duminică, 21 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 677

Trei dintr-o lovitură. Un șofer implicat într-un accident s-a ales cu dosar pentru 3 infracțiuni

    La data de 22 noiembrie a.c., în jurul orei 13.00, Poliția Municipiului Onești a fost sesizată despre faptul că, în comuna Pârgărești a avut loc un eveniment rutier.

    Din primele cercetări a rezultat că, un bărbat de 48 de ani, în timp ce conducea un autoturism în comuna Pârgărești ar fi pierdut controlul direcției de deplasare și a intrat în coliziune cu un cap de pod.

    În urma evenimentului rutier a rezultat rănirea conducătorului auto și a unui bărbat de 56 de ani, pasager în autoturism.
    După producerea accidentului rutier, bărbatul de 48 de ani a părăsit locul faptei fără încuviinţarea organelor de poliţie.

    Cel în cauză a fost identificat de polițiști, iar în urma testării cu aparatul alcooltest a rezultat o concentrație de 1,24 mg/l alcool pur în aerul expirat, acesta fiind transportat la spital unde i-au fost prelevate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.

    Cercetările sunt continuate în cadrul unui dosar penal sub aspectul săvârșirii infacțiunilor de vătămare corporală din culpă, părăsirea locului producerii accidentului fără încuviințarea organelor de poliție și conducerea unui vehicul pe drumurile publice sub influența alcoolului.

    În funcție de evoluția stării de sănătate a conducătorului auto, urmează să se aprecieze asupra luării sau, după caz, solicitării dispunerii unei măsuri preventive.

    Transformarea semnificativă a Văii Trotușului: Modernizare rutieră și infrastructură culturală

      Valentin Ivancea, președintele Consiliului Județean Bacău, a anunțat începerea lucrărilor de modernizare pe Calea Caraclăului, Onești, în cadrul unei vizite de lucru pe Valea Trotușului. Această inițiativă, parte a unui proiect semnat în colaborare cu primarul Laurențiu Neghină și antreprenorul local, are scopul de a îmbunătăți infrastructura rutieră și culturală în zonă.

      Modernizarea Căii Caraclăului pentru o legătură mai eficientă

      Proiectul, rezultatul colaborării dintre Consiliul Județean Bacău și municipiul Onești, are ca obiectiv principal amenajarea structurii rutiere a Căii Caraclăului. Aceasta va deveni un traseu rutier esențial pentru tranzitul către comuna Bârsănești, condusă de primarul Gelu Botezatu. Lucrările vor include nu doar modernizarea carosabilului, ci și crearea unor zone de racord cu DN 11, asigurarea accesului la proprietăți, precum și implementarea de acostamente, rigole, șanțuri, marcaje și indicatoare rutiere.

      Valoarea totală a investiției se ridică la aproximativ 10 milioane de lei, iar durata de execuție este estimată la 12 luni. Această inițiativă va aduce beneficii semnificative comunităților locale, facilitând transportul și accesul la proprietăți.

      Recepția căminului cultural în satul Târgu Trotuș

      În cadrul aceleiași vizite, Valentin Ivancea a participat la recepția căminului cultural construit în satul Târgu Trotuș. Alături de Lucian Bogdanel – prefectul județului, Gelu Panfil – vicepreședinte CJ Bacău și primarul Cătălin Sabău, oficialii au celebrat finalizarea cu succes a unui proiect în valoare de 4,2 milioane de lei, derulat prin Compania Națională de Investiții.

      Acest cămin cultural reprezintă o combinație armonioasă între modernismul arhitectural și funcționalitatea spațiului construit. Proiectul s-a concentrat pe crearea unei structuri care să găzduiască manifestări publice, în timp ce asigură eficiența energetică a clădirii. Această inițiativă vine în întâmpinarea nevoilor comunității, oferind un loc de întâlnire, socializare și consolidare a relațiilor în mediul rural.

       

      Campionatul Național de Box – Tineret: Speranțe și campioni se întâlnesc în Bacău

      Între 27 noiembrie și 2 decembrie, municipiul Bacău va găzdui una dintre cele mai importante competiții din lumea boxului românesc – Campionatul Național de Box pentru Tineret. Sala de Sport a Colegiului Național Pedagogic „Ștefan cel Mare” va fi martora unei întâlniri de excepție între peste 150 de tinere speranțe ale boxului din întreaga țară.

      Printre numele sonore care vor onora evenimentul, se numără și personalități emblematice ale pugilismului românesc, cu cariere impresionante care au contribuit la conturarea istoriei acestui sport în țara noastră. Fie că vor fi prezenți în calitate de antrenori sau de invitați speciali, acești campioni reprezintă o adevărată inspirație pentru tinerii sportivi și pentru publicul pasionat de box.

      Dorel Simion, antrenorul lotului național de tineret, un nume de referință în lumea boxului, cu multiple titluri europene și mondiale, și medaliat cu bronz la Olimpiada de la Sydney în 2000, va aduce cu siguranță o doză importantă de experiență și înțelepciune în această competiție.

      Francisc Vaștag, un alt gigant al boxului românesc, cu numeroase titluri europene și mondiale la activ, va completa peisajul competiției cu prezența sa remarcabilă. La fel și Mihai Leu, campion mondial la profesioniști, care va aduce o perspectivă unică și valoroasă în rândul participanților.

      Marian Simion, cu multiple titluri europene și mondiale, dublu medaliat olimpic la Atlanta (1996) și Sydney (2000), va oferi ocazia publicului să se bucure de prezența unui adevărat erou al ringului. La rândul său, Ionuț Gheorghe, medaliat cu bronz la Olimpiada de la Atena în 2004, va aduce în fața băcăuanilor amintiri și emoții legate de una dintre cele mai prestigioase competiții sportive la nivel mondial.

      Evenimentul este organizat cu pasiune și dedicație de către Federația Română de Box și AST Boxing Club Sportiv Bacău, cu sprijinul Primăriei municipiului Bacău și a unor sponsori de prestigiu precum Barrier, Ian Invest, Evergent Investments, Demeco, Tiss Market, Brecht AG, La Bettola del Parco, Gauss și Levisticum.

      Un aspect demn de menționat este că intrarea la acest spectacol de excepție este gratuită, oferind astfel posibilitatea cât mai multor iubitori ai sportului de a fi martori la momente deosebite și de a susține tinerii talentați care aspiră să devină campioni.

      Campionatul Național de Box – Tineret din Bacău reprezintă nu doar o competiție sportivă de prim rang, ci și un prilej de promovare a valorilor și excelenței într-un domeniu care continuă să fascineze și să inspire generații de-a lungul timpului. Este un spectacol de forță, determinare și fair-play, care aduce comunitatea sportivă împreună pentru a celebra pasiunea pentru box și pentru a forma viitoarele generații de campioni.

      Operațiunea Poliției împotriva traficanților de substanțe psihoactive: Două percheziții în Bacău

      La data de 23 noiembrie 2023, forțele de ordine din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Bacău, în colaborare strânsă cu procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Bacău, au desfășurat două percheziții domiciliare în județul Bacău. Această operațiune face parte dintr-un amplu proces de cercetare privind săvârșirea infracțiunii de efectuare fără drept de operațiuni cu substanțe susceptibile de a produce efecte psihoactive.

      Potrivit informațiilor obținute în urma cercetărilor, persoanele vizate, sub același rezumat infracțional, ar fi desfășurat activități repetate de procurare și introducere în țară a unor cantități semnificative de substanțe susceptibile de a produce efecte psihoactive, denumite ADB-butinaca. Aceste substanțe erau aduse din Olanda prin intermediul unor firme de curierat, urmând a fi distribuite și comercializate în județul Bacău la prețul de 100 de lei/doză către consumatori variabili.

