joi, 18 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1796

Anchetă privind furturi de motoare de ambarcațiuni din Suedia

    Poliția Română cooperează cu autoritățile suedeze într-un caz privind furtul a numeroase motoare de ambarcațiuni de pe teritoriul Suediei și vândute în zona Deltei Dunării. Ieri, 13 iulie, polițiștii de investigații criminale au organizat o amplă acțiune la nivel național, în urma căreia au fost ridicate 37 de motoare de ambarcațiuni provenite din furturi, reușindu-se astfel recuperarea de bunuri în valoare de aproximativ 500.000 de euro.

    În toamna anului trecut, polițiștii de investigații criminale din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție Bacău, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Tribunalul Bacău, au demarat cercetări într-un dosar penal de criminalitate transfrontalieră, în care mai mulți cetățeni români sunt cercetați pentru furtul a numeroase motoare de ambarcațiuni de pe teritoriul Suediei și valorificarea lor pe teritoriul României.

    În fapt, este vorba despre o anchetă ce vizează comiterea infracțiunilor de constituire a unui grup infracțional organizat, furt calificat, fals material în înscrisuri oficiale și înșelăciune, începând cu luna august 2019 și până în iunie 2020.

    Membrii grupării, după sustragerea și transportarea motoarelor de ambarcațiuni în România, ar fi beneficiat de sprijinul altor persoane care ar fi falsificat elementele de identificare ale bunurilor respective și ar fi înlesnit astfel comercializarea lor, cea mai mare parte fiind vândute în zona Deltei Dunării.

    Pentru documentarea membrilor acestui grup infracțional, polițiștii de investigații criminale băcăuani au desfășurat mai multe operațiuni pe raza județului Bacău, precum și în țară, un prim pas important în anchetă fiind acțiunea organizată la data de 22 iunie 2020, când patru dintre membri grupării au fost depistați în flagrant, în timp ce transportau cu două autoutilitare mai multe bunuri furate din Suedia (printre care și 8 motoare de ambarcațiuni).

    În continuare, s-au efectuat și 11 percheziții domiciliare, în județele Bacău și Tulcea, la adresele unde locuiau membrii grupului și 2 controale la societăți comerciale.

    De aici au fost ridicate două ambarcațiuni, 11 motoare, 15.000 de euro și alte bunuri. De asemenea, s-a dispus reținerea celor 11 membri vizați ai grupului infracțional, ulterior luându-se măsura controlului judiciar față de aceștia.

    Pentru recuperarea prejudiciului și administrarea probatoriului în această cauză, polițiștii Serviciului de Investigații Criminale ai I.P.J. Bacău, cu sprijinul Direcției de Investigații Criminale din I.G.P.R., au organizat, la data de 13 iulie 2020, o amplă acțiune la nivel național.

    Au fost angrenați polițiști de investigații criminale din cadrul inspectoratelor județene de poliție: Tulcea, Bacău, Mehedinți, Hunedoara, Prahova, Vrancea, Constanța, Neamț, Ilfov, Ialomița, Gorj, Argeș și Direcției Generale de Poliție a Municipiului București, ai Poliției Transporturi Tulcea și Poliției Deltei Dunării.

    În cadrul acesteia, au fost puse în executare 75 de mandate de aducere pe numele unor persoane care ar fi cumpărat motoare de ambarcațiuni furate de la membrii grupului infracțional, ele fiind audiate în calitate de martor.

    Au fost ridicate de la persoanele audiate 37 de motoare de ambarcațiuni provenite din furturile ce fac obiectul cercetărilor, reușindu-se astfel recuperarea de bunuri în valoare de aproximativ 500.000 de euro.

    Cooperarea judiciară și polițienească internațională desfășurată în acest caz, în cooperare cu autoritățile din Suedia, se încadrează în activitățile prioritare asumate de polițiștii de investigații criminale români la nivel european, în cadrul Proiectului EMPACT – OPC (Organized Property Crime), respectiv combaterea grupurilor organizate de criminalitate itinerantă.

    Cele mai interesante 3 stiluri in care iti poti amenaja livingul

    Fiecare om are un spatiu in care se simte acasa, se poate relaxa total si isi poate incarca bateriile. De regula, acest spatiu este livingul locuintei. Pentru unii, livingul este locul in care se aduna toata familia pentru discutii, pentru altii este locul in care se ia masa iar pentru altii este locul in care se urmaresc filme, emisiunile preferate si sporturile preferate.

    Pentru a asigura tot confortul insa, livingul trebuie sa indeplineasca o serie de conditii. Una dintre conditii este aceea de a fi mobilat cu piese cat mai confortabile, atat din punct de vedere vizual, cat si din punct de vedere fizic.

    O canapea moale, niste fotolii mari in care sa te scufunzi si culori cat mai luminoase si prietenoase, toate sunt ingrediente care pot contura ideea unui living perfect.

    Pe baza acestor elemente, de-a lungul timpului s-au dezvoltat mai multe stiluri de amenajare.

    Am ales sa prezentam 3 dintre aceste stiluri, deoarece au mobilier de living confortabil și au un impact puternic asupra privitorului.

     

    1. Livingul clasic

     

    Livingul amenajat in stil clasic se bazeaza pe o serie de elemente preluate din arhitectura secolelor XVIII si XIX. in general, piesele de mobilier sunt foarte elegante, iar micile accesorii contribuie la obtinerea unei estetici bogate.

    Un living clasic are foarte multe detalii modelate in lemn, caracterizate prin linii ondulate, cat mai organice. Se evita foarte mult unghiurile ascutite, iar acest lucru da nastere unui spatiu foarte confortabil din punct de vedere vizual.

    In prezent, livingul clasic este imbogatit cu mici elemente moderne. Un living clasic actual foloseste foarte mult lemn, este bazat pe culori calde si spre deosebire de secolul XVIII-XIX, mizeaza pe simplitate.

    Cel mai simplu mod in care poti contura un living clasic este printr-o canapea mare si impunatoare, decorata cu diverse modele si incadrata de pereti tapetati si draperii din tesaturi voluptoase.

     

    2. Livingul contemporan

     

    Adeseori, livingul contemporan este confundat cu cel modern, ceea ce este o greseala destul de mare. Livingul contemporan este stilul care predomina astazi, in timp ce livingul modern defineste stilul reprezentativ pentru anii ’70

    Un living contemporan este conturat in jurul liniilor simple si curate, a spatiilor deschise si a culorilor revigorante.

    Un astfel de living pune accentul pe spatiu, nu pe obiecte, motiv pentru care majoritatea pieselor de mobilier sunt minimaliste. Majoritatea incaperilor amenajate in stil contemporan au pereti albi, au mobilier compact, cu multe spatii de depozitare ascunse si pot fi definite drept simple.

     

    3. Livingul mediteranean

     

    Pentru foarte multi oameni, confortul total este dat de detaliile inspirate din clima prietenoasa a tarilor Mediteraneene. Livingul mediteranean este luminos, vibrant, cu texturi moi si confortabile. De regula, inspiratia pieselor de mobilier vine din lumea acvatica. Tocmai de aceea, albastrul ( aquamarin) este o culoare care predomina.

    Abundenta de plante si flori este, de asemenea, reprezentativa pentru acest tip de living.

    Un living in stil mediteranean poate sa fie amenajat doar in spatii foarte luminoase, cu ferestre mari prin care poate patrunde cu usurinta lumina naturala.

     

     

    CJ: Care este, de fapt, realitatea în legătură cu DJ 241B Pădureni-Godovana

      Referitor la discuțiile din mediul online pe şantierul drumului judeţean DJ 241B Pădureni-Godovana, pentru corecta informare a cetățenilor, prezentăm situația pentru acea porțiune de drum:

    • drumul de 15 km care străbate comuna Filipeni a fost inclus în Programul Naţional pentru Dezvoltare Locală (PNDL II), cea mai eficientă iniţiativă a guvernării PSD, destinată în primul rând investiţiilor în mediului rural. Cinci milioane de euro este valoarea lucrărilor, o sumă record pentru comună.

    • în urma unei licitaţii a fost desemnată firma câştigătoare, iar la data de 16 septembrie 2019 a fost dat ordinul de începere a lucrărilor. În perioada de proiectare, constructorul şi-a asigurat materialele necesare unei treceri rapide la execuţia efectivă.

    • pentru a se încadra în termenele prevăzute în graficul de execuţie, firma a abordat lucrările pe mai multe tronsoane şi cu mai multe tipuri de activităţi.

