luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1846

Cum sunt numerotate blocurile din Bacău. Între numerele 31 și 32 de pe strada 9 Mai e o distanță de 1,2 kilometri

Sunt câteva străzi care au imobilele numerotate cam…anapoda. Iar acest lucru le dă de furcă cel mai tare celor care lucrează în firmele de curierat și își pun adresele de destinație pe GPS. Și ies niște încurcături de te doare capul.

Astăzi ne ocupăm de strada 9 Mai. Toți băcăuanii știu că această stradă începe de la Cascada, intersecție cu str. Mărășești, și se termină la intersecția cu str. Ștefan cel Mare, Mioriței și Vadu Bistriței. Până aici nimic nou sub soare. Interesant este că blocul de la Cascada are numărul 24. Deci e pe partea numerelor cu soț. Peste drum, este 9 Mai nr.1. Să zicem că e în regulă, cumva. Dar, cel puțin teoretic, undeva pe lângă Cascada ar trebui să fie numerele 2, 4, 6 etc.

Dar nu e așa, pentru că nu le-am văzut și nu știu unde ar putea fi. Blocul de lângă biserica Precista este nr.52, iar cel de vizavi de Școala Gimnazială „C. Platon” este nr.21. Mergând la capătul străzii, pe partea numerelor fără soț, acolo unde este și un cabinet de analize medicale, este nr.31. Peste drum, în spatele benzinăriei este nr. 82. Poate că pentru noi n-ar fi un capăt de țară, că îi poți explica unui băcăuan pe unde să ajungă.

De curând am aflat o situație. Un agent economic de pe 9 Mai nr.31 a dat comandă pentru niște consumabile care trebuiau să ajungă cu o firmă de curierat. Șoferul spunea că a ajuns dar că nu vede nimic în jur cu înscrisul firmei respective. Întrebat totuși ce e prin jur, a spus că vede Clinica Medical Service care e la nr. 32.

Asta ar însemna că destinația lui ar fi trebuit să fie peste drum, așa cum a indicat și GPS-ul. În realitate, așa cum v-ați dat seama, nr. 31 era în celălalt capăt al străzii, la o distanță de peste un kilometru. Nici locuitorii din zonă nu cunosc prea multe despre acest sistem de numerotare. Un domn, destul de în vârstă, și care susține că locuiește în zona blocului de la nr.28 de mai bine de 30 de ani, a spus că nr. 31 ar trebui să fie peste drum, dar nu știe exact unde.

Când i-am explicat cum stau lucrurile a zâmbit sec și a exclamat: „treabă românescă!”. Stau și mă gândesc că o avea ceva logică toată treaba asta, numai că nu o pricep. Iar cineva mi-a spus că nu e singura zonă în situația asta. Cică și prin Cornișa ar exista o numerotare de genul ăsta. O fi, că prea zice lumea cu foc. Dar ce să mai vorbim? Să fim noi sănătoși, că restul vine de la sine!

În plină pandemie, locuitorii din Măgura nu au apă curentă

    De mai multă vreme, o bună parte a locuitorilor comunei Măgură se plâng că nu au apă. Și asta deși în zonă există un sistem de alimentare, cu foraje și surse proprii de apă. Problema este că, la momentul actual, nu există nicio firmă care să preia în administrare acest sistem.

    Două sate din comuna Măgura, respectiv Sohodol și Crihan, nu beneficiază de alimentare cu apă și nici de serviciile de canalizare. Sătenii sunt nevoiți să se descurce cum pot, apelând la sursele de apă, vechi de zeci de ani, cum ar fi fântânile și cișmelele, amplasate pe domeniul public sau pe proprietăți private. Și asta deși comuna, aflată extrem de aproape de municipiul Bacău, dispune de un sistem de alimentare cu apă. „Acum, în plină epidemie de corornavirus, specialiștii ne recomandă, în special, să ne spălăm pe mâini.

    Organizația Mondială a Sănătății ne recomandă să ne spălăm pe mâini, Ministerul Sănătății, la fel, Institutul de Boli Infecțioase și tot așa. Toată lumea ne recomandă asta”, spune Talal Hamad, consilier în comună. Acesta mai spune că, din 2016, au tot fost făcute solicitări pentru introducerea fântânilor de pe domeniul public în inventarul comunei, dar s-a lovit de opoziția edililor care, potrivit lui Talal Hamad, „nu au vrut, pentru că, spun ei, le aduce bătaie de cap, ca și cum ei nu sunt acolo în slujba comunității”.

    „Fântânile de pe domeniul public din satele Măgura și Dealul Mare au aceeași soartă. Nu s-a dorit să fie introduse în inventarul comunei Măgura, tot din aceleași rațiuni”, spune consilierul local. Problema este că sistemul de apă existent în comună nu este gestionat de nimeni, acesta funcționând fără licență de furnizare și fără avize sanitare. Chiar și așa, în dese cazuri, nu primesc apă nici localnicii din Dealul Mare și Satul Nou, care au fost branșați la sistemul de alimentare.

    Poveste veche, fără sfârșit

    Sistemul de alimentare cu apă din Măgura, dotat cu foraje și surse proprii, fusese până în 2012 în proprietatea comunei. Din vara acelui an, a fost preluat (inclusiv canalizarea localității) de o firmă privată. După cinci ani, conform site-ului ANRSC, firmei îi expiră licența, însă abia pe 19 martie 2018, mai spune consilierul Talal Hamad, primarul comunei face demersuri pentru rezilierea contractului cu acea firmă și delegarea serviciului către Compania Regională de Apă Bacău CRAB S.A., operatorul regional. Doar că, nici până în prezent, CRAB nu a preluat serviciul. „De la expirarea licenței respective, în anul 2017, și până în prezent, sistemul este, practic, în aer, de el nu răspunde nimeni, iar furnizarea apei lasă de dorit. De atunci și până acum, sistemul nu are licență de furnizare și, prin urmare, nici avizele sanitare”, mai arată consilierul local din Măgura.

    Un sistem…cu probleme

    Reprezentanții Companiei Regionale de Apă Bacău spun că, deși, din 2018, a fost semnat actul de predare a sistemului de alimentare cu apă, operarea efectivă urmează să înceapă doar din momentul în care se semnează procesul verbal de predare – primire a sistemului. Lucru care nu s-a întâmplat nici până în prezent, întrucât sistemul de alimentare cu apă din UAT Măgura nu îndeplinește mai multe condiții de natură tehnică, juridică, comercială, pentru a putea fi preluat. CRAB a cerut primăriei luarea unor măsuri în vederea preluării, care au fost doar parțial îndeplinite, data de 15 mai fiind ultimul termen de comun agreat pentru transmiterea stadiului de implementare a măsurilor.

    „Ne dorim preluarea în operare a acestei comune, aflată în zona periurbană, lucru susținut și prin includerea ei in Aplicația de Finanțare POIM și inclusiv  prin semnarea Actului Adițional la Contractul de Delegare. Atragem, însă, atenția asupra faptului că suntem o societate comercială care se autofinanțează și nu putem prelua în administrare sisteme care nu îndeplinesc în totalitate cerințele minime obligatorii în vederea preluării. De exemplu, rezolvarea situației juridice a terenurilor private pe care este amplasată o porțiune a conductei de aducțiune, actualizarea autorizației de gospodărire a apelor, conform realității din teren, recondiționarea și igienizarea rezervoarelor de apă etc”, spun reprezentanții CRAB.

    Ce spune edilul?

    Întrebat fiind, pe marginea acestui subiect, primarul de la Măgura, Iordache Costraș, spune că este imposibil de îndeplinit aceste cerințe, arătând că sistemul de distribuție a apei și cel de canalizare nu au fost niciodată administrate de primărie, ca în alte părți. „Ne străduim să îl aducem la un anumit stadiu de funcționare pentru a putea fi preluat, deși nu este foarte ușor, pentru că, sistemul, încă de la înființare, undeva prin 2004, a fost la mai multe firme private, iar, acum, este foarte, foarte greu să îl remediem și să-l administrăm noi. Cu toate acestea, facem eforturi. Am achiziționat teren pentru contruirea de noi obiective la sistemul de apă și canalizare, am introdus în domeniul public o mare parte din el, pentru că nu era până acum. Dar, mai avem mult de lucru, mai ales pe partea juridică, cea mai sensibilă, întrucât unele lucrări făcute în trecut pe canalizare și alimentare cu apă nu apar în documentații, astfel încât termenul de 15 mai nu va putea fi respectat”, a declarat primarul Iordache Costraș. Cu toate acestea, edilul are mari speranțe că obiectivul se va realiza, în câteva luni, deja fiind făcute demersuri pentru montarea a circa 400 de metri de conductă până la zona de înmagazinare a apei. „Avem niște conducte vechi care, practic, rămăseseră undeva, pe proprietățile unor localnici, iar noi avem datoria să le punem pe domeniul public”, a încheiat primarul Costraș.

    Peste 30 de milioane de euro prin trei noi sesiuni de finanțare la AFIR

    Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a lansat trei noi sesiuni pentru depunerea cererilor de finanțare prin Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 (PNDR 2020). Condițiile de finanțare ne-au fost prezentate de directorul Oficiului județean Bacău al AFIR, Andrei Seto.

    [lock_content]

    Până pe 31 iulie se poate face depunerea on-line (pe site-ul AFIR) a cererilor de finanțare prin submăsura 5.1 – „Sprijin pentru investițiile în măsuri preventive destinate să reducă efectele dezastrelor naturale, ale fenomenelor climatice nefavorabile și ale evenimentelor catastrofale probabile” și prin submăsura 5.2 – „Sprijin pentru investiții privind refacerea terenurilor agricole și a potențialului de producție afectate de dezastre naturale, de condiții de mediu adverse și de evenimente catastrofale”.
    De asemenea, până pe 30 noiembrie solicitanții pot depune on-line cereri de finanțare pentru submăsura 17.1 – „Prime de asigurare a culturilor, a animalelor și a plantelor – sesiune destinată asigurării culturilor de toamnă aferente anului 2019 și aferente culturilor de primăvară pentru anul 2020”.

    Câți bani vin și cum pot fi luați

    Fondurile disponibile la submăsura 5.1, pentru beneficiarii publici, respectiv pentru instituții publice cu atribuții în prevenirea și limitarea răspândirii pestei porcine africane (PPA), sunt de 4.750.000 de euro, din care 2.310.000 de euro destinați investițiilor în instalații pentru dezinfecție, 1.700.000 de euro pentru achiziția de autoutilitare probe și dotarea laboratoarelor și 740.000 de euro pentru investiția în camere frigorifice. Rata maximă a sprijinului public nerambursabil va fi de 80% din totalul cheltuielilor eligibile. În cazul în care sunt îndeplinite cumulativ anumite condiții menționate în Ghidul solicitantului, rata sprijinului poate ajunge la 100% din totalul cheltuielilor eligibile. Valoare maximă a unui proiect pentru beneficiarii publici va fi de 250.000 euro, pentru investiții în instalații și echipamente pentru asigurarea biosecurității și infrastructură sanitară în cadrul fermelor (de ex.: construcția și dotarea filtrului cu grup sanitar și dușuri, vestiare etc.).
    Pentru beneficiarii privați ai submăsurii 5.1 sunt disponibili 8.289.804 de euro. Rata maximă a sprijinului public nerambursabil va fi de 80% din totalul cheltuielilor eligibile pentru fermierii individuali și 100% cheltuieli eligibile pentru grupuri de fermieri. Valoarea maximă a finanțării se ridică la 250.000 euro/proiect pentru investiții în instalații, echipamente pentru asigurarea biosecurității și infrastructură sanitară (construcția și dotarea filtrului cu grup sanitar și dușuri, vestiare etc.). Solicitanții eligibili sunt fermierii, cu excepția persoanelor fizice neautorizate, cooperativelor (cooperativele agricole și societățile cooperative agricole) și grupurilor de producători, constituite în baza legislației naționale în vigoare care deservesc interesele membrilor.
    Fondurile disponibile pentru submăsura 5.2 sunt de 3.677.431 de euro. Rata sprijinului public nerambursabil va fi de 100% și nu va depăși 200.000 de euro/proiect. Solicitanții eligibili sunt fermierii (cu excepția persoanelor fizice neautorizate) și cooperativele agricole, grupurile de producători constituite în baza legislației naționale în vigoare.
    Pentru submăsura 17.1 sunt disponibili 15.000.000 de euro. Depunerea dosarelor la AFIR este continuă până la 30 noiembrie, indiferent de epuizarea fondurilor, existând posibilitatea suplimentării fondurilor în funcție de interesul potențialilor beneficiari. Sprijinul nerambursabil acordat în cadrul acestei submăsuri este de 70% din valoarea primei de asigurare eligibile și plătită efectiv de fermier, iar beneficiarii acestei submăsuri sunt fermierii activi.

    „Riscurile eligibile în cadrul acestei linii de finanțare sunt fenomenele climatice nefavorabile, respectiv: seceta, arșița, inundațiile, grindina, înghețul (timpuriu de toamnă, de iarnă sau târziu de primăvară), ploile torențiale sau ploile excesive și de lungă durată, furtuna, vijelia, uraganul sau tornada. De asemenea, printre riscurile eligibile pentru finanțare se numără și infestările cu organisme de carantină dăunătoare plantelor, prevăzute în HG nr. 563/2007.”
    Andrei Seto, directorul Oficiului județean Bacău al AFIR

    [/lock_content]

    Cultura de usturoi, din ce în ce mai atractivă pentru fermieri

    Nu mai puțin de 9 producători de usturoi din județul au făcut demersuri, până în prezent, pentru a primi subvenție de la stat. Aceștia ar urma să încaseze un sprijin de 3.000 de euro fiecare.

    Data de 15 mai este limita până la care cei interesați mai pot depune cereri la Direcția pentru Agricultura Județeană Bacău.

    Fermierii au de îndeplinit, cumulativ, mai multe condiții, printre care deținerea unei suprafețe cultivate cu usturoi de cel puțin 3.000 de mp și obținerea unei producții de minimum 3 kg usturoi/10 mp de pe suprafața cultivată.

    În plus, mai trebuie să facă dovada producției realizate prin documente justificative și să dețină o evidență a tratamentelor chimice aplicate culturii.

    O infirmieră din Bacău, infectată cu coronavirus, a murit la spitalul din Iaşi

      O infirmieră de 46 de ani din Bacău, infectată cu coronavirus, a murit la Spitalul de Boli Infecţioase din Iaşi, informează PRO TV. Pacienta suferea de ciroză hepatică.

      Managerul Spitalului de Boli Infecţioase Iaşi, Carmen Dorobăţ, a declarat, miercuri, că o pacientă de 46 de ani din Bacău, infirmieră, a murit.

      Femeia a fost confirmată pozitiv cu coronavirus în 29 aprilie şi a murit în cursul zilei de marţi la unitata sanitară din Iaşi.

      Pacienta ar fi luat virusul de la mama ei, întoarsă recent din străinătate. Surse medicale spun că şi mama femeii ar fi murit în spital, în urmă cu câteva zile. De asemenea, au fost diagnosticate cu SARS-COV-2 şi cele două surori ale infirmierei.

      Pacienta suferea şi de ciroză hepatică decompensată, insuficienţă hepatică cronică acutizată şi sindrom hepato-renal.

      Blocul Național Sindical condamnă suspendarea drepturilor lucrătorilor

        Blocul Național Sindical condamnă atitudinea Guvernului României de a suspenda pe durata nelimitată o serie de drepturi ale lucrătorilor din România, așa cum sunt acestea specificate în Codul Muncii.

        Cerem Parlamentului Românei să elimine în totalitate prevederile proiectului de lege (privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID -19) ce instituie suspendarea unor drepturi ale lucrătorilor.

        Lucrătorii sunt oricum foarte expuși în această perioadă, sănătatea lor și a familiilor lor este în mod direct și semnificativ influențată de măsurile de protecție dispuse de angajator la locul de muncă.

        În loc să instituie măsuri clare de protecție a sănătății la locul de muncă, Guvernul ajută angajatorii (implicit angajatorul stat) să dispună în mod discreționar de lucrători.

        Proiectul de act normativ în forma în care a fost trimis către Parlament, abrogă practic pe durata stării de alertă reglementări esențiale ale Codului Muncii, acordă drepturi disproporționate angajatorilor în raport cu salariații, afectează principiile privitoare la caracterul consensual și sinalagmatic al contractului de muncă, afectează în mod grav drepturi constituționale ale lucrătorilor precum dreptul la negocieri colective, dreptul la grevă, dreptul la acțiuni de protest.

        Prin acest proiect de lege Guvernul deschide poarta către numeroase abuzuri ale angajatorilor, oferindu-le acestora posibilitatea de a modifica unilateral elemente esențiale ale contractului de muncă, ca de exemplu: timpul de muncă, durata muncii, modul de organizare a muncii, felul și locul muncii, obligarea la activități suplimentare față de cele prevăzute în fișa postului, etc.

        De asemenea, prin propunerea sa, Guvernul experimentează săptămâna de lucru la 54 de ore, o inițiativă nemaivăzută din 1919 (când a fost adoptată Convenția OIM nr.1 privind durata muncii) și până astăzi.

        Apreciem că pentru interesul și protecția sănătății lucrătorilor astfel de modificări ale raportului de muncă se pot face doar cu acordul organizației sindicale sau acordul individual al fiecărui salariat.

        Tot prin acest proiect de act normativ Guvernul nu se sfiește să propună încălcarea unor drepturi reglementate de Constituția României cum ar fi: art.41, alin.(3) – privind durata medie a timpului de muncă; art.41, alin.(5) – privind dreptul la negocieri colective în materie de muncă; art.43 – privind dreptul lucrătorilor la acțiuni colective de protejare a drepturilor lor; art.39 – privind libertatea întrunirilor, dar si drepturi civile esențiale ale omului, cum ar fi caracterul
        consensual al contractului de muncă.

        Guvernul dorește să transforme în fapt starea de alertă într-o veritabilă stare de urgență, deși Constituția nu reglementează, în rândul măsurilor excepționale ce pot fi instituite conform art.93, o astfel de instituție juridică. Art.93 din Constituție recunoaște drept măsuri constituționale, care pot justifica limitări temporare ale drepturilor cetățenilor, doar starea de urgență și starea de asediu, astfel că în reglementarea stării de alertă nu putem fi de acord cu renunțarea la drepturi esențiale ale lucrătorilor reglementate de Codul muncii și de Convențiile și Directivele pe care România le-a ratificat și care sunt parte a dreptului intern.

        În concluzie Guvernul, prin starea de alertă pe care o reglementează, propune restricții ale drepturilor lucrătorilor mai dure și mai grave decât cele impuse prin Decretele Președintelui României privitoare la starea de urgență.

        Ne întrebăm cum se preocupă Guvernul de sănătatea lucrătorilor, în condițiile în care pe perioadă nedeterminată instituie încălcări ale Convențiilor OIM, ale Directivelor Europene sau ale acordurilor internaționale a căror consecință este vulnerabilizarea salariaților afectați, respectiv capacitatea de refacere a organismului si slăbirea imunității acestora.

        Nu există nici un fel de justificare ca pe perioadă nedeterminată să se interzică demisia în sistemul sanitar, sistemul de asistență socială sau sistemul de apărare, ordine publică și securitatea socială.

        Starea specială în care ne aflăm nu justifică transformarea lucrătorilor în sclavi la dispoziția angajatorilor publici sau privați!

        FACEM APEL la toate partidele politice reprezentate în Parlament să blocheze inițiativa Guvernului de a bulversa complet relațiile de muncă și să elimine din proiectul de lege privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID – 19 referitoare la relațiile de muncă!!!

        Departamentul de Presă BNS

        Situația epidemică în județul Bacău

          Numarul total de cazuri confirmate COVID-19, la nivelul judetului Bacau : 394

          Numarul total de persoane internate confirmate COVID-19: 209

          Numarul total de persoane COVID, vindecate, la nivelul judetului Bacau: 96

          Numărul total de probe recoltate in ultimele 24 de ore, la nivelul jud. Bacau: 55

          Numarul total de decese prin COVID-19, la nivelul judetului Bacau : 39

          La nivelul Institutului Național de Sănătate Publică din subordinea Ministerului Sănătății a fost operaționalizată linia TELVERDE: 0800800358, destinată persoanelor care doresc informații legate de prevenirea infectării cu virusul SARS-CoV–2 (coronavirus), care are program de functionare permanent. La această linie telefonică pot fi solicitate informații despre modul în care se manifestă virusul, modalități de prevenire a îmbolnăvirii și alte detalii legate de conduita preventivă. Cetatenii să apeleze numărul unic de urgență 112 doar pentru situații de urgență, iar pentru solicitarea de informații să apeleze linia TELVERDE.

          La nivelul Direcţiei de Sănătate Publică Bacau funcţionează o linie telefonică de urgenţă, 0729/300.130, care are program de funcţionare permanent, unde cetăţenii pot obţine informaţii utile de prevenire şi combatere COVID-19

          Reguli de organizare și desfășurare a activităților de îngrijire personală în spațiile special destinate

          Prin activitatea de îngrijire personală se înțelege activitatea desfășurată în spaţii special destinate pentru frizerie, coafură, manichiură, pedichiură și cosmetică;

          Accesul la aceste servicii se va realiza numai cu programare prealabilă, astfel încât să nu existe persoane care să aștepte în interiorul incintei, asigurându-se o suprafață minimă de 4 mp pentru fiecare client și o distanță minimă de 2 m, între oricare 2 persoane apropiate;

          La efectuarea programării, clientul trebuie să știe că la apariția oricărui semn de boală (febră, truse, rinoree, etc) trebuie să amâne programarea;

          Accesul clienților în interiorul salonului, se va face doar cu mască de protecție si cu mănuși și după verificarea temperaturii, care nu trebuie să depășească 37grade C, sub rezerva absenței simptomelor virozelor respiratorii;

          Saloanele vor pune la dispoziția clienților substanțe dezinfectante care vor fi utilizate pentru dezinfecția mâinilor atât la intrarea cât și la iesirea din salon;

          Personalul salonului va purta în permanență mănuși și mască, iar după fiecare client se va proceda la dezinfectarea instrumentarului și suprafețelor de lucru;

          Măștile de protecție utilizate de personal vor fi schimbate la un interval de cel mult 4 ore, iar mânușile vor fi dezinfectate după fiecare client;

          Incinta salonului va fi aerisită la un interval de cel mult 2 ore.

          Tânăr de 28 de ani, reținut pentru proxenetism

          La data de 12 mai a.c., poliţiştii de investigaţii criminale din Bacău, sub coordonarea procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Bacău, au desfășurat pe raza municipiului, două percheziţii domiciliare, la locuințele unor persoane bănuite de comiterea infracţiunii de proxenetism.

          Din cercetări a reieșit că un tânăr de 28 de ani, din Bacău ar fi determinat două femei, una de 29 de ani şi alta de 43 de ani, ambele din localitate, la practicarea prostituţiei într-o locaţie în Bacău.

          Poliţiştii au efectuat două percheziţii domiciliare pe raza municipiului Bacău, unde au găsit şi ridicat în vederea confiscării 11.000 de lei şi 175 de euro Bacău şi 3 telefoane mobile. 5 persoane au fost conduse la sediul poliţiei pentru audieri.

          În urma administrării probatoriului, tânărul de 28 de ani a fost reținut de poliţişti pentru 24 de ore şi urmează să fie prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Bacău, cu propuneri legale.

          Acțiunea a beneficiat de sprijinul de specialitate al Direcţiei Operaţiuni Speciale a Poliției Române. La activități au participat și luptători pentru acţiuni speciale.

          Controale pe tema speciilor pe cale de dispariție

            Începând cu data de 16.05.2020, Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Bacău va desfășura o serie de controale tematice privind comerțul ilegal cu specii CITES (Convenţia privind comerţul internaţional cu specii sălbatice de faună şi flora pe cale de dispariţie).

            În cadrul controalelor vor fi verificate supermarket-uri, piețe de pește, pet-shop-uri, societăți comerciale care au ca obiect de activitate comerțul intra și extracomunitar cu produse și subproduse din pește, furnizorii de părți și derivate din specii protejate ( specii plante și animale), cât și societăți care desfășoară operațiuni de creștere în captivitate a speciilor de sturioni.

            Se va face o verificare continuă în vederea stopării comerțului cu specii protejate din mediul online cât și a creșterii sau deținerii de animale sălbatice în stare de captivitate.

            „Dacă aveți cunoștință de fapte ilegale privind activităţile de recoltare, capturare şi/sau achiziţie şi/sau comercializare, pe teritoriul naţional sau la export, a florilor de mină, a fosilelor de plante şi fosilelor de animale vertebrate şi nevertebrate, precum şi a plantelor şi animalelor din flora şi, respectiv, fauna sălbatică şi a importului acestora vă rugăm să sesizați Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Bacău la adresa de email cjbacau@gnm.ro sau să ne scrieți un mesaj pe pagina noastră de Facebook Garda de Mediu Bacau”.
            Comunicat Garda de Mediu Bacău

            Delgaz Grid sistează alimentarea cu gaze naturale pentru consumatorii din localitățile Solonț și Zemeș, din jud. Bacău

              Pentru a permite efectuarea unor lucrări la instalațiile OMV Petrom, compania Delgaz Grid este nevoită să sisteze temporar alimentarea cu gaze naturale, joi, 14 mai a.c., începând cu ora 08,00 în localitățile Solonț și Zemeș.

              Reluarea serviciului de distribuţie a gazelor naturale se va efectua treptat, imediat după finalizarea acestor lucrări, cel mai probabil începând cu ora 16.00. Compania solicită consumatorilor să închidă toate focurile, iar după reluarea distribuţiei gazelor naturale să supravegheze modul de ardere a acestora timp de 30 minute.

              În cazul în care simt miros specific de gaz, consumatorii sunt rugaţi să anunţe imediat dispeceratul de urgenţă al Delgaz Grid la unul dintre numerele de telefon: 0800.800.928 (număr gratuit, apelabil din principalele reţele de telefonie fixă şi mobilă) sau 0265.200.928 (număr taxabil cu tarif local din reţeaua Telekom şi cu tariful operatorului din toate celelalte reţele de telefonie).

              Compania regretă disconfortul creat şi mulţumeşte pentru înţelegerea şi sprijinul acordat în desfăşurarea acestor lucrări.

              Criza amenzilor: cum trebuie combătută epidemia?

              Criza generată de pandemia cauzată de noul Coronavirus a prins România nepregătită pe toate planurile. EFOR a analizat măsurile normative și administrative luate ca răspuns la criza de sănătate publică, mai ales că restricțiile se pot reintroduce în viitor. Sancțiunile imprevizibile și excesive, mesajele contradictorii ale oficialilor și problemele grave de personal (cauzate și de pensionările anticipate din sistem) subminează eforturile de combatere a pandemiei. În contextul în care se discută despre un nou val al pandemiei COVID-19 în toamna anului 2020 și, odată cu el, despre o nouă perioadă de restricții, autoritățile trebuie să folosească „lecțiile” învățate în această perioadă pentru a se pregăti cu un plan de măsuri potrivite pentru următorul val.

