joi, 18 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 381

Văz şi auz

De la Freud citire (sau de la Saussure)

„Acum înţeleg eu de ce Cătălin [Cîrnu] merge la Berlin: că rimează…” Remarca îi aparţine Danielei Petrican, prezentatoarea Matinalului de la Radio-România Actualităţi, şi îl are în vedere pe colegul ei de microfon, delegat în capitala Germaniei pentru a comenta finala de fotbal Spania – Anglia. Perechea altei finale (de cuvânt, în cazul nostru), -lin, aminteşte de tehnica „cuvântului din cuvânt”, teoretizată de un medic (Sigmund Freud) şi de un filozof al limbajului (Ferdinand de Saussure). Poate prima oară când am sesizat chemarea cuvintelor în ecou a fost în anii 1980: la un congres internaţional al criticilor literari care a avut loc la Praga, trimisul României a fost – bănuiţi! – Constantin Ciopraga, autorul lucrării „Personalitatea literaturii române” (Iaşi, Editura Junimea, 1973), apărută şi în limba franceză.

CUM E CORECT? Exigenţi cu ei înşişi, reporterii sportivi, dar şi membrii echipei României (cei peste o sută) au zăbovit uneori asupra propriei exprimări destinate publicului ascultător ori telespectator. Cineva (ne) întreabă: „Velodromuri sau velodroame?”, iar DOOM-ul răspunde că desinenţa corectă aici este -uri. Specialistul în tenis de masă a vorbit despre „poziţia în clasament a Charlottei [Lutz]”, ca apoi să strecoare şi sintagma „Colega lui Charlotte”, care cuprinde forma corectă de genitiv-dativ a numelor proprii terminate într-o secvenţă fonică nespecifică limbii române („Sora lui Carmen”, şi nu „Sora Carmenei”). Un olimpic de acum ceva ani a ezitat în faţa numelui ambarcaţiunii cu care a concurat cu succes: „Cârmuirea canoei cu stânga…” Nu avea motiv să fie indecis: e un substantiv feminin, cu forma articulată canoea şi pluralul canoe (după DOOM). Finala a trece la cazurile oblice (genitivul şi dativul) în terminaţia –ei. Băiatul nostru de aur, David Popovici, este întrebat cum i s-a părut publicul. „Electrizant!”, a răspuns înotătorul, după care, prudent, se declară nesigur: „Există cuvântul?” Da, există, numai că în DEX (2016) e definit laconic: „Care electrizează”, ceea ce ne obligă să mergem un rând mai sus, la verbul „a electriza”, şi să culegem de aici al doilea sens, figurat: „A produce asupra cuiva o impresie puternică şi bruscă; a entuziasma, a înflăcăra, a anima”. Originea franceză a ambelor cuvinte e la ea acasă în cazul concursului ţinut la Paris: „électriser”, respectiv „électrisant”.

 

ERATĂ SPORTIVĂ.„Ea a reuşit /cincizeci, cincizeci şi patru/” (RRA). Era nevoie măcar de o prepoziţie: „cu /cincizeci, cincizeci şi patru/”, dacă nu şi de alte cuvinte de legătură. Din păcate, este o tendinţă generală în comentariile sportive de a elimina prepoziţiile. Fenomenul, numit de lingvişti deprepoziţionalizare, poate produce ambiguităţi sau chiar nonsensuri. • „A plecat de pe culoarul al patrălea/al optălea” (corect: /al patrulea/ şi /al optulea/). „Gimnastele românce” (corect: române; doar dacă folosim substantivul, româncele, nu mai avem datoria de a interpune consoana c). 

Alegerile din SUA. Ce spun sondajele?

    Alegerile prezidențiale din SUA se conturează a fi extrem de tensionate și disputate, cu sondaje care reflectă o competiție strânsă între principalele figuri politice. Sondajele indică o situație surprinzătoare: Kamala Harris, candidatul democrat, îl depășește pe fostul președinte Donald Trump, candidatul republican, în intențiile de vot.

    Potrivit unui agregat de sondaje realizat de The Hill, Harris are un ușor avantaj, cu 47,8% din intențiile de vot, în comparație cu 46,4% pentru Trump. Alte publicații, precum The Economist, subliniază un avans și mai clar pentru Harris, de 47,8% față de 45%. The New York Times prezintă o cursă strânsă, cu Harris la 48% și Trump la 47%, în timp ce sondajele CNBC oferă o altă perspectivă, indicând că Trump conduce cu 48% față de 46% pentru Harris.

    Deși acest avantaj se află în marja de eroare statistică, el este indicativ pentru starea actuală a competiției. În ciuda diferențelor mici între procente, acest rezultat subliniază percepțiile schimbătoare ale publicului și natura volatilă a preferințelor electorale în SUA.

    Totuși, sondajele la nivel național nu oferă o imagine completă a realității electorale din Statele Unite. Sistemul de vot electoral, care pune accent pe câștigarea statelor individuale, în special a celor cunoscute sub numele de „swing states” (state indecise), poate determina câștigătorul alegerilor chiar dacă un candidat are mai puține voturi la nivel național.

    În acest context, Harris face progrese notabile în unele dintre cele mai importante state swing. Conform diverselor sondaje de la începutul lunii august, ea pare să câștige în Michigan și Wisconsin, state cruciale care au jucat un rol esențial în victoria lui Trump din 2016. În plus, The New York Times raportează că Harris conduce și în Pennsylvania, cu 50% față de 46% pentru Trump. Cu toate acestea, în Nevada și Georgia, Trump încă deține un avantaj, ceea ce demonstrează că lupta este departe de a fi decisă.

    Unul dintre motivele principale pentru creșterea ratingului lui Harris este resentimentul anti-Trump în rândul unei părți a electoratului american. Odată cu retragerea lui Joe Biden din cursă, alegătorii democrați și-au regăsit entuziasmul în fața unui nou candidat, chiar dacă Harris nu avea inițial o popularitate considerabilă. Comparativ cu Trump, care are deja o bază solidă de susținători, dar și un număr semnificativ de critici pe care nu îi poate convinge, Harris beneficiază de o schimbare de percepție în rândul alegătorilor democrați.

    Retragerea lui Biden din cursă a forțat Partidul Republican să își schimbe strategia. Criticile legate de vârsta înaintată a lui Biden, un element central al campaniei republicane, sunt acum mai puțin relevante, având în vedere că Trump însuși este în vârstă. În schimb, republicanii își pot orienta atacurile către politicile internaționale ale lui Harris, în special în contextul războiului din Ucraina.

    Memoria Oituzului 2024: Leagăn de Legendă, Istorie și Eroism

      Ieri, 15 august 2024, Valea Oituzului a vibrat din nou de recunoștință și solemnitate, aducând un omagiu celor care au scris cu sânge pagini de istorie. Într-o atmosferă încărcată de emoție, Baza 95 Aeriană, prin Muzica Militară a Garnizoanei Bacău și reprezentanți ai acesteia, a participat la ceremonia militară și religioasă desfășurată în Cimitirul Eroilor din comuna Oituz, închinată celor căzuți în Primul Război Mondial.

      Oituzul, un loc unde istoria, legenda și eroismul se întrepătrund, rămâne un simbol etern al luptei pentru apărarea și întregirea neamului românesc. Faptele de vitejie din anii 1916-1918 sunt imortalizate pe pietrele monumentelor și crucilor, care marchează locul de odihnă al miilor de soldați care și-au dat viața pentru ca România să fie întreagă. Sub deviza nemuritoare a generalului Eremia Grigorescu, „Pe aici nu se trece!”, Valea Oituzului a fost martora unor lupte crâncene, decisive pentru soarta războiului, până în august 1917.

      Ceremonia „Memoria Oituzului 2024” a fost organizată cu eforturile comune ale Primăriei Comunei Oituz, Asociației Naționale Cultul Eroilor „Regina Maria” – Filiala Județeană „Col. Corneliu Chirieș” – Bacău, Garnizoanei Bacău, Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului, Protopopiatului Onești și Parohiei Ortodoxe Grozești – Oituz. Ajunsă la cea de-a XXVII-a ediție, această ceremonie reprezintă un punct central în calendarul evenimentelor dedicate eroilor neamului, evocând vitejia celor 18.600 de soldați înhumați în Cimitirul Eroilor de lângă Biserica „Sfinții Împărați Constantin și Elena” din Parohia Grozești – Oituz.

      Aceste ceremonii nu sunt doar comemorări, ci adevărate pilde pentru generațiile viitoare. Ele ne amintesc că, cinstind trecutul și omagiindu-i eroii, ne clădim viitorul pe fundația sacrificiilor lor. „Memoria Oituzului 2024” este o reafirmare a recunoștinței noastre eterne față de cei care și-au sacrificat viața pe câmpurile de luptă, pentru ca România să rămână liberă și unită.

      Recunoștință eternă eroilor neamului!

      FOTO: Baza 95 Aeriană Bacău

      Fistulele perianale: soluții chirurgicale pentru o vindecare eficientă – Dr. Cătălin Opinca, medic primar chirurgie generală

        Cătălin Opinca

        Fistulele perianale reprezintă o problemă medicală serioasă, care afectează calitatea vieții multor pacienți. Aceste afecțiuni pot deveni complicate dacă nu sunt tratate corespunzător și la timp, ceea ce subliniază importanța diagnosticării și tratamentului de specialitate. În acest articol, Dr. Cătălin Opinca, medic primar chirurgie generală, explică în detaliu ce sunt fistulele perianale, cum se manifestă și care sunt opțiunile de tratament disponibile pentru a preveni recidivele și a asigura o recuperare eficientă.

        Fistulele perianale reprezintă o comunicare între canalul anorectal și zona perianală, patologie care apare ca urmare a infecției uneia dintre glandele lui Hermann și Desfosses. Anatomic, fiecare fistulă se caracterizează printr-un orificiu intern primar (punctul de pornire al infecției) în cadrul canalului anal, o cale fistuloasă de înălțime variabilă care trece prin aparatul sfincterian și/sau un orificiu secundar (punctul de ieșire al infecției) la nivelul marginii anale sau a fesei, sau chiar a rectului.

        Fistulele însoțite de abces perianal se manifestă cel mai adesea prin dureri anale permanente, pulsatilă, uneori asociate cu febră, insomnie, nefiind influențate de scaun. La examinare, pielea marginii anale sau a feselor este roșiatică, tensionată, strălucitoare și dureroasă.

        Tuseul anal efectuat de medicul proctolog permite localizarea orificiului intern: un punct din cadrul canalului anal care este extrem de dureros cu o bombare sau, dimpotrivă, o depresiune. În cazul unui abces intramural de rect, durerea este în interiorul canalului anal, marginea anală fiind de aspect normal, dar examenul anorectal este foarte dureros, dacă nu chiar imposibil, permițând perceperea abcesului.

        Fistulele cu supurație cronică sunt fistule care apar ca urmare a unui abces perianal și se manifestă sub forma unui orificiu extern din care se elimină serozități și sânge care contaminează zona anală, asociată cu dureri intermitente și senzație de tensiune locală. Palparea permite, în cazul unei fistule joase, să se simtă un cordon îndurat, care corespunde traseului fistulos îndreptat către orificiul primar.

        În cazuri complexe, pot exista mai multe orificii externe, cele homolaterale corespund aproape întotdeauna aceluiași orificiu intern. În cazul orificiilor bilaterale trebuie să suspectăm o așa-numită extensie în potcoavă controlaterală, fistulele anale duble sau triple fiind rare.

        Localizarea abcesului sau a orificiului secundar oferă informații despre tipul și înălțimea tractului fistulos. Când abcesul sau orificiul secundar este situat la nivelul feselor, traseul este de obicei transsfincterian sau suprasfincterian, iar dacă se află la nivelul peretelui rectal, traseul este intramural.

        Uneori, calea fistuloasă se complică sub forma uneia sau mai multor prelungiri secundare, a căror apariție poate fi favorizată de administrarea prematură de antibiotice și/sau antiinflamatoare. Pentru estimarea înălțimii traseului și a prelungirilor este nevoie de un examen clinic efectuat de medicul proctolog și radiologic prin ecografie endo-anală sau imagistică prin rezonanță magnetică (IRM).

        Tratamentul abcesului perianal în tensiune este o urgență chirurgicală și presupune incizia și drenajul acestuia sub anestezie (locală, rahianestezie sau anestezie generală).

        Pe de altă parte, tratamentul traiectului fistulos nu este o urgență chirurgicală.

        Tratamentul chirurgical are în esență 2 obiective: „uscarea” supurației și evitarea recidivei prin tratarea criptei responsabile și respectarea sistemului sfincterian pentru a evita apariția sechelelor incontinenței anale.

        Decizia de tratament este lăsată la latitudinea proctologului care decide de la caz la caz. Tratamentul chirurgical se bazează pe secțiunea traiectului fistulos (fistulotomie), ale cărei metode (una sau mai multe etape operaționale, strângere elastică – seton) variază în funcție de înălțimea tractului fistulos.

        Modalități de fistulotomie

        Primul pas este descoperirea orificiului criptic primar;

        Al doilea pas este disecția-excizia traseului către planul muscular;

        A treia etapă este tratamentul căii principale trans-sfincteriene, care depinde de cantitatea de mușchi implicat în fistulă.

        În cazul unei fistule joase, tratamentul se face într-o singură etapă: fistulectomie prin disecție-excizie până la cripta responsabilă sau fistulotomie cu secțiunea traiectului pe stilet.

        În cazul unei fistule înalte (trans-sfincteriană sau supra-sfincteriană superioară) este mai întâi necesară plasarea unui seton în traseu. A doua etapă chirurgicală are loc, în medie, două-trei luni mai târziu, după cicatrizarea primei intervenții și constă în aplatizarea traseului.

        În cazul unei fistule cu risc crescut de incontinență anală, traseul va fi aplatizat treptat prin efectuarea mai multor operații succesive de secționare sau printr-o secțiune „lentă” a sfincterului efectuată prin plasarea firului elastic (seton) în timpul consultațiilor postoperatorii. Rolul este de a coborî traiectoria fistuloasă, făcând tracțiune progresivă pe elastic în timpul consultației la fiecare două săptămâni. Acest interval de timp va permite o refacere progresivă a fibrelor sfincterului deasupra elasticului. Practic, la fiecare ședință, se tensionează elasticul la nivelul sfincterului. Numărul de ședințe depinde de înălțimea tractului fistulos. Scopul este de a avea o coborâre treptată a elasticului până la îndepărtarea completă a acestuia.

        În cazul în care elasticul cade între două consultații, acesta trebuie adus și arătat medicului pentru a verifica dacă bucla lui a rămas închisă, demonstrând tratamentul corect al fistulei. Dezavantajul acestei tehnici este durerea provocată, uneori intensă, care poate dura câteva ore după procedură și poate fi prevenită prin administrarea de analgezice înainte de efectuarea procedurii. Alegerea tratamentului între fistulotomia chirurgicală sau progresiv elastică este lăsată la latitudinea medicului proctolog.

        Ligatura căii fistuloase prin spațial intersfincterian (LIFT) se face sub anestezie loco-regională sau anestezie generală. Nu este necesară o pregătire prealabilă specifică. Singura precauție este de a asigura un bun drenaj al fistulei cu un seton. Unele scurgeri seroase sau sânge prin orificiul extern pot persista în cele 4 săptămâni postoperatorii, dar, în caz de recuperare, ajung să se usuce spontan. O rețetă simplă de paracetamol este suficientă deoarece consecințele chirurgicale sunt cel mai adesea nedureroase, posibila oprire a activității fizice fiind deci mai mică de o săptămână.

        După tratamentul unei fistule anale, vindecarea durează în medie 8 săptămâni. Într-adevăr, rănile pielii sunt lăsate mereu deschise pentru a fi drenate spre exterior. Îngrijirea poate fi efectuată cel mai adesea de către pacient la domiciliu sau necesită îngrijire medicală inițial atunci când rănile sunt mai profunde sau mai mari. Pacientul este reevaluat din nou la consultație, în general la fiecare două săptămâni, pentru a monitoriza vindecarea.

        Durerea este în general moderată și pot exista scurgeri, care uneori sunt semnificative. Poziția șezând poate fi inconfortabilă, mai ales în cazurile de fistulă mare, în care îngrijirea locală este adesea necesară de către asistent sau chiar medic.

        Tulburările de continență (dificultatea de reținere a gazelor, a scaunelor lichide) pot apărea mai ales dacă coexista și alți factori de risc precum diareea cronică, colopatia funcțională, antecedente de naștere dificilă, intervenție prealabilă proctologică. Acești factori vor fi luați în considerare de către medicul proctolog și pot necesita tratament în mai multe etape pentru a limita riscul de afectare a continenței.

        Recidivele sunt, în general, cauzate de fistule complexe și nu depășesc 5%. Acestea sunt, de obicei, ramificații ale traseelor al căror drenaj a fost insuficient, necesitând noi intervenții.

        Prin urmare, aceste tehnici sunt interesante, dar ratele lor de succes sunt inferioare fistulotomiei, deoarece expun pacientul la un risc mai mare de reapariție a fistulei anale.

        Fistulele perianale, deși complexe și uneori dificil de tratat, pot fi gestionate cu succes printr-o abordare chirurgicală adecvată și o îngrijire postoperatorie corespunzătoare. Pacienții sunt încurajați să nu amâne consultul medical și să urmeze recomandările specialiștilor pentru a preveni complicațiile și pentru a asigura o recuperare completă. Dr. Cătălin Opinca și echipa sa din cadrul clinicii Anastasios din Bacău vă stau la dispoziție pentru evaluări și tratamente personalizate, dedicate restabilirii sănătății și confortului dumneavoastră.                                                                           

        Accident rutier la Sascut cu trei victime. Un rănit, luat cu elicopterul

          În această seară, pompierii din Bacău au fost solicitați să intervină în localitatea Sascut, pe E85, în urma unui grav accident rutier în care a fost implicat un autoturism. La fața locului, echipajele de salvare au acționat rapid pentru a gestiona situația și a acorda primul ajutor victimelor.

          Pentru intervenție, au fost mobilizate o autospecială de stingere, un echipaj SMURD, o unitate de descarcerare și o autospecială de primă intervenție și comandă. În urma impactului, trei persoane au suferit politraumatisme, fiind necesară intervenția imediată a echipajelor medicale.

          Conducătorul autoturismului, un bărbat, a fost găsit conștient și cooperant, fiind preluat de echipajul SMURD pentru îngrijiri medicale. O altă victimă, o femeie conștientă, a fost transportată de ambulanța SAJ la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) din Bacău pentru evaluări suplimentare și tratament.

          Din nefericire, o altă femeie, grav rănită, a fost găsită inconștientă la locul accidentului. Din cauza stării critice, aceasta a fost preluată de un elicopter SMURD, fiind transportată de urgență la Iași, unde va primi îngrijiri medicale de specialitate.

          Cauzele accidentului sunt în curs de investigare de către autorități, care fac apel la prudență și responsabilitate în trafic pentru a evita astfel de tragedii.

          Festivalul „Cătălin Scărlătescu” în Bacău

          Chef Cătălin Scărlătescu transformă Bacăul în capitala gastronomică a Moldovei pentru al patrulea an consecutiv. În perioada 22 – 25 august, cel mai îndrăgit chef bucătar din România vine la Insula de Agrement din Bacău pentru a oferi un spectacol culinar de senzație!

          Chef Cătălin Scărlătescu

          Cătălin Scărlătescu este unul dintre cei mai apreciați chefi din România, iar în prezent este membru în juriul „Master Chef”, show-ul culinar de la PRO TV, alături de chef Sorin Bontea și chef Florin Dumitrescu.

          Festivalul va aduce băcăuanilor șansa de a degusta unele dintre cele mai delicioase preparate, pregătite de cele peste 25 de truck-uri participante. Cei care vor veni la Insula de Agrement se vor bucura de peste, preparate din fructe de mare, burgeri, chips&wings, hot dog, mâncare chinezească, sushi, burrito, cartofi gătiți în cele mai ingenioase moduri, cannoli, baclava, clǎtite, gogoşi, înghețatǎ, plǎcinte moldoveneşti și multe alte bunătăți care vor rămâne etalon în ceea ce privește gustul.

          Lumea copiilor va fi unul dintre cele mai importante locuri dedicate copiilor de la Insula de Agrement din Bacau, în perioada 22-25 august. Va fi un loc iubit de toată lumea: de la pitici la bunici, pentru că aici, fiecare gasește ceva de făcut. În cadrul Festivalului „Cătălin Scărlătescu” zonele de distracție alternează cu cele de relaxare, jocurile pentru care trebuie să plătești bilet se împletesc cu spațiile de joacă gratuite. Personajele KinderFest vor fi prezente și ele.Nu ezita să petreci alături de copii tăi câteva ore bune. Peste 10 spații de joacă gonflabile, tatuaje temporare, baloane diverse și personaje îndrăgite de copii sunt ingredientele care îti vor face ziua perfectă!

          Hai să vedem împreuna cum va arăta micul parc de distracții pentru întreaga familie!

          Pe 24 august, in cadrul Festivalului „Cătălin Scărlătescu”, de la Insula de Agrement din Bacău, te așteptăm să resimțim vibe-ul anilor ’80, ’90, 2000 si să facem cel mai mare ring de dans în aer liber! NOSTALGIA PARTY va reuni fanii din toate generațiile care vor regăsi petrecerile disco de altă dată. „Nostalgicii” vor putea degusta cele mai inedite si gustoase preparate, trăind o experiență gastronomică de neuitat!

          Muzica va fi pe placul tuturor, activitățile vor fi și pentru cei mici și pentru cei mari, iar mâncarea pe care o veți găsi va fi un festin al papilelor gustative!
          Intrarea este liberă!

          Chef Cătălin Scărlătescu și Bacău Event vă așteaptă pe Insula de Agrement din Bacău, în perioada 22 – 25 august 2024!

          Intrarea este liberă şi chiar recomandatä!

          https://www.facebook.com/events/1910109966097809/

          Turist de 72 de ani, salvat de jandarmii montani din Slănic Moldova după ce a fost înțepat de albine

            Slănic Moldova, 15 august 2024 – Un incident neașteptat a avut loc în Parcul Central din stațiunea Slănic Moldova, unde un turist în vârstă de 72 de ani din Bârlad a fost înțepat de albine în timpul unei plimbări relaxante. Bărbatul a început să se simtă rău la scurt timp după înțepătură, acuzând dureri intense, mâncărimi severe și dificultăți respiratorii, semne clare ale unei reacții alergice.

            În urma apelului de urgență, jandarmii montani din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău au intervenit prompt, oferind bărbatului primul ajutor până la sosirea echipajului medical al Serviciului Județean de Ambulanță Bacău. Acțiunea rapidă a jandarmilor a fost crucială pentru stabilizarea stării turistului, care a fost ulterior transportat la Unitatea de Primiri Urgențe din Onești pentru îngrijiri medicale suplimentare.

            Acest incident subliniază importanța măsurilor de precauție în mediul natural, unde pericolele pot apărea pe neașteptate. Autoritățile îi sfătuiesc pe turiști să fie vigilenți și să solicite ajutor imediat în cazul unor reacții alergice severe, pentru a evita complicații grave.

            Protecția sănătății este prioritară, iar reacțiile alergice nu trebuie subestimate. Apelarea rapidă la ajutor specializat poate face diferența între viață și moarte în astfel de situații.

            La Slănic-Moldova, are loc, o nouă ediție a Festivalului de Umor ,,Marin Cimponeriu”

              Fanfara Consiliului Raional Ialoveni (Republica Moldova), condusă sub bagheta magică a maestrului Grigore Vîrlan, va da semnalul începerii ediției a patra a Festivalului de Umor ,,Marin Cimponeriu”, care va avea loc, în acest weekend (17-18 august), în Foișorul de Muzică din Parcul Central al stațiunii Slănic-Moldova, cu începere de la ora 17.00.

              Evenimentul este organizat de Primăria orașului Slănic-Moldova și este dedicat regretatului regizor, scenarist și actor, Petru Mircea Marin Cimponeriu, care a activat timp de aproape două decenii la Slănic-Moldova și de la a cărui naștere s-au împlinit în luna iulie, 87 de ani.

              În semn de omagiu și apreciere, actori ai Teatrului ,,Ararat” din Baia-Mare, conduși de regizorul, scenaristul și actorul, Claudiu Pintican, care este fondatorul și managerul teatrului, vor pune în scenă două piese de succes: ,,Soacra cu trei nurori”, adaptată după povestea plină de farmec a lui Ion Creangă și ,,Piatra din casă”, adaptată după nuvela lui Vasile Alecsandri.

              Din distribuție fac parte: Claudiu Pintican, Aurora Prodan, Sanda Mirela Savolsky-Florea, Camelia Strat-Blidar, Ruxandra-Georgeta Catricicău, Maria-Adina Moldovan, Nae Mihai și Dan Cordea. Scenografia și costumele: Teatrul ,,Ararat” Baia-Mare.

              Încă de la concepere, Teatrul ,,Ararat” s-a vrut a fi un „teatru la comandă”, un „teatru de geamantan” care să poată prezenta spectacole nu doar pe scenele instituţiilor de profil, ci, mai ales, în spaţii neconvenţionale. Teatrul ,,Ararat” nu a jucat doar în Baia-Mare şi alte câteva oraşe din judeţul Maramureş, ci şi la Cluj-Napoca, Bucureşti, Iaşi, Oradea, Târgu-Mureş, sau Arad… dar și în afara graniţelor ţării; Frankfurt pe Main, Munchen, Stuttgart şi Augsburg, iar acum, la Slănic-Moldova.

              Printre invitații evenimentului se numără și Adrian-Radu Cimponeriu, fiul lui Marin Cimponeriu, care va readuce în memoria celor prezenți, crâmpeie din viața și cariera artistică de excepție a tatălui său.

              Prin grija aceluiași Radu Cimponeriu, cu ocazia edițiilor festivalului, au fost puse la dispoziție mai multe documente și fotografii despre ceea ce a însemnat viața cultural-artistică a stațiunii Slănic-Moldova, în perioada în care au activat trupele muzicale și cele de artiști amatori, aflați sub coordonarea lui Marin Cimponeriu.

              Deosebit de interesant și inedit este faptul că, unul dintre aceste documente, face referire, dar implicit și o legătură între prima piesă care se va juca sâmbătă de actorii băimăreni, adică ,,Soacra cu trei nurori”, cu o altă piesă de teatru, intitulată ,,Ochiul babei”, comedie în trei acte, de George Vasilescu, care preia nucleul narativ din basmul „Soacra cu trei nurori”, de Ion Creangă.

               

              Este vorba despre Caietul program al spectacolului cu piesa de teatru ,,Ochiul Babei”, din stagiunea 1963-1964 (în fotografiile atașate rândurilor de față), în care apar numele artiștilor amatori, realizările lor în plan artistic, ca și funcțiile pe care le ocupau la locurile lor de muncă! Iar după cum spunea Radu Cimponeriu, acesta a fost probabil, ,,cel mai longeviv spectacol care s-a jucat pe scena Teatrului Popular de Comedie din Slănic Moldova (din 1963 până spre finele anilor ’80), cunoscând atât variante multiple de distribuție, cât și formule regizorale și scenografice diverse, cea mai de succes fiind adaptarea muzical-teatrală de inspirație folclorică, care s-a aflat în repertoriul teatrului slănicean, de prin 1968 până spre finele anilor ’70”.

              Demn de remarcat este și faptul că regia artistică a piesei ,,Ochiul Babei”, jucată cu mare succes la Slănic-Moldova ani de-a rândul, a fost semnată de profesorul de artă dramatică și unul dintre marii actori ai țării, Costel Rădulescu, onorat cu titlurile de ,,Artist emerit” și ,,Laureat al Premiului de Stat”, precum și de, Marin Cimponeriu…

              Petru Mircea Marin Cimponeriu (n. 3 iulie 1937, Cluj Napoca – d. 11 mai 1998, Slănic Moldova), a fost director al Casei de Cultură din Gataia, jud.Timiş (între 1958-1960), iar timp de unsprezece ani (1960-1971), director al Casei de Cultură Slănic-Moldova. Între 1971-1978 este regizor și actor la Teatrul Popular de Comedie din Slănic-Moldova; 1978-1983, director al Casei de Cultură a Sindicatelor din Oneşti, director al publicaţiei ,,Curierul de Slănic”, periodic de informare turistică şi de divertisment.

