miercuri, 24 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 372

Un război nedeclarat

Războiul nedeclarat dintre Occident și Rusia reprezintă o situație complexă și plină de ambiguități, în care regulile tradiționale ale conflictelor internaționale par să fie reinterpretate sau, uneori, ignorate complet.
În mod obișnuit, un conflict între două state, A și B, ar impune ca orice terță parte care furnizează sprijin militar uneia dintre părți să devină implicit parte la conflict, atrăgând astfel represalii din partea celeilalte părți. Totuși, în contextul actualului conflict dintre Rusia și Ucraina, Occidentul, care a sprijinit deschis Kievul prin livrări masive de armament și echipamente militare, nu a devenit încă ținta unor represalii directe din partea Moscovei. Această situație ridică întrebări importante și provocatoare cu privire la natura acestui război și la strategia adoptată de Rusia.

Deși în mod normal, conform regulilor nescrise ale războiului, Rusia ar fi trebuit să reacționeze dur împotriva statelor care sprijină militar Ucraina, realitatea a demonstrat o altă abordare. Rusia a preferat să mențină conflictul în limitele Ucrainei, fără a extinde oficial teatrul de război la statele NATO sau UE care furnizează asistență Kievului. Motivele din spatele acestei decizii pot fi multiple și complexe. Unul dintre acestea ar putea fi un calcul strategic menit să evite escaladarea unui conflict direct cu NATO, ceea ce ar putea avea consecințe dezastruoase pentru toate părțile implicate.

Pe de altă parte, această aparentă pasivitate a Moscovei a fost interpretată de Occident ca un semn de slăbiciune sau neputință, determinând astfel creșterea graduală a sprijinului militar pentru Ucraina. De la livrări inițiale de armament defensiv, Occidentul a trecut la furnizarea de arme ofensive avansate, iar acum se discută despre posibilitatea de a oferi Ucrainei rachete capabile să lovească adânc în teritoriul rusesc. Această escaladare a tensiunilor a condus la o reacție dură din partea Moscovei, care a anunțat o posibilă revizuire a doctrinei sale nucleare, sugerând că ar putea recurge la măsuri extreme în cazul în care teritoriul său național ar fi amenințat în mod direct.

Cu toate acestea, este important să observăm că, în prezent, Rusia a evitat să escaladeze conflictul pe un plan mai larg, concentrându-se în principal pe teatrul de operațiuni din Ucraina. De ce nu a acționat mai decisiv împotriva țărilor occidentale care susțin Ucraina? Un posibil răspuns poate fi găsit în logica unui calcul strategic rece. Rusia ar putea căuta să epuizeze resursele economice și militare ale statelor occidentale prin prelungirea conflictului și prin crearea unei presiuni economice considerabile asupra acestora. În acest sens, livrările masive de armament și transferurile financiare către Ucraina ar putea să devină un factor de destabilizare economică pentru Europa, care deja se confruntă cu rate ridicate ale inflației și cu probleme economice majore.

România, ca parte a acestui context complex, se află într-o poziție delicată. Cu cea mai mare rată a inflației din UE, țara continuă să sprijine Ucraina atât prin livrări de bunuri, cât și prin achiziții masive de armament. Cu toate acestea, aceste investiții masive în apărare ridică întrebări serioase cu privire la eficiența lor pe termen scurt și la impactul pe care îl vor avea asupra securității naționale. Este relevant de subliniat că majoritatea echipamentelor militare achiziționate acum vor fi livrate abia după 2030, ceea ce înseamnă că, în cazul unei escaladări iminente a conflictului, România s-ar putea găsi într-o poziție vulnerabilă.

Deși pare greu de crezut că se va ajunge la o escaladare a violenței care să implice și alte țări, nu putem exclude complet această posibilitate, având în vedere tensiunile geopolitice și riscurile unui conflict extins. Într-un astfel de scenariu, România se găsește într-o poziție deloc favorabilă. Deși este obligată de așa zisul „partener strategic” să sprijine Ucraina, relația bilaterală dintre cele două state a fost marcată de numeroase tensiuni și fricțiuni de-a lungul anilor. Ucraina, înainte de invazia rusă, a adoptat măsuri care au afectat semnificativ interesele românești, în special din punct de vedere economic si să nu uităm că Ucraina stăpânește teritorii românești.
Drepturile românilor din regiunile istorice care acum fac parte din statul ucrainean au fost treptat diminuate, în special în ceea ce privește utilizarea limbii române în educație și în viața publică. Recent, autoritățile ucrainene au închis biserici românești și au interzis folosirea limbii române în școli.

Cu toate acestea, politicienii români par să ignore aceste provocări istorice și tensiuni curente, concentrându-se în schimb pe sprijinul necondiționat acordat Ucrainei. Ei se întrec în a promite cât mai multe livrări de ajutor militar și umanitar, fără a lua în considerare consecințele pe termen lung ale acestor decizii. O astfel de abordare poate duce la o amplificare a vulnerabilităților României, atât pe plan intern, prin agravarea problemelor economice și sociale, cât și pe plan extern, prin exacerbarea relațiilor deja tensionate cu Ucraina. Și nimeni nu vorbește despre riscul ca România să devină o țintă directă a unei posibile escaladări a conflictului, având în vedere implicarea sa activă în sprijinul Ucrainei.

Declinul producției industriale în județul Bacău în iunie 2024

Conform datelor provizorii furnizate de Institutul Național de Statistică, județul Bacău a înregistrat o scădere semnificativă a producției industriale în luna iunie 2024. În serie brută, producția industrială totală a scăzut cu 3,2% față de media anului 2023, reflectând dificultățile cu care se confruntă industria locală.

În comparație cu luna iunie a anului precedent (iunie 2023), producția industrială totală a județului a înregistrat un declin accentuat de 7,2%, iar față de luna mai 2024, scăderea a fost de 2,6%. Aceste scăderi evidențiază o tendință de contracție a activităților industriale în județ, semnalând potențiale probleme în sectorul economic.

Pe parcursul primelor șase luni ale anului 2024 (1 ianuarie – 30 iunie), producția industrială totală a scăzut cu 1,4% în comparație cu aceeași perioadă din 2023. Această reducere se datorează în principal scăderilor din sectorul de producție și furnizare a energiei electrice și termice, a gazelor naturale, a apei calde și a aerului condiționat, precum și din industria prelucrătoare.

Aceste evoluții sugerează o perioadă dificilă pentru industria băcăuană, cu implicații semnificative asupra economiei locale. Actorii din domeniu și autoritățile locale vor trebui să analizeze cauzele acestui declin și să identifice soluții pentru a redresa situația și a stimula creșterea economică în perioada următoare.

Modificări legislative privind gestionarea cazurilor de violență de către polițiști

    Începând cu 31 august 2024, pentru soluționarea faptelor comise cu violență, polițiștii acționează în baza Ordinului M.A.I. nr. 138 din 22 august 2024 privind stabilirea modalității de gestionare de către polițiști a cazurilor privind actele de violență.

    Ordinul reglementează modalitatea de gestionare de către polițiști a actelor de violență, stabilind procedura de intervenție a polițiștilor în cazurile privind actele de violență și de cooperare cu celelalte instituții cu atribuții în prevenirea și combaterea actelor de violență, modelul formularului de evaluare a riscului iminent și metodologia de utilizare a acestuia, procedura de emitere și modelul ordinului de protecție provizoriu, procedura de punere în executare a ordinului de protecție provizoriu, precum și procedura de monitorizare a respectării măsurilor dispuse prin ordinele de protecție provizorii.

    Intervențiile polițiștilor la cazurile de violență se realizează ca urmare a sesizărilor prin Sistemul național unic pentru apeluri de urgență, formulate în scris sau oral, direct ori telefonic la sediul unităților de poliție de către persoanele implicate în actele de violență, de către persoanele care au asistat la producerea actelor de violență sau de către orice altă persoană care a luat cunoștință de producerea actelor de violență sau din oficiu.

