sâmbătă, 20 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 196

Feminitate și leadership. Artistul vizual Carmen Poenaru:”Singura mea constantă e schimbarea”

Spiritul său de libertate, arta sa, energia vitală, felul de a se reinventa continuu, până și vocea ei, totul este seducător, electrizant și irepetabil în ceea ce o definește pe Carmen Poenaru, unul dintre cei mai frumoși oameni ai timpului nostru. Într-un fel anume, ne-am putea considera norocoși să fim contemporani și concitadini cu un artist care este în toate formele sale de existență o lecție continuă despre arta de a fi.               

              Dintre toate avatarurile sufletului ei, i-am propus artistului vizual Carmen Poenaru, acum, în luna în care s-a născut (30 martie), în așteptarea primăverii, ca anotimp al renașterii, să vorbim despre feminitate și leadership, pornind în acest traseu de poveste de la rădăcinile ei de familie, care i-au influențat drumul profesional, la cei opt ani de mandat (2017 – 2025), ca președintă a Uniunii Artiștilor Plastici din România – Filiala Bacău, evocând, în toate, vocea interioară a unei femei care a ales să se facă auzită, într-o lume a bărbaților și a prejudecăților de orice tip.

              Pe 29 ianuarie 2025, Carmen Poenaru a renunțat la funcția de președinte UAP Bacău și, în prezent, lucrează la un nou concept de expoziție, cu ”lucrări de artă care pot fi îmbrăcate”, o linie vestimentară pentru femeia altfel, care va fi lansată în vara lui 2025.

”N-am fost un copil ușor de gestionat”

Laura Huiban: Carmen, ne știm de mulți ani, mereu te-am văzut ca pe o femeie puternică, o femeie icon, o Frida Khalo, cumva. De unde îți vine forța? E nativ sau așa te-ai construit?

Carmen Poenaru: Din configurația astrală… (râde, cu râsul ei, ca o cascadă de mătase)… păi sunt Berbec, cu ascendent în Leu și an de Dragon. Am foc, cu foc, cu foc. Așa am fost mereu, foarte independentă, de mică, n-a putut nimeni să-mi facă niciun program, maică-mea a trebuit să devină un foarte bun psiholog pentru mine, pentru că aveam un mod bizar de-a face lucrurile, până când și-a dat ea seama că, deși nu merg în rândul lumii, că merg în rândul meu, rezultatele sunt bune. Dar i-a luat ceva timp, pentru că nu știa cum să mă abordeze. Reacția la orice impunere era: ”Nu!”. A trebuit să schimbe tactica, în abordare, cu mine, să aibă discuții lungi. Expresia cheie era: ”Părerea mea este că…, dar tu cred că ar trebui să te mai gândești…”, adică: ”Tu faci cum vrei, dar eu îți spun părerea mea”. Normal că maică-mea avea dreptate, dar ultimul cuvânt îl aveam eu, pentru că făceam lucrurile tot așa cum doream eu. N-am fost un copil ușor de gestionat.

 

Laura Huiban: Te-ai născut în Bacău?

Bunica

Carmen Poenaru: Nu, aici e un melanj. M-am născut în comuna Barcea, județul Galați. Mama, craioveancă, tatăl, venit în Craiova cu toată familia, când a fost cu foametea, cu războiul. Bunicul, după tată, oltean, bunica, basarabeancă. La maică-mea: bunicul, oltean, bunica, olteancă, dar, cu genă germană, pentru că, după Primul Război Mondial, tatăl ei a rămas în România.

       Bunica avea ochii albaștri, uite-o acolo, am o poză cu ea. Era micuță de statură, așa, ca mine. A fost cea mai mică, din șapte frați, și unul dintre membrii familiei Bibescu, care avea, tot așa, foarte multe fete, a luat-o, cumva, nu neapărat că a crescut-o, dar o educat-o împreună cu fetele lui, și bunică-mea a mers la pension, vorbea germană foarte bine, dar și franceză ș.a.m.d. Ei, și făcând pensionul, a putut să se angajeze la Craiova, și a fost modistă, făcea pălării, cu pampoane, cu pene. Așa a cunoscut-o bunicul, care venea dintr-o familie de chiaburi și avea un atelier de mobilă Biedermeier. Sunt niște lucruri care undeva se leagă.

       Iar pe partea tatălui meu, care cânta puțin la saxofon și la pian, toată familia avea înclinații muzicale. Una dintre mătuși cânta jazz, iar un unchi cânta la șapte instrumente și a și predat muzica.

              Deci bunicul, cu Școala de Arte și Meserii, bunică-mea, cu pălăriile… undeva, astea două s-au cristalizat și eu am avut numai două opțiuni în viață, că alte talente n-aveam, decât muzica, dansul și talentul pentru desen, de la maică-mea. Și tot timpul am pendulat între ele. În primii șapte ani, am studiat pian, la Craiova, după care, brusc, s-a trezit maică-mea că vreau să renunț la muzică. Am renunțat, pentru pictură, dar, cumva, și pictura mea are muzicalitate.

”Eu vreau să-mi cânt propria partitură!”

 

Laura Huiban: De ce ai vrut să renunți la muzică?

Carmen Poenaru: Aveam 13 ani… Asta e o cifră care mă urmărește, stau în apartament 13, la facultate, am intrat pe l3, examenele le-am dat pe… am ceva cu 13, aduce schimbări, aduce ceva. Și la 13 ani i-am spus maică’mi că eu vreau să mă mut la Plastică, pentru că desenam cel mai bine de la Muzică (râde, n.m.) și a zis: ”Bine, dar am făcut niște eforturi, ca să-ți iau pian, și tot ce-ți trebuie”, trebuia să studiez zilnic opt ore. Și i-am spus: ”Mamă, eu nu mă văd în rolul de pianistă, să interpretez partiturile altora toată viața, eu vreau să-mi cânt propria partitură!”. S-a uitat, așa, la mine: ”Și crezi tu că ăsta-i drumul tău?”. ”Da, pentru că acolo, eu creez partitura!”. Și-a zis: ”Ok, bine!”. 

Laura Huiban: Și replica aceasta, ”Eu vreau să-mi cânt propria partitură”, a devenit cumva motto-ul vieții tale.

Carmen Poenaru: Da, a devenit un motto și un mod de a trăi, îmi cânt partitura mea, iau decizii pentru mine, îmi asum anumite lucruri, schimb traseul, schimb tot, pentru că încep o nouă partitură, am dat pagina și încep alta.

 

Laura Huiban: După cum mi-ai povestit tu, bunica ta pare să fi fost o Coco Chanel, pe care ai moștenit-o, a creat pălării, a lucrat în design vestimentar.

Carmen Poenaru: Bunica nu a lucrat după ce s-a căsătorit cu bunicul… Femeile stăteau acasă. Până să se căsătorească, lucra într-un atelier de pălării, era modistă. Bunica s-a născut la 1900. Iar bunicul, la 1905, era mai mic decât ea. Bunica a murit la 93 de ani, și bunicul meu, la 100 de ani, fără două săptămâni… A prins două războaie, a prins toată istoria României… (râde plin și prelung, n.m.).

 

”Hainele create de mine se adresează unei femei care trăiește după propriile reguli”

 

Laura Huiban: Dacă tot vorbin de creație de modă, și tu, de mai multe ori, în timp, ai creat diferite linii vestimentare Carmen Poenaru. Pentru cine le faci? Cui te adresezi? Vezi în Bacău femeia care să fie unicat, ca tine, sau le-ai făcut pentru sufletul tău, ca o altă formă de expresie artistică?

Carmen Poenaru: Laura, este o pasiune și este un lucru care ține într-adevăr de bucuria mea de a crea, de a crea vestimentație. Acum, eu nu mă adresez unei persoane anume. Și nu vreau să schimb mentalitatea sau felul de a fi al cuiva. Modul în care creez eu hainele este o curgere dinspre pictură, și toate elementele, pârghiile, care țin de artă, tot ce-nseamnă, compoziție, culoare, vibrație, volum, structură. Deci, în tot ce se întâmplă în pictură sau în celelalte secțiuni, desen ș.a.m.d. legile compoziției sunt aceleași. Numai că seriile mele sunt diferite. E adevărat că se adresează femeilor, adică sunt un fel de lucrări de artă, care pot fi îmbrăcate. Și nu au legătură nici cu tendințele în modă, nici cu un anumit trend, ele sunt lucrări care pot fi îmbrăcate. Hainele create de mine se adresează, cu siguranță, unei femei creative, independente, nonconformiste, care trăiește după propriile reguli.

       O femeie care se subordonează societății, părerii oamenilor și mediului în care lucrează și își desfășoară activitatea după părerile celorlalți nu va purta niciodată aceste haine pe care eu le creez. Pentru că ele presupun și un mod anume de a le purta, pentru că fiecare haină pe care o pui pe tine trebuie să știi s-o porți, altfel o să arăți ca și cum ai ieșit din casă în haina altuia și nu te simți bine în ea și nu te regăsești.

              Hai să-ți povestesc ceva: bunica mea se ducea la piață, se îmbrăca, își punea pălăria, se aranja,și, pentru că se întâlnea pe drum cu tot felul de doamne, și o uita Dumnezeu pe drum, ajungea acasă când trebuia să fie ora mesei și mâncarea nu era gata. Și atunci, scotea repede paltonul, punea oala la foc, și când venea bunicul meu acasă o găsea robotind prin cratițe, dar uitase să-și scoată pălăria. (râde, cu admirație, n.m) Asta înseamnă să fii obișnuit să porți o haină, face parte din ființa ta.

              Sunt femei care, indiferent ce pun pe ele, știu atât de bine să poarte acea haină, că nu ți se pare nimic deplasat, indiferent cât de excentrică este. Se simte atât de bine în haina ei, că ei îi stă bine. Spui: ”Dom’le, lui cutărescu, în orice s-ar îmbrăca, îi șade bine”. Da, pentru că este vorba de atitudine și își poartă hainele în mod natural.

Laura Huiban: Locuiești în oraș, vezi oamenii, ai văzut reacții, comportamente. Crezi că Bacăul este un mediu pentru o astfel de femeie?

Carmen Poenaru: Da, trăiesc în el, dar mă crezi că niciodată nu m-a interesat ce se întâmplă pe stradă, dacă se uită cineva la mine sau nu? Nu că mă îmbrac excesiv de excetric, deși, într-un fel, am o parte excentrică, dar niciodată nu mi-a păsat și nici n-am băgat de seamă, pentru că a te uita la reacțiile din jur, a aștepta aplauze sau critici sau păreri, asta înseamnă să nu ai încredere în tine, și să te raportezi permanent la părerea celorlalți. Or, o femeie care are încredere în ea, care își cunoaște foarte bine calitățile, valențele, aptitudinile, niciodată n-o să dea importanță la ce spune unul sau altul sau dacă e îmbrăcată de Bacău sau de Paris. Ea va fi la fel de naturală, și la New York și la Paris, și la Bacău, și la Moinești, pentru că asta este ea. Nu orașul dă tonul la cum te-mbraci, ci cum te simți tu.

              Și mai este ceva: fiecare om are o energie naturală. Dacă modul în care te comporți, te miști, vorbești, îți porți hainele este natural, atrage de obicei o privire de admirație, pentru că tu nu ești ostentativ, face parte din personalitatea ta. Și asta n-are legătură cu locul, ci cu felul tău de-a fi.

”La noi în familie, femeile au fost toate cochete

Laura Huiban: Ești de acord cu vorba aceea a lui Coco Chanel: ”The street is your catwalk” / „Strada e podiumul tău”?

Carmen Poenaru: Da, dar nu numai strada, ci și acasă. De exemplu, la noi în familie, femeile au fost toate cochete, începând cu bunica. Ea, dimineața… primul lucru pe care-l făcea era să pună ibricul de cafea pe foc, după care se ducea, își făcea toaleta de dimineață, își pieptăna părul, îl avea lung până la glezne. O oră îi lua numai pieptănatul părului. Și se îmbrăca, de ziceai că pleacă undeva. Și pentru mine era foarte curios. Ea nu purta papuci, avea pantofi de casă, rochie de casă, și șorțuri multe, ca să nu se murdărească. Și asta a fost lecția de acasă, că dimineață trebuie să-ți faci patul, să-ți faci toaleta, să te îmbraci, pentru că nu știi cine îți vine în casă, când și cum. Și trebuie să fii impecabil, când deschizi ușa, când te duci la poartă, nu știi ce musafiri vin, că la vremea aia nu erau telefoane, dar tu ești gazdă și atunci totul trebuie să fie în ordine. Și mama mea, la fel: tot timpul avea haine de casă și haine de ieșit afară. E o tradiție, și eu am trăit în asemenea context. Ori asta îți intră cumva în reflex și devine modul tău de viață. De exemplu, pe mine n-o să mă vezi niciodată ieșind pe stradă nepieptănată, nemachiată.

Laura Huiban: Ce materiale folosești pentru lucrările tale vestimentare? Și unde le găsești? Care e mecanismul în creație?

Carmen Poenaru: Materiale se găsesc peste tot, orice bucățică de cârpă, orice mi se pare interesant, eu adun, dar încep să se găsească din ce în ce mai rar și devin tot mai puțin accesibile materialele naturale. Nu lucrez cu materiale sintetice, în primul rând pentru că eu am o alergie la ele, fizică. Haina naturală este cea care lasă corpul să respire, te simți comod în ea. Chiar dacă se șifonează, e o calitate a materialului natural. Oamenii au devenit foarte comozi, preferă să poarte haine care nu se șifonează și care sunt extrem de toxice pentru piele și pentru organism și pentru tot ce înseamnă ființa umană. Prea mult plastic în jur. Și atunci, eu lucrez numai cu materiale din fibre naturale. In, bumbac se mai găsesc, mătăsurile naturale sunt foarte greu de găsit, în mare parte mi le-am adus de pe unde plec, îmi place foarte mult să călătoresc și este imposibil să nu mă agăț de o bucată de cârpă pe unde mă duc. Dacă îmi place ceva în mod special, atunci nu contează, îmi cumpăr un metru – doi, nu știu ce voi face cu ele, dar am în valiză la întoarcere și niște materiale. Sau niște bucăți de materiale decorative, pe care, mai târziu, le voi pune undeva.        Într-adevăr, la mătase naturală este mult mai greu, pentru că tot ce se găsește în magazine sunt imitații ale mătăsii naturale, și asta se poate stabili foarte ușor, deși ele poartă eticheta de mătase naturală. Dacă sunt sintetice, în momentul în care pui fierul încins la maxim, se topește. Ori mătasea naturală și niciun alt material natural niciodată nu se topește sub fier, ci se pîrlește, se-ngălbenește, orice altceva, dar nu se topește. 

Laura Huiban: În momentul de față, sunt astfel de lucrări vestimentare create de tine, în vitrina magazinului UAP Bacău, dar știu că ai în pregătire o nouă colecție. Ce îmi poți spune despre ea?

Carmen Poenaru: Da, de obicei eu lucrez mici colecții, serii foarte mici, am câte o idee și fac, să zic, până în zece piese, pe care le duc, într-adevăr, la Fondul Plastic, la noi, la Galeria ”Frunzetti”. Avem acolo, în spate, o zonă decorativă, unde găsești și creație veestimentară, și ceramică, mai colaborăm cu artiști din țară, care ne mai aduc poșete din piele, dar sporadic, este foarte greu, pentru că vin de la Oradea. Din păcate, artiștii nu mai lucrează cum lucrau înainte, vorbesc de perioada de până în ’89, când Fondul Plastic era singurul magazin unde puteai să găsești haine unicat, și poșete, și curele, și brățări, și cravate.

 

”Am încercat să creez lucrări care pot da identitate unei persoane

 

Laura Huiban: Ce va avea distinct viitoarea ta colecție de haine?

Carmen Poenaru: Nu sunt numai haine. De când mă știi tu, fiecare expoziție a fost altceva, altceva, altceva. Îmi place schimbarea. Singura mea constantă e schimbarea. Ultimele două expoziții au fost de pictură, și foarte diferite. ”Șalimar”-ul a fost acum doi ani, iar anul trecut am avut ”Grădina pietrelor prețioase”. Anul acesta m-am gândit să vin cu o altă schimbare, cu o expoziție de artă textilă. Asta însemnând nu numai design vestimentar, dar și obiecte textile decorative, care fac parte tot din arta textilă și care se pot expune pe perete. Din păcate, spațiul nu-mi permite să pun aici, în atelier, un război de țesut, pentru că mi-ar plăcea, știu să țes, și mi-ar plăcea extrem de mult să fac tapiserie, este un lucru care mi-a plăcut întotdeauna. Neputând să fac asta, atunci fac colaj textil, care îmi este mai la îndemână, pentru asta am nevoie de o mașină de cusut și de mâna mea, care leagă piesele între ele, le compune, le coase, în diferite tehnici de cusături, și atunci pot să creez tot felul de paretare și de obiecte textile care pot fi expuse pe perete.

              Iar partea de design vestimentar, bineînțeles că are o temă, tema este ”Structură, volum, formă”, este inspirată din nisipuri, din dune, din structurile pământului, din structuri vegetale, din structuri de scoarță, din tot felul de structuri minerale. Ele nu sunt numai un obiect de îmbrăcat, ci în amploarea lor, și prin modul de a le lucra, devin volumetrice, devin obiecte care au un limbaj în sine și care creează o formă în sine. Toate aceste forme pot deveni și bidemensionale, dar am preferat să fac aceste compoziții în tridimensional, ca să poată fi îmbrăcate. Aceleași haine, dacă le întind pe un șasiu, ele devin lucrări în sine, dar nu mai pot fi îmbrăcate. Deci am încercat să creez lucrări care pot da identitate unei persoane, care pot vorbi despre ea, care o scot din banalitate.

              O haină, care vine cu un plus de personalitate, vine cu un plus de identitate pentru cea care o poartă și este, de fapt, un limbaj plastic în sine. Cine va înclina spre așa ceva va fi o persoană complexă, o persoană sofisticată, o persoană inteligentă, o persoană nonconformistă, o persoană care iubește frumosul, care iubește armonia, care iubește tot ce nu este banal.

Laura Huiban: Când va fi lansată noua colecție?

Carmen Poenaru: Această colecția va fi lansată în iunie, la Galeria Artex, în Râmnicu – Vâlcea, într-o expoziție personală, dar și de grup, în același timp, pentru că voi face expoziția împreună cu artista Carmen Chițan, care este sculptoriță. Ea va crea partea de suport pe care vor fi expuse piesele de creație vestimentară, dar și lucrări de sine stătătoare, legate de același subiect, astfel că partea de metal și de textil se vor combina într-un tot unitar. Atunci când îmi propun o temă, care mă bântuie, dau drumul la această temă în momentul în care am aproape toată expoziția în cap, o văd pe perete. Iar când mă apuc de lucru eu nu fac decât să scot, pagină cu pagină, ce există deja în mintea mea. Și-atunci pare că merg foarte repede, toată lumea spune: ”Dar eu nu știu cum ai reușit, că unii nu fac o sută de lucrări într-o viață”. Da, pentru că ele există în mine și mie îmi trebuie atât: să am pânze, materiale, culori, tot ce am nevoie ca să dau drumul la lucru, că pe urmă ele merg, eu intru într-o buclă atemporală și nu mai știu, că e dimineață, că e seară, sunt ca-n transă, eu nu fac decât să transpun.

 

Laura Huiban: De ce deschizi expoziția în Râmnicu Vâlcea și nu în Bacău?

Carmen Poenaru: Pentru că eu deja am avut acolo două expoziții, am una, chiar acum, în Salină, o expoziție semi-permanentă, care durează cam șase luni. Și niciodată la Vâlcea nu a avut loc o expoziție de design vestimentar, așa cum mi-o doresc eu să fie și așa cum i-am povestit lui Gheorghe Dican, președintele de la Filiala Vâlcea, că va fi.

       Iar în Bacău, de-a lungul timpului, am tot avut expoziții de acest tip. A fost, de exemplu, ”Batic Art”, în 2007 – 2008, apoi, prin iulie 2011, o expoziție de creație vestimentară și mobilier recondiționat, pictat, realizată împreună cu Dumitru Macovei; am mai avut, la Galeriile ”Frunzetti”, în 2014, o expoziție, care se numea ”Pictura care te îmbracă”. După care, am făcut, la Galeria ”Frunzetti”, ”Mister du noir”, împreună cu Ovidiu Ungureanu, iar în 2017, ”Hippy spirit of freedom”, o expoziție care reunea și creație vestimentară, și bijuterie, și genți. Deci de-a lungul timpului aici am tot deschis expoziții de genul acesta.

 

Laura Huiban: Pentru că am vorbit despre creație vestimentară adresată femeii și pentru că suntem la început de luna martie, când este sărbătorită Femeia, ce înseamnă pentru tine ”feminitate”, în 2025? Sau rămâne, pentru tine, un concept atemporal?

Carmen Poenaru: Nu există ”feminitate 1989”, nu există ”feminitate 1964”, cu feminitatea te naști, prin simplul fapt că Dumnezeu ți-a dat un corp feminin. Acum, dacă ești conștientă de feminitatea ta, este foarte bine, pentru că fiecare dintre noi are o latură feminină și una masculină. Atunci când ești un om de afaceri, când ai ceva de făcut, când vrei să faci bani, îți activezi partea masculină. Folosești partea masculină în lucrurile super practice, pentru că nu ai încotro, suntem femei moderne, care trebuie să se adapteze zilelor noastre. Când este vorba de acțiune, de a lua hotărâri importante, de a demara un proiect, ai nevoie de energia masculină. În momentul în care îți activezi partea feminină, ea ține de grație, de frumusețe, de limbaj, de atitudine, de mișcare, de gesturi, de modul în care te adresezi, de modul în care te-mbraci, modul în care privești, când apelezi la tot felul de accesorii, la modă, la design. Până și mersul vorbește despre tine. Toate lucrurile astea, machiajul, vestimentația, atitudinea, mersul, parfumul pe care-l porți, modul de abordare a lucrurilor, astea țin de feminitate.

              Foarte multe dintre noi poate că și-au pierdut feminitatea într-o lume condusă de bărbați. Dar dacă tu îți conștientizezi feminitatea, poți trece foarte ușor de la masculin, la feminin. Femeile întotdeauna au fost practice și au avut o forță interioară care niciodată nu s-a văzut la suprafață. Și acea forță a fost, în primul rând, forța de creație, de a da viață, gingășia, căldura, candoarea, feminitatea, dulceața, acea finețe, pe care o femeie o are. De multe ori este luată ca slăbiciune, dar este o forță extraordinară, pentru că o femeie care dă viață nu poate purta în ea decât iubire. Ori iubirea este o forță care nu este nici cu sabia, nici cu toporul, nici cu nicovala, nici cu piatra, nici cu praștia. Ea vine cu o putere atât de mare, dar caldă! Și asta ține de acea feminitate de care spuneam, este un izvor care vine din viața însăși.

 

Laura Huiban: Pentru că ai vorbit despre ”feminitate”, ”a fi bărbat” ce înseamnă pentru femeia artist Carmen Poenaru?

Carmen Poenaru: Să fii bărbat nu înseamnă că te-ai născut cu un corp de bărbat. A fi bărbat înseamnă, în primul rând, a avea caracter, a fi un om responsabil, un om cu coloană vertebrală, un om care are și delicatețe, dar și forță. Bineînțeles că nu suntem la fel, că n-avem cum. Femeile au altă forță interioară, pe altă latură. Bărbații au o altă forță fizică, în primul rând, deci aici n-ai ce să faci.        Numai că este vorba de nivelul de conștiință. A fi bărbat înseamnă a proteja, a ajuta femeia să se dezvolte, să-și dezvolte valențele, să fie atent la nevoile ei, la necesitățile ei, la sensibilitățile ei. Asta înseamnă un nivel de înțelegere. Protecția nu înseamnă posesie, ”nevasta mea, închisă în cămară, să nu se uite nimeni la ea” sau dependența de banii bărbatului. Nevoia de descătușare a femeii de aici a și venit, din refuzul de a mai fi obedientă, pentru că el îți aduce pâinea pe masă. Dar pot să mi-o aduc și eu, nu? Deci ce a dus la atitudinea unor femei de astăzi? Lipsa de respect a unor bărbați și transformarea femeii într-un obiect de posesiune. Ei au înțeles așa: că ăla care face banul face regula.

              Nu am nimic împotriva bărbaților, nu fac parte din mișcarea feministă, nici nu lupt sau militez pentru egalitate, astea sunt prostii. Probabil că s-au creat frustrări de-a lungul timpului pentru că, într-adevăr, femeia a fost ținută-n umbră. Visurile lor n-au contat, ele au fost la fel ca orice marfă de care te folosești.

              Dar legătura dintre un bărbat și o femeie trebuie să fie într-un mod natural. O femeie trebuie să fie omul cel mai apropiat de tine, ca soț, omul căruia poți să-i împărtășești și greșelile, și neliniștile tale, e omul care va sta lângă tine în toate momentele, și când va fi bine, și când va fi rău. Dar, ca să facă asta, și tu trebuie să fii atent la nevoile ei, și să îi fii sprijin atunci când ea nu are puterea să meargă mai departe, să-i fi sprijin atunci când își pierde încrederea în ea, să fii lângă ea permanent. Asta înseamnă o legătură reală și, mai ales, încrederea între doi oameni. Este baza oricărei relații sănătoase.

”Singurul meu șef sunt eu”

Laura Huiban: Ziceam că vreau să vorbesc astăzi cu tine despre feminitate și leadership. În ultimii opt ani ai fost președinta – liderul – Uniunii Artiștilor Plastici din România – Filiala Bacău. Cum ți-a fost ție în postura asta, de a conduce o breaslă formată din individualități predominant masculine?

Carmen Poenaru:Vreau să vorbesc, în primul rând, despre leadership. Niciodată nu mi-am dorit să fiu șeful nimănui, pentru că nu mi-a plăcut niciodată postura de a avea șef. Neplâcându-mi asta, eu nu am în minte conotația a ceea ce înseamnă ”a avea șef”. Singurul meu șef sunt eu. Am trăit și trăiesc în continuare după propriile mele reguli, fără să deranjez pe ceilalți. Cred că sunt unul dintre cei mai independenți oameni pe care-i cunoști și care iubesc libertatea mai mult decât orice. Dar este vorba nu de acea libertate în care îți poți permite orice, oricum. Nu! Este vorba de e o libertate asumată în tot ceea ce fac: libertatea de a-mi structura viața, de a-mi croi viitorul, a alege ce vreau să fac. La mine, toate sunt constructive, îmi place să clădesc, să construiesc, să repar, să aduc lucruri frumoase. Am avut întotdeauna sentimentul că menirea mea este să aduc oamenilor frumosul. Talentul, pe care Dumnezeu mi l-a dat, nu-mi aparține, nu mi l-a dat degeaba. L-am primit, or acest cadou este și-o obligație. Trebuie să fac ceva cu el, trebuie să folosească la ceva. Și am realizat asta de foarte mică, Mi-am dat seama că am ceva ce alții nu au sau că am ceva în plus, am o menire, că eu trebuie să fac lucrul acela. La mine a fost foarte simplu să aleg în viață.

 

              Acum, nu știu ce s-a-ntâmplat, probabil din cauza temperamentului meu și personalității puternice pe care o am, mi-a mai dat Dumnezeu ceva: o putere de muncă, o energie foarte bună, care, pusă în mișcare, mută munții. Dacă vreau într-adevăr să fac ceva, nu există ”nu se poate”, găsesc modalități, merg până la ultima resursă și rezolv problema aia sau ajung acolo unde vreau, dar întotdeauna ceea ce-mi propun eu, chiar dacă pare imposibil, dacă eu simt că este posibil, se rezolvă, îmi vin și ideile. Imaginația mea, intuiția mea lucrează de-așa natură încât logica este lăsată-n urmă. Asta se numește ”viziune” și această viziune o am nu numai la nivel comportamental sau decizional, cu privire la viața mea, ci chiar la nivel de imaginație, în creație. Asta nu ține de mine, că mi-am propus, face parte din natura mea.

              Acum, cu povestea cu leadership-ul, m-am trezit într-o situație asemănătoare în facultate, când am devenit președinta Facultății de Decorative, patru ani, din anul I, o situație pe care am luat-o foarte în serios și am militat pentru drepturile studenților. Dar eu nu mi-am dorit asta. Bineînțeles că a ieșit și cu conflicte, pentru că eu, când cred în ceva îmi spun părerea direct, și ”directul” ăsta nu e bun întotdeauna, dar nu pot să fiu altfel.

              În cazul președinției pentru Uniunea de la Bacău, a fost o situație dificilă, când s-a-ntâmplat ceva și aveam atâtea datorii, că ne-am trezit cu Fiscul la ușă, să ne pună bandă galbenă pe clădire. N-a vrut nimeni să preia așa ceva. Și atunci am zis: ”Bine, dar vaporul ăsta trebuie condus, nu este păcat să pierdem ditamai proprietatea, cu tot cu atelierele?”. Și toată lumea a ridicat mâna să devin președinte interimar. Crede-mă că habar n-aveam în ce mă bag. Dar am simțit că trebuie să fac ceva. Nu m-a obligat nimeni. Nu mi-a pus nimeni în brațe chestia asta. Am simțit că, nu știu, trebuie să dau o mână de ajutor. Habar n-aveam cum o să ies din asta, dar ideea că să stau pe margine, să mă uit și să nu fac nimic nici nu s-a pus în discuție. Ceva, în sufletul meu, mi-a spus că vom ieși la liman. Problema noastră era economică.

Laura Huiban: Care este situația actuală a Filialei, din punct de vedere financiar – administrativ, sau mai exact care era când ți-ai încheiat mandatul, în 29 ianuarie 2025?

Carmen Poenaru: Situația actuală este următoarea: zero datorii la Fisc, la furnizori, peste tot, situația financiară este echilibrată, toate contractele, refăcute, magazinul merge. Suntem în balanță perfectă. În momentul ăsta, noi ne putem acoperi toate utilitățile, toată contabilitatea este pusă pe picioare, toate contractele sunt beton și onorate, la minut, la zi, toată gestiunea este pusă pe calculator.

       Galeria este refăcută, am schimbat toate neoanele, am pus spoturi, am schimbat geamurile că erau devidate, vitrinele le-am refăcut, am făcut arhiva ș.a.m.d.. Tot ce s-a făcut acolo s-a făcut cu resurse personale, donându-mi drepturile de autor, sau cu sponsorizări în compensație, contribuind la asta cu lucrări de artă personale. Mai mult decât atât, am fost un președinte care nu a beneficiat de indemnizație, renunțând la aceasta pe toată perioada celor două mandate, din cauza fondurilor financiare precare ale filialei. Președinte voluntar în vremuri de criză. (râde, n.m.)

Laura Huiban: Vrei să recuperezi ceva?

Carmen Poenaru: Nu, am făcut pentru că trebuia. Un ajutor îl dai pentru că simți, pentru că vrei, pentru că poți, pentru că faci tot posibilul să ajuți acolo unde tu simți că e nevoie de ajutorul ăla. Și-ai uitat. Ce-i făcut, e bun făcut, ce ai dat, e bun dat. În momentul în care faci ca să câștigi ceva, nu este un ajutor, ci este o dezamăgire cruntă. Ca să nu ai dezamăgiri, când faci un lucru, îl faci deliberat. Ai dat și ai terminat. Ai dat, pentru că ai vrut, pentru că ai putut.

 

Laura Huiban: Din ce se suține acum, financiar, Filiala? Din magazin, din cotizații?

Carmen Poenaru: Cotizațiile înseamnă foarte puțin, 50 de euro, pe an, de persoană, dintre care 25 de euro merg la București, 25 de euro rămân la filială, pentru că Uniunea a zis să ajute filialele și să trimită numai jumătate. Veniturile noastre provin în principal din magazin, prin vânzarea materialelor noastre specifice, pentru artă, și a lucrărilor artiștilor.

”Am fost ca o călăuză în beznă”

 

Laura Huiban: De ce ai luat decizia de a nu mai candida pentru un nou mandat de președinte al Filialei UAP Bacău?

Carmen Poenaru: Pentru că mi-am încheiat misiunea. Îmi mulțumesc că am reușit să îmi onorez cuvântul pe care mi l-am dat și proiectul pe care l-am făcut și l-am dus la final. A fost o experiență de viață, a avut și partea asta financiară, care, într-adevăr, a fost foarte neplăcută, nu a fost ușor, dar au fost și foarte multe momente bune.        Această experiență n-a făcut decât să-mi confirme că am un potențial mult mai mare decât știam eu. Nu m-am imaginat într-o asemenea situație. Și faptul că am dus totul la bun sfârșit îmi dă încredere în mine și mă bucură că am putut să dau o mână de ajutor atunci când a fost nevoie. Am fost ca o călăuză în beznă și, probabil, călăuzită de undeva, de Sus. Eu sunt credincioasă, nu sunt religioasă, dar forța asta care m-a mânat și care m-a ajutat, chiar prin oameni, oamenii care-au venit în întâmpinarea mea și care parcă, cumva, au fost atrași ca un magnet în tot procesul ăsta de revigorare, să știi că nu a fost ceva întâmplător.

              Dar, în același timp, în momentul în care am terminat, am simțit că eu mi-am încheiat rolul. Probabil că trebuia să plătesc ceva karmic. De ce? Pentru că eu am venit în Bacău, de la Cluj, cu repartiție guvernamentală în 1989, și Ilie Boca, cu doamna Maria Comis, care era directoarea noastră economică, m-au luat ca pe cel mai tânăr copil, copilul de trupă. Eu, aici, în galeria asta, am putut să trăiesc. Gândește-te că eu trăiesc din artă iar această galerie, pe mine, m-a ajutat să supraviețuiesc în toți acești ani. Eu am venit în iulie, și în noiembrie, mi-au făcut rost de apartament. În 1994, am devenit membru titular al Uniunii Artiștilor Plastici din România – Filiala Bacău și am putut beneficia de un atelier, care a fost primul atelier al lui Ilie Boca și care mi-a purtat noroc, a lăsat o energie bună, creatoare și prolifică. Într-un fel, ajutorul meu de acum a fost plată karmică, am simțit că trebuie să dau o mână de ajutor, nu vedeam dispărând galeria de-acolo, nu vedeam că se duce totul, nici măcar nu puteam să-mi imaginez. A fost un impuls care a venit din ființa mea, nicidecum calculat. Nici nu știam în ce mă bag. Dar am simțit că lucrurile nu trebuie să fie lăsate așa și uite că le-am dus la bun sfârșit. Dar, atât, le-am dus la bun sfârșit și acum trebuie să mă întorc la lucrurile care mă fac fericită. Nu zic că nu mi-a plăcut, dar acolo a fost foarte multă muncă și foarte mult stres, deci n-a fost ușor, dar am bucuria că am dus totul la capăt. Pentru mine contează. Nu știu cât contează pentru alții, dar eu mă bucur că am putut să fac ceva, să dau o mână de ajutor, într-un moment critic, pentru breasla în care eu m-am dezvoltat, în care, uite, sunt de atâția ani de zile, în Bacău. 