              Absolvent al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, specializarea actorie- regie şi al Facultăţii de Filologie din cadrul Universităţii ,,Al. I. Cuza” din Iaşi, Marin Cimponeriu a fost cel care a pus bazele activităţii culturale în Slănic-Moldova, prin înfiinţarea Casei de Cultură a oraşului şi a Teatrului Popular de Comedie, prima instituţie de acest gen din ţară. În decursul anilor de activitate, a asigurat regia şi scenografia a peste 70 de spectacole din cele mai diverse genuri (comedie, estradă, dramă, spectacole de poezie şi muzică), pentru cea mai mare parte dintre ele fiind şi autorul textelor.

              A interpretat roluri principale în majoritatea spectacolelor care au fost prezentate de remarcabila echipă a Casei de Cultură şi a Teatrului Popular de Comedie, atât pe scena sălii de spectacole din Slănic Moldova, cât şi în cadrul unor reprezentaţii organizate pe numeroase alte scene ale ţării.

               

              A fost dublu laureat al Festivalului Naţional de Teatru ,,I. L.Caragiale” şi laureat al primei ediţii a Festivalului Naţional al Umorului ,,Constantin Tănase”. A fost distins cu numeroase diplome, ordine şi medalii, care au constituit – alături de aplauzele sutelor de mii de spectatori pe care i-a încântat de-a lungul anilor cu evoluţiile sale scenice – o recunoaştere a eforturilor şi loialităţii faţă de actul artistic de calitate. Marin Cimponeriu a fost şi unul dintre iniţiatorii şi organizatorii tradiționalei manifestări folclorice ,,Festivalul Slănicului”, la care au participat anual ansambluri folclorice din toată ţara.

              Marin Cimponeriu a mai fost distins și cu titlul de ,,Cetățean de Onoare al stațiunii Slănic-Moldova”. A fost căsătorit cu Adriana-Augustina Cimponeriu, metodist cultural si artistă, verişoară primară a poetului Nicolae Labiş. Unicul lor fiu, Adrian-Radu Cimponeriu este consultant în management și marketing, publicist și traducător. Este tatăl a doi băieți și este căsătorit cu Adriana-Angela Buciu, fiica îndrăgitei interprete de muzică populară, Angela Buciu, și a regretatului maestru coregraf, Valeriu Buciu.

              P. S. Printre documentele și fotografiile atașate, mai poate fi zărit și afișul Teatrului Popular de Comedie din Slănic-Moldova, care în 1971 se afla într-un turneu prin țară, cu spectacolul ,,Alo, la telefon…Slănicul!”. Pe afișul spectacolului se poate observa că, în afară de invitații speciali, respectiv marii interpreți Mihaela Mihai, Aurelian Andreescu și Horia Moculescu (cel care asigura și coordonarea muzicală a spectacolului), echipa teatrului condusă de Marin Cimponeriu, avea în componență, o orchestră și o trupă de dans modern proprie, precum și artiști amatori, interpreți de muzică ușoară și momente vesele, care împreună asigurau un spectacol de estradă cu o durată de peste două ore și jumătate și care, se juca, în cele mai multe orașe, cu sălile arhipline.

              Romulus-Dan BUSNEA 

               

              Tenis: Pregătiri pentru Cupa DJS- SCM Bacău

              Ultimele pregătiri pentru tradiționalul turneu de tenis Cupa DJS- SCM Bacău.

              Competiția găzduită de terenurile SCM Bacău va debuta sâmbătă, 17 august și va însuma următoarele categorii: 10, 12, 14 ani atât la feminin cât și masculin, plus Seniori și Senioare.

              „Inițial s-au înscris peste 80 de tenismeni, însă între timp, fiind și perioada concediilor, au rămas în jur de 60. Așteptăm ședința tehnică de vineri pentru a ști exact numărul participanților”, a declarat antrenorul SCM Bacău, Mihai Ciuntea.

               

               

              Minifotbal/ Old-boys: Copanex Bacău, învingătoare la Vaslui

              Copanex Bacău pregătește Campionatul Național de minifotbal rezervat categoriei old-boys ce va avea loc în perioada 6-8 septembrie, la Galați. În condițiile în care ocupantele podiumului au asigurată participarea la turneul european de la Albena, băcăuanii trag tare.

              Au dovedit-o și la cea de-a patra ediție a turneului „Simon Cup” derulată recent la Vaslui, unde au cucerit trofeul grație a nu mai puțin de șapte victorii. Ultimul succes, repurtat în confruntarea pentru locurile 1-2 a fost obținut cu scorul de 1-0 grație golului marcat de Dragoș Avram, desemnat jucătorul finalei.

              Nu a fost singura distincție individuală pentru cei de la Copanex, în condițiile în care Bogdan Miron a fost recompensat cu titlul de cel mai bun portar al turneului, iar Cosmin Frăsinescu s-a laureat golgheterul competiției, cu șapte reușite. Lotul Copanex: Bogdan Miron, Gabriel Coșa- Ionuț Vetrea, Marius Doboș, Dragoș Avram, Costel Pânzaru, Doru Palade, Cosmin Frăsinescu, Cristian Fulga, Sergiu Matei.

              „Au fost și jucători absenți- Florin Romașcanu, Marius Gavril, Adrian Gondac și Cristian Păduraru- dar pe care vom conta la Campionatul Național de la Galați”, a declarat căpitanul echipei, Ionuț Vetrea.

              Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului: Măsuri speciale de siguranță în județul Bacău

                În perioada 15-18 august a.c., Inspectoratul de Poliție Județean Bacău va mobiliza zilnic peste 200 de polițiști pentru a asigura ordinea și siguranța publică în cadrul evenimentelor prilejuite de Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului. Cu scopul de a preveni faptele antisociale și de a interveni rapid în caz de nevoie, au fost organizate mai mult de 70 de patrule zilnice de siguranță publică. Polițiștii rutieri, alături de colegii lor de la ordine publică, vor monitoriza traficul pentru a depista și sancționa încălcările regulilor de circulație, folosind autospecialele dotate cu echipamente radar, aparate drugtest și etilotest.

                Pe lângă activitățile polițiștilor, Inspectoratul de Jandarmi Județean Bacău va asigura prezența constantă în zonele turistice și de agrement, precum Slănic Moldova și Târgu-Ocna. Jandarmii vor patrula zilnic, atât independent, cât și în sistem integrat, având un rol preventiv în menținerea ordinii și liniștii publice, dar și în informarea și îndrumarea turiștilor. Aceștia vor asigura măsuri specifice de ordine publică la evenimentele importante din județ, precum „Festivalul Fructelor de Mare” din Bacău, „Recitalurile Verii” din Onești, și „Zilele orașului Comănești”, alături de numeroase alte manifestări locale.

                Gruparea de Jandarmi Mobilă „Alexandru cel Bun” Bacău va desfășura acțiuni în județele Bacău, Iași, Vaslui, Botoșani, Neamț, Vrancea, Galați și Suceava, având ca misiune protejarea persoanelor și prevenirea oricăror incidente care ar putea perturba ordinea publică. În acest context, echipe mobile de intervenție vor fi pregătite să acționeze 24 de ore din 24 pentru a răspunde rapid în orice situație de urgență.

                Pompierii din cadrul ISU Bacău, în număr de peste 100 de persoane, vor fi, de asemenea, la datorie zilnic pentru a interveni în caz de urgență. Echipajele vor fi pregătite pentru misiuni de salvare, stingerea incendiilor, descarcerare și acordarea primului ajutor calificat. Personalul Inspecției de Prevenire va desfășura activități de control și va oferi îndrumare unităților turistice și bisericilor pentru a asigura respectarea măsurilor legale de protecție împotriva incendiilor.

                Specialiștii antidrog vor continua campaniile de prevenire și informare asupra riscurilor asociate consumului de droguri, cu accent pe evenimentele și locurile aglomerate. Cetățenii sunt îndemnați să evite consumul de substanțe psihoactive și alcool în exces, și să nu conducă vehicule dacă se află sub influența acestora.

                Pentru a evita incidentele neplăcute, cetățenii sunt sfătuiți să respecte măsurile de autoprotecție și să apeleze la numărul de urgență 112 în caz de nevoie. Autoritățile subliniază importanța unui comportament preventiv și responsabil, asigurându-i pe cetățeni că sunt pregătite să intervină în orice moment pentru a menține ordinea și siguranța publică pe durata acestor zile festive.

                Dezvoltarea Memorialului Internațional „Dealul Coșna” va continua

                  Grupul de acțiune ,,Coșna”, care de cinci ani se ocupă de ridicarea, întreținerea și dezvoltarea Ansamblului Monumental de pe Dealul Coșna (comuna Pârgărești) unde au avut loc crâncene și hotărâtoare lupte în Primul Război Mondial, a anunțat prin mesajul transmis de unul dintre membrii săi, col. (r) dr. Dan Prisăcaru la recentul Ceremonial militar organizat cu prilejul sfințirii celei de a treia Cruci a Ansamblului, ridicată pentru a se cinsti memoria tuturor militarilor care au căzut în lupte de pe Dealul Coșna – români, francezi, austrieci, germani și maghiari, că va continua dezvoltarea proiectului Ansamblului Memorial Internațional printr-o nouă serie de activități.

                  Grupul „Coșna” își propune completarea elementelor Monumentului cu două tunuri, extinderea porțiunii de tranșee placate cu lemn, așa cum au fost acum 107 ani, și realizarea și amplasarea unor plăci comemorative de piatră pe care să fie inscripționate date sintetice privind denumirile marilor unități militare (armate, corpuri de armată, divizii, brigăzi, regimente și batalioane independente) care au dus acțiuni de luptă în zona Coșna și în întreaga Bătălie a Oituzului în Marele Război, cu precizarea numărului de efective angajate în acțiuni militare, de morți, de răniți și de dispăruți. De asemenea, se dorește construirea unu spațiu muzeal comemorativ, care să cuprindă artefacte ale confruntărilor armate din anii 1916-1918 din zona Coșna și din întreg arealul Oituzului.

                  „Pentru materializarea acestor activități – a precizat col. (r) dr. Dan Prisăcaru, care este și coordonatorul Muzeului Militar „Ștefan cel Mare”, Filiala „Moldova” (Iași) a Muzeului Militar Național „Ferdinand I” -, Grupul de acțiune Coșna va demara consultări cu toate entitățile care vor fi implicate în continuarea proiectului Memorialului Internațional Coșna și va fi solicitat sprijin științific și documentar de la instituții din țară, precum și din Franța, din Germania, din Austria și din Ungaria. Astfel, există premise să realizăm, de comun acord, un spațiu comemorativ simbolic în care să fie omagiați, aici, pe Dealul Coșna, toți militarii căzuți pentru țara lor în confruntările armate din întreaga zonă a Oituzului în anii Marelui Război. Este cunoscut că militarul se află sub Jurământ în serviciul țării sale și trebuie să-și îndeplinească misiunea acolo unde este trimis să lupte! Se știe că războaiele și legitimitatea acțiunilor armate nu sunt decise de militarii din front, sub decizia politică a statelor, și de cursul evenimentelor internaționale grave care au avut loc de-a lungul vremurilor și timpurilor.”

                  Trei persoane bănuite de furt calificat, reținute în urma unor percheziții domiciliare în Comănești

                    Comănești, 13 august 2024 – Polițiștii Serviciului de Investigații Criminale din Bacău, în colaborare cu cei din Onești, Comănești și Dărmănești, au reținut astăzi trei persoane bănuite de săvârșirea mai multor infracțiuni de furt calificat, în urma unor percheziții domiciliare. Acțiunea a avut loc sub supravegherea Parchetelor de pe lângă Judecătoriile Moinești și Onești, în baza unor mandate emise de Judecătoria Moinești.

                    Cei trei bărbați, cu vârste de 16, 19 și 22 de ani, toți din orașul Comănești, sunt suspectați că, în cursul lunii iulie, ar fi pătruns în sediile mai multor societăți comerciale din județul Bacău, de unde ar fi sustras bunuri în valoare totală de peste 40.000 de lei.

                    Perchezițiile efectuate la locuințele suspecților au dus la descoperirea și ridicarea mai multor bunuri și mijloace materiale de probă, care urmează să fie analizate în cadrul cercetărilor.

                    În urma administrării probelor, polițiștii au dispus reținerea celor trei pentru o perioadă de 24 de ore, aceștia fiind introduși în Arestul I.P.J. Bacău. Al patrulea suspect, un bărbat de 37 de ani, este deja arestat preventiv într-o altă cauză penală.

                    În cadrul operațiunii, au fost puse în aplicare și trei mandate de aducere, iar la activități au participat și jandarmi din cadrul Grupării de Jandarmi Mobile Bacău.

                    Ancheta continuă sub coordonarea procurorilor, iar cei trei suspecți vor fi cercetați în cadrul mai multor dosare penale pentru săvârșirea infracțiunii de furt calificat. Polițiștii urmează să stabilească și implicarea acestora în alte posibile infracțiuni comise în aceeași perioadă.

                     ,,ATENEU, MON AMOUR!”   

                    ATENÉU… Sanctuar al zeiței înțelepciunii, Atena, cea percepută ca explozie de lumină și cunoaștere, ca întemeietoare a artelor…  Ce zeiță!  Ce spirit!  A zămislit chipul instanței antice în Areopag, impunând autoritatea legii. L-a sprijinit pe Prometeu, atunci când acesta a dăruit omenirii focul cunoașterii. L-a ajutat pe Hercule să trimită în mitologie cele douăsprezece munci. ,,Daruri frumoase  primi-vei o dată, de trei ori pe-atâta, pentru ocara de azi, deci rabdă”,  i-a șoptit ea lui Ahile, sugerându-i să fie răbdător și diplomat în fața insultelor și a provocărilor lui Agamemnon. „Luptă vârtos cu troienii, că-n pieptu-ţi am pus vitejia!”, i-a spus lui Diomede, rege al cetății Argos, care a participat la războiul împotriva Troiei, dacă-l ascultăm și pe Homer.  I-a dăruit lui  Perseu scutul ei de bronz, cel pe care era gravat chipul ființei ce avea șerpi în loc de păr și a cărei privire împietrea pe oricine, pentru a-l ajuta în doborârea Meduzei. Evoluția sa de la simbolul Șarpelui la cel al Bufniței purtătoare a virtuților inteligenței mereu alerte,  a incertitudinii creatoare de sens, reprezintă suișul conștiinței de la niveluri aproape… terestre  (șarpe târâtor) la nivelurile subtile și elevate (pasăre ce zboară în înalturile  cerului).

                    Îmi place să cred că în această cheie au gândit (1925)  George Bacovia și Grigore Tabacaru,  atunci când au ,,botezat” revista ,,Ateneu”, cea care avea să scrie istorie în universul culturii noastre. În această cheie privesc și eu istoria acestei reviste care, în formatul nou (19 august 1964), a ajuns la vârsta de 60 de ani.

                    O percepție adolescentină    

                       Ca elev al Liceului Pedagogic de Învățători din Bacău, am avut bucuria de a fi inclus de reputatul profesor Mihail Andrei în colectivul de redacție al  revistei ,,ABC”. În acel minunat laborator de creație nu priveam doar critic-evaluativ, cu elanuri adolescentine, către articolele propuse de viitorii învățători, ci și către reviste literare importante ale timpului. În acest context, în 1971, Profesorul ne-a invitat să citim câteva numere ale revistei ,,Ateneu” (biblioteca liceului avea abonament la această publicație) și să-i prezentăm opiniile noastre. Atunci mi s-a lipit sufletul de discursul atenienilor băcăuani și niciodată nu mi s-a mai dezlipit. În paginile revistei publica și filologul Mihail Andrei. Din ființa articolelor inserate în ,,Ateneu” avea să se nască, am înțeles mai târziu,  și una dintre lucrările acestuia, ,,Limba română. Fonetică, lexicologie, gramatică, stil și compoziție, exerciții” (1983), reper al învățătorilor și profesorilor,  pe care a publicat-o la Editura Didactică și Pedagogică. Nu întâmplător, în timp, zeci dintre redactorii/ colaboratorii revistei ,,Ateneu” și-au croit un nume în literatura noastră.

                    Ca profesor și scriitor, aveam să gestionez cu minunații mei elevi întâmplări literare de poveste cu atenieni  precum  Sergiu Adam, George Genoiu,  Constantin Călin, Carmen Mihalache, Ovidiu Genaru,  Adrian Jicu, Marius Manta, Gheorghe Iorga, Ștefan Radu, Ioan Dănilă, Vasile Sporici, Victor Mitocaru și mulți alții. Devenind și semnatar în paginile prestigioasei reviste,  am simțit, nemărturisit și fără să doresc o confirmare, că sunt atenian.

                    O Familie care a scris  Istorie     

                        ,,Ateneu” nu este doar o revistă; este Istorie. Poate chiar mai mult: este o Familie care a scris  Istorie.  Răsfoiesc un număr festiv al revistei, cel din iulie-august 2014… Dintr-o minunată fotografie de grup ne zâmbesc membrii  Redacției – Carmen MIHALACHE, directorul publicației, Adrian JICU, Marius MANTA, Dan PERȘA, Violeta SAVU, Ștefan RADU. O altă fotografie, la fel de  interesantă, ne reamintește prima echipă redacțională (1964):   Cicerone CERNEGURA, Constantin CĂLIN, Ioanid ROMANESCU, Ion ROȘU, George BĂȚLĂIȚĂ, Radu CÂRNECI,  George GENOIU,  Ovidiu GENARU,  Mihail SABIN.

                    Sergiu Adam, fost redactor-șef al publicației, amintind de spiritul (re)întemeietor al anului 1964,  născut mai ales ,,din eforturile scriitorilor Radu Cârneci, George Bălăiță, Ovidiu Genaru, Vasile Sporici, Constantin Călin, Mihail Sabin”, își exprima la momentul aniversar de acum 10 de ani încrederea că  ,,revista Ateneu merge mai departe și, oriunde voi, fi mă voi bucura”. Tot atunci, universitarul Vasile Spiridon, critic literar, notând că i-a preţuit ,,Ateneului substanţa textelor, vivacitatea, pulsația spre modernitate și fidelitatea față de propriul profil”, ne spunea că ,,mai ales în perioadele de scadență a trimiterii textului” la redacție, s-a gândit,  de-a lungul anilor, la cei care gestionau/ gestionaseră viața publicației: ,,Sergiu Adam, Lidia Blidariu, Constantin Călin, Vasile Ciobanu, Iacob Florea, Adrian Jicu, Marius Manta, Carmen Mihalache, Victor Mitocaru, Niculina Moisă, Stelian Nanianu, Dan Perșa, Daniel-Ștefan Pocovnicu, Ștefan Radu, Violeta Savu, Vlad Sorianu”, dar și la George Bălăiță.

