duminică, 21 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2226

Elevi ferdinandiști în școala britanică

    Colegiul Național „Ferdinand I” Bacău derulează în acest an școlar activități din Proiectul Erasmus+WINDOWED. O primă mobilitate a avut loc deja în Marea Britanie, la mijlocul lunii trecute, în parteneriat cu echipele din Franța (coordonator de proiect) și Letonia, în orașul Cheltenham, la Balcarras Academy, o școală britanică de elită. Elevii ferdinandiști au participat la un program intensiv de vizite culturale, asistențe la ore, alături de partenerii lor englezi, ale căror familii i-au și găzduit. Prima etapă a întâlnirii a presupus prezentarea de către fiecare țară a unor materiale, sub formă de ziare, reviste, filme, broșuri despre orașul natal, școală, obiceiuri, tradiții. 

    Cei 10 elevi ferdinandiști, selectați din clasele a VI-a A și B, însoțiți de prof. Gabriela Laslău (coordonator) și Nicoleta Zărnescu (profesor de istorie), au remarcat nivelul excepțional al sistemului de învățământ britanic, datorat atât dotărilor (cabinete pentru toate disciplinele, cluburi, săli de sport, săli de teatru, muzică, arte, gastronomie, tehnologie etc), cât și interesului academic, seriozității elevilor și preocupării lor permanente pentru studiu, profesionalismului didactic, însoțit de politețea caldă a profesorilor, ce contribuie decisiv la prestigiul școlii britanice, după cum a explicat prof. Nicoleta Zărnescu.

    Despre succesul unui sistem educațional

    La întoarcerea în țară, prof. Gabriela Laslău, coordonatorul proiectului la nivel local, a declarat: „Vizita în Anglia a avut ceva dramatic în ea. Poate gândul că acesta era ultimul proiect de acest fel, având în vedere iminentul Brexit de pe 29 martie. Dar lumea în care intram demonstra, fără putință de tăgadă, succesul unui sistem educațional. Am avut acces la tot ce are școala englezească mai bun în ea. Academia Balcarras este echivalentul unui colegiu național din România. Primește bani direct de la guvern, nu de la consiliul local, pe baza rezultatelor obținute de elevi. În plus, primește sponsorizări directe de la reprezentanți ai mediului de afaceri, cea mai vizibilă de acest fel fiind un corp nou de clădire, inaugurat anul trecut, destinat muzicii, cu multiple săli de înregistrare, diferite instrumente și o scenă mobilă, deși academia Balcarras nu este un colegiu vocațional”.

    O altă lume. Un exemplu.

    Ce au văzut acolo? O lume inteligentă, care funcționează excelent într-un sistem perfectibil, cu profesioniști dedicați meseriei, cu elevi cărora le place să vină la școală. E o școală vie, cu panouri multicolore, cu mesaje motivaționale inteligent alese, care să-l ajute pe omul aflat la început de drum să se descopere. O școală ca „un teatru de război”, cu armele la vedere, cu laboratoare gestionate atent de o armată de personal, cu profesori asistenți. O lume în care se muncește de dimineața devreme până seara târziu, în care profesorii au și funcții administrative pentru care sunt plătiți.

    O lume educată și fermă, conștiincioasă și amabilă, cu reguli foarte stricte, în care elevii sunt modelați pentru a corespunde modelului britanic, de cuceritori ai lumii de mâine. „În școala pe care am vizitat-o împreună, laboratoarele arată ca niște magazine de jucării, iar științele se învață împreună. Istoria este vie, readusă la viață prin elemente de propagandă ale epocii. Am asistat, de exemplu, la o lecție despre ascensiunea lui Hitler. Cât despre limbile străine, ce să mai spun? La Balcarras, se învață franceză, germană, spaniolă, rusă, italiană și mandarină, multe dintre aceste limbi fiind predate de profesori nativi. Profesorii muncesc enorm și sunt bine plătiți.

    Asta înseamnă că în afară de orele de predare, au și sarcini administrative. Se ocupă de consilierea și orientarea școlară, de elevii aflați în detenție, de comunicarea cu familia”, a mai spus prof. Gabriela Laslău. Un alt exemplu dat este organizarea unei clase: a VI-a (echivalentă cu clasele de gimnaziu din România care au fost în vizită) este secționată în 4 niveluri în funcție de aptitudini. Există o grupă cu elevi de top, care înțeleg mecanismele foarte repede, și alte 3 grupe formate, care să-i ajungă din urmă pe primii. Sistemul este creat în așa fel încât să progresezi. Mai mult, în Anglia nu există ideea de meditații în particular.

    Acolo școala este locul în care copiii învață, iar efortul acolo se depune, nu acasă.
    Toate aceste informații au fost diseminate și în rândul elevilor din liceului băcăuan, dar și în cadrul consiliului profesoral. A doua mobilitate a proiectului va avea loc în România, în luna mai, când Colegiul Național „Ferdinand I” se pregătește să primească vizita a 50 oaspeți francezi, englezi și letoni.

    Criza deșeurilor: S-a plătit jumătate din datorie

      FOTO: Stefi Tod

      Când s-a declanșat criza deșeurilor, datoria către Romprest și Eco Sud a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADISD), mai exact a celor 94 de unități administrativ-teritoriale (UAT) membre, era de 19 milioane de lei. Primăriile au plătit 14 milioane de lei, dar între timp datoria ajunsese la aproape 23 de milioane de lei. Aici mai intră, pe lângă costul serviciilor, penalitățile și cheltuielile de executare silită, „bani pierduți”, precizează Bogdan Seto, directortul ADIS Bacău. La ora aceasta, restanțele însumează 8,6 milioane de lei, dar urmează să sosească facturile pe luna ianuarie.

      „Primăriile au început să plătească, dar suntem departe de situația de echilibru financiar al contractului de delegare, situație care ar presupune că mai avem de achitat doar facturile curente. Niciodată, fără aportul UAT-urilor Moinești și Dărmănești nu se vor putea achita integral datoriile către operatori”, afirmă Bogdan Seto.

      Cine nu a plătit nu a beneficiat servicii, iar gunoaiele au început să sufoce localitățile. Primăria Moinești a solicitat declararea „stării de alertă”, iar Prefectura a trimis grupurile de suport tehnic din cadrul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență să facă verificări în teren. Valentin Vieru, primarul municipiului, spune că lucruri vor fi analizate în ședința de joi a Consiliului Local și speră că stituația se va debloca.

      Deși s-a trecut la plata pe cantitate de către fiecare UAT, așa cum au cerut primarii, există riscul ca această procedură mai mult să încurce decât să ajute atât timp cât executarea silită continuă. Iată un exemplu concret: municipiul Bacău plătește pe ianuarie cantitatea lui de deșeuri, însă banii ajung la executor, nu la Eco Sud. ADIS a semnat actul adițional cu Eco Sud, ceea ce s-a datorat mobilizării tuturor membrilor. „Faptul că în 48 de ore, toate cele 94 de UAT-uri au aprobat documentul prin HCL a fost cea mai mare performanță administrativă din istoria asociației. Asta înseamnă că se poate”, afirmă directorul executiv.

      Moineștiul, obligat de Tribunal să plătească

      Instanța, prin decizia luată miercuri, 13 februarie, obligă Municipiul Moinești să plătească 2.195.413 de lei către ADIS. Concret, judecătorii au admis excepția lipsei calității procesuale active a Consiliului Județean Bacău și a Județului Bacău, dar a respins lipsa calității procesuale a ADIS și a admis cererea de chemare în judecată formulată de ADIS în contradictoriu cu Municipiul Moinești. De asemenea, obligă „pârâta”, UAT Moinești, la plata către ADIS a datoriei „cu titlu de contravaloare taxe de salubritate” pentru perioada mai 2016-octombrie 2017 și 300 de lei, cheltuieli de judecată. „Atenție, e vorba despre datoria acumulată până în octombrie 2017. Sentința nu e definitivă, dar e clar că vom câștiga în final”, declară Bogdan Seto.

      Pagina 1

        74 de copii sunt liberi la adopție

          Copiii care au ajuns într-o familie anul trecut, procedura de adopție fiind finalizată, au fost de două ori mai mulți decât cei înfiați în 2016, spre satisfacția specialiștilor Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Bacău. Concret, în 2018 au finalizate 42 de dosare de adopție, față de 24, în anul 2016. La fel stau lucrurile în privința deschiderii procedurilor de adopție, numărul copiilor liberi la adopție fiind de 44 în 2016, 23 în 2017 și 74 anul trecut.

          Pe parcursul anului 2018 s-au aflat pe rolul instanțelor de judecată 164 de dosare, din care 86 de cazuri/dosare depuse în 2018, iar 78 de dosare, în semestrul doi al anului 2017. Din cele 164 de dosare depuse, 21 sunt în pronunțare, 68 sunt pe rolul Tribunalului Bacău cu propunere de deschidere a procedurii de adopție, unul a fost respins, iar în alte 74, copiii au fost declarați adoptabili.

          La începutul acestui an, în sistemul de protecție din cadrul DGASPC Bacău erau înregistrați 79 de copii liberi la adopție, din care 27 sunt pe profilul „copii greu adoptabili”. E vorba despre minori pentru care nu s-a identificat o familie timp de nouă luni de la momentul în care instanța i-a declarat liberi la adopție. Una dintre cauzele care îi fac „nedoriți”, mai bine zis greu de înfiat, este vârsta: 23,29% dintre acești copii au între 10 și 14 ani, iar 28,25%, între 7 și 9 ani. O altă cauză este starea de sănătate a micuților, 37% fiind încadrați în grad de handicap.

          „Indicatorul care este cel mai important, cred eu, este cel privind numărul copiilor declarați liberi la adopție deoarece creșterea acestuia înseamnă că mai mulți copii vor avea șansa de a dobândi o familie în 2019”, a declarat Dana Țîțaru, director general la DGASPC Bacău.

          Trei foști lideri ai PDL Bacău, condamnați pentru mărturie mincinoasă

            Fostul presedinte al PDL Bacau, fostul vicepresedinte al organizatiei si ex-secretarul general adjunct au fost condamnati, astazi, de Curtea de Apel la pedepse cu inchisoarea pentru marturie mincinoasa. Decizia nu este definitivă.

            Ce spune soluția instaței:

            Solutia pe scurt: Sentinţa penală nr.13 În baza art. 386 C.p.p. schimbă încadrarea juridică a faptelor reţinute în sarcina inculpaţilor Măgirescu Adrian, Bondor Silviu si Olaru Neculai prin actul de sesizare al instanţei, după cum urmează:

            Pentru inculpatul Măgirescu Adrian, din infractiunile de mărturie mincinoasă, prevăzută de art.273 C.pen. cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen. (două acte materiale) si favorizarea făptuitorului, prevăzută de art.269 C.pen. cu aplicarea art.35 alin. 1 C.pen. (două acte materiale), totul cu aplicarea art. 38 alin.2 C.pen., într-o într-o singură infracţiune de mărturie mincinoasă, prevăzută de art.273 C.pen. cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen.;

            Pentru inculpatul Bondor Silviu, din infractiunile de mărturie mincinoasă, prevăzută de art.273 C.pen. cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen. (două acte materiale) si favorizarea făptuitorului, prevăzută de art.269 C.pen. cu aplicarea art.35 alin. 1 C.pen. (două acte materiale), totul cu aplicarea art. 38 alin.2 C.pen., într-o singură infracţiune de mărturie mincinoasă, prevăzută de art.273 C.pen. cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen.;

            Pentru inculpatul Olaru Neculai, din infractiunile de mărturie mincinoasă, prevăzută de art.273 C.pen. cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen. (două acte materiale) si favorizarea făptuitorului, prevăzută de art.269 C.pen. cu aplicarea art.35 alin. 1 C.pen. (două acte materiale), totul cu aplicarea art. 38 alin.2 C.pen., într-o într-o singură infracţiune de mărturie mincinoasă, prevăzută de art.273 C.pen. cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen.;

            1. Condamnă Măgirescu Adrian, pentru săvârşirea infractiunii de mărturie mincinoasă comisă în formă continuată, prevăzută de art.273 C.pen. cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen., la pedeapsa de 6 luni închisoare.

