duminică, 21 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1079

Se reabilitează trotuarele din municipiul Bacău

    Pe str. Alecu Russo se lucrează la reabilitarea trotuarelor pe o suprafață ce va însuma aproximativ 2700 de metri pătrați, pentru zona de sud a orașului, concomitent cu modernizarea iluminatului public din zonă.

    „S-a creat puțin disconfort pentru locuitori și pentru traficul auto, dar îi asigur că răbdarea lor nu va fi în zadar. Se amenajează inclusiv intrările spre scările de bloc și spre grădiniță. Veți vedea o mare diferență între ceea ce a fost și ceea ce va fi pe str. Alecu Russo”, a declarat primarul Lucian – Daniel Stanciu – Viziteu.

    Concomitent se desfășoară lucrări de reabilitare a trotuarelor și în zona de nord. Se montează și pavele noi pe străzile Lucrețiu Pătrășcanu, Traian, Plantelor, Avram Iancu și Erou Hasan Marius Costel.

    În partea de Nord a orașului se astimează că se vor reabilita aproximativ 5500 de metri pătrați de trotuare.

    Adrian Gavriliu: „Puțină lume are dreptul să pronunțe numele înotătorului Daniel Martin, cel care l-a învins pe Popovici”

      Director CSM Bacău spune că există politicieni care, după ultimul rezultat al lui Daniel Martin de la Campionatele Naționale, se grăbesc să facă postări cu el sau, eventual, poze. „Acest lucru este de-a dreptul scabros. Lăsați-ne în suferința noastră că ne simțim mai bine”, explică Adrian Gavriliu.

      Acesta spune că sportivul băcăuan n-a inflorit peste noapte: „Dani are un CV impresionant. Multe titluri și multe recorduri. De care voi nu știți. Din păcate a fost victima pandemiei. Un sportiv care și-a pierdut, pentru un timp, busola. Și alături de care puține persoane au fost atunci când nu i-a mers treaba. Foarte puține. CSM Bacău l-a susținut când i-a fost mai greu și, cu atât mai mult, îl va susține la bine. (in această poză l-am așteptat pe Dani cu flori după un eșec).”

      Adrian Gavriliu spune că sportivii valoroși trebuie susținuți și felicitați la fel de mult și când sunt jos, nu numai când aduc rezultate. „Când noi ne luptam cu Dinamo pentru ca Dani să rămână în Bacău.
      Când noi am fost alături de Dani și l-am susținut moral și financiar, voi, cei excitați acum, ori nu știați de el, or vă făceați poze cu frizeri, cu cafenele și brutării, promovând, pervers brandul «Made in Bacău»”. Cred că moralitatea puritană pe care o mimați este, de fapt, «Made in China». Cred că nu aveți dreptul să faceți postări cu el. Cred că nu aveți dreptul nici măcar să-i pronunțați numele.
      Și cred că aveți doar dreptul de a rămâne tăcuți. Altfel tot ce spuneți poate fi folosit împotriva voastră”, a mai spus Gavriliu.

      „Dani incă mai are nevoie de timp pentru a ajunge la nivelul la care a fost. Noi îi vom fi alături. Iar atunci când va ajunge nu va mai fi o surpriză un astfel de rezultat”, a punctat Adrian Gavriliu.

      Activități de prevenire în parteneriat cu Universitatea „George Bacovia”

        Ofițeri de poliție ai Direcţiei Generale Anticorupţie, prin Serviciul Județean Anticorupție Bacău, au fost parteneri la organizarea și desfășurarea Conferinței naționale cu participare internațională intitulată „Devianță și Criminalitate. Evoluție, Tendințe și Perspective – DECRET”, din cadrul Universității „George Bacovia” din Bacău, desfășurată în perioada 07-11 noiembrie 2022.

        În cadrul evenimentului, a fost organizat concursul de eseuri cu tema „Îmi doresc performanța! Ce aș putea face pentru a întări integritatea?”, la care au participat studenții din cadrul Universității „George Bacovia” din Bacău.

        În același timp, ofițerii de poliție ai S.J.A. Bacău au participat în calitate de parteneri și moderatori, la sesiunea de dezbatere în cadrul mesei rotunde denumită „Incoruptibilitatea – teorie și practică”, subiectul principal fiind fenomenul corupției, necesitatea și eficiența măsurilor de prevenire în domeniu.

        În contextul evenimentului, specialiștii S.J.A. Bacău au organizat și susținut workshop-ul cu tema „Modalități de promovare a unui mediu universitar etic”, ocazie cu care au fost organizate ateliere de lucru, fiind constituite 5 echipe a câte 5 studenți din cadrul Universității „George Bacovia” din Bacău, ce au lucrat împreună în vederea identificării unor modalități eficiente pentru promovarea unui mediu universitar etic.

        La cele două activități sus-menționate au participat cadre didactice universitare, judecători, avocați, consilieri juridici și studenți ai Universității „George Bacovia” din Bacău.

        Totodată, în ultima zi a evenimentului, reprezentanții S.J.A Bacău au participat la activitatea ”Aleea Prevenirii”, cu un public de peste 250 de persoane, împreună și cu alte instituții din județul Bacău, respectiv Inspectoratul de Poliție Județean Bacău, Inspectoratul Județean de Jandarmi Bacău, Gruparea Mobilă de Jandarmi Bacău, Inspectoratul pentru Situații de Urgență Bacău, Serviciului Public Comunitar pentru Evidența și Eliberarea Pașapoartelor Simple Bacău, Agenția Națională Antidrog, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, Școala Națională de Pregătire a Agenților de Penitenciare Târgu Ocna și Penitenciarul Bacău.

        Conferința națională cu participare internațională ” Decret – Devianță și Criminalitate. Evoluție, Tendințe și Perspective”. Ediția 6/2022

          În perioada 10 – 11 noiembrie 2022 a avut loc cea de-a 6-a ediție a Conferinței naționale cu participare internațională ”Decret – Devianță și Criminalitate. Evoluție, Tendințe și Perspective”. Anul acesta, conferința a făcut parte dintr-o serie de evenimente organizate de către Universitatea „George Bacovia” din Bacău cu prilejul celebrării a 30 de ani de existență.

          Prima zi a conferinței s-a desfășurat la sediul universității din Bacău și a inclus organizarea celei de-a III-a ediții a evenimentului „Aleea Prevenirii”, un eveniment dedicat informării participanților la conferință asupra acțiunilor și activităților desfășurate de instituții publice cu un rol important în prevenirea și combaterea fenomenelor de delincvență și devianță.

          La această activitate Școala Națională de Pregătire a Agenților de Penitenciare Târgu Ocna a participat cu un stand de prezentare și a fost reprezentată de către profesorii din cadrul catedrei Științe juridice și socio –umane, însoțiți de elevi ai școlii.

          A doua zi a Conferinței a fost dedicată temei ”Noutăți și perspective privind managementul schimbării în instituțiile din sistemul penitenciar” și s-a desfășurat la sediul Școlii Naționale de Pregătire a Agenților de Penitenciare Târgu Ocna. Au fost abordate subiecte precum „Înțelegerea violenței domestice ca mecanism psihologic de exprimare a agresivității” și „Considerente etice ale cercetărilor psihologice în mediul penitenciar”.

          Evenimentul s-a bucurat de prezența domnului conferențiar universitar dr. Nelu Niță, din cadrul Universității „George Bacovia” din Bacău, a doamnei profesor universitar dr. Elena – Nicoleta Hegheș, Cercetător Științific II Institutul de Cercetări Juridice ”Acad. Andrei Rădulescu” al Academiei Române, a doamnei Simona Maria Stănescu, Cercetător Științific I abilitat la Institutul de Cercetare a Calității Vieții al Academiei Române, a domnului profesor dr. Valentin – Stelian Bădescu, Cercetător asociat al Institutului de Cercetări Juridice, „Acad. Andrei Rădulescu” al Academiei Române și a doamnei conferențiar universitar dr. Ruxandra – Oana Răianu, din cadrul Facultății de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București.

          Participarea Școlii Naționale de Pregătire a Agenților de Penitenciare Târgu Ocna în calitate de partener la organizarea ediției a 6-a a Conferinței, reprezintă o continuare a demersurilor de dezvoltare a competențelor în rândul elevilor, în materie de prevenire și gestionare a fenomenului infracțional, cu aplicabilitate specifică în domeniul execuțional penal.

          Analize pentru osteodensitometrie la SJU Bacău

            Începând de astăzi , 14.11.2022 , în Spitalul Județean de Urgență Bacău, aveți posibilitatea să beneficiați de efectuarea analizei pentru osteodensitometrie ( DXA ).

