20 mai 2024
ActualitateBoboteaza, ziua în care toate apele au fost sfințite

Boboteaza, ziua în care toate apele au fost sfințite

La 6 ianuarie, credincioșii ortodocși au prăznuit Botezul Domnului nostru Iisus Hristos, iar cei catolici Epifania sau Dumnezeiasca Arătare. Astfel, încă de la primele ore ale dimineții, creștinii băcăuani, ortodocși și catolici, deopotrivă, s-au îndreptat spre biserici, într-una dintre cele mai mari sărbători din an, cea care, se spune, încheie ciclul celor 12 zile de solemnități creștine de iarnă.

 

Dintre aceștia, câteva sute de enoriași au ales să participe la marcarea momentului naşterii spirituale a Mântuitorului la biserica Sf. Gheorghe din Bacău. Alături de vârstinicii care aproape că nu lipsesc de la niciun moment festiv bisericesc de peste an, încântător de mulți tineri au participat la sfântul praznic de Bobotează. La final, enoriașii s-au îndreptat spre zona unde așteptau butoaiele cu apă sfințită în timpul slujbei de Iordan, special pregătite pentru credincioși. Înghesuiala de la început, nelipsită de la nicio astfel de sărbătoare, s-a transformat, treptat, într-o normalitate unde mai auzeai, din când în când, îndemnul glumeț al unuia dintre voluntarii care ajutau la umplerea recipientelor cu apa sfințită. „Veni, veniți, doar astăzi este fără TVA”. Apoi, grupuri-grupuri, enoriașii s-au îndreptat spre ieșire, nu înainte de a trece și pe la standurile impovizate de măicuțele venite tocmai de la Mănăstirea Doamnei din Toplița unde erau etalate diverse lucruri pentru trup și suflet.



În credința creștin ortodoxă, Boboteaza reprezintă reactualizarea momentului în care, la 30 de ani, Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos, se botează, la Iordan, cu botezul pocăinței, al lui Ioan. Botezul Domnului Iisus Hristos a fost lucrarea Sfintei Treimi: Tatăl a mărturisit despre El, iar Duhul Sfânt S-a pogorât în chip de porumb peste El și Fiul a primit botezul lui Ioan. Se spune că Iisus nu a fost botezat pentru iertarea păcatelor lui, fiindcă El era fără de păcat, ci pentru sfinţirea creaţiei.

La rândul lor, credincioșii catolici celebrează marea solemnitate a Epifaniei Domnului, acea manifestare, descoperire, revelaţie, apariţie a lui Dumnezeu. De fapt, sunt două epifanii ale Domnului. La prima, cea de Crăciun, Domnul s-a dezvăluit celor ce făceau parte din sânul poporului evreu: Iosif, Maria, Elisabeta, Ioan Botezătorul, păstorii de la Betleem, Simeon şi Ana, bătrânii de la templul din Ierusalim. În epifania de luni, 6 ianuarie, Cristos se dezvăluie popoarelor păgâne, care trăiau în afara poporului evreu, reprezentate prin magii păgâni veniţi din Răsărit la Betleem.

De ce creștinii iau aghiasmă sfințită de Bobotează?

„Pentru sănătate, dar și pentru iertarea de păcate. Pentru tot ceea ce este bun oricărui creștin. Nu face nimic rău, asta e clar. Ajută. Se consumă timp de opt zile, după care se folosește în casă, din când în când, pentru liniște sufletească” – Ion Crăciun, 75 de ani

„Așa se spune, că Aghiasma mare e cea mai bună. Eu așa știu, de când eram copil, că această aghiasmă o folosești pentru stropit prin casă, iar, la țară, cei care aveau animale, le stropeau pentru a le feri de boli sau pe terenuri, să dea mai multe roade. ” – Aneta Bulgaru – pensionar

„E cea mai bună, pentru toate: casă, spații, animale, să fie sănătate. Plus că nu se învechește, chiar și doi ani ține, și o poți folosi cu aceleași efecte benefice” – Miron Gheorghe Roman – pensionar

„În tradiția creștin ortodoxă, este Botezul Domnului și, timp de opt zile, se ia Aghiasma Mare, pe nemâncate, înainte de anafură. Asta este regula care trebuie neapărat respectată. Iar, peste an, chiar dacă-ți rămâne în casă, se ia doar cu bincuvântarea preotului duhovnic” – Aurica Mocanu, pensionară

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri