„Personalul medical aflat în prima linie a combaterii COVID19 merită recunoștința noastră. Sunt semeni care, cu prețul periclitării propriei sănătăți, contribuie la eradicarea efectelor infecției cu coronavirus și la diminuarea consecințelor epidemiei”, spune europarlamentarul Dragoș Benea.
Consilierii județeni și locali ai PSD vor propune, la proximele ședințe ale forurilor deliberative menționate (CJ & CL), acordarea de stimulente financiare, în condițiile prevăzute de Codul administrativ (art. 129, alin. 12) și de Legea 95/2006 (art. 199, alin. 2), pentru medicii și personalul medical auxiliar implicat în lupta împotriva COVID19 și care intră/vor intra în contact direct cu pacienții.
„La PSD, credem că medicii și personalul medical auxiliar menționat merită aprecierea unanimă, chiar dacă riscurile sanitare la care sunt supuse aceste persoane nu vor fi pe deplin acoperite de inițiativa noastră. Respectăm sacrificiul dumneavoastră și vă anunțăm că nu sunteți singuri pe frontul anti-COVID19!”, a mai declarat Dragoș Benea
Am un număr de prieteni și de cunoștințe de la care chiar am ceva pretenții. Sunt oameni școliți, au făcut mai întotdeauna dovezi de caracter.
Constat, însă, că de la unii dintre ei primesc pe diferite canale de internet veritabile informații din categoria „fakenews”, mai ales în aceste zile în care ne bântuie balaurul COVID-19. Multe trimiteri sunt haioase, sunt glumițele pe care – se spune – le fac românii și în cele mai crunte momente ale vieții. Pentru că așa e firea românului. Dar unele nu sunt glume, ci consemnări serioase în care s-a omis sau chiar a fost înlocuit câte ceva și au devenit astfel materiale contrafăcute.
Una dintre aceste știri false ni-l arată pe celebrul cofondator al tot atât de celebrei companii Microsoft, Bill Gates. Miliardarul s-a retras, recent, din consiliul de administrație al Microsoft, dar și al unei firme de investiții, și s-a dedicat exclusiv activităților caritabile. Un filmuleț de vreo opt minute, făcut prin anul 2015, ni-l arată însă ca pe veritabilul „creator” al temutului coronavirus.„Bill Gates ori a prezis, ori a plănuit pandemia COVID-19” este textul care însoțește controversata postare. Filmul circulă pe Facebook, pe Instagram și pe WhatsApp.
Se spune că ideea le-a venit unor conspiraționiști „de dreapta” din SUA, dar să fie și aceasta o știre adevărată? Da Bill Gates vorbea atunci, în 2015, despre un vaccin pentru tratarea bolilor respiratorii, despre incapacitatea omenirii de a se apăra de unele epidemii, dar de acolo până la inventarea coronavirusului de acum e prea mult.
Se mai spune că unele canale media veghează la ceea ce înseamnă știri false și le elimină, iar decretarea stării de urgență într-un stat chiar pedepsește astfel de acte. Până acum nu prea se vede, dar să mai avem ceva răbdare!
L-ați mai văzut pe Arafat să comunice date relevante despre mersul luptei cu epidemia de coronavirus? Nu, comunicarea a fost confiscată de liderii politici, care s-au ascuns până mai ieri în spatele lui Raed Arafat și, apoi, când au văzut că devine periculos de popular, l-au dat la o parte, nu înainte de a-l încălța cu un dosar penal.
Ministrul de Interne și, apoi, premierul au ieșit la televizor să spună baliverne, în fapt, să tragă spuza pe turta lor, să se laude cu măsurile „energice” luate, deși toate aceste măsuri s-au luat împotriva dorinței și voinței lor. Acum le par bune, pentru că li se pare că epidemia e sub control.
De fapt, sub control par să fie doar informațiile referitoare la numărul de cazuri. Aparent, numărul de noi îmbolnăviți scade, în realitate nu avem de unde să știm pentru că testele se fac destul de rar. Au avut prioritate parlamentari și consilieri politici. Medicii care au fost puși la izolare după ce niște nemernici au intrat în contact cu ei, mințind că n-au fost în străinătate și s-a dovedit că aveau virusul, sunt pe lista de așteptare.
Ideea e simplă: confruntați cu probleme ce țin de procentele electorale, actualii guvernanți încearcă să spună că păstrează lucrurile sub control și că au situația în mână pentru a capitaliza o eventuală răsplată la alegeri. Rămâne de văzut ce va fi în perioada următoare și cum va fi gestionată criza. Momentan, anticipatele par să se fi evaporat, însă, odată cu ele par să se evapore și alegerile locale programate pentru luna iunie. În Franța au avut loc, duminică, alegeri municipale. În plină epidemie de panică, francezii au absentat masiv de la urne, lucru care se poate întâmpla și în România.
Asta înseamnă că alegerile locale se mută în toamnă, aproape concomitent cu cele generale. O ipotetică criză sanitară care ar putea afecta grav țara s-ar putea transforma ușor într-un dezastru electoral pentru partidul de guvernământ. De aici și panica instalată atât la Palatul Victoria, cât și la Cotroceni. Sau pe unde se vor fi cantonat liderii politici, după ce au dat mâna cu coronavirusul.
O deplasare prin oraş mi-a dezvăluit, de data aceasta, câteva aspecte din care am înţeles că începem să învăţăm să trăim o nouă viaţă, chiar sub ameninţarea coronavirusului. Sunt lucruri simple, însă de mare importanţă pentru securitatea şi viaţa noastră. Am văzut la alţii, însă ne-a trebuit cam mult timp să le aplicăm şi noi.
În supermarketuri, ieri, la ora prânzului, activitatea se desfăşura normal, nu mai era aglomeraţia din zilele trecute, toate casele erau deschise, pentru a reduce timpul de staţionare în magazine. În unele s-a restricţionat numărul de persoane care pot intra deodată la cumpărături. În niciun magazin, fie mare sau mic, nu există dezinfectant. Singurul produs pus la îndemâna clienţilor este produsul românesc, de culoare albastră – spirtul medicinal. O fi şi el bun la ceva!
Aceeaşi situaţie am văzut-o şi la unele bănci, farmacii şi la oficiile poştale. La o bancă de pe Mioriţei puteau intra doar câte o persoană la fiecare ghişeu, celelalte aşteptau afară, încolonaţi, la distanţă asiguratorie, de 1 – 1,5 m, aşa cum recomandă medicii.
La trei dintre farmaciile pe unde am trecut, intrarea era permisă doar pentru patru persoane, iar la o alta, doar câte una. Aici am observat că, la intrare, afişe sugestive atenţionau clienţii cu noile reguli. Din păcate, după cum scria pe un afiş, farmaciile nu au măşti faciale, cu toate că, de vreo 10 zile, ni se promite o aprovizionare cu asemenea măşti de protecţie. Este adevărat că farmacistele purtau asemenea măşti.
Oficiile poştale sunt asaltate încă de multe persoane, fiecare cu treaba şi necazul lui. Asta nu înseamnă că nu respectă noua regulă: intră doar câte patru persoane, două stau în aşteptare, două merg la ghişee. Se poate. Chiar se poate să dăm dovadă de răbdare, respect şi disciplină.
În Autogară, puţină lume. Autobuzele şi microbuzele veneau şi plecau goale sau cu puţini călători, ceea ce, am presupus, îndemnul de a sta acasă a fost înţeles.
Viaţa însă merge înainte. Constructorii lucrează, vremea este bună, iar înălţimea le face bine.
Dacă zilele trecute consemnam necesitatea de a se spăla şi dezinfecta trotuarele, luni, am întâlnit, pe str. Mioriţei, o echipă de muncitori care spălau trotuarele, cu apă şi un dezinfectant pentru străzi, după cum mi-a spus unul dintre ei. Un altul freca bine dalele, ceea ce înseamnă că nu era doar de ochii lumii treaba la care s-a angajat. Cum sunt zeci de kilometri de trotuare, mă gândesc că, în oraş, acţionează mai multe echipe.
Situaţia se complică, devine îngrijorătoare atunci când vorbim de activitatea economică şi a serviciilor. Restaurantele, cofetăriile, barurile, frizeriile, magazinele de mobilă etc. sunt goale. La o frizerie din fosta Piaţă Nord, până la ora 13.00, nu intrase niciun client, la fel şi la un magazin de mobilă de pe Mioriţei. Acolo lucrează oameni, patronii au cheltuieli, salarii şi impozite de plătit. La un moment dat, va fi forţat să tragă obloanele.
Interacțiunea cu mediul trebuie să ne preocupe pe toți. Lacul, format în jurul Insulei de Agrement, nu putea aștepta deversări , pescăruși … cormorani. 700 de kilograme de pește, aduse în condiții excelente, tocmai de la Botoșani, de la cea mai mare fermă piscicolă din Moldova, au fost deversate, cu blândețe, în albia decolmatată a Insulei. Pentru pescarii sportivi.