      Cercetările întreprinse au evidentiat modul în care aceste operațiuni ilegale au fost orchestrate și implementate, subliniind un circuit bine pus la punct, de la achiziționarea substanțelor până la punerea lor în circulație pe piața locală. Dinamica acestei rețele infracționale a fost amplu investigată, iar probele adunate vor constitui temeiul audierilor ce vor avea loc la sediul Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Bacău.

      În sprijinul acestei operațiuni, forțele de ordine au beneficiat de suportul specializat oferit de Direcția Operațiuni Speciale din cadrul Poliției Române, asigurând astfel un cadru optim pentru desfășurarea operațiunilor de combatere a criminalității.

      Este important de menționat că, conform principiilor legale, pe durata întregului proces penal, persoanele implicate în aceste acțiuni ilegale beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale stipulate de Codul de procedură penală. Acestea includ prezumția de nevinovăție, asigurându-le un tratament corect în cadrul sistemului judiciar.

      Trei tineri au vrut să fure o geacă din Piața Centrală

        La data de 22.11.2023, în jurul orelor 08.30, un echipaj de polițiștii locali din cadrul Serviciului Ordine Publică și Evidența Persoanei care își desfășura activitatea în Piața Centrală a observat trei tineri cu un comportament suspect.
        La un moment dat, în complicitate aceștia au sustras o geacă de iarnă dintr-un modul aflat în Piața Centrală luând-o la fugă de la locul faptei. În urma verificărilor efectuate de polițiștii locali aceștia au fost depistați, imobilizați și conduși la sediul Poliției Locale Bacău.
        Aici s-a stabilit faptul că cele trei persoane au vârste cuprinse între 14 și 32 de ani, au domiciliul pe raza municipiului Bacău și sunt cunoscute pentru săvârșirea altor fapte de natură penală.
        Față de persoanele în cauză s-a luat măsura întocmirii documentelor procedurale de constatare a infracțiunii flagrante și de înaintare către Secția 2 Poliție Bacău, pentru continuarea cercetărilor.
        Poliţia Locală a Municipiului Bacău recomandă atât persoanelor fizice, cât şi persoanelor juridice să ia măsuri de protecţie a bunurilor şi valorilor aflate în proprietate, pentru evitarea unor astfel de situaţii!

        Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii „Ion Borcea” organizează o nouă sesiune  de comunicări „Biologia şi dezvoltarea  durabilă”

        . Ediţia a  XXI-a se desfăşoară online, pe data de 23 noiembrie 2023

        . Cu această ocazie, instituţia va sărbători 65 de ani de activitate în slujba cunoaşterii

        . Participă online specialişti ai instituţiei băcăuane, cât şi cercetători, muzeografi, doctori şi doctoranzi, profesori universitari din instituţii de prestigiu din ţară şi din Republica Moldova.

        Temele generale în cadrul cărora se vor desfăşura discuţiile sunt: Diversitatea organismelor acvatice, Diversitatea organismelor terestre, Genetică şi biotehnologii, Protecția mediului, Geologie și paleontologie, Muzeologie, Muzeografie, Proiecte și educaţie muzeală, Astronomie. Au răspuns invitaţiei specialişti de frunte ai biologiei româneşti: prof. dr. Gogu Ghiorghiţă – membru al Academiei Oamenilor de Ştiinţă – preşedinte filiala Piatra Neamţ, prof. Emerit dr. Ionel Andriescu – Universitatea „Al. I. Cuza” Iași, prof. dr. Ion Iordache – Universitatea „Al. I. Cuza” Iași şi prof dr. Ioan Moglan – Universitatea „Al. I. Cuza” Iași.

        Anul acesta continuăm tradiția organizării simpozionului nostru, de această dată în mediul virtual.  „Biologia şi dezvoltarea durabilă” este deja o manifestare importantă în viaţa ştiinţifică şi culturală a Bacăului, în acest an ajungând la ediţia a XXI-a. În această ediție vom sărbători instituţia publică de cultură  Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii “Ion Borcea” Bacău (1958-2023) la împlinirea a 65 de ani de activitate în slujba cunoașterii.„

        Gabriela Gurău, manager al Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Ion Borcea

        Simpozionul se va desfășura pe platforma ZOOM, după următorul program: joi – 23 noiembrie 2023 – ora 10.0 – Deschiderea oficială a Simpozionului Ştiinţific „Biologia şi dezvoltarea durabilă”, ediţia a XXI–a; 10.30-11.30– Plenum;  12.00-17.00 – Prezentarea lucrărilor şi a posterelor. 17.00-18.00 – Încheierea manifestării. Concluzii.

         

         

         

        Două săli de clasă băcăuane au fost botezate cu numele unor profesori marcanți

        În cursul zilei de miercuri, 22 noiembrie, la Colegiul Național Pedagogic „Ștefan cel Mare” și la Colegiul Național „Ferdinand I” din Bacău au fost materializate oficial hotărârile consiliilor de conducere prin care câte o clasă de curs din fiecare școală a primit numele câte unui profesor de marcă. Cele două nume sunt ale profesorilor Mihail Andrei și Grigore Codrescu, primul pentru care a fost marcat astfel și centenarul nașterii sale, iar pentru al doilea chiar în ziua în care a împlinit 85 de ani de viață. Între promotorii acestor inițiative s-a numărat și neobositul conf. univ. dr. Ioan Dănilă, el însuși fost profesor al Liceului Pedagogic din Bacău.

        Acordarea numelor claselor de curs a fost făcută, în fiecare caz, prin ceremoniale oficiale la care au participat reprezentanții colegiilor în cauză, profesori și scriitori băcăuani, dar și studenți băcăuani și elevi ai acestor școli și foști elevi sau colegi ai profesorilor omagiați astfel.

        Manifestarea de la Colegiul Național Pedagogic

        La Colegiul Pedagogic, manifestarea organizată a avut loc în biblioteca școlii, unde a fost evocată personalitatea profesorului Mihail Andrei și unde au fost amintite și numele personalităților din învățământul și din cultura națională care au fost elevi sau profesori ai acestei școli. A fost organizată și o mini-expoziție de cărți semnate de astfel de personalități, dar și de reviste editate în școală, de fotografii din istoria școlii și chiar de albume realizate acum aproape o sută de ani de elevi ai acestei instituții școlare. Evocările au fost făcute de directoarea Colegiului Pedagogic, Iuliana Botezatu, de directoarea adjunctă, Lavinia Bârsan, de bibliotecara colegiului și chiar de profesorul Grigore Codrescu, el însuși absolvent al Liceului Pedagogic din Bacău, dar și de Ioan Dănilă. Evocările au continuat și după momentul dezvelirii numelui „Sala profesor Mihail Andrei” pe ușa acestei săli.

        Manifestarea de la Colegiul „Fedinand I”

        La Colegiul „Ferdinand I”, manifestarea a început cu dezvelirea numelui „Sala profesor Grigore Codrescu”, sală aflată chiar pe holul pe care sunt afișate portrete ale unor mari personalități care au fost elevi ai acestei școli. Meritele profesorului omagiat astfel, care a fost și director al colegiului, au fost amintite de directorul în actual al școlii, Nicu Harasemciuc. Evocările au continuat în sala de curs, dar au fost precedate de o interesantă și emoționantă aducere a minte a vieții profesorului omagiat, făcută de el însuși. Evocările au aparținut emeritului profesor Mihai Semenov, profesorului și pictorului Aurel Stanciu, profesorului, scriitorului și traducătorului Gheorghe Iorga, președintelui Filialei Bacău a Uniunii Scriitorilor, Dumitru Brăneanu, și unor foști elevi ai profesorului Grigore Codrescu.

        În sala care poartă numele profesorului omagiat a fost prezentată și o mini-expoziție cu toate cărțile scrise de criticul literar, eseistul și publicistul Grigore Codrescu.

        Romsilva pune la vânzare peste 20 de mii de pomi de Crăciun în sezonul sărbătorilor de iarnă

           Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, prin unitățile sale teritoriale, scoate spre vânzare peste 20 de mii de pomi de Crăciun în sezonul sărbătorilor de iarnă.

          Din cei 24.796 de pomi de Crăciun care vor fi puși pe piață prin intermediul ocoalelor silvice de stat,17.569 bucăți sunt produși în pepinierele silvice ale Romsilva, în cadrul unor culturi specializate, iar 7.227 provin din lucrări silvice autorizate, în urma cărora se extrag exemplarele din regenerările naturale unde există o densitate excesivă.

          Majoritatea pomilor de Crăciun oferiți spre vânzare în acest an sunt din specia brad, 18.898, iar diferența de 5.898 de bucăți sunt din specia molid sau alte specii de rășinoase.

          Prețurile pornesc de la 15 lei pentru un pom de Crăciun, specia molid cu înălțimea de până în 1,3 metri, și ajunge la 35 de lei pentru un exemplar de brad cu înălțimea între 2 și 3 metri. Cei cu înălțimi de peste 3 metri sunt considerați comenzi speciale. Prețurile menționate sunt cele practicate pentru pomii de Crăciun achiziționați direct de persoanele fizice de la ocoalele silvice din cadrul Romsilva.

          Direcțiile silvice vor onora, cu prioritate, cererile populației, prin vânzarea directă și numai în limita excedentului se va face valorificarea către operatori economici.

          Regia Națională a Pădurilor – Romsilva administrează 3,13 milioane hectare păduri proprietatea publică a statului, circa 48% din pădurile țării, și asigură servicii silvice pentru circa un milion hectare de păduri aflate în alte forme de proprietate. De asemenea, Romsilva administrează 22 de parcuri naționale și naționale, precum și 12 herghelii de stat.

          Din totalul pădurilor proprietatea publică a statului, 80% dețin certificarea managementului forestier în standard internațional.

           

          Mănăstirea amendată cu 40.000 de lei pentru că a oferit alimente pacienților unui spital fără să aiba autorizație

            Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Vaslui a aplicat o amendă în valoare de 40.000 de lei Mănăstirii Florești, după ce aceasta a furnizat pachete de mâncare pe bază de pește către Spitalul de Psihiatrie Murgeni.

            DSVSA a justificat amenda prin faptul că mănăstirea nu deținea autorizația necesară pentru a găti și furniza astfel de produse populației.

            Ancheta a fost declanșată după ce trei pacienți au decedați și un altul se află în stare gravă la Spitalul Municipal de Urgență „Elena Beldiman” din Bârlad.

            Prefectul județului Vaslui, Daniel Onofrei, s-a deplasat de urgență la spitalul din Bârlad, unde a declarat că un total de 32 de persoane au fost afectate.

            Mai mulți pacienți cu simptome digestive au fost transferați la spitalele de urgență din Bârlad și Vaslui, precum și la Spitalul de Boli Infecțioase Iași, cu autospeciale ale Inspectoratelor pentru Situații de Urgență din Vaslui și Iași.

            O anchetă epidemiologică este în desfășurare, iar autoritățile au prelevat probe microbiologice, probe de alimente și probe de apă pentru a investiga și eventualele probleme legate de sursa de apă a spitalului din Murgeni.

            Poliția a deschis un dosar penal pentru ucidere din culpă și vătămare corporală din culpă în acest caz tragic, subliniind necesitatea responsabilității și respectării normelor de siguranță alimentară în instituțiile medicale.

            Deocamdată nu s-a dovedit că alimentele trimise de la mănăstire au provocat decesele.

            Pe lângă mâncarea trimisă de călugări, bolnavii au mai consumat la masa de seară conserve de peşte achiziţionate de la un comerciant din municipiul Bârlad. Au fost prelevate probe microbiologice, probe de aliment şi probe de apă, deoarece autorităţile au luat în calcul inclusiv faptul că sursa de alimentare cu apă a spitalului din Murgeni ar putea fi contaminată.

            A fost Bacăul oraș plasat pe o insulă? Dimitrie Cantemir spune că da

            Harta de la finele secolului XVIII, in care apare o mănăstire pe o fostă insulă

            În lumina descoperirilor fascinante din istorie, Bacăul, actualul municipiu în inima Moldovei, devine o scenă a trecutului încărcată de mister și intrigă. Conform relatărilor din „Descriptio Moldaviae,” magnum opus al domnitorului Moldovei Dimitrie Cantemir, redactat între anii 1714 și 1716, Bacăul ar fi fost înconjurat de un braț al râului Bistrița și ar fi plutit pe o insulă cu trei sute de ani în urmă, scrie Adevărul.

            Această perspectivă se întărește prin alte surse istorice, care menționează că pârâul Negel, înainte de a-și schimba cursul, ar fi trecut prin proximitatea actualului Palat Administrativ din Bacău, înconjurând apoi târgul și vărsându-se în Bistrița. Când au fost efectuate săpături pentru fundația palatului, au fost descoperiți stâlpi și grinzi de moară, martori tăcuți ai unei perioade uitate.

            Dimitrie Cantemir, în „Descriptio Moldaviae,” oferă o privire captivantă asupra Bacăului de altădată, prezentându-l ca un târg amplasat pe o insulă a râului Bistrița.

            „Ținutul Bacăului, peste care este un vornic, cu scaunu la Bacău, târg situat într-o insulă a râului Bistrița, vestit pentru abundența merelor și altor fructe. Are și un episcop catolic, care se numește de Bacău, pentru că în ținuturile de pe lângă munte sunt mulți supuși moldoveni, numiți catolici după naționalitatea și religiunea lor, pe care i-a așezat acolo Ștefan Vodă, după ce a buiruit pe Matiaș, regele unguresc și i-a împărțit pe la boierii săi”, scrie Cantemir.

            Peste 170 de ani mai, S.P. Radianu, în monografia „Județul Bacău-Studiu agricol și economic,” explorează posibilitatea ca Bacăul să fi fost înconjurat de un braț al Bistriței în vremea lui Cantemir. Teoria sa sugerează că orașul ar fi format o insulă, iar apoi, odată cu schimbarea cursului râului, ar fi ajuns în starea actuală.

            Este cu putință, ca târgul Bacăului, pe timpul lui Cantemir, să fi fost înconjurat de un braț al Bistriței. Încât să formeze o insulă, pe urmă, prin schimbarea cursului râului, și retragerea apei, să ne înfățișeze starea de azi. Cum că Bistrița avea alt curs în vechime, aceasta se vede și se poate constata chiar azi, cu începere de la scapul dealului, aproape de Săucești, unde Valea Siretului, împreună cu cea a Bistriței, se lărgește până la 2 kilometri întindere. Chiar Siretul avea un alt curs în vechime, și se constată că acest râu, deși liniștit, și-a schimbat cursul de mai multe ori, se vede aceasta foarte bine, aproape de Răcăciunii domnului Fornorache”, scrie acesta.

