duminică, 21 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2393

Orașele Slănic Moldova și Comănești riscă să fie înghițite de gunoaie

    Imagine de la fosta remiză de pompieri din Slănic Moldova, trimisă de cititorii Deșteptarea

    cetățenii reclamă situația creată, primarii arată spre birocrația sau neimplicarea instituțiilor din domeniu

    Un mesaj semnat „Mai mulți locuitori nemulțumiți din Slănic Moldova” la rubrica Bacăul vorbește (din ediția de marți, 17 iulie) ne-a adus la cunoștință că în centrul stațiunii trenează de circa trei săptămâni un munte de gunoaie depozitate de societatea Primăriei, Util Prest. Un fapt identic este semnalat și din Comănești.

    Societățile de salubritate din aceste localități nu au atestate de funcționare și, astfel, nu pot aduce deșeurile în singurul loc autorizat pentru depozitare din județ, la Celula 2 Bacău, administrată de societatea EcoSud.

    „Primăria Slănic Moldova, se arată în mesajul cititorilor noștri, a transformat fosta remiză de pompieri, situată în fața sălii mari de sport, pe strada Nicolae Bălcescu (DN12B), într-o groapă neautorizată de gunoi a orașului. Aici se găsesc zeci de tone de deșeuri, depozitate în decursul a două luni. Mirosul insuportabil îți taie respirația, iar pericolul de îmbolnăvire a populatiei este tot mai accentuat.

    Depozitul neautorizat de deșeuri este în centrul stațiunii, la câțiva metri de Sanatoriul Balnear, unde se fac proceduri medicale, și în imediata apropiere a unităților de cazare și de alimentație publică. Situația se agravează de la o zi la alta, deoarece lucrătorii de la salubritate descarcă zilnic”.

    Șeful Sanatoriului Balnear, Vasile Păduraru, confirmă situația și vede noul depozit de gunoi drept o bombă ecologică. „Gunoiul din remiza de pompieri ne deranjează foarte mult, ne-a declarat acesta. Am făcut adresă la Institutul Balnear, care ne tutelează, pentru a sesiza Ministerul Mediului în această problemă.

    Primăria trebuia să găsească alt depozit pentru aceste resturi menajere și deșeuri. În Slănic și Cazinoul, clădire privată acum, dar nefolosită, este devastat, oamenii intră acolo, își fac nevoile, e multă mizerie. Și la Mofetă sunt astfel de probleme. Dacă adăugăm că în toată stațiunea e beznă în fiecare noapte și că drumul dinspre Târgu Ocna e închis și acum, se înțelege de ce în plin sezon turistic avem doar jumătate din efectivul de turiști”.

    Firmele locale de salubritate nu au licență

    Primarii din Slănic și Comănești au reclamat încă de la sfârșitul lunii iunie că din localitățile pe care le păstoresc nu se mai poate duce gunoiul la Celula ecologică din Bacău, pentru că prestatorii lor de servicii de salubritate nu mai dispun de licență. Primarul din Comănești, Viorel Miron, ne-a confirmat și zilele trecute situația, dar și că o altă soluție decât depozitarea gunoaielor undeva în afara orașului acum nu are.

    Cu Gheorghe Baciu, primarul din Slănic Moldova, am vorbit chiar când ieșea din Prefectură. „Miercuri, ne-a spus edilul, am trimis adrese către Prefectură, Consiliul Județean, către ADIS (Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubrizare) și EcoSud. Dacă nu ne deblochează situația în care am ajuns, ne vom adresa instanței de judecată. Nu avem altă soluție pentru depozitarea gunoaielor.

    Eu am găsit în Slănic Moldova, la preluarea mandatului de primar, un operator local care era în insolvență. I-am achitat datoriile aproape integral și îi redresăm situația economică. Am depus și la ANRSC – Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare o cerere de licențiere a operatorului, însă rezolvarea merge foarte greu”.

    Garda de Mediu cunoaște situația, dar nu e organ de reglementare

    De la Comisariatul Județean Bacău al Gărzii Naționale de Mediu am aflat că situația din toate localitățile afectate de problemele de salubritate este cunoscută.

    „La Slănic Moldova, ne-a declarat comisarul șef, Ionuț Diaconu, am făcut mai multe controale și am aplicat și amenzi. Noi nu suntem, însă, organ de reglementare. Societatea de salubritate a primăriei nu are atestat de funcționare și nu poate duce gunoiul în Celula 2 din Bacău. Dar problema trebuia rezolvată până acum, iar aceasta este treaba primăriei. Târgu Ocna a ieșit dintr-o situație similară, pentru că au rezolvat problema, au atestat firma lor de salubritate.

    Au mai rămas de rezolvat problemele din Slănic Moldova și Comănești, dar și din Helegiu, unde situația e mai calmă, pentru că e vorba doar de o comună. Mai sunt ceva probleme la Buhuși și Racova, dar rezolvabile. Însă munții de gunoaie din Slănic Moldova și Comănești vor crește zi de zi”.

    Vom urmări îndeaproape această situație și măsurile care se vor lua pentru rezolvarea ei.

    Buldogul nu pleacă de la măcelărie

    Când credeam că mai rău nu se poate pentru PNL, condus deocamdată de un trubadur zâmbăreț, iată, vine surpriza: se întoarce Buldogul. Și nu singur, ci cu foștii PD-iști, care au stat, o bună bucată de vreme, departe de camerele de filmat.

    Le este tare dor de Putere. Câinele nu pleacă de la măcelărie, spun un vechi proverb asiatic, iar dacă pleacă, cu siguranță se va întoarce. Evoluția postdecembristă a PNL a fost destul de întortocheată.

    Rupt în aripi și aripioare, refăcut, iarăși dezbinat de orgolii interne și „ajutor” venit din exterior, nu a reușit să devină „marele partid de dreapta” nici după fuziunea cu PD. Cei care au rămas credincioși principiilor PNL și nu au înghițit afilierea la popularii europeni au părăsit partidul, după cum și democrații îndrăgostiți de Băsescu și iritați de dispariția PD, a siglei și a tot ce însemna formațiunea asta (aflată, mereu, în luptă cu săgeata albastră pentru locul întâi) l-au urmat pe fostul președinte al României în PMP. Migrații vor fi și în viitor.