    Pe parcursul intervenției, după caz, polițiștii iau măsuri pentru separarea victimei de agresor și realizează orice alte demersuri necesare eliminării riscurilor imediate, observă și adresează întrebări cu privire la starea fizică, emoțională și psihică a persoanelor implicate și, dacă se impune, solicită intervenția echipelor medicale, aduc la cunoștință victimei sau, după caz, tutorelui ori altui reprezentant legal al acesteia dreptul de a solicita un ordin de protecție provizoriu față de agresor și pun la dispoziția acestora formularul de cerere prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 26/2024 privind ordinul de protecție.

    În situația în care victima nu solicită ordinul de protecție provizoriu, i se aduce la cunoștință posibilitatea formulării unei cereri pentru emiterea unui ordin de protecție, astfel cum acesta este reglementat de dispozițiile legale și i se pune la dispoziție formularul de cerere prevăzut în anexa nr. 2 la Legea nr. 26/2024.

    Tot pe parcursul intervenției, după caz, polițiștii informează atât victima, cât și agresorul cu privire la drepturile și obligațiile acestora, măsurile ce vor fi dispuse în urma evaluării situației de fapt, prin ordinul de protecție provizoriu, sesizează structurile specializate ale Poliției Române sau ale altor instituții în situația în care, în urma verificării sesizării, sunt constatate aspecte aflate în competența acestora și procedează la obținerea de probe, potrivit art. 2 alin. (4) din Legea nr. 26/2024 sau prevederilor Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, după caz.

    În timpul intervenției, în vederea stabilirii existenței unui risc iminent ca viaţa, integritatea fizică ori libertatea persoanelor să fie pusă în pericol printr-un act de violenţă, poliţiştii evaluează situaţia de fapt pe baza formularului de evaluare a riscului, dacă victima sau, după caz, tutorele ori reprezentantul legal formulează cerere scrisă pentru emiterea unui ordin de protecţie provizoriu.

    Conform Legii nr. 26/2024 privind ordinul de protecție, poliţiştii constată existenţa riscului iminent pe baza evaluării situaţiei de fapt care rezultă din completarea formularului de evaluare a riscului iminent.

    În cazul în care se constată că sunt întrunite condiţiile pentru emiterea ordinului de protecţie provizoriu, poliţiştii emit ordinul de protecție provizoriu.

    În cazul în care se constată că nu sunt întrunite condiţiile pentru emiterea ordinului de protecţie provizoriu, poliţiştii au obligaţia de a informa persoanele care susţin că sunt victime ale unui act de violenţă cu privire la posibilitatea formulării unei cereri către judecătoria de pe raza teritorială în care își are domiciliul/reședința victima, pentru emiterea unui ordin de protecţie, prin care pot fi dispuse mai multe obligații sau interdicții față de agresor.

    În cazul în care la eveniment intervine o patrulă formată exclusiv din alte structuri decât cele ale Poliției Române, membrii acesteia vor lua măsuri pentru separarea victimei de agresor, vor realiza orice alte demersuri necesare eliminării riscurilor imediate și vor observa și adresa întrebări cu privire la starea fizică, emoțională și psihică a persoanelor implicate și, dacă se impune, vor solicita intervenția echipelor medicale, totodată, solicitând, prin dispecerat, prezența polițiștilor competenți să emită ordinul de protecție provizoriu.

    Concluziile rezultate în urma întocmirii formularului de evaluare a riscului sunt aduse la cunoștința victimei, care semnează de luare la cunoștință.

    În situația în care concluziile rezultate în urma întocmirii formularului de evaluare a riscului indică existența unui risc iminent ca viața, integritatea fizică ori libertatea victimei să fie pusă în pericol, polițistul care a întocmit formularul de evaluare a riscului emite ordinul de protecție provizoriu.

    Ordinul de protecție provizoriu poate fi emis și în situația în care victima sau, după caz, tutorele ori alt reprezentant legal al acesteia, din cauza stării psihice sau fizice sau din alte motive, se află în imposibilitatea de a redacta cererea privind ordinul de protecție provizoriu sau se află în imposibilitatea obiectivă de a furniza informațiile necesare completării formularului de evaluare a riscului, pe baza evaluării criteriilor al formularului de către polițist.

    Originalul ordinului de protecție provizoriu se înregistrează, după emiterea acestuia, în evidențele unității/subunității de poliție din care face parte polițistul care l-a emis.

    După emiterea ordinului de protecție provizoriu, în situația în care constată necesitatea acordării de servicii sociale, polițiștii solicită intervenția unei echipei mobile, formată din reprezentanți ai Serviciului Public de Asistență Socială, care îndeplinește atribuțiile stabilite de lege.

    În urma evaluării gradului de risc premergătoare emiterii ordinului de protecție provizoriu, atât victimei, cât și agresorului li se solicită să dea câte o declarație.

    În situația în care a fost dispusă evacuarea temporară a agresorului din locuința comună, iar acesta declară că nu are asigurată cazarea, polițistul care a emis ordinul de protecție provizoriu îl informează de îndată pe agresor cu privire la posibilitatea de a solicita găzduirea în cadrul centrelor rezidențiale pentru persoanele fără adăpost sau al adăposturilor de noapte.

    Dacă agresorul nu dorește să beneficieze de cazarea pusă la dispoziție și optează să locuiască la o altă persoană, polițistul care a emis ordinul de protecție provizoriu îi va solicita să dea o declarație privind adresa la care va locui și persoana care îi va asigura cazarea.

    Cu ocazia evacuării temporare din locuință, agresorului i se oferă timpul strict necesar pentru ca acesta să își poată lua asupra sa documentele de identitate, bani, medicamentele sau alte bunuri personale de strictă necesitate.

    În situația în care a fost dispusă reintegrarea victimei și, după caz, a membrilor familiei acesteia în locuința comună, după evacuarea agresorului din locuință, polițistul procedează la reintegrarea victimei și, după caz, a copiilor acesteia în locuință.

    În situația în care a fost dispusă obligarea agresorului la păstrarea unei distanțe minime determinate față de victimă, față de membrii familiei acesteia ori față de reședința, locul de muncă sau unitatea de învățământ a persoanei protejate și agresorul este prezent la fața locului alături de victimă, polițistul îl îndrumă pe acesta să se depărteze la distanța minimă prevăzută în ordinul de protecție provizoriu, inclusiv prin conducerea acestuia, după caz, la distanța minimă prevăzută în ordinul de protecție provizoriu.

    Obligarea agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere se execută potrivit Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu modificările și completările ulterioare, și normelor emise în temeiul acesteia. Polițiștii nu dispun această măsură până la utilizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică în scopul monitorizării electronice a acesteia.

    În situația în care a fost dispusă interzicerea oricărui contact, inclusiv telefonic, prin corespondență sau în orice alt mod, cu victima și agresorul este prezent la fața locului, polițistul procedează la informarea acestuia cu privire la măsura dispusă, agresorul luând cunoștință de aceasta, prin semnătură pe ordinul de protecție provizoriu.

    În caz contrar, dacă agresorul nu se află de față la emiterea ordinului de protecție provizoriu sau părăsește locul emiterii acestuia înainte de a-i fi aduse la cunoștință măsurile dispuse, polițiștii îl contactează pe acesta și îl informează despre existența, conținutul ordinului de protecție provizoriu și obligațiile legale ce îi revin potrivit legii, aspecte ce se consemnează într-un proces-verbal.