                    Premonitoriu, tânărul (și astăzi) profesor Marius Manta, critic literar, îi dorea revistei  să-și ,,păstreze eleganța, să nu intre în volutele caracterelor urâte, să nu facă jocuri literare după mofturile unora. Să nu mizeze pe variante digitale ci să rămână fidelă lui Gutenberg. Să fie un soi de gravură care să mărturisească peste timp o lume ce încă îşi mai înțelegea firea”. Universitarul Adrian Jicu, critic literar, cu tinerețea pe val și astăzi, scria:

                    ,,Într-o epocă tehnologizată, în care lucrurile se rezolvă impersonal, prin SMS sau e-mail, viaţa de redacţie de odinioară aproape a dispărut. Nu i-am prins pe Cârneci & Co, n-am avut parte de ședințele ideologice de altădată, nu mi-a mâncat nimeni ficații, nu m-a turnat nimeni la Secu’, deci, într-un cuvânt, n-am prea trăit Ateneul. Pentru mine toate astea sunt povești dintr-o altă lume, iremediabil pierdută, când, vorba unui prieten, și zahărul era mai dulce. Am însă colegi de ispravă, iar ședințele noastre sunt și acum spumoase”. Romancierul Dan Perșa croia o rară declarație de dragoste:

                    ,,Este, probabil, cea mai bună redacţie pe care o poate avea revista Ateneu la Bacău. O revistă înconjurată de cei mai buni scriitori ai oraşului și ai Moldovei și ai țării”. Cu elevată nostalgie, trezorierul grozav al textelor revistei,  Ștefan Radu, invocă amintirile: ,,Încă din liceu, excepționalul profesor de literatură Constantin Th. Ciobanu (Oneşti) îmi ghidase atenţia către revistele culturale importante: Luceafărul, Contemporanul, Ramuri, România literară și – nu în ultimul rând – Ateneu. Manifestam chiar un fel de mândrie locală față de periodicul băcăuan. Spre finalul studenției (1986) și imediat după ce am început stagiatura ca inginer în Bacău, mi-am fãcut un obicei din a trece prin redacţie ori de câte ori aveam ocazia. Erau oameni minunaţi pe care eu, un tinerel abia intrat în focurile vieţii, îi admiram și le mulțumeam pentru șansa de a le fi prin preajmă”. Mă emoționează  și acum, după un deceniu, aceste mărturisiri care-mi confirmă că Redacția ,,Ateneu” este o mare Familie spirituală. 

                     ,,A scrie un text reuşit e ca și cum ai îmbunătăți universul printr-o rugăciune”

                    Tot la aniversarea a 50 de ani de la apariția revistei în format nou, poeta Violeta Savu scria: ,,Dragă revistă Ateneu și dragi colaboratori, La Mulți Ani! Dragii mei colegi, vă iubesc!” Universitara, eseista de excepție Elena Ciobanu reflecta spiritul acestei Familii într-o bijuterie estetică de text, ,,Rubinul lui Carmen”:

                    ,,Într-o zi, în timpul unei astfel de întâlniri [cu directorul Ateneului, Carmen Mihalache; n.n., I.F], am devenit conştientă, în complexul de culori și forme al apariției ei fizice, de existenţa unui punct roşu clipindu-i neadormit la gât. E un rubin de culoarea sângelui oxigenat pe care nu l-aș putea vedea așa niciunde altundeva. El îmi vorbește despre pasiune, durere, iluzie și deziluzie, viaţă și artă, dar și despre un mecanism infailibil al regenerării pe care Carmen îl posedă în chip miraculos și în care intră multe cărți, oameni adevăraţi, călătorii, obiecte de artă, cuvinte ziditoare și câte și mai câte.

                    Rubinul acesta poate deveni un simbol pentru miezul ființei, nu numai al ființei lui Carmen, dar și al Ateneului, spațiul acesta imaginat, împărtășit, unde autorii și cititorii […] călătoresc dintr-o convingere încăpățânată că a scrie un text reuşit e ca și cum ai îmbunătăți universul printr-o rugăciune […]. Așa cum îl simt eu, rubinul lui Carmen e centrul actual de greutate al Ateneului. Probabil nu e chiar întâmplător. Eu, una, gravitez în jurul lui cu indicibilă bucurie”. Ce revistă, ce manager cultural nu și-ar dori un asemenea portret seducător?…

                    Spirit cu un univers afectiv rar,  Carmen Mihalache, critic teatral și de artă, directorul revistei, nota (tot acum un deceniu) referindu-se la redactorii publicației: ,,Țin mult la fiecare dintre ei, le urmăresc evoluţia, realizările, mă mândresc de parcă ar fi și ale mele. Într-o oarecare măsură chiar sunt, din moment ce principala mea grijă este să asigur un bun climat, o atmosferă de lucru cât mai caldă, mai destinsă și mai prietenoasă. Îi aștept să vină cu idei noi, cu propuneri interesante la întâlnirile noastre de sumar, și le spun câteodată, în glumă: hai, uimiți-mă. Iar ei nu se lasă rugați, și asta-mi place, că sunt inteligenți și talentați, creativi, astfel că nu mă plictisesc în compania lor. Gândim revista împreună, insieme (United, United Europe), și eu nu uit să le amintesc spusele lui Sartre (reluate și de Radu Cosașu): «O revistă se face dansând». Cu dăruire și în armonie”. Sunt gânduri care se potrivesc minunat și astăzi pentru colectivul redacțional: Carmen MHALACHE, Marius MANTA, Dan PERȘA, Violeta SAVU, Ștefan RADU, Adrian JICU, Ioan DĂNILĂ.                                                  

                    Familia cea Mare a ,,Ateneului”

                    Din toate zările culturii române aud voci de excepție care au plămădit, împreună cu toți cititorii, și Familia cea Mare a ,,Ateneului”. Constantin Ciopraga amintea despre revigorarea viului moleșit al universului cultural:Revista a produs un adevărat reviriment cultural, dinamizând energiile latente, vehiculând valori artistice, stimulând dezbaterile pe tema poeziei, filosofiei, artei, științelor sociale”.

                        Solomon Marcus înălța încă o statuie: „Revista Ateneu a devenit de mult pentru mine un ingredient al Bacăului, așa cum sunt Bistrița, Alecsandri sau Bacovia”. Discursul acestuia îmi amintește de Nichifor Crainic. Acesta,  pornind de la Oswald Spengler, spirit îndrăgostit de Dostoievski, zice: „Vedeţi, în loc să spună (Spengler, n.n., I.F.) «orice ţăran rus e o bucată din Rusia», zice «orice ţăran rus e o bucată din Dostoievski», confundându-l dintr-o dată pe Dostoievski cu Rusia însăşi”. Mutatis mutandis, îndrăznesc a spune că orice băcăuan este o bucată din revista ,,Ateneu”.  Eugen Uricaru  argumentează că „de Ateneu și-au legat destinul literar multe nume mari ale culturii naționale”.

                    Criticului literar Eugen Simion, fost președinte al Academiei Române, îi vibra mereu sufletul într-un registru admirativ:  ,,Numele ei (al revistei ,,Ateneu”, n.n.,  I.F.) se leagă, desigur, de Bacovia. Dar se leagă și de câţiva scriitori din generaţia mea. De George Bălăiță și de Ovidiu Genaru, de pildă, sau de Constantin Călin, de Sergiu Adam și George Genoiu sau de numele mai tânărului poet ironic Calistrat Costin (mai tânăr cam pe vremea de când îl știu eu). Nu i-am văzut demult și nu i-am putut citi decât sporadic, când s-a întâmplat să-mi cadă în mână o carte de-a lor sau am putut citi câte un număr din Ateneu dăruit de fostul meu student Vasile Spiridon. Așa am descoperit că Adrian Jicu a publicat un articol bun (bun ca demonstraţie critică) despre «Creangă» al meu. Critica tânără îmi face uneori câte o surpriză. […] De numele Ateneului se leagă, în imaginarul meu, călătoria anuală pe care o făceam la Bacău împreună cu neuitatul Al. Piru și cu N. Manolescu”.

                    Președintelui Uniunii Scriitorilor, Nicolae Manolescu, cunoscutul critic literar, i-a pulsat (într-o vreme) inima în armonie cu ritmurile atenienilor,,De revista Ateneu mă leagă multe și frumoase amintiri dintr-un trecut care mi se pare la fel de îndepărtat ca tinereţea mea. A fost odată ca niciodată pe la începutul anilor 1970. Sergiu Adam, prietenul meu, m-a invitat să colaborez la Ateneu. Toate articolele publicate săptămânal în revista băcăuană vor intra în unul sau altul din volumele mele de Teme. La un moment dat, cineva din conducerea pe plan local a PCR mi-a ridicat dreptul de semnătură. Habar  n-am de ce. Sergiu mi-a propus să scriu sub pseudonim o rubrică de sport. Primul text se intitula K&K și se referea la finala de șah dintre Karpov și Kasparov. Problema nerezolvată era că nu puteam fi plătit. Pseudonimele   n-aveau trecere la contabilii comunişti. Nu mai știu ce a făcut Sergiu (întrebați-l pe el!). Oricum onoarea de a scrie într-una din cele mai bune publicații din țară […] mă scutea de eventuale frustrări pecuniare”.

                    Scriitoarea Valeria Manta Tăicuțu, redactor-șef al revistei ,,Spații culturale”, nota încă o rară declarație de dragoste: ,,De când mă știu (și mă știu de multă vreme!) revista Ateneu este un loc frumos, aerisit, unde zgomotul și furia, kitschul, impostura, oportunismul și multe alte păcate capitale ale literaturii noastre n-au reuşit să pătrundă” […]. Cum să nu iubeşti o revistă fondată de George Bacovia? (nu, nu l-am uitat pe Grigore Tabacaru, dar Bacovia înseamnă atât de mult pentru Bacău, încât gândul nu se sparie, ci rămâne la El). Cum să nu consideri anul 1925 drept unul care avea să marcheze definitiv destinul cultural al unui oraș întreg? Sigur, dacă n-ar fi venit și acel fast (tot pentru cultura Bacăului) 1964, când revista Ateneu a început, după ani întregi de tăcere, să fie reeditată, probabil că peisajul literar băcăuan ar fi fost mult mai trist decât este, cu scriitorii săi valoroși uitaţi, marginalizați într-o societate interesată doar de bani, putere, comerț, sex și scandal (nu întotdeauna în această ordine)”.

                       În 2022, revista CONVORBIRI LITERARE (fondată de Societatea ,,Junimea” în 1867),  a reconfirmat valoarea  Ateneului  și  printr-un  important premiu: ,,Se acordă Revistei ATENEU (Director CARMEN MIHALACHE) PREMIUL NAȚIONAL  IACOB NEGRUZZI  pentru cea mai bună revistă literară”. Premierea a fost aplaudată atunci și de actualul președinte al Uniunii Scriitorilor din România,  Varujan Vosganian,  prezent la festivitate.

                    ,,Între Iași și București, Ateneu e pata de culoare fără de care tabloul cultural moldav ar fi dizarmonic”

                    Acum, la 60 de ani de nouă istorie,  să ascultăm și alte voci importante… Scriitorul Nicolae Băciuț, redactor-șef al revistei ,,Vatra veche”, ne spune:  ,,Aniversarea unei reviste de cultură începe să se asemene tot mai mult cu o «aniversare a biruinței». Ateneu intră în acest orizont al biruinței și rezistenței în/ prin cultură. Între Iași și București, Ateneu e pata de culoare fără de care tabloul cultural moldav ar fi dizarmonic. Prin Ateneu se aduce mereu și un omagiu celui care a pus Bacăul pe harta literaturii române: George Bacovia”.

                       Petre Isachi, scriitor, critic literar, redactor-șef al revistei ,,13 PLUS”, îl invocă și pe Dumnezeu: ,,Este o revistă consecventă cu sine însăși, liberă de prejudecăți – nu există altă libertate decât cea pe care o publicație și-o cucerește singură – , unde toți sunt stăpâni, adică fiecare este sclav, o revistă bacovian-nonconformistă, deschisă, capabilă să citească înlăuntrul lucrurilor/ fenomenelor, să cultive și să perpetueze omul etern, să se elibereze de sentimentul vanității universale și de ideea că toate apele au culoarea înecului. Chiar Dumnezeu, citind de aproape 60 de ani Ateneul, ar fi zis: «Neîndoios, cred că exist» – știu de la IA”.

                           Cristina Ștefan, vicepreședinte al Filialei Bacău a Uniunii Scriitorilor din România ne mărturisește: ,,Sărbătorim 60 de ani de publicare neîntreruptă a unei reviste reprezentativă culturii zonale, naționale și internaționale, ATENEU. Înființată în anul 1925 de George Bacovia și Grigore Tabacaru, reînființată în 1964 de un grup de scriitori, sub conducerea scriitorului Radu Cârneci, Ateneu a acumulat valori și personalități culturale determinante mersului culturii românești și literaturii în tot ce au mai de seamă. Sărbătorim, în fapt, longevitatea, selectivitatea, temeinicia acestor valori, dar și echipa de azi care i-a asigurat calitatea și perenitatea. LA MULȚI ANI, ATENEU!

                    Jurnalistul Gheorghe Bălțătescu, mereu lipit cu inima  și grozavul său condei de istoria acestei reviste, depune încă o mărturie emoționantă: ,,O revistă de cultură este un balsam pentru suflet, inimă și minte. Este un dar al celor cu talent și har pentru semenii lor, pentru cei care vor veni și pentru țară. Zi cu zi, lună cu lună, an cu an ne întâlnim, împreună, scriitori și cititori, la hramul culturii noastre. Au fost 5, 20, 25, 50 de ani, acum sunt 60, de când urmași ai lui Bacovia și Tabacaru, cititorii Ateneului, le duc mai departe crezul și Argumentul. Că se numesc Radu Cârneci, George Bălăiță, Constantin Călin, Sergiu Adam sau Carmen Mihalache, din timpuri și generații diferite, fiecare și împreună înseamnă ATENEU. La mulți ani, cu spor și câți mai mulți cititori!”

                        Prof. dr. Gheorghe Iorga, scriitor, spiritul care a adus servicii rare culturii românești și persane, se destăinuie sub aura unui titlu de poveste,  ,,ATENEU, MON AMOUR!”: ,,Acum, când revista ATENEU, moștenitoarea legitimă a ATENEULUI CULTURAL, apoi a ATENEULUI LITERAR și, ulterior, a ATENEULUI (nume rămas definitiv), împlinește 60 de ani de la apariția seriei noi, iar, în martie 2025, se va contempla în oglinda centenarului, afirmăm, confortabil, inspirați de subtitlul ales de Constantin Călin pentru cel de-al treilea volum al DOSARULUI BACOVIA, ,,Triumful unui «marginal»”, că publicația băcăuană nu numai că s-a lepădat, treptat și ireversibil, de complexele apariției în provincie și de neliniștite provocate de o audiență confuză, nestructurată într-un orizont de așteptare, ci a izbândit într-o competiție… fără învingători și învinși. A câștigat pariul cu supraviețuirea istorică și cu scepticii… nemântuiți! Rosturile inițiale, gândite acum aproape 100 de ani, au edificat, sisific, rangul la care a visat acum 60 de ani…

                          Și, ca să rămânem în gândul poetic al unuia dintre iluștrii fondatori, și-a realizat ,,TOATE PROFEȚIILE”, inclusiv cele de comunicare: ,,garanțiile ideale”, ideea de utilitate publică, activismul și localismul creator, ,,umplerea golurilor”, ,,gustul de apreciere și de producere” și, mai ales, inconfundabilul spirit critic. A adăugat, în timp, după depășirea celor două borne cruciale, 1964 și 1990, credința că ,,este o vârstă și este o lume care cere și altceva”, adică sincronizare exigentă cu tot ce se întâmplă simptomatic în lumea valorilor literaturii, artei, culturii etc., ale cărei multe nume de seamă au lăsat urme scrise în paginile ei și au făcut istorie. I-au creat istoria.

                    La mulți ani, dragă redacție! 

                    La mulți ani,  ATENEU, mon amour!

                       

                     P.S. O SUGESTIE!

                        În martie 2025, se știe,  revista ,,Ateneu” își va sărbători centenarul. Ne dorim, desigur, o manifestare de anvergură națională, cel puțin de nivelul atins de Festivalul ,,Bacovia” în 1971. În speranța că ne aude CINEVA, care și iubește revista, propunem, cu prilejul acestui mare eveniment în viața Bacăului, alcătuirea și publicarea unei antologii de texte reprezentativ-valorice, apărute, de-a lungul vremii, în paginile… aurii ale revistei. Antologia ar actualiza o producție culturală ce i-a dat prestigiu și identitate”.

                          Altfel, ce-am mai putea spune? Doar încă un ,,La mulți ani,  ATENEU `60, mon amour!” 

                     

                     

                    Adormirea Maicii Domnului

                    Solemnitatea Adormirii Maicii Domnului sau Înălțarea Sfintei Fecioare Maria cu trupul și cu sufletul la cer ne amintește de privilegiul deosebit pe care Preacurata Fecioară Maria l-a primit din partea lui Dumnezeu ca, la finalul vieții pământești, să fie ridicată cu trupul și cu sufletul la cer.

                    Deși această învățătură a fost susținută de Biserică încă din cele mai vechi timpuri, ea a fost proclamată ca dogmă de credință la 1 noiembrie 1950, de către Papa Pius al XII-lea cu următoarele cuvinte: „Neprihănita şi pururea Fecioară Maria, Mama lui Dumnezeu, terminându-şi cursul vieţii pământeşti, a fost înălţată la gloria cerească cu sufletul şi trupul”.

                    Sărbătoarea de astăzi se aseamănă cu Solemnitatea Înălțării Domnului, când Isus s-a ridicat la cer după înviere.

                    Diferența este că Isus s-a înălțat la cer prin propria sa putere, el fiind Fiul lui Dumnezeu, în timp ce Maria, mama sa, a fost înălțată de Dumnezeu, nu prin forțele sale proprii.

                    Adormirea Maicii Domnului ar putea să ni se pară o sărbătoare mai ciudată, dar este o sărbătoare importantă pentru noi, deoarece ne arată importanța pe care a avut-o Sfânta Fecioară în istoria mântuirii.

                    După ce ea a spus „Da” la Buna Vestire, Isus a fost zămislit în sânul ei. Apoi a fost mereu alături de el: în copilărie, în timpul activității publice și chiar și în timpul pătimirii.

