virgil Ciutescu, director adjunct firma de asigurari
Vox populi
V-ati incheiat polita de asigurare obligatorie a locuintei?
Vasile Roman
“Eu da. E o masura buna pentru a preveni o situatie neplacuta. Sa ne rasplateasca si statul cu ceva. E bine sa ai o astfel de asigurare in caz de calamitate sau in orice alta problema.”
Gheorghe Marmureanu
“Nu. Si nici nu o s-o fac. Asigurarea e benevola, nu obligatorie. Mai bine era inclusa in impozit. Sa ia taxe de la cei care construiesc fara autorizatie sau in zone inundabile. Eu nu iau nimic de la stat. De ce sa le dau bani? Sa ne dea amenda. Cum o s-o faca? Locuiesc la bloc, asa ca n-am probleme pentru a ma asigura. Sa platesc eu de la oras pentru cel care construieste ilegal la tara?”
Aglaia Vita
“As vrea. Dar nu am bani. Sunt pensionara, abia ma descurc. O sa o fac eu, cand o sa am cu ce. Nici nu stiu ce trebuie sa fac si unde trebuie sa ma duc. Mai ales ca am inteles ca se asigura doar pentru inundatii.”
Scandal in Piata Sud
Politistii locali “au iesit la facut bani”
O actiune a Politiei Locale Bacau a declansat un protest aprins in Piata Sud. Masinile mai multor comercianti au fost blocate in timp ce erau parcate pentru descarcarea marfii. Oamenii au fost nevoiti sa plateasca taxa de o suta de lei pentru a scapa de dispozitivul de blocare. Comerciantii se plang de lipsa locurilor de parcare de la Piata Sud si de programul foarte scurt stabilit pentru aprovizionare. Conducerea Politiei Locale sustine ca actiunea a fost in limitele legii si atentioneaza ca vor urma si altele.
Mai multi comercianti care isi desfasoara activitatea in Piata Sud s-au trezit ieri cu masinile blocate. Actiunea Politiei Locale a vizat aleea de aprovizionare din spatele pietei, pe care exista un indicator ce permite stationarea doar 4 ore pe zi, dimineata si dupa- amiaza. Programul este 6-8 si 14-16. “Am adus marfa dimineata, dupa ora 8, este adevarat, fiindca trebuie sa umblu dupa ea, sa caut, a declarat Anina Barbieru, comerciant. Am descarcat si am dus marfa la taraba. Tocmai atunci au venit agentii sa ne verifice cantarele, autorizatiile si daca am platit taxele. In timp ce aratam actele, alti agenti ne blocau masinile in parcare.” Comerciantii au incercat sa le explice agentilor locali ca nu pot respecta programul de aprovizionare, dar nu au avut succes. “Tipau la noi sa tacem ca ne dau 10 milioane amenda, a mai spus Anina Barbieru. Ne-au blocat tocmai pe noi, cei care doar descarcam, nu stationam aici. Uitati, sunt dube care stau in parcare zi si noapte si nu sunt blocate.”
Dupa ora 8 tin marfa la copt in duba
Comerciantii se plang de programul pentru aprovizionare, in care nu se pot incadra, si de lipsa locurilor de parcare destinate lor. “In alte piete din tara nu este asa ceva, spune si Viorel Taralunga. Adica daca vii cu marfa dupa ora 8, ce sa faci? Sa o tii in masina pana la ora 14, cand ai iar voie sa aprovizionezi? Noi suntem ciuca batailor. Pe noi ne jupoaie cu taxele, noua ne dau amenda. Ieri am dat 5 milioane taxe, azi un milion pentru deblocarea rotilor.“ Daniela Robu a scapat cu masina neblocata numai fiindca i-a observat la timp pe agenti. “Abia ajunsesem si nu am mai parcat masina. Am dus-o in parcarea din fata, unde am mai lasat-o si altadata si am gasit-o mereu zgariata. Acum, in loc sa stau la taraba sa-mi vand marfa, tot trebuie sa merg sa-mi verific masina.” In apararea comerciantilor au sarit si cumparatori aflati in piata, care i-au acuzat pe agentii locali ca “au iesit la facut bani”.
“Indicatorul este un avertisment”
De cealalta parte, conducerea Politiei Locale sustine ca s-a actionat corect si in limitele legii. “Sunt povesti acuzatiile ca se blocau rotile in timp ce agentii faceau control la tarabe, ne-a declarat Relu Mardare, directorul Politiei Locale. Nu are nicio legatura una cu cealalta. Cred ca sunt nemultumiti, dar nu inteleg de ce vor avertisment. Indicatorul este un avertisment. Pot actiona in instanta, nu au decat, dar noi nu pierdem, fiindca atunci cand ne facem treaba actionam in limitele legii. Exista parcari destule, au unde lasa masina, dar vor sa o tina langa ei, la taraba.” Conducerea Politiei Locale atentioneaza ca actiuni de blocare a masinilor parcate neregulamentar vor avea loc in toate pietele si nu numai.
Doina Mincu
In cautare de alternative: Traim intr-un oras poluat si intens circulat
La initiativa Agentiei Regionale pentru Protectia Mediului (ARPM) Bacau, in lunile mai si iunie, elevii bacauani au masurat incarcarea cu trafic a strazilor principale din oras. Rezultatele obtinute, adaugate la alte statistici ale ARPM indica faptul ca bacauanii trebuie sa apeleze cat mai repede la alternative de deplasare daca doresc sa mai respire un aer nepoluat in viitor.
Pentru a marca Ziua Mediului, 5 iunie, ARPM Bacau a cerut ajutorul elevilor din scolile bacauane pentru a estima incarcarea cu trafic a strazilor din municipiul Bacau. “Informatiile sunt necesare pentru evaluarea emisiilor provenite din traficul rutier, cunoscut fiind faptul ca o mare parte din poluarea oraselor, 40-50 la suta din total emisiilor se datoreaza traficului rutier”, declara Maria Ionos, purtatorul de cuvant ARPM la deschiderea proiectului. Elevii s-au aflat zilnic in intersectiile cele mai aglomerate din oras si au numarat toate autovehiculele care au trecut prin fata lor. "Ultima masuratoare de acest tip s-a facut in 2007, dar de atunci incoace s-au observat mari deosebiri pentru ca parcul auto s-a marit. Avem o circulatie deosebita de anul 2007, iar un factor in plus este ca unele artere sunt inchise pentru lucrari", a explicat purtatorul de cuvant al institutiei.
Rezultate neasteptate
4.000 de autovehicule tranziteaza zilnic cea mai aglomerata artera din municipiul Bacau. "Pe Bacau, cea mai mare incarcare se inregistreaza pe drumul european E85, pe tronsonul Tic-Tac-Policlinica Veche. Aici se aglomereaza pentru ca strada Garii este inchisa partial si mai vin si de pe Milcov. Urmatoarele artere aglomerate sunt Orizont – Tic-Tac, 9 Mai, Calea Republicii si Mioritei", a mai precizat Ionos.
Si circulata, si poluata fonic
Potrivit statisticilor ARPM, intersectia de la Tic-Tac este si cea mai afectata de poluarea fonica. De la inceputul anului s-au efectuat 38 de masuratori cu ajutorul sonometrului. Datele indica faptul ca se constata depasiri la 76% dintre acestea. Principala sursa de zgomot ambiental este traficul rutier care creeaza disconfort populatiei din zona. Cele mai mari valori ale zgomotului ambiental au fost semnalate pe tronsonul Policlinica Veche – Tic-Tac – Orizont – Narcisa – Chimiei, intersectia Bancorex si intersectia Pod Margineni, valoarea maxima de 79,6 dB fiind inregistrata in ziua de 7.02.2011 la jumatatea intersectiei Chimiei – Narcisa. La nivelul municipiului raman in atentie "indicatorii de amoniac si pulberile in suspensie".
Care sunt solutiile?
In fata statisticilor, specialistii de la Mediu au cateva solutii. De unele ar trebui sa se ocupe autoritatile, adica de construirea unei sosele de centura si realizarea unor piste pentru biciclisti. "Existenta unor piste de biciclisti este o masura inscrisa in Programul de gestionare a calitatii aerului in municipiul Bacau si comuna Letea Veche", a mai spus Ionos. Primele trasee au fost deja trasate pe strada 9 Mai, iar odata cu schimbarea pavelelor acestea vor continua pana la Insula de Agrement. Si soseaua de centura ar face ca tot traficul greu sa fie deviat din centrul orasului sau de pe unele artere care au devenit prea aglomerate cum sunt strada Chimiei, Izvoare, Milcov si chiar comuna Letea Veche. Alte solutii sunt, in schimb la indemana bacauanilor.
Pe jos, cu autobuzul sau in sistem "car sharing"
"Suntem obisnuiti in secolul vitezei sa ne deplasam cu masinile, dar ar fi bine sa folosim si mijloacele de transport in comun. Sunt o solutie mai ales ca fac legatura intre nordul si sudul orasului si in general ajung in toate punctele din oras. O alta modalitate ar fi car sharing-ul, ceea ce la noi nu se practica pentru ca este mai greu sa impaci cerintele mai multor persoane care se deplaseaza pe un traseu comun dar la ore diferite", a conchis Maria Ionos, purtator de cuvant la ARPM Bacau, care este de parere ca daca in fiecare luna am avea o zi in care sa renuntam la orice mijloc de transport si sa mergem pe jos am avea o contributie semnificativa la curatarea aerului.
O saptamana dedicata alternativelor
Saptamana Mobilitatii Europene are loc in luna septembrie si reprezinta de fapt o campanie care invita populatia sa utilizeze mijloacele si metodele alternative de deplasare: bicicleta, transportul public in comun, skateboard-ul, mersul pe jos. Tema centrala a anului 2010 a fost miscarea: “Travel Smarter, Live Better” – “Deplasandu-te inteligent, vei trai mai sanatos!”.
Continua campania
In luna septembrie, ARPM va extinde campania de masurare a incarcarii cu trafic in sapte orase din judetul Bacau: Onesti, Moinesti, Buhusi, Comanesti, Darmanesti, Slanic Moldova, Targu-Ocna. 20 de unitati de invatamant vor fi cooptate in acest proiect, iar rezultatul va fi o harta care va arata ponderea pe care o aduce circulatia rutiera inventarului emisiilor din judetul Bacau.
Graficul strazilor monitorizate:
Calea Republicii (intersectie Chimiei, intersectie Narcisa) – Colegiul “G. Antipa”
Calea Republicii (intersectia Narcisa – intersectie Orizont) – Pod Narcisa – Colegiul Tehnic Letea
Calea Marasesti I si II (intersectie Orizont – Tic Tac – Policlinica Veche) – Colegiul Pedagogic “St. cel Mare”
Calea Marasesti III (Policlinica veche – statuia Stefan cel Mare) – Scoala “Spiru Haret”
Strada 9 Mai – Scoala “Constantin Platon”
Strada Mioritei si Calea Moinesti – Scoala “I. Creanga”
Strada Energiei si Oituz – Scoala “Al.I. Cuza”
Strada Garii – Colegiul “M. Eminescu”
Strada Stefan cel Mare – Scoala “M. Sadoveanu”
Strada Milcov – Scoala “Al. Russo”
Strada Logofat Tautu – Scoala “G.M. Cancicov”
Strada Neagoe Voda – Scoala “M. Dragan”
Bulevardul Al. cel Bun – Liceul cu Program Sportiv
Strada G. Bacovia – Liceul de Arta
Agentia de Mediu monitorizeaza calitatea aerului in municipiu prin doua statii automate, unde de tip industrial si alta de fond urban si alte trei puncte de control din reteaua manuala de la Universitate, IRE Margineni si Gheraiesti.
Cu ajutorul acestor statii se masoara indicatorii de amoniac si dioxid de sulf, dar si pulberile sedimentabile si in suspensie. Acestea din urma pot proveni fie de la societatile industriale sau sunt o consecinta a transporturilor rutiere, haldelor de steril sau a centralelor termice pe combustibili solizi.
Traficul in cifre
Calea Marasesti II – 3.916 autovehicule
Calea Marasesti II – 3.240 autovehicule
Calea Marasesti III – 2.817 autovehicule
Strada 9 Mai – 2.382 autovehicule
Strada Stefan cel Mare – 2.301 autovehicule
Calea Republicii (intersectia cu strada Chimiei) – 1.920 autovehicule
Strada Oituz – 1.688 autovehicule
Strada Energiei – 1.389 autovehicule
Strada Milcov – 1.216 autovehicule
B-dul Alexandru cel Bun – 1.176 autovehicule
Calea Republicii (pod Narcisa intersectie cu Orizont) – 1.085 autovehicule
Strada Mioritei – 980 autovehicule
Strada Garii – 950 autovehicule
Calea Moinesti – 884 autovehicule
Strada Logofat Tautu – 256 autovehicule
Andreea Gavrila
„Casa pentru artisti”: Cea mai ingusta locuinta din lume
Un arhitect polonez a proiectat o locuin?? pe patru nivele, fiecare având 12 metri lungime ?i doar 1,5 metri l??ime, care ?i-a câ?tigat deja renumele de "cea mai îngust? cas? din lume".
Locuin?a este dotat? cu dormitor, hol, baie ?i buc?t?rie, fiecare dintre camere fiind situat? pe un nivel. Accesul de la un etaj la altul se face printr-o scar? similar? celor utilizate la paturile suprapuse.
Cea mai îngust? cas? din lume va fi îngr?m?dit? între un bloc de locuin?e ?i unul de birouri din Var?ovia. "Am v?zut spa?iul dintre cele dou? cl?diri ?i m-am gândit c? trebuie umplut cumva. A?a c? am gândit o cas? pentru arti?ti", spune arhitectul Jakub Szczesny. ?i, într-adev?r, primul locatar va fi un artist: scriitorul israelian Etgar Keret.
Sursa: Gandul.info
STUDIU: 3,4 milioane de romani lucreaza la negru
Aproximativ 3,4 milioane de persoane lucreaz? integral sau par?ial la negru, a declarat, mar?i, într-o conferin?? de pres?, profesorul universitar Liviu Voinea, care a prezentat una dintre concluziile studiului "Economia informal? ?i impactul ei asupra pie?ei muncii". În sectorul informal, care cuprinde întreprinderile neînregistrate sau angaja?ii f?r? contracte de munc?, lucreaz? circa 1,2 milioane persoane.
Categoria ocup?rii informale, cu persoane ocupate pe cont propriu în agricultur? sau în gospodarii individuale ?i care nu pl?tesc taxe ?i nu realizeaz? schimburi fiscale, activeaz? circa 2,9 milioane de oameni, ceea ce reprezint? 31,5% din totalul popula?iei ocupate. "Excluzând persoanele prezente în cele dou? categorii, totalul persoanelor active în economia informal? este de 3,4 milioane", a precizat profesorul Liviu Voinea.
Sursa: evz.ro
„Hitler”, scos din pepeni de rezultatele bacalaureatului din Romania
Nici bine nu s-a uscat cerneala de pe contestatiile depuse de miile de candidati respinsi si un filmulet postat pe YouTube, in care "Hitler" se intereseaza de rezultatele sesiunii de vara a bacalaureatului 2011, a devenit viral pe internet. Dupa ce subordonatii ii raporteaza promovabilitatea din Giurgiu (20% dintre elevi), "Hitler" ia foc atunci cand afla procentul in Capitala, care este sub media pe tara: "O tara de capsunari! Pariori, jucatori de Counter Strike si tepari pe internet" – rabufneste dictatorul.
Un alt moment delicios este cel in care "Hitler" comenteaza unul dintre subiectele de la romana: "Auzi la ei, cica «Ultima noapte de dragoste…» e text dramatic! Caragiale se intoarce in mormant auzind ce prostii debiteaza astia! Mai bine veneau blindati de copiute si cautau «text dramatic». Macar asa n-aveau cum sa gaseasca tampeniile astea…".
Apoi, dictatorul povesteste cum a dat el bacul: "Din clasa a XI-a m-am apucat sa repet, ma punea Eva sa invat, sa nu iau mai putin decat Stalin! (…) Acum, daca le spui de Pitagora, te intreaba la ce club joaca. Singurele carti pe care le stiu sunt popii si valetii, nu stiu unde sa puna cratima, dar au pretentii de mari scriitori".
Dubla lansare de carte
Joi, 7 iulie, de la ora 17, Asociatia Nevazatorilor, filiala Bacau, in colaborare cu Biblioteca Judeteana C. Sturdza, organizeaza doua lansari de carte simultan. Prima apartine Atenei Zara si este intitulata "Tarmuri paralele", iar a doua lui Vasile Cristian, "Bastonul alb". La eveniment participa Atena Zara, Cornel Galben, Eugen Sendrea, Nicolae Mihai si Ion Prajisteanu. Evenimentul are loc la sediul bibliotecii. (A. Gavrila)
Curs de formare in psihologia educationala
In aceasta perioada, pana pe 8 iulie, Centrul de Prevenire, Evaluare si Consiliere Antidrog Bacau (CPECA), structura a Agentiei Nationale Antidrog, organzieaza cursul de formare “Eu si copilul meu”, curs destinat psihologilor din domeniul psihologiei educationale, consilierii scolare si vocationale/ psihologiei clinice si psihoterapiei. Cursul sustinut in parteneriat cu Universitatea “Petre Andrei” Iasi, Universitatea “George Bacovia” Bacau si Penitenciarul Bacau (unde se va desfasura si partea practica). “Obiectivul general al acestui demers il constituie imbunatatirea competentelor in domeniul prevenirii consumului de tutun, alcool si droguri, in domeniul. Cursul are o durata de 40 de ore, atat formare teoretica, cat si practica”, a explicat inspector de specialitate Marta Butnaru, reprezentat CPECA. La finalul cursului, psihologii vor dobandi cunostinte teoretice si abilitati care sa faciliteze abordarea problemelor asociate consumului de droguri in randul adolescentilor in mediul scolar si familial. (R. Neagu)
Proiecte pe banii judetului
Consilierii judeteni au aprobat inca din luna aprilie ghidurile de finantare pentru persoanele fizice, asociatiile sau fundatiile care doresc sa primeasca in acest an finantari nerambursabile de la Consiliul Judetean, in baza Legii 350. Timp de mai bine de o luna s-au primit dosarele de candidatura. "Sesiunea de depunere a proiectelor s-a incheiat in aceasta saptamana. La acest moment, avem 13 dosare depuse pentru domeniul cultura, trei la sport si trei la social", a explicat Catalin Dociu, managerul public al judetului. In acest an, 400.000 de lei sunt alocati pentru aceste finantari, pe cele trei domenii: social, cultural si sportiv, in timp ce anul trecut bugetul prea mic nu a permis acordarea lor. "O comisie mixta formata din trei consilieri judeteni si patru responsabili din departamentele tehnice al CJ va analiza dosarele, iar cand procedura se va finaliza, castigatorii vor fi anuntati", a mai spus Dociu. Comisia va analiza daca proiectele depuse indeplinesc criteriile de selectie. De exemplu, proiectele sociale trebuie sa aiba ca grup tinta persoanele vulnerabile si trebuie sa contina initiative ce vizeaza asistenta sociala, servicii de consiliere si indrumare, dar si campanii de informare. Domeniile de cultura eligibile pentru aceste finantari sunt muzica, arte vizuale, cultura scrisa, arte plastice si crearea de evenimente. Vor avea prioritate la finantare initiativele cu un puternic impact pozitiv. La capitolul sport, proiectele depuse trebuie sa se incadreze in trei mari domenii: promovarea sportului de performanta, "sportul pentru toti" si intretinerea si dezvoltarea bazei materiale sportive. "Odata ce au fost acceptati la finantare, beneficiarii vor primi banii in minimum doua transe, urmand ca proiectele sa se deruleze pana la finele anului", a conchis managerul public al judetului. Pentru domeniul social au fost alocati 100.000 de lei, in timp ce pentru domeniul cultural a fost alocata suma de 150.000 de lei, iar pentru cel sportiv 150.000 de lei. (A. Gavrila)
Cateva cursuri de formare profesionala si in iulie
Nici luna aceasta Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Bacau nu va demara mai multe cursuri decat a organizat pana acum. In 12 iulie Centrul de formare profesionala Bacau va incepe pregatirea unei grupe de someri in meseria de zidar, pietrar, tencuitor si a alteia, in cea de zugrav, ipsosar, tapetar, vopsitor. Aceleasi cursuri vor fi demarate in 14 iulie si la Centrul de formare profesionala Onesti. In plus, aici va debuta tot in 14 iulie un curs de confectioner imbracaminte. In total, luna viitoare vor fi cuprinsi la aceste forme de pregatire profesionala aproximativ 100 de someri. Agentiile de forta de munca din alte judete, insa, vor cuprinde la cursuri in iulie mult mai multi someri. Judetul Brasov va avea 280 cursanti, Dolj – 272, Dimbovita – 210, Iasi – 200, Olt – 180, Arges – 160 etc. Cei mai multi someri se vor pregati in meseriile de operator introducere validare date, lucrator in comert, agent de paza si ordine sau bucatar. (E. Tintaru)
Trupa „Prospero”, premiata la un festival national de teatru
Trupa de teatru “Prospero” de la Palatul Copiilor Bacau a castigat doua premii la Festivalul National de Teatru de la Baisoara – Cluj, care a avut loc in perioada 27 iunie – 1 iulie 2011. “Prospero” s-a prezentat in concurs cu spectacolul “Ingeri & gunoaie” dupa Samuel Beckett, avandu-i in distributie pe Alexandra Spataru si Radu Stoica, elevi in clasa a XI-a. Spectacolul a castigat locul III la categoria “Cel mai bun spectacol” si locul III la categoria “Cel mai bun actor in rol principal” (Radu Stoica). Alexandra Spataru a fost nominalizata si la categoria “Cea mai buna actrita”, iar coloana sonora a spectacolului, semnata de Gheorghe Balint, a castigat locul I la categoria “Cea mai buna muzica”. “La Baisoara am avut practic o repetitie generala a spectacolului. Copiii mei, trupa «Prospero», au repetat singuri. Eu doar am lucrat un spectacol la un teatru din tara, pe un text foarte greu. Sunt mandru de performanta lor si de premiile pe care le-au castigat”, a declarat Geo Balint, regizor. Din trupa de teatru au mai facut parte Alexandra Pascu si Diana Tarus. Chiar si cu laurii pe umeri, trupa “Prospero” nu va intra in vacanta. Actorii, impreuna cu regizorul lor, se pregatesc de o stagiune estivala, asa ca deja incep repetitiile pentru spectacolele “Micul print” (dupa Antoine de Saint Exupery), “Parfum de viata” (one woman show cu Alexandra Spataru), “Orasul mincinosilor” (spectacol de animatie cu papusi) si “Scaunele” (de Eugene Ionesco). (R. Neagu)
Romanii cheltuie mai putin pe taxe si impozite si mai mult pentru mancare
Românii cheltuie mai mul?i bani pe mâncare ?i b?uturi nealcoolice, între?inere, s?n?tate ?i transport ?i mai pu?in pe educa?ie, îmbr?c?minte ?i înc?l??minte ?i recreere, potrivit datelor INS.
Taxele ?i impozitele pl?tite de români au avut în primul trimestru din acest an o pondere de 16% din totalul cheltuielilor unei gospod?rii, în timp ce anul trecut, în acela?i interval, ponderea era de 16,4%, conform datelor INS. Cea mai mare parte a cheltuielilor unei familii "medii" de români sunt pentru consum, acestea de?inând o pondere de 71,6%, fa?? de 71% în primele trei luni din anul trecut, reiese din aceea?i surs?.
Sursa: Gandul.info