    În situația în care a fost dispusă obligarea agresorului de a preda poliției armele, componentele esențiale și munițiile deținute, documentele în care acestea sunt înscrise, precum și autorizația/autorizațiile de procurare a armelor emisă/emise pe numele acestuia, polițiștii procedează, conform art. 6 alin. (4) din Legea nr. 26/2024, la ridicarea armelor, componentelor esențiale și munițiilor deținute, a documentelor în care acestea sunt înscrise, precum și a autorizației/autorizațiilor de procurare a armelor emise pe numele agresorului, pe bază de proces-verbal, și iau măsurile necesare pentru predarea acestora către structura competentă de arme, explozivi și substanțe periculoase.

    În cazul în care armele, componentele esențiale și munițiile deținute, documentele în care acestea sunt înscrise, precum și autorizația/autorizațiile de procurare a armelor emisă/emise pe numele acestuia sunt deținute de agresor în alt loc decât cel în care a fost realizată intervenția, polițistul care a emis ordinul de protecție provizoriu informează, de îndată, structura de arme, explozivi și substanțe periculoase competentă despre măsura de protecție dispusă.

    Structura competentă de arme, explozivi și substanțe periculoase adoptă măsurile necesare în vederea ridicării, cu celeritate, a armelor, componentelor esențiale și munițiilor deținute, a documentelor în care acestea sunt înscrise, precum și a autorizației/autorizațiilor de procurare a armelor emise pe numele agresorului.

    Armele ridicate, respectiv predate structurii competente de arme, explozivi și substanțe periculoase sunt verificate în vederea îndeplinirii de către agresor a condițiilor prevăzute de Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și se depun în camera de corpuri delicte a unității de poliție.

    Dacă ordinul de protecție provizoriu vizează minori, persoane cu dizabilități sau persoane cu nevoi speciale, polițiștii pun la dispoziția unei echipe mobile, formată din reprezentanți ai Serviciului Public de Asistență Socială, date necesare pentru punerea în aplicare a unor măsuri de protecție urgente și specifice sau, după caz, pentru sesizarea autorităților și instituțiilor publice competente cu punerea în aplicare a acestor măsuri.

    După emiterea ordinului de protecție provizoriu, la nivelul unității de poliție pe raza teritorială unde își are domiciliul/locuiește în fapt victima, se constituie o mapă de supraveghere pentru monitorizarea respectării măsurilor dispuse.

    Agoracon 2024

      Sunt evenimente care se întâmplă așa cum arunci o piatră pe luciul unei ape; undele propagate ajung foarte departe, mult mai departe decât vede ochiul.

      Sâmbătă și duminică, 24 și 25 august 2024 a avut loc Agoracon 2024, convenția anuală a AGORA SPEAKERS INTERNATIONAL, (agoraspeakers.org), organizație non-profit fondată în 2016 de Alexander Hristov, și care numără deja 150 cluburi în peste 70 țări, cu scopul de a promova discursul public, gândirea critică, leadership-ul. Coincidența face ca 3 dintre cele 150 cluburi să funcționeze în Bacău, România. Ele sunt legate de viața a două colegii din Bacău, Colegiul Național „Ferdinand I”, (clubul AGORA MANIA fiind creat în 2019), iar DIGITAL ORATORY (Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu”) în 2020.

      Evenimentul a fost transmis online din Bacău, de un grup de elevi de la cele două colegii, grup coordonat de doamnele profesoare Gabriela Laslău (Ambasador AGORA SPEAKERS INTERNATIONAL pentru România) și Diana Popa (Educational Officer la AGORA SPEAKERS INTERNATIONAL ). În cele două zile s-au desfășurat cele 4 secțiuni ale concursului de Public Speaking: sâmbata, primele două Educational și Social Awareness, iar celelalte două, duminica: Humorous și Storytelling.

      Cele zece ore de program au fost dedicate nu doar concursului. Agoracon 24 a fost o ocazie pentru ca publicul spectator (numărul maxim de spectatori a fost 280) să afle despre tradițiile românești, expresiile idiomatice specifice limbii române, mituri și legende (cea despre Dracula), cele mai tentante destinații turistice și, nu în ultimul rând, fascinanta poveste a mămăligii.

      Au vorbit Alexander Hristov, fondatorul Agora, despre pericolele democrației și dictatură, cât și Fred Jones, Ambasadorul Agora pentru Canada, despre cele două niveluri educaționale în Agora (de bază și avansat), dar și despre importanța cluburilor de tineri. Au fost incluși în program și 5 invitați de marcă (keynote speakers: Raluca Bolocan, specialist în sociolingvistică și e-learning, care a vorbit despre microlearning ), Lance Miller, campion internațional Toastmasters (2005), care s-a adresat nevoii omului de a crede în sine; Frank Elbers, ziarist și cercetător olandez specializat pe Europa de Sud-est, fascinat de cetățile dacice și rolul dacilor în istorie; Diana Popa, profesor de limba engleză și cercetător în științele educației, care a subliniat necesitatea integrării dezvoltării abilităților de vorbire în curriculumul educațional; nu în ultimul rând, Cristian Lungu, tânăr profesor care își folosește abilitățile dobândite în artele marțiale în ora de clasă pentru un impact mai bun asupra elevilor săi.

      Fără doar și poate, personajul central a fost Fred Jones, ambasadorul canadian în vârstă de 80 ani, care a zburat din Toronto pentru a fi aici, la Bacău, pe perioada desfășurării convenției.

      A participat la cursurile Școlii de Vară de Public Speaking ținută la Colegiul „Ferdinand I”, a fost impresionat de calitatea limbii engleze vorbite de elevii noștri, a vizitat județul Bacău și a vorbit în termeni deosebit de elogioși despre ospitalitatea băcăuană

      Dintre cei 12 premianți ai concursului de Public Speaking, sunt de menționat Theodor-Adrian Lazăr (premiul I la Educational Speech), de la CN „Gh. Vrănceanu”, Lorena-Mihaela Bontaș (finalistă), de la același colegiu, și Casandra Pavel, care a obținut premiul de popularitate la secțiunea Social Awareness, de la CN „Ferdinand I”, Bacău.

      Să sperăm că vom auzi des aceste nume, și în anii care vor veni!

      Avantajele folosirii unei betoniere în proiectele tale de construcție

      Folosirea unei betoniere în proiectele de construcție aduce numeroase beneficii incontestabile, în special în ceea ce privește eficiența și calitatea lucrărilor de construcție. În comparație cu metodele tradiționale de amestecare manuală a betonului, utilizarea unei betoniere poate aduce economii semnificative de timp și efort.

      Eficiență sporită în amestecarea betonului

      Unul dintre principalele avantaje ale unei betoniere este eficiența sporită în amestecarea betonului. O betoniera poate realiza amestecarea uniformă a materialelor de construcție într-un timp mult mai scurt decât ar dura amestecarea manuală. Acest lucru este esențial în proiectele de construcție care necesită o cantitate mare de beton.

      Utilizarea unei betoniere asigură un amestec omogen și consistent, evitând apariția unor posibile fisuri sau defecte în betonul final. Astfel, calitatea construcției este sporită considerabil, iar durabilitatea acesteia este garantată pe termen lung.

      Economie de timp și efort

      O altă mare calitate a unei betoniere este capacitatea sa de a economisi timp și efort. În loc să depui efort considerabil pentru amestecarea manuală a betonului sau pentru transportarea acestuia cu o roaba, o betonieră poate realiza aceste operațiuni într-un mod mult mai eficient și rapid.

      Astfel, lucrările de construcție pot fi finalizate mai repede, contribuind la reducerea timpului de execuție al proiectului și implicit la minimizarea costurilor. De asemenea, utilizarea unei betoniere scutește muncitorii de efortul fizic intens asociat amestecării manuale a betonului sau transportului acestuia.

      Compatibilitate cu alte echipamente

      Utilizarea unei betoniere în proiectele de construcție poate aduce beneficii suplimentare prin compatibilitatea sa cu alte echipamente și utilaje utilizate în șantiere. De exemplu, în combinație cu o schela aluminiu, o betonieră poate facilita accesul la diferite zone ale construcției și poate asigura o distribuție mai eficientă a betonului.

