marți, 16 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2149

Seminar internațional organizat de Colegiul „Ferdinand I”

În organizarea Colegiului Național „Ferdinand I” Bacău, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean, Universitatea „Vasile Alecsandri”, Casa Corpului Didactic Bacău, Centrul Europe Direct Bacău, luni, 20 mai, a avut loc un seminar internațional 4 SCHOOLS- THE SAME LOVE 4 EDUCATION, coordonat de prof. Gabriela Laslău, în cadrul căruia s-au abordat teme privind provocările educației și expectanțele societății în secolul XXI. Au fost prezenți și au prezentat exemple de bune practici în managementul educațional și în predarea unor discipline ca religia, istoria și geografia profesori și directori de școală din Marea Britanie, exemple de bune practici ale școlii franceze în crearea motivației învățării la elevi sau rețeta succesului școlii letoniene (studiu de caz).

Seminarul a fost conceput ca o mărturisire de suflet a unor profesori, pedagogi, manageri de școli care se străduiesc să inoveze, să facă față noului profil educațional, să fie flexibili și adaptați unei lumi care se schimbă într-un ritm alert.

„Pregătirea de specialitate pare să fie dublată și, de ce nu, înlocuită de informația virtuală, iar rolul profesorului devine tot mai strâns legat de arta pedagogică, de personalitatea și vocația lui ca persoană ce imprimă un sens și o perspectivă, cel care amplifică valențele educative ale cunoștințelor. În școala românească, birocratizată, dar performantă în anumite segmente științifice, accentul cade mult pe informatie. Cum este în școlile din Franța, Anglia și Letonia? Care sunt provocările sistemului? Ce se așteaptă în secolul XXI de la profesor? Este/ ar trebui să fie profesorul un expert, un agent al schimbării sau sistemul de educație este atât de solid și coerent încât facilitează rolul profesorului în fața clasei? Ne-am propus o discuție despre puncte tari, puncte slabe și despre oportunități ale celor 4 sisteme de educație sau perspective educaționale, într-o lume a viitorului. Întrebări, răspunsuri și exemple de bune practici în această întâlnire prietenoasă și inspirațională au trecut prin toate cele patru ferestre deschise în cadrul întâlnirii profesionale.”
prof. Nicoleta Zărnescu, director adjunct al CN Ferdinand I, coordonatorul grupului de organizare a conferinței.

La întâlnire au participat inspector școlar programe și parteneriate europene, prof. Ana-Maria Rotaru, directorul colegiului, prof. Nicu Harasemciuc, directorul Casei Corpului Didactic, prof. univ. dr. Gabriel Leahu, reprezentanți ai Universității „Vasile Alecsandri” și Centrul Europe Direct, prorector Elena Nechita, respectiv coordonator Nadia Morărașu care au vorbit despre oportunitatea proiectelor internaționale într-o lume care călătorește și experimentează continuu, profesori ai colegiului, părinți, parteneri ai colegiului.

Fiecare dintre cei prezenți au susținut că întâlnirea a fost un bun prilej de reflecție asupra fenomenului social numit educație și rolul mentorului de la catedră în valorificarea potențialului tinerilor pentru construirea unei lumi a viitorului.
Seminarul a avut loc în sala de conferințe a Complexului Podu’ cu Lanțuri din Bacău.

Au început înscrierile la grădiniță

Înscrierile în grădinițele băcăuane, pentru anul școlar 2019 – 2020, au început de ieri, 20 mai, și se termină pe 14 iunie, potrivit calendarului stabilit de Ministerul Educației. Sunt însă și grădinițe care au acceptat înscrierile încă de la începutul anului calendaristic, și unde acum se fac reînscrieri, dar sunt și unități de învățământ preșcolar care deschid procedura în această perioadă.

Acte necesare:
• cerere de înscriere la grădiniță, pe care grădinițele le-o pun părinților la dispoziție;
• adeverințe de salariați ale părinților/ale unui părinte (pentru grădinițele cu program prelungit și săptămânal);
• copie certificat de naştere copil;
• copie buletin părinte/tutore/reprezentant legal;
• hotărâri judecătorești (dacă este cazul)
• fişa medicală, completată potrivit reglementărilor în vigoare.
Dacă sunt mai multe cereri de înscriere decât locuri, părinții trebuie să aducă și documente care dovedesc îndeplinirea criteriilor de departajare generale sau specifice ale celor trei unităţi de învăţământ pentru care au optat.

Criterii de departajare

În situația în care, într-o grădiniță, numărul cererilor de înscriere este mai mare decât numărul locurilor, vor fi aplicate, succesiv, criterii de departajare generale și criterii de departajare specifice, informează Ministerul Educației. Acestea sunt:
• criteriile generale de departajare:
– existența unui document care dovedește că un copil este orfan de ambii părinți (situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți);
– existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte;
– existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în grădinița respectivă;
– existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului.
• criteriile specifice de departajare: (se aplică numai după criteriile generale). Ele sunt realizate de fiecare grădiniță, cu aprobarea Consiliului de administraţie al acesteia şi avizul Inspectoratului Şcolar Judeţean.

La grădiniță, în grupa mică, pot fi să fie înscriși și copii cu vârsta cuprinsă între 2 și 3 ani, dar numai în limita locurilor disponibile. Ocuparea locurilor libere se face, de regulă, în ordinea descrescătoare a grupelor de vârstă, respectiv: grupa mare (copii de 5 ani), grupa mijlocie (copii de 4 ani) și grupa mică (copii de 3 ani).

Calendar

În data de 18 iunie 2019, la ora 15.00, grădinițele vor afișa listele finale cu copiii înscriși/admiși în grădiniță, pentru anul școlar 2019 – 2020, după prima etapă. Copiii respinși în Etapa I de înscrieri la grădiniță 2019 vor putea fi înscriși pe locurile rămase libere în Etapa II. Grădinițele care nu mai au locuri libere după prima etapă nu pot să primească cereri tip de înscriere pentru etapa a doua.
Etapa I
• 20.05.2019 – 07.06.2019, părinţii copiilor vor depune cererile în unităţile de învăţământ cu nivel preşcolar, care au locuri disponibile pentru anul şcolar 2019 – 2020.
• 10.06.2019 – 14.06.2019, proceserea cererilor de înscriere.
• 18 iunie 2018 (ora 15.00), unităţile de învăţământ vor afişa listele finale ale copiilor înscrişi/admişi în grădiniţă, pentru anul şcolar 2019 – 2020, după prima etapă.
Etapa II
• 24.06.2019 – 19.07.2019, colectarea cererilor de înscriere;
• 22.07.2019 – 26.07.2019, procesarea cererile de înscriere.
După aceste două etape este prevăzută și o etapă de ajustări în intervalul calendaristic 29.07.2019 – 30.08.2019.

Reînscrierea copiilor deja aflați la grădiniță

De la începutul acestei luni, de pe 6 mai, și până pe 17 mai, copiii care sunt deja înscriși la grădiniță și parcurg grupa mică sau grupa mijlocie au fost reînscriși pentru toamnă, pentru a continua grupa următoare.

„Pentru anul școlar viitor, numărul total de locuri în grădinițele din județul Bacău este de 16.305. Dintre acestea, numai în grădinițele din municipiul Bacău sunt 4.756. De cealaltă parte, s-au înregistrat și 6.869 de reînscrieri la nivelul județului Bacău.”
Prof. Oana Bărbuț, inspector școlar la Inspectoratul Școlar Județean Bacău

Tot de ieri, așa cum am prezentat deja în Deșteptarea, au început înscrierile și în creșele băcăuane. Dosarele se depun la secretariatul unităților de învățământ cu personalitate juridică (de care aparțin acum aceste instituții de educație antepreșcolară), în perioada 20 mai – 07 iunie 2019.
Conform proiectului planului de şcolarizare în municipiul Bacău sunt în total 460 de locuri.

Ţăranii nu stau bine cu chimia

Nu ştiu ce legătură are roşia românească cu alegerile europarlamentare, însă am observat că se bate monedă în campanie pe cultivarea legumelor autohtone, pe mărirea subvenţiei la cultivarea roşiilor în regim protejat, astfel ca producătorii să vină cu legume timpurii pe piaţă.

Ideea, am reţinut, este de a contrabalansa importurile cu produse care, în opinia specialiştilor dar şi a consumatorilor, nu corespund calitativ, fiind cultivate şi apoi tratate cu substanţe chimice peste normele standard, ba, se mai afirmă că în special roşiile sunt stimulate pentru culoare şi rezistenţă în timp.

Sprijinirea legumicultorilor, în special a celor care cultivă în regim protejat (sere, solarii) este binevenită, însă nu mă îndoiesc că Ministerul Agriculturii cunoaşte că în România a dispărut sămânţa autohtonă de roşii cultivabile în acest regim, aceasta fiind importată. Şi atunci, ce am rezolvat? Şi mai este un aspect pe care nimeni nu-l analizează şi tratează cu seriozitate: mulţi dintre legumicultorii noştri, poate prea mulţi, au învăţat de la cei pe care-i hulesc că producţiile vor fi tot mai mari, la fel şi câştigurile, dacă administrează îngrăşăminte chimice fără respectarea tehnologiilor standard, tratează cu substanţe chimice cu toptanul, unele deja interzise în Uniunea Europeană.

În ţară mai sunt doar trei staţiuni de cercetare în domeniul legumicol, cu rezultate excelente, printr-o muncă de Sisif a unor specialişti care, cu fonduri limitate, au readus soiurile tradiţionale în circuitul agricol, însă pentru sămânţa necesară cultivării roşiilor în regim protejat mai este mult de muncă. În aceste condiţii, degeaba subvenţionăm legumicultorii, dacă aceştia folosesc aceleaşi tehnologii şi soiuri aduse din import şi nu instituim şi un control riguros al calităţii. Riscăm în continuare să mâncăm roşii româneşti cu aceleaşi „calităţi” ca acele importate din Turcia, cu toţi banii investiţi în cultivarea legumelor autohtone, sănătoase şi gustoase.

Termen prelungit din nou pentru vânzarea Rafo

Tribunalul Bacău, unde se judecă cererea de intrare în faliment a societății Rafo Onești, a fixat un nou termen în această cauză, pe 6 iunie. Casa de Insolvență Transilvania (CITR), administratorul judiciar al societății Rafo Onești, a fixat însă un nou termen pentru vânzarea activelor acesteia pe 14 iunie.

Pe 6 iunie, Tribunalul Bacău vrea să știe exact care este datoria rafinăriei către creditori și care justifică cererea de intrare în faliment. Rafo este în insolvență, iar foștii ei salariați – spunea reprezentantul lor, Ion Marian – mai cer acum un singur lucru: să le garanteze cineva că își pot recupera și în ce condiții creanțele de natură salarială, drepturile neachitate în anul 2016. „Noi nu ne pierdem niciodată speranța în rezolvarea situației, chiar în preluarea și repornirea rafinăriei, deci așteptăm cu încredere și noul termen al Procesului”.

Prețul de pornire a procedurii prin vânzare directă anunțată din nou de CITR a rămas 44,625 de milioane de dolari SUA, fără TVA. Casa de Insolvență va putea recepționa, însă, și oferte sub prețul de pornire, dar nu sub valoarea de 29,750 de milioane de dolari. Garanția de participare este de două milioane de dolari și nu este purtătoare de TVA, iar caietul de sarcini costă 20,000 de euro, plus TVA.

