duminică, 21 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2020

Fotbal/ Liga a III-a: Aerostar, echipă de ZECE!

O echipă de 10. Ca notă, ca număr de victorii și ca…număr de jucători. Aerostar își continuă marșul triumfal, ajungând la zece victorii din tot atâtea meciuri disputate în campionat! Vineri, a venit rândul Oțelului Galați să fie frânt și înfrânt. Intrați pe teren cu tricouri având imprimate un mesaj de susținere pentru coechipierul lor, Vasile Chirilescu, operat la genunchi miercuri, la București, „aviatorii” nu au avut nicio milă față de oțelari.

Prima repriză a avut un unic sens: spre poarta oaspeților, apărată de bravul Gabriel Ursu (doar 17 ani). Două bare țintite de H. Ilie (min. 14) și Gorovei (28), un șut alături al lui Vraciu (min. 20) si două mingi scoase din vinclu de Ursu la „bombele” lui H. Ilie și D. Botezatu au făcut ca scorul sa ramână alb până in min. 45. Adică atunci când Gorovei a deblocat tabela, transformând penalty-ul obținut de H. Ilie.

La două minute de la reluare, același Gorovei a lovit din nou. Decisiv. Fostul mijlocaș al Iașiului și al Craiovei a trimis un „trasor” de la 25 metri, înscriind un euro-gol și stabilind scorul final: 2-0. Din min. 50, Aerostar a fost nevoită să evolueze în doar zece oameni, Bobaru fiind eliminat pentru două „galbene”. Spre lauda lor, băcăuanii au știut să gestioneze situația, fiind chiar la un pas de 3-0 la contraatacul inițiat de Chirilă, continuat de Vraciu și finalizat lamentabil de Danale in min. 64.

„Îmi felicit jucătorii și privim deja spre meciul de duminica viitoare, de la Suceava, pe care-l abordăm tot la victorie”, a declarat antrenorul Aerostarului, Daniel Munteanu, care a utilizat următoarea garnitură: Axinte- Vișinar, Tăcuțanu, Mihălăchioaie, Bobaru- H.Ilie (‘90+3 Zaharia), Chirilă, D. Botezatu (’88 Copoț-Barb), Nemțanu (‘90+3 Florescu)- Gorovei (’61 Danale)- Vraciu. „Felicit și eu Bacăul. E cea mai bună echipă din Seria 1”, a admis antrenorul Oțelului, Alexandru Zaharia. Cu maximum de puncte, 30, Aerostar are șase puncte in fața vice-liderei, Ceahlăul, care a trecut sâmbătă, cu 3-0 de CSM Bacău.

Românii văzuți de un ceh la 1856

Pe la 1856, un militar ceh este trimis de Austria, împreună cu sute de alți cartografi militari, să facă harta Valahiei. Cehul se numește Emanuel Salomon Friedberg-Mirohorsky și este un excelent pictor și un foarte bun scriitor. Călătoria în Valahia va prilejui scrierea unei cărți, „Po Dunaji do Rumunska” – Pe Dunăre către România, în care găsim documentată situația românilor cu câțiva ani înainte de Unirea Principatelor.

Mirohorsky este un bun lingvist, va descoperi etimologia unor cuvinte românești înainte ca lingviștii noștri să se apuce de studiu, e un bun cartograf și desenator. Are o mare simpatie pentru români, dar asta nu-l împiedică, însă, să facă observații critice.

„Ori de câte ori și oriunde lucrează, romanul este neîntrecut în ceea ce privește lenea și trândăvia, pe scurt, știe să nu facă nimic, lăsând impresia că se trudește până la istov”, scrie cehul.

El va ajunge la Focșani, în acea vreme oraș împărțit în două între Moldova și Valahia. Partea moldovenească a orașului era frumoasă, cu case mari, mai primitoare, în vreme ce partea valahă era mai întortocheată, mai murdară și mai săracă. În schimb, produsele din prăvălii, importate din Occident sunt mult mai ieftine decât în Austria, pentru că nu sunt supuse nici unor taxe vamale. Oamenii de la oraș se îmbracă la fel că în orașele austriece, însă, la țară situația se schimbă radical.

Sărăcia țăranilor este vizibilă peste tot și, odată cu sărăcia se văd și alte lucruri: precaritatea igienei, de exemplu. Mirohorsky relatează cazul unor țărani la care fusese încartiruit și care frecau mămăliga în palmele negre de murdărie până ce o înnegreau și pe aceasta, dar care aveau grijă să se spele pe mâini după masă.

În munții Vrancei, erau săteni care nu cunoșteau nici ceasul și nici orele și care-și măsurau timpul după cele trei mămăligi ale zilei. În schimb, în Focșani, cehul are surpriza să descopere organizarea pompierilor după model italian sau francez, în vreme, ce spune el, în Austria acest serviciu încă nu există, stingerea incendiilor fiind lăsată pe seama Armatei, a coșarilor sau a trecătorilor.

Cartograful povestește că în cele câteva luni petrecute în Valahia a mâncat cele mai multe și cele mai bune fructe din viața sa, abundență și calitatea acestora fiind lăudată, dar și obiceiul pământului care dădea voie trecătorilor să mănânce câte poame or vrea, fără să plătească nimic.

Același lucru l-a descoperit și mai spre toamnă, când au început să se coacă strugurii, proprietarii de vii nevrând, în ruptul capului, să accepte bani pentru aceștia. Dealtfel, ne povestește cehul, dată fiind abundența producției, podgorenii nu luau nici măsuri împotriva păsărilor; în schimb le păzeau față de animalele domestice, fie că era vorba de ierbivore sau carnivore, câinii nesfiindu-se a se înfrupta și ei din struguri sau chiar din porumb. Nu i-a plăcut, însă, modul în care erau zdrobiți strugurii pentru a se face vinul, de către bărbați cu picioarele cam nespălate.

Să încheiem cu un alt fragment interesant: „Pentru scăldatul zilnic, râul Râmnic îmi oferea apa să curată și limpede, din păcate prea puțin adâncă și m-am bucurat de binefacerile ei de obicei singur, împreună cu oamenii mei, care se bălăceau mai departe, căci locuitorii Deduleștiului nu erau mari amatori de apă„. Cartea a apărut și în limba română, fragmentele citate sunt din ediția din 2015, „De la Praga la Focșani”, tradusă de Anca Irina Ionescu.

Volei feminin/ Divizia A1: Prima înfrângere

Cea de-a patra etapă a Diviziei A1 a adus prima înfrângere pentru voleibalistele Științei Bacău. Una mai puțin scontată (1-3 la București, contra lui Dinamo), dar care are explicațiile ei. Înainte de toate, Dinamo și-a făcut echipă de „Top 3”. Cu Pârv (18 puncte sâmbătă), cu Burazer (16), cu Savic si Karakasheva (ambele câte 14), cu centrul brazilian Silva Martens și cu impresionanta ridicătoare japoneză Hashimoto.

Dinamo a excelat în apărare și la serviciu, în timp ce Știința, pe lângă erorile de serviciu (12 la număr) și de preluare la serviciu, a demonstrat că are încă de lucru la capitolul omogenitate. Spre deosebire de bucureștence, care, deși au operat la rândul lor multe transferuri în vară, s-ua putut antrena de la bun început în formulă completă, Știința, ca și Blajul (vezi primul setul pierdut sâmbătă de campioană la Medgidia, cu 25-15) a beneficiat relativ târziu pe întreg efectivul în pregătiri.

Sâmbătă, la București, studentele au pierdut primul set la limită, pe un serviciu greșit al Tinei Grudina și au cedat parțialul secund la zece puncte diferență. Și-au revenit în actul al treilea, pe care l-au câștigat la 20 grație punctelor lui Grudina și Rogojinaru, a come-back-ului lui Dascălu și a introducerii libero-ului Ciucu. Știința a lăsat impresia că va duce meciul în prelungiri, dar la 14-14 în setul patru au venit două servicii greșite (Pihlajamaki si Dascălu), iar Dinamo s-a impus cu 25-18.

„Nu am jucat ce putem juca”, a fost concluzia antrenorului Florin Grapă, care a folosit formula: Kapelovies 2 puncte (Ciocian 1), Rogojinaru 15, Koleva 6, Faleș 10 (Pihlajamaki), Grudina 15, Dascălu 8 (Nowak 5), Sain- libero (Ciucu-libero). Știința cedează primul loc si va avea două saptămâni de pauză, următorul meci fiind pe 9 noiembrie, cu CSM Târgoviște, acasă.

Fotbal: FC Bacău: 5 ani și un nou concept

    A crescut în cinci ani cât altele în zece, devenind una dintre cele mai performante școli de fotbal din Bacău și din întreaga zonă a Moldovei. Și nu are intenția de a se opri aici. Dimpotrivă, după ce a bifat „importuri” și exporturi”, prezențe la turneele finale ale Campionatelor Naționale și la competiții internaționale, ridică și mai mult ștacheta. Motiv pentru care va pune în practică un nou concept de dezvoltare.

    Înființată în octombrie 2014, de fostul atacant al FCM Bacău și al Stelei, Cristian Ciocoiu, Academia FC Bacău a aniversat primul cincinal de existență. La manifestarea aniversară derulată vineri seara, la Centrul de Afaceri, și la care au participat micuții fotbaliști ai clubului, părinți, colaboratori, oameni de fotbal și sponsori, conducerea „alb-roșilor” a anunțat cooptarea în staff-ul tehnic, ca manager al Academiei FC Bacău „Cristian Ciocoiu”, pe Vladimir Japalău. Director al Școlii Federale de Antrenori din Republica Moldova, membru în Comisia Uefa Youtuh League și posesor al Licenței Pro UEFA, Vladimir Japalău a expus noul concept al Academiei.

    Bine structurat, cu inserturi grafice și clipuri video, programul de dezvoltare prezentat de tehnicianul de peste Prut a inclus puncte precum obiectivele Academiei, planificarea activitătii, educația, infrastructura, selecția și implementarea tehnologiilor moderne. Făcând trimitere la un citat din Spiru Haret („Cum arată astăzi școala, așa va arăta mâine țara”), Vladimir Japalău, a explicat că Academia FC Bacău „Cristian Ciocoiu” reprezintă „o cale spre excelență, ce are ca ținte de bază crearea unui mediu educațional corespunzător și consolidarea metodelor și structurilor de dezvoltare a micilor fotbaliști”. Japalău a punctat că se va apela la metode de pregătire noi, experimentate cu succes în țări precum Belgia și Olanda, însă a ținut să precizeze: „Vom lua ce-i mai bun de la ei, dar nu ne vom neglija specificul”.

    Planificarea activității începe cu secțiunile U6-U9, așa-numita fază a distracțiilor, continuă cu faza de bază având ca nivel de vârstă U10-U13 si cu cea de preformare (U14-U15), pentru ca faza finală ce duce la formarea pro să fie axată pe intervalul U16-U20. „Aici vrem să ajungem, la U19 care participă în Campionatul Elitelor pentru Liga Campionilor”, a spus Vladimir Japalău. La evenimentul de la Centrul de Afaceri au fost prezenți atât primarul Bacaului, Cosmin Necula, cât și președintele Consiliului Județean, Sorin Brașoveanu. Dacă primul s-a aflat în calitate de părinte, fiul său activând la grupele de juniori ale FC Bacău, în schimb Brașoveanu a participat în calitate oficială, Consiliul Județean înscriindu-se pe lista partenerilor Academiei FC Bacău „Cristian Ciocoiu”.

    „Am urmărit cu atenție acest nou concept al Academiei și pot spune că este un plan foarte ambițios. E foarte important să știm unde vrem să ajungem și ce mijoace avem”, a declarat Sorin Brașoveanu, care a avut un mesaj și pentru micuții fotbaliști ai „alb-roșilor”: „Să fiți exemple pentru cei ce vor veni după voi și să nu uitați niciodată că puterea stă în voi”. La final, conducerea Academiei FC Bacău „Cristian Ciocoiu” a ținut să mulțumească „tuturor celor care au făcut și fac posibilă activitatea noastră fotbalistică. Le mulțumim copiilor pentru implicare, părinților pentru răbdare si susținere și sponsorilor Dedeman, SIF Moldova, SC Darbis Company, Pambac, Planet Burger, SC Cat-Ion, Urban Building, Consiliul Local și Consiliul Județean pentru întreg sprijinul oferit”.

    „Obiectivul nostru principal este acela de a da jucători la loturile naționale”
    Radu Ciobanu, antrenor Academia FC Bacău „Cristian Ciocoiu”

    „Sunt alergică la folosirea improprie a limbii române”

    Este un motto pe care Izabela Cozma, o tânără din Bacău, îl susține maxim. Chiar dacă este absolventă de filologie, Izabela profesează în cu totul altă direcție iar motivele pentru care astăzi o vom cunoaște mai bine sunt hobby-urile ei. Tânăra s-a făcut remarcată în urma participărilor la diferite probe de semimaraton și maraton unde a concurat într-o vestimentație ce i-a adus renumele de „alergătoarea în fustiță”. Dar mai bine să o lăsăm pe Izabela Cozma să ne aducă povestea ei spumoasă. (Fl.Ș.)

    „Sunt născută în Bacău și până în clasa a V-a am învățat la Școala Gimnazială «Ion Creangă». M-am mutat cu părinții la Milano, Italia, unde mi-am continuat studiile gimnaziale, liceale și chiar am început o facultate pe care nu am absolvit-o. După 12 ani de stat în Italia m-am decis să mă întorc acasă, în România. Am urmat cursurile Universității «Alexandru Ioan Cuza», filologie italiană-engleză și am fost șefă de promoție.

    După absolvire am susținut un concurs pentru postul de statician medical la Spitalul Județean de Urgență Bacău, unde lucrez și acum, iar între timp am încheiat un master pe «limbă, cultură și civilizație italiană». Sigur, toată lumea a remarcat faptul că alerg la diferite curse iar ținuta mea este…altfel. Am ales să alerg în fustiță pentru că am vrut să transmit o stare de bine și ideea că oricine ar putea fi capabil să alerge, într-un fel sau altul.

    Iubesc foarte mult mișcarea, sportul. De când am plecat în Italia, am început cu voleiul pe care l-am practicat la nivel de performanță: șase ani de performanță, trei antrenamente pe săptămână și un meci în fiecare weekend. Poate părea surprinzător, dar în timpul antrenamentelor de volei nu-mi plăcea să fac încălzirea, alergarea fiind un chin pentru mine. În urmă cu aproape patru ani, câțiva prieteni care considerau că au luat puțin în greutate s-au hotărât să alerge iar eu mi-am propus să-i încurajez. Așa am început să alerg, la început 5 km, apoi progresiv, am ajuns la distanțe mult mai mari. Prima mea participare la un concurs a fost în 2016 la un semimaraton în Brașov.

    De atunci am avut nenumărate competiții atât în țară cât și în străinătate, ultima mea «ispravă» fiind la semimaratonul de la Bacău desfășurat luna trecută pe care am reușit să-l câștig. Pentru că atunci când alerg de antrenament sunt destul de mulți cei care comentează și consider că trebuie să fiu pregătită în orice moment, m-am apucat de kickboxing și ju jitsu, pentru autoapărare.

    Dar atletismul este activitatea mea principală și chiar sunt legitimată la CSM Bacău, de două luni. Am fost remarcată de directorul Gavriliu care crede în potențialul meu. Fac și tenis și urmează să încep antrenamente serioase cu un antrenor, iar de anul viitor vreau să mă înscriu în federația de sportivi amatori, să pot participa în competiții. Mai fac și patinaj și abia aștept să se deschidă patinoarul pentru că vreau să-mi îmbunătățesc tehnica.

    Îmi place și echitația, intenționez să-mi fac abonament și chiar mă gândesc serios să achiziționez un cal. În rest, merg cu bicicleta, mă dau cu schiurile iar de ziua mea vreau să sar cu parașuta. Trăiesc pentru mișcare. Știu că fac foarte multe lucruri și pare greu de crezut. Nu vreau decât să-mi demonstrez mie că pot. Și sunt bugetară, nu stau extraordinar cu banii. Dar mă ajută tata. Doar sunt fata lu” tata…și sunt dependentă de adrenalină. Mens sana in corpore sano.”

    Cupa Bacăului la Înot

    Bazinul de Înot din orașul lui Bacovia a găzduit weekendul trecut ediția a XII-a a Cupei Bacăului la Înot, o competiție la care s-au întrecut peste 300 de sportivi de la 21 de cluburi din țară și din Republica Moldova. Evenimentul a fost organizat de către Asociația Județeană de Natație și Pentatlon Modern Bacău, Direcția Județeană pentru Sport și Tineret și Primăria Municipiului Bacău, în parteneriat cu CS Nautica Bacău.

    „Ca noutate la această ediție, avem și categorii mai mari de vârstă, adică junior și seniori. Având în vedere că din luna ianuarie în Bacău activează Centrul OLimpic de Tineret și Junior, coordonat de mine, am decis să organizez la acest eveniment categorii de concurs și pentru ei, pe considerentul că este o bună oportunitate de verificare în vederea competițiilor următoare”, a declarat Ovidiu Galeru, președintele Asociației Județene de Natație și Pentatlon Modern Bacău.
    Câștigătorii Cupei Bacăului 2019:

    Feminin
    1. Maysa Rațiu-Centrul Național Olimpic Bacău;
    2. Aleegra Tudor-CSM Bacău (junior)
    Masculin
    1. Rareș Drugă-CSM Bacău (junior)
    2. Robert Adam-CSM Bacău (cadeți)
    3. Robert Banu-CS Nautica (10 ani)
    4. Alexander Posa-CS Nautica (9 ani)
    5. Andreeas Mereuță-CS Nautica (7 ani)

    Evenimentul a debutat cu un moment de reculegere în memoria înotătorului băcăuan Florin Ilie, stins din viață cu două zile înaintea competiției, sportivul băcăuan suferind o complicație medical în urma unei meningite.

    Florin Ilie a făcut parte din elita înotătorilor de performanță, crescut în bazinul din Bacău, a reprezentat orașul la cel mai înalt nivel în competiții naționale și internaționale. Fost component la Lotului Național de Juniori și deținător a mai multor Recorduri Naționale, Florin Ilie a avut și multe rezultate notabile la competiții internaționale.

    „Noi, toți antrenorii și personalul Bazinului de Înot din Bacau, suntem copleșiti la aflarea veștii ca Florin Ilie (Gil) – 36 ani, prietenul nostru drag ne-a părăsit. În memoria lui Gil, toți participanții la Cupa Bacăului ediția a XII-a am ținut un moment de reculegere, unul dureros pentru cei care l-am cunoscut. Dumnezeu să aibă grija de tine. Condoleanțe familiei”, a adăugat la final Ovidiu Galeru.

    Trei zile la Regalul de vânătoare și pescuit în Bacău

      Evenimentul a fost organizat în Complexul sportiv TNT de compania SITAEL Team Bacău și a reunit, în expozițiile indoor și outdoor, 50 de operatori economici din domeniu – din România, Cehia, Polonia și Ungaria, dar și direcțiile silvice din județele Bacău, Neamț, Suceava, Bistrița-Năsăud și Prahova), asociații județene de vânătoare și pescuit (AJVPS-uri), asociații de vânătoare și pescuit private, Complexul Muzeal de Științele Naturii „Ion Borcea” din Bacău și Muzeul Cinegetic Posada, din Comarnic (Prahova). La ediția din acest an, cele două instituții muzeale au venit și cu trofee de vânătoare care au aparținut lui Nicolae Ceaușescu.

      Echipamente și trofee vânătorești, oferte turistice

      Vizitatorii au putut achiziționa, de la firme de prestigiu, îmbrăcăminte, încălțăminte, echipamente și accesorii specifice domeniilor vânătoare și pescuit. De asemenea, au avut șansa de a viziona expoziții unicat de trofee cinegetice, o parte evaluate chiar în ringul târgului de comisia internațională de evaluare CIC (The International Council for Game and Wildlife Conservation) a trofeelor cinegetice aparținând asociațiilor și vânătorilor persoane fizice.
      Și la acest eveniment a fost prezentă Agenția de turism Inter Tour Bacău, cu oferte care includ sejururi, trasee, resorturi de vânătoare și organizarea de partide de vânătoare, dar și cu oferte de circuit cultural și viticol la crame de prestigiu din România și din Republica Moldova.

      La masă cu vânătorii și pescarii

      Nu au lipsit nici preparatele vânătorești, unele pregătite chiar la fața locului de asociațiile private de vânătoare și de vânători iscusiți și în ale bucătăriei din județele Bacău, Neamț și Bistrița-Năsăud. În ceaune imense au fiert ciorbe și gulaș, iar pe grătare au sfârâit hartane de carne de mistreț și de pasăre, dar și celebrii mititei și cârnăciori. Nu au lipsit țuicile, afinatele și cornatele, brânzeturile, murăturile de sezon și dulciurile preparate în casă, dar nici berea artizanală sau vinul.

      Primele expoziții de câini de vânătoare în Bacău

      După-amiezile au fost dedicate, vineri și sâmbătă, Expoziției canine de vânătoare, cu participarea specială a asociațiilor chinologice din Bacău, Sibiu și din Iași. Acolo au putut fi admirate rase de câini folosite la vânătoare și a fost văzut și un exercițiu de găsire a vulpii ascunse în propria ei vizuină de câinii dresați special.

      Conferințe de specialitate, lansări de carte

      Cei mai interesați dintre vânători și pescari, dar și dintre cei care au ajuns la târg doar în calitate de vizitatori au putut asista, sâmbătă, la o suită de conferințe despre „Mecanismul, prevenția și compensarea pagubelor”, „Impactul expansiunii recente a șacalului auriu (Canis aureus) în România – Fapte și supoziții” și despre „Metode complementare de estimare a efectivelor de fazan și iepure de câmp”, susținute de conferențiari din România și din Ungaria.
      Tot cu acest prilej au fost lansate volumele „Viziunile Sfântului Eustațiu” și „Mai ții minte, suflete?…”, scrise de Gabriel Cheroiu și Sorin Gârjan.

      Ceremonii vânătorești tradiționale

      Sâmbătă dimineață, în ringul Expo Hunting Moldavia a sunat cornul. Un corn englez, la care un maestru din Iași a dat „glas”, chemărilor specifice partidelor de vânătoare în diferitele momente ale lor, dar și unor melodii dedicate vânătorilor din toate timpurile. Nu a lipsit nici tradiționalul concurs pe tema „Chemarea cerbului la boncănit din chemători”.
      Dar, de la asemenea manifestări precum Expo Hunting Moldavia nu putea lipsi, din program, nici Seara vânătorească, organizată la Hotel-Restaurant EMD din Bacău, un meniu vânătoresc pe măsură și cu degustări de vinuri alese susținute de Domeniile Cotnari.

      „Expo Hunting Moldavia 2019 a fost un succes maxim în ceea ce privește participarea publicului, a tuturor celor cărora li se adresa evenimentul. Și expozanții au fost foarte mulțumiți de ceea ce au văzut la Bacău, dar și de ceea ce au reușit să promoveze ca produse și servicii, poate și ca vânzări. Ei s-au declarat hotărâți să revină și la anul și astfel vom putea păstra tradiția în Moldova. Vom continua și în ediția viitoare cu un program interactiv care suscite interesul pentru toată lumea”.
      Corneliu Pricope, managerul SITAEL Team Bacău

      Liceenii de la „Gheorghe Vrănceanu” și-au sărbătorit bobocii în Vestul Sălbatic

        Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” din Bacău a spart și anul acesta gheața în ceea ce privește balurile bobocilor. Programat vineri seară, la Teatrul de Vară, evenimentul a avut ca temă ideea de «Wild West», probabil fără nici o legătură cu starea educației românești din ziua de astăzi, dar extrem de interesantă, mai ales, la secțiunea de Modă, unde au defilat cow-boy și cow-girls, cu blugi, fuste country și pistoale. S-a dovedit, încă o dată, că proba de cultură generală, cândva nelipsită de la balurile bobocilor, a devenit desuetă, absolut nenecesară și, chiar chinuitoare.

        Așa că a fost înlocuită de o probă de mimă la care nu s-au descurcat chiar toți, deși publicul a făcut eforturi imense ca toți concurenții să se simta de parcă ar fi fost scoși la tablă și încercând să le sufle răspunsurile. Slavă Domnului, probele artistice nu au conținut celebrele pantomime pe colaje muzicale în care toți beau, se ceartă și, la final, se împușcă. Am văzut, în schimb, câteva scene interesante de dans, și chiar un mic episod de, aș spune, teatru-dans, foarte reușit în care s-a repovestit episodul cu Adam, Eva si mărul. Interesanta și abordarea temei cu Creatorul de gen feminin, cineva ori a văzut „Dogma”, ori s-a inspirat din mitul Zeiței-mamă. În orice caz, a fost un moment foarte reușit.

        Chiar dacă unele concurente nu prea erau învățate să mearga pe tocuri, s-au descurcat onorabil la proba ținutei de seară, unde, ca să fim sinceri până la capăt, fetele au strălucit în rochiile cu croiala clasică pe lânga care pantalonii skinny cu glezna la vedere nu prea-și găseau locul.

        La final, Miss Boboc a fost desemnată Ilinca Margasoiu, despre care sper să mai auzim pentru că a avut un moment de dans foarte reușit. Titlul de Mister Boboc a revenit lui Ștefan Negulescu despre care am aflat că-i place să se joace cu focul dar nu a avut voie să folosească acest element pe scenă. Una peste alta, un spectacol agreabil, cu mulți tineri talentați și un public pe măsură.

        Deputat Ionel Palăr: ”Rușine, doamna Dăncilă! În timp ce vă plimbați cu bicicleta pe un kilometru de asfalt, județele Moldovei se zbat în praf și sărăcie”

        Vizita premierului Viorica Dăncilă pe șoseaua ocolitoare a municipiului Bacău, aflată în construcție, a fost acoperită de ridicol, pentru că încercarea de a strânge, fără discernământ, puncte electorale nu rămâne fără urmări. În timp ce premierul Dăncilă se plimba cu bicicleta pe primul kilometru asfaltat din șoseaua de centură, zeci de șoferi stăteau la o coadă interminabilă, la intrarea în Bacău, dinspre București, în încercarea de a tranzita orașul. Cine trece prin Bacău știe că a devenit o adevărată aventură să parcurgi câțiva kilometri și este o obișnuință să stai la cozi cu orele.

        Situația durează de câțiva ani, proiectul șoselei ocolitoare a orașului împlinește aproape un deceniu. În ultimii șapte ani, de când tot conduce România, PSD a tot amânat investiția și s-a încurcat în licitații cu parteneri îndoielnici, ceea ce a dus la apariția a noi și noi termene. Nu doamna Dăncilă, nu este un motiv de mare mândrie că, în 2019, șoseaua de centură abia capătă contur. Este o rușine că unul dintre cele mai mari orașe din Regiunea Nord-Est, amplasat pe singura arteră ce leagă Capitala cu Nordul Moldovei, este sufocat de trafic și aglomerație.

        Este o rușine că șoseaua ocolitoare nu este nici acum gata și că doar seriozitatea constructorului a făcut posibil să vă dați cu bicicleta pe un kilometru de asfalt! Este o rușine că încercați să vorbiți despre primul kilometru de autostradă din Moldova, când, în fapt, vorbim despre o șosea de centură care, într-un viitor deloc cert, ar putea să facă parte și dintr-o autostradă pentru Moldova. Pentru că, doamna Dăncilă, Moldova nu are, dar vrea autostradă!

        Și, pentru că nu are autostradă, Moldova se zbate în praf și sărăcie. Din Moldova istorică pleacă tinerii, pentru că nu au oportunități, firmele abia își trag sufletul, iar puținele care performează se izbesc de lipsa infrastructurii. Sub guvernarea PSD, județul Bacău a devenit al doilea cel mai sărac județ al țării, iar toată Regiunea Nord-Est este la coada clasamentelor europene, privind nivelul de trai.
        Și ar mai trebui să vă mai fie rușine de ceva, doamna Dăncilă: continuați să împărțiți România în două! Ați mers pe șoseaua de centură și la primării PSD și ați recunoscut, astfel, că doar la primăriile PSD ați alocat fonduri. De ce nu ați mers cu bicicleta și pe drumurile neasfaltate sau pline de gropi ale județului, de ce nu v-ați oprit și la primăriile liberale care nu au primit nici acum banii pentru inundațiile din 2018? Poate că, dacă ați fi avut răgaz și pentru astea, ați fi simțit cu adevărat ceea ce trebuie. Rușine!

