luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1334

Identificat de polițiști după ce ar fi provocat accident și ar fi părăsit locul faptei VIDEO

    La data de 08 februarie a.c., polițiștii Biroului Rutier Bacău s-au sesizat din oficiu ca urmare a imaginilor apărute în spațiul public cu privire la un eveniment rutier din localitate.

    În urma verificărilor efectuate a fost identificat conducătorul auto și victima.

    Din cercetări s-a stabilit că, la data de 07 februarie a.c., în jurul orei 06:45, un bărbat de de 35 de ani, din mun. Bacău, în timp ce conducea un autoturism pe strada Aviatorilor din localitate, ajuns la intersecţia cu strada Republicii, ar fi efectuat manevra de viraj la dreapta în timp ce semaforul electric indica culoarea ’’verde intermitent’’ ocazie cu care ar fi surprins şi accidentat o femeie, în vârstă de 45 de ani, care ar fi fost angajată în traversare pe trecerea pentru pietoni marcată şi semnalizată corespunzător, în timp ce culoare semaforului electric aflat în funcţiune indica culoarea verde.

    În urma producerii evenimentului rutier, bărbatul ar fi părăsit locul producerii accidentului rutier fără încuviinţarea organelor de poliţie.

    Din impact a rezultat rănirea pietonului.

    Polițiștii continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de vătămare corporală din culpă şi părăsirea locului accidentului.

     

    Sursa video: @Ionut Lucian Rotaru

    Lumea s-a călcat în picioare să cumpere casele de 250 de euro de la Rotunda

    FOTO: unupetrotus.ro

    Primăria Gura Văii a anunțat că a fost concurenţă serioasă pentru casele din satul Rotunda, care au fost scoase la vânzare pentru doar câteva sute de euro: în medie, 7 oameni s-au bătut pentru una din locuinţe.

    „Da, am reușit! Casele de la Rotunda își vor găsi noii proprietari!
    Rezultatele la împlinirea termenului limita de depunere a ofertelor arată așa: 920 de caiete de sarcini vândute și 838 de oferte depuse. Media arată că o casă a fost ofertata de 6,65 de ori. Cea mai dorită casă a adunat nu mai puțin de 33 de oferte!

    Comisia de evaluare va începe deschiderea oficiala a plicurilor aflând astfel și sumele oferite de noii cumpărători. 

    Întoarse din drumul demolării, casele abandonate din 2006 vor da viața viselor fiecărui cumpărător. Din Satul Fantomă în Sat de Vacanță, din gaura neagră a Bugetului Local în sursă generatoare de venituri! Mulțumesc tuturor angajaților implicați pentru efortul consistent depus!”, a transmis primarul Silviu Tinei.

    Locuinţele au fost scoase la licitaţie la mijlocul lunii ianuarie, pentru că satul este total părăsit. Construcţia lor a început în 2005, atunci când din cauza unor inundaţii foarte puternice în zonă, un alt sat a fost şters de pe faţa pământului. 200 de familii au rămas pe drumuri, astfel că s-a lucrat de urgenţă la ele. Preţul final: 1.5 milioane de euro pentru 205 locuinţe.

     

    Poliția în acțiune

      A condus un autovehicul băut și fără permis de conducere

      La data de 08 februarie a.c, în jurul orei 17.00, un echipaj de poliţie rutieră, au depistat în flagrant delict, un bărbat de 35 de ani, din comuna Podu Turcului, în timp ce conducea un autoturism pe strada Uzinei, din Dărmăneşti, aflându-se sub influenţa băuturilor alcoolice.

      În urma testării bărbatului cu aparatul alcooltest, a rezultat o concentraţie de 0,80 mg/l alcool pur în aerul expirat.

      Totodată, din verificările în bazele de date, s-a stabilit că acesta nu figurează cu permis de conducere valabil pentru nicio categorie de autovehicule.

      Cel în cauză a fost condus la spital unde i-au fost prelevate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

      În cauză s-a întocmit dosar penal, pentru infracţiunile de conducerea unui autovehicul fără permis de conducere şi sub influenţa alcoolului.

      • Infracțiune la regimul rutier constatată de polițiști

      La data de 08 februarie a.c, în jurul orei 20.30, un echipaj de poliţie rutieră din Dărmănești au depistat în trafic, un bărbat, de 48 de ani, din localitate, în timp ce conducea un autoturism pe strada Chimiei, aflându-se sub influenţa băuturilor alcoolice.
      În urma testării cu aparatul alcooltest, a rezultat o concentraţie de 0,73 mg/l alcool pur în aerul expirat.

      Cel în cauză a fost condus la spital, unde i-au fost prelevate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

      Bărbatul este cercetat penal, pentru infracţiunea de conducerea unui autovehicul sub influenţa alcoolului și i s-a reținut permisul de conducere.

      • Cercetat penal pentru refuz de prelevare de mostre biologice de sânge

      La data de 08 februarie a.c, în jurul orei 18:30, polițiștii din Moinești au fost sesizați, prin SNUAU 112, de către un tânăr de 23 de ani, din județul Gorj, despre faptul că pe raza localității, un conducător auto a provocat avarii unui autovehicul parcat.
      Cu ocazia intervenţiei patrulei de siguranţă rutieră din cadrul Poliţiei mun. Moineşti, pe strada Tudor Vladimirescu a fost depistat în flagrant delict, un localnic de 41 de ani, în timp ce conducea un autoturism și prezenta halenă alcoolică.

      Conducătorul auto a refuzat testarea alcooltest, iar cu ocazia conducerii acestuia la spital a refuzat şi recoltarea de mostre biologice de sânge.

      În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de refuzarea prelevării mostrelor biologice de sânge.

      • Eveniment rutier la Târgu- Ocna

      La data de 09 februarie a.c, în jurul orei 00.30, o patrulă de siguranță publică s-a sesizat cu privire la faptul ca pe strada Costache Negri din localitatea Târgu-Ocna s-a produs un eveniment rutier soldat cu pagube materiale.

      In urma verificarilor efectuate, a fost depistată o femeie de 44 de ani, care, în timp ce conducea un autoturism având direcţia de deplasare Târgu-Ocna -Onești, ar fi intrat în coliziune cu două autovehicule parcate regulamentar pe partea dreaptă a drumului.

      Fiind testată cu aparatul etilotest, rezultatul testului a indicat valoarea de 0,60 mg/l alcool pur în aerul expirat.

      Faţă de conducătoarea auto s-a luat măsura reţinerii permisului de conducere şi este cercetată penal pentru conducerea unui autovehicul sub influența alcoolului.

      MALUMA, JENNIFER LOPEZ și GAL GADOT vin pe marele ecran la Happy Cinema

      Săptămâna aceasta, două dintre cele mai așteptate filme ale lunii au premiera la Happy Cinema. MĂRITĂ-TE CU MINE și MOARTE PE NIL rulează începând din 11 februarie, cu avanpremiere în 9 și 10 februarie.

      Plin de melodii originale intepretate de Jennifer Lopez și de starul mondial de muzică latină Maluma, MĂRITĂ-TE CU MINE / MARRY ME îi are ca protagoniști pe Lopez în rolul vedetei Kat Valdez, pe Maluma în rolul lui Bastian și pe Owen Wilson care îl interpretează pe Charlie Gilbert, un profesor de matematică divorțat. Kat și Bastian decid să se căsătorească în fața unei armate de fani. Dar Kat află cu câteva clipe înainte să-și rostească jurământul că bărbatul i-a fost necredincios, așa că decide să se căsătorească cu un tip ales din public la întâmplare. Iar noul soț este chiar Charlie Gilbert, un om de pe cu totul altă planetă decât vedeta internațională.

      MĂRITĂ-TE CU MINE  este o poveste de dragoste puțin probabilă dintre doi oameni diferiți care caută ceva real într-o lume în care valoarea se bazează pe like-uri și fani.

      Vezi trailerul: https://bit.ly/361f8ZK

      A doua premieră a săptămânii este MOARTE PE NIL / DEATH ON THE NILE, în regia lui Kenneth Branagh, cu Gal Gadot și Kenneth Branagh în rolurile principale. Când pacea și liniștea de pe vasul de croazieră S.S. Karnak se evaporă după ce o tânără moștenitoare este ucisă, lui Hercule Poirot i se încredințează sarcina de a-l identifica pe criminal înainte să ucidă din nou. 

      Vezi trailerul: https://bit.ly/3ssfekD

      Bilete & Program: www.happycinema.ro 

      HAPPYCINEMA® este a doua rețea de cineplex-uri din România după numărul de locații, fiind prezent în 8 orașe (București, Buzău, Focșani, Alexandria, Bacău, Bistriția, Botoșani și Vaslui). De asemenea, Happy Cinema a dezvoltat în 2020 propria platformă de streaming online – www.play.happycinema.ro.

      Activităţile desfăşurate de ISUJ Bacău în anul 2021 – DOCUMENTAR

        În anul 2021, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al judeţului Bacău, componentă a Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, forţă de protecţie din cadrul Sistemului Naţional de Apărare, Ordine Publică şi Siguranţă Naţională şi a subsistemului local de management al situaţiilor de urgenţă, a desfăşurat la nivelul zonei de competenţă acţiuni în domeniul apărării vieţii, bunurilor şi a mediului împotriva incendiilor şi dezastrelor, precum şi al realizării măsurilor de protecţie civilă, prevenire, monitorizare şi gestionare a situaţiilor de urgenţă.

        Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin, unitatea noastră a colaborat cu structurile Ministerului Afacerilor Interne din teritoriu, cu cele din cadrul Sistemului Naţional de Apărare, Ordine Publică şi Siguranţă Naţională, precum şi cu celelalte instituţii responsabile pentru prevenirea, pregătirea și răspunsul în gestionarea situațiilor de urgență.

        Concomitent cu eforturile depuse pentru creşterea eficienţei funcţionale şi aplicarea legalităţii, o atenţie deosebită s-a acordat monitorizării evoluţiei situaţiei operative, planificării, pregătirii, organizării, desfășurării, conducerii și analizei acțiunilor de intervenție.

         

        1. OBIECTIVE

        Obiectivul fundamental al activităţii desfăşurate la nivelul instituţiei în anul 2021, cuprins în Strategia de consolidare și dezvoltare a I.G.S.U. pentru perioada 2016-2025, a fost consolidarea și dezvoltarea instituțională în vederea creșterii capacității operaționale și de răspuns, reducerii impactului efectelor situațiilor de urgență asupra comunităților și îmbunătățirii calității misiunilor executate în folosul populației.

        De asemenea, unitatea noastră și-a concentrat eforturile pentru gestionarea în comun cu celelalte autorități responsabile a situației pandemice generate de virusul SARS-CoV-2.

        Activitățile din anul precedent se circumscriu unui context puternic marcat de efectele răspândirii noului coronavirus, situație care a generat necesitatea instituirii, în mod succesiv, a stării de alertă la nivel național și care a impus adoptarea, respectiv adaptarea, în dinamică, a măsurilor din competență, pentru prevenirea și limitarea răspândirii acestuia.

        Ţinând cont de evoluţia pandemiei cu noul coronavirus, în anul 2021, instituţia noastră şi-a menţinut obiectivele generale:

        • realizarea activității de prevenire cu caracter pro-activ în scopul reducerii factorilor de risc, îndeosebi a celor specifici pandemiei cu virusul SARS-CoV-2;
        • consolidarea rolului de autoritate în domeniul situațiilor de urgență;
        • consolidarea capacităţii de pregătire în situaţii de urgenţă a populaţiei, autorităţilor, precum şi instituţiilor şi operatorilor privaţi în special a celor care gestionează infrastructura critică;
        • consolidarea şi dezvoltarea capacităţii operaţionale şi de răspuns;
        • consolidarea capacităţii umane, logistice şi administrative.

         

        1. APĂRAREA ÎMPOTRIVA INCENDIILOR

        II.1. În domeniul activității preventive

        Activităţile de prevenire a situaţiilor de urgenţă reprezintă o componentă principală a sistemului integrat de măsuri tehnice şi organizatorice, precum şi de acţiuni specifice planificate şi realizate potrivit legislaţiei, în scopul preîntâmpinării, reducerii sau eliminării riscurilor de producere a situaţiilor de urgenţă şi a consecinţelor acestora, protecţiei populaţiei, mediului, bunurilor şi valorilor de patrimoniu.

        În anul 2021, s-au desfășurat următoarele activităţi de prevenire:

        • 586 (717) controale de specialitate pe linia prevenirii şi stingerii incendiilor şi protecţiei civile la:
          • 317 (402) operatori economici (din care 100 (43) funcţionau fără autorizaţie de securitate la incendiu);
          • 216 (293) instituţii (din care 70 (26) funcţionau fără autorizaţie de securitate la incendiu);
          • 14 (7) inspecţii la obiective care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase;
          • 14 (13) obiective de investiţii;
          • 8 construcții hidrotehnice;
          • 9 localități;
          • 8 (2) audituri la persoane autorizate să efectueze lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor;
        • 13 (3) controale de fond la 11 (3) operatori economici ce se supun prevederilor Legii nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase, cu grad ridicat de pericol în exploatare.

        În urma controalelor executate, au fost constatate 976 (478) deficienţe, dintre acestea 185 (56) fiind soluţionate pe timpul controalelor. Au fost aplicate un număr de 976 (478) sancţiuni contravenţionale, din care 729 (355) avertismente şi 247 (123) amenzi în cuantum de 1.002.100 lei (576.005 lei).

        Au fost întocmite 184 (166) avize pentru transport deşeuri periculoase.

        Verificarea respectării prevederilor legale în domeniul situaţiilor de urgenţă la realizarea de investiţii, modernizări sau schimbări de destinaţie, s-a concretizat în analizarea unui număr de 598 (474) documentaţii din care:

        • 106 (115) avize emise, din care 104 (113) avize de securitate la incendiu şi 4 (2) avize de protecţie civilă;
        • 16 (20) cereri de avize respinse din care 15 (20) avize de securitate la incendiu şi 1 (0) aviz de protecţie civilă;
        • 141 (94) autorizaţii emise, din care 139 (94) autorizaţii de securitate la incendiu şi 2 (0) autorizaţii de protecţie civilă;
        • 35 (45) cereri de emitere autorizaţii de securitate la incendiu respinse ca urmare a neconformităţilor constatate atât în documentaţiile tehnice, cât şi în teren;
        • 118 (108) cereri au fost soluţionate cu adrese de neîncadrare în prevederile H.G.R. nr.571/2016 sau G.R. nr.862/2016;
        • 6 (1) acord pentru organizare jocuri de artificii cu articole pirotehnice;
        • 3 (5) acorduri pentru comercializare articolelor pirotehnice;
        • 55 (28) avize amplasare în parcelă;
        • 89 (58) puncte de vedere la PUG, PUZ şi PUD.

        În contextul evoluției situației epidemiologice la nivel național, Inspecţia de Prevenire a executat 135 (256) misiuni și controale privind respectarea măsurilor pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, în conformitate cu Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenire și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, independent sau în echipe mixte alături de personal din cadrul D.S.P. Bacău, D.S.V.S.A. Bacău, I.P.J. Bacău, I.J.J. Bacău, G.J.M. Bacău, I.T.M. Bacău. Pe timpul acestor misiuni au fost verificate un număr de 5650 (22242) persoane pentru respectarea măsurilor individuale de protecție împotriva efectelor pandemiei Covid 19, iar la 550 (1512) operatori economici și 216 (276) instituții s-a verificat modul de organizare a activității astfel încât să se asigure la intrarea în sediu efectuarea triajului epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor.

        Privind activitatea de pregătire a populaţiei, au fost desfăşurate 438 (125) exerciţii de alarmare, evacuare şi intervenţie la locul de muncă în caz de incendiu cu 5750 (2100) participanţi, 55 (56) exerciţii de alarmare, evacuare şi intervenţie la locul de muncă în caz de protecție civilă cu 1580 (1550) participanţi, 10 (0) exerciții desfășurate cu serviciile voluntare pentru situații de urgență, 41 (0) exerciții desfășurate cu serviciile private pentru situații de urgență și 3 (0) exerciții desfășurate cu serviciile private pentru situații de urgență constituite ca societăți comerciale.

        Pe parcursul anului 2021, s-a continuat derularea campaniilor naţionale de informare şi educare „RISC”, „Nu tremur la cutremur, ,,F.O.C. – Flăcările Omoară Copii și ,,ZIUA INFORMĂRII PREVENTIVE – MARȚI 13” realizate de IGSU în colaborare cu E.ON Energie România şi DELGAZ GRID, astfel au fost executate 670 (1393) activităţi de informare preventivă, cu 16642 (19998) participanţi la care au fost distribuite 21715 materiale educativ-preventive.

         

        II.2. În domeniul operativ

        În anul 2021, în zona de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău au avut loc 13798 misiuni, cu o rată de 37,80 pe zi, faţă de 14047 misiuni în anul 2020, cu o rată de 38,48 pe zi, astfel:

        • 672 (568) incendii;
        • 157 (472) arderi necontrolate; Se observa astfel o reducere semnificativă a acestor tipuri de incendii datorită campaniilor preventive întreprinse atât de personalul unității cât și de cel al SVSU;
        • 571 (453) intervenţii pentru asistenţa persoanelor (transport persoană supraponderală / imobilizată / cu probleme locomotorii, deblocare uşă de acces, degajare persoane din diferite medii ostile vieţii, căutare persoană înecată ş.a.);
        • 571 (268) alte intervenţii (degajare elemente de construcţie / autoturisme, asigurare măsuri P.S.I. ş.a.);
        • 674 (1900) alte situaţii de urgenţă;
        • 166 (325) misiuni de asigurare/supraveghere;
        • 45 (39) exerciții;
        • 474 (1020) recunoașteri;
        • 111 (74) alertă falsă/întors din drum;
        • 28 (39) salvări de animale;
        • 13 (10) descarcerare;
        • 10316 (8968) intervenții SMURD.

         

        Cele mai frecvente împrejurări în care s-au produs incendiile au fost următoarele:

        • coş, burlan de fum defect sau necurăţat – 179 cazuri;
        • instalaţii electrice defecte – 157 cazuri;
        • focul deschis în spaţii deschise – 111 cazuri;
        • focul deschis în spaţii închise – 83 cazuri;
        • cenuşă, jar şi scântei de la sistemele de încălzire – 29 cazuri;
        • mijloace de încălzire nesupravegheate – 26 cazuri;
        • scurgeri (scăpări) de produse inflamabile – 16;
        • jocul copiilor cu focul – 8;
        • mijloace de încălzire improvizate – 8;
        • sisteme de încălzire defecte – 7 cazuri;
        • aparate electrice sub tensiune – 7 cazuri;
        • fumatul – 7 cazuri;
        • acţiune intenţionată – 3 cazuri.

         

        În continuare se observă că ponderea cea mai mare a incendiilor produse la gospodării sunt din cauza coșurilor de fum defecte sau necurățate și a instalațiilor electrice defecte, deși la nivel național se desfășoară campanii de informare a populației cu privire la riscul pe care îl prezintă astfel de mijloace.

        În anul 2021, în 90 (168) deplasări ale forţelor de intervenţie, alertele s-au dovedit a fi false, iar în 21 (49) cazuri, echipajele de intervenție au fost întoarse din drum.

        Viteza medie a deplasării la intervenţii a fost de 40 km/h, față de 41 km/h în anul 2020.

        Durata medie a intervenţiilor a fost de 66 min, în scădere cu 2 min față de anul 2020.

        Timpul mediu de răspuns la locul intervenției a fost de 14 min față de 17 min în anul 2020

        În urma intervenţiilor desfăşurate pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă au fost salvate 165 (151 adulți si 14 copii) persoane, față de 183 persoane salvate în anul 2020 din păcate au decedat 59 persoane, faţă de 42 persoane în anul 2020. Principale cauze probabile de incendiu la astfel de evenimente, soldate cu persoane decedate, fiind sistemenele de încălzire folosite cu improvizaţii, coșuri de fum necurățate corespunzător sau observarea cu întârziere a acestora.

         

        • PROTECȚIE CIVILĂ

        Pe linie de înştiinţare, avertizare, alarmare, în anul 2021, au fost desfăşurate următoarele activităţi:

        • întocmirea rapoartelor lunare și trimestriale privind activitatea desfăşurată;
        • s-a actualizat Planul de evacuare a I.S.U.J. Bacău;
        • s-a lucrat la actualizarea Planului de înștiințare alarmare a Județului Bacău;

        Având în vedere situația epidemiologică determinate de răspândirea virusului Sars-CoV-2, desfășurarea exercițiilor de alarmare publică a fost suspendată prin Ordinul inspectorului general al I.G.S.U. nr. 1137 din 01.04.2020.

        În anul 2021, echipa pirotehnică a inspectoratului a desfăşurat un număr de 90 misiuni, cu o rată de 0,24 evenimente pe zi, din care:

        • 83 misiuni pirotehnice de asanare a terenului de muniţia rămasă neexplodată;
        • 7 misiuni pirotehnice de distrugere a muniției desfășurată în poligonul improvizat din comuna Săucești, sat Siretu.

        Pe linie de adăpostire a populației, la nivelul județului Bacău au fost identificate un număr de 255 de adăposturi de protecție civilă după cum urmează: 165 de adăposturi publice și 90 de adăposturi private.

         

        1. ASISTENŢĂ MEDICALĂ DE URGENŢĂ ŞI PRIM AJUTOR CALIFICAT

        Echipajele SMURD din cadrul inspectoratului au intervenit în 10316 cazuri, faţă de 8968 de cazuri în anul 2020.

        Motivele solicitărilor SMURD, în această perioadă, au fost:

        • căderi de la acelaşi nivel sau de la înălţime – 1852 (1736);
        • persoană inconștientă sau cu stare de conștientă alterată – 628 (759);
        • agresiune, înjunghiere, împușcare – 572 (601);
        • intervenţie la incendiu/explozie – 31 (35);
        • arsuri – 30 (43);
        • intoxicații cu fum, gaze, substanțe chimice sau medicamente – 19 (9);
        • alte motive – 5965 (5417).

         

         

        1. MANAGEMENT OPERAȚIONAL

        V.1. Dispecerizarea situațiilor de urgență

        La nivelul I.S.U.J. Bacău funcționează dispeceratul comun ISU – SAJ. În anul 2021, obiectivul general al organizării şi funcţionării acestuia a fost reprezentat de asigurarea unui sistem integrat de reacţie în scopul rezolvării cu maximă operativitate şi eficienţă a apelurilor/solicitărilor de urgenţă preluate prin SNUAU 112 având ca scop alocarea celor mai adecvate resurse și aplicarea unui management unitar tuturor forţelor și mijloacelor implicate în rezolvarea solicitărilor cetăţenilor în scopul salvării vieţii şi bunurilor acestora.

        În anul 2021 au fost inițiate discuții și s-au desfășurat ședințe de lucru cu instituțiile implicate în edificarea unui dispecerat integrat I.S.U., S.A.J., I.P.J., I.J.J., S.T.S., pentru identificarea surselor de finanțare, fiind discutate, în acest sens, acordurile de colaborare încheiate intre Primăria Bacău și C.J. Bacău.

         

        V.2. Cooperarea interinstituțională

        În anul 2021, unitatea noastră a desfăşurat acţiuni în comun cu celelalte instituţii din judeţul Bacău care asigură funcţii de sprijin în gestionarea situaţiilor de urgenţă, astfel:

        • pentru asigurarea pe timpul evenimentelor publice de amploare care ar fi putut genera situaţii de urgenţă;
        • pentru efectuarea verificărilor, în cadrul comisiilor mixte constituite cu personal din cadrul instituţiilor cu reprezentare în Comitetul Judeţean pentru Situații de Urgență, în urma unor sesizări transmise de cetăţeni sau de către comitetele locale pentru situaţii de urgenţă.

        Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău a participat la exerciţii în obiective aparținând Ministerului Apărării Naţionale.

         

        1. PREGĂTIRE ÎN DOMENIUL SITUAȚIILOR DE URGENȚĂ

        În anul 2021, au fost organizate și desfăşurate activităţi care au vizat în principal pregătirea personalului operativ, a membrilor serviciilor voluntare și private pentru situaţii de urgenţă, a personalului cu funcții de conducere și de specialitate cu atribuții în domeniul situațiilor de urgență de la nivelul autorităţilor administrației locale, instituțiilor publice și operatorilor economici, a populației și salariaților, precum și coordonarea activității de voluntariat la nivelul unităţii.

        VI.1. Pregătirea personalului operativ

        Pregătirea personalului operativ s-a desfăşurat atât la nivelul subunităţilor fără scoatere de la locul de muncă, cât și prin centrele de antrenament şi pregătire de specialitate din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă.

        Un număr de 72 cadre militare din cadrul subunităților de intervenție au participat la stagii de formare profesională în sistem modular în cadrul centrelor de antrenament şi pregătire de specialitate Iași, Suceava, Bihor, București, Hunedoara, Constanța, Brașov, Dolj și Școlii de Subofițeri Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești.

        Personalul cu atribuţii de căutare-salvare în mediul acvatic a desfășurat un număr de 3 antrenamente de scufundare în cadrul Centrului de antrenament al scafandrilor de intervenţie Constanța.

        În anul 2021, din cauza situaţiei generate de pandemie, în vederea limitării infectării cu virusul SARS-CoV-2, au fost organizate și desfășurate un număr de 45 exerciţii pentru antrenarea structurilor de intervenţie.

        VI.2. Pregătirea şi formarea autorităţilor/populaţiei

        În anul 2021, pregătirea în domeniul situaţiilor de urgenţă la nivelul judeţului Bacău a avut ca obiectiv general formarea, perfecţionarea şi specializarea continuă a personalului cu atribuţii în managementul şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, operaţionalizarea, creşterea capacităţii de intervenţie şi diminuarea timpului de răspuns a serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă în vederea îndeplinirii misiunilor ce le revin, pregătirea pentru situaţii de urgenţă a tuturor categoriilor de populaţie.

        Astfel, în cadrul Centrului Zonal de Pregătire de Protecţie Civilă Bacău, s-au desfăşurat 24 serii de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă la care au participat 40 de persoane din administraţia publică locală, reprezentând 93,02% din personalul planificat, astfel: 17 primari, 2 viceprimari, 21 secretari.

        La nivelul inspectoratului, s-au executat 8 activităţi de instruire cu preşedinţii comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, şefii celulelor de urgenţă de la operatorii economici clasificaţi din punct de vedere al protecției civile, conducătorii operatorilor economici sursă de risc incluşi în P.A.A.R., conducătorii instituțiilor publice/ operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice în zona de competenţă a I.S.U.J., cadrele tehnice cu atribuții în domeniul prevenirii și stingerii incendiilor, inspectorii de protecție civilă şi şefii serviciilor voluntare/private pentru situaţii de urgenţă, fiind instruite peste 324 persoane.

        Pe parcursul anului 2021, au fost desfășurate un număr de 13 activități de instruire în domeniul situațiilor de urgență care au vizat în principal pregătirea copiilor, cât și pregătirea salariaților. Activitățile s-au desfășurat în cadrul școlilor de vară organizate de biserici, unităților de învățământ și unităților sanitare. Cei 1698 de participanți s-au familiarizat cu tipurile de riscuri existente la nivelul județului, modul corect de comportare și intervenție în diferite situaţii de urgenţă (cutremur, incendiu, muniție rămasă neexplodată), precum și măsurile de prevenire împotriva acestora.

        De asemenea, în cadrul subunităţilor de intervenție ale inspectoratului, s-a organizat “Ziua Porţilor Deschise, cu ocazia zilei de 13 septembrie – Ziua Pompierilor din România, cât și la solicitarea unităților de învățământ, la care au participat un număr de 108 persoane.

        Pregătirea personalului serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă s-a realizat prin şedinţe de pregătire proprii, convocări și participarea la aplicaţii/exerciţii.

        Capacitatea operativă a serviciilor voluntare şi private a fost verificată atât pe timpul controalelor de prevenire, verificărilor în teren premergător avizării, aplicațiilor şi recunoaşterilor, cât mai ales pe timpul intervenţiilor produse în zona de competenţă.

        La nivelul judeţului, funcționează un număr de 90 servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă şi 30 servicii private pentru situaţii de urgenţă. Dintre acestea, 22 localități și 7 operatori economici au în dotare autospeciale de stingere cu apă și spumă.

        S-au executat 22 antrenamente de specialitate cu S.V.S.U. și S.P.S.U. privind modul de intervenție ca urmare a producerii unor situaţii de urgenţă (cutremur, inundaţii, incendii).

        În ceea ce privește activitatea de voluntariat, la nivelul I.S.U.J. Bacău sunt înscrise un număr de 300 persoane în cadrul programului “Salvator din pasiune”. Dintre aceștia, un număr de 68 persoane     s-au înscris în anul 2021. Voluntarii au participat alături de cadrele profesioniste la 742 intervenţii şi 7 activităţi de informare preventivă.

        Având în vedere Ordonanţa de Urgenţă nr. 197 din 18 noiembrie 2020 privind unele măsuri în domeniul asistenţei medicale pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, prin ordinul comandantului acțiunii, au fost repartizați un număr de 26 studenți voluntari, din cadrul facultăţilor de medicină generală – anii 4, 5 şi 6, precum şi din cadrul facultăţilor de asistenţi medicali – anii 3 şi 4, pentru a desfășura activități de voluntariat în sprijinul unităţilor sanitare şi al serviciilor de urgenţă prespitalicească.

        Dintre aceștia, 15 studenți voluntari au fost repartizați în decursul anului 2021, astfel:

        • Spitalul Municipal Moineşti: 5 studenți;
        • Spitalul Municipal „prof. Dr. Eduard Apetrei „Buhuşi: 9 studenți;
        • Serviciul de Ambulanţă Judeţean Bacău: 1 student.

        În prezent, doar 4 studenți mai desfășoară activități de voluntariat, în cadrul Spitalului Municipal „prof. Dr. Eduard Apetrei „Buhuşi.

         

        • SUPORT
        1. GESTIONAREA RESURSELOR UMANE

        Obiectivul principal al activităţii de resurse umane în anul 2021 l-a constituit, pe de-o parte, aplicarea prevederilor legale în vigoare privind salarizarea personalului unităţii, cât şi cunoaşterea socio-profesională a personalului, activitate concretizată prin desfăşurarea de verificări în teren şi în evidenţele operative, în vederea identificării elementelor definitorii ale caracterului şi preocupărilor personalului unităţii, pentru eliminarea oricărei incompatibilităţi cu statutul cadrelor militare în activitate dar şi pentru prevenirea desfăşurării oricărei activităţi care ar putea aduce prejudicii onoarei şi demnităţii militare sau de lucrător al M.A.I.

        O altă direcţie principală privind activitatea de resurse umane în anul 2021  a fost încadrarea posturilor din statul de organizare, menţinerea unei încadrări echilibrate la nivelul tuturor compartimentelor, pe toate categoriile de personal, fiind desfăşurate toate demersurile pentru încadrarea posturilor vacante, astfel:

        – în luna februarie 2021 au fost finalizate concursurile de trecere în corpul ofițerilor a subofițerilor/maiștrilor militari, fiind încadrate 6 posturi de ofițeri;

        – au fost organizate concursurile pentru ocuparea a 6 posturi vacante de șef gardă intervenție-stingere de la nivelul subunităților de intervenție, în urma acestora fiind încadrați 6 subofițeri pe posturile menționate;

        – au fost organizate și sunt în curs de finalizare concursurile pentru ocuparea a 17 posturi vacante de subofițeri de la nivelul structurilor suport ale inspectoratului;

        – au fost organizate 7 concursuri pentru ocuparea posturilor vacante de ofițeri de conducere de la nivelul unității;

        – a fost organizat concursul pentru ocuparea a 52 de posturi vacante de soldat gradat profesionist (servant și pistolar);

        În prezent, încadrarea cu personal a unităţii este asigurată în procent de 73,08%. Pe categorii de personal, situaţia se prezintă, astfel: la ofiţeri 77,59%, maiştri militari 71,43%; subofiţeri 79,68%, personalul contractual  50% și soldat gradat profesionist 0%.

        În anul 2021 nu au fost repartizați unității, absolvenți ai instituțiilor de învățământ militar.

        Pe parcursul anului, a fost desfășurată activitatea de recrutare candidați pentru admiterea la Școala de Subofiţeri de Pompieri şi Protecţie Civilă “Pavel Zăgănescu” Boldeşti, în două sesiuni, astfel:

        • în luna martie 2021 au fost recrutați 68 de candidați, dintre care 4 au fost declarați admis;
        • în luna septembrie 2021 au fost recrutați 47 de candidați, dintre care 8 au fost declarați admis;

        De asemenea, au fost înscriși 10 candidați pentru admiterea la Academia de Poliție “Alexandru Ioan Cuza” – Facultatea de Pompieri, dintre care 1 a fost declarat admis.

        În anul 2021 au fost recompensaţi cu înaintarea în gradul următor înaintea expirării stagiului minim în grad, pentru rezultate foarte bune obţinute în îndeplinirea sarcinilor şi atribuţiilor de serviciu, un număr de 4 ofiţeri, 1 maistru militar şi 13 subofiţeri.