            Albia secată a Bistriței

            Ce este cert este că a existat o mănăstire catolică situată pe o insulă formată din brațele Bistriței. Pe o hartă desenată de militarii austrieci la sfârșitul secolului al XVIII-lea, orașul Bacău apare în dreapta celui mai vestic braț al Bistriței, dar apare și o mănăstire la sud de satul Sârbeni.

            Această mănăstire este înconjurată de albia secată a unui braț al Bistriței, albie ale cărei urme se vor găsi și un secol mai târziu, pe o altă hartă, realizată tot de austrieci. Interesant este că albia secată pare să fie un vechi curs al Bistriței, care se varsă în Siret puțin mai la nord decât acum.

            O zi „ALTFEL”, alături de forțele M.A.I din Bacau

              Astăzi, 23 noiembrie a.c., structurile teritoriale ale M.A.I. : Inspectoratul de Jandarmi Județean ” Ștefan cel Mare” Bacău, Gruparea de Jandarmi Mobilă „Alexandru cel Bun” Bacău, Inspectoratul de Poliție Județean Bacău, Inspectoratul pentru Situații de Urgență ” Maior Constantin Ene” al județului Băcau, Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Bacău, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane Bacău, dar și Fanfara Militară a Garnizoanei Bacău au sărbătorit Ziua Națională a României, în avans, la sediul Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău într-o atmosferă festivă, într-o zi „ALTFEL”, încărcată de bucurie și emoție, alături de elevi de la Școala Gimnazială „Alecu Russo” și de la Colegiul Național Pedagogic ” Stefan cel Mare „, din Bacău.

              Jandarmii, polițiștii, pompierii, reprezentanții Centrului de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Bacău și ai Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane Bacău au organizat standuri cu activități distractive pentru elevi, le-au vorbit despre iubirea față de țară, despre faptul că 1 Decembrie este o zi specială, memorabilă, plină de însemnătate istorică pentru întreaga Românie, educând tânăra generație în sensul dezvoltării spiritului civic.

              De asemenea, le-au fost prezentate mesaje preventive pe teme precum: regulile de circulație, consecințele unor comportamente neadecvate la școală și pe stradă, modul de relaționare cu cei din jur, siguranța pe internet, prevenirea consumului de droguri.

              Totodată, copiii și-au demonstrat iubirea față de țară prin intonarea imnului național împreună cu Fanfara Militară a Garnizoanei Bacău, dar și prin momente artistice surpriză, realizate, în mod special, pentru această activitate.

              Jandarmii le-au prezentat exerciții demonstrative de imobilizare a infractorilor, elemente de dresaj canin, ateliere interactive și standuri cu echipamentele din dotarea jandarmilor, din structurile de ordine publică, de intervenție antiteroristă și a jandarmilor montani,
              dar și autospecialele Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău și ale Grupării de Jandarmi Mobile Bacău.

              Punctul culminant al zilei a fost exercițiul ,,Acțiunea subunității de intervenție antiteroristă în cazul unui atac armat”, desfășurat de luptătorii Detașamentului de Intervenţie Antiteroristă, din cadrul Grupării de Jandarmi Mobile, Bacău.
              Potrivit scenariului, jandarmii au intervenit pentru capturarea/neutralizarea suspecților, după urmărirea și interceptarea acestora în trafic.
              Polițiștii au prezentat elevilor Laboratorul Criminalistic, Laboratorul de Siguranță Rutieră, iar aceștia au avut ocazia să testeze o parte din echipamentul luptătorilor, din cadrul Serviciului pentru Acțiuni Speciale, iar polițiștii din cadrul Biroului Siguranță Școlară și cei de la Prevenirea Criminalității i-au angrenat pe copii în jocuri interactive și i-au învățat despre importanța respectării regulilor de circulație.
              Pompierii Inspectoratului pentru Situații de Urgență Bacău i-au surprins pe cei mici cu o mulțime de activități, de la prezentarea tehnicii din dotare, susținerea unor lecții deschise despre modul de acțiune în situații de urgență, demonstrații privind tehnicile și manevrele de prim-ajutor și continuând cu prezentarea ofertelor educaționale, dar și programul de voluntariat, „Salvator din pasiune” .

              Agenția Națională Antidrog prin Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Bacău și Agenția Națională Împotriva Traficului au purtat discuții despre metodele de siguranță și despre ce ar trebui să facă în diferite situaţii pentru a nu deveni victimele traficului de persoane sau a consumului de droguri și despre importanța conștientizării pericolului consumului de alcool sau droguri, mai ales la volan.

              Copiii au fost interesați și de provocările meseriei de jandarm, polițist sau pompier, mulți dintre ei visând la această meserie, din dorința de a face ordine și o lume mai sigură.

              La final, oamenii legii le-au oferit „legitimații” diplome, ecusoane, dulciuri și stegulețe aducând aminte tuturor că suntem datori să ne respectăm istoria națională.

              Cei peste 150 de elevi care au fost alături de noi au învățat că educația și respectul pentru ȚARĂ și LEGE reprezintă valori, pe care fiecare cetățean are datoria de a le prețui.

              Zborul Marii Uniri, refăcut la 105 ani distanță

                În lumina a 105 ani de la un moment deosebit de semnificativ din istoria României, viceprimarul Liviu Miroseanu a adus în atenția publicului rolul esențial pe care Bacăul l-a avut în evenimentele istorice ce au precedat Unirea din 1918. Acest oraș a fost martorul și participantul unor decizii cruciale, jucând un rol central în modelarea destinelor națiunii.

                Miroseanu subliniază că, în ciuda importanței sale, Bacăul a devenit un erou uitat al unei epoci marcate de război și speranță. Orașul a fost în inima unor decizii care au avut un impact direct asupra procesului de Unire, iar puțini dintre contemporani sunt conștienți de contribuția esențială a acestuia.

                Momentul cheie pe care viceprimarul l-a evidențiat a fost acel zbor memorabil al unui avion deschis, care a decolat în condiții extrem de dificile, marcând astfel începutul unei călătorii ce avea să rămână în istoria națiunii. Pilotul Vasile Niculescu a avut misiunea de a transporta documente esențiale către Blaj, iar această călătorie nu a fost doar un simplu zbor, ci un simbol al unității și determinării românilor în acel moment crucial.

                Într-un gest de onoare și respect față de acea pagină de istorie, astăzi, 23 noiembrie 2023, cu ocazia aniversării a 105 ani de la acest episod memorabil, un parașutist a repetat traseul, zburând de pe aerodromul Mărgineni către Blaj. Cu ajutorul unui elicopter și apoi al unei aeronave militare, parașutistul a resuscitat spiritul acelor vremuri, sărind peste timp și reînviind determinarea celor care au luptat pentru Unire.

                Experiența a fost una profundă pentru toți cei prezenți, iar participarea băcăuanilor pasionați de istorie a adus un plus de autenticitate și emoție evenimentului. Reconstituirea a oferit o oportunitate unică de a simți pulsul evenimentelor care au modelat destinul națiunii, aducând în prim-plan eroismul și sacrificiul acelor vremuri.

                Această inițiativă nu doar că a readus în atenție un capitol important din trecutul României, dar a și consolidat legăturile dintre prezent și trecut, subliniind importanța cunoașterii și prețuirii istoriei naționale. Prin astfel de evenimente, comunitatea se angajează să păstreze vie memoria eroilor și să transmită mai departe învățămintele și valorile acestor momente cheie din istoria țării.

                Licitația pentru supervizarea Lotului 2 Bacău-Pașcani din Autostrada Moldovei, în așteptarea verdictului CNSC

                În lumea construcțiilor și infrastructurii din România, proiectele de autostrăzi sunt adesea puncte fierbinți ale dezbaterilor și competițiilor intense. Recent, Autostrada Moldovei a fost centrul atenției, odată cu câștigarea licitației pentru supervizarea Lotului 2 al secțiunii Bacău-Pașcani de către proiectantul IRD Engineering. Cu toate acestea, entuziasmul a fost umbrit de o contestație depusă de firma Venturo la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), care a condus la suspendarea procedurilor.

                Contractul pentru supervizarea Lotului 2, Trifești-Gherărești, are o valoare semnificativă de 52 de milioane de lei, similar cu cele pentru Loturile 1 (Bacău Săucești-Trifești) și 3 (Mircești-Pașcani). Totuși, drumul către implementare a fost presărat cu obstacole, iar contestația depusă de Venturo a adus o pauză în procesul de atribuire.

                Încă din luna februarie a anului 2023, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat licitația pentru dirigenție de șantier pe toate cele trei loturi ale secțiunii Bacău-Pașcani, atrăgând opt oferte de la firme și asocieri din industrie. Conform informațiilor disponibile, proiectantul Venturo a fost exclus din competiție în urma unui certificat negativ emis în 2021 de Consiliul Județean Vâlcea. Ulterior, au fost respinse și asocierile conduse de ItalConsult și MGGP, adăugând un element suplimentar de controversă în procesul de licitație.

                Pentru Autostrada Focșani–Bacău, supervizarea celor trei loturi se estimează a avea o valoare cuprinsă între 131 și 155 milioane de lei. Mai multe companii și asocieri au depus oferte, printre acestea numărându-se Egis, IRD Engineering, Venturo Investment, ItalConsult Spa și MGGP. Loturile 1 și 3 sunt în prezent în etapa de evaluare financiară, iar termenul de desemnare a câștigătorilor este stabilit pentru 29 noiembrie, conform Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

                Autostrada Bacău–Pașcani, cu o lungime totală de 77 de kilometri, promite să fie un proiect impresionant, având inclusiv o intersecție majoră cu Autostrada Unirii A8, echipată cu un nod rutier de tip turbion. Acesta va oferi bretele de viteză pentru toate direcțiile, sporind fluiditatea traficului în zonă. Planurile includ construirea a peste 100 de poduri, pasaje și structuri casetate, 9 noduri rutiere și 50 de spații de servicii, dotate cu stații de încărcare pentru mașini electrice.

                Când propria mașină îți spionează viața sexuală. Autovehiculele moderne, o amenințare la adresa vieții private

                Jen Caltrider, coordonatoarea unei investigații efectuate de Fundația Mozilla în San Francisco asupra celor mai populare 25 de mărci auto, afirmă că „autovehiculele moderne sunt un coșmar când vine vorba de protejarea vieții private.” Conform Transition.news, investigația a relevat faptul că autovehiculele, în special cele conectate la internet, ridică probleme semnificative în ceea ce privește protecția datelor.

                Toate cele 25 de mărci auto investigate, printre care Tesla, Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Nissan, Renault, Subaru și VW, sunt caracterizate drept „caracatițe de date.” Acestea sunt dotate cu camere și microfoane în interiorul vehiculului, iar datele colectate sunt trimise continuu în cloud. Un aspect îngrijorător dezvăluit de studiu este că unele mărci, precum Nissan și Kia, pot să pătrundă în viața privată a utilizatorilor, colectând posibil informații despre „activitatea sexuală” a pasagerilor.

                Studiul indică faptul că peste trei sferturi dintre producătorii auto nu numai că utilizează datele colectate, dar le și revând și către furnizori de servicii, dealeri de date și alte companii. Potrivit estimărilor McKinsey, datele colectate de mașini ar putea genera o valoare adițională de 250 până la 400 de miliarde de dolari SUA anual până în 2030.

                Politica de confidențialitate a producătorilor auto presupune că consimțământul pentru utilizarea datelor este acordat automat atunci când sunt utilizate serviciile conectate la internet în mașină. Niciun producător nu îndeplinește standardele minime de securitate stabilite de Fundația Mozilla în domeniul protecției datelor.

                Doar Renault și Dacia oferă posibilitatea ștergerii datelor personale. Nu este întâmplător faptul că aceste vehicule sunt disponibile doar în Europa, o regiune considerată relativ avansată în ceea ce privește protecția datelor.

                Studiul dezvăluie că mai mulți producători auto colectează date despre „origine, convingeri religioase, orientare sexuală, geolocație, sănătate și chiar informații genetice” ale utilizatorilor lor. În plus, 13 din cele 25 de vehicule investigate colectează informații despre mediul înconjurător.

                Caltrider caracterizează studiul drept „destul de cuprinzător și, prin urmare, destul de înspăimântător.” McKinsey estimează că până în 2030, 95% dintre vehiculele vândute vor fi conectate la internet, ceea ce va duce la o continuare a creșterii colectării de date. Unii producători auto iau în considerare chiar utilizarea tehnologiilor pentru a monitoriza șoferii, de exemplu, în urmărirea ratelor de închiriere.

                În SUA, Ford a depus o cerere de patent pentru un sistem care ar putea produce disconfort clienților care nu își plătesc ratele de leasing. Măsurile descrise într-un text de 14 pagini includ mai multe „trepte de disconfort,” de la avertizări text până la mașina care se deplasează automat către depozitul de tractare.

                Experți precum Sylvain Métille de la Universitatea Lausanne subliniază necesitatea de a lua măsuri pentru a proteja personalitatea utilizatorilor. Adesea, confidențialitatea nu este privită ca un criteriu decisiv la achiziționarea unei mașini.

                Thomas Massie, membru al Congresului SUA, a încercat să abroge legea cunoscută sub numele de „Kill Switch,” care prevede că toate vehiculele noi vândute după 2026 trebuie să fie echipate cu o tehnologie care dezactivează automat vehiculul în anumite situații.

                Modificarea pentru abrogarea acestei prevederi a fost respinsă de Camera Reprezentanților cu 229-201 voturi. Massie a exprimat îngrijorări cu privire la faptul că această tehnologie reprezintă un control copleșitor asupra vieții personale a cetățenilor.

                Vehiculele ar putea fi oprite automat dacă mașina consideră că șoferul nu conduce în condiții de siguranță, a subliniat Massie. El a criticat limitarea confidențialității și a exprimat îngrijorarea că astfel de tehnologii ar trebui implementate până în 2026 fără o discuție adecvată privind impactul lor asupra vieții de zi cu zi a cetățenilor.

                Aripi deschise spre România Mare. Bacău – Blaj: 23-24 noiembrie 2018

                În memoria colectivă, în mod eronat și profund nedrept, participarea României la campaniile militare din cadrul Primului Război Mondial este preponderent asociată cu marea bătălie de la Mărășești. Dincolo de numărul mare al efectivelor implicate în acele operațiuni militare și al zecilor de mii de victime1, luptele de la Mărășești reușesc să se mențină vii în conștiința contemporanilor prin intermediul monumentalului ansamblu omagial ridicat la inițiativa Societății Naționale a Femeilor Ortodoxe din România – Mausoleul Eroilor2.