            Programările se fac în cabinetul de Endocrinologie din Ambulatoriul de Specialitate Adulți al S.J.U. Bacău, la numărul de telefon 0234 534 000 , int. 1242.

            Transporturi agabaritice prin Bacău și Onești

              În perioada 14.11.2022 – 23.11.2022 se vor desfășura două transporturi cu depășiri pe traseul:

              Brăila – DN21 – DN2B – DN22 – Râmnicelu – DN2 – Râmnicu Sărat – DN2 – Bacău – Varianta Ocolitoare Bacău – DN11 – Onești – DN11 – Chichiș – DN12 – Sfântu Gheorghe – DN12 – Miercurea Ciuc.

              Vehiculele transportă structuri metalice.

              Lățimea maximă a vehiculelor este de 6,50 m, viteza de deplasare urmând a fi adaptată condițiilor de trafic. Menționăm că în conformitate cu OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice viteza maximă de deplasare a vehiculelor cu depășiri este de 70 km/oră.

              Etapele de desfășurare ale transporturilor sunt stabilite de poliția rutieră. Vehiculele vor fi însoțite de două autovehicule de însoțire autorizate și de echipaje ale poliției rutiere. Transporturile nu se vor desfășura în perioadele și pe sectoarele de drum pe care sunt semnalate fenomene meteorologice periculoase, prin codurile galben, portocaliu sau roșu.

              Informaţii suplimentare privind starea reţelei de drumuri naţionale și autostrăzi pot fi obţinute de la Dispeceratul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., la numerele de telefon 021/264.33.33; 021/9360 sau accesând pe prima pagina în caseta din stânga: www.cnadnr.ro – DISPECERAT – Situația Drumurilor Naţionale, dar și pagina de FB https://www.facebook.com/cnadnr/.

              Sancțiuni aplicate de jandarmii băcăuani în luna octombrie

                În luna octombrie, efectivele Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Bacău au executat misiuni de menţinere și de asigurare a ordinii publice atât în sistem integrat, în cooperare cu poliţişti, cât și prin echipaje independente de jandarmi, acționând pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale de natură penală sau contravenţională.

                În această perioadă, jandarmii au aplicat 225 de sancţiuni contravenționale în valoare totală de peste 51.000 de lei, din care 174 de sancțiuni au vizat fapte de tulburare a ordinii și liniștii publice, iar 51 alte genuri de fapte (apelarea nejustificată a forțelor de ordine, nerespectarea legislației piscicole și a regimului silvic, fumatul în spații publice închise).

                În ceea ce privește faptele de natură penală, jandarmii au întocmit acte de sesizare a organelor de urmărire penală în cazul a nouă infracţiuni constatate independent ( distrugere, furt, infracțiuni de loviri și alte violențe, violență în familie, încăierare, detinere de plase monofilament), iar pe timpul acțiunilor desfăşurate în cooperare cu efective din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Bacău, jandarmii au acordat sprijin la constatarea a șase infracţiuni.

                La apelurile primite prin sistemul național de urgență „112” sau telefonic, la dispeceratul inspectoratului, jandarmii băcăuani au intervenit în mai mult de 100 de cazuri, cu luarea măsurilor legale care s-au impus față de cei care au încălcat prevederile legale.
                Recomandăm cetățenilor să se adreseze celei mai apropiate patrule de ordine şi siguranţă publică în cazul sesizării unor fapte antisociale sau să apeleze imediat numărul unic pentru apeluri de urgență 112.

                Potențial obiectiv turistic: Locomotivă cu aburi, de patrimoniu, în gara Bacău – VIDEO

                După un drum istovitor, de câteva zile, dar mai ales după demersuri continue pe la autoritățile centrale, un exemplar din seria ultimelor locomotive cu abur fabricate în România a ajuns în gara Bacău. Se dorește valorizarea unuia dintre „ultimii dinozauri feroviari, astfel încât prezența sa în Bacău să ducă la creșterea atractivității orașului față de potențialii turiști care vor ajunge aici.

                Isprava de toată lauda îi aparține șefului de gară din Bacău, Gheorghe Popoeag, un pasionat al istoriei căilor ferate și, totodată, un păstrător al vestigiilor din acest domeniu în care, de altfel, s-a și consacrat. „Ideea mi-a încolțit în minte în urmă cu mulți ani, când am văzut așa ceva în Tulcea. Mi-am zis că vreau și eu și chiar voi face așa ceva. Să rămână în amintirea trecerii mele prin Gara Bacău”, ne-a declarat Gheorghe Popoeag, șeful de gară. „Mastodontul” a fost adus „pe roți”, cum s-ar zice, de la remiza Căilor Ferate Române, din Mogoșoaia (unde sunt garate toate trenurile de epocă din țară).

                Povești adevărate cu Gheorghiu – Dej și Hrușciov

                Odată cu locomotiva cu aburi, au mai fost aduse și două vagoane vechi, folosite de primul președinte comunist al României, Gheorghe Gheorghiu – Dej. Valoarea este dată (și) de faptul că aceste vagoane care formau „Trenul prezidențial” au fost martorii muți ai semnării, în anii ’50, a tratatului de retragere a trupelor sovietice din România. „Hrușciov și Gheorghiu – Dej au fost în acest mic tren, au stat chiar la masa asta, unde au semnat acel tratat. Studiind revistele de istorie, chiar și o carte scrisă de Patapievici, am mai aflat că fostul lider totalitarist de la noi a fost chemat, ulterior, la Varșovia, unde a primit cadou o piatră de mină, în urma căreia, pare-se, au fost iradiați, la capacitate maximă, toți membrii delegației, întrucât vagonul este blindat cu plumb. În șase luni, toți au decedat. Am găsit și buletine de radiografie. Practic, plumbul care, teoretic, ar fi trebuit să îl apere, dimpotrivă, l-a ucis pe Gheorghiu – Dej”, aflu de la Radu Movileanu, șeful gării din Pașcani, unul dintre cei care s-au mai implicat, alături de colegul Gică Popoeag, în aducerea locomotivei în Bacău. De altfel, atât „dinozaurul cu aburi”, cât și cele două vagoane istorice, au ajuns la Pașcani, pentru a se încerca o „revitalizare” a acestora.

                „O echipă frumoasă”

                Drumul parcurs din sudul țării până în gara din Bacău a durat două zile, deplasarea trenului la care a fost atașată locomotiva pe aburi fiind limitată la viteza de maximum 40 de kilometri pe oră. În acst context, demnă de amintit contribuția întregii echipe de ceferiști care au făcut efortul de a aduce în Bacău atât locomotiva cu aburi, cât și „Trenul prezidențial”. Este vorba despre liderul echipei, Silviu Manolea, de 53 de ani, mecanic de locomotivă, Sergiu Zamfirache, 55 de ani, revizor tehnic vagoane, Gheorghiță Popovici, 55 de ani, șef de tren, Gheorghe Lupu, 52 de ani,  manevrant vagoane, și mai tânărul Nicolae Agafiței, 30 de ani, ajutor de mecanic. „Două zile am făcut pe drumul de la Mogoșoaia până aici, plus alte zile cu plecarea noastră spre București, pregătirea garniturii etc. În total, cam cinci zile. M-aș fi bucurat mai mult dacă m-ar fi ajutat locomotiva cu care am tractat garnitura, să ajungem cu bine în Bacău, dar, din păcate, ne-a lăsat la Faraoani. Până la urmă am reușit. Asta ne-a fost misiunea și, iată, am îndeplinit-o. Cu toții, pentru că suntem o echipă și, dacă unul lipsește, nu merge nimic. Suntem o echipă frumoasă”,  spune mecanicul de locomotivă Silviu Manolea, supranumit „Budha feroviarilor”, grație staturii sale impozante, dar poate și a faptului că, până acum, a contribuit la readucerea la viață a nu mai puțin de … trei locomotive cu aburi. Un amănunt picant, ca de altfel întreaga poveste, este legat de vagonul pe care-l folosește echipa de feroviari pentru a se deplasa prin țară, în scopul îndeplinirii sarcinilor de serviciu. „Deși nu pare, este un vagon construit în 1942, la Kassel, în Germania hitleristă, fiind folosit, ulterior, de regimul comunist de la noi ca vagon sanitar. Cu el se ajungea în zonele izolate pentru a se acorda consultații populației de la țară, dar și lucrătorilor de la căile ferate. În locul mesei unde stăm acum a fost, cândva, un aparat de radiologie”,  mai aflăm de vajnicii ceferiști. Pe de altă parte, am fost suprins să constat că vagonul, casa provizorie a echipei de ceferiști, pe lângă calendarul creștin și posterele cu echipa de fotbal favorită – Poli Iași, era „înfumusețat” și cu tot felul de poze … cu locomotive, și nu cu femei sumar îmbrăcate, cum probabil s-ar fi așteptat mulți să vadă la o echipă de bărbați care-și petrec multe zile, la muncă, departe de familie și de cei apropiați.

