vineri, 19 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1771

Covid și efectul șoarecelui alb  

Se zvonise despre existența unui virus mortal. M-a surprins apariția unor spoturi publicitare care ne amenințau cu moartea dacă nu facem, nu purtăm, nu păstrăm, nu ne spălăm… și exemplele morților secerați pe stradă…, sicriele frumos aliniate într-o hală din Italia (ulterior am aflat că erau dedicate migranților uciși de furtună în 2013 în regiunea Lampedusa o insulă în Italia). Au trecut câteva zile de tensiune și temeri. Se înmulțeau știrile privind numărul morților secerați de Covid și a celor infectați. De regulă, oameni în vârstă cu comorbidități. Trecut de o anumită vârstă, prin două regimuri, și o revoluție, aveam o experiență…

Acum era însă altceva, nu aveam un adversar tangibil. M-am conformat cererilor sistemului. Acasă însă aveam doi copii, în ani terminali, ce făceau cursurile online. Și mai aveam o soție care se resemnase, care avea încredere în mine și care, în fiecare zi, când plecam la birou se uita la mine cu o privire în care puteam să-i citesc îngrijorarea, dar și încrederea că ceea ce eu decid este corect. Mă întrebam dacă nu ar fi mai bine să-mi închid activitatea. Dar până când? Se decretase stare de urgență. Explodaseră prețurile la dezinfectanți și măști. Mănuși nu se mai găseau. Orezul, făina și pastele se topiseră din rafturile marketurilor. Asta nu m-a speriat. Supravețuisem pe vremea regimului Ceaușescu.

Dar când fiica mea m-a rugat ca atunci când vin acasă să-mi las încălțămintea și sacoul pe terasă, să mă schimb și să fac duș în baia de serviciu și abia după aceea să intru în sufragerie, asta da, m-a speriat. În acel moment mi-am dat seama că am de-a face cu un adversar tangibil. Nu virusul era principalul adversar, de care trebuia să mă tem, ci intoxicarea minții, manipularea. Gravitatea unei boli nu ți-o comunică un copil, ci specialistul. Dacă un copil e vectorul de comunicare înseamnă că manipularea a ajuns la cote maxime. Mi-am reamintit că am fost jurnalist de investigații 20 de ani, că studiile de drept ce priveau știința logicii formale ca instrument de analiză pot constitui un bagaj de cunoștințe minimal pentru angajamentul ce urma să-l fac.

M-am hotărât să caut informații, în primul rând pentru a-mi convinge familia că frica e mai periculoasă ca virusul. Consecințele prime ale analizelor făcute au fost că:

  1. Statisticile oficiale, în ciuda declarațiilor oficiale, stabilesc fără urmă de tăgadă că numărul de decese, în plină pandemie, e mai mic decât în perioada nonpandemică.
  2. Contrar oricărei logici sunt interzise (prin Ordinul M.S. Nr. 436/2020 din 13 martie 2020) autopsiile decedaților de Covid.
  3. Prin același ordin, toți suspecții de Covid, chiar neconfirmați, sunt declarați morți de Covid. 4.Prin normă de pandemie (Ordinului M.S. nr. 1309/2020 din 21 iulie) medicul devine o autoritate mai presus de procuror ori instanță putând dispune arestarea fără judecată prealabilă. Orice deviație de la doctrina oficială se sancționează de lătrăii de seviciu.
  4. Prin OUG nr.63/2020 din 7 mai suntem speriați de virusul Covid. De ce? Pentru că, ȘOARECELE ALB.

Cine este șoarcele alb? Am aflat citind o carte editată cred pe vremea răposatului odios. În esență experimentul spunea cam așa; o mulțime de oameni ce au umplut un stadion au fost supuși voluntar unui experiment. Li s-a cerut să-si imagineze pe cer, deasupra stadionului, un șoarece alb. S-au concentrat și pe cer a apărut, după un timp, imaginea unui … uriaș șoarecele alb. Informația a rămas undeva într-o rutină subsecventă. Până acum când, am luat act de Ordinul Nr. 1418/2020 din 7 august 2020 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 487/2020 pentru aprobarea protocolului de tratament al infecţiei cu virusul SARS-Cov-2. Ei, bine, în acest ordin se stabilesc principiile privind Medicaţia antivirală ce trebuie administrată după stabilirea diagnosticului Covid.

În preambulul acestui ordin se fac mențiuni privind medicamentele recomandate și motivul recomandării, prin comparație, efectul PLACEBO . Deci norma legală, a recunoscut indirect efectul Placebo și în caz de Covid.  Efectul Placebo presupune că toți cei care luând un tratament lipsit de orice element activ în locul unui medicament, neștiind aceasta, își ameliorează starea de sănătate sau se vindecă. Aceasta e datorită faptului că au încredere că medicamentul prescris îi va face bine. Puterea sugestiei face ca, în urma tratamentului cu astfel de pseudo-medicamente, să se înregistreze o atenuare a simptomelor şi o îmbunătăţire a stării de sănătate, ori vindecarea. Profesorul japonez Masaru Emoto a propus o teorie, potrivit careia putem influența lichidul vieții (apa din organism) prin puterea cuvintelor sau gândurilor. Cu alte cuvinte, dacă suntem bolnavi și medicul ne adminstrează apă plată cu lămâie și ne asigură că e un medicament bun, ne vindecăm (statistic ar fi o șansă după Ordinul Nr. 1418/2020).

Dar nu tratamentul ne-a vindecat, ci credința, așa cum spune Scriptura. (Credința ta te-a vindecat). Per a contrario, putem presupune că, dacă la nivel oficial, național, european și planetar ni se inoculează ideea că vom muri de Covid dacă îl vom contacta, acest lucru e posibil să se întâmple chiar dacă virusul ar fi o banală gripă sezonieră. Conversia se va produce în mintea noastră și apoi în organism. Spaima scade sistemul imunitar își amplifică efectele bolilor preexistente. Aşadar, repetarea unor mesaje pozitive dă rezultate pozitive ca și repetarea unor mesaje negative care dau rezultate negative. În acest moment, prin toate raportările autoritățile ne transmit doar mesaje negative ca să fim suficient de speriați și cu imunitatea scăzută.

„Atunci i-am condamnat pe toți la moarte” e un film românesc din 1972 al cărui titlu se potrivește soluției pe care ar trebui să o pronunțe o instanță imparțială, atunci când se va fi devoalat mecanismul manipulării și… scopul.

 Jr. Adrian M. Ionescu

Peste 1.000 de candidați și în Bac-ul de toamnă

    Bacalaureatul de toamnă bate la ușă! De săptămâna viitoare, absolvenții de liceu care nu au reușit să treacă de acest examen și care și-au depus dosarul din nou, vor intra în focul probelor scrise. Pentru această sesiune, conform datelor oferite de Inspectoratul Școlar Județean Bacău, s-au înscris la nivelul întregului județ 1.082 de candidați, din care 696 din promoția curentă și 386 din seriile anterioare.

    Calendarul celei de a doua sesiuni a Bacalaureatului 2020 este următorul:

    • 24 august – Limba și literatura română;
    • 25 august – proba obligatorie a profilului;
    • 26 august – proba la alegere a profilului și specializării;
    • 27 august – Limba și literatura maternă.

    Ca și la prima sesiune, probele orale nu se mai susțin, acestea fiind echivalate cu notele din timpul orelor de curs, aferente disciplinelor de examen (Limba și literatura română, o limbă străină și competențe digitale). Primele rezultate vor fi afișate pe 2 septembrie, cele finale, după rezolvarea eventualelor contestații, urmând să fie publicate pe 5 septembrie. Pentru a promova examenul, candidații trebuie să obțină cel puțin nota 5 la fiecare dintre probele scrise și media generală minim 6. Și de această dată, rezultatele elevilor vor fi publicate prin anonimizarea numelui şi a prenumelui, în conformitate cu prevederile specifice în vigoare (Regulamentul general privind protecţia datelor – RGPD).

    Reamintim că în prima sesiune a acestui examen, organizată anul acesta în lunile iunie-iulie 2020, în județul Bacău s-au înscris 4.346 de candidați. Dintre aceștia, trei au fost eliminați și 137 nu s-au prezentat. Rata finală de promovare (după contestații) a fost de 72,3%. Din datele centralizate la nivel local, 1.163 de candidați au fost respinși (1.089 dintre ei din învățământul la zi, restul de la seral și învățământ cu frecvență redusă).