Poate le dau un pupic și le dau drumul înapoi, cărășeilor „vara a treia”, puiet care abia a apucat să se dezmeticească în noua locație, și vrea să se înmulțească. Dacă se iau în calcul, ca procentaj, un număr de pierderi datorat transportului – distanță, timp – transbordarea s-a efectuat cu succes. Am aflat de la Florin Alecandru Arhip, director, că AJVPS are în gestiune 19 zone de pescuit recreativ.
Anul trecut s-a înregistrat cu un număr de 4.672 membri pescari și 97 de membri de la alte asociații afiliate. O viză, pentru carnet de membru pescar costă, pentru anul 2020, 130 lei. Pentru un membru nou trebuie să scoți din buzunar 154 de lei. Viza membrului pescar care vine de la altă asociație este doar de 65 de lei. Prohibiția rămâne în vigoare până pe data de 2 iunie.
1 de 3
În paralel, tot vineri, pe lacul Bacău, în amonte de podul de la Șerbănești, a sosit 1 tonă de caras, în cadrul unei acţiuni de populare menită să completeze fondul piscicol, existent de pe acestă apă publică, aflată în grija CRE Bacău. Acţiunea s-a desfăşura în prezenţa a numeroşi pescari şi a reprezentantului ANPA. Costul populării a fost de 7.200 lei, incluzând materialul de populare, dar şi transportul, fiind asigurat din bugetul CRE şi prin donaţii din partea prietenilor pescari.
Coronavirusul închide stadioanele și sălile de sport, oprind întrecerile. Toate Federațiile își revizuiesc calendarul competițional, în așteptarea încheierii pandemiei și, implicit, a momentului în care își vor putea relua activitatea. Ultima competiție organizată de Federația Română de Arte Marțiale a fost Campionatul Național de karate SKDUN derulat pe 7 și 8 martie, la Voluntari.
Printre grupările sportive care au participat la Naționalele SKDUN a fost și CS „Dan Botezatu” din Bacău. Clubul condus de antrenorul Ionuț Cășeru a deplasat la Voluntari șase sportivi, întorcându-se cu tot atâtea medalii. Prima zi de întreceri, destinată centurilor maro și negre, a adus băcăuanilor trei medalii de bronz. Astfel, Ioan Miron s-a clasat al treilea la kumite Tineret -70 kg, atât în proba de Ippon Shobu, cât și în cea de Sanbon Shobu, în timp ce Răzvan Cioltan a luat bronzul la Ioon Shobu junior -63 kg.
La kumite cadete a participat și Serena Ciobanu, însă medaliata cu aur la Cupa Europei de anul trecut, din Muntenegru a rămas de această dată în afara podiumului de premiere. A doua zi de competiție a fost destinată centurilor colorate (de la albă la albastră inclusiv) și a adus CS „Dan Botezatu” încă trei medalii.
Cea mai strălucitoare a atârnat de gâtul lui Tudor Cioltan, care s-a impus la o categorie grea de kumite (cadeți și junior -57 kg). Totodată, Robert Coșerariu și Ioana Năstase au obținut bronzul la kumite minicadeți +53 kg, respectiv kumite cadete -46 kg. Pentru samuraii pregătiți de Ionuț Căseru va urma o pauză forțată în contextul epidemiologic actual. Următoarea competiție majoră ar fi trebuit să fie Campionatul European de la începutul lui aprilie, de la Banja Luka (Bosnia și Herțegovina), însă și această întrecere a fost amânată.
„Este clar că se putea mai bine, mai ales că la toți sportivii mizam pe intrarea în finală. Mai avem de muncă. Mă bucur pentru Tudor, care a revenit printre medaliații clubului nostru și nu oricum, ci aducând singurul mărțișor de aur acasă. De asemenea, vreau să subliniez faptul că Ioana a luat prima sa medalie individuală la Naționale.” Ionuț Cășeru,
antrenor CS „Dan Botezatu”
Se joacă sau nu? Și dacă nu, atunci când va putea fi reprogramat? Întrebările legate de Campionatul European de fotbal programat în această vară (inclusiv cu meciuri în România) își vor găsi, măcar în parte, răspusurile astăzi. Odată cu teleconferința organizată de UEFA cu toate cele 55 de federații membre, reprezentanți ai FIFPro și cu conducerea Asociației Ligilor Europene de Fotbal. Aproape sigur, Euro 2020 va fi amânat. Pentru a salva – dacă și în ce măsură va fi posibil, asta rămâne de văzut – campionatele interne, serios afectate de pandemia de COVID-19. Cel mai probabil, Euro 2020 se va transforma în Euro 2021. Cu atât mai mult cu cât nici meciurile de baraj, printre care și cel dintre Islanda și România, programat pe 26 martie, nu se vor putea disputa la data fixată.
Play-off în cupe?
O altă problemă este cea a cupelor europene. Oprite în parte încă din „optimile” de finală, Liga Campionilor și Europa League au șanse minime de a continua în actuala formulă, cu meciuri tur-retur până la ultimul act. În cazul în care tăvălugul epidemiologic se va opri în timp util, există mai multe variante. Una ar fi un Final Eight. Alta ar fi un Final Four, cu meciurile din „optimi” și „sferturi” într-o singură manșă. Nu este exlusă însă nici oprirea definitivă pentru această ediție a celor două competiții majore europene. Și asta pentru că dacă noul Coronavirus va continua să se propage până la sfârșitul primăverii, ar fi compromis întregul calendar competițional. Practic, nu ar mai exista date libere, iar singura soluție ar fi anularea ediției în curs a Ligii Campionilor și a Europa League.
Ce se întâmplă cu Liga 1?
Întreruptă până la 31 martie, ca, de altfel, toate campionatele de fotbal din România, Liga 1 se află și ea în ceață. „După încheierea teleconferinței UEFA, secretarul general al LPF, Justin Ștefan și secretarul general adjunct al FRF, Gabriel Bodescu se vor întâlni pentru a analiza variantele de lucru în vederea reluării competițiilor interne, în funcție de recomandările UEFA și vor transmite noile informații cluburilor”, a anunțat Liga Profesionistă din România. Cel mai sumbru scenariu este cel în care campionatul nu se va mai relua în această primăvară. Acesta ar presupune fie ca titlul de campioană să nu se mai acorde, fie ca actuala lideră din clasament, CFR Cluj să fie considerată câștigătoarea competiției. La polul opus, cea mai roză situație ar presupune o reglementare a crizei declanșate de COVID 19 și reluarea Ligii 1 începând chiar cu luna aprilie.
Majoritatea campionatelor naționale, oprite
48 de campionate naționale au fost întrerupte din cauza COVID 19. În weekend s-a mai jucat doar în Rusia, Turcia, Ucraina, Ungaria, Serbia și în Belarus, ultima țără fiind și singura în care toate meciurile s-au disputat cu porțile deschise.
Începând cu data de 16.03.2020, pentru prevenirea îmbolnăvirii cu Coronavirus, la nivelul Direcției Publice de Evidență Publică a Persoanelor din Municipiul Bacău se vor lua următoarele măsuri:
• accesul cetățenilor la ghișeele Serviciului de Evidență a Persoanelor pentru depunerea cererilor de eliberare a actelor de identitate se va face numai pe baza programărilor online, pe site-ul Municipiului Bacău (www.municipiulbacau.ro – Secțiunea Programări C.I. – Persoane cu dominciliu în România);
• programul de lucru cu publicul (depuneri cereri și eliberări acte de identitate) este următorul:
-luni, marți: 8.30-16.00;
-miercuri: 10.30-18.00;
-joi: 8.30-12.00;
-vineri: 8.30-14.00.
• se va asigura eliberarea actelor de identitate numai în cazuri speciale, temeinic justificate: pierdere, distrugere, furt, expirare;
• nu se primesc cereri pentru stabilirea reședinței;
• zona de așteptare va fi exterioară incintei, numărul solicitanților aflați la ghișee în același timp va fi de maxim 4, câte o persoană la fiecare ghișeu;
• se suspendă programul de audiențe la conducerea direcției;
• se suspendă deplasările cu camera mobilă la comunele arondate direcției.
Având în vedere situația existentă, se apelează la înțelegerea cetățenilor pentru a solicita eliberarea actelor de identitate doar în situații de urgență, pentru evitarea aglomerației în sediul instituției.
Actul de identitate poate fi utilizat până la data expirării termenului de valabilitate!
Datele de contact ale Direcției Publice de Evidență Publică a Persoanelor din Municipiul Bacău:
-telefon/fax: 0234.206.353
-email: spclepbacau@yahoo.com.
Informații suplimentare sunt disponibile pe site-ul Municipiului Bacău (www.municipiulbacau.ro) – Secțiunea Informații-Evidența Populației.
