luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2093

An de aur, vară de argint și bronz

În 2019, voleibalista CSȘ Bacău, Mădălina Airoaie a cunoscut cele mai mari satisfacții: debutul la Știința și prezența pe podium, cu naționala U17, la FOTE și la Balcaniadă.

Copleșită
Dacă ar mai fi la modă calendarele de buzunar- alea mici cât palma sau, ca să înțelegeți mai bine, cât ecranul unui iPhone- probabil că Mădălina Airoaie ar păstra ca amintire unul cu 2019. Un an supercalifragilistic pentru voleibalista formată la CSȘ Bacău. Anul în care Mădă a debutat în Divizia A1 cu Știința și în care a disputat o semifinală de Cupa CEV cu echipa antrenată de Florin Grapă. Anul în care, ajunsă la naționala Under 17 a României, a cucerit bronzul balcanic în Turcia și argintul la Festivalul Olimpic al Tineretului European la Baku, în Turcia. „Continui să mă simt copleșită. Mi-e greu să descriu în cuvinte sentimentele pe care le trăiesc. Satisfacțiile s-au ținut lanț. Parcă nici nu realizez că e realitate și nu un simplu vis”, a mărturisit, pentru „Deșteptarea”, Mădălina Airoaie, la revenirea de la FOTE 2019.

Cadou
Pentru a fi sigură că nu visează, Mădă păstrează pe noptieră medalia cucerită la FOTE 2019. „Dacă mă trezesc cumva noaptea și am dubii că tot ce mi s-a întâmplat, mi s-a întâmplat cu adevărat, nu trebuie să mă ciupesc de braț. E de ajuns să mă uit pe noptieră, iar strălucirea de argint mă asigură că sunt vice-campioană FOTE”, zâmbește voleibalista băcăuană care a împlinit 17 ani pe 22 iulie, în capitala Azerbaidjanului. Cel mai prețios cadou a venit tot acolo: mai întâi ieșirea din grupe cu două victorii (3-1 cu Bulgaria și 3-0 cu Ucraina) și o înfrângere (1-3 cu Rusia), iar apoi calificarea în finala cu Rusia, după splendidul succes în tie-break, din semifinala cu Italia. Se putea mai mult în finala cu Rusia? „Întotdeauna e loc de mai bine, însă, dincolo de faptul că a început pregătirile cu mult înaintea noastră, Rusia e o echipă foarte valoroasă”, precizează Mădălina.

Super-generație
Deși cucerise bronzul balcanic la U 19 în urmă cu puțin timp, în Turcia, naționala noastră nu era creditată cu șanse însemnate la Baku. Mai ales că o grupă cu Rusia, Ucraina și Bulgaria nu-i deloc o bagatelă. „Antrenorii de la lot ne încurajau și ne insuflau încredere în permananță:«Hai, fetelor, că putem face un rezultat mare și aici, la FOTE». În sinea noastră, însă, ni se părea un țel prea înalt. Cel puțin la început. Apoi, cu fiecare meci, am căpătat și mai multă încredere”, povestește trăgătoarea secundă a naționalei U17, care se declară „fericită pentru faptul că fac parte dintr-o generație fantastică și dintr-o echipă fantastică. Când mă gândesc că acum un an o accidentare mă scotea din circuit, iar acum sunt unde sunt, am senzația că zbor”.

Mulțumiri
Săptămâna aceasta, Mădălina Airoaie are parte de o vacanță. În fapt, de o mini-vacanță. De luni, se întoarce la lotul național, la Toplița. Balcaniada U17 din Bosnia și Herțegovina bate la ușă. Iar pe 3 septembrie începe Campionatul Mondial din Muntenegru. Anul de vis 2019 continuă deci pentru Mădălina: „Dacă am cucerit o medalie la Balcaniada Under 19, de ce nu am face-o și la cea U17? Cât despre Mondiale, vom încerca să dăm tot ce avem mai bun. Știți cum se spune: la mai mare!”. Pe final, e loc și de mulțumiri. Ca la Premiile Oscar. Așadar: „Țin să le mulțumesc antrenorilor de la lot, antrenorului care m-a descoperit și format la CSȘ Bacău, domnul Dumitru Matanie și în special domnului Florin Grapă, care m-a promovat la Știința. Fără ei, nu aș fi ajuns aici. Și vreau să le mulțumesc din suflet părinților mei pentru toată susținerea și dragostea”.

Investiţie de 11 milioane de euro în Corbasca şi Tătărăşti

    Visurile şi dorinţele locuitorilor, ale administraţiilor locale din comunele Corbasca şi Tătărăşti au prins contur şi sunt premise pentru îndeplinirea lor. Marţi, 30 iulie, la ora 10.00, a fost semnat contractul de reabilitare şi modernizare a drumului DJ 252C, Tătărăşti – Corbasca, un drum de groază, extrem de greu şi periculos, după cum am văzut când ne-am deplasat, la invitaţia primarilor din comunele Corbasca – Andone Nicuşor Puşcaşu şi Tătărăşti – Petru Tăbăcaru, pentru a participa la ceremonia de semnare a contractului.

    Investiţia, care se derulează prin PNDL II, se ridică la peste 11 milioane de euro, o sumă mare, una dintre cele mai mari pe acest program, într-o localitate rurală.
    La semnarea a contractului au participat europarlamentarul Dragoş Benea, Costel Neculai Dunava – deputat PSD, Ionel Floroiu – deputat PSD, Silviu Pravăţ – vicepreşedinte al Consiliului Judeţean, Valentin Ivancea – subprefect al judeţului Bacău, primarii celor două comune, numeroşi oameni din localităţile beneficiare.

    Deschidere spre lume şi dezvoltare

    Caracteristicile tehnice ale proiectului au fost prezentate de Silviu Pravăţ, vicepreşedinte al CJ: Tronsonul de drum care va fi reabilitat şi modernizat – DJ 252C – are punctul de plecare în satul Drăgeşti, comuna Tătărăşti şi se finalizează în localitatea Marvila, comuna Corbasca, localităţile deservite fiind Drăgeşti şi Gherdana (comuna Tătărăşti), Corbasca, Scărişoara, Marvila (comuna Corbasca). De această investiţie vor beneficia peste 7.000 de locuitori, din satele menţionate, plus cei aflaţi în tranzit, cu ieşire la drumurile judeţene şi naţionale – Sascut, Adjud, Răcăciuni – Bacău. Lucrările propuse a se executa sunt de o complexitate deosebită, care constau în lărgirea platformei drumului, supraînălţări şi supralărgiri în curbe, consolidări cu ziduri de sprijin din beton, ziduri din gabioane şi ziduri de sprijin cu piloţi foraţi, fundaţie de balast şi piatră, două straturi asfaltice, acostamente, şanţuri, rigole, patru poduri reabilitate şi unul construit în totalitate. Acest drum este al şaselea din acest an din judeţ, finanţat prin PNDL II.

    Date tehnice

    În urma procedurii de achiziţie, valoarea totală a contractului de execuţie + proiectare este de 52.946.119, 53 lei, cu TVA (11 milioane de euro). Durata de execuţie este de 30 de luni, 6 luni proiectare şi 24 de luni execuţie. Licitaţia a fost adjudecată de o asociere de patru firme, două din Bacău şi două din Italia: SC CO.GE.FA.S.PA SRL – lider asociere, SC S.IM.CO SRL – asociat, SC Construcţii Generale Moldova SRL (Bacău) – asociat, SC SERVRUT Construct SRL (Bacău) – asociat. Proiectant: SC STUDIO CORONA (Italia) – asociat.

    Un drum de coşmar va deveni o arteră modernă

    „După cum aţi văzut când am venit de la Dieneţ la Drăgeşti, mă refer acum la reprezentanţii presei, acest drum este un coşmar, eu îl ştiu de pe vremea fostului primar, Iorgu Puşcaşu, care a cerut încă de atunci să reabilităm acest drum. Nu s-a putut atunci, acum i-a venit rândul. Am mai spus-o şi o mai spun, le-am spus-o şi colegilor mei, judeţul Bacău nu înseamnă numai centrul municipiului Bacău, înseamnă şi un pod la Pârjol şi un drum la Corbasca sau în alte localităţi. Valoarea este uriaşă, ca să facem o comparaţie, suma este egală cu un sfert din suma necesară unei piste de aeroport sau a zecea parte din Centura Bacăului. Suma este uriaşă chiar şi astăzi, când sunt şi alte surse de finanţare, europene, guvernamentale, judeţene, iar această investiţie a fost posibilă ca urmare a existenţei PNLD. Felicit CJ, colectivul de la Direcţia de Drumuri, pentru că au reuşit să finalizeze licitaţia cu bine, astfel ca această lucrare să aibă parte de constructori buni şi serioşi. Vestea bună este că aici este o asociere de firme serioase, cu experienţă în domeniu. Noi ştim, şi constructorul ştie că este o lucrare pretenţioasă, grea, care necesită şi lucrări de artă. Sper ca în toamna-iarna lui 2021 să ne întâlnim tot aici şi să sărbătorim finalizarea lucrărilor.
    Cu toţii ne dorim să facem lucrări bune, repede şi la timp, surse financiare sunt, trebuie doar seriozitate şi profesionalism. PNDL îşi arată roadele, sper ca munca celor doi primari, Nicuşor Puşcaşu şi Petru Tăbăcaru, o muncă de durată, insistentă, să fie încununată de succes. Prin acest program, în judeţul Bacău sunt deschise peste 200 de şantiere, drumuri, poduri, apă, canalizare etc”, a spus locuitorilor celor două comune Dragoş Benea, europarlamentar.

     

    În prezenţa invitaţilor, a celor doi primari, a locuitorilor prezenţi, contractul a fost semnat de Silviu Pravăţ – vicepreşedinte al CJ, Lenuţa Ardeleanu – Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Radu Negurici, reprezentant al grupului de firme constructoare.

    „Proiect pentru bunăstarea locuitorilor”

    După semnarea contractului am solicitat şi opinia deputatului Costel Neculai Dunava, care are în coordonare politică şi cele două comune:

    „Am 11 comune sub coordonare politică, printre care Tătărăşti şi Corbasca. Cunosc problemele acestor comune, ale primarilor, ştiu dorinţele lor şi ale locuitorilor de aici. Atât cât am putut, am susţinut acest proiect, eu şi toată echipa de parlamentari PSD băcăuani, împreună cu preşedintele partidului, domnul Dragoş Benea, în prezent europarlamentar, cu sprijinul nemijlocit al Consiliului Judeţean care, din punct de vedere administrativ a avut un rol important până la semnarea acestui contract. Sprijinul meu a fost, repet, din punct de vedere politic, am depus diligenţele necesare, am făcut lobby, cum se spune, pentru aprobarea acestui proiect. Acesta este rolul parlamentarului. Şi în continuare voi face tot ce este posibil pentru ca această lucrare să fie finalizată la timp, astfel ca zona să se dezvolte din punct de vedere economic, iar oamenii să beneficieze de această dezvoltare şi să le crească nivelul de trai”, ne-a spus Costel Neculai Dunava, deputat PSD.

    O țară de pârâcioși II

    E nr.II pentru că a existat şi nr.I în cotidianul nostru din data de 10 octombrie 2018. Nu credeam că va exista şi acest episod 2. Dar iată că există. Tocmai ce s-a publicat Legea nr. 129/2019 din 11 iulie 2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului. (M.O. nr. 589 din 18 iulie 2019). O astfel de lege există în variantele ei anterioare. Astfel aminteam acum un an de Legea nr. 656/2002 din 7 decembrie 2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării terorismului” Cine intră sub incidența acestei legi? Întrebam atunci, şi ofeream şi răspunsul. Dacă ne uităm la art.10, mai toată lumea, dacă are afaceri de peste 15.000 euro, respective: „auditorii, persoanele fizice şi juridice care acordă consultanţă fiscală sau contabilă: notarii publici, avocaţii; agenţii imobiliari; j) asociaţiile şi fundaţiile…etc. Doi ani după apariția sus numitei legi a fost publicată Legea nr. 571 /2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii. Legea „…se aplică autorităţilor şi instituţiilor publice din cadrul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale, (…) autorităţilor administrative autonome, instituţiilor publice de cultură, educaţie, sănătate şi asistenţă socială, companiilor naţionale, regiilor autonome de interes naţional şi local, precum şi societăţilor naţionale cu capital de stat”. Nici școala n-a fost omisă, astfel a fost emis Ordinul nr. 5113 din 15 decembrie 2014 pentru aprobarea Metodologiei privind managementul riscurilor de corupţie în cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale şi al instituţiilor şi unităţilor subordonate/coordonate a căror activitate vizează învăţământul preuniversitar. Practic, în temeiul acestui ordin, în fiecare unitate școlară a fost desemnat un agent/consilier de integritate cunoscut doar de director care trebuie să raporteze faptele de corupție, ori ce crede el că sunt fapte de corupţie.

    Ultima lege de prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului (Legea nr. 129/2019 din 11 iulie 2019) abrogă legea 656/2002 şi devine mai restrictivă devenind o procedură specific concentraţională. Şi asta, pentru că prelucrarea urmăririi datelor unele de-a dreptul inutile devine o obligaţie plătită din banii noştri. Textul legii e stufos şi amplu, drept care o să ne referim, punctual, scos din context, altfel nu avem cum, la câteva prevederi. Astfel, după art. 5, intră sub incidenţa legii adică, definite ca entităţi raportoare (turnătoare): toate persoanele fizice/juridice ce iau contact, prin natura serviciului, cu operaţiuni ce privesc bunuri, ori numerar mai mari de 10.000 ron, ori care acordă consultanţă/reprezentare în astfel de operaţiuni. Sunt avute în vedere şi sume mai mici. Astfel, conform art.7, pct.5: Entităţile raportoare au obligaţia de a raporta către Oficiu tranzacţiile cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 2.000 euro.

    De asemenea, entităţile raportoare, din interpretarea, -per a contrario- a legii (art. 13), au obligaţia de a suspecta şi a turna la Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor şi operaţiunile efectuate prin instrumente de plată electronice ce depăşesc suma de 150 de EURO. În scopul cunoaşterii teroriştilor şi spălătorilor de bani, entităţile raportoare aplică măsurile de cunoaştere a clientelei nu numai clienţilor noi, ci şi clienţilor existenţi chiar şi a rudelor acestora, dacă sunt persoane expuse public. Sub incidenţa acestei legi intră şi operaţiunile privind încheierea poliţelor de asigurare de viaţă, dacă prima de asigurare sau totalul ratelor de plată anuale sunt mai mici ori egale cu echivalentul în lei al sumei de 1.000 euro ori prima unică de asigurare plătită este în valoare de până la echivalentul în lei a 2.500 euro. După art. 17 (1) Entităţile raportoare pot să aplice în plus faţă de măsurile standard de cunoaştere a clientelei, măsurile suplimentare de investigare, generate de interpretări subiective. Dacă, „relaţia de afaceri se desfăşoară în circumstanţe neobişnuite; activităţi în care se rulează mult numerar; structura acţionariatului societăţii pare neobişnuit sau excesiv de complexă, având în vedere natura activităţii sale; produse noi şi practici comerciale noi, inclusiv mecanisme noi de distribuţie şi utilizarea unor tehnologii noi sau în curs de dezvoltare atât pentru produsele noi, cât şi pentru produsele preexistente”…etc.

    Iar după art. 21 (1): Entităţile raportoare, atunci când aplică măsurile de cunoaştere a clientelei, au obligaţia de a păstra toate înregistrările obţinute prin aplicarea acestor măsuri, cum ar fi copii ale documentelor de identificare, monitorizărilor şi verificărilor efectuate, inclusiv informaţiilor obţinute prin mijloacele de identificare electronică privind clientela, pentru o perioadă de 5 până la 10 ani de la data încetării relaţiei de afaceri cu clientul ori de la data efectuării tranzacţiei ocazionale. Mai mult de atât: Entităţile raportoare au obligaţia de a desemna pe banii lor, una sau mai multe persoane care au responsabilităţi în aplicarea legii, cu precizarea naturii şi limitelor responsabilităţilor încredinţate, ale căror nume vor fi comunicate Oficiului, exclusiv în format electronic, prin canalele puse la dispoziţie de către acesta.
    „Igienizarea” banilor, corupţia şi marota teroriştilor a devenit un pretext minunat pentru îngrădirea libertăţilor cetăţeneşti. Deşi toate se fac în numele cetăţenului, tocmai el, cetăţeanul de rând este lipsit de apărare şi protecţie.

    Jr. Adrian M. Ionescu

    Rezultate finale la Titularizarea 2019

      S-au afișat, ieri, conform calendarului stabilit de Ministerul Educației, rezultatele finale (după contestații), în examenul de Titularizare 2019.

      „După rezolvarea contestațiilor, din cei 552 de candidați care au predat lucrările la comisia de examen, 293 au note peste 7.00, însemnând 53%, 183 au note între 5.00 și 6.99, aceștia reprezentând 33%, iar note mai mici de 5.00 au 75 de candidați, adică 13,58%.”
      prof. Oana Bărbuț, inspector școlar, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Bacău

      Așa cum am prezentat într-o ediție anterioară a Deșteptării, înainte de contestații, patru candidați au reușit să ia nota maximă 10 (zece) la Cultură civică, Geografie, Religie romano-catolică și pentru un post în învățământul preșcolar (educator). Atunci aveau note peste 7.00 un total de 284 de candidați, iar între 5.00 și 6.99 alți 181 de candidați. În schimb, pentru că, probabil, au făcut și contestație, cu note sub 5.00 mai sunt 75 de candidați din cei 87 câți erau la prima afișare a rezultatelor.
      Candidații care au obținut la acest examen note peste 7.00 (atât la proba scrisă, cât și la proba practică în profilul postului/catedrei) pot fi titulari în învățământ, pe locurile titularizabile care sunt în acest an în școlile și liceele din întreg județul. Pe lângă această notă, aceștia trebuie să aibă și Definitivatul și să ocupe un post viabil cel puțin patru ani. Pe perioadă determinată, ca suplinitori, pot fi încadrați cei 183 de candidați care au luat note între 5.00 și 6.99.

      Urmează repartizarea pe post/catedră
      De astăzi, 31 iulie, încep ședințele de repartizare pe posturi/catedre a candidaților admiși. În total sunt 1.183 de posturi/catedre (coduri), cu număr de ore variabile (de la o oră până la 18 ore – pentru profesori și 24 de ore – pentru învățători), iar dintre acestea numai 182 sunt titularizabile: cele mai multe în învățământul preșcolar (48, din care 16 în municipiul Bacău) și primar (15, din care doar trei în municipiul Bacău), dar și pe disciplinele Educație fizică și sport, Matematică și altele.
      În prima ședință de repartizare vor fi distribuite posturile și catedrele pentru candidații titulari care vor fi încadrați pe perioadă nedeterminată. Apoi, posturile /catedrele titulare neocupate se vor transforma în posturi / catedre pentru angajarea pe perioadă determinată. Tot procesul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor se va finaliza pe 6 septembrie.

      Pământul către oameni

      Unii, cei mulți, nici n-au auzit de ea. Alții știu, dar o ignoră. Ea continuă însă să-și facă treaba. De fapt, alții și-o fac. Ea doar vine, conform calculelor. Vine an de an, negreșit. Din nefericire, din ce în ce mai devreme. În urmă cu 30 de ani a apărut în octombrie. În 1999, pe la finalul lui septembrie. Anul trecut pe 1 august, iar acum, pe 29 iulie.

      Vorbim despre Earth Overshoot Day, ziua în care consumul resurselor umanității din anul respectiv (apă, hrana, fibre etc) depășește capacitatea Pământului de regenerare a resurselor amintite. Foarte pe scurt, momentul eco-deficitului. Earth Overshoot Day este calculată de Global Footprint Network în baza unui sistem relativ simplu. „Cascadorie publicitară șmecheră” pentru Institutul Breakthrough din Oakland, California, care susține, utilizând date furnizate de ONU, că unele resurse – cele forestiere și piscicole, de exemplu – se regenerează mai repede decât se epuizează, chiar dacă, se admite și asta, uneori surplusul nu este de cea mai bună calitate, Overshoot Day reprezintă, totuși, un reper. Care ne arată încotro ne îndreptăm. Și cât de repede ajungem acolo.

      În baza ultimelor estimări făcute de Global Footprint Network, Pământul nu ne mai ajunge. Ne-ar trebui încă unul. Și trei sferturi pe deasupra. Asta acum. În 2050, când se presupune că populația va fi de 9,8 miliarde de oameni, nu ne-ar fi suficiente nici două Terra. Iar în 2075, probabil, se va adeveri previziunea lui Alexandru Mironov conform căreia oamenii vor pleca pe Lună, pe Marte sau pe stațiile orbitale. Deocamdată, rămași aici, pe Pământ, noi continuăm să ne „facem” treaba. Ieri, de pildă, a fost Ziua Mondială a Tigrului. În număr de 100.000 în urmă cu un secol, azi, toți tigrii din lume nu ajung la 4.000. Sunt, pe numărate, doar 3.980 de exemplare. Cu 97% mai puțin. Motivul? Mâna omului. Braconajul. Pentru calitatea blănii înainte de toate.

      Apropo de blană, Pământul către oameni: vă simțiți bine în pielea voastră?

      Cele două tablouri

      „Momentul” Caracal este constituit din două mari tablouri: pe de o parte cele două fete dispărute, tragedia lor, a familiilor lor și, pe de altă parte, marea masă a celor care încearcă să profite de pe urma acestei tragedii. Cele două tablouri interacționează dar, că să înțelegem imaginea de ansamblu, trebuie analizate separat. Se vorbește despre o rețea de trafic de carne vie în zonă, cu acuze apărute încă de acum câțiva ani și despre care nu se mai știe nimic. Este interesant că ancheta oficială nu a luat în calcul acest aspect. În schimb, toată lumea este convinsă că un tip de 60 de ani, cu ceva probleme psihice, a reușit să ucidă de unul singur două fete și să facă dispărute cadavrele acestora. Problema este că această explicație mulțumește aproape toată lumea.

      Pentru că, în primul rând, vine ca o nesperată fumigenă care să acopere cazul de la Baia de Aramă, când procurorii și mascații au scos cu forța o copilă pe care Justiția a dat-o la export, în SUA. Apoi, structurile politico-statale care încearcă impunerea unei legislații extreme cu care să controleze zona politică au marșat pe ideea că dacă nu se schimbau „legile Justiției”, cazul era rezolvat. O minciună gogonată, demolată chiar din interiorul Justiției, dar care a prins la publicul de factură #rezist. Nu trebuie uitat nici conflictul care se desfășoară la nivelul serviciilor secrete; prin faptul că poate controla rezultatul alegerilor, STS este râvnit din toate părțile. Armata a cerut să preia acest serviciu, iar noi știm că MApN e controlat dinspre Washington. Zona politică profită și ea de tragedie în perspectiva alegerilor din toamnă; dacă Dragnea nu era la închisoare, în mod sigur era făcut răspunzător de problemă.

      Se remarcă, totuși, o disperare din partea lui Iohannis, care părea mulțumit de perspectiva unui tur doi cu Viorica Dăncilă. Atacul la STS și posibilitatea pierderii controlului acestuia a generat o contraofensivă generală a propagandiștilor Sistemului care, chiar cu riscul de a fi deconspirați, s-au pus cu pieptul gol în fața serviciului pentru a-l proteja. Semn că miza este foarte mare.

      31 iulie 2019

        Acțiunea truck&bus

          Poliția în acțiune

          Poliţiştii băcăuani au oprit în trafic autobuze, microbuze, precum şi alte autovehicule de transport persoane sau mărfuri. Activităţile au avut loc, simultan, în toate statele membre ale U.E.

          Pe parcursul săptămânii 22 – 28 iulie a.c., Direcţia Rutieră a Poliţiei Române a coordonat, la nivel naţional, o nouă acţiune pentru prevenirea accidentelor rutiere produse, în special, din cauza nerespectării normelor rutiere de conducătorii autovehiculelor de transport public de persoane mai mare de 8+1 locuri și de transport de marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone. În cele 7 zile, controalele polițiștilor au urmărit respectarea, de către șoferii profesioniști, a vitezei legale, utilizarea centurilor de siguranță, funcționarea corespunzătoare a aparatului tahograf, respectarea perioadelor de conducere ori de odihnă, documentele obligatorii ale conducătorilor auto, ale vehiculului ori cele ale operatorilor de transport. În ceea ce-i privește pe conducătorii autovehiculelor destinate transportului de marfă, controalele au vizat și respectarea limitei maxime admise, a greutății mărfurilor sau fixarea corespunzătoare a acestora, precum și respectarea normelor privind transportul mărfurilor periculoase.

          În urma acţiunii, care a avut loc şi pe principalele artere rutiere din judeţul Bacău, poliţiştii au oprit pentru control 388 de vehicule de transport marfă şi persoane, identificând peste 50 de nereguli. Astfel, ca urmare a neregulilor constatate în cazul autovehiculelor de transport, poliţiştii au aplicat 24 amenzi pentru neutilizarea centurilor de siguranţă, 5 sancţiuni contravenţionale pentru diferite nereguli tehnice şi au constatat o abatere de conducere a unui autovehicul sub influenţa alcoolului.

          Acţiunile poliţiştilor rutier au vizat diminuarea riscului rutier, prin prevenirea şi combaterea principalelor cauze generatoare de evenimente rutiere grave. Acţiuni de acest gen vor avea loc şi în perioada următoare.

          Filiala Cultul Eroilor Bacău, la Centenarul Armei Tancuri, de la Roman

            Filiala Bacău a Asociației Naționale Cultul Eroilor a fost reprezentată, marți, 30 iulie, la reuniunea militarilor de toate gradele aflați acum în rezervă sau în retragere și a militarilor activi din unitățile de tancuri ale Moldovei organizată, la Cercul Militar din Roman, de Subfiliala „Petru Mușat” a Asociației Naționale a Cadrelor Militare în Rezervă și în Retragere (ANCMR) pentru cinstirea Centenarului Armei Tancuri din țara noastră.

            Filiala Bacău a fost reprezentată de col. tc. (retr.) Mihai Purcaru – vicepreședinte și de col. Tc. (retr.) George Gheorghiu – membru de onoare.

            Alături de tanchiști, la Roman au venit foști și actuali ofițeri care au servit sau servesc patria sub alte arme, Lucian Ovidiu Micu – primarul municipiului Roman, col. Florin Stafi – comandantul Batalionului 43 Aprovizionare și Transport, col. Mihai Antoche – șeful de stat major al Bazei 3 Logistică Zargidava și col. Felician Farcaș – locțiitor al comandantului Bazei 3 Zargidava și col. Tc. (r.) dr. Dan Prisacaru – directorul Muzeului Militar din Iași.

            Organizatorii au evocat istoria și importanța unităților militare de tancuri, una dintre acestea fiind activă până în anii 90 la Roman, important centru de instruire militară. Cu acest prilej, au fost rostite și numele tuturor eroilor tanchiști căzuți la datorie în luptele din cele două războaie mondiale.
            O evocare pe acest subiect a fost făcută, cu elocvență, de col. Tc. (retr.) George Gheorghiu, autor a două tratate pe această temă, ultimul fiind lucrarea „Divizia Blindată 1 Română în iarna anului 1942. Bătălia de la Cotul Donului”, apărută recent și prezentată și de ziarul nostru.


            Foștilor și actualilor militari și participanților la reuniune le-au fost acordate medalii și cupe, dar și diplome de onoare. De asemenea, participanților le-a fost prezentată istoria Armei Tancuri din România într-o interesantă și documentată expoziție organizată cu trudă și pasiune de col. (retr.) Vasile Oprea, președinte de onoare al Subfilialei „Petru Mușat” a ANCMR și președinte al Subfilialei Roman Cultul Eroilor.

            Primul batalion de care de asalt din România a fost înființat la 1 august 1919 și este prezentă și astăzi în forțele armate ale țării, inclusiv în Bacău.

            Cupa „SCM Bacău”, la final

            Cădere de cortină peste ediția din acest an a Cupei „SCM Bacău” la tenis. Organizată de clubul omonim, competiția a cuprins opt categorii: 10, 12, 14 și 18 ani, feminin și masculin. Incluzând și întrecerea de Tenis 10, Cupa „SCM Bacău” a reunit peste o sută de participanți, spre satisfacția antrenorului băcăuan Mihai Ciuntea: „În ciuda faptului că aceasta este o perioadă propice concediilor, am consemnat o prezență notabilă. Totodată, au fost multe meciuri bune, ceea ce înseamnă că turneul s-a impus și din punct de vedere calitativ, nu doar cantitativ”.

            Primele verdicte au fost date luni, atunci când la 10 ani băieți, Tudor Petroiu (Altius) s-a impus în fața lui David Dumitru (Sănătatea Botoșani) cu 4-2, 3-0 (abandon), la 10 ani fete, Xenia Lovin (Moldosport Bacău) a trecut de Teodora Sfârnăciuc (Lechner Tennis School) cu 4-0, 4-0, iar la 18 ani băieți, Bogdan Manole și-a adjudecat „șahul” de patru, fiind secondat în clasament de Răzvan Aghion (CFR Iași).