      Schela de aluminiu este un alt instrument versatil și ușor de manevrat, care poate fi folosit pentru susținerea lucrărilor în timpul construcției. Folosirea în tandem a unei betoniere și a unei schele din aluminiu poate constitui o combinație eficientă pentru a asigura finalizarea cu succes a proiectelor de construcție.

      Versatilitate în utilizare

      O betonieră este o unealtă versatilă, potrivită pentru o varietate de proiecte de construcție, de la fundații și până la trotuare sau plăci de beton. Indiferent de tipul de lucrare, o betonieră poate fi folosită eficient pentru amestecarea și turnarea betonului într-un mod uniform și controlat.

      Reducerea costurilor și a deșeurilor

      Utilizarea unei betoniere în proiectele de construcție poate contribui la reducerea costurilor și la minimizarea cantității de deșeuri generate în timpul lucrărilor. Prin amestecarea precisă a betonului la locul de lucru, se reduce riscul de a avea exces de material sau de a fi nevoie de transportul inutil al acestuia.

      S-a sfințit biserica din Calapodești, localitatea de unde provine singurul călugăr athonit român canonizat din județul Bacău

      Astăzi, la Calapodești, a avut loc un eveniment de o importanță deosebită pentru comunitatea locală și pentru credincioșii din județul Bacău: slujba de sfințire a Bisericii celei mari, oficiată de ÎPS Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, și PS Andrei, Episcopul Covasnei și Harghitei. La acest eveniment măreț, a participat și președintele Consiliului Județean Bacău, Valentin Ivancea, care a subliniat semnificația deosebită a acestei zile, amintind de figura Sfântului Cuvios Antipa de la Calapodești, singurul călugăr athonit român canonizat, originar din județul Bacău.

      „Pentru noi, băcăuanii, este o binecuvântare faptul că singurul călugăr athonit român, trecut în rândul sfinților, este din județul nostru”, a declarat Valentin Ivancea, subliniind astfel mândria și recunoștința pe care comunitatea locală o poartă față de acest sfânt, venerat nu doar în România, ci și în Rusia și Finlanda.

      Valentin Ivancea a subliniat importanța investițiilor realizate pentru facilitarea accesului la Mănăstirea Calapodești. „Mă bucur că s-a reușit, într-un termen scurt, finalizarea unei investiții în asociere cu UAT Dealu Morii, prin care s-a reabilitat și modernizat drumul către mănăstire (de la intersecția DJ 241 A cu DC 965), astfel încât pelerinii să circule în condiții de siguranță, pe o cale de acces optimă”, a adăugat președintele Consiliului Județean Bacău.

      „Lucrul care m-a impresionat profund e că, fără să fie una din marile mănăstiri din Moldova, Calapodeşti este o ancoră pentru foarte mulți credincioşi, care vin aici din mai toate părțile (nu doar din județul Bacău) să-şi găsească alinarea şi să-l afle pe Dumnezeu. O veritabilă ancoră către cer!”, a declarat europarlamentarul Dragoș Benea.

      Cuviosul Antipa de la Calapodești s-a născut în anul 1816 în satul Calapodești, județul Bacău, și a trăit o viață monahală marcată de post și rugăciune, care a fost tipărită de două ori la Sankt Petersburg, răspândindu-se în întreaga Rusie, Finlanda și la Muntele Athos. Canonizarea sa a avut loc în 1906, la Muntele Athos, la 24 de ani după trecerea sa la cele veșnice.

      Prin evenimentele desfășurate astăzi și prin finalizarea lucrărilor de modernizare a drumului de acces, autoritățile locale și Biserica au adus un omagiu Sfântului Cuvios Antipa, un simbol al credinței și spiritualității ortodoxe românești, dar și un liant spiritual între trei popoare dreptcredincioase. Acesta rămâne o sursă de inspirație și o călăuză pentru toți cei care îi urmează exemplul de credință și dăruire.

      1 septembrie- Ziua Jandarmeriei Rurale

        Prima zi de toamnă marchează o filă importanta în istoria Jandarmeriei Române.

        În anul 1893, regele Carol I promulga prin Decretul Regal 2919, „Legea asupra Gendarmeriei rurale“ care printre altele, prevedea ,,instituirea unui corp de pază şi ordine cu structură militarizată în toate localităţile rurale din ţară”.

        Înființarea acestei structuri subordonată Ministerului de Interne, chiar dacă exista deja o Jandarmerie aflată în subordinea Ministerului de Război, a marcat începerea procesului de modernizare a forțelor de ordine, în contextul în care 80 % din populație locuia în mediul rural și era nevoie de o instituție care să vegheze la respectarea legii, în toate colțurile țării.

        Jandarmeria Rurală a funcţionat neîntrerupt până în anul 1949, dobândind un binemeritat loc în conştiinţa poporului român, fiind totodată menționată în documente ca parte la toate marile evenimente sociale, economice, politice şi militare care au avut loc în România, în acea perioadă.

        Până în anul 1998, la această dată se sărbătorea Ziua Jandarmeriei Române, însă, odată cu intrarea în vigoare a Legii de organizare şi funcţionare a Jandarmeriei, aceasta se sărbătoreşte la 3 Aprilie, zi care marchează promulgarea, de către domnitorul Grigore Alexandru Ghica, în anul 1850, a primului act de înfiinţare a corpului de jandarmi pe teritoriul Romaniei – „Legiuirea pentru reformarea Corpului slujitorilor în jandarmi”.

        La 131 ani de la acest moment istoric, Jandarmeria Română rămâne o instituție dedicată protecției și siguranței cetățenilor.

        La mulți ani, Jandarmeria Română, La mulți ani, jandarmi!

        Lecția Iertării

        Într-unul din cunoscutele romane ale literaturii universale, Mizerabilii, scriitorul Victor Hugo prezintă o întâmplare de viață extrem de interesantă, cu un anume Jean Valjean. În tinerețe, acesta a furat o pâine. A fost condamnat la ocnă vreme de 19 ani. I s-a plătit pentru un rău mic cu un rău foarte mare. Acest fapt l-a înrăit atât de mult, încât nu a așteptat decât să iasă din închisoare și să se apuce de și mai multe rele, pentru a-și răzbuna timpul pe care și l-a petrecut acolo pe nedrept. Liberându-se din temniță, s-a dus la un episcop și i-a furat niște obiecte din metal prețios. A fost repede prins și vlădica a fost chemat spre a-și recunoaște lucrurile. Venind, episcopul a replicat: ”De ce m-ați chemat? Sloboziți pe omul acesta, fiindcă eu i le-am dăruit!” Nu era adevărat, dar clericul l-a iertat și vinovatul a fost eliberat. Care au fost urmările iertării? Bunătatea a început să nască bunătate. Jean Valjean a început să-și câștige pâinea întru sudoarea feței, a urcat funcțiile importante ale ierarhiei sociale, ajungând a fi un important filantrop, căutând a răsplăti semenilor bunătatea și iertarea neașteptat primite din partea episcopului.
        Povestioara se vrea a fi un preambul de segment scripturistic cuprins în cadrul acestei săptămâni (Matei 18, 23-35), care vizează Iertarea. O pericopă deschisă de curiozitatea Sfântului Apostol Petru, care, apropiindu-se de Mântuitorul, Îl întreabă tainic: ”Doamne, de câte ori să îl iert pe fratele meu, când va păcătui împotriva mea? Până la șapte ori?” (Mt. 18, 21). Pentru a-l motiva în a pune în practică cele ce decurg din răspuns, Domnul expune pilda celor doi datornici, în conținutul căreia se găsește mecanismul reciprocității care definește relația dintre Cer și pământ. Așadar, Împărăția se aseamănă cu un om aflat în postura de împărat care-și dorește a se socoti cu datornicii săi. Amplul proces debutează cu judecarea unui debitor important. Avea de plătit zece mii de talanți. Așa se face că omul e pe punctul de a fi vândut ca slav, împreună cu întreaga sa familie. În disperare, îndrăznește să ceară o amânare. Culmea, o primește. Iar Stăpânul nu doar că-l păsuiește, ci-i șterge toată datoria. Omul iese fericit, respiră ușurat și-și vine în fire. Însă, drumu-i spre casă este marcat de o altă interesantă vedere. Acum, rolurile par a se schimba. El este în ipostaza mai marelui. Cel care fusese adineauri iertat, însă, nu e capabil acum să arate îngăduință. Slugile iertătorului, aflate prin preajmă, văd cele întâmplate și raportează mai-marelui lor. Cum era și firesc, acesta poruncește să-i fie adus înapoi cel în cauză, iar vorbele adresate nu sunt deloc măgulitoare: „Slugă vicleană, toată datoria aceea ţi-am iertat-o, fiindcă m-ai rugat. Nu se cădea, oare, ca şi tu să ai milă de cel împreună slugă cu tine, precum şi eu am avut milă de tine?” Justiția este chemată să-și urmeze procedurile. Iar Domnul prezintă sentința: „Tot aşa şi Tatăl vă va face vouă, dacă nu veţi ierta – fiecăruia – din inimile voastre”.
        Ne aflăm dinaintea unei lecții în care înțelegem că, dinaintea tuturor provocărilor vieții, singura valoare definitorie ne este dată de Iertare, Darul Celui care ne este Iubire. Și realitatea după care ne vor fi socotite toate judecățile!
        Inspector scolar,
        pr. prof. dr. Adrian Alexandrescu