    Marfă proaspătă, din pământ românesc, cu gustul de acasă

      Sunt locuri în oraș care îți dau impresia că acolo timpul a încremenit în loc. La prima vedere și piețele pot fi încadrate în această descriere. Asta pentru că zilnic vezi cam aceiași oameni, la aceleași tarabe, cam cu aceeași marfă. Piața Centrală nu face excepție, iar aceste zile cu temperaturi ridicate fac ca precupeții să pară vlăguiți. Unii sunt triști, alții fac haz de necaz, românește. Cu toții ar vrea să aibă vânzări record și la prețuri mai ridicate. Numai că, normal, cum era de așteptat, clienții sunt foarte pretențioși. Și la calitate, dar, mai ales, la preț.

      Pepeni cu prețuri „plafonate”

      De data aceasta, în vizita la piață am ales un traseu invers. Așa că din prima am poposit pe aleea pepenarilor. Doamnele deja mă cunosc și mă privesc lung dacă am reportofonul pornit, ca să-și măsoare cuvintele, și fug din fața camerei de fotografiat. Dacă până acum vânzarea a cam avut de suferit, în ultimele zile s-a simțit o revigorare. „Cred că au mai luat oamenii salariile și mai cumpără și pepeni”, îmi spune doamna Camelia care vinde pepeni verzi cu 2 lei kilogramul, iar cei galbeni cu 5 lei. Are și pepeni galbeni cu 2 lei kilogramul, foarte copți, în superofertă. De altfel prețurile la pepeni sunt „plafonate”, toată lumea vinde la fel. Aroma pepenelui galben se simte până și prin masca de protecție. Am fost curios să aflu când apar pepenii de murat iar vânzătoarea mi-a dat asigurări că după 1 septembrie vor ajunge pe piață. Cu toate acestea, oamenii deja au început să pună pepeni pentru iarnă. „Cumpără pepeni de ăștia, îi taie felii și îi pune la murat după rețeta tradițională”, explică precupeața.

      Coafate și machiate la…. lactate

      Cu aceste noi informații am plecat spre hala de lactate unde am prospectat piața. Lapte de vacă, 7 lei bidonul de 2,5 litri. Brânza, cașul și urda se vând cu prețuri între 18 și 25 de lei iar vânzătoarele te ademenesc să le guști. Și nu numai așa. Am observat în hala de lactate câteva vânzătoare, mai tinere, coafate, machiate, cu gene false și manichiură impecabilă. Serios că te pune pe gânduri… Acum depinde de gânduri.

      Mercurialul de la tarabă

      Coborând în sectorul de fructe și legume, ca de fiecare dată, dai cu ochii de o explozie de culori, predominând roșu și verde. Și bleu-ul măștilor de protecție, care nu sunt purtate cel mai regulamentar. Dar important e că sunt. Printre tarabe, oamenii privesc marfa, strâmbă din nas. Unii o măsoară din priviri iar alții pun mâna deși mulți precupeți le interzice asta. Dar altfel nu cumpără, așa că… Să facem inventarul: vinete, între 3,50 și 5 lei kilogramul; roșii, între 3 și 6 lei, iar cele de grădină sunt cam 7-8 lei kilogramul; ceapă, 2,50 lei kilogramul; fasole păstăi între 4 și 8 lei pe kilogram; castraveți, 2 lei; porumb de fiert sau copt, 1 leu știuletele; ridichi 2 lei legătura, verdeața 1 leu; ardei gras între 4 și 6 lei kilogramul; ardei kapia 5 lei; gogoșarii 6-7 lei; cartofii albi și roz 2 lei kilogramul; varză verde 2 lei și varză roșie 3 lei pe kilogram; dovlecel, 4 lei kg; usturoi românesc, 5 lei punga; ardei iuți 1 leu bucata; iar lista ar putea continua.

      La o tarabă, o vânzătoare îmi spune să trec și prețul de la ea pe listă. Vinde gogoșari și ardei kapia. Ea este de loc din zona Corbasca și vinde în piață de mai bine de 9 ani. Locuiește cu chirie undeva în zona Băncii și stă în Bacău cam 10 luni pe an. Marfa o are de la o mătușă care are terenuri în județul Brăila. „Avem Asociație Familială iar mătușa mea are terenuri cu culturi bine irigate. Anul ăsta a fost foarte secetos. Am văzut în zona Galațiului multă marfă uscată pe câmpuri, că nu toți au irigații. Păcat”, a explicat vânzătoarea. A povestit și de oameni care sunt de toate felurile. Mulți fac scandal, pun marfa la cântar apoi o refuză. Trebuie să ai nervii tari să vinzi la tarabă. Deci nu e treabă pentru oricine.

      Și ca să încheiem cu vizita în piață, nu am putut să nu observăm varietatea de fructe. De la cele exotice la cele autohtone, de sezon. Câteva prețuri? Simplu: prune, 4 lei kg; coarne 8 lei sau cătină cu 12 lei. Restul, vă invit în piață să le vedeți și să le cumpărați. Marfă proaspătă, din pământ românesc, cu gustul de acasă. Ce să mai…? Nu v-am convins?

      Deținătorii de acțiuni SIF Moldova pot încasa dividendele

        Până la sfârșitul anului, posesorii de acțiuni SIF Moldova pot solicita să li se plătească dividendele din profitul pe anul 2019. La Adunarea Generală din primăvară, acționarii au aprobat dividende de 59 milioane de lei, cu un randament de 4,7%. Astfel, deținătorii de acțiuni SIF Moldova vor primi un dividend brut de 0,06 lei pe acţiune, sumă din care se va reține, la sursă, impozitul pe dividende, în cotă de 5%, comisioanele aferente plății urmând a fi suportate din valoarea dividendului net. Vor putea încasa aceste drepturi doar acționarii înregistrați în registrul consolidat al acționarilor la data de 19 mai 2020.

        Plata dividendelor se face prin intermediul Depozitarului Central,  în contul de valori mobiliare deschis de acționar la un intermediar participant la sistemul de compensare-decontare si registru al Depozitarului Central. Cei care nu au un astfel de cont, își pot ridica dividendele în numerar prin intermediul ghișeelor din întreaga țară ale Băncii Transilvania, agentul de plată desemnat de către SIF Moldova. Pentru acționarii persoane juridice, plata se face, la solicitare, prin virament bancar. În cazul acționarilor decedați, dividendele se plătesc la solicitarea unuia dintre succesori, însă numai după efectuarea de către Depozitarul Central București a transferului acțiunilor pe numele moștenitorilor. De reținut că dividendele neîncasate pentru exercițiile financiare 2016, 2017 și 2018 vor fi plătite în continuare, odată cu dividendul anului 2019. Dividendele aferente anului 2016, neridicate până la 17 decembrie 2020  vor fi prescrise.

        Drepturile de șomaj pot fi cerute prin sistem electronic

          Persoanele care au nevoie să apeleze la serviciile Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bacău o pot face recurgând și la poșta electronică. Această modalitate de comunicare va fi utilizată pentru solicitarea indemnizației de șomaj și acordarea măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă.

          Concret, persoanele interesate pot solicita prin poșta electronică sau serviciul on-line înregistrarea la AJOFM ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă, acordarea de servicii de mediere pe piața muncii, furnizarea de informații referitoare la viza de șomaj și de formulare europene etc. Ele i se vor adresa agenției locale de forță de muncă sau punctului de lucru al AJOFM, de care aparțin. Menționăm că în județ unități ale AJOFM sunt în Bacău, Onești, Moinești, Buhuși, Comănești, Tîrgu Ocna, Podu Turcului și Răcăciuni.

          În ceea ce-i privește pe angajatori, prin poșta electronică ei vor trimite documente sau vor primi informații legate de acordarea de subvenții pentru șomerii încadrați din grupuri țintă defavorizate, respectiv absolvenți, persoane care au peste 45 de ani, părinți unici susținători ai familiilor monoparentale și alte categorii de populație. Agenții economici au posibilitatea să recurgă la această modalitate de comunicare și pentru solicitarea subvențiilor destinate uceniciei la locul de muncă, efectuării stagiului de către absolvenții de studii superioare, șomajului tehnic și a serviciilor de formare profesională și de mediere a locurilor de muncă în Uniunea Europeană sau Spațiul Economic European, precum și pentru acordarea primelor pentru șomeri. Pentru a comunica, solicitantul va descărca de pe pagina de internet a AJOFM formularele necesare pe care le va completa, le va semna olograf (numele scris în întregime de mână) și le va trimite prin poșta electronică sau serviciul on-line la instituția de care aparține, în format JPEG, JPG, PNG, XML, CMS sau PDF.

          Ulterior, pentru ridicarea deciziei de aprobare a dreptului, solicitantul se va prezenta la instituția căreia i s-a adresat, într-o zi și la o oră stabilite de comun acord cu aceasta. Atunci i se va verifica identitatea și va preda documentele originale, necesare obținerii dreptului solicitat. Lista documentelor, anexele și formularele pentru înregistrarea ca șomer indemnizat sau fără drept la aceasta se găsesc pe pagina de internet www.anofm.ro. De aici, din bara de sus, va fi selectată secțiunea „ajofm bacau” și apoi din aceasta va fi urmată calea ”comunicare-anunțuri diverse”.

          Jos dictatorul!?

          Chiar nu mă mai impresionează deloc ceea ce se întâmplă în Bielorusia, manifestațiile, intervențiile poliției, strigătele de „Libertate”, fuga politicienilor din Opoziție în străinătate și jocurile mass-media de a ne prezenta încă o revoluție colorată în Estul Europei. Am văzut suficiente în ultimii ani. Georgia, Ucraina, Serbia, Polonia, Ungaria, chiar România, unde e o revoluție perpetuă, așa cum scrie la manual. Toate aceste revoluții n-au făcut altceva decât să aducă la Putere, în locul „dictatorilor” din politica locală, forțe coordonate discret din exterior, în general de către marile corporații și/sau serviciile secrete străine. Scopul a fost, s-a văzut, impunerea unei noi ordini politice și economice care a transformat țările în care revoluțiile au învins, în simple colonii pentru state din vestul Europei.

          Am asistat la disoluția statului, desființarea serviciilor elementare furnizate de acesta – Sănătate, Educație, Apărare – și la acapararea economiilor de către concerne străine, rezultatul fiind că procente însemnate din populația acestor țări s-a transformat în muncitori transfrontalieri, plecați să lucreze în Occident. Ne putem uita la situația din România, dar situații similare găsim și în alte țări est-europene. Există, desigur, și câteva excepții – Polonia, Ungaria, Cehia – țări care încă se luptă să-și păstreze suveranitatea dar care, din acest motiv, au devenit oile negre ale Uniunii Europene. O Uniune care clamează pe față diversitatea dar care, în realitate, dorește să impună o uniformitate a supunerii față de organismele sale centrale dominate de Germania.

          Bielorusia are o economie tentantă și poate fi o piață de desfacere excelentă, are încă muncitori bine calificați și, în plus, ar reprezenta încă un pas spre încercuirea Rusiei. Economic, Bielorusia depinde de Moscova, așa cum Rusia are interese economice și militare în Bielorusia. Pe aici trec conductele de gaze care au înlocuit traseul celor blocate în Ucraina, aici se construiesc autocamioane necesare transportului rachetelor rusești și, nu, în ultimul rând, din punct de vedere strategic, există așa-numita „breșă Suwalk”, o fâșie de vreo 70 de kilometri între Belarus și enclava rusească Kalinigrad. Breșa poate fi ocupată, în caz de conflict, de trupele ruso-bieloruse, izolând țările baltice de restul NATO. Aceasta face ca Bielorusia să fie dorită atât de UE/NATO, cât și de Rusia.

          Din acest motiv, există opinii că „Revoluția” din Bielorusia ar fi orchestrată mai degrabă de Moscova care s-ar folosi pentru aceasta de schemele de tip „Maidan” brevetate de UE/SUA. Adică, Rusia ar încearca să-l schimbe pe Lukașenko cu un alt lider mai curat, mai parfumat, pe placul UE dar care să fie manevrat de la Moscova. De aia zic că mă lasă rece revoluțiile din acest secol…

          Alegeri cu mănuși!

          Anul 2020, ultimul din actuala legislatură a actualului parlament, cât și din mandatele aleșilor locali, nu a avut parcursul normal, dorit de toate forțele politice angrenate în procesul de conducere de la toate nivelele de decizie. Schimbarea Guvernului în toamnă, venirea la putere a Dreptei, reorientarea principalelor coordonate ale politicilor publice, culminând cu declararea, la sfârșitul primului trimestru, a pandemiei cu SARS-CoV-2, a condus, inevitabil, la „înghețarea” economiei și orientarea fondurilor disponibile către prevenirea răspândirii noului coronavirus, dotarea unităților medicale cu aparatură și tehnică specifice, aprovizionarea cu materiale sanitare și a medicamentelor.

          Aproape tot bugetul național și bugetele locale au fost subordonate acestui obiectiv extrem de important: sănătatea populației și protejarea economiei, a forței de muncă, a societăților comerciale afectate. În aceste condiții, cursul normal al vieții sociale, economice și politice a fost deturnat de pe făgașul normal, economia s-a contractat, investițiile (punctul forte al administrațiilor centrale și locale) au cunoscut o reducere îngrijorătoare, astfel că multe dintre obiectivele aflate în derulare au fost stopate sau amânate, ieșind din portofoliul cu realizări ale primarilor și consiliilor locale în exercițiu. Mulți nu au avut capacitatea de a depăși acest impas, ieșind din cursa pentru un nou mandat, partidele și alianțele pregătind, din mers, noii aspiranți la aceste funcții.

          Este un an atipic, cum și alegerile vor fi atipice, va fi o campanie electorală invizibilă, în cea mai mare parte, candidații fiind nevoiți să bată străzile și ulițele satelor pentru a convinge posibilul electorat de bunele sale intenții. Cu toate acestea,  competiția se anunță acerbă, dură, în luptă au fost scoși oameni de bună calitate, cu cv-uri impresionante, cu notorietate, experiență și știință de carte. Poate că acest aspect să fie noutatea și specificitatea acestui an electoral.

          Sorin Ichim, viceprimarul PNL al comunei Livezi, candidat la alegerile locale pentru funcția de primar: „PSD nu mai are nicio șansă în comuna Livezi. Oamenii s-au săturat de condamnați și de scandaluri, au nevoie de proiecte serioase de investiții”

            Rar găsești un om care să țină la comuna în care s-a născut și a crescut așa cum este Sorin Ichim. Iar dragostea asta față de locuri și oameni l-au determinat să nu plece niciodată din Livezi, comuna natală, deși ar fi putut oricând să se mute „la oraș”, la condiții mai bune. Dar a ales să rămână și să pună umărul la construcția comunei. A decis că trebuie să se implice, că nu mai poate sta deoparte.

            – Domnule Ichim, în 2016 ați candidat la alegerile locale, ați fost ales viceprimar, iar din 2017, primar interimar. Părea că lucrurile merg în direcția bună, până acum câteva luni când presa locală a început să scrie despre scandalurile inițiate de PSD. Ce se întâmplă, de fapt, în comuna Livezi?

            – Acum, din păcate, nu se mai întâmplă nimic bun. Am ajuns pe prima pagină a ziarelor, au venit și televiziunile, dar nu să relateze despre o investiție sau despre alte lucruri bune, ci despre, exact așa cum spuneați, scandalurile inițiate de PSD. Pe mine mă doare când văd cum se vorbește despre comuna noastră. Totul a început în 2017, când fostul primar, Gioni Crăciun, a fost suspendat de Prefectură, pentru două condamnări rămase definitive. Una pentru conflict de interese și alta pentru fals sub semnătură privată. De reținut că a fost suspendat când România era condusă de guvern PSD, nici ei nu au vrut să-l ajute. După suspendare, am fost numit primar interimar. Nu m-am bucurat de necazul omului, dar a făcut ce a făcut, era normal să plece. Eu m-am apucat de treabă. Și totul a mers bine până în luna aprilie a acestui an, când cei de la PSD au dat buzna în primărie, mi-au ocupat biroul, m-au amenințat, au inițiat tot felul de hotărâri ilegale de Consiliu Local, toate atacate de Prefectură. Și de atunci este o harababură de nedescris.

            – Ceea ce spuneți pare desprins din filme.

            – Din păcate așa este. Filme cu scenarii proaste. Cei de la PSD s-au speriat foarte tare când și-au dat seama că nu mai au nicio șansă ca lumea să-i aleagă. Dar eu am făcut treabă nu pentru voturi, ci pentru că m-am născut și am crescut în Livezi, familia mea este aici, mă leagă multe de aceste locuri. Trist este că pe fondul acestor scandaluri și abuzuri, locuitorii din Livezi suferă, pentru că s-au oprit toate investițiile. De exemplu, ar fi trebuit să înceapă lucrări de asfaltare pentru cinci kilometri de drumuri, proiect pentru care m-am zbătut foarte mult. Am adus fonduri, am organizat licitație, dar lucrările nu au mai început. Sau proiectul prin care se făcea cadastrare gratuită pentru toți locuitorii, un proiect atât de bun pentru oameni care însă a fost stopat. Din păcate, aceasta este realitatea.

             – Pentru că ați amintit de fonduri, una din marille probleme în comunitățile locale o reprezintă lipsa banilor. Totuși, știu că în cei aproape trei ani cât ați fost primar interimar ați reușit să dezvoltați și să inițiați proiecte cu fonduri atrase.

            – Aveți dreptate, asta este o mare problemă. Cea mai ușoară cale pentru un primar este să majoreze taxele și impozitele locale, să bage mâna în buzunarele oamenilor. Eu am decis că nu pot face asta, de aceea taxele și impozitele locale nu au fost majorate. Am fost doar obligați prin Codul Fiscal să le ajustăm cu rata inflației. Și m-am apucat să bat pe la ușile ministerelor, pe la Consiliul Județean să aduc bani. Și dacă tot vorbim de Consiliul Județean, în 2020 comuna Livezi nu a mai primit niciun ban. Adică, răzbunarea celor de la PSD a mers până sus, la Consiliul Județean.

            Dar am reușit să scriu proiecte și am găsit alte soluții. De exemplu, una din marile probleme ale comunei Livezi o reprezintă rețeaua de canalizare, inexistentă acum. Ei bine, proiectul, întocmit de mine, va fi implementat în următorii trei ani, iar locuitorii din Livezi vor avea canalizare, cu stație de epurare, conform normelor europene. În paralel, vor începe și lucrările de extindere a capacității de alimentare cu apă potabilă, pentru că acum sunt mari probleme cu apa, din cauza lipsei presiunii la robinet. Despre proiectul privind asfaltarea celor cinci kilometri de ulițe, în toate satele comunei am amintit anterior. Și am găsit soluții și pentru reabilitarea școlilor din Poieni și Livezi sat, pentru că educația este o prioritate. Astăzi, cele două școli au grupurile sanitare în interior, am refăcut fațada, acoperișul.

            – Am vorbit despre proiectul de asfaltare, proiect inițiat de dumneavoastră care, din păcate, acum stagnează. Haideți să amintim și despre rețeaua de gaze.

            – Gazele au reprezentat întotdeauna o mare problemă pentru comuna Livezi, cel puțin în ultimii 20 de ani. Sistemul de alimentare era învechit, nu existau avize, nimeni nu voia să semneze. Dar eu am spus că este imposibil să rămânem așa, astfel că am luat calea Bucureștiului, la Ministerul Economiei, și nu m-am lăsat până ce nu am adus aprobările necesare. Apoi, mai trebuiau aprobările celor de la Tg. Mureș, așa că am plecat acolo și am venit și cu avizele de la ei. Iar în 2019, am reușit să dăm drumul la gaze în Livezi, Bălăneasa și Orășa. A fost o mare bucurie, să știți, pentru că oamenii și-au dorit mult. De aceea, pentru mine, în mandatul 2020 – 2024 este prioritară extinderea rețelei de gaze naturale în toate satele comunei: Livezi, Orășa, Bălaneasa, Prăjoaia, Poiana și Scăriga. Și cu ajutorul lui Dumnezu vom reuși!

            – Ce alte proiecte mai aveți în plan?

            – Sunt multe de făcut. Urgente sunt lucrările de decolmatare și îndiguire a albiilor pârâurilor din satele Orășa, Livezi, Bălăneasa și Poiana, construcția de diguri pe cursul râului Tazlău, în zona Prăjoaia, la Cotonu, în Livezi, în spatele primăriei, și în Scăriga, în zona Coșa-Bucuroaea. Apoi, tot o prioritate este construcția unui pod peste râul Tazlău în zona Scăriga-Poiana, dar și modernizarea iluminatului public, în toate satele. La fel de urgentă este și începerea lucrărilor de asfaltare.V-am exemplificat lucrările mari, care sunt urgente. Și sunt sigur că vom face în următorul mandat, pentru că locuitorii din Livezi nu mai vor condamnați și scandaluri, vor un primar care să muncească pentru ei.

            Focar de coronavirus la Centrul de Îngrijire a Persoanelor Vârstnice din Bacău

            Informația a fost confirmată de Magda Dimofte, directorul acestei instituții. Este vorba despre 5 salariați și 9 beneficiari din sectorul cronici. Toți sunt asimptomatici. Angajații pozitivi COVID-19 sunt deja izolați la domiciliu, iar mâine, chiar dacă se simt bine, vor fi transportați cu ambulanța la Baza Letea, secție exterioară a Spitalului de Pneumoftiziologie Bacău, care monitorizează cazurile ușoare confirmate de coronovirus și suspecții.

            De cealaltă parte, beneficiarii sunt deja internați în Secția de Infecțioase, o parte în Bacău, și o parte la Spitalul Onești, stabilit ca spital suport covid. Toate cele 14 persoane au fost depistate pozitiv coronavirus în urma unei testări în masă din data de 12 august, iar vineri au venit deja primele rezultate.

            În aceste zile, la Centrul de Îngrijire bătrâni din Bacău s-a înregistrat și un deces, dar, în urma analizelor, s-a stabilit că acesta nu a survenit pe fondul infecției cu COVID, rezultatul în acest caz fiind negativ. În acest centru lucrează 90 de salariați și sunt 182 de beneficiari. Tot personalul este acum izolat la locul de muncă, iar în aceste zile se va lucra în ture. În plus, s-a făcut dezinfecție totală în toată clădirea și s-au luat măsuri suplimentare, prin achiziționarea de lămpi UV.

            Zmeul s-a făcut mielușel. Reținut a doua oară în două săptămâni pentru că a condus fără permis

              Un tânăr care dadea dedicații la mișto polițiștilor și le ura „somn ușor” pe Facebook după ce a fost eliberat din arest de judecători, a fost arestat, ieri, pentru 30 de zile. Tânărul fusese prins conducând deși avea permisul suspendat, la începutul lunii august. A fost reținut pentru 24 de ore fiind acuzat de cinci infracțiuni la regimul rutier, însă judecătorii au dispus doar măsura controlului judiciar. Sâmbătă, el a fost văzut din nou la volan și a scăpat cu fuga, însă a fost reținut, ulterior.

              La data de 17 august a.c., poliţiştii Biroului Rutier Bacău au prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Bacău un tânăr de 24 de ani din Bacău pe care l-au reţinut, fiind bănuit de comiterea mai multor infracţiuni la regimul rutier.

              Faţă de acesta s-a dispus măsura arestării preventive pentru 30 de zile.

              În fapt, la data de 15 august a.c., echipajul de poliţie din cadrul Biroului Rutier Bacău, au depistat în flagrant un tânăr de 24 ani, din Bacău, care conducea un autoturism pe strada Ştefan cel Mare, persoană care se afla în evidenţele poliţiştilor având permisul de conducere suspendat.

              Conducătorului auto i-au fost efectuate semnale regulamentare de oprire, însă acesta şi-a continuat deplasarea, circulând în trombă spre localitatea Lilieci.

              Urmare a activităţilor specifice efectuate, poliţiştii au depistat şi reţinut pentru 24 de ore tânărul în cauză, cercetările efectuându-se sub aspectul săvâşirii a două infracţiuni de conducere a unui vehicul fără permis de conducere.

              Ulterior, acesta a fost prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Bacău cu propunere de arestare preventivă.

              Faţă de acceaşi persoană, la data de 4 august a.c., a fost dispusă măsura preventivă a controlului judiciar pentru 60 de zile.

              În prezent, tânărul în cauză se află la Centrul de Reţinere şi Arest Preventiv al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bacău.

              Dosar penal pentru conducere a unui vehicul neînmatriculat implicat într-un accident

                La data de 17 august a.c., în jurul orei 13.00, poliţiştii Postului de Poliţie Horgeşti au fost sesizaţi despre producerea unui eveniment rutier soldat cu pagube materiale.

                Poliţiştii s-au deplasat imediat la faţa locului şi au constatat că un tânăr de 24 ani, din comuna Horgeşti, în timp ce conducea un autoturism care tracta o remorcă confecţionată artizanal, pe DJ252 A, pe strada Principală, a încercat să efectueze manevra de întoarcere peste marcajul simplu continuu, moment în care a fost acroşat în partea lateral stângă de un autoturism ce era condus de un tânăr de 18 ani, tot din comuna Horgeşti.

                Ambele autoturisme se deplasau în aceeşi direcţie, dinspre satul Sohodor spre satul Horgeşti. În urma impactului ansamblul s-a desprins iar autoturismul lovit a fost proiectat pe sensul opus de mers, fără a rezulta victime.

                Conducătorii auto au fost testaţi cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.

                În cauză poliţiştii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii prevăzută de art. 334, alin 3 din Noul Codul Penal.

                Ceremonie în onoarea eroului căpitan aviator Alexandru Șerbănescu

                  La 76 de ani de la ultimul zbor al celor mai strălucitoare aripi care au apărat cerul patriei, colectivul Bazei 95 Aeriană a organizat un ceremonial militar şi religios în semn de recunoştinţă faţă de cavalerul cerului şi asul aşilor.

                  Cu o inimă cât să cuprindă cerul ţării, astăzi, suntem mai mândri ca niciodată pentru onoarea de a purta numele de legendă al şoimului din Coloneşti, erou căpitan aviator Alexandru Şerbănescu, un apărător al prestigiului aviaţiei naţionale pentru care zborul reprezenta sublimul absolut.

                  Alexandru Şerbănescu a căzut la datorie la Ruşavăţu-Vipereşti, Buzău, la 18 august 1944. As al aviaţiei române, a avut 590 de misiuni de luptă, 237 de lupte aeriene şi 53 de victorii, postament de nezdruncinat care l-a situat în vârful piramidei zburătorilor români.

                  Alexandru Șerbănescu s-a născut la 16 mai 1912, în satul Vlaici, comuna Coloneşti, judeţul Olt. A făcut şcoala primară în satul natal, gimnaziul la Iaşi şi Liceul Militar “Nicolae Filipescu” de la Mănăstirea Dealu, în fiecare an de studii clasându-se printre primii. A urmat apoi Şcoala Militară de Ofiţeri de Infanterie, Sibiu. În 1931 a fost avansat sublocotenent şi încadrat la Batalionul 3 Vânători de Munte din Braşov. Timp de trei ani s-a numărat printre studenţii Institutului Militar de Educaţie Fizică.

                  Adevărata sa chemare era însă aviaţia. Şi n-a pregetat să-i răspundă cu patos, cu har, cu devotament. După ce a absolvit Şcoala de observatori aerieni s-a înscris la Şcoala de pilotaj de la Ghimbav, faza I, pe avionul Fleet-10 G, pe care a terminat-o în 1940. În aprilie 1941, a continuat cursurile Şcolii de pilotaj faza a II-a, pe avioane IAR-27. Deşi şi-a început cariera de pilot la 28 de ani, când alţii erau deja în plină afirmare, în decurs de numai patru ani a atins strălucirea zburând avioanele cele mai performante din acea vreme.

                  După intrarea României în război, la 22 iunie 1941, a făcut specializarea pe Nardi-305, apoi pe avionul de vânătoare IAR-80 şi, ulterior, pe Me-109E.

                  Brevetat pilot de război, Şerbănescu a cerut să plece pe front. Calităţile sale de excepţie în domeniul organizării, ca şi în arta pilotajului, unde era un neîntrecut acrobat, spritul de vitejie l-au impus ca un veritabil comandant. Mai întâi comandant al unei escadrile şi, după aceea, al unui grup de aviaţie de vânătoare, şi-a condus cu măiestrie subordonaţii.

                  Din septembrie 1941, până la fatidica zi de 18 august 1944, a participat la peste 600 de misiuni, obţinând 53 de victorii aeriene omologate.

                  Deşi i s-a propus de către conducătorul statului să fie numit comandantul Şcolii Militare de Aviaţie, Şerbănescu nu a acceptat, cerând să rămână pe front. Se avânta în luptă cu un curaj nemaipomenit, angajând bătălia aeriană cu mai multe avioane inamice deodată.

                  S-a remarcat atât în luptele de pe Frontul de Est avându-i adversari pe aviatorii sovietici, cât şi în luptele din ţară împotriva celei mai puternice aviaţii din lume, cea americană.

                  Pe 18 august 1944, într-o confruntare inegală, angajând lupta cu mai multe avioane Mustang ce însoţeau puternicele bombardiere americane, Şerbănescu a fost doborât în zona muntoasă a judeţului Buzău. I s-au făcut funeralii naţionale.

                  Pentru faptele sale de vitejie, Alexandru Şerbănescu a fost decorat cu ordinele “Virtutea Aeronautică”, “Steaua României”, “Crucea de Fier”, “Coroana României”, şi cu cea mai înaltă distincţie – Ordinul Militar “Mihai Viteazul”.

                  VIDEO: Centura Bacău DN2F – DN2 Bogdan Vodă și brațul nordic

                    Lucrări executate de asocierea UMB Spedition – Tehnostrade SRL, perioadă de execuție: 30 de luni de la ordinul de începere – 03.2019. Lungime totală circa 31 km, din care 16,27 km profil de autostradă.

                    Sursa

                    Un nou val de schimbări în conducerea școlilor băcăuane

                      La Inspectoratul Școlar Județean Bacău s-a întrunit luni, 17 august, consiliul de administrație prin care s-a aprobat detașarea în interesul învățământului a directorilor și directorilor adjuncți pe posturile rămase neocupate în urma concursului care a avut loc în urmă cu trei ani, conform calendarului de mișcare a personalului didactic. De altfel, această procedură are loc în fiecare vară, înainte de începerea noului an școlar. Unii dintre directori au rămas „pe loc”, alții au fost schimbați.

                      Unele școli și licee din întreg județul Bacău vor fi conduse în noul an școlar de 71 de directori și directori adjuncți detașați în interesul învățământului (din cei 266 câți sunt în total). Aceștia vor ocupa locurile care au rămas vacante în urma concursului care a avut loc în toamna lui 2016, dar și în vara lui 2017.

                      21 dintre directorii și directorii adjuncți care vor primi o nouă decizie de detașare sunt din Bacău (11 directori și 10 directori adjuncți), iar alte 13 posturi vor fi ocupate cu delegare tot în mediul urban – în Moinești două, în Onești trei, alte două în Buhuși, patru în Dărmănești, unul în Slănic Moldova și alți doi în Tg. Ocna. Restul de 37 de posturi de conducere ce vor fi ocupate de directori interimari sunt în mediul rural, în comune precum Berzunți, Blăgești, Bogdănești, Brusturoasa, Cașin, Cleja, Colonești, Dofteana, Ghimeș-Făget, Glăvănești, Gura Văii, Helegiu, Hemeiuș, Huruiești, Itești, Lipova, Măgura, Negri, Oituz, Oncești, Parava, Parincea, Pârjol, Răcăciuni, Răchitoasa, Roșiori, Sănduleni, Scorțeni, Tg.Trotuș, Ungureni, Urechești, Valea Seacă și Zemeș.

                      În municipiul Bacău vor primi această detașare următorii directori și directori adjuncți:

                      la Club Școlar Sportiv: prof. Marius Căpușă – director (rămâne în funcție);

                      la Liceul Teoretic „Henri Coandă”: prof. Monica Bortoș – director (în locul prof. Tatiana Nămoloșanu), iar pentru funcția de director adjunct încă nu s-a decis un nume, în locul prof. Anca-Maria David;

                       la Colegiul Național Catolic „Sf. Iosif”: prof.pr. Anton Săboanu – director (rămâne în funcție);

                       la Colegiul Național de Artă „George Apostu”: prof. Daniela Bîrzu – director adjunct (rămâne în funcție);

                      la Colegiul Național „Gh. Vrănceanu”: prof. Monica Resmeriță – director (rămâne în funcție), iar pentru funcția de director adjunct încă nu s-a decis un nume;

                      la Colegiul Național Pedagogic „Ștefan cel Mare”: prof. Daniela Bejan – director (în locul prof. Lavinia Băisan) și prof. Dorel Nistor – director adjunct (în locul prof. Daniela Bejan);

                      la Colegiul Național „Vasile Alecsandri”: prof. Adriana Măcincă – director (în locul prof. Călin Boambă, care și-a înaintat demisia);

                       la Colegiul Tehnic „N.V.Karpen”: prof. Diana-Andreea Craiu – al treilea director adjunct (rămâne în funcție);

                      la Liceul Tehnologic „Dumitru Mangeron”: prof. Elena Amarinoaie – director adjunct (rămâne în funcție)

                      la Școala Gimnazială „Alecu Russo”: prof. Adrian Enache – director (în locul prof. Elena Roșca, numită inspector școlar pentru învățământul preșcolar);

                       la Școala Gimnazială „Alexandru cel Bun”: prof. Carmen Moisă – director (în locul prof. Camelia Stamate, numită inspector școlar adjunct) și prof. Carmen Avramescu – director adjunct (în locul prof. Carmen Moisă)

                      la Școala Gimnazială „Al.I Cuza”: prof. Alina Ababei – director adjunct (în locul prof. Anca Sereș);

                      la Școala Gimnazială „Domnița Maria”: prof. Otilia Andrian (Zaharia) – director (în locul prof. Vasile Luca);

                      la Școala Gimnazială „Nicu Enea”: prof. Anca Vârlan – director (în locul prof. Mariana Ifrim, numită inspector școlar pe management).

                      Aceste detașări în interesul învățământului sunt valabile doar pe perioada noului an școlar, care, calendaristic, începe pe 1 septembrie 2020 și se termină pe 31 august 2021. Restul posturilor sunt ocupate prin concurs pe un mandat de 4 ani, de la organizarea acestuia (un prim concurs a avut loc în 2016, perioada septembrie/ decembrie, iar numirile au fost din ianuarie 2017, iar un al doilea concurs a fost în perioada iunie /august 2017, numiți începând cu 1 septembrie 2017).

                      Pentru a ocupa o astfel de funcție un director sau director adjunct trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe condiții: să aibă diplomă de licență, să fie membru în Corpul Experților în Management Educațional, să fie titular în învățământ, să aibă minimum gradul II didactic sau titlul de doctor, calificativul de „foarte bine” și nicio sancțiune în ultimii patru ani școlari, să fie apt din punct de vedere medical și să nu ocupe nicio funcție de conducere în vreun partid politic. Experiența în management educațional constituie un avantaj.

                      Pensionarii pot solicita, prin poșta electronică, anumite drepturi

                        Pensionarii și asigurații care doresc acordarea anumitor drepturi de la Casa Județeană de Pensii (CJP) Bacău o pot solicita începând de ieri, 17 august, și prin poșta electronică, respectiv adresa de e-mail a acestei instituții. Ei pot utiliza și serviciile electronice oferite de portalul Casei Naționale de Pensii Publice. Pentru a folosi poșta electronică vor trebui să descarce de pe www.cjpbacau.ro formularele necesare, să le completeze, inclusiv cu numărul de telefon la care pot fi contactați, să le semneze olograf și să le trimită on-line în format JPEG, JPG, PNG, XML, CMS sau PDF.

                        Prin intermediul poștei electronice pot fi solicitate recalcularea pensiilor, acordarea ajutorului de deces, a unui bilet de tratament și a indemnizației pentru incapacitatea temporară de muncă. Totodată, pot fi cerute plata despăgubirilor în caz de deces și a drepturilor cuvenite și neîncasate, schimbarea numelui, a adresei și a modalității de achitare a pensiei, suspendarea și reluarea acordării acesteia, precum și transferul ei la o altă casă teritorială. Pensionarul mai are posibilitatea să solicite prin poșta electronică transmiterea buletinului de calcul al pensiei și datele care au stat la baza stabilirii acesteia. În cazul unui accident de muncă sau al unei boli profesionale, asiguratul va putea solicita, prin aceeași modalitate, rambursarea cheltuielilor cu achiziționarea aparatelor acustice, confecționarea ochelarilor și a protezelor oculare și cu transportul de urgență.

                        Și repatrierea se poate cere electronic în cazul decesului unui asigurat, la muncă în străinătate. După verificarea cererii, angajatul CJP îi va transmite solicitantului numărul de înregistrare și numele fișierelor atașate, recepționate. Procesarea cererilor depuse va fi făcută în zilele lucrătoare ale instituției. Ulterior, solicitantul va trebui să se prezinte la instituție pentru identificare și depunerea documentelor în original ori pentru a primi decizia de stabilire a drepturilor, după caz. Aceasta va fi transmisă și prin poșta obișnuită sau cea electronică ori va fi ridicată personal de la sediul CJP, în urma unei programări. Toate detaliile privind utilizarea comunicării electronice se găsesc pe site-ul www.cjpbacau.ro, în secțiunea „Noutăți”.

                        Campanie de sterilizare GRATUITĂ a câinilor cu stăpân din municipiul Bacău!

                          Serviciul Public de Gestionare Câini Fără Stăpân din cadrul Primăriei Bacău face înscrieri pentru cea de-a patra campanie gratuită de sterilizare a câinilor cu stăpân. Campania are loc pe 28 august și se desfășoară ca și până acum, la Adăpostul Canin, în parteneriat cu o organizație nonguvernamentală din Germania. Își pot steriliza gratuit câinii, cetățenii care au domiciliul stabil în municipiul Bacău. De asemenea, se acceptă la sterlizare doar cățeii care nu sunt de rasă. În actualul context epidemiologic, dat de virsul SARS-CoV-2, cetățenii participanți la campanie trebuie să se conformeze condițiilor impuse de legislație privind distanțarea socială.

                          Astfel, precizează organizatorii campaniei, ora la care este făcută programarea trebuie respectată, portul măștii de protecție de către proprietarii câinilor este obligatoriu, iar între proprietarii de căței trebuie să fie respectată distanță de doi metri. De asemenea, accesul proprietarilor în adăpostul Primăriei Municipiului Bacău este interzis, câinii urmând să fie preluați din parcare de personalul medical. Nerespectarea regulilor duce la anularea programărilor. Înscrierile pentru campania din data de 28 august se fac la numărul de telefon 0234.524024.

                          Fermierii care ard terenurile, după recoltare, sancționați

                            Perioada de caniculă, caracterizată de temperaturi extrem de ridicate și lipsa precipiatțiilor, favorizează apariția incendiilor de vegetație. Și asta cu atât mai mult acum, când fermierii se află în plină campanie de recoltare a păioaselor. Potrivit legislației, arderea miriștilor este interzisă.

                            Reprezentanții Agenției de Plăți şi Intervenție pentru Agricultură (APIA) Bacău reamintesc despre interdicția arderii miriștilor și a resturilor vegetale pe terenul arabil, precum și a vegetației pajiștilor permanente. Atenționarea vine pe fondul regulilor europene  în privința asigurării bunele condiţii agricole şi de mediu a terenurilor în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri în România.

                            Precizăm faptul că arderea miriștilor și a resturilor vegetale afectează sechestrarea carbonului în sol. Astfel, crește riscul la eroziune și în atmosferă se degajă CO2, conducând la amplificarea gazelor cu efect de seră”, au arătat reprezentanții APIA Bacău.

                            Astfel, agricultorii care primesc subvenții de la UE riscă să fie sancționați administrativ, dacă sunt depistați că dau foc terenurilor eliberate de recolte sau altor suprafețe agricole.

                            Incendiile, depistate cu ajutorul unor aplicații informatice

                            Pentru a putea identifica exact zonele incendiate, APIA are încheiat un protocol de colaborare cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă. Cele două părţi colaborează pentru creşterea eficienţei acţiunilor de control pe această tematică. Astfel, cu ajutorul unei aplicații informatice, incendiile sunt mult mai ușor de depistat și, ca atare, intervenit, acolo unde este cazul. Între cele două autorități, are loc un schimb de informaţii referitoare la locul producerii arderilor (localitatea, localizarea aproximativă în teren, elemente de orientare în teren sau adresa), momentul în care s-a produs sau semnalat arderea (data şi ora). Sunt identificate inclusiv natura culturilor/miriştilor afectate şi datele de recunoaștere ale fermierilor. Ulterior, informaţiile ajung la APIA, însoţite de marcarea zonei în care s-a produs arderea miriştilor şi a resturilor vegetale ori a vegetaţiei pajiştilor permanente. Urmează ca angajații APIA să demareze controale în teren.

                            Sute de hectare arse, numai în acest an

                            Sancţiunile administrative aplicate de APIA sunt sub forma unor reduceri sau a unor excluderi din cuantumul total al plăţilor efectuate sau care urmează să fie efectuate beneficiarului, de la 5% până la 100%. Astfel, numai în acest an, APIA Bacău a depistat peste 410 de hectare de teren arabil și pajiști permanente arse de către fermierii băcăuani. Mai exact, au fost primite 234 de sesizari de la ISU, dintre care 129 au fost pentru suprafețe neagricole sau agricole, dar nedeclarate la APIA, și restul de 105 sesizări vizau suprafețe declarate. În aceste ultime cazuri, după verificarea documentelor prezentate de fermieri, APIA va proceda la aplicarea sancțiuni administrative. Așa cum s-a întâmplat anul trecut, când din cele peste 200 de sesizări, 18 fermierii fost sancționați. Fermierii trebuie să devină conștienți că intensificarea producerii incendiilor miriștilor și resturilor vegetale pe terenul arabil crește riscul la eroziune a solului, și, în atmosferă, se degajă CO2, conducând la amplificarea gazelor cu efect de seră”, încheie reprezentanții APIA Bacău.

                            Ultrascurte

                            * Eliminați sporurile de COVID ale celor din DSP-uri și o să vedeți ce rapid dispare carcalacu’!

                            * Din înțelepciunea marelui Gargantua: „Dați de veste lumii să știe că cine și-a pierdut setea să nu se ostenească s-o caute la noi!”

                            * Îl întreb pe Dionisie:

                            – Bă, ce zici de măsurile sanitare împotriva COVID?

                            – Care măsuri?

                            – Păi, purtatul măștii deși pe cutia cu măști scrie că nu te protejează împotriva virusului, închiderea teraselor la ora 23.00, distanțarea socială pe plajă…

                            – Ți se pare că astea-s măsuri sanitare?

                            – Da’ ce-s?

                            – Control social, fraiere…

                            * În vreme ce familia regală britanică nu poate demonstra descendența pe bază de ADN decât până în anul 830 AD, un profesor de istorie din Cheddar, Somerset și-a făcut un test ADN și s-a dovedit a fi rudă cu o persoană care a trăit prin 7150 înainte de Cristos, al cărui schelet a fost descoperit la mică distanță, fiind considerat cel mai vechi schelet complet descoperit în UK (Cheddar Man)

                            * Povestește Albert Speer că, în 1933, la deschiderea stagiunii Operei din Nurnberg, deși se împărțiseră sute de invitații șefilor partidului nazist, sala era destul de goală când a apărut Hitler. Considerând – zice Speer – că nimic n-ar fi mai jignitor pentru un artist decât să joace în față unei săli goale, Hitler a trimis patrule prin cârciumi să găsească liderii partidului, dar n-a reușit să umple sala. Anul următor, Hitler le-a pus în vedere liderilor de partid să vină la deschiderea stagiunii. Au venit, dar aveau mutre atât de plictisite și abia au aplaudat încât Hitler a renunțat să-i mai cheme și în 1935. În acel an, s-au scos la vânzare bilete pentru deschiderea stagiunii iar publicul a trebuit să plătească bani grei pentru a participa la eveniment. De dată această aplauzele și atmosfera au fost pe placul lui Hitler.

                            * Toată lumea știe că atunci când spui „Perla Moldovei” te referi la stațiunea Slănic Moldova. Toată lumea în afară de nemțeni, care se referă la Piatra Neamț cu apelativul „Perla Moldovei”. Bine, nemțenii au rescris și Codul Rutier…

                            * CIA încearcă să detoneze un dispozitiv biologic în Londra pentru ca victimele – în majoritate americani spectatori la un meci – să revină infectate în SUA și, în felul acesta, să atragă atenția asupra necesității pregătirii pentru atacuri biologice: tabere de carantină, acces la datele medicale private, izolarea contacților, Armata pe străzi. Va sună cunoscut? „Unlocked”, film din 2017.

                            Cred că el va fi cel mai bun

                            Cu doar o jumătate de oră înainte de a-mi propune să scriu acest editorial, am stat de vorbă, întâmplător și cu interes, cu un viitor candidat la fotoliul de primar. Că postul sperat e de consilier sau de orice, e altceva. Dar cu un posibil viitor primar e o încântare să stai de vorbă.

                            Acum, eu vă recunosc că sunt gazetar. Alții, după cum am dedus eu, hulpe bătrână, ar fi de prin preajma evenimentului. Pe cine să crezi? Să crezi pe cine are dovezi – mi-a spus mie un profesor de tehnologia informației, Dumnezeu să-l odihnească! Eu am făcut cum am învățat. De atunci sunt chemat pe la tot felul de evenimente, pe la care apar cei care fac propagandă. Evenimentele nu prea au treabă cu politicul, dar propagandiștii, da.

                            M-am întors în Bacău, greoi după cele ce am văzut și auzit, dar vreau să discern. M-am întrebat mereu dacă toți politicienii de azi fac ce fac. Fac și pentru că asta le e meseria? Iată de ce eu, care tocmai am fost la câteva evenimente în aceste zile, cred că ce vrea poporul va fi perfect. Dar vor afla adevărul? Răspund tot eu, autorul care semnează articolul: NU!

                            Atunci, fiți atenți la cine vă transmite ceva și la cum vă informează! Eu, personal, nu-l voi putea vota pe candidatul de primar despre care aminteam, dar inima mea va rămâne la el, pentru că eu cred că el ar fi cel mai bun! Hai la vot, dacă și când va fi, pentru că e vorba de noi! Eu votez pentru voi și nu aștept nicio funcție.

                            „Cu UMBRĂRESCU la Primărie, Bacăul va merge pe DRUMUL cel BUN”

                              Notarul Sorin Ștefan Umbrărescu vizează funcția de primar al Bacăului la alegerile locale din 27 septembrie. El ne-a acordat un interviu în care a expus atât motivele care l-au determinat să intre în cursa electorală, din partea Alianței Social Umaniste (PSD – PPU-SL), cât și planurile sale pentru dezvoltarea Bacăului.

                               – Ați intrat în cursa pentru Primăria Bacău printr-o mișcare ce a luat prin surprindere mediul politic băcăuan. Cine sunteți și cu ce gânduri pășiți în lupta electorală?

                              – Sunt băcăuan, membru al unei familii cunoscute și bine statornicite în Bacău. Sunt căsătorit, am doi copii și cred în umanismul valorilor creștine. Am în spate o carieră de peste 20 de ani în domeniul juridic, dar și investiții în agricultură. Vreau să vă spun că în familia UMBRĂRESCU își au locul magistrați, avocați, profesori universitari, notari, agricultori, constructori. Cu toții am muncit, cu seriozitate, aplicând și respectând legea, pentru ce avem, pentru carierele noastre în domeniile în care ne desfășurăm activitatea. Am construit întotdeauna pe o bază solidă, trainică. Pe de altă parte, numele UMBRĂRESCU înseamnă și ambiție – ne place să aspirăm către noi obiective. Al meu este acela de a câștiga primăria și de a duce Bacăul pe drumul cel bun. Nu spun, întâmplător, „a duce pe drumul cel bun” pentru că impresia mea – ca a multor băcăuani, de altfel – este că orașul nostru se află pe un drum greșit: drumul stagnării, drumul lipsei de perspectivă și orizont. În ultimii 4 ani am bătut pasul pe loc ca oraș, în timp ce alții ne-au luat-o binișor înainte. Ultimii 4 ani sunt, categoric, ani irosiți pentru Bacău.

                              „În familia UMBRĂRESCU își au locul magistrați, avocați, profesori universitari, notari, agricultori, constructori. Cu toții am muncit, cu seriozitate, pentru ce avem”

                              – La ce vă referiți, concret, când faceți această afirmație?

                              – Pentru Bacăul anului 2020, apa a ajuns un „eveniment” – ca-n orașele subdezvoltate ale Africii, nu ca într-un oraș care se pretinde european. În Bacău, a avea apă la robinete este un eveniment, un lux. Ultimii ani n-au adus, nici pe departe rezolvarea acestei probleme și asta mi se pare cu totul inacceptabil. S-a vorbit prea mult în jurul acestei probleme, s-a făcut prea puțin. În realitate, dacă – Doamne, ferește – mâine dimineață s-ar produce o avarie majoră pe aducțiunea de la Valea Uzului, Bacăul ar apărea din nou la știri, iar băcăuanii ar fi privați din nou de apă.

                              Și nu doar la acest aspect mă refer. Stagnare înseamnă pentru Bacău și ZERO absorbție concretă de fonduri europene, de bani care nu ne costă nimic. În 4 ani, nu s-a reușit implementarea niciunui proiect relevant pentru oraș, finanțat din bani europeni. Totul a rămas la faza de hârtii și asta mie îmi demonstrează incapacitate administrativă, neputință și un oarecare dezinteres.

                              Astăzi, aproximativ 90 la sută din bugetul municipalității e consumat pe cheltuieli de funcționare și doar 10 la sută în investiții și dezvoltare. Mi se pare foarte mult – mai ales că toți acești bani care se duc pe „funcționare” nu se văd în calitatea serviciilor publice sau în îmbunătățirea relației dintre funcționar și cetățean. Ambele au regresat. Ar fi multe de spus, dar – ca să concluzionez –  Bacăul nu poate să rămână un oraș în care apa e un lux, iar trasarea marcajului rutier sau cositul ierbii un eveniment local. Am coborât foarte mult nivelul în ultimii ani și lucruri simple, normale, au devenit „mari realizări”.

                              „Bacăul nu poate să rămână un oraș în care apa e un lux, iar trasarea marcajului rutier sau cositul ierbii un eveniment local”

                              – Ce este Alianța Social Umanistă și de ce ați optat pentru o construcție alături de PSD la alegerile locale?

                              – Alianța Social Umanistă este expresia parteneriatului politic dintre Partidul Puterii Umaniste (social-liberal), pe care îl reprezint, și Partidul Social Democrat, parteneriat cu care venim în fața băcăuanilor la alegerile locale. Este confirmarea faptului că vrem să mișcăm lucrurile în acest oraș, așa cum PSD a dovedit că se poate prin investiții precum centura Bacăului, aeroportul – modernizarea pistei și a terminalului de pasageri, demararea proiectării la autostrada A13 Bacău – Brașov și multe altele. După cum știți, pentru a reuși să-ți impui propriile proiecte ai nevoie de susținere. Cea mai consistentă și eficientă susținere nu poate veni decât de la singura organizație care a dovedit că are, prin investițiile promovate, o viziune pentru Bacău: centura, aeroportul, A13 nu au apărut din senin, din întâmplare – cineva a lucrat cu temeinicie ca aceste proiecte să prindă viață, să fie posibile. Ele sunt rezultatele concrete ale guvernării social-democrate dintre 2017 și 2019. Cei de la PSD sunt singurii care au venit cu o viziune de dezvoltare pentru Bacău, concretizată în proiectele menționate. În timp ce alții doar au vorbit, social-democrații au demonstrat că se poate și s-au ținut de cuvânt. Mă alătur acestei viziuni de dezvoltare din postura de candidat la Primăria Bacău.

                              „Cei de la PSD sunt singurii care au venit cu o viziune de dezvoltare pentru Bacău, concretizată în șoseaua de centură, aeroport (terminal de pasageri și pistă), autostrada A13”

                              ȘCOALA SIGURĂ, MEDIU SĂNĂTOS, FONDURI EUROPENE

                               – Care sunt direcțiile pe care veți merge ca viitor primar al Bacăului?

                              – Trei sunt direcțiile pe care mi le asum și urmăresc să le implementez din funcția de primar. Sintetizate, ele ar suna așa: Școala sigură, Mediul sănătos și Fonduri europene.

                              Fără educație nu ajungem nicăieri. ȘCOALA SIGURĂ înseamnă elevi în siguranță și părinți care se pot bizui pe școală ca pe o a doua casă. Educația înseamnă și responsabilizare. Când educația lipsește, vedem că apar atitudini iresponsabile, nerespectarea regulilor: din cauza iresponsabilității – atât la nivel de guvern, cât și din partea unor semeni ai noștri – am ajuns printre primii în Europa la cazuri de Covid19, de exemplu. Deci educația, „Școala sigură” cum i-am spus eu, e un pilon al dezvoltării Bacăului. Investind în școala sigură, investim în viitorul orașului.

                              SIGURANȚA UNUI MEDIU SĂNĂTOS este un al doilea pilon pe care mi-am propus să construiesc. Fără un mediu sănătos nu putem vorbi de calitatea vieții. Mediul sănătos înseamnă poluare scăzută, spații verzi, salubrizare eficientă și grijă față de mediu. Cu toții ne amintim de incendiul de la fosta groapă de gunoi a orașului, din august 2017, când tot Bacăul a fost înecat în fum toxic și nu mai puteam ieși din case. Această fostă groapă de gunoi nu este ecologizată nici până azi, la 3 ani de la incendiu, deși există linii de finanțare la Ministerul Mediului pentru închiderea gropilor, inclusiv fonduri europene. Nu s-au accesat acești bani din neputință și neștiință. Oricând poate izbucni un incendiu similar celui din 2017, cu efecte dezastruoase pentru băcăuani.

                              La fel cu muntele de fosfogips de la fostul CIC, combinatul de îngrășăminte, una din sursele de poluare din oraș: trebuie ecologizat urgent și există linii de finanțare pentru asta prin Programul Operațional de Infrastructură Mare.

                              Fără un mediu sănătos nu putem dezvolta nimic. De aceea eu văd în asta o prioritate a mandatului meu.

                              FONDURILE EUROPENE, cea de-a treia direcție pe care mi-o asum, înseamnă atragerea de finanțări care nu ne costă nimic, o infuzie financiară de care Bacăul are nevoie ca de aer. Absorbția concretă de fonduri europene este unul din eșecurile majore ale ultimilor 4 ani la Primăria Bacău. Am o expertiză concretă în lucrul cu finanțări europene. În domeniul agricol în care – de ceva timp –  derulez investiții, am reușit să implementez 3 proiecte în valoare totală de 800.000 de euro. Sunt bani atrași ca persoană privată, fiind implicat în mod direct în aceste proiecte, așa că știu ce înseamnă concret absorbția de fonduri nerambursabile, relația cu instituțiile statului, cu băncile, care sunt mecanismele cele mai eficiente pentru a ajunge la banii europeni.

                              În definitiv, dacă vrei să faci ceva pentru comunitatea ta, proiectele trebuie să fie pe primul loc, nu politica de dragul politicii. Până la urmă contează să lăsăm ceva în urma noastră, lucruri concrete nu sloganuri și promisiuni. Băcăuanii s-au săturat de vorbe.

                              – Cum vedeți relația Primărie – mediu de afaceri? Ce planuri aveți pentru îmbunătățirea/eficientizarea acestei relații?

                              – Aș sintetiza viziunea pe care o am cu privire la relația Primărie – mediu de afaceri prin expresia „O primărie care nu te încurcă”. Primăria, autoritățile publice în general, trebuie să fie un partener real al mediului privat, pentru că din impozitele și taxele plătite de acest mediu privat se constituie bugetul local. Primăria nu trebuie să fie nici piedică, nici frână în calea investițiilor derulate de mediul de afaceri. Voi înființa la nivelul Primăriei, după modele deja funcționale în alte orașe, o Direcție de strategii, programe, investiții și implementare proiecte care să fie la curent cu planurile de investiții ale mediului privat, tocmai pentru a avea o dezvoltare coerentă a orașului. Nu am inventat eu roata, acest gen de parteneriat a funcționat eficient în alte orașe din țară. Noi trebuie doar să-l aducem și să-l implementăm în Bacău. Eliminăm timpii morți, birocrația și inerția administrative care – de cele mai multe ori – sufocă din fașă proiectele de investiții. Este în interesul oricărei administrații locale cu viziune să ajute și să atragă investiții private, pentru că ele vor însemna taxe și impozite locale, deci un buget local mai consistent, tradus în bunăstare și servicii publice de calitate.

                              „Primăria nu trebuie să fie nici piedică, nici frână în calea investițiilor derulate de mediul privat”