            2. Condamnă inculpatul Bondor Silviu, pentru săvârşirea infractiunii de mărturie mincinoasă comisă în formă continuată, prevăzută de art.273 C.pen. cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen. la pedeapsa de 6 luni închisoare.

            3. Condamnă inculpatul Olaru Neculai, săvârşirea infractiunii de mărturie mincinoasă comisă în formă continuată, prevăzută de art.273 C.pen. cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen. la pedeapsa de 6 luni închisoare.

            În baza art. 91 C. pen. dispune suspendarea executării sub supraveghere a fiecăreia dintre pedepsele de 6 luni închisoare aplicate inculpaţilor Măgirescu Adrian, Bondor Silviu si Olaru Neculai, şi stabileşte un termen de supraveghere de câte 2 ani, conform dispoziţiilor art. 92 C. pen.

            În baza art. 93 alin. (1) C. pen. obligă fiecare dintre inculpaţi ca pe durata termenului de supraveghere să respecte următoarele măsuri de supraveghere: a) să se prezinte la Serviciul de Probaţiune Bacău, la datele fixate de acesta; b) să primească vizitele consilierului de probaţiune desemnat cu supravegherea sa; c) să anunţe, în prealabil, schimbarea locuinţei şi orice deplasare care depăşeşte 5 zile; d) să comunice schimbarea locului de muncă; e) să comunice informaţii şi documente de natură a permite controlul mijloacelor lor de existenţă. În baza art. 93 alin. (2) lit. b) C. pen. impune fiecăruia dintre inculpaţi să frecventeze un program de reintegrare socială derulat de către serviciul de probaţiune sau organizat în colaborare cu instituţii din comunitate.

            În baza art. 93 alin. (3) C. pen., pe parcursul termenului de supraveghere, fiecare dintre inculpaţi vor presta o muncă neremunerată în folosul comunităţii în cadrul, Primăriei Bacău – Direc?ia Administrare Baze Sportive sau în cadrul Primăriei Bacău – Căminul de Bătrâni Bacău, pentru o o perioadă de 60 de zile lucrătoare. În baza art. 91 alin. (4) C. pen. atrage atenţia inculpaţilor asupra dispoziţiilor art. 96 C. pen. În baza art. 274 al. 1 şi 2 C.p.p. obligă fiecare inculpat să platească statului, sumele de câte 700 lei cu titlu de cheltuieli judiciare către stat. Cu apel în 10 zile de la comunicare. Pronunţată în şedinţă publică azi 13.02.2019.

            Document: Hotarâre 13/2019 13.02.2019

            Protestul taximetriștilor băcăuani [VIDEO]

              Taximetriștii băcăuani s-au raliat protestului de la nivel național și cer ca Guvernul României să promoveze ordonanţă de urgenţă modificarea legii privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, modificare care se referă la posibilitatea de a sancţiona pe cei care execută transport public de persoane şi în special transport în regim taxi, fără autorizaţie.

              În acest moment ei nu pot fi sancţionaţi din cauza faptului că există în lege sintagma ‘în mod repetat’ şi trebuie dovedit acest caracter de repetabilitate.

              Sintagma „în mod repetat”, a fost introdusă în 2015 de fostul parlamentar Lucian Șova, devenit ulterior ministru al Transporturilor.

              Taximetriștii mai spun că protestează față de nerespectarea Hotărârii Curții Europene de Justiție, care a decis că aplicațiile pe baza cărora se face transport de persoane neautorizat trebuie considerate a fi transportatori, nu prestatori de servicii online.

              Este vorba despre aplicațiile de tip UBER ,Taxi Fy, Bla Bla Car sau Clever Go care intermediază relațiile contractuale dintre proprietarii de autoturisme și solicitanți.

              Continuă campania de „educare” a proprietarilor de animale

                Polițiștii locali din cadrul Serviciului Ordine Publică și Evidența Persoanei au organizat ieri, 12.02.2019, două acțiuni care au vizat respectarea prevederilor H.C.L nr. 223/2001, privind curățenia și protecția mediului și H.C.L. nr. 384/2007, privind păstrarea curățeniei de către proprietarii de animale de companie în municipiul Bacău.

                Acțiunile au fost desfășurate în intervalul orar 07.00-13.00 și 14.00-20.00, în mai multe zone din municipiu (Gării, Letea, cartier Gherăiești, cartier Șerbănești, zona centrală și zona parcurilor) fiind legitimate cu acest prilej un număr de 21 persoane și aplicate 11 sancțiuni contravenționale în valoare totală de 300 lei.

                Pe această cale, Poliția Locală a Municipiului Bacău recomandă cetățenilor să respecte normele privind păstrarea curățeniei și a protecției mediului, întrucât aceste acțiuni vor avea un caracter permanent pentru asigurarea unui climat civilizat de conviețuire socială.

                O primă rundă de discuții în scandalul de la Maternitatea Bacău

                Azi dimineață, după raportul de gardă, conducerea Spitalului Județean de Urgență Bacău a avut o primă întâlnire și discuție de lucru cu medicii de la Maternitate, unde, la începutul acestei săptămâni, a izbucnit un scandal pe fondul unor nemulțumiri legate de nevoia de eficientizare a activității de pe cele două secții, având în vedere că, numai anul trecut, pierderile au fost de un milion de euro.

