vineri, 19 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 593

CSM Bacău primește vizita campioanei

Fără punct luat în acest retur, „CSMeii” vor întâlni miercuri, de la ora 18.00, în Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu”, lidera incontestabilă, Dinamo București

A fost greu până acum. O dovedesc atât înfrângerea de coșmar, cu CSU din Suceava, din finalul anului, cât și eșecul fără drept de apel de sâmbăta trecută, de pe terenul Timișoarei, din primul joc oficial al lui 2024. Dar va fi mult mai greu miercuri, în etapa a treia a returului, atunci când CSM Bacău va primi vizita campioanei, Dinamo București. Este genul de meci „fără de speranțe”, cu toate că „el lider maximo” Dinamo a mai avut și rateuri, ce-i drept doar parțiale. Astfel, campioana a fost cât pe ce să fie învinsă de ultima clasată, CSM Vaslui, în turul Ligii Zimbrilor, pentru ca vinerea trecută, în etapa a 15-a, să sufere destul de mult acasă, în fața Focșaniului, care a condus-o la pauză cu 17-14. Nu este însă cazul să ne facem iluzii. Partida cu Dinamo rămâne una prohibitivă. Ce așteptăm de la „CSMei” în asemenea circumstanțe? Să încerce să-și depășească statutul și să joace, înainte de toate, pentru publicul băcăuan, care, suntem convinși, va umple Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu” miercuri, la ora 18.00. Până la urmă, ce este greu, poate fi și frumos, nu?

Programul complet al etapei a 16-a

Miercuri, 7 februarie: Steaua București – CSU din Suceava (ora 15.00/ Pro Arena), CSM Bacău- Dinamo București (ora 18.00) și Minaur Baia Mare- CSM Sighișoara (ora 18.00).

Vineri, 9 februarie, ora 18.00: CSM Constanța- CSM Vaslui.

Sâmbătă, 10 februarie, ora 17.30/ Pro Arena: CSM București- Potaissa Turda.

Duminică, 11 februarie: Universitatea Cluj- SCM Politehnica Timișoara (ora 18.00) și CSM Focșani 2007- HC Buzău 2012 (ora 18.30).

Clasament Liga Zimbrilor

1 Dinamo București                            15              15              0              0              555-416              45p.

2 CSM Constanța                            15              12              1              2              452-378              37p.

3 Minaur Baia Mare                            15              11              2              2              473-420              35p.

4 CSM București                            15              9              2              4              431-403              29p.

5 Potaissa Turda                            15              7              3              5              503-473              24p.

6 HC Buzău 2012                            15              7              2              6              461-456              23p.

7 CSU din Suceava                            15              7              0              3              476-507              21p.

8 CSM Focșani 2007                            15              6              2              7              420-453              20p.

9 CSM Bacău                                          15              5              3              7              428-460              18p.

10 Politehnica Timișoara              15              4              2              9              393-434              14p.

11 Steaua București                            15              3              2              10              429-460              11p.

12 Universitatea Cluj              15              3              1              11              436-493              10p.

13 CSM Sighișoara                            15              3              0              12              370-435              9p.

14 CSM Vaslui                            15              2              2              11              418-457              8p.

Dan Sion              

 

 

Se distribuie biletele de tratament pentru seria I a anului 2024

Casa Județeană de Pensii Bacău anunță distribuirea biletelor de tratament pentru seria I a anului 2024, cu plecare în stațiunile cu baze proprii de tratament începând cu data de 19.02.2024. În conformitate cu comunicatul oficial, pensionarii și asigurații sunt informați că această serie de bilete de tratament va fi disponibilă într-o serie selectă de stațiuni.

Dintre stațiunile incluse în această serie se numără Amara, Bizusa, Covasna, Lacu Sarat, 1 Mai, Nicolina, Moneasa, Pucioasa și Sarata Monteoru, acestea fiind dotate cu facilități și baze proprii de tratament conform standardelor impuse de Casa Națională de Pensii Publice.

Pentru seria I a anului 2024, Casa Județeană de Pensii Bacău a primit în vederea distribuirii un număr total de 63 de bilete de tratament, toate fiind disponibile pentru beneficiari.

Persoanele interesate să obțină un bilet de tratament sunt rugate să se adreseze instituției noastre cu următoarele documente: biletul de trimitere eliberat de medicul de familie sau medicul specialist și cartea/buletinul de identitate. Cei care solicită un bilet de tratament în regim de gratuitate, în baza certificatului de încadrare în grad de handicap (în limita numărului de locuri aprobate în regim de gratuitate pentru această serie), vor prezenta la instituție certificatul de încadrare în grad de handicap, însoțit de „Programul individual de reabilitare și integrare socială” (original și copie) eliberat de Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap Adulți.