        Pe parcursul anului 2021, 36 de subofițeri au fost recompensați  cu Citarea prin Ordin de Zi pe Unitate, 2 subofițeri au fost recompensați  cu Distincție onorifică, 1 subofițer a fost recompensat cu insignă onorifică “Salvator de onoare al județului Bacău” și 1 subofițer a fost recompensat cu insignă onorifică “Pompier de onoare al județului Bacău”.

        Pe parcursul anului 2021, un număr de 35 de cadre militare au fost trecute în rezervă cu drept la pensie de serviciu, 13 cadre militare au fost mutate la alte unități din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, iar un număr de 4 cadre militare au fost mutate de la alte unități în cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență “Mr. CONSTANTIN ENE’ al Județului Bacău.

         

        1. ASIGURAREA RESURSELOR LOGISTICE

        Serviciul logistic are ca obiectiv specific realizarea cadrului funcțional în vederea asigurării suportului material necesar desfășurării la parametrii de performanță a misiunilor specifice unității, urmărind gestionarea optimă, pe criterii de eficiență economică, a potențialului logistic.

        În anul 2021 pentru efectuarea misiunilor de intervenție și de transport autovehiculele inspectoratului au parcurs cumulat un număr de 763.684 kilometri și 5.135 ore lucru cu instalațiile speciale.

        Gradul de asigurare cu tehnică se prezintă astfel:

        • 81% la autospecialele SMURD
        • 58,33% la autospecialele pentru celelalte tipuri specifice de intervenție
        • 71,82% la autospecialele pentru activități suport

        În evidența inspectoratului au intrat în anul 2021 prin intermediul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, următoarele tipuri de tehnică de intervenție:

        • O autospecială de Transport Victime Multiple – ATPVM;
        • O autospecială tip “Autopompă cisternă pentru incendii de pădure 3000 litri”;
        • Un ansamblu pirotehnic format dintr-un container pirotehnic și o semiremorca pentru a asigura transportul acestuia. Containerul este destinat depozitării temporare a munițiilor rămase neexplodate din timpul conflictelor armate, asanate pe teritoriul țării;
        • Un „Generator curent tabără”, pentru asigurarea energiei electrice necesare funcționării ”Taberei mobile pentru persoane sinistrate/evacuate”.

        Este de menționat că anul trecut au fost scoase din funcțiune și casate un număr de 5 autospeciale și două autoturisme, care îndeplineau condițiile legale.

        Consiliul Județean Bacău a sprijinit și în anul 2021 activitatea unității noastre, bugetul alocat instituției noastre fiind de 309.000 lei la secțiunea dezvoltare și 506.000 lei la secțiunea funcționare. Dintre cele mai importante achiziții efectuate prin intermediul Consiliului Județean Bacău amintim:

        • 3 complete de echipament de salvare la înălțime;
        • 35 de costume de protecție pentru pompieri, tip Nomex;
        • 20 de căști de protecție pentru pompieri;
        • 5 scări de fereastră;
        • 12 pistoale de refulare și 19 țevi de refulare;
        • 7 suflante cu motor termic;
        • 9 motopompe transportabile;
        • 1 display interactiv pentru dispeceratul unității.

        Gradul de asigurare cu articole de echipament din compunerea uniformei de reprezentare și uniformei de serviciu este de 94,75%, iar la echipamentul special pentru pompieri situația se prezintă astfel:

        • Cască protecție cu vizor pentru pompieri: 61,90%;
        • Costum protecție pentru pompieri: 83,33%;
        • Centură siguranță pentru pompieri: 42,64%;
        • Mănuși protecție pentru pompieri: 85,06%;
        • Cizme scurte cu branț metalic: 56,49%.

        Articolele de echipament special pentru pompieri, care sunt în cantități insuficiente pentru a fi asigurate individual, au fost constituite ca inventar de autospecială, astfel încât fiecare subofițer care încadrează autospecialele de intervenție să poată beneficia de un rând complet de echipament special. Totodată, în anul 2022 se vor continua demersurile pentru creșterea nivelului de asigurare cu echipament special pentru pompieri atât prin distribuiri de la eșalonul superior, cât și prin achiziții prin intermediul Consiliului Județean Bacău.

        În vederea desfășurării acțiunilor de intervenție în combaterea infecțiilor COVID-19, asigurării materialelor necesare în cadrul campaniilor de vaccinare, precum și monitorizării riscului epidemiologic la nivelul unităților de învățământ, unitatea noastră a asigurat logistic repartiția de echipamente medicale, echipamente de protecție și materiale sanitare, fiind puse în aplicare un număr de 138 de dispoziții și ordine ale comandantului acțiunii.

        În ceea ce privește patrimoniul imobiliar, unitatea are în administrare 5 imobile, precum și 3 imobile în folosință gratuită, fiind efectuate lucrări de reparații curente, în regie proprie, valoarea materialelor folosite fiind de 178.000 lei.

        Activitatea pe linie logistică a trebuit să facă față unor provocări permanente, de la menținerea în stare de intervenție a tehnicii din dotare, menținerea deschisă a popotei unității (în condițiile în care încadrarea este de doar 33%), desfășurarea de misiuni în vederea combaterii pandemiei COVID-19 și asigurarea unor condiții mai bune de muncă pentru personalul unității, toate acestea în condițiile în care resursa umană avută la dispoziție a fost insuficientă.

         

        1. UTILIZAREA RESURSELOR FINANCIARE

        În anul 2021, finanţarea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău  a fost asigurată din alocaţii de la bugetul de stat.

        Creditele deschise în anul 2021 sunt în valoare de 55.746,00 mii lei.

        Creditele bugetare repartizate unităţii noastre au fost utilizate pentru:

        • drepturi băneşti şi ajutoare cuvenite personalului în procent de 96,10% (față de 96,69% în anul 2020);
        • achiziţii de bunuri materiale şi servicii în procent de 3,43% (față de 2,86% în anul 2020);
        • active nefinanciare (investiţii), în procent de 0,01% (față de 0,08% în anul 2020).

        Plăţile nete de casă sunt în valoare de 55.619,95 mii lei, iar creditele deschise în valoare de 55.746,00  mii lei, rezultând o execuţie bugetară de 99% .

        Creditele repartizate până la 31.12.2021 au fost utilizate în strictă conformitate cu destinaţia aprobată, nefiind depăşite prevederile bugetare aprobate pentru anul 2021, pe subdiviziuni ale clasificaţiei bugetare.

        Activitatea financiar-contabilă desfăşurată în anul 2021 se caracterizează prin adaptarea continuă la modificările frecvente ale cadrului legislativ (în special în domeniul salarizării şi pensiilor), în contextul influenţelor exercitate de procesele economice specifice economiei de piaţă şi de funcţiunile instituţiei publice, în scopul asigurării mijloacelor necesare desfăşurării eficiente a activităţii economice specifice.

        O serie de factori pozitivi a dus la desfăşurarea eficientă a activităţii financiar – contabile, precum studierea temeinică a actelor normative care reglementează activitatea financiar – contabilă şi o bună colaborare cu compartimentele logistic, resurse umane şi cu consilierul juridic al unităţii, cu privire la interpretarea şi aplicarea corectă a dispoziţiilor legale.

         

        • SUPORT DECIZIONAL

        Suportul decizional a fost asigurat în anul 2021, de către specialiştii din cadrul Centrului Judeţean de Conducere şi Coordonare a intervenţiei, specialiştii instituţiilor cu reprezentare în cadrul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Bacău, constituiţi în grupuri de suport tehnic, precum şi de specialiştii care au făcut parte din comisii mixte, pentru constatarea diverselor evenimente sesizate de cetăţeni sau de către comitetele locale pentru situaţii de urgenţă.

        Având în vedere contextul general creat de evoluția pandemiei cu virusul SARS-CoV-2, pe tot parcursul anului 2021, CJCCI Bacău a fost operațional, în vederea gestionării situațiilor legate de răspândirea virusului în România. Această structură funcționează și în prezent.

        În anul 2021, a fost permanent actualizată componenţa Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Bacău şi a Grupurilor de suport tehnic.

        S-au asigurat activitățile de secretariat pentru un număr de 101 de ședințe extraordinare și 2 ședințe ordinare a C.J.S.U. în care au fost adoptate 122 de hotărâri C.J.S.U. adoptate.

         

        1. OBIECTIVE PENTRU ANUL 2022

        Obiectivul general al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău pentru anul 2022, îl reprezintă creşterea rezilienţei comunităţilor judeţului Bacău la efectele situaţiilor de urgenţă, prin pregătirea populaţiei, a componentelor locale de management al situaţiilor de urgenţă şi a operatorilor economici sursă de risc sau care pot prezenta riscuri pentru populaţie ori utilizatori, precum şi prin eficientizarea acţiunilor preventive necesare menţinerii sub control a riscurilor şi stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă.

        Pentru anul 2022, unitatea noastră îşi propune următoarele obiective specifice:

        • gestionarea în comun cu autoritățile responsabile a efectelor pandemiei generată de virusul SARS-CoV-2;
        • exercitarea şi consolidarea rolului de autoritate în domeniul situaţiilor de urgenţă;
        • asigurarea şi consolidarea capacităţii de pregătire în situaţii de urgenţă a populaţiei, autorităţilor, precum şi instituţiilor şi operatorilor privaţi, în special a celor care gestionează infrastructura critică;
        • asigurarea, consolidarea şi dezvoltarea capacităţii operaţionale şi de răspuns pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
        • asigurarea suportului necesar pentru desfăşurarea activităţilor specifice, consolidarea capacităţii umane, logistice şi administrative;
        • reducerea timpului de răspuns necesar gestionării situaţiilor de urgenţă prin operaționalizarea punctului de lucru Parincea și înființarea a încă trei structuri de intervenţie în comunele Hemeiuş, Secuieni şi Pârjol;
        • reducerea numărului de obiective puse în funcțiune fără autorizație de securitate la incendiu;
        • reducerea numărului de persoane afectate de manifestarea situațiilor de urgență și a pierderilor de bunuri materiale.
        • creșterea capacității de răspuns al S.V.S.U. prin acordarea de asistență tehnică in vederea dotării acestora și a ridicării nivelului de specializare;
        • crearea unui sistem de pregătire şi prevenire integrat şi consolidat la nivelul tuturor componentelor managementului situaţiilor de urgenţă;
        • asigurarea de noi tehnologii integrate în activitatea de prevenire, pregătire şi răspuns;
        • întocmirea studiului de fezabilitate pentru proiectul de realizare a Dispeceratului integrat în parteneriat cu Consiliul Judeţean Bacău, Prefectura Bacău şi Primăria Bacău;
        • reabilitarea sediului administrativ al Detaşamentului de Pompieri Moineşti.

         

        CONCLUZII

         

        Eforturile depuse de comanda şi efectivele unităţii în anul 2021 au dus la aprecierea de care se bucură instituţia noastră în rândul cetăţenilor şi factorilor responsabili locali, rod al seriozităţii şi competenţei cu care se implică în protecţia vieţii şi bunurilor în situaţii de urgenţă, al nivelului de realizare a indicatorilor de performanţă şi al aprecierilor.

        Cu această ocazie, le aduc tuturor mulţumirile mele şi ale întregului personal al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău.

        Prin măsurile stabilite pentru anul 2021, prin ridicarea calităţii climatului psihosocial în unitate, prin folosirea la maximum a întregului potenţial al resurselor umane pe care le avem la dispoziţie, în condiţiile financiare şi materiale cunoscute, am onoarea să raportez şi să vă încredinţez că personalul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău îşi va îndeplini, în integralitatea sa, sarcinile şi misiunile încredinţate în zona de competenţă.

         

        VIDEO: Cum au fost salvați cei doi copii căzuți în Bistrița

        ISU Bacău a făcut publică filmarea cu intervenția de acum câteva zile, când au fost salvați doi copii care au căzut în apele Bistriței, după ce gheața pe care se jucau s-a rupt.

        Pensia minimă, după noua lege

        Dacă actuala Coaliție va rămâne în formula existentă în prezent, Legea 127/2019 privind sistemul public de pensii va fi aplicată și nu va suferi decât puține modificări. Una din noutățile prevăzute de actul normativ se referă la pensia minimă.

        Aceasta se stabilește în procente din salariul minim brut pe țară, în funcție de stagiul de cotizare acumulat. Procentul minim este de 45 la sută aferent stagiului minim de cotizare (15 ani), la care se adaugă câte 1 la sută pentru fiecare an lucrat în plus, fără a depăși 75 la sută din salariul minim brut pe economie.

        Pensia minimă se acordă pensionarilor în situația în care cuantumul cuvenit sau aflat în plată este mai mic. În cazul pensionarilor care au o vechime în muncă între 10 și 15 ani, pensia se determină în raport de stagiul de cotizare, într-o proporție de 40 la sută din salariul minim brut pe țară.

        La acest procent se adaugă câte 1 la sută pentru fiecare an realizat în plus în intervalul de vechime de 11 și 14 ani inclusiv. Dacă o persoană s-a pensionat pentru limită de vârstă în conformitate cu legislația anterioară care prevedea un stagiu minim de cotizare mai mic de 10 ani, în condiții de handicap sau ca nevăzătoare, pensia va fi de 40 la sută din salariul minim brut pe țară.

        Așadar, cine a muncit mai puțin de 15 ani beneficiază de pensie, dar aceasta va fi în raport de salariul minim brut pe economie. Cei care primesc pensie de urmaș au dreptul la cel puțin 35 la sută din salariul minim, cu respectarea prevederilor art.91, al.3. Cuantumul pensiei minime se va modifica ori de câte ori se va schimba salariul minim brut pe țară.

        Onesti: Avarie pe strada Vasile Alecsandri!

          Pentru executarea lucrărilor de remediere a unei avarii survenite pe conducta de alimentare cu apă, cu diametrul de 400 mm, de pe strada Vasile Alecsandri din orașul Onești, județul Bacău, echipele RAJA au fost nevoite să reducă presiunea furnizării apei potabile către consumatorii de pe străzile: Vasile Alecsandri, Serelor, Eternității și Redului, astăzi – 09 februarie 2022, în intervalul orar 11.00 – 14.00.

           

          Ne cerem scuze tuturor abonaților afectaţi, pe care îi asigurăm că echipele RAJA fac tot posibilul pentru remedierea avariei şi reluarea furnizării apei potabile în parametrii optimi, în cel mai scurt timp.

          Biroul de Comunicare

          Bilanțul IPJ Bacău: anul trecut s-au suspendat aproape 11.000 de permise și s-au dat 60.000 de amenzi

          În anul 2021, Inspectoratul de Poliție Județean Bacău a desfășurat activități specifice în baza şi pentru aplicarea și respectarea legilor, protecţia drepturilor fundamentale, protecţia vieţii şi siguranţei cetăţenilor şi apărarea statului de drept. De asemenea, s-a acționat în vederea prevenirii/ limitării răspândirii noului coronavirus SARS-Cov-2 şi reducerii efectelor asupra populaţiei.

          Polițiștii au acţionat cu fermitate și responsabilitate pe raza de competenţă, pentru menținerea sub control a infracționalității, fapt pentru care, la nivelul Inspectoratului de Poliţie Județean Bacău, a crescut numărul de infracţiuni descoperite în flagrant delict cu 100 față de anul precedent, reprezentând 12,44% din totalul infracţiunilor sesizate. 

          Pentru siguranța cetățeanului, au fost organizate 791 de acțiuni preventive și executate 4.250 de controale, ocazie cu care s-au aplicat 108.770 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de peste 41,1 milioane lei, din care: 72.249 pentru încălcarea codului rutier (66,4%) și 13.429 pentru încălcarea normelor de conviețuire socială (12,3%), iar restul la alte acte normative.

          S-a intervenit la 25.889 de sesizări, din care 20.943 prin S.N.U.A.U. 112.

          Principalele misiuni desfășurate în cooperare cu unitățile teritoriale M.A.I. din județul Bacău, în domeniul ordinii și siguranței publice, au fost cele prilejuite de: instituirea stărilor de urgență și alertă pe teritoriul României pentru prevenirea răspândirii COVID-19, sărbătorile religioase, manifestările comemorative, manifestările cultural-artistice, sezonul estival și sezonul rece, vizitele oficiale ale unor demnitari români și străini, manifestații de protest și alte manifestări. 

          Pe timpul stării de alertă, până la finalul anului 2021, s-au centralizat și raportat 671.590 de verificări de persoane, cu privire la respectarea măsurilor și interdicțiilor impuse, 48.370 de verificări/controale la societăți comerciale și PFA-uri., precum și 2.332 de acțiuni punctuale. 

          Pentru îndeplinirea obiectivelor în domeniul prevenirii criminalităţii, au fost elaborate şi implementate 3 programe prioritare de acţiune care au vizat perfecţionarea sistemului relaţional şi prevenirea comiterii unor categorii de fapte antisociale, respectiv, program de prevenire a infracțiunilor contra persoanei, a infracţiunilor contra patrimoniului și programul de prevenire a violenței în familie și a agresiunilor de natură sexuală. În cadrul celor trei programe au fost initiate și derulate 16 campanii preventive, în cadrul cărora au fost informați 13.416 beneficiari. 

          În privința infracţionalității, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Bacău au fost sesizate 13.793 de infracțiuni, din care 8.859 de natură judiciară, 992 de natură economică și 3.942 de altă natură. Infracționalitatea contra patrimoniului a înregistrat o diminuare a numărului de sesizări de această natură. De asemenea, s-au înregistrat scăderi la infracțiunile de furt sesizate, cu 13,4%. 

          În mediul rural, s-a înregistrat o diminuare a infracționalității contra patrimoniului, față de anul 2020. S-au înregistrat scăderi la furturi, tâlhării, înșelăciuni.

           

           

          Pentru prevenirea violenței în familie, pe parcursul anului 2021, polițiștii au emis 415 ordine de protecție provizorii. În cursul anului trecut, la nivelul județului au fost emise în total 369 ordine de protecție, din care 223 provenite din ordine de protecție provizorii. 

          În ceea ce priveşte urmărirea şi supravegherea judiciară, a fost dispusă măsura urmăririi, la nivel naţional, a 120 de persoane, pentru 64 dintre acestea fiind solicitată şi urmărirea internaţională. A fost solicitată revocarea unei astfel de măsuri pentru 92 de persoane, dintre aceştia 45 fiind dați şi în urmărire internaţională. De asemenea, pe parcursul anului 2021 au fost soluţionate, prin intermediul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bacău, 21 de mandate europene de arestare, emise de autorităţile judiciare ale altor state. 

          Structurile de supravegheri judiciare ale I.P.J. Bacău au înregistrat şi luat în supraveghere 404 persoane, faţă de care organele judiciare au dispus măsuri preventive neprivative de libertate. În 56 de situații, polițiștii au formulat sesizări către organele judiciare cu privire la nerespectarea măsurilor dispuse, fiind admise 32. În consecință, au fost emise de instanţele de judecată 31 de mandate de arestare preventivă, iar faţă de un inculpat a fost dispusă înlocuirea măsurii preventive a controlului judiciar cu măsura preventivă a arestului la domiciliu.

           Urmare a activităților specifice la regimul armelor și munițiilor s-a reușit documentarea activităților infracționale pentru 2 grupuri, formate din 14 persoane, prin trimitere în judecată. Au fost confiscate 64 de arme, 396 de elemente de muniție, 897 de kilograme de articole pirotehnice. 

          În domeniul silvic, la nivelul județului, s-a acționat în cadrul Planului comun de măsuri privind prevenirea și combaterea activităților ilegale din domeniul circulației, depozitării, prelucrării și comercializării materialului lemnos, cu sprijinul Inspectoratului de Jandarmi Județean, Grupării de Jandarmi Mobile, Direcției Silvice, Gărzii Forestiere Județene și al Biroului Vamal, ocazie cu care s-a reușit diminuarea tăierilor ilegale de material lemnos din fondul de stat și privat.

          În acest sens, au fost organizate 1.631 de acțiuni și controale, ocazie cu care au fost verificate 311 obiective și controlate 3.730 de vehicule. De asemenea, au fost înregistrate 558 de dosare penale, din care 91 din oficiu și au fost constatate și aplicate 311 sancțiuni contravenționale la Legea nr. 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice, în valoare de 424.100 de lei.

          Concomitent cu aplicarea sancțiunilor principale, s-a dispus confiscarea a 2.680,12 m.c. material lemnos în valoare de 660.410 lei, în mare parte identificat în trafic, provenind din fonduri forestiere aparținând altor județe, 18 ferăstraie mecanice, 4 autovehicule și alte bunuri. 

          Pentru creșterea gradului de siguranță rutieră, în județul Bacău, în anul 2021, au fost organizate 860 de acţiuni preventive, în cadrul cărora au fost aplicate 60.373 de sancțiuni contravenționale, au fost reținute 10.726 de permise de conducere, retrase 2.512 certificate de înmatriculare și indisponibilizate 191 de vehicule.

          În anul 2021, au fost înregistrate cu 46,3% mai puține accidente rutiere grave și cu 60,9% mai puține persoane rănite grav.

          Principalele cauze generatoare de accidente grave au fost indisciplina pietonilor, viteza neadaptată și neacordarea de prioritate. 

          Activităţile de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale au fost desfășurate, atât de către polițiștii Serviciului de Investigare a Criminalității Economice, cât și de cei de la alte structuri, în cadrul organizaţional stabilit prin Hotărârea CSAT nr. 69/2010. În acest sens, în cursul anului 2021, au fost aplicate 668 de contravenţii, în valoare de 2 milioane de lei, au fost indisponibilizate bunuri în valoare de aproximativ un milion de lei, precum și bunuri care au făcut obiectul măsurilor asigurătorii, în valoare de peste 3,8 milioane de lei. Totodată, au fost confiscate peste 955.000 de țigarete, fiind instrumentate 37 dosare penale față de 39 de persoane. 

          Criminaliștii inspectoratului au efectuat în cele 12 luni, 5.646 de deplasări pentru cercetarea locului faptei. Astfel, au fost ridicate 19.022 de urme și mijloace materiale de probă, din care 1.859 papilare și 1.754 biologice, au fost realizate 384 de lucrări de expertiză și constatare criminalistică, extrageri cadre, fiind examinate 2.638 de materiale și au fost efectuate 350 de identificări criminalistice, în 227 de cauze. 

          Odată cu înființarea Biroului pentru Protecția Animalelor, la nivelul județului Bacău, au fost inițiate 19 acțiuni în vederea identificării și verificării tuturor adăposturilor de câini fără stăpân, autorizate și neautorizate, din județul Bacău. Au fost aplicate 374 de sancțiuni contravenționale, valoarea totală a acestora fiind de 371.850 de lei, au fost emise 15 ordine de plasare a animalelor în adăpost, fiind plasate, în total, 52 de exemplare, au fost întocmite 28 de dosare penale, a fost realizată o percheziție domiciliară și au fost reținute 4 persoane, pentru 24 de ore, față de care s-a dispus, ulterior, măsura controlului judiciar, pentru 60 de zile. 

          Pentru siguranța elevilor și a personalului didactic în școli și imediata lor apropiere, au fost efectuate patrulări, iar polițiștii Biroului Siguranță Școlară au desfășurat 228 de activități educativ-preventive în unitățile de învățâmânt preuniversitar pentru prevenirea și combaterea delicvenței juvenile, cu un total de 1.964 de beneficiari elevi. 

          In anul 2021, polițiștii din cadrul Serviciului Județean Poliție Transporturi Bacău au acționat pentru asigurarea ordinii și linistii publice și combaterea infracționalității, fiind organizate 86 de acțiuni și 2.752 de patrulări, din care 2.283 pe trenuri de persoane.

          Au fost aplicate 1.276 de contravenții și au fost prinși 6 urmăriți general. De asemenea, polițiștii de la transporturi au acționat pentru combaterea răspândirii COVID 19, fiind aplicate 498 de sancțiuni contravenționale și au fost înregistrate 27 de dosare penale, care au avut ca obiect săvârșirea infracțiunilor de fals și uz de fals, respectiv falsificarea și ulterior, utilizarea de teste PCR false. 

          În privința resurselor financiare și logistice, în cursul anului 2021, au fost efectuate lucrări, în regie proprie, la 26 de sedii și posturi de poliție și în antrepriză la 28 sedii și posturi de poliție. 

          Pe linie de resurse umane, Inspectoratul de Poliție Județean Bacău are un procent de încadrare de 80,75%. 

          În cursul anului 2021, au fost desfășurate programe formative de inițiere în carieră și dezvoltare a carierei. Totodată, polițiștii Biroului de Pregătire Profesională au desfășurat activități de pregătire și evaluare a polițiștilor inspectoratului, conform planurilor de formare profesională. 

          Pentru anul 2022, obiectivele generale ale inspectoratului sunt în concordanță cu cele stabilite la nivel național, prin documentele de planificare strategică. 

          Rămâne o prioritate asigurarea climatului de ordine și siguranță publică, protejarea vieții cetățenilor, siguranța rutieră, precum și legalitatea mediului de afaceri prin combaterea evaziunii fiscale, contrabandei, corupţiei, contrafacerii de mărfuri, a infracţiunilor din domeniul achiziţiilor publice, precum şi prin protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene, prevenirea şi combaterea infracţionalităţii pe raza de competenţă şi destructurarea grupărilor infracţionale.

          Pentru atingerea acestor obiective Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacău va continua desfăşurarea activităţilor în cooperare cu structurile de aplicare a legii la nivelul judeţului, în scopul asigurării unui management corespunzător al situaţiei operative.

          Dobânzi record la titlurile de stat. Titlurile de stat pot fi achiziţionate și online

          Dobânda pe an, la titlurile de stat „Tezaur”, a ajuns la 5,35 %, cea mai mare de când a început Programul „Tezaur”. Băcăuanii se înghesuie să cumpere astfel de instrumente de economisire. Un investitor a plasat 1.4000.00 de lei, anul trecut, în titlurile emise de stat.

          Din această săptămână, băcăuanii pot cumpăra de la stat titluri emise de către Ministerul Finanţelor Publice, în cadrul Programului „Tezaur”. Perioada de subscriere este între 7 și 24 februarie. Noutatea este că, acum, sunt promovate cele mai mari dobânzi anuale de când a fost lansat acest program, respectiv de 4,50% şi 5% până la  5,35%, cu maturităţi de 1, 3 şi 5 ani.

          Online, după înregistrarea în Spațiul Privat Virtual

          Important de reținut este că, în cazul acestor titluri de stat (cu valoarea nominală de 1 leu), veniturile atrase nu sunt impozitate. Pot investi în aceste instrumente de economisire persoanele fizice care au împlinit vârsta de 18 ani la data efectuării subscrierii. Titlurile de stat pot fi transferabile și se pot răscumpăra în avans. În cazul decesului, dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat se transferă moştenitorilor, care prezintă documentele legale care le atestă calitate. Titlurile de stat pot fi achiziţionate, prin prezența fizică, direct de la Trezorerie sau folosind reţeaua oficiilor poştale, iar, mai nou, … online. Pentru a subscrie pe internet la titlurile „Tezaur”, cel interesat, mai întâi, trebuie să se înregistreze în Spațiul Privat Virtual. Contul este necesar pentru a putea subscrie titluri de stat în cadrul perioadei de subscriere, dar şi pentru a primi dobânda anuală şi valoarea nominală la scadenţă.

          Un băcăuan a cumpărat titluri de … 1.400.000 lei

          Important de reținut și că nu există limită în privința sumelor care pot fi investite de persoanele fizice în cadrul acestor emisiuni. Investitorii pot, de asemena, să se și retragă din program, prin depunerea, în perioada de subscriere, a unei cereri de anulare. Potrivit statisticilor oficiale, anul trecut, mai mult de 114.000 de români din toată țara au investit peste 5 miliarde lei în titlurile Tezaur. La nivel de județ, anul trecut, au fost 3.201 subscrieri. „Suma totală pe județ a fost de 164.247.507 lei. Dintre cele mai mari subscrieri se remarcă una de 1.400.000 lei și alta de peste 800.000 lei”, au precizat reprezentanții Administrație Județene a Finanțelor Publice Bacău.

           

          Elevi din două colegii băcăuane au donat sânge

          „Ne bucură foarte mult să vedem cum licee din orașul nostru ne calcă pragul împreună cu elevi și profesori empatici. De data asta Colegiul Național Vasile Alecsandri și Colegiul N.V. Karpen și-au dat întâlnire la Centrul de Transfuzie Sanguina Bacau pentru a pune umărul la salvarea pacienților care au nevoie de gestul nostru de omenie”, a postat Centrul de Transfuzie Sanguină Bacău pe pagina proprie de facebook.

          Încă de la primele ore ale dimineții, elevii băcăuani au donat cu drag sânge pentru mama unui coleg spitalizată la Iași, o bunică la București, dar și cu gândul la toți cei care trec prin încercări nefericite și au nevoie de sânge.

          „A fost o surpriză pentru noi, una plăcută și le mulțumim tinerilor că s-au gândit să facă acest gest. Profesorul care i-a însoțit a spus că vor să mai repete această experiență și le-am sugerat să ne anunțe și să vină eșalonat pentru a nu aglomera Centrul.

          Oricum, noi îi felicităm și îi mai așteptăm”, a declarat dr. Adriana Ghindă, diectorul Centrului de Transfuzii Bacău care a subliniat că este în continuare nevoie de sânge și că pe fondul micșorării numărului de donatori fideli aceste gesturi ale tinerilor ne dă speranță. Numărul total de donatori pentru ziua de luni a fost de 70 ceea ce este foarte bine pentru o zi din startul săptămânii.

          Volei feminin/ Divizia A1: Schimbăm din nou macazul?

          Știința Bacău- Rapid București (astăzi, ora 17.00, Sala Sporturilor)

          Săptămână importantă pentru voleibalistele Științei Bacău. Săptămână cu două meciuri care ar putea să îmbunătățească punctajul studentelor. Argumente? Terenul propriu și statutul adversarelor, atât Rapid (opozanta de azi), cât și CSM Lugoj (cea de sâmbătă) fiind grupări de mijlocul clasamentului. Sigur, ar fi deplasat să spunem că Știința pornește cu prima șansă. Dar ar fi incorect să nu amintim că are șansa ei. Începând cu jocul din această după-amiază, contra unei formații care, după seria celor patru victorii cu 3-0 din finalul lui 2021 (cu Cristina Pârv Turda, Dacia Mioveni, U NTT Data Cluj și CS Medgidia) a clacat în ambele partide disputate anul acesta: 0-3 la Voluntari și 1-3 acasă, sâmbăta trecută, în fața Lugojului. La fel de adevărat este că și Știința vine după două meciuri pierdute, cu Voluntari și Dinamo. Totuși, evoluțiile relativ bune din aceste ultime două confruntări, coroborate cu seria succeselor din startul lui 2022 (șapte puncte în trei jocuri), dau speranțe că- dacă tot întâlnim azi formația feroviară- se poate schimba din nou macazul. Totul este ca oscilațiile și erorile neprovocate să fie eliminate din repertoriu. „Așa este, cu mai multă concentrare, ne puteam întoarce cu un punct dacă nu chiar cu mai multe din deplasarea de la Dinamo, unde, ca să spunem lucrurilor pe nume până la capăt, arbitrajul a cântărit și el destul de serios. Asta nu scuză însă greșelile noastre”, a declarat antrenorul Științei, Aurel Cazacu, care nu poate conta pe randamentul la capacitate maximă a sârboaicei Marike Skoric. Venită în această iarnă de la Subotica și devenită top-scorerul Științei, trăgătoarea secundă în vârstă de 22 de ani acuză probleme la spate. „Marija va trage de ea, pentru că dorim să facem tot posibilul pentru a ieși cu fruntea sus de pe teren  la acest joc cu Rapidul, cu atât mai mult cu cât evoluăm în fața publicului propriu, care ne-a susținut mereu”, a subliniat tehnicianul care suplinește absența, din motive medicale, a „principalului” Florin Grapă. De partea cealaltă, la Rapid vom vedea trei ex-băcăuane, Alexandra Sobo, Denisa Drâmboi (fostă Rogojinaru) și Irina Radu, însă principalul pericol pare să vină din partea internaționalei Iuna Zadorojnai. Să sperăm însă că blocul nostru va fi la înălțime și că va funcționa din plin. La fel ca și macazul!

          Celelalte meciuri ale etapei a 16-a în program azi: Volei Alba Blaj- U NTT Data Cluj, CSM Târgoviște- CSO Voluntari 2005, SCMU Craiova- Dinamo București, CSM Lugoj- CS Medgidia, ACS Volei Cristina Pîrv- Dacia Mioveni.

          Clasament

          1 CSM Târgoviște              15      13      2        43-11 39p.

          2 CSO Voluntari                15      13      2        42-14 38p.

          3 Volei Alba Blaj               13      12      1        36-7   35p.

          4 CS Medgidia                  14      10      4        33-19 29p.

          5 CSM Lugoj                    15      9        6        34-22 28p.

          6 Rapid București              14      8        6        26-20 23p.

          7 Dinamo București           14      7        7        27-27 22p.

          8 SCMU Craiova                15      5        10      18-32 15p.

          9 Știința Bacău                  15      5        10      19-35 14p.