    Ce se va întâmpla în viitor? Vasile Blaga e cunoscut drept un foarte bun organizator de campanii electorale, obișnuit să câștige, dar și ca un lider foarte autoritar, ceea ce nu place liberalilor.

    Apoi, orice am spune, nimeni nu vede în Vasile Blaga un liberal, chiar dacă reușește să preia șefia PNL. Cei care iubesc liberalismul și nu agreează sintagma „Ciocul mic” vor trece alături de Tăriceanu, întârind Alianța Liberalilor și Democraților (ALDE) din România, membră a Alianței Liberalilor și Demoraților Europeni.

    Astfel, vom avea un PNL poate mai mic, dar mai disciplinat și mai puternic, format din „populari” și o Alianță a liberalilor în ușoară creștere. Marele partid de dreapta va rămâne, încă multă vreme, un vis. Klaus Iohannis vrea neapărat să obțină un nou mandat în 2019, nu contează cine îl sprijină, așadar l-a ales pe Vasile Blaga (sau a fost ales de acesta), iar Blaga, împreună cu Flutur și alți democrați, vrea să obțină, în 2020, Guvernul.

    Nu știm cum vor reacționa românii în fața acestei mișcări. Vom vedea!

    Activitatea RAR, blocată de cedarea sistemului de verificare a autoturismelor furate

    Activitatea reprezentanței Bacău a Registrului Auto Român a fost întreruptă, câteva zile, perioadă în care instituția nu a putut elibera documentele necesare primei înmatriculări a vehiculelor second-hand.

    Potrivit anunțului făcut pe pagina de Facebook a RAR, neajunsul a fost generat de o problemă de comunicații între serverele IGPR și cele ale INTERPOL. „Angajații RAR efectuează toate activitățile, conform programărilor, premergătoare eliberării documentelor respective, urmând ca, odată cu deblocarea sistemelor de comunicații dintre cele două instituții menționate, Registrul Auto Român să poată oferi actele necesare”, au transmis reprezentanții RAR. Din păcate, neajunsul a afectat câteva zeci de băcăuani și nu numai care în aceste zile aveau programări făcute de câteva luni pentru a-și înmatricula mașinile. „Luni 16.07.2018 am avut programare la RAR Bacău în vederea obținerii documentelor pentru înmatricularea unui autovehicul.

    Am trecut linia, am achitat, totul în regulă, până când a trebuit să primesc documentele. Doamnele de acolo mi-au spus să le las un număr de telefon pentru a mă contacta, deoarece, momentan, sistemul este blocat și nu îmi pot elibera documentele”, ne-a scris unul dintre băcăuanii programați zilele trecute la RAR. Din păcate, nici după trei zile, omul nu a reușit să-și înmatriculeze mașina, sistemul fiind tot blocat.

    „Am sunat ieri la call center-ul RAR, operatorul mi-a oferit numărul de telefon local la care, dacă suni, nu-ți răspunde nimeni. Până la urmă, am fost din nou la RAR, să cer explicații, frustrarea doamnelor de acolo fiind bineînțeles mai mare decât a mea, dându-mi doar explicații subiective care nu mi-au fost de folos”, se mai plânge băcăuanul nemulțumit. Abia miercuri după-amiază, RAR anunță, tot pe pagina proprie de Facebook, că „nefuncționalitatea conexiunilor între serverele IGPR și cele ale INTERPOL s-a remediat.

    Din acest moment, RAR a reluat procedurile de lucru în vederea eliberării cărților de identitate”. „Toți clienții care au fost în imposibilitatea de a primi CIV vor fi contactați personal de operatorii noștri și informați în legatură cu momentul în care pot veni să ridice Cărțile de Identitate”, au precizat reprezentanții RAR.

    Și, totuși, cine răspunde?

    Răzvan Bibire

    Am înțeles: forță majoră, avarie care nu putea fi prevăzută, ceasu’ rău, pisica neagră, greaua moștenire. Pot înțelege fenomenul, că pe 65 de kilometri de conductă deștepții care au făcut proiectarea au amplasat doar trei vane.

    Iar atunci când se rupe țeava undeva, stai și aștepți să se scurgă apa, în loc să repari. Putem înțelege fenomenul. Dar înțelegem și că există cineva care poartă o vină.

    Există un proiectant, există un finanțator și există un diriginte de șantier care trebuiau să vadă anumite lucruri.

    De exemplu că a fost folosită o piesă înnădita la etanșeizarea unui tub de conducta, când proiectul spunea că trebuie să fie dintr-o singură bucată. Dar mă tem că nu se va face nimic în zona asta.

    Pentru că aproape niciodată, în ultimii ani, nu s-a cercetat vreo companie străină. Iar la conducta de apă care cedează într-una și lasă Bacăul pe uscat a fost finanțare europeană, constructor austriac și diriginte de șantier olandez (firma de consultanță).

    Nu o să vedem noi filmul în care firmele străine care au încasat banul gros vor fi cercetate. Dar mai avem un element.

    Reparația conductei s-a dovedit a fi defectuoasă. Îmbinarea a cedat aproape imediat. Înseamnă că s-a făcut ori o lucrare de proastă calitate, ori cineva a făcut niște manevre nerecomandate și a dat drumul la apă cu o presiune prea mare.

    Zvonuri din astea s-au mai auzit la avariile din anii trecuți. Inclusiv la una care a copiat exact modelul celei de acum: reparație urmată de o nouă avarie, pe vremea administrației precedente. În lipsă de probe, rămâne și acum doar un zvon. Dar a două avarie s-a produs, a fost ținută ascunsă și a produs consecințe.

    Cineva trebuie să răspundă. Nu în ultimul rând este vorba și de o responsabilitate politică. Aici, însă, situația este extrem de complicată. Responsabilul politic pentru situație se află deja la închisoare, pentru alte probleme.

    Politicienii care l-au girat și care nu au scos o silabă la vremea respectivă sar la gâtul actualilor responsabili politici. Problema este că vor satisfacție pentru ceea ce s-a făcut prost pe vremea lor, când, de fapt, vina actualei administrații este alta: că a acceptat ca la Compania de Apă să existe un stat în stat.

    De ani de zile există această situație și nici un responsabil politic nu a avut curajul să ia o decizie. Acum ar fi cazul.

    125 de contestații la examenul de titularizare

      Candidații nemulțumiți de notele obținute la proba scrisă de la titularizare au depus la Inspectoratul Școlar Județean Bacău nu mai puțin de 125 de contestații. Un număr destul de mare, având în vedere că în total au fost 637 de lucrări corectate de comisia de examen. Cele mai multe contestații s-au depus la disciplina Limba și literatura română, pedagogie preșcolară și metodica desfășurării activităților instructiv-educative în grădinița de copii, respectiv 21.

      Alte 17 contestații s-au depus la Educație fizică și sport, 15 au fost la Limba și literatura română, dar și la Limba și literatura română, elemente de pedagogie școlară și elemente de didactică generală aplicate disciplinelor din învățământul primar, tot 15. Și la Matematică sunt 10 candidați nemulțumiți de notele obținute, iar la Biologie, 8. După rezolvarea acestor contestații se vor afișa și rezultatele finale ale examenului de titularizare 2018, în data de 24 iulie.

      Reamintim că, înainte de contestații, așa cum am prezentat în Deșteptarea, în județul Bacău, din cele 637 de lucrări care au fost notate, doar 5 au primit nota 10 (zece). Au mai fost și 48 de note de 9 (nouă), 77 note de 8 (opt) și 140 de note de 7 (șapte), adică în total 270 de candidați care pot fi titulari în învățământ (adică 42.38%), pe cele 144 de locuri titularizabile care sunt în acest an în școlile și liceele din întreg județul. Condiția ca să fie titularizabil este ca cel care are media peste 7.00 să aibă definitivatul și să ocupe un post viabil cel puțin patru ani. Sunt însă și 135 de candidați, din cei înscriși, care nu au reușit să ia mai mult de nota 5 (cinci), așa că nu pot profesa în sistemul de educație.
      Vor urma apoi ședințele de repartizare a candidaților admiși, începând cu data de 25 iulie. În total, anul acesta ISJ Bacău a pus la dispoziție 2.532 de posturi/catedre (coduri), cu număr de ore variabile (de la o oră până la 18 ore – pentru profesori și 24 de ore – pentru învățători), iar dintre acestea numai 144 sunt titularizabile: cele mai multe în învățământul preșcolar (56) și primar (29), dar și pe disciplinele muzică instrumentală (16), consiliere psihopedagogică (11). Pentru restul disciplinelor, locurile titularizabile sunt sub 10. La Limba română anul acesta, deși sunt multe înscrieri, nu este alocat niciun post titularizabil.

      Colonești: Un copil a ajuns la spital după ce ar fi fost bătut de tată

        Un băiețel, în vârstă de 4 ani, din comuna Colonești, a fost adus, miercuri seară, la Spitalul Județean Bacău, în stare gravă, după ce ar fi fost bătut de tată. Minorul avea multiple contuzii și leziuni severe la mâna dreaptă, iar după ce a fost supus mai multor investigații, s-a decis că este nevoie de intervenție chirurgicală, iar medicii au intrat de urgență cu el în sala de operații.

        Fiind vorba de un caz de agresiune, imediat au fost anunțate Poliția și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Bacău, pentru declanșarea unor anchete.

        „Polițiștii au întocmit dosar penal și se fac cercetări pentru săvârșirea infracțiunilor de violență în familie și rele tratamente aplicate minorului”, a declarat scms. Gabriela Ciobanu, purtător de cuvânt la Inspectoratul de Poliție Județean Bacău.

        Joi, a ajuns în comună și o echipă de la Protecția Copilului și împreună cu autoritățile locale au căutat soluții pentru cei trei frați ai băiatului, două fete, de 2 ani și de 10 ani, și un băiat de 7 ani. Aceștia rămăseseră singuri acasă cu tatăl bănuit de agresiune, mama fiind internată cu cel mic în spital.

        „Cei trei copii care au rămas acasă sunt acum la bunicii materni, care și-au asumat să aibă grijă de ei până când se vor rezolva lucrurile. Rămâne în discuție dacă vor rămâne după ce se termină cu operația și cu stabilizarea copilului și dacă va reuși mama să aibă grijă de toți sau vor rămâne în continuare la bunici”, a spus Marian Vătămănescu, purtător de cuvânt la DGASPC Bacău.

        Se pare că bărbatul, în vârstă de 41 de ani, a fost plecat la muncă în sat, iar când a ajuns acasă s-ar fi enervat că minorul se certa cu sora mai mică. El a declarat că nu l-a bătut, ci că doar l-a smucit de lângă fetiță și l-ar fi aruncat în pat.

        Polițiștii vor trebui totuși să stabilească în urma anchetei ce s-a întâmplat acolo, mai ales că familia, care se afla în monitorizare, nu era cunoscută pentru astfel de situații.

        Elevi întreprinzători: făceau bani din țepe pe OLX

          Doi elevi din Bacău au fost trimiși în judecată, anul trecut, pentru zeci de fapte de înșelăciune și fals în înscrisuri sub semnătură privată. Cei doi au reușit, în doar două luni, să tragă numeroase țepe prin intermediul site-ului www.olx.ro. Tinerii pretindeau că sunt angajați Fan Courier și foloseau chitanțe AWB falsificate. Cei doi s-au lansat în “afaceri”, în 2016, cu adidași contrafăcuți.

          P.V. este acuzat de 12 infracțiuni de înșelăciune, una de fals în înscrisuri sub semnătură privată și 10 de complicitate la fals în înscrisuri sub semnătură privată, iar M.C.N. a fost trimis în judecată pentru 12 infracțiuni de înșelăciune și 11 de fals în înscrisuri sub semnătură privată. Inculpații sunt buni prieteni încă din copilărie, perioadă în care locuiau în Ardeoani. După ce au terminat școala generală, unde au fost colegi, cei doi s-au mutat în Bacău. Prietenia lor a rezistat și pe parcursul liceului, perioadă în care tinerii s-au gândit să facă bani.

          Își doreau să fie independenți financiar. Așa că au intrat în afaceri, în cursul anului 2016. Planul era să cumpere la prețuri mici adidași contrafăcuți din diferite standuri pe care să îi comercializeze ulterior la prețuri mult mai mari, prin intermediului site-ului www.olx.ro, ca încălțăminte originală. ”Cei doi inculpați au pus în practică acest plan, angrenând în activitatea lor și pe numiții P.P.A., Z.B., P.V.V. și D.C., persoane care au calitatea de martori în cadrul prezentului dosar penal.

          Cei doi inculpați au desfășurat astfel de activități aproximativ o jumătate de an, timp în care l-au cunoscut și pe martorul Ș.C.I., angajat al Fan Courier, prin intermediul căruia au expediat o parte a coletelor cu încălțăminte. La un moment dat, o parte a persoanelor care au achiziționat încălțăminte despre care inculpații pretindeau că este originală au formulat plângeri în fața organelor judiciare, fiind nemulțumiți de faptul că fuseseră înșelați.

          Întrucât numărul plângerilor a început să crească, cei doi inculpați, împreună cu ceilalți martori menționați anterior, au renunțat la ideea de a mai comercializa încălțăminte”, spun anchetatorii. Nu au renunțat, însă, la ideea că banii se pot câștiga ușor.

          Țeparii au gândit un nou plan

          La începutul anului 2017, elevii au conceput o nouă metodă de a obține bani. Cunoscând foarte bine modalitățile de comercializare a produselor pe site-ul www.olx.ro, precum și programul de lucru și procedura de lucru a angajaților FanCourier, M.C.N. și P.V. s-au gândit să apeleze telefonic, la numărul expus pe site, diferite persoane din Bacău ce ofereau spre vânzare produse electronice/electrocasnice de valori considerabile pe site-ul www.olx.ro, pretinzând că doresc să cumpere bunurile.

          “Ulterior, după ce convingeau victimele că cele expuse telefonic sunt adevărate, trebuiau să se deplaseze la locuințele acestora unde pretindeau că sunt angajați ai FanCourier și de unde ridicau bunurile, remițându-le persoanelor vătămate la schimb chitanțe falsificate AWB cu sigla FanCourier pentru a le întări convingerea că tranzacția este una reală”, se menționează în rechizitoriu. Ideea era elaborată, iar rolurile, împărțite. P.V. identifica persoanele vulnerabile care vindeau produse pe internet, după care le apela telefonic la numărul indicat în anunțuri.

          Acestora le spunea că este manager al unei filiale FanCourier din țară, alta decât cea din Bacău, și că dorește să cumpere produsul pus la vânzare. După ce inculpatul și victima cădeau de acord asupra prețului, P.V. punea în discuție problema transportului. “Acesta afirma în mod mincinos că poate apela la unul dintre colegii săi de la FanCourier Bacău care să se deplaseze la locuința victimei pentru preluarea bunului în vederea expedierii, urmând ca același curier să ramburseze contravaloarea bunului în 48 de ore de la primirea produsului. P.V. preciza că preferă această variantă, întrucât este una lipsită de costuri.

          După ce victimele acceptau cele propuse de inculpat, la solicitarea acestuia îi comunicau adresele la care locuiau”, explică procurorii. Apoi, în scenă intra inculpatul M.C.N.. Acesta era anunțat de către P.V. cu privire la bunul pe care trebuie să îl ridice și adresa la care trebuie să meargă.

          Când ajungea la locuința victimei, M.C.N. avea asupra lui o pungă din plastic cu sigla FanCourier în care ambala produsul, precum și o chitanță falsificată cu sigla FanCourier pe care o preda păgubitului în momentul ridicării produsului. După ce intra în posesia bunurilor, M.C.N. le preda lui P.V. care se ocupa de comercializarea acestora, banii obținuți fiind împărțiți între cei doi. “Afacerea” a mers din februarie până în aprilie 2017, iar prejudiciul creat se ridică la 24.050 lei.

          Dosarul a ajuns pe rolul Judecătoriei Bacău, iar instanța a dispus încetarea procesului penal față de inculpați, pentru infracțiunea de înșelăciune, ca urmare a împăcării cu persoanele vătămate și a încheierii unor acorduri de mediere. Pentru infracțiunea de fals în înscrisuri sub semnătură privată, instanța a dispus condamnarea celor doi la pedeapsa amenzii penale în cuantum de 8.000 lei fiecare.

          De asemenea, s-au confiscat sumele găsite la percheziții, obținute din infracțiuni, respectiv 5.333 lei de la P.V. și 2.650 lei și 50 euro, de la M.C.N.. Fiecare inculpat a fost obligat să achite câte 4.000 lei, drept cheltuieli judiciare. Sentința poate fi contestată.

          Aerostar începe acasă, cu Pandurii Târgu-Jiu

          Gata, Liga a II-a poate începe! Ieri, la Casa Fotbalului a fost stabilit țintarul eșalonului secund care va debuta pe 4 august și se va încheia pe 1 iunie 2019.

          Sorții au fost destul de favorabili băcăuanilor de la Aerostar, singurii reprezentanți ai Moldovei la acest nivel. „Aviatorii” vor disputa prima etapă acasă, contra Pandurilor Târgu-Jiu, echipă care a încheiat sezonul trecut de B pe locul 14, la două poziții de retrogradare.

          Și în runda secundă, trupa lui Cristi Popovici va întâlni, de data aceasta în deplasare, o codașă a sezonului trecut: Metaloglobus București. Retrogradați în C, bucureștenii au fost reprimiți în liga secundă in locul lui CS Afumați, care s-a retras din competiție din rațiuni financiare.

          Primul șoc pentru Aerostar va fi în etapa a treia, atunci când băcăuanii vor evolua acasă, împotriva Chindiei Târgoviște, formație care a ratat accesul în Liga I după barajul pierdut cu Voluntariul lui Adrian Mutu.

          „În primele două etape vom întâlni două adversare de nivelul nostru din punct de vedere al valorii: Pandurii și Metaloglobus. Vor urma apoi două runde în care ne vom confrunta cu echipe care atacă promovarea: Chindia și Energeticianul, fosta Șirineasa.

          Important este să începem cu dreptul și să trecem de Pandurii”, a declarat antrenorul Aerostarului, Cristi Popovici. Un alt aspect notabil este că în tur, băcăuanii vor avea parte de numai trei deplasări lungi: la Petroșani (în etapa a patra, pentru meciul cu Energeticianul), la Cluj (etapa a șasea, pentru jocul cu „U”) și la Timișoara (în etapa a 15-a, pentru jocul cu ACS Politehnica).

          Cotată ca interes aproape de nivelul Ligii I, în condițiile în care include echipe de tradiție precum Petrolul, FC Argeș, U Cluj, Farul, UTA sau Poli Timișoara, ediția 2018-2019 a eșalonului secund numără un total de 20 de formații, primele două clasate urmând să promoveze în Liga I. Gruparea care va încheia pe locul 3 va da baraj de promovare, în timp ce echipele de pe locurile 16-20 vor retrograda în C.

          În 2018 se vor juca 21 de meciuri de campionat, celor 19 etape din tur adăugându-li-se două runde din retur în decembrie. După pauza de iarnă, campionatul se va relua pe 23 februarie, încheiindu-se, așa cum aminteam, pe 1 iunie.

          Programul turului pentru „aviatori”

          Etapa 1 (4 august): Aerostar- Pandurii Târgu-Jiu
          Etapa 2 (11 august): Metaloglobus București- Aerostar
          Etapa 3 (18 august): Aerostar- Chindia Târgoviște
          Etapa 4 (25 august): ACS Energeticianul- Aerostar
          Etapa 5 (1 septembrie): Aerostar- ASU Politehnica Timișoara
          Etapa 6 (8 septembrie): U Cluj- Aerostar
          Etapa 7 (15 septembrie): Aerostar- Luceafărul Oradea
          Etapa 8 (22 septembrie): Aerostar- FC Argeș
          Etapa 9 (29 septembrie): Petrolul Ploiești- Aerostar
          Etapa 10 (6 octombrie): Aerostar- CS Mioveni
          Etapa 11 (10 octombrie): Daco-Getica București- Aerostar
          Etapa 12 (13 octombrie): Aerostar- Farul Constanța
          Etapa 13 (20 octombrie): Dacia Unirea Brăila- Aerostar
          Etapa 14 (27 octombrie): Aerostar- Ripensia
          Etapa 15 (3 noiembrie): ACS Politehnica Timișoara- Aerostar
          Etapa 16 (10 noiembrie): Aerostar- UTA Arad
          Etapa 17 (17 noiembrie): Academica Clinceni- Aerostar
          Etapa 18 (24 noiembrie): Aerostar- Sportul Snagov
          Etapa 19 (28 noiembrie): CS Balotești- Aerostar

          Cum arată prima etapă

          4-5 august: ACS Energeticianul- Luceafărul Oradea, ASU Politehnica Timișoara- Chindia Târgoviște, Universitatea Cluj- Metaloglobus București, Aerostar Bacău- Pandurii Târgu-Jiu, FC Argeș- CS Balotești, Petrolul Ploiești- Sportul Snagov, CS Mioveni- Academica Clinceni, Daco-Getica București- UTA Arad, Farul Constanța- ACS Poli Timișoara, Dacia Unirea Brăila- Ripensia Timișoara.

          Victorie la Rădăuți

          Miercuri, Aerostar a bifat cel de-al treilea joc de verificare al verii. Băcăuanii s-au impus cu 3-0 pe terenul divizionarei C Bucovina Rădăuți ca urmare a golurilor înscrise de Andrei Pavel (min. 30), Buhăcianu (’40) și Sahru (’60). Antrenorul Cristi Popovici a folosit următoarea garnitură de start: Muntean- Mihălăchioae, A. Ichim, Mihăeș, Chirilescu- Sahru, Fl. Istrate, Chirilă, Vraciu- A. Pavel, Buhăcianu. În partea secundă, Aerostar a evoluat în formula: Hărăguță- Honea, S. Ichim, Florescu, Ardei- Sahru, Adăscăliței, A. Pavel, Zaharia- Hurdubei, Vraciu.

          Nu au fost utilizați, din motive medicale, Căinari, Covasan, Roșca și D. Munteanu. Sâmbătă, de la ora 11.00, Aerostar și Bucovina Rădăuți se vor afla din nou față în față, locația revanșei urmând să fie aleasă între stadionul „Letea” și cel din Letea Veche. Săptămâna viitoare, „aviatorii” vor susține ultimele trei jocuri de verificare dinaintea startului de campionat: o „dublă” cu CSM Focșani și un meci cu Foresta Suceava.

          În precedentele amicale ale verii, echipa lui Popovici a remizat, 0-0, pe terenul prim-divizionarei FC Botoșani și a învins cu 4-1 pe CSM Pașcani.

          Handbal/ Liga Zimbrilor: Cantonament la Piatra Neamț

          Reunită luni, sub comanda noului antrenor Eden Hairi, prim-divizionara de handbal masculin CSM Bacău se va antrena pe toată durata acestei săptămâni în localitate.

          De la începutul saptămânii viitoare, „CSMeii” se vor afla, în schimb, într-un stagiu de pregătire montană la Piatra Neamț. Întărită cu Alexandru Tărâță (Dunărea Călărași), Gabriel Cotinghiu (CSU Suceava) Alexandru Dascălu (CSM București), Valentin Anton (HC Vaslui), Bogdan Tudorancea și Alexandru Bologa (Dobrogea Sud Constanța) și stranierii Sehel Bahdan (Belarus) și Pavel Maksimov (Rusia), gruparea băcăuană nu a pus încă punct achizițiilor.

          „CSMeii” au în vizor încă un stranier (ucrainean) și un jucător din campionatul intern. CSM Bacău își va începe seria jocurilor de verificare cu prilejul turneului de la Suceava, programat în perioada 2-4 august și la care vor mai participa gazdele de la CSU, HC Vaslui și Potaissa Turda.

          Ediția 2018-2019 a Ligii Zimbrilor va începe pe 5 septembrie, în prima etapă, Juverdianu, Gal și compania urmând să evolueze în deplasare, contra celor de la HC Vaslui.

          CL Bacău: Doi consilieri demisionează

            Doi consilieri municipali băcăuani și-au anunțat demisia, problema fiind pe ordinea de zi a ședinței ordinare de marți, 24 iulie. Mădălin Pârâianu (PSD) a demisionat ca urmare a câștigării concursului pentru direcțiunea Spitalului de Pneumoftiziologie.

            În locul său, PSD a desemnat-o pe Enula Pricopoaea, următorul supleant pe listele de la alegeri ale partidului.

            Celălalt consilier local care a demisionat este Constantin Gherasim (ALDE), care și-a anunțat demisia din motive personale, începând cu data de 17 iulie.

            Urmează ca partidul să desemneze un înlocuitor.

            CRAB estimează că apa va atinge parametrii normali în acest weekend

              Echipele de intervenție ale Companiei Regionale de Apă Bacău au finalizat miercuri seară lucrările la avaria produsă pe aducțiunea Valea Uzului.

              Petruș Rădulescu, director tehnic la CRAB a declarat pentru Deșteptarea că lucrările au fost întârziate din cauza ploilor torențiale înregistrate în zona Dărmănești, dar că ele s-au încheiat în jurul orei 22.30. Cu toate acestea, echipa de intervenție a rămas la fața locului până joi dimineață, în jurul orei 04.00, monitorizând instalația pe durata probelor.

              „Continuă procedurile de umplere! Joi, în jurul orei 11.00 apa depășise zona avariei și se îndrepta pe conductă spre Moinești. Încercăm și sperăm să ne încadrăm în termenul estimat pentru umplere, cel de 48 de ore. Încă mai avem de făcut niște lucrări adiacente, dar care nu au legătură cu conducta. Plouă foarte tare și sunt niște izvoare în zonă care ne încurcă să readucem terenul la starea inițială”, declară Petruș Rădulescu, director tehnic la CRAB.

              Reprezentanții CRAB spun că băcăuanii care locuiesc în zonele mai joase de relief au avut în tot acest timp apă la robinet. Printre cei care nu au resimțit lipsa apei se află consumatorii din cartierul Gherăiești ANL, parte din băcăuanii care locuiesc în cartierul Serbănești și câteva blocuri de pe străzile Stadionului, Milcov, Alecu Russo.

              Apa ajunge în Bacău vineri seară

              Joi după-amiază, la ora 17.00, Nina Chiper, director general la CRAB declara pentru Deșteptarea că manevrele de umplere a rețelei de apă sunt în grafic.

              „Estimăm că apa va atinge parametrii normali în Bacău și se va reface rezerva de apă în noaptea zilei de vineri spre sâmbătă. Refacerea rezervelor se va resimți și la furnizare”, declară Nina Chiper, director general CRAB

              Pagina 1

                Joi noapte: Lucrări de supraînălțare a Digului Bârnat

                  Efective importante de pompieri, jandarmi și lucrători ai Primăriei se află pe Digul Bârnat, in zona de Nord a Bacăului, în spatele Selgros, și lucreaza la înălțarea malului cu saci de nisip pentru a preîntâmpina o noua inundație.

                  Având în vedere că în cursul zilei de joi, 19 iulie, precipitațiile căzute au fost însemnate cantitativ, într-o perioadă de scurtă de timp, acest fapt a determinat creșterea debitului pârâului Bârnat, COTA DE ATENȚIE fiind depășită.

                  În acest context pompierii salvatori băcăuani continuă lucrările de supraînălțare a digului, sprijiniți de efective din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Bacău, ale Grupării de Jandarmi Mobile Bacău și de lucrători ai Sistemului de Gospodărire a Apelor Bacău.

                  DSP a controlat 17 unităţi de alimentaţie publică, în zilele de avarie

                    Direcţia de Sănătate Publică (DSP) Bacău a transmis răspunsul la solicitarea noastră, referitoare la controalele efectuate în aceste zile în care Bacăul nu a avut apă. Potrivit informării primite, Serviciul de Control în Sănătate Publică Bacău a efectuat verificări privind funcţionarea cu respectarea normelor sanitare specifice profilului de activitate la 17 unităţi de alimentaţie publică şi cazare, de pe raza municipiului Bacău.

                    „În urma controalelor efectuate au fost constatate următoarele: 12 locaţii funcţionează cu asigurarea apei curente reci şi calde, conform normativelor specifice. La 3 locaţii (alimentaţie publică) nu se asigură apă rece şi caldă, conform prevederilor legale.

                    Au fost aplicate două sancţiuni contravenţionale, conform HGR 857/2011 cu modificările şi completările ulteriore, în valoare totală de 2.000 de lei, şi o interzicere a funcţionării bucătăriei şi preparării mâncărurile gătite până la asigurare apei potabile reci şi calde în cantităţi suficiente pentru acoperirea nevoilor tehnologice şi pentru întreţinerea curăţeniei”, spune Anda Dumitrescu, purtător de cuvânt la DSP Bacău.

                    Pentru alte nereguli constatate au fost aplicate două sancţiuni contravenţioanale, în cuantum de 2.000 de lei. Este vorba despre o sancţiune, în valoare de 1.000 de lei, pentru neasigurarea dotării şi aprovizionării unităţilor alimentare cu materiale specifice pentru dezinfecţie şi încă o sancţiune de 1.000 de lei, pentru nerespectarea regimului produselor biocide stabilit de normele în vigoare.

                    Potrivit DSP, căminele de bătrâni din oraş ar fi beneficiat de apă îmbuteliată potabilă distribuită de autoritatea locală şi de apă pentru uz menajer asigurată prin rezervoare de apă. În ceea ce priveşte creşele şi grădiniţele cu program prelungit şi acestea ar avea asigurată apa în regim normal, iar în cazurile unde presiunea este redusă, s-a suplimentat cu apă de uz menajer. Pentru consumul individual s-a asigurat apă plată îmbuteliată, mai spun cei de la Direcţia de Sănătate Publică.

                    Street Delivery Bacău, între 27-29 Iulie

                      “Poți supraviețui orașului tău, însă n-ai vrea să-l trăiești?” Lasă mașina acasă și vino la Street Delivery Bacău între 27-29 Iulie, pe Aleea Parcului. Revendică-ți orașul la pas cu idei smart, concerte, proiecții de film, street art, dans, ateliere, proiecte comunitare! Totul cu intrare liberă, fiindcă strada e a ta!