Tot despre colonii

Răzvan Bibire

Am citit cărțile domnului profesor Viorel Cruceanu dedicate „veacului încercărilor” din Africa de Nord și parcă am revăzut istoria României din ultimele trei decenii.

Avem în comun cu nordul Africii maniera în care marile puteri occidentale ne-au tratat transformându-ne în colonii. Ceea ce s-a întâmplat în Tunisia, Egipt sau Maroc între 1815 și 1914 s-a întâmplat în Europa de Est și, mai cu seamă, în România. Cartea ne lămurește asupra modului în care puterile coloniale se insinuau în țările africane: corupeau liderii, îi determinau să cheltuiască sume fabuloase pe diferite proiecte și, când rămâneau fără bani, erau împrumutați de băncile coloniale.

Se ajungea din nou la fundul sacului și, pentru a se recupera sumele împrumutate, se creau comitete de supraveghere financiară și se făceau reforme de tot felul. Tot ce însemna forță cu putere represivă – Armata, Poliția, Justiția – erau subordonate puterilor coloniale care le „reformau” în vreme ce alte reforme se produceau în Educație.

Puterea colonială avea nevoie să creeze elite intelectuale locale care să fie educate în ideea că indigenii sunt niște înapoiați care au nevoie de protecția Metropolei coloniale. În ultima etapă, europenii au construit căi ferate pentru a putea transporta resursele spre Metropolă și mărfurile din Europa spre colonie.

Când a fost cazul, militarii francezi sau englezi au înăbușit orice revoltă a indigenilor iar Justiția locală i-a condamnat pe cei care au îndrăznit să conteste autoritatea colonială. Uneori mai izbucnea câte o criză între țările europene atunci când vreuna încerca să se implice prea mult în colonia alteia. Atunci aveau loc negocieri în care se încheiau acorduri cu privire la împărțirea teritoriilor. Vă sună cunoscută această abordare?

Dacă vi se pare că seamănă prea mult cu ceea ce am trăit noi în ultimele trei decenii, să știți că nu e nici o coincidență!

Cechea, bronz britanic

Weekend-ul recent încheiat, judoka băcăuan Octavian Cechea a reprezentat România la London Open Arena 2019, desfășurată în capitala Marii Britanii.

Deși este la Tineret, Cechea a concurat la Seniori, categoria 60 kg, urcând pe treapta a treia a podiumului.

Sportivul format la CS Bronx a ratat intrarea în finală ca urmare a unei înfrângeri suferite în fața reprezentantului Greciei.

În lupta pentru bronz, Octav Cechea s-a impus în fața unui sportiv din Croația, pe care l-a învins prin ippon. Pentru băcăuan, turneul de la Londra este primul de o asemenea anvergură din 2019.

„CSM-eii”, precum…Făt Frumos

CSM Bacău se îngrijește de propria imagine. Și nu doar prin prisma rezultatelor obținute. Ieri, clubul sportiv aflat sub tutela Consiliului Local Bacău a derulat o acțiune de promovare a tuturor secțiilor sale. Și a făcut-o printr-o sesiune foto derulată la baza sportivă „Constantin Anghelache”, la care au participat peste 200 de „CSMei”.

La invitația directorului Adrian Gavriliu, la eveniment a fost prezent și primarul Cosmin Necula. „Cred că este deosebit de important faptul că cei mai de seamă sportivi ai Bacăului se reunesc azi sub emblema aceluiași club și sub un steag dominat de culorile orașului.

Când tragem o linie, vedem că toate investițiile făcute de municipalitate în acest club își găsesc roadele. Îl felicit pe directorul Gavriliu pentru modul în care a gestionat și gestionează interesele CSM Bacău. N-a fost deloc simplu, dar cu bună-credință și încredere se poate face performanță într-un domeniu, cel al sportului, care ne unește pe toți”, a declarat primarul Necula. „Mă bucur că am reușit să transferăm la CSM Bacău cei mai buni sportivi. Am curajul să afirm că în ultimii doi ani, clubul a crescut precum…Făt-Frumos.

Totodată, țin să subliniez noua viziune a clubului, de a sprijini în mod prioritar copiii Bacăului, lucru absolut firesc în condițiile în care CSM Bacău este finanțat de cetățenii acestui oraș”, a precizat directorul „CSMeilor”, Adrian Gavriliu.

Trotuarele din Onești intră în reparații

    Primarul municipiului Onești a semnat Ordinul de începere a lucrărilor pentru reparații la trotuarele din oraș și a predat deja constructoriloramplasamentul pe tronsonul cuprins între Podul peste râul Cașin de lângă Colegiul Tehnic „Petru Poni” și sensul giratoriu de la Gară.

    „În bugetul pentru anul 2019 – spune primarul Nicolae Gnatiuc – am asigurat sume pentru reabilitarea și modernizarea infrastructurii rutiere și pietonale din orașul nostru.

    Termenul de execuție a lucrărilor care vor începe de pe partea dreaptă, în sensul de mers spre Gară, este de 60 de zile de la data predării amplasamentului și emiterii Ordinului de începere. În perioada următoare se va interveni etapizat în toate zonele din Onești care necesită reabilitarea infrastructurii pietonale”.

    Proiectul ,,Reabilitarea urbană a zonei de Est a Municipiului Onești – Strada Alexandru Ioan Cuza și Tronson strada C.D. Gherea” se află la faza DALI (Documentația de avizare a lucrărilor de Intervenție), cu o perioadă de execuție de 12 luni. Au fost selectate activitățile proiectate pentru strada Alexandru Ioan Cuza (reabilitare tronson de stradă, reabilitare trotuare, amenajare pe partea dreaptă a falezei râului Cașin, spații verzi, pistă de biciclete) și pentru un tronson al străzii C.D.Gherea (reabilitare stradă, trotuare, spații verzi, accese pietonale).

    Conform Devizului general, valoarea totală a obiectivului de investiții este de aproape 4,7 milioane de lei fără TVA.

    Profesioniștii contabili au analizat noutățile fiscale la zi

    Filiala Bacău a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a organizat, la sfârșitul săptămânii trecute, un nou seminar pentru dezbaterea noutăților fiscale la zi. Membrii filialei s-au întâlnit, pe această temă, cu Elena Bărbieru și Claudia Umbrărescu, de la Administrația Județeană a Finanțelor Publice, iar reuniunea i-a avut ca moderatori pe Radu Mihai Făghiean – președintele Consiliului Filialei, și pe Constantin Păstrăv – director executiv.

    Au fost abordate Noutățile fiscale la nivelul lunii mai 2019, Întocmirea și semnarea Bilanțurilor, Închirierea în regim turistic și Înregistrarea SPV și depunerea Declarației Unice.
    Au fost astfel clarificate probleme cu privire la Stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal la înregistrarea și anularea înregistrării în scopuri de TVA, la Procedura de înregistrare a contractelor de locație și la Modelul, conținutul și modalitatea de a depune și gestiona „Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, a impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.

    De asemenea, s-au analizat Exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, Stabilirea condițiilor pentru fabricarea și vânzarea produselor din tutun, Procedura de actualizare a vectorului fiscal și Metodologia de distribuire a contribuției asiguratorii pentru munca plătită de contribuabili.

    „Întâlnirea – a declarat Radu Mihai Făghiean – s-a dovedit utilă atât prin materialele prezentate, dar și prin întrebările participanților și răspunsurile date de specialistele de la Administrația Județeană a Finanțelor Publice”.

    Caravana… cu potențial, în școlile băcăuane

    „Caravana cu Potențial” este un proiect de responsabilitate socială al companiei Tetra Pak, care îmbină realitatea virtuală cu educația ecologică într-o experiență unică de învățare interactivă. Toată luna mai, această caravană vizitează mai multe școli din Moldova, iar zilele acestea a ajuns și în județul Bacău. Sunt vizate în total 60 de clase de a V-a, a VI-a și a VII-a din 20 de școli, ce au fost selectate de specialiști în ecologie de la ONG-ul partener, Act for Tomorrow, în funcție de viziunea profesorilor despre viitorul educației ecologice.

    Programul dezvoltat de Tetra Pak folosește o aplicație de realitate virtuală (VR) gândită să dezvolte educația ecologică a elevilor, încurajându-i să colecteze ambalaje din materiale diferite și să le separe în cele 4 categorii de deșeuri, într-un univers animat.

    În județul Bacău, „Caravana cu Potențial” a intrat în mai multe școli, respectiv Școala Gimnazială Buhoci, Școala Gimnazială Solonț, Scoala Gimnazială Cleja, Școala Gimnazială Căiuți, Școala Gimnazială Nr. 1 Oituz, Școala Gimnazială Nr. 10 Bacău, Școala „Nadia Comăneci” Onești și Școala Gimnazială „Alexandru Piru” Mărgineni.

    Act for Tomorrow este un ONG creat de o echipă de oameni pasionați și dedicați, care și-au propus cu resursele lor să contribuie la dezvoltarea unei lumi mai bune, mai responsabile și curate. Tetra Pak este lider mondial în soluţii de procesare, ambalare şi distribuire a produselor alimentare lichide.

    Oaspeți din patru țări europene la Școala „Miron Costin” Bacău

    Timp de o săptămână, 26 de copii şi 9 profesori din Italia, Malta, Spania şi Olanda vor trăi o adevărată aventură în pădurea de la Slănic Moldova. Cei 36 de străini sunt oaspeţii Şcolii Gimnaziale „Miron Costin” Bacău, în cadrul proiectului Erasmus + „Sustain European Culture and Environment in an App”, iar activităţile din România se vor desfăşura sub genericul „Întoarcerea la Mama Natură”.

    Programul, care se va derula în perioada 20 -25 mai, a debutat, luni, cu întâlnirea dintre copiii şi profesorii participanţi la proiect cu autorităţile locale şi reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bacău, la Centrul de Afaceri şi Expoziţie Bacău, iar seara, cele cinci echipe au încins o partidă de fotbal internaţional.

    Astăzi, marţi, oaspeţii vor igieniza cursul pârâului Slănic, iar apoi vor merge la Cabana Silvică, unde vor primi lecţii de orientare turistică şi acordarea primului ajutor de la specialiştii Serviciului Judeţean de Salvamont Bacău. După această activitate, copiii din cele cinci naţiuni vor planta copăcei, realizând la Slănic un adevărat colţ de pădure internaţională. Miercuri, invitaţii vor merge în excursie pe urmele lui Dracula, la Castelul Bran, vor vizita Cetatea Râşnov şi Dinoparc. Ziua de joi este dedicată vizitei la Salina Târgu Ocna, precum şi cea la Primăria Slănic Moldova, iar în ultima zi, reprezentanţii celor cinci naţiuni vor învăţa tehnici de supravieţuire în pădure, de la specialiştii Direcţiei Silvice Bacău. Seara vor avea parte de un foc de tabără, care să le amintească cu plăcere de România. „Pentru ca într-adevăr să fie vorba de multiculturalitate, fiecare echipaj va trebui să prezinte cântece, dansuri şi obiceiuri din ţările natale, seară de seară. În calitate de gazde, ne-am rezervat ziua de joi, când am pregătit cântece şi dansuri populare, precum şi un meniu cu bucate tradiţionale româneşti”, a declarat coordonatorul proiectului, prof. dr. Liliana Adoochiţei, directorul adjunct al Şcolii „Miron Costin” Bacău.

    Proiectul „Sustain European Culture and Environment in an App” are ca scop educarea copiilor în scopul protejării mediului înconjurător, conservării resurselor naturale și culturale, împărtășirea de bune practici, dezvoltarea unor planuri de afaceri și a altor proiecte comune. Unul dintre obiectivele specifice ale proiectului este conștientizarea copiilor asupra importanței patrimoniului, identității culturale și naturale locale, naționale și europene. Următorul schimb de bune practici în cadrul proiectului va fi în Olanda, în luna noiembrie a acestui an.

    Războiul toboganelor în Cornișa

      Multe lucruri curioase se întâmplă în spaţiile de locuire în comun, cum sunt blocurile din Bacău. Avem numeroase semnale în acest sens, mai ales după ce 95 la sută dintre apartamente au fost cumpărate de locatari. Nici acum, după 30 de ani de la „marea cumpărare”, oamenii nu au înţeles (unii nu vor) că sunt reguli şi norme de convieţuire şi înţelegere, că decizia unora nu trebuie să încalce drepturile altora, stipulate în Statutul Asociaţiilor de Proprietari, în Carta Europeană a Drepturilor Omului.

      Un asemenea caz am întâlnit la Blocul 10A, care aparţine de Asociaţia 18 Cornişa, semnalat de Gheorghe Gurău, care locuieşte la etajul I al imobilului. Blocul a fost dat în folosinţă în anul 1977, are patru etaje, cu 20 de apartamente, toate cumpărate de locatari încă din acel an. De fapt, sunt nişte „plombe” între blocurile turn, dotate, din construcţie, cu tobogane pentru evacuarea deşeurilor casnice, fiind, după informaţiile noastre, singurele blocuri din Bacău, cu patru etaje, dotate cu asemenea tobogane. De mai mulţi ani, Gheorghe Gurău a solicitat la asociaţia de locatari, la Primărie, ca această instalaţie să fie eliminată, desfiinţată, deoarece locuind la erajul I, cu aerisirea de la baie deasupra încăperii unde se adună gunoiul menajer, îi produce disconfort ca urmare a mirosurilor, muştelor care roiesc, mai ales vara, în jurul ghenei, la care se adaugă şobolanii care colcăie peste tot.
      Situaţia s-a acutizat, ca problemă, după ce la toate blocurile turn, cu 10 etaje, aceste tobogane, cu acordul locatarilor, au fost desfiinţate.

      „Am făcut cerere, la asociaţie, am vorbit cu preşedintele ei, am reclamat la Primărie, însă din cauza unor locatari nu s-a putut elimina toboganul, iar eu, dar şi alţi locatari, cel de la parter, de pe acelaşi tronson, suntem nevoiţi să suportăm această mizerie. Este dreptul meu să locuiesc în condiţii de igienă şi sănătate, nu să suport toate mirosurile, să stau vară-iarnă cu geamurile închise. Însă nimeni nu înţelege calvarul prin care trecem”, ne-a spus Gheorghe Gurău.

      Ce spune președintele asociației

      La deplasarea noastră la faţa locului, am constatat că situaţia este reală, însă lucrurile nu sunt deloc simple.

      Am luat legătura cu Ion Pancu, preşedintele Asociaţiei de Proprietari (nr. 18) care ne-a spus: „Cunosc situaţia de la blocul 10A, am discutat de mai multe ori cu locatarul Gurău, am solicitat, cum spune legea, acordul tuturor locatarilor din bloc, însă, pe bază de semnătură, 18 familii nu sunt de acord cu desfiinţarea toboganului, doar doi şi-au dat acordul. Am solicitat un punct de vedere şi de la Primărie, de la serviciul de specialitate, care a invocat, şi el, aceeaşi lege: Trebuie acordul tuturor locatarilor. Eu nu pot să desfiinţez cu de la mine putere, ceea ce toţi locatarii au plătit o dată cu cumpărarea apartamentului. Ei sunt proprietari, ei hotărăsc. Fiecare a ivocat cu argumente de ce nu sunt de acord cu desfiinţarea, aşa cum s-a întâmplat la blocurile 6 şi 7. Dacă toţi locatarii vor fi de acord, în scris, cu solicitarea dlui Gurău, atunci putem lua o decizie, până atunci, eu sunt cu mâinile legate. Cred că are dreptate, însă ne străduim ca SOMA să ridice gunoiul, conform contractului, o dată pe săptămână, şi să igenizeze încăperea”, a declarat preşedintele asociaţiei.

      Întrebări fără răspuns

      Gheorghe Gurău nu se lasă convins de aceste argumente, reclamând că societatea de salubritate nu ridică gunoiul la timp, nu igenizează, unii locatari parchează maşinile în dreptul uşii de la spaţiul unde se adună resturile menajere, astfel maşina şi ifronul nu au acces şi nu se mai ridică gunoiul. Dar cel mai tare îl doare că i se încalcă un drept fundamental, cel al libertăţii şi posibilităţii de a locui şi trăi în condiţii civilizate, de igienă şi confort, drept fundamental al omului. De aceeaşi părere cu dumnealui este şi doamna Mariana Tulbure, care locuieşte la parter: „Să-l desfiinţeze, ne face numai necazuri, mirosuri, şobolani, muşte, zgomot”. Gheorghe Gurău continuă să argumenteze, important este să fie înţeles şi ascultat: „Dacă cei care locuiesc în blocurile cu 10 etaje au hotărât că aceste tobogane nu sunt igienice şi pot să ducă gunoiul, reţineţi, de la etajul 10, la ghenele stabilite, de ce vecinii mei nu ar putea să-l ducă de la etajele trei sau patru? Este răutate, invidie”, mai spune Gheorghe Gurău.

      Sunt întrebări. Răspunsul se găseşte la locatarii blocului 10A, din Cornişa.

      Elevii de la Școala Gimnazială „Nicu Enea” la M.I.N.D.S Academy

      Recent, elevii de gimnaziu de la Școala „Nicu Enea” au participat la concursul de dezbateri M.I.N.D.S. Academy, organizat de Colegiul Național „Ferdinand I”, în colaborare cu Colegiul Național Pedagogic „Ștefan cel Mare”.

      Alături de cei 120 de elevi participanți, ce au format 40 de echipe competitoare din 10 școli băcăuane, elevii de la „Enea” au pornit plini de entuziasm și bine pregătiți în prima rundă a dezbaterilor.

      Făcându-se remarcați încă de la început, cele 2 echipaje de la juniori au parcurs cu succes 5, respectiv 6 runde ale competiției, în final situându-se pe locurile II și III. Echipa formată din elevii Alessia Butucaru, Cristina Drăgan și Andrei Pleșuvu au ocupat locul II, iar echipa formată din elevii Rebeca Bejenaru, Grațiela Dinu și Daria Ionică au ocupat locul III. De pregătirea lor pentru o gândire critică, argumentată, pentru un discurs elocvent s-a ocupat prof. Mariana Ifrim, directorul Școlii Gimnaziale „Nicu Enea”.

      „Îmbinând dedicarea, preocuparea pentru elevi, performanța și entuziasmul, valoarea și munca elevilor s-a dovedit, încă o dată, că și școlile de «cartier» pot avea rezultate deosebite”, ne-a declarat directorul Mariana Ifrim.

      Locuri de muncă

      Munca este unul dintre elementele care a ajutat la evolția omului, punând bazele întregii noastre societati. Prin munca se intelege o activitate constienta care are un anumit scop. Fie ca este vorba despre munca fizica sau intelectuala, aceasta are, de cele mai multe ori, un folos material sau un castig de alta natura.

      Spre desebire de animale, oamenii pot muncii, iar acest lucru i-a diferentiat de toate celelalte specii.

      Daca la inceput munca era reprezentata doar de vanatoare sau diverse actiuni destinate protectiei fizice, astazi lucrurile sunt foarte complexe. Exista numeroase asociatii destinate muncii, ministere care se ocupa de asta si cursuri gandite special pentru cei care isi doresc sa munceasca, iar procesul de a munci se face, de cele mai multe ori, pe baza unui contract. Chiar si asa insa, piata muncii nu este perfecta. Desi exista numeroase locuri de munca si numerosi oameni pentru a le putea ocupa, se gasesc mereu diferente majore intre cerere si oferta.

      Care sunt cele mai mari probleme ale pietei muncii?
      •Exista numeroase locuri de munca restante, cauza fiind oamenii slab pregatiti;
      •Exista numerosi someri, cauza fiind faptul ca majoitatea oamenilor se focuseaza pe aceleasi domenii, sufocandu-le, lasand altele cu o nevoie acuta de forta de munca;
      •Reglementarea nu este inca foarte bine pusa la punct, ceea ce duce la aparitia unui numar destul de mare de neintelegeri.

      Ce trebuie sa faca un om pentru a putea munci?
      Pentru foarte multi oameni munca inseamna o simpla activitate care duce la realizarea unui scop. Singurul lucru pe care il au de facut este de a invata cum sa faca acea activitate si de a o practica.
      Pentru altii insa, munca inseamna o serie de pasi esentiali, care contureaza foarte bine locul in societate si ofera o oarecare garantie asupra realizarii scopului:
      •Urmarea unor scoli de pregatire;
      •Urmarea unor programe de internship;
      •Angajarea intr-o companie care sa faciliteze munca in siguranta.

      Cei care cauta locuri de munca intr-un mediu sigur, care sa le ofere garantia rezultatului trebuie sa treaca printr-o serie de pasi.

      In primul rand, scolile de pregatire trebuie sa fie bune si sa ofere cunostintele necesare pentru practicarea unui anumit tip de munca. Una dintre problemele actuale ale pietei muncii este faptul ca absolventii facultatilor nu sunt pregatiti pentru a fi la zi cu tot ceea ce se intampla in campul muncii.

      Dupa alegerea corecta a scolii si absolvirea ei apare misiunea cu adevarat dificila: gasirea locului de munca. La nivel mondial exista miliarde de locuri de munca si cel putin teoretic, oricine ar putea sa aiba ceva productiv de facut. Din pacate, desi comunicarea a ajuns la o performanta incredibila, este destul de greu sa se completeze cu succes intreaga piata a muncii, ceea ce duce la o serie de probleme cum ar fi somajul, remuneratia scazuta sau lipsa fortei de munca.

      Locuri de munca in Romania si in strainatate pe jobslist.ro

      Provocări româneşti pentru copii şi profesori străini

        Timp de o săptămână, 26 de copii şi 9 profesori din Italia, Malta, Spania şi Olanda vor trăi o adevărată aventură în pădurea de la Slănic Moldova.

        Cei 36 de străini sunt oaspeţii Şcolii Gimnaziale „Miron Costin” Bacău, în cadrul proiectului Erasmus + „Sustain European Culture and Environment in an App”, iar activităţile din România se vor desfăşura sub genericul „Întoarcerea la Mama Natură”. Programul, care se va derula în perioada 20 -25 mai, a debutat, luni, cu întâlnirea dintre copiii şi profesorii participanţi la proiect cu autorităţile locale şi reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bacău, la Centrul de Afaceri şi Expoziţie Bacău, iar seara, cele cinci echipe au încins o partidă de fotbal internaţional.

        Astăzi, marţi, oaspeţii vor igieniza cursul pârâului Slănic, iar apoi vor merge la Cabana Silvică, unde vor primi lecţii de orientare turistică şi acordarea primului ajutor de la specialiştii Serviciului Judeţean de Salvamont Bacău. După această activitate, copiii din cele cinci naţiuni vor planta copăcei, realizând la Slănic un adevărat colţ de pădure internaţională. Miercuri, invitaţii vor merge în excursie pe urmele lui Dracula, la Castelul Bran, vor vizita Cetatea Râşnov şi Dinoparc.

        Ziua de joi este dedicată vizitei la Salina Târgu Ocna, precum şi cea la Primăria Slănic Moldova, iar în ultima zi, reprezentanţii celor cinci naţiuni vor învăţa tehnici de supravieţuire în pădure, de la specialiştii Direcţiei Silvice Bacău. Seara vor avea parte de un foc de tabără, care să le amintească cu plăcere de România. „Pentru ca într-adevăr să fie vorba de multiculturalitate, fiecare echipaj va trebui să prezinte cântece, dansuri şi obiceiuri din ţările natale, seară de seară. În calitate de gazde, ne-am rezervat ziua de joi, când am pregătit cântece şi dansuri populare, precum şi un meniu cu bucate tradiţionale româneşti”, a declarat coordonatorul proiectului, prof. dr. Liliana Adoochiţei, directorul adjunct al Şcolii „Miron Costin” Bacău.


        Proiectul „Sustain European Culture and Environment in an App” are ca scop educarea copiilor în scopul protejării mediului înconjurător, conservării resurselor naturale și culturale, împărtășirea de bune practici, dezvoltarea unor planuri de afaceri și a altor proiecte comune. Unul dintre obiectivele specifice ale proiectului este conștientizarea copiilor asupra importanței patrimoniului, identității culturale și naturale locale, naționale și europene. Următorul schimb de bune practici în cadrul proiectului va fi în Olanda, în luna noiembrie a acestui an.

        Specializare profesională, în Valencia pentru șase profesori de la Palatul Copiilor Bacău

        Preocupați de autoperfecționare și de continuă dezvoltare a competențelor profesionale, pentru a putea răspunde mereu noilor nevoi educaționale ale elevilor din mileniul III, profesorii Palatului Copiilor Bacău au luat parte în anul școlar 2018 – 2019 la mai multe cursuri de specializare oferite de instituții de training din străinătate.

        Cea mai recentă mobilitate pentru formare profesională a fost în Valencia (Spania), unde șase profesori ai instituției de învățământ nonformal din Bacău au participat, în perioada 5 – 12 mai 2019, alături de cadre didactice din Bulgaria, Franța, Lituania și Portugalia, la un curs de Tehnologia Informației (”I.C.T. for Teaching and Learning’”), susținut de traineri ai agenției de training și mobilitate Esmovia. Timp de o săptămână, profesorii Palatului Copiilor Bacău au învățat cum să integreze noile tehnologii în activitățile de predare, învățare, evaluare, cum să încurajeze învățarea colaborativă între elevi și noi strategii de instruire precum ”flipped classroom”, care inversează mediul tradițional de învățare, cu ajutorul mediului online.

        Cursurile au avut loc în cadrul proiectului Erasmus+ KA101 School Education Staff Mobility „Joaca si digitalizare într-o școală primitoare” iar din echipa de profesori care au luat parte la mobilitatea din Valencia au făcut parte Nela Dumea, director al Palatului Copiilor Bacău și coordonator al proiectului, Laura Huiban, prof. coord. pentru Cercul de Jurnalism al Palatului Copiilor Bacău, Marinica Ifrim, profesor de canto – muzică populară, la Clubul Elevilor Moinești, Anca Rotaru, profesor de ecologie și protecția mediului, la Clubul Elevilor Onești, Narcis Ostahie și Vasile – Ciprian Bejenaru, coordonatori ai cercurilor de elecrotehnică din Palatul Copiilor Bacău.

        Este cea de-a doua echipă de profesori ai Palatului Copiilor Bacău care beneficiază de specializare în cadrul acestui proiect, după ce, la începutul anului, alți profesori care coordoneaza cercuri de educație non-formală în cadrul institutiei au participat la un curs de formare pe tema introducerii jocului în activitatea de predare, curs ce a avut loc in Praga (Cehia).

        Noile metode educaționale învățate au fost deja aplicate la ore de către membrii echipei care a participat la stagiul de formare din Valencia, elevii Palatului Copiilor Bacău apreciind foarte mult activitățile din domenii precum Digital Storytelling, în care și-au putut crea pe calculator povești, benzi desenate, în care să fie ei înșiși personaje.

        Participarea la această mobilitate a facilitat și cunoașterea culturii spaniole și schimbul de idei pe teme cultural – educaționale și social – asministrative între profesorii dintre șase țări participante. Valencia este cel de-al treilea oraș ca mărime din Spania, după Madrid și Barcelona, și este un exemplu pentru cum a reușit să îmbine cu succes tradiția și modernitatea, cu beneficii pentru turismul local. Orașul Științelor și al Artelor, un construct relativ recent, din ultimii 20 de ani, care atrage numeroși turiști, se completează în mod fericit cu poezia centrului vechi, în care pot fi admirate simboluri istoric – arhitecturale, vechi de sute de ani, precum Catedrala din Valencia, despre care se spune că adăpostește Sfântul Graal, din anul 1437, sau Turnurile Serranos, dar și alte numeroase bijuterii arhitectonice legate de istoria veche a orașului. Valencia este de asemenea apreciată de turiști dar și de localnici pentru climă și pentru parcul de nouă kilometri lungime, amenajat în fosta albie a râului Turia, care abundă de vegetație și de piste pentru biciclete, role dar și de piste pentru alergat, ceea ce sprijină o viață sănătoasă cu ajutorul sportului.