”Mă întorc acum înapoi, acasă, mă întorc la mine”               

Laura Huiban: Cunoști ”mandala”, ca simbol și ritual. Cumva, după ce aduci ceva la desăvărșire, ”strici totul” și o iei de la zero, cu un nou proiect. Renunțarea la șefia UAP Bacău poate fi gândită ca un moment ”mandala” pentru viața ta. Ce nouă mandala vrei să construiești? Ce-ți dorești pentru tine acum?

Carmen Poenaru: În primul rînd, n-a fost o șefie, eu am fost orice altceva, numai șef n-am fost.

       În al doilea rând, e-n firea mea de-a-ncepe permanent câte ceva nou, și-ntotdeauna termin ce-am început. De asta, să nu te mire că am început o chestie aici și mi-am terminat treaba și-am plecat. A fost un experiment, pe care l-am dus la bun final. Gata, s-a terminat. Acum am treabă cu această nouă expoziție.

       Eu vreau să construiesc acum mandala care mă face pe mine fericită, adică să fac numai lucruri care-mi aduc bucurie. Până acum, am fost plecată, vreo opt ani de zile, mă întorc acum înapoi acasă, mă întorc la mine, în sufletul meu, la lucruri care-mi fac plăcere, la liniștea mea, de care chiar am nevoie. Bine că s-a terminat, bine că e bine. Ce-mi doresc eu acum? Îmi doresc tot timpul pentru mine, îmi doresc ca toată energia mea creativă să fie pusă numai în lucruri frumoase, lucruri pe care să le fac cu dragoste, cu tot sufletul, cu răbdare. Vreau să mă întorc la lucrurile care-mi plac: să călătoresc, să văd lumea, să citesc mai mult, să ascult muzică, să-ntâlnesc oameni noi, să merg în tabere. Și timpul să-mi aparțină numai și numai mie, 24 din 24. Am atâtea lucruri de făcut, sunt atâtea lucruri frumoase în jurul tău, încât nici măcar timpul nu-ți ajunge.

              Eu a trebuit să lucrez triplu în acești opt ani, ca să-mi pot duce cariera mai departe. Ca să-mi pot face expozițiile, a trebuit să stau nopțile în atelier, a trebuit să trec pe ultimele resurse de energie, ca să-mi duc la capăt proiectele. Sunt un un om care participă în bienale, în trienale. Niciodată nu mi-am neglijat munca, n-am uitat că sunt artist, dar pentru asta a trebuit să trec pe resursele de rezervă. Eu, acum, nu fac decât să mă încarc, sunt obosită. De asta prefer să stau în atelier și, uite, de cinci zile lucrez la aceste haine, e ca un fel de meditație.

              Nu știu ce fac în continuare. Simt un mare val de schimbare la mine. Anul ăsta eu încep o nouă viață. La mine, anul acesta este o schimbare totală de direcție, de casă, de sens. Timpul meu curge invers în clepsidră. Am devenit atât de conștientă de fiecare zi care trece. Și vreau să trăiesc frumos, vreau să nu-mi pară rău niciodată de nimic. Dumnezeu mi-a dat și-o viață inedită și o viață frumoasă, eu îi mulțumesc, pentru că am o viață cum foarte puțini oameni au: să călătoresc în lume, să trăiesc în diferite medii, să pot trăi din munca mea, din pictură, să nu trebuiască să mă duc la serviciu, să semnez condică, să n-am șef deasupra capului. Singurul meu șef e Dumnezeu. Atât.

              Sunt cel mai liber om din lume, eu pictez pe orice meridian. Povestea cu Uniunea m-a legat de picior opt ani. Independența și libertatea mea sunt un lux pentru care am muncit și mi-l permit. Nu e o boală și nu e un handicap. Eu mă simt foarte bine cu mine. Eu nu mă plictisesc cu mine. Timpul pe care-l petrec cu mine este un răsfăț, este un dar pe care mi-l fac, mă-nțeleg foarte bine cu mine. Sunt un om de lume, sunt un om comunicativ, dar îmi place foarte mult și să stau cu mine, pentru că așa mă pot regăsi și cu fiecare lucru pe care-l încep mai găsesc o latură, de care habar n-aveam, descopăr foarte multe lucruri și sunt așa, un fel de carte, pe care eu o scriu, dar o și descopăr. Pentru că am fost pusă în atâtea situații de-a lungul timpului în viață – eu, cu mine, am fost permanent peste tot, am trăit la capătul pâmântului, în India, nouă ani de zile. Dacă eu mă simt bine cu mine undeva, acolo-i casa mea, indiferent unde este. Unde mi-e mie bine e casa mea, pentru că-s ca melcul. 

Laura Huiban: În ce direcție crezi că trebuie să se îndrepte Filiala UAP Bacău, la nivel administrativ, cel puțin, în următorii ani?

Carmen Poenaru: În societatea în care trăim, totul trebuie să se miște altfel. E nevoie de exact ce fac cei tineri acum, accesează tot felul de bani, pentru tot felul de proiecte. Artiștii nu sunt numai artiști, ”eu, cu pensonul meu, și nu știu nimic”. Cei care încep acum să facă tot felul de evenimente pe proiecte știu deja ce înseamnă un deviz, știu ce-nseamnă un act economic. Trebuie crescută o echipă de genul acesta, pentru că nu mai putem face artă și evenimente pe banii personali. Or, nemaiavând datorii, putem aplica. Noi nici n-am putut aplica până acum, pentru că, având datorii către Fisc, nu puteai. Acum, este totul în echilibru perfect.

       Urez mult succes noii conduceri și doresc ca această filială să fie una dintre cele mai prospere din țară, pentru că există un potențial enorm, atât uman, cât și material, care bine direcționat poate conduce la o creștere semnificativă, atât în plan cultural, cât și financiar.

Sursa foto: arhiva personală Carmen Poenaru

 

Semne (pe) bune, la Onceşti

Despre anul nou (agricol), care începea la 1 martie, despre sensurile şnurului împletit cu alb şi roşu şi despre actualitatea unui străvechi obicei a vorbit etnografa Feodosia Rotaru, în deschiderea „Conexiunilor culturale” de la Onceşti, ţinute în ziua dintâi a primăverii.

O firească asociere au făcut cadrele didactice ale comunei când au numit momentul median „Ion Creangă – mărțișorul tuturor românilor”, la 188 de ani de la naşterea nemuritorului Nică. Profesoara de română Lăcrămioara Prosie a întărit în medalionul ei ideea că „Amintirile” humuleşteanului nu trebuie izgonite din programele şcolare, pentru că regionalismele, arhaismele şi cuvintele populare fac parte din tezaurul limbii naţionale.

Primarul Mihai-Marinel Puţeanu, directorul Florin Dimofte, bibliotecarele din comună au amenajat un panou-arbore cu personalităţile locului: filologii Ariton Vraciu şi Cezar Tabarcea, actriţa Maria Ploae, preotul protopop emerit Ioan Antisescu, universitara Elena Seghedin, artistul plastic Mariana Popa (Moroşanu), învăţătorii Octavian Iftimie (monograf al comunei), Grigore Puţanu, Gheorghe Prosie, istoricul Dănuţ Voicu ş.a.

„Transmiteţi toate gândurile mele bune. Voi veni la Onceşti chiar în acest an şcolar şi le voi vorbi elevilor despre tatăl meu. La Biblioteca Comunală Ariton Vraciu vreau să întăresc prezenţa lingvistului şi profesorului care a fost”, mi-a comunicat fiica acestuia, universitara ieşeană Marina Vraciu.

Olguţa Pâţu/Carmen Voisei, directoarea Şcolii Populare de Arte şi Meserii „Ion Ghelu-Destelnica” Bacău, a dăruit comunei recentul album „Generaţii, generaţii…”, iar noi, volumele de poezii de Vasile Alecsandri, editate de Consiliul Judeţean la bicentenarul naşterii autorului (2018).