                Nemulțumirile au luat amploare și după ce s-a făcut public un proiect de redresare propus de dr. Raluca Grigoriu, medic șef OG II, urmare a unei adrese care a venit din partea șefilor spitalului. Un proiect în care s-au folosit indicatori de performanță, în care s-a vorbit de relocări de paturi și chiar de personal mediu și auxiliar pe alte secții deficitare ale unității spitalicești, de creșterea serviciilor în ambulatoriul de specialitate, ceea ce a iscat multe controverse.

                La discuția de azi au participat toți cei 17 medici de pe cele două secții, Obstetrică-Ginecologie (OG) I și Obstetrică Ginecologie (OG) II, alături de Adrian Popa, managerul spitalului, dr. Ioana Dinu, directorul medical, asist. Geanina Pricopi, director de îngrijiri, Aurel Crețu – director Resurse Umane, Adriana Anton – director economic, Valeriu Rotariu – consilier juridic, asist. Cătălin Obreja, din partea Sindicatului Sanitas, și dr. Adrian Pletea, din partea Sindicatului Sindimed.

                „Au fost 3 ore de discuții. Fiecare medic și-a spus punctul de vedere. Le-am explicat situația cheltuielilor, că trebuie să găsim soluții pentru cheltuielile salariale care înseamnă 90% din total venituri obținute pe întreaga Maternitate. Nu vor reduceri de paturi, dar fără argumente clare, toți sunt împotriva medicului șef care a venit cu o anumită propunere, singurul medic de altfel care a simțit că trebuie să se întâmple ceva și a avut curajul să gândească și să prezinte o soluție de eficientizare a activității de la Maternitate. Bineînțeles că voi lua în considerare și acea propunere, dar totul trebuie adaptat, analizat economic, voi cere și un audit extern pentru o analiză exactă. La o primă analiză de-a mea, eu am ajuns la 113 paturi, din cele 146 câte sunt în prezent. Dar vom vedea. Eu sunt deschis la discuții, dar nu vreau soluții artificiale. Trebuie înțeles că e nevoie să realizăm și niște venituri, ca să ne putem susține”, a declarat, pentru Deșteptarea, managerul Adrian Popa.

                În urma acestei discuții, Managerul Popa a cerut tuturor medicilor să vină cu noi propuneri de redresare a situației, de creștere a veniturilor pe cele două secții și de a eficientiza activitatea și cheltuielile. Sigur se știe, la acest moment, că nu se dorește închiderea vreunei secții din Maternitate, deci vor rămâne tot două secții, fiecare cu o linie de gardă. Însă, orice decizie se va lua, orice propunere de plan de redresare și eficientizare se va face, aceasta va fi trimisă spre aprobare Ministerului Sănătății și abia apoi va fi aplicată.

                Reamintim, așa cum am mai scris și în edițiile anterioare, că de când a izbucnit acest scandal, dr. Silviu Dinu și-a dat demisia din funcția de șef secție OG I.

                Comănești: Cal bătut cu parul [VIDEO]

                  Un cal a fost bătut cu sălbăticie de un bărbat, înregistrarea video a acestui incident fiind publicată pe Facebook de unul dintre martorii oculari.

                  Incidentul s-a petrecut, ieri, la Comănești, cel care a postat videoclipul precizând că bărbatul care bătea calul cu furcă nu era proprietarul animalului.

                  Sursa video

                  Două incendii și un mort în Hemeiuș

                    Pompierii băcăuani au fost solicitați de două ori în comuna Hemeiuș marti, 13 februarie, la două încendii diferite. Primul a fost anunțat la ora 2.00, marți dimineață.

                    La sosirea pompierilor, toată casa era în flăcări. În locuință a fost gasit, decedat, un bărbat de 54 ani.

                    Al doilea incendiu a fost anuntat tot marți, în jurul orei 10.00 și a fost lichidat în scurt timp, fără să se înregistreze victime.

                    Astăzi vor fi primele discuții în legatură cu scandalul de la Maternitatea Bacău

                      În ediția de ieri prezentam faptul ca la maternitatea Spitalului Județean Bacău s-a declanșat un scandal, ce a pornit de la faptul că unul dintre medicii șefi a propus, la cererea conducerii unității medicale, un plan de eficientizare a activității, având în vedere că cele două secții ale maternității funcționează cu o pierdere de 1 milion de euro pe an.

                      S-a vorbit de disponibilizări, de relocări de paturi și personal, s-a organizat și un protest, dar acum se așteaptă și discuții concrete între toți factorii de decizie.

                      „Nu vom lua măsuri imediate. Totul va fi analizat. Acel plan propus va fi discutat, voi cere părerea și sindicatului, și a medicilor din Maternitate, voi cere și un audit extern. Am stabilit un plan de discuții, mâine (azi, n.r.) va fi o primă rundă din aceste discuții, iar decizia finală nu va fi luată decât cu aprobarea Ministerul Sănătății.

                      La acest moment, nu este nicio decizie luată. Nu se va închide Maternitatea, niciun pacient nu va avea de suferit, iar personalul medical nu va fi disponibilizat”, a declarat Adrian Popa, managerul spitalului.

                      Scrisoare deschisă a PNL Bacău pe problema scandalului de la Maternitate

                      Deputaţii PNL Bacău Tudoriţa Lungu şi Ionel Palăr au transmis, luni, o scrisoare deschisă ministrului Sănătăţii, Sorina Pintea, în care îşi manifestă îngrijorarea faţă de situaţia apărută la Maternitatea din Bacău, care ar urma să fie supusă unui plan de reorganizare. Deputaţii PNL Tudoriţa Lungu şi Ionel Palăr şi-au manifestat „deosebită îngrijorare despre dorinţa ca Maternitatea din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) Bacău să fie realmente decimată, prin desfiinţarea a 50 de paturi şi dispariţia a 11 posturi pentru medicii specialişti, 39 de posturi de asistente medicale, 17 infirmiere, 16 îngrijitoare şi un statistician”.