                Totuși, în legătură cu participarea României la Războiul de Întregire Națională, prin faptele de glorie, prin rezistența soldaților mobilizați, prin intensitatea și durata luptelor, prin numărul foarte mare de victime, dar și prin epopeea Zborului Marii Uniri, județul Bacău și „capitala” acestuia ar merita să ocupe în memoria colectivă cel puțin un loc egal cu cel al Mărășeștiului. Acest statut al Bacăului a fost câștigat pe câmpul de luptă și ar trebui cunoscut, promovat și asumat ca atare de români, în general, și de băcăuani, în mod special. Victoriile de la Mărăști (repurtată de „băcăuanul” Al. Averescu), Oituz, Cașin, Târgu Ocna, Cireșoaia, Coșna și din toate celelalte puncte fierbinți ale bătăliilor din județul Bacău – toate coordonate de către strategii militari din cadrul comandamentului Armatei a II-a din orașul Bacău – constituie adevărate „momente astrale” ale istoriei locale și chiar naționale, dacă este să ne gândim la consecințele acestor victorii la nivel statal și regional.

                Bacăul, însă, la mai bine de un secol de la acele bătălii, nu a avut șansa unor inițiative similare, menite a eterniza și a glorifica – la scară mare – sacrificiul suprem al celor peste 40.000 de Eroi români ai Rezistenței Naționale. În ciuda faptului că județul Bacău este un veritabil osuar al Eroilor din Primul Război Mondial (români, ruși, maghiari, germani, austrieci), că pe acest Tărâm al gloriei unei întregi națiuni se află cele mai numeroase morminte, cimitire, capele și troițe dedicate eroilor Războiului de Întregire și că acest osuar constituie fundamentul pe care s-a clădit chiar România Mare, Bacăul nu a reușit nici astăzi să-și promoveze această pagină de istorie pe măsura potențialului său imagologic.

                Dincolo de această viguroasă amprentă militară, Bacăul a intrat în istorie și prin episodul politic al Zborului Marii Uniri (23-24 noiembrie 1918) – misiune prin intermediul căreia românii din Arcul Intracarpatic au luat cunoștință cu dorința plenară de unire a României cu Transilvania. La finalul lunii noiembrie 1918, contextul regional era dominat de eșecul negocierilor româno-maghiare de la Arad (13-14 noiembrie 1918), ce a luat în discuție proiectul unei Confederații danubiene democratice dominată de țările germanice – „Elveția Estului” – de semnarea Armistițiului de la Belgrad de către guvernul maghiar, ce lăsa sub autoritatea Budapestei orașele Oradea, Arad, Satu Mare și Beiuș, iar Banatul sub administrația armatei Serbiei, și de efortul Consiliului Național Român Central (CNRC) de a prelua sub autoritatea sa politică, administrativă și militară cele 23 de comitate din Transilvania. În plus, în ziua de 15 noiembrie 1918, CNRC a luat decizia de a declara unirea românilor transilvăneni cu Regatul României într-o Mare Adunare Națională, care urma să fie convocată la Alba Iulia – „cetatea istorică a neamului nostru”. De altfel, guvernul României a fost înștiințat cu privire la aceste decizii în zilele de 17-18 noiembrie 1918 (Iași), prin intermediul unor delegații sosite la Iași și formate din români transilvăneni, CNRC fiind conștient de faptul că poziția României era determinantă pentru desfășurarea ulterioră a evenimentelor.

                Ei bine, răspunsul a venit prin intermediul locotenentului Vasile Niculescu, din Escadrila de observație F4, Grupul 1 de Aviație – Bacău/Mărgineni, specialistul grupului în aterizări scurte și în navigația la vedere. 23 noiembrie 1918 este ziua în care, un avion biplan de observații Farman F40, pleca din Bacău spre Câmpia Libertăţii de la Blaj pentru a duce peste munți, alături de un sac plin cu manifeste, scrisoarea premierului Brătianu adresată Consiliului Naţional Român Central prin care se comunica, oficial, dorinţa de unire a Moldovei cu Ardealul dar și faptul că armata română, cantonată în trecătorile Munților Carpați, susținea pe deplin demersul Unirii. Un mesaj crucial pentru convocarea Marii Adunări Naționale de la Alba Iulia, un mesaj decisiv pentru România Mare.

                 


                1  În cadrul luptelor de la Mărășești, în numai 30 de zile, trupele româno-ruse au înregistrat pierderi de peste 50.000 de oameni (morți, răniți, dispăruți – cca. 27.410 români și peste 25.000 ruși); sursele care fac referire la pierderile înregistrate în rândul trupelor germane sunt variate, fiind cifrate între 45.000 și 65.000 de morți, răniți și dispăruți.

                2  Mausoleul Eroilor de la Mărășești a fost ridicat în intervalul 1919-1938, prin numeroase donații și colecte publice, la inițiativa Societății Naționale a Femeilor Ortodoxe din România; lucrările au fost întrerupte de mai multe ori, din lipsă de fonduri, și au fost finalizate în anul 1938, la mai bine de 20 de ani de la acele bătălii.

                Avertizare meteorologică deosebită: Cod galben și portocaliu pentru vreme rea

                   

                  În contextul condițiilor meteorologice extreme, Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis avertizări Cod galben și Cod portocaliu pentru 15 județe din România, cu intensificări ale vântului și ninsori viscolite prognozate până vineri seara.

                  Potrivit specialiștilor în meteorologie, în intervalul 23 noiembrie, ora 22:00 – 24 noiembrie, ora 10:00, va fi în vigoare un Cod portocaliu de vreme rea în Carpații Orientali, afectând zonele de munte din județele Suceava, Neamț, Bacău și Vrancea, în general la altitudini ce depășesc 1.500 de metri. Vântul se va intensifica susținut, cu rafale ce pot atinge 110 – 130 km/h, fenomene de viscol fiind anticipate, iar vizibilitatea va scădea sub 50 de metri.

                  În aceeași perioadă, respectiv 23 noiembrie, ora 14:00 – 24 noiembrie, ora 18:00, se va institui avertizarea Cod galben pentru intensificări ale vântului și ninsori viscolite în Carpații Orientali și în Munții Apuseni, cu viteze ale vântului între 60 și 80 km/h. În zonele înalte, rafalele de vânt pot depăși 90 – 100 km/h.

                  Începând din a doua parte a nopții de joi spre vineri, în special în masivele montane din nordul țării, se prognozează ninsori viscolite, iar vizibilitatea va fi semnificativ afectată. Temporar, vântul va avea intensificări și în nordul Crișanei, nord-vestul Transilvaniei și în dealurile subcarpatice ale Moldovei, cu viteze generale între 55 și 75 km/h.

                  Județele vizate de avertizarea Cod galben sunt: Suceava, Neamț, Bacău, Maramureș, Bistrița-Năsăud, Mureș, Harghita, Covasna, Buzău, Satu Mare, Sălaj, Bihor, Alba și Cluj.

                  Meteorologii avertizează că, pe lângă zonele montane, intensificări ale vântului cu viteze în general de 40 – 50 km/h se vor semnala local, atât în centrul, cât și în estul teritoriului.

                  Aceste avertizări meteorologice vin în contextul în care se recomandă cetățenilor să ia măsuri de precauție și să evite deplasările în zonele afectate, iar autoritățile locale și județene sunt în alertă pentru a gestiona potențialele situații de urgență. Este esențial ca populația să fie informată în mod constant cu privire la evoluția condițiilor meteorologice și să rămână în contact cu autoritățile pentru a primi informații actualizate în timp util.

                  Când cadrele didactice devin sclavii părinților

                  Un părinte revoltat scrie că învățătoarea copilului său a rugat părinții să nu o sune decât în caz de mare urgență și să rezolve problemele față în față, în urma unei programări.

                  Părintele mai este revoltat că învățătoarea nu i-a răspuns la problemele semnalate pe grupul de WhatsApp, iar când a insistat i s-a reproșat că a scris după ora 21.00. Mai mult, după un alt episod similar, a fost blocat pe grup.

