joi, 25 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1864

Societatea civilă și lașii lumii   

În 1851, la Paris, în cadrul primei Conferințe Sanitare Internaționale, au fost stabilite norme riguroase pentru prevenirea răspândirii  holerei, ciumei și febrei tifoide. Aceste norme sunt, și astăzi, mai mult decât un ABC al domeniului. Societatea civilă internațională crede că Beijingul poartă vina actualei pandemii, din cauză că oficialii chinezi n-au respectat nici măcar recomandările elementare  ale amintitului forum sanitar. Reacțiile sunt interesante. Între altele, 32 de milioane de întreprinderi mici din SUA, printr-o plângere la un tribunal federal, au solicitat Chinei despăgubiri de 20 de trilioane de dolari. A urmat demersul juridic al unui grup de reflecție din Marea Britanie, care solicită chinezilor o despăgubire de 6 trilioane de dolari. La unison, liderii chinezi sunt acuzați de răspândirea nenorocirii și prin: intimidarea medicilor, a oamenilor de știință și jurnaliștilor, recurgerea la falsuri, dezinformare, mușamalizare și la distrugerea probelor. Pragmatici, americanii își asumă faptul că procesul a fost intentat chinezilor doar în conformitate cu legislația internă din SUA, în lipsa unor reglementări juridice internaționale. În consecință, se așteaptă ca plângerile penale să fie respinse. Din zona oficială se aud doar mârâituri lașe. În România, nu sunt auzite nici măcar acestea. Este de neînțeles faptul că Organizația Mondială a Sănătății – pe care o percep acum ca pe o adunătură imorală/ incompetentă/ criminală – a reacționat foarte târziu și ineficient față de pandemie. ONU, care, între altele, are ca obiectiv și  „respectarea dreptului internațional”, a arătat, și în acest context, aidoma unui mamut numai bun de trimis la un muzeu prăfuit. NATO, un alt declarat apărător al vieții și drepturilor omului, alianță politico-militară care gestionează  70% din  cheltuielile militare ale lumii, a reacționat menținându-se pe valul sfidător al înarmărilor. UE, vai de mama ei!… Oficialii României, reacție de nota -1, din toate punctele de vedere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prefectura anunță: un nou focar de pestă porcină africană, la noi în județ

    Prefectul Liviu Miroşeanu a prezidat, în sistem de audioconferinţă, şedinţa Centrului Local de Combatere a Bolilor. Această discuţie a fost iniţiată din cauza faptului că, pe teritoriul judeţului Bacău, s-a confirmat, din nou, evoluţia pestei porcine africane la un mistreţ găsit mort pe raza Fondului de Vânătoare 53- Vultureni, gestionat de Asociația Județeană a Vânătorilor și Pescarilor Sportivi (AJVPS) Bacău.

    „Am luat măsurile care se impun într-o astfel de situaţie. Cu siguranţă, starea de urgenţă, în vigoare la acest moment, presupune respectarea unor proceduri suplimentare care au fost discutate cu ceilalţi colegi. Deşi combaterea pandemiei provocate de coronavirus este prioritatea noastră, nu neglijăm nici celelalte aspecte ale activităţii, astfel încât perioada de tranziţie către o viaţă normală, după finalizarea stării de urgenţă, să fie una cât mai scurtă şi mai uşoară pentru toţi”, a declarat prefectul Liviu Miroşeanu.

    O elice de mari dimensiuni este transportată către Răcăciuni

      Circulația pe Drumul național 2 (DN2) va fi afectată, spre sfârșitul lunii aprilie, pe segmentul București-Răcăciuni, de un transport agabaritic. Este vorba de un vehicul care transportă deja o structură metalică de mari dimensiuni – o elice cu anvergura de aproape 5,5 metri și care a pornit deja spre destinație. Elicea va ajunge la Răcăciuni pe 30 aprilie, conform unui program al operațiunii, care a început marți, 21 aprilie, iar traseul parcurs este de la Reșița, prin preajma Bucureștiului, apoi spre Răcăciuni, pe DN2.

      Vehiculele care vor trece pe lângă acest convoi nu pot depăși 70 km/h. Convoiul va fi însoțit de echipaje ale poliției rutiere.

      Dacă în perioada transportului vor apărea fenomene meteo nefavorabile, parcurgerea traseului se va întrerupe.

      „Am auzit și eu de acest transport dar nu știu unde ar putea ajunge piesa transportată. Mă gândeam la o centrală eoliană, dar nu avem nici un proiect aprobat în acest sens. Poate va ajunge pe undeva pe la hidrocentrala de pe Siret, dar rămâne să vedem când va ajunge la noi”.
      primarul comunei Răcăciuni, Lucian Cheța

      VIDEO: Lucrări de așternere a covorului asfaltic pe DN 2G, Moinești

        Tronsonul de 9,6 km (DN2G) ce străbate municipiul Moinești va fi asfaltat. Începând de azi, au demarat lucrările de așternere a covorului asfaltic, după reparațiile efectuate până acum.

        Dragoș Benea acuză că situația epidemiei a fost scăpată de sub control în județul Bacău

        „Ieri, prefectul și șefa DSP, ambii de la PNL, ne țineau lecții, asigurându-ne că situația e sub control. Azi, înregistrăm cea mai mare creștere a numărului de infectați covid, în județul Bacău, de la începutul pandemiei: de la 117 la 150”, spune europarlamentarul Dragoș Benea.

        Acesta consideră că lucrurile sunt departe de a fi sub control, iar cifrele sunt tot mai îngrijorătoare.

        „Confirmați, Prefectură și DSP, că majoritatea cazurilor de infectați din ultimele 48 de ore provine din nord-vestul județului (Moinești, Comănești, Solonț, Poduri etc)? Confirmați că personal medical de la secția Chirurgie a spitalului de excelență Moinești (sinistră coincidență cu spitalul de excelență de la Suceava!) este pasat între Bacău și Onești, iar voi mușamalizați realitatea despre focarul de infecție de acolo? De ce nu faceți teste la Moinești și Comănești? Pentru a nu ieși la iveală dezastrul epidemiologic păstorit de primarii PNL?”, întreabă Dragoș Benea.

        Europarlamentarul spune că oamenii din Moinești și Comănești vorbesc; ei simt că infecția plutește în aer, dar pentru politicieni contează doar să-și salveze primarii PNL din aceste orașe devenite „Suceava” județului Bacău.

        „Periclitați viețile oamenilor de acolo, pentru că politrucii voștri sunt mai importanți decât băcăuanii”, acuză Dragoș Benea.

        „Linia întâi a luptei împotriva pandemiei e ținută de spitalele administrate de social-democrați – Bacău, Onești și Buhuși, în timp ce spitalele Moinești & Comănești și administrațiile PNL de acolo privesc de pe margine, nederanjate nici de Prefectură, nici de DSP”, mai declara europarlamentarul băcăuan.

        „Oare DSP se simte confortabil cu faptul că jumătate din „covizii” internați la Onești provin din zona Moinești? Ce așteaptă Prefectura și DSP? Ca Moineștiul să devină capitala covid a județului și să intervină acolo când nu se va mai putea face nimic?”, s-a mai întrebat Dragoș Benea.

        Acesta a felicitat personalului medical și administrativ de la spitalele din Bacău, Onești și Buhuși pentru lupta dusă împotriva pandemiei: „Aceste spitale și testează, și tratează!”

        A fost publicată Declarația fiscală 100 modificată

          FDeclarația fiscală privind obligațiile de plată la bugetul de stat (D 100) a fost modificată și publicată, marți, 21 aprilie, în Monitorul Oficial.Sunt vizate în special bonificațiile care se acordă, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului (OUG) nr. 33/2020, pentru plata la termen a impozitului pe profit și a impozitului pe venitul microîntreprinderilor.

          Pe lângă rubricile D 100 deja cunoscute, la capitolul Impozite și taxe care se plătesc în contul unic se introduce un nou rând, Bonificație. De asemenea, în instrucțiunile de completare mai sunt incluse două modificări. Prima este pentru plătitorii de impozit pe profit, care pot efectua plățile anticipate trimestriale pentru anul 2020 la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Cea de a doua privește acordarea bonificației prevăzută de OUG nr. 33/2020 (Guvernul acordă bonificații pentru plata la timp a impozitului pe profit sau pe venitul microîntreprinderilor).

          De asemenea, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a eliminat o poziție din nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat, respectiv Taxa pe activele financiare. Totodată, a fost eliminată din cuprinsul ordinului și orice altă referire la ea.

          O altă modificare adusă declarației 100 constă în faptul că poziția 78 din Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat – Taxa pe activele financiare se abrogă. Odată cu ea, se abrogă și prevederile privitoare la termenul de depunere a declarației 100 pentru această obligație fiscală și orice alte referiri la ea.
          Aceste modificări erau așteptate de ceva vreme, având în vedere că se apropie termenul de declarare a obligațiilor în materie de impozit pe profit și de impozit pe venitul microîntreprinderilor aferente trimestrului I al anului curent, 27 aprilie.

          Ordinul de modificare vizează, de fapt, două declarații, care merg „mână în mână”, respectiv D 100 – Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat și D 710- Declarație rectificativă, utilizată pentru modificarea sumelor declarate inițial prin D 100.

          Pe site-ul oficial al ANAF a fost publicat, miercuri, 22 aprilie, PDF-ul inteligent necesar pentru generarea D 100.

          „Școala online e ca supa fără Delikat”

            Învață online și se adaptează. Au mutat clasa de cursuri de la școală, în camera lor de acasă. În clasa virtuală. Iar profesorii lor le sunt alături. Chiar ministrul Educației, Monica Anisie, a transmis tuturor cadrelor didactice o scrisoare deschisă în care a evidențiat importanța contribuției acestora la menținerea echilibrului emoțional al elevilor și a subliniat necesitatea creării de contexte educaționale prin orice mijloace de comunicare, motivându-i pe aceștia să rămână conectați la educație. Iar elevii și studenții s-au învățat cum… să învețe online pe mai multe platforme educaționale. Cea folosită de întreaga comunitate „ferdinandistă”, de exemplu, este Adservio, platforma electronică achiziționată de Colegiu „Ferdinand I”, ce presupune atât un catalog electronic, cât și secțiuni speciale pentru trimitere/primire teme/ atașare de fișiere, linkuri utile, bibliotecă virtuală, creare/rezolvare teste, statistici etc. Apoi, este Platforma Zoom, unde elevii și profesorii „se întâlnesc” în direct, pentru a discuta temele, a consolida informațiile, pentru a le clarifica. Aici se pot vedea și auzi. Mai sunt și alte platforme Microsoft, Google classroom, Moodle, Teleșcoala de la TVR și altele, unele create pe clase, altele pe profesori, pe fiecare elev în parte, unde se pot primi teme, se poate comunica, se poate lucra în echipă la un proiect, se poate învăța. Așa cum impune situația actuală. „Cert este că toți țin legătura cu școala și își doresc foarte mult revenirea în realitatea educațională”, mi-a spus prof. Nicoleta Zărnescu, director adjunct la Colegiul Național „Ferdinand I” Bacău.

            Și adaug eu, după ce am vorbit, tot online, dar prin alte mijloace, cu mai mulți elevi și studenți băcăuani: cert este că noua modalitate de a învăța le-a schimbat comportamentele și obișnuințele multora dintre ei, că nu sunt suficient de motivați, că le lipsesc lucrările practice, discuțiile față în față, comunicarea directă cu dascălul de la catedră și că, da, își doresc să revină la școală. În clasele lor reale! Să-i ascultăm pe rând.

             

            Andrei Tanasov, student anul III, Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” București, absolvent al Colegiului „Gheorghe Vrănceanu” Bacău

            „Odată cu instalarea stării de urgență, am fost nevoiți să ne mutăm toată activitatea în mediul online, o noutate atât pentru studenți, cât și pentru cadrele didactice. Cu ajutorul adreselor instituționale putem accesa materialele necesare, avem cursuri sub formă de videoconferințe și primim teme la majoritatea materiilor. Consider că această digitalizare a procesului de învățământ era necesară și probabil va fi folosită și de acum înainte (de exemplu pentru transmiterea suporturilor de curs sau predarea temelor). O problemă o reprezintă însă lucrările practice și, mai ales, cele care presupun examinarea pacienților, în spital, care nu poate fi suplinită de platformele online. Anul acesta am început o materie numită «Semiologie», care stă la baza tuturor specializărilor clinice și care se desfășoară în spitale, iar colegii mai mari au stagii care, de asemenea, necesită interacțiunea cu pacienții. În funcție de cum va evolua pandemia, este posibil să recuperăm măcar o parte dintre acestea când ne întoarcem, mai ales în vederea examenelor practice.

            În această perioadă am resimțit categoric o scădere a randamentului. Deși avem poate mai mult timp decât de obicei pe care îl putem aloca studiului, este mai greu să rămânem motivați și concentrați. Cred că este foarte important să ne organizăm bine în această perioadă și să ne stabilim obiective rezonabile pentru fiecare zi, deoarece ne apropiem de sesiunile de examene. Totuși, trecem cu toții printr-o situație excepțională ce ne afectează pe multiple planuri, iar cei ce sunt mai puternic influențați de aceasta pot solicita sprijinul Centrelor de Consiliere ale Universităților, care în mare parte își desfășoară activitatea online și în această perioadă.

            Mai trebuie să avem grijă să menținem un stil de viață sănătos pe cât posibil, fie că este vorba despre obiceiuri alimentare fără excese sau despre cele minim 30 minute de mișcare zilnice. La un «search» distanță există destule articole și videoclipuri cu exerciții fizice pe care le putem executa și în interiorul locuinței, pentru a combate sedentarismul.”

             

            Mara Ciorișteanu, elevă în clasa a VIII-a la Colegiul Național „Vasile Alecsandri”

            „Această perioadă dificilă prin care trece toată lumea, pe mine ca adolescent și, mai ales, ca elev, pe care îl așteaptă un examen important, nu mă încântă deloc, dar mi-am dat seama că nu m-ar ajuta cu nimic dacă aș începe să-mi plâng de milă sau aș trata lucrurile cu superficialitate, luând această pauză ca pe o vacanță.

            Așa că îndemnată de părinți și de doamna dirigintă care a fost alături de noi încă din prima clipă (începând cursurile online chiar din prima săptămână) am hotărât să folosesc această perioadă în favoarea mea. Am început să lucrăm online foarte repede și foarte bine, având în vedere situația dată, atât la română, cât și la matematică, chiar și la geografie. A fost mai greu la început, dar pe parcurs lucrurile au mers din ce în ce mai bine, ceea ce m-a motivat și am început să lucrez individual, ca și cum aș fi fost la școală. E adevărat că nu a fost ușor, dar am reușit. Am încercat să o văd ca pe o provocare și nu ca pe o corvoadă, spunându-mi tot timpul că este în avantajul meu, pentru că sunt mult mai odihnită și datorită faptului că nu trebuie să mai învățăm la celelalte obiecte, nu mai există presiunea testelor și ascultărilor.”

             

            Teodor Grosu, elev în clasa a X-a, matematică-informatică, Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu”, care a obținut anul trecut argint internațional la Olimpiada de Astronomie

            „Eu nu pot să mă plâng de aceste zile, mi-au dat prilejul să mă axez pe fizică, astronomie și alte lucruri de care nu aveam timp în mod normal să îmi fac propriul program. La unele obiecte am făcut câteva lecții online, deci cred că va fi destul timp când ne întoarcem la scoală să primim note. Consider că această criză va trece numai dacă toată lumea respectă regulile impuse de specialiști și autorități. Statul în casă e cel mai ușor mod de a salva vieți.Însă sper că această situație se va termina până la sfârșitul acestui an, deoarece, deși înteleg decizia Ministerului Educației de a anula olimpiadele anul acesta, nu vreau să se întâmple același lucru și anul viitor; ar însemna multe ore de muncă neîmplinite și, mai ales, aș pierde multe experiențe. Sunt puțin dezamăgit de atitudinea inspectoratelor școlare și a Ministerului Educației față de orele online. Mi se pare că ar fi trebuit să le facă obligatorii într-un fel sau altul, sau să dea profesorilor un număr de ore și o programă pe care să le acopere în această «vacanță» forțată, ar fi fost mai ușor pentru toți, mai ales la materiile importante. Personal, am avut profesori care s-au orientat către mediul online și nu o să le fie greu să recupereze când ne întoarcem la școală, dar știu și cazuri unde profesorii nu au luat legătura deloc cu elevii.”

             

            Ştefănuţ-Iulian Buhuș, student la Facultatea de Inginerie și Președintele Ligii Studențești din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău

            „Este o perioadă grea deoarece suntem nevoiţi să ne reinventăm. În acelaşi timp, ne bucurăm de liniște, de un studiu individual mai bine organizat, de o dezvoltare personală care implică aspecte inedite. Toate acestea au apărut în urma unei situaţii de criză şi, oricât de dificil ar fi, odată depăşită criza, beneficiile vor evidenţia capacitatea noastră de a ne adapta şi de a ne raporta la ceilalţi, precum şi modul în care putem să îmbunătăţim metodele de învăţare.

            Din punct de vedere administrativ, din poziția de președinte al Ligii Studenţeşti și de membru al Consiliului de Administrație al Universității «Vasile Alecsandri» din Bacău, am încercat să mențin moralul ridicat al studenților și să îi ajut cu orice tip de informație pentru starea lor de confort, încurajându-i să-şi continue activitatea online.

            Vreau să-i felicit pe colegii mei din cadrul asociației pentru că au muncit pe rețelele sociale pentru a putea menține acest «vibe» al studenției, cu un «content» de calitate, pe pagina de Facebook – Liga Studențească Bacău și diferite activități distractive pe pagina de Instagram.

            Nu uitați că oamenii atrag oameni, iar nimic nu este întâmplător. Continuați să vă consolidați principiile și valorile, împărtășindu-le cu ceilalți. Noi suntem studenții Universității «Vasile Alecsandri» din Bacău și stăm în casă, așa că și tu ar trebui să stai!”

             

            Theodora Enea, clasa a XII-a D, profil real, matematică-informatică, Colegiul Național „Ferdinand I”

            „Blocată în «atelierul meu», am profitat de această situație și am continuat procesul de învățare a materiei necesare atât pentru bacalaureat, cât și pentru admitere, întrucât avem la dispoziție o multitudine de surse de informare pe care le putem accesa oricând, dar cel mai important este că avem susținerea și îndrumarea online, a profesorilor. Cu ajutorul dumnealor, pot spune că am păstrat rutina elevului de clasa a XII-a și aștept cu nerăbdare să trec prin emoțiile clasicului examen al maturității, ca apoi să mă bucur de un nou început! Totodată, cred că toată lumea va începe un nou capitol după această perioadă în care am descoperit ce valori trebuie apreciate și în care ne-am explorat creativitatea pentru a folosi, într-un mod productiv, timpul liber. Astfel, mă gândesc entuziasmată către viața de boboc la facultate într-un viitor modernizat!”

             

             

            Eduard Doliș, elev în clasa a X-a, matematică-informatică, la Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu”, olimpic la chimie, din clasa a VII-a, calificat anual și la etape naționale ale olimpiadelor de biologie, fizică, lingvistică, Științele Pământului, Științe pentru Juniori

            „Trecem printr-o perioadă grea și e de înțeles ca fiecare să o gestioneze diferit. Personal, îmi place să îmi țin mintea ocupată. Citesc, ascult muzică și, chiar dacă olimpiadele au fost anulate, încă învăț la materiile preferate – chimie, biologie, fizică -, mânat de pasiune și de gândul că, la un moment dat, totul va reveni la normal. Pentru moment, e important să respectăm regulile impuse de autorități, pentru a combate criza cât mai repede.

            Din fericire, nu am rămas în urmă cu materia la liceu, pentru că profesorii s-au implicat și s-au adaptat situației. Astfel, la unele materii avem cursuri online, unde profesorul ne explică materia în timp real, iar noi putem pune întrebări oricând, iar la altele primim conspecte ale materiei pe care am fi învățat-o în mod normal la școală, însoțite de exerciții pentru aprofundare. Sigur, a fost mai dificil la început, până ne-am obișnuit cu modul nou de lucru, dar acum totul decurge bine și eficient.”

             

            Yvonna Doboș, elevă în clasa a VIII-a, Colegiul Național „Ferdinand I”

            „De când a început tot haosul acesta COVID-19, nu pot nega faptul că mai toți elevii s-au simțit nedumeriți în legătură cu ce se va întâmpla cu studiile lor. În școala mea, toată activitatea s-a mutat, din fericire, în mediul online. Cursurile de pe internet s-au dovedit a fi distractive și utile, profesorilor dându-li-se astfel posibilitatea să ne monitorizeze temele și să consolideze noțiuni, iar elevii, pe de altă parte, au continuat să își desfășoare activitatea școlară, chiar dacă au făcut-o într-un mod neconvențional, de acasă.

            După mine, școala online aduce beneficii, întrucât toți elevii dornici să învețe, chiar și într-o situație ca aceasta, își pot continua studiile. Ritmul în care avansează răspândirea virusului este rapid și nu cred că școlile se vor deschide prea curând. Fiind în an terminal, clasa a VIII-a, nu pot spune că nu mă sperie amânarea examenului. Chiar dacă o parte din materie a fost eliminată, nimeni nu știe cum va arata un subiect de examen sau ce criterii de notare vor fi. Cred că dacă avem noroc, examenele vor avea loc în luna iulie, având cel mai probabil o structură diferită față de cea cu care suntem familiarizați. Singurul lucru pe care îl putem face acum este să învățăm constant și să luăm parte la orele online.”