                Ultimii mecanici de locomotive pe abur

                Vestea ajungerii în Bacău a locomotivei cu aburi s-a propagat ca fulgerul printre feroviari, zeci de lucrători din gară ajungând pentru a admira „mastodontul” și a-l imortaliza pentru totdeauna, cu telefoanele sau ce mai aveau la îndemână. Printre aceștia l-am regăsit și pe Constantin Roșu, de 84 de ani, unul dintre puținii ceferiști care a avut privilegiul de a lucra pe o astfel de locomotivă. A fost adus de fiul său, Sebastian Constantin Roșu junior, și el angajat la gara din Bacău. „Am fost ceferist, 30 de ani. Încă de la început, am lucrat pe o locomotivă ca asta, pe aburi.  Bună locomotivă, puternică! Am făcut și armata, la București, tot pe o locomotivă cu aburi. La început, mergea cu păcură și cu cărbune. După aia, păcura ne-o dădea doar ca să aprindem focul, în rest, foloseam doar cărbune. Pe o singură tură, băgam 5 tone de cărbune. Era cea mai frumoasă locomotivă din depou. Mult timp, a fost expusă pe peronul stației din Bacău”,  își amintește bătrânul feroviar. A fost unul dintre ceferiștii care, prin anii crizei din Cehoslovacia, când țara a fost invadată de trupele Pactului de la Varșovia (cu excepția României și a Albaniei), au fost dotați cu arme semi – automate. Ca o minune, trimisă tot de Dumnezeul ceferiștilor, pensionarul l-a întâlnit, pe peron, pe fiul unui fost coleg, Neculai Cojocaru, zis „Barabulă”. „Și eu lucrez la CFR. Tatăl meu – mai trăiește și el – a fost tot ceferist, a lucrat tot pe o locomotivă cu aburi, iar bunicul meu, Dumitru Cojocaru, la fel, a fost angajat tot la căile ferate”, ne dezvăluie mai tânărul ceferist.

                Francis Ford Coppola la concurență cu Sergiu Nicolăescu

                Revenind la locomotiva cu aburi care a poposit, pentru eternitate, în Bacău, se pare că, printre altele, a fost folosită pentru tractatea trenului din filmul „Orient Expres”, regizat, în 2004, de Sergiu Nicolăescu. În pelicula de succes a jucat chiar regizorul, alături de nume cunoscute din cinematografia românească – Maia Morgenstern, Gheorghe Dinică, Florin Zamfirescu, Dan Puric, Valentin Teodosiu, Daniela Nane, Dan Bittman (solistul trupei Holograf) și Ioana Moldovan (un timp, prezentatoare la Pro Tv). Printre ultimele apariții ale „vedetei feroviare” a fost un film regizat și, parțial, filmat în România, de cunoscutul producător, regizor și scriitor american Francis Ford Coppola.

                Piesă centrală în proiecte de atracție pentru public

                Impresionanta locomotivă ar putea fi folosită cu succes în diferite proiecte care să ducă la creșterea valorii turistice a Bacăului. De la amenajarea unui parc în care, alături de bijuteria pe roți din fier, să fie amenajate sisteme feroviare complexe, la scară redusă (de 1:25, de ex.), pe care să circule trenuri viu colorate, potrivite pentru distracția copiilor, dar și muzee în miniatură care pot deveni o atracție amuzantă pentru toate intervalele de vârstă, copiii și adulții putându-se distra în roluri de giganți curioși, într-un tărâm de poveste. Printre machetele feroviare, pot fi amenajate, de asemena, copii fidele ale unor obiective turistice din județ, chiar și canale ori râuri miniaturale pe cursul cărora să navigheze diverse ambarcațiuni de dimensiuni mult reduse. Toate într-un cadru de lumini multicolore. „Locomotiva asta a funcționat până în urmă cu vreo patru ani. Intenția mea este de a o expune undeva în zona gării Bacău, astfel încât să ofere un punct de atracție celor care trec pe aici sau ne vizitează orașul. Există varianta ca locomotiva să fie amplasată pe un teren al primăriei. Eu o pot da în custodie primăriei care, într-o primă discuție, ne-a promis sprijin total. Sau, dacă nu, o vom amplasa lângă gară, în zona liniilor de cale ferată, așa cum, de atlfel, se întâmplă în mai toate gările importante din țară”, a precizat șeful Gării Bacău.

                Se caută finanțări

                Cert este că, înainte de a fi expusă, locomotiva necesită câteva lucrări de întreținere – sablare, vopsire etc, costuri estimate în jurul valorii de 20.000 de lei. „O să vedem de unde facem rost de acești bani – de la primărie sau de la altă instituție, posibil chiar și de la ONG-uri. Nu știu, este destul de complicat. Sper că vom găsi, totuși, sprijin în acest sens”, a mai spus Gheorghe Popoeag, șeful gării din Bacău. În plus, va fi nevoie de autorizarea cazanului de presiune al locomotivei și, posibil, recondiționate câteva piese, pentru a putea, eventual, funcționa.

                Scurt istoric

                Despre „bijuteria” feroviară ajunsă în Bacău am aflat că este un obiect de patrimoniu, fiind ultimul tip de locomotivă cu aburi din România, pentru ecartament normal. A fost produsă începând din anii ’40, la Uzinele Reșița, (până în ’49, și la Uzinele N. Malaxa din București, devenite ulterior „23 August”). Fabricarea acestor locomotive a durat până la începutul anilor ’60. Este o locomotivă de epoca III, serie limitată, de tip 1E- h2, construită după modelul DR50, fabricat în Germania, Austria și Cehoslovacia, considerat unul dintre cele mai de succes modele produse pentru Deutsche Reichsbahn, calea ferată de stat a Germaniei. Seriei 150.100 i s-au adus multe îmbunătăţiri, fiind destinată tractării trenurilor de marfă (dar și a celor de călători, în ultimii ani), pe linii cu profil greu, cu declivități mari. Viteza maximă de deplasare era de doar 40 km/h. Au fost atât de robuste încât au putut fi folosite vreme de 40 de ani, deși ele fuseseră construite pentru pentru a fi folosite … 5 ani. Locomotivele din această serie au reprezentat tipul cel mai modern utilizat de C.F.R., având distribuţie Heusinger, frână automată Knorr, injector de apă Friedmann şi ardere mixtă cărbune-păcură. După 1959, aceste locomotive au fost dotate şi cu termosifon şi evacuare dublă Kylchap. Exemplarul de acum este cu atât mai valoros cu cât, din 1947 și până în 1960, au fost produse doar … 282 de bucăți, dintre care au „supraviețuit” doar câteva. Epoca construirii locomotivelor cu abur a luat sfârșit în anul 1964, când începe construcția de locomotive Diesel și, mai apoi, a celor electrice. Chiar și așa, în anii 1960, locomotivele 150.100 au fost utilizate și la remorcarea trenurilor de călători. În ultimii ani de viață activă, au fost prezente mai mult în triajele de cale ferată, în stațiile cu activitate mare de manevră, fiind folosite, la final, pentru încălzirea halelor din depou și a unităților industriale.

                Muzeul feroviarilor, în așteptare

                La final, reținem că pasiunea față de istoria feroviară a neobositului șef de gară din Bacău, Gheorghe Popoeag, depășește limitele obișnuitului. Băcăuanul, cu origini în județul Brăila, a reușit, prin eforturi proprii, să acumuleze o întreagă comoară istorică legată de acest domeniu, de la documente vechi ce amintesc de gara din Bacău – primul regulator și primul regulament de mișcare al ceferiștilor, datând de pe la 1800 -, până la fotografii înfățișându-i pe ceferiștii care au lucrat, în cei peste 100 de ani, în gara din Bacău. Colecția include și obiectele personale sau instrumentele de lucru folosite de feroviarii băcăuani, gen haine de ceferist, lanterne vechi etc. Toate aceste vestigii de o extremă valoare istorică urmau să fie expuse în cadrul unui muzeu amenajat în spațiul gării, dorință care, din păcate, nu s-a putut materializa, din lipsă de sprijin. Aviz doritorilor care vor să îl ajute pentru finalizarea acestui vis!

                Onești: Apă cu presiune redusă pe mai multe străzi!

                  Pentru remedierea unor avarii survenite la nivelul sistemului de alimentare cu apă din orașul Onești, județul Bacău, echipele RAJA sunt nevoite să reducă presiunea apei potabile, în intervalul orar 11.30 – 16.30.

                  Astfel, se va înregistra apă cu presiune redusă pe străzile: Vasile Alecsandri, Eternității, Serelor, Redului, Belvedere, Stejarului și Industriilor.

                  Ne cerem scuze pentru neplăcerile create utilizatorilor din zonă, pe care îi asigurăm că echipele de intervenție vor face tot posibilul pentru finalizarea lucrărilor și reluarea furnizării apei potabile în parametrii optimi, în cel mai scurt timp.

                  Biroul de Comunicare

                  Cât va costa energia de la 1 ianuarie 2023 pentru populație, instituții și industrie

                  De anul viitor, piața de energie va fi reglementată în proporție de 80%. Acest lucru înseamnă că 80% din prețul energiei va fi plafonat, iar 20% va fi lăsat la libera negociere pe piața bursieră.

                  „Cea mai importantă prevedere din noua Ordonanţă de Urgenţă, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2023, este că plafoanele pentru consumatorii casnici vor fi menţinute şi anul viitor”, a anunțat prefectul Lucian Bogdănel.

                  Prețul reglementat al energiei

                  *de la 1 ianuarie 2023

                  Populație

                  0,68 lei/kWh (pentru un consum lunar sub pragul de 100 kWh)
                  0,80 lei/kWh (pentru un consum lunar între 100 kWh și 255 kWh)
                  1,3 lei/kWh (pentru un consum lunar de peste 255 kWh)

                  IMM-uri, instituții publice, spitale, şcoli, biserici

                  1 leu/kWh

                  Marii consumatori din industrie

                  1,3 lei/kWh

                  Maia Morgenstern își lansează două cărți în Bacău

                  Miercuri, 16 noiembrie 2022, începând cu ora 15.00, în sala multimedia a Bibliotecii Județene „C. Sturdza” Bacău va avea o dublă lansare de carte. Este vorba despre volumele autobiografice Nu sunt eu (Editura Litera, 2020) și Eu sunt Maia (Editura Litera, 2022).

                  Născută la 1 mai 1962, în București, Maia Morgenstern este actriță de film, radio și televiziune. A studiat la Academia de Teatru și Film, între 1981 și 1985, iar apoi a jucat la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț până în 1988. A apărut, ulterior, pe scena Teatrului Evreiesc de Stat din București, după care s-a alăturat trupei de la Teatrul Național „Ion Luca Caragiale”. Printre rolurile notabile pe scena de teatru se numără Lola Lola din Îngerul albastru (Der Blaue Engel) sau Kathleen Hogan în Park Your Car in Harvard Yard. Dincolo de remarcabila activitate artistică, Maia Morgenstern este și directoarea Teatrului Evreiesc de Stat.

                  Este cunoscută publicului român mai ales pentru rolurile din filmele Balanța, Cel mai iubit dintre pământeni și Patimile lui Hristos. Cariera sa impresionantă include roluri în producțiile: Secretul lui Bachus (1984), Dreptate în lanțuri (1984), Maria și marea (1989), Cei care plătesc cu viața (1989), Marea sfidare (1990), Rămînerea (1991), Casa din vis (1992), Balanța (1992), Cel mai iubit dintre pămînteni (1993), Trahir (1993), Nostradamus (1994), A șaptea cameră (1995), Privirea lui Ulyse (1995), Fiii Witman (1997), Omul zilei (1997), Frumoșii nebuni ai marilor orașe (film TV, 1997), Triunghiul morții (1999), Față în față (1999), Patul lui Procust (2001), Patimile lui Hristos (2004), Orient Express (2004), „15” (2005), Eva (2010), Iubire elenă (2012), The Secret of Polichinelle (2013), Domnișoara Christina (2013), Veni Vidi Fugi (2016), High Strung (2016), O lecție de bune maniere etc.

                  A jucat, de asemenea, în serialele TV: Aniela (2009), Iubire și Onoare (2010-2011), Las Fierbinți (2012-2015), Fructul oprit (2018-2019), Sacrificiul (2019-2020) etc.
                  A obținut, de-a lungul anilor, numeroase premii și distincții, dintre care amintim: Ordinul național „Pentru Merit” în grad de Comandor (1 decembrie 2000), Ordinul Artelor și Literelor în grad de Cavaler (Franța, 2012), Ordinul Național „Pentru Merit” în grad de Mare Ofițer (România, 2018) și titlul de Doctor Honoris Causa al Universității „George Bacovia” (2018).

                  În ultimii ani, a publicat volumele Nu sunt eu (Editura Litera, 2020) și Eu sunt Maia (Editura Litera, 2022), despre care vom vorbi miercuri, la Biblioteca Județeană „C. Sturdza” din Bacău, în cadrul unui eveniment la care intrarea este liberă.

                  Azi-noapte: incendiu la Sascut

                  În cursul acestei nopți, pompierii băcăuani au fost solicitați să intervină în localitatea Sascut, în urma unui apel primit pe Numărul Unic pentru Apeluri de Urgență 112, care anunța producerea unui incendiu la o casă de locuit.

                  De urgență, la fața locului, s-au deplasat două autospeciale de intervenție și un echipaj SMURD.

                  La sosirea forțelor de intervenție, incendiul se manifesta violent, pe o suprafață de aproximativ 100 mp, reprezentând acoperișul casei și o suprafață de aproximativ 40 mp, reprezentând anexe.

                  Din cercetările efectuate de pompierii militari, cauza probabilă a incendiului este scurtcircuitul electric.

                  Pentru a evita producerea unor tragedii, aducem la cunoștință cetățenilor următoarele aspecte:

                  • Este interzisă utilizarea aparatelor electrice, cablurilor electrice, prizelor, întrerupătoarelor cu defecțiuni sau cu imporvizații;

                  • Este interzisă solicitarea rețelei electrice prin folosirea simultană a mai multor receptori;

                  • Este interzisă amplasarea produselor, materialelor și substanțelor combustibile în apropierea surselor de căldură.

                  Foarte important! Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al județului Bacău solicită cetățenilor anunțarea tuturor situațiilor care pot pune în pericol viața, bunurile sau mediul înconjurător pe Numărul Unic pentru Apeluri de Urgență 112

                  Impresionantă desfășurare de „forțe” la Universitatea „George Bacovia” din Bacău

                  Vineri, 11 noiembrie 2022, s-a încheiat maratonul evenimentelor prilejuite de împlinirea celor 30 de ani de la înființarea Universității George Bacovia din Bacău, 30 de ani de excelență în educație universitară, cercetare științifică, implicare comunitară, parteneriate pentru dezvoltare și rezultate remarcabile la nivel național și internațional.

                  Pe parcursul celor 5 zile, trăite cu intensitate de întreaga comunitate băcăuană și nu numai, activitățile organizate de Universitate au atras peste 1200 de participanți din țară și din străinătate, care s-au bucurat de tot ceea ce bacovienii și-au propus să „dăruiască” la ceas aniversar.

                  În semn de recunoștință pentru promovarea parteneriatului instituțional și contribuția la afirmarea idealurilor și obiectivelor învățământului academic românesc, miercuri, 9 noiembrie 2022, în Sala Senatului a Universității, într-un cadru festiv marcat de emoție și amintiri, s-au oferit diplome aniversare pentru cei mai importanți 30 de parteneri care au susținut Proiectul Bacovia: Consiliul Județean Bacău, Primăria Municipiului Bacău, Instituția Prefectului Județului Bacău, Spitalul Municipal de Urgență Moinești, Inspectoratul Școlar Județean Bacău, Inspectoratul de Poliție Județean Bacău, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, Universitatea Româno-Americană din București, Universitatea Cooperatist-Comercială din Moldova, Chișinău, Universitatea Ecologică din București, Centrul de Cultură „George Apostu” din Bacău, Aeroportul Internațional „George Enescu” din Bacău, Administrația Județeană a Finanțelor Publice Bacău, Banca Comercială Română – Sucursala Bacău, BRD Groupe Societe Generale – Sucursala Bacău, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România – Filiala Bacău, Cotidianul Deșteptarea Bacău, Centrul Pentru Afaceri Solidare din București, CIT – IRECSON Centrul de Informare Tehnologică din București, SCC Services Romania SRL, Compania de Investiții Financiare Evergent Investments SA, Vanel Exim SRL, Școala Națională de Pregătire a Agenților de Penitenciare din Târgu-Ocna, Direcția Generală Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Bacău, Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog al Județului Bacău, Penitenciarul Bacău, Fundația Comunitară Bacău, Postul public Radio România Actualități, Agricola Internațional SA, Complex EMD Bacău.