        “Formările Erasmus+ oferă ocazii de învățare pentru profesorii de învățământ preuniversitar foarte valoroase, atât prin ineditul noțiunilor pe care și le însușesc aceștia cât și prin schimburile interculturale care au loc simultan. Totodată se leagă prietenii cu profesori din alte țări, se nasc noi idei de proiecte de colaborare. De aceea Erasmus+ este un program atat de iubit și în același timp atât de greu de accesat. Bucuria de a avea un astfel de proiect aprobat și competențele acumulate pe parcursul derulării lui conduc la entuziasmul de a scrie noi proiecte, prin care să facem față provocărilor din domeniul nostru de activitate. Erasmus+ este cu adevărat un program care schimbă vieți și atitudini. Metoda prin care o face este învățarea, în timpul parcursului școlar dar și pe tot parcursul vieții” – prof.dr. Nela Dumea, director al Palatului Copiilor Bacău.

        Prof. Laura Huiban

        Invitație pentru angajații SC CRAB SA la discuții legate de contractul colectiv de muncă

          Având în vedere discuțiile privitoare la încheierea unui nou contract colectiv de muncă pentru anul în curs, precum și situația socio-economică a operatorului S.C. CRAB S.A., salariații S.C. CRAB BACĂU S.A. sunt invitați în ziua de joi, 23 mai 2019, începând cu ora 17.00 la sala mare de la Centrul de Afaceri și Expozițional Bacău (CAEx) la o discuție aprofundată vis-a-vis de subiectele mai sus menționate.

          Facem precizarea că la întâlnire vor participa factori decizionali locali, conducerea S.C. CRAB S.A., membrii consiliului de administrație și reprezentanții din A.G.A.

          Vă așteptăm în număr cât mai mare pentru a discuta transparent, cu datele pe masă, despre S.C. CRAB S.A. și viitorul acestui operator de utilități.

          Menționăm, de asemenea, că solicitarea Sindicatului Liber Independent Compania de Apă Bacău, de a organiza o adunare publică în data de 23 mai 2019, ″în fața Primăriei″, a fost analizată în cadrul Comisiei de avizare a manifestațiilor publice și a fost respinsă constatându-se nerespectarea în totalitate a prevederilor art.7 din Legea nr.60/1991 în ceea ce privește termenul de ″cel puțin 3 zile înainte de data desfășurării″, având în vedere incapacitatea locației solicitate pentru participarea unui număr de 100 persoane în paralel cu asigurarea unui trafic pietonal fluent, precum și lipsa unor date de contact (respectiv numere de telefon, adrese de e-mail).

          Solidaritate băcăuană la Swimathon

            Bazinul de Înot din Bacău a fost din nou „teatrul de operațiuni” al acțiunilor caritabile desfășurate de Fundația Comunitară Bacău, care a organizat vineri, 17 mai, cea de-a VII-a ediție a Swimathon. Ca si la edițiile precedente, desfăsurarea a fost impresionantă atât pe culoarele bazinului cât și în tribune. De această dată s-a înotat pentru șase proiecte, fiecare dintre ele fiind susținute din tribune de un număr consistent de suporteri.

            Unul dintre proiecte a fost cel susținut de de o echipă de la Filarmonica „Mihail Jora”, aceștia sprijinind cauza Melindei, una dintre elevele olimpice la biologie implicate în teribilul accident al lotului olimpicilor băcăuani care a avut loc luna trecută în județul Cluj.

            Un alt proiect, „Bursă specială pentru studenți” a fost susținut de o echipă a Universității „George Bacovia”, iar Asociația „Surf The Earth Project – STEP”, prin proiectul „Bacău Streetball Challenge”, își propune să ridice nivelul de conștientizarea a românilor cu privire la rolul important pe care sportul îl joacă în viețilelor.

            Următorul proiect i-a avut în prim-plan pe cei de la Fundația „Sfântul Ioan Bosco” care au participat la Swimathon pentru a strânge fondurile necesare susținerii a 10 copii din familii dezavantajate. Școala „Ion Creangă” Bacău a avut un proiect prin care își dorește crearea unui spațiu de recreere în curtea școlii, și nu în ultimul rând, „Natură-n Armură”, un proiect prin care s-a adus în discuție importanța educației și implicarea în depășirea problemelor ce țin de schimbările climaterice.

            Atmosfera a fost una electrizantă, pe toată durata competiției, cei care au susținut cauzele de pe culoarele bazinului fiind încurajați frenetic din tribune.

            „În cei șapte ani de Swimathon, am colaborat cu zeci de organizații și grupuri de inițiativă, cu sute de donatori și mii de susținători. Pentru noi e un privilegiu să punem această platformă de strangere de fonduri la dispoziția celor care au o inițiativă, un proiect sau o cauză în care cred. Este contextul în care ei pot construi în jurul lor o comunitate care să îi ajute să își atingă obiectivele. Și da, Fundația Comunitară organizează acest eveniment, le oferă consultanță pe mecanisme de strângere de fonduri și asigură cadrul legal, dar Swimathon nu este doar evenimentul nostru. El este construit prin coparticipare. Este un eveniment care oglindește comunitatea, societatea civilă și gradul de implicare al oamenilor. Iar anul acesta, pentru al șaptelea consecutiv, Bacăul a arătat ca este viu, implicat și constructiv. Felicităm echipele de proiect și mulțumim celor care au făcut valuri”, a declarat Mihai Căprioară, director executiv la Fundația Comunitară Bacău.

            În competiția solidarității băcăuane, pe locul I s-a clasat echipa de la Barrier, pe locul secund Awkward Turtles iar pe III a fost lotul artiștilor de la Filarmonica „Mihail Jora”. În total s-au înotat 472 de ture de bazin, adică 23,6 km. Pe întreaga desfășurare a evenimentului în sală au fost expuse diferite urne în care cei prezenți au donat sume de bani pentru cauzele proiectelor propuse la Swimathon 2019. Suma totală a fondurilor colectate va fi anunțată după centralizarea tuturor datelor. Evenimentul a fost prezentat de George Cojocarescu. Și de această dată Swimathon a strâns în jurul său comunitatea demonstrând încă odată solidaritatea băcăuanilor.