marți, 16 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1624

Câteva luni, pentru cumpărarea vechimii în muncă

    Persoanele care vor să-și completeze stagiul de cotizare, în vederea ieșirii la pensie de limită de vârstă, ar trebui să se grăbească, pentru că, deocamdată, mai au această posibilitate până la sfârșitul verii. Practic, potrivit OUG 163/2020, care a intrat în vigoare la 21 septembrie 2020, românii își pot cumpăra vechimea în muncă până la data de 31 august 2021.

    În acest interval de timp, în baza unui contract de asigurare facultativă, încheiat cu Casa Județeană de Pensii, orice persoană nepensionată are posibilitatea să achite contribuția pe o perioadă anterioară de maximum 6 ani. Contractul va acoperi perioade (care, însumate, fac 6 ani, maximum) dintre data la care persoana a împlinit 18 ani și momentul în care atinge vârsta standard de pensionare. Plata contribuției se va face, însă, până la 31 august 2021. Venitul pentru care se va asigura solicitantul nu va fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe țară, în vigoare la data încheierii contractului.

    Pentru anul 2021 acest salariu este de 2.300 lei. Cum cota de contribuție la pensie este de 25 la sută din suma pentru care persoana interesată se asigură, rezultă că la salariul minim va fi de 575 lei/lună. Această sumă lunară va fi achitată o dată pentru toată perioada ”cumpărată” ori în tranșe, până la 31 august 2021. Această măsură le dă posibilitatea obținerii dreptului la pensie de limită de vârstă și persoanelor care au ajuns la vârsta standard, dar nu se pot pensiona, pentru că nu au stagiul minim de cotizare, adică nu au cel puțin 15 ani de vechime în muncă.

    La încheierea contractului, solicitantul va completa și o declarație din care să rezulte că în perioada pentru care își ”cumpără” vechimea în muncă nu a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, nu a avut obligația de a contribui la acesta și că nu este pensionar. Totodată, pentru cei care nu dețin carnetul de muncă (s-a degradat ori deteriorat sau l-au pierdut) și au ajuns la vârsta standard de pensionare, în mod excepțional se pot utiliza informațiile din arhiva electronică existentă la Casa de Pensii, la determinarea vechimii.

    Posibilitatea de cumpărare a vechimii este prevăzută și de Legea 127/2019, care ar trebui să intre în vigoare la 1 septembrie 2021, dar aplicarea acestui act normativ a fost amânată de către Guvernul României. Acesta a anunțat că Legea 127/2019 va fi înlocuită de alta, care urmează să fie elaborată și adoptată peste cel puțin doi ani. În prezent, însă, nu se știe dacă posibilitatea cumpărării vechimii în muncă va fi prelungită după 31 august 2021, până la 1 septembrie 2023 (când se preconizează că va intra în vigoare viitoarea nouă lege a pensiilor), printr-o altă ordonanță de urgență.

    Despre Dumnezeu, Incertitudini și Cunoaștere la Centrul de Cultură „George Apostu”

    Centrul de Cultură „George Apostu” din Bacău a deschis, la sfârșitul săptămânii trecute, stagiunea evenimentelor „Provocări colocviale” cu un veritabil spectacol al cărții, un concept cultural unic în plan local și național prin care, de această dată, a fost lansat cel mai nou roman scris de prozatorul, poetul, eseistul, ziaristul și profesorul de filosofie Ion Fercu: „Dac-aș fi fost Dumnezeu” (Editura Junimea, 2021). Spectacolul a fost imaginat și realizat (scenariul și scenografia) de Gheorghe Geo Popa, directorul general al Centrului de Cultură, iar protagoniștii lui au fost soprana Andreea Simon, pianista Cornelia Zurita Villafranca, criticul literar, ziaristul, scriitorul și lectorul universitar Adrian Gelu Jicu și actorul Geo Popa.

    Spațiul Muzeului de Artă Contemporană „George Apostu” al Centrului de Cultură a fost, pentru circa două ore, o veritabilă sală de teatru. Cu scenă, cu reflectoare și sonorizare. Scenariul și scenografia spectacolului prin care a fost reinventată, practic, ideea de „lansare de carte” concepute de Gheorghe Geo Popa au avut la bază tema și structura romanului scris de Ion Fercu și au adus în fața spectatorilor portretul moral al personajului principal, preotul Petre Farina, dar și al lumii prin care trece. Discursul lui Farina, care ocupă circa jumătate din economia romanului scris de Ion Fercu, pare să fie chiar al scriitorului-filosof care face astfel – cum au remarcat și organizatorii spectacolului – „viguroase incursiuni în zona psihologiei umane, a experienței și a situațiilor excepționale, dar care adaugă acestora o importantă componentă filosofică, o fină țesătură intertextuală și o capacitate aproape magică de a dilua conceptul de spațiu-timp tocmai din dorința de a face din tragedia umană una din trăsăturile fundamentale ale vieții. În fapt, o adevărată saga a bejeniei românilor prin lume”.

    Spectacolul Despre Dumnezeu, Incertitudini și Cunoaștere”, așa cum a fost intitulat, stă astfel sub semnul prelegerii din romanul cu titlul „Dac-aș fi fost Dumnezeu”.

    Cu Dostoievski printre filosofi, spre mirajul demiurgic

    Noua carte a lui Ion Fercu stă ea însăși sub semnul fascinantei sale incursiuni „Prin subteranele dostoievskiene” (2018), un eseu care l-a plasat, recent, în rândul scriitorilor premiați de Academia Română – Premiul „Ion Petrovici”. De aceea, autorii spectacolului de la Centrul de Cultură au ținut cont că personajele romanului, „par suspendate între viață și moarte, între ficțiune și realitate, între Rai și Iad, într-o stare de imponderabilitate sufletească în care singura certitudine este Suferința; o cruce predestinată fiecăruia dintre noi, în care se află chiar mântuirea, «leacul»”.

    Imediat după ce cortina a fost dată la o parte, pe scenă a apărut chiar autorul romanului. Ion Fercu și-a început discursul cu celebrele versuri ale lui Marin Sorescu din poezia „Dacă nu cer prea mult”, în care omului ce ar putea face oricând naveta între rai și iad „pentru a ține niște cursuri” Dumnezeu însuși îi cere să aleagă un singur lucru din trei pe care să le poată lua acolo cu el: „o carte, o sticlă cu vin și-o femeie”. Un astfel de dialog dintre om și divinitate poate să deschidă perspectiva pe care romanul „Dac-aș fi Dumnezeu” o propune cititorilor cititorilor săi.

    Ceea ce a urmat în monologul lui Ion Fercu a fost apoi un veritabil excurs printre ideile celor mai renumiți filosofi ai lumii, prin care s-a conturat raportul pe care omul l-ar avea cu Dumnezeu. Petre Farina vede în propria viață și în organizarea comunității sale și a întregii lumi tot felul de probleme, unele poate fără răspuns. El vede însă unele soluții, dacă el însuși ar fi Dumnezeu.

    Teatrul și muzica – alt mod de a sublinia tema romanului

    Și a început spectacolul. Când misterios, când năvalnic și temperamental, actorul Geo Popa a făcut din personajul Petre Farima exponentul întrebărilor cu privire la rostul nostru în această viață, al speranțelor sau chiar al iluziilor sub care trăim în raport cu Divinitatea. Iar frământările personajului au fost perfect și sugestiv subliniate de soprana Andreea Simion și de pianista Cornelia Zurita Villafranca.

    Pasajele din carte subliniate în acest fel au stârnit, cu siguranță, în sufletele celor prezenți o avalanșă de gânduri, de întrebări subtile, dar și de răspunsuri după chipul și asemănarea fiecăruia. Iar dacă până la final s-au conturat și una sau mai multe angoase pe această temă, tot Ion Fercu ne-a sugerat și un răspuns liniștitor, formulat chiar de Nietzsche, unul dintre filosofii invocați în romanul „Dac-aș fi fost Dumnezeu”: „În rana însăși stă puterea de tămăduire”. Pe tema adusă în discuție de această carte și de spectacolul prin care a fost prezentată a venit, la final, cu un fulminant și original eseu,  Adrian Jicu. Iar întrebarea fundamentală a eseului a fost una care poate face din fiecare dintre noi un Petre Farima: „Dar tu, dacă ai fi Dumnezeu, ce ai face?”.

    Ion Fercu:Preotul Anastasie Fulga îi spune preotului Petre Farina, protagonistul romanului, cel asediat de destrămarea trupească și sufletească: Știu că te‑ai apropiat, cumva, de Nietzsche, despre care eu cred, ca și tine, că nu este spaima lui Dumnezeu, cum ne spun unii. Am găsit printre notițele tinereții mele gândul acesta al lui: «…în rana însăși stă puterea de tămăduire». Încearcă să te tămăduiești și singur, fiule”… Acest gând din finalul romanului are un aer primăvăratec; deschide perspectiva unei renașteri. O renaștere care-și are sursa în dramul primăvăratec de divinitate care se află în fiecare dintre noi.”

     Alte opinii ale autorului despre roman

    • „E un roman despre destrămarea ființei, despre Credință și Incertitudine, despre Vaietul Lumii și Speranță, despre Viațămoarte. Poate că Petre Farina sintetizează, interogativ, cel mai fericit esența sa: Ce‑ai face cu viața ta, dacă în ecuația acestei decizii nu ar intra și alții? Ai da cu ea de pământ, i‑ai face abonament la supraviețuire, ai ocroti‑o ca pe ceva de preț sau i‑ai râde în nas, ca unui dușman pe care‑l aștepți de ceva vreme ca să‑l sfidezi? Dar dacă viața ta ar mai fi doar un rest toxic de zvârcolire prin lume, așa cum e viața mea, atunci ce‑ai face? Ar exista în tine tentația ca s‑o expui în marele circ al lumii, să‑i încurajezi giumbușlucurile prin spectacolele în care sunt aplaudate tristețile agorei sau pur și simplu ai negocia cu ea ieșirea din scenă?”
    • Oniricul și realul au doar arareori granițe pentru Petre Farina, cel care refuză onoruri, medalii, consilierea psihologică, protezarea modernă, orice asistență medicală etc. Obsesiv, caută singurătatea absolută, soluția evadării din lume (fără sinucidere). Ca-ntr-un debate despre suferință, credință, deriva umanului, eșec, spaime, revoltă, incertitudini și strigăt, voci/suflete în care zvârcolește uman optimismul – soția și copii, preotul Aftanasie Fulga, preotul spaniol Pablo, preotul american Bryan Taylor, colonelul Mihai Alexa, generalul Luca Parfenie, psihologul Cora Dominte, diasporeanul Gabi Ghioc, italianul Giovanni Basseri, psihologul german Anna Beck etc. – țes în jurul său un tulburător imperiu ideatic al speranței. Va găsi Petre Farina singurătatea absolută sau va fi „victimă” a „ambuscadei speranței” pe care o zămislesc prietenii săi?…
    • Credință-îndoială, certitudine-incertitudine, cunoaștere-incertitudine, cunoaștere-risc, fericire-nefericire, război-pace, suferință, fragilitatea ființei, alienarea, lipsa sensului, viață și moarte, moarteviață, speranță, soartă, liber arbitru, dragoste, timp, democrație cu mari cicatrici și răni mereu noi, solidaritate umană, Strigăt și Tăcere, ruptura funciară dintre actor și decor… „Dac-aș fi fost Dumnezeu”: un univers în care neliniștile metafizice, psihologice, religioase și sociologice stau pe jarul unei ființări în care pare să se fi tolănit sfidător absurdul.
    • „Unii dintre cei care vor citi doar titlul cărții vor simți poate nevoia să-mi izbească violent capul de toți pereții lumii. Cei care vor avea răbdarea unei lecturi până la ultima frază a romanului vor scuti, probabil, pereții de un asemenea supliciu. Nu pot să nu-i întreb pe cei descumpăniți de titlul romanului: «În viața dumneavoastră n-ați fost copleșiți, măcar o singură dată, de un eveniment nefericit care v-a făcut să simțiți că trăiți la capătul Strigătului? N-ați rostit atunci, măcar în gând, acest Dac-aș fi fost Dumnezeu?…Tainic, nu v-ați spus că dacă ați fi fost Dumnezeu n-ați fi permis să prindă viață suferința care a ros în carnea sufletului dumneavoastră și în sufletul celui care vă era lipit cu inima de întreaga dumneavoastră ființă?”

