luni, 8 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2806

Doi tineri au jefuit un adolescent

    La data de 29 martie a.c , în jurul orei 13.00, polițiștii au depistat și reținut două persoane bănuite de comiterea infracțiunii de tâlhărie.

    În urma unei sesizări primite la data de 21 martie a.c. prin care polițiștii au fost informați cu privire la faptul că la data de 16 martie a.c. un tânăr de 16 ani ar fi fost deposedat, prin violență, de o mini-boxă audio, s-au efectuat cercetări pentru depistarea autorilor.

    Astfel, la data de 29 martie a.c., polițiștii au identificat și reținut doi tineri de 19 ani, unul din comuna Vultureni, celălalt din comuna Pâncești, bănuiți de comiterea faptei.

    Cei în cauză au fost reținuți pentru 24 de ore iar cercetările continuă sub aspectul săvârșirii infracțiunii de tâlhărie.

    Senatorul Miron Smarandache solicită majorarea perioadei de studiu pentru învățământul tehnic de la trei la patru ani

      Senatorul PSD Bacău, Miron Smarandache, a adresat o interpelare parlamentară ministrului Educației Naționale, Pavel Năstase, pe tema viitorului învățământului liceal tehnic. Parlamentarul băcăuan a prezentat doleanța sindicatelor din educație, care susțin modificarea perioadei de studiu în învățământul tehnic și profesional, de la trei la patru ani.

      ‘Pentru elevii de liceu la filiera tehnologică, nu vor fi de ajuns trei ani pentru a dobândi competențele impuse de U.E. până la absolvirea clasei a XII-a și pentru a obține un certificat de competențe profesionale, nivel III. Soluția ar fi ca, cel puțin în această situație liceul să includă, obligatoriu, patru ani, deci bacalaureatul să fie susținut după absolvirea clasei a XIII-a’, a argumentat senatorul social democrat.

      În sprijinul acestei concluzii, petenții au avut mai multe argumente, între care concentrarea nejustificată a creditelor în trei ani în loc de patru, faptul că baza materială a liceelor este mai bună decât cea a școlilor generale, iar dobândirea și exersarea deprinderilor, abilităților și competențelor specifice în specialitate, nu se poate realiza în gimnaziu, deoarece instruirea practică din ateliere, specifică gimnaziului, a fost înlocuită cu educația tehnologică.

      Având în vedere considerațiile expuse, Miron Smarandache a solicitat răspuns la următoarele întrebări:

      ‘1. Care este punctul de vedere al Ministerului Educației Naționale referitor la această solicitare?;

      2. Cum aveți în vedere îndeplinirea condițiilor pentru ca elevii din învățământul liceal tehnic și profesional să poată acumula creditele prevăzute de legislația UE?;

      3. Care este situația actuală a învățământului tehnic și profesional, atât la nivel național, cât și în județul Bacău? Vă rog să specificați câte unități de învățământ de acest gen mai funcționează, în raport cu situația din anul 1989’.

      ‘Trebuie să ținem cont de faptul că psihologia vârstelor și psihologia școlară recunosc și recomandă cu cerințe diferite, copilăria și adolescența, două etape distincte de vârstă, iar linia de demarcație între ele este împlinirea vârstei de 14 — 15 ani. Dacă sesizăm, cu tot ceea ce implică în procesul educațional, diferențele de dezvoltare fizică și psihică ale elevilor, pe categorii de vârstă, nu vom amesteca adolescenții cu cei care încă nu s-au desprins de copilărie’, a conchis senatorul PSD.

      Biroul de Presă al Senatorului PSD Bacău Miron SMARANDACHE, 30 martie 2017

      Recomandare de la Avocatul Poporului după ce un copil din Agăș a murit, neglijat de părinți

        Avocatul Poporului solicită Primăriei Agăș, județul Bacău, să identifice, din timp, situațiile de risc în care se pot afla copiii din comunitate – Recomandare – urmare a unui deces al unui copil din Agăș, neglijat de părinți

        Avocatul Poporului a emis o Recomandare către Primăria comunei Agăș, județul Bacău, în care solicită edilului să ia, cu celeritate, toate măsurile legale în vederea identificării din timp a situațiilor de risc în care se pot afla copiii din comunitate. Administrației locale i se mai solicită să dispună măsurile ce se impun pentru o mai bună implicare a membrilor Consiliului Comunitar Consultativ în identificarea și soluționarea situațiilor concrete ale familiilor cu risc, la nivel local.

        Recomandarea este urmarea sesizării din oficiu și a unei anchete efectuate de către Avocatul Poporului, după apariția, în presă, a unui articol în care s-a relatat despre cazul unui copil în vârstă de 5 ani din comuna Agăș, județul Bacău, care a fost adus la Spitalul din Comănești în stare foarte gravă, cu anemie severă, iar în urma investigațiilor, medicii au decis că este necesară transferarea copilului la Spitalul de Urgență pentru Copii Sfânta Maria din Iași. Întrucât, în drumul spre Iași, starea pacientului s-a agravat, acesta a fost internat la Spitalul de Pediatrie din Bacău, unde, în ciuda eforturilor depuse de medici, a decedat.

        În acest caz, Avocatul Poporului a efectuat o anchetă la Primăria Agăș, în urma căreia a constatat, din documentele puse la dispoziție de către autoritatea locală, că familia copilului decedat nu a fost monitorizată continuu, vizitele la domiciliul familiei realizându-se la intervale mari de timp, în ciuda afirmațiilor contrare ale autorităților locale din Agăș. Avocatul Poporului a mai constatat, între altele, că minorul decedat nu a făcut obiectul unui plan de servicii, nu a fost monitorizat și nu au fost luate măsuri pentru respectarea dreptului la sănătate a acestuia, în ciuda sesizărilor medicului de familie.

        Direcția Generală pentru Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău a fost sesizată, de către Primăria Agăș, abia după decesul copilului, în 8 februarie 2017. În urma sesizării, reprezentanții D.G.A.S.P.C. Bacău au întocmit un raport în care au concluzionat că familia nu a fost monitorizată de autoritatea locală, în dosarele copiilor neregăsindu-se acte și documente cu privire la serviciile ce ar fi trebuit să fie acordate familiei.

        Matei Vîrtosu
        Purtător de cuvânt
        AVOCATUL POPORULUI

        Polițist trimis în judecată pentru luare de mită

          Ca urmare a activităților procedurale efectuate de lucrători de poliție judiciară ai Direcției Generale Anticorupție (DGA) — Serviciul Județean Anticorupție (SJA) Bacău, la data de 13.03.2017, procurorul de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bacău a emis rechizitoriul și a dispus trimiterea în judecată a inculpatului S.G., agent de poliție cadrul IPJ Bacău, pentru săvârșirea infracțiunii de luare de mită.