              EFOR a solicitat Inspectoratelor Județene de Poliție și Poliției Române date despre cuantumul și numărul de sancțiuni contravenționale aplicate. Majoritatea IJP-urilor au răspuns solicitării noastre încadrându-se în termenul legal standard prevăzut de lege. Excepțiile au fost București, Olt și Vaslui. Nu au fost transmise informații defalcate pe mediul rural/urban la nivelul fiecărui județ. Cu privire la încălcările care au generat aplicarea de sancțiuni contravenționale, doar în foarte puține cazuri IPJ-urile au comunicat aceste informații. Această lipsă indică o dată în plus că problemele de predictibilitate, claritate, accesibilitate și precizie a normei sancționatorii se confirmă în practică.

              În contextul în care se discută despre un nou val al pandemiei COVID-19 în toamna anului 2020 și, odată cu el, despre o nouă perioadă de restricții, Guvernul trebuie să folosească „lecțiile” învățate în această perioadă pentru a se pregăti cu un plan de măsuri potrivite pentru următorul val:

              Revizuirea cadrului legal privind starea de urgență și starea de alertă pentru a asigura conformitatea cu prevederile constituționale și predictibilitatea reglementării. OUG nr. 1/1999 trebuie să fie modificată substanțial în perioada următoare prin lege.

              1. Revizuirea cadrului legal privind starea de urgență și starea de alertă pentru a asigura conformitatea cu prevederile constituționale și predictibilitatea reglementării. OUG nr. 1/1999 trebuie să fie modificată substanțial în perioada următoare prin lege.
              2. Reglementarea în mod clar a sancțiunilor pentru încălcarea restricțiilor in perioada stării de urgență. Sancțiunile trebuie prevăzute într-o manieră diferențiată, în funcție de gravitatea încălcării, limitând puterea discreționară a organului constatator în aplicarea sancțiunilor și deci practica neunitară și uneori abuzivă a acestora. Sancțiunile trebuie să fie corelate cu veniturile cetățenilor români șI folosite doar ca ultim resort.
              3. Adoptarea unei amnistii fiscale pentru a rezolva problema amenzilor aplicate până în prezent pentru a evita blocarea activității instanțelor imediat după ieșirea din starea de urgență.
              4. Gestionarea problemei de personal din instituțiile de ordine publică. Politica dezastruoasă de personal din ultimii ani în instituțiile de ordine publică (pensionările anticipate și conducerea interimară perpetuă) a generat problemele pe care le-am văzut în aceste zile. E nevoie de o strategie de resurse umane pe termen scurt, mediu și lung care să fie agreată de jucătorii politici principali și care să includă și limitarea politizării organelor de aplicare a legii. Încurajarea avertizorilor de integritate și construirea de mecanisme de raportare a neregulilor din sistem.
              5. Creșterea capacității de analiză la nivelul instituțiilor de ordine publică. IJP-urile ar trebui își consolideze capacitatea de analiză și să nu se rezume doar la aplicarea de sancțiuni. Datele colectate în această perioadă pentru fiecare UAT (numărul de sancțiuni, încălcările repetitive, conflictele etc) trebuie să fie folosite pentru a formula recomandări care să ajute la remedierea problemelor în teritoriu. Astfel de inițiative vor spori încrederea populației în instituțiile de ordine publică, care pot deveni reali parteneri în gestionarea crizelor.
              6. Responsabilizarea individuală a cetățenilor – nu guvernarea prin frică. Pentru gestionarea eficientă a unor astfel de crize, cetățenii trebuie să respecte regulile nu de teama sancțiunii, ci pentru că regulile sunt percepute a fi juste și necesare. Exhibarea nenecesară a forței prin defilarea armatei și jandarmeriei cu arme și masini militare prin orașe este un mijloc de a folosi frica pe post instrument de control. Impactul psihologic al acestei crize este în centrul preocupărilor de sănătate publică în lume, de aceea scopul statului ar trebui să fie acela de a comunica exact și la timp cu privire la provocările de sănătate publică, fără a genera panică suplimentară în populație. Specialiști în acest domeniu ar trebui implicați în luarea deciziilor în timpul perioadelor de criză.
              7. Eforturile de gestionare a crizei trebuie să aibă în centru persoanele vulnerabile, mai ales cele în vârstă sau în pragul sărăciei. E important ca măsurile aplicate să nu genereze excluziune suplimentară din viața socială. Recomandările ar trebui folosite înaintea interdicțiilor, prin limbajul folosit ar trebui să se evite exacerbarea fricii și să se construiască punți de parteneriat cu persoanele vizate, iar sancțiunile trebuie folosite doar ca ultim resort
              8. Autoritățile publice trebuie să pună accent pe coordonarea mesajelor publice. Comunicarea contradictorie în această perioadă a adăugat la sentimentul de nesiguranță a populației și alimentează teoriile conspiraționiste.

              + Documentul integral

              Joi se decide dacă se deschid parcurile

                Comitetul local pentru Situații de Urgență va decide joi dacă parcurile din municipiul Bacău se vor deschide pentru public.

                Acestea au fost închise la începutul epidemiei de coronavirus într-ucât s-a considerat că sunt locuri în care se poate transmite virusul iar dezinfectarea lor zilnică nu ar putea împiedica acest lucru.

                De circa două luni s-a permis doar tranzitarea parcurilor, nu și staționarea pe alei sau pe bănci.

                Președintele Klaus Iohannis a anunțat, într-o intervenție televizată, marți, 12 mai, că recomandă autorităților locale ca din 15 mai să redeschidă parcurile.

                Primarul Cosmin Necula a declarat pentru Deșteptarea că în ședința de joi a Comitetului pentru Situații de Urgență se va discuta această problemă și se va lua o decizie.

                Încă două decese puse pe seama coronavirusului în județul Bacău

                Două persoane care au decedat marți, 12 mai, sunt considerate victime ale coronavirusului, a anunțat Grupul de Informare Strategică, ridicând numărul deceselor la 38, în județul Bacău.

                Este vorba de doua femei, de 46 și, respectiv, 59 de ani, ambele suferind de comorbidități.

                Deces 1011

                Femeie, 59 ani, județ Bacău.

                Dată confirmare: 29.04.2020.
                Dată deces: 12.05.2020.
                Comorbidități: Ciroza hepatica, Encefalopatie cronică, Diabet zaharat, Malnutriție.

                Deces 1013

                Femeie, 46 ani, județ Bacău.

                Dată confirmare: 29.04.2020.
                Dată deces: 12.05.2020.
                Comorbidități: Ciroză hepatică decompensate, Insuficiență hepatică cronică acutizata, Sindrom hepato-renal.

                „Ranch” de Letea Veche

                  Peste tot se vorbește despre hrana bio, despre marfa românescă de calitate, despre handmade și altele. Iar atunci când vine vorba de produse autohtone, de gusturi românești, pașii te poartă în piață acolo unde găsești producătorul local care îți oferă de cele mai multe ori o calitate desăvârșită. E vorba de munca lui care îi asigură traiul lui și familiei sale. Despre un astfel de producător vom vorbi astăzi, mai exact despre un fermier băcăuan ce deține o fermă în comuna Letea Veche, acolo unde lucrează împreună cu câțiva membri ai familiei. Cătălin Gheorghiță are mai multe oi și vaci, iar din laptele de la acestea produce caș și brânză de cea mai bună calitate.

                  Cu mai mult timp în urmă am cunoscut-o pe Mara, fiica lui Cătălin. Ea este elevă în clasa a XI-a la Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” și sportivă la clubul Adamas acolo unde am remarcat-o pentru seriozitatea cu care se pregătește. Colegial am avut multe discuții iar la un spectacol am zărit-o pe mama ei, Irina, pe care aveam să o cunosc înainte de Paște când am vrut să cumpăr caș pentru masa de sărbători. Irina valorifică marfa fermei familiei în Piața Centrală. Și așa am aflat de ferma lor din Letea Veche. Oameni simpli și modești, nu au vrut să povestească prea multe despre afacerea lor, considerând că munca lor este reflectată în marfa lor care este de cea mai bună calitate, lucru confirmat de clienții pe care îi au. După ceva insistențe, am reușit să ajung la ferma din Letea Veche.

                  La ferma lui Cătălin

                  Când te gândești la animale și la grajduri îți imaginezi un aer irespirabil și roabe de bălegar. Probabil că așa s-ar întâmpla dacă lucrurile nu ar fi făcute ca la carte. Ei bine, la ferma lui Cătălin toate lucrurile sunt în ordine, e curățenie și nu miroase a Chanel dar se poate respira și fără mască. Cei drept nici majoritatea oilor nu erau „acasă”, acestea fiind la pășunat. Pe Cătălin Gheorghiță l-am găsit lângă un țarc cu câteva oi care aveau miei.

                  „Am făcut facultate de zootehnie iar în anul III am plecat în Germania să mă îmbogățesc și am abandonat studiile. După Revoluție am cărat mașini, după care am avut magazine de materiale de construcții și dintr-o pasiune de copil, m-am apucat de oi. La început 30-40 de oi”, a început povestea Cătălin Gheorghiță care și-a amintit că în copilărie, pe la 6-7 ani, tatăl său a adus acasă un miel să-l taie de Paște. Cătălin l-a ascuns în beci ca mielul să nu fie sacrificat. Mielul s-a obișnuit atât de tare cu Cătălin încât îl urma oriunde. În cartier (Bistrița Lac – n.r.) atunci a primit porecla de „băiatul cu mielul”.

                  Atunci a fost momentul în care lui Cătălin i s-a declanșat pasiunea pentru animale. Ani mai târziu, după ce a pus pe picioare afacerea cu materiale cu construcții, încet, încet, din pasiune a început să cumpere oi și să pună baza unei ferme. Nu a fost simplu pentru că el se ocupa de tot, din când în când ajutându-l câte un om plătit cu ziua. Când lucrurile s-au precipitat în afacerile cu materiale de construcții prin apariția marilor hipermarketurilor specializate, Cătălin Gheorghiță a renunțat la magazine și a investit în fermă. Astăzi a ajuns să aibă 500 de oi mari și 400 tinere la care se adaugă peste 20 de vaci de lapte. Animalele stau în grajduri și țarcuri ca la carte și sunt foarte bine îngrijite.

                  „Mieii se vând bine, brânza merge bine. Facem bani, nu-i problemă, dar nu avem cu cine munci. Nu sunt oameni. Pe mine mă ajută niște verișori de-ai mei, dar tot mi-ar mai trebui oameni”, spune Cătălin Gheorghiță care a precizat că cel mai mare dezavantaj în această afacere este că trebuie să stai acolo nonstop, iar lor, ca familie, practic le este imposibil să-și petreacă vacanțele împreună. El nu a mai fost plecat în concediu de cinci ani.

                  „Eu încarc, eu descarc”

                  Dacă unii își imaginează că reușita în acest domeniu, la acest nivel, este simplă, lucrurile nu stau chiar așa. Cătălin Gheorghiță se ocupă absolut de tot. „Noi producem tot. Inclusiv furajele sunt ale noastre. Eu vaccinez și tratez animalele, eu încarc, eu descarc. Dacă nu cultivi tu furajele tale, dacă dai laptele la alte ferme, ieși în pierdere. Așa că noi facem tot. Eu mă ocup de tot ce trebuie la fermă iar Irina, ajutată de Mara, se ocupă de vânzare și distribuție”, a explicat Cătălin Gheorghiță. Astfel, ei produc caș, urdă și telemea, marfa lor fiind foarte apreciată atât de cei care cumpără din piață dar și de cei care cumpără din băcănii sau care solicită marfa online.

                  Ferma

                  Ferma de la Letea Veche se întinde pe o suprafață de 62 de hectare, terenurile fiind o parte personale, o parte concesionate. Pe lângă țarcuri și grajduri, Cătălin are și tractoare și alte utilaje, iar la capitolul animale, deține și un armăsar despre care spune că e unic în județul Bacău. L-a adus din Polonia și a plătit pe el 5.000 de euro. „Prinț”, pentru că așa îl cheamă, nu face nimic toată ziua. Cătălin a cumpărat armăsarul doar pentru că îi place, nu să-l pună la munci sau altceva. Ferma deține atestat de producător și toate produsele sunt obținute în cele mai bune condiții igienico-sanitare. Și mai interesant este că tot ce a clădit aici familia Gheorghiță, a făcut din fonduri proprii, fără împrumuturi sau fonduri europene:

                  „N-am accesat fonduri de niciun fel. Am accesat doar din buzunarul stâng și din buzunarul drept”, spune râzând Cătălin Gheorghiță, care nu exclude pe viitor să apeleze la aceste forme de finanțare în condițiile în care se gândește la construcția unei minifăbricuțe în prelucrarea laptelui. Dar nu e nimic sigur pentru că nu sunt oameni care să lucreze în acest domeniu. Deocamdată însă, brânza de Letea Veche din ferma lui Cătălin Gheorghiță ajunge pe mesele băcăuanilor, calitatea acesteia fiind foarte apreciată.

                  Vin bani pentru subvenții în apicultură

                  Valoarea sprijinului financiar prin Programul Național Apicol pentru perioada 2020-2022 (PNA2020-2022) este de peste 150,6 milioane de lei, din care peste 75,3 milioane de lei reprezintă contribuția Uniunii Europene la programele apicole naționale. Hotărârea de Guvern privind PNA 2020-2022, normele de aplicare, valoarea sprijinului financiar și stabilirea unor măsuri de aplicare a acesteia – informează Centrul județean Bacău al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) – a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 362 din 6 mai 2020.

                  [lock_content]

                  Valoarea sprijinului financiar pentru fiecare an din perioada 2020-2022 este de circa 50,2 milioane de lei.

                  Formele asociative apicole legal constituite care solicită sprijin pentru măsurile A1-A5, precum și apicultorii care solicită sprijin pentru măsura C.4 trebuie să transmită electronic, la Centrul Județean al APIA, Cererile de intenție însoțite de documentele justificative până la 26 mai 2020. Formularul cererii de intenție împreună cu alte informații detaliate privind accesarea PNA se găsesc postate pe site-ul APIA www.apia.org.ro.

                  Numai solicitanții care vor depune cererea de intenție pentru măsurile menționate mai sus au dreptul să depună cererea de plată prin care se va solicită sprijin pentru același produs/produse din cererea de intenție.

                  Cererile de plată pentru toate măsurile prevăzute în actul normativ se vor depune până la termenul limită de 1 august 2020.

                  Reglementările nou introduse față de programele anterioare vizează:

                  *finanțarea măsurilor de asistență tehnică și consultanță de specialitate, a măsurilor de promovare a apiculturii și a produselor apicole și cele privind achiziția echipamentelor de procesare a cerii și ambalare a mierii;
                  *raționalizarea transhumanței / stupăritului pastoral și achiziționarea de accesorii apicole; a fost aprobată achiziția uneltelor apicole și echipamentelor de protecție precum și a mijloacelor de transport apicol fără autopropulsie și de încărcare-descărcare a stupilor necesare pentru deplasarea în pastoral;
                  *decontarea analizelor fizico-chimice/reziduuri în vederea atestării calității mierii în scopul îmbunătățirii calității produselor apicole și unei mai bune valorificări a acestora pe piață.

                  Sunt prevăzute și beneficiarii, solicitanții și condițiile de eligibilitate pentru fiecare acțiune în parte, precum și modalitatea de accesare și de decontare a sprijinului financiar prin PNA.

                  [/lock_content]

                  Noaptea Muzeelor 2020, amânată pentru 14 noiembrie

                  Ediția de anul acesta a „Nopții Muzeelor” va avea loc pe 14 noiembrie, potrivit unei propuneri a organizatorilor europeni, informează Mediafax. Inițial, Noaptea Muzeelor a fost programată pentru 16 mai, dar evenimentul a fost amânat din cauza crizei provocate de noul coronavirus.

                  „Pandemia declanșată de COVID-19 a determinat organizatorii europeni ai Nopții Muzeelor să modifice data de organizare a ediției 2020. Propunerea este pentru data de 14 noiembrie 2020”, se arată într-un anunț publicat pe pagina de Facebook a ediției românești a evenimentului cultural.

                  Noaptea Muzeelor este organizată în mod tradițional în sâmbăta cea mai aporopiată de data de 18 mai, când este marcată Ziua Internațională a Muzeelor.

                  Inițiată de Ministerul Culturii și Comunicării din Franța și patronată în prezent de Consiliul Europei, de UNESCO și de Consiliul Internațional al Muzeelor, manifestarea adună mii de muzee și instituții culturale din zeci de țări europene care își păstrează deschise porțile în aceeași noapte.

                  Mai suntem o trestie…

                  După 70 de ani de pace și democrație într-o Europă bântuită de două războaie mondiale, care s-au soldat cu milioane de victime, morți, răniți, mutilați, dispăruți, la care s-au adăugat imense, incalculabile distrugeri materiale, pacea și ordinea au fost scoase de pe făgașul normal construit – și el – cu mari sacrificii, nu de un război, ci de un virus. Tot ce omenirea a clădit: principii, legi, norme, drepturi, obligații, organizații, viitorul, economii, sunt puse sub semnul întrebării și, până în acest moment, multe dintre ele anulate pur și simplu, în numele salvării lumii.

                  Indiferent de poziția geografică, număr de populație, nivel de dezvoltare, sisteme politice, religie, educație, putere armată, noul coranavirus a îngrozit lumea, iar noi, cei mulți, instruiți, democrați sau autoritari, bogați sau săraci, nu reușim să-i ținem piept, nu reușim să-i dăm de capăt, cu toate că guvernele lumii au mobilizat întreg arsenalul științific, medical, moral, religios, întregul efectiv al instituțiilor de forță și represiune, suspendând tot ce am creat bun și viguros în ultimii 200 de ani: drepturi și libertăți individuale și colective.

                  Au sacrificat ani de acumulări calitative și cantitative pentru a diminua și opri efectul distrugător, letal, al inamicului nevăzut, care nu vine din Cosmos sau din adâncurile întunecate ale planetei, ci de lângă noi, pare creat de om sau a luat naștere din neglijența și orgoliul nostru nemăsurat. Minți luminate au pus în mișcare întreg arsenalul cunoașterii umane, minți diabolice construiesc scenarii apocaliptice, lideri mondiali cu minți înfierbântate sunt gata să aprindă fitilul. Ce se va alege de visurile omenirii? De pace, democrație, egalitate, prosperitate, libertate, zbor, comunicare, sănătate, verticalitate, zâmbete, cântec, când noi am clacat la cea mai mică încercare.

                  Omul nu este decât o trestie, cea mai fragilă din natură: dar este o trestie gânditoare, ne încurajează Blaise Pascal. Poate ne salvează milioanele de ani pe care-i purtăm în spate, în gene, în ADN, în inimi, în sânge: încrederea, speranța, adevărul și frumosul.

                  Asociația Dedeman se implică în testarea gratuită a elevilor

                    Prof. univ dr. Dragoș Iliescu

                    Asociația Dedeman, împreună cu platforma Brio.ro, lansează cea mai largă inițiativă națională de testare gratuită a tuturor elevilor care se pregătesc pentru Bac și pentru Evaluarea Națională. În acest scop este inițiat Programul național de pre-testare gratuită și nelimitată, pentru elevii claselor a VIII-a și a XII-a.

                    Programul este nelimitat cu privire la numărul de elevi înscriși. Fiecare elev înscris primește acces gratuit la patru teste de Matematică și la patru teste de Limba Română, pentru Evaluarea Națională și pentru Bacalaureat 2020. Elevii pot primi acces la un număr nelimitat de testări, cu condiția de a face recomandări directe pentru noi înscrieri, conform Regulamentului Oficial al Programului Examene cu Brio, care se desfășoară până pe 30 august 2020. Înscrierea se face simplu, prin accesarea adresei online brio.ro/examenecubrio, care va fi disponibilă nelimitat pe întreaga perioadă a calendarului de examene școlare 2020, inclusiv în a doua sesiune de examinare.

                    Programul național de pre-testare gratuită și nelimitată este conceput în contextul suspendării cursurilor școlare, al ultimelor decizii administrative legate de menținerea calendarului pentru examenele anilor terminali, precum și al pivotării învățământului spre mediul digital.

                    Brio® este avizat de Ministerul Educației și Cercetării, conceput pe baza programei școlare din România, conceptualizat de o echipă de profesori și experți internaționali în testare și psihometrie, conduși de Dragoș Iliescu, Chief Scientist și, doctor în psihologie, profesor universitar în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București. Testele la Matematică sunt autorizate de Gazeta Matematică.

                    „Primul test Brio îi va spune unui elev care este nivelul său actual, punctele tari și punctele slabe, dar și unde ar trebui să mai lucreze pentru a îndrepta lacunele identificate. La matematică, testele cuprind peste 20.000 de probleme care acoperă programa școlară, fără ca întrebările să se repete, chiar dacă un elev dorește să dea de zece ori același test. Testați-vă, ca să aflați unde trebuie să mai învățați! Testați-vă, fiindcă este un test digital la îndemână, pe care îl puteți da singuri și apoi discuta cu părinții voștri sau profesorii despre cum să vă îmbunătățiți șansele de trecere cu brio a examenelor!”
                    Prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, fondator Brio®

                    Atunci și acum

                    În vremurile bune ale anilor ’70 sau ’80 ai secolului trecut, când se întâmpla o nenorocire la nivel național – cutremur, inundație, epidemie – atât în lagărul socialist cât și în sectorul capitalist se petreceau aceleași lucruri. Guvernul suna adunarea și sub flamurile sale se grupau militărește forțele de intervenție, mass-media, sistemul sanitar și rezervele naționale.

                    Media avea grijă să creeze atmosfera de solidaritate necesară păstrării unei liniști sociale, militarii intervenerau în prima linie să salveze ce se putea salva, medicii tratau, rezervele asigurau logistica necesară spitalelor, taberelor de refugiați și hrana pentru toată lumea. Așa s-a întâmplat la inundațiile din ’70, la cutremurul din ’74 în România.

                    Așa stăteau lucrurile în țări funcționale. În ziua de azi țările în care mecanismele încă mai funcționează după vechea logică sunt tot mai puține. Capitalismul de tip libertarian care cere ca Statul să aibă rol cât mai mic și de funcțiile sale să se ocupe Piața a distrus atât solidaritatea socială cât și mecanismul de intervenție la dezastre.

                    Accentul tot mai mare pe profit a făcut ca statele să aibă rezerve tot mai mici de material sanitar în timp ce punctele de producție au fost delocalizate la mii de kilometri distanță, unde mâna de lucru este mai ieftină. Cerințele UE de reducere a numărului de paturi din spitalele publice – cu scopul evident de a promova sistemul privat – au determinat o catastrofică subdimensionare a posibilităților de internare pentru pacienți în Italia sau Spania.

                    Nu în ultimul rând, apetitul companiilor private și al politicienilor de a profita de epidemie a determinat creșterea prețurilor atât la materialele sanitare cât și la alimente dar și adoptarea unei legislații extrem de restrictive dar care favorizează corupția. Va fi foarte interesant, cel puțin pentru noi, românii, să aflăm cu ce prețuri s-au cumpărat medicamentele, măștile, materialele de protecție pentru spitalele publice sau ce bani s-au plătit pentru acele jenante spitale de carton presat.

                    Se aude că sumele sunt imense, dar rămâne să ne spună Curtea de Conturi. Nu în ultimul rând, e de subliniat amatorismul legislativ la care s-au pretat autoritățile in ultima perioada, lucru constatat în unanimitate de Curtea Constituțională.

                    La cireșe, printre căpșuni

                    În ciuda restricțiilor impuse de ordonanțele militare referitoare la pandemia cu noul coronavirus, oamenii și natura își văd de cursul lor. Iar cel mai bun exemplu îl găsești în piețe. Pentru că în toate mediile s-a vorbit de apariția cireșelor, am spus că ar fi bine să le vedem cu ochii noștri. Așa că, hai la piață.
                    Încă de la primele ore ale dimineții, inspirați și de vremea superbă, băcăuanii au mers în Piața Centrală.

                    Mulți recunosc că nu ar avea nevoie de cine știe ce, dar că trebuie să mai facă mișcare. Dacă nu ar fi fost starea de urgernță, am fi spus că unii au ieșit la căscat gura. La căscat gura și la comentat. Că nu le convine nimic. Ba sunt prețuri prea mari, ba nu este marfă, sau dacă este marfă nu e de cea mai bună calitate. Mă rog, balcanisme. Ce-i drept, nu toate tarabele sunt ocupate iar munții de marfă de săptămânile trecute, când ne-au invadat trufandalele, au mai scăzut.

                    Asta nu înseamnă că nu ai ce cumpăra… Dar, cel mai mult în aceste zile îți fac cu ochiul…cireșele. Ăsta e un mod de a spune, pentru că cireșele pe care le-am găsit în Piața Centrală nu au fost pe măsura așteptărilor. La televizor am văzut că în capitală sunt niște cireșe mari. Bine, la prețuri pe măsură. Ce-am văzut la noi… Cireșe cam mici. La 20 de lei kg sau chiar la 16. Vânzătorii spun că sunt românești, din Vrancea. Așa o fi, că prea o susțin cu foc. Dar nimeni nu dă o cireașă de degustare, ca să știi pe ce dai banii.

                    Un nene, trecut de 70 de ani și cam ponosit îmbrăcat, zice că n-ar da 20 de lei nici în ruptul capului. „Ce sunt eu? Țiriac? Nici măcar poză n-am curaj să fac cu ele, că cine știe cât mă costă”, zice omul râzând. Și nici poză n-a vrut deși i-am promis că nu-i iau niciun ban. Cum au ajuns oamenii, dom’le… Mai mândre decât cireșele, pe tarabe, frumos parfumate, zac căpșunile. Unele grecești, altele de solar românesc, minunatele fructe au prețul între 8,90 de lei și 13 lei. Vânzătorii nu sunt prea mulțumiți de cum merge treaba dar nu au încotro. „Ce să facem? Să stăm acasă? Cine ne dă bani? Avem familii de întreținut”, spune o femeie de la tarabă, ușor iritată la vederea aparatului de fotografiat.

                    Asta e. Probabil din cauza vremurilor. În rest, oameni și oameni. Pentru a completa un tablou în care chiar găsești de toate trebuie spus că în continuare verdețurile sunt la îndemâna oricui, cu prețuri între 1 și 2 lei legătura. Cam asta e. De remarcat că încet, încet, în modulele din piață începe să apară marfa, ceea ce înseamnă că oamenii se pregătesc de marea relaxare ce va începe de vineri.

                    Dacă tot ne-au făcut cu ochiul cireșele și căpșunile, n-am putut să nu observăm că prin pomii orașului au apărut…gorgoazele. Pentru cine e fan!