                    Maria a fost prima ucenică, primul discipol al lui Isus. Ea a rămas în legătură cu Isus, chiar și la sfârșitul vieții sale pământești. Ea a fost ridicată cu trupul și cu sufletul la cer ca să fie împreună cu Isus și în Paradis.

                    Ce înseamnă acest lucru pentru noi?

                    Maria este un om, la fel ca și noi, cu o singură excepție: nu a avut niciun păcat. Toți oamenii sunt creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Am primit o demnitate din partea lui Dumnezeu: prin botez am devenit copiii săi. Iar această demnitate ne face vrednici de grijă și respect, nu pentru că suntem noi cineva, ci pentru că Dumnezeu ne iubește și ne poartă de grijă.

                    Să nu uităm că Maria este mama lui Isus și mama noastră; ea este modelul fiecărui membru al Bisericii. De aceea, urmând modelul sfintei Fecioare, să spunem și noi „Da” voinței lui Dumnezeu, ca într-o zi să fim înălțați la slava cerească alături de Isus și de Maria.

                     

                    Pr. Octavian Sescu, Biserica Romano-Catolică „Sf. Nicolae”, Bacău

                    Fotbal/ Cupa României: FC Bacău, învinsă la limită de Ceahlăul

                    Miercuri seara, în turul trei din faza regională a Cupei României, divizionara C FC Bacău a fost învinsă la limită, cu 1-0 (1-0), pe teren propriu, de formația de ligă secundă Ceahlăul Piatra Neamț.

                    Diferența a fost făcută de euro-golul lui Patrick Petre, jucătorul Ceahlăului învingându-l în minutul 15 pe portarul gazdelor, Anton, cu un șut-acoladă direct în vinclu de la 16 metri lateral stânga.

                    În partea secundă, FC Bacău a controlat autoritar jocul, instalându-se în jumătatea de teren a oaspeților, însă scorul a rămas cel stabilit în primul mitan.

                    Băcăuanii părăsesc competiția cu fruntea sus, în condițiile în care au jucat de la egal la egal cu un adversar dintr-un eșalon superior. În plus, formația antrenată de Costel Enache a încheiat jocul de miercuri, de la Ruși Ciutea având în teren patru jucători până în 18 ani.

                    Ceahlăul se califică în play-off, ultima fază dinaintea grupelor Cupei României, în timp ce FC Bacău se focusează pe campionatul Ligii a III-a, care, programat să înceapă pe 31 august, îi va găsi pe „alb-roșii” în Seria 1.

                    Contra Ceahlăului, FC Bacău a mizat pe următoarea granitură: L. Anton- Horciu (min. 80 Ribiță), D. Ganea, Cimbru, Coajă- Albu (min. 55 Buțerchi)- Burlacu (min. 46 Ciumașu), M. Ursu, Cârstean (min. 46 C. Popescu), Aftanache (min. 55 Oasenegre)- A. Pavel.

                    Incendiu la o locuință din comuna Gioseni, județul Bacău: Pompierii au intervenit pentru a stinge flăcările

                      În seara zilei de 14 august a.c., pompierii din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Bacău au fost solicitați să intervină de urgență în comuna Gioseni, sat Gioseni, în urma unui apel primit la numărul unic pentru apeluri de urgență 112, care semnala izbucnirea unui incendiu la o casă de locuit.

                      În urma apelului, la locul incidentului s-au deplasat rapid două autospeciale de stingere cu apă și spumă, însoțite de un echipaj SMURD. La sosirea echipelor de intervenție, incendiul se manifesta intens, afectând o suprafață de aproximativ 60 de metri pătrați din locuință.

                      Pompierii au acționat cu promptitudine, reușind să lichideze incendiul în limitele găsite și să împiedice extinderea acestuia la restul casei sau la proprietățile învecinate. Din fericire, nu au fost raportate victime, dar pagubele materiale sunt semnificative.

                      Conform primelor cercetări efectuate la fața locului, se pare că incendiul a fost declanșat de utilizarea necorespunzătoare a focului deschis în spații deschise, o cauză frecventă a incendiilor în această perioadă a anului. Autoritățile reamintesc cetățenilor importanța respectării normelor de siguranță în utilizarea focului, mai ales în zonele rurale, unde riscul de propagare rapidă a flăcărilor este mult mai mare.

                      Pompierii băcăuani continuă să monitorizeze zona pentru a se asigura că nu mai există riscul reizbucnirii focului și recomandă locuitorilor să evite astfel de practici care pot pune în pericol vieți omenești și bunuri materiale.

                      Fotbal/ Liga a III-a: FC Bacău și CSM Bacău în Seria 1, Aerostar și Viitorul Onești în Seria 2

                      Miercuri, Federația Română de Fotbal a dat publicității componența celor zece serii din Liga a III-a, al cărei campionat va demara pe data de 31 august. FC Bacău și CSM Bacău au rămas în Seria 1, în timp ce Aerostar și Viitorul Onești au fost repartizate în Seria 2. Și în sezonul 2024-202, Liga a III-a va însuma zece serii a câte zece echipe.

                      La finalul sezonului regulat, echipele poziționate în 1-4 în fiecare serie vor continua în play-off, luptându-se pentru primele două locuri care garantează accesul la barajul de promovare, în timp ce ultimele șase clasate se vor bate pentru evitarea retrogradării în play-out.

                      Seria 1: Șoimii Gura Humorului, ACS USV Iași, ACSM Ceahlăul Piatra Neamț 2, CSM Bucovina Rădăuți, ACS FC Bacău, CSM Bacău, CS Știința Miroslava, ACS Șomuz Fălticeni, CSM Vaslui, AS FC Rapid Brodoc.

                      Seria 2: CSM Adjud 1946, ACS Unirea Braniștea, CS Sporting Liești, CSM Râmnicu-Sărat, AFC 1919 Dacia Unirea Brăila, AFC Viitorul Onești, ACS Sepsi OSK Sfântu-Gheorghe 2, ACS KSE Târgu-Secuiesc, CS Aerostar Bacău, ACS Voința limpeziș.

                      Umbrarescu avansează rapid: Au început lucrările de trasare a marcajelor rutiere pe lotul 2 al autostrăzii Buzău-Focșani

                      Antreprenorul român Dorinel Umbrărescu face pași importanți spre finalizarea lucrărilor la lotul 2 al autostrăzii Buzău – Focșani (A7), care se întinde pe o distanță de 30,8 km, între Vadu Pașii și Râmnicu Sărat. În aceste zile, echipele sale au început trasarea marcajelor rutiere, semnalând astfel că lucrările se apropie de finalizare.

                      Concomitent cu aceste operațiuni, Umbrărescu și echipele sale continuă așternerea ultimelor straturi de asfalt, asigurând astfel că drumurile vor fi la cele mai înalte standarde de calitate. După finalizarea asfaltării, trasarea marcajelor rutiere va fi extinsă pe întregul tronson, garantând că totul este pregătit pentru deschiderea traficului.

                      Deși termenul contractual pentru finalizarea lucrărilor este stabilit pentru luna aprilie 2025, ritmul accelerat al lucrărilor sugerează că circulația pe acest lot ar putea fi deschisă chiar anul acesta. Acest avans rapid este o veste excelentă pentru șoferii din zonă, care așteaptă de mult timp această infrastructură vitală.

                      Autostrada Buzău – Focșani este o parte esențială a coridorului A7, care va conecta regiunile din sudul și nord-estul României, contribuind la reducerea timpilor de deplasare și la creșterea siguranței rutiere. Implicarea antreprenorului român în realizarea acestui proiect demonstrează încă o dată capacitatea firmelor autohtone de a livra proiecte de infrastructură la cele mai înalte standarde.

                      Cu lucrările în curs și promisiunea deschiderii lotului 2 înainte de termenul stabilit, șoferii și locuitorii din zonă pot privi cu optimism la perspectivele de dezvoltare a infrastructurii în România. Rămâne de văzut dacă această tendință se va menține și în cazul altor tronsoane ale autostrăzii A7.

                      „Împreună” – Alexa Lincu, lucrarea cu numărul 6 din ediția 2024 a Zid Art

                        Noua lucrare murală intitulată „Împreună”, semnată de artista Alexa Lincu, reprezintă cea de-a șasea creație din cadrul ediției 2024 a proiectului Zid Art. Situată pe str. Milcov, nr. 130 A, această operă de artă urbană aduce un mesaj puternic de solidaritate și unitate.

                        „Împreună” vorbește despre puterea colectivității, despre apropierea dintre oameni și despre importanța construirii unui sentiment de apartenență comună. Lucrarea simbolizează valorile solidarității, comunității și iubirii, subliniind faptul că, indiferent de diversitate, oamenii pot găsi unitate în ceea ce creează împreună.

                        Arta murală conține elemente ce evocă lumea copilăriei, deschizând o poartă către un univers ludic, plin de posibilități infinite. Acest univers nu este destinat doar copiilor, ci și adulților, care sunt invitați să se reconecteze cu sinele lor interior, să își redescopere capacitatea de a visa și de a experimenta lumea fără așteptări și prejudecăți.

                        Mesajul lucrării este unul deosebit de profund, amintindu-ne de importanța comunității și de bucuria de a crea și de a trăi împreună. Prin culorile vibrante și elementele jucăușe, Alexa Lincu ne invită să ne reamintim de copilul din noi și de momentele în care libertatea de a visa era o constantă în viața noastră.

                        Acesta este doar un exemplu dintre multiplele opere de artă care transformă spațiile urbane în locuri pline de viață și inspirație, contribuind astfel la crearea unei identități colective puternice.