             

            Sanda-Evelina Ababei, studentă master, Facultatea de Științe ale Mișcării Sportului și Sănătății, din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău

            „În toată această perioadă dificilă prin care trecem, răbdarea și adaptarea au reprezentat punctele comune în toate activitățile desfășurate de la distanță, adăugând ajutorul unui laptop și al internetului. În tot ceea ce a însemnat educaţie, de la cursurile online susținute de cadrele didactice, până la efectuarea temelor suplimentare sau a activităților de lucru, aceste ajutoare și-au dovedit eficiența. Multitudinea de instrumente digitale și a platformelor online mi-au ușurat activitatea didactică întrucât săptămânal desfăşurăm cursurile online, în fața unei camere web. M-am adaptat și am încercat să mă organizez, în așa fel încât să nu existe diferențe în ceea ce înseamnă procesul meu educativ. Am continuat să-mi fac temele cursurilor pe care le primesc săptămânal prin e-mail sau referatele stabilite la începutul semestrului, precum și fișele de lucru pe care le descarc de pe platformă. De asemenea, citesc suplimentar suporturile de curs pentru a înțelege și mai bine materia. Cum, normal, urmez un program de studii care implică mult exerciții fizice și deprindere manuală, consider că activitatea practică va necesita în urma reluării activității anumite explicații suplimentare, care nu pot fi realizate în mediul online. Este nevoie de o adaptare continuă pentru că nimic nu este mai dificil decât un lucru nou care îți dă viața peste cap. De aceea, încrederea în sine este esenţială. Astfel, poți face față lucrurilor pentru că omul este construit să lupte și să învingă.”

             

             

            Ana Nechita, elevă în clasa a X-a, profil Științe sociale, la Colegiul Național „Ferdinand I”

            „Școala online e ca supa fără Delik’at. Nu pare să aibă sare și piper, cu alte cuvinte, nu prea are farmec. Deși, asta este una dintre fețele viitorului, nu mă pot abține să comentez aerul robotizat și sec al întâlnirilor la care am participat în ultimele săptămâni. E ușor să abandonezi ora și destul de dificil să o menții vie. Desigur, e tot ce avem în această perioadă, apreciez eforturile și implicarea unor profesori și sper să apelăm la această opțiune doar în cazuri absolut necesare ca acum. Prefer școala între pereți, în clasa de la colegiu, surprinzător, un loc unde învățarea e mai distractivă, datorită contactului direct cu profesorii și colegii. Și totuși, nu pot să nu observ avantajele oferite de școala online. Am reușit să termin mai multe cărți decât în mod normal aș fi făcut-o și chiar să mă apuc de scris una. Timpul petrecut acasă e cel mai bun exercițiu de creativitate.”

             

            Narcisa-Bianca Țaga, studentă la specializarea Administrație publică, anul II, Facultatea de Științe Economice, Juridice și Administrative din cadrul Universității „George Bacovia” din Bacău

            „Toți știm că nimic nu egalează conexiunea care se produce între profesor și studenți în timpul orelor de curs și seminar, atunci când acestea se desfășoară față în față. În acest moment, ne adaptăm situației și noi, și profesorii. Pentru ambele părți este ceva nou. Așadar, ne întâlnim online cu ajutorul aplicației Google Classroom. Pentru mine este o aplicație ușor de utilizat, m-am obișnuit cu interfața de la prima accesare, a fost creată special pentru învățământ online și din acest motiv are multe opțiuni: interacționez oricând cu colegii mei și cu profesorii, adresez întrebări, încarc teme, primesc răspunsuri și note, oferă și posibilitatea susținerii online a examenelor și colocviilor, sunt înștiințată automat pe contul de e-mail atunci când un profesor postează ceva în cadrul aplicației. Sunt însă și activități care nu pot fi realizate cu ajutorul Google Classroom, cum ar fi practica de specialitate pe care studenții trebuie să o desfășoare, în cazul meu, în cadrul unei instituții publice. Am colegi care au reușit să finalizeze orele de practică pentru acest an universitar, însă cei mai mulți și-au planificat-o în lunile de vară. Sper ca până atunci să ne reluăm cursurile. Aștept cu emoție revederea cu colegii și profesorii, îmi este dor de ei, de discuțiile din pauze, de dezbaterile interminabile pe teme de actualitate din cadrul cursurilor și de studiile de caz interesante din cadrul seminariilor. Îmi doresc foarte mult să mă-ntorc cât mai curând la universitate!”

             

            O căsătorie în plină pandemie – GALERIE FOTO

              Doi tineri băcăuani și-au unit destinele, astăzi. Ceremonia a avut loc, conform reglementărilor actuale, în prezența a doar câteva persoane și a fost oficiată de primarul municipiului Bacău, Cosmin Necula.

              Andreea și Andrei au decis să spună astăzi DA, chiar dacă acest moment poate nu a fost exact așa cum și l-au imaginat.

              „Au lipsit oameni dragi, dar cu siguranță nu au lipsit emoțiile și fericirea acestui nou început împreună. A fost o bucurie să fiu alături de ei. Felicitări! Casă de piatră, dragii mei!”

              Primarul Cosmin Necula

              In Memoriam, Adrian Mircea Paiu

                A încetat fulgerător din viață, pe 21 aprilie 2020, artistul plastic Adrian Mircea Paiu. S-a născut la 22 aprilie 1966, în Bacău. Este membru al Filialei Bacău a Uniunii Artiștilor Plastici din anul 1996.

                A deschis expoziții personale în Bacău în anii 1996 și 2009, în SUA, Tucson – 2000 și 2001, Marea Britanie, Cambridge – 2008. În perioada 1994-2020 a participat la numeroase expoziții colective locale și naționale, printre care: toate expozițiile anuale ale Filialei UAP Bacău, „Saloanele Moldovei” – edițiile 1996-1998, 2001-2019, Expoziție-concurs în cadrul căreia a primit două nominalizări la premii, 1996 – Concursul Național Voronețiana, Suceava; 1997 – Bienala Ion Andreescu, Buzău; 1999 – Lugano, Elveția; 2000 – Dallas, SUA; 2000, 2001 – Tucson, New-York, SUA; 2004 – Denver, SUA; 2006 – Richmond, SUA; 2007 – Cambridge, Marea Britanie; 2008 – Dublin, Irlanda.

                Colegii și prietenii nu îl vor uita!

                Dumnezeu să îl ierte!

                Centrale electrice fotovoltaice pe magazinele Dedeman

                  cof

                  Liderul național în retailul materialelor de construcții și al amenajărilor interioare, companie cu capital integral românesc, Dedeman,instalează centrale electrice fotovoltaice pe acoperișurile a 28 de magazine din rețeaua proprie. Între primele magazine cu astfel de instalații vor fi și cele din Bacău Abatorului, Onești și Comănești.Investiția totală depășește suma de 4 milioane de euro.

                  Energia electrică produsă astfel va fi destinată exclusiv autoconsumului, iar perioada de utilizare a centralelor va fi de minimum 25 de ani. Proiectul va fi aplicat, însă, treptat în toată rețeaua de magazine Dedeman. Puterea totală instalată în cele 28 de locații va fi de peste 7 MWp și va asigura aproximativ 30% din consumul anual de energie electrică necesar desfășurării activității magazinelor.

                  „Fiind un proiect destinat exclusiv autoconsumului puterea instalată și implicit numărul de panouri montate depind de consumul de energie electrică al fiecărui magazin în parte. În medie, fiecărei locații îi revin aproximativ 900 de panouri solare, ceea ce înseamnă o putere instalată de circa 260 kWp/magazin”.
                  Marian Adam, manager energetic la Dedeman

                  Pentru realizarea acestui proiect au fost semnate contracte cu E.ON Energie România și cu Simtel TEAM, iar durata de implementare pentru prima etapă a investiției este de 12 luni din momentul semnării contractelor.
                  Centralele electrice fotovoltaice funcționează pe baza panourilor solare, care transformă direct energia luminoasă din razele solare în energie electrică, fără emisii de substanțe nocive în atmosferă.