    Citate din roman. (Din discursul interior al preotului Petre Farina)

    „Dumnezeu a creat o lume perfectă, știu asta. Dar cred că orice creație, fie ea și perfectă, ar trebui să aibă un certificat de garanție.”

    „Sunt o catastrofă morală, desigur, de vreme ce, uneori, asediat de toate cruzimile Lumii, îndrăznesc să‑I spun, privind îngenuncheat și cu mare credință, chiar și Lui Dumnezeu, că dacă eu aș fi fost Dumnezeu… ”

    „E de preferat să fii nebun având doar certitudini sau să fii nebun ca prizonier al îndoielii?”

    „Când liberul arbitru ajunge să ofere permis de muncă Răului, mă tem că trebuie să Te rog să reglezi ceva în lucrarea Ta, Doamne…”

    „Noi trăim suportând lumea, dar lumea trebuie reinventată, nu suportată!”

    „Dar eu unde sunt în povestea asta numită viață, viața mea?… Doamne, sunt doar spectatorul, nu și actorul ei?… N‑am putea găsi o formulă magică în care să fiu actorul, nu spectatorul propriei mele vieți?”…

    „Te rog să mă crezi, Doamne, că eu, nevrednicul de mine, dacă aș fi fost Dumnezeu, altfel aș fi zămislit lumea aceasta. Am tot citit Facerea, Doamne. Zămislind, în știutele zile, minunea aceasta pe care o numim Lume, Te-am auzit spunând, de mai multe ori, că toate cele create erau bune. Dar atunci când i-ai zămislit pe Adam și Eva, doar i-ai binecuvântat, n-ai mai spus că este bine. Și nici după aceea. Ai avut vreo îndoială, Doamne?” (p. 58);

    „Alteori încerc să înțeleg dacă nu cumva iadul omului contemporan nu s-a mutat – deghizat în înstrăinare, angoasă, nevroză, absurd, suferință – în interiorul propriului suflet și al propriei minți” (p. 61);

    „Eu cred că nu există călătorie mai tulburătoare decât cea pe care, în marea noastră singurătate, o facem către sufletul nostru” (p. 62);

    „Am sufletul tulburat de suferința oamenilor de peste tot. Dac-aș fi fost Dumnezeu – iartă-mă iar, Doamne, pentru că tot repet! – puțin altfel aș fi zămislit lumea. Pe unde merg, văd doar suferință și cadavre ale pârjolului suferinței. Sărbătorile bucuriei sunt aproape accidentale și umbrite de dictatura suferinței. Când liberul arbitru ajunge să ofere permis de muncă Răului, mă tem că trebuie să Te rog să reglezi ceva în lucrarea ta” (p. 63);

    „Atunci când mă gândesc la evadare, modelul Matrioșka îmi dă târcoale. Caut cu lumânarea ultima variantă rusească, a douăzeci și patra, unde nu m-ar mai putea găsi nimeni, probabil jinduiesc la ceva și mai mult: la o variantă de «celulă» pe care gardienii să scrie «Uitatul»” (p. 252);

    „Observi că și atunci, chiar și atunci când suntem asediați de mari disperări, punem alarma ceasului, ca să ne trezească în dimineața următoarei zile? Asta înseamnă că speranța trăiește în noi” (p. 308).

    Pe Farina îl țin pe jarul marilor neliniști și întrebări care vin către el încă din copilărie. („Culae mă întreba câteodată: «Spune‑mi, frate al meu de cruce, dacă ai fi fost Dumnezeu, te‑ar fi lăsat inima să nu‑mi dai niște ochi buni?») Fără a fi un eretic, protagonistul aspiră și la un divorț funciar raportat la „Inchiziția din noi”…

    Mărțișorul scriitorului băcăuan

      O acțiune asemănătoare a avut loc și în luna decembrie când s-au donat/dăruit sute de cărți buhușenilor sub genericul „Cartea, prietenul care nu trădează niciodată”

      Luni, 1 martie 2021, începând cu ora 10.00, Biblioteca Orășenească „George Bacovia” Buhuși și Asociația Culturală „Renașterea Buhuși”, în parteneriat cu Filiala Bacău a Uniunii Scriitorilor, gestionează manifestarea „Mărțișorul scriitorului băcăuan”. În regim stradal, cu respectarea regulilor specifice pandemiei, vor fi dăruite buhușenilor sute de cărți, însoțite de mărțișoare.

      Va fi o manifestare care va depăși… granițele universului scriitoricesc băcăuan, deoarece, sprijinind grozav această inițiativă, au trimis cărți, ca pe niște veritabile declarații de dragoste, nu doar scriitori din toată țara, ci și unii din diaspora românească.

      Teleşcoala noastră: Subiectul inclus – un mare nedreptăţit (I)

      De când?

      M-aş bucura să fiu contrazis, dar această categorie a subiectului a fost una dintre cele mai oropsite noţiuni gramaticale prezentate în programele şi manualele/auxiliarele destinate învăţământului gimnazial şi liceal în ultimele zeci de ani. Când vine vorba despre subiectul inclus, lucrurile se opresc dincoace de jumătatea lor. Ni se spune că „este indicat în terminaţiile verbelor la persoana (corect: persoanele) I şi a II-a” sau că „este cuprins în terminaţia formelor” ori, ceva mai bine, că „este dedus din desinenţele verbelor la persoanele I şi a II-a”.

      Ce spune Teleşcoala de la TVR 2

      Ediţia din 23 febr. a.c. s-a vrut a fi completă, cu tema „Subiectul exprimat. Subiectul neexprimat. Acordul predicatului cu subiectul”. Materie primă era pentru cel puţin patru lecţii, cu şanse de a fi însuşit tot conţinutul ştiinţific. Despre subiectul inclus aflăm că „se deduce din desinenţa verbelor de persoana (persoanele!) I şi a II-a”. O singură dată s-a pomenit de „desinenţa zero a verbului plec” şi s-a marcat cu roşu i-ul din erai. Prea puţin pentru a lămuri diferenţa dintre terminaţie şi desinenţă, dar mai ales pentru a găsi iute locul subiectului inclus şi chiar numele acestuia.

      Nevoia de sinteze

      Cu scuze pentru autocitare, reproduc situaţiile care evidenţiază contextele subiectului inclus:

      a) Îi scriu cam trei scrisori pe an.

      (subiect inclus, [eu], în desinenţa -u a verbului predicativ scriu)

      aʼ) Optez pentru filologie.

      (subiect inclus, [eu], în desinenţa zero [Ø] a verbului predicativ optez)

      b) Sunt bucuros de ceva vreme.

      (subiect inclus, [eu], în forma supletivă a verbului copulativ sunt)

      c) Ai vorbit destul.

      (subiect inclus, [tu], în desinenţa -i a verbului auxiliar a avea, pentru perfectul compus)

      d) Să fi venit acolo!

      (subiect inclus, [tu/voi], în forma invariabilă a verbului predicativ să fi venit; persoana şi numărul se deduc din context);

      e) Iată valea!

      (subiect inclus, [tu/voi], în sensul interjecţiei iată: „priveşte!”/„priviţi!”) (Cf. Ioan Dănilă, Limba română. Algoritmii analizei gramaticale varianta teoretică, Bacău, Editura „Egal”, Seria „Studium”, 2005, p. 110)

      Erată continuă

      De la emisiunea citată: „Cuvintele subliniate în text, sunt subiecte exprimate” (virgulă între subiect şi predicat); „Mă dor picioarele, când se schimbă vremea” (virgulă între temporală şi regentă).

      Ioan Dănilă

       

       

       

       

       

       

      Inventatorul zborului fără aripi, omagiat la Centrul de Cultură „George Apostu”

      Amedeo Modigliani, pictor și sculptor italian, scrie Petre Pandrea în „Amintiri și exegeze”, a fost unul dintre ucenicii lui Brâncuși, la Paris. A fost inițiat de Brâncuși în cioplirea pietrei, într-un atelier din Falguière. Același Pandrea amintește de o epistolă în care Modigliani surprinde magistral trăsăturile personalității lui Constantin Brâncuși: „Nu pot să termin portretul tău. Nu pot să te fixez și să te definesc. Ești viclean ca o vulpe. Dar nu te pot picta ca pe o vulpe, fiindcă ai o inimă bună de țăran. Nu te pot picta ca pe un om de știință, deși ești detașat ca orice savant. Ești un bucătar excelent. N-am mâncat nicăieri o friptură de berbec mai bună decât la tine. Cum o să te pictez ca bucătar? Te văd că postești zile întregi până la înfometare pentru a atinge stadiul iluminării. Dar cum să te pictez ca sfânt? Când îți licăre ochii de fiecare dată când aduc târfe pe aici? Tu ai fațete în figura ta atât de felurite, încât nu pot desena fizionomia esențială. Spune-mi ce fațetă preferi?”… În cele din urmă, acest portret în cuvinte a fost transpus și pe pânză de către Modigliani, dar portretul în cuvinte continuă să ne seducă.

      Ador și portretul pe care Carl August Sandburg, poet, biograf, jurnalist și editor suedez-american, cel onorat cu trei premii Pulitzer, i l-a schițat lui Brâncuși: „O, Brâncuși, tu care-n preajma vetrei ții vârtoși butuci să se usuce la soare și care aștepți să se-nvârtoșească tarele lor de lemn, pentru ca să-l mânuie mâinile tari ale tale. Tu, Brâncuși, cu daltele și ciocanele tale, scornitorule de păsări preschimbate în romburi și născocitorule de cranii preschimbate în ouă, dezmierdată ți-i inima de speranța că vei afla un anume romb și un ou anume, atât însă de tari încât, printre cele din urmă lucruri care-n pulbere or să se spulbere când s-o preface în ceață pământul, să fie un romb, un ou” (Apud Tretie Paleolog, „De vorbă cu Brâncuși”, București, Editura Sport-Turism, 1976, supracopertă).

      Constantin Brâncuși a inventat zborul fără aripi. „Toată viața am căutat esența zborului…. Zborul! Ce fericire!”, spunea el. Mărturisea faptul că nu sculptează păsări, ci zboruri. Face parte din spiritele rare care au intuit metafizic sensul ființării noastre: „Existența însăși e plină de atâtea minuni! Florile, copacii, frunzele! Ce minune e să trăiești! Sentimentul acesta de plenitudine, de bucurie, întregește pe om. Este sentimentul de grație pe care ți-l dă iubirea. Oamenii însă nu-l simt întotdeauna”.

      Admirând discursul romanesc al lui Dostoievski, Nichifor Crainic scria că Oswald Spengler „în loc să spună că «orice ţăran rus e o bucată din Rusia», zice că «orice ţăran rus e o bucată din Dostoievski», confundându-l dintr-o dată pe Dostoievski cu Rusia însăşi” („Dostoievski şi creştinismul rus”, Constanța, Editura Sfinţii Martiri Brâncoveni, 2013, p. 23). Mutatis mutandis, cred că putem spune că Brâncuși poate fi confundat cu România însăși.

      Am regăsit unele dintre aceste gânduri – și multe altele – risipite seducător într-un grozav eveniment cultural gestionat de Centrul de Cultură „George Apostu”, cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși. Directorul instituției, Gheorghe Geo Popa, a susținut o prelegere („Actualitatea lui Brâncuși”) în care a fost evocată viața și opera părintelui sculpturii moderne mondiale. Discursul a trimis firești accente și către „cel mai vrednic urmaș al lui Constantin Brâncuși”, George Apostu. Universitarul Adrian Jicu, poeții Daniel Pocovnicu și Dan Petrușcă au nuanțat fericit aspecte ale universalității creației brâncușiene, evidențiind și armoniile estetice care au construit punți între universul artistic brâncușian și cel al lui George Apostu. A fost vizionat și filmul documentar „Brâncuși sau şcoala de a privi”, o coproducție româno-franco-belgiană (1972), în regia lui Jean Pradinas, după un scenariu de Marin Sorescu. Am înțeles în acest elevat context și mai mult declarația de dragoste pe care i-a făcut-o Geo Bogza lui Constantin Brâncuși: „El este mai mult decât un sculptor; este un profet”.

      Tiadora

      Era atât de linişte încât îți puteai auzi propria respirație. Era atât de linişte încât auzeam cum toate inimile se ridică şi aşteaptă să înceapă… „Tiadora”.

      Vineri, 12 februarie, a avut loc la Teatrul Municipal „Bacovia” avanpremiera spectacolului „Tiadora”, după un text de Maria Manolescu Borşa, premiat la Bacău Fest Monodrame 2019, și pus acum în scenă de însăşi directoarea Teatrului, actrița Eliza Noemi Judeu, sub regia artistică a lui Sorin Militaru și în scenografia lui Horațiu Mihaiu.
      Era prima dată când mergeam la teatru după tot haosul provocat de pandemie. Și nu mă gândeam că în sală o să mă aştepte un alt fel de haos. A durut. A durut adânc, frumos şi neaşteptat. O călătorie de opt etaje care s-a terminat tragic. A fost despre suflet, durere şi iubire. Despre voce, corp şi minte. Despre trei, treime, şi aşa mai departe. Vei pleca mai conştient de tot ce se întâmplă, pentru că „iubirea te face mai atent”.

      Mă uitam la Eliza, o ascultam şi credeam că ea a trăit asta. Că acțiunea se întâmplă real şi cutremurător în fața mea. Prestația ei a fost impecabilă. M-a ținut cu sufletul la gură.
      Monologul a fost deschis de Vlad Nicolici şi de Giuseppe Torboli, care au susținut textul cu hipnotizante construcții sonore live. În fundal, a curs un film de animație produs de Bogdan Mihăilescu şi un video concept psihedelic realizat de artistul Ovidiu Ungureanu, proiectate cu precizie de Liviu Maftei.

      „Tiadora” e tipul de spectacol care te aduce cu picioarele pe Pământ. De care ai nevoie, fără să ştii. Îți prezintă intensitatea sufletului care te poate consuma. O altă față a iubirii, dar şi nepăsarea societății. O „spargere a simetriei”, dată şi de valurile pe care vocea proeminentă a Elizei le urma. Îi creştea tonul, iar odată cu el inimile noastre mai urcau un etaj, gata, gata să iasă ele în loc de cuvinte. E un spectacol care te lasă fără suflare şi te pune pe gânduri. Închizi ochii şi eşti acolo. Muzica şi suportul vizual clarifică şi cresc textul, formând un frumos la care nu te-ai putea aştepta.

      „Merită să fie salvată mai ales dacă e moartă” e una dintre replicile care mi s-au lipit de inimă. Toată piesa provoacă un amalgam de sentimente care s-au contopit în final în aplauzele publicului. A început în linişte şi s-a terminat în linişte, pentru că teatrul nu se poate verbaliza. Se trăieşte şi se simte.

      „Tiadora” este o piesă despre cădere, care, paradoxal, te ridică. Haideți la teatru!

      Alexandra Bordeanu, clasa a X-a, elevă la Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” și la Cercul de Jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

      Un sex- simbol ghinionist în amor

      Un biopic (așa se numesc mai nou peliculele cu biografii) recent difuzat pe un canal TV, avându-l ca erou pe Rudolf Valentino, mi-a readus în memorie figura celui care a fost primul sex- simbol al cinematografiei și primul latin lover al filmului american. În „Rudolf Valentino: destinul unei legende”, o miniserie italiană, rolul tenebrosului cuceritor cu privirea languroasă, cu buze senzuale, cu părul lucitor, dat din abundență cu briantină, este interpretat de Gabriel Garko. Frumosul actor care, recent, a spus adevărul despre orientarea sa sexuală, ținută în secret până acum, dezamăgindu-și crunt admiratoarele. Nu mă număr printre ele, dar recunosc că m-am uitat cu plăcere la Garko, pentru că arată foarte bine fizic, iar profesional își face treaba destul de corect. L-am urmărit în câteva seriale cu intrigă încâlcită, cu acțiune, destul de atrăgătoare, spectaculoase, programate în weekend, când, oricum, aveam timp și de lucruri de larg consum. Actorii mei preferați nu se găsesc printre cei cu sex appel din ăsta afișat cu ostentație, mie îmi plac tipii mai subtili, un pic ciudați, extravaganți, cu un aer de straneitate, cum era Peter O’Toole, în fine, mă opresc, fiindcă n-am să spun aici chiar tot.

      Să revin la filmul despre Rudolf Valentino, unul modest din punct de vedere artistic, și melodramatic, dar nu departe de adevăr, pentru că așa a fost și viața seducătorului italian, extrem de scurtă și plină de suferință. Emigrând din Italia (aici urmase o școală de agricultură, sănătatea lui cam șubredă împiedicându-l să ajungă militar, așa cum își dorise), după o scurtă ședere la Paris, unde a urmat cursuri libere de dans, Valentino și-a câștigat din greu existența, trecând prin multe experiențe umilitoare. A fost chelner, grădinar, dansator, instructor de dans și, după zvonurile care au circulat o perioadă, chiar gigolo. Visând să pătrundă în Cetatea Filmului, la Hoolywood, câtva timp a făcut figurație, a prins niște roluri mărunte, până când, dând replica unor dive ale filmului mut, până când, într-o bună zi, i-a surâs norocul. A trăit apoi ca într-un vârtej, înșirând filme, unul după altul, și câștigându-și renumele de The Great Lover. Rudolph avea un magnetism extraordinar, fiind adulat de femei și detestat de bărbați. Nu era înalt, și de aceea purta talonete în pantofi, dar era foarte bine clădit, cu un trup aproape sculptat. Avea ochii migdalați și o privire intensă, caldă, catifelată, o gură frumos desenată, dar, mai presus de orice, era ținuta lui, plină de eleganță.

      Era de o distincție naturală, dar avea un temperament de foc, meridional fiind și orgolios, așa că intra și în multe dandanale. I-a plăcut să ducă o existență de nabab, să arunce cu banii pe geam, astfel că s-a umplut de datorii și a fost nevoit să facă un turneu de dans (era un admirabil dansator de tango) și să apară în niște reclame de produse cosmetice, ca să mai scape de creditori. A fost acuzat că a feminizat imaginea bărbatului american, drept pentru care i-a provocat pe detractori la un meci de box, care nu a mai avut însă loc. Iar în amor, a avut un ghinion teribil. S-a căsătorit cu o actriță, Jean Acker (despre care umbla vorba că era lesbiană), iar în noaptea nunții ea l-a ținut în fața ușii camerei de hotel în care se încuiase. S-a grăbit să se recăsătorească (fiind acuzat de bigamie) cu o superbă fostă balerină, Natacha Rambova, un personaj cam sulfuros, o tipă pe cât de frumoasă, pe atât de cinică și perversă, împrăștiind bârfe în care virilitatea lui era pusă la îndoială. Trist destin a avut „Fiul șeicului”, dispărut la numai 31 de ani, în 1926 (s-a scris mult despre grandioasele sale funeralii și isteria feminină delanșată atunci), când intră în legendă.

      Duminica Fiului Risipitor

      Duminica aceasta este numită după evanghelie Duminica Fiului Risipitor. Este rânduită special în acest timp, pentru ca toţi credincioşii să facă o bună pregatire înainte de începerea Postului Mare. Pilda cu fiul risipitor este foarte cunoscută. Un om avea doi fii şi le-a împărţit averea. Cel mic s-a dus într-o ţară străină, unde a risipit toată averea în beţii şi desfrâu. Nu scrie în Evanghelie cât a stat în acea ţară străină, doar că după ce a cheltuit averea, a ajuns să pască porcii.Şi-a dat seama de umilinţa sa şi „venindu-şi în fire” fiul a plecat spre casa tatălui său; acesta l-a primit cu mare bucurie, l-a iertat şi a pregătit mare ospăţ de bucuria revederii.

      Dragostea nesfârşită a lui Dumnezeu pentru oameni se vede în îndelunga Sa răbdare, marea Sa iertare şi marea Sa bucurie. Această dragoste îşi poate găsi asemănare pe pământ în dragostea părintelui pentru copilul său. Cine de pe pământ are o răbdare mai mare faţă de o făptură, decât numai părinţii care i-au dat viaţă ? În pilda fiului risipitor, Domnul Iisus ne-a dat un exemplu a dragostei dumnezeieşti, zugrăvită în culori atât de limpezi, ce vibrează de viaţă înaintea ochilor noştri, aşa cum tresaltă viaţa oamenilor când soarele străluceşte, după întunericul nopţii. Două mii de ani nu au întunecat culorile acestei închipuiri şi acestea nu se vor întuneca niciodată, atâta vreme cât există oameni pe pământ şi dragostea lui Dumnezeu pentru ei. Dimpotrivă, cu cât oamenii se fac mai păcătoşi, cu atât această imagine este mai vie şi mai proaspătă.

      Când fiul care se pocăieşte vine către tatăl său, îi spune ceea ce plănuise: „Tată, am greşit la cer şi înaintea ta; nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău.” Tatăl se milostiveşte îmbrăţişându-l, şi zice către slugile sale: „Aduceţi degrabă haina lui cea dintâi şi-l îmbrăcaţi şi daţi inel în mâna lui şi încălţăminte în picioarele lui; şi aduceti viţelul cel îngrăşat şi-l junghiaţi şi, mâncând, să ne veselim. Căci acest fiu al meu mort era şi a înviat, pierdut era şi s-a aflat.” Haina lui cea dintâi semnifică toată îndestularea şi frumuseţea darurilor duhovniceşti ale lui Dumnezeu. Aceasta este haina sfinţeniei şi curăţiei în care era înveşmântat Adam, înainte de căderea în păcat şi de izgonirea într-o ţară îndepărtată de Dumnezeu. Această haină este Însuşi Hristos: de aceea este numită “cea dintâi”. Nu există nici o haină mai minunată decât aceasta din cer. Apostolul spune: „Căci câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat” (Galateni 3:27). Sufletul care fusese despuiat de toată lucrarea cea bună, este în întregime îmbrăcat din nou: haina cea veche, murdară şi zdrenţăroasă este aruncată şi sufletul său este îmbrăcat în haină nouă. Această haină nouă pentru suflet semnifica pe omul cel nou – pocăit, iertat şi primit de către Dumnezeu.

      Fară această haină nouă, nimeni nu se poate sălăşlui în Împărăţia lui Dumnezeu. Potrivit cuvintelor Apostolului, această haină este alcătuită din: „milostivirile îndurării, din bunătate, smerenie, blândeţe, îndelungă răbdare… iar peste toate acestea… dragoste, care este legătura desăvârşirii” (Coloseni 3:12-14; Efeseni 4:24). În finalul pildei Dumnezeu linişteşte pe tot omul cel drept “căci Dumnezeu nu voieşte moartea păcătosului ci voieşte ca el să se întoarcă la viaţă şi să fie viu”(Iezechiel 18,23), amintindu-i de bunătăţile cele multe, pe care el le stăpâneşte şi le împarte împreună cu El: „Toate ale Mele ale tale sunt”. Odată cu întoarcerea fratelui tău celui pocăit, partea ta nu se împuţinează, ci bucuria ta va trebui să fie sporită, „căci fratele tău acesta mort era şi a înviat, pierdut era şi s-a aflat.”

      Pr.Liviu Burlacu, Centrul „Izvorul Tămăduirii” Bacău

      Actrița Florina Găzdaru: „Noi fără cei din jurul nostru nu putem exista, dar cred că nici Bacăul fără Teatru nu poate exista”

        Istoria Teatrului Municipal ”Bacovia” este legată de fiecare istorie personală a artiștilor care au urcat pe scena sa, dar și de istoriile personale ale tuturor spectatorilor. În ”Jurnal.Bacău”, prin vocea și confesiunea actriței Florina Găzdaru despre viața în teatru, vom recunoaște, ca simpli spectatori, bucurii, amărăciuni, regrete general umane, și vom înțelege, astfel, că teatrul nu este o clădire, ci o construcție de vieți, ale actorilor, ale spectatorilor, dar și că sufletul nu se poate întâlni pe sine decât într-un teatru ca o catedrală, dacă știm să avem grijă de el.

        Florina Găzdaru s-a născut aproape de Teatrul Municipal ”Bacovia”, pe scena căruia joacă de 33 de ani, a crescut cu și în teatru. Istoria personală se confundă cu istoria teatrului băcăuan. Un interviu, ca un preambul la spectacolul de teatru – documentar, multimedia, ”Jurnal. Bacău”, un jurnal de actor, un jurnal de teatru, un jurnal de oraș. Parte a proiectului ”Jurnal de România”, semnat de regizoarea Carmen Lidia Vidu. Premiera spectacolului va avea loc în 5 și 7 martie, de la ora 18.00. Ziarul „Deșteptarea” este partener media al Teatrului Municipal „Bacovia”, și, în același timp, sursă documentară, pentru realizarea spectacolului.

         Teatrul era magie, și locul în care te rupeai de realitate”

         – Ești născută în Bacău. Ce însemna pentru tine Teatrul Municipal ”Bacovia”, înainte de a deveni actriță aici, în urmă cu 33 de ani?

        Eu m-am născut pe strada din spatele Teatrului, se numea Strada Mare, unde erau case cu niște curți interioare, cu mulți evrei, Rosina Cambos, care a fost actriță aici, și pe urmă a plecat în Israel, era vecină cu mama mea. Până la un an am locuit acolo, deci am fost aproape și fizic de teatru. Mergeam de mică la spectacole, mă ducea mama la Teatrul de Animație. Teatrul l-am redescoperit apoi, și am ajuns să-i dau importanță, în perioada liceului, când mergeam la teatru cu școala, eram fascinată de lumea asta. Făcând sport, făcând balet, dans modern – am fost la liceu în trupa de teatru, Brigada artistică, cum se numea, mergeam la Cântarea României – eram obișnuită cu fenomenul ăsta artistic, ”cultura de masă”, cum se spunea în perioada aia, și participam, mi-era drag.

         Cum te raportai la teatru atunci?

        – Teatrul era magie, și locul în care te rupeai de realitate. Nu știu cât conștientizam eu greutatea vieții de atunci, vedeam, știam și eu cum e să stai la rând pentru rația lunară de alimente, dar am fost feriți, nu am dus lipsă acasă de prea multe lucruri, vedeam că erau doar câteva ore la televizor, tata fiind milițean cunoșteam și situația din țară, dar acolo, la teatru, era magia, te rupeai de toate astea, și cred că am fost tot timpul atrasă de poveste – citeam foarte mult, cu lanterna sub plapumă, îmi cream de fiecare dată eu niște imagini proprii ale realității.

        ”Tata nu m-a văzut niciodată jucând”

        – Mergeai la spectacole și cu tata sau doar cu mama?

        – Mergeam cu mama, tata n-a fost niciodată la teatru, tata nu m-a văzut niciodată jucând… I s-a părut tot timpul că nu-i o meserie serioasă, poate așa era concepția pe atunci, nu știu. M-a văzut atunci când spectacolul ”Cum se cuceresc femeile” a fost difuzat la Televiziunea Română, în ’90. Mă urmărea la televizor în perioada mai recentă în care prezentam știri la Euro TV, stătea în fiecare seară și se uita la știri, la mine, și prin ’97 când am făcut Matinalul, la Symbol TV, aproape un an de zile. Citea când apăreau cronici prin ziare, dar, nu, n-a venit niciodată la Teatru, să mă vadă jucând. Și tatăl meu a murit acum un an… Cu mama, în schimb, mergeam foarte mult la spectacolele de teatru, cu mama mergeam și la Casa de Cultură, când veneau spectacole de balet de la Opera Națională din Iași, mama mi-a încurajat gustul pentru teatru.

        Când am crescut, mergeam și la spectacolele de la Dramă. Îmi plăcea enorm de mult, în anii de liceu, că era de o frumusețe extraordinară, Carmen Enea, care a jucat în filmul ”Declarație de dragoste”, Ioana Ene, care m-a fascinat. Eram fascinată de tot ce înseamnă lumea asta, și cred că m-am decis prin clasa a XI-a că vreau să fac parte din ea… Mi-aduc aminte de Livius Rus, de Florin Gheuca, de Nicolae Roșioru, Coșa ș.a.m.d. Văzându-i de mic copil, și, pe urmă, jucând cu ei, pentru mine a fost ceva extraordinar.

        Pentru mine Teatrul Bacovia a fost o școală”

        – Ești actrița Teatrului Municipal ”Bacovia” din 1988? Care sunt primele amintiri legate de teatru și de viața în teatru, ca actriță?

        – Am dat la facultate atunci, în ’88, erau patru locuri, și 77 pe un loc, și am picat a doua sub linie, cu Olga Tudorache, Dem Rădulescu, în comisie. Am fost chemată la Botoșani, unde am trimis hârtie să mă angajez actor – corp ansamblu, dar mama a zis ”Nu pleacă fetița mea la Botoșani!”, și în vara lui ’88 s-a organizat concurs pentru postul de actor – corp ansamblu aici, la Teatrul Municipal ”Bacovia”, și-am intrat. Am intrat la 18 ani și șase luni în teatru. M-am angajat în august, eu și Daniela Olariu, și Diana Dumbravă, care acum e la Teatrul Național din București. Era director Stelian Preda. Am intrat imediat într-o înlocuire, într-un spectacol pentru copii, ”Făt Frumos și Balaurul”, și am jucat în tabere, în jurul Bacăului, cu Despina Prisecaru, cu Sică Stănescu, cu Ligia Dumitrescu… eram un copil. La 18 ani eu nici nu știam cu adevărat ce-nseamnă asta, pe mine m-atrăgea așa, că era wow, dar eu nu știam cu adevărat ce-înseamnă teatrul, ce-nseamnă să joci lângă acești mari actori. Printre primii parteneri de scenă s-a numărat și Florin Zăncescu de care se leagă, cumva, venirea mea în Teatru, că el a fost în juriu la un concurs, ”Primăvara talentelor”, la care m-am dus și eu și am recitat, și am luat Premiul I pe județ. Iar când mi-a dat diploma mi-a zis ”Măi, fată, dar tu nu vrei să faci teatru?”. De-acolo mi-a încolțit ideea asta cu teatrul. Eram în clasa a XI-a. Și apoi, am jucat cu el, încă de la primele roluri. Și jucăm acum împreună în ”Iar te sinucizi, iubito”, de exemplu.

        Ce-nsemna atunci să fii actor în Teatrul Municipal ”Bacovia”, ce simțeai tu că-nseamnă?

        – Nu știu cât era inconștiență și ce simțeam eu atunci, dar eu mă simțeam Buricul Pământului, era atât de fascinant tot ce se-ntâmpla în jurul meu, faptul că oamenii aceștia pe care îi vedeam, doar cu niște luni înainte, din sală, ca spectator, și care făceau parte acum din lumea mea, că respiram cu ei, mergeam în autocar, stăteam cazată cu ei în cameră în deplasări, vorbeam, râdeam, însemna totul pentru mine. Aveam momente când eram total depășită pentru că nu știam cum s-abordez unele lucruri, și mă duceam acasă și plângeam și eram nervoasă că de ce nu-nțeleg, și de ce nu fac, dar cred c-a fost cea mai frumoasă perioadă din viața mea, perioada mea de formare. Pentru mine Teatrul ”Bacovia” a fost o școală, că pe urmă am făcut facultatea, dar scena asta a fost prima mea școală de teatru, și era un lucru extraordinar, eu eram copilul trupei, eram cea mai mică la vremea aceea.