                  Ziua de 10 noiembrie 2022 a fost dedicată cercetării științifice, debutând cu acordarea titlului de Doctor Honoris Causa domnului prof. univ. Dr. Dr.h.c. Mircea Duțu, director al Institutului de Cercetări Științifice „Academician Andrei Rădulescu” al Academiei Române, Președinte al Universității Ecologice din București, pentru recunoașterea meritelor deosebite, a valorii profesionale și academice, a prestigiului științific și a contribuțiilor teoretice novatoare în dreptul mediului, unde a primit consacrarea tuturor comunităților de profil și a fost recunoscut drept promotor consecvent al „justiției climatice”.

                  Programul complex de evenimente a cuprins și desfășurarea a două conferințe: Conferința internațională „Economy Transdisciplinarity Cognition”, ajunsă la ediția a VIII-a, organizată în parteneriat Universitatea Cooperatist Comercială din Moldova și Conferința națională cu participare internațională „Devianță și Criminalitate. Evoluție, tendințe, perspective”, ediția a VI-a. În plenul reunit al celor două conferințe, numerosul auditoriu s-a bucurat de două prezentări de excepție susținute de domnul Conf. univ. Dr. Titus Corlățean, specialist în drept internațional și relații internaționale, diplomat, fost ministru al Ministerului Justiției și al Ministerului Afacerilor Externe și dl. Prof. univ. Dr. Gheorghe Popa, membru fondator și președintele Asociației Criminaliștilor din România.

                  În cadrul celor două conferințe au participat membri ai comunității academice din țară și din străinătate, specialiști, practicieni și cercetători, care au prezentat rezultate ale cercetării științifice și au propus soluții pentru depășirea provocărilor actuale. În programul celor două conferințe regăsim teme de cercetare de actualitate, ale căror rezultate au fost prezentate de cadre didactice și cercetători de la instituția gazdă și de la: Universitatea Cooperatist-Comercială din Moldova, Chișinău, Universitatea Harvard SUA, Universitatea Ecologică din București, Academia de Poliție „Al. I. Cuza” din București, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea din Pitești, Universitatea Danubius din Galați, Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea de Studii Europene din Moldova, Chișinău, Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir” din București, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Universitatea din București, Universitatea Liberă Internațională din Moldova, Chișinău, Universitatea Româno-Americană din București, Universitatea „Titu Maiorescu” din București, Academia de Studii Economice din Moldova, Chișinău, Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, Universitatea din Craiova, Universitatea de Stat din Moldova, Chișinău, Universitatea „Ovidius” din Constanța, Universitatea „Spiru Haret” din București, Academia „Ștefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova, Institutul de Cercetări Științifice „Academician Andrei Rădulescu” al Academiei Române, Direcția Generală Juridică a Secretariatului Parlamentului Republicii Moldova, Institutul de Medicină Legală din Iași, Institutul de Psihiatrie Socola din Iași, Institutul Național pentru Cercetare Economică din Moldova, Institutul de Cercetare a Calității Vieții al Academiei Române, Institutul de Prognoză Economică (INCE) al Academiei Române, Centrul Național Anticorupție din Republica Moldova, Centrul Național de Expertize Judiciare din cadrul Ministerului Justiției al Republicii Moldova, Administrația Națională a Penitenciarelor – Direcția Reintegrare Socială, Penitenciarul București – Jilava, Asociația Criminaliștilor din România, Centrul Județean de Resurse și Asistență Psihopedagogică din Bacău, Colegiul Consilierilor Juridici din București, Procuratura generală a Republicii Moldova – Secția Combatere Crime Cibernetice.

                  Pe tot parcursul zilei s-a desfășurat activitatea „Aleea Prevenirii”, în cadru căreia elevi, studenți, participanți la manifestările științifice, publicul larg, au interacționat cu reprezentații instituțiilor publice cu rol important în prevenirea și combaterea fenomenelor de delincvență și devianță.

                  Lucrările celor două conferințe au continuat și vineri, 11 noiembrie 2022, când a avut loc prezentarea concluziilor și workshop-ul organizat la Școala Națională de Pregătire a Agenților de Penitenciare Târgu Ocna, cu tema „Noutăți și perspective privind managementul schimbării în instituțiile din sistemul penitenciar”.

                  Universitatea „George Bacovia”, prin evenimentele organizate în perioada 7 – 11 noiembrie 2022, pune, din nou, Bacăul pe harta manifestărilor științifice, culturale și comunitare de excepție, așa cum ne-a obișnuit pe parcursul celor 30 de ani de activitate.

                  Bacăul lui Sandu Iacob a bătut Buzăul lui Gabriel Armanu!

                  Splendidă victoria externă a „CSMeilor”, 26-24 (12-11), care au depășit formația buzoiană și în clasament

                  CSM Bacău crește! Crește și dovedește din nou Buzăul în deplasare, așa cum a făcut-o și spre finalul anului trecut. Victoria de acum are însă o importanță aparte. Mai întâi pentru că succesul repurtat sâmbătă, cu 26-24 (12-11), în antepenultima etapă a turului, a permis „CSMeilor” să depășească echipa buzoiană și în clasamentul Ligii Zimbrilor. În al doilea rând, reușita este o dovadă suplimentară că formația băcăuană poate aspira la mai mult în această stagiune.

                  Apoi, nu trebuie uitat că HC Buzău 2012 venea după o importantă remiză obținută la Constanța. Așa cum nu poate fi uitatnici faptul că în septembrie anul trecut, Vasluiul antrenat de Gabriel Armanu s-a impus la Bacău pe fondul unui arbitraj ca-n codru, care a și dus, de altfel, la suspendarea celor doi „fluierași” de către Federația Română de Handbal. Iată că, la distanță de un an, Bacăul antrenat de Sandu Iacob trece peste tot și toate, învingând Buzăul lui Armanu în… Crâng, nu în codru!

                  Deși la limită, și materializată pe final, victoria CSM Bacău este pe deplin meritată, în condițiile în care, exceptând primele minute, oaspeții s-au aflat mai mereu în avantaj. Cu Esteki nerefăcut și Dospinescu (accidentat), dar încurajată permanent de inimoasa galerie băcăuană care s-a deplasat la Buzău, CSM Bacău a avut și un avans de cinci goluri (21-16, min.46), înainte de a respinge asalturile finale ale buzoienilor și de a câștiga trei puncte extrem de prețioase ce o plasează pe locul 8, la egalitate de puncte cu Potaissa Turda.

                  „În meciul de la Buzău a am fost un tot unitar și, alături de fanii veniți pentru a ne susține necontenit, am obținut o victorie importantă, care continuă să ne dea speranțe pentru ce avem de făcut”, a declarat antrenorul CSM Bacău, Sandu Iacob, care a utilizat formula de echipă: Grigoraș 1 gol, Freiwald- G. Bujor 7, Serhel 4, Stănescu 3, Belchite 3, Coric 2, Ganchev 2, Dobrincu 2, M. Bujor 1, Ushal, Esteki, Rotaru, Ivășchescu. Etapa următoare va găsi echipa băcăuană tot în deplasare, contra lui Dinamo. Jocul de vineri, 18 noiembrie, contra campioanei, trebuia să aibă loc în Bacău, însă cum Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu” va fi în acea perioadă gazda Naționalelor de gimnastică pentru juniori, s-a decis inversarea turului cu returul.

                  Celelalte rezultate înregistrate în etapa a 11-a a Ligii Zimbrilor: Steaua- CSM Oradea 44-36, Potaissa Turda- CSU din Suceava 34-32, Dinamo- CSM Constanța 33-29, CSM Odorheiul Secuiesc- CSM București 23-30, CSM Focșani 2007- Minaur Baia Mare 22-24. Clasament: 1) Dinamo 30p., 2) Minaur 27p., 3) CSM Constanța 25p., 4) CSM București 24p., 5), CSM Focșani 2007 22p., 6) Steaua 19p., 7) Potaissa Turda 16p. (314-308), 8) CSM Bacău 16p. (309-319), 9) HC Buzău 13p., 10) CSU din Suceava 11p., 11) Politehnica Timișoara 9p., 12) CSM Vaslui 6p., 13) CSM Odorheiul Secuiesc 3p, 14) CSM Oradea 0p.