          La data de 23.02.2017, o persoană a sesizat DGA — SJA Bacău cu privire la faptul că un agent de poliție i-ar fi pretins o sumă de bani, cu titlu de mită, pentru o soluție rapidă într-un dosar penal.

          În fapt, în luna ianuarie 2017, denunțătorul a fost implicat într-un accident de circulație soldat cu două victime și pagube materiale. La data de 23.02.2017, polițistul i-a pretins acestuia o sumă de bani neprecizată pentru a nu-și îndeplini atribuțiile de serviciu cu privire la cercetările efectuate în urma accidentului și pentru a urgenta soluționarea dosarului penal.

          La data de 27.02.2017, lucrători de poliție judiciară ai DGA — SJA Bacău, sub coordonarea procurorului Parchetului de pe lângă Tribunalul Bacău l-au prins în flagrant pe S.G. în timp ce primea de la denunțător suma de 2.575 lei.

          Procurorul de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bacău a dispus față de polițist măsura reținerii preventive pentru 24 de ore, iar ulterior Tribunalul Bacău a hotărât arestarea preventivă a acestuia pe o durată de 30 zile.

          BIROUL INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE

          „Balena Albastră” a lovit și în Bacău

            Specialiștii Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Bacău sunt foarte îngrijorați după ce au fost sesizați de apariția primelor victime ale jocului online „Balena Albastră”.

            „Ne confruntăm cu multe cazuri care au legătură cu acest fenomen. Vrem să tragem un semnal de alarmă adresat părinților, copiilor, dar și profesioniștilor”, arată Dana Țîțaru, director general al DGASPC.

            Primele cazuri confirmate, căci mai sunt și altele în atenție, au apărut în Sascut. E vorba despre trei copii care fac parte din familii normale, cu principii sănătoase și cu un nivel de trai ridicat.

            Cei trei ajunseseră în faza în care erau amenințați de un adult, se presupune, din afara țării. Toate conversațiile se purtau în engleză, limbă pe care copiii o stăpânesc foarte bine. Din fericire, s-a intervenit la timp dar copiii sunt traumatizați, iar părinții, extrem de speriați.

            „Încercăm să-i sprijinim pe părinți pentru a elimina traumele pe care acești copii le trăiesc după ce au intrat în acest joc. Vrem să le oferim consiliere adulților pentru a stopa fenomenul și a interveni la nivelul familiei, dar și pentru a preveni atragerea altor copii în acest joc extrem de periculos” a declarat Laura Mihai, șef serviciu.

            În acest scop, specialiștii instituției vor susține o campanie de prevenire în școli, în centrele de asistență proprii și în cele aparținând ONG-urilor. De asemenea, DGASPC va posta pe site-ul propriu un material care să vină în sprijinul băcăuanilor – părinți și copii – pentru a fi mai bine informați cu privire la pericolele pe care le presupune jocul „Balena Albastră”.

            Sfaturi pentru copii: Sună la 983

            Nu posta date personale pe internet. Nu posta fotografii care să te pună în situații jenante. Nu răspunde la provocări, mai ales dacă vin de la persoane pe care nu le cunoști în realitate. Nu tot ceea ce citești sau vezi pe internet este real. Nu instala pe calculator programe/aplicații din surse nesigure sau din link-uri. Dacă ești amenințat sună imediat la 983 – Telefonul Copilului.

            Sfaturi pentru părinți: Fii la curent!

            Stai de vorbă cu copilul tău. Monitorizează aplicațiile pe care le folosește. Fii la curent cu tot ce e nou pe site-urile de socializare. Obține acces (cere-i parolele conturilor). Instalează un sistem de monitorizare. Nu restricționa excesiv și fără justificare accesul la computer și internet. Împărtășește din experiența ta și altor părinți.

            Comportamenul copilului dependent de mediul virtual

            Agresiune verbală și fizică
            Izolare, mult timp petrecut în fața calculatorului, puțini prieteni în viața reală
            Scăderea motivației pentru școală
            Absențe nemotivate, stări drepresive, îmbolnăviri frecvente
            Dezinteres față de imaginea fizică
            Comportament excentric, sentimente de furie, frustrare
            Frici și îngrijorări intense

            Cărţile de identitate electronice ocolesc anul acesta Bacăul

              – proiectul de lege supus dezbaterii publice de către Ministerul Afacerilor Interne arată că punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple se realizează, în mod eşalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărţi electronice de identitate sau a primei cărţi de identitate simple – până atunci, dacă proiectul va fi adoptat, trebuie asigurat suportul tehnic necesar – solicitările pentru noile cărţi de identitate se depun în Bacău, însă documentele se fac la Bucureşti, urmând a fi returnate la Evidenţa Populaţiei, ca în cazul paşapoartelor şi a permiselor auto

              Publicarea pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne a proiectului privind unele modificări legislative referitoare la evidenţa persoanelor şi actele de identitate a stârnit multe semne de întrebare pe marginea acestui subiect. Proiectul de lege este în conformitate cu măsurile prevăzute în Programul de guvernare 2017-2020, implementarea acestuia fiind de natură să faciliteze accesul cetăţenilor la servicii electronice şi să contribuie la dezvoltarea conceptului de “administraţie electronică”, având drept consecinţă corelarea şi simplificarea procedurilor administrative.

              Ce conţine cartea de identitate electronică

              Persoana care va deţine pe viitor o carte de identitate electronică se va putea autentifica on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţie etc.), ceea ce va conduce la simplificarea interacţiunii cu autorităţile publice, prin creşterea calităţii şi accesibilităţii serviciilor publice. Opţional, cartea de identitate simplă sau cartea electronică de identitate se poate elibera înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinţi.

              De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani; cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani; cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.

              “Elementul de noutate este cel legat de eliberarea cărţii de identitate minorilor sub 14 ani, iar cartea electronică va îngloba şi datele prezente în cardul de sănătate. Până atunci, rămâne problema dotărilor în toată ţara, inclusiv în Bacău. Imprimeria Naţională se va ocupa de aprovizionare şi ei vor distribui aparatura tehnică în toată ţara. Probabil, prima carte va apare la Bucureşti, însă este o operaţiune de durată”, declară cms.şef Ion Prisecaru, director executiv la Direcţia Publică de Evidenţă a Persoanelor municipiului Bacău

              Cartea electronică de identitate conţine date în format tipărit sau în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă. În format electronic se înscriu datele din formatul tipărit (numele şi prenumele titularului, sexul, cetăţenia, data şi locul naşterii titularului, semnătura olografă a titularului, imaginea facială, C.N.P.-ul, adresa de domiciliu), cu excepţia semnăturii olografe a titularului; prenumele părinţilor titularului; un certificat şi, după caz, certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete. Noile buletinele electronice vor fi imposibil de falsificat, dar nu vor fi obligatorii şi nici nu vor putea fi folosite pentru a urmări cetăţenii. În ceea ce priveşte costurile, acestea vor fi stabilite de Imprimeria Naţională.

              ”O să urmărim dacă se aprobă acest proiect pentru a vedea exact cum va fi implementat. Cred însă că anul acesta Bacăul va merge pe aceeaşi procedură de eliberare a cărţilor de identitate”, declară cms.şef Ion Prisecaru, director executiv la Direcţia Publică de Evidenţă a Persoanelor municipiului Bacău

              Care sunt inconvenientele

              Dincolo de partea bună a acestui proiect, sunt şi câteva inconveniente care le dau de furcă funcţionarilor Direcţiei Publice de Evidenţă a Persoanelor municipiului Bacău. Dintre acestea amintim stabilirea termenului de valabilitate de 10 ani pentru cei care au vîrsta peste 18 ani. Aici va fi o problemă cu persoanele vârstnice care au peste 60 – 70 de ani şi care trebuie să-şi reînnoiască actul din 10 în 10 ani. În Bacău, mulţi dintre cei de vârsta a treia sunt netransportabili, iar acest lucru poate fi o problemă. În prezent, băcăuanii care au peste 55 de ani primesc acte de identitate cu valabilitate permanentă.

              Astfel, o să crescă solicitările pentru camera mobilă la domiciliul mai multor persoane. Dacă se aprobă eliberarea cărţii de identitate minorilor cu vârsta între 0 -12 ani, părinţii acestora vor opta cu siguranţă pentru cartea de identitate valabilă şi în străinătate (UE), presupunând că aceasta va costa mai ieftin decât paşaportul.

              În prezent, un paşaport valabil un an de zile costă 96 de lei, iar cartea de identitate provizorie cu valabilitate doi ani, va fi mult mai ieftină. În aceste condiţii, volumul de muncă va creşte considerabil.

              Deocamdată, în Bacău, un lucrător de la Evidenţa Persoanelor deserveşte 6.500 de locuitori.

              Ziua Porților Deschise la „Protecția Copilului”

                Băcăuanii care vor să cunoască problemele sociale ale județului și modul în care se implică asistenții sociali în soluționarea acestora sunt invitați astăzi, 30 martie, de la ora 9.30, la sediul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Bacău, la „Ziua Porților Deschise”.

                În cadrul evenimentului sunt organizate mai multe acțiuni, între care și întâlniri cu specialiștii instituției, care vor discuta cu vizitatorii și le vor răspunde la întrebări.

                Tot joi, de la ora 10.00, este programată întâlnirea asistenților sociali din cadrul DGASPC Bacău cu jurnaliștii, la discuții fiind prezenți asistenți maternali profesioniști, părinți care au înfiat copii și tineri care au părăsit sistemul de protecție a copilului și au fost integrați socio-profesional.

                De la ora 12.00, asistenții sociali ai DGASPC Bacău vor participa la un seminar cu tema „Parteneriatul public-privat în serviciile sociale – premisă pentru dezvoltarea durabilă a comunităților”, organizat de Sucursala Teritorială Bacău a Colegiului Național al Asistenților Sociali din România.

                Bătaia pe izvoarele din Slănic Moldova se ascute

                  – în intenția de a prelua integral izvoarele, dar și licența de exploatare a lor, Primăria Slănic Moldova are un concurent serios: Institutul Național de Balneoclimatologie – primăria a întrerupt alimentarea Sanatoriului Institutului cu apă minerală, dar managerul acestuia vrea o discuție cu toți consilierii locali pe această problemă

                  Unitatea Administrativ Teritorială (UAT) Slănic Moldova, care intenționează preluarea tuturor izvoarelor din stațiune la domeniul public, poate avea un concurent important în încercarea de a obține licența de exploatare a apelor minerale. Acesta este Institutul Național de Recuperare, Medicină Fizică și Balneoclimatologie (INRMFB), care deține în Slănic Secția Sanatorială, în care folosește apă de la Izvorul 3. De la sfârșitul anului trecut, UAT a preluat, deja, trei dintre izvoare în proprietatea sa. Proprietatea nu este suficientă, însă, ci trebuie să i se adauge și licența de exploatare a apelor minerale, pe care o dă Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM), unde se și poartă discuții pe această temă. INRMFB reclamă, însă, că jocul Primăriei nu este corect.

                  La jumătatea lunii martie, UAT Slănic Moldova a notificat Secția sanatorială a IMRFB să dezafecteze conducta care aduce apă de la Izvorul 3 la Sanatoriu, pentru că este „pozată artizanal pe zidul de sprijin al Pârâului Slănic”. Notificarea UAT mai spune că această conductă a fost amplasată fără autorizație de construire și fără avize prealabile. Ca urmare, aducțiunea de apă a și fost oprită.
                  Managerul IMRFB, medicul Horia Lăzărescu, reclamă că apa minerală de la Izvorul 3 oricum nu poate fi folosită altfel decât în băile din sanatoriu, datorită proprietăților ei, unde dacă nu ar ajunge s-ar vărsa direct în Pârâul Slănic. „Prin urmare, spune managerul Horia Lăzărescu, măsura UAT este o dovadă de forță la adresa noastră, pentru că noi am refuzat să predăm primăriei documentația pe care am depus-o la ANRM în vederea obținerii licenței de exploatare. Dar documentația ne-a costat bani, iar hărțile cadastrale care o însoțesc sunt secret de serviciu. Să-și facă propria lor documentație!”.

                  „Concurență neloială” – susține Primăria

                  Izvoarele din Slănic Moldova au fost, inițial, în proprietatea societății Perla Moldovei, din stațiune, dar care a intrat în faliment și a pierdut și licența pentru exploatarea lor. Proprietatea terenurilor din zona izvoarelor a revenit societății Flora chiar înainte de falimentul Perla Moldovei, prin executor judecătoresc, în compensație cu datoriile acumulate între cele două firme. Acum și Flora este în insolvență, iar administratorul judiciar a și început să vândă din active. Acum doi ani Flora a oprit temporar izvoarele și a lăsat stațiunea fără apa minerală, situație care a apărut și în această lună.
                  Primăria a solicitat ANRM licența de exploatare a izvoarelor și consideră că orice alt proprietar ar avea licența, inclusiv Institutul Balneo, ar intra în conflict de interese cu beneficiarii apelor minerale.

                  „Este un non-sens ca Institutul, fiind organism de certificare, dar care are și un centru de tratament în stațiune, să intre în competiție cu alte trei centre balneo aflate în hotelurile din Slănic. Ar fi o concurență neloială.”
                  primarul Gheorghe Baciu

                  În replică, Horia Lăzărescu invocă vechimea tratamentelor balneo din Slănic, dar și calitatea apelor minerale, precum și proprietatea statului asupra sanatoriului, așa cum ar trebui să existe și asupra izvoarelor.

                  „Noi, după ce am preluat Sanatoriul, am reabilitat spațiile acestuia, iar acum arată foarte bine. Inclusiv reabilitarea conductei de apă de la Sonda 3 am făcut-o, pentru că avea o vechime considerabilă și unele porțiuni din ea lipseau. Izvorul 3 nu poate fi folosit pentru indicații în cura internă. Apa lui oricum s-ar scurge doar în albia Pârâului Slănic, pentru că nu are calități pentru a fi băută. Cu apa de acolo noi facem tratamente în băi galvanice și în celelalte dispozitive pentru tratamente sanatoriale. Avem și un bazin de fizioterapie foarte încăpător. Apa aceasta este numai pentru tratamente medicale specifice”.

                  medicul Horia Lăzărescu, managerul INRMFB

                  A cui e conducta de la Izvorul 3?

                  Cei de la Institut și de la Sanatoriu mai susțin că, de fapt, conducta de apă nici nu este în custodia Primăriei, ci se află pe zidul de sprijin al pârâului, care aparține Administrației Bazinale Apele Române. „Acolo a fost, prinsă de peretele digului de pe Pârâul Slănic, dintotdeauna, a precizat Horia Lăzărescu. Noi am solicitat de la Primărie autorizarea conductei, dar au spus că este o conductă veche, care nu ar avea nevoie de așa-ceva.

                  Primăria își dorește izvoarele, dar noi credem că cel mai bine este ca această bogăție naturală să fie administrată de Institut. Primăria cred că nu ar avea posibilități financiare pentru a suporta actul administrării, cum nici legal nu are drepturi acolo. Ar fi anumite cheltuieli de făcut, cu oamenii care se ocupă în permanență de instalațiile de captare a apelor, cu analizele microbiologice lunare etc. Noi am făcut un calcul și a reieșit că ar fi nevoie cam de 300.000 de lei pentru astfel de cheltuieli. Or, dacă Primăria ia izvoarele va trebui să instituie un sistem de tarife și taxe pentru folosirea lor. Ne-ar pune și nouă astfel de taxe, ceea ce ar dăuna mult Sanatoriului”.

                  În replică, Gheorghe Baciu spune că UAT are intenția să suporte de la bugetul local toate cheltuielile aferente pentru modernizarea și întreținerea izvoarelor. „Nu este normal ca noi să întreținem doar calea de acces, iar alături de ea să fie alt proprietar, a precizat primarul. Turistul, dacă vede nereguli la acel proprietar, crede că Primăria este de vină”.

                  Ce soluții văd concurenții

                  „Noi ne dorim licența de exploatare, pentru că așa e normal, ne-a declarat managerul INRMFB. De fapt, ne dorim numai două-trei izvoare, care ne interesează pentru tratamentele din Sanatoriu. Celelalte pot fi preluate de altcineva, chiar și de Primărie. Este o soluție la care ne gândim. Sau să preluăm integral zona izvoarelor, iar primăria să se îngrijească de zona de trecere de lângă ele, de zona de acces și de promenada de acolo”. La o astfel de soluție bivalentă, primarul Gheorghe Baciu reafirmă intenția clară de a lupta pentru a obține la domeniul public izvoarele, pentru a obține și licența de exploatare.

                  „Ne angajăm să dăm Ministerului Sănătății și Institutului Balneo gratuit apa necesară pentru cercetare, institutul fiind singurul cercetător medical al apelor izvoarelor. Consiliul Local a transmis o hotărâre în acest sens institutului și ministerului. Am înțeles că nu le convine acum formatul hotărârii, dar împreună cu ANRM am convenit formatul ei. Nu vrem să respingem investitorii, să stricăm relația cu Institutul, dar dacă ei nu înțeleg celelalte aspecte care concură la această stare, noi rămânem pe poziții”.
                  Gheorghe Baciu, primarul din Slănic Moldova

                  Poduri: Primăria și vecinii au sărit în ajutorul familiei Teriș

                    Primăria Poduri i-a mobilizat pe cetățeni să vină în ajutorul familiei Teriș din satul Valea Șoșii, a cărei casă a fost mistuită de un incendiu în urmă cu zece zile.

                    Alături de podurenii care sunt beneficiari ai Legii 416, la demolare și la curățarea zonei participă, ca voluntari, și vecinii. „De asemenea, foarte multă lume i-a ajutat cu bani, cu produse și cu haine. Orice gest contează pentru ei, acum. Totul a ars, nu mai au nimic, nimic”, arată Diana Albu, primarul comunei.

                    Soții Teriș au trei copii și au ridicat casa, în timp, cu sacrificii. În urmă cu două luni, bărbatul a plecat în Germania, la muncă, tocmai pentru a strânge bani ca să o finalizeze. Incendiul provocat, probabil, de un scurtcircuit le-a distrus locuința, mobila, obiectele casnice și aparatele electrice. Implicarea autorităților nu se va opri aici.

                    „Pentru refacerea casei vom căuta o firmă. Fie ca să ne sponsorizeze cu materiale, fie ca să reconstruiască de la zero locuința”, a declarat Diana Albu.

                    Tristețuri

                    De la precedentul editorial pe care l-am semnat acum o săptămână, am fost lovit de tot felul de tristețuri. Domnul Gigi Becali mi-a spus că-n pușcărie a mâncat doar cu o lingură de aur. A avut, non-stop, și patru chelneri. Pușcăriași reprofilați ad-hoc, desigur.

                    Firește, zicea domnia sa, reabilitatul, în camera în care a fost găzduit a dat cu mătura un milițian al penitenciarului, întrucât, oricum, galonatul statului nu avea altceva de făcut. O nouă linguriță de aur? Elena Udrea, fost (?) actor-vedetă al ringului politic, a fost condamnată de instanța supremă la 6 ani de închisoare cu executare, în dosarul Gala Bute. Procurorii solicitaseră o pedeapsă de două decenii și un an. Sentința poate fi contestată la Înalta Curte de Casație și Justiție.

                    România se află pe primele locuri în UE, în ceea ce privește morții pe șosele. Riscul de a muri într-un accident rutier este de trei ori mai mare decât în țările vestice. Calitatea străzilor / autostrăzilor, a managementului criminal promovat de administrațiile locale / naționale… Câte amenzi au aplicat polițiștii, cei de la Protecția Consumatorului din cauza căilor rutiere criminale? Ioc; lașitate.
                    Traian Băsescu lansează acuzații grave la adresa șefei DNA: „Face parte dintr-un grup infracțional tolerat și susținut de Klemm”. Care Klemm, ambasadorul USA, este etichetat ca fiind un „imberb”. Adevărate sau false, zicerile fac parte tot din categoria tristețurilor.

                    Nimic fotbal de România, Dragnea, Ponta, Iohannis, lipsa Opoziției de esență, proiectata imunitate sporită pentru Curtea Constituțională (nici Dumnezeu n-a revendicat asta); alte tristețuri.
                    Notă. Pentru cei cu naturelul lingvistic prăfuit atașez un gând poematic al lui Mircea Ivănescu: „marele prieten cu pălărie al lui mopete vorbeşte / tare – ca să-i ridice moralul lui mopete, care e asediat / de mari păduri de tristeţuri.”

                    Jandarmii băcăuani sunt în sărbătoare

                      Manifestările dedicate Zilei Jandarmeriei Române, care anul acesta, la 3 aprilie, împlineşte 167 de ani de când domnitorul Grigore Alexandru Ghica a semnat legiuirea pentru reforma corpului slujitorilor în jandarmi, au început deja.

                      După un simpozion care a avut loc marţi şi în care s-a prezentat înfiinţarea şi evoluţia Jandarmeriei, ieri cele două unităţi de jandarmi din Bacău au susţinut o conferinţă de presă comună, cu prezentarea activităţii pe care au desfăşurat-o în primul trimestru, urmată de cupa presei la tir. „Vorbim de 167 de ani de istorie a jandarmeriei, o istorie care a fost marcată de-a lungul vremurilor de foarte multe transformări.

                      A fost înfiinţată, desfiinţată, reînfiinţată, însă Jandarmeria şi-a păstrat încă de la înfiinţarea ei acelaşi rol, şi-a păstrat acelaşi loc, atât în rândul comunităţii, cât şi în rândul celorlalte structuri cu atribuţii pe linia protecţiei şi siguranţei cetăţeanului”, a declarat col. Ghiorghe Stan, comandatul Grupării de Jandarmi Mobilă (GJM) Bacău.

                      Duminică, începând cu ora 11.00, jandarmii vor prezenţi fi în centrul oraşului, acolo unde îi aşteaptă pe băcăuani cu mai multe surprize.

                      Amenzi de jumătate de milion

                      GJM Bacău a desfăşurat în primele trei luni ale acestui an aproape 1.300 de misiuni, fiind constatate 20 de infracţiuni şi aplicate circa 1.500 de sancţiuni, în cuantum de 200.000 de lei. Şi jandarmii de la Inspectoratul Judeţean de Jandarmi (IJJ) Bacău au executat peste 3.500 de misiuni, încheiate cu 1.500 de sancţiuni, în valoare de 300.000 de lei şi cu peste 100 de fapte penale constatate.

                      „În perioada următoare, se va pune accent pe acţiunile care se vor desfăşura în sistem integrat pentru asigurarea ordinii şi siguranţei publice înainte şi pe timpul sărbătorilor pascale la nivelul judeţului Bacău”.

                      col. Adrian Luca, inspector şef IJJ Bacău

                      Studenții de la Inginerie Aerospațială vin la Aerostar cu prima ediție AeroCamp

                      Aerostar Bacău testează deseori piața forței de muncă de care are nevoie / foto: Ioan Bîșcă

                      Asociația Studenților la Inginerie Aerospațială EUROAVIA, din București, organizează în perioada 31 martie – 2 aprilie, la Aerostar Bacău, prima ediție a evenimentului AeroCamp 2017, la care vor participa 50 de studenți la Facultatea de Inginerie Aerospațială și alți membri ai asociației.

                      „Scopul acestui proiect – ne-a informat Bianca Moldovanu, vicepreședinta Euroavia – este de a crea o nouă comunitate bazată pe comunicare, în care participanții vor lua contact cu industria aerospațială”.
                      Obiectivele principale vizate de eveniment – spun organizatorii – sunt Îmbunătățirea abilităților tehnice și interpersonale, Ghidarea studenților pentru orientarea în carieră și Transferul de cunoștințe între participanți și specialiști în domeniu.

                      Studenții vor vizita secțiile de producție de la Aerostar, vor participa la work-shop – urile organizate de companie și la training-urile de dezvoltare personală și de lucru în echipă.
                      Evenimentul urmărește, totodată, crearea unui mediu potrivit cunoașterii, ghidarea studenților pentru orientarea în carieră și dezvoltarea personală și profesională.

                      La rândul ei, compania Aerostar a reclamat deseori lipsa forței de muncă de care ar avea nevoie și a organizat periodic evenimente care să trezească atenția mai ales a tinerilor dornici să lucreze în această industrie.

                      Euroavia este membră a Asociației Europene a Studenților la Inginerie Aerospațială și urmărește să contribuie la dezvoltarea personală a studenților (soft skills și technical skills), prin activități locale și internaționale, și să ofere oportunități de informare cu privire la industria și mediul aerospațial local și internațional.

                      „Viziunea noastră – susțin reprezentanții ei – este de a dezvolta și inspira viitori lideri, de a crea o comunitate puternică și unită în care să se formeze oameni cu aspirații cât mai înalte și de a consolida puntea dintre studenți, Facultatea de Inginerie Aerospațială și companiile din acest domeniu”.

                      Externalizarea statului

                      Una din cele mai profitabile afaceri din România ultimilor două decenii a constitut-o externalizarea serviciilor din instituțiile publice. Sub pretextul că se economisesc bani, deoarece – nu-i așa?! – privatul știe să-i gospodărească mai bine, instituțiilor publice li s-a luat o bună parte din atribuțiuni, ele rămânând doar să plătească serviciile și să încaseze șuturile în fund ale cetățenilor nemulțumiți.

                      S-a început încetișor cu serviciile de curățenie: în loc de femeile de serviciu care dădeau cu mătura și ștergeau praful, au fost angajate firme de curățenie. Care au preluat femeile de serviciu, le-au redus leafa, că și-așa nu aveau altă alternativă, și, apoi, au semnat acte adiționale la contract pentru a crește prețul serviciilor. Peste tot s-a petrecut la fel, înlocuiți femeile de serviciu cu analize medicale, întreținerea echipamentului din spitale, service pentru echipamentul electonic din primărie și așa mai departe.

                      Pe urmă s-au externalizat alte servicii: transportul de valori, asfaltarea, deszăpezirea. În loc ca primăria să aibă controlul asupra serviciilor pe care ar trebui să le asigure, ea nu poate decât să plătească facturile emise de firmele care au câștigat licitațiile. Iar dacă se mai întâmplă ca să fie și contestații, degeaba scoți peticirea gropilor la licitație în februarie-martie, după adoptarea bugetului, firma câștigătoare o să se apuce de treabă prin septembrie, după ce se pronunță instanțele.

                      Este absolut necesar ca primăriile să-și recapete independența și din acest punct de vedere. Procesul a început în București, am văzut că și în Bacău se încearcă același lucru: crearea unei societăți de servicii publice a municipalității care să se ocupe de aceste probleme.

                      Nu ar fi rău, deși probabil e imposibil, ca instituțiile de stat să-și reia serviciile pe care le-a externalizat. Pentru că, da, oricine poate fi capitalist de succes când are Statul drept client sigur, pe care să-l poată jecmăni cum vrea.

                      „Cred că a venit şi vremea satelor”

                      – Sunteţi la primul mandat, după o victorie obţinută în faţa unui candidat puternic, care a dominat alegerile din ultimii ani la Onceşti. De aceea, la început să spunem cititorilor cine este actualul primar al comunei.

                      – Sunt născut în Izvoru Berheciului şi am devenit cetăţean al Onceştiului din 1985, când am venit ca tehnician veterinar. M-am legat de aceste locuri şi nu am mai plecat, meseria m-a ajutat să mă integrez în viaţa comunei, să cunosc oamenii, viaţa satului, iar cu opt ani în urmă, fostul primar m-a solicitat să-l ajut, devenind viceprimar, funcţie pe care am îndeplinit-o două mandate. La solicitarea mai multor cetăţeni, în 2016 am candidat pentru funcţia de primar, ca membru al PSD. Nu am venit deci pe un teren gol, aveam ceva experienţă în administraţie, ştiam şi ce trebuie făcut în perioada următoare. Să ştiţi că a fost o competiţie frumoasă, bărbătească, nu numai între candidaţi, ci şi între proiectele propuse de fiecare. PSD a obţinut 11 locuri în Consiliul Local, însă după alegeri ne-am dezbrăcat de haina politică şi lucrăm în folosul cetăţeanului, indiferent dacă te-au votat sau nu. Până acum nu am avut probleme cu votul în CL, cele mai multe hotărâri au fost aprobate cu majorităţi confortabie, ceea ce demonstrează afirmaţia de mai înainte.

                      – Atunci să ne uităm în portofoliul dumneavoastră de proiecte. Ce aveţi pe agenda de lucru în următorii patru ani?

                      – Onceşti este o comună mică, cu posibilităţi financiare reduse, de aici şi o oarecare prudenţă în a promite foarte multe lucruri. În primul rând am avut în vedere, pe baza experienţei anterioare şi a discuţiilor cu oamenii, continuarea unor lucrări neterminate în anii trecuţi, în al doilea rând ne-am creionat alte proiecte de reabilitare a unor drumuri comunale, cum ar fi cel din satul Tarniţa, cu o lungime de 5,5 kilometri, pe care îl vom asfalta prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală. Am depus deja documentaţia la Ministerul Dezvoltării, valoarea investiţiei fiind de un milion de euro. Pe fonduri europene ne-am propus să modernizăm un drum pe o lungime de cinci km, patru în Onceşti şi unul în Dealu Perjului. Proiectul nu a fost acceptat în prima sesiune, de aceea îl vom depune din nou, reactualizat. Am dorit mai întâi să realizăm instalaţia de captare şi aducţiune a apei, plus canalizare, însă nu avem teren propriu, în domeniu public, pentru această investiţie. Am discutat în CL şi avem aprobare pentru achiziţionarea unor terenuri, astfel că anul viitor vom depune şi acest proiect, însă procedurile sunt destul de complicate, avem speranţa că, în anii următori, vom putea demara şi această investiţie, tot prin PNDL. Pentru această lucrare nu avem acces la fonduri europene, deoarece comuna are doar 1500 de locuitori, pragul fiind de peste 2000. Anul acesta, am susţinut la GAL un proiect de achiziţionare şi montare a unei centrale termice pe combustibil solid, în valoare de 50.000 de euro, la şcoala din Onceşti, aşa cum avem şi la celelalte şcoli. Mai avem şi drumuri săteşti, care s-au mai distrus în timpul iernii şi, cum se face vremea bună, vom trece la balastarea lor.

                      – Am văzut că şcolile nu au terenuri şi nici săli de sport.

                      – Este adevărat. Vă spuneam că avem un mare deficit de terenuri în proprietate. După Revoluţie terenurile de sport au fost retrocedate foştilor proprietari, cu toate că s-ar fi putut, prin negocieri, să fie păstrate cu acea destinaţie. De aceea, avem intenţia să achiziţionăm două loturi, pentru a fi amenajate ca terenuri de sport pentru elevi, pentru tineri, în Onceşti şi Tarniţa, mai ales că la Tarniţa sunt mai mulţi tineri şi vor teren de sport. Din această cauză nici nu am putut organiza competiţii sportive, aşa cum am văzut că se întâmplă în alte comune.

                      – Care este cea mai stringentă problemă a ţăranilor din Onceşti?

                      – Sunt mai multe, însă cea care ne doare pe toţi este imposibilitatea lucrării terenurilor, multe suprafeţe rămân nelucrate în fiecare an. În Onceşti funcţionează trei-patru societăţi agricole, au utilaje, lucrează pământul în arendă şi oamenii sunt mulţumiţi. Problema este că terenurile sunt fărâmiţate şi nu se poate lucra mecanic, după tehnologiile standard. A doua ar fi neconcordanţa între titlurile de proprietate şi situaţia reală din teren. I-am dat omului titlu, dar nu l-am pus efectiv în posesie, sunt situaţii când pe aceeaşi suprafaţă sunt câte două-trei titluri, altele sunt greşite. S-a mers atunci la grabă, forţat, la comandă, fără măsurători exacte. Mulţi titulari de drept au decedat, tinerii nu mai ştiu pe unde sunt terenurile, nu au procedat la dezbaterea moştenirii, nu se înţeleg. Lucrăm acum la repunerea în posesie, după care va urma intabularea şi cadastrul general, o operaţiune complexă însă absolut necesară. Aici au fost şi suprafeţe întinse de viţă de vie, însă după 1990 au fost retrocedate oamenilor şi în 10 ani via s-a distrus, deoarece nu au mai avut puterea să o lucreze. Mare păcat, era o importantă sursă de venituri.

                      – Spuneaţi de dotarea şcolii din Onceşti cu o centrală termică cu lemne. Ce v-aţi mai propus în domeniul educaţiei, culturii, în următorii ani?

                      – Populaţia şcolară a scăzut dramatic, de la 400 de elevi, am ajuns acum la 230, în toate ciclurile. În şcoli sunt condiţii bune, procesul educaţional se desfăşoară corespunzător. Avem un microbuz şcolar, care aduce elevii la centru, mai avem şi situaţii de învăţământ simultan, toţi copiii, de la pregătitoare la clasa a IV-a, învaţă în aceeaşi clasă, cu acelaşi învăţător. Vă daţi seama, revin câte 10 minute de fiecare clasă. Nu-i corect, de aceea ne gândim să renunţăm la acest sistem, însă întâmpinăm rezistenţă şi din partea învăţătorilor, cât şi a părinţilor. Avem deja o hotărâre de CL în acest sens, urmează să discutăm cu toţi factorii şi să vedem cum o rezolvăm. Ne preocupăm acum şi de revigorarea tradiţiilor noastre culturale, vrem să achiziţionăm costume populare, să înfiinţăm formaţii artistice, aşa cum erau cu ani în urmă, avem două cămine culturale, pe care intenţionăm să le dotăm. Am sprijinit şi sprijinim bisericile, atât cât putem, mai ales că două dintre ele au nevoie urgentă de reparaţii. Suntem deschişi la solicitările oamenilor, ne luptăm pentru fonduri, fără bani nu poţi ieşi din casă. Am fost la întâlnirea cu vice-prim ministrul Guvernului, Sevil Shhaideh, atunci când a fost în Bacău, am văzut că este deschisă spre lumea satelor, ne-a promis sprijinul, poate a venit şi timpul satului, că prea mulţi ani a fost ignorat.

                      – Domnule primar, îmi spuneaţi că după terminarea studiilor v-aţi întors în sat, la Izvoru, după aceea la Onceşti, de care v-aţi îndrăgostit şi aţi rămas. Sunt şi la Onceşti copii buni, urmează licee, facultăţi, se mai întorc la matcă?

                      – Nu mulţi, însă sunt exemple. Fiul meu a terminat Teologia şi slujeşte la bisericile din Filipeni şi Onceşti. Fiica fostului director al şcolii, domnul Gălăţeanu, a revenit în sat după ce a terminat Medicina, este medic la Onceşti, iar soţul, Cătălin Andriescu, este medic la Stănişeşti. Sigur că ne-am dori ca şi profesorii să se întoarcă în sat, este mare nevoie de ei. Depinde şi de noi, cei din conducerea comunei, de a crea condiţii mai bune de trai, de a asigura servicii ale civilizaţiei moderne, astfel ca Onceştiul să devină atractiv şi pentru tineri.

                      – Care sunt bucuriile, satisfacţiile unui primar de comună?

                      – În primul rând să fiu sănătos, dacă eşti sănătos, le faci pe toate. Eu sunt o fire optimistă şi nu stau departe de speranţă. Mă bucur dacă într-o zi am putut să ajut un om, în altă zi am satisfacţia că am reuşit să construiesc o punte. Mă bucur dacă un elev ia un premiu, dacă un cetăţean şi-a găsit un loc de muncă. Sunt în stare să mă bucur şi de bucuria altora, înseamnă că nu-i totul pierdut. Nicio casă nu se face într-o zi, cu răbdare, înţelegere, cu muncă, poţi să ai satisfacţia lucrului împlinit.

                      „Depinde şi de noi, cei din conducerea comunei, de a crea condiţii mai bune de trai, de a asigura servicii ale civilizaţiei moderne, astfel ca Onceştiul să devină atractiv şi pentru tineri.”

                      Onceşti
                      Comuna se află în partea de est a județului, pe valea râului Berheci. Este formată din satele Bărboasa, Dealu Perjului, Onceștii Vechi, Oncești (reședința), Satu Nou, Tarnița și Taula. Conform recensământului efectuat în 2011, populația comunei Oncești se ridică la 1.621 de locuitori. Cinci obiective din comuna Oncești sunt incluse în lista monumentelor istorice din județul Bacău, patru dintre ele sunt situri arheologice: așezarea din Epoca Bronzului (cultura Monteoru) de la „Podu Morii”; situl de pe „Dealul Bărboasei”, ce cuprinde urmele unor așezări din Epoca Bronzului (cultura Monteoru; așezarea medievală timpurie (secolele al VIII-lea–al IX-lea) de la „Poiana Țarinei”; și necropola carpică de la „Valea Iepei” de la marginea de est a satului Oncești. Al cincilea obiectiv, clasificat ca monument de arhitectură, este școala din satul Oncești (1929–1930).

                      Selecție la FC Dinamo Bacău

                      Nou înființata grupare fotbalistică FC Dinamo Bacău nu pierde timpul. Până la crearea unei echipe de seniori care va activa din vară în campionatul Ligii a V-a, gruparea fondată de profesorii de educație fizică Remus Pozînârea, Bogdan Ghica și Mihai Voicu va face la sfârșitul acestei săptămâni primul pas.

                      Astfel, duminică, 2 aprilie, de la ora 12.00, FC Dinamo va organiza o acțiune de înscriere și de selecție pentru băieții născuți în anii 2005 și 2006.

                      Acțiunea se va desfășura la baza „Constantin Anghelache” (stadionul Letea). Taxa lunară pentru copiii care vor face parte din lotul lui FC Dinamo va fi de 120 de lei pentru minimum 12 antrenamente pe lună. Informații suplimentare pot fi oferite de prof. Bogdan Ghica (tel. 0746942543) și prof. Mihai Voicu (tel. 0744699850).

                      Ciuc; încă una și se duc!

                      Ultima zi de martie aduce primul test cu adevărat dificil pentru Aerostar Bacău în actualul retur de campionat. Un test dificil și, totodată, foarte important. Poate chiar cel mai important din întreg sezonul. Vineri, de la ora 15.00, pe „Aerostar” vine Csikszereda Miercurea Ciuc.

                      Principala pretendentă la promovarea în liga secundă din Seria I a eșalonului trei. Ciucanii au pierdut locul 1 runda trecută, în care au stat, în favoarea Hărmanului, care i-a egalat la puncte: 40. Cu toate acestea, Csikszereda lui Robert Ilyes, Bajko Barna și a marocanului Soufiane Jebari, jucător împrumutat din Segunda B spaniolă, rămâne echipa cu cel mai bun procentaj din campionat. Aerostarul vine, însă, tare din urmă.

                      „Aviatorii” nu au mai pierdut de nouă etape. Iar în acest retur nu au risipit nici măcar un punct, obținând patru victorii din patru. Ultimul succes a fost realizat sâmbăta trecută, la Odorhei, cu 1-0, la capătul unui meci definit de team-managerul Gabi Voicu „drept cel mai bun joc al nostru din această primăvară”. O nouă victorie a băcăuanilor în partida cu Ilyes și Compania ar înăspri și mai mult lupta la vârf, Aerostar apropiindu-se la trei puncte de tandemul Csikszereda- AFC Hărman. „Ne așteaptă un joc foarte dificil, în condițiile în care nu dispunem de lotul complet”, a declarat antrenorul Mișu Ionescu, făcând referire la accidentările lui Tudorache și Antim.

