Colegiul Național „Ferdinand I” Bacău derulează în acest an școlar activități din Proiectul Erasmus+WINDOWED. O primă mobilitate a avut loc deja în Marea Britanie, la mijlocul lunii trecute, în parteneriat cu echipele din Franța (coordonator de proiect) și Letonia, în orașul Cheltenham, la Balcarras Academy, o școală britanică de elită. Elevii ferdinandiști au participat la un program intensiv de vizite culturale, asistențe la ore, alături de partenerii lor englezi, ale căror familii i-au și găzduit. Prima etapă a întâlnirii a presupus prezentarea de către fiecare țară a unor materiale, sub formă de ziare, reviste, filme, broșuri despre orașul natal, școală, obiceiuri, tradiții. 

Cei 10 elevi ferdinandiști, selectați din clasele a VI-a A și B, însoțiți de prof. Gabriela Laslău (coordonator) și Nicoleta Zărnescu (profesor de istorie), au remarcat nivelul excepțional al sistemului de învățământ britanic, datorat atât dotărilor (cabinete pentru toate disciplinele, cluburi, săli de sport, săli de teatru, muzică, arte, gastronomie, tehnologie etc), cât și interesului academic, seriozității elevilor și preocupării lor permanente pentru studiu, profesionalismului didactic, însoțit de politețea caldă a profesorilor, ce contribuie decisiv la prestigiul școlii britanice, după cum a explicat prof. Nicoleta Zărnescu.

Despre succesul unui sistem educațional

La întoarcerea în țară, prof. Gabriela Laslău, coordonatorul proiectului la nivel local, a declarat: „Vizita în Anglia a avut ceva dramatic în ea. Poate gândul că acesta era ultimul proiect de acest fel, având în vedere iminentul Brexit de pe 29 martie. Dar lumea în care intram demonstra, fără putință de tăgadă, succesul unui sistem educațional. Am avut acces la tot ce are școala englezească mai bun în ea. Academia Balcarras este echivalentul unui colegiu național din România. Primește bani direct de la guvern, nu de la consiliul local, pe baza rezultatelor obținute de elevi. În plus, primește sponsorizări directe de la reprezentanți ai mediului de afaceri, cea mai vizibilă de acest fel fiind un corp nou de clădire, inaugurat anul trecut, destinat muzicii, cu multiple săli de înregistrare, diferite instrumente și o scenă mobilă, deși academia Balcarras nu este un colegiu vocațional”.

O altă lume. Un exemplu.

Ce au văzut acolo? O lume inteligentă, care funcționează excelent într-un sistem perfectibil, cu profesioniști dedicați meseriei, cu elevi cărora le place să vină la școală. E o școală vie, cu panouri multicolore, cu mesaje motivaționale inteligent alese, care să-l ajute pe omul aflat la început de drum să se descopere. O școală ca „un teatru de război”, cu armele la vedere, cu laboratoare gestionate atent de o armată de personal, cu profesori asistenți. O lume în care se muncește de dimineața devreme până seara târziu, în care profesorii au și funcții administrative pentru care sunt plătiți.

O lume educată și fermă, conștiincioasă și amabilă, cu reguli foarte stricte, în care elevii sunt modelați pentru a corespunde modelului britanic, de cuceritori ai lumii de mâine. „În școala pe care am vizitat-o împreună, laboratoarele arată ca niște magazine de jucării, iar științele se învață împreună. Istoria este vie, readusă la viață prin elemente de propagandă ale epocii. Am asistat, de exemplu, la o lecție despre ascensiunea lui Hitler. Cât despre limbile străine, ce să mai spun? La Balcarras, se învață franceză, germană, spaniolă, rusă, italiană și mandarină, multe dintre aceste limbi fiind predate de profesori nativi. Profesorii muncesc enorm și sunt bine plătiți.

Asta înseamnă că în afară de orele de predare, au și sarcini administrative. Se ocupă de consilierea și orientarea școlară, de elevii aflați în detenție, de comunicarea cu familia”, a mai spus prof. Gabriela Laslău. Un alt exemplu dat este organizarea unei clase: a VI-a (echivalentă cu clasele de gimnaziu din România care au fost în vizită) este secționată în 4 niveluri în funcție de aptitudini. Există o grupă cu elevi de top, care înțeleg mecanismele foarte repede, și alte 3 grupe formate, care să-i ajungă din urmă pe primii. Sistemul este creat în așa fel încât să progresezi. Mai mult, în Anglia nu există ideea de meditații în particular.

Acolo școala este locul în care copiii învață, iar efortul acolo se depune, nu acasă.
Toate aceste informații au fost diseminate și în rândul elevilor din liceului băcăuan, dar și în cadrul consiliului profesoral. A doua mobilitate a proiectului va avea loc în România, în luna mai, când Colegiul Național „Ferdinand I” se pregătește să primească vizita a 50 oaspeți francezi, englezi și letoni.

Alte articole