        ”Aici se făceau sicrie și vindeam ouă în spatele Teatrului”

        – Care erau atunci condițiile de muncă, în teatru?

        – Eram pe autofinanțare, era cumplit, aici se făceau sicrie, la tâmplărie, se făceau matricole, le tăiam, am fost la cules de cartofi, mere, cu teatrul, și seara aveam spectacol, vindeam ouă în spatele Teatrului, se făceau liste, se aduceau ouă de la fermele de prin Bacău, noi mai puneam un adaos la preț, la cofrajele cu ouă, și mai adunam bănuți, ca să avem de producție.

        -Și cum vi se părea vouă asta? Aveați vreo percepție asupra acestei realități?

        – Noi realizam că nu este ok, dar fiind crescuți așa, la un moment dat ajunsesem să credem că este o normalitate. Dar nu era ok, noi jucam enorm de mult ca să facem bani, și chestia asta a ținut și mult după ’89, pentru că nu aveam bani de producție, și eram nevoiți să jucăm foarte mult, să putem vinde bilete, să strângem acești bani din bilete, ca să putem chema un regizor și să facem o nouă producție. Și pe atunci se făceau producții mari, cu decoruri serioase, erau spectacole și de câte trei ore, cu distribuție numeroasă.

        -Veneau autoritățile la spectacole?

        -Veneau, din câte știu eu, veneau, cum vin și acum.

        Cum arăta atunci clădirea Teatrului, era funcțional Hotelul Central?

        – Da, era funcțional. La un moment dat, fiind din Bacău, am vrut și eu să văd cum e înăuntru, era totul cu catifea, era frumos, chiar deasupra intrării noastre, cum urcai, unde era recepția, era o cupolă mare de sticlă, mi-a rămas această imagine. Când veneau în deplăsări trupe din țară se cazau aici, la Hotel Central, pentru că era aproape și era mai ieftin, în raport cu alte hoteluri. Totdeauna a fost perceput Teatrul ca făcând parte din hotelul care era deasupra, toată lumea avea impresia că noi suntem la comun, dar eram, suntem, două instituții total diferite, n-aveam nicio treabă unul cu celălalt, dar de-afară, când treceai pe stradă, vedeai un tot, doar pentru faptul că suntem suprapuși. Nici nu erau blocurile astea, s-au făcut încoace, aici era o stradă mare. La spital se oprea Bacăul, spuneam că de acolo începe porumbul, acum e schimbat total orașul.

        Dacă sufletul tău și memoria ta afectivă ar fi un jurnal, ce experiențe puternice din teatru sunt încă ”scrise” în el? Ceva ce te-a marcat de-a lungul celor 33 de ani?

        – Au fost multe întâlniri cu oameni deosebiți, m-a marcat foarte mult întâlnirea, și lucrul, cele trei săptămâni de lucru la spectacol ”Requiem”, cu regizorul Alexander Hausvater, a fost ceva, așa, nici nu poți să uiți, și ca atmosferă, și ca intensitate, și ca școală de teatru, și ca om ce înseamnă Alexander Hausvater, repeta de la 9.00 dimineața, făcea încălzirea cu noi pe scenă, lucram de la nouă, până pe la 11.00 noaptea, încontinuu, eu mi-am văzut în perioada aia copilul noaptea, o pupam prin somn, dormeam pe aici prin teatru, leșinați pe canapele, deci aia mi-a rămas, a fost extraordinar. Faptul că prin intermediul Teatrului am reușit să fiu pe-aceeași scenă, chiar și preț de câteva secunde, dar o zi întreagă și în culise, cu Angela Gheorghiu, a fost un lucru extraordinar, am cunoscut oameni extraordinari aici, marii actori, Florin Piersic, să stai cu ei de vorbă, la masă, după spectacole, cu Tamara Buciuceanu, cu Draga Olteanu Matei, mari actrițe, care au dispărut, să stai o noapte întreagă de vorbă cu Ștefan Iordache, și să-ți cânte Nelu Ploieșteanu, adică niște întâlniri de suflet cu niște oameni inegalabili, cum sunt și colegii mei.

        Da, au fost o groază de momente dificile, mi-a rămas și o să pomenesc tot timpul că jucam la Aiud și spuneam ”Înghițite-ar Pământul!”, și a căzut o bucată de tavan în fața mea, în fața scenei, s-a desprins în clipa în care am zis ”Înghițite-ar Pământul”, și a căzut în fața mea. Dar momentele delicate sau tot ce e rău și negativ le-am lăsat acolo, nu vreau să le mai răscolesc, au fost și se-ntâmplă în viața oricui. Pentru mine a contat faptul că am cunoscut aici oameni extraordinari pe care n-aș fi crezut vreodată că îi pot întâlni, să stai cu ei să vorbești, să relaționezi, să respiri același aer, să te formeze ca om, ca profesionist, asta a însemnat Teatrul pentru mine.

        ”Pentru mine Teatrul înseamnă tot, e viața mea”

        – Pentru tine Teatrul Municipal ”Bacovia” este locul în care ți-ai format o familie, în care ai devenit mamă, și în care te-ai construit ca personalitate. Dar ce crezi că înseamnă un teatru pentru o comunitate?

        – Ar trebui să însemne ceea ce înseamnă pentru mine, totul. Pentru mine Teatrul înseamnă tot, e viața mea. Până acum, prin intermediul Teatrului, sau a oamenilor din teatru, mi-am făcut familie, prieteni ș.a.m.d. Teatrul a însemnat dezvoltarea mea, maturizarea mea, școală. De fapt, teatrul asta ar trebui să-nsemne, locul unde să ne informăm, să ne educăm, să cunoaștem, asta înseamnă teatrul cunoaștere, deschidere, creativitate. Pentru mine e clar că-nseamnă totul. Sunt 33 de ani de când sunt actriță aici, am spus, aici am deschis ochii, aici m-am maturizat, aici m-am format. Eu nici n-aș vedea un oraș fără un teatru, adică de ce să nu am locul ăsta în care să mă refugiez și să fiu eu în povestea mea, sau eu trăind alături și respirând alături de oamenii aceia de-acolo și să intru în povestea lor, pentru a-mi înțelege mai bine propria poveste? Nu, un oraș, și mai ales Bacăul, nu trebuie să fie fără teatru, e istoria locului, și nu numai că e istorie, și clădire de patrimoniu, dar aici sunt vieți, aici au fost drame, aici au fost povești de iubire, e un loc cu o energie extraordinară.

        ”Eram foarte uniți, eram foarte legați”

        – Care este cea mai mare nostalgie a ta legată de viața în teatru?

        – Mie mi-e dor de turneele acelea de câte două săptămâni în care plecam și căram sacoșa cu mâncare după noi, și după spectacol, ne-adunam într-o cameră, împărțeam mâncarea, fiecare aducea ce-avea, și ne-ntindeam la povești până dimineață. Și era atât de frumos! Pe urmă, dimineață, dacă aveam ghinionul (râde, n.m.), o parte dintre noi să jucăm la matineu, asta era, beam o cafea, pe care ne-o făceam tot noi, la reșou, și mergeam la spectacol. Dar era o atmosferă atât de plăcută, încât mi-e dor, eram uniți, pentru că asta conta, în esență, faptul că eram împreună, că aveam ce vorbi, că aveam ce povesti, acum, când s-a terminat repetiția, în afară de faptul că mai stau fetele la o țigară cinci minute după, ne împrăștiem așa, ca potârnichile. Nu era zi de salariu în care să nu mergem cu toții să mâncăm o pizza, și să bem o bere, cât ne permiteam, erau niște restaurante prin jur, pe-aici, și deja știau că noi în ziua de salariu mergeam, de fiecare dată, cu toții și mâncam o pizza, și beam o bere sau un suc împreună. Eram foarte uniți, eram foarte legați. Și acum ne știm viețile, că trăim aici atâtea ore, atâtea zile, dar atunci, nu știu, era, poate și faptul că nu aveam prea multe posibilități, acum ai și televizor, ai și facebook, e iluzia unei socializări, care nu e socializare, de fapt. Noi atunci vorbeam, ne-adunam și vorbeam, stăteam acolo într-o cameră 20, 15, câți eram, și era atât de plăcut, și atât de frumos, nu mai simțeai nici oboseala, nu mai simțeai nimic. Și jucam, jucam foarte mult, erau și câte trei-patru spectacole pe zi, am prins asta și până-n Revoluție, dar am avut o perioadă și după Revoluție, în care se juca foarte mult și mergeam în deplasări. Și era frumos, of, Doamne, ce frumos era!

         ”E greu să mă joc pe mine”

         – În spectacolul ”Jurnal.Bacău” ești actor – document. Regizoarea Carmen Lidia Vidu a zis actorilor din distribuție că sunteți ”eroii” ei. Cum ai descrie experiența acestui spectacol?

        – În primul rând, este o experiență inedită, e ceva nou, și e clar că prinde genul acesta de spectacol multimedia, de vreme ce acum viața noastră se desfășoară în jurul unor ecrane, ba televizor, ba laptop sau telefon. Cred că această formulă, de teatru-documentar, multimedia, este o altă formă de a aduce în atenția publicului și o altă latură a Teatrului ”Bacovia”. Pentru că pe asta se concentrează aici, în Bacău, ”Jurnalul de România”, și despre asta este vorba în spectacol, despre a transmite publicului o altă față a Teatrului, ca publicul să ne vadă altfel, să vadă cam ce-nseamnă, pentru noi, Teatrul, Bacăul, lumea asta în care interacționăm de-atâta timp, unii mai de mult, alții mai de curând.

        Cred că ”Jurnal. Bacău” vine să spună publicului o poveste, dar făcută foarte rațional, nu emoțional, cu toate că transmite emoție prin ceea ce noi povestim, prin destăinuirile noastre. De fapt noi, cei patru actori, reprezentăm câte-o pagină din istoria Teatrului ăsta, o pagină din istoria Bacăului, așa cum fiecare om, prin ceea ce face, că e vânzător la magazin sau că e pe scenă, face parte din comunitate, face parte din Bacăul ăsta, de zi cu zi. Și ne punem cu toții amprenta asupra orașului, într-un fel sau altul, fiecare în domeniul lui. Noi, actorii, poate, mai vizibil, pentru că suntem pe scenă și suntem în lumina reflectoarelor.

         -Ce ți s-a părut cel mai interesant la acest proiect?