                  „Am făcut această investiție cu gândul la viitor. Pe lângă aspectele de ordin financiar, am luat în calcul și efectele benefice pe care generarea de energie verde le are asupra mediului înconjurător. Energia solară este o sursă de energie curată și inepuizabilă și trebuie să învățăm s-o exploatăm cât mai corect și cât mai mult posibil. Natura ne-a oferit dintotdeauna mijloacele și condițiile necesare unui trai bun. Acum mai mult ca oricând trebuie s-o răsplătim, la rândul nostru, prin grijă și eforturi permanente orientate către o dezvoltare sustenabilă.”
                  Dragoș Pavăl, președintele companiei Dedeman.

                  Cu 33 mai multe cazuri confirmate în Bacău față de marți

                    De la intrarea în vigoare a Ordonanței Militare nr. 2 și până în prezent, au fost plasate în carantină instituționalizată 2.172 de persoane care nu au respectat perioada de autoizolare. De asemenea, 135 de persoane aflate în carantină au părăsit locația în care au fost plasate, pentru acestea fiind dispusă măsura carantinării pentru o nouă perioadă de 14 zile.

                    Până astăzi, 22 aprilie, pe teritoriul României, au fost confirmate 9.710 de cazuri de persoane infectate cu virusul COVID – 19 (coronavirus). Dintre persoanele confirmate pozitiv, 2.406 au fost declarate vindecate și externate.

                    Numărul de cazuri confirmate în județul Bacău, potrivit raportării Institutului Național de Sănătate Publică este 150.

                    Ce trebuie să știi legat de concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate pentru perioada Stării de Urgență

                    Conform Ordonanței de Urgență nr. 30/2020, care cuprinde măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului, au fost modificate OUG 158/2005 și Legea 399/2005, acte normative care conțin reglementări privind modul de acordare a concediilor și indemnizațiior de asigurări sociale de sănătate, astfel:

                    • Persoanele asigurate au dreptul la concediu și indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă fără îndeplinirea condiției de stagiu de asigurare. Mai exact, concediul și indemnizația de carantină se acordă și persoanelor asigurate care nu au realizat stagiul de cotizare complet, de 6 luni.
                    • Certificatele de concediu medical acordate care cuprind a 91-a zi și cele care depășesc 183 de zile se eliberează și se decontează fără avizul medicului expert al asigurărilor sociale.

                    Aceste reglementări sunt valabile pe perioada Stării de Urgență instituită prin Decretul 195/2020 și au ca scop prevenirea îmbolnăvirilor.

                    ATENȚIE! Adeverinţa privind dovada asigurării în sistemul de asigurări sociale de sănătate pentru concedii şi indemnizaţii poate fi eliberată de către angajatori şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă. Certificatele de concediu medical acordate pentru risc maternal, în perioada stării de urgenţă, se eliberează şi se plătesc fără avizul medicului de medicina muncii. Certificatele de concediu medical eliberate în perioada Stării de Urgenţă de către alți medici decât cei de familie se depun direct la plătitorii de indemnizaţii de asigurări, fără viza medicului de familie.

                    Certificatele de concediu medical, eliberate în perioada Stării de Urgenţă, se pot transmite şi prin mijloace electronice  de transmitere la distanţă, astfel:

                    – de către medicii curanţi către persoanele asigurate;

                    – de către persoanele asigurate către plătitorii de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate (angajatori, Casele de Asigurări de Sănătate).

                    Formularele originale ale certificatelor de concediu medical, respectiv exemplarele 1 (alb) şi 2 (roz), se depun de către persoana asigurată la plătitorii de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, în termen de 60 de zile calendaristice de la data eliberării acestora.

                    Certificatele de concediu medical se pot acorda şi la o dată ulterioară, dar nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data încetării perioadei Stării de Urgenţă instituită prin Decretul nr. 195/2020, în următoarele situaţii:

                    – în caz de sarcină şi lăuzie (numai concediu medical pentru maternitate);

                    – pentru perioada de internare în spital;

                    – pentru imobilizare în sisteme de imobilizare specifice aparatului locomotor, numai de către medicul ortoped/chirurg;

                    – situaţii pentru care este necesar avizul medicului expert al asigurărilor sociale peste 90 de zile;

                    – în caz de carantină;

                    – pentru risc maternal;

                    – pentru îngrijirea copilului bolnav;

                    – pentru asiguraţii aflaţi în incapacitate temporară de muncă, care au urmat un tratament în străinătate pentru afecţiuni care nu pot fi tratate în ţară, precum şi pentru cei care îşi pierd capacitatea de muncă în timp ce se află în altă ţară în interes de serviciu sau în interes personal;

                    – pentru asiguraţii cu afecţiuni cardiovasculare, SIDA/neoplazii/tuberculoză;

                    – pentru alte situații decât cele menționate mai sus, ce necesită prelungirea concediului medical de către medicii de specialitate, alții decât cei de familie;

                    – pentru consultațiile medicale la distanță acordate în perioada stării de urgență, potrivit prevederilor legale, în cazurile care necesită concediu medical.

                     

                    „Pentru pacienții care au nevoie de concedii medicale în continuare insist să transmit că în termenul de 30 de zile se poate primi certificatul medical de la medicul specialist prin consultație de la distanță și prin mijloace de comunicare electronică. Auzim de la unii pacienți că «Policlinica este închisă». Nu, policlinica, adică ambulatoriul de specialitate, nu este închisă în sensul că nu lucrează deloc cu pacientul. Lucrează, dar limitat, prin mijloace electronice de comunicare. Iar atunci când medicul curant evaluează că trebuie să acorde consultația, ce nu poate fi reprogramată, atunci pacientul primește serviciul medical, respectând însă toate măsurile de protecție și circuitele diferențiate față de circuitul pentru pacientul confirmat sau cu suspiciune cu COVID 19. De aceea, în toate spitalele din județ s-au montat acele corturi de triaj epidemiologic și circuite separate.”

                    Dan Stoica, director executiv la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate

                    IMPORTANT!

                    Documentul care atestă ieșirea din starea de carantină instituționalizată a persoanei asigurate, necesar pentru eliberarea certificatelor de concediu medical, se solicită de la Direcția de Sănătate Publică (DSP) Bacău și se poate transmite și prin mijloace electronice de transmitere la distanță. În cazul persoanelor care ies din autoizolarea la domiciliu, concediile medicale vor fi eliberate de medicul de familie, în baza declarației pe proprie răspundere a pacientului.

                    De asemenea, a fost majorat termenul  în interiorul căruia se poate solicita plata indemnizaţiilor de asigurări de sănătate, de la 90 de zile la 180 de zile, pentru certificatele de concediu medical acordate în perioada Stării de Urgenţă.

                    Bani pentru cadrele medicale care nu au putut să-și întrerupă activitatea pentru a sta cu copiii școlari, de la Casa de Asigurări de Sănătate Bacău.

                    Și dacă părinții care au ales să stea acasă beneficiază tot de o indemnizație de 75% din salariul de bază, în cazul cadrelor medicale care nu au putut să își întrerupă activitatea pentru a sta cu copiii lor pe perioada cât școlile sunt închise, Casa Județeană de Asigurări de Sănătate a venit cu un alt ajutor.