Imediat după publicarea în Monitorul Oficial a Decretului privind declararea Stării de Urgență, au fost publicate mai multe decizii ale premierului Ludovic Orban, prin care au fost destituiți din funcții șefii Direcției generale antifraudă fiscală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
În același timp au fost destituiți și inspectorii generali adjuncți ai Direcțiilor Regionale antifraudă fiscală.
Astfel, și-au pierdut funcțiile Teodor-Alexandru Georgescu (fost inspector general adjunct antifraudă al Direcției generale antifraudă fiscală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală), Ionuț Aurică (fost inspector general adjunct antifraudă al Direcției generale antifraudă fiscală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală), Carmen-Elena Tatu (fost inspector general antifraudă al Direcției generale antifraudă fiscală din structura Agenției Naționale de Administrare Fiscală) Raul-Cristian Petrescu (fost inspector general adjunct antifraudă la Direcția Regională Antifraudă Fiscală București – Direcția generală antifraudă fiscală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală).
De asemenea, au fost destituiți Mircea I. Popa (fost inspector general adjunct antifraudă la Direcția Regională Antifraudă Fiscală 3 Alexandria), Iulian Pricope (fost inspector general adjunct antifraudă la Direcția Regională Antifraudă Fiscală 1 Suceava), Burduja Dorian (fost inspector general adjunct antifraudă la Direcția Regională Antifraudă Fiscală 2 Constanța), Cosmin-Liviu Pătrânjan (fost inspector general adjunct antifraudă la Direcția Regională Antifraudă Fiscală 5 Deva), Ninu Gabriel-Florentin (fost inspector general adjunct antifraudă la Direcția Regională Antifraudă Fiscală 4 Târgu Jiu), Laurențiu Dan Pușdercă (fost inspector general adjunct antifraudă la Direcția Regională Antifraudă Fiscală 7 Sibiu) și Mihai-Alin Stanciu (fost inspector general adjunct antifraudă la Direcția Regională Antifraudă Fiscală 6 Oradea).
Anul școlar 2019-2020 a început deja să-și desemneze olimpicii, iar elevii CNVA nu fac excepție.
Deși decimat de teribilul accident de anul trecut, care i-a zădărnicit participarea la etapa națională, lotul de elevi alecsandrieni care fac performanță la disciplina Biologie și-a demonstrat perseverența și capacitățile de învățare și anul acesta. Tinerii au dovedit că nimic nu-i poate opri din drumul cunoașterii căruia li s-au dedicat. În consecință, la Olimpiada judeţeană de biologie care a avut loc pe 7 martie, elevii Colegiului Naţional „Vasile Alecsandri” Bacău coordonați de prof. Emanuela Oiegar au obţinut numeroase premii şi menţiuni, având cea mai bună clasare dintre şcolile participante.
La clasa a XII-a, Sebastian Romeo Pintilie, aşa cum s-a întâmplat în fiecare dintre anii de liceu, s-a calificat din oficiu, cu Premiul I, la faza naţională.Țelul lui pentru acest an este o nouă participare la faza internaţională, după frumosul rezultat din anul școlar precedent la aceeași etapă, care a avut loc în Ungaria, unde a obţinut argintul pentru România.
La clasa a XI-a, cu premiul I, s-a calificat la etapa națională, din oficiu, eleva Ştefania Enache, iar la clasa a X-a, premiul I şi calificarea din oficiu la națională au fost obţinute de către eleva Ioana Angeles Luncaşu-Gabor. Este demn de menţionat că cei 4 elevi participanţi de la clasa a X-a, specializarea Știinţe ale naturii, au obţinut punctaje eligibile pentru a merge mai departe la faza naţională, fiind clasaţi pe poziţiile: I (Ioana Angeles Luncaşu-Gabor), II (Anca Ghiugan), IV (Alin-ŞtefanVizitiu) și V (Melinda Nistor). Se așteaptă, așadar, rezultatul final în cazul acestora, pentru a vedea cine completează lotul reprezentativ.
La clasa a IX-a, elevul Teodor-Dumitru Ilisei a obţinut premiul al II-lea, iar Iustina-Elena Crăciun, menţiune, având, de asemenea, punctaje eligibile pentru calificarea pe locurile suplimentare la faza naţională.
Prof. Emanuela Oiegar, coordonatorul acestor performeri, consideră că „deși afectați de trauma accidentului în care am fost implicați în deplasarea către locul de desfășurare al fazei naționale 2019, elevii noștri își urmăresc cu acceași dăruire calea spre performanță, dovadă clară a învățământului de calitate care se realizeazăîn Colegiul Național «Vasile Alecsandri»”.
Un buchet de performanțe
Nici celelalte discipline la care s-au desfășurat deja etapele județene nu au rămas fără rezultate la capitolul calificare la etapele naționale. Cel mai extraordinar rezultat în acest sens îi aparține lui Sebastian Romeo Pintilie (clasa a XII-a), care va participa la trei etape naționale: la Biologie (coord. prof. Emanuela Oiegar), la Lingvistică (coord. prof. Ioan Grințescu și prof. Elena-Dana Popa) și la Științele Pământului (coordonat de un colectiv de profesori: Anișoara Nechifor – fizică, Emanuela Oiegar – biologie, Răducu Galeru – chimie și Adriana Măcincă – geografie).Având aceeași echipă de profesori coordonatori, elevul Alin-Ștefan Vizitiu (clasa a X-a) are șanse de calificare la naționala de Științele Pământului, având un punctaj eligibil. De asemenea, la Lingvistică, s-a calificat la faza națională și eleva Mara Lazăr (clasa a VI-a), fiind coordonată de profesorii Ioan Grințescu și Daniela Enea.
Disciplinele umaniste, deocamdată, au calificați la faza națională la Limba rusă,unde vor participa elevele Andreea Agache (clasa a XI-a) și Ștefania Munteanu (clasa a X-a), coordonate de prof. Angela Sterpu, și la Limba latină, prin elevul Vlad Dumitru (clasa a X-a), prof. coord. Adrian Ifrim. De asemenea, eleva Theodora Ladaru (clasa a XII-a), coordonată de prof. Anca Constantinescu va participa la Olimpiada Lectura ca abilitate de viață (OLAV), iar la Istorie, eleva Ioana Viviana Alexa (clasa a XII-a), prof. coord. Viorel Cruceanu.
La Olimpiada de Astronomie și astrofizică vor reprezenta colegiul la etapa națională elevii Teodora Gurămultă și Iustin Lozincă, din clasa a IX-a, fiind îndrumați de prof. Ovidiu Buhucianu.
În așteptarea celorlalte rezultate, le dorim mult succes la aceste competiții elevilor deja calificați, oricând va fi să aibă loc acestea, având în vedere situația națională cu care ne confruntăm!
Încercånd să profite de pe urma îngrijorării oamenilor, unele magazine au început să vândă produse Pambac la suprapreț.
„Vă informăm că noi NU am scumpit nici unul din produsele noastre, NU intenționăm să facem asta într-o perioadă de criză și nici NU încurajăm astfel de practici”, a anunțat compania băcăuană.
„Am luat măsuri de prevenție – de la limitarea accesului pe platformă și în fabrici, controlul stării de sănătate al angajaților, la dezinfectarea din oră în oră a utilajelor și suprafețelor de lucru și suntem pregătiți să acoperim comenzile venite din partea clienților noștri, în măsura în care acest lucru nu afectează calitatea produselor și siguranța alimentară.
Fiți vigilenți și chibzuiți!”, se mai arată în comunicatul societății Pambac SA.
„Rămân fidel imboldului #ÎmpreunăÎnvingemCoronavirusul și salut avizul pozitiv dat de DSP inițiativei noastre de amenajare a Spitalului Municipal în vederea preluării și tratării cazurilor de infecție cu COVID19 din Bacău”, a declarat europarlamentarul Dragoș Benea.
El spune că dacă am fi avut de miercuri declarată starea de alertă la nivelul Bacăului, probabil că azi eram mai avansați în acest demers.
„Ne trebuie acum un «Umbrărescu» al Spitalului Municipal, a cărui seriozitate și implicare să reducă la maxim timpul de amenajare a spitalului, așa încât etajele 4 și 5 să fie puse cât mai repede în funcțiune.
Să nu uităm că orice zi trecută e o zi pierdută dacă vrem ca, alături de băcăuani, să învingem în lupta cu coronavirusul”, a mai spus europarlamentarul băcăuan.
Preşedintele Klaus Iohannis a anunţat că începând de luni se instituie starea de urgenţă pe teritoriul României pentru 30 de zile.
„Începând de astăzi se instituie starea de urgenţă pe întreg teritoriul României pentru o perioadă de 30 de zile”, a spus şeful statului la Palatul Cotroceni.
Școlile vor fi închise pe perioada Stării de Urgență.
Dacă va fi cazul, se vor plafona prețurile la medicamente, alimente sau servicii publice (energie electrică, gaze naturale), la prețul mediu de pe ultimele trei luni.
Toate persoanele bolnave vor fi tratate gratuit în România.