            Ziua de marți a completat tabloul câștigătorilor. Astfel, Amalia Nicoli (foto, SCM Bacău) și-a continuat seria turneelor câștigate. Deși în vârstă de numai 10 ani, eleva antrenorului Eugen Lupeș a triumfat la categoria 12 ani feminin, acolo unde a trecut în finală cu 6-2, 7-5 de Maria Dămoc (TCM Roman). Finala de 14 ani băieți i-a adus față în față pe Andrei Dascălu (CSM Pașcani) și pe Radu Paisvant (Orhideea Piatra Neamț), câștig de cauză având Paisvant cu 6-4, 6-4. Desfășurat în „șah”, turneul feminin rezervat categoriei 14 ani a fost adjudecat de Alina Stan (Coreco), locurile următoare fiind ocupate de Paula Jîmbu (Lumiro), Maria Alina Fronea (TCM Roman) și Evelina Tudureanu (CSM Onesti), în timp ce la 18 ani fete, victoria a revenit Anei Zamfir (Viva Tenis), urmată, în ordine, de Ioana Negraru (Sud Arena), Lavinia Andrieș (SCM Bacău) și Alexandra Hîncu (Sense Roman).

            Marcaje pe străzile recent asfaltate

              Au fost aplicate marcajele rutiere pe străzile Bicaz, Venus și Henri Coandă, recent asfaltate, anunță Primăria Bacău. Totodată, și în apropierea unităților de învățământ au fost aplicate marcaje suplimentare, pentru creșterea gradului de siguranță a pietonilor.

              De asemenea, pe strada Ion Luca Caragiale, marcajul trecerii de pietoni din apropierea supermarket-ului Lidl a fost efectuat cu material bicomponent alb și rosu, ce oferă vizibilitate mai bună în trafic.
              Pentru a influenta pozitiv comportamentul în trafic, acest tip de marcaj va fi efectuat și pe alte artere de circulație din municipiu, unde trecerile de pietoni nu sunt semaforizate.

              MÂINE- Se oprește gazul pe mai multe străzi din municipiul Bacău

                Pentru cuplarea şi punerea în funcţiune a noilor conducte şi branşamente, Delgaz Grid anunță că este nevoită să sisteze temporar alimentarea cu gaze naturale mâine, 31 iulie, începând cu ora 09.00, pentru consumatori de pe stăzile: Cornişa, Mărăşeşti, Frasinului, Panselelor, Castanilor, Carpaţi, Violetelor, Alexei Tolstoi şi Garofiţei, toate din municipiul Bacău. Societatea finalizează o investiţie de peste 1 milion de lei în sistemul de distribuţie a gazelor naturale din oraș, prin înlocuirea conductelor şi branşamentelor de gaze naturale pe o lungime de circa 3,3 km, care va duce la creşterea gradului de siguranţă al serviciului de distribuţie şi va reduce semnificativ riscul producerii unor avarii.

                Reluarea serviciului de distribuţie a gazelor naturale se va efectua treptat, imediat după finalizarea acestor lucrări, cel mai probabil începând cu ora 17.00. Compania solicită consumatorilor să închidă toate focurile, iar după reluarea distribuţiei gazelor naturale să supravegheze modul de ardere a acestora timp de 30 minute.

                În cazul în care simt miros specific de gaz, consumatorii sunt rugaţi să anunţe imediat dispeceratul de urgenţă al Delgaz Grid la unul dintre numerele de telefon: 0800.800.928 (număr gratuit, apelabil din principalele reţele de telefonie fixă şi mobilă) sau 0265.200.928 (număr taxabil cu tarif local din reţeaua Telekom şi cu tariful operatorului din toate celelalte reţele de telefonie).

                Fără apă caldă, toată luna august

                  Thermoenergy Group SA Bacău anunță că în perioada 01-31.08.2019 va sista furnizarea apei calde de consum pentru toți locatarii arondați centralelor termice de cartier, pentru execuția lucrărilor anuale de revizie planificate. Societatea își cere scuze consumatorilor pentru disconfortul cauzat de necesitatea executării acestor lucrări.

                  Cum să-ți recuperezi mai ușor permisul suspendat

                    Conducătorii auto primesc câteva „bonusuri”, întrucât Codul Rutier recent modificat le va permite să obțină mai ușor permisul suspendat. Asta după ce a fost promulgată Legea nr. 130/2019, prin care este modificată legislația rutieră.

                    Potrivit noilor norme, şoferii pot solicita reducerea perioadei de suspendare, la 30 de zile, chiar dacă, în ultimii trei ani, au mai beneficiat de această măsură sau au mai avut permisul suspendat în ultimii doi ani. În schimb, cei care doresc să recapete mai rapid dreptul de a conduce o maşină trebuie să aibă permis auto de peste un an şi să fi trecut de examenul teoretic. Mai exact, reducerea perioadei de suspendare la 30 de zile, se poate acorda, la cerere, pentru situațiile în care permisul i-a fost ridicat titularului pentru neacordarea priorității de trecere, depășirea sau trecerea pe culoarea roșie a semaforului (dacă s-a produs un accident de circulație, cu avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale), circulația pe sens opus, conducerea sub influența băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracțiune ș.a. În plus, poate beneficia de această facilitate și șoferul care și-a pierdut dreptul de a conduce mașina ca urmare a depăşirii vitezei legale cu 70 km/h, cu condiția ca aceasta să fie singura abatere într-un singur an.

                    Nu pot cere reducerea perioadei conducătorii auto care au fost implicaţi într-un accident cu mașina şi s-au aflat sub influenţa alcoolului sau ca urmare a neopririi la nivel cu calea ferată, dar nici cei care au acumulat 15 puncte de penalizare în ultimul an de la cea mai recentă suspendare.

                    Alte noutăți din Cod Rutier
                    Dacă până acum era necesar să împlinești vârsta de 18 ani pentru a putea susține examenul auto, începând cu 1 iulie 2019 va fi necesar, de asemenea, să ai minimum 10 clase terminate. O altă reglementare vizează persoanele în vârstă care au permis auto și conduc mașini pe drumurile publice. Acestea vor trebui să meargă mai des la controlul medical, pentru a obține avizul medicului potrivit căruia sunt apte pentru a se urca la volan.

