miercuri, 24 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1880

Atenție, șoferi!

Băcăuanii care-și folosesc mașinile proprietate privată, în perioada stării de urgență, trebuie să știe că circulația pe drumurile publice presupune, în continuare, achiziționarea rovinietei (taxa de drum). Astfel, șoferii care au constatat că taxa de utilizare a drumurilor publice a expirat sau se apropie de termenul final de valabilitate, este bine să achiziționeze una valabilă sau să o prelungească pe cea veche. În caz contrar, este foarte posibil ca aceștia să se trezească acasă cu amenzi venite prin poștă, sancțiunile fiind emise automat prin sistemele de monitorizare (camere video).

„Având în vedere informațiile apărute în spațiul public și întrebările primite în această perioadă cu privire la menținerea valabilității rovinietelor care expiră în perioada stării de urgență, CNAIR informează utilizatorii rețelei de drumuri naționale și autostrăzi că rovinietele nu se încadrează în categoria «documentelor eliberate de autoritățile publice», motiv pentru care valabilitatea acestora încetează la sfârșitul ultimei zile a perioadei pentru care a fost achitat tariful”, au precizat reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Cert este că, luna trecută, vânzările de roviniete au fost mai mici cu 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Numai în ultima săptămână a lunii martie, la categoria vehiculelor de transport persoane, scăderile au fost de aproape 80%, iar pentru categoria autoturismelor, 40%. Conducătorii auto care nu dețin o rovinietă valabilă pot fi sancționați cu amenzi de la 250-500, în cazul autoturismelor, până la 4.500 de lei (vehicule de transport marfă peste 12 tone). Prețul taxei de drum – rovinieta este stabilit în funcție de tipul autovehiculului (A, B, C, D, E, F, G, H) și de perioada de valabilitate (1, 7, 30, 90 de zile sau 12 luni). Pentru categoria A – autoturisme -, fiind și cea mai des cumpărată de șoferi, este de 3 euro pentru 7 zile, 7 euro pentru 30 de zile, 13 euro pentru 90 de zile și 28 euro pentru 12 luni.

S-a semnat contractul de asociere pentru finalizarea lucrărilor la etajele 4 și 5 ale Spitalului Municipal

    În câteva zile se pot începe lucrările la Spitalul Municipal!

    Astăzi, a afost semnat contractul de asociere între Primăria Bacău și Consiliul Județean pentru finalizarea, în regim de urgență, a etajelor 4 și 5.

    „Într-un timp record Primăria Bacău a realizat documentațiile pentru caietul de sarcini ce prevede proiectarea și execuția lucrărilor pe un șantier de o asemenea complexitate.

    Procesul de reproiectare a întregului spital, început in luna noiembrie, a fost oprit și ne-am concentrat exclusiv pe adaptarea spațiului pentru preluarea pacienților cu noul coronavirus.

    Vreau să știți că am mobilizat toate resursele pe care le avem pentru a proteja sănătatea băcăuanilor. Mergem mai departe cu ceea ce avem de facut!”, a declarat primarul Cosmin Necula.

    Dragoș Luchian a donat materiale de protecție secției de boli infecțioase

      Fostul senator PNL Dragoș Luchian a donat materiale de protecție medicilor și asistenților de la Secția de Boli Infecțioase a Spitalulului Județean Bacău.

      „Este prima linie de luptă cu acest virus, ei au nevoie de sprijinul nostru concret, imediat. Vom continua sa îi ajutăm pe acești oameni pe toată perioada epidemiei. Nu trebuie să lupte cu mâinile goale!”, a declarat Dragoș Luchian.

      El cere Guvernului și Ministerului Sănătății să facă o prioritate din testarea personalului medical iar celor care pot să doneze, să o facă.

      „Sprijinul poate îmbrăca diferite forme, să avem grijă de persoanele vulnerabile sau o dezinfecție pe casa scării. Haideți să fim solidari, măcar acum!”, a mai spus Luchian.

      Donația a fost făcută împreună cu împreună cu Alin Giurea și Gabi Lupu.

      Senatorul PSD Bacău, Miron Smarandache: „Guvernul cosmetizează realitatea prin ascunderea adevărului despre îmbolnăvirile și decesele generate de coronavirus”

      În timp ce zeci de oameni sunt răpuși de virusul ucigaș și peste 2.200 de români s-au îmbolnăvit de COVID-19, Guvernul PNL dovedește că acţionează doar în interes politic și electoral. Mi se pare deosebit de grav faptul că, pentru premierul Orban și PNL, cosmetizarea datelor statistice a devenit mai importantă decât adevărul. Astfel, mușamalizarea realității le permite guvernanților să declare public că au acționat eficient, că și-au făcut perfect treaba, doar în scopul de „a da bine” în fața populației.

      Consider însă că cetățenii României trebuie corect informați, mai ales în această perioadă de stare de urgență și îngrijorare comunitară profundă. Panica nu ajută pe nimeni, așa cum nu ajută nici comunicările publice ale autorităților în mijlocul nopții, chiar dacă era vorba despre emiterea a noi ordonanțe militare.

      Din păcate, românii sunt informați corect de către mass-media, presa prezentând situaţii halucinante cu decese ale unor persoane infectate cu noul virus, dar neraportate de autorități ca fiind victime ale COVID-19. Presa din Arad a relatat despre 10 persoane decedate în condiţii evidente de infecţie cu noul virus, însă acestea nu au fost raportate oficial pentru că autorităţile au refuzat să mai facă testarea, după deces. De asemenea, tot mass-media a descoperit și a confirmat oficial un alt caz care infirmă raportările autorităților. Un pastor din Suceava, mort pe 26 martie dimineață, îngropat în aceeași zi după-amiază, despre care familia a aflat pe 27 că a decedat de coronavirus, nu a apărut nici acum în situația națională a celor decedați!

      Aceste aspecte demonstrează în mod evident că guvernul Orban nu face NIMIC concret și eficient, NICI ÎN COMBATEREA EPIDEMIEI, NICI pentru SPRIJINIREA OAMENILOR și NICI pentru susținerea companiilor afectate de coronavirus. Măsurile luate de guvernul PNL sunt prea puține, vin prea târziu și nu dau soluții reale, eficiente, la problemele actuale.

      Somez guvernanții să se apuce de rezolvarea problemelor în funcție de importanța lor. Personal, cred că cel mai grav este că în continuare faptul că medicii acuză că sunt lipsiți de protecție în fața epidemiei, iar a-i obliga să vină infectați la locurile de muncă nu este o soluție rezonabilă, ci chiar una periculoasă pentru cei bolnavi.

      Senator PSD Bacău,
      MIRON SMARANDACHE

      41 de tineri din medii defavorizate primesc finanțare pentru școala de șoferi

        • MOL România și Fundația Pentru Comunitate vor sprijini financiar 41 de tineri din medii defavorizate pentru obținerea permisului de conducere; • numărul tinerilor înscriși în cea de-a cincea ediție a programului „Permis pentru viitor” a crescut cu 24% față de anul precedent, la 263.

        Ajutorul oferit constă în procesul de obținere a permisului de conducere pentru categoriile B, C și CE, în cadrul celei de-a cincea ediții a programului „Permis pentru viitor”. Sprijinul financiar se acordă tinerilor cu vârstele cuprinse între 17 și 25 de ani, ce provin din medii defavorizate, cu posibilități materiale reduse, pentru care permisul de conducere înseamnă un avantaj sau o condiție în obținerea unui loc de muncă, sau poate fi un instrument important în îndeplinirea și extinderea atribuțiilor de serviciu. Numărul tinerilor care doresc să beneficieze de acest sprijin este în creștere, în cadrul actualei ediții fiind înregistrate 263 de solicitări din 37 de județe, față de 212 înscrieri din 28 de județe la ediția precedentă.

        „Programul Permis pentru viitor este un exemplu clar al implicării MOL România cu soluții concrete în viața comunității: plătim școala de șoferi pentru tineri proveniți din medii defavorizate, care doresc să-și crească șansele în competiția pe piața muncii. Ne bucură interesul în creștere al potențialilor beneficiari, ceea ce ne determină să rămânem alături de tinerii care depun eforturi pentru a depăși obstacolele cu care se confruntă și pentru a-și construi un viitor mai bun”, a declarat Camelia Ene, CEO & Country Chairman al MOL România.

        Majoritatea tinerilor înscriși la această ediție, au depus cereri pentru plata taxelor de școlarizare pentru permis de conducere categoria B și BE. Alți 12 tineri au aplicat pentru finanțare pentru permis categoria C/CE, doi pentru categoria D și unul pentru tractoare agricole. În procesul evaluării și jurizării proiectelor depuse conform condițiilor stabilite în anunțul programului s-au realizat interviuri atât cu candidații, cât și cu persoanele sau reprezentanții instituțiilor și organizațiilor care i-au recomandat. Lista beneficiarilor poate fi consultată pe site-urile www.molromania.ro și www.pentrucomunitate.ro

        „În perioada următoare vom încheia contractele și vom transfera sumele pentru cheltuielile adiacente, pentru acoperirea costurilor înscrierii la școala de șoferi și mai departe pentru taxa de școlarizare. Vom solicita tinerilor să-și planifice cursurile astfel încât să se prezinte la examen până în toamna acestui an. Ediția următoare a acestui program va fi anunțată la sfârșitul lunii noiembrie. La următoarea ediție se pot înscrie inclusiv cei care n-au obținut finanțare la ediția actuală. De asemenea, se pot înscrie și cei care au obținut finanțare, au terminat cu succes școala de șoferi și doresc să obțină permisul de conducere pentru altă categorie.”
        András Imre, directorul executiv al Fundației Pentru Comunitate

        Ministerul Sănătății a dat bani pentru aparatul de testare COVID. Președintele CJ Bacău refuză să cumpere aparatură pentru ATI

        Președintele Consiliului Județean (CJ) Bacău, Sorin Brașoveanu, a retras de pe ordinea de zi a ședinței de marți a CJ proiectul propus de Grupul consilierilor județeni PNL, prin care se dorea alocarea a 435.000 de lei, de la alte capitole bugetare, către achiziția de aparatură pentru Anestezie și Terapie Intensivă (A.T.I.). Încercarea consilierilor liberali de a introduce această măsură, ca amendament la modificarea bugetului județului, s-a izbit de un nou refuz din partea președintelui și a majorității PSD din consiliul județean.
        În contextul actual, în care secțiile ATI din spitalele băcăuane sunt subdimensionate, iar numărul cazurilor care vor avea nevoie de asistență va crește, considerăm că PSD și Sorin Brașoveanu dau dovadă de un comportament iresponsabil și politicianist și sfidează nevoile reale ale comunității.
        În buna tradiție a PSD, doar minciuna și ipocrizia concurează cu epidemia! Altfel, PSD ar fi recunoscut că a primit de la Ministerul Sănătății 432.000 de lei, pentru achiziționarea unui aparat de testare PCR-Real Time, pe care Consiliul Județean s-a lăudat că îl cumpără din resurse proprii și din donații de la mediul de afaceri. Realitatea, și nu minciuna pesedistă, este că ministerul a alocat fonduri, care au fost incluse în bugetul județului Bacău, iar investiția pentru aparatul de testare COVID-19 va fi realizată din banii acordați de la guvern!

        Grupul Consilierilor județeni PNL

        Cosmin Necula: Am pregătit Baza Letea pentru a funcționa ca o unitate medicală – VIDEO

          Primarul Bacăului spune ca Baza Sportivă Letea a fost pregătita pentrua funcționa ca un mic spital, unde vor putea fi tratați peste 200 de pacienți. Deasemenea, sunt asigurate spații de cazare pentru medici.
          „Sperăm să fie bine, dar suntem pregătiți și pentru cel mai urât scenariu”, spune primarul Cosmin Necula.

          „În câteva zile vom începe și lucrările pe șantierul de la Spitalul Municipal, unde amenajăm în regim de urgență etajele 4 și 5 pentru tratarea pacienților diagnosticați cu noul coronavirus.
          Suntem pregătiți și pe partea de echipamente medicale. Am demarat deja procedurile pentru achiziționarea a 10 unități complete de Anestezie și Terapie Intensivă (ATI) – dotări esențiale pentru cazurile critice”, a mai declarat primarul Bacăului.

          Nouă unități ATI de la Spitalul Municipal au fost deja transferate de acum trei săptămâni către Spitalul Județean. „Am luat decizia de a suplimenta cu echipamentele noastre aparatura existentă la Spitalul Județean pentru a veni atât în sprijinul cât mai multor pacienți dar și a personalul medical din această instituție. Am alocat deja un buget de 14 milioane de lei pentru aceste investiții în infrastructura medicală. Sănătatea este cel mai important lucru în acest moment și este de datoria noastră să o protejăm. #statiacasa”, a mai precizat primarul Cosmin Necula.

          În ceea ce privește acuzațiile PNL cum că nu ar fi de acord cu scăderea taxelor locale, primarul Necula spune că din aceste taxe se fac pregătirile pentru lupta împotriva COVID19. „Lăsați ipocrizia politică la o parte. Poate ar trebui, dragi liberali, să găsiți soluții la București. De ce nu faceți presiuni la București pentru ca măcar domnul câțu să nu ne pună dobânda la dobânda. Poate ar trebui soluții economice și reduceri de taxe la nivel unitar. Colegii voștri de la Guvern nu au reușit să ia nicio măsură economică nici pentru băcăuani, nici pentru restul românilor. Vă interesează taxele din Bacău, care sunt printre cele mai mici din țară, dar nu rezolvați nimic pentru acest oraș”, a mai punctat primarul municipiului Bacău.

          Decesul cu numărul 94 național, înregistrat în Spitalul Județean Bacău

          Este vorba despre, conform informațiilor primite de la Grupul de Comunicare Operativă, o femeie de 84 ani, din județul Bacău.

          Pacienta s-a internat în Spitalul Județean Bacău în data de 27.03.2020 în secția de terapie intensivă.

          I s-au recoltat exudate în data de 27.03.2020, iar testul a ieșit pozitiv pentru Covid-19, în aceeași zi. A decedat azi, 2.04.2020.

          Acesta este al doilea deces înregistrat în SJU Bacău, după ce, la începutul săptămânii, un bărbat de 60 de ani a pierdut lupta cu viața tot prin infectarea cu noul coronavirus.

          Cum lucrează AFIR, în contextul pandemiei de COVID-19

            Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) aplică, inclusiv în Centrul județean Bacău, unele măsuri în contextul pandemiei de COVID-19, pentru continuitatea activității și a derulării fondurilor europene acordate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 (PNDR 2020).

            Cum se fac vizitele pe teren

            În cazul proiectelor pentru care beneficiarii au depus tranșe intermediare de plată, experții AFIR vor putea autoriza plata fără a efectua vizita la locul investiției, doar în baza verificării documentare a dosarului cererii de plată; în această situație, vizita la locul investiției se va efectua la următoarea tranșă de plată.
            În cazul proiectelor pentru care beneficiarii depun cererile de plată tranșa finală, experții AFIR vor efectua vizita la locul investiției; ca excepție de la această regulă, experții AFIR vor autoriza plata către beneficiari fără a mai efectua vizita la locul investiției dacă a fost efectuată anterior cel puțin o vizită pe teren în perioada de implementare și dacă, în urma analizei la nivelul conducerii structurilor teritoriale ale AFIR, se constată că zona în care este investiția este una cu risc epidemiologic ridicat. În această situație, vizita la fața locului se va realiza de serviciile tehnice ale AFIR în perioada imediat următoare întreruperii restricțiilor cauzate de COVID-19.

            Se suspendă activitatea cu publicul

            La AFIR se suspendă activitatea cu publicul la sediul central și la sediile structurilor regionale și județene. Relațiile cu publicul se vor desfășura, temporar, doar în mediul on-line, prin intermediul adreselor de e-mail relatii.publice@afir.info (petiții generale/ solicitanți PNDR) și cabinet@afir.info (pentru comunicare instituțională), prin telefon 031.860.27.47 (sau la numerele de telefon ale structurilor teritoriale ale AFIR), prin servicii de curierat la adresa Str. Știrbei Vodă, nr. 43, Sector 1, București (sau la adresele poștale ale structurilor teritoriale ale AFIR) și prin pagina oficială de Facebook a Agenției. Datele de contact ale Oficiilor Județene și ale Centrelor Regionale ale AFIR sunt disponibile pe pagina web a AFIR, www.afir.info, la secțiunea Structuri Teritoriale.
            Audiențele la personalul de conducere al AFIR vor fi acordate exclusiv telefonic.

            Acces restricționat în sediile AFIR

            AFIR interzice accesul în sediul central și în sediile Centrelor Regionale și ale Oficiilor Județene tuturor persoanelor pentru care autoritățile române competente au dispus măsuri de carantină sau de autoizolare, până la expirarea duratei acestora, care au călătorit în ultimele 14 zile într-una din zonele cu risc de contaminare prevăzute în Lista regiunilor și localităților din zona roșie și zona galbenă cu transmitere a COVID-19 sau care au intrat, în ultimele 14 zile, în contact cu o persoană diagnosticată/ monitorizată pentru o posibilă infecție cu COVID-19.

            „Pentru celelalte persoane, accesul în sediile AFIR este limitat și condiționat de justificarea clară a necesității prezenței fizice care nu suportă amânare, precum și de respectarea strictă a regulilor de siguranță sanitară și de semnarea Declarației pe propria răspundere în acest sens, disponibilă la intrarea în sediu. În cazul în care se realizează accesul în sediul AFIR, este obligatorie păstrarea distanței de cel puțin 1 metru față de angajații AFIR și durată a întrevederii trebuie să nu depășească 15 minute. Aceste măsuri sunt în vigoare până la o dată care va fi comunicată în mod oficial pe pagina de internet a AFIR.”
            Andrei Seto, directorul Centrului AFIR Bacău

            Viceprimarul Dragoș Ștefan are două propuneri care pot rezolva problema locurilor în creșe

            Din 2016 până în prezent, Primăria Bacău a reușit, cu ajutorul Centrului Bugetar Creșe, amenajarea a 140 de locuri noi pentru copii. Acest lucru s-a realizat prin regândirea spațiului și prin rezilierea contractelor de închiriere a celor care ocupau spațiile abuziv, primăria reușind astfel să reintre în posesia sălilor necesare pentru a înființa noi grupe. „Dar, acum, în urma încheierii perioadei de înscriere pentru toamna anului 2020, părinții băcăuani sunt puși în fața aceleiași situații, ca unii copii să rămână pe «dinafara» sistemului, pentru că pur și simplu nu sunt suficiente locuri. În acest moment, pentru cele 195 de locuri libere s-au depus 450 de cereri. Ce se va întâmpla în această situație? Ce soluții au părinții? Cine este de vină?”, se întreabă viceprimarul Dragoș Ștefan. Și pentru că cererea din partea părinților este foarte mare, viceprimarul Ștefan spune că are două soluții care pot fi implementate imediat.

            „Concret, propun demararea în regim de urgență a lucrărilor la Grădinița 27 de pe strada Alecu Russo. Până în toamnă, ar fi disponibile 80 de noi locuri. Pentru a acoperi diferența necesară, propun și închirierea unor imobile sau spații de pe piața liberă pentru amenajarea unor grupe de creșă suficiente să acopere TOATE cererile. Acest model este practic și în alte municipii și județe cu această problemă. Astfel toți copiii vor avea un loc în creșă la toamnă”, a conchis viceprimarul Dragoș Ștefan.

            În prezent, în municipiul Bacău sunt 6 creșe, care dispun de 460 de locuri (din care 265 de locuri rămân la dispoziția copiilor deja înscriși în anul anterior), insuficiente, așa cum se dovedește, pentru a acoperi nevoile părinților băcăuani. Cele șase creșe din subordinea Centrului Bugetar Creșe Bacău sunt: Creșa nr.3 (de pe strada Pictor Andreescu), Creșa nr.4 (de pe strada Carpați), Creșa nr.6 (de pe strada Alexandru cel Bun), Creșa nr.9 (din cartierul CFR), Creșa nr.19 (de pe strada Constache Negri) și Creșa „Letea” (din cartierul Letea).

            Precizări de la Ministerul învățământului

              Vă informăm că informațiile și documentul puse în circulație pe 1 aprilie, în spațiul public, potrivit cărora structura anului școlar 2019-2020 a fost modificată, sunt false!

              Cursurile nu se reiau în data de 6 aprilie!
              Vă rugăm să vă informați doar din surse oficiale și vă asigurăm că Ministerul Educației și Cercetării va informa în mod oficial în legătură cu deciziile ce urmează a fi luate pe acest subiect.

              Așa cum se cunoaște, aceste decizii depind de evoluția pandemiei generate de coronavirus/COVID-19.

              Ministerul Educației și Cercetării va formula denunț penal pentru ca organele abilitate să identifice persoanele care se fac vinovate de distribuirea în spațiul public a unor înscrisuri false, care au rolul de a genera confuzii.

              Ministerul Educației și Cercetării se delimitează categoric de acțiunile acestor persoane și de conținutul fals al documentului: documentul vehiculat în spațiul public nu este emis de Ministerul Educației și Cercetării.

              Întrebări și răspunsuri pentru lămurirea unor situații legate de măsurile luate prin Ordonanțele Militare emise până în prezent

              Având în vedere că au fost primite o serie de întrebări pentru lămurirea unor situații legate de măsurile luate prin Ordonanțele Militare emise până în prezent, Grupul de Comunicare Strategică a realizat un material prin care vor fi acoperite cu răspunsuri documentate întrebările adresate de jurnaliști și cetățeni.

              Q&A

              1. Întrebare: Pot merge la serviciu, în această perioadă, şi persoanele care fac naveta? Care locuiesc în Ilfov, de pildă, şi muncesc în Bucureşti?

              Răspuns: În conformitate cu prevederile Ordonanței militare nr. 3 din 24.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19, art. 1, pct. a „Se interzice circulația tuturor persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, cu următoarele excepții…deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoiˮ.
              Astfel, actul normativ stipulează că este permisă deplasarea între locuință și locul de muncă. Nu se face mențiunea că localitatea în care se defășoară activitatea profesională trebuie să fie aceeași cu cea de domiciliu. În conformitate cu exemplul oferit de dumneavoastră, un cetățean care locuiește în Ilfov se poate deplasa la locul de muncă din București, cu condiția să aibă asupra sa documentele prevăzute la art. 4 al ordonanței menționate mai sus, respectiv legitimația de serviciu, adeverința eliberată de angajator sau o declarație pe propria răspundere.

              2. Întrebare:Cât de departe de domiciliul nostru poate fi situat cabinetul medicului specialist? Putem merge pentru acest consult de la Cluj la Bucureşti, de pildă?

              Răspuns: Nu este prevăzută o limită de distanță la care trebuie să fie situat cabinetul medical, dar recomandăm cetățenilor să facă deplasări în scopuri medicale, altele decât urgențele majore, doar după verificarea disponibilității medicilor.

              3. Întrebare:La ce distanţă maximă de domiciliu poate fi amplasată unitatea comercială la care putem face cumpărături? Putem merge la cumpărături, de pildă, din cartierul Berceni într-un hipermarket din Militari?
              Răspuns: Prevederile Ordonanței militare nr. 3 din 24.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19 nu menționează o distanță cuantificabilă, însă recomandarea pentru cetățeni este să se deplaseze la cele mai apropiate magazine unde sunt comercializate produsele care le sunt necesare. În referire strictă la exemplul dumneavoastră, un cetățean care locuiește în cartierul Berceni nu poate merge la cumpărături pentru produse de strictă necesitate în cartierul Militari întrucât în zona de domiciliu există mai multe hipermarketuri similare cu cele din cartierul Militari.

              4. Întrebare:Un locuitor din Bucureşti ar putea să meargă, de pildă, să le ducă medicamente şi alimente părinţilor lui domiciliaţi în judeţul Vaslui?
              Răspuns: Actul normativ menționat mai sus nu impune o limită de distanță. Referitor la întrebarea dumneavoastră punctuală, da, un cetățean din București poate merge în Vaslui pentru a-și îngriji părinții.

              5. Întrebare:Ce înseamnă în kilometri, de pildă, „deplasare scurtă, lângă domiciliu”? Cei care fac jogging ar trebui să alerge doar în jurul blocului sau şi pe străzile alăturate? Care e distanţa maximă permisă?
              Răspuns: Activitățile fizice, sportive, trebuie realizate în jurul domiciliului sau al locului în care cetățenii locuiesc în fapt, în jurul gospodăriei, casei, blocului și nu în parcuri, locuri de joacă, terenuri de sport, etc. De asemenea, reamintim că sunt interzise activitățile fizice colective.

              6. Întrebare:Animalele de companie trebuie plimbate doar în jurul blocului sau proprietarii lor pot merge şi în parcurile din apropiere? Cât au voie să se îndepărteze de domiciliu?
              Răspuns: Plimbarea zilnică a animalelor de companie trebuie realizatăîn jurul domiciliului sau al locului în care cetățenii locuiesc în fapt, în jurul gospodăriei, casei, blocului și nu în parcuri, locuri de joacă, terenuri de sport, etc

              7. Întrebare:Un producător agricol din Cluj, de pildă, poate veni să vândă cartofi în Bucureşti?
              Răspuns: Legislația aflată în discuție, nu impune o limită de distanță, dar logica acestor restricții este aceea de a evita cât mai mult contactul între persoane, tocmai pentru a limita răspândirea infectării cu noul tip de coronavirus. Astfel, deși nu este stabilită o limită de distanță, recomandăm producătorilor agricoli să se deplaseze pe distanțe cât mai scurte.

              8. Întrebare:Este permisă circulația persoanelor care nu au împlinit vârsta de 18 de ani în afara locuinței/gospodăriei, pentru activităţile menţionate la pct. 5 şi 6?
              Răspuns: În ceea ce priveșteminorii cu vârsta cuprinsă între 0 și 16 ani, deplasarea acestora în afara locuinței trebuie efectuată sub supravegherea sau cu încuviințarea părinților sau a tutorelui legal. În contextul epidemiologic actual, recomandăm limitarea la minim a acestor deplasări.

              9. Întrebare:Dacă da, cine trebuie să completeze declaraţia pe propria răspundere în cazul minorilor care nu au împlinit 16 ani şi, respectiv, în cazul minorilor între 16-18 ani?
              Răspuns: În cazul minorilor sub 16 ani declarația trebuie completată și semnată de unul dintre părinți sau de tutorele legal. Minorii cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani completează și semnează singuri declarația pe propria răspundere, cu mențiunea că aceștia trebuie să respecte condițiile individuale de deplasare și că le este interzisă participarea la activități fizice colective. De asemenea, minorii cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani vor avea asupra lor și documentele de identitate.

              10. Întrebare:Pot să-mi transport cu mașina soția/soțul la/de la serviciu?
              Răspuns: Dacă apreciați că motivul deplasării este unul justificat, puteți face acest lucru completând declarația pe proprie răspundere raportat la prevederea din art.1 lit.d (deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie).
              După cum se poate constata, situațiile cuprinse în normă au caracter exemplificativ, dar presupun temeiuri de o anumită importanță.
              O astfel de situație ar putea fi justificată dacă nu există mijloace de transport în comun sau dacă riscul expunerii la infectare este mai mare (deplasarea la locul de muncă ar presupune schimbarea mai multor mijloace de transport în comun, timpii de așteptare în stații, etc).
              Pentru conducătorul auto cu vârsta de peste 65 de ani este recomandabil să evite inclusiv aceste deplasări în afara perioadei de timp 11.00-13.00.

              11. Întrebare:Pot să o aduc pe bunica în vârstă de peste 65 de ani de la domiciliul ei la adresa noastră de domiciliu care este situată la o distanță mai mare, în alt județ?
              Răspuns: Această posibilitate este prevăzută de art.1 lit. d din Ordonanța militară nr.3.
              Dacă deplasarea pentru a aduce o persoană vârstnică (peste 65 de ani) este făcută în scopul de a fi îngrijită sau de a-i asigura tratament medical, recomandăm ca această deplasare să se facă cu predilecție în intervalul de timp 11-13 sau să nu depășească foarte mult acest interval. Atenție la viteza de deplasare!

              12. Întrebare:Pot să ies pentru a-mi plăti facturile la utilități sau ratele la bancă, ori semnarea unor contracte la notar?
              Răspuns: Dacă nu puteți utiliza o platformă informatică pentru plata acestor utilități/facturi/rate puteți face aceste deplasări întocmind declarația pe proprie răspundere, cu mențiunea existenței unui motiv justificat. Vă recomandăm să aveți la dumneavoastră documentele care justifică nevoia acestor plăți (facturi, desfășurătoare, înștiințări de plată, pre-contracte, etc.)

              13. Întrebare:Pot să transport în mașina mai mult de 3 persoane?
              Răspuns: Prevederea din art.3 din Ordonanța militară nr.3 vizează doar deplasarea pietonală și nu transportul public. Este important însă să respectați măsurile generale de prevenire a răspândirii COVID 19, inclusiv prin păstrarea unui loc liber între pasageri.
              Explicația este valabilă și pentru transportul organizat de operatorii economici pentru deplasarea salariaților la/de la locul de muncă.

              14. Întrebare:Îmi expiră inspecția tehnică periodică a mașinii. Se prelungește valabilitatea acestuia sau trebuie să merg să îl fac?
              Răspuns:Nu se prelungește valabilitatea ITP-ului, conform deciziei Registrului Auto Român. Deplasarea pentru efectuarea verificării ITP la stațiile agreate se poate realiza, fiind considerată activitate pentru acoperirea necesităților de bază ale persoanelor, situație prevăzută la punctul 2 al declarației pe proprie răspundere.

              15. Întrebare:Dacă am un prieten care vine cu avionul din altă țară pot să îl iau de la aeroport?
              Răspuns:Acest motiv nu este prevăzut ca excepție în textul Ordonanței Militare nr. 3.Dar, în cazul în care persoana nu are cu ce să se deplaseze de la aeroport către locul de domiciuliu sau locul în care urmează să locuiască, atunci deplasarea este permisă, completând declarația pe propria răspundere, având motiv ajutorarea persoanelor. Trebuie avut în vedere că cetățenii care sosesc din zonele roșii intră în carantină instituționalizată, deci aceștia nu pot fi luați de la aeroport de aparținători, rude sau prieteni, iar cei care vin din zonele galbene intră în autoizolare. Acest fapt presupune că persoana care intră în contact cu ei trebuie să respecte aceeași procedură de autoizolare.

              16. Întrebare: Mi-a expirat asigurarea RCA. Se prelungește valabilitatea acesteia? Dacă nu, pot să ies din casă să-mi fac o asigurare?
              Răspuns: Nu se prelungește valabilitatea asigurării RCA. Aceasta poate fi achiziționată și online. Din acest motiv, deplasarea pentru a ridica polița RCA NU poate fi considerată urgență și NU este un motiv care poate fi considerat situație de urgență ori pentru asigurarea nevoilor persoanei.

              17. Întrebare: Pot să merg într-un alt oraș decât cel de domiciliu unde am posibilitatea de a sta într-o locuință, care nu este proprietate personală, dar îmi oferă condiții mai bune pentru familie (doi copii de 7 ani, respectiv 4 ani și soția) pentru a rămâne în autoizolare?
              Răspuns: În Ordonanța Militară numărul 3 nu este prevăzut faptul că cetățenii trebuie să rămână la adresa de domiciliu, ci la o locație indicată de ei, cu respectarea prevederilor legale și a restricțiilor impuse. Astfel, precizăm că este permisă inclusiv deplasarea cu familia în zona rurală, dacă persoanele dețin acolo o casă, pentru a rămâne în respectiva localitate.

              18. Întrebare:Pot să mă deplasez într-o altă localitate pentru a asigura hrană și medicamente unor animale pe care le am în grijă, fără a fi ale mele?
              Răspuns: Nu. Acest motiv nu este prevăzut ca excepție în textul Ordonanței Militare nr. 3, cu excepția prestării acestei activități în context profesional, inclusiv în ceea ce privește activitățile agricole.

              19. Întrebare: Pot să mă deplasez pentru a-mi lua de la spital soția și copilul minor?
              Răspuns: Da. În baza declarației pe propria răspundere în care menționați că deplasarea dumneavoastră se face dintr-un motiv justificat. O declarație similară va trebui să fie completată și de soție.

              20. Întrebare:Pot să mă deplasez la o casă pe care o am în construcție pentru a supraveghea lucrările executate de muncitori?
              Răspuns: Nu. Acest motiv nu este prevăzut ca excepție în textul Ordonanței Militare nr. 3.

              21. Întrebare:Suspendarea activității comerciale cu amănuntul în centrele comerciale se aplică și Parcurilor comerciale așa cum sunt ele definite în OG nr. 99/2000? (parc comercial – perimetru ce grupează două sau mai multe clădiri cu destinaţia de structuri de vânzare cu suprafeţe medii ori mari, în care se desfăşoară activităţi de comercializare cu amănuntul de produse, servicii de piaţă şi de alimentaţie publică, ce utilizează o infrastructură comună, inclusiv spaţii de parcare şi circulaţie comune, precum şi utilităţi adecvate. Suprafaţa unui parc comercial este rezultată din suma suprafeţelor construite a clădirilor cu destinaţia de structuri de vânzare cu suprafeţe medii sau mari care fac parte din acesta, la care se adaugă suprafeţele spaţiilor de parcare şi circulaţie comune, precum şi suprafeţele celorlalte elemente de infrastructură comune;)
              Răspuns: Da.

              22. Întrebare:În parcurile comerciale este permisă comercializarea produselor non alimentare prin curierat (produsele sunt preluate din parc de curieri care le livrează clienților în baza comenzilor on-line)?
              Răspuns: Da.

              23. Întrebare:Este permisă deplasarea părintelui pentru exercitarea dreptului de vizitare a copilului aflat în întreținerea celuilalt părinte?
              Răspuns:Acest motiv nu este prevăzut ca excepție în textul Ordonanței Militare nr. 3, dar pot fi exercitate drepturile stipulate prin hotărârea notarială sau judecătorească de divorț privind drepturile parentale. Mai exact, copilul minor poate fi preluat la domiciliu de părintele care nu îl are în întreținere, în perioada stabilită în hotărârea de divorț.

              24. Întrebare:Trebuie să mai completeze declaraţia pe proprie răspundere şi cei care merg la serviciu?
              Răspuns: Ordonanţa Militară nr. 3/2020 prevede în clar „angajații prezintă legitimația de serviciu SAU adeverința eliberată de angajatorˮ, deci este necesară prezentarea unuia dintre cele două documente menționate.

              25. Întrebare:Este nevoie să completăm declaraţia pe propria răspundere indiferent de motivul pentru care ieşim din casă? Chiar dacă mergem până la chioşcul din colţul străzii sau la piaţa agroalimentară de lângă bloc?
              Răspuns: Ordonanțele militare în vigoare reglementează clar motivele și modalitatea în care se realizează circulația tuturor persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, precum și în mod particular circulația persoanelor care au împlinit vârsta de 65 ani.
              În prevederea care reglementează deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor nu este menționată vreo excepție condiționată de proximitatea unității alimentare, sens în care ordonanța se aplică unitar indiferent de distanța la care este situat magazinul.

              26. Întrebare:Dacă mergem la farmacie, să cumpărăm un medicament, sau la magazinul de lângă casă, pentru zahăr, şi nu găsim acolo produsele căutate, avem voie să încercăm şi la altă farmacie/magazin din apropiere? Sau trebuie să revenim acasă şi să completăm o altă declaraţie, pentru noul loc al deplasării?
              Răspuns: Formularul declarației pe propria răspundere are o rubrică unde se completeazălocul/locurile deplasării, în acest sens se vor menționa locurile în care persoana se deplasează, în ordinea în care aceasta intenționează să-și desfășoare traseul. Astfel, se pot menționa mai multe locuri.

              27. Întrebare:Putem completa mai multe locuri de deplasare, atunci când ieşim din casă? Să scriem, de pildă, în declaraţia pe proprie răspundere, că mergem la magazin, dar că, pe drum, trecem şi pe la farmacie?
              Răspuns: Formularul declarației pe propria răspundere are o rubrică unde se completeazălocul/locurile deplasării, în acest sens se vor menționa locurile în care persoana se deplasează, în ordinea în care aceasta intenționează să-și desfășoare traseul. Astfel, se pot menționa mai multe locuri.

              28. Întrebare:Putem bifa, în declaraţia pe proprie răspundere, mai multe motive ale deplasării? Putem să mergem, de pildă, să acordăm asistență unor persoane vârstnice, dar pe drum, la dus sau la întors, să ne oprim la un magazin sau la o farmacie?
              Răspuns: Formularul declarației pe propria răspundere are o rubrică unde se completeazălocul/locurile deplasării, în acest sens se vor menționa locurile în care persoana se deplasează, în ordinea în care aceasta intenționează să-și desfășoare traseul.

              29. Întrebare:Dacă nu avem cum să tipărim formularul tipizat, are aceeaşi valoare şi o declaraţie pe proprie răspundere scrisă de mână, pe o foaie simplă de hârtie? Textul scris de noi trebuie să fie exact ca în formularul tipizat?
              Răspuns: Declaraţia pe proprie răspundere poate fi scrisă și de mână. Declarația pe propria răspundere trebuie să cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței, motivul și locul deplasării, data și semnătura. De asemenea, declarația pe proprie răspundere poate fi completată și online pe site-ul https://formular.sts.ro/ și poate fi prezentată personalului autorităților abilitate și prin intermediul telefonului, tabletei sau unui dispozitiv electronic similar, însă facem precizarea că declarația trebuie să conțină semnătura olografă a persoanei indiferent de suportul sau mediul pe care este stocată.

              30. Întrebare:Dacă o persoană are mai multe proprietăți (apartamente, case, ş.a.) unde nu se locuiește și dorește să le verifice (să se deplaseze în aceeași localitate sau în altă localitate), ar putea face asta fără să încalce prevederile Ordonanţei militare? Dacă da, ce ar trebui să bifeze în declaraţie, la „motivul deplasării”?
              Răspuns: Motivul deplasării trebuie să fie unul justificat/să nu necesite amânare, situațiile cuprinse în normă au caracter exemplificativ, dar presupun temeiuri de o anumită importanță.

              31. Întrebare:Dacă o persoană îşi construieşte o casă, în regie proprie, şi doreşte să continue munca în această perioadă, ar putea să facă asta fără să încalce prevederile Ordonanţei militare? Dacă da, ce ar trebui să bifeze în declaraţie la „motivul deplasării”?
              Răspuns: Motivul deplasării trebuie să fie unul justificat/să nu necesite amânare, situațiile cuprinse în normă au caracter exemplificativ, dar presupun temeiuri de o anumită importanță.

              32. Întrebare:La „activități sportive” poate fi inclus şi mersul pe bicicletă? Dacă da, persoanele care practică acest tip de mişcare fizică se pot deplasa cu bicicleta doar în jurul blocului sau există şi o altă limită de distanță?
              Răspuns: Actul normativ prevede deplasări scurte, în apropiereadomiciliului sau al locului în care cetățenii locuiesc în fapt, în jurul gospodăriei, casei, blocului. Bicileta poate fi folosită ca mijloc alternativ de transport pentru deplasări în scopuri profesionale.

              33. Întrebare: Se pot face deplasări la notariat în această perioadă pentru efectuarea unor acte notariale?
              Răspuns: Sunt premise astfel de deplasări, în situații justificate și în condițiile în care operațiunile efectuate prin respectivele documente notariale nu pot fi executate on-line.

              34. Întrebare:În cazul jurnaliștilor, fotojurnaliștilor și cameramanilor video, care pot fi obligați să călătorească pe distanțe mai mari, între orașe, pentru diferite reportaje, este posibilă deplasarea în țară pentru mai multe zile, în interes de serviciu?
              Răspuns:Ordonanțele militare în vigoare reglementează circulația tuturor persoanelor în afara locuinței/gospodăriei. Nu este prevăzută o limită de distanță la care trebuie efectuată deplasarea în interes profesional și nici o limită de timp, raportată la un anumit număr de zile. De asemenea, indiferent de perioada în care se desfășoară activitatea profesională este necesar să fie respectate condițiile stabilite de ordonanțele militare privind deținerea documentelor justificative. (legitimația de serviciu sau adeverința eliberată de angajator ).

              35. Întrebare:Pentru profesiunile liberale, cum sunt scriitorii sau artiștii, care se retrag la case de creație pentru a-și desăvârși lucrările, sau pentru cei care au reședințe și în alte zone, montane sau mai retrase, cum se pot deplasa către aceste locații unde să și rămână pe perioada Stării de urgență?
              Răspuns:În conformitate cu Ordonanța Militară nr. 3, art. 4 „persoanele fizice autorizate, titularii întreprinderilor individuale, membrii întreprinderilor familiale, liber profesioniștii și persoanele care practică activități agricole prezintă o declarație pe propria răspundere, completată în prealabil.ˮ Astfel, așa cum prevede cadrul legislativ, pentru deplasarea în scop profesional a categoriilor menționate mai sus, este necesară completarea unei declarații pe propria răspundere.

              36. Întrebare:În Ordonanța militară Nr. 4 se specifică faptul că „(3) Interdicția privind circulația persoanelor într-un grup mai mare de 3 persoane se aplică exclusiv circulației pietonale.”Juridic, aceasta poate însemna că în spațiul deschis al unei instituții, cum ar fi curtea unei biserici, se pot afla, respectând regulile de siguranță, mai mult de trei persoane, deoarece nu este un spațiu de circulație pietonală?
              Răspuns:În Ordonanța Militară nr. 1 la articolul 2 este prevăzut că „Se suspendă toate activitățile culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală, realizate în spații închise.ˮ. Astfel, sunt suspendate slujbele religioase cu participarea credincioșilor.
              În Ordonanța Militară nr. 2 la art. 9 se prevede că „se pot oficia slujbe în lăcașurile de cult, de către slujitorii bisericești/religioși, fără accesul publicului, slujbele putând fi transmise în mass-media sau onlineˮ și că „se pot oficia acte liturgice/religioase cu caracter privat (botez, cununii, înmormântări), la care pot participa maximum 8 persoane, cât și împărtășirea credincioșilor bolnavi la spital sau la domiciliul acestoraˮ.
              Ordonanța Militară nr. 3 la art. 1 interzice circulația tuturor persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, cu anumite excepții. Printre excepțiile enunțate nu este menționată deplasarea la un lăcaș de cult pentru rugăciune.
              Astfel, prin coroborarea tuturor articolelor menționate, în referire la exemplul dumneavoastră, nu se justifică prezența mai multor persoane în curtea unei biserici, dacă acestea se află în alte scopuri decât cele permise de cadrul legislativ. (scopuri profesionale, participarea la o slujbă de înmormântare, etc.).

              37. Întrebare:Cei care sunt obligați să meargă la bănci pentru diferite operațiuni obligatorii subzistenței – extragere de bani, etc -, ce ar trebui să bifeze în Declarația pe propria răspundere pentru a nu primi amendă?
              Răspuns: Motivul deplasării este clar justificat. În acest sens, declarația pe proprie răspundere poate fi completată raportat la prevederea din art.1 litera d din Ordonanța Militară nr. 3 din 2020.
              După cum se poate constata, situațiile cuprinse în normă la art.1 lit.d au caracter exemplificativ, dar presupun temeiuri de o anumită importanță. O astfel de situație, cum e cea prezentată de dumneavoastră ar putea fi justificată, având în vedere că sumele de bani sunt necesare pentru acoperirea necesităților de bază. Totodată, în această perioadă, pentru a evita contaminarea de pe suprafețe, recomandăm utilizarea cardurilor bancare pentru cumpărături.

              Fundația Terre des hommes Romania a lansat, în premieră, un ghid de construire a grupurilor sanitare pentru școlile din mediul rural

                Fundația Terre des hommes Romania a creat, în colaborare cu Asociația Arhipera, primul „Ghid în vederea echipării cu grupuri sanitare interioare a școlilor din mediul rural”, destinat celor care trebuie să ofere această facilitate elevilor din România.

                Ghidul (gratuit) își propune să încurajeze investițiile durabile și să prevină risipirea de fonduri, deoarece construirea unui grup sanitar pentru o școală costă minimum 45.000 de euro. Pe de altă parte, este important ca toate entitățile implicate să conștientizeze ce efecte au grupurile sanitare neconforme asupra vieții copiilor.
                În unele școli din mediul rural s-au realizat în ultimii ani construcții anexe ale clădirilor, pentru a avea grupuri sanitare exterioare. Acestea prezintă însă adesea probleme arhitecturale și tehnice care au consecințe asupra copiilor pe mai multe planuri: sunt la depărtare de clădirea școlii și presUpun o distanță considerabilă de parcurs în frig și, uneori, în întuneric (risc de agresiuni), duc lipsă de igienă și de confort, care pot provoca probleme de sănătate, au o accesibilitate dificilă sau imposibilă pentru copiii cu dizabilități motorii. Autorul ghidului lansat de Fundația Terre des hommes, conf. dr. arh. Lorin Niculae (Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București, președinte și fondator al Asociației Arhipera), oferă exemple proiectare care trebuie evitate: orientarea greșită a ușilor toaletei (sau pereților despărțitori), care permit astfel vizibilitate în interior și deci facilitează agresiunea, și imixtiunea în intimitatea copiilor (de către alți copii sau adulți).
                Ghidul a fost realizat la inițiativa Fundației Terre des hommes Romania, care a implementat în ultimii trei ani proiectul „Sprijin pentru Infrastructura Socială, de Sănătate și Educație” (SHINE), în beneficiul copiilor din județul Bacău. În cadrul acestui proiect, Fundația Terre des hommes a realizat, cu sprijin financiar de la Fondation Botnar (Elveția) și alături de partenerii săi, 50 de investiții în infrastructura școlilor – inclusiv câteva grupuri sanitare – în unele dintre cele mai sărace comunități din zonă.

                Lucrarea propune o serie de bune practici și standarde de respectat de către cei care contractează constructori și de către constructorii înșiși, însă se adresează unui public divers: autorităților publice locale, în calitate de investitori, autorităților legislative și executive; directorilor de școli și corpului profesoral din mediul rural și urban; asociațiilor de părinți și elevilor, care trebuie să-și cunoască drepturile și să le revendice; arhitecților și inginerilor proiectanți, constructorilor și furnizorilor de materiale și echipamente, investitorilor privați din sectorul educațional; ONG-urilor.

                Ghidul de 180 de pagini este gratuit și este disponibil online, pe site-ul Fundației Terre des hommes Romania, la biblioteci și în 37 de comunități din județul Bacău. Poate fi, de asemenea, solicitat în versiunea sa print, pe adresa de email a Fundației: rou.office@tdh.ch. Câteva exemplare au fost deja trimise Ministerului Educației Naționale, Ministerului Muncii și Protecției Sociale (Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții), Ministerului Sănătății, Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației și câtorva zeci de primării din țară, principalele autorități responsabile de școlile din România.

                Despre Fundația Terre des hommes Romania
                Terre des hommes, cea mai importantă organizație elvețiană de protecție a drepturilor copilului, este prezentă în România de 28 de ani, pentru a proteja drepturile copilului. Ariile de intervenție sunt protecția și promovarea drepturilor copilului, sprijinul minorilor afectați de migrație și al celor care intră în contact cu justiția. Prin proiectele sale crește reziliența copiilor și tinerilor, îi ajută să participe la luarea de decizii care îi privesc și investește în educație, sănătate, servicii sociale și infrastructură, pentru a îmbunătăți viața copiilor vulnerabili din România.

                Despre autorul Ghidului
                Lorin Niculae este profesor conferențiar la Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu” din București, doctor în arhitectură participativă. El este și președintele și fondatorul Asociaţiei ArhiPera, organizaţie independentă non-profit, care îşi propune să îmbunătăţească condiţiile de viaţă ale grupurilor vulnerabile din cadrul comunităţilor aflate în sărăcie extremă prin intermediul unei abordări integrate. ArhiPera promovează principiile axei strategice ale societăţii incluzive, care pledează pentru schimbarea sistemelor sociale, luptă împotriva segregării şi marginalizării grupurilor vulnerabile.

                „Pot să-mi transport cu maşina soţia/soţul la serviciu?”

                  Mai multe persoane au adresat o întrebare Poliției Române: O persoană poate transporta la şi de la serviciu soţul sau soţia cu maşina.

                  Răspunsul a fost afirmativ, numai în următoarele condiţii:
                  „Dacă apreciați că motivul deplasării este unul justificat, puteți face acest lucru completând declarația pe proprie răspundere raportat la prevederea din art.1 litera d din Ordonanța Militară nr. 3 din 2020 (deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie). După cum se poate constata, situațiile cuprinse în normă au caracter exemplificativ, dar presupun temeiuri de o anumită importanță. O astfel de situație ar putea fi justificată dacă nu există mijloace de transport în comun sau dacă riscul expunerii la infectare este mai mare (deplasarea la locul de muncă ar presupune schimbarea mai multor mijloace de transport în comun, timpii de așteptare în stații etc)”, se arată pe pagina de Facebook a Poliţiei Române.

                  Carmina Vorovenci: „Trebuie să rămânem acasă, nu să stăm în casă”

                  Antrenoarea de atletism de la CSM Bacău atrage atenția asupra pericolului pe care-l poate avea, în vremea noului Coronavirus, imobilismul. Fizic și mental.

                  „Mă trezesc la ora șapte, mă spăl, pregătesc mâncarea pentru mine și pentru băiețelul meu Victor, după care pun toate datele în ordine pentru antrenamentul on-line de la ora 10.30 cu micuții mei sportivi. Antrenamentul durează cam o oră și jumătate. La prânz gătesc. Azi, de exemplu, am făcut ciorbă cu perișoare și varză cu kaizer. Știu, nu-i cel mai indicat meniu din punct de vedere sportiv, dar, în această perioadă, treacă-meargă. După-amiază, am activități în cadrul Universității: elaborez cursuri, studenții îmi trimit referate, tot pe o platformă on-line, evident. Urmează activitățile casnice cu ăl mic: facem trasee de alergare prin casă, învățăm litere, îi citesc. „Chiar ieri mi-a spus un lucru care m-a emoționat până la lacrimi: «Mami, sunt așa fericit că pot sta cu tine». Totodată, îmi găsesc timp pentru a ține legătura cu eleva mea din America, Petronela Simiuc. Petro încă se poate pregăti în aer liber, dar nu mai mult de o oră pe zi. Bun, ce urmează? Masa de seară, o băiță lui Victor și, la ora opt, în pat cu el. Eu mai rămân trează, dar nu mai mult de două ore pentru că, dacă nu mă culc la zece seara, nu mă mai pot trezi a doua zi la șapte. Gata, în 30 de secunde v-am spus ce fac zi de zi într-o lună întreagă”.

                  Antrenoarea de atletism de la CSM Bacău, Carmina Vorovenci zâmbește. Chiar și în plină pandemie de COVID-19, și-a păstrat tonusul optimist: „Nu-mi e deloc ușor. Ca suceveancă, îmi plânge sufletul când văd ce se întâmplă acolo. Trebuie să ne păstrăm însă echilibrul și să-i dăm înainte. Și ne mai trebuie ceva: să ne continuăm dezvoltarea personală și în izolare. Practic, trebuie să rămânem acasă, nu să stăm în casă; sper să se înțeleagă diferența”.

                  Data și locul nașterii: 1 noiembrie 1982, Suceava.
                  Stare civilă: căsătorită din 2015 cu atletul Cristian Vorovenci. Împreună au un băiețel, Victor, în vârstă de patru ani și jumătate.
                  Principala realizare profesională: „Momentele de vârf sunt legate de medaliile și recordurile naționale ale Laviniei Scurtu, de reușitele internaționale ale Petronelei Simiuc și de parcursul sportiv al soțului meu, Cristi Vorovenci. Nu știu dacă ar fi corect însă să nu pun pe primul plan toate rezultatele sportivilor mei, începând cu cei mai mici dintre ei. Aceasta este, de fapt, principala realizare profesională”.

                  Principalul regret profesional: „Aș putea spune, fără să greșesc, că nu am niciun regret profesional”.
                  Sportivul preferat: „N-am cum să uit că, într-un interviu de prin 2009, tot în Deșteptarea, dacă nu greșesc, declaram că mă bucură faptul că sunt contemporană cu Usain Bolt. Era valabil atunci, este valabil și acum”.
                  Hobby: „Gătitul: mă relaxează. Ascult muzică, dansez, de multe ori de una singură și trimit clipuri cu momentele mele…dansante prietenilor: «Voulez-vous danser?»”. Sunt o fire sociabilă și îmi place mult să fiu alături de familie și de prieteni”.
                  Mâncarea preferată: „Cea tradițională românească. Fac niște sarmale, mamă-mamă! Ce-i drept, le fac doar la Sărbători”.
                  Muzica preferată: „În special cea din anii ’80, dar îmi place toată muzica bună. Ca să dau două nume, Queen și Goran Bregovic”.
                  Actori favoriți: „Johnny Depp și Angelina Jolie”.
                  Nu poate trăi fără…: „Aer și apă, ca să răspund la concret. Metaforic, nu pot trăi fără familie și prieteni”.
                  Vacanța perfectă: „Alături de familie, într-o locație liniștită, în care să am multe lucruri noi de descoperit”.
                  Oraș de suflet: „Suceava, orașul natal. Mi se rupe inima când văd prin ce trec oamenii de acolo cu această pandemie de COVID-19. Înainte de a se decreta Starea de Urgență, eram pe punctul de a pleca în Suceava, ca să fiu cu toate rudele și prietenii. Noroc că n-am plecat. Acum, fix acolo e un adevărat focar”.
                  Trei lucruri de luat pe o insulă pustie: „Ca să fiu în temă, mănuși, măști și gel dezinfectant. În speranța însă că măcar această insulă pustie este ferită de noul Coronavirus, mă reprofilez, și-l iau cu mine pe Victor. El reprezintă totul pentru mine. Este iubirea necondiționată. Și cred că dacă ai atitudinea potrivită și echilibrul necesar, nu ai nevoie de anumite lucruri practice de luat cu tine pe o insulă pustie. Grație acestor trăsături de caracter, poți supraviețui” .
                  Trei dorințe pe care i le-ar putea îndeplini peștișorul de aur: „În condițiile actuale, cred că sunt în asentimentul tuturor, să scăpăm cât mai repede și mai bine de COVID-19. Să se găsească un tratament, un vaccin. Apropo, citisem un banc care spunea că dacă savanții nu se mișcă mai repede, vaccinul anti COVID-19 va fi descoperit până la urmă de mămicile cu copii mici. A doua dorință ar fi în plan sportiv: să am talentul lui Mourinho. Eventual, și banii săi. Și dacă tot o dăm pe glumă, a treia dorință ar fi să dispun de un număr nelimitat de dorințe”.
                  Personalitatea cu care ar ieși la o cafea: „Cu Dalai Lama și cu Vladimir Putin”.
                  O nebunie pe care a făcut-o sau pe care ar fi dispusă să o facă: „Am fost destul de cuminte la viața mea și nu prea am făcut nebunii. Nu știu dacă ar fi considerată o nebunie, dar mi-ar plăcea o vacanță blind. Să-mi fac bagajul, să merg la aeroport și să aleg o desinație în ultima clipă, la ghici. Iar dacă s-ar nimeri Alaska, cu atât mai bine”.

                  Sfaturi pe timp de Coronavirus: „În afară de a se spăla pe mâini? Alt banc: un candidat la o funcție este întrebat ce a făcut în 2020 deoarece acest an nu apare în CV-ul său. Răspunsul: «Ce am făcut în 2020? M-am spălat pe mâini». Sfatul meu este ca fiecare să-și umple timpul cât mai judicios cu putiință. Să se ocupe de dezvoltarea personală. Personal, mi-am propus să scriu o carte în această perioadă”.
                  Ascultă sau spune bancuri? „Îmi place să le ascult, dar, după cum ați văzut, și să le spun. Râmânem la COVID-19 și facem haz de necaz. Ea și el după prima întâlnire. Ea: «Îmi placi mult, dar nu cred că ești tocmai ce caut eu acum». El: «Și ce cauți tu acum? ». Ea: «Hârtie igienică și gel dezinfectant»”.

                  Cum se vede la 70 de ani: „Călătorind, alături de nepoții cărora le voi face absolut toate poftele”.

                  Mărturii din infernul roșu italian

                  Străzile din Bergamo... sunt goale. Şi triste

                  Maria e din Bacău, dar s-a stabilit în Italia, mai exact în provincia Bergamo, de aproape 20 de ani. Acolo e căsătorită, acolo s-a mutat și fiul ei, acolo sunt nora și nepoțica. Dar nu a uitat de … „acasă”, un cuvânt drag ei. Acasă e și România, acasă e Bacăul, după cum acasă înseamnă Italia, Bergamo. Aici e locul în care a fost nevoită să se izoleze, alături de soț, în casa pe care o are într-un orășel de provincie italian. E locul în care plânge, speră, se teme, dar, mai ales, se roagă la Dumnezeu să treacă, să trecem cu bine peste pandemia de coronavirus. O nenorocire care a acaparat întreg mapamondul, ca o caracatiță cu tentacule foarte, foarte lungi.

                  Nu-și vede copiii și nepoțica, deși stau la 3 minute de ea

                  Am vorbit cu ea aproape o oră pe whatsapp. Era bucuroasă că aude vești din Bacău, din țara ei dragă. Sufletul încă îi mai plânge și dorul de casă încă o mai macină, deşi a plecat de ani buni. „Mi-am pierdut ambii părinți, pe mama acum trei ani, pe tata anul trecut. Mai am o mătușă acolo și verișori. Nu am plecat spre mai bine, am plecat pentru a-i asigura fiului meu o viață normală. Acum e și el aici cu mine, nora la fel, avem și o nepoțică foarte drăgălașă, dar nu ne mai vedem decât pe telefoane. Chiar dacă stau la 3 minute de noi. Astea sunt regulile și trebuie să le respectăm. S-au închis și la noi parcuri, magazine, tot, așa cum s-a făcut și în România, și e foarte bine, numai că aici cred că s-au luat destul de târziu aceste decizii mai drastice și de aceea trăim acum acest coșmar!”, mai povestește băcăuanca noastră. Am dat împreună timpul înapoi și am aflat de la ea cum a primit vestea că micul orășel în care trăiește este cuprins și el de temutul coronavirus. Așa cum am făcut și noi, cei de aici, nici ea și cei de acolo nu au crezut că epidemia va ajunge din China și în Europa. Și că dacă acolo au murit oameni, vor muri și aici. „Am fost șocați pur și simplu. La început am crezut că vor doar să ne sperie, dar când au început să fie anunțate la televizor și primele decese… of, atât de greu este. Mor bătrânii noștri, mor cei de care tinerii au cea mai mare nevoie – părinți, bunici. Ei depind de aceștia printr-un sfat, printr-un ajutor, prin simpla lor prezență în viața lor. Poate că dacă aici se luau mai repede deciziile de a închide tot, nu mai trăiam acest infern. Apoi când am auzit că suntem zona roșie a Italiei groaza a pătruns și în oase. În continuare ne este frică și suntem foarte speriați. Ieșim numai cât avem nevoie, la cumpărături merg cu soțul, cu mașina. El conduce, stă în față, cu mască și mănuși, eu în spate, tot așa echipată. Nu avem voie să stăm unul lângă altul. Apoi, la cumpărături, la supermercato, merg doar eu, iar el rămâne în mașină. La intrarea în magazin ni se ia temperatura, dacă nu avem mască și mănuși nu suntem lăsați să intrăm, ne dau iei, ne dezinfectăm pe mâini la intrare, apoi când ieșim aruncăm mănușile la un gunoi special amenajat și ne dezinfectăm din nou. Acasă, la fel, ne descălțăm de la ușă, hainele le dăm afară pe balcon, ne spălăm pe mâini. Dezinfectăm totul. Nici nu mai știm ce să facem să fie bine. Of, mă rog să trecem cu bine toți peste această situație care ne-a schimbat cu totul”, mi-a mai spus Maria.

                  Izolată în casă de o lună
                  „Suntem speriați, nu are rost să vă mint. Suntem triști. Ne este frică. E o durere surdă peste tot. Străzile sunt pustii și la noi, nu ne mai putem vedea, nu mai putem socializa. Suntem izolați în case de aproape o lună. Toți respectă regulile impuse, toți ne-am autoeducat, pentru că altfel nu se poate. Aici se moare în continuare și e mare durere. Am doi vecini alături care își plâng zilnic părinții decedați pe care i-au văzut ultima oară când au fost duși la spital. Nici nu știu dacă mai primesc cenușa lor. E mare durere! Stăm toți în case și ieșim doar pentru a ne cumpăra cele necesare. Cine merge la muncă, o face numai cu permis, iar cine iese, cu declarație scrisă. Sunt controale peste tot, iar amenda ajunge şi până la 3.000 de euro, dacă nu respecţi măsurile impuse. Așa cum am văzut că se face deja și în România, la noi acasă, la voi acasă…. și este foarte bine. Mă bucur că voi ați învățat din greșelile celor de aici și ați luat mult mai repede măsurile de restricție”, a continuat Maria, cu voce tristă, cu glas tremurând.

                  O viaţă zdruncinată din temelii
                  Și da, recunoaște, experiența pe care o trăiește acum, pe care o trăim cu toții, i-a dat viața peste cap. Și-a anulat concediul, nu mai iese, nu mai socializează, nu-și mai poate îmbrățișa copiii, nici pe nepoțica dragă pe care în fiecare zi o scotea în parc și se jucau împreună ore întregi, nu mai primește musafiri, nu mai iese la plimbare. „Ne-am schimbat cu toții. Foarte mult. Toate planurile noastre au fost date peste cap. Mi-e foarte greu și când deschid telefonul să îmi văd copiii și nepoțica și încercăm cu toții să nu plângem unii față de alții. Mai ieșim pe balcoane, ne mai vedem cu vecinii de la distanță, dar e foarte greu. Se ieșea la un moment dat și se cânta imnul, la oră fixă. Nu mai facem nici asta, din respect pentru cei care sunt în doliu și își plâng persoanele pe care le-au pierdut. Stăm toată ziua cu ochii la televizor, vrem să aflăm tot ce se întâmplă și sperăm, cel mai mult ne dorim asta, să auzim și acea veste pe care o așteptăm cu toții: că totul s-a sfârșit, că acest coșmar s-a terminat”. O veste care ne va aduce din nou la viața normală pe care ne-o dorim cu toții. La viața de după pandemie. La viața care oricum nu va mai fi la fel pentru niciunul dintre noi.

                  „Protejați bătrânii. Ajutați bătrânii. Nu-i lăsați singuri!”
                  „Este atâta linişte în jur, care parcă îţi intră pe sub piele. Parcă ar fi după război. Iar când se aud clopotele bătând îţi trec fiori pe şira spinării. Pentru că ştii că s-a mai dus un suflet.”
                  „Vin Sărbătorile Pascale. Le doresc tuturor, lumină în suflet și credință!”
                  „Am un mesaj către voi, dragii mei de acasă: stați în casă. E cea mai sigură măsură pe care o puteți lua. Stați acasă și împreună vom putea astfel să învingem acest virus care a distrus atâtea familii și a creat atâta durere.”

                  Universul meu de hârtie

                  Telefon de la o cunoștință: „Tocmai am luat ziarul. Frumos articolul”. În plină pandemie COVID-19, oamenii continuă să cumpere ziare. Nu doar pentru a rămâne informați (evident, știrile circulă mult mai rapid on-line), ci și pentru a păstra o altfel de legătură cu lumea. Cu cea de afară și cu cea de dinainte de noul Coronavirus. Sigur, în ultimul deceniu, furtuna digitalizării a răvășit cumplit foile și filele. Iar COVID-19 a venit chitit să termine treaba. Asta pe lângă multe altele. Și totuși… Și totuși, mi-e imposibil să concep o lume fără de ziare și reviste. Ca să nu mai spun de cărți! De mic copil m-am învârtit în universul hârtiei tipărite. Eram abonat la „Sportul”, în fiecare miercuri luam la rând agențiile „Loto- Prono” din oraș pentru a-mi procura „Programul Loto Pronosport” din care aflam cine a marcat pentru Fiorentina, ce a făcut Varese la Catanzaro (polii geografici ai Seriei B italiene) și de ce i se mai spune lui Liedholm „Baronul”, pentru ca vinerea să mă prezint în spatele tipografiei de pe Eliberării unde nea’ Mitică Chiribici, zețarul, îmi întindea peste gard „Steagul Roșu” de a doua zi. Periodic, răsfoiam „Lumea” lui taică-miu fără să reușesc a înțelege cum un partid care-și spunea și democrat, și creștin, putuse să-și sacrifice liderul în numele… democrației-creștine. Țin minte cum ofeream soldăței din plastic la schimb cu revista Pif (din publicația micului și simpaticului câine năsos aveam să cunosc, cu câteva decenii mai devreme, semnificația gadget-ului) și eram gata să-mi dau un ochi (ok, nu chiar un ochi-ochi, dar ați prins ideea) pentru un număr, un singur număr din Guerin Sportivo. Ajunsă între timp la venerabila vârstă de 108 ani, Guerin Sportivo- cea mai veche revistă de sport din lume- se află și astăzi pe tarabe. Iar lumea continuă să o cumpere. Laolaltă cu La Repubblica și Gazzetta dello Sport, cu AD și Topolino. Și asta pentru că decretul Guvernului Conte, care a impus, ca măsuri anti-pandemie, închiderea majorității firmelor din Italia și restricții severe tuturor cetățenilor, a decis totodată ca, încă din prima zi a stării de urgență, chioșcurile de ziare să rămână neapărat deschise: oamenii au dreptul la presă tipărită! Mai nou, a apărut și livrarea la domiciliu a publicațiilor. Ca în cazul alimentelor. Universul (meu) de hârtie rezistă.

                  Aproape 200 de amenzi date într-o singură zi, pentru nerespectarea restricțiilor de circulație

                    În doar 24 de ore, echipele mixte ale poliției locale, județene și ale Ministerului Apărării Naționale au verificat aproape 1.000 de persoane aflate în izolare/carantină, în diferite locații. Acțiunile au urmărit verificarea respectării obligațiilor privind restricțiile de circulație, impuse de epidemia de coronavirus.

                    Din păcate, numeroși băcăuani au arătat că nu au înțeles gravitatea situației, în ciuda informărilor diseminate prin toate canalele de comunicare, motiv pentru care oamenii legii au fost nevoiți să aplice 197 de sancțiuni în valoare totală de 182.750 de lei. În plus, aproape 300 de societăți comerciale și persoane fizice autorizate au fost verificate în privința respectării interdicțiilor pe timpul stării de urgență.

                    Dragoș Benea: Negocierile pentru amenajarea celor două etaje de la Spitalul Municipal trebuie să fie transparente

                      Asocierea CJ – CL va fi guvernată de transparență și eficiență în cheltuirea banului public, iar în cursul săptămânii viitoare muncitorii în construcții de la firme din Bacău vor putea “ataca” șantierul de la Spitalul Municipal, spune europarlamentarul Dragoș Benea.

                      „Pledăm pentru o negociere la vedere a contractului de execuție a lucrărilor, inclusiv în prezența camerelor de luat vederi și a presei. Trebuie să fim chibzuiți în aceste zile și să acționăm prudent, dar rapid, fără timpi morți, astfel încât răspândirea Covid19 să fie controlată și diminuată”, a declarat acesta.

                      „Inițiativa pe care, împreună cu colegii mei de la PSD Bacău, am lansat-o pe 13 martie, aceea de a amenaja Spitalul Municipal în vederea preluării și tratării de cazuri Covid19, a fost aprobată – în sfârșit – de Consiliul Județean și Consiliul Local.

                      Asocierea pe care am solicitat-o încă de acum două săptămâni a primit undă verde inclusiv din partea DSP, care a precizat că etajele 4 și 5 ale clădirii se pretează pentru a fi convertite în spații de carantină și tratament”, a mai declarat europarlamentarul băcăuan. Acesta mai precizeaza faptul că CJ are un buget axat, în proporție de 70 la sută, pe dezvoltare și investiții. Va trebui ca instituția să-și ajusteze bugetul astfel încât investițiile (sănătate și infrastructură – aeroport, drumuri) să nu aibă de suferit și să fie duse la bun sfârșit.

                      „E obligatoriu să existe viață și după epidemia de coronavirus, iar existența noastră să revină la un curs normal, sub toate aspectele ei, dar mai ales sub aspect economic”, consideră europarlamentarul. Dragoș Benea spune că, din păcate, până să se ajungă în acest punct s-au pierdut mai bine de două săptămâni, timp în care lucrurile puteau fi mișcate mai repede, cu atât mai mult cu cât suntem în stare de urgență!

                      „Desigur, niciodată nu e prea târziu, dar când timpul se măsoară în vieți omenești, așa cum se întâmplă azi în România, orice zi de întârziere devine extrem de costisitoare”, a concluzionat europarlamentarul Dragoș Benea.

                      Bacău: Primăria plantează peste 1000 de copaci

                        Chiar dacă este o perioadă dificilă municipalitatea continuă activitățile curente de întreținere ale orașului.

                        Primăria plantează peste 1000 de copaci pe aliniamentele stradale și în parcuri. Se continuă, astfel, acțiunea din toamna trecută, când au fost plantați aproximativ 700 de puieți în tot orașul.

                        Se amenajează spațiile de parcare pe strada Iosif Cocea și se curăță și amenajează spațiile verzi din mai multe zone ale orașului.

                        „În aceste clipe în care încercăm să găsim cele mai bune soluții pentru a ne proteja sănătatea, aș vrea să îndreptăm un gând bun și pentru cei care continuă să muncească pentru curățenia și îngrijirea orașului nostru.
                        Vă mulțumim și sperăm să ne bucurăm împreună de roadele muncii voastre, cât de curând”.
                        Cosmin Necula
                        primarul municipiului Bacău