        – Foarte interesant pentru noi a fost că tot scenariul a fost scris pe baza povestirilor noastre. E greu să mă joc pe mine. Acum când citesc, și am început să învăț textul, mă gândesc ”Doamne, am bătut câmpii, ce am putut să spun!” (râde, n.m.). Până acum, când aveam de învățat o replică, și nu-mi plăcea, înjuram pe autorul respectiv: ”Doamne, cine te-a pus să scrii textul ăsta, ce-a fost în capul tău?!”. Ei, acum mă înjur pe mine, pentru cum am putut eu să spun așa ceva (râde, n.m.). Dar mi se pare un proiect interesant. Prima dată l-am privit așa: ”Măi, ce-o mai fi și asta?!”, însă eu, în cei 33 de ani de carieră în teatru, niciodată n-am făcut refuz de rol, niciodată, am zis ”Domle, primesc rolul, să văd ce este și sigur și din asta am ceva de învățat”. Și acum spun că ”Jurnal. Bacău” e un proiect inedit, incitant, și sunt nerăbdătoare să văd reacția publicului. Nu știu cât de receptivi o să fie băcăuanii noștri la genul ăsta de spectacol – documentar. Râdeam cu fetele că am jucat Motanul Încălțat, Alba ca Zăpada, Zoe ș.a.m.d., acum sunt ”document” (râde, n.m.).

        – Cum ai descrie modul de lucru al regizoarei Carmen Lidia Vidu?

        – E tare plăcut să lucrezi cu Carmen, este un om care știe foarte bine ce are de făcut. Până acum o săptămână (14 februarie, n.m) noi nu am vorbit decât prin intermediul Skype-ului, am avut interviuri cu ea, iar acum, de câteva zile, ne vedem și lucrăm, ne-a expus ce vrea, este foarte riguroasă, știe precis ce are de făcut, și noi trebuie să ținem pasul cu ea. Timpul de lucru al spectacolului este foarte scurt, noi suntem obișnuiți că învățăm întâi textul la lectură, apoi urci încet, și construiești pe scenă, aici ea, deja, când am urcat prima dată pe scenă, a întrebat: ”Știți textul?” (râde, n.m.). Pentru că noi trebuie să ne corelăm discursul cu niște aspecte tehnice, care pun amprenta spactacolului. Suntem patru actori în distribuție, fiecare evoluează în structura unei monodrame, sunt eu, cu amintirile mele, cu viața mea. Eu sunt partenerul meu de scenă. Și imaginile care apar proiectate. Sunt imagini cu familia mea, cu viața mea în teatru, și lucrul ăsta te încarcă de emoție. Am încredere în ceea ce propune Carmen, are o căldură și o siguranță, pe care ți le transmite, se vede că știe ce face, și face lucrul ăsta de ceva timp, și îl face foarte bine, a fost răsplătită și cu premii. Deci știe ce să facă, știe cum să ne ia, ceea ce contează extraordinar de mult la un regizor, eu sunt actorul care merge pe mâna regizorului.

        – Care crezi că va fi impactul acestui spectacol asupra băcăuanilor?

        – Chiar aștept să văd reacția publicului, și cum percep băcăuanii genul acesta de spectacol. Eu îmi doresc să fie primit bine, dar băcăuanii au gusturi destul de diverse. E vorba de patru oameni, patru actori, care vin și se destăinuie, în fața lor, care le propun un alt fel de meditație, dacă vrei. Dacă pleci după spectacolul ăsta cu câteva semne de întrebare, ”Ce-nseamnă Bacăul pentru tine?” sau ”Ce-nseamnă acest teatru?”, ”Cum te-a modificat?”, ”Care a fost legătura ta, până acum, cu Teatrul?”, ”Ce concordanțe găsim între poveștile teatrului, poveștile de pe scenă, și povestea personală?” cred că e un pariu câștigat.

        Când am citit prima dată povestirile colegilor, din scenariul spectacolului, făceam și eu deja legături între amintirile lor și amintirile mele. Sau m-au făcut să-mi aduc aminte de lucruri care mi s-au șters până acum din memorie. Este, în mod clar, un alt fel de spectacol, și dacă cineva pleacă din sală cu un semn de întrebare, cu un gând, cred că ne-am atins scopul. Cred că, de fapt, asta este esența: noi fără cei din jurul nostru nu putem exista, clar, dar cred că nici Bacăul fără Teatru nu poate exista.

        ”Eu am ce povesti”

        – De ce anume te-a făcut conștientă proiectul acesta? Ai avut vreun tip de revelație pe parcursul lucrului la spectacol?

        – Cred că asta conștientizăm de fiecare dată, când lucrăm la uns pectacol, dar acum, rememorând foarte multe lucruri, cred că am conștientizat, din nou, că suntem trecători, avem o viață atât de scurtă, de fapt, și de multe ori ne irosim așa în tot felul de nimicuri, și am realizat că, de fapt, fără să vrem, facem parte din istorie, și, poate, la un moment dat se va aminti și de noi, poate cineva, cândva, își va aduce-aminte. Eu cu asta am rămas, și mă bucur de asta și o spun mereu: eu am amintiri tare frumoase, legate de oameni frumoși, de momente frumoase, eu am ce povesti. Nu știu copiii din ziua de azi ce vor putea povesti despre colegii din școală. Dar eu am amintiri, și cred că asta mi-a adus în memorie acest spectacol, amintirile astea. Și gândul că eu am ce povesti.

        Interviu realizat de Laura Huiban

        Foto din arhiva personală Florina Găzdaru, Grafică: Cristina Baciu

        † DUMINICA a 2-a din Post

        Ne aflăm în timpul sfânt al Postului Mare, iar Biserica ne propune spre însuşire fragmentul evanghelic în care evanghelistul Marcu relatează momentul schimbării lui Isus la faţă.
        Mai întâi însă ne vom opri la prima lectură, cea în care Abraham este invitat de Dumnezeu să-l ia pe propriul său fiu, să-l ducă pe Muntele Moria şi să-l sacrifice acolo, în semn de ascultare şi supunere faţă de voinţa lui Dumnezeu. Un gest care, la prima vedere, scandalizează: Dumnezeu, autorul vieţii, cel care i-a creat pe oameni din iubire, cere unui om să sacrifice un alt om, ba mai mult, pe propriul său fiu. O mare încercare chiar şi pentru cei mai fideli lui Dumnezeu.
        În sens strict însă, evenimentul nu este decât o punere la încercare a credinţei lui Abraham. În sens larg, el ne trimite cu gândul la sacrificiul lui Dumnezeu-Tatăl, care îşi dă Fiul, pentru ca, prin moartea pe cruce, să-i mântuiască pe oamenii.
        În cazul lui Abraham, Dumnezeu nu este interesat nici pe departe de moartea lui Isaac, ci doar de credinţa lui Abraham. Nu răul-moartea lui Isaac îl interesează pe Dumnezeu, din toată această scenă, ci binele-credinţa lui Abraham, pentru că toate acestea, privite în lumina evangheliei, a schimbării lui Isus la faţă, devin victorie. Numai cel care luptă are posibilitatea ca la capăt să se învrednicească de harul victoriei. Ceea ce i s-a socotit lui Abraham drept credinţă a fost capacitatea lui de a asculta până la capăt, de a lupta până la capăt, ştiind că singura răsplată şi singura logică în tot ceea ce făcea, era numai şi numai Dumnezeu.
        Biserica ne îndeamnă să ascultăm de voinţa lui Dumnezeu, chiar dacă această voinţă înseamnă „jertfirea lui Isaac”, jertfirea capriciilor noastre, a distracţiilor noastre, a pretenţiilor şi a dorinţelor noastre.
        Dincolo de faptul că şi nouă ne-ar putea cere Dumnezeu jertfa a ceea ce avem noi mai de preţ pentru a pune la încercare credința noastră, să ne gândim că autorii biblici ne ajută, cel puţin în parte, să înţelegem ceea ce a putut trăi Tatăl ceresc atunci când, din iubirea faţă de noi, nu l-a cruţat pe însuşi Fiul său, ci l-a dat pentru noi toţi…

        Pr. Richardo-Dominic Baciu, Biserica Romano-Catolică „Sf. Nicolae” Bacău

        O persoană a fost grav rănită într-un accident la Brătila

          O persoană a fost grav rănită, astăzi, în urma unui accident rutier pe DN 11, extravilan Brătila, județul Bacău, produs prin coliziunea a două autoturisme.

          Accidentul s-a produs în condițiile unui carosabil umed, la o temperatură de 5°C.

          Traficul s-a desfășurat pe un sens, alternativ, dirijat de Poliție.

          FOTO: DRDP Iași

          Poliția în acțiune

            Mandat de executare a unei pedepse privative de libertate, pus în aplicare de polițiști

                       La data de 26 februarie a.c., polițiștii din cadrul Secţiei 7 Poliţie Rurală Brusturoasa au depistat un bărbat, de 57 de ani, din comuna Ghimeş-Făget, condamnat de către Judecătoria Moineşti la o pedeapsă de 1 an, 6 luni şi 20 de zile de închisoare pentru comiterea de infracţiuni la regimul rutier.

                      Bărbatul a fost încarcerat în Penitenciarul Bacău.

            Controale ale polițiștilor de la ordine publică pe linie de silvicultură

            În perioada 24-26 februarie a.c., polițiștii Serviciului de Ordine Publică Bacău au desfășurat o acțiune de prevenire și combatere a ilegalităților referitoare la exploatarea, transportul, depozitarea și comercializarea materialului lemnos, precum și tăierea ilegală și furturile de arbori.

            În cadrul activităților desfășurate, poliţiştii au acţionat împreună cu reprezentanţi ai Gărzii Forestiere Judeţene, ai Direcţiei Silvice Bacău şi în colaborare cu jandarmi şi poliţişti locali.

            Au fost instituite 32de filtre pe raza întregului judeţ, fiind verificate peste 400 de vehicule şi legitimate 621 de persoane.

            În urma neregulilor constatate, au fost aplicate 113 sancțiuni contravenționale, în valoare de 40.110 lei şi s-a dispus confiscarea cantităţii de 18 m.c. material lemnos, în valoare totală de 5.000 de lei. Totodată, poliţiştii au constatat în flagrant delict, 3 infracţiuni de tăiere ilegală de arbori din fondul forestier naţional.

            Cu ocazia activităţilor desfăşurate, au fost reţinute 4 permise de conducere şi retrase 2 certificate de înmatriculare.

                        Pe raza localităţii Comăneşti, poliţiştii au depistat un localnic de 18 ani ce transporta cu o autoutilitară, cantitatea de 2,64 m.c. material lemnos, cireş, fără a deţine documentele de însoţire.

            Poliţiştii au ridicat în vederea confiscării materialul lemnos şi au aplicat sancţiune contravenţională conform Legii 171/ 2010.

            Depistat la volan, fără permis

                           La data de 26 februarie a.c., polițiștii din Pârjol au depistat un localnic de 46 de ani, în timp ce conducea un autoturism, fără a deține permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.