                  „Aviatorii” au (în)frânt Metalul

                  Cum titrasem în avancronica de etapă? „Afară nu-i ca acasă”. Și așa a și fost pentru Aerostar în runda a 12-a din Liga a III-a. Învinsă pe nedrept de Metalul Buzău, în meciul de pe teren propriu disputat în tur, echipa antrenată de Mișu Ionescu și-a recuperat punctele sâmbătă, impunându-se în Crâng cu 2-1. Scorul pauzei a fost egal, reușitei lui Belciu din min. 8, gazdele răspunzându-i prin golul lui Ad. Moldovan din min. 15. Golul care a adus victoria „aviatorilor” a căzut în min. 66 și a fost realizat de Chirilă. Interesant este că în faza premergătoare golului de 2-1, Aerostar a ratat al patrulea penalty stagional, Prențu nereușind să-l învingă pe ex-ul Dinu. Din cornerul rezultat a venit însă lovitura lui Chirilă care a (în)frânt Metalul, detronându-l, totodată, din postura de lider al Seriei 2. Adevărul este că nici „acasă nu-i ca afară”. Surclasată cu 4-0 în tur la Fălticeni, CSM Bacău și-a luat revanșa sâmbătă, pe „Letea”, învingând Șomuzul (rămas în zece din min. 26), cu scorul de 3-0 prin „tripla” lui Corban din minutele 30, 36 și 45. Parcursul excelent al formației pregătite de Cristi Popovici se oglindește în locul 2 pe care „CSMeii” îl ocupă în Seria 1. Ca să încheiem, nici „afară” nu e mereu bine ca …„afară”. După cele două victorii externe la rând (4-3 la Limpeziș și 5-0 la Ianca), FC Dinamo Bacău a capotat la scor de tenis pe terenul Focșaniului: 6-1, goluri Pasăre (21), Arnăutu (22, 35, 70, 85), D. Oprea (88), respectiv A. Dobre (45). „Afară” nu-i mereu ca „afară”, dar nici Focșaniul nu-i Limpeziș ori Ianca, nu?

                  Seria 1

                  Rezultatele etapei a 12-a: Știința Miroslava- Rapid Brodoc 3-0, Bucovina Rădăuți- Csikszereda 2 2-0, Foresta Suceava- Dante Botoșani 1-0, Ceahlăul Piatra Neamț- Viitorul Darabani 4-1, CSM Bacău- Șomuz Fălticeni 3-0.

                  Programul etapei viitoare/ sâmbătă, 19 noiembrie, ora 14.00: CSM Bacău- Știința Miroslava, Șomuz Fălticeni- Ceahlăul Piatra Neamț, Viitorul Darabani- Foresta Suceava, Dante Botoșani- Bucovina Rădăuți, Csikszereda 2- Rapid Brodoc.

                  Clasament

                  1 Foresta Suceava   12      10      1        1        28-5   31p.

                  2 CSM Bacău           12      7        3        2        19-10 24p.

                  3 Bucovina Rădăuți  12      7        1        4        22-12 22p.

                  4 Ceahlăul P. Nt.     12      6        2        4        30-17 20p.

                  5 Dante Botoșani     12      6        1        5        16-16 19p.

                  6 Știința Miroslava   12      6        0        6        16-15 18p.

                  7 Șomuz Fălticeni    12      5        2        5        17-12 17p.

                  8 Viitorul Darabani  12      3        0        9        9-31   9p.

                  9 Rapid Brodoc       12      2        1        9        13-30 7p.

                  10 Csikszereda 2     12      1        3        8        3-25   6p.

                   

                  Seria 2

                  Rezultatele etapei a 12-a: CSM Focșani 2007- FC Dinamo Bacău 6-1, Metalul Buzău- Aerostar Bacău 1-2, Viitorul Ianca- Unirea Braniștea 1-2, Voința Limpeziș- CSM Râmnicu-Sărat 1-3, Sporting Liești- Dacia Unirea Brăila 4-0.

                  Programul etapei viitoare/ sâmbătă, 19 noiembrie, ora 14.00: Sporting Liești- CSM Focșani 2007, Dacia Unirea Brăila- Voința Limpeziș, CSM Râmnicu-Sărat- Viitorul Ianca, Unirea Braniștea- Metalul Buzău, Aerostar Bacău- FC Dinamo Bacău.

                  Clasament

                  1 CSM Rm. Sărat     12      9        2        1        26-5   29p.

                  2 Metalul Buzău       12      9        1        2        33-8   28p.

                  3 Aerostar Bacău     12      7        3        2        36-15 24p.

                  4 CSM Focșani 2007 12      7        2        3        31-8   23p.

                  5 Unirea Braniștea   12      7        1        4        21-13 22p.

                  6 Sporting Liești      12      5        3        4        17-17 18p.

                  7 Viitorul Ianca       12      3        3        6        15-22 12p.

                  8 FC Dinamo Bacău 12      3        1        8        16-25 10p.

                  9 Voința Limpeziș    12      1        1        10      16-47 4p.

                  10 Dacia Un. Brăila  12      0        1        11      4-55   1p.

                   

                   

                  Cine mai stă în picioare pentru România?

                  După parșivenia deja cunoscută a Olandei, care a jucat doar după interesele ei economice meschine, iată că un alt stat se opune intrării României în Spațiul Schengen. Este vorba despre Suedia, căreia i-am votat repede-repejor intrarea în NATO, fără a le găsi nod în papură, așa cum a făcut-o Turcia. Dar noi nu suntem Turcia, am fost și-am rămas o sluguță ascultătoare la bunul-plac al jupânilor ce ne vând armament expirat la preț de tehnologie ultimul răcnet. Și cu ce ne-am ales după decenii întregi de stat drepți (sau culcat, după caz!) la ordinele cui a vrut să-și mai arate mușchii în fața politicienilor români.

                  De ce s-au trezit suedezii cu fața la cearșaf, de parcă au rămas fără abur la saună? Un parlamentar social-democrat, pe numele său Ardalan Shekarabi, a descoperit bursc că sunt problem cu imigranți din România și Bulgaria, insistând că extinderea Schengen „nu este în interesul Suediei în ceea ce privește securitatea internă”. Serioooos? Dar cu valurile de imigranți din Orientul Apropiat – sirieni, kurzi, palestinieni etc – de acum 10-12 ani cum a fost? Nu sunt îngrijorați aleșii Suediei că sunt cartiere întregi controlate de foștii necăjiți arabi primiți cu brațele deschise și care acum sunt o adevărată mafie locală? Sau încearcă să-și acopere problemele economice și de ordine public blocând România?

                  Despre Olanda, ce să mai povestim? Miza enormă a transportului pe mare îi obligă să se lepede de orice scrupul, numai ca Portul Constanța să nu ia o parte din profitul enorm al Portului Rotterdam, pe unde intră cele mai multe mărfuri în Europa. Cu noi în Spațiul Schengen, olandezii pierd monopolul import-exportului Uniunii Europene, iar asta îi va supăra pe sponsorii partidelor din țările e foarte jos. Nu-i nimic, băncile și firmele de asigurări portocalii își umflă în continuare buzunarele pe spatele românilor și cară profitul la ei acasă! Muncitorii români construiesc pe la Galați vapoare pentru o firmă olandeză. Tirurile cu flori fără miros și roșii fără gust intră cu sutele prin ganițele românești, tot spre îndestularea lor! Iar în timpul ăsta președintele Iohannis le-a cerut europarlamentarilor români să nu vorbească de rău Olanda!

                  Revenind la Suedia, un parlamentar din Partidul Democrat, Adam Martinen, a scăpat porumbelul arătându-se îngrijorat și că aderarea României ar muta frontiera externă a Schengen la granița cu Ucraina. Aha! Deci asta era problema voastră – să nu cumva să dispară un stat-tampon, care vă protejează confortul și bunăstarea! Păi, nu erau ucrainienii niște biete victime în fața agresiunii rusești. Sau să fie victime la ei acasă, nu prin cochetele așezări suedeze, acolo unde s-ar lupta cu déjà existentele clanuri arăbești!

                  Ultrascurte

                  Dacă vreo careva zice că știe ce se întâmplă în Ucraina și nu face parte din Stavka, nu-l băgați în seama! Minte!

                  AUR vrea să interzică sarea iodata. Ce să zic, băieții se plictisesc maxim.

                  Nesimțiții ăștia au făcut o mare mânărie. Toți au anunțat, vineri, 11 noiembrie, că se se sărbătorește „Ziua Veteranilor de Război”. În România, însă, Ziua Veteranilor de Război se sărbătorește de Înălțare. Ca să dovedim, însă, că știm să pupăm unde trebuie, s-a instituit și pe 11 noiembrie, când Occidentul sărbătorește Armistițiul din 1918, care a pus capăt WW1, Ziua Veteranilor de Război din Teatrele de Operațiuni. Cu alte cuvinte, vineri a fost ziua mercenarilor care au luptat pentru interesele altora în Irak sau Afganistan. Dar aproape toată presa și toți politicienii au spus că s-a sărbătorit Ziua Veteranilor de Război. Nu, mă, aia e de Înălțare!

                  Parlamentul European continuă să viseze cai verzi pe pereți: «PE a convenit asupra includerii măsurilor REPowerEU în planurile naționale de redresare pentru a sprijini independența față de combustibilii fosili ruși și a accelera tranziția verde».

                  Toată presă a preluat o declarație a lui Evgheni Prigojin, patronul Wagner, cum că s-a implicat în alegerile americane și se va mai implica. Problemele sunt două: 1. Canalul TG de pe care au fost preluate declarațiile, deși se cheamă „Șapca lui Prigojin”, nu are legătură cu acesta; 2. Dacă s-ar fi obosit să citească declarația, ar fi văzut că e vorba de sarcasm: „Domnilor, ne-am amestecat, ne amestecăm și ne vom amesteca. Cu grijă, exact, chirurgical și în felul nostru, așa cum știm. În timpul operațiilor noastre precise, vom îndepărta atât rinichii, cât și ficatul simultan.”

                  Presa grecească scrie, indignată, că blindatele trimise Ucrainei sunt distruse având încă însemnele militare grecești pe ele. Este vorba despre o cruce albă pe fond albastru, însemn pe care ucrainenii n-au avut timp să-l șteargă, grăbindu-se să bage mașinile în lupta.  Un general grec declară: „Am făcut eforturi supraomenești pentru a le menține în stare operațională excelentă, astfel încât să le poată da lui Zelensky gratuit, de fapt. Nu aveam baterii, dar înainte să le trimită în Ucraina, ca prin magie au apărut două camioane cu baterii și toate cele vechi au fost înlocuite. Pentru noi nu au avut material, pentru Zelensky, au avut”…

                  Polonia, țara aia care spune că a aparat Creștinătatea și că lupta cu turcii și proteja și refugiații, a omorât cel puțin trei foști voievozi moldoveni și un număr considerabil mai mare de boieri la cererea… turcilor. Conform cu Nicolae Iorga, Istoria Românilor după călători.

                  Și încă ceva de la Iorga, despre moravurile medievale moldovenești, destul de depărtate de ceea ce ne place să ne imaginăm azi: căsătoriile se desfăceau atât de ușor încât obiceiul ortodoxilor l-au luat și catolicii, spre disperarea episcopilor care au venit din Polonia să restabilească morală creștină. Ghinion, la Trotuș, unde a descoperit un bărbat care avusese 4 neveste și o femeie cu 4 bărbați,  episcopul a fost obligat de târgoveți să-și schimbe ideile și să nu se atingă de un așa obicei…

                  Ziua Mondială a Diabetului: baloane albastre pe cerul Bacăului

                    Ziua Mondial a Diabetului va fi marcată luni, 14 noiembrie, de Lions Club Moldova Bacău, în colaborare cu Direcția de Sănătate, cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) și cu Lions Club „Sfântul Gheorghe” Bacău. Manifestarea va avea loc în Piața Tricolorului, unde vor fi lansate în aer baloane albastre și vor fi împărțite pliante de educație sanitară. Și fațada Palatului Administrativ este iluminată în culoarea albastră, culoarea specifică afecțiunii medicale pe care o numim diabet. 

                    Lions Club Moldova Bacău, creat la 1 mai 1991 (președinte fondator Gheorghe-Geo Popa), este asociație caritabilă cu sigla „We Serve – Noi Servim” (cunoaștere și întrajutorare reciprocă) și a punctat anual Ziua Mondială a Diabetului.

                    Din anul 1993, în Bacău s-a organizat și prima tabără anuală pentru copii insulino-dependenți. Locația taberei, în ultimii 20 de ani, a fost contractată cu Centrul de Cultură „George Apostu” Bacau, care a oferit condiții deosebite pentru cazarea si hrana copiilor. În acest an, tabăra a ajuns la ediția a 27-a. Copiii au fost supravegheați de un medic diabetolog, de un asistent medical, de un psiholog și de un director. În program s-au regăsit educația sanitară referitoare la administrarea tratamentului specific, jocuri sportive, excursii, jocuri-concurs specifice vârstei etc.

                    În preziua Zilei Mondiale a Diabetului, cu sprijinul personalului medical al Direcției Sanitare Bacău, clubul a organizat analize medicale (pentru colesterol, trigliceride, glicemie și măsurarea tensiunii) pentru aproximativ o sută de persoane, în diferite locații.

                    Lions Club Moldova Bacău la 31 ani

                    Lions Club Moldova are, însă, o listă mult mai bogată de acțiuni caritabile realizate în cei 31 de ani de activitate.

                    Putem aminti aici, între altele, acțiunea de screening ocular din programul Lions Club International, organizată cu o caravană din SUA, in anul 2006. În urma controlului medical au fost oferiți, gratuit, și ochelari de vedere. Dar, până în 2018 clubul a organizat acțiuni de screening ocular și pentru copiii din grădinițe.

                    Lions Club Moldova a contribuit, de asemenea, la refacerea zonelor afectate de inundații pe Valea Trotușului, alături de membrii cluburilor Lions din București și Torino-Italia, dar și în zonele Bacău și Săucești.

                    Lions Club Moldova, în colaborare cu profesori ai Colegiului Național de Artă „G. Apostu”, a organizat concursul anual „Afișe pentru pace”. Un desen din anul 2019 a câștigat premiul întâi pe țară si a fost menționat între primele 20 de lucrări la nivel mondial între cluburile Lions.

                    În colaborare cu DGASPC, clubul a contribuit la finanțarea participării persoanelor cu dizabilități din Centrul de asistență Gâșteni la întrecerile paralitice internaționale. Iar la solicitarea Asociației Nevăzătorilor Bacau, Romel Guțu – membru al clubului – a oferit șase calculatoare adaptate la nevoile nevăzătorilor. De asemenea, anual, în preajma Crăciunului sunt oferite cadouri copiilor instituționalizați.

                    Clubul a sprijinit și acțiuni ale Asociației Daniel din Bacău, iar la solicitarea Colegiului Național Ferdinand, a contribuit la premierea absolvenților.

                     

                    Un act normativ încurcă activitatea școlilor de șoferi. Conducem preventiv sau defensiv?

                    Cum e mai bine și ce presupune asta? Când inițiatorii unor proiecte de lege, beneficiarii de drept și legiuitorii tratează același subiect diferit, în fața organului de control, cine are dreptate?

                    O temă delicată dar de importanță majoră când vine vorba de respectarea normelor de circulație și siguranța cetățenilor. Vă invit la un dialog pe această temă cu Petru Bordeianu, instructor auto, președintele Federației Naționale a Formatorilor Auto din România. La Comisia de Dialog Social a Ministerului Transporturilor se află în dezbatere proiectul de modificare a OMT nr.733/2013.

                    Ordinul ministrului transportului pentru aprobarea Normelor privind autorizarea școlilor de conducători auto și a instructorilor de conducere auto, a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a cursurilor de pregătire teoretică şi practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, a Programei de şcolarizare, precum şi privind condiţiile şi obligaţiile pentru pregătirea teoretică şi practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere. O temă de interes care ne vizează pe toți, actuali și viitori participanți în trafic.

                    Prin acest ordin de ministru s-a transformat activitatea școlilor de conducători auto, dintr-o activitate didactică, care ar fi trebuit să formeze cursanților deprinderi, automatisme, îndemânări, cunoștințe, reflexe, priceperi etc., într-una pur comercială, fără să țină cont de logica bunei pregătiri a viitorilor șoferi. Găsiți vreo logică a faptului că elevii școlilor de conducători auto sunt obligați să efectueze, pentru categorie B, 24 de ore de legislație rutieră și apoi, în continuare, 30 de ore de conducere practică a autovehiculului, după care trebuie să intre în aplicația RNC pentru a se programa la proba teoretică?

                    Probă pe care pe care o susțin la autoritatea competentă (DRPCIV) după 30-120 de zile (diferă de la județ la județ) de la finalizarea școlarizării, iar în situația fericită când elevul este declarat ADMIS la proba teoretică, intră din nou în sistem și își face o nouă programare, care poate dura între 30-120 de zile, de data aceasta, pentru susținerea probei practice? Și pentru ca anormalul să fie dus până la extrem, dacă elevul pică proba de traseu este obligat să efectueze 6 ore de conducere auto imediat, după care primește o adeverință care să ateste acest fapt, pe care o depune la dosar, permițându-i apoi să intre din nou în sistem pentru o nouă reprogramare care la fel poate dura între 30-120 de zile și chiar mai mult”, spune Petru Bordeianu.De fapt, care este scopul școlarizării sau al efectuării celor șase ore de pregătire practică, când se știe că exameul se suține după 3-6 luni de zile de la finalizarea orelor de conducere auto?

                    Proba practică, la un an dupa cea teoretică

                    „Au fost cursanți, spre exemplu la Suceava, care s-au înscris la școala de conducători auto în Aprilie 2021, au susținut proba teoretică în luna Septembrie 2021 și au fost programați pentru proba practică în Aprilie 2022. Cei care au picat la proba practică, deja le-a expirat dosarul. Vi se par normale aceste Norme pur comerciale? 

                    Mai are rost să se mire cineva de cele ce se întâmplă pe șoselele patriei? Știți că au fost picați cursanți, în mod abuziv, pe motiv că nu au acordat prioritate la porumbei, căței etc.?

                    De notorietate este faptul că aceste abuzuri nu sunt fapte izolate, ci ele se petrec zilnic. Gândiți-vă că un astfel de viitor conducător auto picat la proba de traseu, îngroașă rândurile celor care așteaptă să susțină examenul auto într-un termen rezonabil, mai spune Petru Bordeianu.

                    Ce este de făcut? De unde a apărut termenul de conducere defensivă?

                     „Noi ne menținem propunerea făcută încă de când am fost introduși pe ușa din dos în Ordonanța 27/2011, la art. 62, 63, 64, care reglementează transporturile rutiere, că nu avem ce căuta în această lege. Noi, instructorii auto, nu suntem transportatori. Nici măcar taximetriștii nu se regăsesc în această ordonanță, deși ei fac transport de persoane. Instructorii auto folosesc automobilul, drumul, indicatoarele, marcajele etc. ca materiale DIDACTICE. Cursanții noștri nu sunt nici călători și nici balast sau alte materiale„, spune Petru Bordeianu. Pentru a rezolva problemele ce țin de buna pregătire și conduită a conducătorilor auto se solicită ca, prin Norme noi:

                    1)   Viitorii conducători auto să aibă posibilitatea alegerii efectuării cursurilor la cabinete individuale de legislație rutieră sau la școli de conducători auto;

                    2)  După ce au absolvit cursurile de teorie, să se prezinte doar cu cartea de identitate la autoritatea competentă (SRPCIV) pentru susținerea probei teoretice;

                    3)  După ce au fost declarați ADMIS la proba teoretică, li se eliberează o adeverință care atestă acest fapt și, dintr-o piață liberă, își vor alege instructorul auto pentru a se instrui și a pătrunde în tainele șofatului, iar pe parcurs își aduce documentele necesare susținerii examenului la proba practică;

                    4)  După efectuarea ultimei ore practice de conducere, cursanul știe din aplicație că a doua zi va susține examenul practic.

                     

                    De asemenea, se cere ca școlarizarea și schimbul de experiență să fie efectuat de aceeași autoritate și pe același calapod la care să participe instructorii auto, profesorii de legislație rutieră, examinatorii auto și agenții de circulație rutieră.

                    Este ANORMAL ca elevii, într-un fel să fie învățați de profesorii și instructorii auto, în alt fel să ceară și să interpreteze diferitele situații din trafic examinatorii auto, și în alt mod să fie verificați și amendați de către agenții de circulație rutieră. De la aceste anomalii, care privesc interpretarea diferitelor situații din trafic, după ureche, se ajunge la nervozitate, stres, iritare, bătaie în trafic, fiindcă interpretările nu sunt corecte și UNITARE, fiecare participant la trafic susținând că alții greșesc și numai el este cel care știe adevăratele reguli de circulație. Conducerea defensivă nu cred că aduce ceva bun în trafic.  

                    Am adresat de câțiva ani șase întrebări, cu privire la sensul giratoriu, Ministerului de Interne, în speță Direcției Rutiere, care nici până în acest moment nu ne-a dat un răspuns ASUMAT. Aceleași demersuri le-am întreprins și către Parlament, care a început să miște ceva, mai spuie Petru Bordeianu”.

                    Trebuie să recunoaștem că, pe lângă abilitățile de a conduce, prevenția, conduita în trafic, se învață. Și orice Lege sau act Normativ, așa cum susține instructorul auto Petru Bordrianu, pentru a produce efecte, trebuie să aibă prevederi simple, clare și NEINTERPRETABILE.

                     

                     

                     

                     

                     

                     

                     

                     

                     

                    „Good or Evil” la Balul Bobocilor „Eminescu”

                      Teatrul de Vară „Radu Beligan” a fost din nou gazda „confruntărilor” bobocilor, joi seară (10 noiembrie) fiind rândul elevilor de la Colegiul „Mihai Eminescu” să „se dea” în spectacol. Numai că de această data, așa cum era de așteptat, au participat atât bobocii de liceu cât și cei de la postliceală. Astfel, pentru titlurile de Miss și Mister puse în joc au concurat opt perechi de clasa a IX-a, iar la nivel postliceal au fost patru perechi plus un elev care a concurat cu două partenere.

                      Atmosfera și energia din sala de spectacol au fost și de această data efervescente, tipice acestui gen de show. Concurenții au trebuit să treacă printrei probe, de zi, de talente și de seară, probe care au fost pe placul publicului spectator, în mare majoritate elevi dar și profesori și părinți și alte categorii de susținători. Balul a fost completat și cu alte momente spectaculoase, cele mai multe fiind de muzică și dans. Tema Balului a fost „Good or Evil”, iar juriul compus din: prof. Petru Bârzu –director, prof. Laura Andreea Șuhan –director adjunct, John Popa –Școala de Șoferi SMART ABC-sponsor principal, Mirela Radu –reprezentanta elevilor în Consiliul de Administrație și Sebastian Munteanu –reprezentantul părinților; a decis:

                      La nivel liceal Miss Colegiul „Mihai Eminescu” 2022 este Yarina Mardare iar Mister Colegiul „Mihai Eminescu” 2022 este Luca Țînă. Pe locul II s-au clasat Ioana Miclăuș și Emanuel Berendea iar pe locul III au fost Alexandrina Talambuță și Eduard Luță. Premiile de Miss și Mister Popularitate au fost adjudicate de Yarina Mardare și Andres Ciobanu în timp ce titlurile de Miss și Mister Fotogenie le-au revenit Mihaelei Pal și lui Alexandru Baciu.

                      La nivel postliceal, Corina Luca și Sebastian Doroftei au fost „încoronați” cu titlurile de Miss respectiv Mister iar pe locul secund s-au clasat Marina Câmpanu și Ștefănel Dediu. Podiumul a fost completat pe locul III de Delia Roșu și Gabriel Chircu.

                      Organizatori: Director, prof. Bâzu Petru; Director Adjunct, prof. Șuhan Andreea Laura;                                 Consilier educativ, prof. Lungu Diana; elevii: Sandu Gabriel Alin, Pupăză Robert Mihai, Verman Ramona, Mandache Elena, Mititelu Marco, Crețu Georgiana, Ciobanu Vlad.

                      „Și de această data, Școala de Șoferi SMART ABC a fost sponsor principal al evenimentului și am oferit cursuri gratuite pentru categoria B1 pentru câștigătorii Miss și Mister, precum și preiul SMART pentru un alt cuplu, premiu ce cuprinde cursuri de legislație, vouchere cu 20% precum și alte reduceri pentru școala de șoferi. Prin faptul că sponsorizăm astfel de evenimente practic încurajăm tinerii și în același timp dorim să formăm o categorie civilizată de participanți în trafic, să îi responsabilizăm. Noi vom fi tot timpul lângă tineri, la noi găsind oricând sprijin”, a declarant John Popa, Școala de Șoferi SMART ABC, sponsor principal al Balului Bobocilor 2022 Colegiul „Mihai Eminescu”.