Programul artistic a fost deschis cu doinele cântate de Ştefan Negru, urmate de un adevărat carnaval pus la cale de „Micii românaşi”, antrenaţi de Veronica Dimofte.

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Vasile Isvoran, directorul Centrului Județean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiționale Bacău, Florin Zăncescu, invitaţii (Ionel Bălan, consilier judeţean, Ioachim Dămoc, Mitică Pricopie, Pavel Şova ş.a.) au apreciat evenimentul din Sala de festivităţi „Maria Ploae” din Tarniţa. Peste nu mulţi ani, viitorul solist Denis Iancu, elev în clasa a V-a, va spune că a debutat la „Conexiunile culturale” din 1 martie 2025.

Foto: Amedeo Spătaru

Horoscop 6 martie. Balanțele au nevoie de armonie și echilibru

🔥 ♈ Berbec (21 martie – 19 aprilie)
Ai parte de o zi dinamică și plină de provocări interesante. Ești pregătit să îți asumi riscuri și să iei decizii importante. Fii atent la oamenii din jur – cineva îți poate oferi un sfat prețios.

🌷 ♉ Taur (20 aprilie – 20 mai)
Astăzi este un moment bun să îți acorzi timp pentru reflecție. Ai nevoie de claritate înainte de a lua o decizie legată de un aspect important al vieții tale. Ai încredere în instinctele tale!

💬 ♊ Gemeni (21 mai – 20 iunie)
Comunicarea este punctul tău forte astăzi! Ai ocazia să clarifici o situație confuză sau să faci o conexiune importantă. O discuție te poate ajuta să vezi lucrurile dintr-o nouă perspectivă.

💖 ♋ Rac (21 iunie – 22 iulie)
Emoțiile tale sunt intense și îți pot oferi indicii despre ce ai nevoie cu adevărat. Nu ignora sentimentele care apar astăzi – ele îți arată direcția potrivită. O surpriză plăcută îți poate aduce zâmbetul pe buze!

☀️ ♌ Leu (23 iulie – 22 august)
Este o zi excelentă pentru a-ți demonstra calitățile și pentru a străluci! Fii deschis la provocări și nu te teme să ieși în evidență. O veste bună legată de un proiect îți va da un plus de motivație.

🌿 ♍ Fecioară (23 august – 22 septembrie)
Astăzi, organizarea și atenția la detalii sunt esențiale. Poți descoperi un aspect important pe care l-ai trecut cu vederea. Fii răbdător și nu te grăbi să iei decizii pripite.

💐 ♎ Balanță (23 septembrie – 22 octombrie)
Ai nevoie de armonie și echilibru, iar ziua îți oferă oportunitatea de a rezolva o problemă din trecut. Fii deschis la compromisuri și vei vedea că lucrurile se așază în favoarea ta.

🔮 ♏ Scorpion (23 octombrie – 21 noiembrie)
Intuiția ta este la cote maxime și te poate ghida spre o descoperire importantă. Azi este momentul să fii atent la detaliile subtile și să ai încredere în instinctele tale.

🎯 ♐ Săgetător (22 noiembrie – 21 decembrie)
Ai o dorință puternică de a explora lucruri noi și de a ieși din rutină. Oportunitățile apar atunci când îți urmezi pasiunile, așa că fii îndrăzneț și deschis la schimbări!

🏆 ♑ Capricorn (22 decembrie – 19 ianuarie)
Munca ta începe să dea roade, iar astăzi ai ocazia să primești recunoașterea pe care o meriți. Ai răbdare și continuă să îți urmezi obiectivele – succesul este aproape!

🌟 ♒ Vărsător (20 ianuarie – 18 februarie)
Creativitatea și gândirea ta inovatoare sunt la putere! O idee genială poate apărea dintr-o conversație neașteptată. Fii atent la oportunități și nu ezita să îți exprimi viziunea.

🌊 ♓ Pești (19 februarie – 20 martie)
Este o zi de introspecție și sensibilitate. Ai nevoie de momente de liniște pentru a te conecta cu tine însuți. O persoană din trecut ar putea reapărea în viața ta cu un mesaj important.

Huawei lansează primul telefon pliabil triplu la MWC Barcelona

Huawei a prezentat oficial primul smartphone pliabil triplu destinat pieței comerciale, atrăgând atenția participanților la Mobile World Congress (MWC) din acest an.

Reprezentanții companiei au subliniat inovația revoluționară a dispozitivului, afirmând: „Aceasta este, practic, prima experiență de acest fel pe care consumatorii o pot achiziționa.”

Telefonul oferă o suprafață de ecran aproape dublă față de dispozitivele pliabile standard, ceea ce îmbunătățește considerabil experiența utilizatorului: „Experiența este mult, mult mai bună, de două ori mai captivantă decât cea oferită de un pliabil obișnuit. Iar apoi, îl pot plia și pune direct în buzunar.”

Inovație și competiție la MWC 2025

Alături de Huawei, alte branduri de renume, precum Xiaomi și Lenovo, și-au prezentat cele mai noi produse. Xiaomi 15 Ultra a impresionat cu tehnologia sa avansată în domeniul fotografiei, în timp ce Lenovo a atras atenția cu noile modele din seria ThinkBook, dedicate profesioniștilor.

Evenimentul a atras mii de vizitatori, care au explorat cele mai recente inovații din domeniul tehnologiei mobile și inteligenței artificiale. Unul dintre cele mai populare standuri a fost cel al Google, unde noul model de AI, Gemini, a stârnit interesul pasionaților de tehnologie.

MWC Barcelona 2025 confirmă încă o dată că viitorul dispozitivelor inteligente este mai aproape ca niciodată, cu ecrane pliabile, camere ultra-performante și soluții AI menite să redefinească experiența utilizatorilor.

6 martie 2025

    Lupte greco-romane: Denis Mihai, la CSM Bacău!

    Medaliat cu bronz la Mondialele de Seniori din toamna trecută, sportivul în vârstă de 22 de ani s-a transferat de la SCM Bacău la clubul municipalității

    Natura Brașovului – Tărâmul Ariilor Protejate

    Imagini spectaculoase cu munți împăduriți la răsărit, un cerb care se oprește în luminiș, păsări rare zburând peste lacuri, un alpinist escaladând o stâncă abruptă, un grup de drumeți explorând o potecă de munte, un ciclist pedalând printr-o pădure deasă și un speolog descoperind formațiuni spectaculoase într-o peșteră.

    Pentru ce sună sirenele?

    Vă scriu cu îngrijorare după ce, din nou, am fost martorul unui exercițiu „de alarmare publică”, în care sirenele orașului au răsunat fără un scop real. Autoritățile par să creadă că declanșarea acestor sunete asurzitoare contribuie la siguranța noastră, dar în realitate, ele nu fac decât să provoace panică și confuzie în rândul populației. Într-o vreme în care amenințările nu mai sunt doar teoretice, astfel de exerciții sunt nu doar inutile, ci chiar dăunătoare din punct de vedere psihologic.

    Dacă un astfel de semnal ar anunța o amenințare reală, ce ar trebui să facă un cetățean obișnuit? Avem în oraș adăposturi funcționale? Știm măcar unde sunt acestea? Răspunsul este, din păcate, negativ. Nu există nici măcar un sistem de semnalizare către astfel de locuri, iar cei mai mulți oameni nici nu ar ști încotro să se îndrepte. Exercițiile de alarmare, în absența unor măsuri concrete de protecție civilă, sunt o farsă absurdă și, mai grav, o sursă de anxietate colectivă.

    În loc să alarmeze populația fără un scop clar, autoritățile ar trebui să investească în măsuri reale de siguranță: să identifice și să marcheze corespunzător adăposturile, să informeze cetățenii despre ce trebuie să facă în caz de pericol și să modernizeze infrastructura de protecție civilă. În prezent, suntem lăsați pradă haosului în cazul unei amenințări reale, cu sirene care sună, dar fără nicio soluție practică.

    Mai mult decât atât, aceste exerciții ignoră complet nevoile categoriilor vulnerabile. Vârstnicii, copiii și persoanele cu dizabilități resimt și mai puternic efectele negative ale acestor alarme bruște, fără ca cineva să le ofere vreo explicație sau vreun sprijin real. În loc să creeze un sistem eficient de protecție, autoritățile se limitează la zgomot, fără să învețe nimic din experiențele altor țări unde măsurile de siguranță sunt aplicate cu responsabilitate.

    Vă rog să aduceți această problemă în atenția publicului și a autorităților. Este timpul să cerem nu doar zgomot, ci și acțiuni concrete pentru siguranța noastră.
    Cu respect,

    Dorin L.