    • la platforma drumului lucrările au avansat într-un ritm accelerat, pe anumite sectoare fiind aşternut primul strat de legătură de mixtură asfaltică, inclusiv acolo unde se intersectau cu zonele în care trebuie executate zidurile de sprijin pe coloane. Asta deoarece piloţii foraţi au diametre mai mari decât cele uzuale şi a fost necesară aducerea unor echipamente adecvate, de mari dimensiuni, care au nevoie de planeitate şi stabilitate pentru a opera eficient şi în siguranţă. De aceea a fost obligatorie turnarea inclusiv a asfaltului ca variantă provizorie, iar porţiunile afectate vor fi refăcute de constructor, fără o suplimentare de costuri.

    • de asemenea, firma a luat decizia de a nu executa ultimul strat de asfalt imediat după finalizarea stratului de legătură, şi a deschis traficul, chiar a suplimentat traficul greu cu utilajele proprii, tocmai pentru a constata dacă se produc eventuale degradări ale patului-suport din corpul drumului. Toate deficienţele vor fi remediate de constructor, pe cheltuiala sa.

    • una dintre cele mai complexe lucrări este pe sectorul de drum cuprins între km 10+240-10+360, L= 120 ml, şi km 16+390-16+520 , L= 130ml, unde s-a prevăzut execuţia unor ziduri de sprijin.

    • în concluzie, amplasamentul de 15 km a fost predat constructorului până la recepţia de final, acesta fiind răspunzător de toate lucrările pe perioada derulării contractului, care are ca termen septembrie 2021.

    Consiliul Judeţean nu va recepţiona lucrarea dacă nu respectă toate condiţiile prevăzute în contract. Iar dacă după recepţie se vor constata nereguli, firma va fi executată în perioada de garanţie de 60 de luni!

     

    #impreunapentruBacau #faptenuvorbe

     

    Președinte CJ Bacău

    Sorin BRAȘOVEANU

     

     

    Revista de cultură „Ateneu”, ediția cu numărul 610

    Numărul 610 al Revistei ATENEU (iunie 2020) îl are în prim-plan pe criticul și istoricul literar Constantin Călin, unul dintre părinții fondatori ai seriei noi, care a împlinit recent 80 de ani, frumoși și productivi din punct de vedere literar, încununați cu cel mai prestigios premiu, cel al Academiei Române, pentru activitatea de cercetător, critic, eseist, întru valorificarea operei marelui poet George Bacovia. Amintiri, eseuri, cronici, note de suflet, biografie semnate de foști și actuali colegi, critici literari de prestigiu, scriitori, nu mulți, dar onești și sinceri.

    Din sumar: Mihai Maxim – „Premiantul”; Tiberiu Ionescu – „Instituția Constantin Călin; Carmen Mihalache – „Cum îl văd eu pe Călin”; Marius Manta – „Accent afective”; Theodor Codreanu – „Mărunțișurile” lui Constantin Călin; Ileana Mălăncioiu – „Când marginea devine o utopie”, propunere pentru acordarea Premiului de critică al Academiei Române pe anul 2017. Constantin Călin, Dosarul Bacovia, vol. III, „Triumful unui marginal”, Bacău, Ed. Babel, 2017; Adrian Jicu – „Reperul Călin”; Ion Dinvale – „Despre stil și alte lucruri…demodate”. Sărbătoritul este prezent, în pag. 14, cu Scrisori către un redactor: „Gîndindu-ne la noi, cei de altădată…” (VI).

    Din același număr vă mai recomandăm: Carmen Mihalache – „Celebrând forţa vieţii”; Dan Perşa – „Un alt sibian”; Adrian Lesenciuc – „Poezia ca autodenunţ existenţial”; Marius Manta – Atenţie: hublou deschis! (cronică la volumul de eseuri „Hublou”, de Carmen Mihalache); Gheorghe Iorga – „Neînchipuita ispravă a unui ajutor de contabil în oraşul Lisabona”; Violeta Savu – Turnul Vieţii (recenzia volumului de versuri „Biblioteca din turn”, de Cornel Paiu); Ion Fercu – „Prejudecăţile: infern şi provocare eternă”; Ionel Savitescu – „Viaţa lui Yitzhak Rabin”.

    Revista ATENEU o găsiți, ca în fiecare lună, și la chioșcurile din Rețeaua de distribuție a SC DEȘTEPTAREA.

    La Filipeni, banii publici se scurg către baronii PSD

     Bătaia de joc a PSD Bacău în comuna Filipeni continuă. După ce firmele de casă ale partidului, apropiate suspect de mult de baronul PSD de Neamț, Ionel Arsene, au executat lucrări de proastă calitate pe drumul județean Pădureni – Godovana, locuitorii din comună reclamă și faptul că se construiesc poduri care duc spre nicăieri. Peste 5,7 milioane de lei – 57 de miliarde de lei vechi – au fost sau vor fi decontați către aceleași firme din județul Neamț, pentru cinci poduri și podețe, care nu folosesc nimănui, conform spuselor locuitorilor din comună. Acestei sume se adaugă și finanțarea de 13 milioane de lei – 130 de miliarde de lei vechi – pentru lucrările de proastă calitate de la D.J. Pădureni – Godovana. În total, 18, 7 milioane de lei, circa 4 milioane de euro, bani publici.

    ”Avem de-a face cu o situație de neimaginat în comuna Filipeni, acolo unde PSD Bacău a găsit rețeta perfectă pentru a alimenta firmele de casă cu bani publici. Iar ca urmele să se șteargă, baronul Dragoș Benea a apelat la prietenul său de la Neamț, baronul Ionel Arsene. Rețeta, simplă: comună cu nevoi multe, primar PSD, investiții aprobate de Ministerul Dezvoltării, licitații adjudecate de firme din județul Neamț apropiate de Arsene, președintele Consiliului Județean. Așa, ca de la președinte, la fost președinte”, a declarat Tudorița Lungu, deputat PNL, după o vizită pe șantierele încremenite de la Filipeni.

    Și deputatul Ionel Palăr, președintele PNL Bacău, s-a declarat stupefiat de disprețul cu care sunt tratați locuitorii din comuna Filipeni.

    ”Așa se întâmplă de 30 de ani. Nu contează că unele investiții sunt îndoielnice, nu folosesc localității, iar lucrările sunt de proastă calitate. Pentru PSD și baronii săi este important ca banii publici să fie încasați”, a conchis acesta.

     Biroul de presă al PNL Bacău

    „Profesioniștii contabili sunt pregătiți pentru viitor”

    Aceasta a fost concluzia principală a dezbaterii organizată online, pe 13 iulie, în toate filialele Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), inclusiv în Filiala Bacău, cu prilejul Zilei Contabilului Român. Tema dezbaterii a fost „Contabilul, pregătit pentru viitor” și a adus în discuție lecțiile învățate în perioada de criză generată de noul coronavirus. A fost făcut public și Topul 2020 al societăților de contabilitate și al experților și contabililor autorizați.

    Sărbătoarea profesioniștilor contabili a ajuns, cu un an înaintea împlinirii unui secol de la reglementarea profesiei în țara noastră, la ediția a XVI-a. La 13 iulie 1921, Regele Ferdinand I al României a aprobat, prin decret regal, Legea pentru organizarea Corpului de Contabili Autorizați și Experți Contabili în România.

    Anul acesta, pentru prima oară, sărbătoarea a fost marcată online, în condițiile impuse de măsurile pentru combaterea pandemiei de Covid-19. Astfel, la sediul filialei din Bacău a CECCAR au venit doar președintele Radu Mihai Faghiean, directorul general Constantin Păstrăv, Marcel Bulinschi și Eugen Tăbăcaru – președintele și unul dintre membrii Comisiei de Disciplină. Invitații lor au fost chestorul Vasile Oprișan și comisarul Cristian Jechel – din partea Inspectoratului de Poliție Județean, Vicențiu-Paul Stupu – șeful Administrației Județene a Finanțelor Publice, Dan Stoica – directorul general al Casei Județene de Asigurări de Sănătate și Dan Cristian Petrea – inspectorul șef al Inspectoratului Teritorial de Muncă Bacău. Alți zeci de membri ai filialei au urmărit online evenimentul și au transmis tot pe această cale mesaje de felicitare.

    Despre modul în care profesioniștii contabili sunt pregătiți pentru viitorul marcat de situația în care a adus pandemia economia și relațiile profesionale generate de aceasta a vorbit Eugen Tăbăcaru. Considerații asupra subiectului și a relației cu CECCAR au făcut chestorul Vasile Oprișan și Marcel Bulinschi.

    Topul profesiei contabile 2020

    Rezultatele obținute în activitatea anului 2019 au evidențiat, în județul Bacău, 19 societăți de expertiză contabilă și de contabilitate și 20 de experți contabili și contabili autorizați. Pentru primele trei locuri din fiecare categorie au fost acordate trofee și diplome de merit, iar pentru celelalte locuri din top diplome de merit.

    La categoria „Societăți de expertiză” primii trei clasați au fost societățile Infinity Consulting, Proactive Accounting și C&C Fiscalitate. Primele trei societăți de contabilitate au fost Laviriscont, Stoina Contab și Total Contab Consulting. Între experții contabili, primii trei au fost Radu Mihai Faghiean, Constantin Cătălin Burlui și Mariana Negru Ciobanu. Iar între contabilii autorizați primii trei clasați au fost Alexandru Dorin Macsim, Cristina Moscu și Maria Dartu.

     

    Profesioniștii contabili sunt pregătiți pentru viitor. Ca o premoniție, despre era digitală în care va intra și profesia contabilă s-a vorbit încă de la Congresul CECCAR din anul 2016. Acum am practicat pe viu meseria noastră în condiții de telemuncă și de distanțare socială. Desfășurată sub sloganul «Tradiție pentru viitor. Evoluăm împreună!», Ziua Contabilului Român a fost celebrată pentru recunoașterea oficială a rolului pe care profesia contabilă și practicanții acesteia îl au în economie și în societate.”

    Ec. Radu Mihai Faghiean, președintele CECCAR Bacău

     

    Dragoș Benea: „Covidul escaladează, prefectul e în concediu!”

    Pandemia de coronavirus își arată din nou colții: cifrele cresc, îngrijorător, de la o zi la alta – la fel și lipsa de soluții a Guvernului și a reprezentanților săi în teritoriu, tot mai mare pe zi ce trece, vizibilă cu ochiul liber, consideră europarlamentarul Dragoș Benea.

    Acesta spune că amenajarea etajelor 4 și 5 de la Spitalul Municipal (SM), pentru preluarea cazurilor de Covid19, s-a finalizat de mult, însă prefectul și DSP nu au reușit să operaționalizeze nici până la această oră respectivele facilități medicale.

    „Pare că nu mai e nicio urgență pentru autoritățile PNL, ca și când pandemia așteaptă după hârtiile și avizele birocrației peneliste”, spune Dragoș Benea.

    Europarlamentarul consideră că s-ar crea condiții mai bune de tratament prin operaționalizarea celor două etaje, ar crește numărul de locuri disponibile pentru preluarea pacienților suspecți de Covid19, iar presiunea pe Spitalul Județean de Urgență Bacău – care a dus greul luptei împotriva pandemiei – ar scădea prin mutarea secțiilor de Infecțioase și ATI-covid în clădirea SM (cum, de altfel, a solicitat SJU Bacău).

    „Aproximativ 200 de posibili bolnavi de coronavirus ar putea fi îngrijiți la etajele 4 și 5 de la Spitalul Municipal, dar asta e mai puțin important decât mersul în concediu, unde prefectul băcăuan de la PNL este plecat de câteva zile bune. Când nu pozează în samsar de primari sau nu amenință, prin interpuși, manageri de spital (așa cum s-a întâmplat, recent, la Buhuși), apoliticul și asimptomaticul de la Prefectură numără petele din soare”, a mai declarat europarlamentarul Dragoș Benea.

    Acesta mai spune că, în loc să se pregătească de valul 2 al pandemiei și să „ranforseze” sistemul medical băcăuan, greu încercat de covid și de complicitățile politice liberale, peneliștii sunt cu mintea la alegeri sau la bronz, ca în februarie, când ne spuneau că totul e doar o banală gripă, care „trece” cu alegeri anticipate.

    „Ne vom trezi, din nou și nu peste mult timp, cu spitalele abandonate în fața Covid19, cu personal medical fără echipamente de protecție și autorități locale lăsate să se descurce cum pot”.
    Dragoș Benea, europarlamentar

    Curs festiv online la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

      Cursul festiv al absolvenților Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău, promoția 2020 a fost organizat anul acesta, din cauza pandemiei, online, pe 10 iulie. Promoția de anul acesta a cumulat 1757 absolvenți, din care 1116 pentru studii universitare de licență, 606 pentru studii universitare de master și 35 la doctorat. Evenimentul organizat de către Liga Studențeasacă, în colaborare cu Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, pe platforma Teams, a reunit peste 200 de participanți care au primit cuvântul conducerii Universității și al decanilor celor cinci facultăți, totodată împărtășind impresii din timpul facultății.

      Prof.univ.dr.ing.Dr.h.c. Valentin NEDEFF – Președintele Senatului a declarat: „Sunteți a 57-a generație care finalizează la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, o generație deosebită datorită faptului că ați reușit să teminați cu succes studiile în timpul pandemiei. Indiferent că ați absolvit studii de licență, master, doctorat, conversie profesională sau cursuri postuniversitare, trebuie să fiți bucuroși că ați terminat la o universitate de stat, clasată în prima jumătate a topului universităților din România. Vrem să vă mulțumim că ne-ați fost studenți, că ați finalizat la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, că ați înțeles condițiile deosebite pe care le-am parcurs în ultima perioadă și că am reușit să schimbăm demersul didactic în unul exclusiv online”.

      Prof.univ.dr. Carol SCHNAKOVSZKY – Rectorul Universității le-a transmis absolvenților un cuvânt la acest moment festiv: „Sunteți o generație care termină facultatea, când Universitatea împlinește 59 de ani, sunteți generația care va rămâne în memorie mult timp, sunteți generația online a Universității noastre și vă mulțumim pentru că ați finalizat studiile. În această perioadă, am învățat alături de studenții noștri cum să folosim tehnologia și să realizăm cursuri interactive online, să susținem examene și finalizări de studii online. Ne mândrim că sunteți absolvenții noștri, Universitatea fiind aproape de studenți și după terminarea studiilor, prin faciltarea integrării pe piața forței de muncă a absolvenților”.

      De asemenea, decanii celor 5 facultăți au transmis mesaje pentru absolvenți: Conf.univ.dr.ing. Mirela PANAINTE-LEHĂDUȘ- Decanul Facultății de Inginerie, Conf.univ.dr. Brîndușa-Mariana AMĂLĂNCEI – Decanul Facultății de Litere, Conf.univ.dr. Gloria-Cerasela CRIȘAN – Decanul Facultății de Științe, Prof.univ.dr.ing.ec. Ovidiu-Leonard TURCU – Decanul Facultății de Științe Economice și Conf.univ.dr. Dan-Iulian ALEXE – Decanul Facultății de Științe ale Mișcării, Sportului și Sănătății.

      Moderatorul acestui eveniment a fost Șefănuț-Iulian BUHUȘ – Președintele Asociației Liga Studențească din Bacău: „La vremuri noi, obiceiuri noi. Este clar că tânjim după un curs festiv fizic, unde să ne putem lua în brațe, să ne felicităm și să ne bucurăm de acest moment deosebit. Mă bucur foarte mult că studenții au răspuns „prezent”, într-un număr atât de mare la un eveniment online. Nu îmi rămâne decât să-i încurajez, să le doresc multă bafta în ceea ce și-au propus și să nu uite că această promoție va purta mereu cu ea semnele curajului, schimbării și digitalizării. Sunt sigur că despre ei se va vorbi peste ani și totodată sunt sigur că la întălnirea de zece ani vor avea ce povesti”.

      Fotbal: Săptămână decisivă pentru CS Aerostar Bacău

      Titlul cel mai potrivit ar fi: săptămână decisivă pentru fotbalul băcăuan. Și asta pentru că, la ora aceasta, CS Aerostar reprezintă gruparea fanion a fotbalului din Bacău. Promovată în Liga a II-a pe fondul „înghețării” campionatului ca urmare a pandemiei COVID-19, echipa „aviatorilor” se află la răscruce. Iar până pe 20 iulie, trebuie să decidă încotro o pornește: continuă în eșalonul secund sau face un pas înapoi, revenind în Liga a III-a?