          10 Dacia Mioveni              14      4        10      19-33 13p.

          11 Volei Cristrina Pârv       15      1        14      8-42   4p.

          12 U NTT Data Cluj          15      0        15      2-45   1p.

           

          Centrele de tradiție ale boxului se grupează în Bacău

          Sala de Atletism din Bacău a fost plină de boxeri zilele trecute. Alături de pugiliștii de la SCM Bacău, s-au antrenat boxerii de la Centrul Olimpic Bacău, Centrul Olimpic de Juniori Brăila și cei de la CSM Ploiești – în total, aproximativ 50 de sportivi. Totul, sub ochii antrenorilor Relu Auraș, Titi Tudor (renumitul Titi „Prosop”) și George Perțea. Aceștia însumează cam un secol de antrenorat la cel mai înalt nivel și un palmares uluitor, cu medalii olimpice, titluri mondiale și europene, ca să nu mai vorbim de nenumărate titluri de campioni naționali la toate nivelurile de vârstă.

          O efervescență benefică tuturor

          Antrenorul Relu Auraș, cel mai titrat dintre antrenorii de box ai României, ține extrem de mult la aceste pregătiri comune. De altfel, cu o săptămână mai devreme băcăuanii au primit vizita pugiliștilor din Onești și Iași. Săptămâna aceasta, Ploieștiul, Brăila, Bacăul și Bucureștiul vor fi împreună la Ploiești.

          Această efervescență, după cum ne-a spus Relu Auraș, nu folosește doar boxerilor de la Under 22, care vor avea Naționalele între 15 și 20 februarie, la Brașov, iar Europenele în martie. Este benefică și celor de la Tineret și Juniori, pentru care Naționalele sunt în martie, iar Europenele o lună mai târziu (în cazul Tineretului).

          „Au fost și reprize în ring, între rivali, iar asta este cel mai bine. Boxerii iau contact cu alte stiluri și li se trezește și mai tare ambiția. Emulația este necesară pentru marea performanță în box, ca în oricare alt sport și mă bucur că am în țară colegi care simt la fel, mă bucur că am luat legătura și că acționăm în consecință”, ne-a declarat Relu Auraș.

          Apropo de gura lumii…

          În altă ordine de idei, antrenorul băcăuan a subliniat și faptul că au apărut pe internet opinii conform cărora boxul băcăuan își datorează medaliile sportivilor pe care i-a legitimat din alte județe.

          În această situație, Auraș a explicat : „Majoritatea performanțelor SCM Bacău au fost obținute de pugiliștii născuți și formați în Bacău. Datele pot fi verificate oricând. Astfel, anul trecut am avut medalii de aur de la Daniel Hermeziu, Lucian Mititelu  și Alexandru Macovei și argint sau bronz de la V. Bârgăoanu, I. Tănase, I. Nicolae și la feminin, de la E. Meluță și M. Munteanu. Singurii ”stranieri” au fost Vicol, Marian și Palapuic (cu toții participanți la CM sau CE), dar și aceștia s-au pregătit mult timp în Bacău, cu antrenori băcăuani, fiind componenți ai diferitelor loturi naționale.”

          Pentru următoarea competiție, Naționalele U22 de la Brașov, Bacăul îi are ca favoriți pe Hermeziu, Mititelu și Florin Simion, alături de un singur ”stranier”, Radu Marian, care se pregătește de mult timp îm Bacău, cu antrenorii Relu Auraș și Nicu Cara.

          Mai mult, transferul unor sportivi valoroși este ceva absolut normal pentru cluburile care vor performanță, indiferent de ramura sportivă pe care o reprezintă, iar cel mai bun exemplu este fotbalul.

          „Cine a fost sportivul județului Bacău în anul 2021? Răspuns – atleta Bianca Ghelber, din Roman, rezultatul ei fiind stâns legat de antrenoarea ei, Mihaela Melinte, care a știut să o antreneze să poată obține un asemenea rezultat. Din aceste transferuri au de câștigat și cluburile – pentru că sunt evaluate și finanțate după performanțe, au de câștigat și sportivii respectivi – care pot progresa mai bine decât acasă la ei. Au de câștigat și sportivii băcăuani mai tineri, deoarece iau exemplu antrenându-se lângă performeri.

          Antrenorii care reușesc să aducă în Bacău astfel de valori trebuie, dimpotrivă, apreciați și susținuți. Nu e ușor! Trebuie să ai ochi de selecționer și prestigiu personal, pentru a efectua un transfer de răsunet, care să devină și un transfer reușit”, a mai spus Relu Auraș care nu i-a nominalizat și pe antrenorii care îl sprijină în activitate, fiind vorba de Gheorghiță Ion, Patriche Ion, Nicu Cara și Dănuț Anisei.  Importante rămân însă antrenamentele, medaliile și, din nou, antrenamentele. Adică ceea ce Relu Auraș tot face de zeci de ani.

           

          În căutarea marelui respect

          Nu știu câți dintre compatrioți au avut măcar o dată un gând de ducă. Personal, mi s-a întâmplat și mie. Și nu vorbesc de anii de după Revoluție, când un sfert dintre români au luat calea pribegiei, după ce, inițial, încercaseră să facă un ban grămadă, prin micul comerț cu obiecte aduse de la turci, polonezi sau sârbi. Ci chiar și acum, îmi tot dă ghes gândul surghiunului, la peste trei decenii de la marea cotitură a societății românești, timp în care am îndurat cu stoicism umilințele la care am fost supus sistematic de toți cei care s-au cățărat în fruntea țării.

          Mărturisesc, aș pleca în secunda următoare, nu știu, oriunde în lume, într-un loc unde statul să mă prețuiască, să mă respecte ca pe un prinț, oferindu-mi măcar cât i-am dat eu în mai bine de jumătate de secol de viață. Pentru că, la fel ca milioane de români, am sperat s-ajung la anii când ar trebui să mă preocupe mai mult cum să cheltui rezervele de la saltea, călătorind prin locurile neumblate din țară sau vizitând destinații decoperite în nu știu ce reviste de turism.

          În niciun caz cerșind, la propriu, apă la robinet, implorând autoritățile să crească salariile ori pensiile sau așteptând înfrigurat pedepsirea cruntă a comercianților care, cu tupeu de borfaș, ne-au înzecit valoarea facturii la curent și gaze. Nu mi-am dorit prea multe de la adunătura de politicieni care, periodic, își schimbă între ei scaunele de la București, decât să-și respecte electoratul, garantându-i o viață decentă. Francezii le-au turnat în cap laptele, chiar și bălegarul de la vite, când i-au supărat cu ceva „monsieurii”. Pe unii i-au băgat și la pușcărie, cât erau ei de președinți de stat.

          La noi, nimeni nu dă socoteală blândului popor, mizând pesemne pe judecătorii corupți care, mintenaș, i-ar scoate din belele, și pe milioanele ascunse prin conturile din străinătate. Din păcate, sunt nevoit să admit că m-a copleșit maldărul dezamăgirilor acumulate și cred că doar părinții și frații mă mai țin în România. Și mormintele celor dragi, pe care m-am angajat să-i cinstesc cât voi mai viețui pe acest pământ, aprinzându-le, la căpătâi, o candelă, și împrospătându-le cripta cu o floare, împreună cu nelipsita rugă către Marele Creator. Pentru morți, și pentru vii.

          Fermierii vor putea cumpăra terenuri prin programul Rural Invest 2022

            Vești bune pentru fermierii care intenționează să cumpere terenuri agricole, în scopul demarării sau dezvoltării afacerilor din acest domeniu. Astfel, prin noul program Rural Invest, agricultorii vor putea să achiziționeze pământ apelând la credite bancare garantate de stat. Obiectivul programului Rural Invest constă în acordarea de garanții guvernamentale IMM-urilor care își localizează producția în mediul rural și urban mic, pentru încurajarea dezvoltării afacerilor în aceste zone.

            Programul, implementat de Ministerul Agriculturii în parteneriat cu Fondul de Garantare a Creditului Rural, va prevede acordarea unor garanţii de stat în valoare de până la 50 % din creditul accesat de fermieri. Perioada de creditare va fi de maxim 15 ani. Se pot folosi de această facilitate IMM-urile, inclusiv start-up-urile, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, întreprinzătorii debutanţi în afaceri, care își desfășoară activitatea în domeniul producției, formele de organizare a profesiilor liberale care pot desfășura activități productive, conform legii.

            Vor fi eligibile activitățile care se încadrează în categoria achiziției de terenuri agricole și asigurarea capitalului de lucru, dar și achiziția de echipamente și utilaje, inclusiv pentru demararea de activități noi de producție în mediul rural și urban mic, construcția, precum și amenajarea de hale, inclusiv pentru demararea de activități noi de producție în mediul rural și urban mic, achiziția de echipamente, softuri, etc. Creditele eligibile pentru realizarea de investiţii, inclusiv achiziția de terenuri agricole, cumpărarea de părți sociale și/sau capital de lucru, vor fi în valoare maximă de 2.000.000 lei.

            ”Adolescenții spun nu violenței” la Școala ”Al.I.Cuza”

              Bine familiarizați cu tainele calculatorului elevii claselor a VI-a D și a VIII-a F de la Școala Gimnazială ”Al.I. Cuza” au ales să-și pună talentul și cunoștințele într-o campanie combatere a violenței.

              Îndrumați de cadrele didactice Alina Corobană și Iuliana Bontă și pornind de la cuvinte-cheie precum comunicare, iubire, respect, siguranță, emoție, tolerență, responsabilitate sau empatie, elevii au creat postere ce au devenit adevărate manifeste împotriva agresivității verbale și fizice în orice mediu. De mare succes s-a bucurat ideea folosirii conturului mâinii proprii ca model pentru a simboliza dorința de a stopa comportamentul violent.

              „Mă bucur că, pe lângă abilitățile de lucru la calculator, elevii au dovedit implicare și talent în găsirea celor mai atractive mesaje împotriva violenței. Au dat dovadă de multă maturitate și sunt convinsă că nu doar colegii lor de generație vor avea teme interesante de gândire, ci și cei maturi. Noi încercă să formăm nu doar oameni informați, instruiți în toate domeniile, dar și personalități implicate în comunitate, cu atitudini curajoase și sănătoase, niciodată indiferenți la comportamente deviante”.

              profesor Alina Corobană, Școala ”A.I.Cuza”

              Protecția Consumatorilor trece pe WhatsApp

                • consumatorii nemulțumiți pot transmite mesaje și imagini cu neregulile identificate la comercianți, de la facturi eronate până la situațiile urgente care pun în pericol sănătatea și siguranța oamenilor

                De acum încolo, băcăuanii vor putea transmite reclamații Protecției Consumatorilor utilizând aplicația WhatsApp. Pentru aceasta, a fost creat un număr de telefon special unde clienții nemulțumiți se pot plânge autorității: 0790.219.551. În acest fel, se speră că va fi fluidizată comunicarea directă cu consumatorii din toată țara.

                Facilitatea poate fi folosită pentru a transmite doar mesaje scrise privind motivul reclamației, inclusiv imagini cu neregulile constatate. „La acest număr, care nu va folosi funcția de apel video sau cu voce, sunt așteptate mesajele scrise și imaginile care să sesizeze nereguli cu caracter de urgență în raport cu respectarea drepturilor consumatorilor, de pe întreg cuprinsul țării”, transmit reprezentanții Protecției Consumatorilor.