    Spitalul Județean de Urgență Bacău beneficiază de aparatură medicală de ultimă generație pentru Laboratorul de Medicină Nucleară (PET-CT)

      Spitalul Județean de Urgență (SJU) Bacău a primit recent aparatura de înaltă performanță destinată Laboratorului de medicină nucleară (PET-CT), un proiect de mare importanță pentru județul Bacău. Această investiție se ridică la aproape 16,7 milioane de lei, finanțarea fiind asigurată prin PNRR, în proporție de 79%, iar restul de 21% provine din bugetul Consiliului Județean Bacău.

      În România, există doar 15 unități medicale care desfășoară programul PET-CT, dintre care doar cinci sunt instituții medicale de stat. Aceasta face ca investiția realizată la SJU Bacău să fie un pas important în îmbunătățirea accesului pacienților la investigații imagistice de înaltă precizie.

      Ion Marius Savin, managerul interimar al Spitalului Județean de Urgență Bacău, a declarat: „Oportunitatea înființării Laboratorului de medicină nucleară (PET-CT) apare într-un context sensibil, acela în care, la nivelul județului, sunt înregistrați aproape 7.300 de pacienți oncologici. Prin urmare, investiția va determina o îmbunătățire a serviciilor medicale acordate pacienților oncologici din județ și din zonele limitrofe.”

      PET-CT este o investigație imagistică non-invazivă de medicină nucleară de înaltă performanță, care combină imagini din tomografia cu emisie de pozitroni (PET) și tomografia computerizată (CT). Această metodă avansată de diagnostic imagistic este extrem de eficientă, putând identifica locul exact al afecțiunii atunci când alte examinări, precum RMN sau CT, nu oferă un diagnostic clar.

      Investigațiile PET-CT sunt deja decontate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), fiind incluse în Programul Național PET-CT, ceea ce face ca această procedură să fie accesibilă pacienților care au nevoie de ea.

      Cu ajutorul acestei noi aparaturi, Spitalul Județean de Urgență Bacău va contribui semnificativ la diagnosticul și tratamentul pacienților oncologici din județ și din regiunile adiacente, îmbunătățind semnificativ calitatea serviciilor medicale oferite comunității.

      Acțiune pe linie silvică a Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău

        O patrulă de intervenție a Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău a depistat, în data de 4 martie 2025, în jurul orei 11:00, o autoutilitară marca IVECO staționată pe marginea DJ 241A, pe raza comunei Dealu Morii, încărcată cu material lemnos.

        În urma verificărilor, s-a constatat că vehiculul transporta 3,1 metri cubi de lemn esență gorun, însă, la o evaluare vizuală, încărcătura părea mult mai voluminoasă. Pentru o măsurătoare exactă, jandarmii au solicitat sprijinul unui reprezentant al Ocolului Silvic Zeletin, care a confirmat că materialul lemnos fusese aranjat folosind așa-numita „Metodă fântână” – o tehnică prin care sunt lăsate goluri mari în mijlocul încărcăturii, creând astfel impresia unui volum mai mare de lemn.

        După cubajul oficial, s-a stabilit că volumul declarat în avizul de transport corespundea cu realitatea. Cu toate acestea, persoana responsabilă de transport a fost sancționată conform art. 19, alin. 2, indice 2, lit. a din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice.

        Inspectoratul de Jandarmi Județean Bacău reamintește cetățenilor importanța respectării legislației în domeniul silvic și încurajează raportarea oricăror suspiciuni de transport ilegal de material lemnos la numărul unic de urgență 112.

        Adrian Doni reprezintă orașul la trei mari saloane internaționale de artă naivă

        "Interior Țărănesc"

        Artistul Adrian Doni va reprezenta orașul nostru la trei prestigioase saloane internaționale dedicate artei naive, în urma invitațiilor primite.

        Prima participare are loc la „Salon of Naive and Intuitive Art” din Bulgaria, unde artistul este prezent pentru al treilea an consecutiv. Evenimentul este deja în desfășurare și reunește nume importante ale artei naive.

        De asemenea, Adrian Doni a fost invitat pentru a șasea oară la Salonul Multidisciplinar Waroux din Belgia, primind invitația cu opt luni în avans. Aici, cinci dintre lucrările sale vor fi expuse, confirmând aprecierea de care se bucură în mediul artistic internațional.

        Un alt eveniment important la care va participa este a șasea ediție a Festivalului Internațional de Artă Naivă (FIAN) din Guarabira, Brazilia. Invitația a venit din partea lui Adriano Dias, fost ministru al culturii din Brazilia, iar una dintre lucrările selectate pentru acest prestigios festival este „Interior Țărănesc”.

        Pe lângă aceste participări, artistul anunță că anul acesta va fi prezent și la alte expoziții și evenimente internaționale, consolidându-și astfel poziția în lumea artei naive.

        Biletele de tratament balnear vor fi achitate prin virarea banilor în contul bancar al Casei de Pensii

          Cu câteva zile în urmă, Casa Județeană de Pensii (CJP) Bacău a început distribuirea primei serii de bilete la tratament balnear din acest an. Pentru această serie, pensionarilor și asiguraților în sistemul public de pensii din județ le-au fost rezervate numai 64 bilete. Acestea sunt doar în stațiunile unde baza de tratament aparține Casei Naționale de Pensii Publice, respectiv Amara, Bizușa, Covasna, Lacu Sărat, 1 Mai, Nicolina, Pucioasa și Sarata Monteoru.

          Toate cele 64 bilete sunt disponibilie, astfel că vor fi acordate pe principiul ”Primul venit, primul servit”, evident, în baza recomandării de la medicul de familie ori de la cel de specialitate, pentru tratamentul balnear care va fi urmat, cărții/buletinului de identitate și a cuponului de pensie. Sejurul (data de plecare în stațiune) începe, vineri, 7 martie. Criteriile de repartizare a biletelor au rămas aceleași ca în anii anteriori, dar, deocamdată, modalitatea de plată s-a schimbat.

          Astfel, beneficiarii vor achita contribuția pentru un bilet prin virarea banilor respectivi în contul RO78TREZ06122330311XXXXX, Cod fiscal 13595326. Pe ordinul de plată în contul amintit se vor completa următoarele: Casa Județeană de Pensii Bacău, la beneficiar, codul fiscal menționat mai sus, numele, prenumele și CNP-ul persoanei căreia i s-a repartizat biletul. Așadar, beneficiarii nu se vor mai prezenta la casieria CJP Bacău, pentru a achita biletul, ci vor vira suma de bani în contul și cu datele precizate anterior.

          Conducerea CJP Bacău a fost nevoită să ia această măsură, deoarece funcționarele (2) de la casieria unității s-au pensionat, iar cele două posturi vacantate astfel au fost blocate automat, conform legii.

          Conducerea CJP Bacău a început demersurile pentru a obține deblocarea celor două posturi, dat fiind faptul că sunt unice, dar până va veni decizia ”de sus” va mai dura. În acest context mai trebuie să spunem că deficitul de personal la nivelul Casei de Pensii este destul de serios. Din cele 85 posturi din organigrama instituției, mai sunt vacante încă 10. Numai la ”Evaluarea și recalcularea pensiilor”, sector unde personalul este angajat temporar, dar extrem de important pentru mult timp de acum încolo, 3 posturi sunt vacante.

          Titlurile de stat se vor putea cumpăra online, cu cardul, din 10 martie

          Compania Națională „Poșta Română”, alături de Ministerul Finanțelor și Visa, facilitează accesul românilor de pretutindeni la titlurile de stat Tezaur printr-un proces digital inovator. Cetățenii vor putea achiziționa aceste instrumente financiare direct cu cardul, prin intermediul platformei Ghișeul.ro, beneficiind de un sistem rapid, sigur și accesibil.

          Procesul de achiziție online a titlurilor de stat prin Ghișeul.ro devine posibil ca urmare a parteneriatului încheiat între Compania Națională „Poșta Română” și Autoritatea pentru Digitalizarea României din cadrul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) și Visa.

          Până acum, titlurile de stat puteau fi cumpărate prin unitățile Trezoreriei Statului, subunitățile Poștei Române sau online doar de către persoanele fizice cu cont activ pe Spațiul Privat Virtual al ANAF. Acum, datorită implicării Poștei Române în acest proiect de digitalizare, achiziția titlurilor de stat devine mai simplă și mai accesibilă pentru toți cetățenii, inclusiv pentru cei din diaspora.

          Noul proces de achiziție și răscumpărare a titlurilor de stat se realizează prin intermediul soluției Visa Direct. La înregistrarea pe Ghișeul.ro, utilizatorii salvează datele cardului, iar la maturitatea titlurilor, fondurile sunt transferate automat pe cardul folosit la momentul subscrierii. Acest sistem eficient elimină drumurile la ghișeu și oferă un nivel sporit de confort și flexibilitate pentru investitori.