Parlamentul va vota cel târziu joi decretul privind starea de urgenţă, a declarat, luni, Marcel Ciolacu, preşedintele Camerei Deputaţilor, liderul interimar al PSD.
Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a semnat luni, 16 martie a.c., decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.
Vă prezentăm textul integral al cererii:
Având în vedere evoluția situației epidemiologice internaționale determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 la nivelul a peste 150 de țări, în care aproximativ 160.000 de persoane au fost infectate și peste 5.800 au decedat, precum și declararea „Pandemiei” de către Organizația Mondială a Sănătății, la data de 11.03.2020,
Luând în considerare experiența țărilor grav afectate de evoluția virusului și măsurile care au avut impact pozitiv în limitarea răspândirii acestuia și care au vizat acțiuni în planul sănătății publice, concomitent cu limitarea sau întreruperea activităților socio-economice neesențiale, dar mai ales îngrădirea exercitării unor drepturi și libertăți fundamentale, fără de care celelalte acțiuni desfășurate nu ar fi putut avea efectul scontat,
În contextul măsurilor adoptate la nivelul statelor europene, în principal cele limitrofe, dar și cele cu comunități mari de cetățeni români, din care 12 state au adoptat măsuri speciale prin instituirea unor stări excepționale în scopul prevenirii răspândirii comunitare a infecției,
Luând act de evoluția situației epidemiologice pe teritoriul României și de evaluarea riscului de sănătate publică pentru perioada imediat următoare, care indică o creștere masivă a numărului de persoane infectate cu coronavirusul SARS-CoV-2,
Ținând cont de faptul că neluarea unor măsuri urgente, cu caracter excepțional, în domeniul social și economic, pentru limitarea infectării cu coronavirusul SARS-CoV-2 în rândul populației ar avea un impact deosebit de grav, în principal asupra dreptului la viață și, în subsidiar, asupra dreptului la sănătate al persoanelor,
Subliniind necesitatea instituirii stării de urgență pentru diminuarea efectelor negative asupra economiei cauzate de măsurile adoptate la nivel național și internațional pentru combaterea răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2,
În considerarea faptului că elementele sus-menționate definesc un context excepțional care nu putea fi previzionat, care vizează interesul public general și care constituie o situație extraordinară, ce impune măsuri excepționale,
Ținând cont de faptul că restrângerea exercițiului unor drepturi nu trebuie să afecteze substanța lor, ci să urmărească un scop legitim, să fie necesară într-o societate democratică și să fie proporțională cu scopul urmărit,
Văzând Hotărârea CSAT nr. 30/2020 privind necesitatea instituirii stării de urgență și planul de acțiune la instituirea stării de urgență,
Având în vedere propunerea Guvernului de instituire a stării de urgență,
În temeiul prevederilor art. 93 alin. (1), ale art. 100 din Constituția României, republicată și ale art. 3 și art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 453/2004, cu modificările și completările ulterioare,
Președintele României
decretează:
Art. 1.- Se instituie starea de urgență pe întreg teritoriul României, pe o durată de 30 de zile.
Art. 2. – Pentru prevenirea răspândirii COVID-19 și realizarea managementului consecințelor, raportat la evoluția situației epidemiologice, pe durata stării de urgență este restrâns exercițiul următoarelor drepturi, proporțional cu gradul de realizare al criteriilor prevăzute de art. 4 alin. (4):
libera circulație;
dreptul la viață intimă, familială și privată;
inviolabilitatea domiciliului;
dreptul la învățătură;
libertatea întrunirilor;
dreptul de proprietate privată;
dreptul la grevă;
libertatea economică.
Art.3. – În scopul prevăzut la art. 2 se stabilesc măsurile de primă urgență cu aplicabilitate directă și imediată prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 4. – (1) În scopul prevăzut la art. 2 se stabilesc măsurile de primă urgență cu aplicabilitate graduală, prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Măsurile de primă urgență cu aplicabilitate graduală prevăzute la pct. 1-7 din anexa nr. 2 se dispun de ministrul afacerilor interne sau de înlocuitorul legal al acestuia, cu acordul prim-ministrului, prin ordonanță militară.
(3) Măsurile de primă urgență cu aplicabilitate graduală, prevăzute la pct. 8 din anexa nr.2 se dispun de către Ministerul Afacerilor Interne, prin ordin al secretarului de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență sau înlocuitorul legal al acestuia.
(4) Măsurile de primă urgență cu aplicabilitate graduală se dispun potrivit alin. (2) și (3) potrivit evaluării realizate de Comitetul Național pentru Situații de Urgență, cu acordul prim-ministrului, pe baza următoarelor criterii:
intensitatea transmiterii intracomunitare a COVID-19;
frecvența apariției unor focare într-o zonă geografică;
numărul de pacienți critici raportat la capacitatea sistemului sanitar;
capacitatea și continuitatea asigurării serviciilor sociale și de utilități publice pentru populație;
capacitatea autorităților publice de a menține și asigura măsuri de ordine și siguranță publică;
măsurile instituite de alte state cu impact asupra populației sau situației economice a României;
capacitatea de asigurare a măsurilor pentru punere în carantină;
apariția altor situații de urgență.
(5) Conducerea aplicării măsurilor stabilite prin ordonanțele militare sau prin ordinul prevăzut la alin.(3) revine Ministerului Afacerilor Interne.
Art. 5.- (1) Coordonarea integrată a măsurilor de răspuns cu caracter medical și de protecție civilă la situația de urgență generată de COVID-19 se realizează de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situații de Urgență, în colaborare cu Ministerul Sănătății și cu celelalte instituții implicate în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc.
(2) Măsurile dispuse pentru prevenirea COVID-19 ca urmare a hotărârilor Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență sunt aplicabile și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 6.- Conducătorii autorităților publice, ai celorlalte persoane juridice, precum și persoanele fizice au obligația să respecte și să aplice toate măsurile stabilite prin prezentul decret și prin ordonanțele emise de ministrul afacerilor interne.
Art. 7.– Instituțiile sprijină structurile Ministerului Afacerilor Interne, la solicitarea acestuia, în îndeplinirea misiunilor, conform legislației în vigoare.
Art. 8.- Prezentul decret se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I și intră în vigoare la data publicării.
Art. 9.- Prezentul decret se transmite Parlamentului în vederea exercitării atribuției prevăzute de art. 93 alin. (1) din Constituție.
PREȘEDINTELE ROMÂNIEI
KLAUS-WERNER IOHANNIS
ANEXA nr. 1
MĂSURI DE PRIMĂ URGENȚĂ
CU APLICABILITATE DIRECTĂ
Capitolul I – Domeniul ordine publică
1 – Poliția Locală se subordonează operațional Ministerului Afacerilor Interne.
2 – Serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor se subordonează operațional unităților teritoriale de poliție, care stabilesc activitățile de sprijin pe care acestea le execută.
3 – Serviciile voluntare de pompieri (situații de urgență) se subordonează operațional unităților teritoriale pentru situații de urgență, care stabilesc responsabilitățile și modul de acțiune al acestora.
4 – Serviciile publice de ambulanță se subordonează operațional inspectoratelor pentru situații de urgență.
5 – (1) Ministerul Apărării Naționale sprijină, la cerere, Ministerul Afacerilor Interne pentru asigurarea pazei și protecției unor obiective/zone, transportul de efective, materiale și tehnică pentru îndeplinirea misiunilor specifice, triaj epidemiologic, asistență medicală și alte misiuni în funcție de evoluția situației.
(2) Instituțiile din cadrul Sistemului național de ordine publică și securitate națională suplimentează, la nevoie, efectivele și tehnica pentru intervenție, prevăzute în planuri, în funcție de evoluția situației.
6 – Instituțiile din cadrul Sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională pot angaja fără concurs, la nevoie, pe durată determinată de 6 luni, personal din sursă externă sau cadre care au trecut în rezervă, cărora le-au încetat raporturile de serviciu.
7 – Pentru ca efectivele instituțiilor din cadrul Sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională să fie mereu la dispoziție în scopul intervenției în cazuri reale generate de pandemia de COVID-19, pe perioada stării de urgență, se suspendă exercițiile, simulările, aplicațiile și orice alte activități care pot interfera cu măsurile luate de autoritățile competente destinate prevenirii și combaterii răspândirii infecțiilor cu COVID-19, cu excepția celor cu caracter militar desfășurate în poligoanele de instrucție.
Capitolul II – Domeniul economic
8 – Guvernul poate adopta măsuri de susținere a operatorilor economici din domeniile afectate de COVID-19.
9 – Pentru combaterea răspândirii infecțiilor cu COVID-19, autoritățile publice centrale pot rechiziționa unități de producție materiale și echipamente necesare combaterii acestei epidemii.
10 – Autoritățile publice centrale precum și entitățile juridice în care statul este acționar majoritar, pot achiziționa în mod direct materiale și echipamente necesare combaterii acestei epidemii.
11 – Beneficiarii fondurilor europene afectați de adoptarea măsurilor de urgență prevăzute în prezentul decret pot decide, împreună cu autoritățile de management/organismele intermediare, să suspende contractele de finanțare încheiate conform legii.
12 – Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19, certificate de situație de urgență în baza documentelor justificative.
13 – Se vor dispune măsuri pentru asigurarea continuității în aprovizionare, respectiv extracție, producție, procesare, transport, distribuție, furnizare, mentenanță întreținere și reparații a resurselor și materiilor prime și/sau semiprocesate necesare funcționării corespunzătoare a sistemului energetic național, precum și asigurarea continuității funcționării acestuia și a tuturor serviciilor de utilitate publică.
14 – Se menține valabilitatea documentelor eliberate de autoritățile publice care expiră pe perioada stării de urgență.
15 – Pe perioada stării de urgență se pot plafona prețurile la medicamente și aparatură medicală, la alimentele de strictă necesitate și la serviciile de utilitate publică (energie electrică și termică, gaze, alimentare cu apă, salubritate, carburanți etc.), în limita prețului mediu din ultimele 3 luni înaintea declarării stării de urgență.
Capitolul III – Domeniul sănătății
16 – În structurile Ministerului Afacerilor Interne, în unitățile sanitare și în serviciile de asistență socială se poate angaja fără concurs, la nevoie, pe durată determinată de 6 luni, personal contractual medical, personal auxiliar, farmaciști, personal de laborator și alte categorii de personal contractual necesare.
17 – Prelungirea aplicabilității actelor normative, cu valabilitate până la data de 31 martie 2020, privind acordarea serviciilor medicale și medicamentelor în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, programe naționale de sănătate – preventive și curative, pe perioada stării de urgență, cu modificarea prevederilor, în caz de necesitate, după cum urmează:
a) serviciile medicale pentru tratarea cazurilor COVID-19 și complicațiile acestora se acordă tuturor persoanelor aflate pe teritoriul României și se suportă din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS);
b) serviciile medicale și medicamentele pot fi acordate și validate și fără semnarea cu cardul național de asigurări sociale de sănătate și fără termen de raportare în 3 zile lucrătoare de la data acordării serviciilor;
c) decontarea pentru unitățile sanitare cu paturi aflate în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate, a sumelor contractate și decontate din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate sau bugetul Ministerului Sănătății, indiferent de numărul de cazuri realizate sau după caz la nivelul activității efectiv realizate în condițiile în care acesta depășește nivelul contractat;
d) decontarea serviciilor medicale în unitățile sanitare din asistența medicală primară și ambulatoriul de specialitate clinic la nivelul activității efectiv realizate, cu maximum 8 consultații/oră;
e) prescrierea de medicamente de către medicii de familie, inclusiv a medicamentelor restricționate din Lista de medicamente, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, pentru pacienții cronici.
18 – În cazul achiziției de medicamente de către unitățile sanitare pentru tratarea pacienților cu COVID-19, prețurile medicamentelor pot depăși prețurile maximale aprobate de Ministerul Sănătății.
19 – Pe perioada stării de urgență, pentru neîndeplinirea atribuțiilor de serviciu, pot fi suspendați din funcțiile de conducere conducătorii unităților sanitare, direcțiilor de sănătate publică, caselor de asigurări de sănătate, serviciilor de ambulanță, precum și autorităților și instituțiilor publice centrale și locale cu atribuții în domeniul asistenței și protecției sociale, indiferent de statutul lor. Nu este necesar ca persoanele desemnate să exercite temporar aceste funcții să fie funcționari publici.
20 – Pe perioada stării de urgență se pot realiza transferuri între bugetele Ministerului Sănătății și Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (în ambele sensuri) precum și între diferitele linii de buget ale Ministerului Sănătății sau Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate în funcție de necesități.
21 – Influențele financiare determinate de creșterile salariale pentru personalul medical și nemedical din unitățile sanitare publice și cele care au ca asociat unic unitățile administrativ teritoriale se suportă din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate – Titlul VI – Transferuri între unități ale administrației publice.
22 – Valoarea procentului aferent contribuției clawback pentru trimestrul I al anului 2020 se plafonează la valoarea trimestrului IV al anului 2019.
23 – Pentru serviciile medicale, medicamente, investigații paraclinice acordate în perioada stării de urgență, sumele angajate nu vor fi limitate la cele aprobate pentru trimestrul I al anului 2020.
24 – Decontarea concediilor medicale acordate persoanelor aflate în carantină pentru COVID-19 va fi realizată cu prioritate prin asigurarea de sume suplimentare în bugetul FNUASS la nivelul necesar.
25 – Pe perioada stării de urgență, modificările de structură din cadrul unităților sanitare se vor aviza de către direcțiile de sănătate publică locale în funcție de necesitați.
26 – Pe perioada stării de urgență, prin ordin al ministrului sănătății se pot introduce noi programe de sănătate și servicii medicale destinate prevenirii și combaterii COVID-19.
27 – Se autorizează prescripțiile de tratamente „off – label” în cazul pacienților infectați cu virusul SARS-CoV-2, după ce aceste tratamente sunt avizate de către comisia de politică a medicamentului din cadrul unității sanitare respective.
28 – (1) Asigurarea sumelor necesare în bugetul Ministerului Sănătății pentru achiziționarea de către direcțiile de sănătate publică de materiale necesare în perioada pandemiei se realizează prin transferuri de la Ministerul Sănătății, urmând ca achiziția să se realizeze de către direcțiile de sănătate publică prin procedură de achiziție directă.
(2) Asigurarea sumelor necesare în bugetul Ministerului Sănătății pentru achiziționarea de către unitățile sanitare de materiale și medicamente necesare în perioada pandemiei se realizează prin transferuri de la Ministerul Sănătății, urmând ca achiziția să se realizeze de către unitățile sanitare prin procedură de achiziție directă.
(3) Ministerele cu sistem de sănătate propriu pot face achiziții directe pentru unitățile sanitare proprii atât din bugetele ministerelor de resort cât si din cele ale unităților sanitare.
29 – (1) Prin ordin al ministrului sănătății se stabilesc măsurile de sprijinire a persoanelor izolate la domiciliu, ca urmare a măsurilor de limitare a răspândirii COVID-19.
(2) Măsurile de sprijin se pun în aplicare de autoritățile administrației publice locale.
(3) Cheltuielile necesare se asigură prin transfer între bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății, și bugetele locale.
Capitolul IV – Domeniul muncii și protecției sociale
Art. 30 – Guvernul poate sprijini angajatorii și angajații afectați de efectele crizei COVID-19, prin derogări de la prevederile legale în vigoare.
Art. 31 – Prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale se stabilesc măsuri de protecție socială pentru angajați și familiile acestora din sectoarele economice a căror activitate este afectată sau oprită total sau parțial prin decizii ale autorităților publice, pe perioada stării de urgență.
Art. 32 – (1) Pe perioada stării de urgență, prevederile Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ, nu se aplică angajaților sistemului național de apărare, angajaților din penitenciare, personalului din unitățile sanitare publice și altor categorii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, al ministrului economiei și al ministrului transporturilor, după caz.
(2) Personalul prevăzut la alin. (1) are dreptul la o majorare a salariului în cuantumul prevăzut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 19/2020, în situația în care celălalt părinte nu beneficiază de drepturile reglementate în această lege.
Art. 33 – Instituțiile și autoritățile publice centrale și locale, autoritățile administrative autonome, regiile autonome, societățile și companiile naționale și societățile la care statul ori o unitate administrativ- teritorială este acționar unic sau majoritar, societățile cu capital privat, introduc, acolo unde este posibil, pe perioada stării de urgență, munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, prin act unilateral al angajatorului.
Art. 34 – Pe durata stării de urgență, are loc suspendarea efectuării controalelor la angajatori, de către Inspectoratele Teritoriale de Muncă, cu excepția controalelor dispuse de către Ministrul Muncii și Protecției Sociale, a celor dispuse de Inspecția Muncii pentru punerea în aplicare a hotărârilor Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, a celor necesare pentru a da curs sesizărilor prin care se reclamă săvârșirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social și pentru cercetarea accidentelor de muncă.
Art. 35 – Se menține valabilitatea contractelor colective de muncă și a acordurilor colective pe perioada stării de urgență.
Art. 36 – Pe perioada stării de urgență se interzice declararea, declanșarea sau desfășurarea conflictelor colective de muncă în unitățile sistemului energetic național, din unitățile operative de la sectoarele nucleare, din unitățile cu foc continuu, din unitățile sanitare și de asistență socială, de telecomunicații, ale radioului și televiziunii publice, din transporturile pe căile ferate, din unitățile care asigură transportul în comun și salubrizarea localităților, precum și aprovizionarea populației cu gaze, energie electrică, căldură și apă.
Art. 37 – Prin excepție de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, persoana îndreptățită își păstrează stimulentul de inserție, în situația pierderii locului de muncă ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19.
Art. 38 – Cererile pentru acordarea beneficiilor și prestațiilor sociale pot fi depuse inclusiv pe cale electronică.
Art. 39 – Certificatele de încadrare a copilului într-un grad de handicap și atestatele de asistent maternal eliberate de comisia pentru protecția copilului, precum și certificatele de încadrare în grad și tip de handicap eliberate de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap a căror valabilitate expiră în perioada de urgență declarată, își prelungesc valabilitatea până la încetarea stării de urgență.
Art. 40 – Certificatele de acreditare a furnizorilor de servicii sociale și licențele serviciilor sociale, provizorii și de funcționare, a căror valabilitate expiră în perioada de urgență declarată, își prelungesc valabilitatea până la încetarea stării de urgență.
Capitolul V – Domeniul justiție
Art. 41 – Prescripțiile și termenele de decădere de orice fel nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe toată durata stării de urgență instituite potrivit prezentului decret, dispozițiile art. 2532 pct. 9 teza a II – a din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil sau alte dispoziții legale contrare nefiind aplicabile.
Art. 42 – (1) Pe durata stării de urgență, activitatea de judecată continuă în cauzele de urgență deosebită. Lista acestor cauze se stabilește de colegiul de conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție pentru cauzele de competența acesteia și, respectiv, de colegiile de conducere ale curților de apel pentru cauzele de competența lor și pentru cauzele de competența instanțelor care funcționează în circumscripția lor teritorială, putând fi, după împrejurări, actualizată. Consiliul Superior al Magistraturii dă îndrumări, în vederea asigurării unei practici unitare, colegiilor de conducere ale instanțelor menționate cu privire la modul de stabilire a cauzelor care se judecă pe durata stării de urgență.
(2) Pe durata stării de urgență, pentru judecarea proceselor prevăzute la alin. (1), instanțele judecătorești, ținând seama de împrejurări, pot fixa termene scurte, inclusiv de la o zi la alta sau chiar în aceeași zi.
(3) În procesele prevăzute la alin. (1), când este posibil, instanțele judecătorești dispun măsurile necesare pentru desfășurarea ședinței de judecată prin videoconferință și procedează la comunicarea actelor de procedură prin telefax, poștă electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului și confirmarea primirii acestuia.
(4) Amânarea judecării cauzelor prevăzute la alin. (1) poate fi dispusă la cerere, în situația în care partea interesată se află în izolare la domiciliu, în carantină sau spitalizată în contextul pandemiei de COVID-19. Când instanța respinge cererea de amânare a judecății în considerarea necesității de a soluționa cauza în contextul instituirii prezentei stări de urgență, va amâna, la cererea părții sau din oficiu, pronunțarea în vederea depunerii de concluzii scrise.
(5) Activitatea de executare silită continuă numai în cazurile în care este posibilă respectarea regulilor de disciplină sanitară stabilite prin hotărârile Comitetului Național privind Situațiile Speciale de Urgență, în scopul ocrotirii drepturilor la viață și la integritate fizică ale participanților la executarea silită.
(6) În temeiul prezentului decret, judecarea proceselor civile, altele decât cele prevăzute la alin. (1) se suspendă de plin drept pe durata stării de urgență instituite prin acesta, fără a fi necesară efectuarea vreunui act de procedură în acest scop.
(7) Termenele de exercitare a căilor de atac în cauzele prevăzute la alin. (6), aflate în curs la data instituirii prezentei stări de urgență, se întrerup, urmând a curge noi termene, de aceeași durată, de la data încetării stării de urgență. În cauzele prevăzute la alin. (6) în care au fost declarate căi de atac până la data emiterii prezentului decret, dosarele se înaintează instanței competente după încetarea stării de urgență.
(8) După încetarea stării de urgență, judecarea proceselor prevăzute la alin. (6) se reia din oficiu. În termen de 10 zile de la încetarea stării de urgență, instanța de judecată va lua măsuri pentru fixarea termenelor de judecată și citarea părților.
Art. 43 – (1) Activitatea de urmărire penală și cea a judecătorilor de drepturi și libertăți se desfășoară numai cu privire la:
a) cauzele în care s-au dispus ori se propune luarea măsurilor preventive ori a celor de protecție a victimelor și martorilor, cele privind aplicarea provizorie a măsurilor de siguranță cu caracter medical, cele cu persoane vătămate minori;
b) actele și măsurile de urmărire penală a căror amânare ar pune în pericol obținerea probelor sau prinderea suspectului sau a inculpatului, precum și cele privind audierea anticipată;
c) cauzele în care urgența se justifică prin scopul instituirii stării de urgență la nivel național, alte cauze urgente apreciate ca atare de către procurorul care supraveghează sau efectuează urmărirea penală.
(2) Procesele penale aflate în curs pe rolul instanțelor de judecată, inclusiv cele aflate în procedură în camera preliminară, se suspendă de drept pe durata stării de urgență, cu excepția celor de la alin.(1) lit. c) apreciate ca atare de judecător sau instanța de judecată, precum și a următoarelor cauze: cele privind infracțiunile flagrante, cele în care au fost dispuse măsuri preventive, cele referitoare la contestații împotriva măsurilor asiguratorii, cele privind cooperarea judiciară internațională în materie penală, cele ce cuprind măsuri de protecție a victimelor și a martorilor, cele privind aplicarea provizorie a măsurilor de siguranță cu caracter medical, cele privind infracțiuni contra securității naționale, cele privind acte de terorism sau de spălare a banilor;
(3) În termen de 10 zile de la încetarea stării de urgență, judecătorul sau instanța de judecată va lua măsuri pentru fixarea termenelor de judecată și efectuarea actelor de procedură;
(4) Acordul de comunicare în cauzele penale a actelor procedurale prin poștă electronică se prezumă, iar organele judiciare vor solicita, acolo unde este cazul, de urgență, telefonic indicarea adreselor de poștă electronică pentru comunicarea respectivelor acte;
(5) Termenele de comunicare a soluțiilor, de formulare și soluționare a plângerilor, altele decât cele reglementate de alin. (1), se întrerup, urmând ca de la data încetării stării de urgență să înceapă să curgă un nou termen, de aceeași durată. Termenele de exercitare a căilor de atac în cauzele penale, cu excepția celor judecate potrivit prezentului decret, se întrerup, urmând ca de la data încetării stării de urgență să înceapă să curgă un nou termen, de aceeași durată. Fac excepție cele judecate potrivit prezentului decret.
(6) Ascultarea persoanelor private de libertate se face prin videoconferință la locul de deținere sau în spații corespunzătoare din punct de vedere sanitar, fără a fi necesar acordul persoanei private de libertate .
(7) Se suspendă de drept organizarea licitațiilor publice în cadrul procedurilor de valorificare a bunurilor mobile indisponibilizate în procesele penale.
(8) Pe durata stării de urgență, în cauzele în care nu se efectuează acte de urmărire penală sau procesul penal este suspendat potrivit prezentului decret, prescripția răspunderii penale se suspendă.
Art. 44 – Pe durata stării de urgență, prevederile art. 42 se aplică în mod corespunzător și în procedurile de competența Inspecției Judiciare.
Art. 45 – (1) Pe durata stării de urgență, activitatea Oficiului Național al Registrului Comerțului și a oficiilor registrelor comerțului de pe lângă tribunale continuă în ceea ce privește înregistrarea mențiunilor privind persoanele juridice și persoanele fizice înregistrate în registrul comerțului și se derulează prin mijloace electronice, în baza cererii de înregistrare a mențiunilor și a documentelor anexate la aceasta în formă electronică, având încorporată, atașată sau logic asociată semnătura electronică extinsă.
(2) Copiile de pe înregistrările efectuate și de pe actele prezentate de solicitanți, informațiile despre datele înregistrate și certificatele constatatoare se eliberează pe cale electronică.
(3) Activitatea de asistență pentru efectuarea procedurilor necesare înregistrării prin mijloace electronice în registrul comerțului, din cadrul oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale, precum și activitatea de publicare și de furnizare a Buletinului procedurilor de insolvență se realizează prin mijloace electronice.
Art. 46 – În executarea pedepselor și a măsurilor educative neprivative de libertate, executarea supravegherii prin prezentarea persoanei la serviciul de probațiune, primirea vizitelor consilierului de probațiune, precum și obligațiile de a presta o muncă neremunerată în folosul comunității, de a urma un curs de pregătire școlară ori de calificare profesională, de a frecventa unul sau mai multe programe de reintegrare socială, respectiv prestarea unei munci neremunerate în folosul comunității rezultată din înlocuirea amenzii penale se suspendă pe durata stării de urgență. Pentru situațiile în care termenul de supraveghere, durata supravegherii sau durata măsurii educative neprivative de libertate s-a împlinit în timpul stării de urgență, în raportul final se face mențiune despre imposibilitatea obiectivă de executare.
Art. 47 – (1) În executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate, exercitarea dreptului de a primi vizite, exercitarea dreptului la vizită intimă, exercitarea dreptului de a primi bunuri prin sectorul vizită, cât și recompensele constând în permisiunea de ieșire din penitenciar se suspendă.
(2) Pentru menținerea legăturii cu mediul suport se majorează durata și numărul de convorbiri pentru persoanele condamnate aflate în regimul de maximă siguranță, la maximum 45 minute pe zi, iar pentru persoanele condamnate aflate în regim închis, semideschis, deschis, regim provizoriu sau pentru cei care nu au regimul stabilit, la maximum 75 minute pe zi. Dreptul deținuților la convorbiri on-line, indiferent de situația disciplinară și periodicitatea legăturii cu familia, se suplimentează corespunzător numărului de vizite la care au dreptul conform regimului de executare.
(3) Persoanele condamnate clasificate în regimul semideschis și deschis pot executa pedeapsa în camere de deținere permanent închise și asigurate.
(4) Pentru minorii privați de libertate care nu au un reprezentant legal, medicul curant al locului de deținere acționează ca reprezentantul legal, exclusiv pentru acordarea asistenței medicale și a măsurilor de prevenție.
(5) În completarea obligațiilor prevăzute în Legea nr. 145/2019 privind statutul polițiștilor de penitenciare, cu modificările și completările ulterioare, polițistul de penitenciare este obligat să participe la toate activitățile desfășurate în conformitate cu dispozițiile superiorilor, cu respectarea timpului legal de odihnă, timpul lucrat suplimentar în această împrejurare fiind compensat exclusiv cu timp liber corespunzător.
(6) Pe perioada stării de urgență, în raport de necesitățile și situația operativă existente la nivelul unității penitenciare unde este încadrat sau al altei unități din poliția penitenciară, polițistului de penitenciare i se pot modifica, fără acordul său, locul și/sau felul muncii.
Capitolul VI- Domeniul afaceri externe
Art. 48 – Pe perioada stării de urgență, Ministerul Afacerilor Externe îndeplinește următoarele atribuții:
a) va menține funcțiile și atribuțiile sale conform HG nr. 16/2017 privind organizarea și funcționarea MAE, cu modificările și completările ulterioare și va asigura, prin misiunile diplomatice ale României, reprezentarea României în cadrul tuturor reuniunilor care vor fi organizate pe durata menținerii stării de urgență în România, în special la nivelul Uniunii Europene, Consiliului Europei, NATO, ONU, indiferent de domeniul vizat de reuniune;
b) va notifica Secretarului General al ONU și Secretarului General al Consiliului Europei măsurile adoptate prin decretul de instituire a stării de urgență care au ca efect limitarea exercițiului unor drepturi și libertăți fundamentale, în conformitate cu obligațiile internaționale ce revin României;
c) va asigura comunicarea exclusivă cu misiunile diplomatice și oficiile consulare acreditate în România, precum și cu reprezentanțele/birourile organizațiilor internaționale din România, sens în care autoritățile competente vor furniza toate informațiile necesare;
d) va asigura respectarea normelor dreptului internațional relevante în contextul aplicării dispozițiilor prezentului decret în situația în care membrii misiunilor diplomatice/oficiilor consulare/ reprezentanțelor/ birourilor organizațiilor internaționale vor fi testați pozitiv cu COVID-19;
e) va menține comunicarea cu misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate pentru transmiterea oricăror instrucțiuni și informări necesare în contextul aplicării prezentului decret, sens în care autoritățile competente vor furniza MAE informațiile necesare;
f) va dispune măsurile necesare în condițiile în care membrii misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale României vor intra în auto-izolare sau carantină conform legii din statele de reședință în cazul testării pozitive cu COVID-19 a unuia sau a unor membrii ai misiunilor diplomatice/oficiilor consulare ale României (inclusiv membrii de familie), inclusiv din perspectiva asigurării continuității drepturilor acestora (salariale sau de orice altă natură).
Capitolul VII – Alte măsuri
Art. 49 – Pe durata stării de urgență, cursurile din toate unitățile și instituțiile de învățământ se suspendă.
Art. 50 – Pe durata stării de urgență, autoritățile administrației publice centrale și locale vor lua măsuri pentru organizarea activității astfel încât să fie evitat, pe cât posibil, contactul direct între persoane, inclusiv prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare.
Art. 51 – (1) Autoritățile și instituțiile publice stabilesc măsurile care se impun pentru asigurarea desfășurării optime a activității, cu respectarea regulilor de disciplină sanitară stabilite de autoritățile cu atribuții în domeniu, inclusiv prin hotărârile Comitetului Național privind Situațiile Speciale de Urgență, urmărind cu prioritate asigurarea prevenției și reducerea riscului de îmbolnăvire.
(2) Dispozițiile alin. (1) se aplică și organelor de conducere ale profesiilor de avocat, notar public, executor judecătoresc, precum și ale celorlalte profesii.
(3) Organele de poliție, jandarmerie sau alți agenți ai forței publice, după caz, sunt obligați să sprijine îndeplinirea promptă și efectivă a măsurilor prevăzute la alin.(1).
Art. 52 – (1) La propunerea ministerelor și autorităților publice locale, Ministerul Afacerilor Interne, prin Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, analizează și face propuneri de folosire a unor resurse materiale și umane în vederea sprijinirii populației afectate, precum și satisfacerii cererilor de produse și servicii destinate nevoilor instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, inclusiv prin scoaterea, în condițiile legii, a unor materiale din rezervele de stat sau de mobilizare.
(2) În aplicarea alin. (1), autoritățile împuternicite de lege pregătesc și efectuează rechiziții de bunuri și chemarea persoanelor fizice pentru prestări de servicii în interes public în scopul rezolvării problemelor materiale de orice natură și asigurarea forței de muncă.
Art. 53 – În perioada stării de urgență, drepturile prevăzute la art. 35 alin. (2) – (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, se acordă fără a se ține cont de obligativitatea încadrării în limita de 3% prevăzută la alin. (4) și (5) ale aceluiași articol și fără a ține cont de plafonul maxim de ore anual stabilit la alin. (6) al aceluiași articol.
Art. 54 – (1) Instituțiile și autoritățile publice, precum și operatorii privați contribuie la campania de informare publică privind măsurile adoptate și activitățile desfășurate la nivel național.
(2) În situația propagării unor informații false în mass-media și în mediul on-line cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire, instituțiile și autoritățile publice întreprind măsurile necesare pentru a informa în mod corect și obiectiv populația în acest context.
(3) Furnizorii de servicii de găzduire și furnizorii de conținut sunt obligați ca, la decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, să întrerupă imediat, cu informarea utilizatorilor, transmiterea într-o rețea de comunicații electronice ori stocarea conținutului, prin eliminarea acestuia la sursă, dacă prin conținutul respectiv se promovează știri false cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire.
(4) În situația în care eliminarea la sursă a conținutului prevăzut la alin. (3) nu este fezabilă, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului sunt obligați ca, la decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, să blocheze, imediat, accesul la respectivul conținut și să informeze utilizatorii.
(5) La decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului au obligația de a bloca imediat accesul utilizatorilor din România la conținutul care promovează știri false cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire și este transmis într-o rețea de comunicații electronice de către persoanele de la alin. (3) care nu se află sub jurisdicția legislației naționale.
Art. 55 – În perioada stării de urgență pot fi depășite normele de dotare și consum prevăzute de reglementările în vigoare, dacă această depășire se datorează efectelor evoluției COVID-19 și măsurilor de protecție și prevenire.
Art. 56 – Pe perioada stării de urgență, termenele legale stabilite pentru soluționarea solicitărilor formulate în exercitarea liberului acces la informații de interes public, precum și a petițiilor se dublează.
Art. 57 – Guvernul României efectuează, în regim de urgență, rectificarea bugetară, în vederea asigurării resurselor financiare necesare.
ANEXA nr. 2
MĂSURILE DE PRIMĂ URGENȚĂ CU APLICABILITATE GRADUALĂ
1. Izolarea și carantina persoanelor provenite din zonele de risc, precum și a celor care iau contact cu acestea; măsuri de carantinare asupra unor clădiri, localități sau zone geografice;
2. Închiderea graduală a punctelor de trecere a frontierei de stat;
3. Limitarea sau interzicerea circulației vehiculelor sau a persoanelor în/spre anumite zone ori între anumite ore, precum și ieșirea din zonele respective;
4. Interzicerea graduală a circulației rutiere, feroviare, maritime, fluviale sau aeriene pe diferite rute și a metroului;
5. Închiderea temporară a unor restaurante, hoteluri, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociațiilor și ale altor localuri publice;
6. Asigurarea pazei și protecției instituționale a stațiilor de alimentare cu apă, energie, gaze, a operatorilor economici care dețin capacități de importanță strategică la nivel național;
7. Identificarea și rechiziționarea de stocuri, capacități de producție și distribuție, de echipamente de protecție, dezinfectanți și medicamente utilizate/utilizabile în tratarea COVID-19;
8. Limitarea activității spitalelor publice la internarea și rezolvarea cazurilor urgente:
i. urgențe de ordin I – pacienți internați prin Unități de primiri urgențe/Compartimente de primiri urgențe care își pot pierde viața în 24 de ore;
ii. urgențe de ordin II – pacienți care trebuie tratați în cadrul aceleiași internări (odată diagnosticați nu pot fi externați);
iii. pacienții infectați cu virusul SARS-CoV-2, respectiv diagnosticați cu COVID-19.
La nivelul RAJA S.A. s-au dispus noi măsuri de protecție a securității și sănătății personalului, dar și a abonaților, ce presupun schimbarea modului de lucru cu publicul, după ce a fost decretată starea de urgență.
Astfel, începând cu data de 17 martie 2020, în întreaga arie de operare, programul structurilor care implică relații cu publicul se va desfășura fără interacțiunea directă a angajaților RAJA cu persoanele din afara societății. În acest sens, clienții noștri au la dispoziție variante electronice sau telefonice pentru diferite operațiuni și asistență. Le recomandăm acestora să ne contacteze pe adresele de e-mail, prin formularul de sesizări, sugestii sau reclamații online și la numerele de telefon puse la dispoziție pe site-ul RAJA www.rajac.ro.
Excepție fac casieriile RAJA, care vor avea program normal de lucru cu publicul. În acest sens, facem apel către toți clienții societății să evite crearea de cozi/aglomerație și să respecte distanța între persoane de cel puțin 1,5 m.
Numărul de Call Center 0241.924 precum și Contul de client on-line rămân în continuare operaționale 24 de ore din 24, 7 zile din 7, pentru informații, reclamații, transmiterea consumului de apă, etc.
Încurajăm clienții să utilizeze metodele de plată on-line a facturilor, prin intermediul contului de client RAJA, dar și prin transfer bancar, direct debit, Pay-Point, Payzone, Westaco, în incinta magazinelor „La doi Pași” și la unitățile bancare.
Conducerea societății a luat măsura asigurării funcțiilor esențiale în peste 100 de puncte de lucru, prin muncă în condiții de izolare, în vederea furnizării serviciului esențial – apă potabilă, pentru populația din întreaga arie de activitate.
Suntem pregătiţi să facem faţă tuturor provocărilor generate de răspândirea COVID-19 şi să asigurăm continuitatea serviciilor de alimentare cu apă și canalizare pentru toți consumatorii.
„Finalizarea parțială a Spitalului Municipal, astfel încât etajele 4 și 5 să fie transformate în secții pentru tratarea bolnavilor de coronavirus poate reprezenta o soluție viabilă. M-am întâlnit azi cu reprezentanții Primăriei, ai Consiliului Județean Bacău și ai Direcției de Sănătate Publică și am analizat toate variantele de lucru”, a declarat Liviu Miroșeanu, prefectul județului Bacău.
Discuțiile au fost urmate și de o vizită la Spitalul Municipal. DSP și-a dat acordul de principiu pentru începerea lucrărilor, cu condiția respectării circuitelor sanitare.
„În cursul zilei de mâine, la București, vom afla și soluția tehnică pe care proiectantul o propune și numărul maxim de paturi în regim ATI care pot fi pregătite. Un termen optimist de amenajare a celor două etaje este de 2-3 luni. Salut implicarea tuturor factorilor responsabili în această acțiune. Sunt convins că, împreună, vom trece și peste această încercare!”, a mai spus prefectul de Bacău.
„Am primit girul Direcției de Sănătate Publică pentru amenajarea Spitalului Municipal și organizarea spațiilor de carantină și tratament a cazurilor de infecție și COVID 19”, a declarat si președintele Consiliului Județean, Sorin Brașoveanu.
Reprezentanții DSP-ului spun că locația spitalului este cea mai potrivită pentru acest demers.
Prefectul Liviu Alexandru Miroșeanu a avut o întâlnire, astăzi, 16 martie 2020, de la ora 12.00, cu membrii Consiliului județean pentru persoane vârstnice din cadrul Comitetului județean de dialog civic pentru problemele persoanelor vârstnice.
„În primul rând vom avea în vedere a se asigura toate medicamentele necesare pentru afecțiunile persoanelor vârstnice. De asemenea, în contextul răspândirii infecției cu COVID 19, este necesar ca, în special persoanele vârstnice, să rămână cât mai mult acasă.
Situația de urgență, decretată în România de președintele Klaus Iohannis, nu trebuie să creeze panică și cetățenii trebuie să înțeleagă că, în acest moment, statul poate acționa mai rapid și mai eficient, în lupta pentru prevenirea răspândirii epidemiei de coronavirus.
Numărul de telefon 0729.30.01.30 este la dispoziția tuturor celor care doresc să semnaleze cazuri de îmbolnăviri sau suspiciuni.”, a dat asigurări prefectul Liviu Miroşeanu.
De ceva vreme au dispărut de pe piață și au devenit cele mai căutate măștile și mănușile medicinale, precum și dezinfectanții care să ne țină departe de coronavirus. În acest context, o parte dintre băcăuani au intrat în panică, unii lansând chiar scenarii apocaliptice.
Astăzi, la după ora 14.00, am contactat câteva farmacii din Bacău și ni s-a confirmat că la momentul convorbirii unitățile respective nu aveau la vânzare aceste repere. În același timp am aflat că toate farmaciile au comenzile făcute și chiar facturi plătite iar produsele sunt pe drum.
Farmaciștii fac apel la oameni să nu achiziționeze mai mult decât au nevoie și să se creeze panică. Nici hypermarketurile nu au la vânzare aceste produse, dar ne dau de înțeles că sunt foarte bine aprovizionate. Rafturile și depozitele sunt pline cu alimente și nu este cazul să ne alarmăm.
Vestiment Evolutiv confecționează măști
Veștile bune vin și de la compania Vestiment Evolutiv Bacău, care a decis să intervină și să confecționeze măști de protecție în aceste vremuri tulburi. Iată mesajul postat de Vestiment Evolutiv pe site-urile de socializare:
„Livrăm în toată țara, măști lucrate manual, cu drag și grijă, refolosibile, pentru toate vârstele, diverse modele și culori.
Pentru comenzi:
Magazin Number One: 0752.249.083
Magazin Alergo: 0752.249.085
Magazin Miracol’e: 0752.249.089”
La data de 14 martie a.c., poliţişti din cadrul Biroului Rutier Bacău au fost sesizaţi despre producerea unui eveniment rutier, în comuna Nicolae Bălcescu.
Din primele cercetări efectuate la faţa locului a rezultat că un bărbat de 39 de ani, din comuna Gârleni, în timp ce conducea un autoturism pe DJ 252D, a surprins şi accidentat o bătrână de 79 de ani, din comuna Nicolae Bălcescu, care în calitate de pieton, s-a angajat în traversarea străzii prin loc nepermis şi fără să se asigure.
În urma evenimentului rutier a rezultat vătămarea corporală a pietonului care a fost transportat la spital, pentru acordarea de îngrijiri medicale, necesitând internarea.
Conducătorul auto şi pietonul au fost testaţi cu aparatul etilotest care a indicat valoarea de 0,00 mg/l alcool pur în aerul expirat şi li s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de vătămare corporală din culpă.
În această perioadă de grea încercare pentru mai multe categorii de oameni, pericolul coronavirusului pândind la orice pas, membrii Federației Tinerilor din Bacău și-au arătat disponibilitatea de a interveni în ajutorul persoanelor vârstnice și a celor bolnavi.
Astfel, printr-o postare pe rețelele de socializare, tinerii băcăuani susțin că-i vor ajuta pe cei aflați în situații delicate, oferind să le facă anumite cumpărături pe care să le distribuie fără comision. Iată și anunțul integral:
„Dragi pensionari, oameni bolnavi,
Pentru că în această perioadă sunteți cei mai predispuși la o infectare gravă cu Corona Virus, cel mai bine ar fi să RĂMÂNEȚI IZOLAȚI ÎN CASE.
Dacă aveți nevoie de ajutor doar pentru CUMPĂRĂTURI URGENTE (alimente, rețete medicale) vă rugăm să ne sunați și voluntarii noștri vă vor aduce produsele la ușă, fără costuri de livrare.
Ne puteți găsi la numărul de telefon 𝟎𝟕𝟕𝟏.𝟔𝟗𝟕.𝟖𝟓𝟖 unde ne spuneți exact ce aveți nevoie 𝐔𝐑𝐆𝐄𝐍𝐓, noi vă vom lăsa pachetul la ușă, iar dumneavoastră banii de pe cumpărături conform bonului fiscal, într-un plic.
CU DRAG,
Federația Tinerilor din Bacău
Street Delivery Bacău
ZidArt BACĂU
Valoare Plus”