                      Street Delivery Bacău ediția a II-a este un manifest urban care are loc pe străzile din România, fiind cunoscut și ca cel mai influent eveniment de responsabilitate civică de la noi din țară, pentru o urgență comună: nevoia unor orașe pentru oameni. De asemenea, credem că străzile sunt făcute pentru oameni, nu numai pentru mașinile lor.

                      Tema Street Delivery Bacău ediția a II-a din 2018 este “Smart Cities?”, iar semnul întrebării din titlul ei nu este întâmplător. Chestionăm capacitatea tehnologiei de a ne face mai deștepți, mai înțelepți, mai buni. Invităm cetățeni, organizații și companii să propună moduri prin care orașele noastre să devină mai inteligente, mai vii, mai prietenoase cu locuitorii lor.

                      Evenimentul se va desfășura între 27-29 iulie pe strada Aleea Parcului din Bacău și va găzdui peste 20 de workshop-uri și activități menite să interacționeze cu participanții evenimentului. Publicul băcăuan se va putea relaxa la proiecțiile de film care vor avea loc în fiecare dintre cele trei seri de la ora 21:30. Tot în cadrul evenimentului, peste 10 trupe / artiști vor urca pe scenă.

                      Accesul la eveniment este gratuit și nu are restricții de vârstă.

                      Street Delivery e un proiect creat de Fundația Cărturești și Ordinul Arhitecților din România, și implementat de Federația Tinerilor din Bacău, cu sprijinul Consiliului Județean Bacău și al Primăriei Muncipiului Bacău. Powered by SCC Services Romania.”

                      Pașapoarte pe 10 ani

                        Începând de azi, pașapoartele simple electronice își dublează valabilitatea pentru cei care au vârsta peste 12 ani
                        Așa cum am publicat și în edițiile anterioare ale ziarului Deșteptarea atât în varianta de print, cât și în edițiile online, de astăzi, 20 iulie, intră în vigoare noile modificări în domeniul pașapoartelor.

                        Acestea au ca scop reducerea aglomerației de la serviciile de pașapoarte din țară, respectiv de la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate și creșterea eficienței în procesul de eliberare a documentelor de călătorie.

                        Ce aduce nou legea

                        Principalele elemente de noutate introduse prin aceste modificări se referă la valabilitatea pașapoartelor simple electronice, situațiile în care poate fi solicitată eliberarea pașaportului simplu temporar și noile termene de procesare a cererilor de eliberare a pașapoartelor simple temporare în anumite situații. Astfel, cetățenii cu vârsta de peste 18 ani, care vor depune, începând de astăzi, 20 iulie 2018, cerere pentru obținerea pașaportului simplu electronic vor primi documentul de călătorie cu valabilitate de 10 ani.

                        Până în prezent, termenul de valabilitate era de cinci ani. Pentru celelalte segmente de vârstă, termenul de valabilitate rămâne nemodificat: 3 ani pentru persoanele cu vârsta de până la 12 ani, respectiv 5 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 12 şi 18 ani. Cererile pentru eliberarea documentelor de călătorie depuse anterior datei de 20 iulie vor fi procesate potrivit dispoziţiilor legale aplicabile la data depunerii cererii.

                        Ce se întâmplă cu pașaportul temporar

                        Tot de astăzi intră în vigoare noile prevederi privind condițiile de eliberare a pașaportului simplu temporar. Astfel, pașapoartele cu valabilitate de un an vor fi eliberate într-un termen de cel mult 3 zile lucrătoare în situații obiective în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară și urgentă prezența persoanei pe teritoriul altui stat și nu există timpul necesar pentru emiterea pașaportului simplu electronic.

                        În acest sens, trebuie prezentate documente justificative cum ar fi bilet de avion, acte medicale sau de deces. Persoanele care nu doresc un pașaport simplu electronic sau cele care nu pot prezenta documentele justificative din categoria celor mai sus menționate, vor putea primi pașaport temporar, dar în termenul de eliberare a documentului electronic: maxim 30 de zile lucrătoare, în cazul cererilor depuse în ţară şi cel mult 90 de zile lucrătoare pentru cererile depuse în străinătate.

                        Pentru informații suplimentare, băcăuanii pot accesa adresa www.prefecturabacau.ro la secțiunea pașapoarte sau www.pasapoarte.ro

                        Continuă umplerea conductei de pe aducțiunea Valea Uzului

                          Echipele de intervenție ale Companiei Regionale de Apă Bacău au finalizat miercuri seară lucrările la avaria produsă pe aducțiunea Valea Uzului. Petruș Rădulescu, director tehnic la CRAB a declarat pentru Deșteptarea că lucrările au fost întârziate din cauza ploilor torențiale înregistrate în zona Dărmănești, dar că ele s-au încheiat în jurul orei 22.30. Cu toate acestea, echipa de intervenție a rămas la fața locului până în jurul orei 04.00, monitorizând instalația pe durata probelor.

                          „Continuă procedurile de umplere! În jurul orei 11.00 apa depășise zona avariei și se îndrepta pe conductă spre Moinești. Încercăm și sperăm să ne încadrăm în termenul estimat pentru umplere, cel de 48 de ore.

                          Încă mai avem de făcut niste lucrări adiacente, dar care nu au legătură cu conducta.

                          Plouă foarte tare și sunt niște izvoare în zonă care ne încurcă să readucem terenul la starea inițială”, declară Petruș Rădulescu, director tehnic la CRAB.

                          Reprezentanții CRAB spun că băcăuanii care locuiesc în zonele mai joase de relief au avut în tot acest timp apă la robinet.

                          Printre cei care nu au resimțit lipsa apei se află consumatorii din cartierul Gherăiești ANL, parte din băcăuanii care locuiesc în cartierul Serbănești și câteva blocuri de pe străzile Stadionului, Milcov, Alecu Russo.

                          Epava avionului prăbușit în Lacul Galbeni a fost scoasă din apă

                            FOTO: Marius Zaharia

                            Militarii din cadrul Brigăzii 10 Geniu „Dunărea de jos” au venit în sprijinul Bazei 95 Aeriene Bacău pentru scoaterea epavei avionului militar IAR 99 Șoim, prăbușit luni, 16 iulie, în Lacul Galbeni din comuna Nicolae Bălcescu.

                            Manevrele aducerii pe uscat a rămășițelor aeronavei au început încă de marți, însă, atunci a fost scoasă cu forțe proprii doar coada avionului.

                            Pentru că aeronava se află într-o zonă cu mâl, structura s-a îngreunat, iar forțele de intervenție au apelat la ajutorul Brigăzii 10 Geniu „Dunărea de jos” Brăila.

                            Geniștii au adus la locul prăbușirii mai multe pontoane, care, combinate au format o platformă pe care s-a montat ulterior o macara.

                            Cu acest echipament se încearcă extragerea rămășițelor avionului. Prezent la fața locului, cdor. Leonard Baraboi, comandantul Bazei 95 Aeriene Bacău, a declarat pentru Deșteptarea că pontoanele au ajuns pe poziție, joi la prânz și că se încearcă tot ce este omenește posibil pentru scoaterea aeronavei.

                            În sprijinul militarilor au venit inclusiv scafandrii de la Inspectoratele Județene de Urgență Bacău și Neamț. Surse neoficiale ne-au confirmat că la ora 14.30 avionul a fost scos din apă și urcat pe ponton, însă, anchetatorii au rămas pe loc pentru a scoate și bucățile mai mici desprinse din aeronavă.

                            Rămășițele au fost duse lângă baraj, de unde vor fi urcate pe un trailer și duse la Baza 95 Aeriană Bacău. Avionul va face în continuare obiectul unei anchete desfășurate de Parchetul Militar și o comisie numită de șeful Statului Major al Forțelor Aeriene.

                            Programați să ne programăm

                            De anul acesta, cozile interminabile la permise și pașapoarte pot deveni istorie. La ambele servicii aflate în subordinea Instituției Prefectului județul Bacău au fost suplimentate ghișeele destinate programărilor online.

                            După ce fiecare serviciu a pornit cu un ghișeu pentru programările online, pe parcurs, acestea și-au demonstrat utilitatea, iar ideea extinderii lor a fost implementată atât în folosul funcționarilor, cât și în sprijinul cetățenilor.

                            Iată că se poate să fim mai organizați, să punem mai mult preț pe timpul nostru și să arătăm lumii că și noi putem să ne purtăm civilizat. Am fost recent în clădirea Evidența Persoanelor, iar atmosfera era una cât se poate de relaxată. Lume puțină. N-ai fi zis că suntem în plin sezon!

                            Oamenii își așteptau liniștiți rândul, majoritatea având programare online. Mulți dintre ei veneau cu cinci minute mai devreme față de ora stabilită, își rezolvau problemele și plecau. Nu tu nervi, nu tu înghesuială! Mai mult, cei care vin fără programare și nu mai găsesc nici bonuri de ordine beneficiază de sprijinul funcționarilor și se programează online sau înțeleg situația și revin în altă zi dacă timpul de așteptare oferit de calculator se dovedește a fi prea lung.

                            Sunt convinsă că nu toată lumea are acasă un calcutator sau chiar dacă acesta există, mulți nu știu să-l folosească. Însă cei mai mulți dispun de telefoane de ultimă generație care le poate asigura accesul la informațiile puse la dispoziție de instituțiile statului. Poate că n-ar strica să accesăm mai des site-urile cu informații pentru a fi la curent cu noutățile, decât să ne transformăm într-o armată de simpli postaci pe site-urile de socializare, criticând, judecând și asmuțind lumea la revolte închipuite.

                            Lipsa apei se resimte și în unitățile medicale. Spitalul Județean lucrează la limita de avarie

                              Chiar dacă are un rezervor de apă care poate asigura necesarul pentru trei zile, Spitalul Județean de Urgență Bacău se declară acum, prin managerul acestuia, la limita de avarie din cauza lipsei apei. „Până acum (ieri, n.r.) nu am avut probleme cu apă, dar o să avem.

                              Am cerut apă potabilă și prin Comitetul pentru Situații de Urgență, pentru că ni se termină rezerva de apă a spitalului. Și nici nu pot să las rezervorul gol, pentru că nu mai pot funcționa pompele și riscăm să se strice.

                              Lucrăm pe cota de avarie”, a declarat pentru Deșteptarea managerul spitalului, Adrian Popa. De apă este nevoie în special în blocul operator, dar și pentru compartimentele de sterilizare, biberonerie (în Maternitate și Secția de Pediatrie), prepararea dezinfectanților, dar și la prepararea hranei pentru pacienții internați.

                              „Pentru prepararea hranei am făcut o comandă suplimentară și de apă potabilă, apă plată îmbuteliată, care s-a achiziționat din veniturile proprii ale spitalului”, a mai explicat managerul Popa.

                              La toalete, s-a restricționat consumul de apă, încă de la începutul săptămânii s-a oprit de tot apa caldă, toate operațiile sunt programate, ce se poate reprograma se reprogramează, se lucrează strict pe urgențe medicale, s-a trimis către spital și o cisternă cu apă sterilă pentru completarea rezervei, se încearcă și o a doua cisternă, pe apă potabilă.

                              La Pneumoftiziologie încă e bine

                              La cealaltă unitate medicală din municipiul Bacău, respectiv Spitalul de Pneumoftiziologie, lucrurile stau mai bine. Managerul acestuia ne-a declarat că situația este sub control, că nu sunt probleme cu apa și că pacienții primesc, în fiecare zi, câte un bidon cu apă de 2 litri, din partea spitalului.

                              „Noi suntem acoperiți. Avem un bazin de 200 mc, care acum, în momentul în care vorbim (ieri, ora 13.00, n.r.), este la 120 mc, pentru apă menajeră. Avem noroc că dimineața și seara, la presiune redusă, acest rezervor se mai umple, când se furnizează apa din surse externe în oraș, am achiziționat din veniturile spitalului și rezervă de apă îmbuteliată, 1.200 de litri în permanență, pentru pacienți și pentru prepararea hranei”, a arătat Mădălin Pârâianu, managerul spitalului.

                              Nu este limită de avarie aici, dar nici activitatea medicală nu este la vârf. Doar la spălătorie s-a oprit ieri activitatea, pe motiv că în spital erau stocuri de lenjerie și pijamale curate. În prezent sunt internați aici în jur de 120 de pacienți, dar nu pe capacitatea maximă a unității spitalicești.