        Duminica a XXII-a din Timpul de peste An

        Regulile alimentare ocupau un loc important în viața poporului evreu, motiv pentru care oamenii țineau cu strictețe toate tradițiile primite de la bătrâni.
        Și în lumea noastră există tot felul de tradiții și obiceiuri care sunt respectate într-o măsură mai mică sau mai mare. Avem tradiții legate de nuntă, botez, înmormântare, tradiții de Crăciun și de Anul nou, tradiții de Paște sau la alte sărbători, tradiții și obiceiuri naționale sau locale. Toate acestea sunt modalități prin care transmitem generațiilor viitoare o moștenire pe care am primit-o de la înaintașii noștri. Iar tradițiile religioase îmbină credința cu viața de zi cu zi.
        După ce Dumnezeu a oferit poporului său cele zece porunci în pustiu, aceste reguli au trebuit să fie aplicate în tot felul de circumstanțe, pe măsură ce viața oamenilor se dezvolta, trecând de la o formă de viață nomadă, la o formă de viață sedentară, în momentul în care s-au sabilit în orașe și sate în Țara Promisă.
        Astfel, s-a dezvoltat un set de interpretări din partea rabinilor, care au fost adunate în ceea ce se numește „Talmud”. Acestea sunt tradiții despre Sabat, îmbrăcăminte, căsătorie, afaceri, muncă, cult și mâncare. Tradițiile aveau rolul de a susține identitatea și credința poporului într-o lume non-evreiască sau într-o lume seculară. Prin intermediul tradițiilor, credința oamenilor era împletită cu viața de zi cu zi.
        În Evanghelia acestei duminici, Isus nu critică întreaga tradiție a poporului, pentru că El însuși a ținut această tradiție. Ceea ce critică, în schimb, sunt tradițiile rupte de credința care le dă viață. Aceste tradiții nu ajută un om să ajungă sfânt. Sfințenia și păcatul vin din interior, din sufletul persoanei.
        Ceea ce ne amintește Mântuitorul în această duminică este faptul că toate tradițiile ar trebui să exprime, să reînnoiască și să aprofundeze credința noastră, să-i pregătească un loc lui Dumnezeu în viața noastră. Așadar, ele exprimă, dar nu înlocuiesc credința.
        Când facem semnul crucii cu apă binecuvântată, ne amintim de botezul nostru și ne punem încrederea în victoria pe care Isus a dobândit-o asupra morții prin pătimirea sa? Sau facem acest lucru doar din obișnuință?
        Tradițiile ne amintesc de identitatea noastră și exprimă ceea ce suntem chemați să fim. Dar dacă le separăm de credință, ele riscă să rămână doar superstiții.

        Pr. Octavian Sescu, Biserica Romano-Catolică „Sf. Nicolae”, Bacău

        O familie din Galați a cerut sprijinul jandarmilor montani, după ce s-a întâlnit pe traseul 300 de scari din Slanic Moldova cu trei urși

        Apelul la 112 a fost primit în această după-amiază, în jurul orei 14.00, de la o familie din județul Galați ( mama, tată și fiică), care se aflau pe traseul 300 de scări din stațiunea Slănic Moldova.

        În timp ce turiștii se plimbau pe traseul montan, au observat în zona împădurită trei urși. Aceștia au sunat la 112, fiindu-le teamă să îşi mai continue deplasarea pe traseul montan.

        Pentru siguranța turiștilor, jandarmii montani de la Postul de Jandarmi Montan Slănic Moldova au intervenit prompt, însoțindu-i pe aceștia pe parcursul traseului și ajutându-i să coboare în siguranță de pe munte.

        Reamintim următoarele recomandări și măsuri de siguranță care pot fi utile în situația în care întâlniți urși:
        – Nu vă apropiați: mențineți o distanță sigură față de animal și nu încercați să vă apropiați de acesta pentru a face fotografii sau a-l filma;
        – Nu hrăniți ursul; acesta este un animal sălbatic, cu instincte specifice. Va reacționa imprevizibil!
        – Faceți zgomot: Dacă sunteți surprinși de prezența ursului, faceți zgomot pentru a-l avertiza de prezența voastră.
        – Nu lăsați mâncarea la vedere: Ursii sunt atrași de mirosul mâncării. Asigurați-vă că nu lăsați resturi de mâncare în curtea gospodăriei, în zonele de campare sau la picnicuri și depozitați alimentele în locuri sigure.

        Jandarmii montani băcăuani le recomandă cetăţenilor să apeleze numărul unic de urgenţă 112 când văd animale sălbatice în zona aşezărilor umane, deoarece acestea pot reprezenta un real pericol atât pentru oameni, cât și pentru animale.

        1974: Festivalul Național de Minibaschet în Bacău

        În 1974, Bacăul a găzduit, în luna iunie, un eveniment de amploare națională: Festivalul Național de Minibaschet, un prilej de mândrie pentru oraș și un simbol al eforturilor dedicate dezvoltării tinerilor sportivi. Imaginea surprinsă în timpul acestui festival captează esența unei zile pline de energie și entuziasm, în care peste 650 de copii cu vârste cuprinse între 8 și 12 ani au mărșăluit pe străzile orașului, îmbrăcați în uniforme de pionieri, sub îndrumarea atentă a organizatorilor.

        În fruntea coloanei, se poate observa un banner pe care scrie „Festivalul Național de Minibaschet 1974 Bacău,” semn al importanței acestui eveniment în contextul sportiv al acelor vremuri.

        Organizarea festivalului a fost un efort comun al mai multor instituții locale, inclusiv Consiliul Județean al Organizației Pionierilor, Inspectoratul Școlar Județean și Școala Sportivă Bacău. Aceste instituții au avut o sarcină deloc ușoară, având în vedere numărul mare de echipe participante – 51 la număr – și nevoia de a împărți competiția în două categorii de vârstă: 8-10 ani și 11-12 ani. Competițiile au început după festivitatea de deschidere care a avut loc la complexul Școlii Sportive Bacău, situat în spatele stadionului „23 August”.

        Pe durata festivalului, tinerii baschetbaliști au avut un program încărcat, cu meciuri desfășurate zilnic între orele 8 și 18, indiferent de condițiile meteo.