                Prin urmare, la acest număr de WhatsApp, vor putea fi transmise atât situațiile urgente care pun în pericol sănătatea consumatorior, cât și spețele care țin de facturile emise la consumul de energie sau gaze (facturi foarte mari, nereale etc). Atenție, însă, întrucât mesajele transmise pe WhatsApp nu înlocuiesc reclamațiile obișnuite. Prin urmare, respectivul consumator nemulțumit de serviciile unui comerciant tot va trebui să facă reclamația, în scris. Petiția poate fi depusă personal, la sediul instituției, sau transmisă prin poștă ori printr-un e-mail.

                Cine alege varianta online, poate descărca formularul de reclamație de pe site-ul instituției, la linkul http://reclamatii.anpc.ro/Reclamatie.aspx

                 

                Încă trei filme

                Știți care este paradoxul? Că avem acces la o mulțime de canale și site-uri cu filme și nu prea avem la ce ne uita. În afară de faptul că filmele din ultimii ani sunt previzibile, proaste, puternic ideologizate sau combinații din acestea, jocul actorilor este atât de prost încât te prinzi din primele minute ce vor să transmită și cine-i plătește. Așa că am reluat sportul vizionării filmelor vechi.

                * The Message (1977) – După ce un grup de adepți ai lui Mohamed sunt sfătuiți de acesta să fugă în Etiopia pentru a scăpa de persecuții, regele creștin al acestei țări este abordat de un trimis din Mecca pentru a-i cere oamenii. Regele îl întreabă pe trimis de ce sunt căutați.

                – Anumiți sclavi fugari au scăpat de la noi la tine în regat.

                – Sclavii voștri se întorc când voi ne veți înapoia sclavii noștri.

                – Sunt, totuși, și niște oameni liberi printre ei. Rebeli.

                – Rebeli? Sunt tulburări în Arabia? De ce nu am fost informat?

                – Sunt rebeli religioși.

                – Într-un fel sau altul, toate religiile sunt rebeliuni, răspunde regele.

                Filmul, în varianta engleză, îi are pe Anthonny Quinn și Irene Papas în roluri importante. În timp ce era filmat, finanțatorii se retrag așa că cel care va da bani pentru finalizarea peliculei va fi Gaddafi. Și un lucru interesant: conform tradiției islamice, Mohamed nu este prezentat în film. I se vede toiagul, cămila, dar el nu este prezentat. Măcar și ca film de istorie a religiilor, tot este interesant de văzut. Același rege creștin al Etiopiei îi spune celui care i-a prezentat principiile islamului: „Între voi și noi diferența nu este mai mare decât un zâmbet”.

                * The Spy Gone North (2018) – Dacă va întrebați ce-i apucă pe nord-coreeni să dea cu bombardeaua aiurea peste granița, răspunsul îl dă acest film. Pur și simplu, înainte de alegeri, partidul de guvernământ din Sud plătea Nordul să simuleze un atac. Alegătorii din Sud făceau pe ei și votau „corect”. Până când vine un candidat la președinție care amenință să desființeze agenția de spionaj a Sudului și s-o reformeze. Așa că politicienii din partidul de guvernământ și șefii agenției se întâlnesc cu reprezentanții Nordului să le propună,  ca în schimbul a 4 milioane de dolari, să simuleze un atac asupra unor insule. Filmul este inspirat din fapte reale, adevăratul spion fiind „răsplătit” pentru activitatea sa cu șase ani de închisoare de propriii compatrioți pe motiv că ar fi încălcat Legea siguranței naționale.

                * Blow-Up (1966) – După ce treci de șocul inițial, începi să pui la un loc idei și sentimente ca să ajungi la o concluzie. Un fotograf vede un cuplu într-un parc și-l fotografiază. Femeia îl vede, îi face scandal și-i cere filmul din camera foto. Fotograful nu-l dă, developeaza filmul, și, pe fotografii vede o poveste cutremurătoare. Asistase la o crimă. Încearcă să spună unui prieten, dar prietenul lui era prea drogat ca să înțeleagă. În final toate probele dispar și fotograful urmărește un meci de tenis al unor mimi. Cum ar veni, mimăm existența, trăim fără să simțim iar când ne confruntăm cu o problema reală, nu suntem în stare să facem nimic.

                 

                Mereu activ, motivat și deschis la provocări

                  Andrei Tasie, student în anul I, Arma Jandarmi din cadrul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza” Bucureşti, s-a considerat întotdeauna o fire hotărâtă și ambițioasă, pe care îl motivează provocările și îl determină să încerce, de fiecare dată, să se autodepăşească.

                  Andrei desfăşoară un stagiu de practică de trei săptămâni la Inspectoratul de Jandarmi Județean „Stefan Cel Mare” Bacău, tutore profesional fiindu-i un ofițer cu experienţă, care îi va împărtăși din cunoștințele acumulate în timp și îl va ajuta să pună în practică noţiunile teoretice de la orele de curs, prin confruntarea cu situaţiile concrete întâlnite pe timpul misiunilor.

                  „După primele două săptămâni de practică de până acum, am observat că experiențele trăite i-au învățat pe colegii mei jandarmi cum să acționeze în diferite situații și, foarte important, am înțeles cât de importante sunt dialogul și comunicarea, care pot duce la soluționarea multora dintre provocările zilnice.

                  Celor care vor să urmeze o carieră în Jandarmeria Română, le transmit să lupte pentru ce își doresc, nimic nu este imposibil, doar că este nevoie de multă ambiție și perseverență pentru a-ți îndeplini obiectivele”, a declarat studentul jandarm.

                  Simpozionul Internațional „Medierea în școală” la Colegiul Național „Grigore Moisil” Onești

                    În contextul proiectului Erasmus+ 2020-1-TR01-KA229-093716_4 intitulat „Peace în Class, Peace în School”, Colegiul Național „Grigore Moisil”Onești a găzduit în perioada 31 Ianuarie – 4 Februarie 2022, prima mobilitate transnațională la care au participat profesori de la școlile partenere din Turcia (Kirkkonaklar Anadolu Lisesi, Ankara), Italia (Istituto Superiore San Pellegrino) și Bulgaria (Vocational School for Transport and Agrarian Technologies “N. Y. Vaptzarov” Haskovo). Nu au putut fi prezenți la Onești profesorii de la școala parteneră din Polonia (Zespol Szkol Nr 1, Rzeszów), care și-au anulat în ultimul moment participarea din motive sanitare.
                    Profesorii și elevii moisiliști, alături de 16 profesori de la școlile partenere în proiectul Erasmus+ KA229 – „Peace în Class, Peace în School” și reprezentanți de marcă de la Inspectoratul Școlar Județean Bacău, Casa Corpului Didactic „Grigore Tăbăcaru” Bacău, Asociația Părinților „Grigore Moisil” Onești, Centrul Europe Direct din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” Bacău, Academia de Inovare și Schimbare în Educație – AISE, Institutul Român de Psihoterapie Integrativă – IRPI, SELLification4EDUcation, mediatori autorizați, membri ai Consiliului de Mediere, psihosociologi, consilieri școlari ai Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională – CJRAE, au sărbătorit în prima zi de proiect Ziua Internațională pentru Nonviolență în Școală prin lansarea în comunitate a proiectului Erasmus+ și deschiderea lucrărilor Simpozionul Internațional „Medierea în Școală”, care s-au desfășurat atât cu prezență fizică la Colegiul Național „Grigore Moisil” Onești, cât și online, pe Zoom și Facebook Live. Participarea la Simpozionul Internațional Medierea în școală și lansarea în comunitate a proiectului Erasmus+ KA229 – „Peace în Class, Peace în School” a fost numeroasă și valoroasă datorită contribuțiilor aduse pentru reușita evenimentului de către toți speakerii invitați, echipa de proiect și partenerii din comunitatea locală: Primăria Municipiului Onești, Biblioteca Municipală Radu Rosetti Onești, Protopopiatul Onești. De asemenea, au răspuns invitației echipei proiectului Erasmus+ KA229 – Peace în Class, Peace în School, coordonat în România de prof. Virginia – Smărăndița Brăescu, și au conferențiat la Onești, conf. univ. dr. Nadia Morărașu (director Centrul Europe Direct Bacău), prof. dr. Daniela Munca – Aftenev (președinte Academia de Inovare și Schimbare în Educație – AISE), prof. dr. Gabriela Gîrmacea (Colegiul Național „Grigore Moisil” Onești), dr. Mara Priceputu (președinte Institutul Român de Psihoterapie Integrativă – IRPI), prof. dr. Oana – Paula Zaharia (psiholog/ consilier școlar CJRAE Bacău și Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Onești), ing. Anca Ciucă (mediator autorizat, fost președinte al Consiliului de Mediere), dr. Zeno Șuștac (avocat și mediator autorizat, membru al Consiliului de Mediere), Răzvan Curcubătă (trainer și antreprenor SELLification4EDUcation) Bruno Demaille (mediator și negociator international).
                    Violenţa în şcoală este o problemă cu care se confruntă sistemele de învăţământ din întreaga lume. În multe ţări din Europa violenţa în şcoală este recunoscută ca o problemă socială majoră, care afectează bunăstarea şi reuşita şcolară a elevilor şi care, pe termen lung, poate atinge valorile democratice, de aceea se regăseşte pe agendele de lucru ale diferinţilor actori sociali. Prevenirea violenţei reprezintă o dimensiune fundamentală a educaţiei pentru cetăţenie democratică.Parteneriatele şcoală – familie – comunitate au la bază ideea că profesorii, elevii, părinţii şi ceilalţi membri ai comunităţii sunt parteneri în educaţie. Dacă în trecut aceste parteneriate erau activităţi cu caracter opţional şi ţineau mai mult de domeniul relaţiilor publice, în prezent ele au un rol esenţial în procesul de educaţie a elevilor, deoarece îi ajută să-şi dezvolte competenţe şi abilităţi sociale încă din primii ani ai copilăriei, pregătindu-i să aibă succes la şcoală şi, mai târziu, în viaţă şi în carieră. Percepțiile și emoțiile sunt limbajul nostru comun. Uneori ne aproprie, alteori ne despart, dar minunat este când ne îmbogățesc, pentru că alegem să fim deschiși, să cooperăm, să apreciem diferențele, diversitatea opiniilor și rezolvarea creativă a situațiilor problematice. Inteligența inimii și a relațiilor sociale ne ajută să ne coborâm “mintea în inimă”, astfel încât să dobândim mai multă încredere în noi înșine, să ne afirmăm punctele de vedere și să ascultăm activ pentru a înțelege reacțiile agresive ale celorlalți, să rezolvăm conflictele într-un mod pașnic, comunicând non-violent.
                    În Europa, deşi nu are un caracter omogen în sistemul de învăţământ, modelul medierii confirmă ideea că medierea nu poate fi redusă la o simplă tehnică de rezolvare a conflictelor şi că îşi aduce din plin contribuţia la reglarea şi integrarea socială. Medierea este necesară pentru a crea sau înţelege legăturile dintre cunoştinţe, evenimente, generaţii, membrii unei comunităţi şi comunităţile vecine.