          Procesul de achiziție online cu cardul a titlurilor de stat Tezaur pe platforma Ghișeul.ro se va lansa pe 10 martie 2025.

          Spectacol aerian deasupra județului: realimentarea unor F-16 în zbor

            FOTO: Cătălin Ungurașu

            Un locuitor din Comănești, Cătălin Ungurașu, a reușit să surprindă și să fotografieze un moment rar pe cerul județului nostru: realimentarea în aer a unor aeronave F-16, cel mai probabil aparținând Forțelor Aeriene Române. Manevra a fost efectuată de un avion cisternă venit din Turcia, într-o operațiune spectaculoasă, dar perfect coordonată.

            Imaginile surprinse arată momentul în care avioanele de luptă se apropie de tanker pentru a-și suplimenta rezerva de combustibil, o tehnică esențială pentru misiuni de lungă durată. Nu este clar dacă exercițiul face parte dintr-un antrenament planificat sau dintr-o misiune operațională, însă prezența aeronavelor sugerează o colaborare internațională în domeniul apărării.

            Realimentarea în aer este o procedură utilizată frecvent în cadrul NATO pentru a spori autonomia de zbor a avioanelor militare, iar România, ca membru al alianței, beneficiază de astfel de operațiuni pentru menținerea pregătirii de luptă.

            Evenimentul a atras atenția multor pasionați de aviație, iar imaginile capturate de Ungurașu Cătălin au devenit rapid virale pe rețelele de socializare.

            Karate/ CN SKDUN Probe Individuale:  Știința Bacău, început fast

            Începutul primăverii a consemnat și startul sezonului competițional intern de karate SKDUN. La prima întrecere a anului, Campionatul Național de Karate SKDUN, pribe individuale, derulată în perioada 1-2 martie, la Sala „Gabi Szabo” din Voluntari, CS Știința Bacău a participat cu nouă sportivi, cucerind 18 medalii: 12 de aur, patru de argint și două de bronz.

            Scădere a numărului de autorizații de construire în județul Bacău, dar creștere a locuințelor finalizate

              Image by freepik

              Evoluția pieței imobiliare din județul Bacău în 2024 reflectă o tendință mixtă: în timp ce numărul autorizațiilor de construire pentru clădiri rezidențiale a înregistrat o scădere, numărul de locuințe aferente acestor autorizații a crescut.

              Șantierul Autostrăzii A7: Mobilizare masivă pe loturile 2 și 3, Bacău – Pașcani

              Șantierul Autostrăzii A7, pe tronsonul Bacău – Pașcani, prinde contur, cu un ritm de lucru alert pe loturile 2 și 3. În prezent, peste 400 de muncitori și 260 de utilaje și autobasculante sunt mobilizate pe teren pentru a asigura progresul lucrărilor.

              Pe lotul 2, lucrările se desfășoară de la intersecția cu DN2, în zona Săbăoani – Tețcani, până la Mogoșești-Siret, în timp ce lotul 3 include și nodul rutier de tip Turbion din apropierea Pașcaniului, la Sodomeni. Constructorul execută, în această etapă, o serie de operațiuni esențiale, printre care exploatarea gropilor de împrumut, realizarea umpluturilor de pământ și a terasamentelor, așternerea stratului de formă din balast, precum și forarea și armarea piloților pentru structuri. De asemenea, sunt în curs de amenajare nodurile rutiere și relocarea rețelelor de utilități.

              Contractul pentru acest tronson a fost semnat pe 15 februarie 2023, iar durata de execuție prevăzută este de 30 de luni. Lotul 2 al autostrăzii are o lungime de 18,99 kilometri, iar lotul 3 se întinde pe 28,09 kilometri. Lucrările sunt realizate de asocierea formată din firmele Spedition UMB S.R.L., SA&PE Construct S.R.L. și Tehnostrade S.R.L., iar proiectul beneficiază de finanțare prin fonduri europene, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

              Autostrada A7 este un proiect de infrastructură esențial pentru Moldova, menit să reducă timpul de tranzit, să îmbunătățească siguranța rutieră și să contribuie la dezvoltarea economică a regiunii. Lucrările sunt monitorizate îndeaproape de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași (DRDP Iași), iar constructorul menține un ritm susținut pentru a respecta termenele asumate.

              Video: DRDP Iași

              Bacău, anii ’70: Eleganță și gustări rapide la colț de stradă

              Într-o vreme în care viața cotidiană avea un farmec aparte, iar eleganța era o obișnuință, băcăuanii își puteau lua o gustare rapidă la geamul restaurantului Hotelului Bistrița.

              Asigurarea obligatorie a locuinței: Cum obțin asigurații despăgubiri în caz de cutremur sau alte dezastre naturale

                La 48 de ani de la cutremurul devastator din 1977, importanța asigurării locuinței împotriva dezastrelor naturale este mai evidentă ca niciodată. Polița de asigurare împotriva dezastrelor (PAD) este o obligație legală pentru toți proprietarii de locuințe din România și oferă protecție financiară împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren și inundațiilor. Dar cât de bine sunt protejați asigurații și cum pot obține despăgubirile cuvenite?

                Ce acoperă polița PAD?

                Potrivit Legii 260/2008, polița PAD este obligatorie pentru toate locuințele din România și oferă despăgubiri până la:

                • 100.000 lei pentru locuințele de tip A (construcții cu structură din beton, metal, cărămidă arsă);
                • 50.000 lei pentru locuințele de tip B (construcții din cărămidă nearsă sau alte materiale netratate).

                Costul anual al poliței este modic:

                • 130 lei pentru locuințele tip A;
                • 50 lei pentru locuințele tip B.

                Această asigurare este emisă pe 12 luni, dar din 2023 poate fi prelungită pe perioade mai mari, multiplu de 12 luni.

                Cum se obține despăgubirea în caz de dezastru natural?

                Pentru a primi despăgubirea, asiguratul trebuie să urmeze o serie de pași esențiali, care variază în funcție de tipul de dezastru:

                1. Cutremur

                • Notificarea companiei de asigurare – trebuie făcută în cel mult 60 de zile de la producerea evenimentului.
                • Evaluarea pagubelor – un expert desemnat de asigurator va inspecta locuința pentru a determina valoarea despăgubirii.
                • Plata despăgubirii – dacă toate documentele sunt în regulă, plata se face în termenul stabilit prin contract.

                2. Inundație sau alunecare de teren

                • Contactarea autorităților locale – Inspectoratul pentru Situații de Urgență sau primăria trebuie să declare zona calamitată.
                • Obținerea unui proces-verbal de la autorități, care să confirme producerea dezastrului.
                • Depunerea cererii la asigurator – trebuie realizată în maximum 60 de zile.

                3. Ce documente sunt necesare?

                Pentru a beneficia de despăgubire, asiguratul trebuie să prezinte:

                • Documente oficiale care atestă producerea dezastrului;
                • Actul de identitate (copie);
                • Actele de proprietate ale locuinței (contract de vânzare-cumpărare, certificat de moștenitor etc.).

                Dacă proprietarul locuinței afectate beneficiază de ajutor social, cererea de despăgubire trebuie adresată direct către PAID (Pool-ul de Asigurare împotriva Dezastrelor Naturale).

                Unde se poate încheia o poliță PAD?

                Polițele PAD pot fi contractate online, pe site-ul PAID, prin intermediul asigurătorilor parteneri sau al brokerilor de asigurare. De asemenea, din 2023, acestea pot fi încheiate și pe platforma ghișeul.ro, facilitând accesul rapid la asigurare.

                Concluzie

                Deși mulți proprietari consideră că o poliță PAD este doar o obligație impusă de lege, realitatea este că această asigurare poate reprezenta o salvare financiară în cazul unui dezastru natural. Cutremurele, inundațiile și alunecările de teren sunt riscuri reale, iar un minim efort financiar de 50-130 de lei pe an poate face diferența între o pierdere totală și posibilitatea de a reconstrui, scrie avocatnet.ro.

                Pentru a evita problemele la obținerea despăgubirilor, este esențial ca proprietarii să respecte pașii necesari și să fie conștienți de obligațiile și drepturile lor conform Legii 260/2008.

                Indiferent de regiunea în care locuiești, asigură-te că ai o poliță PAD valabilă – este o protecție accesibilă pentru un risc care nu poate fi ignorat.

                SCANDAL ÎN ONEȘTI! A spart geamul, a bătut o femeie și a ajuns direct după gratii!

                  Scene șocante în Onești! Un bărbat de 42 de ani a făcut prăpăd într-o societate comercială din oraș, iar acum își petrece zilele în arest!