                      Cei doi deputaţi atrag atenţia că „decizia de reducere drastică a numărului de paturi s-ar face exclusiv din motive financiare”, punându-şi întrebarea dacă în spatele unei astfel de măsuri există un studiu de impact.Parlamentarii PNL cer ministrului Sorina Pintea să analizeze „cu responsabilitate şi echilibru situaţia de la Maternitatea Bacău” şi să înţeleagă că, „dincolo de bani, se află oameni şi nevoi”. Ei atrag atenţia asupra faptului că medicii de la Maternitate nu pot să îşi găsească locuri de muncă pe alte secţii. (C.P.)

                      Unde-s banii?

                      În ultima vreme, vorbim foarte mult despre bani și prea puțin despre iubire, prietenie, siguranță, natură sau bucuria de a studia, de a munci și performa. Bani, bani, bani. Se spune că suntem preocupați de ceea ce ne lipsește. De aici putem trage concluzia că românii au talent, inteligență, recunoaștere profesională, iubire, o familie frumoasă, o viață socială satisfăcătoare etc. Au de toate, în afară de bani. Reclamă această lipsă instituțiile, organizațiile, indivizii. Președinția nu are destui bani pentru promovare, iar Guvernul nu mai are bani pentru asistența socială și transferă sarcina acestor servicii pe umerii primăriilor.

                      Primăriile nu au bani pentru utilități, dar nu se grăbesc să reducă fondul de salarii. Băncile se plâng că sunt obligate să plătească statului 1,5% din active dacă depășesc un anumit indice, iar fermierii se plâng că băncile le resping cererile de împrumut. Asta înseamnă că aceste societăți de finanțare nu vor să fie parteneri la un posibil risc, ci doar la câștigurile sigure. În pofida acestui comportament egoist, filialele din România nu duc lipsă de clienți. Populația se plânge că veniturile sunt mici, dar și că locurile de parcare sunt insuficiente. E firesc în condițiile în care într-un oraș de mărime medie sunt zece mii de locuri de parcare și peste cincizeci de mii de mașini.

                      Magazinele de îmbrăcăminte și cosmetice din mall-uri sunt aglomerate la orice oră, la fel depozitele cu unelte de grădinărit sau materiale de construcție. Nu mai vorbim de supermarketurile alimentare, unde pierzi o jumătate de oră ca să cumperi o cutiuță cu brânză! Numărul clienților și valoarea încasărilor firmelor care vând telefoane și servicii de telefonie sunt în creștere. În mijloacele de transport în comun, toți adolescenții, și cei cu ghete din piele, și cei cu teniși din pânză, „butonează”.

                      Librăriile sunt în mare suferință, papetăriile o duc puțin mai bine, în schimb cafenelele, bistrourile și sălile de jocuri sunt pline în fiecare zi. Firmele de turism, precum și cele de transport rutier și aerian, de asemenea, prosperă. Asta înseamnă că lumea se mișcă. O dată cu oamenii, și banii se mișcă.

                      A rămas numai o lună pentru depunerea a două declarații fiscale importante

                      Declarația fiscală unică și Declarația fiscală 230 prin care se pot dona 2 sau 3,5 procente din impozitul pe salarii către organizațiile non-guvernamentale (ONG-uri) trebuie depuse până pe 15 martie. Tot până la acest termen – ne-a informat purtătorul de cuvânt al Agenției Județene a Finanțelor Publice Bacău, Adrian Anghel – specialiști ai acestei instituții acordă consultații prind depunerea declarațiilor la sediul primăriilor din localitățile fără unități ale ANAF, acolo unde se solicită ajutorul.

                      Declarația unică se completează și se depune de persoanele fizice care realizează, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/și din străinătate, care datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal. Declarația se completează și se depune și de persoanele fizice care nu realizează venituri, dar care optează pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate.

                      Persoanele fizice au obligația declarării impozitului pe veniturile realizate din România sau/și din străinătate în anul 2018, a impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza din România în anul 2019 și a venitului estimat pentru încadrarea ca plătitor de contribuții sociale pentru anul 2019 și, după caz, a declarării contribuțiilor sociale datorate în anul fiscal 2018.

                      Cum se depune Declarația fiscală 230

                      Declarația 230 se completează și se depune de persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor și/sau venituri din pensii din România. Documentul poate fi depus de persoanele care dispun asupra destinației sumei reprezentând 2 sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și asimilate salariilor și/sau veniturile din pensii.

                      Sunt trei destinații ale acestor sume. În două situații se pot acorda 2% pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult sau pentru acordarea de burse private, conform legii. De asemenea, se pot 3,5% pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult, care sunt furnizoare de servicii sociale acreditate cu cel puțin un serviciu social licențiat, în condițiile legii.

                      Formularul se depune și de persoanele fizice care realizează venituri din salarii și/sau pensii din străinătate, impozabile în România, conform legii.

                      Formularul se completează în două exemplare. Originalul se depune la organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are adresa unde își are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiește efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;

                      Persoanele fizice fără domiciliu fiscal în România depun declarația la organul fiscal central competent, potrivit legii.

                      Copia se păstrează de contribuabil sau de împuternicitul acestuia.

                      57,23 % cazane umblătoare

                      Registrul Auto Român a verificat, anul trecut, din punct de vedere tehnic în trafic, 67.807 vehicule, în toată țara. În urma controalelor s-a constatat că aproape jumătate dintre acestea erau neconforme.

                      Cele mai multe probleme au fost descoperite la instalația electrică de iluminare și semnalizare, sistemul de reducere a emisiilor poluante, punți, jante, anvelope și suspensie, vizibilitate precum și la sistemele de frânare și direcție.

                      În Județul Bacău au fost verificate 2296 de vehicule dintre care 57.23% neconforme iar 157 masini prezentau pericol iminent de accident. 1.18 % dintre vehicule prezentau probleme legate de inspectia tehnică periodică (ITP fals, expirat sau anulat).