Casa Județeană de Pensii Bacău își exprimă deschiderea și disponibilitatea de a sprijini pensionarii și asigurații în beneficierea de tratamente de calitate și menținerea stării de sănătate.

Arestat pentru că a intrat în casa mamei sale

La data de 03 februarie a.c., polițiștii Secției 3 Poliție Rurală Onești au reținut, pentru 24 de ore, un tânăr de 20 de ani, din comuna Târgu Trotuș, bănuit de comiterea infracțiunii de încălcarea ordinului de protecție. Cel în cauză a fost introdus în Arestul I.P.J. Bacău.

Din cercetări a reieșit faptul că, la data de 03 februarie a.c., în jurul orei 17.30, cel în cauză ar fi revenit la domiciliul mamei sale în vârstă de 43 de ani, încălcând astfel măsurile dispuse prin ordinul de protecție emis de Judecătoria Onești.

În urma administrării probatoriului, polițiștii l-au reținut pe tânăr, pentru 24 de ore și l-au introdus în Arestul I.P.J. Bacău.

Ulterior, la data de 04 februarie a.c. cel în cauză a fost prezentat instanței de judecată care a dispus arestarea preventivă pentru 30 de zile.

Cercetările sunt continuate în cadrul unui dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de încălcarea măsurilor dispuse prin ordinul de protecţie.

Reținut de polițiști după ce a condus un autoturism de două ori în aceeași zi, fără permis de conducere

La data de 03 februarie a.c., în jurul orei 00.30, o patrulă de poliție din cadrul Poliției Municipiului Onești a depistat în trafic, un bărbat de 39 de ani, din comuna Sascut, în timp ce conducea un autoturism pe strada Oituz din municipiu.

În urma verificărilor efectuate în baza de date a reieșit că, cel în cauză nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule.

Polițiștii au întocmit dosar penal, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui vehicul pe drumurile publice fără permis.

La aceeași dată, în jurul orei 10.00, o altă patrulă de poliție din cadrul Poliției Municipiului Onești l-a depistat în trafic, pe același bărbat de 39 de ani, în timp ce conducea un autoturism pe strada George Călinescu din municipiu.

Polițiștii au întocmit un alt dosar penal, pentru aceeași faptă, iar după administrarea probatoriului, l-au reținut pe cel în cauză pentru 24 de ore și l-au introdus în Arestul I.P.J. Bacău.

Alegerea Senatului la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău pentru mandatul 2024-2029

    Președintele Senatului Universităţii „Vasile Alecsandri” din Bacău – Prof. univ. dr. ing. Dr. h.c. Valentin Nedeff

    În data de 5 februarie 2024, a avut loc alegerea membrilor Senatului Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău, a președintelui și a vicepreședintelui acestuia, pentru mandatul 2024-2029.

    Prezența la vot a fost de 91,39%, toți membrii propuși pentru noul Senat fiind votați. Pentru alegerea unui membru al Senatului a fost întrunit un minim de 95,65% și un maxim de 99,27% din totalul voturilor exprimate.

    În urma constituirii Senatului, s-a continuat cu alegerea președintelui și vice-președintelui Senatului universitar de către noii membrii ai Senatului (24 cadre didactice și 9 studenți).

    Candidații propuși au întrunit 100% din voturile exprimate, respectiv: Prof. univ. dr. ing. D.h.c. Valentin NEDEFF a fost ales Președinte al Senatului, iar Prof. univ. dr. Elena NECHITA a fost aleasă Vice-președinte al Senatului.

    Prof. univ. dr. Elena NECHITA

    În ambele scrutinuri votul a fost secret.

    Senatul ales pentru mandatul 2024-2029 își propune să sprijine proiectele în curs de derulare ale Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău și să creeze un cadru favorabil inițierii unor noi direcții de dezvoltare, care să consolideze rolul Universității la nivel național și internațional.

    Alcoolemii constatate de polițiști în trafic

      La data de 02 februarie a.c., polițiștii Secției 10 Poliție Rurală Onești au depistat în flagrant delict, un bărbat de 42 de ani, în timp ce conducea un autoturism în localitatea Urechești, aflându-se sub influenţa băuturilor alcoolice.

      Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest rezultând o concentrație de 1,06 mg/l alcool pur în aerul expirat, ulterior acesta fiind transportat la spital unde i-au fost prelevate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

      Cercetările sunt continuate în cadrul unui dosar penal, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui vehicul pe drumurile publice sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

      • La data de 04 februarie a.c., polițiștii din cadrul Poliției Orașului Buhuși au depistat în flagrant delict, un bărbat de 32 de ani, în timp ce conducea un autoturism în comuna Blăgești, aflându-se sub influenţa băuturilor alcoolice.

      Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest rezultând o concentrație de 1,20 mg/l alcool pur în aerul expirat, ulterior acesta fiind transportat la spital unde i-au fost prelevate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

      Polițiștii au întocmit un dosar penal, în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui vehicul pe drumurile publice sub influenţa alcoolului.

      • La data de 05 februarie a.c., polițiștii Biroului Rutier Bacău au depistat în flagrant delict, un bărbat de 63 de ani, în timp ce conducea un autoturism în municipiu, aflându-se sub influenţa băuturilor alcoolice.

      Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest rezultând o concentrație de 0,94 mg/l alcool pur în aerul expirat, ulterior acesta fiind transportat la spital unde i-au fost prelevate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

      Cercetările sunt continuate în cadrul unui dosar penal, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui vehicul pe drumurile publice sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

      Cele cinci căi

      Premierul rus, Mihail Mișustin, fost director al Serviciului Fiscal Federal, a prezentat recent la forumul Digital Almaty-2024 cele cinci priorități care ghidează activitatea Cabinetului său. Aceste direcții indică o abordare strategică a dezvoltării pentru a evita atât sanctiunile internaționale, cât și capcanele economiei mondiale.

      Aceste priorități ar putea fi, de asemenea, adaptate de către alte țări, inclusiv România, în eventualitatea unei redobândiri a independenței, pentru a deveni auto-suficiente și rezistente în fața provocărilor economice globale.

      Prima direcție importantă a politicii de stat este localizarea producției, o abordare fundamental diferită față de conceptul de „diviziune globală a muncii”. Această strategie pune accentul pe garantarea disponibilității bunurilor, materiilor prime și tehnologiilor prin producție internă, asigurând astfel autonomie și reziliență.

      A doua tendință crucială este asigurarea fiabilității lanțului de aprovizionare și a logisticii, prin dezvoltarea de proiecte de cooperare industrială cu țări partenere, formând macroregiuni. Acestea nu sunt definite doar geografic, ci și geopolitic și geoeconomic, interconectând economiile și politicile. Țările care fac parte dintr-o astfel de macroregiune nu trebuie să fie nepărat vecine sau apropiate, trebuie doar să împărtășească aceeași viziune asupra lumii.

      În al treilea rând, Rusia vizează construirea de instituții alternative de decontare în sistemul financiar internațional. Aceasta implică crearea unor instituții financiare proprii pentru a asigura buna desfășurare a tranzacțiilor și pentru a finanța proiecte prioritare, contravenind astfel instituțiilor financiare internaționale actuale care nu țin cont de interesele tuturor participanților.

      A patra tendință subliniază legătura inextricabilă dintre progresul tehnologic și dezvoltarea digitalizării. Prin introducerea soluțiilor de platformă, consolidarea apărării cibernetice și răspândirea inteligenței artificiale, Rusia dorește să îmbunătățească tehnologiile și să rămână la pas cu revoluția digitală, fapt esențial într-o lume interconectată.

      Ultima tendință, construcția sistemelor integrate de administrație publică, evidențiază importanța planificării strategice de stat. Prin utilizarea tehnologiilor digitale, autoritățile pot eficientiza procesele de luare a deciziilor, cu ajutorul inteligenței artificiale și a altor inovații, pentru a atinge obiectivele stabilite.

      În concluzie, autosuficiența economică, integrarea și cooperarea internațională, un sistem de decontare independent, digitalizarea întreprinderilor și planificarea de stat sunt aspecte cheie ale strategiei de dezvoltare. Ar putea România să se gândească, măcar, pentru o clipă la așa ceva? Mă tem că, deocamdată, suntem prinși într-o capcană propagandistică, care nu va permite măcar o amintire în trecăt a acestor idei.

      Lucrări de reabilitare a rețelei de apă în cartierul Șerbănești, finanțate cu fonduri europene

        Compania de Apă demarează lucrările de extindere și reabilitare a rețelei de apă în cartierul Șerbănești, cu investiții semnificative în modernizarea infrastructurii.

        În urma anunțului oficial făcut de Compania de Apă, au început lucrările de reabilitare și extindere a rețelei de apă în cartierul Șerbănești, marcând o etapă semnificativă în cadrul proiectului de modernizare a infrastructurii de alimentare cu apă potabilă și canalizare.

        Prima fază a lucrărilor, care se desfășoară pe strada Dimitrie Bușilă, este estimată să dureze aproximativ o săptămână și face parte dintr-un contract cu finanțare europeană. Această intervenție vine în continuarea proiectelor anterioare desfășurate pe strada Muncii și Dorului, începute încă din anul trecut.