                  El insistă că scrie pe grup când poate, iar în timpul zilei este la serviciu și nu-și permite să acceseze grupul clasei, însă consideră că învățătoarea ar trebui să fie la dispoziția părinților non-stop.

                  Aici este o problemă gravă care a apărut în ultima perioadă: Părinții au ajuns să considere că profesorii sunt sclavii lor personali și trebuie să fie la dispoziția lor 24 din 24 de ore, 7 zile pe săptămână. Îi sună la ore imposibile, dau mesaje pe WhatsApp și cer răspunsuri imediate, chiar dacă este o oră la care unii ar putea fi deja în pat.
                  Dacă nu li se răspunde, devin agresivi, amenință, fac plângeri, considerând că trebuie să li se răspundă la mesaje, cereri, propuneri la orice oră.

                  Situația a stârnit reacții intense pe rețelele sociale, cu părinți care susțin că profesorii ar trebui să fie disponibili non-stop și cu profesori și părinți din alte țări europene care consideră că această atitudine este exagerată.

                  Un răspuns venit din Elveția, țară recunoscută pentru sistemul său educațional de calitate, subliniază că în școala respectivă profesorii nu au voie să ofere numărul lor personal de telefon părinților. Problemele sau întrebările se rezolvă prin intermediul telefonului de serviciu, e-mail sau întâlniri programate. O abordare similară este menționată și în Austria, unde se subliniază necesitatea programării la învățătoare sau diriginte în funcție de disponibilitatea ambelor părți.

                  „În Austria, spre exemplu, nu există atâtea grupuri de WhatsApp, nu deranjezi profesorul când vrei în timpul său privat… are și el viața lui personală, copii, familie etc., nu este la dispoziția tuturor părinților oricând, mai ales în afara programului. Nu este obligat. Ca și părinte, îți faci o programare la doamna învățătoare/dirigintă când poți și tu și ea… în funcție de programul fiecăreia din părți, în rest ședințe”, a scris un alt utilizator.

                  Această discuție relevă un aspect important al relației dintre părinți și profesori, evidențiind necesitatea găsirii unui echilibru între drepturile părinților de a fi informați și implicați în educația copiilor lor, și drepturile cadrelor didactice la timpul lor de odihnă și la respectarea unui program de lucru.

                  „Faptul că l-a acceptat să facă parte din acel grup creat pe WhatsApp este o bunăvoință din partea dânsei, nu o obligație. Nu există nicio reglementare legală care să o oblige la acest lucru, cum nu există nicio reglementare legală să răspundă la orice oră. Pentru situația școlară sau alte probleme ale copilului există ședințe cu părinții sau program de consiliere, program care, atenție, este în timpul de lucru al doamnei învățătoare, nu în timpul ei liber. Un părinte interesat de copilul său își va găsi timpul necesar să afle despre situația acestuia. Doamna este angajată pentru a oferi educație copilului, nu este angajată a părintelui, așa cum nici părintele nu este șeful doamnei învățătoare”, a mai scris un alt participant la discuție.

                  De asemenea, unii consideră că tehnologia modernă și grupurile de WhatsApp sunt folosite incorect, iar aceste platforme ar trebui să fie utilizate în principal în scopuri informative, nu pentru dezbateri sau cereri imediate. Un părinte subliniază că „de copilul tău nu ai grijă pe WhatsApp!”

                  Această dezbatere ridică întrebări importante cu privire la limitele comunicării dintre părinți și profesori și la modul în care tehnologia modernă poate influența dinamica relațiilor în cadrul școlii.

                  Din păcate, nu toate cadrele didactice au curajul să blocheze părinții sau să-i atenționeze să trimită mesaje doar în timpul programului de lucru. Și chiar dacă o fac, nu toți părinții respectă această cerință, ceea ce pune o povară psihologică suplimentară pe cadru didactic, care, în loc să se odihnească, trebuie să răspundă unor părinți, adesea, agresivi.

                  Noua lege a pensiilor, avantaje și dezavantaje

                  Proiectul Legii sistemului public de pensii a fost aprobat luni, 20 noiembrie, de către Camera Deputaților după ce săptămâna trecută a fost votat cu o mare majoritate de către Senat. Prin urmare, începând din ianuarie 2024, valoarea punctului de pensie va crește cu 13,8 la sută, respectiv de la 1.785 lei la 2.023 lei. Cât despre indemnizația socială (pensia minimă garantată), aceasta va urca de la 1.125 lei la 1.281 lei. Dar noua lege nu prevede numai această măsură.

                  Pentru toți pensionarii aflați în plată, ca, de altfel, și pentru cei care urmează să se pensioneze, pensiile vor fi recalculate/calculate după o nouă formulă, cuantumul rezultat urmând să fie aplicat începând cu luna septembrie 2024. Guvernanții ne asigură că după recalculare, marea majoritate a pensiilor existente vor crește, în cazul unor pensionari mărirea ajungând chiar și la 80 la sută. Și aceasta deoarece principiile de bază ale stabilirii pensiei vor fi cele ale contributivității, stabilității în câmpul muncii, echității și solidarității. Altfel spus, între persoanele care au avut aceeași contribuție, au desfășurat aceeași activitate, în aceleași condiții și au muncit același număr de ani nu vor mai fi diferențe la cuantumul pensiei. Formula de calcul va consta din înmulțirea valorii punctului de referință (VPR) cu numărul total de puncte realizat de către fiecare pensionar.

                  VPR-ul se obține din împărțirea valorii punctului de pensie la 25. Numărul total de puncte ale fiecărui pensionar se va obține prin adunarea numărului de puncte contributive, numărului de puncte necontributive și a numărului de puncte acordate pentru stabilitate. Acestea din urmă se referă la faptul că persoanele care au lucrat mai mult de 25 ani vor primi puncte în plus pentru ceea ce depășește această cifră.

                  Astfel, pentru fiecare an de contributivitate din intervalul de 26-30 ani de vechime în muncă vor beneficia de 0,5 puncte. Pentru intervalul 31-35 ani de contributivitate vor avea în plus 0,75 puncte/an, iar pentru perioada lucrată peste 35 ani vechime vor lua 1 punct/an. De exemplu, dacă un pensionar are o contributivitate de 35 ani (stagiul complet de cotizare, pentru bărbați, în momentul de față) va primi în plus 2,50 puncte pentru intervalul 26-30 ani și 3,75 puncte pentru perioada 31-35 ani. Așadar, va beneficia suplimentar de un număr total de 6,25 puncte. Deci la recalculare vor fi luate în considerare și aceste puncte suplimentare acordate pentru stagiul de cotizare care trece de 25 ani.

                  De aici concluzia că de majorările cele mai spectaculoase după recalculare se vor bucura pensionarii cu stagii mari de cotizare (vechime în muncă). Dar trebuie să spunem că vor fi și cazuri în care cuantumul rezultat după recalculare va fi mai mic decât pensia avută de către titular. Ulimul amendament introdus în lege prevede, însă, că pensionarii în cauză vor rămâne cu pensia aflată în plată înainte de recalculare, deci nu vor pierde niciun leu. Tot ca o noutate, la stabilirea cuantumului pensiei, indiferent de tipul ei, vor fi luate în calcul și sporurile cu caracter nepermanent pentru cei care au lucrat în acord global, au beneficiat de plata cu ora, de al treisprezecelea salariu, de premii etc.

                  Mamele se vor putea pensiona mai repede

                  Pensionarea anticipată va fi permisă cu cel mult 5 ani înainte de împlinirea vârstei standard, ca și în prezent, dar penalizarea maximă va fi de 24 la sută față de 30 la sută, cât este în momentul de față, pentru fiecare lună de anticipare, în cazul celor care au lucrat până în 5 ani peste stagiul complet de cotizare. Persoanele care au depășit cu minimum 5 ani vechimea completă nu vor suporta nicio penalizare. În prezent, Legea 263/2010 prevede un stagiu de cotizare, peste cel complet, de cel puțin 8 ani, pentru a nu fi penalizată o persoană care se pensionează anticipat.

                  De reducerea vârstei standard de pensionare se vor bucura și mamele care au născut și crescut copii până la vârsta de 16 ani. Astfel, pentru un copil reducerea va fi de 6 luni, 2 copii-1 an, 3 copii-1 an și 6 luni, 4 copii-2 ani, 5 copii-2 ani și 6 luni, 6 copii-3 ani, 7 copii sau mai mulți-3 ani și 6 luni. Această diminuare a vârstei de pensionare se aplică și în cazul femeilor care au adoptat copii și i-au crescut cel puțin 14 ani.

                  Nu toate noutățile sunt bune

                  Dar noua lege vine și cu vești proaste pentru cei care urmează să se pensioneze, mai ales pentru femei. Astfel, atât pentru bărbați cât și pentru femei, în stagiul minim de cotizare, care este și va fi de 15 ani, nu vor mai fi luate în considerare perioadele asimilate (serviciul militar obligatoriu, anii de facultate la zi, de pensie de invaliditate etc.) ori alți ani necontributivi și nici sporul de grupă superioară de muncă. Așadar, pentru a obține pensia de limită de vârstă, o persoană va trebui să aibă cel puțin 15 ani de contributivitate. Pentru a beneficia de pensie anticipată, va trebui să aibă un stagiu complet de cotizare (contributiv) de 35 ani.

                  Deci nici în acest caz nu vor fi luate în calcul perioadele necontributive. Pentru femei, vârsta de pensionare va crește gradual, astfel încât în anul 2035 vor ieși la pensie la 65 ani, ca și bărbații, pentru care această limită este valabilă de multă vreme. Creșterea este destul de mare, dacă avem în vedere că, în prezent, Legea 263/2010 prevede, pentru femei, majorarea graduală a vârstei de pensionare la 63 ani, până în 2030.

                  Dar sunt și alte dezavantaje pentru cei care vor ieși la pensie în virtutea noii legi. Pentru a întări principiul contributivității, au fost revizuite activitățile încadrate în condiții speciale sau deosebite de muncă. Pentru activitățile desfășurate în condiții speciale, vârsta standard de pensionare se va reduce cu maximum 10 ani, și nu cu 13 ani, ca în prezent. În cazul celor care au lucrat în condiții deosebite, reducerea vârstei va fi de maximum 7 ani față de 10 ani.

                  Dar pentru fiecare an lucrat în condițiile amintite, ca și în prezent, se va acorda un număr fix de puncte, respectiv de 0,25 la sută pentru cele deosebite și 0,50 la sută pentru cele speciale și se va păstra sporul de grupă de 4 luni, respectiv 6 luni vechime. Totodată, noua lege prevede că angajatorii au obligația să normalizeze condițiile de muncă deosebite și speciale, până cel târziu la 1 ianuarie 2035. În plus, prin noul act normativ lista activităților încadrate în condiții speciale de muncă a fost revizuită, astfel că acestea au fost diminuate de la 147 unități la numai 48.

                   

                   

                   

                  Viceprimarul Miroșeanu acuză: Deficiențe la trasarea pistelor de biciclete

                    Viceprimarul municipiului Bacău, Liviu Miroșeanu, a luat atitudine în fața deficiențelor semnalate pe culoarul de deplasări nemotorizate semicircular Mioriței, în special în ceea ce privește trasarea pistelor de biciclete. Într-o declarație recentă, Miroșeanu a subliniat că a discutat personal cu constructorul responsabil și au convenit asupra unor măsuri imediate.

                    Potrivit declarației viceprimarului, au fost identificate anumite neconformități în lucrările de trasare a pistelor de biciclete de-a lungul culoarului Mioriței. El a asigurat comunitatea că aceste probleme vor fi remediate exclusiv pe cheltuiala constructorului. Mai mult, Miroșeanu a subliniat că lucrarea nu a fost încă recepționată, iar acest pas va fi efectuat doar atunci când toate deficiențele vor fi corectate.

                    Liviu Miroșeanu a subliniat, de asemenea, că, odată cu semnarea recepției lucrării, aceasta va intra într-o perioadă de garanție de 36 de luni. Pe durata acestei perioade, orice deficiențe care vor apărea vor fi remediate de către executant, tot pe cheltuiala sa.

                    Deputatul Paul Cristian Ichim: Preschimbarea permisului auto este un pas necesar pentru modernizarea legislației privind siguranța rutieră

                      România și-a asumat reducerea cu 50% a deceselor produse în urma accidentelor rutiere până în 2030 dar și reducerea la „0” până în 2050 a numărului acestora. Este nevoie de mai multă implicare din partea noastră și de mai multe măsuri coerente, pentru ca românii să se deplaseze în condiții de siguranță. O componentă extrem de importantă a siguranței rutiere o reprezintă modernizarea normelor privind obținerea și preschimbarea permisului de conducere auto.

                      În ultimii zece ani, se observă o creștere continuă a numărului de conducători de autovehicule. Comparativ cu 2022, în acest an se înregistrează o creștere de aproximativ 3% a numărului deținătorilor de permise de conducere din țara noastră. Anual obțin permis de conducere în jur de 325.000 persoane, pe lângă cele aproximativ 450.000 de permise de conducere care trebuie reînnoite anual, asta înseamnă aglomerarea activității Direcțiilor Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din toată țara și bineînțeles un factor de stres pentru cetățenii care pierd timp stând la cozi pentru a-și depune dosarul.

                      Pentru a veni în sprijinul a peste 3 milioane de cetățeni, care dețin permis de conducere continui seria inițiativelor care au scopul de a moderniza Codul Rutier și alinierea României la normele stabilite de Comisia Europeană și care sunt implementate în mai multe State UE. La începutul acestei săptămâni am depus o nouă inițiativă legislativă care prevede creșterea valabilității administrative de la 10 ani la 15 ani a permiselor de conducere din categoriile AM, A1, A2, A, B, B1 și BE. Orice persoană care deține un permis de conducere și trebuie să-l reînnoiască este obligată să aloce mai multe zile pentru această activitate și să petreacă ore bune la ghișeele autorității competente. Un alt element important al proiectului este creșterea siguranței rutiere prin scăderea valabilității administrative a permiselor de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, B1 și BE, deținute de persoane cu vârsta de 70 de ani și peste această vârstă. Medicii atrag atenția că vârsta înaintată ar putea avea efecte grave asupra capacității lor de a conduce.

                      Măsurile propuse prin acest nou proiect legislativ urmează trendul european de creștere a valabilității administrative a permiselor de conducere din categoriile A, B și adiacente de la 10 ani la 15 ani, de reducere a costurilor pentru cetățeni și a timpului alocat pentru reînnoirea unui permis de conducere, dar și de a reduce numărul de șoferi care nu sunt apți medical să fie prezenți pe drumurile publice.

                      La nivelul Uniunii Europene sunt multe state care au prelungit valabilitatea administrativă a permiselor de conducere cum ar fi Germania, Franța, Austria, Danemarca, Grecia, Polonia și este timpul ca și România să facă acest pas important pentru a îmbunătăți și moderniza cadrul legal, în special din perspectiva consolidării demersurilor de siguranță rutieră.

                      Deputat Paul Cristian Ichim