                      În urma controalelor mixte desfășurate de RAR și Poliția Rutieră, în anul 2018 au fost aplicate 531 de amenzi contravenționale, au fost retrase 370 de certificate de înmatriculare și reținute 0 permise de conducere. În situația în care una dintre măsurile luate a fost reținerea certificatului de înmatriculare, acesta poate fi redobândit numai după efectuarea unei inspecții tehnice specifice la reprezentanțele RAR din țară.

                      „Rezultatele controalelor desfășurate în trafic NU reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR-Poliție opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni”.

                      Roxana Dima
                      Purtător de cuvânt
                      Registrul Auto Român

                      Garda de Mediu – în 2018 amenzi de patru ori mai mari ca în 2017

                      După 1.211 inspecții efectuate anul trecut, din care 478planificate și alte 733 neplanificate, Comisariatul Județean Bacău al Gărzii Naționale de Mediu a aplicat 62 de sancțiuni contravenționale în valoare totală de 584.000 de lei, de peste patru ori mai mult ca în anul 2017. Dintre sancțiuni, 14 au fost avertismente, dar 48 au fost amenzi. Pe lângă acestea au mai fost date o amendă de 40.000 de lei și un avertisment.

                      Cea mai mare sancțiune a fost de câte 50.000 de lei, dată la cinci agenți economici care nu au realizat în totalitate și la termen măsurile stabilite la controalele anterioare și pentru funcționarea fără respectarea condițiilor stabilite în actele de reglementare. De asemenea, au fost înaintate Agenției pentru Protecția Mediului două propuneri de suspendare a actelor de reglementare.

                      Comisariatul județean a primit și numeroase sesizări din teritoriu, care au vizat gestionarea necorespunzătoare a dejecțiilor animaliere și disconfortul produs de ele, disconfortul generat de alte activități, tăieri ilegale de arbori, depozitarea necorespunzătoare sau abandonarea de deșeuri, afectarea terenurilor în zonele petrolifere, pășunatul în ariile naturale protejate etc.

                      În cursul anului trecut, au fost înregistrate nouă incidente cu impact asupra mediului, între care avarii la conductele de țiței și deversarea produsului pe sol, fertilizarea solului cu dejecții provenite de la fermele de păsări și incendiul de la Celula 1 a Depozitului de deșeuri din Bacău.

                      Controalele tematice ale comisarilor Gărzii de Mediu au vizat verificarea săptămânală a depozitelor neconforme de deșeuri periculoase și nepericuloase neînchise. Lunar, au fost verificate depozitele de deșeuri închise și a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pentru prima dată pe piață lemn și produse din lemn.

                      „Principalele neconformități constatate au fost neasigurarea colectării separate, a transportului, neutralizării, valorificării și eliminării finale a deșeurilor, inclusiv a deșeurilor menajere periculoase, nerealizarea în totalitate și la termen a măsurilor impuse prin actele de control, dar și nedepunerea la termen a declarațiilor privind obligația de plată a agenților economici la Administrația Fondului pentru Mediu. De asemenea, s-au constatat neefectuarea inspecțiilor tehnice periodice a instalațiilor, a echipamentelor și dispozitivelor utilizate, pentru verificarea lor privind limitarea emisiilor de compuși organici volatili, și neprezentarea formularelor de transport al deșeurilor, la solicitarea autorității de control.”
                      Ionuț Diaconu, comisar șef al Comisariatului județean Bacău al Gărzii de Mediu

                      Neputința de a conduce

                      Răzvan Bibire

                      Vorbeam, ieri, despre lipsa oricărei posibilități a românilor de a-și administra țara. Nu pentru că nu ar vrea, nu pentru că ar fi prea proști să o facă, ci pentru că există o sumă de interese externe sau interne care blochează acțiunile oricărui Guvern. O să iau în discuție, astăzi, doar un caz extrem de simplu și, aparent, banal: scandalul manualelor unice.

                      Sunt pentru manualul unic și îmi bazez această idee pe simplul fapt că zeci de ani învățământul din România a utilizat un singur manual și nu s-a dovedit a fi o idee greșită; din contra, astăzi vorbim de acele vremi ca despre un vârf devenit de neatins pentru educația națională. Guvernul a încercat să scurtcircuiteze interesele financiare ale unei adevărate mafii a manualelor alternative. O mafie care se îmbogățește an de an fără că acest lucru să stârnească interesul organelor de cercetare penală și fără să provoace indignarea elitelor noastre intelectuale, altminteri degrab varsatoare de interjecții când este vorba despre afaceri cu statul. Cum spuneam, Guvernul a încercat să reintroducă manualul unic.

                      Ce a ieșit? Un caz de manual pentru maniera în care Capitalul, atunci când se simte amenințat, știe să reacționeze. Și au fost reacții pe mai multe planuri: „elitele” noastre intelectuale, dependențe de edituri, au luat poziție și au înfierat ideea manualului unic, politicienii din Opoziție au sărit, că de obicei, la jugulara Guvernului iar creatorii de manuale au boicotat, fără îndoială la comanda editurilor, concursurile de proiecte organizate de Ministerul Educației.

                      Rezultatul a fost că îmbățoșeala Guvernului s-a fâsâit și Ministerul Eduicatiei a fost nevoit să ridice steagul alb. Capitalul a învins, încă o dată. Părinții elevilor vor plăti din nou sume imense pentru manuale care se schimbă și se sucesc în funcție de interese an de an, unele dintre manuale, după spusele unor profesori, nefiind bune de nimic.

                      Gara Bacău a devenit sală de mese pentru porumbei

                        Cândva mândria orașului, Gara Bacău a ajuns într-o stare deplorabilă. Întâmplarea m-a dus să aștept pe cineva care sosea din capitală cu treburi prin Bacău. Deschid ușa de la intrare și descopăr un peisaj dezolant. Parcă între timp a avut loc un război atomic. Cu ușile care abia stau în balamale, cu geamurile crăpate și un aer greu respirabil. În sala de așteptare sunt maxim 10 oameni și nu cred că toți sunt călători.