                    „Suntem implicați în plata unui spor de 75% pentru cadrele medicale care lucrează în spitale, în cazul familiilor în care ambii părinți lucrează în spitale și care nu pot să-și întrerupă activitatea pentru a sta cu copiii școlari acasă. Deja pentru a doua jumătate a lunii martie, de când s-au închis școlile, am achitat 239.846 lei”, a mai explicat Dan Stoica, director executiv la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate.

                     

                     

                     

                    Băcăuanii au devenit mai cumpătați. O dovedește liniștea de la corturile de triaj, din spital

                      Ce buluc era în alți ani la Urgențe, în primele zile de după Paște! Excesele alimentare și de alcool umpleau holurile spitalului, iar salvările veneau una după alta sus, pe rampă. Acum, doar tristețea sau depărtarea dacă au mai adăugat un pahar în plus. S-a dat dovadă totuși de cumpătare. La centrul de triere, amenajat în curtea mare a Spitalului Județean Bacău, a fost liniște ieri. Nici sirenele ambulanțelor care veneau la Urgențe nu s-au mai auzit atât de des. Cei câțiva pacienți prezenți, poziționați la distanță unul de altul, s-au prezentat la medicii de triaj cu alte probleme de sănătate, care nu au legătură cu noul coronavirus. Aici, la corturi, practic se face triajul pacienților care sunt dirijați apoi în spital, dacă au nevoie de investigații medicale suplimentare. Inclusiv a celor care, altădată, se îmbulzeau în fața cabinetelor de la Policlinică. Dar să nu uităm nici de cozile care s-au format în primele zile, după ce au fost montate aceste corturi, și cum toată lumea a venit aici crezând, poate, că vor fi testări și pentru Covid. Dar între timp s-a înțeles. Acum, lumea e cumpătată. Poate că așa, respectând regulile de prevenire impuse, intrăm, încet-încet, în normal.

                      „Cred că abia acum s-au văzut adevăratele urgențe care vin în spital. De pe 16 aprilie, deci din Joia mare, de săptămâna trecută, și până marți, pe 21 aprilie, ora 12.00, am înregistrat doar 500 de cazuri. Foarte puțin, în condițiile în care pe o singură gardă erau circa 150-200 de pacienți. Și, acum a fost și Paștele Ortodox. În alți ani, patologia care ajungea la Urgențe era legată și de acest lucru, dar acum cazurile au fost diverse, inclusiv 7 agresiuni, dar și dureri abdominale ori de stomac, schimbat de pansamente ori de făcut vreo injecție, adică acei pacienți care se prezentau de obicei în ambulatoriul de specialitate”, ne-a declarat Mirela Romaneț, purtătorul de cuvânt al spitalului.

                      Bineînțeles că prioritate au acum cazurile suspecte sau confirmate COVID-19. Peste tot am văzut cadre medicale echipate corespunzător, cu măști pe față și mănuși, aud că sunt cazuri destule și de acestea în spital, internate și supravegheate fie în Secția de Boli infecțioase copii, amenajată special pentru acest lucru, fie la Terapie intensivă, în funcție de gravitate. Poate că, repet, dacă respectăm restricțiile revenim la normal, cât mai repede.

                      Peste 4,79 milioane euro s-au plătit din PNDR în Bacău, la nivel de județ, în primul trimestru

                        Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a plătit în primul trimestru al anului 2020 către beneficiarii din județul Bacău ai Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 (PNDR 2020) 4,79 milioane de euro. Către beneficiarii publici au venit 3,68 de milioane de euro, iar către beneficiarii privați 1,11 milioane de euro.

                        „Din anul 2015, de când a fost lansat PNDR 2020 – am aflat de la directorul Oficiului Județean Bacău al AFIR în județ s-au efectuat plăți în valoare 50,40 de milioane de euro (din fonduri europene și din bugetul național), din care către beneficiarii publici 32,68 de milioane de euro și către beneficiarii privați 17,72 de milioane de euro.” Andrei Seto

                        AFIR a plătit, în primul trimestru al acestui an, în toată țara, peste 160 de milioane de euro, semnificativ superior față de previziunile de plată stabilite anterior. Sumele plătite reprezintă fonduri europene nerambursabile, acordate prin PNDR 2020 (exclusiv contribuția Uniunii Europene), fără contribuția de la bugetul național.

                        Activitate online la AFIR

                        AFIR și oficiile teritoriale funcționează la capacitatea normală în condițiile prelungirii stării de urgență pe teritoriul României, prin mijloacele de comunicare electronică, pentru a asigura implementarea proiectelor și efectuarea plăților.

                        Sistemul informatic al AFIR permite parcurgerea tuturor etapelor procedurale, de la depunerea on-line a cererii de finanțare, la contractarea proiectului, la solicitarea de informații suplimentare, la depunerea contestațiilor, la avizarea dosarelor de achiziții și până la autorizarea cererilor de plată depuse de beneficiari. Sistemul informatic utilizează semnătura electronică pe toate documentele solicitate.
                        În condițiile prelungirii stării de urgență din țară, comunicarea Agenției și relațiile cu publicul continuă să se desfășoare exclusiv în mediul on-line prin intermediul adreselor de e-mail relatii.publice@afir.info (petiții generale/ solicitanți PNDR) și cabinet@afir.info (pentru comunicare instituțională), prin intermediul telefonului 031.860. 27.47 (sau la numerele de telefon ale structurilor teritoriale ale AFIR), prin servicii de curierat la adresa Str. Știrbei Voda, nr. 43, Sector 1, București (sau la adresele poștale ale structurilor teritoriale ale AFIR) și prin pagina oficială de Facebook a Agenției. Datele de contact ale oficiilor județene și ale centrelor regionale sunt disponibile pe pagina web a AFIR, www.afir.info, la secțiunea Structuri Teritoriale.

                        Cine știe, câștigă!

                        Pe durata izolării, Deșteptarea vă provoacă, periodic, să răspundeți la un chestionar care testează cunoștințele dumneavoastră în domeniul sportului. Astăzi,în ediția tipărită dar și în cea digitală https://pdf.desteptarea.ro/ vă oferim răspunsurile la quiz-ul de ieri, republicând totodată și întrebările respective.

                        Dacă ai știut răspunsurile la toate cele zece întrebări, înseamnă că ești un adevărat fenomen. Felicitări!
                        Dacă ai răspuns corect la minimum opt, redactorii GSP și Digisport ar trebui să-și facă griji pentru locul lor de muncă. În cazul în care ai între patru și șapte răspunsuri bune, este clar că ești pasionat de sport, dar se poate și mai bine!

                         

                        În fine, dacă nu ai depășit granița a trei răspunsuri corecte, n-ar fi deloc rău să mai pui și mâna pe carte, nu doar piciorul pe minge!

                        Abuzul de coronavirus dăunează grav democraţiei

                        În fapt, în noaptea Sfintei Învieri, interdicţiile de circulaţie instituite prin Ordonanţa Militară nr. 3 îşi încetaseră efectele, ca de altfel toate ordonanţele militare ce se motivau pe Decretul Nr. 195/2020 din 16 martie 2020 privind instituirea stării de urgenţă. Acest prim Decret, valabil 30 de zile, stabilea cadrul general al instituirii stării de urgenţă şi interdicţiile ce se pot aplica, respectiv limitarea drepturilor cetăţeneşti, din care vom enumera doar câteva din anexa nr. 2 la Decret, respectiv: „Măsurile de primă urgenţă cu aplicabilitate graduală  1. Izolarea şi carantina persoanelor provenite din zonele de risc;…3. Limitarea sau interzicerea circulaţiei vehiculelor sau a persoanelor în/spre anumite zone ori între anumite ore, precum şi ieşirea din zonele respective; 4. Interzicerea graduală a circulaţiei rutiere, feroviare…; 5. Închiderea temporară a unor restaurante, hoteluri, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociaţiilor şi ale altor localuri publice…”

                        Decretul a fost aprobat de Parlament prin Hotarârea nr.3 din 19 martie fără nici un amendament într-un singur articol. Decretul stabilea doar cadrul general, detaliile urmau a fi stabilite prin ordonanţe militare conform art. 4 pct. 2 din Decret, după care: „Măsurile de primă urgenţă cu aplicabilitate graduală prevăzute la pct. 1 – 7 din anexa nr. 2 se dispun de ministrul afacerilor interne sau de înlocuitorul legal al acestuia, cu acordul prim-ministrului, prin ordonanţă militară.” De asemenea, OUG nr.1/1999, care a creat cadrul legal general de instituire a stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, a reglementat şi condiţiile de redactare a Ordonanţelor Militare prevăzând la art. 24 că:

                        „Ordonanţa militară sau ordinul cuprinde: a) titlul şi numărul; b) autoritatea emitentă; c) baza legală a emiterii; d) perioada de aplicare.

                        Având în vedere că Ordonanţa Militară nr.3 (care a instituit condiţiile declaraţiilor de deplasare) nu cuprindea perioada pentru care erau valabile interdicţiile de circulaţie, conform unui raţionament simplu, valabilitatea actului subsecvent, adică a ordonanţei militare nu puteau depăşi termenul de valabilitate a actului principal căruia i s-a subordonat. În speţă, Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă care a expirat pe 16 aprilie. Practic, efectele Ordonanţei Militare 3 şi toate interdicţiile instituite au încetat pe data de 16 aprilie. Prelungirea stării de urgenţă printr-un alt decret nu presupune prelungirea termenului de aplicare a primului Decret . Şi asta pentru că în conformitate cu prevederile OUG nr.1/1999 art. 5 decretul de instituirea a unei stări de urgenţă are o viaţă scurtă, 30 de zile. Prelungirea stării de urgenţă prin alt decret nu înseamnă prelungirea valabilităţii actului iniţial. Ci naşterea unui nou act ce reglementează un nou termen pentru aceeaşi situaţie ori o situaţie aproximativă şi care dă naştere altor acte subsecvente. Or, Ordonanţa Militară nr. 3 este/era motivată si subsecventă primului decret „expirat”. De altfel, prin Decretul de prelungire a stării de urgenţă în mod implicit se recunoaşte că pentru aplicarea noului Decret trebuie refăcută procedura, astfel că ordonanţele militare de până acum nu se prelungesc sine-die. Iată textul ultimului decret de prelungire a stării de urgenţă: „ART. 3… (2) Implementarea măsurilor de primă urgenţă cu aplicabilitate directă, prevăzute în anexa nr. 1, este în responsabilitatea ministerelor de resort şi a celorlalte organe de specialitate, potrivit domeniilor aflate în competenţa acestora, în măsura în care prin prezentul decret nu se stabileşte altfel. (3) Măsurile de primă urgenţă cu aplicabilitate graduală prevăzute la pct. 1 – 6 din anexa nr. 2 se dispun de ministrul afacerilor interne sau de înlocuitorul legal al acestuia, cu acordul prim-ministrului, prin ordonanţă militară, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.”

                        Noul Decret de prelungire a stării de urgenţă, nu prelungeşte şi anterioarele ordonanţe militare. În consecinţă, până la emiterea unui nou ordin militar care să reglementeze modul de aplicare a interdicţiilor prevăzute în noul decret, primul decret, pe care se întemeiază Ordonanţa Militară nr.3, dar şi aceasta din urmă şi-au încetat efectele.

                        Mai mult de atât, prin hotărârea de aprobarea a celui de al doilea decret de prelungire a stării de urgenţă, Parlamentul, ca for decizional, a aprobat Decretul preşedintelui de prelungire a stării de urgenţă aşa cum a fost formulat (neavând posibilitatea de intervenţie pe textul Decretului). Dar, Parlamentul a adăugat în hotărârea de aprobare unele prevederi ce vin în coliziune cu prevederile art. 2 din Decret, care a restrâns exercițiul „dreptului la viață intimă, familială și privată; inviolabilitatea domiciliului; dreptul la învățătură; libertatea întrunirilor; dreptul la grevă; dreptul de proprietate privată; libertatea economică”. Astfel, Hotărârea Parlamentului în art. 2 prevede că: „Pe durata stării de urgenţă, restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi se dispune numai prin acte normative cu putere de lege…. art. 3  modificarea, completarea sau abrogarea, după caz, a unor dispoziţii prevăzute în acte normative cu putere de lege, motivate de prevenirea şi combaterea epidemiei covid-19, se dispune numai prin acte normative cu putere de lege.”

                        După cum ştim, ordonanţa militară emisă de ministru nu are putere de lege. În art. 4 a Hotărârii de aprobare a celui de al doilea decret, Parlamentului a dispus: „Pe durata stării de urgenţă, Guvernul va acţiona pentru deplina respectare şi aplicare a Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale…” Analizând sumar art. 4 observăm că acesta anihilează prevederile art. 2 din Decret privind restrângerea unor drepturi, deoarece obligă Guvernul la deplina respectare (sub.n.) a Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului”. Şi atunci, ce va respecta Guvernul? Decretul ori hotarârea de aprobare? Care normă prevalează? Conform Constituţiei, art. 93, Preşedintele României poate să instituie, potrivit legii (sub. n), starea de asediu sau starea de urgenţă în întreaga ţară, dar are nevoie de încuviinţarea de către Parlament a măsurii, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia. Parlamentul are ultimul cuvânt, în termeni profani. Pe de altă parte, tot conform Constituţiei art. 73, Ierarhia normelor e aceea de, legi constituţionale, legi organice şi legi ordinare. Reglementarea regimului stării de asediu şi al stării de urgenţă, conform aceleiaşi Constituţii, art.73, pct. 3, lit.g, e prin lege organică. Preşedintele a invocat în preambulul Decretului, ca normă de abilitare şi prevederile  Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/1999, privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, adică, mai nou, ordonanţa atacată la CCR de Avocatul Poporului. Concluzia ar fi, în acest moment, că restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi “, în absenţa unor norme care să circumscrie aceste îngrădiri prevederilor Hotărârârii nr. 4/2020 din 16 aprilie 2020 pentru încuviinţarea măsurii privind prelungirea stării de urgenţă şi ne referim la art. 2-4 enunţate mai sus, face ca premierul Orban şi guvernul să se afle pe nisipuri mişcătoare iar excesul de zel al unor autorităţi, de prelungire a unor interdicţii „expirate”, le poate dăuna grav carierei şi nu numai.

                        Jr. Adrian M. Ionescu

                        ATENEU – ediție din vremea (CO)VIDULUI

                          N-avem dezinfectanți, mănuși, combinezoane sau măști, dar, pentru că stăm acasă, vă propunem un antidot cultural, care să vă facă să evadați, pentru o vreme, din realitatea asta apăsătoare. A apărut o nouă ediție a Revistei ATENEU, care se găsește și în rețeaua SC Deșteptarea SA. Cine este (auto)izolat sau în carantină, o poate citi și pe www.ateneu.info.