                      „Cu toate acestea, sunt convins că publicul băcăuan care va veni vineri la stadion va avea ce vedea. Va vedea un meci de care pe care și o echipă a Aerostarului care își va da viața pe teren”, a concluzionat Mișu Ionescu. „Faptul că avem un efectiv redus numeric ne unește și mai mult. Iar contra Ciucului vrem să demonstrăm că rezultatele din ultima vreme nu sunt deloc întâmplătoare”, a punctat și veteranul Aerostarului, Adi Gheorghiu. În tur, la Miercurea Ciuc, „aviatorii” au remizat contra Csikszeredei. Acum e loc de mai mult.

                      Lecţii de prim-ajutor la “Şcoala Altfel”

                        Voluntarii Crucii Roşii îi învaţă pe elevi elemente de bază ale acordării primului-ajutor/foto: Crucea Roşie

                        Programul “Şcoala Altfel”, organizat anul acesta la alegerea fiecărei şcoli în parte, cuprinde printre cele mai diverse activităţi. Dincolo de vizitarea unor obiective culturale sau instituţii publice, o parte dintre cadrele didactice au optat pentru susţinerea unor cursuri de acordare a primului-ajutor, benefice pentru elevi.

                        “E bine că putem ajunge în mai multe locuri, ca să le predăm copiilor informaţiile de bază în acordarea primului-ajutor. Recent am fost la Şcoala Gimnazială «Nicolae Bălcescu», iar pe 12 aprilie avem o solicitare pentru Şcoala Stănişeşti. În general, la astfel de întâlniri, profesorii vor să facem demonstraţii de prim-ajutor.

                        Voluntarii le arată copiilor principiile de bază în acordarea primului-ajutor, iar prezentările sunt adaptate vârstei elevilor. Urmărim totodată să le vorbim acestora şi despre ce nu trebuie să facă ca să nu ajungă în situaţia în care au nevoie de prim-ajutor”, declară Raluca Diaconu, purtător de cuvânt la Crucea Roşie Bacău.

                        Lecţiile de igienă constituie un alt capitol important în cadrul acestor întâlniri cu elevii. Până la sfârşitul lunii martie, voluntarii Crucii Roşii vor face faţă noilor provocări la întâlnirea cu elevii Liceului cu Program Sportiv.

                        Cameramanii, cei mai buni trăgători la Cupa presei la tir organizată de jandarmi

                          Ziariştii au demonstrat încă o dată cât de bine mânuiesc armele/foto: Ramona Ionescu
                          Silviu Răuţchi şi Monica Pascaru – Realitatea TV

                          – la împlinirea celor 167 de ani de la înfiinţarea Jandarmeriei Române, ziariştii băcăuani au fost invitaţi în poligonul Gherăieşti pentru a-şi disputa Cupa presei la tir

                          De ani de zile, la moment aniversar, jandarmii băcăuani i-au obişnuit pe ziarişti cu o frumoasă competiţie, intitulată “Cupa presei la tir”. Şi cum pentru o astfel de ocazie se impune ca vremea să fie prielnică, jandarmii au ales pentru concurs o zi cum nu se poate mai frumoasă.

                          La ora 12 fix, 14 ziarişti au răspuns prezent în poligonul de trageri Gherăieşti, iar după un instructaj făcut “ca la carte”, cei prezenţi au fost poftiţi pe aliniamentul de tragere. Clasamentul a fost mixt, pentru că s-au prezentat în concurs atât băieţi, cât şi fete.

                          Au fost două tipuri de trageri: cu pistol JERICHO calibrul 9mm şi cu pistol mitralieră calibrul 7,62 mm. Zis şi făcut, iar la linia de tragere stabilită la o distanţă de 25 de metri pentru pistol, s-au aliniat primii concurenţi.

                          Emoţiile şi-au pus amprenta pe alocuri, iar trăgătorii au fost miloşi cu unele ţinte. Au fost însă şi surprize plăcute, unii concurenţi reuşind punctaje de invidiat. După ce şi-au făcut încălzirea cu pistolul Jericho, ziariştii au luat poziţia culcat şi au tras cu pistolul mitralieră, de la o distanţă de 50 de metri faţă de ţinte.

                          Evident, nu au lipsit glumele savuroase făcute pe seama armelor “cu defecte”, vinovate de faptul că muniţia de război nu şi-a atins tinta de fiecare dată.

                          Mulţumiţi de rezultatele obţinute, jandarmii şi ziariştii s-au retras pentru deliberări pe baza punctajelor obţinute.

                          La finalul competiţiei, cei mai buni trăgători s-au dovedit a fi cameramanii: Silviu Răuţchi, Realitatea TV (locul I), Daniel Moldovan, Pro TV (locul II) şi Adrian Ghiorghiu, Euro TV (locul III). Lingura de lemn, disputantă de ziariştii din coada clasamentului a fost adjudecată de Monica Pascaru, Realitatea TV.

                          Festivitatea de premiere a avut loc în prezenta col. Ghiorghe Stan, comandant al Grupării de Jandarmi Mobile Bacău şi a col. Adrian Luca, inspector şef al Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Bacău.

                          Anchetă la Penitenciarul Bacău după ce cinci deținuți s-au bătut în boxa acuzaților la Tribunal

                            Conducerea Penitenciarului Bacău a demarat o anchetă internă după ce între cinci deținuți a izbucnit un conflict în boxa acuzaților dintr-o sală de judecată a Tribunalului.

                            Purtătorul de cuvânt al Penitenciarului Bacău, Mădălina Mătăsaru, a declarat miercuri, pentru AGERPRES, că incidentul s-a produs marți, în jurul orei 11,45, după ce judecătorul a decis ca acestora să le fie date joc cătușele.

                            „Inițial, persoanele private de libertate aveau aplicate mijloace de imobilizare, dar, la solicitarea președintelui instanței de judecată, s-a renunțat la aceste mijloace. Personalul Penitenciarului Bacău din compunerea escortei aflată în sala de judecată a intervenit cu promptitudine pentru stingerea conflictului, au fost aplicate mijloace de imobilizare asupra deținuților implicați și au fost evacuați imediat din sala de judecată. Persoanele private de libertate implicate în acest conflict sunt cunoscute ca fiind agresive și clasificate în categoria deținuților cu risc pentru siguranța locului de deținere”, a spus Mădălina Mătăsaru.

                            Cei 5 deținuți au fost transportați la cabinetul medical al unității pentru îngrijiri medicale, ulterior doi dintre aceștia fiind transportați la o unitate din sistemul administrației medicale din județ pentru investigații amănunțite.

                            Conform procedurilor și prevederilor legale în vigoare, a fost anunțat judecătorul de supraveghere a privării de libertate și Parchetul de pe lângă Judecătoria Bacău.