                        Sigur nu e așa pentru că o văd pe doamna care se ocupă de sectorul toalete stând la taifas cu alți doi cetățeni. Când mă vede că merg spre toalete mă urmează, probabil să-mi dea un bilet. Mirosul pestilențial mă înțeapă în nări. Deasupra ușilor scrie mare, cu roșu, să vadă tot chiorul, „WC. Dușuri”. Adevărul că nu trebuie să fii văzător să realizezi că ești la veceu și nu la toaletă, așa cum ar trebui să fie într-o gară europeană. O întreb pe doamna de dușuri. Ea se uită strâmb la mine și îmi dau seama că ei n-au apă de bude, d’apoi de dușuri.

                        Mă întorc în mijlocul sălii de așteptare. Surpriză. Dacă pe vremuri se zvonea că pe gara din Bacău vor ateriza elicoptere, în 2019, în sala de așteptare a aterizat un porumbel. Să ia masa. Cineva s-a îngrijit, se pare, să-i arunce niște pâine, drept în mijlocul încăperii. Ca la noi.

                        Mai fac câțiva pași și descopăr un punct de informare. Scrie pe el modul de folosire. Normal că nu functionează. Încerc pe partea cealaltă și văd, de la distanță, ecranul luminat. Am crezut că am noroc și aflu câteva noutăți până sosește trenul. Dar…n-a fost să fie. E doar o imagine blocată care arată ceva despre Vivariu. Încerc să butonez, dar n-am nici-o șansă. Atunci m-a străfulgerat un gând prin cap: cât or fi costat toate astea? Poate că e mai bine să nu știu.

                        Mă uit la ceas, apoi pe panourile cu mersul trenurilor. Pe unul afișează că trenul InterRegio de la București sosește în stație la linia 1 la ora 11.05. Pe celălalt scrie că trenul vine la 11.14. Dau să mă nelinistesc când îmi dau seama că nu are rost să mă agit. La câți de „mulți” călători sunt n-am cum să-mi ratez oaspetele. La megafoane se anunță că sosește trenul la linia 1, fără întârziere. Ies pe peron. În partea de sud a gării se arată și doi muncitori de la CFR cu ciocane cu care ciocănesc linia agale.

                        „Împiedicatul” de mișcare își face și el apariția cu o paletă roșie în mână. Trenul se apropie. Ce garnitură impresionantă. Doar trei vagoane. Vă amintiți de vremurile când trenurile aveau peste 15-16 vagoane și erau neîncăpătoare? Coboară oaspetele meu. Ne salutăm și-l întreb cum a călătorit. „Lejer. Nici jumătate din locuri nu erau ocupate”, îmi răspunde în timp ce părăsim încet gara tristă, una de porțile importante de intrare în marele nostru oraș. Restul e poveste…

                        Legea falimentului personal se poate aplica

                        Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice ar fi trebuit să intre în vigoare pe 26 decembrie 2015. Prima amânare a fost făcută prin OUG nr. 61/2015, când s-a propus data de 31 decembrie 2016 ca dată de intrare în vigoare, însă aplicarea actului a fost amânată iarăși, de data asta pentru 1 august 2017, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2016. Cu toate acestea, autoritățile au spus că nu sunt pregătite pentru intrarea în vigoare a legii la 1 august, legea putând să intre în vigoare abia la 1 ianuarie 2018, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2017. Numai că iată, abia acum a fost definitivat ultimul act al unei legi chinuite, făcută pentru nişte oameni la rândul lor chinuiţi.

                        Respectiv, calculul privind coşul alimentar minim necesar celui ce solicita deschiderea falimentului personal. Comisia de Insolvenţă la Nivel Central (a nu se confunda cu Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă), a emis Decizia nr. 7/2018 Publicată in Monitorul Oficial, Partea I nr. 41 din 16/01/2019 privind aprobarea Criteriilor generale pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil. Valoarea coşului minim lunar de consum reprezintă pragul minim sub care nu pot fi stabilite cheltuielile pentru asigurarea unui nivel de trai rezonabil. Această valoare reprezintă suma de bani din veniturile debitorului – care nu poate fi oprită pentru plata datoriilor deoarece îi este necesară pentru acoperirea cheltuielilor indispensabile asigurării traiului zilnic pentru sine şi familia sa.

                        Valoarea coşului minim lunar de consum se stabileşte diferenţiat pentru procedura de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor/procedura simplificată de insolvenţă şi procedura judiciară de insolvenţă prin lichidare de active.

                        Valoarea coşului minim lunar de consum diferenţiată pentru debitorul care trăieşte în mediul urban şi membrii familiei sale în procedura de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor sau procedura simplificată de insolvenţă este:
                           a) 797 lei pentru fiecare adult;
                           b) 587 lei pentru fiecare copil cu vârsta de peste 14 ani;
                           c) 419 lei pentru fiecare copil cu vârsta de până la 14 ani.

                        Valoarea coşului minim lunar de consum diferenţiată pentru debitorul care trăieşte în mediul rural şi membrii familiei sale este redus aproximativ cu 100 lei pentru fiecare din categoriile enunţate mai sus.

                        Pentru stabilirea cheltuielilor pentru asigurarea unui nivel de trai rezonabil se va ţine cont de particularităţile de ordin financiar ale situaţiei debitorului şi familiei sale în funcţie de mediul urban sau rural şi de locul unde trăiesc. În acest sens, valorii coşului minim lunar de consum i se vor adăuga sumele necesare asigurării: nevoilor locative, precum plata utilităţilor şi serviciilor care depăşesc cuantumul financiar prevăzut pentru acestea în coşul minim lunar de consum; necesităţilor alimentare ca urmare a preţurilor existente în zona unde debitorul şi familia sa trăiesc sau a unor situaţii de sănătate ce impun un regim nutriţional special; necesităţilor de transport atunci când debitorul şi membrii familiei sale sunt nevoiţi să se deplaseze către locurile de muncă, şcoală sau alte instituţii de învăţământ şi orice alte locaţii pentru realizarea unor activităţi aducătoare de venituri sau pentru respectarea unor tratamente medicale ca urmare a condiţiilor de viaţă existente şi angajamentelor asumate, care impun depăşirea cuantumului financiar prevăzut pentru acestea în coşul minim lunar de consum; altor nevoi curente ale debitorului şi familiei sale ca urmare a unor situaţii neprevăzute sau necesităţi imperioase precum: reparaţia, achiziţionarea sau înlocuirea articolelor de îmbrăcăminte, obiectelor de uz personal sau casnic, inclusiv a mobilierului, obiectelor necesare îngrijirii bolnavilor sau persoanelor care suferă de un handicap, bunurilor care servesc la exercitarea ocupaţiei sau profesiei debitorului, inventarului agricol, inclusiv a animalelor de muncă, furajelor pentru aceste animale şi seminţelor pentru cultura pământului, dacă debitorul se ocupă cu agricultura, în măsura necesară continuării lucrărilor în agricultură; susţinerii cursurilor de învăţământ obligatoriu şi începerii sau continuării studiilor postliceale, universitare sau postuniversitare pentru debitor şi persoanele cărora acesta le asigură ori le datorează, în condiţiile legii, întreţinere în mod curent etc. Nu e deloc rău.

                        Era necesar ca protecţia legii să vizeze şi cele mai mai vulnerabile categorii de debitori, în fapt manipulaţii „creditului cu buletinul”. Subiectul nu se încheie aici, vom reveni, pentru că, se pare, e mai confortabil să-ţi declari falimentul personal decât să ţi se poprească salariul şi să fii toată viaţa sclavul băncii.

                        Jurist Adrian M. Ionescu

                        Geo Aniței, start cu dreptul

                        Primele competiții ale anului au adus și primele medalii din 2019 pentru atleta băcăuană Georgiana Aniței. După ce și-a făcut încălzirea pe teren propriu, cu ocazia Universitarelor Indoor din ianuarie, Geo a sărit direct pe…podiumul Campionatului Național de sală pentru Seniori și Tineret derulat la mijlocul săptămânii trecute, la București. Într-o competiție în care CSM Onești a cucerit nu mai puțin de 26 de medalii, clasându-se pe poziția a treia în ierarhia Seniorilor și pe primul loc la Tineret, Geo Aniței a fost…raza de soare de pe cerul atletismului din orașul Bacău.

                        Atleta cu dubla legitimare SCM Bacău/ CSM București s-a laureat campioană națională de Tineret la triplusalt și la lungime, adjudecându-și bronzul în întrecerea Seniorilor la aceleași probe.

                        Rezultatele sportivei care va împlini 20 de ani luna viitoare: 13.30 metri la triplusalt și 5.96 m la săritura în lungime. Se putea mai mult? „Întotdeauna se poate mai mult. Din păcate, și la Universitare, dar și la Naționalele am întâmpinat unele probleme de ordin tehnic, care m-au făcut să pierd centimetri importanți. Într-o parte, marja de protecție pentru a nu călca pragul a fost prea mare, iar în cealaltă am greșit la aterizare, unde mi-a rămas un picior prea în spate.

                        Per total, a fost bine, dar putea fi și mai bine”, a mărturisit Georgiana Aniței, care are ca principal obiectiv în 2019 o evoluție cât mai bună la Europenele de Tineret din Suedia ce se vor derula în luna iulie: „Vreau să prind finala și să mă bat pentru o medalie. Pentru asta, tind către un 13.80 în acest sezon.

                        Va fi greu, concurența se anunță acerbă, chiar dacă nu va fi, de exemplu, bulgăroaica Nacheva, însă voi trage din răsputeri pentru a-mi atinge obiectivul”.

                        „Frați” într-ale performanței

                        Veri de gradul 1, luptătorii SCM Bacău Irinel și Alexandru Botez sunt… frați buni în ceea ce privește performanța. Au demonstrat-o și primele competiții din 2019, desfășurate la finele săptămânii trecute. Astfel, Irinel a cucerit aurul la Turneul Internațional „Petko Sirakov- Ivan Ilie” de la Blagoevgrad (Bulgaria), în timp ce Alex și-a adjudecat bronzul la „Grand Prix Zagreb Open”, în Croația. Pe rând acum. Irinel a dominat categoric categoria 63 kg a competiției din Bulgaria. În drumul spre aur, luptătorul SCM Bacău antrenat de Ion Șarban și susținut de Mihai Botez (nimeni altul decât tatăl său) a trecut de doi reprezentanți ai Turciei, de campionul Serbiei și de cel al Tunisiei.

                        „Iri se apropie de forma care i-a adus bronzul la Mondiale în 2014”, a subliniat antrenorul Ion Șarban. Un parcurs foarte bun a avut și Alexandru Botez, care, deși revine după o accidentare la genunchi, care continuă să-i dea unele batăi de cap, a reușit în întrecerea Seniorilor de la Zagreb procedee tehnice de amplitudine în ton cu cartea sa de vizită. În Croația, Alexandru a luptat la 55 kg, categorie care a reunit cei mai buni luptători ai momentului.

                        Pe primul loc s-a situat turcul Ekrem Ozturk, argintul revenind iranianului Soulat Dad Marz. „Medaliat cu bronz la Zagreb, Alexandru este foarte bine poziționat în categorie, având în vedere că la Europene nu se va mai aplica toleranța de 2 kg, care, pe moment, l-a dezavantajat”, a declarat Ion Șarban, făcând referire la modificările de regulament ce se vor aplica și la Campionatul European de Seniori programat în aprilie, la București.

                        Component al lotului Olimpic de la Câmpulung Muscel, Alexandru Botez are în vizor, după Europenele de la București, Mondialele din septembrie, de la Astana (Kazahstan), care constituie și criteru de calificare la Olimpiada de la Tokyo.