                    Aerostar, amicale la Târgu-Neamț

                    Noi amicale pentru divizionara C Aerostar Bacău. După ce a dispus cu 4-1 de CSM Bacău, cu 1-0 de Foresta, la Suceava și cu 5-1 pe Sporting Liești, la Odobești, echipa antrenată de Daniel Munteanu s-a impus vineri, cu 5-1 (goluri Nemțanu-2, H. Ilie, Vraciu și Dogaru), la Târgu-Neamț, contra gazdelor de la Ozana. Astăzi, „aviatorii” revin la Târgu-Neamț, unde, de la ora 18.00, vor susține cel de-al cincilea joc de verificare al verii. Adversară le va fi tot o colegă de serie, Bucovina Rădăuți. Joi și vineri, jucătorii băcăuani vor beneficia de două zile libere, pentru ca sâmbătă, 3 august, să plece într-un cantonament de o săptămână la Vatra Dornei. Campionatul Ligii a III-a va demara pe 24 august.

                    Peste 1.000 de candidați înscriși în Bac-ul de toamnă

                      S-a încheiat perioada de înscrieri pentru a doua sesiune de bacalaureat, unde și-au putut depune dosarele atât absolvenții de liceu care au rămas corigenți, dar au reușit să treacă și de aceste testări, dar și cei care nu au promovat Bac-ul în prima sesiune sau în sesiunile din anii trecuți. Conform datelor oferite de Inspectoratul Școlar Județean Bacău, s-au înscris în această sesiune 1.062 candidați.

                      Calendar

                      Sesiunea a doua a examenului de Bacalaureat 2019 începe pe 21 august, cu proba scrisă la Limba şi Literatura Română, urmată, pe 22 august, de proba la Limba şi Literatura maternă, proba obligatorie de profil va avea loc pe 23 august, iar ultima probă scrisă este cea la alegere şi este susţinută pe 26 august. Urmează apoi și probele orale (27 august – 3 septembrie), iar tot pe 3 septembrie vor fi cunoscute și primele rezultate la probele scrise (până la ora 12.00) şi se pot depune eventualele contestaţii (orele 12.00 – 16.00). Rezultatele finale vor fi afişate pe 7 septembrie.

                      Locul II pe țară, în prima sesiune

                      În prima sesiune a Bacalaureatului 2019, rata de promovare pe județ a fost de 78,05%, Bacăul situându-se astfel pe locul II la nivel național, după județul Cluj (cu o rată de 82,14%). S-au înregistrat și 7 medii de 10 (zece) pe linie, după contestații. În final au fost declarați admiși 2.880 candidați (înainte de contestații erau 2.803), din cei 3.690 de candidați care s-au prezentat în examen. Anul trecut rata de promovare a examenului de bacalaureat (după contestații) a fost de 78,85% (locul IV național), iar în 2017 a fost de 84,53 %, tot după contestații, rată ce ne-a urcat pe locul I la nivel național.

                      Declarația fiscală unică mai poate fi depusă până miercuri, inclusiv

                        Termenul pentru depunerea declarației Fiscale Unice expiră miercuri, 31 iulie. Depunerea se poate face online, pe site-ul Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), spune purtătorul de cuvânt al Administrației Județene a Finanțelor Publice Bacău, Adrian Anghel, dar și direct la ghișeul instituției.
                        Online, declarația se poate depune accesând butonul „Depunere declaraţie unică”, din partea dreaptă sus a paginii principale a portalului ANAF, sau prin www.e-guvernare.ro, pe baza unui certificat digital certificat. De asemenea, se poate transmite și prin poștă sau se poate depune direct la sediul unităților fiscale.

                        Prin acest formular, spune purtătorul de cuvânt al ANAF Bacău, se declară, după caz:
                        • impozitul pe veniturile realizate din România sau/și din străinătate în anul 2018;
                        • impozitul pe venitul estimat a se realiza din România în anul 2019 sau impozitul aferent normei de venit;
                        • venitul estimat pentru încadrarea ca plătitor de contribuții sociale pentru anul 2019 și, după caz, contribuțiile sociale datorate în anul fiscal 2018.

                        Specialiștii ANAF oferă asistență telefonică în domeniul fiscal sau IT la numărul 0314039160, pentru completarea și depunerea declarației. Asistență se acordă și la sediile unităților fiscale.

                        Program strategic de modernizare al Spitalului Municipal de Urgență Moinești

                          Spitalul Municipal de Urgență Moinești derulează în această perioadă mai multe proiecte de investiții în infrastructură, dar și pentru creșterea gradului de satisfacere a aşteptărilor pacientului. Asta în condițiile în care în această unitate medicală, anual, sunt înregistrate peste 98.000 de consultații, 16.000 de cazuri spitalizări de zi și 15.000 cazuri spitalizări continue.

                          „Sunt proiecte care vor duce la îmbunătățirea structurii și organizării serviciilor de spitalizare de zi și continuă, care să ofere servicii medicale de calitate, dar și obiective care vor duce la dezvoltarea, modernizarea infrastructurii spitalului şi dotarea acestuia cu aparatură/echipamente medicale în concordanţă cu planificarea serviciilor spitaliceşti, determinate de nevoile de sănătate din teritoriu, şi cu gradul de competenţă pentru care este certificată instituția, dar și la dezvoltarea resurselor umane în concordanţă cu nevoile populaţiei, la îmbunătățirea calității serviciilor medicale acordate și eficientizarea situației economico-financiare.”
                          Prof. univ. dr. Adrian Cotîrleț, managerul spitalului

                          Concret vorbim despre Modernizare secții și compartimente, Laborator anatomie patologică și Radiologie, prin reabilitări de spații și dotare cu mobilier medical, pe un proiect deja finalizat, în valoare de 700.000 lei, bani din venituri proprii.

                          Un alt proiect se referă la Extindere spații spitalizare, printr-un contract cu Ministerul Dezvoltării prin Compania Națională de Investiții, cu sprijinul Consiliului Local Moinești, un contract de amploare, în valoare de 4,5 milioane de lei, care este acum în faza de licitație pentru stabilirea firmei care va executa lucrarea. Prin acest proiect se are în vedere creșterea accesului spre serviciile medicale, dar și echiparea cu aparatura necesară acestor secții. Extinderea propusă va fi prevăzută cu spații destinate Compartimentului de spitalizare de zi cu 20 de paturi, 4 cabinete din ambulatoriu de specialitate, cât și compartimente (78 de paturi), conform structurii aprobate, iar asistența medicală va fi asigurată de personalul medical de specialitate încadrat în spital, care va forma o echipă de colaborare interdisciplinară de cea mai bună calitate.

                          Cel mai mare proiect care va fi derulat aici se referă însă și la Extinderea Blocului Materno-Infantil, într-o clădire nouă, de 6 etaje. Valoarea aproximativă a investiției este de 40,9 milioane de lei, bani de la Ministerul Sănătății, Compania Națională de Investiții, Consiliul Județean Bacău și Consiliul Local Moinești. Noua aripă a unității medicale va avea o suprafață utilă de aproximativ 3.500 mp și va cuprinde secţiile Pediatrie, Obstetrică – Ginecologie, ATI și Laborator clinic (practic în acest fel se va realiza integrarea secțiilor dedicate îngrijirii copiilor pentru toate grupele de vârste în aceeași incintă), spații administrative, dar și un Helipunct. Această construcție va constitui o oportunitate pentru reorganizarea spațiilor rămase libere la nivelul secțiilor / compartimentelor / serviciilor.

                          Este în plan și Reabilitarea blocului operator aseptic, pe un proiect în valoare de 4,5 milioane lei, din fondurile spitalului, care va duce la creșterea confortului în mediul spitalicesc, dar și Dotarea ambulatorului de specialitate cu 74 de echipamente medicale performante, în valoare totală de 8,5 milioane de lei printr-un parteneriat între Spitalul Municipal de Urgență Moinești și Consiliul Local, care vor avea rolul de a scădea timpul de răspuns la intervenţiile de urgență și de a îmbunătăți calitatea serviciilor medicale.

                          Investiții și pentru populația altor județe

                          Alte două proiecte ce vor fi implementate se referă la Asigurarea accesului la servicii de sănătate în regim ambulatoriu, dar și la servicii medicale de urgență pentru pacienții care nu sunt din Moinești, ci din întreg județul Bacău, dar și din județele învecinate, Neamț și Vaslui. Și aici este vorba despre aproape 13 milioane de lei, bani de la Ministerul Sănătății în parteneriat cu Spitalul Municipal de Urgență Moinești, ce vor fi cheltuiți pe dotarea cu echipamente și dispozitive medicale, extinderi, modernizări și reabilitări de spații.

                          Cea mai mare provocare: un Centru de expertiză a bolilor rare

                          Spitalul Municipal de Urgență Moinești este interesat să dezvolte și un Centru de expertiză în Bolile Rare, fiind deja depus un dosar de acreditare în acest sens, la Direcția generală de asistență medicală și sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătății. Un proiect ambițios, prin care spitalul se va implica în diagnosticarea și furnizarea de asistență medicală accesibilă şi eficientă din punct de vedere al costurilor pentru pacienți, a căror situaţie medicală necesită o concentrare deosebită de expertiză în diferite domenii medicale în care expertiza este rară.

                          „Bădiţa„ Măric expune la Galeriile Lira din Moinești

                          La sfârşitul săptămânii trecute, la Galeria de Artă LIRA din municipiul Moineşti, a avut loc, cu participarea unui public avizat, vernisajul expoziţiei de artă naivă a pictorului Ioan Măric, membru al UAP, Filiala Iaşi, preşedinte de onoare al Asociaţiei Artiştilor Naivi din România. „Bădiţa” Măric, cum îi spun prietenii, „Chagall” al picturii naive, „filosofează” cu pensula de peste 40 de ani, redând cu talent viaţa satului românesc, oamenii şi obiceiurile lor, din care nu lipseşte umorul, sarcasmul, dar şi dragostea faţă de personajele lui.

                          Şi la Moineşti a venit cu tolba plină, pe simeze urcând peste 30 de lucrări de o frumuseţe rară, care a impresionat publicul şi critica. Expoziţia a fost organizată de un alt mare artist, Ion Văsâi, care şi-a asumat rolul de curator. La sărbătoarea artei naive din Moineşti a participat şi primarul municipiului Valentin Vieru, care a avut cuvinte de apreciere asupra artei şi omului Ioan Măric, înmânându-i, Diploma de Excelenţă pentru întreaga activitate, pentru contribuţia adusă la promovarea artelor, culturii tradiţionale şi identităţii naţionale.
                          Expoziţia de la Galeriile LIRA este deschisă toată luna august.

                          Lucrări pe șoselele băcăuane. Și restricții!

                            Asfaltări în zona Valea Budului

                            Pe trei dintre șoselele importante care traversează județul Bacău se fac, în aceste zile, lucrări care pot face traficul mai anevoios.
                            Pe raza localității Valea Budului, DN 2G – informează Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași – se fac reparații asfaltice pe suprafețe întinse. Lucrări intense au loc și pe șantierul Variantei Ocolitoare Bacău, iar în zona Holt – Străminoasa, pe DN 2F, se fac reparații acolo unde au apărut tasări.

                            De asemenea, se fac marcaje rutiere pe DN 11, sectorul Oituz – Onești, unde s-a turnat asfalt. Restricții sunt și la circulația pe podul peste Trotuș, din Onești, pod aflat în reparație.

                            „Lucrările – spun drumarii – se vor desfășura cu semnalizarea de rigoare și eventuale restricții temporare pe sectoarele vizate. În aceste condiții, facem recomandarea către conducătorii auto să circule cu prudență în zonele afectate de lucrări și lansăm, totodată, un apel la înțelegere pentru eventualul disconfort produs în trafic. Graficul de lucrări poate suferi modificări în funcție de condițiile climatice sau de alte probleme de natură logistică existente la nivelul DRDP Iași.”