        Ionel Palăr
        Deputat PNL

        Absolvenții Colegiului Economic „Ion Ghica”, Bacău, se organizează sub forma unei Asociații

          Marius Nechita

          Bacău, 24 octombrie 2019: Asociația Absolvenților Colegiului Economic „Ion Ghica”, Bacău a luat naștere legal în primavara anului 2019 la inițiativa unui grup format din 3 profesori și 4 absolvenți.

          Împreună își propun să își pună toată energia, experiențele/informațiile profesionale și de viață și resursele materiale în slujba actualilor elevi ai Colegiului.

          Ideea înființării unei astfel de asociații le-a venit membrilor fondatori în anul 2017, odată cu reuniunea de 20 de ani de la finalul studiilor liceale. Odată cu planificarea acestei revederi, cei șapte membri și-au dat seama că lipsește o cultură organizațională sănătoasă care să poată fi însușită de cât mai mulți absolvenți ai liceului. Scopul Asociației, așa cum este prezentat și pe site-ul organizației, este să asigure legătura foștilor absolvenți cu liceul și posibilitatea de a participa activ la toate manifestările închinate istoriei, tradiţiilor şi viețiii actuale ale acestuia.

          Asociația își propune să:

          – participe și să sprijine acțiuni care vor avea loc cu ocazia împlinirii a “100 de ani” de la înființarea Colegiului Economic „Ion Ghica”, Bacău;
          – faciliteze refacerea de vechi legături și prietenii între generații care pot produce adevărate transformări în mentalitatea foștilor și actualilor elevi;
          – sprijine din punct de vedere material diferite activități educative organizate de elevi precum și liceul ca instituție.

          Marius Nechita, profesor și președinte de onoare al asociației ne-a comunicat că astfel de asociații funcționează foarte bine pe lângă toate instituţiile de învăţământ de stat sau private devenind astfel adevărate organisme instituţionale, cu impact extraordinar în viaţa școlii şi al conectării acestora cu mediul social. Împreună cu foștii elevi și actualii profesori, consider că trebuie să aducem și în Bacău o serie de bune practici și ne propunem să contribuim la ridicarea prestigiului colegiului nostru.

          Pentru orice informații în plus, contactați: 
          e-mail: absolventieconomicbc@gmail.com
          site:http://absolventi-economic-bacau.ro

          “M-a interesat să construiesc o poveste credibilă plasată la limita dintre real și imaginar, care să emoționeze și să nască întrebări”

          Ai simțit vreodată dragostea ca pe o cădere în gol? Did you ever fall in love? Miercuri, 30 octombrie, și joi, 7 noiembrie, puteți vedea la Teatrul Municipal ”Bacovia”, de la ora 18.00, în Sala Studio Experiment ”Petru Valter”, spectacolul „Iulia, biata de ea”, de Gabriel Sandu, o poveste despre dragoste și acceptare, adresată publiculului 16+. O veți descoperi, cu încântare, în rolul Iuliei, în universul scenografic creat de Cristian Marin, pe Bianca Babașa, tânără actriță, care debutează cu acest spectacol ca actor angajat al Teatrului Municipal ”Bacovia”. Regia și ilustrația muzicală sunt semnate de Irina Crăiță Mândră, originară din Bacău, reprezentantă a noii generații de regizori români, câștigătoare a unor importante concursuri de proiecte în urma cărora a montat spectacole pe scene importante din țară, precum Teatrul de Comedie, București, Teatrul Național “Marin Sorescu”, Craiova, Teatrul Național “I. L Caragiale”, București, Opera Comică pentru Copii București s.a.m.d. Spectacolele sale au devenit prezențe constante pe scenele festivalurilor de teatru din România.

          -Cum ”s-au întâlnit” în acest proiect de spectacol regizoarea Irina Crăiță-Mândră, autorul Gabriel Sandu, actrița Banca Babașa și scenograful Cristian Marin? De ce ai dorit să faci acest spectacol?

          Prima mea intâlnire cu acest text s-a întâmplat în 2018 când am fost invitată de catre Teatrul Municipal Bacovia să pregătesc spectacolele lectură ale pieselor finaliste din cadrul concursului de dramaturgie organizat de către festivalul Bacău Fest Monodrame. Piesa mi-a stârnit interesul încă de atunci, povestea personajului Iulia răscolindu-mă mult în primă fază. Am avut câteva discuții cu Gabriel Sandu pe marginea ei și apoi curiozitatea și propriile întrebari legate de temele și universul personajului au devenit treptat o miză. Ulterior, a apărut propunerea din partea teatrului de a o monta fiindcă piesa câștigase concursul de dramaturgie. Mi-am dorit să lucrez această piesă pentru că mă interesau atât temele abordate, cât și felul în care acestea vor fi recepționate de către publicul băcăuan prin prisma spectacolului.
          Am ales să lucrez cu Cristian Marin pentru că mi-au plăcut propunerile scenografice din proiectele în care fusese implicat. Apoi am descoperit și apreciat intuiția lui artistică, felul matur, sensibil și creativ prin care se apropie de o piesă, interpretând și construind un univers vizual cu o teatralitate foarte proaspătă și ludică.
          Povestea întâlnirii cu Bianca Babașa a fost una total neprevăzută care s-a întamplat într-un moment critic al proiectului, cînd mă confruntam cu o situație destul de dificilă. Practic, cu doar câteva zile înainte de data stabilită inițial pentru premieră, am decis să o distribui pe Bianca în spectacol și apoi ea și-a asumat cu mult curaj, disponibilitate si profesionalism lucrul la un personaj complicat într-un interval de timp extrem de scurt. Însă felul în care au decurs repetițiile în aceste zile a fost unul neașteptat de creativ, eficient și în mod contrar așteptărilor, foarte relaxat. Personal, am înteles încă o dată cât de deschis și prezent trebuie să fii pe tot parcursul unui proces de lucru la un spectacol și faptul că unele “întâlniri” se întâmplă într-un final dacă tu continui să crezi în ceea ce faci.

          -Ce te interesează, ca regizor, atunci când îți alegi proiectele în care să te implici?

          Atunci când îmi aleg proiectele, mă interesează în primă fază tema sau piesa pe care urmează să o abordez, respectiv montez. Mereu caut texte ale căror lumi, povești, structuri dramatice mă provoacă sau intrigă – artistic sau personal – sau teme pe care vreau să le explorez pentru ca mă interesează în mod special în acel moment. Simt că așa mă pot cunoaște, dezvolta și implicit, aborda lucrul la spectacol într-un mod autentic. Cred că mai mult sau mai puțin conștient, acesta este ”strategia” pe care am ales să o urmez pentru a mă cunoaște și a mă defini artistic. Echipa și contextul proiectului sunt aspecte importante care mă interesează din ce în ce mai mult în ultimul timp. Orice proces de lucru la un spectacol este o călătorie imprevizibilă, însă cu o destinație comună pentru toți cei implicați și prin urmare trebuie să fii însoțit de oameni care să te inspire și în care să ai încredere – mai ales în momentele dificile.

          -Cum ți s-a părut textul, povestea lui Gabriel Sandu din ”Iulia, biata de era” ca suport pentru spectacol, în comparație cu textele pe care le-ai mai lucrat? A fost dificil sau ușor de pus în scenă?

          Povestea mi s-a părut foarte puternică și ofertantă scenic, însă mi-a fost dificil să-i găsesc formula de spectacol ”potrivită”. Universul piesei, personajul imaginat de Gabriel Sandu, actualitatea temelor abordate, stilul în care era scrisă – în toate intuiam un potențial dramatic pe care îmi doream să îl explorez, să îi găsesc sensul și expresia scenică. Pentru a concretiza direcția și forma spectacolului, a trebuit să chestionez, să analizez si sa filtrez constant universul piesei și personajul ei, consolidându-mi astfel propria poveste. Astfel, structura spectacolului s-a definit gradat în procesul de lucru, devenind un cadru scenic simplu care propune și susține continua oscilare între multitudinea de trăiri ale Iuliei. A fost dificil să orchestrez această călătorie în complexa lume de gânduri și sentimente ale personajului; pe parcurs m-am confruntat cu multe întrebări și dileme.

          -Cum ai lucrat cu scenograful Cristian Marin? Ați ”negociat” structura decorului și a costumelor sau și-a impus fiecare un punct de vedere? Ce ai vrut de la scenografie?

          În ciuda faptului că a fost prima dată când am lucrat cu Cristian Marin, încă de la primele discuții despre piesă, am realizat că amândoi am receptat anumite momente în același mod și prin urmare, a fost ușor să ne setăm câteva direcții de căutare comune. Ulterior, ne-am pus de acord asupra nevoii de a crea o relație specială între spectatori și actrită, între Iulia și restul lumii, de a amprenta într-un fel această relație destul de importantă în ecuația spectacolului. Lucrurile s-au separat, concretizat și fixat natural, ajungând la o propunere scenografică care reușea să încorporeze ceea ce nouă – mai mult sau mai puțin intuitiv – ni s-a părut esențial pentru acest spectacol încă de la început. Unul dintre lucrurile care setează o perspectivă aparte asupra poveștii este faptul că spațiul scenic oferă actriței intimitate, dar această senzație de pătrundere în spațiul intim al cuiva se răsfrânge asupra spectatorilor, intrigându-i să urmărească și să recepteze povestea dintr-o altă perspectivă parcă.
          Intimitatea de care ”se bucură” actrita și senzația publicului față de acest spațiu al ei – creează un anumit raport cu ceea ce se întâmplă pe scenă, dar nu numai. Scenografia spectacolului este un alt mod de a-i confrunta pe spectatori cu unele întrebări.

          -Cum a fost să lucrezi cu actrița Bianca Babașa? Ce o individualizează, în opinia, ta în această lume a teatrului?

          Parcursul acestui proiect a fost marcat de multe provocări încă de la început. De multe ori a trebuit să schimb și să regândesc o serie de lucruri pentru că ori am constatat ca nu funcționau așa cum mi le imaginam, ori am fost pusă în situația de a o lua pur și simplu de la capăt. Deși contextul în care a decurs colaborarea cu Bianca Babașa a fost unul mai puțin obișnuit pentru că a trebuit să construim aproape tot spectacolul într-un interval de timp foarte scurt, procesul de lucru a fost foarte productiv și intens. Fără a avea prea mult timp la dispoziție pentru căutări, am valorificat și încurajat noua perspectivă și energia pe care Bianca le aducea personajului. ”Iulia” este o provocare pentru orice actriță, dar Bianca s-a apropiat de ea cu sinceritate și a construit-o cu pasiune și curaj. Au fost câteva repetiții minunate care mi-au adus aminte din nou de ce am ales să fac această meserie, ceea ce este un mare lucru.
          Bianca este o actriță extrem de disponibilă și de muncitoare. În același timp, are prospețime, forță de a transmite, sensibilitate, curiozitate si curaj – calități care sigur o vor ajuta să-și urmeze traseul artistic pe care și-l dorește.

          -Ce te-a interesat în mod deosebit când ai realizat proiectul de regie pentru ”Iulia, biata de ea”, ce ai urmărit în principal să transmiți prin acest spectacol?

          M-a interesat să construiesc o poveste credibilă plasată la limita dintre real și imaginar care să emoționeze și să nască întrebări. Spectacolul aduce în prim plan un eveniment foarte puternic din viața personajului Iulia care este povestit și filtrat printr-o paletă complexă de stări, sentimente, senzații și ironii. Am urmărit să se creeze atmosfera acestei lumi interioare ”misterioase” care este chestionată și urmărită în permanență din afară, dar pe fondul căreia se conturează probleme umane și sociale extrem de actuale.

          -Cui se adresează în opinia ta spectacolul ”Iulia, biata de ea”? De ce crezi tu că este bine ca acest titlu să existe în repertoriul unui teatru?

          Spectacolul se adresează publicului băcăuan pe care îl invităm pe acestă cale să ia contact cu dramaturgia românească contemporană – adică cu felul în care aceasta surprinde pulsul lumii de astăzi, să cunoască o actriță care debutează pe scena acestui teatru într-o monodramă și să accepte provocarea unor teme extrem de ancorate în realitate. ”Iulia, biata de ea” este un titlu care își incită spectatorii să se întâlnească cu o altfel de perspectivă asupra unei experiențe umane.

          -Ce efect crezi că va avea acest spectacol asupra publicului și ce efect ai dori să aibă?

          Mi-aș dori ca publicul să vină cu inima deschisă la teatru și să accepte atât schimbul de energie, cât și povestea pe care o dezvăluie spectacolul. Nu cred că cineva ar avea ceva de pierdut în urma acestui schimb.

          -Când faci un nou spectacol, ca tânăr creator, simți că înveți ceva nou despre tine, despre membrii echipei, despre arta pe care ai ales să o dezvolți? Ce simți că ai învățat din procesul de producție al acestui spectacol?

          Chiar cred că orice proces de lucru la un spectacol presupune în primul rând o curiozitate față de celălalt și un ”schimb de lumi” pe care ești dispus să îl faci pentru a găsi materialul și instrumentele potrivite acelui spectacol și nu numai. Am învățat enorm de multe lucruri despre mine și despre limitele mele prin prisma întâlnirilor cu ceilalți membri ai echipei din proiectele în care am fost implicată. În procesul de lucru la acest spectacol, am primit confirmări esențiale în direcția asta.

          -De ce ai ales să faci regie și nu actorie, scenografie sau… medicină?

          Prin teatru am început să mă cunosc, să văd și să înțeleg lumea. Pe măsură ce relația mea cu teatrul devenea din ce în ce mai serioasă, simțeam că aparțin acestei lumi pentru că toate lucrurile ”ciudate”, neînțelese de către ceilalți căpătau un sens acolo.
          Poate gândirea mea analitică și organizată, preocupată dintotdeauna de sens; poate căutările mele personale; poate rolul pe care îmi place să mi-l asum într-o echipă; poate jocurile, poveștile și imaginile pe care îmi place să le construiesc în detaliu, poate un tip de curiozitate, asumare și alegere … undeva s-au întâlnit toate astea și zarurile au fost aruncate.

          -Majoritatea spectacolelor pe care le-ai regizat până acum sunt rezultate ale unor concursuri de proiecte organizate de teatre sau centre culturale. Care e ”secretul” tău? Ce îi sfătuiești pe tinerii creatori de teatru care aplică pentru un astfel de concurs?

          Da, cred ca am aplicat la aproape toate concursurile destinate tinerilor regizori de teatru pentru că într-un fel le-am tratat ca pe niște antrenamente necesare pentru meseria asta. Totodată, aceste concursuri sunt practic cam singurele șanse de a lucra în teatrele de stat după terminarea studiilor, deci nu trebuie ratate de niciun tânăr regizor care își dorește să profeseze. Cred că – oricât de clișeic sună – important este să crezi în tine și în ideile tale, să (te) cauți, să nu renunți, să greșești, să ai răbdare și să te iei în serios – așa cum vrei să te ia și ceilalți.

          -Ce rol a avut în devenirea ta profesională Teatrul Municipal ”Bacovia” și ce înseamnă pentru tine să montezi spectacole pe scena sa?

          Prima mea colaborare cu Teatrul Municipal ”Bacovia” a apărut într-o perioadă în care aveam mare nevoie să mă reconectez cu teatrul și cu atmosfera de lucru specifică unui spectacol. În anul 2014, eram în concediu de creștere a copilului și am auzit că la teatru urmează să înceapă repetițiile Alexandru Dabija, așa că nu am ratat ocazia să mă implic în acel proiect ca asistentă de regie. Mai departe, primul meu spectacol în calitate de regizoare profesionistă l-am realizat special pentru festivalul de monodrame din Bacău din anul 2015, unde a fost primit foarte bine. Acest lucru mi-a oferit plusul de incredere de care aveam mare nevoie la început de carieră. În urmă cu doi ani mi s-a propus sa montez un spectacol de monodramă – ”Știu ca nu asta vrei să auzi”, de Carmen Dominte. Atunci m-am bucurat de o perioadă de repetiții foarte creativă și de un context propice pentru căutările mele artistice. Pentru că a fost primul spectacol realizat în orașul natal, am avut o senzație specială pe tot parcursul pregătirii spectacolului și mai ales la întâlnirile cu publicul. Spectacolele prezentate sau realizate la Teatrul Municipal ”Bacovia” au însemnat și înseamnă momente foarte importante din drumul meu artistic.

          Interviu realizat de Laura Huiban
          Foto credits: Chromatique

          Viorica Dăncilă, tur de forță la investițiile importante din județ

            Candidatul la președinție al Partidului Social Democrat, Viorica Dăncilă, s-a aflat, zilele trecute, într-o scurtă vizită prin județul Bacău. Din echipa care a însoțit-o au făcut parte, printre alții, europarlamentarul Dragoș Benea, deputatul Lucian Șova, și secretarul general al PSD, Mihai Fifor, precum și membrii Partidului Social Democrat Bacău. Prezența demnitarului în județul Bacău a fost datorată investițiilor făcute în timpul mandatului său de Guvernul pe care l-a condus. Astfel, prima oprire a fost la segmentul, recent asfaltat, al Centurii Ocolitoare a Bacăului (ca parte din ambițiosul proiect al autostrăzii Moldovei – A7).

            La șantierul Șoselei de Centură

            „S-au schimbat multe lucruri, în Bacău, în bine. Un singur lucru nu s-a schimbat și anume că această centură ocolitoare a rămas cel mai dinamic șantier de mare infrastructură din România, grație finanțării care n-a fost pusă nicio secundă sub semnul întrebării, grație antreprenorului general, grație grupului de lucru constituit la nivel de prefectură, la solicitarea primului ministru, pentru a elimina toate barierele administrative”, a arătat europarlamentarul Dragoș Benea. A urmat deputatul Lucian Șova, fost ministru al Transporturilor, în timpul mandatului căruia, de altfel, a și început să se materializeze mult-așteptatul proiect al centurii ocolitoare. El a prezentat succint situația lucrărilor la Centură, amintind despre eforturile depuse pentru respectarea promisiunilor făcute în urmă cu aproape un an – de a face din Bacău „centrul logistic al Moldovei”, „ceea ce a fost dintotdeauna: nodul comercial al acestei provincii”.

            „Doamnă prim-ministru, vreau să le spuneți tuturor celor cu care vă întâlniți în această importantă perioadă de campanie electorală că românii știu să construiască, știu să proiecteze și știu să genereze dinamism în construcția de infrastructură importantă din România. Și exemplul de bună practică este cel puțin acest șantier. Suntem pregătiți ca, în perioada următoare, să oferim, împreună cu constructorul, condiții de trafic la nivel european”, a punctat deputatul Șova.Apoi, delegația PSD, în frunte cu Viorica Dăncilă (care a venit echipată într-o ținută lejeră și căreia îi fusese pregătită o bicicletă de damă, de culoare deschisă) a pedalat pe o distanță de aproape un kilometru.

            „În urmă cu trei luni, am promis că mă voi întoarce să văd stadiul lucrărilor. Situația de aici arată buna conlucrare între Guvernul Românie și administrația de aici. (…) Asta înseamnă că se poate și, indiferent de ce vorbesc alții, noi vom spune mereu adevărul: faptul că această centură s-a realizat cu spijinul Guvernului, cu implicarea tuturor oamenilor care au vrut să aducă bine în viața cetățenilor. Mă bucur că acest obiectiv va purta semnătura Partidului Social Democrat și a Guvernului”.
            Viorica Dăncilă,
            premierul României

            Proiectele de la Săucești

            Următoarea oprire a fost făcută la Săucești, localitate crunt lovită, în mai multe rânduri, de stihiile naturii. Aici, Viorica Dăncilă a fost întâmpinată, cu pâine și sare, de o mulțime de localnici, împreună cu edilul localității, Valentin Manea, numit drept „unul dintre cei mai performanți primari din județ”, urmare a numeroaselor proiecte de investiții aduse comunității în ultimii ani (modernizare drumuri, alimentare cu apă, canalizare ș.a.). „Sunt opt proiecte, dintre care șase finalizate. (…) Pe 14 octombrie, exact de Sf. Parascheva, protectoarea Primăriei, la București, am semnat contractul de finanțare pentru înființarea rețelelor de distribuție a gazelor naturale în comuna Săucești, un vis pe care acești oameni l-au avut dintotdeauna. (…) Sper din tot sufletul ca Săucești să beneficieze de acest contract de 5,9 milioane de euro pentru cei 43 de kilometri de rețea, în toate cele cinci localități care compun comuna. (…) Comuna se dezvoltă în continuare. Ne bucurăm că centura ocolitoare trece prin comuna noastră, în regim de autostradă. Sunt sigur că vor veni investitori”, a subliniat primarul Manea.

            „Mă simt bine să fiu între oameni”

            Oaspeții au fost invitați apoi să viziteze, pe repede înainte, șantierul de la vechiul cămin cultural, inclus într-un proiect de reconstrucție, unde se lucrează inclusiv cu muncitori din Republica Moldova, precum și cel de la piața agroalimentară, programată a se finaliza în primăvara anului viitor. „Mă întreba cineva, la intrare, dacă mă simt bine. Da, am acest sentiment de bine, pentru că, de când sunt prim-ministrul României, am luat numai decizii bune și am făcut mult bine oamenilor din toată țara. Mă simt bine pentru că văd că proiecte începute în guvernarea noastră prind contur și se apropie de finalizare.

            Mă simt bine când aud că primarul localității a folosit fonduri guvernamentale, locale și europene pentru a dezvolta această comunitate. Mă simt bine când văd că programe pe care PSD le-a inițiat pentru comunitățile locale – mă refer la PNDL 1 și 2 și FDI – au utilitate și contribuie la dezvoltarea comunităților noastre. Mă simt bine când merg între oameni și îmi mulțumesc că am crescut pensii și salarii, că am crescut alocațiile, că am crescut fondurile pentru persoanele cu dizabilități. Mă simt bine să fiu între oameni, să vorbesc cu ei, să îi ascult și să văd ce mai este de făcut, pentru că locul nostru este între oameni, indiferent de funcția pe care o ocupăm în statul român”, a fost mesajul prim-ministrului, Viorica Dăncilă.

            Comuna Tamași a fost cel de-al treilea obiectiv inclus în traseul oaspeților de la București, ziua de vizite încheindu-se la Dofteana, unde a fost inaugurat un cămin cultural, construit din fonduri europene.

            Triplă lansare de carte la Slănic Moldova

            În Slănicul Moldovei, cuprins de ”paradisul culorilor toamnei”, la sala de conferințe a Hotelului ”Venus” a avut loc zilele trecute o triplă lansare de carte.

            Poetă a locului, Ionica Bandrabur a lansat în prezența unei numeroase asistențe volumele ”Sentimente și definiții”, ”Eu” și ”Privind dincolo de astăzi”. La acest eveniment au fost prezenți Gheorghe Baciu, primarul orașului – stațiune Slănic Moldovei, scriitorul Cornel Galben, prof. Mariana Bendou (președinte a Asociației ”Expresia Ideii” din Onești), numeroși invitați, prieteni ai cărții și ai scrisului veniți din multe orașe ale țării (București, Constanța, Brașov, Buzău, Tulcea, Bacău, Vaslui, Onești, Moinești și altele).

            Despre volumele recent apărute a vorbit Mirela Sibiana Antoche, membră în Liga Scriitorilor Români, Filiala Dobrogea, care a menționat:”Ionica Bandrabur este o neobosită poetă, cu un talent care este susținut de «stropii sudorii», de seriozitate și de o incontestabilă perseverență. Fire dezinvoltă și energică, autoarea este într-o permanentă căutare a sinelui și în poemele pe care le scrie vrea «să croșeteze» armonia perfectă cu lira și papirusul, prețioasele elemente ce-i definesc existența”.

            Între mai multe momente muzicale susținute de interpreta de folclor Florentina Danu au mai vorbit despre cărțile lansate scriitoarele Mariana Bendou, Marilena Răghinaru, Vasilica Mitrea, Mioara Baciu, Olga Văduva Grigorov, profesoara Adina Mitroiu (de la Colegiul Național ”Dimitrie Cantemir” din Onești) și alții. ”O felicit pe autoare pentru aceste realizări. În prezent lucrez la «Dicționarul de scriitori», unde va figura și ea!”, a declarat publicistul Cornel Galben adresând tuturor scriitorilor prezenți urarea ”să aveți receptori pe măsură!”

            Preotul slănicean Cătălin Ilie a apreciat faptul că ”poeta Ionica Bandrabur este prezentă în parohie prin creație” și impresionat de faptul că ”în poezie planează deseori și moartea” el a subliniat că ”gândurile despre viața de dincolo nu se împlinesc decât în biserică și raportându-ne la Dumnezeu”. Un lucru ce este de menționat de la această lansare de carte este dat de … surpriza oferită de Ionica Bandrabur! Ea a adunat însemnări și versuri ale poetului vasluian Petru Grădinaru într-un volum apărut în memoria fiicei sale, ce nu mai este printre noi. Astfel, pleiada de autori prezenți la tripla lansare de carte de la Slănic Moldova a trăit un moment de profundă emoție în care poezia, dincolo de faptul că ”se inspiră din timp, anotimp și din viață” (după cum a menționat creatoarea Limona Rusu din Suceava), este și „înveșmântată în durere”.

            ”A fost o zi specială, în care vorbisem cu emoțiile, rugându-le să îmi facă promisiunea să mă asculte, să nu se mai țină scai de mine, dar nimic. M-au urmărit și se înmulțeau cu fiecare gând și mișcare a mea! M-am bucurat de cei care au fost prezenți la acest eveniment, să îmi ofere dar de suflet, poeme în acordul lirei, eu dorind să fur zâmbetele toate cu vraja versurilor din cărțile lansate!”
            Ionica Bandrabur

            Echipa României a cucerit 7 medalii la Olimpiada Internaţională de Astronomie 2019

              * printre câștigători se afla și un băcăuan

              A XXIV-a ediție a Olimpiadei Internaţionale de Astronomie a fost găzduită de România, în perioada 18-26 octombrie, fiind organizată la Piatra Neamț în coordonarea Ministerului Educației Naționale. Cei peste 120 de participanți din 21 de țări au concurat, în funcție de vârstă, la două categorii: juniori și seniori.

              Lotul României a fost reprezentat de trei elevi juniori și patru elevi seniori. Aceștia au obținut șapte premii: două medalii de aur, patru medalii de argint și o medalie de bronz.

              Elevii laureați cu aur sunt Daria-Teodora Hărăbor (Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați) și George Cristian Ardeleanu (Liceul Internațional de Informatică București). 

              Medaliile de argint au fost adjudecate de Traian Rareș Tuș (Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din Baia Mare), Teodor Ionuț Grosu (Colegiul Național „Gheorghe Vrânceanu” din Bacău), Dragoș-Andrei Sîrghi (Colegiul Național „Ștefan Cel Mare” din Suceava) și Adrian-Marian Țiripa (Liceul Teoretic „Nicolae Iorga” din Brăila).

              Flavia-Cristina Pascal (Colegiul Național „Petru Rareș” din Piatra Neamț) a fost medaliată cu bronz.

              De asemenea, Adrian-Marian Țiripa a obţinut o diplomă specială pentru cel mai bun rezultat la proba observațională.

              Lotul olimpic al României a fost coordonat de profesorii Grigoruță Oniciuc (Colegiul Național „Petru Rareș” din Piatra Neamț) și Lucian Stoian (Colegiul Național „Vasile Lucaciu” din Baia Mare).

              „S.O.S. cultura în peisajul rural băcăuan”, la final

                S-au desfășurat ultimele evenimente din cadrul proiectului „S.O.S. cultura în peisajul rural băcăuan”, un proiect inițiat de Asociația Pentru Artă și Educație „George Apostu” Bacău având ca susținători Colegiul Național de Artă „George Apostu” Bacău și Filarmonica „Mihail Jora”. Proiectul este cofinanțat de Județul Bacău prin Programul anual al finanțărilor nerambursabile de la bugetul propriu pentru anul 2019 conform legii 350/2005.

                Valoare totală a proiectului este de 28 375. Cu cea mai mare parte din acești bani s-au achiziționat instrumente muzicale de foarte bună calitate, în valoare de 23 500 lei ce vor fi utilizate de elevii Colegiului Național de Artă de la specialitățile clarinet, trompetă, flaut, care au posibilități materiale reduse și doresc să facă performanță.

                În cadrul festiv din Gala laureaților de la secțiunea instrumentală a concursului „Toamna artelor”, desfășurat la Ateneul din Bacău, au fost înmânate elevilor și profesorilor lor instrumentele cumpărate cu fonduri din proiect.

                „Prin proiectul de față, echipa își propune ca, prin exemplul elevilor din Colegiul de artă, să completeze educarea artistică, transmiterea valorilor culturale universal recunoscute din muzică, arte plastice, coregrafie cu scopul formării gustului estetic în rândul elevilor din zonele rurale care au acces redus la evenimentele culturale din Bacău.

                Suntem recunoscători pentru tot sprijinul primit din partea finanțatorilor, a Consiliului Județean Bacău și al Asociației pentru Artă și Educație George Apostu, al conducerii Filarmonicii „Mihail Jora” precum și profesorilor și elevilor de la Colegiul Național de Artă „George Apostu” Bacău care s-au implicat ca voluntari în toate activitățile desfășurate în cadrul acestui proiect” a declarat Adriana Busuioc, directorul Colegiului Național de Artă „George Apostu” Bacău

                Bărbat omorât de un urs la Bârsănești

                FOTO: G. Asoltani

                Un bărbat a fost ucis de doi urși, în pădurea din apropierea comunei Bârsănești, din Bacău. Acesta căuta ciuperci alături de nepotul său în vârstă de 14 ani atunci când a fost atacat.

                Bărbatul, în vârstă de 47 de ani, căuta ghebe alături de un nepot, atunci când a dat peste doi urși.

                Animalele au atacat necruțător, iar bărbatul nu a mai putut să se salveze. Copilul a reușit să fugă din calea urșilor și a dat alarma.

                Băiatul a alertat mai multe persoane care erau în apropiere. Trupul fără viaţă a fost găsit la câţiva kilometri de localitate.

                Din păcate, echipajul medical de pe ambulanța sosită de la Onești nu a mai putut să-l salveze.

                „Am fost solicitaţi pentru a veni în sprijin, în apropierea localităţii Bârsaneşti, unde o persoană a fost atacată de urs. Au fost trimise echipaje ale unităţii, în vederea asigurării măsurilor specifice de protecţie a cetăţenilor din zonă, precum şi pentru izolarea locului.”, a declarat Alexandra Dănculea, purtător de cuvânt al IJJ Bacău.

                „Era vorba despre un grup de persoane care erau la cules de ciuperci. Poliţia a fost cea care ne-a solicitat, ne-a spus că este vorba despre un bărbat care ar fi lovit de urs. Când au ajuns colegii mei, bărbatul avea leziuni incompatibile cu viaţa”, a declarat Aura Creţu, managerul SAJ Bacău.

                Despre gesturi și ofilirea gloriei

                Mario Balotelli, născut în orașul italian Palermo, din imigranți ghanezi. Fotbalist talentat, nonconformist. El nu sărbătorește pe teren niciun gol pe care-l înscrie. Nu schițează nici măcar un zâmbet. Este de poveste modul în care și-a motivat atitudinea atunci când, la Campionatul European de Fotbal din 2012, după ce Italia a învins Germania cu 2-0, în semifinale, ambele goluri fiind marcate de el, a spus: „Nu mă bucur după ce marchez, pentru că eu doar îmi fac datoria. Ce, poştaşii sărbătoresc după ce livrează scrisorile?” Mărturisesc gândul că m-a cucerit Balotelli cu această declarație.
                În aceste zile, când campania electorală pentru prezidențiale a dat în clocot, văd/ aud politicieni care se dau de ceasul morții spunându-ne că au asfaltat doi metri de șosea, au reparat nu știu ce podeț aruncat peste un firicel de apă și au avut nopți albe trudind întru fericirea noastră. Ca și Balotelli, ei au prevăzute în fișa postului obligațiile acestea, sunt plătiți regește, dar țin morțiș să facă jenante scălămbăieli pentru a ne argumenta că în viața lor există și niscaiva puzderii de trudă. I-am aprecia, probabil, mai mult dacă ar avea atitudinea lui Balotelli…
                Circulă prin lume o știre interesantă, gen Sic transit gloria mundi, despre Arnold Schwarzenegger. Actor lipit de sufletul unor spectatori, acesta i-a cucerit și pe cei din California, atunci când i-au încredințat mandatul de guvernator. Acum, Arnold Schwarzenegger a postat o fotografie cu el dormind pe stradă, sub faimoasa sa statuie de bronz. Pe fotografie a scris: „Cum s-au schimbat vremurile”… Nu cred că actorul s-a inspirat pornind de la „Finis gloriae mundi” (1672), tabloul lui Juan de Valdés Leal, dar discursul său are mesaj… Celebra pictură „Finis gloriae mundi”a fost comandată lui Juan de Valdés Leal, pentru a fi amplasată în spitalul Caridad de Sevilla. Pictura face aluzie amară la solidaritate, efemera glorie, la banalitatea vieții pământești și la universalitatea morții, dar ne trimite cugetarea și către tânguirea Ecleziastului: „Deşertăciunea deşertăciunilor, deşertăciunea deşertăciunilor, toate sunt deşertăciuni!”
                Motivul pentru care actorul a scris acel gând pe fotografie este cunoscut. Pe când era guvernator al Californiei, a inaugurat un hotel cu statuia sa în fața acestuia. Cei care administrau hotelul, bucuroși de popularitatea pe care o aducea statuia, i-au spus guvernatorului-actor că, oricând va dori, va avea rezervată aici, gratuit, o cameră. Timpul a trecut și Schwarzenegger a pierdut demnitatea de guvernator. Întâmplător, chiar a avut nevoie de o cameră la hotel, dar administrația i-a explicat faptul că este atât de mare cererea pentru serviciile hoteliere, încât va trebui să achite contravaloarea camerei. Ființă locuită de umor, actorul și-a adus un sac de dormit, l-a așezat la picioarele statuii sale, a intrat în el și a explicat: „Când eram într-o poziție importantă, mi-au oferit totul, întotdeauna, și când am pierdut această poziție, au uitat de mine și nu și-au ținut promisiunea. Nu aveți încredere în poziția voastră sau în banii pe care îi aveți, nici în puterea voastră, nici în inteligența voastră; nu vor dura! Când ești «important» în ochii oamenilor, toată lumea este «prieten» cu tine. Dar odată ce nu mai prezinți interes, nu mai contezi! Nu ești cine crezi că vei fi întotdeauna, nimic nu durează pentru totdeauna!”

                Văz şi auz

                ROMÂNĂ – ENGLEZĂ – ROMÂNĂ. De toată lauda conduita scriitoarei americane de origine română Saviana Stănescu, trăitoare de ceva vreme peste ocean. Invitată la RRC, a servit numeroase informaţii despre lumea artistică de acolo, unde a luat cu sine bunul-simţ lingvistic de acasă şi l-a restituit intact – ba chiar, îmbogăţit – în decursul interviului pe care l-am ascultat la vremea prânzului, în septembrie. Să mă explic: la fiecare citare a vreunei combinaţii de cuvinte în limba engleză, oferea imediat echivalentul în limba română. Şi nu i-a cerut-o realizatoarea emisiunii.

                ŞCOALA DIN SUPERMARKET. Căutând ceva, am dat peste altceva: un set de planşe pentru învăţarea limbii române, într-o prezentare atractivă, o mărime acceptabilă (A4) şi cu situaţii bazate pe joc (ex.: eu mă sperii/ eu mă perii). Nu mi-a plăcut însă explicaţia pentru scrierea cu trei i a cuvântului copiii: i- rădăcină; i- desinenţă; i- articol. Dacă pentru primul i e mai greu de ilustrat locul în cuvânt (eventual, i-), pentru ceilalţi doi se impuneau încadrarea între cratime pentru desinenţă (-i-) şi antepunerea unei cratime pentru articol (-i).

                AM GĂSIT! Minutul de limba română de la RRA (radioprogramul „La minut”) este oarecum la locul lui: între 13,45 şi 13,48. (Până acum era în intervalul 14,45-14,48.) Realizatoarea, aceeaşi sprinţară Anca Şurian-Caproş, „face un real serviciu cultivării limbii”, ne spune profesorul Constantin Juncu, al cărui aparat de radio este fixat mereu pe RRA.
                SIGUR ŞTIE. Apropo TV-ul lui Andi Moisescu e cu ochii (şi urechile) pe reclame. Decupând una dintre acestea (cu laude pentru mezelurile româneşti), se amuză când aude de brainstorming în pregătirea profesională a angajaţilor acelei firme, ca şi cum ar fi un anglicism sălbatic, nelalocul lui într-un discurs despre o fabrică de preparate din carne. De fapt brainstormingul este o metodă didactică relativ veche (creată de Al. Osborn în 1957) şi pătrunsă la noi prin studiile lui Al. Roşca. Se traduce prin „furtună în creier” şi s-a convertit în „asaltul de idei”. Teleastul nostru constată că terenul de aplicare a metodei este inadecvat.

                O H(R)IBĂ? Am cutreierat, comod, pădurile prin Ardeal, în căutare de ciuperci nobile. Ne-a condus un specialist, cu operatorul de la TVR Cluj-Napoca, şi am învăţat pe viu să deosebim bureţii buni de cei otrăvitori. Regele acestora, hribul, trecând Carpaţii, a abandonat genul masculin şi s-a mutat vizavi, aşa că nu am auzit nici măcar o dată forma recomandată de DOOM – hribi –, ci mereu *hribe. Se numeşte regionalism morfologic.

                MDA! Auzim la RRA că s-a lansat un concurs pentru tineri, numit DEXPLICAŢII, constând în găsirea definiţiei corecte pentru un termen cu circulaţie restrânsă. „Iată cum din combinaţia DEFINIŢIE şi EXPLICAŢII a rezultat un îndemn la îmbogăţirea vocabularului”, comentează corespondentul în zonă. Da, numai că nu DEFINIŢIA a fost în atenţia părinţilor concursului, ci DEX-ul, ca sursă de verificare a exactităţii semantice.

                BINEFACERILE OMONIMIEI. „Iată ce am adus de la sora mea din Chişinău”, ne spune artista Maria Şalaru, profesoară la Şcoala Populară de Arte şi Meserii Bacău. Ne arată două cărţi ale aceluiaşi autor: Vasile Militaru: „Biblia în versuri – divina zidire” şi „Scară către Dumnezeu” (rugăciuni în versuri, pentru copii şi părinţi). Sunt îngrijite de Maria Şalaru, preşedinta Societăţii Culturale „Vasile Militaru” din Chişinău, la Editura „Lumina cuvântului”. Fraţii noştri, surorile noastre…
                JOCUL PREFIXELOR. „Vă doresc să depăşiţi repede sindromul postconcediu”, îi urez unei doamne reîntoarse la locul de muncă. „Nu vă faceţi griji! Totul va trece uşor, că intru în prepensie”.

                Festivalul de Folclor ”Zestrea” a încântat spectatorii şi publicul băcăuan

                  De mult nu a avut loc în Bacău un asemenea impresionant festival al obiceiurilor, tradiţiilor şi folclorului românesc, de pe întreg spaţiul românesc. Tot ce au văzut băcăuanii, sâmbătă, 26 octombrie, începând cu ora 13.30, a fost extraordinar, o încântare, de la marea paradă a formaţiilor şi grupurilor artistice participante, avându-l în frunte pe Marele Voievod Ştefan cel Mare şi Sfânt (venit de la Vicocu de Sus – Suceava), coborât parcă de pe statuia din faţa Catedralei ortodoxe “Înălţarea Domnului”, până la spectacolul muzical-coregrafic de la Teatrul de Vară “Radu Beligan”, a fost iniţiativa Asociaţiei “Ca la noi”, reunite sub genericul Festivalul de Folclor “Zestrea”, aflat acum, la a ediţia a VI-a. Timp de mai bine de cinci ore, mii de băcăuani au avut ocazia să vadă tot ce are mai de preţ poporul roman: impresionanta şi valoroasa moştenire de frumos, exprimat în port, dans, muzică şi obiceiuri, într-un cuvânt – ZESTREA. Zestrea de la străbunici, bunici şi părinţi. Artizanul acestei mari sărăbători a fost, ca la fiecare ediţie, Camelia Roşu, un neobosit călător şi valorificator a tot ce a găsit în lada cu Zestre, moştenită de la înaintaşi.
                  De data aceasta, Festivalul de Folclor “Zestrea” a mers şi mai departe, stabilind ca tema principală să fie gândul la înaintaşi, la personalităţile băcăuane care au influenţat tradiţiile locale şi rolul lor în formarea conceptului de viaţă al tinerilor de astăzi.

                  “Ne-am propus ca la această ediţie a Festivalului «Zestrea» să evidenţiem continuitatea folclorului musical – coregrafic în Ţinutul Bacăului şi în tot spaţiul românesc, ca expresie a moştenirii şi păstrării valorilor incontestabile ale neamului nostru. De asemenea, am omagiat şi am scos în relief contribuţia nemijlocită a unor mari personalităţi băcăuane la păstrarea şi dezvoltarea folclorului, a credinţei ortodoxe strămoşeşti, evocând personalităţile marelui voievod Stefan cel Mare şi Sfânt, a compozitorului George Enescu, poetului Vasile Alecsandri, Părintelui Galeriu, marelui violonist Ion Drăgoi, interpretei Maria Pietraru, atât la Biserica Precista din Bacău, cât şi pe scena festivalului. Am invitat la festival formaţii şi interpreţi din Bacău, judeţele Moldovei, cât şi din Ţinutul Hotinului (Ucraina) sau Chişinău. A fost o mare sărbătoare a tradiţiilor şi obiceiurilor noastre, a folclorului autentic, la care şi-au dat concursul şi mari interpreţi, cum sunt Mihai Trăstariu, Maria Şalaru, George Cojocărescu, Natalia Camelia Proţiuc (Cernăuţi), Vasile Olaru (Chişinău) şi mulţi, mulţi alţii. Mulţumim sponsorilor, mulţumim publicului care a fost alături de noi, pe tot parcursul acestui festival.”

                  Camelia Roşu, preşedinte al Asociaţiei “Ca la noi” Bacău

                  În faţa Teatrului de vară “Radu Beligan”, Ştefan cel Mare a rostit jurământul celebru, în faţa plăieşilor (veniţi de la Faraoani), a publicului.
                  Cu o sală plină, a început spectacolul musical-coregrafic, onoarea de a-l deschide a aparţinut Grupului “Boboceii”, condus de artista Maria Şalaru, fiind, la rândul ei, interpreta unor melodii populare, cu un conţinut patriotic şi un mesaj pentru ţară.

                  “De Asociaţia «Ca la noi» mă leagă o frumoasă prietenie, de la început am colaborat bine, cu toate că nu am participat la nicio ediţie până acum. Admir ceea ce face Camelia Roşu, împreună cu familia ei, ginerele ei, Robert Costrovanu este unul dintre cei mai buni coregrafi. Este un adevărat fenomen cultural apariţia acestor asociaţii, acestor ansambluri şi formaţii folclorice în Bacău şi în judeţ. Faptul că a reuşit să adune atâta lume, atâtea ansambluri din Bacău, Suceava, Botoşani, Ucraina, dar mai ales să organizeze această extraordinară paradă, să umple sala Teatrului de Vară, este meritul ei, meritul celor care iubesc folclorul. Oamenii sunt interesaţi de cultură, de transmiterea acestei zestre a românilor, a moldovenilor în special. Şi mai este un aspect foarte important, ceea ce nu s-a mai întâmplat în Bacău. În program a fost inclus şi omagierea, pomenirea în biserică, a unor personalităţi importante ale culturii noastre, care au marcat de-a lungul anilor cultura, muzica, tradiţiile, dispărute acum. Sunt fericită de-a dreptul că am putut să vin, împreună cu “boboceii” mei. Am interpretat cu ei melodii cu iz patriotic, noi nu trebuie să uităm, ei, copiii, tinerii, trebuie să ştie, să ducă mai departe acest sentiment de dragoste de ţară, faţă de portul popular, faţă de tot ce este românesc, istoria lui, acum, în momente grele pentru ţară. Mereu trebuie să avem grijă, mare grijă, pentru portul popular, care este din ce în ce mai poluat. Avem în Bacău costume popualre foarte frumoase, costume ceangăieşti foarte frumoase, de pe văile Siretului, Bistriţei, Tazlăului şi Trotuşului, pe acele să le purtăm, acele melodii să le cântăm care ne amintesc de sat, de strămoşi, de obiceiurile câmpului, ale satului nostrum. Acesta este rolul unor asemenea festivaluri. Felicitări Asociaţiei «Ca la noi», felicitări Camelia Roşu!”

                  prof. Maria Şalaru, solist de muzică populară

                  În faţa publicului au evoluat zeci de formaţii, ansambluri de copii, tineri şi maturi, din Bacău, Vicovu de sus – Suceava, Gherăieşti – Neamţ, “Răzeşii Bucovinei” din Horodnicu de Sus – Suceava, “Hurgheşul” din Feredei – Iaşi, “Dor de Horă”, din Cristeşti – Botoşani, din Ucraina, Agăş, Faraoani,

                  Filipeşti, Comăneşti, Nicolae Bălcescu, Sarata, Taraful “Rapsodia”, din Bacău, au încântat publicul solişti de muzică populară, cum au fost Maria Şalaru, George Cojocorescu, Natalia Camelia Proţiuc (Cernăuţi), Vasile Olaru (Chişinău), Otilia Purcaru, Claudia Tamaş, Diana Sârbu, Oana Creţu şi mulţi alţii.

                  A urmat apoi recitalul extraordinary al lui Mihai Trăistariu, care are mulţi simpatizanţi în Bacău, fiind aplaudat minute în şir.
                  Ediţia a VI-a a Festivalului “Zestrea” va rămâne mult timp în amintirea băcăuanilor, air preşedinta Asociaţiei “Ca la noi”, Camelia Roşum a promis că se gândeşte la o revedere cu publicul băcăuan şi în 2020.

                  Cotidianul DEŞTEPTAREA a fost partener media al festivalului.