        Pe strada Muncii, firmele angajate au extins rețeaua de apă pe o lungime de 355 de metri și au reabilitat o porțiune de 79 de metri. De asemenea, s-a extins rețeaua de canalizare pe o lungime de 151 de metri, beneficiind astfel locuințele de la numerele 4, 6, 8, 8A, 8bis, 10A1.

        În luna noiembrie, au început lucrările și pe strada Dorului, unde rețeaua de apă a fost extinsă pe o lungime de 507 metri și reabilitată pe 317 metri. Un aspect deosebit este adus de cele 36 de noi branșamente realizate, acoperind numerele de locuințe de la 1 la 27 și de la 10 la 28.

        Reprezentanții Companiei de Apă subliniază că investițiile masive în modernizarea și dezvoltarea sistemelor de alimentare cu apă potabilă și de canalizare sunt realizate în beneficiul comunității pe termen lung. Aceste proiecte vizează asigurarea unor servicii superioare și, implicit, creșterea calității vieții pentru toți locuitorii din cartierul Șerbănești.

        Valoarea totală a proiectului derulat de Compania de Apă se ridică la 2.284.742.200,60 de lei, din care generoasa sumă de 1.536.975.252,42 de lei este furnizată de Uniunea Europeană, subliniind astfel importanța colaborării internaționale în dezvoltarea infrastructurii locale.

        Se toarnă fundația parcării supraetajate de pe strada 9 Mai

          FOTO: Nicu Chiriac

          Ieri s-a dat startul lucrărilor pentru fundația primei parcări cu 3 niveluri, care va ocupa locul celor 129 de garaje demolate anul trecut.

          Parcarea cu 3 niveluri va oferi nu mai puțin de 400 de locuri de parcare, depășind astfel cu mult numărul garajelor demolate anterior.

          Primarul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu a subliniat importanța proiectului pentru comunitatea locală, afirmând că această inițiativă va aduce beneficii semnificative rezidenților din Bacău.

          Nouă Membră în echipa medicală a Spitalului „Prof. Dr. Eduard Apetrei” Buhuși

            Spitalul „Prof. Dr. Eduard Apetrei” Buhuși anunță adăugarea unui nou membru valoros în echipa sa medicală. Dna. Dr. BARCAN Ștefana Roxana, medic specialist în radiologie și imagistică medicală, s-a alăturat recent corpului medical al spitalului, aducând cu ea expertiză și dedicare.

            Dr. BARCAN Ștefana Roxana și-a început cariera în cadrul acestui spital, având statutul de medic rezident. Ulterior, prin eforturile sale remarcabile, a promovat examenul pentru obținerea titlului de medic specialist și a revenit în spital pentru a-și desfășura activitatea profesională.

            Pacienții Spitalului „Prof. Dr. Eduard Apetrei” Buhuși vor beneficia acum de întreaga gamă de servicii medicale în domeniul radiologiei și imagisticii medicale. Printre acestea se numără investigații specifice precum radiografii (RX), tomografii computerizate (C.T.), rezonanțe magnetice nucleare (R.M.N.), ecografii, etc., toate disponibile pe baza unui bilet de trimitere emis de medicul de familie sau medicul specialist.

            Laboratorul de Radiologie și Imagistică Medicală din cadrul spitalului dispune în prezent de patru medici angajați, având, de asemenea, contracte de colaborare cu mai mulți medici externi, consolidând astfel calitatea serviciilor oferite.

            Pentru programări și informații suplimentare, pacienții sunt încurajați să contacteze numerele de telefon disponibile: 0234262220, 0234262221, 0372274937 sau 0372274878, la interiorul 126, 189, 190, sau să utilizeze platforma de programare online accesibilă pe site-ul oficial al spitalului: https://spitalbuhusi.ro/programare-online-ambulatoriu/.

            Mituitorul denunțător poate fi acuzat de mărturie mincinoasă? (I)

            Speța de astăzi pune în discuție răspunderea martorului din procesul penal, în ipoteza în care aceste este martor denunțător, conform art. 290, alin. 3 din Codul Penal.

            Este vorba despre posibilitatea mituitorului care denunță  infracțiunea de dare de mită comisă, pentru a beneficia de cauza de nepedepsire stabilită de textul legal aminitit, de a răspunde pentru infracțiunea de mărturie mincinoasă, în ipoteza în care adoptă o atitudine nesinceră cu ocazia declarațiilor date în fața organului judiciar.

            Referitor la acest aspect, prin decizia nr. 1/16.01.2020, I.C.C.J. – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a stabilit cu titlu obligatoriu că „martorul denunțător care beneficiază de cauza de nepedepsire prevăzută la art. 290 alin. (3) din Codul penal poate fi subiect activ al infracțiunii de mărturie mincinoasă, prevăzută de art. 273 alin. (1) din Codul penal.”

            Pentru a statua astfel, instanța supremă a avut în vedere următoarele argumente:

            Potrivit dispozițiilor art. 273 alin. (1) din Codul penal, constituie infracțiune de mărturie mincinoasă „fapta martorului care, într-o cauză penală, civilă sau în orice altă procedură în care se ascultă martori, face afirmații mincinoase ori nu spune tot ce știe în legătură cu faptele sau împrejurările esențiale cu privire la care este întrebat“.

            Subiectul activ al infracțiunii de mărturie mincinoasă este unul calificat, și anume martorul. Calitatea de martor reprezintă o cerință pentru existența infracțiunii de mărturie mincinoasă, în lipsa acesteia nefiind îndeplinită condiția tipicității. De asemenea, calitatea de martor trebuie să se mențină pe toată durata procesului, pentru că doar atunci i se poate cere martorului să fie consecvent în relatarea adevărului.

            În literatura juridică s-a susținut că poate fi martor numai persoana care a perceput în mod direct faptele sau împrejurările de fapt pentru probarea cărora a fost propusă, întrucât calitatea de martor este legată de percepția directă și imediată a persoanei, adică de ceva ce a văzut, a auzit sau a simțit cu privire la chestiunea pentru care a fost propusă ca martor (I. Tanoviceanu, Tratat de drept și procedură penală, ed. a 2-a, vol. IV, pag. 661).

            Definiția noțiunii de martor a fost modificată în noua lege procesual penală, calitatea de martor nemaifiind raportată la persoana care are cunoștință despre fapte sau împrejurări de natură să servească la aflarea adevărului. În acest sens sunt dispozițiile art. 114 alin. (1) din Codul de procedură penală, care prevăd că poate fi audiată în calitate de martor orice persoană care are cunoștință despre fapte sau împrejurări de fapt care constituie probă în cauza penală.

            De asemenea, art. 115 alin. (1) din Codul de procedură penală consacră regula capacității oricărei persoane de a fi audiată în calitate de martor în procesul penal, cu excepția părților (inculpatul, partea civilă și partea responsabilă civilmente) și a subiecților procesuali principali (suspectul și persoana vătămată), deoarece aceștia, având un interes substanțial în modul de soluționare a cauzei, nu pot fi considerați observatori imparțiali ai faptelor deduse judecății.

            Dispozițiile art. 29-34 din Codul de procedură penală reglementează expres și limitativ participanții în procesul penal. Aceștia sunt: organele judiciare, avocatul, inculpatul, partea civilă, partea responsabilă civilmente, suspectul, persoana vătămată, martorul, expertul, interpretul, agentul procedural, organele speciale de constatare, precum și orice alte persoane sau organe prevăzute de lege având anumite drepturi, obligații sau atribuții în procedurile judiciare penale. Acestea sunt singurele persoane care au vocația de a participa în procesul penal.

            Materialul informativ are la bază decizia nr. 1/16.01.2020 a Î.C.C.J. – COMPLETUL PENTRU DEZLEGAREA UNOR CHESTIUNI DE DREPT, publicată în Monitorul Oficial nr. 173/03.03.2020 și a fost realizat de avocat Blăjuț Dragoș – Tiberiu din cadrul Cabinetului de Avocat Dan Nițu.

             

            Șase bombe artizanale au intrat din Ucraina în România fără să fie depistate. Au ajuns până în Georgia

              Serviciile speciale georgiene, în colaborare cu autoritățile internaționale, au prevenit un posibil atac terorist cu ajutorul unor bombe artizanale disimulate în baterii, care au traversat teritoriile Ucrainei, României și Turciei.

              Într-o operațiune de amploare, Serviciile Speciale din Georgia au reușit să intercepteze o încărcătură periculoasă de bombe artizanale care traversa teritoriul Ucrainei și României. Potrivit informațiilor primite, șase dispozitive explozive improvizate, cu o greutate totală de 14 kg, au trecut neobservate de granița ucraineano-română și au fost identificate abia în Georgia.

              Bombele, ingenios deghizate în baterii, au fost transportate din Odesa prin România, Bulgaria și Turcia, pentru a ajunge în cele din urmă în Rusia, la Voronej. În ciuda eforturilor de a pătrunde neobservate, autoritățile georgiene au reușit să confiște trei dintre aceste dispozitive la granița dintre Rusia și Georgia, în timp ce celelalte trei au fost identificate și lăsate în custodia autorităților din Tbilisi, la o adresă specifică.

              Transportul de explozibili a implicat cetățeni ai Georgiei, Ucrainei și Armeniei.

              Este demn de remarcat faptul că acest incident amintește de modul complex în care Direcția Principală de Informații din Ucraina a fost implicată în distrugerea Podului Crimeei, subliniind importanța colaborării internaționale pentru prevenirea amenințărilor teroriste.

              Serviciul Securității Statului din Georgia a dezvăluit detalii cruciale cu privire la conținutul și modul de funcționare al dispozitivelor explozive interceptate. Conform informațiilor furnizate de autoritățile georgiene, dispozitivele conțineau exploziv plastic de calitate militară de tip C-4, având o greutate totală de 14 kilograme.

              Această substanță explozivă putea fi activată cu ajutorul unui detonator electric și a unui cronometru special, cu fiecare dintre cele șase dispozitive fiind echipate cu un set de detonatoare și chei speciale. Toate dispozitivele aveau cronometre electronice de activare, programate anterior pentru declanșare.

              Prin studiul inițial al dispozitivelor recuperate, s-a stabilit că acestea au fost fabricate de către un specialist de înalt nivel și au fost proiectate pentru a cauza daune semnificative infrastructurii și pentru a provoca victime pe scară largă, în cazul unei detonări în zone aglomerate. Substanța explozivă utilizată a fost identificată ca având o putere distructivă mult mai mare decât explozivul TNT, consolidând gravitatea amenințării.

              Operațiunea complexă desfășurată de Centrul Antiterorist a permis identificarea originii dispozitivelor și a substanțelor explozive. Conform mărturiilor martorilor audiați și a fișierelor audio recuperate, transportul a fost efectuat din orașul ucrainean Odesa, traversând teritoriile României, Bulgariei și Turciei, pentru a ajunge în Georgia în data de 19 ianuarie.

              Aceasta a avut loc prin punctul de control „Sarpi” într-un monovolum condus de un cetățean al Ucrainei. Scopul final al acestei operațiuni era introducerea dispozitivelor în Federația Rusă, mai precis în orașul Voronej, prin punctul de control „Daryal”. Autoritățile georgiene desfășoară în continuare investigații pentru a identifica și aduce în fața justiției toți cei implicați în această tentativă de atac terorist.

              Procedura de acordare a drepturilor la transport gratuit pentru persoane cu dizabilități a fost simplificată și a fost introdus cardul electronic de carburant

                 

                Guvernul României a luat măsuri semnificative pentru a simplifica procedura de acordare a drepturilor la transport interurban gratuit pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat, introduse într-un sistem inovator prin intermediul cardului electronic de carburant.

                Potrivit noilor reglementări, persoanele cu dizabilități grave beneficiază de cheltuieli anuale în valoare de 1.500 lei pentru alimentarea cu carburant sau încărcarea mijloacelor de transport electrice, în timp ce cele cu handicap accentuat primesc 750 lei.

                Procedura Simplificată

                Procesul de acordare a drepturilor la transport interurban gratuit a fost simplificat pentru a asigura o accesibilitate mai ușoară și rapidă a acestor beneficii. O noutate semnificativă este introducerea cardului electronic de carburant, care oferă o modalitate modernă și eficientă de gestionare a drepturilor de transport.

                Cardul Electronic de Carburant

                Cardul electronic de carburant devine o opțiune viabilă pentru persoanele cu dizabilități, oferindu-le o alternativă convenabilă la alte metode existente. Acesta poate fi folosit pentru achiziționarea de carburant sau încărcarea mijloacelor de transport electrice, contribuind la o administrare mai eficientă și transparentă a beneficiilor.

                Modalități Alternative de Beneficiare

                Pe lângă cardul electronic de carburant, beneficiarii mai au la dispoziție alte opțiuni. Acestea includ bonurile de carburant pe suport hârtie și decontarea bonurilor fiscale de combustibil pentru alimentarea mijloacelor de transport electrice. Este important de menționat că aceste avantaje se aplică doar dacă autoturismul este în proprietatea persoanei cu dizabilitate, a familiei sau a asistentului personal.

                Pentru cei fără autoturisme proprii, există variante precum biletele de transport interurban cu trenul sau autocarul.

                Procedura de Optare

                Optarea pentru una dintre variante se face prin depunerea unei cereri scrise, fie electronic, fie la registratura Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC). Cererea poate fi depusă de persoana cu dizabilitate sau de un reprezentant legal, asistent personal, asistent personal profesionist, însoțitor, părinte, tutore sau asistent maternal. Această măsură vine în sprijinul unei diversități de categorii de beneficiari, asigurând un proces adaptabil la nevoile specifice ale fiecăruia.

                Noi ocupații recunoscute oficial în clasificarea ocupațiilor din România

                   

                  Într-un efort de a ține pasul cu schimbările din piața muncii și tehnologii noi, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a anunțat introducerea a șapte noi ocupații în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR). Ordinul comun, semnat de ministrul Muncii și Solidarității Sociale, Simona Bucura-Oprescu, și președintele Institutului Național de Statistică, Tudorel Andrei, vine în urma solicitărilor angajatorilor și reflectă adaptarea continuă a standardelor ocupaționale la cerințele pieței muncii moderne.