                          Pe numele bărbatului a fost întocmit un dosar de cercetare penală sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere a unui vehicul pe drumurile publice fără permis.

            Sancționat contravențional pentru transport ilegal de persoane

             La data de 26 februarie a.c., polițiștii rutieri din Oneşti au depistat un bărbat de 37 de ani, care efectua transport de persoane, pe ruta Oneşti-Oituz, fără a deţine documente legale pentru această activitate.

            Bărbatul a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 1.000 de lei, conform Legii 38/2003 și i-au fost reţinute certificatul de înmatriculare şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare pentru 6 luni.

            Cercetat de poliţiştii din Oneşti

            La data de 26 februarie a.c., în jurul orei 16.00, polițiștii din Oneşti, în timp ce desfășurau activități specifice, au oprit un autoturism condus de un bărbat de 60 de ani, din comuna Oituz.

            În timpul verificărilor, polițiștii au constatat că șoferul emana halenă alcoolică şi i s-a solicitat să fie testat cu aparatul Drager, rezultatul fiind 0,56 mg/l alcool pur în aerul expirat.

            Bărbatul a fost condus la spital unde i-au fost prelevate mostre biologice de sânge, în vederea determinării concentrației de alcool pur în sânge.

            În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe.

            Un conducător auto cu alcoolemie de 1,48 mg/l alcool pur în aerul expirat a provocat accident

               La data de 26 februarie a.c., în jurul orei 17.30, polițiștii rutieri au efectuat cercetări pentru a stabili împrejurările producerii unui eveniment rutier, pe raza localităţii Măgura.

                            Din primele cercetări efectuate la fața locului a rezultat că un bărbat de 44 de ani, din comuna Măgura, în timp ce conducea un autoturism, pe fondul consumului de alcool, a intrat în coliziune cu un autovehicul care circula în faţa sa, condus de o femeie de 37 de ani, acesta din urmă fiind proiectat în alt autoturism, condus de un bărbat de 34 de ani.

                            În urma evenimentului rutier au rezultat pagube materiale.

                            În urma testării cu aparatul etilotest a bărbatului de 44 de ani, acesta a indicat valoarea de 1,48 mg/l alcool pur în aerul expirat şi i-au fost recoltate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei. Ceilalţi doi conducători auto nu se aflau sub influenţa alcoolului.

                            În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea unui vehicul sub influența băuturilor alcoolice sau a altor substanţe.

              Istoria glăjeriei din Ciobănuș scrisă pe jetoane

              Fabrica de geamuri Ciobanuș, 1908

              Inginerul oneștean Dorel Bălăiță, pasionat colecționar dedicat istoriei pe care a descoperit-o pe jetoanele mai multor întreprinderi și instituții din județul Bacău, a publicat, recent, un articol despre un jeton „de glăjerie”, al fabricii de sticlă care a funcționat în satul Ciobănuș (Asău). Articolul „Un jeton de glăjerie” a apărut în revista „Cercetări Numismatice” a Muzeului Național de Istorie a României.

              Articolul face, astfel, și o scurtă dar interesantă incursiune în istoria industriei de sticlărie a României. Martori ignoranți ai istoriei, jetoanele sunt documente exonumismatice care aduc mărturii despre entitățile comerciale. Un jeton este o piesă metalică sub formă de monedă saude marcă, o fișă, o bucată de metal ori de altceva în formă de medalie, întrebuințată ca monedă de plată, de schimb la joc sau cu ajutorul căreia se declanșează un automat. Cu jetoane se puteau face, fie și parțial, plata salariilor. Oamenii putea cumpăra cu ele „de la cantină” (un fel de bazar, nu ceea ce înțelegem noi astăzi că este cantina) alimente, haine, unelte etc.

              Când și unde a funcționat fabrica de geamuri din Ciobănuș

              Fabrica din Ciobănuș MAW&Ci- aflăm de la Dorel Bălăiță – a existat în perioada 1810-1917, fondată la inițiativa lui Costache Ghika-Comănești, care deținea acolo pământuri și păduri întinse. În anul 1810, Costache Ghika-Comănești a încheiat cu austriacul David Leiba un contract care prevedea construirea unei fabrici de sticlă pe moșia sa.Pentru a-și plăti datoriile la creditori, David Leiba primește, în 1819, de la Scarlat Alex Calimah Voevod dreptul de a vinde sticla produsă la fabrica din Ciobănuș. La 20 aprilie 1819, Leiba pleacă însă din țară, iar fabrica de sticlă îi rămâne boierului Ghika-Comănești, cu 28 de muncitori în 1860.

              Fabrica din Ciobănuș este amintită și de Nicolae Iorga, în volumul său de amintiri de călătorie făcute prin țară înainte de prima conflagrație mondială. Fabrica de geamuri de la Ciobănuș este menționată ca având gajat, de societatea Bayley&Co, depozitul de geamuri la banca Marmorosch Blank &Co, pentru un împrumut de 50.000 de lei.

              „Am aflat – spune Dorel Bălăiță – că inițialele MAW de pe jeton vin, de fapt, de la numele directorului general al fabricii de sticlă, iar numele întreg era Bertie Maw. Am aflat și localizarea fabricii: cum treci podul de la Ocolul silvic Ciobănuș, cam pe unde este acum stația de tratare a apei”.

              În anul 1917, fabrica de geamuri de la Ciobănuș a fost bombardată și distrusă, nemaifiind refăcută. Imagini ale acesteia s-au păstrat pe cărțile poștale de la acea vreme.

              Fabrica de geamuri Ciobanuș, 1904

              Dorel Bălăiță a descoperit jetoane și ale închisorii din Târgu Ocna, ale moșiei Cerkez-Gârbovana, ale companiei Dienermann & Wecsler, care exploata lemn în zona Dărmănești, sau ale Fabricii de Postav din Buhuși și ale fabricii de zahăr din Sascut, dar și jetoane ale unui restaurant din Slănic Moldova și ale unor fabrici din țară.

              Dorel Bălăiță: „De la apariția articolului în «Cercetări Numismatice» am aflat mai multe despre această sticlărie. Informațiile vor face parte dintr-un volum scris deja și dedicat jetoanelor societăților de pe Valea Trotușului. Sunt lucruri interesante și inedite de istorie locală. Deocamdată, cartea caută un sponsor. Am identificat 14 localități unde s-au emis jetoane și 21 de entități economice care au utilizat astfel de obiecte. În volum sunt prezentate 57 de jetoane cu istoricul din spatele lor, acolo unde l-am putut afla.”

               

              Fotbal/ Liga a II-a: Aerostar, înfrângere la scor de forfait

              Divizionara B Aerostar Bacău a pierdut cu scorul de 3-0 (1-0) partida disputată sâmbătă, în deplasare, contra Metaloglobusului București, din cadrul etapei a 17-a. Gazdele au deschis scorul în ultimul minut al primei părți, prin Ovidiu Herea și l-au majorat după pauză grație reușitelor semnate în decurs de numai un minut de Alexandru Coman (min. 63) și Mendes (min. 64).

              În urma acestei înfrângeri, băcăuanii, care s-au despărțit în preziua jocului de antrenorul Daniel Munteanu, înlocuit de „secundul” Andrei Vatră, rămân țintuiți pe penultimul loc, cu doar 9 puncte. Runda viitoare, Aerostar va primi vizita „lanternei roșii”, Pandurii Lignitul Târgu-Jiu, într-un adevărat derby al suferinței programat sâmbătă, 6 martie, de la ora 11.00.

              Se scumpesc polițele RCA

              Primăvara vine cu vești mai puțin bune în domeniul asigurărilor. Astfel, de luna viitoare, prețurile asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA) vor înregistra o creștere de peste 10%. Scumpirile intervin după ce, de la 1 martie, va deveni oficială decontarea directă obligatorie.

              Decontarea directă este o facilitate prin care, în caz de accident, șoferul păgubit poate să se adreseze asigurătorului unde acesta are încheiată polița RCA, și nu companiei care a asigurat mașina celui vinovat de accident. De luna viitoare, acest serviciu ar urma să fie introdus, obligatoriu, în polițele de răspundere civilă auto (la fel ca și asigurările de accidente ale persoanelor, atașate, în prezent, de RCA). Pentru moment, firmele din piața de asigurări se arată rezervate, în privința nivelului de creștere a tarifelor RCA, așteptând să fie aprobată mai întâi norma legală privind decontarea directă obligatorie. În schimb, specialiștii din asigurări cred că introducerea decontării directe nu ar trebui să producă scumpiri mai mari de 2-3 procente. De reținut că instrumentul decontării directe exista și până acum, dar putea fi achiziționat, doar la alegere, de către posesorii de mașini.

              „Era o diferență de 100-200 de lei, în funcție de firma emitentă, care se adăuga la costul normal al poliței RCA. Valorile astea nu sunt fixe, putând crește tot timpul, de la o lună la alta. Până acum, au fost foarte puțini clienți care doreau să atașeze și decontarea directă la polița RCA. Vă dau un caz: un posesor de mașină a fost acroșat în parcarea unui supermarket de către alt șofer. Cel păgubit avea RCA cu decontare directă și nu s-a mai dus la asigurătorul șoferului vinovat ca să-i facă dosar de daună, să-i evalueze paguba etc. S-a adresat firmei unde era asigurat”, explică un broker de asigurări local.

              Scumpiri, cam tot timpul

              Interesant este că polițele RCA se scumpesc mai tot timpul, fără ca lumea să sesizeze acest lucru, cu execpția celor care vând aceste servicii. „Lumea nu bagă de seamă, dar ca și pâinea sau alte bunuri, RCA-urile se scumpesc în fiecare zi. Pentru noi, asta nu este o noutate. În funcție de valoarea despăgubirilor acordate sau de cât de mult au încasat, dacă și-au făcut sau nu planul, la fiecare început de lună, firmele de asigurări mai adaugă un procent”, spun brokerii de asigurare. Lucru perfect adevărat. Am luat un exemplu real, al unei asigurări RCA încheiate pe jumătate de an, pentru un autoturism relativ nou, de doar doi ani, cu motor pe benzină, norma de poluare 6, cu o cilindree de 998 cmc.

              Mașina aparține unui șofer de peste 50 de ani, deținător de permis cu o vechime de peste 10 ani, care nu a produs niciun accident în ultimii ani. Dacă în urmă cu șase luni, pentru o asigurare RCA, acest proprietar plătea 194,81 de lei, la reînnoire (cu aceeași companie de asigurări – care deține cota cea mai mare în piață) proprietarul a scos din buzunar 216 lei, mai mult cu 21 de lei față de prețul vechii polițe. Altfel, spus, în șase luni, asigurarea RCA s-a scumpit cu aproape 11 %. În mod evident, diferențele de preț sunt mult mai mari, de 15-30 de procente, dacă discutăm despre autoturisme cu motoare pe motorină, având capacitate cilindrică la 2.000 cmc în sus, conduse de șoferi mai tineri. În cazul conducătorilor auto care au avut și accidente (soldate inclusiv cu rănirea sau decesul persoanelor), aceste diferențe de preț s-ar traduce în 40 % în plus la prețul poliței RCA nou încheiate.