        Unul dintre cele mai emoționante momente ale acestui festival a fost oferit de profesorul Horia Pasăre de la Școala Generală nr. 3 din Bacău, care a creat 30 de plachete personalizate, pe care le-a donat organizatorilor pentru a fi oferite ca premii participanților. Acest gest generos a subliniat spiritul de solidaritate și susținere a tinerelor talente sportive, specific acelei perioade.

        Festivalul Național de Minibaschet din 1974 a fost un moment de celebrare a valorilor de unitate și camaraderie, rămânând un reper important în istoria sportivă a Bacăului și a României comuniste. Această imagine rămâne o mărturie a unui timp în care sportul era un mijloc de educație și formare a noilor generații, într-un context social și politic specific.

        Premieră în învățământul preșcolar din comuna Măgura: Deschiderea primei grupe de grădiniță cu program prelungit

          Comunitatea din Măgura, județul Bacău, marchează o realizare semnificativă în domeniul educațional odată cu deschiderea primei grupe de grădiniță cu program prelungit. Această inițiativă, implementată la Școala Gimnazială „Emil Brăescu”, reprezintă un pas important pentru dezvoltarea educațională și emoțională a copiilor din localitate.

          Proiectul a fost coordonat de doamna Diana Buganu, directorul școlii, care a subliniat importanța acestei reușite pentru întreaga comunitate. „După doi ani de activitate ca director al Școlii Gimnaziale ‘Emil Brăescu’ din Măgura, am bucuria de a anunța o premieră pentru această unitate de învățământ: deschiderea primei grupe de grădiniță cu program prelungit din comuna Măgura. Inițiativa este una benefică pentru cadrul educațional și comunitatea măgureană și reprezintă o bună oportunitate pentru dezvoltarea cognitivă și emoțională a preșcolarilor din localitate,” a declarat doamna Buganu.

          Realizarea acestui proiect nu ar fi fost posibilă fără colaborarea strânsă cu Inspectoratul Școlar Județean Bacău, Consiliul Local și Primăria Măgura, care au susținut activ propunerea venită din partea cadrelor didactice și a părinților. „Împreună am deschis noi oportunități pentru viitorul copiilor noștri și am pus bazele unei educații de calitate, adaptată nevoilor comunității,” a adăugat directorul școlii.

          Deschiderea grupei de grădiniță cu program prelungit vine ca răspuns la nevoile părinților din comună, oferind copiilor un mediu educațional stabil și de lungă durată, care să le permită o dezvoltare armonioasă într-un cadru sigur și prietenos.

          Diana Buganu a transmis mulțumiri tuturor celor implicați în succesul acestui proiect, subliniind că această colaborare va aduce beneficii durabile întregii comunități din Măgura. Această inițiativă reflectă un angajament puternic față de educație și față de viitorul copiilor din comuna Măgura.

          Bărbat reținut pentru pornografie infantilă. Ce spun procurorii că a făcut

            Procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) – Biroul Teritorial Arad au reținut un bărbat, la data de 29 august 2024, sub acuzația de pornografie infantilă calificată. Inculpatul este cercetat pentru producerea și stocarea de materiale pornografice înfățișând o minoră de 14 ani, fiica concubinei sale.

            Potrivit anchetei, în luna iulie 2024, inculpatul a produs două materiale video cu conținut pornografic, utilizând telefonul mobil personal. Unul dintre videoclipuri a fost realizat pe timpul nopții, în timp ce victima dormea, iar cel de-al doilea a fost filmat cu ajutorul unui telefon ascuns printre obiectele de îmbrăcăminte din baia locuinței.

            În urma percheziției domiciliare efectuate, autoritățile au identificat și ridicat mai multe mijloace de probă relevante pentru caz. În aceeași zi, Tribunalul Arad a dispus măsura controlului judiciar față de inculpat, acesta urmând să fie supravegheat pentru o perioadă de 60 de zile.

            Ancheta este desfășurată în colaborare cu polițiștii din cadrul Serviciului de Combatere a Criminalității Organizate Arad, beneficiind și de sprijinul Inspectoratului Județean de Poliție Arad.

            DIICOT subliniază că, pe parcursul întregului proces penal, persoana cercetată se bucură de toate drepturile și garanțiile procesuale, inclusiv de prezumția de nevinovăție.

            Proprietarul Hotelului Central: Primăria nu poate expropria hotelul, daca vrea reabilitarea clădirii, trebuie să se asocieze cu noi

            În cadrul ultimei ședințe a Consiliului Local Bacău, pe ordinea de zi a fost inclus un proiect ambițios ce vizează reabilitarea și modernizarea Ansamblului Hotel Central și a Teatrului Bacovia. Deși au fost aprobați indicatorii tehnico-economici în faza DALI (Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenție), procedurile de expropriere pentru Hotelul Central, un monument istoric aflat în degradare, rămân controversate și nefinalizate.

            Demararea exproprierii unui monument istoric este reglementată de Legea 255/2010 și Legea 422/2001, însă Primăria Bacău nu are atribuțiile necesare pentru a iniția acest proces. „Conform legii, Primăria Bacău nu poate expropria monumente istorice în vederea salvării acestora de la degradare. Această responsabilitate îi revine Consiliului Județean,” a explicat Edward Ghigea, reprezentantul SC Central Inn SRL, proprietarul Hotelului Central.

            Un alt obstacol major îl constituie lipsa unui Studiu de Fezabilitate, un document esențial pentru aprobarea exproprierii. „Primăria Bacău nu deține un studiu de fezabilitate pentru exproprierea Hotelului Central, iar fără acest document, orice demers în această direcție este ilegal și nefundamentat,” a continuat Ghigea.

            În realitate, în cadrul ședinței Consiliului Local s-au aprobat doar indicatorii tehnico-economici, ceea ce a dus la alocarea a peste jumătate de milion de lei pentru firmele de consultanță implicate. Această decizie nu garantează însă reabilitarea efectivă a monumentului.

            Ghigea a adus în discuție și dificultățile legate de accesarea fondurilor europene pentru restaurarea Hotelului Central. „Am depus mai multe solicitări de asociere cu Primăria Bacău pentru a putea accesa fonduri europene, dar primarul nu agreează această soluție. În viziunea sa, Primăria ar trebui să exproprieze clădirea înainte de a încerca să atragă fonduri,” a declarat el. „Este o abordare care nu doar că blochează proiectul, dar pune în pericol viitorul acestui monument istoric.”

            Ghigea a subliniat că reabilitarea Ansamblului Hotel Central și a Teatrului Bacovia nu va putea avea loc decât atunci când primarul va accepta asocierea propusă de proprietarii actuali, un demers condiționat și de avizul Direcției Județene pentru Cultură. „Suntem deschiși la colaborare și suntem convinși că aceasta este singura cale prin care putem salva acest monument. Din păcate, refuzul de a colabora ne pune pe toți într-o situație dificilă,” a concluzionat Ghigea.

            Scandal violent pe Strada Chimiei din Bacău: Un bărbat reținut pentru tentativă de omor

              FOTO: Bacau.net

              O altercație gravă a avut loc aseară pe strada Chimiei din municipiul Bacău, incident care a atras imediat atenția autorităților și a trecătorilor. Conform primelor informații disponibile, scandalul a izbucnit după o șicanare în trafic, escaladând rapid într-o confruntare fizică violentă, informează Bacau.net.

              Martorii oculari au declarat că mai multe persoane implicate în conflict s-au oprit în fața magazinului Selena, unde discuțiile aprinse s-au transformat într-o bătaie generală. În timpul altercației, cel puțin o persoană a fost înjunghiată, ceea ce a dus la intervenția de urgență a echipelor de poliție și ambulanță.

              Victima înjunghiată a fost transportată de urgență la spital. În urma incidentului, un bărbat a fost reținut sub acuzația de tentativă de omor.

              Autoritățile continuă să investigheze circumstanțele exacte ale conflictului și să identifice toate persoanele implicate.

              Locuitorii din zonă au fost șocați de violența incidentului, exprimându-și îngrijorarea cu privire la siguranța publică. Aceștia speră că autoritățile vor lua măsuri rapide pentru a preveni astfel de incidente pe viitor.

              Dragoș Benea: Eșecul previzibil al metroului din Cluj, un simbol al alocărilor politizate din PNRR

              În urmă cu peste trei ani, europarlamentarul Dragoș Benea atrăgea atenția asupra alocărilor disproporționate de fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în favoarea Transilvaniei și în detrimentul Moldovei. Într-o postare din martie 2021, Benea ironiza situația, sugerând că Moldova, cu „dreapta” la guvernare, ar putea să nu primească autostrăzi, dar Clujul ar putea avea un metrou.

              Pe măsură ce timpul a trecut, aceste afirmații au căpătat o greutate tot mai mare. În toamna aceluiași an, Benea a revenit cu o declarație publică în care sublinia faptul că peste jumătate din fondurile PNRR alocate infrastructurii au fost direcționate către Transilvania. Această alocare contravine flagrant principiului „coeziunii teritoriale”, unul dintre pilonii principali ai Facilității europene de redresare și reziliență.

              Metroul din Cluj, care a primit o alocare de 310 milioane euro din PNRR pentru săparea unui tunel de 7 km sub municipiu, s-a dovedit a fi un proiect controversat. Valoarea totală a investiției depășește 2 miliarde de euro, de șapte ori mai mult decât suma prevăzută inițial în PNRR, ceea ce ridica deja semne de întrebare încă de la început.

              Acum, la finalul lunii august 2024, știrile privind pierderea finanțării de 300 de milioane euro pentru metroul clujean au devenit tot mai presante. Întârzierile substanțiale în implementare și „viciile de procedură în procesul licitației pentru atribuirea lucrărilor” au condus la o criză de proporții. Guvernul actual explorează soluții alternative de finanțare, cum ar fi certificatele verzi, însă viitorul proiectului este incert.

              Benea consideră că acest eșec era unul previzibil, având în vedere că realizarea metroului, conform calendarului administrației locale din Cluj, presupune 96 de luni (8 ani), mult peste termenul limită de finalizare a proiectelor finanțate prin PNRR (decembrie 2026). El subliniază că cele 300 de milioane de euro puteau fi folosite pentru alte investiții esențiale în infrastructura de transport, cum ar fi conectarea rutieră a Moldovei cu Transilvania, un obiectiv vital pentru România.

              Europarlamentarul critică dur lipsa de transparență în elaborarea PNRR, politizarea acestuia și lipsa unei viziuni naționale care să reducă disparitățile regionale. „Metroul de la Cluj este un exemplu de ‘așa nu’ în materie de asamblare a unui demers investițional”, concluzionează Benea, subliniind că pierderea finanțării europene este iminentă și reprezintă un simbol al eșecului guvernării din acea perioadă.

              Vara şi evaluarea (VIII)

              Un semn bun…

              Repetăm adevărul că învăţarea limbii române nu înseamnă doar definiţii şi exemple, oricât ar fi de concludente acestea, ci şi provocarea vorbitorului la situaţii care să-i pună la încercare capacitatea de a se exprima corect oral şi în scris. De aceea am tresărit când am citit ultimul dintre cele zece subiecte alocate lingvisticii, centrat pe româna normativă, dat profesorilor de limba şi literatura română la examenul naţional pentru definitivare în învăţământul preuniversitar din 24 iulie 2024:

              În enunţul „Vorbeşte în continuu decât câştigă lunar şi ştii că noi convenisem împreună să eviţi astfel de prieteni fie cunoscuţi din copilărie, sau descoperiţi recenţi.” există: a) trei greşeli; b) patru greşeli; c) cinci greşeli; d) şase greşeli.

              … şi trei rele

              Primul este compromiterea funcţiei limbii române normative: nu „ghicirea” răspunsului dintr-un test-grilă dă măsura existenţei deprinderii de a utiliza performant regulile de exprimare, ci motivarea fiecărui caz în parte, ba chiar solicitarea de a alcătui enunţuri sau măcar sintagme care să includă respectivele cuvinte/structuri. Al treilea necaz vine din stilul laconic de comunicare a soluţiei: „răspunsul corect: d”, ba chiar şi din evaluarea minimalistă (se acordă un punct, ca şi la celelalte nouă cerinţe de ordin lingvistic), dar mai ales din absenţa transmiterii, prin barem, a formelor corecte. (De regulă o astfel de cerinţă se concretiza în rescrierea corectă a enunţului, fără a explica numărul, natura şi conţinutul greşelilor. A reconstitui aspectul corect al unui mesaj este semnul de obligatoriu respect faţă de limba respectivă.) Le adunăm noi aici:

              „Vorbeşte încontinuu (scris legat, ca adverb, echivalent cu „mereu”, diferit de în continuu [progres], care include o prepoziţie şi un adjectiv; cf. DOOM3) de cât (prepoziţie – echivalentă, în context, cu „despre” – şi adjectiv pronominal/pronume, ca în Nu ştiu de cât capital dispune/Nu ştiu de cât dispune; cf. DOOM3, diferit de adverbul decât dintr-un enunţ ca acesta: Cântă mai bine decât mine) câştigă lunar şi ştii că noi conveniserăm (la perfect simplu şi mai-mult-ca-perfect, formele pentru plural primesc sufixul verbal -ră-) [împreună] (adverbul trebuie eliminat, pentru a se evita pleonasmul determinat de sensul prefixului con- „împreună” din alcătuirea verbului conveniserăm)  să eviţi astfel de prieteni fie cunoscuţi din copilărie, fie (conjuncţia fie se cere corelată cu aceeaşi conjuncţie şi nu cu una echivalentă semantic; variantă: sau cunoscuţi […], sau descoperiţi) descoperiţi  recent (aici e nevoie de adverbul recent, impus de fostul verb la participiu cunoscuţi, în pereche cu descoperiţi).”

              Alte filologicale

              Tot din categoria subiectelor de limba română fac parte micile erori din continuare: 1) „Siminoc se uită îndelung la el (…).” (Erau necesare parantezele drepte, „croşetele”, chiar dacă fragmentul e reprodus cu italice, pentru că omisiunea nu e a scriitorului, ci a autorului subiectului:  […]); 2)  „Busuioc doar dădu din umeri şi mai scormoni puţin prin nisip.” (Punctul trebuie înlocuit cu două-puncte, de vreme ce vorbirea directă care urmează nu conţine un verb din categoria verba declarandi.)

              Ioan Dănilă

              Casa de Pensii Bacău: ”Nicio pensie nu va scădea în urma recalculării”

                După ce zeci de mii de pensionari, cărora, în urma recalculării, le-a rezultat o pensie mai mică decât cea aflată, în prezent, în plată și-au exprimat îngrijorarea că în septembrie vor primi mai puțini bani, conducerea Ministerului Muncii și Solidariții Sociale a decis să trimită fiecăruia dintre cei aflați în situația amintită o scrisoare deschisă, menită să le risipească temerile.

                În scrisoarea semnată de Simona Bucura-Oprescu, ministrul Muncii, și de către Daniel Baciu, președintele Casei Naționale de Pensii Publice, se reiterează faptul că: ”Pensia dumneavoastră nu scade, chiar dacă în decizia de recalculare care v-a fost transmisă recent a rezultat o valoare mai mică decât ultima pensie pe care ați primit-o în luna august 2024. În această situație, veți primi în continuare pensia mai mare, respectiv cea pe care ați primit-o anterior recalculării”.

                În același document se mai precizează că: ”Aceste prevederi sunt garantate prin Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii”. La art. 144, al.6, din acest act normativ, într-adevăr, se menționează clar că: ”În cazul în care, în urma procesului de recalculare, prevăzut de al.1, rezultă un cuantum al pensiei mai mic decât cel aflat în plată sau cuvenit, se plătește pensia în cuantumul stabilit și aflat în plată anterior recalculării, până la data la care se va obține un cuantum mai mare decât acesta ca urmare a majorării valorii punctului de referință”.

                Această prevedere se referă și la pensionarii care primesc indemnizație socială (1.281 lei). Toate aceste lucruri au fost menționate și în cadrul unei conferințe de presă, organizată astăzi, 30 august, de către conducerea Casei Județene de Pensii (CJP) Bacău.

                Astfel, și Simona Nicoleta Tabacaru, directorul CJP Bacău, a ținut să precizeze: ”Nicio pensie nu va scădea, nu va fi diminuată. Mai mult decât atât, și persoanele cu indemnizație socială, dacă, în urma recalculării, au o pensie mai mică decât aceasta, vor beneficia în continuare de indemnizația care, în momentul de față, este de 1.281 lei”.

                Scrisoarea deschisă, semnată de ministrul Muncii, va ajunge la fiecare pensionar căruia, în urma recalculării, i-a rezultat o pensie mai mică decât cea aflată în plată. Conducerea CJP Bacău le va trimite scrisoarea tuturor pensionarilor care se găsesc în această situație. Totodată, documentul le-a fost înmânat Consiliului Județean pentru Persoane Vârstnice și reprezentanților organizațiilor pensionarilor din județ.

                În plus, conducerea CJP Bacău a extins programul de audiență, a suplimentat numărul liniilor telefonice și a deschis noi ghișee, pentru a le oferi posibilitatea tuturor pensionarilor de a obține informațiile și clarificările pe care le doresc, legate de Legea 360/2023.

                Vom reveni, într-un viitor articol, cu alte clarificări, făcute de către conducerea CJP Bacău în conferința de presă, referitoare la principiile de bază ale Legii 360/2023 și sistemul de recalculare.

                PSD: Recalcularea pensiilor publice, un act de dreptate socială

                Bacău, 30 august 2024 – Cristina Breahnă-Pravăț, senator și președinte ales al Consiliului Județean Bacău, a subliniat în cadrul unei conferințe de presă importanța finalizării procesului de recalculare a pensiilor publice, proces realizat în conformitate cu prevederile Legii nr. 360/2023. Această lege a fost adoptată cu scopul de a corecta inechitățile din sistemul de pensii și de a aduce dreptate seniorilor României, mulți dintre aceștia fiind afectați de ani de zile de un sistem deficitar.

                „Este un act de dreptate socială și un mare succes politic și guvernamental al Partidului Social Democrat (PSD). Prin această recalculare, 3.800.000 de seniori, reprezentând 82,5% din totalul pensionarilor, vor primi pensii majorate începând cu 1 septembrie. Această majorare va fi urmată de alte creșteri prin indexare la 1 ianuarie 2025 pentru încă 13,1% din pensionari. Creșterea medie a fiecărei pensii este de 620 de lei, însă pentru mulți dintre seniori majorările vor fi semnificativ mai mari,” a declarat Cristina Breahnă-Pravăț.

                Noua formulă de calcul a pensiilor introduce o serie de elemente care asigură o echitate mai mare, precum recunoașterea tuturor drepturilor salariale pentru care s-au plătit contribuții, acordarea de puncte de stabilitate pentru perioadele lungi de muncă, reducerea vârstei de pensionare pentru mamele cu copii și punctaj suplimentar pentru perioada studiilor universitare. Senatorul a subliniat că nicio pensie nu va scădea în urma acestui proces, iar erorile de recalculare vor fi corectate rapid.

                Lucian Bogdănel a evidențiat și el importanța acestui proces, subliniind că „guvernul condus de premierul Marcel Ciolacu și Partidul Social Democrat au produs o reparație necesară pentru milioane de seniori români. În județul Bacău, aproape 127.000 de pensionari sunt vizați de aceste decizii de recalculare, iar în doar 38 de cazuri a fost necesară revizuirea.”

                Bogdănel a subliniat, de asemenea, că respectul față de munca depusă de-a lungul vieții este o valoare cardinală pentru PSD, iar recalcularea pensiilor reprezintă o recunoaștere justă a contribuției seniorilor la societate. „A munci și a respecta deceniile de trudă ale seniorilor nu este o „pomană”, ci un gest de respect și dreptate. PSD a demonstrat încă o dată că este singurul partid care a majorat pensiile ori de câte ori a fost la guvernare,” a concluzionat Bogdănel.

                În final, Cristina Breahnă-Pravăț a transmis un mesaj de sănătate și mulți ani de viață pensionarilor din Bacău și din întreaga țară, exprimându-și speranța că aceștia vor putea beneficia în continuare de creșterile meritate ale pensiilor.

                Primăria cumpără și modernizează Hotelul Central

                Bacău, 30 august 2024 – După luni de dezbateri intense și cinci ședințe ale Consiliului Local, în sfârșit a fost aprobat proiectul de modernizare a două dintre cele mai importante clădiri istorice din Bacău: Hotel Central, cunoscut anterior sub numele de Athenee Palace, și Teatrul Bacovia. Valoarea totală a investiției se ridică la 97,9 milioane de lei, bani proveniți din bugetul local și fonduri europene.

                O victorie pentru patrimoniul băcăuan

                Primarul Lucian Daniel Stanciu Viziteu a anunțat astăzi, cu satisfacție, că atât exproprierea, cât și indicatorii tehnico-economici pentru proiectul de modernizare au fost aprobați, după lungi negocieri în Consiliul Local. „Este o mare realizare pentru orașul nostru. După multe piedici și opoziție din partea unor consilieri locali, am reușit să facem un pas decisiv pentru a readuce aceste clădiri emblematice în circuitul cultural și turistic al Bacăului”, a declarat primarul.

                Detalii despre modernizarea Teatrului Bacovia

                Teatrul Bacovia, o clădire cu o importanță deosebită pentru viața culturală a orașului, va beneficia de lucrări ample de reabilitare. Planul prevede compartimentări interioare pe toate etajele, refacerea completă a sălii mari de spectacole și modernizarea sălilor studio. În plus, vor fi construite cabine noi pentru sunet și echipamente tehnice, iar sala de spectacole va fi echipată cu instalații moderne și scaune reconfigurate pentru o vizibilitate optimă. „Vom aduce aparatură modernă, ștăngi automatizate și multe alte îmbunătățiri, pentru a transforma acest teatru într-un loc de referință pentru artele spectacolului”, a adăugat primarul.

                Hotel Central – de la ruină la renaștere

                Fostul Athenee Palace, o clădire cu o istorie bogată și un simbol al Bacăului, va fi transformat într-un spațiu modern și funcțional. Lucrările vor include desfacerea finisajelor existente, recompartimentări pentru crearea de spații locative, lucrări de consolidare a structurii și refacerea completă a instalațiilor. De asemenea, șarpanta și învelitoarea vor fi refăcute integral. „Este o onoare să restaurăm această clădire de patrimoniu și să o redăm comunității. Hotelul Central va deveni un punct de atracție atât pentru băcăuani, cât și pentru turiști”, a subliniat Stanciu Viziteu.

                O investiție pentru viitorul Bacăului

                Proiectul de reabilitare a fost inclus în Strategia de Dezvoltare Durabilă a orașului și a primit aprobarea Autorității de management POR 2021-2027, asigurând astfel finanțarea necesară. „Aceasta este doar una dintre investițiile majore pe care le-am planificat pentru a transforma Bacăul într-un oraș modern, care își respectă și valorifică trecutul”, a concluzionat primarul.