22 mai 2024
ActualitateCeremonie în onoarea eroului căpitan aviator Alexandru Șerbănescu

Ceremonie în onoarea eroului căpitan aviator Alexandru Șerbănescu

La 76 de ani de la ultimul zbor al celor mai strălucitoare aripi care au apărat cerul patriei, colectivul Bazei 95 Aeriană a organizat un ceremonial militar şi religios în semn de recunoştinţă faţă de cavalerul cerului şi asul aşilor.

Cu o inimă cât să cuprindă cerul ţării, astăzi, suntem mai mândri ca niciodată pentru onoarea de a purta numele de legendă al şoimului din Coloneşti, erou căpitan aviator Alexandru Şerbănescu, un apărător al prestigiului aviaţiei naţionale pentru care zborul reprezenta sublimul absolut.

Alexandru Şerbănescu a căzut la datorie la Ruşavăţu-Vipereşti, Buzău, la 18 august 1944. As al aviaţiei române, a avut 590 de misiuni de luptă, 237 de lupte aeriene şi 53 de victorii, postament de nezdruncinat care l-a situat în vârful piramidei zburătorilor români.



Alexandru Șerbănescu s-a născut la 16 mai 1912, în satul Vlaici, comuna Coloneşti, judeţul Olt. A făcut şcoala primară în satul natal, gimnaziul la Iaşi şi Liceul Militar “Nicolae Filipescu” de la Mănăstirea Dealu, în fiecare an de studii clasându-se printre primii. A urmat apoi Şcoala Militară de Ofiţeri de Infanterie, Sibiu. În 1931 a fost avansat sublocotenent şi încadrat la Batalionul 3 Vânători de Munte din Braşov. Timp de trei ani s-a numărat printre studenţii Institutului Militar de Educaţie Fizică.

Adevărata sa chemare era însă aviaţia. Şi n-a pregetat să-i răspundă cu patos, cu har, cu devotament. După ce a absolvit Şcoala de observatori aerieni s-a înscris la Şcoala de pilotaj de la Ghimbav, faza I, pe avionul Fleet-10 G, pe care a terminat-o în 1940. În aprilie 1941, a continuat cursurile Şcolii de pilotaj faza a II-a, pe avioane IAR-27. Deşi şi-a început cariera de pilot la 28 de ani, când alţii erau deja în plină afirmare, în decurs de numai patru ani a atins strălucirea zburând avioanele cele mai performante din acea vreme.

După intrarea României în război, la 22 iunie 1941, a făcut specializarea pe Nardi-305, apoi pe avionul de vânătoare IAR-80 şi, ulterior, pe Me-109E.

Brevetat pilot de război, Şerbănescu a cerut să plece pe front. Calităţile sale de excepţie în domeniul organizării, ca şi în arta pilotajului, unde era un neîntrecut acrobat, spritul de vitejie l-au impus ca un veritabil comandant. Mai întâi comandant al unei escadrile şi, după aceea, al unui grup de aviaţie de vânătoare, şi-a condus cu măiestrie subordonaţii.

Din septembrie 1941, până la fatidica zi de 18 august 1944, a participat la peste 600 de misiuni, obţinând 53 de victorii aeriene omologate.

Deşi i s-a propus de către conducătorul statului să fie numit comandantul Şcolii Militare de Aviaţie, Şerbănescu nu a acceptat, cerând să rămână pe front. Se avânta în luptă cu un curaj nemaipomenit, angajând bătălia aeriană cu mai multe avioane inamice deodată.

S-a remarcat atât în luptele de pe Frontul de Est avându-i adversari pe aviatorii sovietici, cât şi în luptele din ţară împotriva celei mai puternice aviaţii din lume, cea americană.

Pe 18 august 1944, într-o confruntare inegală, angajând lupta cu mai multe avioane Mustang ce însoţeau puternicele bombardiere americane, Şerbănescu a fost doborât în zona muntoasă a judeţului Buzău. I s-au făcut funeralii naţionale.

Pentru faptele sale de vitejie, Alexandru Şerbănescu a fost decorat cu ordinele “Virtutea Aeronautică”, “Steaua României”, “Crucea de Fier”, “Coroana României”, şi cu cea mai înaltă distincţie – Ordinul Militar “Mihai Viteazul”.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri