29 aprilie 2024
ContrasensCând am renunțat sa mai credem în Educație?

Când am renunțat sa mai credem în Educație?

Societatea contemporană se confruntă cu o dilemă fundamentală în ceea ce privește educația: unde se trage linia între stimularea și pregătirea tinerilor pentru viață și protejarea lor excesivă? Ideile vechilor civilizații, precum Sparta și Roma antică, ne pot oferi o perspectivă interesantă asupra acestui subiect.

Spartanii, cunoscuți pentru severitatea lor, adoptau o abordare brutală, eliminând copiii cu probleme și oferind o educație dură celorlalți. Aceasta ar putea părea excesivă pentru multe societăți moderne, dar ne provoacă să ne întrebăm cât de mult protejăm astăzi tinerii de dificultățile vieții și cât de mult ar trebui să le permitem să se confrunte cu ele.

Romanii obligau toți cetățenii să facă un stagiu militar prelungit înainte de a întemeia o familie. Această experiență le-ar putea oferi competențele necesare pentru a supraviețui și a prospera în societate. Astăzi, conceptul de serviciu militar obligatoriu poate părea învechit, dar ideea pregătirii tinerilor pentru responsabilitățile vieții adulte rămâne relevantă.

Înainte, educația era considerată o cale de a separa grâul de neghină, iar profesorii aveau autoritatea de a stabili standardele academice și comportamentale. Însă, în zilele noastre, pare că trăim într-o eră în care elevii și părinții sunt cei care dictează condițiile și așteptările școlare.

Întrebarea firească este: cum am ajuns în această situație? Cum de școala a devenit un loc în care elevii par să aibă mai multă putere decât profesorii? Unii argumentează că această schimbare se datorează unei culturi generale care promovează gratificarea imediată și evitarea disconfortului. Alții arată cu degetul spre lipsa de autoritate a instituțiilor educaționale și lipsa sprijinului din partea părinților pentru profesori.

Putem, deci, să ne întrebăm cum de am ajuns în situația în care nu doar că părinții ajung să ceară simplificarea materiei pe motiv că este prea grea pentru odraslele lor, dar ajung să și amenințe cadrele didactice. De elevii agresivi nu mai discutăm, căci deja este o obișnuință, la fel de frecventă precum atacarea notelor la tribunal. Cum de s-a ajuns în situația în care școala trebuie să facă ceea ce vrea elevul și nu invers? Cum de, în loc să pregătească copilul pentru viață, școala a devenit un soi de azil în care elevii sunt niște mici semizei, în fața cărora trebuie să îngenunchieze profesorii?

Știm unde s-a ajuns după trei decenii de conformism si abdicare de la principii. Întrebarea este unde se va ajunge dacă vom continua cu această politică? Dacă ne uităm la evoluția sistemului educațional și la modul în care s-au schimbat dinamica între elevi, părinți și cadrele didactice în ultimele decenii, putem trage concluzia că trecutul recent nu a fost deloc încurajator. Lipsa de autoritate, conformismul și prioritizarea confortului individual în detrimentul dezvoltării personale și sociale pot duce la consecințe grave pe termen lung. Dacă ne vom angaja pe aceeași cale, riscăm să vedem o deteriorare continuă a sistemului educațional, cu implicații profunde asupra societății noastre în ansamblu.

Astăzi, o mare parte a societății este convinsă că Pământul este plat, că eclipsa de soare este o iluzie și că dârele de condens ale avioanelor sunt otrăvuri imprăștiate pentru a ucide populația. Ce se va întâmpla când în funcțiile de decizie vor ajunge acest gen de oameni și ce decizii vor lua având în vedere ideile pe care le susțin?

spot_img

Alte titluri

spot_img

Ultimele știri