      Nu este deloc o decizie ușoară, iar ea va depinde exclusiv de buget. De luni de zile ne preocupă această problemă. Am făcut și facem eforturi consistente pentru a găsi soluții financiare care să ne permită prezența în liga secundă, dar, din păcate, eforturile noastre au rămas fără ecou”, a declarat presedintele CS Aerostar Bacău, Doru Damaschin.

      Deocamdată, în afara fondurilor proprii – și ele serios afectate de pandemie – gruparea băcăuană nu beneficiază de niciun sprijin: nici din partea autorităților, nici din partea sponsorilor.

      „Asta nu înseamnă că am renunțat la ideea de a sensibiliza autoritățile și mediul de afaceri. Vrem să jucăm în Liga a II-a, însă fără sprijinul comunității, nu avem cum să ducem la bun sfârșit un campionat dificil precum se anunță cel viitor, unul în care, pe lângă echipe precum Farul Constanța, Poli Timișoara sau U Cluj, ar putea exista formații de calibrul Petrolului, Argeșului, Rapidului sau chiar Dinamo. Consider că ar fi un punct de interes major pentru fotbalul băcăuan de a avea o reprezentantă la acest nivel, dar, repet în absența unui buget pe măsură, nu ne putem asuma riscuri. Mai avem o săptămână la dispoziție în care încercăm și sperăm să mișcăm lucrurile într-o direcție pozitivă”, a adăugat președintele Damaschin.

      În paralel cu eforturile pentru a atrage fonduri necesare prezenței în Liga a II-a, conducerea CS Aerostar dorește să capteze și interesul celor mai reprezentativi oameni de fotbal ai Bacăului. Concret, „aviatorii” intentionează să creeze un „Consiliu  al Seniorilor”, alcătuit din nume de rezonanță ale fotbalului băcăuan, care să aibă un rol consultativ în bunul mers al echipei. Primul nume dintr-o listă elitistă este cel al lui Gheorghe Andrieș. Fost antrenor al Aerostarului, „Gioni” Andrieș este fotbalistul cu cel mai mai multe prezențe în Divizia A sub culorile Bacăului.

      Este o bucurie și o onoare pentru mine de a face parte dintr-un astfel de Consiliu și de a pune umărul la bunul mers al singurei echipe nu doar din Bacău ci din întreaga Moldovă care ține steagul sus în Liga a II-a. Spun Liga a II-a pentru că eu sper din tot sufletul ca să se gasească resurse economice astfel încât, din toamnă, Aerostar să joace din nou în eșalonul secund”, a afirmat „Gioni” Andrieș.

       

       

       

      Încă o campanie de sterilizare gratuită

      Serviciul de Gestionare a Câinilor Fără Stăpîn din Primaria Bacău organizează joi, 30 iulie, înca o campanie de sterilizare gratuită din acest an, pentru animalele de rasă comună. Programările se fac la telefonul 0234-524024.

      Ca de fiecare dată, condiția este ca proprietarii sau deținătorii câinilor să aibă domiciliul în municipiul Bacău. Campania este organizată de Primăria Bacău și de organizația Wir retten Hunde e. V din Germania.

      Din cauza situației epidemiologice, sunt câteva condiții care trebuiesc respectate: proprietarii / deținătorii câinilor trebuie să fie prezenți la adăpost la ora stabilită prin programare telefonică la 0234-524024, ei vor purta obligatoriu măști de protecție în parcare și în zona de acces în adăpost pe toată perioada cât sunt prezenți.

      Proprietarii / deținătorii câinilor vor respecta distanțarea socială de 2 metri în relația cu ceilalți participanți cit și cu personalul adăpostului.

      Accesul proprietarilor în adăpost este interzis; câinii vor fi preluați de către personalul adăpostului din parcare și returnați proprietarilor, după sterilizare, în același loc. Animalele care urmează a fi sterilizate nu trebuie hrănite cu 12 ore înainte de intervenția chirurgicală. CP

      Primarul Cosmin Necula cere deschiderea circulației pe brațul finalizat al șoselei de centură

      Primarul Bacăului a trimis către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere solicitarea de a deschide de urgență circulația pe segmentul finalizat al șoselei de centură.

      „Noi, bacăuanii, avem nevoie urgent de fluidizarea traficului, de reducerea timpului și a costurilor de transport și de scăderea poluării cauzată de emisiile de noxe. Tronsonul dintre E 85 (Nicolae Bălcescu) și DN 11 (ieșirea din Bacău spre Onești) măsoară 7,3 km si poate prelua traficul greu și traficul de tranzit, lucru pe care îl vom resimți cu toții prin descongestionarea circulației la intrarea de sud în municipiul Bacau”, spune primarul Cosmin Necula.

      Primarul Bacăului consideră că este inadmisil ca tronsonul vestic să rămână închis până când premierul Orban și candidații PNL își vor face timp să inaugureze acest obiectiv în cântec de fanfară electorală.

      „Tocmai ei, cei care nu au contribuit cu ceva la realizarea acestui proiect vital pentru orașul nostru! Poate doar cu desene frumoase pe programele electorale ale candidaților PNL din ultimii 12 ani. Candidați care nici în ziua de astăzi nu știu pe unde trece centura, și vor ajunge pe șantier, la inaugurare, doar dacă ii duce cineva de mânuță”.
      Cosmin Necula
      primarul municipiului Bacău

      Experiență Erasmus+, pentru profesorii de la Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău, la Bologna

        În cadrul proiectului de mobilitate pentru profesori „O școală mai bună este o școală fără bullying!”, 2019-1-RO01-KA101-061940, Programul Erasmus+, Acțiunea cheie 1, finanțat de Comisia Europeană și derulat prin Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, trei profesori din cadrul Colegiului Economic „Ion Ghica” Bacău, Maria Cristina Dămoc, Ana – Maria Paiu și Gabriel Stan, au participat la un curs de formare cu tema „How to stop bullying and cyber bullying in school and promote social emotional learning”.

        Cursul s-a desfășurat la Bologna, Italia, fiind organizat de „Erasmus Learning Academy SRLS”, Bologna, fiind susținut de formatori cu experiență internațională.

        Scopul acestuia a fost să ofere profesorilor participanți cunoștințele și competențele necesare pentru a preveni toate formele de violență, care pot interveni în mediul școlar sau în procesul de învățare.

        Aspectele teoretice și practice ale cursului au vizat conștientizarea gradului îngrijorător de incidență a acestui fenomen și a efectelor grave, pe termen lung, asupra personalității tinerilor, identificarea categoriilor de persoane expuse violenței din mediul școlar, fie acestea elevi sau profesori, recunoașterea simptomelor unei persoane care suferă o astfel de agresiune, recunoașterea și diferențierea unui act violent întâmplător de bullyingul propriu-zis, dar, mai ales, cum se poate construi un mediu școlar mai sigur prin stimularea empatiei, a spiritului de echipă, sau prin asigurarea unui spațiu care, respectând toate normele funcționalității și ale esteticii, își poate pune amprenta asupra elevilor.

        Activitățile de formare au cuprins dezbateri, brainstorming, jocuri de rol, prin care profesorii participanți au simulat situații de bullying și cyberbullying, fiind puși în ipostaze în care au fost, pe rând, agresori sau agresați, ceea ce a condus la o mai bună înțelegere a fenomenului bullying-ului.

         

        Prin participarea internațională (la curs luând parte și cadre didactice din Belgia, Finlanda, Norvegia și Polonia), s-a asigurat împărtășirea de exemple de bune practici.

        Violența în școală este o problemă cu care se confruntă toate țările europene; cursul oferind astfel participanților posibilitatea de a identifica problemele comune și de a reflecta asupra soluțiilor celor mai potrivite.

        La nivelul României, 9 din 10 cazuri de bullying se petrec în școli – în curtea acestora, în pauză, sau în timpul orelor, iar la nivel european, doar în ultimul deceniu s-au înregistrat sute de mii de cazuri de bullying. Însă, statisticile nu reușesc să ne creioneze decât o palidă imagine asupra dimensiunilor reale ale fenomenului, la nivel global. Ceea ce este limpede tuturor este faptul că elevii agresați refuză să mai meargă la școală, iar dacă o fac, o fac cu reținere.

        O altă problemă importantă este cyberbullying-ul. În prezent internetul este strâns legat de viața de zi cu zi a tuturor categoriilor de oameni, iar viața copiilor nu face excepție. Pe lângă toate beneficiile sale, evoluția tehnologică a adus, sau a mărit, anumite probleme, iar cyberbullying-ul este una dintre cele mai omniprezente amenințări cu care se confruntă acum, în mediul online, tinerii.

        Când un copil începe să fie intimidat la școală, hărțuirea continuă de obicei pe rețelele de socializare, prin aplicațiile de mesagerie și în alte părți de pe internet. Şcolile pot crede că problemele lumii digitale se află în afara domeniului de învățământ. Cu toate acestea, abuzul și hărțuirea online au adesea un impact mai mare asupra victimelor decât intimidarea în persoană – și totuși pot fi ignorate până când adeseori este prea târziu.

        În sistemul educațional românesc abordarea problematicii complexe a bullying-ului a căpătat de curând un cadru normativ.

        Astfel, Ministerul Educației a emis OM Nr. 4.343/2020 din 27 mai 2020, privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 7 alin. (1^1), art. 56^1 şi ale pct. 6^1 din anexa la Legea educaţiei naţionale Nr. 1/2011, privind violenţa psihologică – bullying.

        Normele metodologice de aplicare a legii împotriva violenței psihologice-bullying au fost publicate în Monitorul Oficial.

        De remarcat că normele de aplicare au fost aprobate prin Ordin de Ministru și nu prin Hotărâre de Guvern, așa cum fuseseră puse în dezbatere pe 28 ianuarie 2020.

        Astfel, pentru reducerea ratei de prevenire a violenţei psihologice-bullying, la Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău va fi înfiinţat un grup de acţiune anti-bullying din care vor face parte maximum 10 membri. Între aceştia se vor regăsi: directorul unităţii de învăţământ, profesorul consilier şcolar, trei cadre didactice formate în problematica violenţei, inclusiv a violenţei psihologice-bullying, doi sau mai mulţi reprezentanţi ai elevilor, un reprezentant al părinţilor și reprezentanţi ai autorităţii locale.

        Rolul acestui grup este prevenirea, identificarea şi soluţionarea faptelor de bullying comise între elevi, prin acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice.

        Colegiul are obligaţia de a introduce în Regulamentul de Ordine Interioară (ROI) obiectivul „şcoală cu toleranţă zero la violenţă”. În plus, pentru a veni în sprijinul cadrelor didactice, în perioada următoare, Ministerul Educaţiei va realiza „Ghiduri de bune practici” pe cicluri de învăţământ, privind modul de interacţiune şi de intervenţie în situaţiile de violenţă psihologică-bullying.

        Punerea în practică mai mult, implementarea planului anti-bullying, la nivelul Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău, presupune: activităţi de informare şi conştientizare asupra fenomenului de bullying pentru personalul şcolii, copii şi părinţi;   măsuri de comunicare şi informare internă, la nivelul unității noastre de învățământ, cu privire la procedurile de prevenire, identificare, raportare şi intervenţie a situaţiilor de bullying în spaţiul şcolar;  proceduri de intervenţie în situaţiile de violenţă psihologică-bullying; responsabilizarea cadrelor didactice în scopul intervenţiei imediate în cazurile de bullying semnalate sau identificate;  organizarea unor activităţi, precum concursuri, teatru forum ş.a., în scopul încurajării respectării valorilor şi misiunii declarate a şcolii; participarea la identificarea, medierea sau raportarea situaţiilor de bullying; atragerea părinţilor în participarea la dezbateri şi sesiuni de informare cu privire la bullying; activităţi de măsurare a impactului acţiunilor cuprinse în planul anti-bullying şi ale eficienţei grupului de acţiune; orice alt tip de activitate care are scopul de a preveni bullying-ul.

        Pentru a face cunoscute modalităţile de intervenţie în cazul de bullying, începând cu anul şcolar 2020 – 2021, vom afișa infografice accesibile tuturor elevilor, cadrelor didactice, personalului auxiliar şi părinţilor.

        În ciuda situației dificile în care se află acum întreaga societate, cadrele didactice de la Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău, Maria Cristina Dămoc, Ana – Maria Paiu și Gabriel Stan, alături de întreaga echipă a proiectului, speră că experiența acumulată pe parcursul acestei mobilități va contribui, prin dezvoltarea unor viitoare proiecte, la stoparea fenomenului bullying-ului și la promovarea unui mediu școlar în care să-și facă loc empatia și dezvoltarea inteligenței emoționale.

        Violența este un virus care poate fi stopat.

        Prof. Maria Cristina DĂMOC, Prof. Ana – Maria PAIU, Prof. Gabriel STAN, de la Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău

        Surse web:

        1. https://adevarul.ro/educatie/scoala/ce-rol-vor-profesorii-prevenirea-bullyingului-normele-aplicare-legii-anti-bullying-publicate-monitorul-oficial-1_5ee1d61e5163ec4271bc04d7/index.html
        2. https://www.edupedu.ro/se-mai-infiinteaza-o-comisie-in-fiecare-scoala-grupul-de-actiune-anti-bullying-ce-trebuie-sa-faca-profesorii-si-cum-pune-scoala-in-aplicare-legea-impotriva-violentei-functionala/
        3. https://www.edu.ro/sites/default/files/_fișiere/Legislatie/2020/OMEC_4343_2020_norme%20antibullying.pdf
        4. https://tribunainvatamantului.ro/2020/03/06/bullying-ul-si-violenta-din-scoala-romaneasca/
        5. https://tribunainvatamantului.ro/2020/03/26/ce-facem-cu-bullying-ul-din-scoala/
        6. https://www.edupedu.ro/cyberbullying-in-loc-de-interzicerea-telefoanelor-in-clase-profesorii-se-pot-concentra-asupra-utilizarii-etice-a-tehnologiei/

        Pisică sălbatică filmată în pădure, la Căiuți

          O pisică sălbatică a fost surprinsă de o cameră de monitorizare amplasată într-o pădure administrată de Ocolul Silvic Căiuți, în cea mai înaltă zonă de pe suprafața administrată de acest ocol. Camera de monitorizare a fost amplasată recent, cu ocazia lansării proiectului european LIFE Lynx prin care mai multe exemplare de râs din fondurile cinegetice gestionate de Romsilva au fost capturate și relocate în Munții Dinari și în sud-estul Munților Alpi, pentru salvarea de la dispariție a acestei specii.

          „Cușca amplasată pentru capcană care apare în imaginile filmate – spun silvicultorii – nu este activată, fiind folosită strict pentru proiectul LIFE Lynx, sub atenta monitorizare a specialiștilor de la Romsilva și ACDB, parteneri în proiect”.

          Pisica sălbatică – ne mai informează silvicultorii – este un animal solitar care vânează noaptea și foarte rar este văzută de oameni în mediul său natural. Felina poate să ajungă la 70 de centimetri lungime, iar lungimea cozii poate fi de 35 de centimetri. La maturitate, pisica sălbatică poate avea o greutate de 8 kilograme. Are un teritoriu de vânătoare de peste 300 de hectare și se hrănește cu mamifere mici și păsări.

          Pădurile din România adăpostesc unele dintre cele mai mari populații de urs, lup, râs sau pisică sălbatică din întreaga Uniune Europeană.

          Evoluție pozitivă în economia privată

          Față de perioada în care a fost în vigoare starea de urgență, numărul salariaților aflați în șomaj tehnic din cauza pandemiei de coronavirus a scăzut considerabil. Astfel, dacă în martie, după instituirea stării de urgență, nu mai puțin de 15.823 persoane aveau contractul de muncă suspendat, acum în această situație se mai află 4.625 salariați, ceea ce înseamnă că peste 11.000 și-au reluat activitatea.

          Dar și numărul angajaților la firmele private a avut o evoluție pozitivă, respectiv a crescut de la 118.107 persoane, la finele lunii mai, la 119.188, vineri, 10 iulie. Aceeași situație se constată și în ceea ce privește numărul angajatorilor activi privați. Aceștia au ajuns acum la 12.541 față de 12.297, la începutul lui mai.

          Revenind la cei 4.625 salariați, cu contractul suspendat, ei sunt în șomaj tehnic, deoarece domeniile în care sunt angajați nu pot să-și reia activitatea din cauza restricțiilor impuse de starea de alertă. Potrivit reglementărilor în vigoare, aceste domenii ar putea rămâne închise chiar până la sfârșitul anului 2020. Angajații lor vor beneficia de indemnizație de șomaj tehnic pe toată durata suspendării contractului individual de muncă.

          Amintim că salariații în cauză vor primi 75 la sută din salariul brut de bază, corespunzător locului de muncă ocupat. Dar suma acordată nu va putea fi mai mare de 75 la sută din salariul mediu brut pe economie, adică de 4.072 lei. Din suma reprezentând 75 la sută din salariu vor fi reținute contribuțiile sociale (pensii, sănătate), iar din ceea ce rămâne se va plăti impozitul de 10 la sută.

          Platforma Social Liberală are filială și în Bacău

            La sfârșitul anului trecut, Ilan Laufer, fost ministru pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat, timp de șase luni, într-un guvern PSD și fost consilier al Vioricăi Dăncilă, în perioada în care aceasta a deținut funcția de premier, anunța că își lansează propriul partid, Platforma Social Liberală (PSL). În descriere, PSL este un partid politic de centru, de orientare social-liberală, pro-europeană și euro-atlantică, care își propune să devină un factor integrator pe scena politică românească. Valorile care stau la baza proiectului de țară sunt: libera inițiativă, iubirea de țară și dreptatea socială.

            „România este astăzi blocată în războaie politice și este deconectată de la marile mize în plan european și internațional. Din 1990 până astăzi, singurul proiect de țară real l-a constituit aderarea la NATO și la Uniunea Europeană. Cele două obiective au fost îndeplinite de mai bine de 10 ani. Astăzi, României îi lipsește o viziune pe termen lung care să ducă de la aderare la integrare. Dacă vom continua pe aceeași cale vom rămâne un stat periferic, izolat de marile fenomene globale, fără un cuvânt de spus în plan internațional. Vom rămâne un stat slab, cu o societate fărâmițată, cu o emigrație masivă care pune în pericol sustenabilitatea proiectului national”, se arată într-un comunicat remis de PSL.

            Redăm în continuare mesajul transmis de noua organizație politică:

            „Noi credem că există și o altă cale! România este astăzi statul cu cel mai mare potențial nefructificat din Uniunea Europeană. Capitalul uman, resursele naturale, valoarea Diasporei românești ne permit să aspirăm la statutul de stat important în Europa și în lume, de țară dezvoltată, care oferă o calitate a vieții ridicată cetățenilor săi. Acesta nu este un vis, este un potențial pe care îl putem atinge dacă ne concentrăm cu toții eforturile pe îndeplinirea unui proiect de țară comun. Pentru a parcurge acest drum împreună, trebuie să îmbrățișăm viziunea unui nou model de dezvoltare economică, bazat pe sprijinirea masivă a antreprenoriatului autohton, stimularea inovării, folosirea noilor tehnologii și fructificarea potențialului de capital uman pe care România îl are astăzi. Vom genera astfel o schimbare a structurii economiei românești, crescând în mod semnificativ atât potențialul de creștere economică, dar mai ales schimbând motoarele de dezvoltare pentru a genera un plus de sustenabilitate pe termen mediu și lung.

            O Românie dezvoltată și prosperă este o Românie în care toți cetățenii, indiferent de vârstă, educație sau origine etnică, au garantat un minim standard de viață civilizat și demn. Reducerea sărăciei și stimularea integrării active a celor care astăzi nu au șansa de a contribui la economia României constituie priorități nenegociabile pentru noi.
            Nu în ultimul rând, România trebuie să fructifice potențialul extraordinar pe care îl constituie astăzi cele 5 milioane de cetățeni aflați în afara granițelor. Crearea cadrului pentru reîntoarcerea Diasporei românești nu constituie un privilegiu acordat conaționalilor aflați peste hotare ci o necesitate absolută pentru noi toți.

            Proiectul PSL a fost creat pentru a oferi o șansă reală tinerilor, dar în același timp suntem deschiși, pentru a reforma clasa politică, către toți oamenii noi care vor să facă politică și care doresc să contribuie la îndeplinirea acestor obiective.”

            Actuala criză sanitară provocată de pandemia COVID 19 nu a scăpat din vizorul noii formațiuni politice:

            „Contextul pandemiei a dus țara noastră în pragul unui genocid economic. Vrem ca țara noastră să fie guvernată asumat pentru a face față noilor provocări social-economice ce deja își fac simțită prezența. Pentru a iesi din situația dramatică în care ne aflăm, propunem trei direcții strategice de acțiune. Vrem ca firmele românești să fie cu adevarat susținute, vrem o țară sigură din toate punctele de vedere pentru cetățenii noștri și vrem să reabilităm imaginea românilor în UE, mai exact să schimbăm paradigma conform căreia suntem etichetați drept «cetățeni de mâna a doua ai Europei».”

            Ilan Laufer, președinte PSL: „Pentru că vreau să demonstrez că ROMÂNIA CONTEAZĂ și cred cu tărie că a sosit momentul să reaprindem flacăra speranței în țara noastră, am fondat PSL ca fiind o nouă mișcare politică ce se adresează tuturor românilor care vor un viitor mai bun. Mă adresez tuturor românilor care nu au încetat să creadă în România: puteți reda acestei țări locul pe care îl merită, atât la nivel european, cât și la nivel global. Vă chem să veniți alături de noi pentru a reforma clasa politică și pentru a reporni motoarele României noastre!
            La nivelul județului Bacău, am mare încredere că Dragoș Costraș, coordonatorul organizației PSL Bacău, va construi o echipă puternică la nivel județean, deoarece este un tânăr profesionist care se identifică foarte bine cu viziunea acestui proiect.”

            Dragoș Costraș, coordonator PSL Bacău:

            „Mi-am propus să vin cu viziune nouă, adaptată vremurilor și contextului actual.

            Pentru asta avem nevoie de capital uman proaspăt, cu idei noi si îndreptate către dezvoltarea Bacăului’’.

            Oferta educațională a Facultății de Litere din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău

              A început admiterea la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău. Pentru anul universitar 2020- 2021, Facultatea de Litere a Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău organizează admitere pentru ciclurile de studii universitare de licență, master și conversie profesională. Pentru înscrierea la studii universitare de conversie profesională, admiterea se organizează în luna septembrie 2020, iar mai multe informații se vor publica în luna august.

              Studii universitare de licență: 3 domenii cu 7 programe de studii:

              – Domeniul Limbă și literatură: Programele de studii: Limba şi literatura engleză – Limba şi literatura franceză, 50 de locuri; Limba şi literatura română – Limba şi literatura engleză, 30 de locuri; Limba şi literatura română – Limba şi literatura franceză, 20 de locuri; Limba şi literatura engleză – Limba şi literatura română, 38 de locuri; Limba şi literatura franceză – Limba şi literatura română, 37 de locuri.

              – Domeniul Științe ale comunicării: Programul de studii: Comunicare și relații publice, 75 de locuri.

              – Domeniul Științe ale educației: Programul de studii: Pedagogia învățământului primar și preșcolar, 75 de locuri.

              Studii universitare de master: 3 domenii cu 5 programe de studii:

              – Domeniul Filologie: Programele de studii:  Cultură și literatură română, 100 de locuri; Limba engleză. Practici de comunicare,100 de locuri; Limba franceză. Practici de comunicare, 100 de locuri.

              – Domeniul Științe ale comunicării: Programul de studii:Comunicare în spațiul public, 50 de locuri.

              – Domeniul Științe ale educației: Programul de studii: Strategii inovative în educație, 60 locuri.

              CALENDARUL ADMITERII

              prima sesiune:

              • perioada de înscriere: 6-30 iulie 2020;
              • afişarea rezultatelor (online și la sediul Facultății): 31 iulie 2020;
              • contestații (online și la sediul Facultății): 03 august 2020;
              • afişarea rezultatelor după contestaţii (online și la sediul Facultății): 04 august 2020;
              • confirmarea locului: 05-11 august 2020;
              • afișarea rezultatelor după confirmare (online și la sediul Facultății): 12 august 2020.

              a doua sesiune:

              • perioada de înscriere: 01-18 septembrie 2020;
              • afişarea rezultatelor (online și la sediul Facultății): 19 septembrie 2020;
              • contestații (online și la sediul Facultății): 21 septembrie 2020, în intervalul orar 9.00-11.00;
              • afişarea rezultatelor după contestaţii (online și la sediul Facultății): 21 septembrie 2020, după ora 12.00;
              • confirmarea locului: 22-23 septembrie 2020;
              • afişarea rezultatelor după confirmare (online și la sediul Facultății): 24 septembrie 2020.

              Programe de conversie profesională a cadrelor didactice

              Studiile universitare de conversie profesională a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar se desfășoară conform Normelor metodologice de organizare și funcționate stabilite de OMECTS 6194/13.12.2012. Programele de conversie aprobate de MEC sunt următoarele:

              Limba și literatura engleză – 4 semestre;

              Limba și literatura engleză – 3 semestre;

              Limba și literatura franceză – 4 semestre;

              Limba și literatura franceză – 3 semestre;

              Limba și literatura română – 4 semestre;

              Limba și literatura română – 3 semestre;

              Pedagogia învățământului primar și preșcolar – 4 semestre.

              Perioada de înscriere este 1-28 septembrie 2020 (pentru programele de conversie cu durata de 4 semestre) și 10-31 ianuarie 2021 (doar pentru programele de conversie cu durata de 3 semestre). Dosarul de înscriere conține aceleași documente ca pentru studiile universitare de master, fără adeverința medicală și fără adeverința că părinții lucrează în învățământ. Se solicită, în schimb, adeverința din care să rezulte statutul de cadru didactic al candidatului.

              CONDIȚII ADMITERE

              Concursul de admitere se organizează în baza Regulamentului de organizare şi desfăşurare a admiterii în ciclurile de studii universitare de licenţă, de master şi de doctorat şi la cursurile de specializare pentru anul universitar 2020–2021 (R-05-12), al Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău, cu respectarea prevederilor legale în vigoare și a Ghidului UBc privind norme metodologice pentru organizarea și desfășurarea admiterii în ciclurile de studii universitare de licență și de master pentru sesiunile de admitere 2020.

              Înscrierea candidaţilor se realizează ONLINE pe platforma www.admitere.ub.ro. Candidații care nu dispun de mijloace tehnice se pot înscrie online la sediul Facultății.

              Candidații care nu dețin mijloace tehnice pentru realizarea pașilor necesari înscrierii la concursul de admitere online pot avea acces, în sălile puse la dispoziție de Facultatea de Litere, la toate mijloacele necesare pentru efectuarea înscrierii. Programul de înscriere online este de 24 de ore din 24 de ore, iar, pentru cei care optează să se înscrie la sediul Facultății de Litere, programul de lucru este: luni–vineri: 9-15, sâmbătă: 9-12.Duminica nu se fac înscrieri la sediul Facultății.

              Orice alte informații se pot obține de pe pagina web a Facultății https://www.ub.ro/litere/, prin e-mail la adresa litere@ub.ro sau la numărul de telefon: 0234/588884.

              Pentru înscriere online la concursul de admitere la studiile universitare de licență, documentele solicitate, în format .pdf sau .jpg, sunt următoarele:

              ► diploma de bacalaureat sau diploma echivalentă cu aceasta, însoțită de foaia matricolă. Absolvenţii de liceu din promoţia 2020, indiferent de sesiunea de bacalaureat, pot prezenta, pentru sesiunea imediat următoare de admitere, în locul diplomei de bacalaureat, Adeverinţa-tip, din care să rezulte: liceul absolvit, media generală cu care au promovat examenul de bacalaureat, termenul de valabilitate;

              ► cartea de identitate (buletinul de identitate)/paşaportul;

              ► certificatul de naştere şi de căsătorie (dacă este cazul);

              ► adeverinţă medicală-tip eliberată, după caz, de cabinetele medicale şcolare, de medicul de întreprindere sau de medicul de familie, cu menţiunea „nu este în evidenţă cu afecţiuni neuropsihice și boli infecto-contagioase”;

              ► o fotografie color recentă, tip carte de identitate (3×4 cm), în format digital;

              ► adeverinţa de student, diploma de bacalaureat sau echivalentă cu aceasta, însoțită de foaia matricolă/supliment la diplomă – în cazul studenţilor care se înscriu la concurs pentru a urma un al doilea domeniu, adeverinţa de student trebuie să menţioneze care este statutul financiar al studentului la acea facultate. Candidații trebuie să prezinte o adeverință din care să rezulte statutul financiar și numărul de semestre în care a beneficiat de bursă la facultatea absolvită;

              ► actele doveditoare (certificatele de deces ale părinţilor; adeverinţă de la casa de copii; certificatul de deces al părintelui erou-martir al Revoluţiei sau, după caz, certificatul medical ori alt document doveditor, în situaţia în care însuşi candidatul a fost rănit în lupta pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989; adeverinţă din care să rezulte că părintele/ părinţii lucrează în învăţământ) necesare candidaţilor care solicită reducerea taxelor de înscriere la concursul de admitere, în cazul în care aceştia îndeplinesc condiţiile de a beneficia de scutirea respectivă;

              ► cetăţenii Republicii Moldova (dacă doresc să concureze pe locurile cu taxă) vor depune atât copia paşaportului, cât şi a buletinului sau a cărţii de identitate moldoveneşti);

              ► plata online a taxei de admitere; plata se poate efectua și direct în contul RO20TREZ06120F330500XXXX, deschis la Trezoreria municipiului Bacău (taxa de admitere – 100 lei/domeniu).

              ■ După încheierea perioadei de înscriere, opţiunile, ordinea acestora, precum şi alte informaţii din fişa de înscriere nu pot fi modificate.

              Pentru înscriere online la concursul de admitere la studiile universitare de master, documentele solicitate, în format .pdf sau .jpg, sunt următoarele:

              ► diploma de licenţă (inclusiv anexa/ anexele) în original. Pentru absolvenţii din promoţiile 2019 şi 2020 este valabilă şi Adeverinţa-tip, în original, din care să rezulte media la examenul de licenţă şi media anilor de studii, până la eliberarea actului de studii;

              ► cartea de identitate (buletinul de identitate)/paşaportul;

              ► certificat de naştere şi certificat de căsătorie (dacă este cazul);

              ► adeverinţă medicală-tip eliberată, după caz, de medicul de întreprindere sau de medicul de familie, cu menţiunea „nu este în evidenţă cu afecţiuni neuropsihice și boli infecto-contagioase”;

              ► o fotografie color recentă, tip carte de identitate (3×4 cm), în format digital;

              ► plata online a taxei de admitere; plata se poate efectua și direct în contul RO20TREZ06120F330500XXXX, deschis la Trezoreria municipiului Bacău (taxa de admitere – 100 lei/domeniu).

              ■ După încheierea perioadei de înscriere, opţiunile, ordinea acestora, precum şi alte informaţii din fişa de înscriere nu pot fi modificate.

              Se clasează?

              Aud că dosarul deschis după evenimentele din 10 august 2018 este pe cale să fie clasat. Asta ar însemna, după o logică minimă, că nu s-au găsit dovezi care să permită trimiterea dosarului în instanță. Pe cale de consecință, acțiunea Jandarmeriei de pe 10 august a fost legală sau, cel puțin, s-a încadrat în niște limite legale. E OK, am spus-o de atunci că dosarul e făcut ca să fie făcut și că, per ansamblu, forțele de ordine au avut legea de partea lor. Discutăm per ansamblu, că, probabil, or fi fost și anumite excese care să fi ieșit din limitele legale.

              Să ne amintim, însă, cum a fost organizat acel „10 august”, pentru că multă lume preferă să uite. Mitingul din 10 august a fost anunțat imediat după ce PSD organizase un miting masiv împotriva „statului paralel”. Desfășurarea de forțe a social-democraților trebuie să fi deranjat anumite persoane și, chiar în aceeași seară, au început să apară pe rețelele sociale îndemnuri pentru organizarea unei contra-manifestații, alegându-se, în final, data de 10 august. S-a vehiculat în spațiul public informația că mitingul va fi organizat de românii din Diaspora, deși, ca să fim realiști, organizarea a fost făcută tot de rețelele deja consacrate care pregătiseră mitingurile din Piață Victoriei încă din ianuarie 2016.

              Și, apropo, dacă ați uitat, mitingurile au început înainte de celebra Ordonanță 13; primul, din câte îmi amintesc, fusese organizat pentru a cere demisia lui Ciorbea, pe atunci în funcția de avocat al poporului. Revenind la pregătirea lui 10 august, aceasta s-a făcut cu mare tam-tam și, mai mult, cu amenințări la adresa forțelor de ordine. „O să curgă sânge”, se repeta în clipurile de promovare ale mitingului. Deși multă lume are impresia că a fost un miting pașnic – pentru că așa l-au prezentat anumite mass-media – în realitate, confruntările au început încă de la orele amiezii, când o parte dintre protestatari au încercat să intre în sediul Guvernului.