              Ca afară

              Decontarea directă obligatorie a produs rumoare în rândul șoferilor băcăuani. Mulți dintre ei văd în această decizie mai mult ca pe un un instrument prin care polițele RCA pot fi scumpite, ajungând aproape de nivelul asigurărilor auto din restul statelor UE.

              „Te întrebi: pentru ce mai este RCA-ul, dacă ei te vor obliga să cumperi «decontare directă». Când, de fapt, o poliță auto obligatorie tocmai asta acoperă – riscul unui accident produs mașinii tale de un alt șofer. E problema firmelor cum își reglează treburile cu banii. Părerea mea că povestea asta cu decontarea este o mare gogoriță și va fi introdusă exclusiv în avantajul firmelor de asigurare. Cred că, de fapt, asta se și urmărește: alinierea prețurilor RCA de la noi la nivelul celor din afară. Fiul meu, de exemplu, plătește pe an pentru RCA, în Anglia, unde este plecat, 1.200 de lire, pentru că e foarte tânăr. În condițiile în care salariul lui este de 1.000 de lire”, spune Andrei Zagarciuc, un proprietar de mașină din Bacău.

              Șeful de cabinet al primarului Viziteu, propunerea oficială a USR pentru funcția de prefect

                Lucian - Daniel Stanciu-Viziteu și Leonard Ioan Bulai

                Conducerea USR a validat propunerile celor nouă prefecți și 21 de subprefecți care reveneau formațiunii în urma negocierilor din Coaliție.

                Pentru județul Bacău, unde USR a „suflat” postul de prefect care era râvnit de PNL, a fost propus ca prefect Leonard Ioan Bulai, șeful de cabinet al primarului Lucian – Daniel Stanciu-Viziteu.

                Conform Hotnews, acesta este avocat definitiv, membru al Baroului Bacău din ianuarie 2009, cu specializare în Drept civil, contencios administrativ și fiscal, contracte civile și comerciale, Dreptul muncii și insolvență.

                Din decembrie 2012, este managing partner la Societatea Civilă de Avocați „Achim & Bulai”.

                El mai este și membru în Comitetul Crucii Roșii Bacău, din 2015.

                Primarul Bacăului s-a vaccinat cu AstraZeneca

                  Lucian – Daniel Stanciu – Viziteu, primarul municipiului Bacău, s-a vaccinat, astăzi, la Centrul de Afaceri și Expoziții.

                  „Invit pe cei care se încadrează în grupa a doua de vaccinare să o facă pentru a fi protejați și a-i proteja pe cei din jurul lor și pentru a ne întoarce cu toții la normalitate. Centrul de vaccinare de la CAEX este amenajat la toate standardele impuse de DSP, personalul medical este pregătit!”, a declarat edilul.

                  Întrebat pe Facebook de cetățeni de ce nu pot să se vaccineze și ei, deși au făcut solicitări, primarul a răspuns că, deocamdată, este disponibil doar vaccinul AstraZeneca, recomandat persoanelor sub 55 de ani.

                  Aleșii locali sprijină, unanim, revitalizarea economiei județene

                    Consilierii județeni s-au întâlnit, vineri, în ultima ședință din această lună, pentru a decide în privința a numeroase proiecte importante pentru județ. Întâlnirea, derulată în ritm destul de accelerat, s-a finalizat cu aprobarea, în întregime, a ordinei de zi.

                    Reabilitarea Palatului Administrativ

                    Unul dintre cele mai importante subiecte a fost proiectul privind preluarea clădirii Palatului Administrativ, din proprietatea statului și din administrarea Instituției Prefectului, în cea a județului Bacău. „Am modificat tot ceea ce ne-a fost sesizat de către Curtea Constituțională și am prevăzut obligativitatea Consiliului Județean, așa cum prevede și Codul Administrativ, de a executa reparațiile în maximum 10 ani. Dacă dumneavoastră votați favorabil proiectul, de fapt, vă exprimați în favoarea reparării acestei clădiri. Vom transmite proiectul și către Guvern care cred că va promova această decizie”, a arătat Valentin Ivancea, președintele CJ.

                    Palatul Administrativ, monument istoric edificat între anii 1886 și 1890, necesită numeroase intervenții de reabilitare, mai ales după daunele provocate de cutremurul din 1977.

                    „Ar fi mai utilă o instruire a primarilor”

                    Totodată, aleșii județeni s-au exprimat, în unanimitate, și în favoarea schemei – cadru, propusă de Consiliul Județean tuturor UAT-urilor, prin care se dorește încurajarea mediului de a afaceri de a investi în localitățile din tot județul. „Schema de minimis propusă nu se referă la acordări financiare, cum greșit am fost înțeles într-o conferință de presă, ci propune primăriilor o reducere de taxe și impozite, acolo unde se investește. Se face gradual, plecând de la o investiție minimă de 250.000 de euro și ajungând la investițiile de peste 5 milioane de euro”, a subliniat Valentin Ivancea.

                    Potrivit acestei scheme, menită a determina o revigorare a economiei județului, în trei ani de zile, un UAT își va putea recupera integral reducerea acordată firmelor la plata impozitelor și a taxelor, în unele situații, chiar mai devreme – într-un an. Consilierii PNL au cerut un „ajutor concret” din partea CJ adresat primăriilor din județ, arătând și spre unele greșeli din nota de fundamentare (de ex.: cotă impozit clădiri persoane juridice, și nu persoane fizice, cum ar fi trebuit n.r.), în vreme ce aleșii PSD au subliniat asupa caracterului de „dreapta” al măsurii propuse de Consiliul Județean, precizând că, din păcate, există reticență, din partea unor primari, vizavi de o astfel de inițiativă.

                    „Demersul de astăzi îl iau cu titlul de bună-intenție, de dorință de a găsi soluții pentru a avea creștere economică. Nu are utilitate, pentru că fiecare UAT are autonomie și poate decide nivelul facilităților. Ar fi mai utilă o instruire a primarilor, pentru că sunt unii care nu știu din ce se constituie bugetul, ei știind doar că le vin niște bani. Or, acești oameni trebuie să înțeleagă faptul că fiecare loc de muncă trebuie apărat, lucrând, totodată, pentru crearea a cât mai multor locuri de muncă. (…) Votăm acest proiect, dar cu rugămintea de a continua aceste demersuri, mai profund, mai aplicat”, a precizat consilierul PNL Cezar Olteanu.

                    Revigorarea turismului, în zona de sud a județului

                    Consilierii județeni au mai dezbătut și aprobat proiectele care vizau atât actualizarea Programului județean de transport public de persoane, în vederea prelungirii unui traseu care să asigure legătura și cu satul Crăiești – comuna Stănișești, exproprierile din zona limitrofă aeroportului, cât și utilizarea unor sume din fondul special creat în cadrul proiectului de management al deșeurilor.

                    La final, consilierul USR, Laurențiu Boca a propus refacerea DJ 252 B care, „i-ar ajuta foarte mult pe locuitorii din Horgești sau Pâncești, dar și zona Răcătău care cuprinde vestigiile dacice Tamasidava, prea puțin cunoscute, dar care ar putea revigora turismul în zonă”.

                    „Deși au fost multe puncte de vedere, tot ce s-a votat astăzi, s-a votat în unanimitate”, a fost constatarea de final a președintelui CJ, Valentin Ivancea.

                    Consiliul Local Bacău: Împrumutul s-a amânat, SMUP a căzut din nou

                      În ședința Consiliului Local Bacău de vineri, 26 februarie, ar fi trebuit să se discute și să se voteze împrumutul de circa 32 de milioane de euro propus de primarul Lucian-Daniel Stanciu- Viziteu. Acesta a opinat că o emisiune de obligațiuni pe 15 ani ar fi o soluție bună pentru a se plăti creditele aflate în curs. Confruntat cu criticile Opoziției, care are, de fapt, majoritatea voturilor în Consiliul local, primarul a decis să retragă proiectul de pe ordinea de zi.

                      O altă înfrângere pentru actualul primar a constituit-o și respingerea, din nou, a pachetului de proiecte prin care se încerca înființarea Serviciului Municipal de Utilități Publice (SMUP). Practic, proiectele au fost respinse cu același scor: 11 voturi „pentru” și 11 „abțineri”, doi consilieri votând prin telefon: Cristian Ghingheș și Dorin Chirilescu.

                      Avocatul Gicu Candet (Alianța Social Umanistă) a considerat că e necesar să explice punctul de vedere al celor care, prin abținere, au determinat respingerea proiectului: „Ni s-a propus externalizarea unor servicii în ipoteza că așa prevede legea, dar legea nu ne obligă. Ne opunem pentru că acest serviciu vine la pachet cu niste costuri. Curățenia care se face astăzi se face cu un cost mai mic decât cel pe care-l va percepe SMUP. S-ar putea și să plătim mai mult și nici curățenia să nu fie mai bună decât acum. La fel, dezinfecția se face vara, de către o firmă specializată, cu avionul, pe care o plătim. De ce ar trebui să angajăm niște oameni care iarna nu ar avea ce face?”, a întrebat avocatul Candet.

                      Primarul Viziteu i-a replicat ca legea obliga constituirea SMUP și că, în urma respingerii proiectelor, este obligat să faca licitație pentru a delega salubrizarea, iluminatul public și dezinsecția către o companie privată. „Nu ne puneți în gură vorbe pe care nu le-am spus. N-a votat nimeni să faceți dvs. o concesiune către un privat”, i-a răspuns Gigi Candet.

                      În ședință s-a aprobat și premierea unor sportivi ai Sport Club Municipal și de la Clubul Sportiv Municipal, precum și a antrenorilor acestora. Șeful secției de box din SCM, Relu Auraș, a mulțumit consilierilor pentru premii și a ținut să precizeze că, prin activitatea lor, boxerii de la SCM aduc bani în oraș.

                      „Secția de box de la noi este centrul boxului românesc. Suntem de ani de zile numărul unu, iar cei de la Federația de Box și Comitetul Olimpic ne-au acordat centrul olimpic de box aici, în Bacău. Pentru 15 persoane se acordă câte 120 de lei pe zi, ceea ce înseamnă circa 60.000 de lei lunar, bani care intră în oraș. În Bacău se mai pregătește și lotul de tineret, ceea ce înseamnă că noi aducem bani în urbea noastră”, a spus Auraș.

                      Un PUZ pentru construirea unui bloc de șapte etaje pe strada Șoimului a creat emoții, mai ales că la ședință au venit și numeroși reprezentanți ai locatarilor din zonă, care se opun construcției. Proiectul, în diferite variante, a mai fost supus Consiliului Local Bacău și a fost respins. În ședință de vineri, însă, a fost aprobat, cu 14 voturi „pentru”, 3 „împotrivă” și 3 „nule”.