                          Din sumar: Carmen Mihalache – Dialog expoziţional: Dumitru Macovei şi Giulian Dumitriu; Adrian Jicu – Biografii romanţate: Enescu şi Caragiale (Dan Coman & Bogdan-Alexandru Stanescu); Interviu cu Sofia Vicoveanca – „Trebuie să mulţumesc lui Dumnezeu că m-a croit puţin mai selectivă“; Elena Ciobanu – Autoizolări literare în vremea molimei; Galben Cornel Simion – Fenomentul Vitcu sau o lecţie de viaţă; Gheorghe Iorga – Celălalt Pessoa; Constantin Călin – „Gîndindu-ne la noi, cei de altădată“; Cornel Galben – Personalităţi băcăuane: Agatha Grigorescu-Bacovia.

                          Ilustrația revistei: reproduceri după lucrări ale artistului Dumitru Macovei.

                           

                          Covidul psihic face ravagii

                          Pandemia de COVID-19 a întors planeta pe dos. Nicio altă amenințare nu a avut asemenea efecte. Guvernele, organizațiile terane sau subterane, lideri politici și mari specialiști în domeniu recomandă, amenință, se isterizează, iar unii propun și măsuri imediate sau cu impact pe termen lung. Două sunt subiectele zilei: cercetarea și descoperirea unui vaccin și a unei medicații pentru sănătatea trupului, iar al doilea se referă la eventuale posibilități de a porni economiile. Un al treilea nu este luat în calcul, nimeni nu-l menționează, cu toate că este posibil să fi depășit deja limita suportabilului și incontrolabilului, vorbim de îmbolnăvirea psihicului. Izolarea prelungită, lipsa comunicării, stresul incertitudinii, amenințarea zilnică cu amenzi dacă depășești fatidicile două ore cât mai ai dreptul la viață, mă refer aici la cetățenii patriei care au trecut de 65 de ani, veștile proaste care umplu ecranele televizoarelor 24 de ore din 24, mai ales cu cifrele cu numărul morților și a celor declarați pozitivi, sunt în măsură să deregleze orice psihic consolidat ani în șir printr-o viață activă și pozitivă.

                          Ca un trăznet a venit și Programul „Vacanța Mare”, care aduce în prim plan izolarea definitivă prin scoaterea bătrânilor din familii și „depozitarea” lor în pensiuni și alte locații de lux (!), la grămadă, sănătoși și bolnavi. Nu știu cui i-a trecut prin cap o asemenea gogomănie, însă nu cred că are toate țiglele pe acoperiș. Cum să-i spui unui vârstnic că nu mai valorează nimic, cum să-l scoți din casa pentru care a muncit o viață, unde a depozitat cele mai frumoase amintiri, dar sunt oameni activi, mulți încă mai muncesc, cum au făcut-o toată viața, au preocupări intelectuale, alții sunt gospodari în satul lor? O iei razna și nu te mai poate salva nimeni, niciun vaccin și nicio pastilă. Lucrăm la economie, se lucrează pentru conservarea trupului, însă pentru tarele psihice nu numai că nu se face nimic, ci ele sunt chiar amplificate zilnic. Să fie o strategie? Să fie doar prostie? Aș alege prima variantă.

                          Dosar penal pentru agresiune și amendă pentru nerespectarea carantinei

                            La data de 21 Aprilie a.c, Ipj Bacău a fost sesizat de un bărbat de 47 de ani, din comuna Valea Seaca, despre faptul că ar fi fost agresat de trei persoane. Din cercetări, polițiștii au stabilit că, trei localnici,cu vârste cuprinse între 16 și 39 de ani, ar fi pătruns, fără drept, în curtea bărbatului de 47 de ani, pe care l-ar fi agresat fizic.

                            Acesta a refuzat transportul la o unitate medicală. Totodată, s-a stabilit că, bărbatul de 39 de ani și tânărul de 18 ani au revenit din Norvegia, la data de 20 aprilie a.c, fiind în izolare la domiciliu. S-a dispus introducerea celor doi în carantină de către DSP Bacău, împreună cu o femeie de 36 de ani.

                            Se continuă cercetările in cadrul unui dosar penal sub aspectul comiterii infracțiunilor de lovire sau alte violențe și violare de domiciliu, iar cele trei persoane carantinate au fost sancționate contravențional cu amenda în valoare de 20.000 de lei fiecare.

                            Prefectul Liviu Miroșeanu și directorul Direcției de Sănătate Publică, în conferință de presă privind strategia medicală împotriva coronavirusului în Bacău

                              „Situația este sub control” a declarat prefectul Liviu Miroșeanu  într-o conferință de presă organizată împreună cu dr. Mihaela Arim, directorul Direcției de Sănătate Publică Bacău. S-a explicat că la nivelul județului există o strategie medicală de luptă împotriva coronavirusului, care respectă legislația și ordinele impuse la nivel central. „Spitalul Județean de Urgență rămâne un pivot în jurul căruia se calează întreaga strategie. S-au identificat soluții și sunt puse în aplicare pentru a putea fi tratați toți pacienții. Se lucrează inclusiv cu spitalele din Onești și Moinești, dar și cu Spitalul din Buhuși. Deci, din această strategie fac parte toate spitalele din județul Bacău. Repet, prin mărimea și diversitatea sa, Spitalul Judeţean de Urgenţă este pilonul. Poate trata și pacienți de COVID-19 și pacienți cu alte afecțiuni şi, în acest sens, soluția de a suplimenta numărul de paturi la Secția Dermatologie este una viabilă”, a spus prefectul Liviu Miroșeanu.

                              S-a mai precizat că într-o primă etapă, Spitalul Județean Bacău (care are 63 de paturi pentru astfel de cazuri, plus încă 6 pe Terapie Intensivă, n.r.), prin secția de Boli infecțioase, preia pacienții suspecți sau confirmați, iar în a doua etapă aceștia sunt transferați la spitalul suport-COVID, respectiv Spitalul Municipal Onești. Aici ajung acei pacienți care au o patologie complexă (fiind asigurate 55 de locuri pentru tratamentul lor, cât și alte 8 paturi de Anestezie și Terapie intensivă, n.r.). „Spitalul Moinești este și acesta un spital suport, iar acolo au fost disponibilizate paturi pentru urgențele medico-chirurgicale, dar și pentru pacienții de pe Infecțioase. Și Spitalul din Buhuși susține această activitate, de a asimila și trata corespunzător pacienți”, a precizat și dr. Mihaela Arim, directorul DSP Bacău.

                              Reprezentantul Guvernului a mai precizat că nu este sigură amplasarea spitalului militar de campanie pe Baza Letea și că Ministerul Apărării (care ar urma să monteze acest spital) a cerut încă două variante. Se intenționează ca acesta să fie interconectat cu Spitalul Județean de Urgență Bacău. Totodată, a mai spus prefectul Bacăului, acest spital de campanie va rămâne operațional până la începutul anului viitor, deoarece este așteptat un al doilea val al epidemiei din toamnă.

                              Cât despre finalizarea lucrărilor de la Spitalul Municipal, tot în acest context epidemiologic, s-a lansat un termen optimist, că cele două etaje 4 și 5 ar putea deveni funcționale în circa o lună. Acestea vor fi folosite tot pentru cazurile suspecte și confirmate de coronavirus.