              Pe parcurs au continuat confruntările, cei care aruncau cu borduri și alte obiecte contondente în jandarmi fiind protejați de protestatari. Ne putem aminti și filmările cu protestatarii care au atacat jandarmii, filmări distribuite și aplaudate pe Facebook. Ne putem aminti și diversiunea cu spargerea geamurilor de la acel fast-food, cu manifestanții care au împiedicat mașinile de intervenție să ajungă la locul faptei, cu jandarmerița călcată în picioare sau cu incendierea mobilierului stradal. În fine, intervenția în forță a Jandarmeriei, mult întârziată, a potolit pentru multă vreme lucrurile.

              În schimb, politicienii și o parte a presei au început să culpabilizeze jandarmii pentru că au intervenit. S-au făcut anunțuri ca lumea să vină să depună plângere, s-a anunțat că partidele plătesc avocați și așa mai departe. Doi ani s-au jucat cu nervii jandarmilor și acum se pregătesc să claseze dosarul. De ce? Pentru că au nevoie de jandarmi. Politicienii au realizat că roata se poate întoarce și că, dacă vor trimite forțele de intervenție la închisoare pentru că și-au făcut datoria, s-ar putea să nu mai fie cine să intervină data viitoare și să-i apere…

              Ar fi timpul să ne dezmeticim

              Și, cât o mai ducem așa? Au trecut vreo 25 de ani de când tot facem reformă în sistemul de învățământ. Nimic consistent, nimic semnificativ în viața școlii și a școlarilor: toți termină gimnaziul, toți intră la liceu sau colegiu, indiferent de medii, aproape toți intră la o facultate, de stat sau privată, primesc o diplomă, am spus corect – primesc o diplomă, nu o câștigă, nu e muncită, vorba unui profsor universitar, mai dau și bani să nu învețe! Reluăm, de unde am rămas.

              De la an la an se schimbă, în timpul jocului, cum se spune la fotbal, regulile, normele, materiile de examen, modalitatea de examinare, conținutul fiecărei materii etc., de nu mai știe nimeni – elev, profesor, inspector, părinte pe unde suntem. Din când în când ne facem (se fac) că analizăm „foarte serios și la obiect” starea și situația învățământului din România. Deschidem o mare dezbatere națională (au fost vreo 10 până acum), trece timpul, mâncăm banii și timpul degeaba, mai tragem câte o concluzie dacă, între timp, nu am pornit la o nouă dezbatere, inevitabil, cu aceleași rezultate.

              În această complicată ecuație, necunoscutele sunt elevii și problemele lor, care nu-și găsesc răspunsuri, nu-i întreabă nimeni ce-și doresc de la școală, care ar fi materiile capitale din orare, e bună teleșcoala, sunt profesorii capabili să stea în fața lor, ce vor face după ce mai depășesc un ciclu de învățământ, nu, totul și toate se învârt în jurul profesorilor. Argumentul? Numărul de locuri stabilit la fiecare început de an școlar: anul acesta sunt 5.689 locuri în licee.

              Și se dau examene, se fac repartizări până se ocupă toate locurile, să nu rămână un profesor fără catedră. Nu contează că se intră în liceu cu media 2, 3, 4. Cum să bagi în aceeași sală de curs (liceu sau facultate) elevi de 8-9-10 și elevi de 3,4,5? Ar părea imposibil în alte țări, dar nu la noi. Să mai vorbim de motivație, de dăruire, pofesionalism, muncă, studiu… Nu mai avem timp, mai avem de implementat o reformă. Și te mai miri ce iese pe porțile școlilor, în condițiile în care știi sigur cine a intrat! Este, cu toate riscurile, timpul să spunem Stop joc! incompetenței și intereselor meschine pe banii și siguranța statului, a viitorului țării. Cine știe carte, poate și vrea să învețe, să meargă mai departe, cine nu, vorba lui Creangă…

               

               

              Fotbal: Se cunosc datele „barajului” pentru Liga a III-a

              Federația Română de Fotbal a stabilit datele meciurilor de baraj ce vor stabili echipele promovate din Liga a IV-a în Liga a III-a. Astfel, partidele mini-turneelor de promovare vor avea loc pe 1, 5 și 9 august. Campioana Bacăului, care va fi decisă între FC Dinamo Bacău și Viitorul Curița în urma unei confruntări tur-retur pe 19 și 26 iulie, a fost repartizată într-o grupă cu reprezentanta Vasluiului, Sporting Juniorul, și cu cea a Botoșaniului, CS Dante. Mini-turneul va avea loc pe teren neutru, locația nefiind încă oficializată. Se joacă sistem campionat, fiecare cu fiecare, dar nu tur-retur.

              Iată programul meciurilor:

              1 august, ora 17.30: Botoșani- Vaslui.

              5 august, ora 17.30: Bacău- Vaslui.

              9 august, ora 17.30: Bacău- Botoșani.

              Echipa cu cel mai bun punctaj va fi declarată promovată în Liga a III-a. Următorul criteriu de departajare este cel al golaverajului în partidele directe. De notat că, în cazul în care un meci se va încheia la egalitate, se va recurge la lovituri de la 11 metri, însă, în acest caz, rezultatul va fi luat în considerare numai ca ultim criteriu de departajare atunci când două sau trei echipe dintr-o grupă se află la egalitate de puncte și de goluri.

              Modificări în Cupă

              Săptămâna aceasta, AJF Bacău are în program sferturile finală ale Cupei României, faza județeană și turul „barajului” pentru titlul de campioană. Pentru a putea organiza toate aceste partide, forul băcăuan trebuie să primească însă OK-ul din partea FRF, în contextul pandemiei COVID-19. În ceea ce privește programul „sferturilor” Cupei, acesta a cunoscut o modificare. Astfel, meciurile în care sunt implicate finalistele pentru titlu vor avea loc joi, iar celelalte, sâmbătă. Așadar, joi, 16 iulie, de la ora 18.00, se joacă Viitorul Curița – Siretul Bacău și FC Dinamo Bacău – AS Viitorul Nicolae Bălcescu, în timp ce sâmbătă, de la ora 18.00, se desfășoară Viitorul Căiuți – Voința Gârleni și UZU Dărmănești – Gloria Zemeș.

               

              Scăldatul oilor de pe Valea Slănicului, o viitoare atracție turistică

                În orașul stațiune Slănic-Moldova, localitatea componentă Cireșoaia (la punctul numit „Piciorul Porcului”), a avut loc sâmbătă, 11 iulie, prima acțiune de îmbăiere a unui număr de peste 2.000 de ovine, proprietate a fermierilor de pe Valea Slănicului.

                Cu această ocazie a fost inaugurat bazinul construit în acest scop, prin captarea mai multor izvoare într-un recipient nou, cu o capacitatede 5.000 de litri. Apa poate fi folosită atât pentru îmbăierea oilor, cât și pentru uzul menajer al locuitorilor din zonă.

                Evenimentul a fost organizat de Obștea Composesorat „Salina” Târgu-Ocna și a prilejuit participarea unor reprezentanți ai autorităților locale din Slănic-Moldova și Târgu-Ocna, ai Serviciului Public Județean pentru Promovarea Turismului și Coordonarea Activității de Salvamont Bacău, alături de fermieri și crescători de animale de pe Valea Slănicului.

                Totul a decurs normal, iar oile au fost îmbăiate folosind substanțe antiparazitare, cu respectarea indicațiilor fiecărui produs. Sperăm și dorim ca această activitate să fie inclusă în circuitul turistic al stațiunii noastre, alături de «Răvășitul Oilor», pentru că avem zone frumoase, animale sănătoase și produse pe măsură”, a precizat ing. Andrei Ababei, președintele obștii.

                Vis-a vis de punctul „Piciorul Porcului” se află Monumentul Eroilor de pe Dealul Cireșoaia (764 m). Obștea Composesorat „Salina” Târgu-Ocna a fost înființată în anul 1932, prin reunirea locuitorilor din Slănic-Moldova, Târgu-Ocna și Târgu-Trotuș, având la desființarea sa (1948) peste 1.300 membri și în proprietate peste 4.000 ha pășune și pădure. Obștea a fost reînființată în aprilie 2000, iar în prezent are 500 de membri și peste 600 ha de  pășune-pădure. În România există peste 1.500 de obști/composesorate, cu peste 400.000 de membri, care dețin 873.000 ha pădure și 300.000 ha pășuni, incluzând islazuri și pășuni alpine.

                Romulus-Dan Busnea