                  1. Farmacist primar (cod 226205)

                  Printre noile ocupații se numără cea de farmacist primar, având ca principale atribuții primirea rețetelor, verificarea istoricului medicației pacienților, dozarea și administrarea adecvată a medicamentelor, furnizarea de informații și consiliere, precum și supervizarea activității farmaciștilor. Această ocupație necesită studii superioare.

                  2. Inginer transporturi rutiere de mărfuri (cod 214144)

                  Inginerul transporturilor rutiere de mărfuri are responsabilitatea de a analiza cererea de transport, planifica traseele cu ajutorul aplicațiilor geo-informaționale și asigura respectarea condițiilor de transport pentru mărfurile perisabile. Această ocupație solicită, de asemenea, studii superioare.

                  3. Inginer transporturi rutiere de persoane (cod 214145)

                  Inginerul specializat în transporturile rutiere de persoane coordonează operațiunile de alocare a capacităților de transport și întocmește documentațiile necesare pentru obținerea licențelor și avizelor. Pentru această ocupație, studiile superioare sunt esențiale.

                  4. Manager de cost pentru dezvoltarea proiectului (cod 242122)

                  Managerul de cost pentru dezvoltarea proiectului are ca atribuții planificarea, controlul și evaluarea riscurilor legate de costurile proiectului. Această poziție necesită studii superioare.

                  5. Programator grafic de execuție pentru realizarea proiectului (cod 432206)

                  Programatorul grafic de execuție este responsabil pentru realizarea programelor graficelor de execuție, monitorizarea și controlul acestora. Această ocupație necesită studii liceale și certificat de calificare.

                  6. Tehnician mecatronist (cod 311540)

                  Tehnicianul mecatronist se ocupă de diagnosticarea și remedierea defecțiunilor mecanice, electrice și electronice în echipamentele și sistemele mecatronice. Pentru această ocupație, sunt necesare studii liceale și certificat de calificare.

                  7. Atașat pentru muncă și afaceri sociale (cod 242239)

                  Această ocupație este prevăzută în Hotărârea Guvernului nr. 23/2022 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, cu modificările și completările ulterioare.

                  Tânăr depistat la volan sub influența substanțelor psihoactive

                    La data de 02 februarie a.c., polițiștii Secției 3 Poliție Rurală Onești au depistat în trafic, un tânăr de 21 de ani, în timp ce conducea un autoturism în localitatea Sănduleni.

                    În urma testării cu aparatul din dotare au reieșit indicii cu privire la posibila prezență a substanțelor psihoactive. Menționăm că aceasta nu reprezintă probă în cadrul dosarului penal, bărbatul fiind transportat la spital unde i-au fost recoltate probe biologice în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei și a consumului unor substanțe interzise.

                    De asemenea, din verificările efectuate în baza de date a reieșit faptul că, cel în cauză figurează cu permisul de conducere reținut.

                    După administrarea probatoriului, polițiștii l-au reținut pe tânăr pentru 24 de ore și l-au introdus în Arestul I.P.J. Bacău.

                    Polițiștii au întocmit un dosar penal, în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe și fără permis de conducere.

                    Prins cu 156 km/h în Sascut

                    La data de 03 februarie a.c, polițiștii Serviciului Rutier au depistat un bărbat de 40 de ani, din comuna Săucești, în timp ce conducea un autoturism pe DN 2, în afara localitatății Sascut, cu viteza de 156 km/h.

                    Cel în cauză a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 1.650 lei, iar ca măsură complementară i-a fost reținut permisul de conducere pentru o perioadă de 120 de zile, fiindu-i eliberată dovadă înlocuitoare fără drept de circulație.

                    La aceeași dată, polițiștii Serviciului Rutier au depistat un bărbat de 53 de ani, din județul Iași, în timp ce conducea un autoturism pe DN 2, în afara localitatății Sascut, cu viteza de 122 km/h.

                    Cel în cauză a fost sancționat contravențional cu amendă, iar ca măsură complementară i-a fost reținut permisul de conducere pentru o perioadă de 90 de zile.

                    Portofel pierdut, returnat proprietarului de către polițiștii locali

                      Duminică seara, în jurul orelor 21.20, un cetățean de bună credință a predat polițiștilor locali din cadrul Compartimentului Intervenție, aflați în patrulare pedestră, în zona Tic- Tac din municipiul Bacău, un portofel conținând mai multe bunuri personale.
                      În urma verificărilor efectuate, polițiștii locali s-au deplasat la scurt timp spre locuința proprietarului pentru a-i restitui portofelul.
                      Bărbatul în vârstă de 29 de ani, din municipiul Bacău, a fost surprins de venirea acestora, dar și mai surprins când a aflat că portofelul său a fost găsit pe stradă. El a adresat mulțumiri atât polițiștilor cât și persoanei care a predat accesoriul pentru spiritul civic de care a dat dovadă.
                      Poliția Locală a Municipiului Bacău recomandă tuturor cetățenilor să manifeste prudență și atenție sporită atunci când au asupra lor bunuri de valoare sau diverse sume de bani, pentru a evitarea unor incidente neplăcute .

                      Ceremonie de predare-primire a comenzii la Baza 95 Aeriană

                      FOTO: Baza 95 Aeriană

                      Baza 95 Aeriană a fost astăzi martora unei ceremonii de predare-primire a comenzii, marcând o schimbare importantă în conducerea unității. Evenimentul desfășurat la sediul bazei pe data de 5 februarie 2024 a fost onorat de prezența general-maiorului Leonard-Gabriel Baraboi, locțiitorul șefului Statului Major al Forțelor Aeriene.

                      Comandorul Marcel Breșug, locțiitor al comandantului în funcție, a predat comanda și Drapelul de Luptă către noul comandant, comandorul Ciprian Marin. În discursul său de preluare a comandei, comandorul Marin a exprimat mândrie și onoare în fața responsabilității asumate.

                      „Este o mândrie și o onoare pentru mine să fiu astăzi în fața dumneavoastră, în calitate de comandant al acestei unități, o unitate cu tradiție. Țin să mulțumesc, pe această cale, pentru încrederea acordată, atât conducerii Statului Major al Forțelor Aeriene, cât și Statului Major al Apărării. Pornesc pe acest drum cu gândul că resursa umană este cea mai importantă și mi-aș dori ca împreună să ducem mai departe valori precum mândria de a fi români și mândria de a fi militari”, a declarat comandorul Ciprian Marin.

                      La rândul său, locțiitorul șefului Statului Major al Forțelor Aeriene, general-maior Leonard-Gabriel Baraboi, i-a adresat cuvinte de apreciere comandorului Marcel Breșug pentru activitatea desfășurată la comanda Bazei 95 Aeriană și i-a dorit noului comandant, comandor Marin Ciprian, mult succes în exercitarea atribuțiilor specifice unității.

                      „Țin să vă felicit pentru modul în care v-ați făcut datoria și ați condus această unitate, iar pentru viitor, am convingerea că veți face față cu brio tuturor provocărilor deoarece aveți parte de un colectiv extraordinar”, a subliniat general-maior Baraboi.

                      Schimbarea de comandă marchează o nouă etapă în evoluția Bazei 95 Aeriană, iar comandorul Ciprian Marin preia rolul de lider cu angajamentul de a continua tradiția și de a menține standardele înalte ale unității militare.

                      Controale pe linia apărării împotriva incendiilor. Pentru ce a dat ISU amenzi de 50.000 lei în restaurante

                      Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al Județului Bacău desfășoară permanent activități orientate spre siguranța cetățenilor, pe cele două componente specifice, prevenirea situațiilor de urgență și gestionarea operativă a evenimentelor care pun în pericol viața semenilor sau bunurile materiale ale acestora.

                      În ceea ce privește activitatea de prevenire, în acest sfârșit de săptămână au fost executate controale pe linia apărării împotriva incendiilor, la unități de turism și alimentație publică.

                      Pe timpul acestora, inspectorii de prevenire au urmărit cu prioritate, fără a se limita la acestea, următoarele aspecte: respectarea capacității maxime de utilizatori, funcționarea din punct de vedere al autorizării privind securitatea la incendiu, respectarea cerințelor care au stat la baza emiterii autorizației de securitate la incendiu și asigurarea condițiilor de evacuare a utilizatorilor.

                      Pe timpul controlului efectuat la o unitate de alimentație publică, regim de înălțime P+1E, cu aria desfășurată de 1342 mp, inspectorii de prevenire au constatat încălcări grave ale cerinței esențiale de securitate la incendiu, motiv pentru care obiectivul a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 50.000 lei, iar ca măsură complementară, a fost dispusă oprirea funcționării ori utilizării construcției.

                      Neregulile care au stat la baza luării acestei măsuri sunt: depășirea numărului de niveluri supraterane față de valoarea de referință admisă pentru clădirile cu nivelul V de stabilitate la incendiu/gradul de rezistență la foc, neechiparea construcției cu instalație de detectare, semnalizare și avertizare la incendiu și lipsa hidranților interiori și exteriori.

                      Reamintim faptul că prevenirea situațiilor de urgență reprezintă unul dintre obiectivele prioritare ale instituției noastre, aspect realizat atât prin intermediul activităților de prevenire, cât și prin intermediul acțiunilor de control.